abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 november 2019 @ 20:54:25 #201
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_189787053
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 17:29 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat is nogal een evangelisch praatje.

Lucifer komt oorspronkelijk niet in de bijbel voor. Morgenster is een betere vertaling. Een titel die ook aan Jezus gegeven wordt. Zie 2 Petrus.
Satan is ook een titel en betekent tegenstander. Een titel die ook aan God gegeven wordt. Maar daar heb ik je al vaker op gewezen.
Uit nieuwsgierigheid waar wordt satan dan als eerste genoemd? En hoe moeten we Jezus in de woestijn interpreteren?
Liefde voor God
pi_189788498
quote:

[..]

Lucifer komt oorspronkelijk niet in de bijbel voor. Morgenster is een betere vertaling. Een titel die ook aan Jezus gegeven wordt. Zie 2 Petrus.
Satan is ook een titel en betekent tegenstander. Een titel die ook aan God gegeven wordt. Maar daar heb ik je al vaker op gewezen.
Ook Sjoemie is al heel vaak op allerlei dingen gewezen. Maar ook hij negeert het en herhaalt zijn infantiele riedel daarna gewoon weer.

Zinloos.
  dinsdag 5 november 2019 @ 00:43:50 #203
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_189790206
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 20:54 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:

[..]

Uit nieuwsgierigheid waar wordt satan dan als eerste genoemd? En hoe moeten we Jezus in de woestijn interpreteren?
In Genesis 26 wordt er getwist om 3 waterbronnen. Izaak en zijn herders hebben rivaliteit met een andere groep herders om deze putten. 1 van deze putten wordt daarom Sitna genoemd, door de Naardense aangeduid als 'satanwater'. Meer letterlijk vertaald 'tegenstand' of 'bron van de tegenstander'. (Haushofer kom er maar in als ik er naast zit, jij hebt meer verstand van Hebreeuws). Dit lijkt mij de eerste keer.

In het Oude Testament wordt het woord satan meestal in verband gebracht met mensen. Mensen zijn satans, ofwel mensen zijn tegenstanders. Geen engelen, geen demonen, geen figuren uit een andere dimensie. Maar meestal mensen.

Het is dus foutief om, zoals Sjoemie doet, termen als 'satan', 'lucifer', 'morgenster', 'diablo' op 1 grote hoop te gooien.

Voor wat betreft de verzoeking in de woestijn. Ik kan je daar geen kant en klaar voor 100% kloppend antwoord op geven. Ik denk dat niemand exact uit kan leggen wat de schrijver de toehoorder voor wie het toen geschreven is wilde vertellen. Ik kan alleen wat gedachten erover delen.
Dit verhaal is geschreven voor de vergriekste joden in de diaspora en is een sterk staaltje hellenistische literatuur. Het karakter Diabolos is geantropomorfiseerd van aard ofwel een X-men achtige verschijning in dit fantasierijke verhaal.
De voorstelling die de toehoorder op dat moment van Diabolos maakte zal om en nabij hetzelfde zijn zoals in hedendaagse films. Een man met rode oortjes en zo....
Maar wellicht schuilt er meer achter. Want omdat het verhaal zo gefantaseerd is denk ik dat het vooral gaat om de symboliek. Waarbij Diabolos de keizer is die aan Jezus vraagt zich van zijn God af te wenden en voor hem te knielen, het zal van Jezus als ongekroonde koning van Israel een vazalkoning van alle koninkrijken die vallen onder het Romeinse rijk maken. Jezus kiest voor God en verzoekt zijn tegenstander een eind heen te gaan.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 5 november 2019 @ 07:32:30 #204
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189791313
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 17:09 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Satan is überhaupt een hemels wezen van oorsprong ;)
Het is een "gevallen" engel genaamd Lucifer.
Hij was de engel die het dichts bij God stond, alleen werd hij hoogmoedig en wilde God's troon overnemen. Maar toen heeft God hem uit de Hemel gezet.
Maar in het OT kon hij inderdaad God nog in zekere zin een bezoek brengen en of beschuldigen of uitdagen zoals in het verhaal van Job.
Bij Job was het dus de vraag of Job zou blijven geloven/ vertrouwen op God ondanks de rijkdommen die hij had. Of dat hij God zou verloochenen als hem alles zou worden ontnomen.
En dat is ook nu nog steeds de vraag aan iedere gelovige: geloof je alleen omdat alles goed gaat en zeg je God vaarwel als het slecht gaat of iets gebeurd wat je niet verwacht had en dat je daar God dus de schuld van geeft, zoals een ziekte of overlijden van iemand bijvoorbeeld.
of een financiële tegenslag.

Maar Satan kon dus in direct contact komen in het oude testament omdat hij toen nog niet voor goed verslagen was, alleen door God uit de hemel gezet.
Pas na Het sterven en opstaan van Jezus Was de satan voorgoed verslagen en kon en kan hij God niet meer aanklagen.
Alleen de mensen kan hij nu nog aanklagen op hun eventuele zondige gedrag en of bepaalde denk beelden geven, zoals dat iemand niet goed genoeg is ergens voor.
Ah dank je voor je uitleg hoor.

Maareh...het kan dus zo weer gebeuren, een nieuwe opstand in de hemel? Ik ben er niet gerust op...
  dinsdag 5 november 2019 @ 08:28:30 #205
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189791650
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 03:58 schreef temper1992 het volgende:

[..]

Ik had begrepen dat het oude testament vooral te lezen is als een lang verhaal van hoe de joden keer op keer falen, ondanks dat god ze maar kansen blijft geven. Dus het aanbidden van afgoden, ondanks dat zoals je zecht er een letterlijke aanschouwing (lichtende wolk) is geweest, is een metaforische manier van inzien dat, ondanks dat God meer dan genoeg aanwijzingen en middelen heeft gegeven tot zijn bestaan (de rede, het geschrift, de overlevering, de profeten, de natuurlijke neigingen in de mens die leiden tot godzoeken, theologie), de joden (de mens) raken nog steeds afgeleid want, moraal van het verhaal (van het oude testament) is dat de mens gebrekkig is.

Ik heb nooit begrepen waar die letterlijke interpretatie vorm van hermeneutiek vandaan is gekomen, maar het zal wel vooral protestants zijn geweest. Want het zijn met name (ex)protestanten die middels letterlijke lezing van de bijbel proberen de (in hun ogen) letterlijke opvattingen van de protestantse kerkleer te weerleggen.
Ook veel Roomsen zien dit als letterlijk gebeurd, hoewel ze er denk ik niet zo strak in staan als de gemiddelde protestant.
quote:
Overigens volg ik zelf geen christelijke denominatie, ik ben meer breed geinteresseerd in verschillende religies en spirituele zienswijzen, maar ik vind de christelijke manier van kijken wel een interessante benadering met bepaalde wijsheden die ik in andere geloofsystemen nog niet ben tegengekomen.

edit: ik had meer begrepen dat met afgoden word bedoelt bijvoorbeeld je leven te richten tot alleen maar het doel macht te vergaren, of seks, of vrouwen versieren, of voor je lichaam, of om te streven naar eeuwig leven, of enkel rijkdom, eigenlijk alles wat jij (metaforisch) tot je hoogste noorderlicht hebt verheven en wat je boven al het andere nastreeft, wat pervers wordt, omdat alles wat niet daadwerkelijk het hoogst mogelijke goed is, per definitie een afleiding is, een halve waarheid, een dwaling.
Ik begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen.
pi_189795672
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 07:32 schreef hoatzin het volgende:

Maareh...het kan dus zo weer gebeuren, een nieuwe opstand in de hemel? Ik ben er niet gerust op...
Als God ons per abuis binnen zou laten zie ik het wel gebeuren tbh :D
  dinsdag 5 november 2019 @ 14:09:41 #207
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189795903
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:53 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Als God ons per abuis binnen zou laten zie ik het wel gebeuren tbh :D
Ik heb deze vraag al vaker gesteld maar er komt nooit een normaal antwoord uit de gelovige hoek. Als het 1 keer kan gebeuren kan het ook een tweede keer toch? Vrije wil en zo...

