quote:VN: Zeeniveau stijgt 2,5 keer sneller door smeltende ijskappen
Sinds 2005 is de zeespiegel tweeënhalf keer sneller gestegen dan in de twintigste eeuw, vooral als gevolg van smeltende ijskappen. Dat concludeert het VN-klimaatpanel IPCC in een vandaag gepubliceerd rapport.
Annemieke van Dongen 25-09-19, 12:17 Laatste update: 14:38
Dat smelten is goed te zien in het Noordpoolgebied. Aan het eind van de zomer, in september, ligt daar elk jaar het minste ijs. Het ‘zee-ijs-minimum’ van deze zomer, dat maandag door satellieten werd gemeten (4,21 miljoen vierkante kilometer), was het op één na laagste ooit. Sinds eind jaren ‘70 is dat minimum elke tien jaar met bijna 13 procent gedaald. Ook afgelopen tien jaar lag er’s zomers consequent fors minder ijs dan het langjarige gemiddelde (7,2 miljoen vierkante kilometer).
Methaanbom
De gemiddelde temperatuur op de Noordpool is al met drie graden gestegen, twee keer zoveel als het wereldwijde gemiddelde. Daardoor raakt de natuurlijk airconditioning van de aarde van slag. Witte sneeuw- en ijsvlaktes die nu zonlicht reflecteren, veranderen in zwarte oppervlaktes die juist warmte absorberen. Daar komt bij dat in de permanent bevroren bodems gigantische voorraden methaan liggen opgeslagen, een broeikasgas dat zo’n 28 keer sterker is dan CO2. Als de permafrost ontdooit, komt die ‘methaanbom’ vrij. Die effecten versnellen de opwarming van de aarde.
Klimaatverandering zorgt er niet alleen voor dat de zeespiegel stijgt, maar ook dat de oceanen warmer worden, minder zuurstof bevatten en verzuren. De oceanen absorberen meer dan 90 procent van de overtollige warmte die door broeikasgassen in de lucht komt. Dat heeft grote gevolgen voor de dieren én mensen die afhankelijk zijn van de oceanen - en dat zijn er honderden miljoenen.
Zo stijgt de kans op overstromingen, zullen orkanen krachtiger worden en verzwakken oceaanstromingen. Voor het eerst waarschuwt het team van internationale wetenschappers dat eilanden onbewoonbaar kunnen worden vanwege klimaatverandering. Volken die op lage eilanden in de Stille Oceaan wonen, zoals Kiribati, dreigen daardoor hun land kwijt te raken. Ook voor de infrastructuur, grote steden en de wereldeconomie zijn de gevolgen volgens het VN-klimaatpanel groot.
Vissers
Voor vissers zal het bijvoorbeeld steeds lastiger worden om hun kost te verdienen: de vangsten zullen met bijna een kwart afnemen tot het einde van deze eeuw. Doordat de oceanen meer CO2 opnemen, wordt het water zuurder. Soorten met kalkskeletten, zoals koraal, schelpdieren en diatomen (kleine organismen die aan het begin van de voedselketen staan) lossen als het ware op in zuur water.
,,De oceanen en bevroren delen van de wereld verkeren in grote problemen en dat betekent dat we met z’n allen een groot probleem hebben’’, vatte een van de hoofdauteurs van het rapport, Princeton-hoogleraar geowetensschappen en internationale zaken Michael Oppenheimer, samen. ,,De veranderingen gaan steeds sneller.’’
Maar er is ook hoop. Als de opwarming van de aarde op minder dan twee graden Celsius blijft - de hoeksteen van het klimaatverdrag van Parijs - zou de stijging van de zeespiegel bijvoorbeeld kunnen stabiliseren.
Doorgaan op de huidige weg van fossiele energie is geen optie, zegt Gert Polet van het Wereld Natuur Fonds in een reactie op het rapport: ,,We zien dat klimaatverandering uit de hand dreigt te lopen. Hoopgevend is dat drastisch verlagen van de uitstoot van broeikasgassen écht een verschil maakt.’’
Milieudefensie noemt het rapport ‘een mokerslag voor Nederland’. ,,De zee stijgt sneller dan gedacht en ons land daalt, een zorgelijke combinatie. Als toekomstige generaties ook nog in de polders willen wonen, moet de CO2-uitstoot rap omlaag.”
Greenpeace ziet in het rapport zijn ‘grootste angst’ bevestigd. ,,De klimaatcrisis is ook een oceanencrisis”, constateert directeur Joris Thijssen. ,,De gezondheid van onze oceanen en de toestand van ons klimaat zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.’
Het nieuwe IPCC-rapport, dat in Monaco is goedgekeurd door alle lidstaten van de VN, richt zich voor het eerst specifiek op de 71 procent van het aardoppervlakte die is bedekt door oceanen en de 10 procent die is bedekt met sneeuw en ijs.
Don't stick your dick in crazy.quote:Op woensdag 25 september 2019 16:59 schreef Craptacular het volgende:
Fuck dat kind. Check mama.![]()
[ afbeelding ]
Zoals ik al eerder postte: prima om zaken aan de kaak te stellen, ook vanuit het perspectief van een kind dat zich zorgen maakt.quote:Op woensdag 25 september 2019 16:11 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het gaat over een 16 jarige actievoorder die het podium gekregen heeft bij de UN climate summit en daar de mensen toegesproken heeft. In die toespraak heeft ze niets nieuws verteld, geen andere insteek geleverd, maar haar kijk op de zaak prima verwoord. Als er nu wat mensen zijn zich achter de oren krabben en denken hmmm ze heeft een punt is dat prima, of eigenlijk is dat niet prima want dat hadden ze al eerder moeten doen. Ik zie er weinig paniekzaaierigs of anderszins ontwrichtends in.
In het kort is Greta's argument "denk aan de volgende generatie" en dat is toch niet zo wereldschokkend.
Haar tegenspreken is iets compleet anders dan haar totaal door het slijk halen op basis van haar uiterlijk.quote:Op woensdag 25 september 2019 16:48 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Daarom hebben ze haar wss uitgekozen, een zielig meisje met asperger. En haar tegenspreken ziet men als enorme aanval op een o zo zielig em zwak meisje.
Het is pas zielig dat links (lees: sorros) haar betaald om dit te moeten doen.
Oeh het is een complot! Want Soros! Waar haal je Soros nou weer vandaan? Kap eens met dat feitenvrije geneuzel.quote:Op woensdag 25 september 2019 16:48 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Daarom hebben ze haar wss uitgekozen, een zielig meisje met asperger. En haar tegenspreken ziet men als enorme aanval op een o zo zielig em zwak meisje.
Jups.quote:Op woensdag 25 september 2019 13:56 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dat er reden is tot paniek en daarvoor een hele poppenkast op te zetten die op geen enkele manier zoden aan de dijk zet maar wel de focus weghoudt van urgentere milieu/volksgezondheid/grondstof problemen?
En dus gaan mensen dit meisje aanvallen op haar uiterlijk.quote:Op woensdag 25 september 2019 16:48 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Het is kenmerkend hoe schuimbekkend extreem rechts hier tekeer gaat. Ze zien namelijk dat actievoeren succesvol kan zijn, en dan grijpen ze elke laatste strohalm aan om haar in diskrediet te brengen. Heb al gezien:quote:Op woensdag 25 september 2019 18:11 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
En dus gaan mensen dit meisje aanvallen op haar uiterlijk.
Niet de ouders, niet de volwassenen om haar heen, niet eens haar argumenten - nee, men valt expliciet en nadrukkelijk haar uiterlijk aan.
Tsja.
Dat laatste betwijfel ik. Maar dat ze een keiharde penis krijgen van het in de grond trappen van een meisje is wel duidelijk. Als hun kritiek oprecht was zouden ze immers de volwassenen om haar heen aanvallen.quote:Op woensdag 25 september 2019 18:26 schreef Briqq het volgende:
[..]
Het is kenmerkend hoe schuimbekkend extreem rechts hier tekeer gaat. Ze zien namelijk dat actievoeren succesvol kan zijn, en dan grijpen ze elke laatste strohalm aan om haar in diskrediet te brengen. Heb al gezien:
- Leeftijd
- Autisme
- Ouders
- Links
- Soros
Maar vooral niet ingaan op de inhoud of zich willen inlezen in het onderwerp.
Omdat ze weten dat ze gelijk heeft.
Ik heb al genoeg gezegd over de inhoud. De klimaathysterie is een mooie reden om het werkelijke probleem niet te benoemen: de snelle groei van de wereldbevolking. Waarom zou ik mij verdiepen in een thema dat niet het echte probleem is en bovendien wordt beheerst door valse profeten?quote:Op woensdag 25 september 2019 18:26 schreef Briqq het volgende:
[..]
Omdat ze weten dat ze gelijk heeft. En ze boekt resultaat. Dat maakt ze bang, heel bang.
Namelijk dat je er niets van weet. Dat zeg je ook weer in de volgende zin:quote:Op woensdag 25 september 2019 18:42 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik heb al genoeg gezegd over de inhoud.
Hier geef je toe dat je je niet hebt verdiept in het onderwerp.quote:Waarom zou ik mij verdiepen in een thema
Ondanks dat je dus geen inhoudelijke kennis hebt durf je dit heel stellig te beweren.quote:De klimaathysterie is een mooie reden om het werkelijke probleem niet te benoemen: de snelle groei van de wereldbevolking.
En dit ook nog. Terwijl je je niet verdiept hebt in het onderwerp!quote:... dat niet het echte probleem is en bovendien wordt beheerst door valse profeten?
Klopt allemaal. Het interesseert me niet omdat het niet het echte probleem is. Voorzover het me wel boeit zijn dat alleen de meningen van klimaatscpetici.quote:Op woensdag 25 september 2019 18:49 schreef VoMy het volgende:
[..]
Namelijk dat je er niets van weet. Dat zeg je ook weer in de volgende zin:
[..]
Hier geef je toe dat je je niet hebt verdiept in het onderwerp.
[..]
Ondanks dat je dus geen inhoudelijke kennis hebt durf je dit heel stellig te beweren.
[..]
En dit ook nog. Terwijl je je niet verdiept hebt in het onderwerp!
Je weet dat "er zijn teveel mensen" een kernthema is in de klimaatdiscussie ? Dus dat is een nogal vreemd argument.quote:Op woensdag 25 september 2019 18:42 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik heb al genoeg gezegd over de inhoud. De klimaathysterie is een mooie reden om het werkelijke probleem niet te benoemen: de snelle groei van de wereldbevolking. Waarom zou ik mij verdiepen in een thema dat niet het echte probleem is en bovendien wordt beheerst door valse profeten?
Ik heb nog geen extreem rechtse post gezien hier volgens mij (laat maar zien anders?quote:Op woensdag 25 september 2019 18:26 schreef Briqq het volgende:
[..]
Het is kenmerkend hoe schuimbekkend extreem rechts hier tekeer gaat. Ze zien namelijk dat actievoeren succesvol kan zijn, en dan grijpen ze elke laatste strohalm aan om haar in diskrediet te brengen. Heb al gezien:
- Leeftijd
- Autisme
- Ouders
- Links
- Soros
Omdat ze weten dat ze gelijk heeft. En ze boekt resultaat. Dat maakt ze bang, heel bang.
Je bent dus enkel geïnteresseerd in mensen die zeggen wat jij wil horen, en wat jij wil horen is gebaseerd op je eigen ideeën, en die ideeën zijn gebaseerd op helemaal niets, want je weet niets van het onderwerp, want je bent er niet in geïnteresseerd. En dan ook nog met volle overtuiging je eigen op drijfzand gestutte theorie maar blijven herhalen als goed argument om je niet in te lezen in het onderwerp waar je niets vanaf weet.quote:Op woensdag 25 september 2019 18:54 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Klopt allemaal. Het interesseert me niet omdat het niet het echte probleem is. Voorzover het me wel boeit zijn dat alleen de meningen van klimaatscpetici.
Nogmaals: dan zouden ze niet het kind maar de volwassenen die haar gebruiken aanvallen.quote:Op woensdag 25 september 2019 19:16 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Maar je slaat de plank alsnog volkomen mis, want volgens mij gaat het de meesten vooral om het welzijn van een kind wat gebruikt is voor een politieke agenda door te drukken, en vooral om veel geld aan te verdienen.
De grote mensen hebben er de afgelopen 30 (!) jaar een flink potje van gemaakt. En ik weiger daarvoor te moeten bloeden.quote:Op woensdag 25 september 2019 19:16 schreef RobbieRonald het volgende:
Dat kind hoort achter een speelgoedkeukentje te staan of haar moeder te helpen in de keuken. Ik word een beetje moe van al die kinderen die ons grote mensen wel even gaan uitleggen hoe de wereld werkt.
'Dat kind' weet anders veel beter hoe de wereld in elkaar zit dan jij.quote:Op woensdag 25 september 2019 19:16 schreef RobbieRonald het volgende:
Dat kind hoort achter een speelgoedkeukentje te staan of haar moeder te helpen in de keuken. Ik word een beetje moe van al die kinderen die ons grote mensen wel even gaan uitleggen hoe de wereld werkt.
Nee hoor, heb gewoon gelijkquote:Op woensdag 25 september 2019 19:16 schreef Scrummie2.0 het volgende:
[..]
Ik heb nog geen extreem rechtse post gezien hier volgens mij (laat maar zien anders?).
Maar je slaat de plank alsnog volkomen mis, want volgens mij gaat het de meesten vooral om het welzijn van een kind wat gebruikt is voor een politieke agenda door te drukken, en vooral om veel geld aan te verdienen.
Nee hoor.quote:Op woensdag 25 september 2019 19:40 schreef Briqq het volgende:
[..]
'Dat kind' weet anders veel beter hoe de wereld in elkaar zit dan jij.
Ga eens inhoudelijk in op haar punten ipv te janken over degene die het verkondigt.
Ok..ik ga eens een boek lezen over het onderwerp en hoop dat dat gaat lukken zonder ergernis. Denk dat ik 'This changes everything: climate vs capitalism' van Naomi Klein kies.quote:Op woensdag 25 september 2019 19:21 schreef VoMy het volgende:
[..]
Je bent dus enkel geïnteresseerd in mensen die zeggen wat jij wil horen, en wat jij wil horen is gebaseerd op je eigen ideeën, en die ideeën zijn gebaseerd op helemaal niets, want je weet niets van het onderwerp, want je bent er niet in geïnteresseerd. En dan ook nog met volle overtuiging je eigen op drijfzand gestutte theorie maar blijven herhalen als goed argument om je niet in te lezen in het onderwerp waar je niets vanaf weet.
Ik hoef niets te leren over de relativiteitstheorie, want het idee dat we niet sneller kunnen dan het licht is gewoon niet waar. Ik kijk enkel filmpjes van mensen die ook zeggen dat we wél sneller kunnen dan het licht. Verder weet ik niet hoe relativiteitstheorie werkt, maar dat hoeft ook niet, want het klopt toch niet.
En ondertussen maar hysterisch doen over mensen die er wél wat vanaf weten en wél de moeite nemen om hun ideeën te laten aansluiten op de werkelijkheid.
En owja, jij dacht toch dat Greta enkel ja-knikkers om zich heen had? Lees je eigen opmerking anders een keertje waarin staat dat je enkel geïnteresseerd bent in de meningen van mensen die het me je eens zijn.
Klopt, links is een achterbaks en hypocriet zooitje dat geen middel schuwt.quote:Op woensdag 25 september 2019 16:48 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Er zijn er nogal wat volgers .....quote:Op woensdag 25 september 2019 19:16 schreef Scrummie2.0 het volgende:
[..]
Ik heb nog geen extreem rechtse post gezien hier volgens mij (laat maar zien anders?).
en de volgende generatie word nog lastiger te handelen, ze zijn vast allemaal gek..quote:Op woensdag 25 september 2019 19:16 schreef RobbieRonald het volgende:
Calorieën tellen en vetverbranden?quote:Op woensdag 25 september 2019 19:40 schreef Briqq het volgende:
[..]
'Dat kind' weet anders veel beter hoe de wereld in elkaar zit dan jij.
Ga eens inhoudelijk in op haar punten ipv te janken over degene die het verkondigt.
Dit ookquote:Op woensdag 25 september 2019 21:10 schreef Justinn het volgende:
Absoluut moedig van haar om dat te doen, maar wat een hysterische insteek zeg.
Wat probeer je te zeggen?quote:Op woensdag 25 september 2019 21:45 schreef HiZ het volgende:
Zijn de mensen die dat kind zo geweldig en effectief vinden ook van mening dat drugsgebruikers medeplichtig verklaren aan moord een effectief middel is?
Of gaan we dan een heel zorgvuldige afweging opgedrongen krijgen.
Gewoon. Ik wil weten het afhangt van het gespreksonderwerp. Bij het klimaat vergeven we niks. Dus dan wil ik graag weten of we medeplichtigheid aan moord ook onverdedigbaar vinden.quote:
Godver wat een dom gelul, al die 'duiders' die wel even komen uitleggen waarom dat meisje irritatie oproept snappen er geen hol van. Gisteren haalde ik filosoof Baudry aan, die in het AD werd geciteerd. Die verwoordde het tenminste wel goed.quote:Op woensdag 25 september 2019 21:56 schreef Slayage het volgende:
Wolffers probeert te verklaren waarom thunberg zo veel gaat krijgt.
Bang voor een meisje van 16
...
Wat er gebeurt als we naar de boodschap van Greta Thunberg kijken is dat we bang worden omdat we in de spiegel kijken. Het is de angst een leefstijl te verliezen die onze identiteit bepaalt, onze zekerheid dat we weten wie we zijn. Zonder enige gêne zegt Greta Thunberg tegen de politici die in New York bijeen zijn en daar onze belangen vertegenwoordigen ‘Ga je schamen’. Dat willen we niet, want we willen graag aan de goede kant van de geschiedenis staan.
Het is natuurlijk heel subjectief, wat je een goede verwoording vindt. Wat je eigenlijk bedoelt met, "goed verwoording" is "met deze mening ben ik het eens" en dat maakt de verwoording voor jou "goed". Waarom mensen zich aan haar ergeren weet ik niet. Ook dat is heel subjectief natuurlijk. Ik begrijp de ergernis niet iig. Ik zie niet wat ik ergerlijk aan haar moet vinden.quote:Op woensdag 25 september 2019 22:26 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Godver wat een dom gelul, al die 'duiders' die wel even komen uitleggen waarom dat meisje irritatie oproept snappen er geen hol van. Gisteren haalde ik filosoof Baudry aan, die in het AD werd geciteerd. Die verwoordde het tenminste wel goed.
Ik kan je ook niet volgen. Honestlyquote:Op woensdag 25 september 2019 21:54 schreef HiZ het volgende:
[..]
Gewoon. Ik wil weten het afhangt van het gespreksonderwerp. Bij het klimaat vergeven we niks. Dus dan wil ik graag weten of we medeplichtigheid aan moord ook onverdedigbaar vinden.
Wat ik bedoel is dat de verdediging van het OCD gedrag van dit meisje waarschijnlijk vooral komt uit de hoek van mensen die denken dat de feiten onder vuur liggen. Maar dat ze dezelfde hysterische benadering bij andere thema's nagenoeg zeker niet zo OK vinden.quote:Op woensdag 25 september 2019 22:45 schreef Slayage het volgende:
[..]
Ik kan je ook niet volgen. Honestly
Of het met ego te maken heeft weet ik niet, alleen dat haar communicatie niet effectief is. En mensen die beweren dat de inhoud van haar boodschap goed is..tsja dat is nog maar de vraag. Als iemand vol emotie verkondigt dat de aarde rond is dan denk ik: je bent een gekkie maar je hebt gelijk. Bij haar denk ik vooralsnog alleen het eerste. Als je echt overtuigd bent van je boodschap hoef je je publiek niet emotioneel te chanteren met een huilerige toespraak. Maar ja wie ben ik he. 🤔quote:Op woensdag 25 september 2019 22:43 schreef Slayage het volgende:
[..]
Wat ikzelf vermoed dat het is, dat mensen niet graag de les worden gelezen en dat is wat zij doet, wanneer zij zegt, "shame on you" en dat met de stijl en drama van van een 16 jarige meisje met vlechtjes. Kan me er alles bij voorstellen dat mensen denken, "kijk deze snotneus, mij de les lezen"
En dit maakt het een ego dingetje. Gekwetste egos zijn van alle tijden.
Toon eens wat meer respect voor deze modern day MLK aub.quote:Op woensdag 25 september 2019 23:02 schreef Sunri5e het volgende:
Zonder script weet ze het niet meer. Hoe zielig dat voor dit soort onzin misbruikt wordt.
De meeste Nederlanders staan ook ineens te stamelen als ze in het Engels moeten reageren.quote:Op woensdag 25 september 2019 23:02 schreef Sunri5e het volgende:
Zonder script weet ze het niet meer. Hoe zielig dat voor dit soort onzin misbruikt wordt.
Irritante, voor het karretje van de klimaatgekken gespannen tiener.quote:Op woensdag 25 september 2019 23:07 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Toon eens wat meer respect voor deze modern day MLK aub.
Kan me anders herinnneren dat zat van mijn klasgenoten op de middelbare school, in het eerste jaar al, zich prima konden redden hoor en ikzelf overigens ook.quote:Op woensdag 25 september 2019 23:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
De meeste Nederlanders staan ook ineens te stamelen als ze in het Engels moeten reageren.
Ze zal ook niet in het Engels denken, spreekt de taal beperkt en moet een opmerking dus eerst naar het Zweeds vertalen en dan het antwoord weer naar het Engels.
Als het dan ook nog lange meervoudige vragen in één zin zijn wordt het al lastig, niet alleen voor een 16-jarige, voor de meeste non-native speakers.
De meer behendige weten daar omheen te werken door zich op één deel van de vraag te concentreren en laten de rest van de vraag voor wat het is.
Uiteraard, maar jij was dan ook een bijzonder kind.quote:Op woensdag 25 september 2019 23:13 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Kan me anders herinnneren dat zat van mijn klasgenoten op de middelbare school, in het eerste jaar al, zich prima konden redden hoor en ikzelf overigens ook.
Oh nee hoor, was op dat gymnasium een zeer matige leerling.quote:Op woensdag 25 september 2019 23:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Uiteraard, maar jij was dan ook een bijzonder kind.
Maar ik begrijp dat je haar feitelijk verwijt dat ze niet in het Engels denkt....quote:Op woensdag 25 september 2019 23:14 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Oh nee hoor, was op dat gymnasium een zeer matige leerling.
Dat verwijt ik haar helemaal niet. Sterker nog ik verwijt haar hooguit dat ze zich leent voor deze hele emo-campagne maar aangezien ze autistisch - en zestien - is gok ik dat ze de situatie zelf niet eens kan overzien.quote:Op woensdag 25 september 2019 23:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar ik begrijp dat je haar feitelijk verwijt dat ze niet in het Engels denkt....
Want je kunt dan zelf wel denken dat jij en jouw klasgenoten zulk perfect Engels spraken, maar wie alleen maar school-Engels heeft gehad denkt niet in het Engels en is dus constant aan het vertalen.
Met Engels in NL denk ik in de taal die ik spreek, met Duits en Frans absoluut niet, wat niet betekent dat ik niet in het Duits of Frans iets zou kunnen voordragen, en dat betekent ook niet dat ik dat niet zelf geschreven zou kunnen hebben, alleen met de vertaling naar het Duits of Frans zou ik wel hulp nodig hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |