abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 14 september 2019 @ 09:11:08 #1
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_188938672


Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over.
In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !



Een zonnepaneel of fotovoltaïsch paneel, kortweg PV-paneel is een paneel dat zonne-energie omzet in elektriciteit. Hiertoe wordt een groot aantal fotovoltaïsche cellen op een paneel gemonteerd. De zonne-energie die zo wordt opgevangen is een vorm van duurzame energie, met andere voor- en nadelen dan energieopwekking met fossiele brandstoffen.

Een zonnepaneel moet niet worden verward met een zonnecollector. Deze is op een ander principe gebaseerd, namelijk opwarming van een stromend medium, meestal water.

In de praktijk werkt men meestal met standaard panelen van bijvoorbeeld 60 vierkante zonnecellen van elk 156 mm zijde, wat overeenkomt met een afmeting van het paneel van ongeveer 1,6 m².

Deze panelen zijn opgebouwd uit 3 busbars, elk met 2 rijen cellen. Een standaard paneel is 100 cm bij 165 cm +/-.

Tegenwoordig zien we steeds vaker andere modellen verschijnen. Zo heeft Dunne Film een aparte afmeting. TSMC gebruikt 67cm bij 165cm en Solar Frontier gebruikt 100cm bij 125cm.



Fotovoltaïsche zonnepanelen benutten zonlicht of daglicht, waarbij door de absorptie van fotonen in de zonnecellen een spanning ontstaat die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken.

De wijze waarop silicium is verwerkt bepaalt de kwaliteit van het paneel. Er zijn drie soorten, te weten: monokristallijn, polykristallijn en amorf (ook wel Dunne Film genoemd).

o Monokristallijn: De zonnecellen in een monokristallijn zonnepaneel bestaan uit één kristal. Het oppervlak van monokristallijne zonnecellen heeft geordende elektroden en is egaal zwart. Deze zonnepanelen hebben het hoogste rendement. Monokristallijne zonnepanelen hebben enkele procenten meer opbrengst dan polykristallijne. Deze panelen zijn duurder, maar hebben een hoger rendement per oppervlakte. De beste keuze voor het behalen van een maximale rendement en bij een beperkte ruimte.

o Polykristallijn: In een polykristallijn zonnepaneel bevinden zich zonnecellen die bestaan uit meerdere grove kristallen. Een polykristallijne zonnecel vertoont een soort gebroken schervenpatroon. De polykristallijne zonnepanelen zijn gunstig geprijsd en bieden een redelijk hoog rendement, hoewel minder rendement dan monokristallijne zonnepanelen. Wanneer er genoeg ruimte op een dak aanwezig is, is dit de beste keuze.

o Amorf: In een dunne-filmzonnepaneel wordt amorf silicium gebruikt. Amorfe zonnepanelen bevatten geen kristallen maar poeder. Hierdoor zijn ze zeer buigzaam. Deze panelen zijn beter geschikt in minder-licht situaties zoals Oost of West, lage helling of hoge helling.



Omvormers

De meeste zonnepanelen worden via een omvormer (inverter) aan het elektriciteitsnet gekoppeld. Systemen die aan het elektriciteitsnet zijn gekoppeld sluizen de energie die niet wordt gebruikt, door naar het energiebedrijf, dit heet salderen. In dat geval loopt de verbruiksmeter achteruit (bij Slimme Meters is er een extra telwerk voor saldering) zolang in huis minder elektriciteit wordt gebruikt dan het zonnepaneel levert. Systemen die aan het elektriciteitsnet gekoppeld worden, zijn netgekoppelde decentrale opwekkers.

De omvormer converteert de gelijkspanning van de zonnepanelen naar de wisselspanning van het lichtnet. Daarbij moet de fase gelijk zijn. Is het lichtnet uitgevallen, dan kan de omvormer niet werken. Netgekoppelde opwekkers kunnen dus niet dienen om een stroomstoring te overbruggen.

Door naast zonnepanelen ook een warmtepomp aan te schaffen bespaart je niet alleen op je energie, maar op uw gasrekening.

Micro-omvormers
Dit product wordt eigenlijk maar door 1 producent gemaakt, Enphase. Er zijn anderen, maar Enphase is de absolute koploper met dit product.
Het voordeel van Enphase is dat ze 20 jaar garantie hebben en er geen (grote) string omvormer meer in huis hangt. Om te kunnen monitoren is er wel een zogenaamde Envoy nodig. Het management systeem van Enphase.
In normale situaties is deze oplossing echter duurder dan optimizers, daarom zie je dit (in Nederland) dan ook niet vaak. Bij kleine systemen (tot een paneel of 8) is de prijs gelijk of iets lager dan een stringomvormer met optimizers.

Parallel of Serie geschakeld
Afhankelijk van de situatie kies je voor parallel of serie geschakeld.
Een normale string omvormer is altijd serie geschakeld, er worden strings gemaakt waarin elk paneel gekoppeld is, of meerdere strings afhankelijk van het aantal panelen.

Parallel geschakeld betekend niets meer dan dat elk paneel zelfstandig en alleen kan werken. De panelen worden nog steeds in strings opgebouwd maar zijn nu niet meer afhankelijk van elkaar. Als 1 paneel schaduw krijgt, of om welke reden dan ook minder opwekt, dan werken de andere panelen gewoon door.
Parallel schakelen kan op 2 manieren, optimizers (op een normale string omvormer) of Micro-omvormers.

Optimizers
In de optimizer wereld zijn 2 grote jongens. De meest bekende is SolarEdge.
Hier koop je een omvormer én optimizers van SolarEdge, deze kunnen niet gemixt worden met andere merken, SolarEdge omvormers werken ook niet zonder optimizers.
De andere is Tigo Energy. Deze optimizers zijn inzetbaar op elke omvormer (behalve SolarEdge).

Er zijn behoorlijk wat verschillen tussen Tigo en SolarEdge.
SolarEdge werkt in de regel iets mooier, en dankzij hun nieuwe HD Wave lijn zijn ze ook een stuk meer concurrerend qua prijs. Voorheen was het goedkoper om met Tigo te werken doordat de omvormer keuze vrij was, en er dus gekozen kon worden voor een goedkope omvormer.
De prijs van de optimizers is nagenoeg gelijk.

Bij Tigo energy is er echter ook een management unit nodig en een gateway per dakvlak.
Deze kosten (bij 1 dak) al snel 225 euro ex. BTW.



Een aantal basis begrippen
o Vermogen (W, watt)
Het vermogen van een zonnepanelen wordt uitgedrukt in watt. 1 watt is de hoeveelheid stroom die geproduceerd of verbruikt wordt per seconde. Het wattage van een zonnepanelen geeft het vermogen weer dat een zonnepaneel in 1 uur kan opwekken.
o Piek vermogen (Wp, wattpiek)
Wattpiek, ook wel Wp, is het maximale vermogen van het zonnepaneel. Dit vermogen geeft aan hoeveel watt een zonepaneel onder ideale omstandigheden per seconde kan produceren. Gemiddeld is het vermogen van een zonnepaneel tussen de 260-300Wp.
o Kilowattuur (kWh)
Kilowattuur is eenheid in stroom die gebruikt wordt bij zowel verbruik als productie. Een gemiddeld gezin in een rijtjeswoning gebruikt zo'n 3.500kWh.
1kWh staat gelijk aan 1000W gedurende 1 uur.
o Poly (Multi)
Meerdere kristallen van silicium in 1 cel
o Mono
1 enkel kristal in 1 cel
o CIS (CIGS) (ook wel Dunne Film genoemd)
Copper Indium Selenide (Copper Indium Galliumselenide)
o Salderen
The terug leveren van stroom tegen vergoeding aan de energiemaatschappij (op dit moment in Nederland onbeperkt en onbelast toegestaan)
o Prijs per Wp
Een vergelijkingsmiddel voor het vermogen ten opzichte van de investering. De prijs per Wp wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het vermogen van de totale installatie in Wp. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500WP heeft een prijs per Wp van ¤ 1,43
o Prijs per kWh
Een vergelijkingsmiddel voor de opbrengst ten optzichte van de investering. De prijs per kWh wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het de geschatte opbrengst van de totale installatie in kWh. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500kWh heeft een prijs per kWh van ¤ 1,43
Door de prijs per kWh te delen met uw huidige energietarief, berekend u ook gelijk de terugverdientijd. Bijvoorbeeld: Prijs per kWh die u betaalt: ¤ 0,20. ¤ 1,43 gedeeld door ¤ 0,20 = 7.15 jaar.



Zonnepanelen kunnen op vrijwel elk dak gemonteerd worden, op elke situatie is wel een oplossing te verzinnen.

De meest voorkomende zijn:
Schuin dak
Dakpannen (met dakhaken of geschroefd)
Bitumen (geschroefd)
Staal (bijvoorbeeld van der Valk)
Golfplaat (stokschroefen)
Riet (in riet gedekt)
In-dak systeem (in plaat van dakpannen)
In-pan systeem (komt bijna niet voor)

Plat dak
Losse rijen (landscape of portrait), bijvoorbeeld Solar Construct, Esdec Flatfix Fusion, Ubbink bakken.
Maatwerkframe, hierbij worden de rijen doorgebouwd de hoogte in, om geen ruimte te verliezen op het dak. De helling is lager en het frame wordt op maat gebouwd (de kosten zijn wat hoger). Wordt veel gebruikt wanneer de ruimte beperkt is en er zo veel mogelijk stroom nodig is
Oost-West, bij een (voornamelijk) schaduw vrij dak kan er ook gekozen worden voor oost-west opstellingen. Hierbij gaat het rendement per paneel omlaag, maar kan het dak maximaal benut worden omdat de rijen tegen elkaar aanstaan. Oost-west wordt meestal landscape gemonteerd, maar kan ook portrait.

Veld opstellingen
In principe hetzelfde als plat, maar de grond dient enigszins afgewerkt te zijn. Dit kan door middel van grind (een soort perkje) waarop de frames (of bakken) komen te staan.
Ook kunnen er palen de grond in geslagen worden, waarop de rails en later de panelen gemonteerd worden. Deze zijn ook weer in tientallen opties te verkrijgen, de meest luxe is met meedraaiende panelen (zon-volgend).



Garanties
Een van de meest gestelde vragen is de garantie, en dit is ook zeker belangrijk. Maar staar je niet blind op iemand die 20 jaar garantie biedt op iets wat niet stuk gaat (normaal).
De markt-standaard garanties zijn als volgt:
Zonnepanelen 10-12 jaar product garantie, 25-30 jaar opbrengst garantie
Omvormers 5-12 jaar (SMA en ABB gebruiken 5, de rest voornamelijk 10, SolarEdge 12)
Optimizers 10-12 jaar (Tigo 10, SolarEdge 12)
Bekabeling 25 jaar
Montage systeem 20-25 jaar
Micro-Omvormers 20 jaar
Installatie zelf (door installateur) 1-5 jaar, deze wordt voornamelijk gebruikt voor lekkage bij dak/gevel doorvoer. Hier kom je al snel achter, dus langere garantie zegt hier vrij weinig.
Het verzakken van het systeem komt eerder door het dak (of storm) dan door de manier van monteren. Dus deze garantie claimen is meestal niet zo maar gedaan.

Garantie verlengen gebeurd nog wel eens op omvormers. Dit is ook het enige product wat gegarandeerd kapot gaat naar verloop van tijd. In de regel gaan omvormers 10-12 jaar mee. Langer kan altijd, maar net als bij een CV vervang je deze liever voordat hij kapot gaat. Dan zit je namelijk tijdelijk zonder.
Afhankelijk van het merk is verlengen goedkoop of prijzig. Voor SMA is het best duur (beginnen bij 5 jaar, verlengen naar 15-20 is dan 75% van de prijs van een nieuwe omvormer ongeveer).
SolarEdge begint bij 12, dus verlengen naar 15 is niet bijzonder duur. Reken op 200 euro.


Herkomst producten
Het nummer 1 land, je raad het al, is China. De meeste producten komen hier vandaan en zij hebben met stip de nummer 1 positie als fabrikant.
Ook Duitse merken laten hun panelen voornamelijk in China maken en zetten het laatste deel in Duitsland in elkaar om de sticker "Fabricated in Germany" te kunnen gebruiken. Dit maakt het geen Duits paneel.

Er zijn maar een handje vol grote merken die volledig in Duitsland worden gemaakt. En die panelen zijn niet (omdat ze Duits zijn) beter dan die uit China komen.
De grootste/beste merken komen voornamelijk uit China, dus Chinees is helemaal geen probleem.
heitieh
  zaterdag 14 september 2019 @ 10:04:09 #2
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_188939168
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 08:33 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik zie het ja, normale wcd laders doen maar 10A, en terecht lijkt me, je neemt wel een risico door met 16A op een normaal wcd te gaan laden vind ik.
Risico op overbelasting bedoel je? Ben er niet zo bang voor, zit op een aparte groep en alles is nieuw met kwaliteitsspul (Busch-Jager, Hager, dikke kabels). Gaat al jaren goed ook.
pi_188939561
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 10:04 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Risico op overbelasting bedoel je? Ben er niet zo bang voor, zit op een aparte groep en alles is nieuw met kwaliteitsspul (Busch-Jager, Hager, dikke kabels). Gaat al jaren goed ook.
Oke, da's een ander verhaal. Meeste mensen gooien zo'n ding in een bestaand wcd wat al jaren zit en ze geen idee hebben hoe t aangesloten zit.
pi_188965843
Is het een idee om offertes en installaties van verschillende users te verzamelen en onderling te delen?
pi_188968631
Ik denk het niet. Samenstelling en prijs per KWP is toch prima?
Laat die handjes wapperen!
pi_188969614
Goede opbrengst gehad dit jaar. Dik boven voorspelde hoeveelheden door leverancier. Helaas brengt al die niet verbruikte stroom weinig op. Alsnog gaan we op deze manier de hele installatie binnen 5 jaar terugverdienen.

Lang leve de kortingsacties en het feit dat ze me perse monokristallijn wilden verkopen omdat ze precies nog die paar panelen hadden liggen om mijn dak vol te leggen.
Whatever...
  maandag 16 september 2019 @ 09:47:51 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_188969980
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 09:19 schreef Spanky78 het volgende:
Helaas brengt al die niet verbruikte stroom weinig op.
je wekt meer op dan dat je per jaar verbruikt?.
Tot nooit .......
pi_188972306
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 09:47 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

je wekt meer op dan dat je per jaar verbruikt?.
Yup, heb wat extra capaciteit (want kreeg monokristallijn voor de prijs van blauwe panelen) en het spul levert ook nog meer op dan voorspeld.
Whatever...
pi_188972471
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2019 12:50 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Yup, heb wat extra capaciteit (want kreeg monokristallijn voor de prijs van blauwe panelen) en het spul levert ook nog meer op dan voorspeld.
Dat is lekker, ik heb er een airco (warmte-warmtepomp) bij gekocht om het overige stroom in de zomer te kunnen gebruiken om te koelen en in de winter (bij) te verwarmen. Scheelt ook weer flink gas.

Heb het momenteel alleen op de benedenverdieping, dus zit eraan te denken om m'n "home office" ook naar beneden te verplaatsen deze winter. Dan heb ik boven alleen m'n bed en badkamer, dat hoeft niet op 20 graden. En de warmte van beneden trekt toch wel een beetje naar boven.
pi_188972614
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 13:01 schreef JDx het volgende:

[..]

Dat is lekker, ik heb er een airco (warmte-warmtepomp) bij gekocht om het overige stroom in de zomer te kunnen gebruiken om te koelen en in de winter (bij) te verwarmen. Scheelt ook weer flink gas.

Heb het momenteel alleen op de benedenverdieping, dus zit eraan te denken om m'n "home office" ook naar beneden te verplaatsen deze winter. Dan heb ik boven alleen m'n bed en badkamer, dat hoeft niet op 20 graden. En de warmte van beneden trekt toch wel een beetje naar boven.
Ik denk erover om een hybride ketel te kopen als deze kapot gaat. Dan kan ik die gratis stroom oneens goed gebruiken inderdaad.
Whatever...
pi_188972850
De onze hebben sinds 8 mei nu 1822.5 kwh opgewekt. (10x310wp)
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 16 september 2019 @ 13:37:43 #12
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_188972968
Onze zonnepanelen worden deze week geplaatst in ons huis uit bouwjaar 1959. Of we wel of niet een nieuwe meterkast nodig hebben is nog niet duidelijk. Spannend dus.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_188974708
Bij ons zijn ze zaterdag geplaatst. Komende donderdag worden ze aangesloten. Ben benieuwd naar de opbrengst.
pi_188975198
quote:
11s.gif Op maandag 16 september 2019 13:37 schreef SEMTEX het volgende:
Onze zonnepanelen worden deze week geplaatst in ons huis uit bouwjaar 1959. Of we wel of niet een nieuwe meterkast nodig hebben is nog niet duidelijk. Spannend dus.
Mijn meterkast uit 1967 was ook prima, ze hebben er gewoon zo'n modern blokje naast gezet voor de panelen.

De rest ziet er nog zoiets uit:


Dit is een voorbeeld van internet ^

[ Bericht 6% gewijzigd door JDx op 16-09-2019 19:24:29 ]
  maandag 16 september 2019 @ 17:21:09 #15
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_188975687
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 16:40 schreef JDx het volgende:

[..]

Mijn meterkast uit 1967 was ook prima, ze hebben er gewoon zo'n modern blokje naast gezet voor de panelen.

De rest ziet er nog zoiets uit:

[ afbeelding ]
Nice! Dat stemt positief. Ik ben benieuwd!
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_188975755
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 13:29 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
De onze hebben sinds 8 mei nu 1822.5 kwh opgewekt. (10x310wp)
27x275 (7425) op Zuid sinds 18 mei 3472 kWh. Niet ontevreden maar ook niet bijster goed.
Laat die handjes wapperen!
pi_188976029
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 16:40 schreef JDx het volgende:

[..]

Mijn meterkast uit 1967 was ook prima, ze hebben er gewoon zo'n modern blokje naast gezet voor de panelen.

De rest ziet er nog zoiets uit:

[ afbeelding ]
Ik zou de hele zooi er uit trekken voor de brand uit breekt.
(Het klonk hierboven wat bot, ik bedoel vernieuw het beter, want deze installatie is mogelijk onveilig)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2019 18:31:23 ]
pi_188976325
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 17:45 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Ik zou de hele zooi er uit trekken voor de brand uit breekt.
Om het over het aantal groepen in combinatie met één aardlekschakelaar maar niet te hebben. En het ontbreken van de hoofdschakelaar.

Groep 14 roept bij mij ook vragen op. Is dat een 2x16A kookgroep? Zo ja, waar is dan de brug om de groep in één handeling uit te schakelen?

Bij ons op de zaak zou in geval uitbreiding van deze antiek noodzakelijk is er maar één antwoord mogelijk zijn: kast er uit en nieuwe er in.
pi_188977466
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 18:07 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Om het over het aantal groepen in combinatie met één aardlekschakelaar maar niet te hebben. En het ontbreken van de hoofdschakelaar.

Groep 14 roept bij mij ook vragen op. Is dat een 2x16A kookgroep? Zo ja, waar is dan de brug om de groep in één handeling uit te schakelen?

Bij ons op de zaak zou in geval uitbreiding van deze antiek noodzakelijk is er maar één antwoord mogelijk zijn: kast er uit en nieuwe er in.
Oh dat is gewoon een voorbeeld van internet hoor, niet bij mij thuis.

Ik bedoelde gewoon zulk soort ronde zekeringen.

Maar er komt regelmatig iemand langs van een installatiebedrijf (ook voor de CV), van een bedrijf waar m'n ma werkt en alles is nog prima hoor. Geen enkele reden voor vervanging.

Ik heb zelf maar 6 groepen ofzo. Klein huisje, boven, beneden, vaatwasser, wasmachine/cv, computerkamer en schuur/tuin.

quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 17:45 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Ik zou de hele zooi er uit trekken voor de brand uit breekt.
(Het klonk hierboven wat bot, ik bedoel vernieuw het beter, want deze installatie is mogelijk onveilig)
Zie hierboven, niet bij mij thuis dit, bedoelde gewoon die oude ronde zekeringen.
pi_188977551
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 19:19 schreef JDx het volgende:

[..]

Oh dat is gewoon een voorbeeld van internet hoor, niet bij mij thuis.

Handig Harry, had je dat niet even kunnen zegen

quote:
Maar er komt regelmatig iemand langs van een installatiebedrijf (ook voor de CV)
Dat geeft de suggestie dat er toch wat aan de hand is anders zou deze niet steeds komen, tenzij?
quote:
van een bedrijf waar m'n ma werkt en alles is nog prima hoor. Geen enkele reden voor vervanging.
Gefeliciteerd je moeder heeft eindelijk weer een nieuwe liefde in haar leven, leuk voor jullie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2019 19:24:11 ]
  dinsdag 17 september 2019 @ 11:25:49 #21
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_188987523
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 19:23 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Handig Harry, had je dat niet even kunnen zegen
[..]
Nou inderdaad :') . Gelukkig krijgen we een deskundige elektricien langs. Als-ie onze meterkast ongeschikt acht, gaat-ie eruit. Brand in je meterkast is ook zo onomkeerbaar :')
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_188987887
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 16:40 schreef JDx het volgende:

[..]

Dit is een voorbeeld van internet ^
Komt ie nu mee, slome :+
  dinsdag 17 september 2019 @ 12:29:00 #23
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_188988477
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:25 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Nou inderdaad :') . Gelukkig krijgen we een deskundige elektricien langs. Als-ie onze meterkast ongeschikt acht, gaat-ie eruit. Brand in je meterkast is ook zo onomkeerbaar :')
als ie de nieuwe meterkast op de faktuur van de zonnepanelen zet kan je de btw ook nog terug vragen.
#denkalseenondernemer
Tot nooit .......
pi_188989704
We hebben begin deze maand de sleutel gekregen van ons nieuwe huis waar 14 panelen op liggen. Dus lees hier ook even mee ;)




pi_188990065
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 13:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
We hebben begin deze maand de sleutel gekregen van ons nieuwe huis waar 14 panelen op liggen. Dus lees hier ook even mee ;)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zie plek voor nog zo'n pak-m-beet 16 panelen.
pi_188990200
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 19:23 schreef ZetaOS het volgende:

Dat geeft de suggestie dat er toch wat aan de hand is anders zou deze niet steeds komen, tenzij?

Nou laatst om de airco te installeren, tijdje ervoor voor de jaarlijkse CV controle, tijdje daarvoor om de meterkast te bekijken voor de zonnepanelen.

En er staat de rest ziet er zoiets uit. Niet dat dat mijn meterkast is.
  dinsdag 17 september 2019 @ 14:21:31 #27
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_188990277
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:03 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik zie plek voor nog zo'n pak-m-beet 16 panelen.
Als je de kwh-en niet gebruikt, waarom zou je dan bijplaatsen?
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_188990425
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:21 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Als je de kwh-en niet gebruikt, waarom zou je dan bijplaatsen?
- om straks nog op ¤0 per maand uit te komen: salderen wordt na 2022 afgebouwd, je krijgt dan minder per kWh, meer panelen is meer kWh is meer vergoeding is lagere rekening
- voorbereid op de toekomst (warmtepomp, elektrisch rijden)
- het levert altijd meer op dan op de bank en je bespaart de VRH

Mijn totale energierekening van september 2018 tot september 2019 was... ¤725 terug (ofwel, ik betaal niets maar krijg wel 725 terug)... toch mooi meegenomen ;)

Zo gek hoeft het natuurlijk niet (68 panelen) maar met de helft kom je ook een heel eind.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-09-2019 14:40:41 ]
pi_188991161
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

als ie de nieuwe meterkast op de faktuur van de zonnepanelen zet kan je de btw ook nog terug vragen.
#denkalseenondernemer
Goede tip maat, kunnen wat mee ^O^
pi_188991402
Dit is wel weer interessant



Hier te vinden trouwens:
https://advies-op-maat.milieucentraal.nl/

  dinsdag 17 september 2019 @ 16:04:40 #31
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_188991828
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:18 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Goede tip maat, kunnen wat mee ^O^
tja, volgens de belastingdienst ben.je nu ondernemer. dat zullen ze weten ook.


nog een keer met de electricien uit eten (representatiekosten) en natuurlijk een grijs kenteken busje van de zaak.
en verder moet je natuurlijk drie weken naar spanje om te onderzoeken hoe zonnepanelen daar werken.
Tot nooit .......
pi_188995159
Ik zit al een tijdje te lezen over zonnenpanelen en in Zaandam is er binnenkort weer een actie van collectief aanschaffen. Echter zit ik te twijfelen m.b.t mijn dak. Het is een huis uit 1932 en ben heel benieuwd of het dak sterk genoeg is voor 7 zonnenpanelen. Heeft iemand hier ervaring mee?
pi_188996032
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:33 schreef athlonkmf het volgende:
Dit is wel weer interessant

[ afbeelding ]

Hier te vinden trouwens:
https://advies-op-maat.milieucentraal.nl/

[ afbeelding ]
Ik zag het goede nieuws ook al. Helaas nog een wat hoger verbruik van de warmtepomp, maar de energierekening wordt inderdaad een stuk leuker.

Binnenkort eens informeren bij aannemers voor de verbouwing van de benedenverdieping en of ze wellicht nog dit jaar de ramen aan de voorkant kunnen aanpakken (2,40*1,80m oude dubbel glas met enkelglas klapraampjes en enkelglas in de voordeur + bovenlicht van 60*80cm). En dan in het voorjaar beginnen met alles strippen, voorzetwanden plaatsen, plafonds isoleren en achtergevel aanpassen+voorzien van nieuwe kozijnen met HR++ glas. En uiteraard vloerverwarming aanleggen, zodat de aanvoertemperatuur niet meer op 50graden hoeft te staan bij een buitentemperatuur van 0 graden. Dat zal flink verschil maken voor de COP van de warmtepomp.

Waarschijnlijk komt er geen triple glas. We verwachten binnen enkele jaren te verhuizen dus alle investeringen moeten wel een beetje rendabel zijn.
pi_189002151
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 20:47 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk komt er geen triple glas. We verwachten binnen enkele jaren te verhuizen dus alle investeringen moeten wel een beetje rendabel zijn.
Het prijsverschil tussen hr++ en hr+++ is juist niet zo heel groot. We hebben in ons nieuwe huis 6 kozijnen en een voordeur laten vervangen. Het prijsverschil tussen overal dubbel of triple was "maar" ¤800,-. De kosten zitten vooral in de kozijnen (incl bewegende delen).
pi_189002944
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 20:01 schreef prld het volgende:
Ik zit al een tijdje te lezen over zonnenpanelen en in Zaandam is er binnenkort weer een actie van collectief aanschaffen. Echter zit ik te twijfelen m.b.t mijn dak. Het is een huis uit 1932 en ben heel benieuwd of het dak sterk genoeg is voor 7 zonnenpanelen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Panelen wegen zo'n 18,5 kilo per stuk.
Het montage materiaal (bij schuin dak) is aluminium, laat dat ook een paar kilo per paneel wegen.

Dat zijn de gewichten waar je rekening mee moet houden.
Uiteraard heb je dan ook nog de kracht van de wind op de panelen.

Maar het is moeilijk inschatten wat voor dak het is en hoe de constructie en staat is van balken, panlatten, etc.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 18 september 2019 @ 09:45:52 #36
74056 crew  ToT
pi_189002994
Wij willen ook zonnepanelen aanschaffen en hebben al een offerte, alleen moeten we het wel via een lening doen. De pest is alleen dat je maximaal 75% van zo'n lening voor zonnepanelen mag gebruiken en de overige 25% moet je gebruiken om je huis te verduurzamen.
Ja fijn! -O- Zit je met een enorm goed geïsoleerd huis uit 2004.
pi_189004661
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2019 09:45 schreef ToT het volgende:
Wij willen ook zonnepanelen aanschaffen en hebben al een offerte, alleen moeten we het wel via een lening doen. De pest is alleen dat je maximaal 75% van zo'n lening voor zonnepanelen mag gebruiken en de overige 25% moet je gebruiken om je huis te verduurzamen.
Ja fijn! -O- Zit je met een enorm goed geïsoleerd huis uit 2004.
Ja, dat is wel een een vaag iets bij die "duurzaamheidslening".
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 18 september 2019 @ 11:48:39 #38
74056 crew  ToT
pi_189004732
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 11:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, dat is wel een een vaag iets bij die "duurzaamheidslening".
Ja serieus, ik denk echt dat er wel veel meer mensen zonnepanelen zouden willen hebben, maar dan moet je het wel een beetje toegankelijker maken.
We zitten nu aan een warmtepomp te denken, maar het enige betaalbare is een lucht-lucht warmtepomp en dat is ook wel zo fijn omdat het ook als een airco kan werken, maar ik vraag me af of zoiets wel gezien mag worden als verduurzaming van je huis. Of moet je meteen je cv-ketel vervangen voor een elektrische?
  woensdag 18 september 2019 @ 12:09:37 #39
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_189004996
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2019 11:48 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja serieus, ik denk echt dat er wel veel meer mensen zonnepanelen zouden willen hebben, maar dan moet je het wel een beetje toegankelijker maken.
We zitten nu aan een warmtepomp te denken, maar het enige betaalbare is een lucht-lucht warmtepomp en dat is ook wel zo fijn omdat het ook als een airco kan werken, maar ik vraag me af of zoiets wel gezien mag worden als verduurzaming van je huis. Of moet je meteen je cv-ketel vervangen voor een elektrische?
Kan je de duurzaamheidslening ook combineren met de "gewone" subsidie op bijvoorbeeld warmtepompen? Dan zou je voor heel weinig geld er een warmtepompboiler bij kunnen nemen.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 18 september 2019 @ 12:21:22 #40
74056 crew  ToT
pi_189005135
quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:09 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Kan je de duurzaamheidslening ook combineren met de "gewone" subsidie op bijvoorbeeld warmtepompen? Dan zou je voor heel weinig geld er een warmtepompboiler bij kunnen nemen.
Kan als het goed is wel, ja! :Y
Ik wil het echter eerst proberen met een lucht-lucht warmtepomp omdat mijn vrouw graag een airco wil, maar kan dat niet, dan wordt het idd misschien wel een boiler. :)
Maar die subsidies lopen eind dit jaar af, begreep ik?
  woensdag 18 september 2019 @ 12:28:39 #41
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_189005217
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:21 schreef ToT het volgende:

[..]

Kan als het goed is wel, ja! :Y
Ik wil het echter eerst proberen met een lucht-lucht warmtepomp omdat mijn vrouw graag een airco wil, maar kan dat niet, dan wordt het idd misschien wel een boiler. :)
Maar die subsidies lopen eind dit jaar af, begreep ik?
Volgens mij valt de lucht-lucht buiten de regelingen.

Ik hoop dat er volgend jaar ook nog een potje beschikbaar is, februari krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning, daar zit al een Elga hybride warmtepomp in. Maar voor warm water zou ik nog wel een warmtepompboiler willen, zeker met de huidige prijzen als je hem in het buitenland besteld.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  woensdag 18 september 2019 @ 13:16:54 #42
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189005986
ik vind het wel logisch.
zonnepanelen heb je met een paar jaar terug verdient. Niet subsidie waardig.
Laat ze de lening vooral gebruiken voor investeringen die nog geen gemeengoed zijn.
Tot nooit .......
  woensdag 18 september 2019 @ 13:18:02 #43
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189005998
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:21 schreef ToT het volgende:

[..]

Kan als het goed is wel, ja! :Y
Ik wil het echter eerst proberen met een lucht-lucht warmtepomp omdat mijn vrouw graag een airco wil, maar kan dat niet, dan wordt het idd misschien wel een boiler. :)
Maar die subsidies lopen eind dit jaar af, begreep ik?
veel subsidies hebben een einddatum. om het jaar er op weer terug te komen.
Tot nooit .......
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 18 september 2019 @ 14:00:52 #44
74056 crew  ToT
pi_189006629
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:16 schreef Speekselklier het volgende:
ik vind het wel logisch.
zonnepanelen heb je met een paar jaar terug verdient. Niet subsidie waardig.
Laat ze de lening vooral gebruiken voor investeringen die nog geen gemeengoed zijn.
Dus schijt aan de mensen die het zich niet kunnen veroorloven, check! ^O^ Goed voor het milieu en je portemonnee bezig zijn is alleen maar bedoeld voor mensen die een dikke portemonnee hebben.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

veel subsidies hebben een einddatum. om het jaar er op weer terug te komen.
Ahhh okee. :)

quote:
10s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:28 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Volgens mij valt de lucht-lucht buiten de regelingen.

Ik hoop dat er volgend jaar ook nog een potje beschikbaar is, februari krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning, daar zit al een Elga hybride warmtepomp in. Maar voor warm water zou ik nog wel een warmtepompboiler willen, zeker met de huidige prijzen als je hem in het buitenland besteld.
Hmmm toch maar ff contact opnemen met de desbetreffende instanties om me goed voor te laten lichten dan maar. :)
  woensdag 18 september 2019 @ 15:25:45 #45
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189007700
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:00 schreef ToT het volgende:

[..]

Dus schijt aan de mensen die het zich niet kunnen veroorloven, check! ^O^ Goed voor het milieu en je portemonnee bezig zijn is alleen maar bedoeld voor mensen die een dikke portemonnee hebben.
nee hoor een reguliere bank zal je zonder subsidie graag willen lenen. terugvetdientijd nog steeds een paar jaar.
Tot nooit .......
pi_189008212
Met 5000kwh verbruik moet ik een grofweg ¤10.000,- op hoesten om geen stroomrekening meer te hebben. Het financiële voordeel verkrijg ik na een circa 8-10jaar.

Het bied mij geen extra wooncomfort/plezier, wat een nieuwe badkamer, keuken of andere renovatie wel doet.
De 10K die ik in de badkamer oid steek krijg ik tevens direct 1:1 terug in waardevermeerdering van het huis.
Doen zonnepanelen dit ook? En hoe is de afschrijving in waarde na +10jaar?

Op moment kan ik mij geen punten aanhalen om te worden overtuigd in een investering in zonnepanelen. Met name eerst flinke kosten maken zonder er woongenot voor terug te krijgen houd mij tegen
pi_189008393
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:16 schreef Barry1986 het volgende:
Met 5000kwh verbruik moet ik een grofweg ¤10.000,- op hoesten om geen stroomrekening meer te hebben. Het financiële voordeel verkrijg ik na een circa 8-10jaar.
Als je een redelijk nette offerte hebt zit je op zo'n ¤6000 voor een set die 5000kWh opwekt per jaar.

quote:
Het bied mij geen extra wooncomfort/plezier, wat een nieuwe badkamer, keuken of andere renovatie wel doet.
Geen wooncomfort, wel een lagere energierekening.

quote:
De 10K die ik in de badkamer oid steek krijg ik tevens direct 1:1 terug in waardevermeerdering van het huis.
Dan ga je er vanuit dat de volgende bewoner jouw keuze voor een badkamer of keuken mooi vindt. Aanbouw van een bijkeuken zie ik wel als waardevermeerdering, een keuken of badkamer niet.

quote:
Doen zonnepanelen dit ook? En hoe is de afschrijving in waarde na +10jaar?
Je verdient de panelen in zo'n 6 tot 8 jaar terug. De afschrijving is daarna niet zo interessant meer, ze zullen minimaal zo'n 25 jaar lang stroom opwekken. De omvormer zal je halverwege (na 10 tot 15 jaar) een keer moeten vervangen.

quote:
Op moment kan ik mij geen punten aanhalen om te worden overtuigd in een investering in zonnepanelen. Met name eerst flinke kosten maken zonder er woongenot voor terug te krijgen houd mij tegen
Ok, dat hoeft ook niet.
pi_189008409
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:16 schreef Barry1986 het volgende:
Met 5000kwh verbruik moet ik een grofweg ¤10.000,- op hoesten om geen stroomrekening meer te hebben. Het financiële voordeel verkrijg ik na een circa 8-10jaar.

Het bied mij geen extra wooncomfort/plezier, wat een nieuwe badkamer, keuken of andere renovatie wel doet.
De 10K die ik in de badkamer oid steek krijg ik tevens direct 1:1 terug in waardevermeerdering van het huis.
Doen zonnepanelen dit ook? En hoe is de afschrijving in waarde na +10jaar?

Op moment kan ik mij geen punten aanhalen om te worden overtuigd in een investering in zonnepanelen. Met name eerst flinke kosten maken zonder er woongenot voor terug te krijgen houd mij tegen
Ik zou (nog wat meer) offertes uitvragen want 10k is te duur voor die kwh. Of het moet zijn dat je een ongelukkige ligging hebt.
  woensdag 18 september 2019 @ 16:51:45 #49
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189008582
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:16 schreef Barry1986 het volgende:
Met 5000kwh verbruik moet ik een grofweg ¤10.000,- op hoesten om geen stroomrekening meer te hebben. Het financiële voordeel verkrijg ik na een circa 8-10jaar.

dan zet het het toch gewoon op de bank tegen 0.01%
pak je jaarlijks een dubbeltje aan rente.
Tot nooit .......
pi_189008734
Volgens mij verdien je een badkamer of nieuwe keuken nooit terug. Tenminste wij hebben het beide gedaan afgelopen jaar maar dat krijgen we echt niet meer terug.

En daarbij 10k voor 5000kwh is echt teveel.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_189009367
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:16 schreef Barry1986 het volgende:

Op moment kan ik mij geen punten aanhalen om te worden overtuigd in een investering in zonnepanelen. Met name eerst flinke kosten maken zonder er woongenot voor terug te krijgen houd mij tegen
Als je het niet vertrouwd, moet je het ook niet doen. Er is hier niemand die er op vooruit gaat als jij zonnepanelen neemt :)
pi_189009910
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:59 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Als je het niet vertrouwd, moet je het ook niet doen. Er is hier niemand die er op vooruit gaat als jij zonnepanelen neemt :)
Idd, z'n beweegredenen voor z'n post zijn me een beetje onduidelijk.

En sowieso een badkamer of keuken verdien je juist nooit terug, hooguit 10% van de waarde bij verkoop van je woning.

Zonnepanelen ben je 1x geld kwijt en daarna lekker goedkopere maandlasten, heerlijk, als je het geld hebt liggen en het doet niets op de bank zijn zonnepanelen volgens mij de beste investering. Daarna kan je nog een deel van je hypotheek aflossen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 18 september 2019 @ 18:50:45 #53
74056 crew  ToT
pi_189009937
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:16 schreef Barry1986 het volgende:
Met 5000kwh verbruik moet ik een grofweg ¤10.000,- op hoesten om geen stroomrekening meer te hebben. Het financiële voordeel verkrijg ik na een circa 8-10jaar.

Het bied mij geen extra wooncomfort/plezier, wat een nieuwe badkamer, keuken of andere renovatie wel doet.
De 10K die ik in de badkamer oid steek krijg ik tevens direct 1:1 terug in waardevermeerdering van het huis.
Doen zonnepanelen dit ook? En hoe is de afschrijving in waarde na +10jaar?

Op moment kan ik mij geen punten aanhalen om te worden overtuigd in een investering in zonnepanelen. Met name eerst flinke kosten maken zonder er woongenot voor terug te krijgen houd mij tegen
Na 10 jaar heb je de kosten sowieso al wel terug verdiend, dus schijt aan of het dan nog waardevermeerdering oplevert of niet.
Je woongenot gaat er niet direct op vooruit, maar je kunt wel een opblaasbare jacuzzi in de tuin pleuren of de hele zomer lang een airco laten brullen zonder een knoop in je maag te krijgen over de verbruikskosten.

En natuurlijk knuffel je er dolfijntjes mee en smelten ijsbergen minder snel omdat je goed voor het milieu bezig bent. ;)
pi_189010626
Het maakt mij verder ook niet uit of een willekeurig iemand op dit forum geen panelen wil omdat het geen comfort verhogende waarde heeft.

Ik heb 3 huizen verderop buren met geglazuurde dakpannen en die willen geen panelen omdat ze niet voor niets van die mooie dakpannen hebben liggen. Ik heb nog gedacht om te vragen wat dat jaarlijks opbrengt maar omdat ik er net woonde heb ik het maar niet laten escaleren :+
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 18 september 2019 @ 19:49:08 #55
74056 crew  ToT
pi_189010669
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:44 schreef MaGNeT het volgende:
Het maakt mij verder ook niet uit of een willekeurig iemand op dit forum geen panelen wil omdat het geen comfort verhogende waarde heeft.

Ik heb 3 huizen verderop buren met geglazuurde dakpannen en die willen geen panelen omdat ze niet voor niets van die mooie dakpannen hebben liggen. Ik heb nog gedacht om te vragen wat dat jaarlijks opbrengt maar omdat ik er net woonde heb ik het maar niet laten escaleren :+
Ik vind die glanzende dakpannen juist fakking lelijk! :r
pi_189011030
Indirect is dat wel woongenot ja, heb nu ook een airco en die draait gewoon gratis op de mooie dagen.
  woensdag 18 september 2019 @ 21:09:24 #57
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189012015
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:49 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik vind die glanzende dakpannen juist fakking lelijk! :r
ik denk dat architecten rekening moeten gaan houden met duurzaam. zorgen voor dat optimaal zonnepanelen en warmtepompen kunnen worden geplaatst. daken op het zuiden en geluidsbarriere voor warmtepomp naar de buren en zo.

in portugal hebben moderne appartementen veelal een doorvoer naar het dak met een beschute plek voor airco-buitenunit en zo.

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 19-09-2019 09:34:20 ]
Tot nooit .......
pi_189017757
Bedankt voor de reacties,
Ik woon in DL en daar heb ik 1x een offerte gehad en direct naast mij neer gelegd, vandaar dat mijn stelling niet helemaal klopt.
Ik ga zeker eens meer rondneuzen op de markt met aanbieders, jullie reacties geven aan dat er hoop is ;)
  donderdag 19 september 2019 @ 11:18:30 #59
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189019321
Het gaat weer voorspoedig vandaag.. not. De panelen en omvormer worden vandaag geplaatst en de meterkast moet vervangen worden, alleen was de elektricien daar niet van op de hoogte.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_189019340
quote:
10s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:18 schreef SEMTEX het volgende:
Het gaat weer voorspoedig vandaag.. not. De panelen en omvormer worden vandaag geplaatst en de meterkast moet vervangen worden, alleen was de elektricien daar niet van op de hoogte.
Oh das handig, heb je zo'n oude meterkast dan?

Laat je niet oplichten met de prijs voor een nieuwe meterkast ;)
  donderdag 19 september 2019 @ 11:24:02 #61
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189019385
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:20 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Oh das handig, heb je zo'n oude meterkast dan?
Hier spreekt een meterkastenleek. Geen drukknoppen, maar al wel schakelaars. Ik vond het zelf wel wat weinig groepen (3) toen ik hem gisteren goed bekeek.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  donderdag 19 september 2019 @ 11:35:45 #62
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189019559
ik neem aan dat je wel een aardlek schakelaar hebt. Je kan er ook een groep in/naast laten zetten en rustig aan je toekomstige behoeft bedenken. (elektrische auto/koken thuisaccu en warmtepomp??)

Later kan je de groepenkast dan groot aanpakken, geschikt voor je toekomst.
Tot nooit .......
  donderdag 19 september 2019 @ 11:39:11 #63
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189019623
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:35 schreef Speekselklier het volgende:
ik neem aan dat je wel een aardlek schakelaar hebt. Je kan er ook een groep in/naast laten zetten en rustig aan je toekomstige behoeft bedenken. (elektrische auto/koken thuisaccu en warmtepomp??)

Later kan je de groepenkast dan groot aanpakken, geschikt voor je toekomst.
Ik denk normaal nooit zo ver in de toekomst. Ik vond ons zonnepanelenplan al spannend :') . De warmtepomp moeten we wellicht allemaal eerder aan dan we zouden willen, met de gasproductieplannen van de overheid.

Ook onze verbruiksmeter uit 1978 (draaischijf) heb ik net ter vervanging aangemeld bij het elektriciteitsbedrijf, anders kunnen we niet terugleveren.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  donderdag 19 september 2019 @ 11:41:30 #64
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189019658
quote:
2s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:39 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Ik denk normaal nooit zo ver in de toekomst. Ik vond ons zonnepanelenplan al spannend :') . De warmtepomp moeten we wellicht allemaal eerder aan dan we zouden willen, met de gasproductieplannen van de overheid.

Ook onze verbruiksmeter uit 1978 (draaischijf) heb ik net ter vervanging aangemeld bij het elektriciteitsbedrijf, anders kunnen we niet terugleveren.
Als je het forum volgt, veel beginnen in dit forum. Al snel zitten ze in het warmtepomp-draadje en het EV-draadje.

Zie het als heroine, het is verslavend.
Tot nooit .......
  donderdag 19 september 2019 @ 11:47:03 #65
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189019727
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als je het forum volgt, veel beginnen in dit forum. Al snel zitten ze in het warmtepomp-draadje en het EV-draadje.

Zie het als heroine, het is verslavend.
Ik denk dat het pas heroine wordt als ik zie hoeveel mijn opgewekte stroom oplevert :9
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_189019811
Ik heb geen geld voor een warmtepomp :+

Ketel is nu 9 jaar oud. Zijn wel aan het nadenken wat we hierna willen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_189019839
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:53 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb geen geld voor een warmtepomp :+

Ketel is nu 9 jaar oud. Zijn wel aan het nadenken wat we hierna willen.
Je zou kunnen kijken naar een duurzaamheidslening.

Maar er is ook niets mis mee om nog 1x een nieuwe ketel op te hangen.
Ook in 2035 is er nog wel aardgas, alleen wat duurder dan nu.

En een ketel van 9 jaar zou nog wel een jaar of 6 mee moeten kunnen, dat geeft weer extra tijd om te sparen.
pi_189019849
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je zou kunnen kijken naar een duurzaamheidslening.

Maar er is ook niets mis mee om nog 1x een nieuwe ketel op te hangen.
Ook in 2035 is er nog wel aardgas, alleen wat duurder dan nu.
We gaan hem nu nog niet vervangen hoor. Hij doet het nog prima.

Maar ik wil straks als hij nukken gaat geven wel over op iets duurzamers.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_189019853
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:56 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

We gaan hem nu nog niet vervangen hoor. Hij doet het nog prima.

Maar ik wil straks als hij nukken gaat geven wel over op iets duurzamers.
Zie aanvulling / ninja-edit :P

Misschien kan je over 6 jaar geen gewone ketels meer krijgen maar hybride is ook nog een optie.

Als zou ik liever kiezen voor een oplossing waar je afscheid kan nemen van het gas, dan ben je ook van het vastrecht af.

Maar zoals je opmerkt: het budget moet er ook zijn.
pi_189019875
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zie aanvulling / ninja-edit :P
Haha ja dat dus :+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_189019929
Als ik het geld niet had gehad zou ik voor een duurzaamheidslening gegaan zijn, zeker nu ik zie hoeveel ik nu bespaar.

Vorige bewoners hadden een energierekening van ¤180 per maand.
Mijn rekening is -¤70 per maand.

Een verschil van ¤250 per maand...

Dat scheelt me t/m 2022 zo'n ¤12.000 in totaal.

Daarna zal het iets minder hard gaan, aangezien salderen wordt afgebouwd.
Maar een rekening van rond de ¤0 moet zeker haalbaar blijven, ook in 2030 nog.
pi_189019969
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zie aanvulling / ninja-edit :P

Misschien kan je over 6 jaar geen gewone ketels meer krijgen maar hybride is ook nog een optie.


Vandaag de dag zijn er nog gaskachels te koop, dus ik weet wel zeker dat gewone tegels over 10 jaar nog te koop zijn. Maar ik was in mijn jeugd (<10 jaar) elk stookseizoen weer bang als we de gaskachel aan gingen steken.
Gaat ie nog wel aan, en als ie aan gaat, gaan we dan niet meer wakker worden bij het slapen?...

Vanwege die angst heb ik besloten om de CV ketel in mijn nieuwe huis van 1980 weg te slopen. Die was al 5 jaar niet meer gebruikt.
I.p.v. daarvan een warmtepomp.
pi_189019977
Dubbel
pi_189020195
Doet me er aan denken. Koolmonoxide melder halen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_189020567
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:13 schreef JDx het volgende:
Indirect is dat wel woongenot ja, heb nu ook een airco en die draait gewoon gratis op de mooie dagen.
Dat is dan wel weer een dikke + :)
pi_189020803
Ik had ook geen geld voor een warmtepomp en niet voor zonnepanelen. Maar er zat alleen een gashaard in de woonkamer van onbekende leeftijd aangesloten op antieke stalen gasleidingen en een gammele geiser voor het warm water.

Een simpele cv-ketel laten plaatsen, inclusief nieuwe gasleidingen, dakdoorvoer en condensafvoer maar exclusief afgiftesysteem zou me 2500-3000 euro kosten. Een warmtepomp zou netto na aftrek van subsidies 5000 kosten. Toen kwam ik de duurzaamheidslening tegen en kon ik naast de warmtepomp ook meteen zonnepanelen aanschaffen.
Jaga's voor de slaapkamers heb ik via marktplaats op de kop getikt (50 euro per stuk) en de benedenverdieping is tijdelijk voorzien van grote radiatoren type 33, tot de vloerverwarming er in ligt. Vanuit de duurzaamheidslening zijn de bruto kosten van de warmtepomp betaald. Van de 3000 euro subsidie heb ik zelf de bovenverdieping + dak geïsoleerd en het afgiftesysteem aangelegd.

De energierekening ging van 140 euro per maand en een grotendeels koud en vochtig huis naar 30 euro per maand en een veel comfortabeler huis. De duurzaamheidslening kost me 90 euro per maand. Los van de waardevermeerdering en het hogere comfort levert de lening me dus maandelijks een financieel voordeel op.
  donderdag 19 september 2019 @ 14:23:07 #78
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189021713
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 13:16 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik had ook geen geld voor een warmtepomp en niet voor zonnepanelen. Maar er zat alleen een gashaard in de woonkamer van onbekende leeftijd aangesloten op antieke stalen gasleidingen en een gammele geiser voor het warm water.

Een simpele cv-ketel laten plaatsen, inclusief nieuwe gasleidingen, dakdoorvoer en condensafvoer maar exclusief afgiftesysteem zou me 2500-3000 euro kosten. Een warmtepomp zou netto na aftrek van subsidies 5000 kosten. Toen kwam ik de duurzaamheidslening tegen en kon ik naast de warmtepomp ook meteen zonnepanelen aanschaffen.
Jaga's voor de slaapkamers heb ik via marktplaats op de kop getikt (50 euro per stuk) en de benedenverdieping is tijdelijk voorzien van grote radiatoren type 33, tot de vloerverwarming er in ligt. Vanuit de duurzaamheidslening zijn de bruto kosten van de warmtepomp betaald. Van de 3000 euro subsidie heb ik zelf de bovenverdieping + dak geïsoleerd en het afgiftesysteem aangelegd.

De energierekening ging van 140 euro per maand en een grotendeels koud en vochtig huis naar 30 euro per maand en een veel comfortabeler huis. De duurzaamheidslening kost me 90 euro per maand. Los van de waardevermeerdering en het hogere comfort levert de lening me dus maandelijks een financieel voordeel op.
Goed geregeld!
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_189081740
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 12:01 schreef MaGNeT het volgende:
Als ik het geld niet had gehad zou ik voor een duurzaamheidslening gegaan zijn, zeker nu ik zie hoeveel ik nu bespaar.

Vorige bewoners hadden een energierekening van ¤180 per maand.
Mijn rekening is -¤70 per maand.

Een verschil van ¤250 per maand...

Dat scheelt me t/m 2022 zo'n ¤12.000 in totaal.

Daarna zal het iets minder hard gaan, aangezien salderen wordt afgebouwd.
Maar een rekening van rond de ¤0 moet zeker haalbaar blijven, ook in 2030 nog.
Maar in 2031, als de salderingsregeling volledig is afgebouwd, dan heb je toch niets meer aan een hele bult zonnepanelen die meer opwekken dan je verbruik? Zoals ik het had begrepen, krijgt alles wat je verbruikt en op dat moment ook opwekt voorrang op netstroom, maar als je niets opwekt ga je per definitie over naar netstroom toch?

En alles wat je teveel opwerkt, zonder het te verbruiken gaat gewoon naar het stroomnet zonder dat je daarvoor ook maar iets terugkrijgt?
pi_189081824
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 08:59 schreef I.C.O.N. het volgende:

[..]

Maar in 2031, als de salderingsregeling volledig is afgebouwd, dan heb je toch niets meer aan een hele bult zonnepanelen die meer opwekken dan je verbruik? Zoals ik het had begrepen, krijgt alles wat je verbruikt en op dat moment ook opwekt voorrang op netstroom, maar als je niets opwekt ga je per definitie over naar netstroom toch?

En alles wat je teveel opwerkt, zonder het te verbruiken gaat gewoon naar het stroomnet zonder dat je daarvoor ook maar iets terugkrijgt?
Je krijgt er wel iets voor terug.. Nu kun je alles wat je opwekt wegstrepen tegen alles wat je verbruikt. Het verschil betaal/krijg je..

En straks heb je de energie die je direct verbruikt gratis. Energie die je extra nodig hebt (nachten/bewolkte dagen/oververbruik) betalen voor het volle bedrag, ergens rond de 20 cent. En wat je opwekt maar niet direct verbruikt, lever je terug voor een lager tarief, ergens rond de 7-8 cent.

Situatie bij ons:
Wij verbruiken nu ca 3000kwh, en leveren 3400. Dus krijgen voor 400kwh geld terug a 7 ct.
Maar als je naar het directe verbruik kijkt, hebben we iets van 1800 direct.. De andere 1200 trekken we dus van het net.. Die strepen we nu weg tegen die 1600 kwh die teruggeleverd is (3400-1800).. Maar straks betalen we voor die 1200 zo'n 20 cent. En voor die 1600 krijgen we 7 cent.. Dan kan het dus niet meer uit..

Alleen draaien we nu de vaatwasser in de avond/nacht. En met wassen/drogen hou ik ook weinig rekening met zonnige dagen. Dat moeten we dan aanpassen. Dat zou al een hoop schelen..

Eigenlijk heb je juist extra panelen nodig, om dat verschil tussen die 20&7ct op te vangen. Dus als je normaal 1000 van het net trekt (kost 200), heb je van het dak 2850 kwh(opbrengst 200 euro) nodig om onder de streep weer op 0 uit te komen.. De investering is dan alleen ook groter, dus langere terugverdientijd.. Maar met een rente van 0,0 levert het op de bank ook niks meer op. Dus dan kan dit een goede investering zijn. Dat moet ieder voor zich maar bepalen. Mijn dak ik niet groter :P
  maandag 23 september 2019 @ 09:18:32 #81
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_189081879
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 09:10 schreef Deepfreeze het volgende:
Situatie bij ons:
Wij verbruiken nu ca 3000kwh, en leveren 3400. Dus krijgen voor 400kwh geld terug a 7 ct.
Overstappen naar Greenchoice (11ct) of Powerpeers (14ct), dan krijg je nog iets meer terug voor je overschot.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_189081905
quote:
10s.gif Op maandag 23 september 2019 09:18 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Overstappen naar Greenchoice (11ct) of Powerpeers (14ct), dan krijg je nog iets meer terug voor je overschot.
Ja, dat is wel een optie voor volgend jaar.. We hadden verwacht dat de opbrengst 3400 en het verbruik 3600 zou zijn.. Maar als je dan eens goed je energieverbruik nakijkt, en dingen aanpast, konden wel opeens met 600 minder toe.. In november wisselen we weer, dan gaan we er wel rekening mee houden inderdaad..
pi_189081992
Oh ja in oktober kunnen wij ook weer wisselen. Maar die panelen liggen er nog maar 4,5 maand op.
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 23 september 2019 @ 10:16:33 #84
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189082357
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 08:59 schreef I.C.O.N. het volgende:

[..]

Maar in 2031,
2031 ?????
Eerst discussies met mensen die geen panelen kopen omdat binnen 5 jaar de salderingsregeling veranderd. Hoe dat er uit gaat zien weten we nog niet.
En gaan ons nu druk maken om de regeling van 2031!
Tot nooit .......
pi_189082851
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 08:59 schreef I.C.O.N. het volgende:

[..]

Maar in 2031, als de salderingsregeling volledig is afgebouwd, dan heb je toch niets meer aan een hele bult zonnepanelen die meer opwekken dan je verbruik?
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 10:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

2031 ?????
Eerst discussies met mensen die geen panelen kopen omdat binnen 5 jaar de salderingsregeling veranderd. Hoe dat er uit gaat zien weten we nog niet.
En gaan ons nu druk maken om de regeling van 2031!
in 2031, als iedereen van het gas af is en er geen benzine of dieslauto's op straat rijden, dan kan je vast wel een goedkope thuisaccu ergens vandaan halen.
pi_189082942
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 08:59 schreef I.C.O.N. het volgende:

[..]

Maar in 2031, als de salderingsregeling volledig is afgebouwd, dan heb je toch niets meer aan een hele bult zonnepanelen die meer opwekken dan je verbruik? Zoals ik het had begrepen, krijgt alles wat je verbruikt en op dat moment ook opwekt voorrang op netstroom, maar als je niets opwekt ga je per definitie over naar netstroom toch?

En alles wat je teveel opwerkt, zonder het te verbruiken gaat gewoon naar het stroomnet zonder dat je daarvoor ook maar iets terugkrijgt?
Zoals het nu gepresenteerd is krijg je voor je stroom nog de kale stroomprijs tegen die tijd + een eventuele opslag van je energieleverancier als ze je graag als klant willen.

Eigenlijk zoals het nu al is voor het stroomoverschot dat je teruglevert.

Verder: hoe meer panelen, des te meer maanden per jaar ik overdag alle apparaten geheel op de panelen kan laten draaien. Dit jaar alleen al heb ik 2500kWh direct verbruikt uit de panelen. Dat gaat buiten de energieleverancier om en bespaart me sowieso ieder jaar ¤550.

Met een warmtepomp voor verwarming + warm water heb ik uiteraard ook een heel geschikte verbruiker voor dat doel.

En als de prijzen van thuis-accu's interessant worden, ga ik daar tzt ook wel eens naar kijken.

Dat vereist waarschijnlijk een andere omvormer maar in 2032 zijn m'n huidige omvormers ook wel ongeveer op hun eind.
  maandag 23 september 2019 @ 13:19:46 #87
319308 Tink89
To live is to dance
pi_189084306
Zitten er hier mensen met verstand van warmtepompen? We hebben de specs van de unit in ons nieuwbouwhuis gekregen, dus even ordinaire crosspost:

We hebben het energieprestatiedinges gekregen (geen certificaat, maar een soort technische spec) en daar staan allerlei andere getallen op dan op de TO. Zo leveren de zonnepanelen geen 4900 Wp, maar slechts +- 3200.

Wel hebben we de specs van de warmtepomp: het is de Mitsubishi Electric (Alklima) Ecodan Cylinderunit 7,5 kW. Ik moet me nog even inlezen of ik daar blij van word. In de spoiler iig een heleboel info:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 23 september 2019 @ 13:42:55 #88
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_189084537
Er is volgens mij een apart warmtepomp topic hier op FOK, en anders moet je even bij de buren van Tweakers kijken, daar is sowieso een uitgebreid topic.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  maandag 23 september 2019 @ 13:49:52 #89
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189084610
K&W / Centraal Warmtepompen topic - Deel 3

@Magneet zal je met open ogen ontvangen.
mitusubishi is het toverwoord.

[ Bericht 18% gewijzigd door Speekselklier op 23-09-2019 14:34:55 ]
Tot nooit .......
pi_189085990
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 13:49 schreef Speekselklier het volgende:
K&W / Centraal Warmtepompen topic - Deel 3

@:magneet zal je met open ogen ontvangen.
mitusubishi is het toverwoord.
:P

Mitsubsidie is prima, maar er zijn meer goede merken ;)
pi_189092732
Iemand interesse in 4*120mm2 alu kabel? Ik heb nog een metertje of 20 liggen :7
Mooi om je omvormers aan de trafo aan te sluiten

Gearmeerd overigens dus ook onder gronds te gebruiken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_189113203
Topzomer voor bezitters zonnepanelen: bijna een recordoogst

Wie genoeg zonnepanelen op zijn dak heeft, zag de elektriciteitsmeter de afgelopen maanden lekker teruglopen. De tamelijk zonnige zomer van 2019 gaat de boeken in als de op een na beste ooit voor zonnepanelen in Nederland. Alleen vorig jaar waren de opbrengsten per zonnepaneel nóg hoger

Dat blijkt uit berekeningen van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal op basis van gegevens van onder andere het KNMI. Het aantal zonuren en de zoninstraling waren deze zomer 10 procent hoger dan het langjarige gemiddelde. Vooral de maand augustus deed het goed: die leverde 16 procent meer opbrengst op dan een gemiddelde augustusmaand in de afgelopen 25 jaar.

Voor Nederland als geheel brak deze zomer wel een nieuw zonnestroomrecord, maar dat is niet zo verrassend. Het aantal zonnepanelen groeit al jaren fors. Eind 2018 hadden bijna 800.000 huizen zonnepanelen, tegenover 630.000 het jaar ervoor. Tien procent van de Nederlandse huishoudens heeft inmiddels zonnepanelen op het dak liggen. Daarnaast worden in rap tempo zonnepanelen op stal- en bedrijfsdaken gelegd. Ook verrijzen op steeds meer plaatsen grootschalige zonneparken. Zelfs landbouwgrond moet ervoor wijken. De zonnestroomproductie in Nederland stijgt sneller dan het elektriciteitsnet op veel plaatsen aankan.

Hittegolf
De opbrengst van zonnepanelen wordt niet alleen bepaald door het aantal zonuren. De zoninstraling, zeg maar hoeveel kracht de zon had, speelt een nog belangrijkere rol. Ook telt de temperatuur mee. Een hittegolf, zoals deze zomer toen de temperaturen opliepen tot boven de veertig graden, is slecht voor de opbrengsten. Voor iedere 10 graden temperatuurstijging daalt de stroomopbrengst met ongeveer vijf procent. Zonnepanelen brachten in juli nog altijd zes procent meer op dan gemiddeld. Maar dat had nog een stuk meer kunnen zijn als het wat minder heet was geweest.

Voor alle zonnepanelen op daken van woningen in Nederland leverden de maanden mei tot en met augustus een extra opbrengst van 109 miljoen kWh op. Dat komt volgens MilieuCentraal overeen met het jaarlijkse stroomverbruik van 38.000 huishoudens.

https://www.ad.nl/binnenl(...)ecordoogst~a21b4811/

8-) ^O^
pi_189114534
Ik heb inmiddels ook wat offertes liggen van zonnepanelen. Wil gaan voor 12 panelen van 320 WP, parallel geschakeld (huis van buren is net iets hoger en dat zorg voor een diagonale schaduw over eigenlijk ons hele dak op bepaalde momenten).

Offertes komen uiteindelijk over het algemeen op ¤1,18 - ¤1,20 per WP (netto). Ondanks een vergelijkbare prijs zit er wel verschil in de omvormers, zo biedt aanbieder A de SolarEdge SE3000 aan, en aanbieder B de SE3500.

Nu begrijp ik het verschil tussen die 2 niet goed. Ik zie hier wel dat de SE3500 net wat meer kan, maar het is mij niet duidelijk wát hij meer kan, en of ik dat überhaupt nodig ga hebben met 12 panelen. Kan iemand hier dat toelichten?

Verder heb ik veel rondgezocht, maar kan ook niet echt zien of ¤1,20 per WP wel redelijke prijzen zijn op dit moment. Ik zie redelijk wat mensen die onder de ¤1 per WP komen, maar dat komt denk ik omdat deze serieel schakelen?
  woensdag 25 september 2019 @ 14:20:41 #94
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189114593
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:16 schreef I.C.O.N. het volgende:

Offertes komen uiteindelijk over het algemeen op ¤1,18 - ¤1,20 per WP (netto). Ondanks een vergelijkbare prijs zit er wel verschil in de omvormers, zo biedt aanbieder A de SolarEdge SE3000 aan, en aanbieder B de SE3500.

Nu begrijp ik het verschil tussen die 2 niet goed. Ik zie hier wel dat de SE3500 net wat meer kan, maar het is mij niet duidelijk wát hij meer kan, en of ik dat überhaupt nodig ga hebben met 12 panelen. Kan iemand hier dat toelichten?

het getal is de maximale energie (in watten) die de omvormer kan omzetten in 'watten' voor get net.

Ik weet niet wat voor maxinale opwek met de schaduw jouw leverancier inschat.
maar 12x320 is 3800wp, mij klinkt 3000w dan wat krap. Ik heb op mijn schuurdak 8x275wp met 2500w omvormer. Ik had eerst een 2000w omvormer maar die piekte al vlot. Die heeft een week gehangen.

Los van dat je niet alle opgewekte energie kan omzetten in bruikbare 230v is een constant overbelaste omvormer ook niet goed voor de levensduur.

[ Bericht 12% gewijzigd door Speekselklier op 25-09-2019 14:28:13 ]
Tot nooit .......
pi_189114654
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:16 schreef I.C.O.N. het volgende:
Ik heb inmiddels ook wat offertes liggen van zonnepanelen. Wil gaan voor 12 panelen van 320 WP, parallel geschakeld (huis van buren is net iets hoger en dat zorg voor een diagonale schaduw over eigenlijk ons hele dak op bepaalde momenten).

Offertes komen uiteindelijk over het algemeen op ¤1,18 - ¤1,20 per WP (netto). Ondanks een vergelijkbare prijs zit er wel verschil in de omvormers, zo biedt aanbieder A de SolarEdge SE3000 aan, en aanbieder B de SE3500.

Nu begrijp ik het verschil tussen die 2 niet goed. Ik zie hier wel dat de SE3500 net wat meer kan, maar het is mij niet duidelijk wát hij meer kan, en of ik dat überhaupt nodig ga hebben met 12 panelen. Kan iemand hier dat toelichten?

Verder heb ik veel rondgezocht, maar kan ook niet echt zien of ¤1,20 per WP wel redelijke prijzen zijn op dit moment. Ik zie redelijk wat mensen die onder de ¤1 per WP komen, maar dat komt denk ik omdat deze serieel schakelen?
Als je SolarEdge gaat gebruiken moet je ze juist NIET parallel schakelen. 6 panelen is zelfs te weinig om in 1 string te koppelen, of je moet met de duurdere P404 optimizers gaan werken. Maar je kan ze gewoon alle 12 in 1 string hangen, de optimizers zoeken wel uit welke panelen dan wél of niet meedoen vanwege schaduw.

Parallel kan wel nuttig zijn als je een bijvoorbeeld een stringomvormer gebruikt (bijvoorbeeld van SMA met schaduwmanagement). Maar ook dan zijn strings van 6 panelen aan de korte kant.

Een oplossing kan zijn om panelen met 96 cellen (=hoger voltage) te gebruiken.
Dat is eigenlijk optimaal als je er 2x 6 van in een string wil hebben op een stringomvormer.

Bij SolarEdge kan dat ook, alleen moet je dan optimizers gebruiken die geschikt zijn voor panelen met 96 cellen (hoger voltage).
pi_189114716
Wij krijgen binnenkort ook 8 panelen op het dak van ons huurhuis. Geen kabel en omvormer in de meterkast, maar een omvormer op zolder op de wasmachinegroep.
Alleen nog ff uitzoeken hoe we e.e.a. aanmelden bij de leverancier, maar dat komt vast goed. Ben benieuwd hoeveel het op de rekening gaat schelen :9
pi_189114722
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:20 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik weet niet wat voor maxinale opwek met de schaduw jouw leverancier inschat.
maar 12x320 is 3800wp, mij klinkt 3000w dan wat krap. Ik heb op mijn schuurdak 8x275wp met 2500w omvormer. Ik had eerst een 2000w omvormer maar die piekte al vlot. Die heeft een week gehangen.

Los van dat je niet alle opgewekte energie kan omzetten in bruikbare 230v is een constant overbelaste omvormer ook niet goed voor de levensduur.
Thanks, ik kan de schatting zo 1 2 3 ook niet terugvinden, behalve dan dat het om omgeveer 3100 kWh gaat. Orientatie panelen is zuid-westen (net iets meer westelijk dan zuidelijk), dus dat zal wellicht invloed gehad hebben. Desondanks natuurlijk wel iets om nog even goed uit te zoeken.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als je SolarEdge gaat gebruiken moet je ze juist NIET parallel schakelen. 6 panelen is zelfs te weinig om in 1 string te koppelen.

Parallel kan wel nuttig zijn als je een SMA omvormer gebruikt (met schaduwmanagement).
Vreemd, ik dacht dat ze juist die omvormer aanboden omdat ze het parralel schakelde. Kan het zijn dat ze het serieel leggen maar met de SolarEdge schaduw proberen te optimaliseren?
pi_189114766
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:28 schreef I.C.O.N. het volgende:

[..]

Thanks, ik kan de schatting zo 1 2 3 ook niet terugvinden, behalve dan dat het om omgeveer 3100 kWh gaat. Orientatie panelen is zuid-westen (net iets meer westelijk dan zuidelijk), dus dat zal wellicht invloed gehad hebben. Desondanks natuurlijk wel iets om nog even goed uit te zoeken.
[..]

Vreemd, ik dacht dat ze juist die omvormer aanboden omdat ze het parralel schakelde. Kan het zijn dat ze het serieel leggen maar met de SolarEdge schaduw proberen te optimaliseren?
Zie ook aanvulling.

Bij SolarEdge mogen er 25 panelen (!) in 1 string en die mogen desnoods alle 25 in een andere richting liggen.
Bij 3-fase SolarEdge omvormers zelfs 50 panelen in 1 string (ik heb er hier 32 en 36 op 2x 8kW omvormers).

Wil je met een gewone stringomvormer en 2x 6 panelen werken dan kan het raadzaam zijn om 96-cells panelen te gebruiken (bijvoorbeeld van Panasonic).

Gewone panelen hebben 60 cellen x 0,6 volt = 36 volt per paneel.
Zet je er dan 6 in serie dan heb je 6 x 32 volt = 216 volt per string

Gebruik je panelen me 96 cellen x 0,6 volt = 57,6 volt per paneel.
Zet je er dan 6 in serie dan heb je 345,6 volt per string en dat is perfect voor een 1-fase stringomvormer (dus niet SolarEdge).

96-cells panelen met SolarEdge vereist andere optimizers maar het kan ook.

Het is allemaal best "eenvoudig" maar je moet er eerst even wat in thuis raken.

Volgens mij kwam het ook voorbij op Tweakers: hoe goed optimizers ook werken, ze kunnen niet van schaduw zon maken, dus panelen in de schaduw doen gewoon niet of amper mee. Is dat erg? Nee, sowieso schijnt niet altijd de zon (nu is het hier ook bewolkt) en heb je niets te maken met schaduwen. En als de zon schijnt, heb je ook een groot deel van de dag geen schaduwen, zo te zien.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-09-2019 14:38:23 ]
  woensdag 25 september 2019 @ 14:33:24 #99
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189114798
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:28 schreef I.C.O.N. het volgende:

[..]

Thanks, ik kan de schatting zo 1 2 3 ook niet terugvinden, behalve dan dat het om omgeveer 3100 kWh gaat. Orientatie panelen is zuid-westen (net iets meer westelijk dan zuidelijk), dus dat zal wellicht invloed gehad hebben. Desondanks natuurlijk wel iets om nog even goed uit te zoeken.
[..]

Vreemd, ik dacht dat ze juist die omvormer aanboden omdat ze het parralel schakelde. Kan het zijn dat ze het serieel leggen maar met de SolarEdge schaduw proberen te optimaliseren?
ZWW dus. Ik lig ZZW maar geheel schaduwvrij.
Tot nooit .......
  woensdag 25 september 2019 @ 14:39:09 #100
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189114904
ik zag laatst heel betaalbare omvormers van huawei langskomen.
https://solar.huawei.com/nl

ik moet zelf nog even wennen aan het merk maar ik lees goede reviews. ze zijn zelfs klaar om er een batterij aan te knopen.

iemand hier al ervaring?
Tot nooit .......
pi_189114918
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:39 schreef Speekselklier het volgende:
ik zag laatst heel betaalbare omvormers van huawei langskomen.
https://solar.huawei.com/nl

ik moet zelf nog even wennen aan het merk maar ik lees goede reviews. ze zijn zelfs klaar om er een batterij aan te knopen.

iemand hier al ervaring?
Geen ervaring maar lijkt me wel een mooie oplossing voor strings waar je wat schaduwvorming hebt op 1 of meerdere panelen.

Tigo heeft ook een dergelijke oplossing.
pi_189115051
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zie ook aanvulling.

Bij SolarEdge mogen er 25 panelen (!) in 1 string en die mogen desnoods alle 25 in een andere richting liggen.
Bij 3-fase SolarEdge omvormers zelfs 50 panelen in 1 string (ik heb er hier 32 en 36 op 2x 8kW omvormers).

Wil je met een gewone stringomvormer en 2x 6 panelen werken dan kan het raadzaam zijn om 96-cells panelen te gebruiken (bijvoorbeeld van Panasonic).

Gewone panelen hebben 60 cellen x 0,6 volt = 36 volt per paneel.
Zet je er dan 6 in serie dan heb je 6 x 32 volt = 216 volt per string

Gebruik je panelen me 96 cellen x 0,6 volt = 57,6 volt per paneel.
Zet je er dan 6 in serie dan heb je 345,6 volt per string en dat is perfect voor een 1-fase stringomvormer (dus niet SolarEdge).

96-cells panelen met SolarEdge vereist andere optimizers maar het kan ook.

Het is allemaal best "eenvoudig" maar je moet er eerst even wat in thuis raken.

Volgens mij kwam het ook voorbij op Tweakers: hoe goed optimizers ook werken, ze kunnen niet van schaduw zon maken, dus panelen in de schaduw doen gewoon niet of amper mee. Is dat erg? Nee, sowieso schijnt niet altijd de zon (nu is het hier ook bewolkt) en heb je niets te maken met schaduwen. En als de zon schijnt, heb je ook een groot deel van de dag geen schaduwen, zo te zien.
Ik denk dat ik, ongeveer, de richting begrijp die je beschrijft. Ik zal me er meer in moeten verdiepen.

Wat jij hierboven beschrijft is nog door geen enkele adviseur en/of in een offerte benoemt. Alleen een offerte van CoolBlue beschrijft volgens mij wat jij benoemt. Daarnaast valt met op dat in de gemiddelde offerte zeer weinig specifieke informatie wordt geleverd. In sommige gevallen zelfs geen merk zonnepanelen maar gewoon 'zonnepanelen 320 WP'. Dat maakt het lastig om te zien wat er nu daadwerkelijk wordt aangeboden en waarom.
pi_189115152
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:49 schreef I.C.O.N. het volgende:

[..]

Ik denk dat ik, ongeveer, de richting begrijp die je beschrijft. Ik zal me er meer in moeten verdiepen.

Wat jij hierboven beschrijft is nog door geen enkele adviseur en/of in een offerte benoemt. Alleen een offerte van CoolBlue beschrijft volgens mij wat jij benoemt. Daarnaast valt met op dat in de gemiddelde offerte zeer weinig specifieke informatie wordt geleverd. In sommige gevallen zelfs geen merk zonnepanelen maar gewoon 'zonnepanelen 320 WP'. Dat maakt het lastig om te zien wat er nu daadwerkelijk wordt aangeboden en waarom.
Dat is sowieso lastig. Vaak noemen ze geen merk omdat in de praktijk blijkt dat tegen die tijd dat ze willen bestellen, er te weinig op voorraad is van dat merk. De panelen die ik in eerste instantie zou krijgen zijn nooit op de markt gekomen :D Dus toen gekozen voor een andere goedkoop merk (Talesun / Thailand).

Wil je echt invloed hebben op het merk, etc, dan zou je bij solarbouwmarkt.nl kunnen kijken, daar kan je zelf samenstellen maar ook panelen laten leggen.

Maar goed, gooi je dan je wensen in een topic dan heeft iedereen een andere voorkeur en blijf je twijfelen...

Voor jouw dak zie ik 2 opties:

12 panelen in 1 string op een SolarEdge omvormer.

2x 6 panelen (96 cells ivm hoger voltage) in 2 strings op een SMA omvormer met schaduwbeheer.

Maar panelen met 96 cellen zijn vaak fors prijziger en dan is SolarEdge in dit geval misschien wel gewoon de beste optie. En als je dan ook nog een leverancier hebt die ze wel kan installeren en de prijs staat je aan... nou... wie doet je wat ;)
pi_189132145
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is sowieso lastig. Vaak noemen ze geen merk omdat in de praktijk blijkt dat tegen die tijd dat ze willen bestellen, er te weinig op voorraad is van dat merk. De panelen die ik in eerste instantie zou krijgen zijn nooit op de markt gekomen :D Dus toen gekozen voor een andere goedkoop merk (Talesun / Thailand).

Wil je echt invloed hebben op het merk, etc, dan zou je bij solarbouwmarkt.nl kunnen kijken, daar kan je zelf samenstellen maar ook panelen laten leggen.

Maar goed, gooi je dan je wensen in een topic dan heeft iedereen een andere voorkeur en blijf je twijfelen...

Voor jouw dak zie ik 2 opties:

12 panelen in 1 string op een SolarEdge omvormer.

2x 6 panelen (96 cells ivm hoger voltage) in 2 strings op een SMA omvormer met schaduwbeheer.

Maar panelen met 96 cellen zijn vaak fors prijziger en dan is SolarEdge in dit geval misschien wel gewoon de beste optie. En als je dan ook nog een leverancier hebt die ze wel kan installeren en de prijs staat je aan... nou... wie doet je wat ;)
Klopt! Inmiddels weer (iets) verder. Denk inderdaad dat ik in mijn originele post een fout heb gemaakt: alles gaat in de offertes gewoon op één string, maar met optimisers. Dus niet parallel.

Ook weer wat meer offertes ontvangen, voor nu het eerst onder de ¤1 per WP. Deze bieden echter een set van 10 panelen van 370 WP ipv 12 van 320, met huawei optimisers en growatt omvormer. Weer genoeg leesvoor dus vanavond :D
pi_189142615
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 17:59 schreef I.C.O.N. het volgende:

[..]

Klopt! Inmiddels weer (iets) verder. Denk inderdaad dat ik in mijn originele post een fout heb gemaakt: alles gaat in de offertes gewoon op één string, maar met optimisers. Dus niet parallel.

Ook weer wat meer offertes ontvangen, voor nu het eerst onder de ¤1 per WP. Deze bieden echter een set van 10 panelen van 370 WP ipv 12 van 320, met huawei optimisers en growatt omvormer. Weer genoeg leesvoor dus vanavond :D
1 opmerking.
1 string, met optimizers is dus wel parallel.
Optimizers = parallel
Zonder = serie

Ik weet niet in welk deel van het land je woont, als je niet al te ver van Twente woont wil ik ook rustig een offerte voor je maken.
Zijn een aantal jongens in dit topic die inmiddels bij ons gekocht hebben.

Ik zou trouwens nooit voor panasonic met sma gaan als er concrete schaduw is. SolarEdge is dan een veel nettere oplossing.

Ook Huawei met Growatt zou ik niet voor kiezen.
SolarEdge is absolute koploper en geeft ook nog eens 12 jaar garantie.
Welk paneel je kiest is eigenlijk niet heel boeiend. Prijs en wp is belangrijkste.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_189145479
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 12:23 schreef bambino het volgende:

[..]

1 opmerking.
1 string, met optimizers is dus wel parallel.
Optimizers = parallel
Zonder = serie

Ik weet niet in welk deel van het land je woont, als je niet al te ver van Twente woont wil ik ook rustig een offerte voor je maken.
Zijn een aantal jongens in dit topic die inmiddels bij ons gekocht hebben.

Ik zou trouwens nooit voor panasonic met sma gaan als er concrete schaduw is. SolarEdge is dan een veel nettere oplossing.

Ook Huawei met Growatt zou ik niet voor kiezen.
SolarEdge is absolute koploper en geeft ook nog eens 12 jaar garantie.
Welk paneel je kiest is eigenlijk niet heel boeiend. Prijs en wp is belangrijkste.
Thanks. Ik dacht meerdere strings pas parallel. Er is zeker sprake van schaduw.



Zoals je ziet is het huis van onze buren hoger, waarbij er ook nog een soort 'herenhuis' puntje op het dak zit. De foto is overigens denk ik wel ergens in de ochtend genomen, over het algemeen hebben we ' middags gewoon volop zon (ZWW).

Ik zal je een DM sturen, weet niet of ik in jouw regio val ;)
pi_189166551
Iemand ervaring met zonnepanelen i.c.m. een duurzaamheidslening?

Ik lees dat je 75% van het geleende bedrag mag besteden aan zonnepanelen en de overige 25% moet gebruikt worden voor een andere maatregel uit de maatregelenlijst . Ik heb een huis uit 2016 en mijn cv ketel ga ik echt nog niet inruilen voor een warmtepomp. Iemand tips?
pi_189166745
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 12:23 schreef bambino het volgende:

[..]

1 opmerking.
1 string, met optimizers is dus wel parallel.
Optimizers = parallel
Zonder = serie

Ik weet niet in welk deel van het land je woont, als je niet al te ver van Twente woont wil ik ook rustig een offerte voor je maken.
Zijn een aantal jongens in dit topic die inmiddels bij ons gekocht hebben.

Ik zou trouwens nooit voor panasonic met sma gaan als er concrete schaduw is. SolarEdge is dan een veel nettere oplossing.

Ook Huawei met Growatt zou ik niet voor kiezen.
SolarEdge is absolute koploper en geeft ook nog eens 12 jaar garantie.
Welk paneel je kiest is eigenlijk niet heel boeiend. Prijs en wp is belangrijkste.
De panelen staan staan uiteraard wel parallel op een optimizer maar de opimizers onderling staan gewoon in serie :P

Ook logisch, anders kom je nooit aan die 750 volt :P


quote:
The example system consists of 10 200W modules. Each module has an integrated power optimizer, essentially a DC/DC buckboost1 converter with an MPPT controller. The power optimizers are serially-connected to form a string; multiple strings can be
connected in parallel to the same input of the SolarEdge inverter. The SolarEdge inverter is a single stage current source - it continuously adapts the current it draws from the PV array in order to keep the input voltage constant.
Je kan zelfs 2 ongelijke strings parallel zetten op 1 ingang van een SolarEdge omvormer als ik het goed begrepen heb.

quote:
SolarEdge string sizing is automatically provided when using the SolarEdge Site Design Tool or other SolarEdge supporting industry design tools. This application note provides the calculations behind the sizing for those who want to better understand them. Strings of unequal length can be installed in parallel as long as each string is designed properly according to this application note.
Dus ik noem het ook gewoon "in serie" :6

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-09-2019 22:45:48 ]
pi_189167071
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 22:28 schreef zoz het volgende:
Iemand ervaring met zonnepanelen i.c.m. een duurzaamheidslening?

Ik lees dat je 75% van het geleende bedrag mag besteden aan zonnepanelen en de overige 25% moet gebruikt worden voor een andere maatregel uit de maatregelenlijst . Ik heb een huis uit 2016 en mijn cv ketel ga ik echt nog niet inruilen voor een warmtepomp. Iemand tips?
Ik heb voor mijn zonnepanelen en warmtepomp gebruik gemaakt van de duurzaamheidslening. Maar tips?

Kijk welke maatregelen uit de lijst je eventueel zou kunnen en willen uitvoeren op korte termijn. De mogelijkheden zijn nogal afhankelijk van de huidige staat van isolatie en je eventuele toekomstige verbouw plannen. Nu HR+++ glas in de woonkamer plaatsen als je de wens hebt om over een paar jaar een aanbouw neer te zetten, is bijvoorbeeld niet zo handig.
pi_189168409
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 22:54 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ik heb voor mijn zonnepanelen en warmtepomp gebruik gemaakt van de duurzaamheidslening. Maar tips?

Kijk welke maatregelen uit de lijst je eventueel zou kunnen en willen uitvoeren op korte termijn. De mogelijkheden zijn nogal afhankelijk van de huidige staat van isolatie en je eventuele toekomstige verbouw plannen. Nu HR+++ glas in de woonkamer plaatsen als je de wens hebt om over een paar jaar een aanbouw neer te zetten, is bijvoorbeeld niet zo handig.
Er is eigenlijk niks in die lijst wat ik kan gebruiken.
  zondag 29 september 2019 @ 11:58:19 #111
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189172427
ik wil onze vve voorbereiden om ons dak vol te plempen met zonnepanelen.

het idee: de vve legt in een keer het dak vol met frames (plat dak). ca 75 stuks, betaald door de vve.

eigenaren kunnen dan voor eigen rekening de panelen neerleggen.
de goten voor bekabeling naar de woningen is reeds aanwezig.

heeft iemand idee wat het plaatsen van alleen 75 frames kan kosten? ik zag dat de frames ca 50 euro kosten. Dan nog 10 euro voor plaatsing?


ik denk dat drie bewoners gelijk ook panelen kkopen (45 panelen). maar ik wil ze vrije leverancierkeuze geven voor de panelen. (uiteraard stuur ik ze naar dezelfde leverancier)

ik wil nog geen offertes opvragen want het is nog een voorstel.
Tot nooit .......
pi_189187134
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 22:28 schreef zoz het volgende:
Iemand ervaring met zonnepanelen i.c.m. een duurzaamheidslening?

Ik lees dat je 75% van het geleende bedrag mag besteden aan zonnepanelen en de overige 25% moet gebruikt worden voor een andere maatregel uit de maatregelenlijst . Ik heb een huis uit 2016 en mijn cv ketel ga ik echt nog niet inruilen voor een warmtepomp. Iemand tips?
een hybride warmtepomp kan je naast je cv zetten. Dan kom je aan de 25%.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_189187137
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 22:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De panelen staan staan uiteraard wel parallel op een optimizer maar de opimizers onderling staan gewoon in serie :P

Ook logisch, anders kom je nooit aan die 750 volt :P
[..]

Je kan zelfs 2 ongelijke strings parallel zetten op 1 ingang van een SolarEdge omvormer als ik het goed begrepen heb.
[..]

Dus ik noem het ook gewoon "in serie" :6
Ik snap wat je bedoeld. Maar in de pv wereld worden optimizers gezien als parallel en zonder in serie.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 30 september 2019 @ 09:58:59 #114
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189187855
We hebben nu prachtige sierpanelen O+ . Panelen liggen op het dak, bekabeling is er, omvormer, alleen de meterkast moet vervangen worden en onze installateur had een week geleden een achterstand van 40 klanten met een ongeschikte meterkast en maar 1 elektricien :D
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  maandag 30 september 2019 @ 10:18:04 #115
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189188047
quote:
10s.gif Op maandag 30 september 2019 09:58 schreef SEMTEX het volgende:
We hebben nu prachtige sierpanelen O+ . Panelen liggen op het dak, bekabeling is er, omvormer, alleen de meterkast moet vervangen worden en onze installateur had een week geleden een achterstand van 40 klanten met een ongeschikte meterkast en maar 1 elektricien :D
en dat ziet hij pas als de panelen liggen? geen voor-inspectie??

ook wel dom van die panelenboer. nu liggen zijn spullen al op je dak terwijl hij nog geen geld krijgt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Speekselklier op 30-09-2019 10:35:59 ]
Tot nooit .......
pi_189188090
Is die niet even wezen kijken van te voren dan?
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 30 september 2019 @ 14:09:12 #117
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189191116
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 10:23 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Is die niet even wezen kijken van te voren dan?
Nee, ze doen de inspectie vooraf adh foto's, een satelietfoto en een telefonische intake. Er was wel doorgegeven dat de meterkast vermoedelijk vervangen moest worden, maar er was al een achterstand bij plaatsing. Er wordt niet zo heel denderend gecommuniceerd binnen dit bedrijf, maar we zijn nu ingepland voor over twee weken. Dat is prima :)

[ Bericht 1% gewijzigd door SEMTEX op 30-09-2019 14:49:27 ]
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  maandag 30 september 2019 @ 16:59:22 #118
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189193684
quote:
2s.gif Op maandag 30 september 2019 14:09 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Nee, ze doen de inspectie vooraf adh foto's, een satelietfoto en een telefonische intake. Er was wel doorgegeven dat de meterkast vermoedelijk vervangen moest worden, maar er was al een achterstand bij plaatsing. Er wordt niet zo heel denderend gecommuniceerd binnen dit bedrijf, maar we zijn nu ingepland voor over twee weken. Dat is prima :)
maar dat is dan toch onderdeel cvan de offerte??.

een troost, de komende tijd vang je toch niet heel veel zon.

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 30-09-2019 17:04:56 ]
Tot nooit .......
pi_189197166
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 08:27 schreef bambino het volgende:

[..]

een hybride warmtepomp kan je naast je cv zetten. Dan kom je aan de 25%.
Zo'n hybride warmtepomp heeft een terugverdientijd van 12 jaar. Het levert 200 euro per jaar op en dan heb je een lelijke buitenunit aan je gevel hangen. Ik vind dat alles behalve aantrekkelijk klinken. Maar het klopt, die heb ik nog niet ;)
pi_189197443
Ik ben ook niet zo'n liefhebber van hybride warmtepompen, je bent dan nog steeds niet van je gas af.
pi_189197468
Onze zonnepanelen hebben maar weinig te doen deze dagen
pi_189197497
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 20:43 schreef ferrari_rood het volgende:
Onze zonnepanelen hebben maar weinig te doen deze dagen
Vandaag viel nog mee opzich, 39kWh.

Gisteren was wel droevig :P
pi_189198367
3,2 :+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_189198424
Vandaag 10,3 gisteren 2,7. Schitterende haaientanden :P
Er waren hele felle opklaringen, de camera aan ons huis reageerde er zelfs op, zo'n enorm verschil in licht. En dan levert het dus ook nog wat op.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_189198651
13.2 kwh hier. Maar het zegt niets als je het aantal wp erbij niet zegt. Ligt nu 3400wp op het dak en komt straks 2600wp bij.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189200549
3600 WP, 48 graden helling, net niet pal zuid
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_189200664
Hmm ik zie nu las dat de grafiek om 13:00 ineens ophoud bij ons.

Kan dat zomaar gebeuren?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_189200710
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 23:06 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hmm ik zie nu las dat de grafiek om 13:00 ineens ophoud bij ons.

Kan dat zomaar gebeuren?
Als de zon uit is gegaan wel.

Misschien lag de cloud dienst van de omvormer eruit.
pi_189200717
Offline? Of server even stuk? Wordt meestal gecorrigeerd, althans bij ook ons tnt wel. Want ik kan me niet voorstellen dat het om 13.00 uur donker was, zo ver zit je niet van mij vandaan.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_189200741
Nee de zon was nog niet uit haha.

Even afwachten of het er nog bij komt te staan morgen ofzo.

Wij hebben een growatt die liggen er volgens mij wel vaker uit.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_189202914
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 23:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Nee de zon was nog niet uit haha.

Even afwachten of het er nog bij komt te staan morgen ofzo.

Wij hebben een growatt die liggen er volgens mij wel vaker uit.
Ik heb ook Growatt en dit werkt prima als sinds november 2016. Maar recentelijk is het ook een paar keer voorgekomen dat de app geen verbinding kan maken en dus 0,0 aangeeft. Meestal is het een paar uur later weer gewoon normaal.
pi_189203824
Hij heeft het al doorgegeven alleen is het nu bij vandaag opgeteld haha.
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:40:07 #133
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189203940
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2019 16:59 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

maar dat is dan toch onderdeel cvan de offerte??.

een troost, de komende tijd vang je toch niet heel veel zon.
Nee, de meterkast ging apart. Ik kan en wil je niet alle details van onze offerte en aanbieder geven, maar dit was wel logisch.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_189205516
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 20:31 schreef zoz het volgende:

[..]

Zo'n hybride warmtepomp heeft een terugverdientijd van 12 jaar. Het levert 200 euro per jaar op en dan heb je een lelijke buitenunit aan je gevel hangen. Ik vind dat alles behalve aantrekkelijk klinken. Maar het klopt, die heb ik nog niet ;)
Ik weet niet hoe je aan die 12 komt, of dat specifiek op 1 offerte is op basis van jouw woning of een gemiddeld getal van internet.

Maar die hybride zorgt ervoor dat je dus de zonnepanelen kan lenen. Dus je moet het plaatje samenvoegen.
Hoeveel kost de hybride + de zonnepanelen netto (na subsidie en btw teruggave).
Dat bedrag moet je lenen.
Hoeveel kost dat per maand
Hoeveel besparen de 2 producten je op jaarbasis.

Als er dan uitkomt dat je er de komende tien jaar 0 euro op vooruit gaat. Dan heb je toch een gigantische deal?
Je betaald de komende 10 jaar precies hetzelfde als nu, echter krijg je een compleet systeem op je woning.

Na 10 jaar is het van jou, valt de lening weg en bespaar je maandelijks plus is je woning nog steeds wat meer waard.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:26:34 #135
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_189206594
Deze week 2 jaar de zonnepanelen op ons dak liggen.
2018 was volgens mij een uitzonderlijk jaar maar met 13 paneeltjes toch gemiddeld jaarlijks 4,5 MWh opgewekt. (Totaal net over de 9MWh geproduceerd)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_189216579
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:21 schreef bambino het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe je aan die 12 komt, of dat specifiek op 1 offerte is op basis van jouw woning of een gemiddeld getal van internet.

Maar die hybride zorgt ervoor dat je dus de zonnepanelen kan lenen. Dus je moet het plaatje samenvoegen.
Hoeveel kost de hybride + de zonnepanelen netto (na subsidie en btw teruggave).
Dat bedrag moet je lenen.
Hoeveel kost dat per maand
Hoeveel besparen de 2 producten je op jaarbasis.

Als er dan uitkomt dat je er de komende tien jaar 0 euro op vooruit gaat. Dan heb je toch een gigantische deal?
Je betaald de komende 10 jaar precies hetzelfde als nu, echter krijg je een compleet systeem op je woning.

Na 10 jaar is het van jou, valt de lening weg en bespaar je maandelijks plus is je woning nog steeds wat meer waard.
10 jaar vind ik teveel als ik bedenk dat mijn cv ketel dan 13 jaar is en waarschijnlijk vervangen moet worden voor een echte warmtepomp. Ik zou dan als ik niet teveel geld aan onderhoud kwijt ben de installatie net afbetaald hebben als ik hem uit mijn huis moet slopen. Te onzeker om nu een lang lopende lening voor aan te gaan. Plus dat ik die installatie aan mijn gevel echt niks vind. Het plaatje icm een hybride warmtepomp wordt een stuk minder rooskleurig voor mij. Ik kan de panelen ook een jaartje later ofzo kopen van eigen geld.
pi_189221175
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 21:07 schreef zoz het volgende:

[..]

10 jaar vind ik teveel als ik bedenk dat mijn cv ketel dan 13 jaar is en waarschijnlijk vervangen moet worden voor een echte warmtepomp. Ik zou dan als ik niet teveel geld aan onderhoud kwijt ben de installatie net afbetaald hebben als ik hem uit mijn huis moet slopen. Te onzeker om nu een lang lopende lening voor aan te gaan. Plus dat ik die installatie aan mijn gevel echt niks vind. Het plaatje icm een hybride warmtepomp wordt een stuk minder rooskleurig voor mij. Ik kan de panelen ook een jaartje later ofzo kopen van eigen geld.
Ik ben het in ieder geval niet met je eens. 10 jaar vind ik schappelijk, zeker gezien je CV dan nog zeker mee kan (normaal gesproken) is het risico laag, de rente ook en ga je er links of rechts om niet door kapot. Het is altijd financieel aantrekkelijk, of je nou je huis met meerwaarde verkoopt of de besparing neemt.

Verder was het ook puur een advies om de lening te krijgen. Het enige op de lijst die in de buurt van 25% komt qua kosten en je ook nog wat oplevert.

Die lening is gewoon rete aantrekkelijk, dus als je die kan krijgen, doen. Dat je dan een product erbij neemt om hem te krijgen die je in het beginsel niet veel oplevert, is het alsnog waard.

En maak het rekensommetje eens als je een jaar wacht. Dan heb je een jaar lang kosten gemaakt aan gas en stroom om daarna met eigen geld zonnepanelen te kopen.
Je bent dus 1 jaar verder qua terugverdientijd en je bent je eigen geld kwijt.

Begrijp me niet verkeerd, als jij het het niet waard vind moet je het niet doen. Maar omdat ik in het vak zit en weet wat het rendement van dit soort spul is, kan ik je alleen maar adviseren om het te doen. En uiteraard maak ik graag een offerte voor je, maar ik heb liever dat je het hele pakket bij een ander koopt, dan helemaal niet.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_189221201
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 12:26 schreef nils7 het volgende:
Deze week 2 jaar de zonnepanelen op ons dak liggen.
2018 was volgens mij een uitzonderlijk jaar maar met 13 paneeltjes toch gemiddeld jaarlijks 4,5 MWh opgewekt. (Totaal net over de 9MWh geproduceerd)
Ik moet nog 26 dagen, dan liggen de laatste 9 extra er 2 jaar op.
Zit nu op 7100kWh met 33 panelen (8835wp).
Vorig jaar oktober was 490kWh, dat zal dit jaar iets minder zijn gezien de voorspelling in het weer. Dus gok 350.
Dan is het 7450 op 8835 = 84.3%
Daar zou ik happy mee zijn.
1-1-18/31-12-2018 was 7.540 dus dat is zelf nog iets beter
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_189229457
Mijn panelen blazen vandaag 3 kaarsjes uit.

Met 2700wp op het dak heb ik in totaal 7763kwh opgewekt.
Met bijna 96% per jaar ben ik heel tevreden. Ik was uitgegaan van zo'n 0,9kWh/wp opbrengst per jaar.
  woensdag 2 oktober 2019 @ 18:47:34 #140
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_189230658
Mijn 12 panelen (3180wp) tikken bijna de 4 jaar aan.
Zit nu op 13400 kWh en daarmee op een rendement van 107%. Ruim boven verwachting.
Ik zie jaarnota over twee weken dan ook met genoegen tegemoet 8-)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_189260556
Op mijn dak liggen sinds 25 september vorig jaar 11 panelen (3245wp) en op 25 september dit jaar stond de teller op 3457kWh. Hiermee is het rendement van de panelen 106%. Panelen liggen pal op het zuiden. Ben benieuwd wat komend jaar gaat brengen. (alleen even bedenken waarvoor ik de 800kWh die ik over heb kan gaan gebruiken..)
pi_189260686
Hier nu 11,14 Mwh in 3 jaar & 2weken. Van 3640. Dat is zo'n 95%. De rekenden met .90-.96 bij de diverse offertes. Dus prima opbrengst.
Vol op zuid, maar met langzame start ivm huizenrij dwars op ons. En 2 van de 3 jaren nog extra schaduw in de ochtend ivm een kastanjeboom. Die is nu verdwenen..
pi_189261935
Bij ons liggen ze al sinds juli vorig jaar, maar de monitoring gaat maar terug tot half september (ivm geen internet etc) dus ik heb nu ook eens gekeken. Er ligt 12x 300 wp (3600 wp) en de opbrengst was 3745 in dat jaar. TOtaal zegt hij nu op 5031,2 kwh te zitten. Ik zou heel hard moeten gaan zoeken of we ergens de geschatte opbrengst hebben, ons EPC rapport rekent namelijk met andere en minder panelen. Alles ligt ongeveer pal zuid en schaduw is er niet, ook niet als de zon draait naar west, we hebben daardoor in de zomer heel lang zon. IN de winter wat minder lang want er staan uiteindelijk een meter of 70 van ons huis wel hoge bomen op west. Dat gaat allemaal nog anders worden, nu zitten we nog helemaal vrij maar erg gaat uiteindelijk voor ons gebouw worden. We denken er nog over om eventueel achter nog wat panelen te leggen. Die komen dan op west en die hebben dan geen last van de bomen. Nadeel, ze kunnen eigenlijk niet op de omvormer erbij omdat ze zo anders georiënteerd zijn.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_189263108
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 11:51 schreef d.k. het volgende:
Bij ons liggen ze al sinds juli vorig jaar, maar de monitoring gaat maar terug tot half september (ivm geen internet etc) dus ik heb nu ook eens gekeken. Er ligt 12x 300 wp (3600 wp) en de opbrengst was 3745 in dat jaar. TOtaal zegt hij nu op 5031,2 kwh te zitten. Ik zou heel hard moeten gaan zoeken of we ergens de geschatte opbrengst hebben, ons EPC rapport rekent namelijk met andere en minder panelen. Alles ligt ongeveer pal zuid en schaduw is er niet, ook niet als de zon draait naar west, we hebben daardoor in de zomer heel lang zon. IN de winter wat minder lang want er staan uiteindelijk een meter of 70 van ons huis wel hoge bomen op west. Dat gaat allemaal nog anders worden, nu zitten we nog helemaal vrij maar erg gaat uiteindelijk voor ons gebouw worden. We denken er nog over om eventueel achter nog wat panelen te leggen. Die komen dan op west en die hebben dan geen last van de bomen. Nadeel, ze kunnen eigenlijk niet op de omvormer erbij omdat ze zo anders georiënteerd zijn.
Als ze anders georiënteerd zijn is dat normaal juist gunstig, daarom zie je zo vaak oost-west opstellingen.

Maar zuid en west zal wel een te hoge piek worden denk ik. Je kan de bestaande omvormer vervangen door een zwaardere en daar 2 strings aan hangen of inderdaad 1 omvormer erbij op een eigen groep.

West is wel fijn, dan heb je in de zomer vaak tot ver in de avond nog opbrengst.
pi_189263499
Ja maar zuid loopt dus ook lang door bij ons, dus de verwachting is inderdaad dat de piek te hoog gaat worden. Dan zou er dus een nieuwe of een extra omvormer moeten komen. En dan is het maar de vraag of dat nog zinnig is qua kosten. We produceren nu meer dan we nodig hebben, maar we gaan wrs meer stroom gebruiken in de toekomst omdat we nog een extra badkamer krijgen waar het water (deels of helemaal) elektrisch verwarmd gaat worden.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_189263637
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 13:23 schreef d.k. het volgende:
Ja maar zuid loopt dus ook lang door bij ons, dus de verwachting is inderdaad dat de piek te hoog gaat worden. Dan zou er dus een nieuwe of een extra omvormer moeten komen. En dan is het maar de vraag of dat nog zinnig is qua kosten. We produceren nu meer dan we nodig hebben, maar we gaan wrs meer stroom gebruiken in de toekomst omdat we nog een extra badkamer krijgen waar het water (deels of helemaal) elektrisch verwarmd gaat worden.
Meer produceren dan je nodig hebt is niet zo'n groot probleem, je krijgt ook nog wel wat voor de stroom die je terug levert en je eigen verbruik stijgt ook altijd iets omdat je een betere spreiding van de opgewekte stroom hebt.

Salderen wordt (zoals het er nu voor staat) langzaam afgebouwd tot 2030 dus wat overproductie houdt dan je energierekening mooi laag.

En er zijn nog wel wat manieren om straks je stroom op te maken:
- elektrisch rijden
- warmtepompboiler (dus alleen voor warm water)
- warmtepomp (voor verwarming en warm water)
- inductiekookplaat

Ligt er natuurlijk ook aan of / wanneer je gasloos denkt te zijn.

Het belangrijkste is dat je een scherpe offerte kan krijgen.
pi_189263779
Voorlopig niet gasloos hier, huis is een goed jaar oud dus er is niks toe aan vervanging ;-) (en tijdens de bouw was het niet mogelijk, wel geprobeerd). Dus we kijken wel even of we het gaan doen. Wij zitten nu niet met terugverdientijd natuurlijk, de panelen moesten op het huis vanwege de EPC norm, die zaten altijd al in het budget van de aannemer, dus alles wat we nu meer opwekken voelt als winst.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_189308489
ben bezig met panelen aan te sluiten iig nu binnen bezig aangezien ‘t niet echt weer is voor op dak te gaan..

Nu heb ik bij Mn omvormer in de schuur een groepenkast geplaatst met een 25a 300ma b kar aardlekautomaat en een 16a 30ma b kar aardlekautomaat en een 40a hoofd
In de meterkast wil ik deze aansluiten maar is het voldoende om deze op een 25a automaat zonder aardlek te plaatsen of moet/kan daar ook een aardlekautomaat maar wanneer bv de 16 a groep uitslaat niet de automaat in de meterkast uit zal gaan?
pi_189310621
Ik heb hier met de stortbuien een lekkagehoekje in het schuine dak... Door de zonnepanelen kan ik niet zien waar dit vandaan komt.

Nog even aan het peinzen hoe dit op te lossen... Weten dakdekkers/loodgieters tegenwoordig met zonnepanelen om te gaan? Dat ze er onder kunnen kijken met camera's of zo. Of wordt het toch losschroeven?
pi_189360093
zijn er meer mensen met problemen met domoticz op een raspberry?
alles werkt alleen kan ik hem niet meer benaderen via browser.
  donderdag 10 oktober 2019 @ 10:25:56 #151
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189360321
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 09:34 schreef athlonkmf het volgende:
Ik heb hier met de stortbuien een lekkagehoekje in het schuine dak... Door de zonnepanelen kan ik niet zien waar dit vandaan komt.

Nog even aan het peinzen hoe dit op te lossen... Weten dakdekkers/loodgieters tegenwoordig met zonnepanelen om te gaan? Dat ze er onder kunnen kijken met camera's of zo. Of wordt het toch losschroeven?
De meeste dakdekkers vinden die krengen een ramp. Ze hebben allemaal wel ervaring met verkeerde montage en lekkages. Ook worden veilige zones met voeten getreden.

Ook als dat goed is gegaan klagen ze steen en been over die platen die opzij moeten. Dat mogen ze dan weer niet zelf doen en zo.
Tot nooit .......
pi_189360379
Wij hebben in september 2016 zonnepanelen gekregen en de btw teruggekregen van de belastingdienst, direct ook vrijgesteld voor de aangifte btw. Nu hebben wij extra panelen gekocht en wil ik opnieuw de btw terugkrijgen. Hoe kan ik dit het beste regelen?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189360419
Volgens mij selecteer je dan "ik ben al BTW overnemer".
Laat die handjes wapperen!
pi_189360428
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 10:31 schreef Patroon het volgende:
Wij hebben in september 2016 zonnepanelen gekregen en de btw teruggekregen van de belastingdienst, direct ook vrijgesteld voor de aangifte btw. Nu hebben wij extra panelen gekocht en wil ik opnieuw de btw terugkrijgen. Hoe kan ik dit het beste regelen?
Door een brief te sturen naar je lokale kantoor met het verzoek om een extra aangifte. In die brief zet je ook je BSN en het tijdvak waarin je de nieuwe panelen hebt gekocht.

Houdt rekening bij het doen van de aangifte dat je forfait moet betalen over alle panelen samen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 10 oktober 2019 @ 10:43:25 #155
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189360519
Ik kijk al uit naar de zonnige dagen in het weekend en ook voor vandaag is hier zon voorspeld. We hebben nog geen slimme meter, dus onze stroommeter loopt vooral heel traag op dit moment. Terugdraaien nog niet zien gebeuren.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_189360676
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 10:35 schreef bambino het volgende:

[..]

Door een brief te sturen naar je lokale kantoor met het verzoek om een extra aangifte. In die brief zet je ook je BSN en het tijdvak waarin je de nieuwe panelen hebt gekocht.

Houdt rekening bij het doen van de aangifte dat je forfait moet betalen over alle panelen samen.
Ah oke, hoe bereken ik dat forfait? Want dan zal ik eerst even uitzoeken of dat de moeite waard is.

Er ligt nu al 3400wp op het dak en er komt nu 2680wp bij. Die zonnepanelen heb ik gekocht voor ¤ 1298,50. Ze kunnen op de huidige omvormer en het bevestigingsmateriaal heb ik via een kennis laten maken (zonder btw).


Ik denk dat ik met deze link al heel ver kom: https://www.belastingdien(...)steld-bedrag-forfait

Maar ik betaal dus nogmaals forfait over 3400+2680= 6080wp ipv nu alleen over 2680wp?

Dus als ik het goed begrijp krijg ik ¤ 272,68 terug (21% van 1298,50) minus de forfiat a ¤ 140,- = ¤ 132,68

[ Bericht 10% gewijzigd door Patroon op 10-10-2019 11:17:58 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189361746
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 10:57 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ah oke, hoe bereken ik dat forfait? Want dan zal ik eerst even uitzoeken of dat de moeite waard is.

Er ligt nu al 3400wp op het dak en er komt nu 2680wp bij. Die zonnepanelen heb ik gekocht voor ¤ 1298,50. Ze kunnen op de huidige omvormer en het bevestigingsmateriaal heb ik via een kennis laten maken (zonder btw).


Ik denk dat ik met deze link al heel ver kom: https://www.belastingdien(...)steld-bedrag-forfait

Maar ik betaal dus nogmaals forfait over 3400+2680= 6080wp ipv nu alleen over 2680wp?

Dus als ik het goed begrijp krijg ik ¤ 272,68 terug (21% van 1298,50) minus de forfiat a ¤ 140,- = ¤ 132,68
Correct, alleen dan afgerond in jouw voordeel.
Dus je vult bij voorbelasting 273 in en krijgt dus 133.

Edit:
Hoe kom je trouwens aan 3400WP voor 1300 euro inc?
Is dat inclusief montagemateriaal, kabels, etc?

[ Bericht 3% gewijzigd door bambino op 10-10-2019 12:14:51 ]
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_189361981
Ik heb huis gekocht met zonnepanelen. Installateur mijn gegevens doorgegeven. kreeg ik een mail dat ze geen internetverbinding hadden met de omvormer. Dus ik gaf aan dat ik mn eigen modem mee heb genomen dus dat kan wel kloppen.

Zouden ze een monteur langs sturen a 125 euro om internet opnieuw aan te sluiten :')
pi_189362857
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 12:05 schreef bambino het volgende:

[..]

Correct, alleen dan afgerond in jouw voordeel.
Dus je vult bij voorbelasting 273 in en krijgt dus 133.

Edit:
Hoe kom je trouwens aan 3400WP voor 1300 euro inc?
Is dat inclusief montagemateriaal, kabels, etc?
Die 3400wp zijn in september 2016 al neergelegd door een bedrijf. Daarvan heb ik de btw al teruggekregen. De totale kosten waren toen 4470 incl btw incl materiaal en montage.

Nu heb ik 8x 335wp bijgekocht voor 1298,50incl btw en incl kabel en klein materiaal. Exclusief montage voeten, maar die regel ik zelf. Montage ga ik ook zelf doen met een kennis.

Ik vind het dan ook vreemd dat ik nogmaals over die 3400wp forfait moet betalen, terwijl ik dat in 2016 ook al heb gedaan.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189363150
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 13:20 schreef Patroon het volgende:

[..]

Die 3400wp zijn in september 2016 al neergelegd door een bedrijf. Daarvan heb ik de btw al teruggekregen. De totale kosten waren toen 4470 incl btw incl materiaal en montage.

Nu heb ik 8x 335wp bijgekocht voor 1298,50incl btw en incl kabel en klein materiaal. Exclusief montage voeten, maar die regel ik zelf. Montage ga ik ook zelf doen met een kennis.

Ik vind het dan ook vreemd dat ik nogmaals over die 3400wp forfait moet betalen, terwijl ik dat in 2016 ook al heb gedaan.
Ok duidelijk. En dat laatste kan ik uitleggen.

Je bent in theorie nu ondernemer, voor altijd, zolang je zonnepanelen hebt. Immers verkoop jij je stroom aan iemand, en dat is een belaste activiteit.

Nu is het forfait over de panelen die je had (80 euro) ruim onder de zogenaamde KOR (Kleine Ondernemers Regeling). Welke (nu nog, volgens jaar anders) inhoudt dat wanneer een ondernemer op jaarbasis minder dan 1883 euro aan btw moet betalen, hij/zij korting krijgt.
Onder de 1345 is die korting 100%. Daar tussen in is er een formule (nu niet belangrijk).

Jij moet, elk jaar die 80 euro afdragen. Maar, omdat je onder de KOR valt, krijg je na jaar 1 ontheffing.
In jaar 1 wil je aangifte doen om de btw van aanschaf terug te krijgen, daar gaat automatisch het forfait van af.

Had je in 2017 en 2018 en 2019 weer zonnepanelen gekocht, dan wil je per keer die btw terugvragen.
Omdat je dan een bedrag terug krijgt moet je ook alle te betalen btw er eerst aftrekken.

Nu koop je dit jaar dus meer panelen, waardoor je totale wp tussen de 6 en 7k komt, dus dan wordt het forfait 140 euro.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk.

p.s. het kan nog complexer, zodra je boven de 10.000wp komt is er weer een andere regeling en moet je btw betalen over alle stroom die je opwekt (niet helemaal eerlijk als je 10.050wp hebt) maar dat is de BD.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_189363183
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 13:45 schreef bambino het volgende:

[..]

Ok duidelijk. En dat laatste kan ik uitleggen.

Je bent in theorie nu ondernemer, voor altijd, zolang je zonnepanelen hebt. Immers verkoop jij je stroom aan iemand, en dat is een belaste activiteit.

Nu is het forfait over de panelen die je had (80 euro) ruim onder de zogenaamde KOR (Kleine Ondernemers Regeling). Welke (nu nog, volgens jaar anders) inhoudt dat wanneer een ondernemer op jaarbasis minder dan 1883 euro aan btw moet betalen, hij/zij korting krijgt.
Onder de 1345 is die korting 100%. Daar tussen in is er een formule (nu niet belangrijk).

Jij moet, elk jaar die 80 euro afdragen. Maar, omdat je onder de KOR valt, krijg je na jaar 1 ontheffing.
In jaar 1 wil je aangifte doen om de btw van aanschaf terug te krijgen, daar gaat automatisch het forfait van af.

Had je in 2017 en 2018 en 2019 weer zonnepanelen gekocht, dan wil je per keer die btw terugvragen.
Omdat je dan een bedrag terug krijgt moet je ook alle te betalen btw er eerst aftrekken.

Nu koop je dit jaar dus meer panelen, waardoor je totale wp tussen de 6 en 7k komt, dus dan wordt het forfait 140 euro.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk.

p.s. het kan nog complexer, zodra je boven de 10.000wp komt is er weer een andere regeling en moet je btw betalen over alle stroom die je opwekt (niet helemaal eerlijk als je 10.050wp hebt) maar dat is de BD.
Helder. Bedankt!
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189408826
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 00:27 schreef dynamic2 het volgende:
ben bezig met panelen aan te sluiten iig nu binnen bezig aangezien ‘t niet echt weer is voor op dak te gaan..

Nu heb ik bij Mn omvormer in de schuur een groepenkast geplaatst met een 25a 300ma b kar aardlekautomaat en een 16a 30ma b kar aardlekautomaat en een 40a hoofd
In de meterkast wil ik deze aansluiten maar is het voldoende om deze op een 25a automaat zonder aardlek te plaatsen of moet/kan daar ook een aardlekautomaat maar wanneer bv de 16 a groep uitslaat niet de automaat in de meterkast uit zal gaan?
Niemand hier ‘n idee over?
pi_189409032
Vandaag 2680wp erbij leggen op het garagedak en uitbouw.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189409346
Hee ik zat me net iets af te vragen, als op een zonnige dag de stroom uit valt, bijvoorbeeld in de hele straat, heb je met zonnepanelen dan nog stroom? Lijkt me van wel, maar ik kan het mis hebben.

En hoe gaat dat dan, stel je zit op 300 watt, maar je gebruikt 400, valt dan de helft uit? En wat als je dan bijvoorbeeld zorgt dat je onder de 300 watt komt, door wat dingen uit te schakelen, behalve bijvoorbeeld je koelkast en diepvries, werkt dat?

Moest er opeens aan denken vanwege het nieuws laatst over Californië.
pi_189409352
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 10:58 schreef JDx het volgende:
Hee ik zat me net iets af te vragen, als op een zonnige dag de stroom uit valt, bijvoorbeeld in de hele straat, heb je met zonnepanelen dan nog stroom? Lijkt me van wel, maar ik kan het mis hebben.

En hoe gaat dat dan, stel je zit op 300 watt, maar je gebruikt 400, valt dan de helft uit? En wat als je dan bijvoorbeeld zorgt dat je onder de 300 watt komt, door wat dingen uit te schakelen, behalve bijvoorbeeld je koelkast en diepvries, werkt dat dan gewoon?
Nee dan heb jij ook geen stroom volgens mij.

Edit: zie hier: https://fritts.nl/zonnepanelen-stroomstoring/
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189409381
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2019 10:59 schreef Patroon het volgende:

[..]

Nee dan heb jij ook geen stroom volgens mij.

Edit: zie hier: https://fritts.nl/zonnepanelen-stroomstoring/
Haha, zat net hetzelfde artikel te lezen en de link te kopiëren.

Jammer.
pi_189409401
Nee, dan gaat je omvormer in fout en stopt alles ermee.
Laat die handjes wapperen!
pi_189409402
Wij zijn gisteren de eerste 2000 grens overgegaan.
I solemnly swear i'm up to no good
  zondag 13 oktober 2019 @ 12:16:08 #169
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189410621
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2019 10:59 schreef Patroon het volgende:

[..]

Nee dan heb jij ook geen stroom volgens mij.

Edit: zie hier: https://fritts.nl/zonnepanelen-stroomstoring/
geen stroom. voor volkstuinen en zo bestaan andere omvormers.
island mode heet dat volgens mij.
vaak met een accu.
Tot nooit .......
  Moderator zondag 13 oktober 2019 @ 13:38:32 #170
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189411770
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 10:18 schreef dynamic2 het volgende:

[..]

Niemand hier ‘n idee over?
Ik heb je situatie meerdere keren proberen te lezen; maar eigenlijk snap ik het nog steeds niet geloof ik.

Je hebt in de schuur een installatie met twee aardlekautomaten.
1 x B 25A 300ma
1 x B 16A 30ma

En een 40A hoofdschakelaar.
Hoe zwaar is de voeding naar deze onderverdeler dan afgezekerd ? Neem aan dat dit dan een gewone 35A automaat / smeltzekeringen zijn ?
pi_189413808
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 13:38 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik heb je situatie meerdere keren proberen te lezen; maar eigenlijk snap ik het nog steeds niet geloof ik.

Je hebt in de schuur een installatie met twee aardlekautomaten.
1 x B 25A 300ma
1 x B 16A 30ma

En een 40A hoofdschakelaar.
Hoe zwaar is de voeding naar deze onderverdeler dan afgezekerd ? Neem aan dat dit dan een gewone 35A automaat / smeltzekeringen zijn ?
:)

Ik heb eigenlijk dit in de schuur nu geplaatst https://www.vekto.nl/pv-v(...)automaat-16a-b-300ma

Maar de 16a vervangen voor een 25a
En op de groep waar nu dus 1 wcd zit heb ik er 3 op zitten om de schuur te voorzien van stroom en licht.

Het aansluiten in de meterkast is nog niet gedaan maar volgens de beschrijving van die pv verdeler is t daar “1 polig + nul karakteristiek B 20A installatieautomaat” maar omdat ik een zwaardere groep heb (25a) wat voor 1 zet ik er dan?
Moet deze dan 25 of wat jij nu zegt 35a zijn en dat kan dan gewoon zonder aardlek.
  Moderator zondag 13 oktober 2019 @ 17:13:49 #172
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189414554
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 16:27 schreef dynamic2 het volgende:

[..]

:)

Ik heb eigenlijk dit in de schuur nu geplaatst https://www.vekto.nl/pv-v(...)automaat-16a-b-300ma

Maar de 16a vervangen voor een 25a
En op de groep waar nu dus 1 wcd zit heb ik er 3 op zitten om de schuur te voorzien van stroom en licht.

Het aansluiten in de meterkast is nog niet gedaan maar volgens de beschrijving van die pv verdeler is t daar “1 polig + nul karakteristiek B 20A installatieautomaat” maar omdat ik een zwaardere groep heb (25a) wat voor 1 zet ik er dan?
Moet deze dan 25 of wat jij nu zegt 35a zijn en dat kan dan gewoon zonder aardlek.
Wat is de doorsnede van de kabel waarop de verdeler zit aangesloten ? Hoe is deze kabel of bedrading aangelegd en wat betreft de afstand tussen beide verdelers qua kabel lengte ?
  zondag 13 oktober 2019 @ 17:19:17 #173
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189414651
Vandaag voor het eerst onze meter (draaischijfmeter) zien teruglopen, er scheen een lekker zonnetje vandaag. Ik word hier blij van.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_189416378
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 17:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wat is de doorsnede van de kabel waarop de verdeler zit aangesloten ? Hoe is deze kabel of bedrading aangelegd en wat betreft de afstand tussen beide verdelers qua kabel lengte ?
3x4mm2 door buis +/- 12m
  Moderator zondag 13 oktober 2019 @ 18:57:22 #175
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189416982
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 18:36 schreef dynamic2 het volgende:

[..]

3x4mm2 door buis +/- 12m
De voedende groep zou in ieder geval twee keer hoger afgezekert moeten worden om selectief te kunnen blijven. Wat is de waarde van je hoofdzekering ? :?

Mijn gevoel zegt dat je daarmee in de knoei komt te zitten.
pi_189417951
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 18:57 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

De voedende groep zou in ieder geval twee keer hoger afgezekert moeten worden om selectief te kunnen blijven. Wat is de waarde van je hoofdzekering ? :?

Mijn gevoel zegt dat je daarmee in de knoei komt te zitten.
1 fase 40a
  Moderator zondag 13 oktober 2019 @ 20:43:52 #177
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189419710
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 19:33 schreef dynamic2 het volgende:

[..]

1 fase 40a
Eigenlijk zou je die groep dan al moeten beveiligen met 40A omdat anders die 25A groep niet selectief is. Gezien je hoofdzekering zou ik denk ik afzekeren op 35A.
pi_189433447
Extra 2680wp aan de omvormer erbij gehangen. Ligt nu 6080wp op het dak :P De betonvoeten zijn door een kennis gemaakt. Hij heeft ook geholpen met het plaatsen en aansluiten. De eindklemmen waren nog niet binnen, dus even tijdelijk met een ringetje en en een moertje opgelost.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 8% gewijzigd door Patroon op 14-10-2019 20:10:10 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189434416
Lekker hoor, mooie steunen ook!
Laat die handjes wapperen!
pi_189434596
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 20:00 schreef Gieliovd het volgende:
Lekker hoor, mooie steunen ook!
Ja bedankt. En via die kennis nog eens vele malen goedkoper dan elk ander systeem voor platte daken.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189441947
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 20:43 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Eigenlijk zou je die groep dan al moeten beveiligen met 40A omdat anders die 25A groep niet selectief is. Gezien je hoofdzekering zou ik denk ik afzekeren op 35A.
Thx voor het meedenken, ik ga hiermee aan de slag. Dit hoeft btw geen aardlekautomaat te zijn toch?
pi_189445743
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is sowieso lastig. Vaak noemen ze geen merk omdat in de praktijk blijkt dat tegen die tijd dat ze willen bestellen, er te weinig op voorraad is van dat merk. De panelen die ik in eerste instantie zou krijgen zijn nooit op de markt gekomen :D Dus toen gekozen voor een andere goedkoop merk (Talesun / Thailand).

Wil je echt invloed hebben op het merk, etc, dan zou je bij solarbouwmarkt.nl kunnen kijken, daar kan je zelf samenstellen maar ook panelen laten leggen.

Maar goed, gooi je dan je wensen in een topic dan heeft iedereen een andere voorkeur en blijf je twijfelen...

Voor jouw dak zie ik 2 opties:

12 panelen in 1 string op een SolarEdge omvormer.

2x 6 panelen (96 cells ivm hoger voltage) in 2 strings op een SMA omvormer met schaduwbeheer.

Maar panelen met 96 cellen zijn vaak fors prijziger en dan is SolarEdge in dit geval misschien wel gewoon de beste optie. En als je dan ook nog een leverancier hebt die ze wel kan installeren en de prijs staat je aan... nou... wie doet je wat ;)
Inmiddels akkoord gegaan met een offerte (via Bambino, die hier ook in dit topic zit). Uiteindelijk gekozen voor 12 panelen op 1 string met een SolarEdge omvormer.

Ze komen begin november al leggen, dus ben erg benieuwd. In ieder geval blij dat ik binnenkort ook panelen op mijn dak heb :D .
pi_189445768
Iemand tips voor een leverancier?

Weet eigenlijk redelijk goed wat ik wil:
- 14 zonnepanelen (290-335wp maakt me weinig uit) verdelen over 2 strings
- Zwart Half cells
- SMA Sunnyboy 3,6
Merk panelen niet heel relevant, zolang klein faillissement risico. Lage prijs is belangrijkste.

Ik wil alleen niet zelf installeren en wel garantie.

Meeste bedrijven komen aan zetten met Solaredge (want makkelijk bij schaduw) en de paar die SMA aanbieden willen een uitgebreid plan maken wat zorgt voor tarieven van 1,5eur/wp.
Eerst denken, dan typen
pi_189446947
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 14:19 schreef Piger het volgende:
Iemand tips voor een leverancier?

Weet eigenlijk redelijk goed wat ik wil:
- 14 zonnepanelen (290-335wp maakt me weinig uit) verdelen over 2 strings
- Zwart Half cells
- SMA Sunnyboy 3,6
Merk panelen niet heel relevant, zolang klein faillissement risico. Lage prijs is belangrijkste.

Ik wil alleen niet zelf installeren en wel garantie.

Meeste bedrijven komen aan zetten met Solaredge (want makkelijk bij schaduw) en de paar die SMA aanbieden willen een uitgebreid plan maken wat zorgt voor tarieven van 1,5eur/wp.
Je zou eens hier kunnen kijken, verzorgen ook installaties:

https://www.solar-bouwmarkt.nl

https://www.solar-bouwmarkt.nl/volledige-installatie-van-14-zonnepanelen.html
pi_189448853
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 14:17 schreef I.C.O.N. het volgende:

[..]

Inmiddels akkoord gegaan met een offerte (via Bambino, die hier ook in dit topic zit). Uiteindelijk gekozen voor 12 panelen op 1 string met een SolarEdge omvormer.

Ze komen begin november al leggen, dus ben erg benieuwd. In ieder geval blij dat ik binnenkort ook panelen op mijn dak heb :D .
Dat ze november al komen was puur geluk tho :D Dat kwam toevallig net ff mooi uit.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_189449083
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 14:19 schreef Piger het volgende:
Iemand tips voor een leverancier?

Weet eigenlijk redelijk goed wat ik wil:
- 14 zonnepanelen (290-335wp maakt me weinig uit) verdelen over 2 strings
- Zwart Half cells
- SMA Sunnyboy 3,6
Merk panelen niet heel relevant, zolang klein faillissement risico. Lage prijs is belangrijkste.

Ik wil alleen niet zelf installeren en wel garantie.

Meeste bedrijven komen aan zetten met Solaredge (want makkelijk bij schaduw) en de paar die SMA aanbieden willen een uitgebreid plan maken wat zorgt voor tarieven van 1,5eur/wp.
Misschien ligt het aan mij, maar de term "half cells" zegt mij helemaal niks.
Waarom wil je SMA? Nadeel is de prijs en maar 5 jaar garantie (en uitbreiding in garantie is duur).
SolarEdge is ook duur (nog duurder door optimizers zelfs) maar wel 12 jaar garantie en inzicht.

Je wil ook goedkope panelen, waarom dan geen simpele omvormer?
Omnik 3.0 is voldoende voor 12x310.

Afijn, klant is koning.

Ik weet niet waar je woont, dus ik pak gemiddelde reiskosten.
Met 12x Jinko 310 op SMA 3.6 kom ik op 4713.30 incl. btw.
Na btw teruggave blijft er 3974.30 over.

Met Omnik 3.0 kom ik op 4209.57
Na btw teruggave is dit 3558.57

Voor die 500 euro inc zou ik dus nooit een SMA kopen.

Voor de volledigheid
SE HD Wave 3500 kom ik op 5087.97
Na btw teruggave is dit 4283.97

Dus als je zeker geen Omnik wilt, maar wel de SMA, zou ik persoonlijk die 300 erbij leggen voor SolarEdge.
Mooier systeem, volledig inzicht in panelen, 12 jaar garantie.

Maar als er geen schaduw is, is Omnik mijn advies.

P.s. ik ga uit van schuindak met portrait montage max 1 uur rijden vanaf Almelo.
Den Helder, Maastricht of Vlissingen moet er iets bij :D

P.p.s. als je volledige offerte wilt op naam en adres etc. Dan graag even dm/pm met naam en adres en email.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_189454738
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 17:34 schreef bambino het volgende:

[..]

Misschien ligt het aan mij, maar de term "half cells" zegt mij helemaal niks.
Waarom wil je SMA? Nadeel is de prijs en maar 5 jaar garantie (en uitbreiding in garantie is duur).
SolarEdge is ook duur (nog duurder door optimizers zelfs) maar wel 12 jaar garantie en inzicht.

Je wil ook goedkope panelen, waarom dan geen simpele omvormer?
Omnik 3.0 is voldoende voor 12x310.

Afijn, klant is koning.

Ik weet niet waar je woont, dus ik pak gemiddelde reiskosten.
Met 12x Jinko 310 op SMA 3.6 kom ik op 4713.30 incl. btw.
Na btw teruggave blijft er 3974.30 over.

Met Omnik 3.0 kom ik op 4209.57
Na btw teruggave is dit 3558.57

Voor die 500 euro inc zou ik dus nooit een SMA kopen.

Voor de volledigheid
SE HD Wave 3500 kom ik op 5087.97
Na btw teruggave is dit 4283.97

Dus als je zeker geen Omnik wilt, maar wel de SMA, zou ik persoonlijk die 300 erbij leggen voor SolarEdge.
Mooier systeem, volledig inzicht in panelen, 12 jaar garantie.

Maar als er geen schaduw is, is Omnik mijn advies.

P.s. ik ga uit van schuindak met portrait montage max 1 uur rijden vanaf Almelo.
Den Helder, Maastricht of Vlissingen moet er iets bij :D

P.p.s. als je volledige offerte wilt op naam en adres etc. Dan graag even dm/pm met naam en adres en email.
Half cut cells is het volgens mij officieel. Hebben minder last van schaduw indien gedeeltelijk bedekt. Gezien niet echt duurder, lijkt me dat een no-brainer.

Wil graag 14x+-300 i.p.v. 12 (in portrait overigens). Bij een 16A groep en omvormer nog wat onderdimensionering van de omvormer maar dat schijnt op jaarbasis verwaarloosbaar te zijn.

Keuze voor SMA zou zijn vanwege schaduw management (heb schaduw 'einde dag' en wil niet dat dit de rest van mijn panelen meetrekt) Additionele bedrag voor Solaredge is me teveel. Als prijsverschil inderdaad zo aanzienlijk is dan is een reguliere (maar wel met 2 mmpt trackers) wellicht inderdaad een optie. Duurt lang voordat ik de meerprijs door opbrengst eruit heb.

Afstand is wat verder. Zal deze week wel eens pm doen.
Eerst denken, dan typen
pi_189460308
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 22:46 schreef Piger het volgende:

[..]

Half cut cells is het volgens mij officieel. Hebben minder last van schaduw indien gedeeltelijk bedekt. Gezien niet echt duurder, lijkt me dat een no-brainer.

Wil graag 14x+-300 i.p.v. 12 (in portrait overigens). Bij een 16A groep en omvormer nog wat onderdimensionering van de omvormer maar dat schijnt op jaarbasis verwaarloosbaar te zijn.

Keuze voor SMA zou zijn vanwege schaduw management (heb schaduw 'einde dag' en wil niet dat dit de rest van mijn panelen meetrekt) Additionele bedrag voor Solaredge is me teveel. Als prijsverschil inderdaad zo aanzienlijk is dan is een reguliere (maar wel met 2 mmpt trackers) wellicht inderdaad een optie. Duurt lang voordat ik de meerprijs door opbrengst eruit heb.

Afstand is wat verder. Zal deze week wel eens pm doen.
Ah, my bad. Ik had 12 in de kop zitten.

Even snel gedaan dit keer.
14 op sma 3.6 = 5050 inc
Op SE 3680 = 5525 inc
Op Omnik 4.0 = 4625 inc

Omnik 3 is te krap, dan topt hij te vaak af in zomer.

Zie pm wel verschijnen dan stuur ik nette offerte.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_189464555
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 17:16 schreef bambino het volgende:

[..]

Dat ze november al komen was puur geluk tho :D Dat kwam toevallig net ff mooi uit.
Haha ja inderdaad! Als je ze dan toch aanschaft geldt voor het leggen natuurlijk hoe eerder hoe beter. Al zal het in november al niet zo storm meer lopen met de opbrengst :+
pi_189465144
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 14:28 schreef I.C.O.N. het volgende:

[..]

Haha ja inderdaad! Als je ze dan toch aanschaft geldt voor het leggen natuurlijk hoe eerder hoe beter. Al zal het in november al niet zo storm meer lopen met de opbrengst :+
Nee november is meestal niet heel bijzonder.
Vorig jaar had ik 200kWh in november met 33 panelen (15 in de schaduw in november). Dus 18.

Niet heel boeiend :D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_189476444
¤821 teruggestort gekregen van GC _O_
Niet gek voor 1 jaar PV :)

Voorschot was ¤5 per maand.
  donderdag 17 oktober 2019 @ 10:02:46 #192
319308 Tink89
To live is to dance
pi_189478191
Wij hebben een (ander dan het nieuwbouw) nieuw huis gekocht.

Hoe reken ik nu uit of zonnepanelen een handige investering zijn enzo? Ik heb er de ballen verstand van... Isolatie is sowieso wel een praktisch punt in het huis (er zit brandgevaarlijk tempex tegen de binnenkant van het dak :{w )...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_189478835
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 10:02 schreef Tink89 het volgende:
Wij hebben een (ander dan het nieuwbouw) nieuw huis gekocht.

Hoe reken ik nu uit of zonnepanelen een handige investering zijn enzo? Ik heb er de ballen verstand van... Isolatie is sowieso wel een praktisch punt in het huis (er zit brandgevaarlijk tempex tegen de binnenkant van het dak :{w )...
Uitgaand van huidige situatie met salderen:

12 panelen van 300Wp.

Opbrengst: 3420kWh
Besparing per jaar: ¤752,40

Als je weet wat je panelen kosten, deel je dat bedrag door de besparing en heb je het aantal jaren om de aanschaf terug te verdienen. Alles wat ze daarna nog opwekken is gratizzz.

Uitgaande van situatie ná salderen (2030):

12 panelen met 300Wp
Opbrengst: 3420kWh
Direct verbruik: 25% = 855kWh x ¤0,22 = ¤188,10 (dit deel kan je hoger krijgen door bijvoorbeeld overdag je wasmachine aan te zetten)
Terugleveren: 75% = 2565kWh x ¤0,07 = ¤179,55 (kan ook hoger zijn dan 7 cent, ik ga uit van het meest negatieve scenario)
Besparing per jaar: ¤367,65

Salderen wordt afgebouwd tussen 2023 en 2030 dus hoe eerder je ze legt, hoe langer je kan profiteren van 100% salderen.

Je hebt ze dus normaal al lang terugverdiend voor die tijd en hebt daarna (ook in het minst gunstige geval) nog een besparing van ¤367,65 per jaar.

Nu heb ik 68 panelen liggen dus bij mij gaat het nog iets ruiger.

Ik betaalde ¤5 per maand en kreeg ¤821 teruggestort. Verder geen energiekosten.
  donderdag 17 oktober 2019 @ 12:12:01 #194
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_189479802
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 10:02 schreef Tink89 het volgende:
Wij hebben een (ander dan het nieuwbouw) nieuw huis gekocht.
Wat bedoel je precies? Dat je een nieuwbouw woning en een bestaande woning hebt?

Berekening is afhankelijk van o.a. ligging, beschikbaar dakoppervlak en (verwacht) energieverbruik.
pi_189479878
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 12:12 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies? Dat je een nieuwbouw woning en een bestaande woning hebt?

Berekening is afhankelijk van o.a. ligging, beschikbaar dakoppervlak en (verwacht) energieverbruik.
Nieuw voor hem, niet nieuw-nieuw.

Althans, zo lees ik het.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 17 oktober 2019 @ 13:18:15 #196
319308 Tink89
To live is to dance
pi_189480970
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 12:12 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies? Dat je een nieuwbouw woning en een bestaande woning hebt?

Berekening is afhankelijk van o.a. ligging, beschikbaar dakoppervlak en (verwacht) energieverbruik.
Ik kocht eerst eigenlijk een nieuwbouwhuis (waar ik hier eerder over postte), maar dat werd hem uiteindelijk toch nieuw en nu hebben we een bestaande woning gekocht. Mijn nieuwe huis dus, maar geen nieuw-nieuwhuis.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 12:16 schreef bambino het volgende:

[..]

Nieuw voor hem, niet nieuw-nieuw.

Althans, zo lees ik het.
True, al ben ik een meisje :s)

Overigens: Het is een woning ui 1975 met de voorkant op Zuid-West-West ongeveer. De isolatie is niet echt up-to-date en de huidige bewoonster gaf aan 236 euro per maand aan GWL te besteden. Dat lijkt me belachelijk veel... we betalen nu nog geen 100 per maand en stoken bijvoorbeeld de slaapkamers niet en de badkamer eigenlijk alleen als het echt nodig is. Overal dubbel glas in kunststof kozijnen.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  donderdag 17 oktober 2019 @ 13:26:08 #197
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_189481099
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 13:18 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Ik kocht eerst eigenlijk een nieuwbouwhuis (waar ik hier eerder over postte), maar dat werd hem uiteindelijk toch nieuw en nu hebben we een bestaande woning gekocht. Mijn nieuwe huis dus, maar geen nieuw-nieuwhuis.
[..]

True, al ben ik een meisje :s)

Overigens: Het is een woning ui 1975 met de voorkant op Zuid-West-West ongeveer. De isolatie is niet echt up-to-date en de huidige bewoonster gaf aan 236 euro per maand aan GWL te besteden. Dat lijkt me belachelijk veel... we betalen nu nog geen 100 per maand en stoken bijvoorbeeld de slaapkamers niet en de badkamer eigenlijk alleen als het echt nodig is. Overal dubbel glas in kunststof kozijnen.
Ok niks van meegekregen. Schuin dak ook op ZWW? Dakafmeting? Verwacht verbruik?
Stoken is niet zo relevant (tenzij warmtepomp) :P
  donderdag 17 oktober 2019 @ 14:04:24 #198
319308 Tink89
To live is to dance
pi_189481721
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 13:26 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ok niks van meegekregen. Schuin dak ook op ZWW? Dakafmeting? Verwacht verbruik?
Stoken is niet zo relevant (tenzij warmtepomp) :P
Jep schuin dak ZWW. Het is iig 7,05 breed. En de lengte van de halve zolder is +- 4 meter. Ik weet alleen de hoogte niet, dus kan de precieze afmeting niet berekenen.

En verbruik is dus een goede vraag... Nu. in onze tussenwoning, verbruiken we met z'n drieën:
Verbruik elektriciteit 2.209 kWh
Verbruik gas 700 m3
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_189494437
Panelen liggen er hier nu ruim een jaar op dus tijd voor wat cijfers over het eerste jaar:

Opgewekt kWh per Wp: 1,006 (oriëntatie ZW)
% gebruik direct gesaldeerd voor de meter: 40% (interessant voor na 2022)
Stroomgebruik/opwek: 36% (of overcapaciteit 64%)
TVT: 9,5 jaar
pi_189496106
Aanbieder gekozen, vanmorgen kwam de technische man nog even kijken en die komt morgen terug om te zien of hun haken passen op ons dak.

Kwam wel een andere vraag naar boven: inspectie van de meterkast leerde dat we een 1x25 aansluiting hebben die in de kast is "doorgelust". Wat is handig, laten aanpassen naar 3x25 of 1x35? We komen op inductie dus vandaar die doorlus waarschijnlijk. Wat is wijsheid?

Daarnaast een andere vraag: achter de hoofdschakelaar ligt een aftakking naar ons bijgebouw, waar een 2e hoofdschakelaar zit met eigen groepenkast, kan die splitsing ook voor de hoofdschakelaar zodat ik voor beide gebouwen een eigen aansluiting heb?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')