abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 7 oktober 2019 @ 15:49:23 #1
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_189315722
Een nieuwe start



Welkom in het centrale FvD topic. Hieronder vind je in het kort waar deze partij voor staat:

Als enige politieke beweging handelen wij vanuit een totaalvisie op de grote problematiek die nu in Nederland speelt: we hebben ongetwijfeld op bepaalde punten overlap met allerlei partijen, maar Forum voor Democratie wil niet alleen de symptomen van de huidige crisis aanpakken (zoals de ongecontroleerde immigratie, de uitzichtloze euro2, het verslechterend onderwijs, en het onhoudbare zorgstelsel); vooral richten we ons op de achterliggende oorzaak: het politieke systeem zélf. Je gaat een huis niet verbouwen als de fundamenten verrot zijn. We moeten beginnen bij de basis: ons politieke systeem stamt uit 1848 en sluit niet meer aan bij deze tijd en bij de wensen van de kiezers.

Partijkartel
Een kleine groep partijleden – van een select aantal partijen – heeft in Nederland de touwtjes in handen. Deze groep van circa 10.000 mensen noemen wij het partijkartel1. Volksvertegenwoordigers en bestuurders worden nu vooral gerekruteerd door de partijleiding zélf – een systeem van coöptatie waardoor vooral meelopers en jaknikkers komen bovendrijven die het nogal eens aan visie en moed ontbreekt. Deze carrièrepolitici willen vervolgens doorschuiven naar een burgemeesterspost, een topfunctie bij een zorgverzekeraar of de hoofdprijs: iets in Brussel. Het is de partij die de baan regelt. De loyaliteit van de volksvertegenwoordiger ligt bij de partijtop – niet bij de kiezer. Hierdoor komen de belangen van de bevolking vaak laag op het prioriteitenlijstje terecht. Partijbelang gaat boven landsbelang.

Dit willen wij veranderen. Ons belangrijkste agendapunt is democratische vernieuwing. Zoals Eberhard van der Laan3 eerder deze week constateerde: “De partijpolitiek is aan het einde van zijn levenscyclus gekomen (…) de burger haakt af“. Daarom zijn bindende referenda noodzakelijk – evenals gekozen burgemeesters. Er is in ons land voldoende talent aanwezig – alleen komt dat niet tot wasdom door de achterhaalde partijcultuur. Nieuwe generaties gaan niet naar rokerige zaaltjes; daarom gaan we e-democracy in Nederland introduceren. De mensen zoveel mogelijk online betrekken bij de zaken die hen raken. Binnenkort lanceren we op onze website het ‘democratie dashboard‘ waar kiezers zélf het heft in handen kunnen nemen om dingen te veranderen via petities, burgerinitiatieven en crowdfunding – en waar ze zich bovendien kunnen kandideren voor openbare functies.

Filmpjes en plaatjes hieronder in de spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_189317617

"Nederland is altijd al een nazi geweest." En mensen blijven maar ontkennen dat Baudet niet te vertrouwen is.
pi_189321045
quote:
9s.gif Op maandag 7 oktober 2019 17:51 schreef Xa1pt het volgende:

"Nederland is altijd al een nazi geweest." En mensen blijven maar ontkennen dat Baudet niet te vertrouwen is.
Serieus? :')
Land of the free. Home of the brave.
pi_189323497
Het verschil niet kennen tussen Nazi en Natie :')
  maandag 7 oktober 2019 @ 22:56:10 #5
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_189323844
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 22:36 schreef Special-Tee het volgende:
Het verschil niet kennen tussen Nazi en Natie :')
Denken dat hij dat niet weet... :')
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 04:58:36 #6
485723 NoPicNic
Gezagsgetrouwe burger
pi_189325732
quote:
9s.gif Op maandag 7 oktober 2019 17:51 schreef Xa1pt het volgende:

"Nederland is altijd al een nazi geweest." En mensen blijven maar ontkennen dat Baudet niet te vertrouwen is.
Nederlanders die niet trots zijn op ons verleden zijn imho minderwaardige personen.
Social media bedrijven: "Vroeger werden jullie slaven genoemd, nu heten jullie consumenten"
pi_189325914
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 04:58 schreef NoPicNic het volgende:

[..]

Nederlanders die niet trots zijn op ons verleden zijn imho minderwaardige personen.
Uiteraard, uiteraard. Kritiekloos trots zijn op iets waar jij zelf 0,0 mee te maken hebt gehad, want anders ben je maar een sukkeltje.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 07:34:03 #8
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_189326033
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 07:00 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Uiteraard, uiteraard. Kritiekloos trots zijn op iets waar jij zelf 0,0 mee te maken hebt gehad, want anders ben je maar een sukkeltje.
Sommige mensen ontlenen daar vreemd genoeg een flink deel van hun eigenwaarde aan.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 07:38:38 #9
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189326073
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 07:34 schreef Perrin het volgende:

[..]

Sommige mensen ontlenen daar vreemd genoeg een flink deel van hun eigenwaarde aan.
Wanneer je zelf niet zoveel om handen hebt om trots op te zijn dan ga je het ergens anders zoeken.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_189326440
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 07:00 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Uiteraard, uiteraard. Kritiekloos trots zijn op iets waar jij zelf 0,0 mee te maken hebt gehad, want anders ben je maar een sukkeltje.
Zo werkt het wel natuurlijk. Net als dat je trots bent als PSV ver komt in de CL, trots op je vriendin als ze een mooie baan te pakken krijgt, Ajax die Johan Cruyff heeft voortgebracht of trots op je neef als die na een moeilijke periode zijn leven weer op de rails krijgt.

Trots heeft niet altijd te maken met je eigen acties, je kunt prima trots zijn op de prestaties van anderen.
pi_189326721
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 08:44 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Zo werkt het wel natuurlijk. Net als dat je trots bent als PSV ver komt in de CL, trots op je vriendin als ze een mooie baan te pakken krijgt, Ajax die Johan Cruyff heeft voortgebracht of trots op je neef als die na een moeilijke periode zijn leven weer op de rails krijgt.

Trots heeft niet altijd te maken met je eigen acties, je kunt prima trots zijn op de prestaties van anderen.
Klopt, kan prima. Ik ga woensdag nog weer naar het Van Gogh en het Rijksmuseum met mijn kinderen. Daar staan/hangen/liggen een hoop dingen waar we als Nederlander best trots op mogen zijn. Ook heb ik afgelopen week het WK Atletiek gevolgd, daar waren ook prestaties van Nederlanders waar ik niet zo zeer trots, maar wel heel blij van werd (vooral van vluchtelinge Hassan, trouwens).

Maar dat betekent niet dat je dat kritiekloos moet doen. En het betekent helemaal niet dat iemand die het niet hetzelfde voelt minderwaardig is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189327003
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 09:17 schreef Hanca het volgende:

[..]

Klopt, kan prima. Ik ga woensdag nog weer naar het Van Gogh en het Rijksmuseum met mijn kinderen. Daar staan/hangen/liggen een hoop dingen waar we als Nederlander best trots op mogen zijn. Ook heb ik afgelopen week het WK Atletiek gevolgd, daar waren ook prestaties van Nederlanders waar ik niet zo zeer trots, maar wel heel blij van werd (vooral van vluchtelinge Hassan, trouwens).

Maar dat betekent niet dat je dat kritiekloos moet doen. En het betekent helemaal niet dat iemand die het niet hetzelfde voelt minderwaardig is.
Helemaal eens, wilde slechts wat tegenwicht bieden aan de stelling dat trots zijn om andermans prestaties je sneu maakt, of zou betekenen dat je geen eigen presentatie hebt om trots op te zijn. Want dat is best een nare framing.
pi_189327233
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 08:44 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Zo werkt het wel natuurlijk. Net als dat je trots bent als PSV ver komt in de CL, trots op je vriendin als ze een mooie baan te pakken krijgt, Ajax die Johan Cruyff heeft voortgebracht of trots op je neef als die na een moeilijke periode zijn leven weer op de rails krijgt.

Trots heeft niet altijd te maken met je eigen acties, je kunt prima trots zijn op de prestaties van anderen.
Allicht, maar verplicht trots moeten voelen bij een tijdsvak omdat je anders een minderwaardig mens bent is wel van het niveau ' :') '.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_189327413
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 04:58 schreef NoPicNic het volgende:

[..]

Nederlanders die niet trots zijn op ons verleden zijn imho minderwaardige personen.
Dat is een minderwaardig standpunt .
Desalniettemin zal ik jou als persoon niet minderwaardig noemen.
Dat is jouw laag niveau
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:48:40 #15
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189327708
quote:
9s.gif Op maandag 7 oktober 2019 17:51 schreef Xa1pt het volgende:

"Nederland is altijd al een nazi geweest." En mensen blijven maar ontkennen dat Baudet niet te vertrouwen is.
Natie. Toe nou zeg.

Wat het probleem is met Baudet is dat hij zich hiermee wil vereenzelvigen. Maar het verhaal zoals hij het verteld klopt niet mbt de rol die hij zichzelf wil toebedelen.
Hij is veel meer de prins in dit verhaal.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:52:29 #16
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_189327745
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 07:38 schreef Dven het volgende:

[..]

Wanneer je zelf niet zoveel om handen hebt om trots op te zijn dan ga je het ergens anders zoeken.
Dit ja. Die trots op Nederland types. Trots zijn op het feit dat je Nederlander bent. Trots op het feit dat je levend uit je moeders vagina bent gekropen. Poe hee wat een prestatie.
Blaf me vol
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:53:35 #17
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189327755
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 10:52 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]

Dit ja. Die trots op Nederland types. Trots zijn op het feit dat je Nederlander bent. Trots op het feit dat je levend uit je moeders vagina bent gekropen. Poe hee wat een prestatie.
Hier in de stad ook zo'n mafklapper. Dat hij in z'n Nederlandshirtje rondloopt, blaaskaakverhalen vertelt en afsluit met "I'm from Holland WHO THE FUCK ARE YOU"

:') x 9324329746324
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_189327813
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 10:53 schreef Dven het volgende:

[..]

Hier in de stad ook zo'n mafklapper. Dat hij in z'n Nederlandshirtje rondloopt, blaaskaakverhalen vertelt en afsluit met "I'm from Holland WHO THE FUCK ARE YOU"

:') x 9324329746324
If it ain't DUTCH it ain't MUCH.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_189327823
Ja, want stel je eens voor dat je trots bent op iets wat buiten jezelf ligt! 'Onmogelijk' volgens de individualist wiens 'persoonlijke' (wat een illusie!) prestaties louter de som van gedetermineerde voorwaarden zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2019 11:19:54 ]
pi_189327846
Trots zijn op oorlogsmisdaden tijdens de politionele acties! *O*
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:01:43 #21
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189327865
Jongens ik ben zo trots dat mijn voorvaderen de gebroeders De Witt gruwelijk gelyncht hebben, tot en met het opeten van hun genitaliën aan toe _O_
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_189327879
Uiteraard mogen we wél collectieve schuld en schaamte kennen!
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:12:40 #23
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189328019
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:00 schreef xpompompomx het volgende:
Trots zijn op oorlogsmisdaden tijdens de politionele acties! *O*
Nog trotser dat er het equivalent van tientallen miljarden verdiend zijn met dwangarbeid in de eeuw daarop voorafgaand _O_
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_189328080
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:02 schreef LelijKnap het volgende:
Uiteraard mogen we wél collectieve schuld en schaamte kennen!
Interessant punt wel. Ik stel me op het standpunt dat je geen schuld en schaamte hoeft te kennen voor dingen die je niet zelf hebt gedaan. Tegelijkertijd begrijp ik wel dat er trots bestaat voor dingen die je niet zelf hebt gedaan.

Maar zijn dat nu twee zijden van dezelfde medaille? Kun je het een wel los zien van het ander? Waarom zou je wel de trots 'mogen' voelen, en de schaamte niet, zegmaar.

Ik krijg 'm argumentatief nog niet sluitend. Anders dan: je bent vrij om schaamte én/of trots te voelen voor een bepaalde periode. Maar in dat geval is het een niet minder logisch / dom / goed dan de ander...
pi_189328098
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:12 schreef Dven het volgende:

[..]

Nog trotser dat er het equivalent van tientallen miljarden verdiend zijn met dwangarbeid in de eeuw daarop voorafgaand _O_
Met het uitvinden van de microscoop hebben we miljarden levens gered. Nu jij weer.
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:19:04 #26
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189328104
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:02 schreef LelijKnap het volgende:
Uiteraard mogen we wél collectieve schuld en schaamte kennen!
Nee hoor, daar heb ik even weinig mee als met trotsheid op iets wat honderden jaren geleden gebeurd is.

Maar alles beter dan blinde trots en alle zwarte bladzijdes weg te moffelen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:26:56 #27
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189328224
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:18 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Met het uitvinden van de microscoop hebben we miljarden levens gered. Nu jij weer.
Uh, oke. Relevant wel. Maar goed, ik zal meedoen.

IK BEN TROTS WANT ANTHONY VAN LEEUWENHOEK HEEFT CIRCA 400 JAAR GELEDEN MIN OF MEER DE MICROSCOOP UITGEVONDEN _O_ _O_

Niet dat hij de uitvinder van de microscoop was maar meer één der uitvinders van een variant op de microscoop in een periode waarin overal in Europa sterk aan lenzen om tal van redenen werd gewerkt, maar goed. Je moet toch ergens trots op zijn.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_189328317
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:26 schreef Dven het volgende:

[..]

Uh, oke. Relevant wel. Maar goed, ik zal meedoen.

IK BEN TROTS WANT ANTHONY VAN LEEUWENHOEK HEEFT CIRCA 400 JAAR GELEDEN MIN OF MEER DE MICROSCOOP UITGEVONDEN _O_ _O_

Niet dat hij de uitvinder van de microscoop was maar meer één der uitvinders van een variant op de microscoop in een periode waarin overal in Europa sterk aan lenzen om tal van redenen werd gewerkt, maar goed. Je moet toch ergens trots op zijn.
De microscoop, pff. Wat dacht je vam wifi?
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:37:05 #29
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189328374
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:33 schreef Degodvader het volgende:

[..]

De microscoop, pff. Wat dacht je vam wifi?
Ik vind het vooral sterk hoe mensen kunnen zeggen dat 'we' levens hebben gered door de werken van één persoon. Beetje met een ander z'n eer gaan lopen, zeg maar.

Vind het ook raar dat de desbetreffende user die overbevolking als één van de grootste problemen ter wereld ziet de uitvinding van de microscoop niet als één der grootste kwaden in de historie der mensheid zien aangezien er MILJARDEN LEVENS daardoor 'gered' zijn en er dus TIENTALLEN MILJARDEN extra mensen op de aardkloot rondgelopen hebben.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_189328402
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:02 schreef LelijKnap het volgende:
Uiteraard mogen we wél collectieve schuld en schaamte kennen!
Zie jij dat echt zo? Ga je gebukt onder een gevoel van schaamte?

Ik onderken dat onze voorouders groteske misdaden hebben gepleegd. maar ik voel mij daar totaal niet verantwoordelijk voor. Nakomelingen die compensatie eisen voor iets wat 200 jaar geleden is gebeurd, lach ik dan ook hard uit.

Maar dat betekent niet dat je blind moet zijn voor de zwarte bladzijden uit je eigen geschiedenis.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:42:47 #31
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189328442
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:17 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Interessant punt wel. Ik stel me op het standpunt dat je geen schuld en schaamte hoeft te kennen voor dingen die je niet zelf hebt gedaan. Tegelijkertijd begrijp ik wel dat er trots bestaat voor dingen die je niet zelf hebt gedaan.

Maar zijn dat nu twee zijden van dezelfde medaille? Kun je het een wel los zien van het ander? Waarom zou je wel de trots 'mogen' voelen, en de schaamte niet, zegmaar.

Ik krijg 'm argumentatief nog niet sluitend. Anders dan: je bent vrij om schaamte én/of trots te voelen voor een bepaalde periode. Maar in dat geval is het een niet minder logisch / dom / goed dan de ander...
Ik denk dat je het vooral neutraal moet bekijken en ook in een bepaalde tijdsgeest. Ja, bijvoorbeeld Coen en De Ruyter hebben indertijd enorm veel betekend voor het gebied waaruit onder andere het huidige Nederland ontstaan is. Dat mag met recht benoemd worden in de geschiedkundige boeken aangezien het een belangrijk onderdeel van de historie van het land is.

De rollen van de heren in slavenhandel en volkerenmoord worden daarentegen collectief genegeerd en dat doet af aan de historische correctheid van de feiten.

Beetje alsof ze in Duitsland over 200 jaar Hitler adoreren omwille van de autobahn ofzo. De rest zijn we vergeten.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_189328443
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:37 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik vind het vooral sterk hoe mensen kunnen zeggen dat 'we' levens hebben gered door de werken van één persoon. Beetje met een ander z'n eer gaan lopen, zeg maar.

Vind het ook raar dat de desbetreffende user die overbevolking als één van de grootste problemen ter wereld ziet de uitvinding van de microscoop niet als één der grootste kwaden in de historie der mensheid zien aangezien er MILJARDEN LEVENS daardoor 'gered' zijn en er dus TIENTALLEN MILJARDEN extra mensen op de aardkloot rondgelopen hebben.
Met die argumentatie zou je genocide zelfs kunnen goedkeuren. Je maakt een denkfout. Als iemand bevolkingskrimp wil, is die persoon natuurlijk niet automatisch tegen medische ontwikkeling, of (goed) zorgen voor diegenen die wél geboren zijn.

Meer voor de hand ligt dat je het geboortecijfer wil verkleinen als je bevolkingskrimp wil realiseren. Zo raar is de 'desbetreffende user' dus niet.
pi_189328464
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:42 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik denk dat je het vooral neutraal moet bekijken en ook in een bepaalde tijdsgeest. Ja, bijvoorbeeld Coen en De Ruyter hebben indertijd enorm veel betekend voor het gebied waaruit onder andere het huidige Nederland ontstaan is. Dat mag met recht benoemd worden in de geschiedkundige boeken aangezien het een belangrijk onderdeel van de historie van het land is.

De rollen van de heren in slavenhandel en volkerenmoord worden daarentegen collectief genegeerd en dat doet af aan de historische correctheid van de feiten.

Beetje alsof ze in Duitsland over 200 jaar Hitler adoreren omwille van de autobahn ofzo. De rest zijn we vergeten.
Dit zit meer over al dan niet benoemen wat in een bepaalde periode heeft plaatsgehad. Dat is wezenlijk wat anders dan schaamte of trots voelen voor wat er in die eriode is gebeurd. Ik krijg de paradox in mijn vorige post niet weggeredeneerd, jij wel?
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:45:33 #34
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_189328473
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:42 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik denk dat je het vooral neutraal moet bekijken en ook in een bepaalde tijdsgeest. Ja, bijvoorbeeld Coen en De Ruyter hebben indertijd enorm veel betekend voor het gebied waaruit onder andere het huidige Nederland ontstaan is. Dat mag met recht benoemd worden in de geschiedkundige boeken aangezien het een belangrijk onderdeel van de historie van het land is.

De rollen van de heren in slavenhandel en volkerenmoord worden daarentegen collectief genegeerd en dat doet af aan de historische correctheid van de feiten.

Beetje alsof ze in Duitsland over 200 jaar Hitler adoreren omwille van de autobahn ofzo. De rest zijn we vergeten.
Wat een genant slechte godwin weer, hier schrijf je de hele rest van de post alweer mee af.
Laffe huichelaar
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:46:29 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189328487
Het is sowieso onzin te gaan koketteren of je te moeten schamen voor zaken waar je part nog deel aan hebt.
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:46:32 #36
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189328488
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zie jij dat echt zo? Ga je gebukt onder een gevoel van schaamte?

Ik onderken dat onze voorouders groteske misdaden hebben gepleegd. maar ik voel mij daar totaal niet verantwoordelijk voor. Nakomelingen die compensatie eisen voor iets wat 200 jaar geleden is gebeurd, lach ik dan ook hard uit.

Maar dat betekent niet dat je blind moet zijn voor de zwarte bladzijden uit je eigen geschiedenis.
Een grens trekken is daarentegen wel lastig. Tot hoever terug moet/kan je gaan? Molukse Kwestie? Politionele Acties?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:47:24 #37
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189328509
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:45 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Wat een genant slechte godwin weer, hier schrijf je de hele rest van de post alweer mee af.
Wat dat betreft ben ik oprecht blij voor je dat ik een vergelijking met Hitler heb gemaakt, dan kan je de rest rustig negeren.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_189328555
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:46 schreef Hexagon het volgende:
Het is sowieso onzin te gaan koketteren of je te moeten schamen voor zaken waar je part nog deel aan hebt.
Maar hoe ga je dan omet deze schaamte/trotsparadox. Ik kan niet anders redeneren dan dat schaamte en trots voelen voor een periode waar je zelf geen deel aan hebt gehad twee zijden van dezelfde medialle zijn, en daarmee per definitie even zinvol/zinloos goed/slecht of normaal/vreemd zijn.


Interessant punt wel. Ik stel me op het standpunt dat je geen schuld en schaamte hoeft te kennen voor dingen die je niet zelf hebt gedaan. Tegelijkertijd begrijp ik wel dat er trots bestaat voor dingen die je niet zelf hebt gedaan.

Maar zijn dat nu twee zijden van dezelfde medaille? Kun je het een wel los zien van het ander? Waarom zou je wel de trots 'mogen' voelen, en de schaamte niet, zegmaar.

Ik krijg 'm argumentatief nog niet sluitend. Anders dan: je bent vrij om schaamte én/of trots te voelen voor een bepaalde periode. Maar in dat geval is het een niet minder logisch / dom / goed dan de ander...
pi_189328588
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:46 schreef Dven het volgende:

[..]

Een grens trekken is daarentegen wel lastig. Tot hoever terug moet/kan je gaan? Molukse Kwestie? Politionele Acties?
Ik schaam mij in ieder geval niet voor de Politionele Acties. Dat speelde zich immers tientallen jaren voor mijn geboorte af.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:52:59 #40
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_189328595
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:47 schreef Dven het volgende:

[..]

Wat dat betreft ben ik oprecht blij voor je dat ik een vergelijking met Hitler heb gemaakt, dan kan je de rest rustig negeren.
Dat lukt bij jou ook zonder bizar slechte vergelijkingen prima hoor
Laffe huichelaar
pi_189328698
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:42 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik denk dat je het vooral neutraal moet bekijken en ook in een bepaalde tijdsgeest. Ja, bijvoorbeeld Coen en De Ruyter hebben indertijd enorm veel betekend voor het gebied waaruit onder andere het huidige Nederland ontstaan is. Dat mag met recht benoemd worden in de geschiedkundige boeken aangezien het een belangrijk onderdeel van de historie van het land is.

De rollen van de heren in slavenhandel en volkerenmoord worden daarentegen collectief genegeerd en dat doet af aan de historische correctheid van de feiten.

Beetje alsof ze in Duitsland over 200 jaar Hitler adoreren omwille van de autobahn ofzo. De rest zijn we vergeten.
De rol van Michiel de Ruyter wat betreft slavernij was echt minimaal. Hoogstens dat hij zich ingezet heeft voor een land wat ook meedeed met de internationale slavenhandel.

Die vergelijking met Hitler is dan ook dom en onterecht.
pi_189328775
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:46 schreef Hexagon het volgende:
Het is sowieso onzin te gaan koketteren of je te moeten schamen voor zaken waar je part nog deel aan hebt.
Noch! Verdorie.
pi_189328805
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zie jij dat echt zo? Ga je gebukt onder een gevoel van schaamte?

Ik onderken dat onze voorouders groteske misdaden hebben gepleegd. maar ik voel mij daar totaal niet verantwoordelijk voor. Nakomelingen die compensatie eisen voor iets wat 200 jaar geleden is gebeurd, lach ik dan ook hard uit.

Maar dat betekent niet dat je blind moet zijn voor de zwarte bladzijden uit je eigen geschiedenis.
Nee, ik zie dat er door bepaalde lui al langere tijd met elkaar tegenstrijdige redenaties worden gehanteerd ten nadele van de Nederlander. 'Niet blind zijn voor' is meestal een eufemistische omschrijving voor 'weet wat aan jouw geschiedenis toebehoort'.
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:12:01 #44
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_189328827
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 12:10 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Nee, ik zie dat er door bepaalde lui al langere tijd met elkaar tegenstrijdige redenaties worden gehanteerd ten nadele van de Nederlander. 'Niet blind zijn voor' is meestal een eufemistische omschrijving voor 'weet wat aan jouw geschiedenis toebehoort'.
Wat is er precies in het nadeel van de Nederlander dan?
Laffe huichelaar
pi_189328838
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:17 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Interessant punt wel. Ik stel me op het standpunt dat je geen schuld en schaamte hoeft te kennen voor dingen die je niet zelf hebt gedaan. Tegelijkertijd begrijp ik wel dat er trots bestaat voor dingen die je niet zelf hebt gedaan.

Maar zijn dat nu twee zijden van dezelfde medaille? Kun je het een wel los zien van het ander? Waarom zou je wel de trots 'mogen' voelen, en de schaamte niet, zegmaar.

Ik krijg 'm argumentatief nog niet sluitend. Anders dan: je bent vrij om schaamte én/of trots te voelen voor een bepaalde periode. Maar in dat geval is het een niet minder logisch / dom / goed dan de ander...
Ik denk dat je ze niet los van elkaar kan toe-eigenen.
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:13:24 #46
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_189328845
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:46 schreef Dven het volgende:

[..]

Een grens trekken is daarentegen wel lastig. Tot hoever terug moet/kan je gaan? Molukse Kwestie? Politionele Acties?
Dan kunnen de joden niets meer roepen over misstanden van de NS en de gemeente Amsterdam in de 2de WO dus dat ga je er niet zo door krijgen.
Blaf me vol
pi_189328851
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 12:12 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Wat is er precies in het nadeel van de Nederlander dan?
De consequentie is een gemankeerd zelfbeeld.
pi_189328876
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 12:14 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

De consequentie is een gemankeerd zelfbeeld.
Dat doe je toch echt helemaal zelf.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_189328883
Wat wil dit topic zeggen ?
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:29:17 #50
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189328974
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 11:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik schaam mij in ieder geval niet voor de Politionele Acties. Dat speelde zich immers tientallen jaren voor mijn geboorte af.
Ik ook niet. Net zo min als voor het optreden in Srebrenica. Doe normaal. Maar trots op wat één of andere koekenbakker 500 jaar geleden heeft gedaan? Wint NL volgende zomer het EK dan ben ik uitzinnig van vreugde enzo. Maar trots? Trotsheid is per definitie iets wat n.a.v. een persoonlijke prestatie kan ontstaan met betrekking tot eigenwaarde. "Ik ben trots omdat ik m'n veterstrikdiploma heb behaald." gaat bijvoorbeeld, maar op jou kan ik persoonlijk toch lastig trots zijn omdat jij dat behaald hebt? "Ik bewonder Koosvogels omdat hij zijn veterstrikdiploma heeft behaald." gaat bijvoorbeeld dan weer wel.

Trots gaat bij veel mensen overigens direct over in hautain of arrogant gedrag.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')