abonnement Unibet Coolblue
pi_189697864
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 12:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het belangrijkste voor God is dus of je gelooft of niet. Geloof je, dan ben je goed. Geloof je niet, dan ben je gelijk zò slecht dat je daar eeuwig voor moet boeten.

Snap je mijn bezwaar tegen deze denkwijze?
een beetje.
Maar zoals er ook geschreven staat: niemand is Goed.
Eigenlijk is geen enkel mens goed genoeg voor God.
Ieder mens ontbeert eigenlijk de nabijheid van God door de zonde.
Maar het heeft God alles gekost uit liefde dat hij zijn Zoon gezonden heeft om te sterven als straf op de zonden van de gehele mensheid alleen Jezus heeft dat ooit gedragen.

Maar geloven en goed zijn en niet geloven en slecht zijn hebben op zich niks met elkaar te maken.
Het probleem is dat bij God op de kleinste zonde al straf staat waardoor je dus niet bij God kunt zijn/ komen.
Maar door geloof mag je weten dat je behouden blijft in eeuwigheid, iedereen zal uiteindelijk geoordeeld worden door God en dan is het de vraag van God wat je met zijn Zoon hebt gedaan.
als je geloofd hebt zal Jezus inspringen en aan geven dat Hij de straf al gedragen heeft.
Heb je niet geloofd, dan zul je voor je zelf op moeten komen en de vraag is of je zelf vrij kunt plijten.
Jezus pleit ons vrij van zonden en mogen we dus ook vragen om vergeving als we weer eens de mist zijn gegaan.
en dus zoals eerder al eens aangegeven is dat geen vrijbrief om er maar op los te leven.
mensen moeten wel kunnen zien dat je christen bent, doordat er dingen zijn die je niet doet bijvoorbeeld vloeken of meedoen met occulte zaken.

Ik zeg dus niet dat jij slecht bent omdat je niet geloofd.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 30 oktober 2019 @ 13:36:00 #152
16305 Jappie
parttime reverend
pi_189697946
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 09:06 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Tsja, in mijn ogen klinkt dat alsof je de zondeval probeert 'weg te denken'. Je erkent dat er iets gebeurd is in het paradijs dat een scheiding tussen mens en God heeft bewerkstelligd, maar doet alsof dat iets goeds is. Hoe kunnen we tot God naderen als de scheiding niet is opgeheven? Moeten we dat dan allemaal zelf doen, en kan dat door de kracht van ons denken alleen?

Volgens mij heeft de Jezus uit de Bijbel hier nu echt een antwoord op. Hij deed het voor ons, en Hij voegde de daad bij het woord door te sterven aan het kruis.
Eerlijk gezegd en met alle respect voor je overtuiging vind ik deze letterlijke uitleg welliswaar hoogst romantisch maar als logische verklaring absoluut onvoldoende.

Deze uitleg levert een goddelijke familie op waarbij de patriarch uit liefde voor zijn kleigebakken schepselen, zijn zoon offert maar toch niet echt want eigenlijk blijft ie gewoon springlevend gezien zijn wederopstanding. Enerzijds lijkt mij dat jegens de zoon niet echt liefdevol maar tegelijkertijd levert het ook verdomd weinig op gezien het feit dat er steeds minder mensen geloven en er dus maar weinig mensen verlost worden door dit nobele familiedrama des goden.
Bovendien blijkt dus achteraf dat er feitelijk niet echt iets geofferd werd .

Voor wat betreft het 1e deel van je antwoord;

De zondeval is beeldspraak...een mythisch verhaal wat uitleg geeft over de geestelijke werkelijkheid. Ik denk daarbij niets weg ik kies alleen een andere verklaringsrichting.

Check bij jezelf zonder Godsverklaring en of opgaan in de sluier der materie:
Wie of wat is de werkelijke modus operandi van het mens zijn ? Is dat het lichaam of de geest?
De materie luistert logischerwijs naar de geest. Wij zijn dus geest of anders genoemd "bewust zijn" welke vorm dat "zijn" verder ook aanneemt of heeft aangenomen.

Het is het ontstaan van de mens (als geestelijk wezen) welke word weergegeven in Genesis, Ook hemel en aarde zijn verwijzingen naar Geest en Lichaam, het mens zijn dus.

Check anders online ook eens de uitleg van Swedenborg in zijn "hemelse verborgenheden" vwb Genesis,
Ik kan me niet in alles herkennen wat hij schrijft maar het is uitermate interessante materie. ^O^
pi_189698059
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 08:57 schreef DecoAoreste het volgende:
Goede vraag

- Ik onderschrijf de apostolische geloofsbelijdenis. Dat is die van 'Ik geloof in God, de almachtige Vader, schepper van hemel en aarde, en in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon...' et cetera.
- Qua doctrines ben ik het in grote lijnen eens met de Rooms-katholieke kerk. Zo geloof ik in het vagevuur, in voorspraak van heiligen, maar niet in protestantse ideeën als sola fide, sola scriptura e.d. Sommige katholieke ideeën vind ik nog lastig, zoals de transsubstantiatie.
- Wel volg ik meer de moderne evangelische/charismatische lijn als het aankomt op het hebben van een persoonlijke band met God. Ik geloof dat God tot iedereen spreekt en dat de gaven van de Geest ook vandaag nog bestaan en ingezet mogen worden. Zo ben ik dan ook een tegenstander van het cessationisme.
- Hoewel ik oprecht geloof in de kerndoctrines van het christendom, onderschrijf ik wetenschappelijke inzichten als de evolutietheorie.
- Ook vind ik het van belang om in gesprek te blijven met andersgelovigen, omdat ook zij vaak een Godsbesef hebben en er soms dingen zijn waar we wat van kunnen leren, en andersom natuurlijk. Ik geloof niet dat alle geloven op hetzelfde neer komen, maar wel dat er goede en correcte elementen in elke geloofsstroming zitten.

Kun je daar wat mee?
Ja oke, je hebt dus bepaalde zaken in het Christendom gevonden die je wel goed vindt, en waar je in gelooft, maar andere zaken ook weer niet, je bent dus van de basis Christen maar niet exact volgens de kerk, eentje die zijn eigen draai eraan heeft gegeven. Dat is wat ik ongeveer lees hier dan.
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 11:52 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Omdat Jezus alles volbracht heeft door zijn sterven en opstanding.
Je hebt er niks aan als je je hele leven voor je eigen beeld "goed" geleefd hebt, maar als je niet geloofd hebt heb je er niks aan.
God kan niks met mensen die zelf op hun "eigen troon" blijven zitten en alles zelf wel denken te kunnen rooien.
Wie bepaalt in deze wat goed en wat fout is? Kun je dat eens verder uitdiepen, hoe weet ik wat die externe god goed of fout vindt?

quote:
Jezus heeft gezegd: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven: niemand komt tot de Vader dan door mij alleen.
Er is geen tekst die zegt: door goede werken alleen kom je er ook wel.
Ja maar hier kan ik veel meer in lezen.

quote:
Door je geloof en bekering ga of wil je juist goede dingen gaan doen uit eerbied of dankbaarheid voor God.
Hier bij wat bijbel teksten die aangeven dat het alleen door geloof iemand behouden kan worden.

Mattheüs 9:22 Jezus keerde Zich om, zag haar en zei: Heb goede moed, dochter, uw geloof heeft u behouden. En de vrouw was vanaf dat moment gezond.

Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
17. Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.
18. Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.

Markus 5:35 Terwijl Hij nog sprak, kwamen er enigen van het huis van het hoofd van de synagoge, die zeiden: Uw dochter is gestorven; waarom valt u de Meester nog lastig?
36. En zodra Jezus het woord gehoord had dat er gesproken werd, zei Hij tegen het hoofd van de synagoge: Wees niet bevreesd, geloof alleen.

Johannes 5:36 Maar Ik heb een getuigenis dat groter is dan dat van Johannes, want de werken die de Vader Mij gegeven heeft om die te volbrengen, juist die werken die Ik doe, getuigen van Mij dat de Vader Mij gezonden heeft.
37. En de Vader, Die Mij gezonden heeft, Die heeft Zelf van Mij getuigd. U hebt Zijn stem nooit gehoord, en ook Zijn gedaante niet gezien.
38. En Zijn woord hebt u niet blijvend in u, omdat u Hem niet gelooft Die Hij gezonden heeft.
39. U onderzoekt de Schriften, want u denkt daardoor eeuwig leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen.
40. En toch wilt u niet tot Mij komen opdat u leven hebt.
41. Eer van mensen neem Ik niet aan,
42. maar Ik ken u: u bezit zelf de liefde van God niet.
43. Ik ben gekomen in de Naam van Mijn Vader, maar u neemt Mij niet aan. Als een ander komt, in zijn eigen naam, die zult u aannemen.
44. Hoe kunt u geloven, u die eer van elkaar aanneemt en de eer van de enige God niet zoekt?
45. Denk niet dat Ik u zal aanklagen bij de Vader; die u aanklaagt, is Mozes, op wie u uw hoop gevestigd hebt.
46. Want als u Mozes geloofde, zou u Mij geloven; want hij heeft over Mij geschreven.
47. Maar als u zijn Schriften niet gelooft, hoe zult u Mijn woorden geloven?

Al het andere is alleen bijkomstigheid en zijn de gaven etc die God ons schenkt of is tot opbouw voor je geloofszekerheid en je levenswandel met Jezus.
Die wandel gaat met ups en downs en wil niet zeggen dat je geen zonden meer doet of kunt doen, dat is het vlees in samenwerking met je ziel die graag de verkeerde dingen doet.
als je namelijk iets goeds wilt doen ligt het verkeerde dichtbij al op de loer om te proberen voorkomen dat je dat goede doet voor God.
En het wil ook niet zeggen dat je dus alleen een voorspoedig leven hebt.
Kijk maar in de wereld waar overal christenen vervolgd worden of gediscrimineerd etc.
zoals in noord korea, india, china en onlangs zijn er in turkije al een aantal christenen gewoon letterlijk het land uit gezet door erdogan.
Ook in bovenstaande kan ik veel meer lezen dan het letterlijke, ik vraag me af hoe je zo zeker weet dat jouw interpretatie de goede is ipv de tientallen, honderden andere interpretaties die hieraan gegeven kunnen worden, dan zou ik verwachten dat je praktijkvoorbeelden hebt of iets dergelijks waardoor dat bevestigd is. Letterlijke voorbeelden die in je leven gebeuren.
As above, so below.
  woensdag 30 oktober 2019 @ 13:52:03 #154
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189698097
quote:
5s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 12:44 schreef Jappie het volgende:

[..]

Het was slechts een scherts maar gezien je antwoord dan toch ook nog een vervolgvraag.
Heb je gezien je bevindingen met de uitleg van de Christelijke kerken compleet afscheid genomen van de bijbel en het godsbesef of zit er ergens toch nog een stukje overgebleven overtuiging van het een of het ander ?
Het godsbesef is volledig verdwenen. De Bijbel vind ik nog steeds interessant overigens. Maar niet als geschiedenisboek.
  woensdag 30 oktober 2019 @ 14:27:46 #155
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189698532
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:29 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

een beetje.
Maar zoals er ook geschreven staat: niemand is Goed.

In de Bijbel wordt o.a. Melchizedek genoemd. Maar goed, die schijnt een status aparte te hebben want hij is nooit overleden. Melchizedek was overigens hogepriester "van de allerhoogste God" Merkwaardig he? Als er maar één God bestaat...maar mogelijk wordt hier ook Salem bedoeld, een Kanaänitische god.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Ik zeg dus niet dat jij slecht bent omdat je niet geloofd.
Maar blijkbaar wel slecht genoeg om (christelijk gesproken) mij te verdoemen omdat ik niet geloof. Daarvoor heb ik de ergst mogelijke straf nodig blijkbaar. Voor iets waar ik niets aan kan doen he? Geloof (dat er een god bestaat) is geen keuze zoals we weten.

[ Bericht 9% gewijzigd door hoatzin op 30-10-2019 14:41:25 ]
pi_189698937
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
een beetje.
Maar zoals er ook geschreven staat: niemand is Goed.
Eigenlijk is geen enkel mens goed genoeg voor God.
Ieder mens ontbeert eigenlijk de nabijheid van God door de zonde.
Maar het heeft God alles gekost uit liefde dat hij zijn Zoon gezonden heeft om te sterven als straf op de zonden van de gehele mensheid alleen Jezus heeft dat ooit gedragen.

Maar geloven en goed zijn en niet geloven en slecht zijn hebben op zich niks met elkaar te maken.
Het probleem is dat bij God op de kleinste zonde al straf staat waardoor je dus niet bij God kunt zijn/ komen.
Maar door geloof mag je weten dat je behouden blijft in eeuwigheid, iedereen zal uiteindelijk geoordeeld worden door God en dan is het de vraag van God wat je met zijn Zoon hebt gedaan.
als je geloofd hebt zal Jezus inspringen en aan geven dat Hij de straf al gedragen heeft.
Heb je niet geloofd, dan zul je voor je zelf op moeten komen en de vraag is of je zelf vrij kunt plijten.
Jezus pleit ons vrij van zonden en mogen we dus ook vragen om vergeving als we weer eens de mist zijn gegaan.
en dus zoals eerder al eens aangegeven is dat geen vrijbrief om er maar op los te leven.
mensen moeten wel kunnen zien dat je christen bent, doordat er dingen zijn die je niet doet bijvoorbeeld vloeken of meedoen met occulte zaken.

Ik zeg dus niet dat jij slecht bent omdat je niet geloofd.
Probeer dit eens te lezen vanuit een niet-gelovig perspectief.
Desnoods vervang je God met Kerstman en Jezus met Elfje, als dat het makkelijker maakt.

Kan je dan inzien dat dit heel raar, wreed, onrechtvaardig en ongeloofwaardig over komt? Soort next-level vriendjespolitiek...
pi_189701204
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 14:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

In de Bijbel wordt o.a. Melchizedek genoemd. Maar goed, die schijnt een status aparte te hebben want hij is nooit overleden. Melchizedek was overigens hogepriester "van de allerhoogste God" Merkwaardig he? Als er maar één God bestaat...maar mogelijk wordt hier ook Salem bedoeld, een Kanaänitische god.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..]

Maar blijkbaar wel slecht genoeg om (christelijk gesproken) mij te verdoemen omdat ik niet geloof. Daarvoor heb ik de ergst mogelijke straf nodig blijkbaar. Voor iets waar ik niets aan kan doen he? Geloof (dat er een god bestaat) is geen keuze zoals we weten.
Melchizedek zou ook een afschaduwing kunnen zijn van Jezus.
Lees de volgende bijbeltekst maar.

Genesis 14:18 En Melchizedek, de koning van Salem, bracht brood en wijn; hij was een priester van God, de Allerhoogste.

Salem is de plek van Jerus(z)alem en je leest dat Melchizedek met brood en wijn komt, dit zou kunnen verwijzen naar Jezus in het N.T. zijn lichaam en bloed wordt ook vergeleken met brood en wijn, dat doet Jezus zelf al als hij het avondmaal viert met de discipelen.
Maar het is niet te achterhalen, er wordt ook nergens over een stamboom gesproken van deze koning.
Maar ook Jezus wordt de koning van Israël genoemd waarvan dan weer de troon stond in Jeruzalem.
Dus zo zie je toch weer een aantal (mogelijke) verwijzingen.


Wat betreft het geloof en een keuze? Lastig inderdaad, maar bijbels gezien is geloof ook een gave van God, maar die wel in ieder mens is gelegd.
en ik heb hier volgens mij ook al wel eens het vergelijk met een cadeau gemaakt.

Je kunt een cadeau van iemand aan nemen of niet, als je het naast de deur laat staan heb je er niks aan. uiteindelijk zul je toch soort verantwoording moeten afleggen als diegene je gaat vragen wat je van zijn cadeau vond.
Dan kun je ook niet zeggen: ja maar, ik heb dit of ik heb dat.
Met het geloof is dat praktisch net zo.
Eenmaal moet ieder mens verantwoording afleggen bij God.

[ Bericht 9% gewijzigd door sjoemie1985 op 30-10-2019 17:25:18 ]
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 31 oktober 2019 @ 07:43:48 #158
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189709902
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 17:19 schreef sjoemie1985 het volgende:

Wat betreft het geloof en een keuze? Lastig inderdaad, maar bijbels gezien is geloof ook een gave van God, maar die wel in ieder mens is gelegd.
en ik heb hier volgens mij ook al wel eens het vergelijk met een cadeau gemaakt.

Je kunt een cadeau van iemand aan nemen of niet, als je het naast de deur laat staan heb je er niks aan. uiteindelijk zul je toch soort verantwoording moeten afleggen als diegene je gaat vragen wat je van zijn cadeau vond.
Dan kun je ook niet zeggen: ja maar, ik heb dit of ik heb dat.
Met het geloof is dat praktisch net zo.
Eenmaal moet ieder mens verantwoording afleggen bij God.
Jij moet verantwoording afleggen bij God, omdat jij gelooft.

Ik hoef geen verantwoording af te leggen, omdat ik niet in een god geloof.

En beiden hebben we geen greintje bewijs dat we gelijk hebben. :)
pi_189711118
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 07:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jij moet verantwoording afleggen bij God, omdat jij gelooft.

Ik hoef geen verantwoording af te leggen, omdat ik niet in een god geloof.

En beiden hebben we geen greintje bewijs dat we gelijk hebben. :)
Ook al geloof je niet in een god, wat als je uiteindelijk sterft en Hij blijkt er wel te zijn en jij komt voor hem te staan, wat dan?
Waar kun jij je dan nog op beroepen?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_189711216
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 10:07 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ook al geloof je niet in een god, wat als je uiteindelijk sterft en Hij blijkt er wel te zijn en jij komt voor hem te staan, wat dan?
Waar kun jij je dan nog op beroepen?
Welke god?
-
  Beste debater 2022 donderdag 31 oktober 2019 @ 10:20:13 #161
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_189711295
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 10:07 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ook al geloof je niet in een god, wat als je uiteindelijk sterft en Hij blijkt er wel te zijn en jij komt voor hem te staan, wat dan?
Waar kun jij je dan nog op beroepen?
Pascals gok is de slechtste reden om in God te geloven.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 31 oktober 2019 @ 10:27:51 #162
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189711397
quote:
3s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:47 schreef Mijk het volgende:

[..]

Ja oke, je hebt dus bepaalde zaken in het Christendom gevonden die je wel goed vindt, en waar je in gelooft, maar andere zaken ook weer niet, je bent dus van de basis Christen maar niet exact volgens de kerk, eentje die zijn eigen draai eraan heeft gegeven. Dat is wat ik ongeveer lees hier dan.
Mwah, dat is iets te kort door de bocht. Het is niet zo dat ik verscheidene concepten uit substromingen van het christendom bijeen 'gerelishopt' heb omdat dat voor mij het beste voelt. Ik ben op zoek naar de waarheid en naar God; als ik tot de conclusie kom dat bepaalde leerstellingen niet stroken met hoe God werkelijk in elkaar zit, dan doe ik afstand van die leerstellingen. Niet omdat ik dat zelf vind maar omdat ik de indruk heb dat God dat vindt.

Natuurlijk kan ik me vergissen. Ik ben niet perfect en allicht geloof ik ook nu nog dingen die helemaal niet kloppen. Maar ik geloof wel dat het christendom op zichzelf, in de kernideeën zoals vastgelegd in de apostolische belijdenis, staat als een huis. En van alle kerken die ik heb gezien - dat zijn er inmiddels aardig wat - heeft naar mijn idee de katholieke kerk de beste papieren om de meest accurate aanvullende doctrines hierop in huis te hebben. Dat is ook verklaarbaar vanuit de autoriteitspositie die de kerk zelf claimt te hebben. Als ik dan nog dingen lastig vind, zoals de transsubstantiatie, dan zeg ik daarmee niet 'dus is dat onzin', dan zeg ik 'wellicht zijn er nog meer dingen die ik moet leren of ervaren hierover'.

Ik denk wel dat het buitengewoon belangrijk is als christen om een actief geloofsleven te hebben, en als ik kritiek heb op de katholieke kerk dan is het vooral dat ze dit doorgaans niet erg bevorderen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat allerlei gelovigen zich laten misleiden door kerken die weliswaar een foutieve leer prediken (bijv. het welvaartsevangelie, waar ik al vaker tegen geageerd heb op dit forum), maar wel een actief geloofsleven bevorderen. Ik hoop zelf een synthese te vinden in mijn leven tussen de juiste leer (vermoedelijk is die katholiek) en de juiste geloofsbeleving. Waarbij ik, opnieuw, natuurlijk niet perfect ben en Gods genade hard nodig zal hebben.
pi_189711432
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 10:27 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Mwah, dat is iets te kort door de bocht. Het is niet zo dat ik verscheidene concepten uit substromingen van het christendom bijeen 'gerelishopt' heb omdat dat voor mij het beste voelt. Ik ben op zoek naar de waarheid en naar God; als ik tot de conclusie kom dat bepaalde leerstellingen niet stroken met hoe God werkelijk in elkaar zit, dan doe ik afstand van die leerstellingen. Niet omdat ik dat zelf vind maar omdat ik de indruk heb dat God dat vindt.

Natuurlijk kan ik me vergissen. Ik ben niet perfect en allicht geloof ik ook nu nog dingen die helemaal niet kloppen. Maar ik geloof wel dat het christendom op zichzelf, in de kernideeën zoals vastgelegd in de apostolische belijdenis, staat als een huis. En van alle kerken die ik heb gezien - dat zijn er inmiddels aardig wat - heeft naar mijn idee de katholieke kerk de beste papieren om de meest accurate aanvullende doctrines hierop in huis te hebben. Dat is ook verklaarbaar vanuit de autoriteitspositie die de kerk zelf claimt te hebben. Als ik dan nog dingen lastig vind, zoals de transsubstantiatie, dan zeg ik daarmee niet 'dus is dat onzin', dan zeg ik 'wellicht zijn er nog meer dingen die ik moet leren of ervaren hierover'.

Ik denk wel dat het buitengewoon belangrijk is als christen om een actief geloofsleven te hebben, en als ik kritiek heb op de katholieke kerk dan is het vooral dat ze dit doorgaans niet erg bevorderen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat allerlei gelovigen zich laten misleiden door kerken die weliswaar een foutieve leer prediken (bijv. het welvaartsevangelie, waar ik al vaker tegen geageerd heb op dit forum), maar wel een actief geloofsleven bevorderen. Ik hoop zelf een synthese te vinden in mijn leven tussen de juiste leer (vermoedelijk is die katholiek) en de juiste geloofsbeleving. Waarbij ik, opnieuw, natuurlijk niet perfect ben en Gods genade hard nodig zal hebben.
Kun je wel weten hoe God werkelijk in elkaar zit?
Dat denk ik namelijk niet, want als je het eenmaal denkt gevonden te hebben of te weten.
Dan kan het op bepaalde maar zo zijn dat je na een tijdje bedrogen uit komt.
omdat het toch ineens iets anders zit.
En ben je op dat moment niet ook bezig met het maken van een beeld van God?
Waarvan de bijbel zegt dat dat onmogelijk is.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 31 oktober 2019 @ 10:33:55 #164
545 dop
:copyright: dop
pi_189711446
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 10:07 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ook al geloof je niet in een god, wat als je uiteindelijk sterft en Hij blijkt er wel te zijn en jij komt voor hem te staan, wat dan?
Waar kun jij je dan nog op beroepen?
simpele vraag, simpel antwoord.
Hoi ouwe, prima leven gehad op aarde, jammer dat je nooit eens gezellig op visite bent geweest.

Hoef me nergens op te beroepen sjoemie, na dit leven is het klaar voor mij, de wereld is dan aan ons nageslacht.

Totaal geen behoefte om eeuwig te leven met een megalomane narcistische seriemoordenaar.
Kan me ook slecht voorstellen wat daar zo aantrekkelijk aan is.

[ Bericht 4% gewijzigd door dop op 31-10-2019 10:48:56 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 31 oktober 2019 @ 10:35:41 #165
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189711462
quote:
3s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:36 schreef Jappie het volgende:

[..]
Check bij jezelf zonder Godsverklaring en of opgaan in de sluier der materie:
Wie of wat is de werkelijke modus operandi van het mens zijn ? Is dat het lichaam of de geest?
De materie luistert logischerwijs naar de geest. Wij zijn dus geest of anders genoemd "bewust zijn" welke vorm dat "zijn" verder ook aanneemt of heeft aangenomen.

Het is het ontstaan van de mens (als geestelijk wezen) welke word weergegeven in Genesis, Ook hemel en aarde zijn verwijzingen naar Geest en Lichaam, het mens zijn dus.
Ik kan me hier in grote lijnen wel in vinden hoor. De mens is geest, dat wordt nergens ontkend in het christendom :)

quote:
De zondeval is beeldspraak...een mythisch verhaal wat uitleg geeft over de geestelijke werkelijkheid. Ik denk daarbij niets weg ik kies alleen een andere verklaringsrichting.
Het is beeldspraak in die zin dat ik niet denk dat er letterlijk een slang en een appel waren. Het is geen beeldspraak in die zin dat er wel degelijk een echte, reële, scheiding tussen mens en God is aangebracht in de tijd van de eerste mensen. God gaf de mensen de keuze om naar Hem te luisteren of het zelf uit te zoeken, en de mens koos voor zichzelf. Dat is de zondeval in een notendop. Je zal het met me eens zijn dat egoïsme slechter is dan samenwerking met de schepper, toch?
  donderdag 31 oktober 2019 @ 10:37:55 #166
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189711488
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 10:32 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Kun je wel weten hoe God werkelijk in elkaar zit?
Dat denk ik namelijk niet, want als je het eenmaal denkt gevonden te hebben of te weten.
Dan kan het op bepaalde maar zo zijn dat je na een tijdje bedrogen uit komt.
omdat het toch ineens iets anders zit.
En ben je op dat moment niet ook bezig met het maken van een beeld van God?
Waarvan de bijbel zegt dat dat onmogelijk is.
Oei! Een gewetensvraag :)

Soms denk ik wel dat het proberen te begrijpen van God ongeveer net zoiets is als een mier proberen het internet uit te leggen. Maar hebben we niet met het evangelie het beste handvat dat er is om toch op een voor mensen begrijpelijke manier het karakter van God uit te leggen?
  donderdag 31 oktober 2019 @ 11:04:20 #167
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189711846
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 10:07 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ook al geloof je niet in een god, wat als je uiteindelijk sterft en Hij blijkt er wel te zijn en jij komt voor hem te staan, wat dan?
Waar kun jij je dan nog op beroepen?
Als ik met die mogelijkheid rekening houdt dan geloof ik al in feite. Voor mij is het een volkomen absurde gedachte. Ik geloof echt helemaal niet dat ik voor een god moet verschijnen om me te verantwoorden of zo.

Ook niet een heel klein beetje.

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 31-10-2019 11:56:33 ]
pi_189711891
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 10:35 schreef DecoAoreste het volgende:
Ik kan me hier in grote lijnen wel in vinden hoor. De mens is geest, dat wordt nergens ontkend in het christendom
Ik zou m nog een stapje verder brengen; De mens is expressie van god, god is 1 groot bewustzijn en wij zijn er allemaal onderdeel van. Er bestaat geen seperatie, geen externe god, jij bent zelf onderdeel van god.
As above, so below.
  donderdag 31 oktober 2019 @ 11:11:06 #169
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189711931
quote:
2s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:07 schreef Mijk het volgende:

[..]

Ik zou m nog een stapje verder brengen; De mens is expressie van god, god is 1 groot bewustzijn en wij zijn er allemaal onderdeel van. Er bestaat geen seperatie, geen externe god, jij bent zelf onderdeel van god.
Dus volgens jouw visie zijn mensen als het ware cellen in het lichaam van God? Maar hebben we dan wel een vrije wil?
pi_189711999
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:11 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Dus volgens jouw visie zijn mensen als het ware cellen in het lichaam van God? Maar hebben we dan wel een vrije wil?
Zo zou je het kunnen zien. Er bestaat enkel bewustzijn, dat is alles. Alle materie die wij kennen is ook energie (vraag wetenschap), en die energie heet bewustzijn. God is dus niet een persoon of man met een grijze baard, God kan niet eens praten, het is een bewustzijn, iets wat jij ook kunt ervaren, een energie. Dit is in mijn ogen ook wat Jezus en de bijbel bedoelen, elke religie bedoelt dit. Heb uw vijanden lief is dan ook niet uit de lucht gegrepen, he knew, alles is 1, vechten tegen anderen is vechten tegen jezelf. "Kingdom of Heaven is within you." Dit heb ik al ns eerder uitgediept in dit topic.

Of er een vrije wil is is een interessante, ik weet niet of alles pre-destined is of niet. Ik durf er geen antwoord op te geven omdat ik het niet zeker weet.

SPOILER: interessant filmpje hierover
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Let wel, dit is niet voor iedereen geschikt, het is nogal radicaal, zoals hij ook aangeeft.
As above, so below.
  donderdag 31 oktober 2019 @ 11:30:32 #171
16305 Jappie
parttime reverend
pi_189712246
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 10:35 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik kan me hier in grote lijnen wel in vinden hoor. De mens is geest, dat wordt nergens ontkend in het christendom :)
[..]

Het is beeldspraak in die zin dat ik niet denk dat er letterlijk een slang en een appel waren. Het is geen beeldspraak in die zin dat er wel degelijk een echte, reële, scheiding tussen mens en God is aangebracht in de tijd van de eerste mensen.
Lees deze door jou zelf opgeschreven verklaring nu nog eens maar dan met in je achterhoofd het idee dat de mens geest of bewustzijn is, zoals hierboven door jezelf eveneens bevestigd. Ons bewustzijn is onze overtuiging of statement van onze werkelijkheid. Indien deze zuiver is zijn wij in de nabijheid van "God".

Het verschil tussen God en de mens is het ervaren van gebrek in welke vorm dan ook, stel je bewustzijn of ervaring af op de volheid van het Gods bewustzijn en je gebreken zullen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Dat is de verklaring voor de scheiding en omgekeerd de belofte.

De scheiding waarin wij geschapen zijn naar Gods evenbeeld (dus in volkomen vrijheid gelijk God) heeft ons noodgedwongen in een staat van onwetendheid gebracht. Wij ervaren een gemis en proberen dat gemis in de fenomenale wereld terug te vinden terwijl de oplossing voor het gemis moet worden gezocht in het herstellen van ons eigen bewustzijn en dus de eenheid met het Gods bewustzijn. We moeten simpelweg leren omgaan met die creatieve liefdevolle vrijheid welke wij van nature (God) reeds bezitten. Leer luisteren naar je innerlijke zelf (voelen) ipv naar het ratiomannetje in je hoofd. (Ego). Het ego is het kleine overlevende zelf in de boze buitenwereld, God is het grote zelf waarin de boze buitenwereld luistert naar diens wetmatigheid..

quote:
God gaf de mensen de keuze om naar Hem te luisteren of het zelf uit te zoeken, en de mens koos voor zichzelf. Dat is de zondeval in een notendop. Je zal het met me eens zijn dat egoïsme slechter is dan samenwerking met de schepper, toch?
Zoals hierboven beknopt getracht uit te leggen is er geen sprake van egoisme zoals door jou en de kerkelijke samenleving begrepen. In gods bewustzijn is er niets anders dan het zelf, in dat bewustzijn is alles een. Binnen en buiten zijn begrippen welke binnen het Gods bewustzijn geen functie hebben. God is alomtegenwoordig.
pi_189712422
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 10:37 schreef DecoAoreste het volgende:
Maar hebben we niet met het evangelie het beste handvat dat er is om toch op een voor mensen begrijpelijke manier het karakter van God uit te leggen?
Wat maakt het beter dan alle andere religieuze geschriften?

Of zou je hetzelfde zeggen over de Bhagavad Gita als je in India geboren was?
pi_189712504
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:43 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Wat maakt het beter dan alle andere religieuze geschriften?

Of zou je hetzelfde zeggen over de Bhagavad Gita als je in India geboren was?
Goed boek overigens.
As above, so below.
pi_189714085
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 10:37 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Oei! Een gewetensvraag :)

Soms denk ik wel dat het proberen te begrijpen van God ongeveer net zoiets is als een mier proberen het internet uit te leggen. Maar hebben we niet met het evangelie het beste handvat dat er is om toch op een voor mensen begrijpelijke manier het karakter van God uit te leggen?
Dat zeker, Ik bedoel alleen te zeggen dat je niet moet vasthouden aan een beeld dat je mogelijk hebt van God, want dan kan het pijn of verdriet doen, als God toch op een gegeven moment anders blijkt te zijn.
Eigenlijk ook net als bij Jona die naar die verdorven stad ninevé moet om hen te bekeren terwijl hij zoiets heeft van: dat God nog omziet naar dat volk.

quote:
3s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:16 schreef Mijk het volgende:

[..]

Zo zou je het kunnen zien. Er bestaat enkel bewustzijn, dat is alles. Alle materie die wij kennen is ook energie (vraag wetenschap), en die energie heet bewustzijn. God is dus niet een persoon of man met een grijze baard, God kan niet eens praten, het is een bewustzijn, iets wat jij ook kunt ervaren, een energie. Dit is in mijn ogen ook wat Jezus en de bijbel bedoelen, elke religie bedoelt dit. Heb uw vijanden lief is dan ook niet uit de lucht gegrepen, he knew, alles is 1, vechten tegen anderen is vechten tegen jezelf. "Kingdom of Heaven is within you." Dit heb ik al ns eerder uitgediept in dit topic.

Of er een vrije wil is is een interessante, ik weet niet of alles pre-destined is of niet. Ik durf er geen antwoord op te geven omdat ik het niet zeker weet.

SPOILER: interessant filmpje hierover
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Let wel, dit is niet voor iedereen geschikt, het is nogal radicaal, zoals hij ook aangeeft.
Ik zie het meer zo dat zodra je tot geloof komt en je dus bekeert bent dan ben je een nieuwe schepping je Geest komt dan ook tot leven.
lees de volgende tekst maar eens voor velen denk ik een moeilijke tekst.
voor mij zelf ook zeer moeilijk om zo even uit te leggen.
Vooral een paar van die "Hoe kan dat nu" punten zitten er in.
en dat betreft denk ik vooral vers 18 en 19 voor mij zijn ze vrij duidelijk maar om ze goed uit te leggen dat heb ik ooit al eens geprobeerd hier geloof ik in een ander topic, maar hij blijft moeilijk.
en vooral om het alleen maar tekstueel hier uit te leggen. dan kan men het beter direct horen van iemand face to face.

2 Korinthe 5:11 Nu wij dus deze vrees voor de Heere kennen, bewegen wij de mensen tot het geloof; en voor God zijn wij openbaar geworden, maar ik hoop ook voor uw gewetens openbaar te zijn.
12. Want wij bevelen onszelf niet opnieuw bij u aan, maar wij geven u een aanleiding tot roem over ons, opdat u iets te zeggen zou hebben tegen hen die in het uiterlijke roemen en niet in wat er in het hart leeft.
13. Want wanneer wij buiten onszelf zijn, dan is dat voor God; en wanneer wij bij ons verstand zijn, dan is dat voor u.
14. Want de liefde van Christus dringt ons, die tot dit oordeel gekomen zijn: als Eén voor allen gestorven is, dan zijn zij allen gestorven.
15. En Hij is voor allen gestorven, opdat zij die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem Die voor hen gestorven en opgewekt is.
16. Zo kennen wij vanaf nu niemand naar het vlees; en al hebben wij Christus naar het vlees gekend, dan kennen wij Hem nu zo niet meer.
17. Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.
18. En dit alles is uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft.
19. God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd.
20. Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.
21. Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 31 oktober 2019 @ 14:07:44 #175
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189714521
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 10:37 schreef DecoAoreste het volgende:
Maar hebben we niet met het evangelie het beste handvat dat er is om toch op een voor mensen begrijpelijke manier het karakter van God uit te leggen?
Waar wordt dat in het evangelie uitgelegd dan? God schittert door afwezigheid in het NT. Als je God, JHWH dus, wilt leren kennen is het OT veel informatiever. Tot aan het boek Job, daarna spreekt God niet meer (rechtstreeks) tot de mens.

Ik moet je wel waarschuwen dat je hier een God leert kennen die volkomen afwijkt van het gebruikelijke beeld dat christenen doorgaans hanteren: een lieve, geduldige en barmhartige man.
  donderdag 31 oktober 2019 @ 14:17:40 #176
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189714627
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 13:40 schreef sjoemie1985 het volgende:
Eigenlijk ook net als bij Jona die naar die verdorven stad ninevé moet om hen te bekeren terwijl hij zoiets heeft van: dat God nog omziet naar dat volk.
Wat is er eigenlijk mis met het volk van Ninevé? Jona begint te preken en het volk gelooft hem ogenblikkelijk. Wat heel erg raar is voor een volk dat waarschijnlijk nog nooit van de god JHWH gehoord heeft...maar nee, ze geloofden allemaal ogenblikkelijk in God en begonnen te vasten, tot de koning en de dieren aan toe...zeer geloofwaardig.

Een compleet absurd verhaal dus, met als hoogtepunt de wonderboom en de worm uit Jona 4...

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 31-10-2019 16:25:08 ]
pi_189714665
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 13:40 schreef sjoemie1985 het volgende:
17. Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.
Dit is dan ook correct, zodra je Nirvana betreed wordt alles nieuw en weer interessant (je ontdekt alles opnieuw). Als een kind verwonder je je dan over alles, de beauty die normaal ondergesneeuwd is door ego, denkbeelden, shadow en trauma's.

Ik zie steeds meer zaken van het christendom die mij dus bevestigen dat zij dit ook bedoelen, dat waar ik het over heb, dat wat ze in het boeddhisme nirvana noemen, bedankt voor deze post.

Edit;
quote:
13. Want wanneer wij buiten onszelf zijn, dan is dat voor God; en wanneer wij bij ons verstand zijn, dan is dat voor u.
Ook dit, reflecteert zwaar op het ego.

[ Bericht 4% gewijzigd door Mijk op 31-10-2019 14:29:11 ]
As above, so below.
  donderdag 31 oktober 2019 @ 14:42:47 #178
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189714936
quote:
3s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:16 schreef Mijk het volgende:

[..]

Zo zou je het kunnen zien. Er bestaat enkel bewustzijn, dat is alles. Alle materie die wij kennen is ook energie (vraag wetenschap), en die energie heet bewustzijn. God is dus niet een persoon of man met een grijze baard, God kan niet eens praten, het is een bewustzijn, iets wat jij ook kunt ervaren, een energie. Dit is in mijn ogen ook wat Jezus en de bijbel bedoelen, elke religie bedoelt dit. Heb uw vijanden lief is dan ook niet uit de lucht gegrepen, he knew, alles is 1, vechten tegen anderen is vechten tegen jezelf. "Kingdom of Heaven is within you." Dit heb ik al ns eerder uitgediept in dit topic.
Complexe en interessante materie. Wat jij 'energie' en 'bewustzijn' noemt is denk ik het beste te vergelijken met wat het christendom 'alomtegenwoordigheid van God' noemt. Het idee dat God niet één vaste vorm en één vaste plek heeft, een troon in de hemel van waaruit hij ons aanstuurt, maar dat God werkelijk op elk moment bij ons en zelfs ín ons is. Inderdaad, 'the Kingdom of Heaven is within you'.

Wat je alleen niet moet vergeten is dat Jezus zei dat je je vijanden lief moet hebben omdat de mensen die je als je vijanden ziet niet je werkelijke vijanden zijn. Die zijn namelijk niet van vlees en bloed. Het kwaad dat je ziet in deze wereld is óók van spirituele aard; inderdaad zou je kunnen zeggen dat ook het kwade 'geest is'. Dat wordt ook in veel niet-christelijke godsdiensten erkend, bijvoorbeeld terug te zien in het Zoroastrische concept van 'angra mainyu'. Wat ik mis aan dit soort holistische new-age benaderingen van God is vooral een kritische blik op het kwade, dat vaak gebagatelliseerd of genegeerd wordt. Dan denk ik aan mensen als Neale Donald Walsch, die met droge ogen beweert dat Hitler naar de hemel is gegaan. Tsja.. arme Joden.

Overigens geloof ik dat God wel degelijk kan spreken, zij het op een andere manier dan een mens tegen je spreekt.

quote:
4s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:30 schreef Jappie het volgende:

[..]

Lees deze door jou zelf opgeschreven verklaring nu nog eens maar dan met in je achterhoofd het idee dat de mens geest of bewustzijn is, zoals hierboven door jezelf eveneens bevestigd. Ons bewustzijn is onze overtuiging of statement van onze werkelijkheid. Indien deze zuiver is zijn wij in de nabijheid van "God".
Correct! Het probleem is dat deze niet meer zuiver is sinds de zondeval. ;)

quote:
Het verschil tussen God en de mens is het ervaren van gebrek in welke vorm dan ook, stel je bewustzijn of ervaring af op de volheid van het Gods bewustzijn en je gebreken zullen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Dat is de verklaring voor de scheiding en omgekeerd de belofte.

De scheiding waarin wij geschapen zijn naar Gods evenbeeld (dus in volkomen vrijheid gelijk God) heeft ons noodgedwongen in een staat van onwetendheid gebracht. Wij ervaren een gemis en proberen dat gemis in de fenomenale wereld terug te vinden terwijl de oplossing voor het gemis moet worden gezocht in het herstellen van ons eigen bewustzijn en dus de eenheid met het Gods bewustzijn. We moeten simpelweg leren omgaan met die creatieve liefdevolle vrijheid welke wij van nature (God) reeds bezitten. Leer luisteren naar je innerlijke zelf (voelen) ipv naar het ratiomannetje in je hoofd. (Ego). Het ego is het kleine overlevende zelf in de boze buitenwereld, God is het grote zelf waarin de boze buitenwereld luistert naar diens wetmatigheid..
[..]

Zoals hierboven beknopt getracht uit te leggen is er geen sprake van egoisme zoals door jou en de kerkelijke samenleving begrepen. In gods bewustzijn is er niets anders dan het zelf, in dat bewustzijn is alles een. Binnen en buiten zijn begrippen welke binnen het Gods bewustzijn geen functie hebben. God is alomtegenwoordig.
Ik ben het in grote lijnen wel met je eens. Je verwoordt het behoorlijk spiritueel (niks mis mee overigens), maar je beschrijft wel een vergelijkbare dualiteit tussen kiezen voor het ego en kiezen voor God zoals die ook uit de Bijbel wordt gedestilleerd.

Het fundamentele verschil tussen ons is dat jij gelooft dat je in wezen je eigen Messias moet zijn - focus je op God, dan worden de negatieve consequenties van de zondeval opgeheven. Ik geloof dat de consequenties dusdanig ernstig waren dat deze alleen konden worden opgeheven door Jezus - de perfecte incarnatie van het wezen van God.
pi_189714971
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 14:42 schreef DecoAoreste het volgende:
Complexe en interessante materie. Wat jij 'energie' en 'bewustzijn' noemt is denk ik het beste te vergelijken met wat het christendom 'alomtegenwoordigheid van God' noemt. Het idee dat God niet één vaste vorm en één vaste plek heeft, een troon in de hemel van waaruit hij ons aanstuurt, maar dat God werkelijk op elk moment bij ons en zelfs ín ons is. Inderdaad, 'the Kingdom of Heaven is within you'.
Haha! precies, zie mijn vorige post ;

quote:
14s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 14:21 schreef Mijk het volgende:

[..]

Dit is dan ook correct, zodra je Nirvana betreed wordt alles nieuw en weer interessant (je ontdekt alles opnieuw). Als een kind verwonder je je dan over alles, de beauty die normaal ondergesneeuwd is door ego, denkbeelden, shadow en trauma's.

Ik zie steeds meer zaken van het christendom die mij dus bevestigen dat zij dit ook bedoelen, dat waar ik het over heb, dat wat ze in het boeddhisme nirvana noemen, bedankt voor deze post.

Edit;
[..]

Ook dit, reflecteert zwaar op het ego.
Dit is wat elke religie bedoelt.

quote:
Wat je alleen niet moet vergeten is dat Jezus zei dat je je vijanden lief moet hebben omdat de mensen die je als je vijanden ziet niet je werkelijke vijanden zijn. Die zijn namelijk niet van vlees en bloed. Het kwaad dat je ziet in deze wereld is óók van spirituele aard; inderdaad zou je kunnen zeggen dat ook het kwade 'geest is'. Dat wordt ook in veel niet-christelijke godsdiensten erkend, bijvoorbeeld terug te zien in het Zoroastrische concept van 'angra mainyu'. Wat ik mis aan dit soort holistische new-age benaderingen van God is vooral een kritische blik op het kwade, dat vaak gebagatelliseerd of genegeerd wordt. Dan denk ik aan mensen als Neale Donald Walsch, die met droge ogen beweert dat Hitler naar de hemel is gegaan. Tsja.. arme Joden.
Ego is het kwade, Ego is de duivel, er zijn geen kwade entiteiten anders dan het ego wat je hebt. De symboliek doorzien van de bijbel, is het enige wat nodig is. De hemel is ook geen plek, het is een state of mind.
As above, so below.
  donderdag 31 oktober 2019 @ 15:59:04 #180
16305 Jappie
parttime reverend
pi_189715793
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 14:42 schreef DecoAoreste het volgende:

Ik ben het in grote lijnen wel met je eens. Je verwoordt het behoorlijk spiritueel (niks mis mee overigens), maar je beschrijft wel een vergelijkbare dualiteit tussen kiezen voor het ego en kiezen voor God zoals die ook uit de Bijbel wordt gedestilleerd.

Het fundamentele verschil tussen ons is dat jij gelooft dat je in wezen je eigen Messias moet zijn - focus je op God, dan worden de negatieve consequenties van de zondeval opgeheven. Ik geloof dat de consequenties dusdanig ernstig waren dat deze alleen konden worden opgeheven door Jezus - de perfecte incarnatie van het wezen van God.
Ja en nee, het lastige bij dit soort verklaringen is het overbrengen van het beeld wat je zelf hebt bij hetgeen je opschrijft en het beeld wat de ontvanger er van heeft.

Wanneer jij schrijft "je moet je eigen messias zijn" dan klinkt dat voor mij alsof je onvoldoende het onderscheid tussen hetgeen wat ik noem lagere en hogere zelf maakt. Het lagere zelf zijnde jij als menselijk bewustzijn de controle hebbende over je eigen lichaam opererende in een materiele wereld. Het hogere zelf zijnde het Christus bewustzijn waarbij er geen individueel zelf bestaat. Vandaar ook mijn benadrukken van het onderscheid tussen Jezus de persoon en Christus het Gods bewustzijn.

Nu is het een ding om te stellen dat het Christus bewustzijn voor een ieder beschikbaar is als theorie maar het in de praktijk kunnen toepassen naar wil is een tweede! Om dit te bereiken moet je daadwerkelijk voorbij aan alle persoonlijke lagen van jou als individu. Alles wat jou op dit moment jou maakt dus niet alleen je lichaam maar ook je emotionele en mentale onderdelen van je persoonlijkheid moet je loslaten. In de praktijk blijkt dit vele malen moeilijker dan het klinkt.
Het lichamelijke deel kun je met behulp van wat meditatie oefeningen al snel wegpoetsen maar dat is dan ook het meest grofstoffelijke onderdeel van wie je bent. De mentale en emotionele gebieden zijn de hard part.

Dat is een proces van loslaten en je open durven stellen, zowel de lagere als meer nobele kanten van je huidige persoonlijkheid. Je zult gaandeweg merken dat datgene wat je momenteel wellicht nog beschouwd als je goede karaktereigenschappen op een dieper niveau juist connecties hebben met het lagere deel van jezelf en bijvoorbeeld juist in de categorie trots of ijdelheid vallen. Het is ook typisch dat gebied waarover gesproken wordt dat je je demonen en kwade geesten zult tegenkomen en moet overwinnen.

Het begint idd met de overtuiging dat de werkelijke macht bij God ligt en deze als meest zuivere kern in "het" of je zelf aanwezig is maar daarna begint het echte werk pas. ;)

Overigens is het tot levensdoel stellen van bovenstaande voor de meeste mensen niet de gangbare weg, de meeste mensen verblijven prima in de "zondige" wereld van het ego en hebben het in meer of mindere mate ook prima naar hun zin zonder zich bewust te zijn wat de onderliggende drang is waardoor ze doen wat ze doen. Ik heb alleen het gevoel dat getuige de steeds grotere mate van onleefbaarheid op deze planeet (materiele wereld/egoism)) wat m.i. rechtsreeks verband houd met het huidige niveau van het collectieve bewustzijn de kaarten geschud beginnen te raken.

Gelukkig is er tegelijkertijd een steeds groter wordend aantal zielen die de wereld laten voor wat hij is en de oplossing steeds meer bij zichzelf gaan zoeken. De traditionele religies voorzien niet in de daarvoor benodigde hulp en dus krijg je automatisch ideeen en bewegingen die los lijken te staan van het God principe maar m.i. feitelijk juist voor de God uit de bijbel blijken te staan.
pi_189728571
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 12:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het belangrijkste voor God is dus of je gelooft of niet. Geloof je, dan ben je goed. Geloof je niet, dan ben je gelijk zò slecht dat je daar eeuwig voor moet boeten.

Snap je mijn bezwaar tegen deze denkwijze?
Nee geloof is zeker nodig maar je moet gered worden van de zonde en daardoor ga je naar de hel, want God is 100% goed en 100% rechtvaardig dus de zonde moet bestraft worden en daardoor zou iedereen naar de hel gaan. Maar God heeft iets gedaan waardoor je niet naar de hel hoeft en dat is vergeving voor je zonde krijgen door Jezus. Maar God blijft slecht en een dictator volgens de meeste hier. Niemand is goed ook christenen niet want onze natuur is verrot maar door Jezus ziet God onze zonden niet meer. Maar ook na je redding moet je boeten voor je zonde die je doet dus niemand komt ermee weg hoor.



[ Bericht 27% gewijzigd door Doedelzak77 op 01-11-2019 13:46:02 ]
pi_189728824
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 14:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Waar wordt dat in het evangelie uitgelegd dan? God schittert door afwezigheid in het NT. Als je God, JHWH dus, wilt leren kennen is het OT veel informatiever. Tot aan het boek Job, daarna spreekt God niet meer (rechtstreeks) tot de mens.

Ik moet je wel waarschuwen dat je hier een God leert kennen die volkomen afwijkt van het gebruikelijke beeld dat christenen doorgaans hanteren: een lieve, geduldige en barmhartige man.
God is ook 100% wraak en een verterend vuur dus God heeft meerdere eigenschappen. En omdat God ook 100% goed is haat hij het slechte en moet hij dat veroordelen en ieder mens is dus slecht in zijn ogen want ieder mens zondigt vele malen per dag en om daarvan af te komen heb je Jezus nodig.
  vrijdag 1 november 2019 @ 14:00:18 #183
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189729157
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 13:21 schreef Doedelzak77 het volgende:
Nee geloof is zeker nodig maar je moet gered worden van de zonde en daardoor ga je naar de hel, want God is 100% goed en 100% rechtvaardig dus de zonde moet bestraft worden en daardoor zou iedereen naar de hel gaan. Maar God heeft iets gedaan waardoor je niet naar de hel hoeft en dat is vergeving voor je zonde krijgen door Jezus. Maar God blijft slecht en een dictator volgens de meeste hier. Niemand is goed ook christenen niet want onze natuur is verrot maar door Jezus ziet God onze zonden niet meer. Maar ook na je redding moet je boeten voor je zonde die je doet dus niemand komt ermee weg hoor.
Je draai om de hete brei heen. Ik bedoel dat ik als ongelovige enkel om het feit dat ik niet geloof niet gered kan worden en dus eeuwig daar voor moet boeten.

Een god die onschuldige mensen laat boeten voor de zonden van een ander kan NOOIT rechtvaardig zijn. Helaas staan daar nogal wat voorbeelden van in de Bijbel. Christenen lezen daar vrolijk overheen. Ik niet.
  vrijdag 1 november 2019 @ 14:04:46 #184
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189729228
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 13:40 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

God is ook 100% wraak en een verterend vuur dus God heeft meerdere eigenschappen. En omdat God ook 100% goed is haat hij het slechte en moet hij dat veroordelen en ieder mens is dus slecht in zijn ogen want ieder mens zondigt vele malen per dag en om daarvan af te komen heb je Jezus nodig.
Dus wraak is 100% goed?

Ik ben inmiddels wat verder dan God en weet dat wraak helemaal nergens goed voor is.
pi_189729298
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je draai om de hete brei heen. Ik bedoel dat ik als ongelovige enkel om het feit dat ik niet geloof niet gered kan worden en dus eeuwig daar voor moet boeten.

Een god die onschuldige mensen laat boeten voor de zonden van een ander kan NOOIT rechtvaardig zijn. Helaas staan daar nogal wat voorbeelden van in de Bijbel. Christenen lezen daar vrolijk overheen. Ik niet.
Omdat we als mensheid gevallen zijn en daardoor is iedereen schuldig en niemand onschuldig. En iedereen moet zich verantwoorden na zijn dood ook ik. Jij weet toch dat je zondigt want die wetten zijn in ons hart geschreven en je geweten laat het je ook weten toch..? God zegt dat niemand te verontschuldigen is en dat zegt hij niet zomaar. Alles zit te goed en nauwkeurig in elkaar om toevallig te zijn ontstaan zoals de zon die 93 miljoen km ver staat en iets dichterbij of verder en leven is niet mogelijk. En zo zijn er nog zoveel dingen waardoor er een God moet zijn en dat te ontkennen is gewoon niet slim. Maar God spreekt iedereen persoonlijk aan en ook je leven en dat we niet goed zijn en doen en dat zie je dagelijks in de wereld. Er is teveel kwaad in de wereld ook dat het niet natuurlijk is en het ergens vandaan komt en de bijbel is daar duidelijk in duivelen/gevallen engelen.
pi_189729314
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dus wraak is 100% goed?

Ik ben inmiddels wat verder dan God en weet dat wraak helemaal nergens goed voor is.
Als iemand helemaal goed is en ook Heilig kan het geen kwaad verdragen en moet het het kwaad verstraffen en als je dat niet snapt houdt het op.
pi_189729400
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je draai om de hete brei heen. Ik bedoel dat ik als ongelovige enkel om het feit dat ik niet geloof niet gered kan worden en dus eeuwig daar voor moet boeten.

Een god die onschuldige mensen laat boeten voor de zonden van een ander kan NOOIT rechtvaardig zijn. Helaas staan daar nogal wat voorbeelden van in de Bijbel. Christenen lezen daar vrolijk overheen. Ik niet.
  vrijdag 1 november 2019 @ 14:16:21 #188
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189729408
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:09 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Omdat we als mensheid gevallen zijn en daardoor is iedereen schuldig en niemand onschuldig. En iedereen moet zich verantwoorden na zijn dood ook ik. Jij weet toch dat je zondigt want die wetten zijn in ons hart geschreven en je geweten laat het je ook weten toch..?
Ach ik doe wel eens wat rottigs ja, niet tegen god maar tegen mijzelf of tegen mijn naaste.
quote:
God zegt dat niemand te verontschuldigen is en dat zegt hij niet zomaar. Alles zit te goed en nauwkeurig in elkaar om toevallig te zijn ontstaan zoals de zon die 93 miljoen km ver staat en iets dichterbij of verder en leven is niet mogelijk.
150 miljoen km. En aangezien er duizenden miljarden zonnen zijn is het juist helemaal niet raar dat er ergens op een van die zonnen een bewoonbare planeet is. Geen argument dus.
quote:
En zo zijn er nog zoveel dingen waardoor er een God moet zijn en dat te ontkennen is gewoon niet slim. Maar God spreekt iedereen persoonlijk aan en ook je leven en dat we niet goed zijn en doen en dat zie je dagelijks in de wereld. Er is teveel kwaad in de wereld ook dat het niet natuurlijk is en het ergens vandaan komt en de bijbel is daar duidelijk in duivelen/gevallen engelen.
Engelen kunnen dus in opstand komen tegen God? Waarom zouden ze dat doen? Engelen (juist engelen) weten toch dat God almachtig is?

Een heel vreemd en ongeloofwaardig verhaal dus.

Satan komt in het OT overigens nauwelijks voor. Bij het verhaal over Bileam is het God zelf die zich als (een) satan opstelt. (numeri 22) Satan is in het OT een hemels wezen die zo bij God binnenwandelt en hem verleidt tot lage streken.

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 01-11-2019 14:22:05 ]
  vrijdag 1 november 2019 @ 14:17:20 #189
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189729420
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:10 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Als iemand helemaal goed is en ook Heilig kan het geen kwaad verdragen en moet het het kwaad verstraffen en als je dat niet snapt houdt het op.
Onzin. God heeft in het OT zelf kwaad veroorzaakt, wat zullen we nu krijgen?
pi_189729499
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ach ik doe wel eens wat rottigs ja, niet tegen god maar tegen mijzelf of tegen mijn naaste.
[..]

150 miljoen km. En aangezien er duizenden miljarden zonnen zijn is het juist helemaal niet raar dat er ergens op een van die zonnen een bewoonbare planeet is. Geen argument dus.
[..]

Engelen kunnen dus in opstand komen tegen God? Waarom zouden ze dat doen? Engelen (juist engelen) weten toch dat God almachtig is?

Een heel vreemd en ongeloofwaardig verhaal dus.

Satan komt in het OT overigens nauwelijks voor. Bij het verhaal over Bileam is het God zelf die zich als (een) satan opstelt. (numeri 22) Satan is in het OT een hemels wezen die zo bij God binnenwandelt en hem verleidt tot lage streken.
Alle zonde is uiteindelijk tegen God dat vergeet je denk ik, want het is God die je ervoor veroordeelt uiteindelijk. En omdat hij ons gemaakt heeft en alles weet van iedereen kan hij ook een eerlijk oordeel vellen en de bijbel laat zien wat hij haat en bestraft en of je dat gelooft of niet is aan een ieder. Psalmen 11:5 zegt De HEERE proeft den rechtvaardige; maar den goddeloze, en dien, die geweld liefheeft, haat Zijn ziel. Dus God vrezen is het begin van wijsheid. En lucifer werd jaloers op God en wou net als God zijn en viel daardoor want ook engelen hebben een vrije wil en straks mag hij 7 jaar regeren omdat de mens liever de zonde dan God heeft.
pi_189729584
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Onzin. God heeft in het OT zelf kwaad veroorzaakt, wat zullen we nu krijgen?
Je snapt God niet, want bij God werkt alles uiteindelijk voor het goede uit en als God een volk eruit haalt die satan aanbidden maakt dat God slecht....nee want hij doet juist het goeie door het slechte weg te halen want ze waren al 400 jaar gewaarschuwd ook dus kwam niet uit het niets.
  vrijdag 1 november 2019 @ 14:35:00 #192
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189729644
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:24 schreef Doedelzak77 het volgende:
En lucifer werd jaloers op God en wou net als God zijn en viel daardoor want ook engelen hebben een vrije wil
Leg mij eens uit waarom dit niet weer opnieuw zou gebeuren. Vrije wil toch? Er kan dus elk moment een nieuwe opstand uitbreken in de hemel of zo?
pi_189729655
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ach ik doe wel eens wat rottigs ja, niet tegen god maar tegen mijzelf of tegen mijn naaste.
[..]

150 miljoen km. En aangezien er duizenden miljarden zonnen zijn is het juist helemaal niet raar dat er ergens op een van die zonnen een bewoonbare planeet is. Geen argument dus.
[..]

Engelen kunnen dus in opstand komen tegen God? Waarom zouden ze dat doen? Engelen (juist engelen) weten toch dat God almachtig is?

Een heel vreemd en ongeloofwaardig verhaal dus.

Satan komt in het OT overigens nauwelijks voor. Bij het verhaal over Bileam is het God zelf die zich als (een) satan opstelt. (numeri 22) Satan is in het OT een hemels wezen die zo bij God binnenwandelt en hem verleidt tot lage streken.
Ja bedoelde ook 93 miljoen miles.
  vrijdag 1 november 2019 @ 14:36:16 #194
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189729660
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:31 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Je snapt God niet, want bij God werkt alles uiteindelijk voor het goede uit en als God een volk eruit haalt die satan aanbidden maakt dat God slecht....nee want hij doet juist het goeie door het slechte weg te halen want ze waren al 400 jaar gewaarschuwd ook dus kwam niet uit het niets.
Er is nooit een volk geweest die satan aanbad. Wel ander goden dan JHWH. Ook in Israël, daar zijn veel sporen van gevonden.

nogmaals:
quote:
Satan komt in het OT overigens nauwelijks voor. Bij het verhaal over Bileam is het God zelf die zich als (een) satan opstelt. (numeri 22) Satan is in het OT een hemels wezen die zo bij God binnenwandelt en hem verleidt tot lage streken.
  vrijdag 1 november 2019 @ 14:48:36 #195
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189729837
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:36 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ja bedoelde ook 93 miljoen miles.
En nu nog graag een reactie op de belangrijke punten uit mijn post aub...
pi_189730077
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:36 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er is nooit een volk geweest die satan aanbad. Wel ander goden dan JHWH. Ook in Israël, daar zijn veel sporen van gevonden.

nogmaals:
[..]

Ja, maar volgens mij heeft God meermaals tegen het volk gesproken door profeten etc, dat men zich niet moest inmengen met alle afgoden want dat waren het.
Maar het blijven mensen en die hebben nu eenmaal meer de neiging om het slechte te doen dan het goede.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 1 november 2019 @ 15:29:34 #197
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189730423
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 15:06 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ja, maar volgens mij heeft God meermaals tegen het volk gesproken door profeten etc, dat men zich niet moest inmengen met alle afgoden want dat waren het.
Maar het blijven mensen en die hebben nu eenmaal meer de neiging om het slechte te doen dan het goede.
Ik ben tientallen jaren naar de kerk gegaan. Daar werd dit gebod elke zondag voorgelezen. Ik vond dat altijd al een beetje vreemd, er was werkelijk niemand in onze kerk die er ook maar over prakkiseerde om voor andere goden te gaan buigen of ze te aanbidden. En wij staan lang zo dicht niet bij God als het volk Israël in de bijbelse tijd. Ik vind het ook buitengewoon vreemd dat juist dit volk, dat al zijn enorme grote daden en wonderen van zo dichtbij meemaakte, ja die hem bijna kon aanschouwen (lichtende wolk) afgoden zouden aanbidden. Waarom zouden ze? Met zo'n god heb je daar geen enkele reden toe.

Moet wel een heel dom volkje geweest zijn, met hele domme koningen...

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 01-11-2019 15:37:40 ]
  zaterdag 2 november 2019 @ 03:58:26 #198
488070 temper1992
kom flexen dan
pi_189741272
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 15:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik ben tientallen jaren naar de kerk gegaan. Daar werd dit gebod elke zondag voorgelezen. Ik vond dat altijd al een beetje vreemd, er was werkelijk niemand in onze kerk die er ook maar over prakkiseerde om voor andere goden te gaan buigen of ze te aanbidden. En wij staan lang zo dicht niet bij God als het volk Israël in de bijbelse tijd. Ik vind het ook buitengewoon vreemd dat juist dit volk, dat al zijn enorme grote daden en wonderen van zo dichtbij meemaakte, ja die hem bijna kon aanschouwen (lichtende wolk) afgoden zouden aanbidden. Waarom zouden ze? Met zo'n god heb je daar geen enkele reden toe.

Moet wel een heel dom volkje geweest zijn, met hele domme koningen...
Ik had begrepen dat het oude testament vooral te lezen is als een lang verhaal van hoe de joden keer op keer falen, ondanks dat god ze maar kansen blijft geven. Dus het aanbidden van afgoden, ondanks dat zoals je zecht er een letterlijke aanschouwing (lichtende wolk) is geweest, is een metaforische manier van inzien dat, ondanks dat God meer dan genoeg aanwijzingen en middelen heeft gegeven tot zijn bestaan (de rede, het geschrift, de overlevering, de profeten, de natuurlijke neigingen in de mens die leiden tot godzoeken, theologie), de joden (de mens) raken nog steeds afgeleid want, moraal van het verhaal (van het oude testament) is dat de mens gebrekkig is.

Ik heb nooit begrepen waar die letterlijke interpretatie vorm van hermeneutiek vandaan is gekomen, maar het zal wel vooral protestants zijn geweest. Want het zijn met name (ex)protestanten die middels letterlijke lezing van de bijbel proberen de (in hun ogen) letterlijke opvattingen van de protestantse kerkleer te weerleggen.

Overigens volg ik zelf geen christelijke denominatie, ik ben meer breed geinteresseerd in verschillende religies en spirituele zienswijzen, maar ik vind de christelijke manier van kijken wel een interessante benadering met bepaalde wijsheden die ik in andere geloofsystemen nog niet ben tegengekomen.

edit: ik had meer begrepen dat met afgoden word bedoelt bijvoorbeeld je leven te richten tot alleen maar het doel macht te vergaren, of seks, of vrouwen versieren, of voor je lichaam, of om te streven naar eeuwig leven, of enkel rijkdom, eigenlijk alles wat jij (metaforisch) tot je hoogste noorderlicht hebt verheven en wat je boven al het andere nastreeft, wat pervers wordt, omdat alles wat niet daadwerkelijk het hoogst mogelijke goed is, per definitie een afleiding is, een halve waarheid, een dwaling.
wat is het verschil tussen een flexwerker en het precariaat?
pi_189783049
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:16 schreef hoatzin het volgende:

Engelen kunnen dus in opstand komen tegen God? Waarom zouden ze dat doen? Engelen (juist engelen) weten toch dat God almachtig is?

Een heel vreemd en ongeloofwaardig verhaal dus.

Satan komt in het OT overigens nauwelijks voor. Bij het verhaal over Bileam is het God zelf die zich als (een) satan opstelt. (numeri 22) Satan is in het OT een hemels wezen die zo bij God binnenwandelt en hem verleidt tot lage streken.
Satan is überhaupt een hemels wezen van oorsprong ;)
Het is een "gevallen" engel genaamd Lucifer.
Hij was de engel die het dichts bij God stond, alleen werd hij hoogmoedig en wilde God's troon overnemen. Maar toen heeft God hem uit de Hemel gezet.
Maar in het OT kon hij inderdaad God nog in zekere zin een bezoek brengen en of beschuldigen of uitdagen zoals in het verhaal van Job.
Bij Job was het dus de vraag of Job zou blijven geloven/ vertrouwen op God ondanks de rijkdommen die hij had. Of dat hij God zou verloochenen als hem alles zou worden ontnomen.
En dat is ook nu nog steeds de vraag aan iedere gelovige: geloof je alleen omdat alles goed gaat en zeg je God vaarwel als het slecht gaat of iets gebeurd wat je niet verwacht had en dat je daar God dus de schuld van geeft, zoals een ziekte of overlijden van iemand bijvoorbeeld.
of een financiële tegenslag.

Maar Satan kon dus in direct contact komen in het oude testament omdat hij toen nog niet voor goed verslagen was, alleen door God uit de hemel gezet.
Pas na Het sterven en opstaan van Jezus Was de satan voorgoed verslagen en kon en kan hij God niet meer aanklagen.
Alleen de mensen kan hij nu nog aanklagen op hun eventuele zondige gedrag en of bepaalde denk beelden geven, zoals dat iemand niet goed genoeg is ergens voor.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 4 november 2019 @ 17:29:51 #200
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_189783339
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 17:09 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Satan is überhaupt een hemels wezen van oorsprong ;)
Het is een "gevallen" engel genaamd Lucifer.
Hij was de engel die het dichts bij God stond, alleen werd hij hoogmoedig en wilde God's troon overnemen. Maar toen heeft God hem uit de Hemel gezet.
Maar in het OT kon hij inderdaad God nog in zekere zin een bezoek brengen en of beschuldigen of uitdagen zoals in het verhaal van Job.
Bij Job was het dus de vraag of Job zou blijven geloven/ vertrouwen op God ondanks de rijkdommen die hij had. Of dat hij God zou verloochenen als hem alles zou worden ontnomen.
En dat is ook nu nog steeds de vraag aan iedere gelovige: geloof je alleen omdat alles goed gaat en zeg je God vaarwel als het slecht gaat of iets gebeurd wat je niet verwacht had en dat je daar God dus de schuld van geeft, zoals een ziekte of overlijden van iemand bijvoorbeeld.
of een financiële tegenslag.

Maar Satan kon dus in direct contact komen in het oude testament omdat hij toen nog niet voor goed verslagen was, alleen door God uit de hemel gezet.
Pas na Het sterven en opstaan van Jezus Was de satan voorgoed verslagen en kon en kan hij God niet meer aanklagen.
Alleen de mensen kan hij nu nog aanklagen op hun eventuele zondige gedrag en of bepaalde denk beelden geven, zoals dat iemand niet goed genoeg is ergens voor.
Dat is nogal een evangelisch praatje.

Lucifer komt oorspronkelijk niet in de bijbel voor. Morgenster is een betere vertaling. Een titel die ook aan Jezus gegeven wordt. Zie 2 Petrus.
Satan is ook een titel en betekent tegenstander. Een titel die ook aan God gegeven wordt. Maar daar heb ik je al vaker op gewezen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')