Aflossing tijdelijk even stop zetten.quote:Op zondag 20 oktober 2019 07:45 schreef Tinos85 het volgende:
Je moet rekeningafschriften inleveren, hoe ga je dan je schuld verzwijgen als je aflossing daar op staat?
Die schuld betaal je eerste 2 jaar niet terug en je kan de terugbetaling 5 jaar stopzetten.quote:Op zondag 20 oktober 2019 07:45 schreef Tinos85 het volgende:
Je moet rekeningafschriften inleveren, hoe ga je dan je schuld verzwijgen als je aflossing daar op staat?
Dit iddquote:Op zondag 20 oktober 2019 08:25 schreef Chinless het volgende:
[..]
Aflossing tijdelijk even stop zetten.
Wat een koekenbakker van hypotheekadviseur deze hoeft met zijn arrogantie niet aan de zorgplicht te voldoen?quote:Op zondag 20 oktober 2019 02:57 schreef Smithereens het volgende:
De hypotheekadviseur zegt dat het hem een worst zal wezen of je een studieschuld hebt en dat 9 op de 10 het verzwijgt.
Nou dan ts, als de bank er ooit achter komt dan kun je de adviseur aansprakelijk stellen, zorg even dat hij dit per mail bevestigdquote:Op zondag 20 oktober 2019 09:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een koekenbakker van hypotheekadviseur deze hoeft met zijn arrogantie niet aan de zorgplicht te voldoen?
Dat betekent dan waarschijnlijk ook dat die 20k als jullie willen binnen 2 jaar afgelost zou kunnen zijn.quote:Op zondag 20 oktober 2019 10:00 schreef Smithereens het volgende:
Thanks voor de antwoorden. Mijn studieschuld is 20k. Daarmee kunnen we het huis net niet kopen. Jammer dat het zo zwaar weegt, omdat onze huur nu bijna net zoveel is als een hypotheek en we die ook prima kunnen betalen als ik of mijn partner werkloos zou zijn.
Theoretisch misschien, mits je geen leuke dingen wil doen 🤷 Heb je een studieschuld gehad en die direct afbetaald?quote:Op zondag 20 oktober 2019 10:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat betekent dan waarschijnlijk ook dat die 20k als jullie willen binnen 2 jaar afgelost zou kunnen zijn.
Met z'n tweeën hebben we 30.000 spaargeld, maar we willen eigenlijk eerst de financiering rond hebben voordat ik grotere bedragen ga aflossen aan DUOquote:
Wat een mongool van een adviseur zeg.quote:Op zondag 20 oktober 2019 02:57 schreef Smithereens het volgende:
Wil een hypotheek afsluiten en de adviseur heeft me een bank aangeraden waar ik zelf ook mijn rekening heb. Mag de bank mijn gegevens (uitgaven in mijn rekeningoverzicht) inzien om te checken of ik een studieschuld heb? Dus buiten de afschriften die ik zelf aanlever om? De hypotheekadviseur zegt dat het hem een worst zal wezen of je een studieschuld hebt en dat 9 op de 10 het verzwijgt.
Moet je dat wel tijdelijk doen, als je je hypotheekaanvraag doet willen ze toch gelijk een afschrift zien van een maand? Als je dan eerst nog je studieschuld stop moet zetten en daarna nog een maand moet wachten tot de aflos van je afschrift verdwenen is..quote:Op zondag 20 oktober 2019 08:25 schreef Chinless het volgende:
[..]
Aflossing tijdelijk even stop zetten.
En ditquote:Op zondag 20 oktober 2019 10:28 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Wat een mongool van een adviseur zeg.
Ja, als je niet afgelost had was het haalbaar geweest.quote:Op zondag 20 oktober 2019 10:25 schreef Smithereens het volgende:
Ze vragen trouwens naar de oorspronkelijke schuld, dat was het dubbele
Zet dit schriftelijk op papier en verzwijg het daarna... Dan loop jij geen risico later.quote:Op zondag 20 oktober 2019 02:57 schreef Smithereens het volgende:
De hypotheekadviseur zegt dat het hem een worst zal wezen of je een studieschuld hebt en dat 9 op de 10 het verzwijgt.
Klopt, dat komt omdat de aflossing gebaseerd is op de originele schuld en het gaat om de aflossing per maand.quote:Op zondag 20 oktober 2019 10:25 schreef Smithereens het volgende:
Men kan dat wel degelijk inzien maar het mag officieel niet.quote:Op zondag 20 oktober 2019 11:09 schreef Gutanoth het volgende:
Om de vraag van TS te beantwoorden:
Nee, ze kunnen het "officieel" niet inzien. Ik weet niet hoe het werkt bij een bank waar je ook je rekening hebt, mij lijkt het dat dat aparte afdelingen zijn die onderling geen data uitwisselen zonder jouw toestemming
Volgens mij is het helemaal niet mogelijk om iemand zijn studieschuld in te zien zonder iemand bij duo te kennen die de wet wilt overtredenquote:Op zondag 20 oktober 2019 17:37 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Men kan dat wel degelijk inzien maar het mag officieel niet.
Je had het over het inzien van het betalingsverkeer. Iedereen met een actieve klantfunctie kan dat inzien bij de bank daar ging het over. Heeft niks met afdelingen te maken.quote:Op zondag 20 oktober 2019 17:57 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Volgens mij is het helemaal niet mogelijk om iemand zijn studieschuld in te zien zonder iemand bij duo te kennen die de wet wilt overtreden
Studieschuld is namelijk niet bkr geregistreerd
Jij zegt dat iemand van de afdeling hypotheken zomaar het betaalverkeer van een klant kan inzien?quote:Op zondag 20 oktober 2019 18:10 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Je had het over het inzien van het betalingsverkeer. Iedereen met een actieve klantfunctie kan dat inzien bij de bank daar ging het over. Heeft niks met afdelingen te maken.
100%. Officieel mag de hypotheekadviseur dit niet zomaar doen. Maar als hij fraude vermoed kan dit wel degelijk een aanleiding zijn om het betalingsverkeer van de klant te bekijken.quote:Op zondag 20 oktober 2019 18:11 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Jij zegt dat iemand van de afdeling hypotheken zomaar het betaalverkeer van een klant kan inzien?
Ik denk niet dat dat mogelijk is, maar ik kan het fout hebben
Ah, ja, dat is dan wel een risicootje.quote:Op zondag 20 oktober 2019 18:15 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
100%. Officieel mag de hypotheekadviseur dit niet zomaar doen. Maar als hij fraude vermoed kan dit wel degelijk een aanleiding zijn om het betalingsverkeer van de klant te bekijken.
Als je dit wilt voorkomen kun je beter de hypotheek niet bij je huisbankier nemen.
Ik wil niet heel belerend doen maar maximale hypotheek icm studieschuld verzwijgen lijkt mij echt heel onverstandig.quote:Op zondag 20 oktober 2019 10:00 schreef Smithereens het volgende:
Thanks voor de antwoorden. Mijn studieschuld is 20k. Daarmee kunnen we het huis net niet kopen. Jammer dat het zo zwaar weegt, omdat onze huur nu bijna net zoveel is als een hypotheek en we die ook prima kunnen betalen als ik of mijn partner werkloos zou zijn.
De banken zijn belerend wat mij betreft.quote:Op zondag 20 oktober 2019 18:55 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Ik wil niet heel belerend doen maar maximale hypotheek icm studieschuld verzwijgen lijkt mij echt heel onverstandig.
Het huis is 2/3e van het maximum bedrag dat we mogen lenen (zonder studieschuld). We hebben zelf geen grote twijfels over de lasten.quote:Op zondag 20 oktober 2019 18:55 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Ik wil niet heel belerend doen maar maximale hypotheek icm studieschuld verzwijgen lijkt mij echt heel onverstandig.
Zal best, maar die schuld is er wél en of je zelf twijfelt of niet is irrelevant.quote:Op zondag 20 oktober 2019 19:57 schreef Smithereens het volgende:
[..]
Het huis is 2/3e van het maximum bedrag dat we mogen lenen (zonder studieschuld). We hebben zelf geen grote twijfels over de lasten.
Maar de DUO-afschrijvingen van de rekening zijn toch in te zien door de bank?quote:Op zondag 20 oktober 2019 17:57 schreef Gutanoth het volgende:
Volgens mij is het helemaal niet mogelijk om iemand zijn studieschuld in te zien zonder iemand bij duo te kennen die de wet wilt overtreden
Studieschuld is namelijk niet bkr geregistreerd
Mijn verstrekker vroeg alleen om een afschrift waarop de bijschrijving van het salaris te zien was, maar dat zou per verstrekker kunnen verschillen.quote:Op zondag 20 oktober 2019 10:42 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Moet je dat wel tijdelijk doen, als je je hypotheekaanvraag doet willen ze toch gelijk een afschrift zien van een maand? Als je dan eerst nog je studieschuld stop moet zetten en daarna nog een maand moet wachten tot de aflos van je afschrift verdwenen is..
Met of zonder NHG?quote:Op zondag 20 oktober 2019 19:57 schreef Smithereens het volgende:
[..]
Het huis is 2/3e van het maximum bedrag dat we mogen lenen (zonder studieschuld). We hebben zelf geen grote twijfels over de lasten.
Daarom ook dat de bank de maximale hoogte van de hypotheek bepaald en niet de huizenkoper. De bank is beter in het bepalen van risico's.quote:Op zondag 20 oktober 2019 19:57 schreef Smithereens het volgende:
[..]
Ze vragen er om, als je dan liegt pleeg je en valsheid in geschrifte en je bent niet goedwillend geweest mocht je in de sanering belanden. Dat de huur even hoog is als de hypotheekbetaling klinkt leuk, nu het onderhoud etc.quote:Op zondag 20 oktober 2019 10:25 schreef Smithereens het volgende:
Huren is wel wat anders dan kopen. Bij kopen heb je ook te maken met vaste lasten, onderhoud, afschrijving, etc. Houd je daar in je vergelijking ook rekening mee?quote:Op zondag 20 oktober 2019 10:00 schreef Smithereens het volgende:
Als jij bij je Eigen bank een lening of een hypotheek aanvraagt, wordt er wel degelijk op je rekening gekeken. Of dat nu iemand van de afdeling hypotheken zelf is, of men vraagt even bij de klantenservice.quote:Op zondag 20 oktober 2019 18:11 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Jij zegt dat iemand van de afdeling hypotheken zomaar het betaalverkeer van een klant kan inzien?
Ik denk niet dat dat mogelijk is, maar ik kan het fout hebben
Maar hoe kunnen ze dat ontdekken dan?quote:Op zondag 20 oktober 2019 22:40 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Met of zonder NHG?
Mocht je die ooit nodig hebben namelijk, de NHG keert nul komma nul uit als ze ontdekken dat je een studieschuld verzwegen hebt. Dat staat gewoon zwart op wit in de kleine lettertjes.
Bij mensen die ik ken is zowel het hele hypotheekdossier opgevraagd als de laatste drie jaar aan bankafschriften. Natuurlijk kun je dit alles vervalsen, maar dan rol je van strafbaar feit naar strafbaar feit.quote:Op maandag 21 oktober 2019 07:02 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Maar hoe kunnen ze dat ontdekken dan?
Bij de laatste aflossing staat "laatste termijn langlopende schuld".quote:Op maandag 21 oktober 2019 07:24 schreef De_Hertog het volgende:
Even los van de vraag of de bank die afschrijvingen kan zien: als je tot een jaar geleden maandelijks een bedrag aan DUO overmaakte, hoe weet de bank dan of dit om een stopgezette of volledig afgeloste schuld gaat? Staat er ‘termijn 80 van 100’ bij of zo?
Verder niet aan te raden natuurlijk, maar dat is al vaker gezegd.
Ha ha ha.quote:Op zondag 20 oktober 2019 22:47 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Daarom ook dat de bank de maximale hoogte van de hypotheek bepaald en niet de huizenkoper. De bank is beter in het bepalen van risico's.
Zolang het goed gaat wordt meestal geen verder onderzoek gedaan.quote:Op maandag 21 oktober 2019 07:02 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Maar hoe kunnen ze dat ontdekken dan?
Reken er maar op dat al die mensen die nu hun studieschuld denken te kunnen verzwijgen dan opeens een aanmaning krijgen hun hypotheek per direkt af te lossen, eventueel met een aanbod het tegen een schappelijk bedragje om te financieren naar eentje onder de hogere rente met een klein beetje boete erbovenop.quote:Artikel 11: Opeisbaarheid
De Schuld is in de volgende gevallen − zonder dat een
nadere ingebrekestelling vereist is − onmiddellijk volledig
opeisbaar:
a. Als de Schuldenaar bij aanvraag van de lening, dan
wel op enig moment na het aangaan van de lening,
onvoldoende of onjuiste gegevens heeft verstrekt,
zodanig dat de Bank bij kennis van de juiste gegevens
de Lening niet of niet op de overeengekomen
voorwaarden zou hebben verstrekt;
Helder, thanksquote:Op maandag 21 oktober 2019 10:12 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Bij de laatste aflossing staat "laatste termijn langlopende schuld".
Want als je minder risico avers bent snap je de risico's van een hypotheek niet?quote:Op maandag 21 oktober 2019 11:44 schreef xzaz het volgende:
De vraag is altijd; WAAROM wil je het niet opgeven? Als je antwoord is; 'dan moet ik een kleinere hypotheek nemen' heb je de risico's van een hypotheek niet begrepen. En dan moet je je uberhaupt wel afvragen of een hypotheek een slimme zet is.
Initiële schuld * 1.4 ongeveer, bij het nieuwe stelsel.quote:Op maandag 21 oktober 2019 12:23 schreef 0108daniel het volgende:
De bank rekent een studie schuld 2x mee.
Dit hebben we zelf een aantal maanden geleden meegemaakt met mijn vriendin.
De bank kijkt ook naar duo en logt daarop in
Dit is verplicht en verzwijgen is zelfs strafbaar.
Gelukkig heb ik geen studie schuld en werk ik al heel wat jaren waardoor we een leuk huis hebben kunnen kopen.
Het is de vraag of je 't risico wil nemen dat je verplicht bent je hypotheek af te lossen op een moment dat het je niet lukt. Dat is een risico dat je naar mijn mening niet moet nemen als je 't geld niet hebt liggen. Zeker in combinatie met NHG waar je geen beroep meer op kan doen omdat je een schuld hebt verzwegen.quote:Op maandag 21 oktober 2019 12:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Want als je minder risico avers bent snap je de risico's van een hypotheek niet?
Natuurlijk ligt de risico voor jouw als particulier wel hoger, de terugbetaling van studieschuld is namelijk overheid gebonden en kan over 4 jaar totaal verschillend zijn, nieuwe heren nieuwe wetten.quote:De lasten die een hypotheeknemer rekent voor de bijbehorende interest zijn hoger dan die van de studieschuld, desondanks weegt de waarde van de studieschuld zwaarder mee dan het maximale hypotheekbedrag.
Voor de bank liggen de risico's allicht hoger, voor jou als particulier niet.
In theorie, in de praktijk weet je ook wel dat dit politieke zelfmoord is en dat die voorwaarden alleen maar gunstiger worden, zoals... Af mogen lossen met korting ofzo.quote:Op maandag 21 oktober 2019 12:32 schreef xzaz het volgende:
Natuurlijk ligt de risico voor jouw als particulier wel hoger, de terugbetaling van studieschuld is namelijk overheid gebonden en kan over 4 jaar totaal verschillend zijn, nieuwe heren nieuwe wetten.
30 jaar, vanaf 2 jaar na afstuderen (dus 32 jaar) met 5 mogelijke jaren waarin je niet aflost (37 jaar) en je studietijd heb je natuurlijk ook niet hoeven aflossen, 6 jaar (43 jaar)quote:Op maandag 21 oktober 2019 12:37 schreef Mousemat030 het volgende:
In het nieuwe leenstelsel is het inderdaad initiële schuld * 1.4. In het oude leenstelsel initiële schuld * 2. Dit komt met name doordat je in het oude stelsel een aflossingstermijn van 15 jaar hebt en in het nieuwe geloof ik 30 jaar.
Maar jij gaat er voor het gemak even vanuit dat men 50k spaart van een studielening?quote:Op maandag 21 oktober 2019 12:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
30 jaar, vanaf 2 jaar na afstuderen (dus 32 jaar) met 5 mogelijke jaren waarin je niet aflost (37 jaar) en je studietijd heb je natuurlijk ook niet hoeven aflossen, 6 jaar (43 jaar)
En na die 7 jaar dat je niet aflost gaan ze aan je vragen of je alsjeblieft wilt aflossen a: 4% van je loon boven het minimuminkomen.
Dusseh... Stel doe eens ruig, je verdient 5100 bruto.... Dan zit je (5100-1600) 3500 boven het minimuminkomen.. 4%, = 40*3,5 = 140 euro per maand aflossing, 30 jaar verder heb je dus 360 * 140 = 36k + 12k + 2400 = +- 50k afgelost.
Als er dan nog een restbedrag open staat wordt die kwijtgescholden.
Dus als je op 50k begint, je gaat 5100 bruto verdienen... Dan nog worden alle aanvullende interestkosten kwijtgescholden dus gratis geld.
Gemiddeld 30k uitstaand leenbedrag, gedurende 37 jaar... Laten we zeggen dat de marktrente nu 1,5% is en dat die niet meer gaat stijgen (pessimistisch scenario) geeft dat gemiddeld 450 euro voordeel, 37 jaar lang, (maar in het begin dus nog wat meer) is ook iets van 15k. Dat bedrag bestaat dan niet uit samengesteld interest dan zou het voordeel nog (veel) hoger worden.
Er vanuit gaande dat de regelgeving omtrent de studielening hetzelfde blijft.
Enige nadeel is wel dat je bij 50k studieschuld, een huis moet uitzoeken met een maximale waarde die 20k lager ligt vanwege het maximale hypotheekbedrag dat 70k daalt.
Dusss, thx Ome duo.
Neuh, meer persoonlijke situatie, helaas eindig ik wss net onder de 50.000.quote:Op maandag 21 oktober 2019 16:36 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Maar jij gaat er voor het gemak even vanuit dat men 50k spaart van een studielening?
Die factor 2 is niet conform de huidige regels. En die regels gelden voor doorstromers net zo goed.quote:Op maandag 21 oktober 2019 10:12 schreef skrn het volgende:
Ik vind de regels op dit moment voor starters veel te streng. 100% aflossen voor de HRA, studieschulden worden 2 x meegeteld, eigen geld voor kosten koper. Heeft wel een reden, maar creert ook frustatrie.
Wat was de reden dat dit gedaan werd bij die mensen?quote:Op maandag 21 oktober 2019 07:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Bij mensen die ik ken is zowel het hele hypotheekdossier opgevraagd als de laatste drie jaar aan bankafschriften. Natuurlijk kun je dit alles vervalsen, maar dan rol je van strafbaar feit naar strafbaar feit.
Zeker wel, als je studieschuld onder de oude regels (aflossen in 15 jaar) dan geld voor je hypotheek echt nog wel die factor 2.quote:Op maandag 21 oktober 2019 19:18 schreef baskick het volgende:
[..]
Die factor 2 is niet conform de huidige regels. En die regels gelden voor doorstromers net zo goed.
Dit snap ik niet (eigenlijk die 2 jaar ook al niet).quote:Op maandag 21 oktober 2019 12:49 schreef ludovico het volgende:
30 jaar, vanaf 2 jaar na afstuderen (dus 32 jaar) met 5 mogelijke jaren waarin je niet aflost (37 jaar) en je studietijd heb je natuurlijk ook niet hoeven aflossen, 6 jaar (43 jaar)
Het is gewoon de tijd die je er over mag doen om hem af te lossen. Dat is gewoon gigantisch langquote:Op maandag 21 oktober 2019 21:29 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Dit snap ik niet (eigenlijk die 2 jaar ook al niet).
- 5 jaar waarin je mogelijk niet aflost -> je hoeft daar natuurlijk geen gebruik van te maken
- 6 jaar van je studietijd -> wie rekent die mee?
(- idem die 2 jaar. De 30 jaar gaan gewoon tellen 2 jaar na je afstuderen. Niet meer en niet minder. Ik zie niet in welk punt je wilt maken met de rest van de getallen).
Oh zo.quote:Op maandag 21 oktober 2019 21:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is gewoon de tijd die je er over mag doen om hem af te lossen. Dat is gewoon gigantisch langHet bedrag dat je vanaf moment 0 begint met lenen is pas 43 jaar later eventueel afgelost of kwijtsgescholden (als je dat wilt)
Het is gewoon een leipe lening
Sorry, vind ik te ingewikkeldquote:Op maandag 21 oktober 2019 21:36 schreef ludovico het volgende:
Je ziet niet in welk punt ik wil maken met de rest van de getallen? Die lening levert geld op? Dat is het hele punt? Als ik met samengestelde interest ga werken komt er er nog veel hoger getal uit. Maar de precieze rekening wordt dan wat gecompliceerder.
Maar ga maar uit van gratis 500-1000 euro ieder jaar.
Je betaald 0 interst, stel je hebt een hypotheek waarover je 2% betaald.... Ieder jaar die onafgeloste 2% (want dat is extra bovenop je 0% van je studielening) neem je mee naar het volgende jaar, waarover ook weer 2% wordt gevraagd.quote:
Nog een keer een uitlegquote:Op maandag 21 oktober 2019 21:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je betaald 0 interst, stel je hebt een hypotheek waarover je 2% betaald.... Ieder jaar die onafgeloste 2% (want dat is extra bovenop je 0% van je studielening) neem je mee naar het volgende jaar, waarover ook weer 2% wordt gevraagd.
Dus 1,02^2, ^3..... ^ 30 eventueel. Dat loopt op zegmaar.
Joah ik studeer iets in deze richting dus kan wel aardig sommetjes maken.
Het is gewoon gratis geld, maar aangezien het overige geld wel geld kost, en je dat steeds in je zak kan houden en dat dus opstapelt.. Naja goed.
Het levert gewoon geld op als je geld nodig hebt...
Maar het levert ook geld op als je het in aandelen belegt voor lange tijd, daar kun je ook wel rendmenten van 5+% verwachten zeker over langere periodes.
Gratisch gelddzzt!$@$@quote:Op maandag 21 oktober 2019 21:44 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Nog een keer een uitleg![]()
Ik zeg niet dat ik het niet begrijp, maar dat het me (nu) te ingewikkeld is (om me daar nu in te verdiepen).
Maar je tweede poging is wel beter/begrijpelijker![]()
Niet mijn quotequote:Op maandag 21 oktober 2019 21:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Gratisch gelddzzt!$@$@
H.N. nooit mee werken! Heujjj
Ha, ik ben Ninja.quote:
omdat ze uit elkaar gingen en NHG?quote:Op maandag 21 oktober 2019 21:19 schreef Smithereens het volgende:
[..]
Wat was de reden dat dit gedaan werd bij die mensen?
Ja, fair enough, ik bedoelde dat die factor 2 niet geldt op studieschulden die conform huidige regels worden aangegaan.quote:Op maandag 21 oktober 2019 21:24 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Zeker wel, als je studieschuld onder de oude regels (aflossen in 15 jaar) dan geld voor je hypotheek echt nog wel die factor 2.
Zie velen hier sarcastisch dingen roepen maar luister gewoon nnaar je adviseur.quote:Op zondag 20 oktober 2019 02:57 schreef Smithereens het volgende:
Wil een hypotheek afsluiten en de adviseur heeft me een bank aangeraden waar ik zelf ook mijn rekening heb. Mag de bank mijn gegevens (uitgaven in mijn rekeningoverzicht) inzien om te checken of ik een studieschuld heb? Dus buiten de afschriften die ik zelf aanlever om? De hypotheekadviseur zegt dat het hem een worst zal wezen of je een studieschuld hebt en dat 9 op de 10 het verzwijgt.
De bank logt in op jouw DUO? Lekker man. Gelukkig is mijn bank niet zo een privacy invader.quote:Op maandag 21 oktober 2019 12:23 schreef 0108daniel het volgende:
De bank kijkt ook naar duo en logt daarop in
Dit is verplicht en verzwijgen is zelfs strafbaar.
Gelukkig heb ik geen studie schuld en werk ik al heel wat jaren waardoor we een leuk huis hebben kunnen kopen.
Bedoeld zal worden: de bank vraagt een uitdraai van DUO. Ze kunnen niet rechtstreeks zelf inloggen, uiteraard.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 09:50 schreef WL020 het volgende:
[..]
De bank logt in op jouw DUO? Lekker man. Gelukkig is mijn bank niet zo een privacy invader.
Staat toch echt "bank logt in" hahah. Mijn hypotheekvertrekker (overigens ook mijn huisbank) vroeg daar niet over.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 10:36 schreef baskick het volgende:
[..]
Bedoeld zal worden: de bank vraagt een uitdraai van DUO. Ze kunnen niet rechtstreeks zelf inloggen, uiteraard.
Dan heb je toevallig een hypotheekadviseur getroffen die zijn targets perse wil halen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 14:26 schreef WL020 het volgende:
[..]
Staat toch echt "bank logt in" hahah. Mijn hypotheekvertrekker (overigens ook mijn huisbank) vroeg daar niet over.
Vrijwel iedereen die ik ken die een hyptoheek heeft gaf zijn/haar studieschuld niet aan.
Ik ben eerlijk gezegd verbaasd hoe eerlijk de posters hier zijn...
Ja, dat staat er. Ik doe aan begrijpend lezen. En gezond verstand.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 14:26 schreef WL020 het volgende:
[..]
Staat toch echt "bank logt in" hahah. Mijn hypotheekvertrekker (overigens ook mijn huisbank) vroeg daar niet over.
Zijn de posters hier dan zo eerlijk of jouw kennissenkring zo oneerlijk?quote:Vrijwel iedereen die ik ken die een hyptoheek heeft gaf zijn/haar studieschuld niet aan.
Ik ben eerlijk gezegd verbaasd hoe eerlijk de posters hier zijn...
Wat leuk dat je gezond verstand hebt! Blijkbaar moet je dan feitelijk foutieve informatie negeren. Slimme kerel!quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 14:42 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja, dat staat er. Ik doe aan begrijpend lezen. En gezond verstand.
[..]
Zijn de posters hier dan zo eerlijk of jouw kennissenkring zo oneerlijk?
Mijn hypotheekadviseur was niet zomaar iemand die vanuit zijn zolder werkt, gewoon een bekende naam.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 14:32 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dan heb je toevallig een hypotheekadviseur getroffen die zijn targets perse wil halen.
Er wordt nog altijd enorm gesjoemeld met dossiervorming om maar targets te halen. Mede door persoonlijk gewin maar zeker ook door werkdruk, aangezien de concurrentie op de hypotheekmarkt hoog is. Zeker bij tussenpersonen kun je je studieschuld gewoon vragen om niet mee te laten nemen.
Dat iedereen het doet maakt het niet minder fraude natuurlijk. En evengoed strafbaar.
In theorie zou de bank aangifte kunnen doen en jou als klant SFH kunnen melden. Kom je op een zwarte lijst en kun je alleen nog bij de stadsbank of rialto terecht. In de praktijk gebeurd dit nauwelijks omdat je dan vele tienduizenden zaken hebt en dit teveel tijd en geld kost voor een bank. Maar ook hier geldt het is maar net welke medewerker je treft.
Want jij hebt een bron die bevestigt dat hypotheeknemers rechtstreeks bij DUO gegevens op kunnen vragen?quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 15:05 schreef WL020 het volgende:
[..]
Wat leuk dat je gezond verstand hebt! Blijkbaar moet je dan feitelijk foutieve informatie negeren. Slimme kerel!
Je gezond verstand kan vast ook antwoord geven op je vraag hoop ik?
Wat zegt je gezond verstand?quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 15:16 schreef baskick het volgende:
[..]
Want jij hebt een bron die bevestigt dat hypotheeknemers rechtstreeks bij DUO gegevens op kunnen vragen?
Mijn vraag was retorisch.
Huh? Hoe? Wat? Waarom 2 keer?quote:Op maandag 21 oktober 2019 12:23 schreef 0108daniel het volgende:
En dat is dus - voor zover ik weet - niet zo.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 15:21 schreef WL020 het volgende:
[..]
Wat zegt je gezond verstand?
Oh, en niet woorden in mijn mond leggen. Het ging om de opmerking dat hypotheekverstrekkers kunnen inloggen bij DUO om onze gegevens te checken.
De bank rekent de studieschuld niet 2 keer mee. Wat ze doen is een berekening maken van de maandlasten van het aflossen van de studieschuld en deze maandlasten zorgen er voor dat je minder hypotheek kan krijgen. Voor studieschuld uit het oude stelsel is het kun je grofweg 2 keer de oorspronkelijke studieschuld minder aan hypotheek krijgen (e.g. een oorspronkelijke studieschuld van 20k, zorgt grofweg voor 40k minder hypotheek).quote:
Domste wat je kunt doen! Spaar eerst maar 20k extra! Studielening blijven houden!quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 15:49 schreef MrBadGuy het volgende:
Oplossing: de studieschuld in een keer volledig aflossen.
Je oorspronkelijke studieschuld zorgt er voor dat je een factor 1.4-2.0 minder hypotheek kunt krijgen. Volledig aflossen kan dus weldegelijk veel helpen, zeker als er al een heel gedeelte is afbetaald.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 18:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Domste wat je kunt doen! Spaar eerst maar 20k extra! Studielening blijven houden!
Met 40k inkomen kun je, als je studieschuld is afgelost, behoorlijk meer hypotheek krijgen dan dat (40k geeft zo'n 180k hypotheek).quote:Oorspronkelijke studieschuld
50.000
Rabobank:
U kunt ¤ 65.650 minder lenen door uw schulden en kredieten.
Peulenschil.
Ah met 30k inkomen in een jaar kan ik een hypotheek krijgen van 70k![]()
Tering, heb een inkomen nodig van 40k per jaar om 100k te lenena 1,5% rente a 1500 euro per jaar.
Okay dus dan zou ik als ik op het randje ga zitten qua waarde van het huis 30k groter kunnen zitten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 20:53 schreef MrBadGuy het volgende:
Met 40k inkomen kun je, als je studieschuld is afgelost, behoorlijk meer hypotheek krijgen dan dat (40k geeft zo'n 180k hypotheek).
Als OP begonnen is met studeren toen het oude stelsel nog gold en nog niet begonnen is met aflossen geldt dat nog steeds tot het moment van aflossen (wanneer je een keuze kan maken tussen nieuw en oud) dus 2 keer. Alleen als OP al begonnen is met aflossen en ervoor heeft gekozen om onder het nieuwe stelsel te vallen of al volledig onder het nieuwe stelsel valt geldt ie nu al als 1,4.quote:Op maandag 21 oktober 2019 12:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Initiële schuld * 1.4 ongeveer, bij het nieuwe stelsel.
Is wel te overzien.
Dan moet je je huis verkopen die je dan door omstandigheden toch al niet meer kon betalen. Je wordt dan echt niet aangeklaagd ofzo.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 09:47 schreef WL020 het volgende:
[..]
Zie velen hier sarcastisch dingen roepen maar luister gewoon nnaar je adviseur.
Ikzelf heb ook een studieschuld en nooit aangegeven. Netjes bankafschriften getoond met DUO erop, niemand heeft vragen gesteld. Hypotheek gekregen bij een grote bank.
Uiteraard krijg je wel problemen als je jouw hyptoheek niet kunt aflossen. Als er dan naar boven komt dat studieschuld verzweeg, tjah dan krijg je problemen lijkt mij.
Aangeklaagd zou kunnen wanneer er ergens op de aanvraagpapieren gevraagd is naar 'overige leningen en/of financiële verplichtingen'. Wanneer je daar niets over je studieschuld hebt gemeld heb je valsheid in geschrifte gepleegd en dat is een strafbaar feit. De kans is echter niet zo groot.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 22:52 schreef SOG het volgende:
[..]
Dan moet je je huis verkopen die je dan door omstandigheden toch al niet meer kon betalen. Je wordt dan echt niet aangeklaagd ofzo.
waarom denk je dat de kredietverlener het bij de aanvraag niet zou (kunnen) weten ?quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 22:47 schreef SOG het volgende:
Hoe kunnen ze als het fout gaat wel de studieschuld zien en bij de aanvraag de studieschuld niet zien???
Iedere keer dat er beroep gedaan wordt op de NHG wordt volgens mij aan deze voorwaarden voldaan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 22:47 schreef SOG het volgende:
Wat is de kans op zon doemscenario? Kans op ts kan zijn hypotheek niet betalen icm ts kan zijn hypotheek niet betalen in een dalende markt icm nhg/bank heeft nu op onverklaarbare wijze wél inzicht in studieschuld? 0.000001 procent?
Omdat om voor kwijtschelding van restschuld onder NHG in aanmerking te komen misschien meer/ander onderzoek gebeurt?quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 22:47 schreef SOG het volgende:
Hoe kunnen ze als het fout gaat wel de studieschuld zien en bij de aanvraag de studieschuld niet zien???
Wat een engeltjes allemaal hier zeg met doemscenario's. Face it, de halve wereld neemt het niet zo nauw met de regeltjes. Van olcay gulsen die ff een rekening van 10k prive als zakelijk boekt tot een wethouder die een pand voor een fractie van de waarde economisch verkeer verkoopt.
Wat is de kans op zon doemscenario? Kans op ts kan zijn hypotheek niet betalen icm ts kan zijn hypotheek niet betalen in een dalende markt icm nhg/bank heeft nu op onverklaarbare wijze wél inzicht in studieschuld? 0.000001 procent?
Nee, het werd ons alleen mondeling gevraagd, hij ging er verder niet inhoudelijk op in. Opmerkelijk specifiek trouwens van dat online pokeren 😅quote:Op woensdag 23 oktober 2019 14:35 schreef iScream. het volgende:
Staat er op je aanvraagformulier voor de hypotheek nergens de vraag zwart op wit of je een (studie)schuld hebt? Dat was bij mij namelijk wel zo, en dan maakt het geen zak uit wat je adviseur ervan vindt, jij verzwijgt dan bewust dat je deze wel hebt en als de geldverstrekker daar dan 3 maand later achter komt, dan kunnen ze de volledige hypotheekschuld in 1x opeisen.
Overigens vroeg de geldverstrekker bij mij ook om mijn rekeningafschriften van afgelopen 3 maand. Ook om te kijken of ik niet aan online pokeren deed(Hypotheek24)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |