abonnement Unibet Coolblue
pi_189441434
FOK! bestaat 20 jaar en daar moeten we natuurlijk allemaal even bij stil staan. Zelf zit ik er inmiddels een jaar of 18 dus heb helaas het allereerste begin niet mee gemaakt maar toch al weer een hele tijd.

Met die tijd waren er ook een aantal users die met name in GC topics onderhielden om daar over het actuele weer te kletsen. Hun liefde voor met name onweer was groot en vanaf 2002 ontstond daar een nieuwe reeks: De Atmosfeer staat op ontploffen. (Afgekort: DASOO)

Ik noem het gekscherend altijd de eerste en enige SlowChat van Fok! die ook altijd ontopic is. De reeks kreeg een trouwe schare volgers en groeide langzaam in zijn bestaan. In combinatie met allerlei weer-gerelateerde en natuurramp-topics in NWS was besloten dat we de weergekkies een eigen forum konden geven. Dus werd op 1 januari 2007 "De Elementen " opgericht waar ik destijds als moderator door Yvonne werd binnen gehaald. Veel keus had ik niet want ik was 'blauw' voor ik het wist.

Samen met andere users groeide dit kleine maar bescheiden forumdeel uit tot een plek waar een ieder zijn ei kwijt kon als het ging om aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, orkanen, tornado's maar bovenal het "oerhollandse weer" . Een forum met weinig gedoe en gezeur en waar een ieder elkaar in zijn waarde liet.

De Elementen werd uiteindelijk omgedoopt in Weer, Klimaat en Natuurrampen ( WKN ) omdat we vonden dat dat duidelijker was en ook de lading beter dekte.

In de afgelopen jaren heb ik geprobeerd om voor de users een Jaaroverzicht samen te stellen over wat er in dat jaar op Moeder Aarde gebeurd is op het gebied van Weer, Klimaat en Natuurrampen. Deze zijn nog altijd terug te vinden:

WKN: Jaaroverzicht 2018
WKN: Jaaroverzicht 2017
WKN: Jaaroverzicht 2016
WKN: Jaaroverzicht 2015
WKN: Jaaroverzicht 2010
WKN: Jaaroverzicht 2009
WKN: Jaaroverzicht 2008
WKN: Jaaroverzicht 2007

Als je dus iets wil weten over natuurrampen, wil je soms live meekijken met tornadojagers of ben je gefascineerd in de kracht van orkanen, post gewoon mee! Gezellig!

De reeks DASOO groeide verder en kende vorig jaar zijn jubileum met het 1000e topic.

Dus wil je wat weten over weersverschijnselen, wil je meekeuvelen over het weer, over alweer die hitte, die eeuwige regenval, de ijzige kou of gewoon over dat het maar een miezerige mistdag is, kom dan eens gezellig langs en post mee.

En dan de vraag uit de titel. Of je nou een trouwe user van WKN bent of niet, dat maakt niet uit, maar zijn er in de afgelopen twintig jaar dagen geweest die je op weergebied niet snel meer zult vergeten? Iets wat je gezien hebt? Iets wat je zelf hebt meegemaakt? Ik ben benieuwd...en zoals gebruikelijk: TS begint...

--

17 juli 2004 zal ik niet snel vergeten. Met mijn fascinatie voor het weer een bijzonder dag.Het KNMI had een weeralarm afgegeven en dus kon het een spectaculaire onweersdag worden.

quote:
zaterdag 17 juli 17:15 uur

ZWAAR ONWEER: GEVAARLIJK EN GROTE
OVERLAST


Een lijn met actieve,samengeklonterde
onweersbuien trekt van zuidwest naar
noordoost over ons land.Tijdens de
buien komen hagel en zware windstoten
voor.Tegen 20.00 uur ligt de lijn over
het midden van het land.
Dat het een bijzondere dag was merk je ook terug in de postaantallen. Er werden enkele topics binnen een dag volgekletst wat destijds voor een select groepje best bijzonder was. Een aantal kenners zoals @Oom_Agent hielden de kaartjes nauwlettend in de gaten en weer anderen wilden dan ook maar wat graag hun gedachten weten. Die hele 'zenuwslopende' middag en avond kun je onder andere hier nog eens teruglezen

quote:
Op zaterdag 17 juli 2004 14:35 schreef yvonne het volgende:
En Oom_agent, moet ik de was al binnen gaan halen? *)
Uiteindelijk werd het een spectaculaire middag voor delen van Nederland. Ik weet nog dat ik in de achtertuin zat en enigszins verrast werd door een fantastische rolwolk die over Twente aan kwam denderen. Zoiets had ik nog nooit gezien. De benaming kende ik op dat moment nog niet maar deed zich alle eer aan toen ik dat gelezen had. Vanuit het niets stak de wind op en kwam er een bak water en onweer achteraan maar het verschijnsel in de lucht zal ik niet snel vergeten.


Rolwolk boven Enschede, 17 juli 2004

Heb jij op het gebied van het Weer zelf ervaringen, verschijnselen of momenten die je niet snel zult vergeten in de afgelopen 20 jaar? Deel ze met ons!
pi_189446651
De metro van Praag die in 2002 ofzo onder water stond, maar goed, dat zoeken jullie zelf maar op op de internets.
  Redactie Frontpage dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:34:22 #3
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_189447146
WKN is misschien wel het fijnste subforum van FOK! :Y. Vooral op 'spannende' weerdagen met flinke weerextremen vliegen de topics er soms doorheen zonder dat iedereen elkaar in de haren vliegt zoals in sommige subfora _O_.

En sowieso die jaaroverzichten van Frutsel, uren danwel dagen leesplezier _O_
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:42:27 #4
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189447308
Herinner me nog wel een dag in februari 2012 dat het ergens in den landen onder de -20 ging.

Echt grote stormen heb ik zelf in Nederland niet meegemaakt sinds de eind jaren 90.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_189448014
quote:
4s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 15:12 schreef Muskusboktor57 het volgende:
De metro van Praag die in 2002 ofzo onder water stond, maar goed, dat zoeken jullie zelf maar op op de internets.
Boh, dat was vlak nadat ik er was geweest. Jaar later weer, toen hing ergens halverwege een roltrap een bordje hoe hoog het water had gestaan :').

17 juli 2004 was wel memorabel ja. En Pukkelpop natuurlijk en die keer dat er een enorme onweersbui recht op Pinkpop af ging.
-browserverneukende rickrolllink verwijderd-
pi_189448051
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 16:19 schreef Treinkopper het volgende:

[..]

Boh, dat was vlak nadat ik er was geweest. Jaar later weer, toen hing ergens halverwege een roltrap een bordje hoe hoog het water had gestaan :').

17 juli 2004 was wel memorabel ja. En Pukkelpop natuurlijk en die keer dat er een enorme onweersbui recht op Pinkpop af ging.
Dat staat nog steeds aangegeven, ik was er drie weken terug nog. Daarom schoot het mij ook als eerste te binnen. :T

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2019 16:22:17 ]
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:02:56 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_189448688


Dit kan ik me nog wel herinneren :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_189451314
17 juli 2004: ik was op een evenement waar een halve kermisattractie omver ging en het zo hard hagelde dat ik dacht dat de voorruit van mijn auto zou sneuvelen. Ik kon de tractor vlak voor mij niet eens meer zien.

maart 2005:In de nacht een gigantische bak sneeuw in Noord-Nederland. Ik was onderweg van Hoogvliet naar Groningen en van Emmeloord naar Groningen heb ik er ruim twee uur over gedaan.

maart 2005: een nacht dat het kneiterhard vroor.

december 2009: Ook heel veel sneeuw.

Februari 2012: een hele koude nacht.

28 oktober 2013: zware storm.

En afgelopen juli die dag dat in Nederland de 40 graden aangetikt werd.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_189454524
Orkanen blijven me fascineren. En ik denk dat dit het topic is waarmee ik voor het eerst op internet over Orkanen ging posten.
Het weer vond ik altijd al zeer boeiend, maar is door internet en FOK alleen maar interessanter geworden. _O_

WKN / [Hurricane Katrina] Dramatische situatie in zuiden V.S.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 15 oktober 2019 @ 23:03:09 #10
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_189455092
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 17:02 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]

Dit kan ik me nog wel herinneren :Y
Zat ik toch goed naast de normaal spelbrekende zee.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_189456373
O+ de weerfenomenen- en natuurrampentopics op fok!
Eens kijken
pi_189458205
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 00:10 schreef Maharski het volgende:
O+ de weerfenomenen- en natuurrampentopics op fok!
Toch wel de meest interessantste én leerzaamste topics op Fok! :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')