Als het geen tweede keer kan gebeuren, waarom gebeurde het dan wel de eerste keer?
pi_189796918
quote:

[..]

Bij mijn weten wordt God nooit echt tegenstander genoemd, sowieso niet zoals de satan en of duivel dit doet, die probeert continue om mensen weg te houden bij God vandaan.
en dat doet hij op velerlei manieren.
Maar als mensen al niks van God willen weten etc ja dan hoeft de duivel ook niks te doen, hooguit eens verkeerde gedachtes in te geven.

Maar lucifer betekent ook morgenster, maar het ligt net aan de context waarin het staat.
Dus in het ene geval refereert het naar de deuivel of satan, en de andere keer is het 1 van de vele name in van Jezus.
Dit houdt dus niet in dat je het op 1 hoop kunt gooien en zeggen dat beide personen het zelfde zijn.

Maar zou jij aan kunnen geven waar dat staat van God als "tegenstander".
Ik kan mij 1 tekst bedenken waar het staat en dat is het verhaal volgens mij van Jacob die met God vecht in genesis 32
Daar worstelde of vocht Jakob met God.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_189797025
quote:
19s.gif Op dinsdag 5 november 2019 00:43 schreef Panterjong het volgende:

[..]

In Genesis 26 wordt er getwist om 3 waterbronnen. Izaak en zijn herders hebben rivaliteit met een andere groep herders om deze putten. 1 van deze putten wordt daarom Sitna genoemd, door de Naardense aangeduid als 'satanwater'. Meer letterlijk vertaald 'tegenstand' of 'bron van de tegenstander'. (Haushofer kom er maar in als ik er naast zit, jij hebt meer verstand van Hebreeuws). Dit lijkt mij de eerste keer.

In het Oude Testament wordt het woord satan meestal in verband gebracht met mensen. Mensen zijn satans, ofwel mensen zijn tegenstanders. Geen engelen, geen demonen, geen figuren uit een andere dimensie. Maar meestal mensen.

Het is dus foutief om, zoals Sjoemie doet, termen als 'satan', 'lucifer', 'morgenster', 'diablo' op 1 grote hoop te gooien.

Voor wat betreft de verzoeking in de woestijn. Ik kan je daar geen kant en klaar voor 100% kloppend antwoord op geven. Ik denk dat niemand exact uit kan leggen wat de schrijver de toehoorder voor wie het toen geschreven is wilde vertellen. Ik kan alleen wat gedachten erover delen.
Dit verhaal is geschreven voor de vergriekste joden in de diaspora en is een sterk staaltje hellenistische literatuur. Het karakter Diabolos is geantropomorfiseerd van aard ofwel een X-men achtige verschijning in dit fantasierijke verhaal.
De voorstelling die de toehoorder op dat moment van Diabolos maakte zal om en nabij hetzelfde zijn zoals in hedendaagse films. Een man met rode oortjes en zo....
Maar wellicht schuilt er meer achter. Want omdat het verhaal zo gefantaseerd is denk ik dat het vooral gaat om de symboliek. Waarbij Diabolos de keizer is die aan Jezus vraagt zich van zijn God af te wenden en voor hem te knielen, het zal van Jezus als ongekroonde koning van Israel een vazalkoning van alle koninkrijken die vallen onder het Romeinse rijk maken. Jezus kiest voor God en verzoekt zijn tegenstander een eind heen te gaan.
Ik gooi juist niet alles op 1 hoop, maar soms horen bepaalde termen of benamingen bij elkaar en soms niet zie mijn vorige post. ;)
morgenster kan lucifer of te wel de satan zijn.
lucifer was de naam van satan toen deze nog een engel was in de hemel.

Jesaja 14 spreekt over de val van lucifer (morgenster)
I am a child of God
God is not dead.
pi_189797531
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 07:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

dat zal nooit meer kunnen gebeuren,
De engelen hebben al gekozen voor of een eeuwigheid bij God of om bij de satan te horen en als demonen te zijn.

de satan wordt ook wel de draak genoemd of de slang van weleer (deze slang uit het paradijs die eva verleidde tot het eten van de vrucht van de verboden boom.)
zoals in openbaring geschreven staat werd de draak op de aarde geworpen en 1 derde deel van de "sterren" vielen mee op de aarde, met deze sterren wordt dus 1 derde deel van de engelen genoemd. die zwerven nu nog rond over de aarde.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 5 november 2019 @ 16:23:00 #211
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189797987
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:34 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik gooi juist niet alles op 1 hoop, maar soms horen bepaalde termen of benamingen bij elkaar en soms niet zie mijn vorige post. ;)
morgenster kan lucifer of te wel de satan zijn.
lucifer was de naam van satan toen deze nog een engel was in de hemel.

Jesaja 14 spreekt over de val van lucifer (morgenster)
Neen. Jesaja (14:12) bezingt de ondergang van Babels koning, hem vergelijkend met een vallende ster.

De morgenster, Venus dus, staat overigens nog altijd fier aan de hemel hoor.
  dinsdag 5 november 2019 @ 16:26:02 #212
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189798054
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 16:01 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

dat zal nooit meer kunnen gebeuren,
De engelen hebben al gekozen voor of een eeuwigheid bij God of om bij de satan te horen en als demonen te zijn.
Je zegt dat het nooit meer kan gebeuren. Hoe kom je daar bij? Hoe weet je dat? Hebben de engelen dan geen vrije wil?

Zo ja, dan kunnen ze dus weer in opstand komen.

Zo nee, waarom heeft God dit niet meteen geregeld? Had een hoop ellende voorkomen.
  Moderator dinsdag 5 november 2019 @ 20:21:38 #213
57816 crew  Mijk
BAM
pi_189802495
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 16:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
de satan wordt ook wel de draak genoemd of de slang van weleer (deze slang uit het paradijs die eva verleidde tot het eten van de vrucht van de verboden boom.)
Nee, die heette ego en komt in meerdere culturen terug. De serpent ligt om de loer om de mind over te nemen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De bijbel is slechts 1 van de velen religies waar de serpent symbool staat voor ego. Overigens staat het niet persee symbool voor het kwaad (ondanks dat het ook satan uitbeeld), want het is ook een beschermer van dat goddelijke, dat ongrijpbare, het pure bewustzijn zoals in de Kundalini uitgebeeld wordt;

Dit kan men ook herkennen als de Cadeceus, het is vrijwel hetzeflde symbool. Volgens de Kundalini zijn de 2 serpents zelfs de mannelijke (masculin / adam) en vrouwelijke (feminin / eva) kracht in ieder mens. Best bijzonder :)
As above, so below.
pi_189816744
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:21 schreef Mijk het volgende:

[..]

Nee, die heette ego en komt in meerdere culturen terug. De serpent ligt om de loer om de mind over te nemen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De bijbel zegt toch anders,

Openbaring 12:9 En de grote draak werd neergeworpen, namelijk de oude slang, die duivel en satan genoemd wordt, die de hele wereld misleidt. Hij werd neergeworpen op de aarde en zijn engelen werden met hem neergeworpen.

Openbaring 20:2 En hij greep de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan, en bond hem voor duizend jaar.

In de meeste gevallen in de bijbelwordt met de slang of draak de satan of duivel bedoeld.
Het heeft in ieder geval met "de duisternis" te maken.

Verder hebben we niet te vechten tegen vlees en bloed maar tegen de machten en krachten uit de duisternis.

Efeze 6:12 Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten.

quote:
De bijbel is slechts 1 van de velen religies waar de serpent symbool staat voor ego. Overigens staat het niet persee symbool voor het kwaad (ondanks dat het ook satan uitbeeld), want het is ook een beschermer van dat goddelijke, dat ongrijpbare, het pure bewustzijn zoals in de Kundalini uitgebeeld wordt;

[ afbeelding ]

Dit kan men ook herkennen als de Cadeceus, het is vrijwel hetzeflde symbool. Volgens de Kundalini zijn de 2 serpents zelfs de mannelijke (masculin / adam) en vrouwelijke (feminin / eva) kracht in ieder mens. Best bijzonder :)
Waar in de bijbel lees jij dat met duivel en satan of de slang altijd onze ego wordt bedoelt?
Ik zal niet zeggen dat je als christen soms tegen je ego moet vechten.
Wat eigenlijk moet Jezus regeren in ons leven en op de troon van ons hart zitten.
Maar mensen hebben vaak de neiging toch die troon zelf weer te bestijgen.
En vaak wordt dan je ego gevoed door verkeerde gedachtes of denk wijzen die aangestuurd (kunnen) worden door demonen.
Maar je kunt het christendom echt niet gaan vergelijken met het boeddhisme of andere spirtueel achtige religies.
Daarnaast hang ik persoonlijk geen "religie" aan maar ben ik christen en probeer ik met vallen en opstaan Jezus te volgen. ;)
Omdat religie een te algemene benaming van "spiritueel"gedrag van de mens is.

iedereen is feitelijk wel soort van religieus omdat iedereen altijd wel ergens in geloofd.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 7 november 2019 @ 10:57:25 #215
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189829214
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 14:39 schreef sjoemie1985 het volgende:

SPOILER
Ben je aan het cherry-picken? Er staan nog wat vragen voor je open.
pi_189835265
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 10:57 schreef hoatzin het volgende:
[ afbeelding ] Op woensdag 6 november 2019 14:39 schreef sjoemie1985 het volgende:

SPOILER
Ben je aan het cherry-picken? Er staan nog wat vragen voor je open.
nee hoezo?
Volgens mij heb ik best veel vragen beantwoord toch?
volgens mij staan er ook nog van mijn kant vragen open.
wellicht dat jij ook aan het cherry picking bent?
I am a child of God
God is not dead.
pi_189836094
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 17:19 schreef sjoemie1985 het volgende:
nee hoezo?
Nee. Jij negeert stelselmatig lastige vragen en inhoudelijke reacties op jouw posts. Daarom kun je hier al een tijdje dezelfde nonsens herhalen.
  donderdag 7 november 2019 @ 19:57:09 #218
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189838626
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 17:19 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
nee hoezo?
volgens mij staan er ook nog van mijn kant vragen open.
wellicht dat jij ook aan het cherry picking bent?
Post 212 bijvoorbeeld. En 211...
pi_189844439
Wie kan deze oplossen?

1. De stelling is dat Jezus sterft op het kruist om de zonden van alle mensen op zich te nemen, na zijn vermeende herrijzenis prediken zijn volgelingen het evangelie.
2. Dus... pas vanaf het jaar 0 (of 33?) is het voor mensen buiten het oude verbond mogelijk om gered te worden. Dit kan dan gelukkig via het evangelie, wat redelijkerwijs historisch gezien vanaf het jaar 500 toch wel door ieder mens in Azie of Europa of Noord-Afrika 'gekend' kan worden.
3. Dwz, je kan in theorie het een mens kwalijk nemen als hij het evangelie kent en vervolgens afwijst. En redelijkerwijs kan het evangelie door het grootste deel van Azie/Europa/Midden-Oosten gekend worden.
4. De kerleer van zowel Protestanten als Katholieken is dat je zonder het evangelie niet gered kunt worden. Als je sterft en je bent niet gered dan ga je naar de Hel is kerkleer. Er is een doopsel nodig en andere voorwaarden om tot de geredde mensen te behoren.
5. Maar hoe zit het dan met de mensen uit Noord-Amerika en Zuid-Amerika. De Azteken mogen letterlijk 1400+ jaar hun ding doen zonder redelijkerwijs het evangelie gekend te kunnen hebben. Volgens de kerkleer zouden dus al die Azteken 1500 jaar lang verdoemd zijn geweest en allemaal naar de Hel zijn gegaan. Pas vanaf het moment dat Cortez met de Spanjaarden aankomt, zou een Azteek redelijkerwijs kennis kunnen nemen van het evangelie.
6. DUS: waarom zou een barmhartige God een schepping creeeren waarin de gehele Americas voor 1400+ jaar onmogelijk kennis kunnen nemen van het evangelie en dus verdoemd tot de Hel zijn terwijl ze er zelf toch echt niks aan kunnen doen? Hoe is dat rechtvaardig, als je wil pretenderen een universele Kerk zijn en voor elk en ieder mens gelijk is want geschapen door God.
def
pi_189844457
quote:
Verder hebben we niet te vechten tegen vlees en bloed maar tegen de machten en krachten uit de duisternis.

Wat betekend dit dan concreet? In geval van ziekte of oorlog lijkt het me toch echt een gevecht tegen het 'vlees'. Ik hoor deze quote vaak langskomen (... for we wrestle not with flesh & blood but against the principalities of evil o.i.d.), maar geen flauw idee wat dat dan zou moeten betekenen. Laatst ik gekeken heb bestaat er geen Prins Depressie of Koning Angststoornis.
def
  vrijdag 8 november 2019 @ 09:00:37 #221
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189846214
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 00:19 schreef hoelaatass het volgende:
Wie kan deze oplossen?

1. De stelling is dat Jezus sterft op het kruist om de zonden van alle mensen op zich te nemen, na zijn vermeende herrijzenis prediken zijn volgelingen het evangelie.
2. Dus... pas vanaf het jaar 0 (of 33?) is het voor mensen buiten het oude verbond mogelijk om gered te worden. Dit kan dan gelukkig via het evangelie, wat redelijkerwijs historisch gezien vanaf het jaar 500 toch wel door ieder mens in Azie of Europa of Noord-Afrika 'gekend' kan worden.
3. Dwz, je kan in theorie het een mens kwalijk nemen als hij het evangelie kent en vervolgens afwijst. En redelijkerwijs kan het evangelie door het grootste deel van Azie/Europa/Midden-Oosten gekend worden.
4. De kerleer van zowel Protestanten als Katholieken is dat je zonder het evangelie niet gered kunt worden. Als je sterft en je bent niet gered dan ga je naar de Hel is kerkleer. Er is een doopsel nodig en andere voorwaarden om tot de geredde mensen te behoren.
5. Maar hoe zit het dan met de mensen uit Noord-Amerika en Zuid-Amerika. De Azteken mogen letterlijk 1400+ jaar hun ding doen zonder redelijkerwijs het evangelie gekend te kunnen hebben. Volgens de kerkleer zouden dus al die Azteken 1500 jaar lang verdoemd zijn geweest en allemaal naar de Hel zijn gegaan. Pas vanaf het moment dat Cortez met de Spanjaarden aankomt, zou een Azteek redelijkerwijs kennis kunnen nemen van het evangelie.
6. DUS: waarom zou een barmhartige God een schepping creeeren waarin de gehele Americas voor 1400+ jaar onmogelijk kennis kunnen nemen van het evangelie en dus verdoemd tot de Hel zijn terwijl ze er zelf toch echt niks aan kunnen doen? Hoe is dat rechtvaardig, als je wil pretenderen een universele Kerk zijn en voor elk en ieder mens gelijk is want geschapen door God.
Hele verzoeningsleer rammelt aan alle kanten. In het OT is er geen spoor van terug te vinden en ook Jezus zelf rept er nergens over dat hij voor de zonden van de mensen moet sterven oid.
  vrijdag 8 november 2019 @ 09:01:50 #222
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189846232
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 00:24 schreef hoelaatass het volgende:

[..]

Wat betekend dit dan concreet? In geval van ziekte of oorlog lijkt het me toch echt een gevecht tegen het 'vlees'. Ik hoor deze quote vaak langskomen (... for we wrestle not with flesh & blood but against the principalities of evil o.i.d.), maar geen flauw idee wat dat dan zou moeten betekenen. Laatst ik gekeken heb bestaat er geen Prins Depressie of Koning Angststoornis.
Volgens openbaring hebben de machten en krachten van de duisternis wel bazuinen, klaroenen en allerhande primitief wapentuig.
pi_189846669
quote:
Wie kan deze oplossen?

Het moeilijkste aan het 'geloof' is dat niet alles te verklaren is. Het is niet voor niets 'geloven'
Veel vragen, ook de vraag die je hier stelt worden door allerlei theologen uitgelegd en verklaard, maar dan nog is er geen 'bewijs' dat het werkt op de manier die uitgelegd wordt.

Als je al zo ver bent dat je hier over nadenkt kun je aannemen dat wat in de bijbel staat waar is, dus ook dat we afstammen van Adam en Eva die dicht bij God leefden in het Paradijs.
Door hun zonden werd hun de toegang tot het Paradijs ontnomen en moesten zij op aarde leven zoals wij dat nu kennen.
Zij hebben vervolgens de aarde bevolkt en hun kinderen van God verteld en onderwezen.
Van hieruit zijn de mensen over de aarde verspreid enz. Uiteindelijk hebben dus ook deze mensen 'kennis' van het bestaan van God, ook al is dat misschien steeds minder geworden door het geloof van hun ouders en voorouders. Dat komt niet doordat God weg was, maar omdat de mens zich steeds verder van God afzonderde.
Ieder mens heeft een soort ingeschapen Godskennis. Er zijn niet voor niets wereldwijd mensen bezig met de vraag of er 'iets' is.

Vanaf het moment dat Jezus op aarde kwam en uiteindelijk aan het kruis stierf, en daarna weer opstond is de opdracht voor alle christenen om het woord van God en het evangelie over de aarde te verspreiden. De apostelen zijn daar mee begonnen.
Het doel is om iedereen op aarde te vertellen van het offer dat Jezus voor onze zonden heeft gebracht, vervolgens is het aan de hoorder zelf om dat wel of niet aan te nemen.

Lang verhaal misschien, en ik geef waarschijnlijk geen antwoord op al je vragen. En wat ik wel uitleg zal weer nieuwe vragen oproepen.....
aka Joel_87
  vrijdag 8 november 2019 @ 10:46:52 #224
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189847442
quote:
Wie kan deze oplossen?

Volgens mij is het idee dat je alleen door bewust geloof in Jezus gered kan worden en anders naar de hel gaat heel erg protestants. Katholieken hebben daar meestal een wat genuanceerder beeld in. Overigens geloven ook veel protestanten dat er wel uitzonderingen worden gemaakt, bijvoorbeeld als je redelijkerwijs het evangelie niet kan begrijpen (als je overlijdt als baby of klein kind bijvoorbeeld, of als je een ernstige verstandelijke beperking hebt). Het is dan niet vreemd dat er ook uitzonderingen zouden kunnen worden gemaakt voor mensen die het evangelie nog nooit gehoord hebben, of mensen die het evangelie nooit goed uitgelegd hebben gekregen.
  vrijdag 8 november 2019 @ 11:04:00 #225
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189847715
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 10:46 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Volgens mij is het idee dat je alleen door bewust geloof in Jezus gered kan worden en anders naar de hel gaat heel erg protestants. Katholieken hebben daar meestal een wat genuanceerder beeld in. Overigens geloven ook veel protestanten dat er wel uitzonderingen worden gemaakt, bijvoorbeeld als je redelijkerwijs het evangelie niet kan begrijpen (als je overlijdt als baby of klein kind bijvoorbeeld, of als je een ernstige verstandelijke beperking hebt). Het is dan niet vreemd dat er ook uitzonderingen zouden kunnen worden gemaakt voor mensen die het evangelie nog nooit gehoord hebben, of mensen die het evangelie nooit goed uitgelegd hebben gekregen.
Het hele concept "hel" als plaats van eeuwige pijniging en woonplaats van de duivel is toch echt een Roomse uitvinding. In de joodse Bijbel komt het begrip niet voor. Ook een leven na de dood komt daar niet of nauwelijks voor. (een) Satan komt slechts een paar keer terloops voorbij en hem wordt verder geen of nauwelijks macht toegeschreven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')