protestants geloof bestaat niet.quote:Op woensdag 4 september 2019 13:06 schreef hoatzin het volgende:
Wat denken de forumgangers over het verschil in beleving van een protestants geloof t.o.v. een ander geloof?
Wat zijn de verschillen/meerwaarden?
Je doet net of ik een zeer moeilijke vraag stel maar dit lijkt me een volstrekt logische. Ik zie bij jou hetzelfde als bij Ali: als het te moeilijk wordt geven we een kul-antwoord of we haken af.quote:Op woensdag 4 september 2019 13:05 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Jullie doen net dat je alles wetenschappelijk moet beantwoorden.
Er staat ook "een" protestants geloof. En dat bestaat wel.quote:Op woensdag 4 september 2019 13:07 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
protestants geloof bestaat niet.
Enkel dogmatische leerredenen die je in protestante hoek ziet.
Welke dan ?quote:Op woensdag 4 september 2019 13:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er staat ook "een" protestants geloof. En dat bestaat wel.
een paar:quote:Op woensdag 4 september 2019 13:11 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Welke dan ?
Ja je hebt belijdenis van athanasius en nicea maar dat houd geen protestants geloof in.
GKN, DGK(h) Vrije gemeenten, evangelische en pinksterhoek.quote:Op woensdag 4 september 2019 13:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
een paar:
Protestantse Kerk in Nederland, fusie van de voormalige:
• Nederlandse Hervormde Kerk
• Gereformeerde Kerken in Nederland
• Evangelisch-Lutherse Kerk
Remonstrantse broederschap
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Nederlands Gereformeerde Kerken
Christelijke Gereformeerde Kerken
(Oud-)Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)
Hersteld Hervormde Kerk
Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB
Zwinglibond
Ik kom van oorsprong uit de Christelijke gereformeerde Kerk.
Protestant=katholiek. Wat snap je niet?quote:Op woensdag 4 september 2019 13:24 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
GKN, DGK(h) Vrije gemeenten, evangelische en pinksterhoek.
Maar dat zijn allemaal kerken die min of meer een calvinistische/protestante gedachte goed hebben maar bovenal een algemeen-katholieke (niet rooms)
Je hebt rooms-katholiek maar je hebt ook katholiek wat algemeen betekendquote:Op woensdag 4 september 2019 13:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Protestant=katholiek. Wat snap je niet?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Katholicisme
Protestantse kerken maken volgens hen ook deel uit van het katholicisme, omdat ze de apostolische geloofsbelijdenis en de geloofsbelijdenis van Nicea belijden.
Ja maar jij zegt dat er geen protestants geloof bestaat.quote:Op woensdag 4 september 2019 13:40 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Je hebt rooms-katholiek maar je hebt ook katholiek wat algemeen betekend
nee klopt.quote:Op woensdag 4 september 2019 13:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja maar jij zegt dat er geen protestants geloof bestaat.
Wie heeft het hier over de hemel dan?quote:Op woensdag 4 september 2019 13:53 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
nee klopt.
In de hemel heb je geen hokjes zo ook niet met het pure geloof.
Alleen het verschil is is de opvattingen en hoe je het geloof beleeft.
Nu zijn er verschillen in opvattingen als er de nieuwe aarde komt niet.quote:Op woensdag 4 september 2019 14:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wie heeft het hier over de hemel dan?
3 Jezus zei: Als zij, die u trachten mee te slepen, tot u zeggen: ‘Zie, het Koninkrijk is
boven de aarde’, dan zullen de vogels u vóór zijn. Als ze tot u zeggen: ‘Het is onder
de aarde’, dan zullen de vissen in de zee u voorgaan.
Maar het Koninkrijk is binnen in u en het is in uw zien. Wie zichzelf kennen, zullen
het vinden; wie zichzelf kennen, zullen weten dat zij zonen zijn van de Levende
Vader. Maar als u zichzelf niet zult kennen, dan leeft u in armoede en bent u die
armoede.
Snap je deze uitspraak van Jezus? En wat dat impliceert?
Dit is Jezus' opvatting. Het is maar wie je gelooft he?quote:Op woensdag 4 september 2019 14:16 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Nu zijn er verschillen in opvattingen als er de nieuwe aarde komt niet.
Wel een hele vrije vertaling
Uit welke boek komt dit ?
Zoek het in je zelf is zo remonstrants als het kanquote:Op woensdag 4 september 2019 14:41 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dit is Jezus' opvatting. Het is maar wie je gelooft he?
Deze uitspraak komt uit het evangelie van Thomas. Je vindt hem terug in de canonieke evangeliën maar dan verpakt in een verhaal. De strekking is hetzelfde. Zoek het in jezelf, niet ergens buiten je, in de lucht of in de hemel...
Jezus heeft het trouwens nergens over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, Dat hele beeld is gebaseerd op een flard uit Jesaja en het absurde boek Openbaring.
Wat denk je dan wat het word ?quote:Op woensdag 4 september 2019 14:41 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dit is Jezus' opvatting. Het is maar wie je gelooft he?
Deze uitspraak komt uit het evangelie van Thomas. Je vindt hem terug in de canonieke evangeliën maar dan verpakt in een verhaal. De strekking is hetzelfde. Zoek het in jezelf, niet ergens buiten je, in de lucht of in de hemel...
Jezus heeft het trouwens nergens over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, Dat hele beeld is gebaseerd op een flard uit Jesaja en het absurde boek Openbaring.
Het is maar wie je gelooft. Ik geloof dat de uitspraken van Jezus uit het evangelie van Tomas authentieker zijn dan die in de evangeliën. Ze zijn soberder en ontdaan van overbodige franje. Meestal duidt dat op meer oorspronkelijkheid. Velen vermoeden dan ook dat de schrijvers van de canonieke boeken het evangelie Thomas hebben gebruikt als bron voor hun versie van het Jezusverhaal.quote:Op woensdag 4 september 2019 14:49 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Zoek het in je zelf is zo remonstrants als het kan
Zo heeft Jezus het nooit verteld.
Ik geloof niet in een God die in een hemel woont.quote:Op woensdag 4 september 2019 14:49 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Wat denk je dan wat het word ?
Ben je dan meer de vrijzinnige remonstrantse kant op gegaan ?quote:Op woensdag 4 september 2019 14:59 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik geloof niet in een God die in een hemel woont.
Jezus heeft ook nooit gezegd dat geloof alleen genoeg is voor de hemel. Integendeel... en toch is er een hele kerkgemeenschap op gefundeerd. (Hint: niet de Katholieke. Hinthint: ook niet de Remonstrantse).quote:Op woensdag 4 september 2019 14:49 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Zoek het in je zelf is zo remonstrants als het kan
Zo heeft Jezus het nooit verteld.
Vanaf de dood van Jezus tot de opname is het geloof alleen daarvoor werken en geloof net als na de opname. Paul vertegenwoordigd Jezus en God is uiteindelijk de auteur en Paul is onze apostel en zegt in zoveel verzen dat het geloof alleen is voor deze kerkbedeling zoals Rom 3:28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet. Rom 11:6 En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer; en indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer. Efeziërs 2:8-9 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; Niet uit de werken, opdat niemand roeme. Dus je kan zelf niets doen wat iets doet voor je redding. Dus wat doe je met deze verzen..? of je gelooft niet dat God het geschreven hebt of je gelooft wel dat God de auteur is maar dan maken deze verzen God tot een leugenaar en kan niet zo zijn. En dispensaties houdt in dat je doctrine juist moet toepassen voor de juiste tijdsperiode en de juiste mensen en als je dat niet doet kom je op foute doctrine zoals jij dingen gelooft. En Jezus sprak vaak tegen joden in de eerste 4 gospels en veel doctrine is dus voor joden en niet christenen.quote:Op woensdag 4 september 2019 19:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jezus heeft ook nooit gezegd dat geloof alleen genoeg is voor de hemel. Integendeel... en toch is er een hele kerkgemeenschap op gefundeerd. (Hint: niet de Katholieke. Hinthint: ook niet de Remonstrantse).
Oh nee? De moordenaar naast hem aan het kruis werd acuut zaligverklaard door Jezus toen hij zijn geloof beleed.quote:Op woensdag 4 september 2019 19:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jezus heeft ook nooit gezegd dat geloof alleen genoeg is voor de hemel. Integendeel... en toch is er een hele kerkgemeenschap op gefundeerd. (Hint: niet de Katholieke. Hinthint: ook niet de Remonstrantse).
Nee hoor. Eerder de atheïstische.quote:Op woensdag 4 september 2019 15:00 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ben je dan meer de vrijzinnige remonstrantse kant op gegaan ?
Goede werken zeker.quote:Op woensdag 4 september 2019 19:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jezus heeft ook nooit gezegd dat geloof alleen genoeg is voor de hemel. Integendeel... en toch is er een hele kerkgemeenschap op gefundeerd. (Hint: niet de Katholieke. Hinthint: ook niet de Remonstrantse).
Als we alles waar de kerk misbruik van heeft gemaakt, niet meer geloven, dan geloven we dus nergens meer in.quote:Op donderdag 5 september 2019 10:13 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Goede werken zeker.
Je kerk heeft daar goed misbruik van gemaakt dat mensen daar nog in geloven.
Ook het atheisme heeft zijn falen.quote:Op donderdag 5 september 2019 12:40 schreef dop het volgende:
[..]
Als we alles waar de kerk misbruik van heeft gemaakt, niet meer geloven, dan geloven we dus nergens meer in.
Heeft Atheïsme het toch bij het juiste eind.
ik snap dat kritische niet zo. Het gaat over geloof, niet wat Rome vind.quote:Op donderdag 5 september 2019 12:44 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ook het atheisme heeft zijn falen.
Maar zijn on-kritische kijk naar Rome staat mij gewoon niet aan.
Dat rooms-katholicisme is helemaal gefundeerd op Rome, priesters en de paus enzo.quote:Op donderdag 5 september 2019 12:48 schreef dop het volgende:
[..]
ik snap dat kritische niet zo. Het gaat over geloof, niet wat Rome vind.
of je alleen moet geloven of ook moet werken, gaat niet over Rome. Dat Rome daar misbruik van heeft gemaakt staat er los van.quote:Op donderdag 5 september 2019 12:52 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dat rooms-katholicisme is helemaal gefundeerd op Rome, priesters en de paus enzo.
Als je een gefundeerde mening hebt kan ik best wat hebben ben ik ook wel al gewend.quote:Op donderdag 5 september 2019 13:06 schreef dop het volgende:
[..]
of je alleen moet geloven of ook moet werken, gaat niet over Rome. Dat Rome daar misbruik van heeft gemaakt staat er los van.
Als ik als Atheïst op die manier heel de bijbel afschiet accepteer je dat ook niet. "er is zoveel rottigheid uit naam van het geloof gebeurt dat ik niet meer geloof". Dat accepteer jij toch ook niet voor jezelf als reden om dan maar niet te geloven en te zeggen het is niet waar.
Als je kritiek op het katholicisme vooral is dat de kerk in het verleden zoveel mensen heeft uitgebuit en geïndoctrineerd, dan moet je eens kijken wat voor wantoestanden er tegenwoordig plaatsvinden in moderne evangelische en charismatische kerken.quote:Op donderdag 5 september 2019 13:07 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Als je een gefundeerde mening hebt kan ik best wat hebben ben ik ook wel al gewend.
Ik noem alleen de kritiek die ik heb op het rooms-katholicisme.
Ben zelf van de zwarte kousen kerk, ik ben niet goed op de hoogte van de evangelischequote:Op donderdag 5 september 2019 13:19 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Als je kritiek op het katholicisme vooral is dat de kerk in het verleden zoveel mensen heeft uitgebuit en geïndoctrineerd, dan moet je eens kijken wat voor wantoestanden er tegenwoordig plaatsvinden in moderne evangelische en charismatische kerken.
Fair.quote:Op donderdag 5 september 2019 13:30 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ben zelf van de zwarte kousen kerk, ik ben niet goed op de hoogte van de evangelische
Het grootste verschil zijn de sober gezongen psalmen begeleid met orgel tegenover Opwekkingsliederen begeleid met huisband. Verder is er maar weinig verschil.quote:Op donderdag 5 september 2019 13:30 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ben zelf van de zwarte kousen kerk, ik ben niet goed op de hoogte van de evangelische
Ik ben zeer kritisch op Rome; op dat eeuwige gedweep met Augustinus bijvoorbeeld, waar we Luther en Calvijn aan te danken hebben. Of dat gedoe over vrouwen en homo's. Of het celibaat.quote:Op donderdag 5 september 2019 12:44 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ook het atheisme heeft zijn falen.
Maar zijn on-kritische kijk naar Rome staat mij gewoon niet aan.
Nee; het is hier op gebaseerd:quote:Op donderdag 5 september 2019 12:52 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dat rooms-katholicisme is helemaal gefundeerd op Rome, priesters en de paus enzo.
Oh echt, dat was alles wat hij deed? Zijn geloof belijden? Zeggen "Ik geloof in je?" Daar is niets aan voorafgegaan? Ik lees namelijk nog wat ervoor...quote:Op donderdag 5 september 2019 08:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Oh nee? De moordenaar naast hem aan het kruis werd acuut zaligverklaard door Jezus toen hij zijn geloof beleed.
Petros, petra ...quote:Op donderdag 5 september 2019 19:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee; het is hier op gebaseerd:
TU ES PETRUS ET SUPER HANC PETRAM AEDIFICABO ECCLESIAM MEAM ET TIBI DABO CLAVES REGNI CAELORUM - Matt. XVI,XVIII-XIX.
QUODCUMQUE LIGAVERIS SUPER TERRAM ERIT LIGATUM ET IN COELIS ET QUODCUMQUE SOLVERIS SUPER TERRAM ERIT SOLUTUM ET IN COELIS. - Matt. XVI,XIX.
O PASTOR ECCLESIAE TU OMNES CHRISTI PASCIS AGNOS ET OVES. - Ioa. XXI,XV.
Daar is het op gebaseerd; kun je verder alles van vinden, maar het is schriftuurlijk van oorsprong, op die wijze geïnterpreteerd en tot op de dag van vandaag beleefd.
Iets andere lezing dan de standaard 'in Rome kwamen een aantal bisschoppen en keizers samen om de echte christenen een hak te zetten'.
Bar weinig bijbelwetenschappers ontkennen dat hier sprake is van Petrus, de persoon, niet iets anders. Sommigen beweren dat er een klein verschil zit tussen de Griekse term voor Petrus (steen, Petros) en de term grote rots (Petra); echter, hier is simpelweg sprake van een linguïstisch-stylistische ingreep, aangezien petra vrouwelijk is, en Petrus overduidelijk een mannelijke naam betreft. Het verschil in geslacht is dus puur een vorm-aangelegenheid. Daarbij: Jezus sprak in het Aramees, en noemde in Joh. 1,42 Petrus in het dagelijks leven Kepha of Cephas; Die term, Kepha, is vertaald naar het Grieks, Petros, niet 'iets anders'. Wat Jezus zei was: Jij bent Kepha en op deze kepha zal ik mijn kerk bouwen". In het Aramees zijn er geen meerdere woorden beschikbaar, enkel Kepha.quote:
In beide kerken is bevinding erg belangrijkquote:Op donderdag 5 september 2019 18:05 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het grootste verschil zijn de sober gezongen psalmen begeleid met orgel tegenover Opwekkingsliederen begeleid met huisband. Verder is er maar weinig verschil.
Als je zelf de Bijbel open doet....quote:Op donderdag 5 september 2019 19:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ben zeer kritisch op Rome; op dat eeuwige gedweep met Augustinus bijvoorbeeld, waar we Luther en Calvijn aan te danken hebben. Of dat gedoe over vrouwen en homo's. Of het celibaat.
Daarnaast ben ik kritisch, vanuit historisch oogpunt, op fundamentalistische anti-katholieken die nul kennis van de vroege kerk hebben, of de kerkvaders, of traditie, maar de standaard anti-katholieke rotzooi uitbraken elk moment dat ze denken dat het nodig is de 'Hoer van Babylon' weer eens te ontmaskeren.
Je hebt je eigen leer niet eens bestudeerd; Calvijn heb je waarschijnlijk nooit gelezen. En dan moet ik me laten welgevallen dat een zelfbenoemde 'protestant', die ik zelf nog naar de Institutie van Calvijn heb moeten leiden, van alles beweert over de kerk van mijn voorvaders, mijn cultuur, mijn wortels? Omdat je dat zo is geleerd?
Doe eindelijk eens ZELF een boek open aleer je van alles uitkraamt.
Schuld belijden is niet hetzelfde als goede vrome werken doen.quote:Op donderdag 5 september 2019 19:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh echt, dat was alles wat hij deed? Zijn geloof belijden? Zeggen "Ik geloof in je?" Daar is niets aan voorafgegaan? Ik lees namelijk nog wat ervoor...
Als je zelf de Bijbel open doet...quote:Op donderdag 5 september 2019 21:58 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Als je zelf de Bijbel open doet....
Daar staat geen leer van de alverzoening in.
Daar staat niet in dat de Paus de vervolger van Petrus is en mensen de zonde kan vergeven.
Maria gewoon een mens is van vlees en bloed en niet dat dweperige zondeloze maagd.
Dat de eucharistie op de Roomse manier on-Bijbels is omdat Christus maar 1 keer is opgestaan ipv honderden keren
Dat de roomse de concilie van Trente niet verworpen heeft zodat in feite geen sprake kan zijn van een open relatie met protestanten.
Dat is het probleemquote:Op donderdag 5 september 2019 22:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als je zelf de Bijbel open doet...
Dat doen miljoenen mensen, al eeuwen, en allemaal hebben ze hun eigen interpretaties en waarheden... en daarom hebben we ook duizenden verschillende kerken... Nee, een fantastische tip.
Alverzoening... Is mijn dingetje, heeft niets met de RKK te maken. Was het maar waar.
Paus en Petrus... dat is jouw interpretatie. En een vrij recente. Zoals ik al aangegeven heb leerde de vroege kerk dat wel degelijk. Maar goed, zoals de Synode van Dordrecht aangaf, "wij slaan geen acht op de kerkvaders, enkel op de Schrift!", waarmee ze uiteraard doelden op HUN interpretatie van de Schrift... de eindeloze protestantse achilleshiel.
Maria was niet 'zomaar een mens'; leer even de betekenis van het woord Kecharitomene. Kom dan terug en vertel me hoe dat haar gelijkstelt aan andere mensen. Overigens denk ik dat de dominee niet gecharmeerd zal zijn van hoe jij hier over haar spreekt. Ondanks al hun nieuwigheden hebben protestanten doorgaans ook eerbied voor de moeder van Jezus.
Eucharistie. Weinig verrassend, maar je blaat weer Jack Chick na (of een of andere 'zelf-lezende ware gelovige'), en hebt kennelijk geen idee wat de Eucharistie inhoudt. Heb je daadwerkelijk interesse in wat Eucharistie inhoudt, zie de catechismus: https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=1&id=1208
Wat vreemd, dat de RKK die niet verworpen heeft... Integenstelling tot de duizenden protestantse kerken doet de RKK wat het al eeuwen doet: het houdt vast aan de apostolische overlevering en de traditie. En daarbij, alsof protestanten als jij interesse hebben in een 'open relatie' met Maria-aanbiddende, beelden-verafgodende, paushielenlikkende duivelskinderen van de Hoer van Babylon
"Jullie grijpen altijd naar tradities"...quote:Op donderdag 5 september 2019 22:16 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dat is het probleem
Jullie grijpen altijd naar tradities, naar heiligen enz.
Waarom ik dat niet doe: Ik heb voldoende aan de Schrift.
Maria: Nergens wijst de Bijbel er op dat ze maagd is gebleven.
Er wordt vernomen dat ze zelfs ook andere kinderen had.
"Bar weinig", dat is een autoriteitsargument, heeft geen enkele waarde.quote:Op donderdag 5 september 2019 21:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Bar weinig bijbelwetenschappers ontkennen dat hier sprake is van Petrus, de persoon, niet iets anders. Sommigen beweren dat er een klein verschil zit tussen de Griekse term voor Petrus (steen, Petros) en de term grote rots (Petra); echter, hier is simpelweg sprake van een linguïstisch-stylistische ingreep, aangezien petra vrouwelijk is, en Petrus overduidelijk een mannelijke naam betreft. Het verschil in geslacht is dus puur een vorm-aangelegenheid. Daarbij: Jezus sprak in het Aramees, en noemde in Joh. 1,42 Petrus in het dagelijks leven Kepha of Cephas; Die term, Kepha, is vertaald naar het Grieks, Petros, niet 'iets anders'. Wat Jezus zei was: Jij bent Kepha en op deze kepha zal ik mijn kerk bouwen". In het Aramees zijn er geen meerdere woorden beschikbaar, enkel Kepha.
Maar dat is irrelevant: de vraag is waar de Rooms-Katholieke kerk op is gefundeerd. Dat is op de overlevering, de traditionele lezing, van deze schriftplaats; niet op een of ander sinister bisschoppelijk/keizerlijk complot in de 4e eeuw.
Dat blijkt ook wel uit de kerkvaders.
We zien deze interpretatie terug bij Tatianus (in ca. 170) , Tertullianus (in ca. 200), Clemens (in ca. 221), Origenes (in 248), Cyprianus (in 251), Firmilianus (in 253), Ephraim de Syriër (in 351)... etcetera, etcetera, etcetera. In de vroegste kerkelijke documenten zien we geen andere interpretatie dan Petrus, de rots op wie Jezus zijn kerk bouwt.
Kun je het nog allemaal mee oneens zijn, de feiten zijn de feiten: de vroege kerk leerde dat Jezus op Petrus zijn kerk zou bouwen. Nergens lezen we in de vroege kerk een andere interpretatie van dat vers.
Dat kun je wel stellen, maar afgezien van het feit dat de vroege kerkgeschiedenis dat tegenspreekt (waarom vertellen zij allemaal hetzelfde, namelijk dat het om Petrus gaat?), ga je kennelijk voorbij aan het gegeven dat Jezus in het Aramees sprak, niet in het Grieks.quote:Op donderdag 5 september 2019 22:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
"Bar weinig", dat is een autoriteitsargument, heeft geen enkele waarde.
Het punt is dat in de teksten 'petra' constant wordt gebruikt voor een fundament, een rots, een basis, grond.
En Petrus alleen voor de naam.
Petra
Matthew 7:24: "built his house upon a rock:"
Matthew 7:25: "for it was founded upon a rock."
Matthew 16:18: "Peter, and upon this rock I will build my church;"
Matthew 27:51: "did quake, and the rocks rent;"
Matthew 27:60: "he had hewn out in the rock: and he rolled a great stone"
Mark 15:46: "which was hewn out of a rock, and rolled a stone"
Luke 6:48: "laid the foundation on a rock: and when the flood arose, the"
Luke 6:48: "for it was founded upon a rock."
Luke 8:6: "some fell upon a rock; and as soon as it was sprung up, it withered away, because it lacked"
Luke 8:13: "They on the rock are they, which, when they hear, receive"
Romans 9:33: "Zion a stumblingstone and rock of offense: and whosoever"
1 Corinthians 10:4: "they drank of that spiritual Rock that followed them: and that Rock was"
1 Corinthians 10:4: "Rock that followed them: and that Rock was Christ."
1 Peter 2:8: "a stone of stumbling, and a rock of offense, even to them which stumble at the"
Revelation 6:15: "and in the rocks of the mountains;"
Revelation 6:16: "to the mountains and rocks, Fall on us, and"
https://www.bibletools.or(...)w/ID/G4073/petra.htm
Petrus
Acts 2:37: "and said unto Peter and to the rest of the apostles,"
Acts 2:38: "Then Peter said unto them, Repent, and be baptized"
Acts 3:1: "Now Peter and John went up together into"
Acts 3:3: "Who seeing Peter and John about to go into"
Acts 3:4: "And Peter, fastening his eyes upon him with John, said,"
Acts 3:6: "Then Peter said, Silver and gold have I"
Acts 3:11: "lame man which was healed held Peter and John, all the"
Acts 3:12: "And when Peter saw it, he answered unto the people, Ye men"
Acts 4:8: "Then Peter, filled with the Holy Ghost, said unto them,"
Acts 4:13: "when they saw the boldness of Peter and John, and perceived"
Acts 4:19: "But Peter and John answered and said unto them,"
Acts 5:3: "But Peter said, Ananias, why hath Satan filled thine"
Acts 5:8: "And Peter answered unto her, Tell me whether ye sold"
Acts 5:9: "Then Peter said unto her, How is it that ye"
Acts 5:15: "at the least the shadow of Peter passing by might overshadow some of them."
Acts 5:29: "Then Peter and the other apostles answered and said, We ought"
Acts 8:14: "they sent unto them Peter and John:"
Acts 8:20: "But Peter said unto him, Thy money perish"
Etc. https://www.bibletools.or(...)/ID/G4074/Petros.htm
Jezus verwees hier naar de waarheid dat Jezus de messias is, de Zoon van God.
Dat is het fundament van de kerk.
Wat is het nut om door middel van de Concilie van Trente de refo's en andere protestanten uit te bannen ?quote:Op donderdag 5 september 2019 22:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat kun je wel stellen, maar afgezien van het feit dat de vroege kerkgeschiedenis dat tegenspreekt (waarom vertellen zij allemaal hetzelfde, namelijk dat het om Petrus gaat?), ga je kennelijk voorbij aan het gegeven dat Jezus in het Aramees sprak, niet in het Grieks.
Van wie is deze lijst precies? Waar haal jij deze informatie vandaan? Wat is de bron?
Als namelijk ook evangelische en protestantse wetenschappers als R.T. France en W.F. Albright erkennen dat het hier echt de persoon Petrus betreft, en dat een soort rabiaat anti-katholicisme tot allerhande vreemde andere verklaringen heeft geleid, dan moet dat wat zeggen.
Maar dan nog blijft het irrelevant: het gaat niet eens zozeer om de inhoudelijke waarheid van het vers, maar om hoe het de eerste eeuwen is geïnterpreteerd; en daaruit blijkt, nogmaals, dat men niet ineens vanuit allerhande duistere motieven tot de formatie van een kerk in Rome kwam, maar zich door dat vers en die lezing liet leiden.
Waarom willen protestanten als jij, die de Katholieke Kerk als Hoer van Babylon zien, überhaupt door die club geaccepteerd worden?quote:Op donderdag 5 september 2019 22:27 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Wat is het nut om door middel van de Concilie van Trente de refo's en andere protestanten uit te bannen ?
Eenheid in het geloof.quote:Op donderdag 5 september 2019 22:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom willen protestanten als jij, die de Katholieke Kerk als Hoer van Babylon zien, überhaupt door die club geaccepteerd worden?
Geen idee wat je bedoelt.quote:Op donderdag 5 september 2019 22:33 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Eenheid in het geloof.
Maar kan jij uitleggen waarom Christus'bloed letterlijk in wijn veranderd ?
Pax vobiscum.quote:Op donderdag 5 september 2019 22:39 schreef Geytenbeekje het volgende:
Laat maar zitten we komen er toch niet samen uit.
Ik ga je ook niet meer lastig vallen. Ik blijf onlangs je kritiek een calvinist met gezonde kritiek jegens mijn gezindte.
Wel te rusten.
Dat is prima, maar de teksten zijn in het Grieks geschreven. Al helemaal niet in het latijn. Dus het Grieks blijft de referentie. Het feit dat het Grieks is, wil niet automatisch zeggen dat het niet betrouwbaar is. Ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan de accuraatheid van de tekst.quote:Op donderdag 5 september 2019 22:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat kun je wel stellen, maar afgezien van het feit dat de vroege kerkgeschiedenis dat tegenspreekt (waarom vertellen zij allemaal hetzelfde, namelijk dat het om Petrus gaat?), ga je kennelijk voorbij aan het gegeven dat Jezus in het Aramees sprak, niet in het Grieks.
Ik heb de bron gegeven, zie de links.quote:Van wie is deze lijst precies? Waar haal jij deze informatie vandaan? Wat is de bron?
Ik lees de tekst en in de context van het volledige NT, slaat die interpratie nergens op. Er wordt zeer vaak gesproken over het fundament van de kerk, dat wij pilaren zijn in de tempel van God, etc. Maar daarin wordt altijd naar de schrift verwezen, naar Jezus, de profeten en de apostelen. Niet specifiek Petrus.quote:Als namelijk ook evangelische en protestantse wetenschappers als R.T. France en W.F. Albright erkennen dat het hier echt de persoon Petrus betreft, en dat een soort rabiaat anti-katholicisme tot allerhande vreemde andere verklaringen heeft geleid, dan moet dat wat zeggen.
Tja, ik kan hier echt niks mee. Wilde speculatie en bizarre exegese wat mij betreft, die de rest van de bijbel compleet lijkt te negeren.quote:"Peter as the Rock will be the foundation of the future community, the church. Jesus here uses Aramaic and so only the Aramaic word which would serve His purpose. In view of the background in verse 19, one must dismiss as confessional interpretation any attempt to see this rock as the faith or the confession of Peter. [...] To deny the pre-eminent position of Peter among the disciples or in the early Christian community is a denial of the evidence. The interest in Peter's failures and vacillations does not detract from this pre- eminence, rather it emphasizes it. Had Peter been a lesser figure, his behavior would have been of far less consequence. Precisely because Peter is pre-eminent and is the foundation stone of the Church that his mistakes are in a sense so important, but his mistakes never correspond to his teachings as the Prince of the Apostles. [...] Isaiah 22, verse 15, undoubtedly lies behind this saying of Jesus. The keys are the symbol of authority and Father Roland DeVoe rightly sees here the same authority vested in the vicar, the master of the house, the chamberlain of the royal household in ancient Israel. In Isaiah 22 Eliakim is described as having the same authority." - W.F. Albright, Anchor Bible Commentary, on Matthew 16,18-19.
Maar door wie werd het dus zo geïnterpreteerd? Echt niet door het hele christendom.quote:Maar dan nog blijft het irrelevant: het gaat niet eens zozeer om de inhoudelijke waarheid van het vers, maar om hoe het de eerste eeuwen is geïnterpreteerd; en daaruit blijkt, nogmaals, dat men niet ineens vanuit allerhande duistere motieven tot de formatie van een kerk in Rome kwam, maar zich door dat vers en die lezing liet leiden.
Daar kunnen we kort in zijn: kun je mij naar bronnen van vroege kerkvaders, of synodes, of akten verwijzen waar iets anders werd geleerd dan dat het om de persoon Petrus ging?quote:Op donderdag 5 september 2019 22:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is prima, maar de teksten zijn in het Grieks geschreven. Al helemaal niet in het latijn. Dus het Grieks blijft de referentie. Het feit dat het Grieks is, wil niet automatisch zeggen dat het niet betrouwbaar is. Ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan de accuraatheid van de tekst.
Ook over welke kerkgeschiedenis heb je het dan, van welke kerken? Rome? Er waren kerken van Noord Afrika tot Oost Afrika tot Rome tot India, je baseert je waarschijnlijk op een zeer lokale interpretatie, die van Rome en niet van de volledige Christelijke kerk.
[..]
Ik heb de bron gegeven, zie de links.
[..]
Ik lees de tekst en in de context van het volledige NT, slaat die interpratie nergens op. Er wordt zeer vaak gesproken over het fundament van de kerk, dat wij pilaren zijn in de tempel van God, etc. Maar daarin wordt altijd naar de schrift verwezen, naar Jezus, de profeten en de apostelen. Niet specifiek Petrus.
[..]
Tja, ik kan hier echt niks mee. Wilde speculatie en bizarre exegese wat mij betreft, die de rest van de bijbel compleet lijkt te negeren.
[..]
Maar door wie werd het dus zo geïnterpreteerd? Echt niet door het hele christendom.
Dat is namelijk wel interessant. Heb jij bronnen uit de vroege eeuwen van het christendom waarin de interpretatie die jij er aan geeft gedeeld wordt?[./quote]quote:Op donderdag 5 september 2019 22:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar kunnen we kort in zijn: kun je mij naar bronnen van vroege kerkvaders, of synodes, of akten verwijzen waar iets anders werd geleerd dan dat het om de persoon Petrus ging?
Met de bijbel zelf. Zoals hierboven zie je dat 'petra' in de bijbel steeds in een bepaalde context wordt gebruikt voor een fundament. Er is maar 1 vers in de hele bijbel wat eventueel naar Petrus zou verwijzen als fundament, terwijl de hele bijbel het steeds heeft over het woord van God, de Messias, de belijdenis van het geloof, de profeten en de apostelen, etc. etc. als de basis voor het hele geloof en de kerk, en dat Jezus Christus het hoofd is. Dus om je hele theologie op 1 enkel vers te baseren waar ook nog eens andere interpretaties van mogelijk zijn, is wat mij betreft ontzettend zwak.quote:PS: En dat is mijn probleem met 'zelf-lezers': JIJ leest het PERSOONLIJK in de context die volgens JOU schriftuurlijk is. Met beroep op welke autoriteit, of oudheid?
De Heilige Geest heeft de schrift geïnspireerd.quote:PPS: Dat het in het Grieks is en betrouwbaar zal best... het is echter 99% zeker dat Jezus niet in het Grieks sprak maar in het Aramees, en in het Aramees is er geen petros of petra, enkel Kepha.
Nou nee, die zijn er wel meer, en eerder, en die heb ik in een eerdere post reeds gegeven. En niet in de Oosterse kerken? Ook daar ben ik benieuwd welke kerkvaders er zijn die een interpretatie van Matt. 16,18 geven die jij hier nu geeft.quote:Op donderdag 5 september 2019 23:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is namelijk wel interessant. Heb jij bronnen uit de vroege eeuwen van het christendom waarin de interpretatie die jij er aan geeft gedeeld wordt?[./quote]
Die bronnen zijn er, voor zover ik nu zie (op basis van een interview) inderdaad, maar ik zou iets meer tijd moeten hebben om ze ook op te vinden (de teksten). De vraag wat mij betreft is eerder vanaf wanneer de interpretatie dat Petrus de 'petra' was, voor het eerst werd gevonden? Wat ik nu zie, door 1 bisschop van Rome vanaf de derde eeuw, en niet al zijn opvolgers hadden dezelfde interpretatie, en de oosterse kerk al helemaal niet.
[..]
Met de bijbel zelf. Zoals hierboven zie je dat 'petra' in de bijbel steeds in een bepaalde context wordt gebruikt voor een fundament. Er is maar 1 vers in de hele bijbel wat eventueel naar Petrus zou verwijzen als fundament, terwijl de hele bijbel het steeds heeft over het woord van God, de Messias, de belijdenis van het geloof, de profeten en de apostelen, etc. etc. als de basis voor het hele geloof en de kerk, en dat Jezus Christus het hoofd is. Dus om je hele theologie op 1 enkel vers te baseren waar ook nog eens andere interpretaties van mogelijk zijn, is wat mij betreft ontzettend zwak.
[..]
De Heilige Geest heeft de schrift geïnspireerd.
Als de bijbel het zo beschrijft, is daar denk ik een reden voor.
Ik ben absoluut niet onder de indruk van hedendaagse protestantse theologen. Het gros lijkt rechtstreeks aan katholieke universiteiten te zijn opgeleid. Er worden allerlei rare dingen onderwezen tegenwoordig. De contrareformatie is nog steeds bezig. De protestantse kerken trekken steeds dicht naar Rome toe. Niet omdat hun exegese per se de beste is. Dat is soms vrij gemakkelijk aan te tonen. Je hoeft geen theoloog te zijn om de fouten in bepaalde stellingen te zien als je zelf de bijbel leest hoor.quote:Op vrijdag 6 september 2019 00:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nou nee, die zijn er wel meer, en eerder, en die heb ik in een eerdere post reeds gegeven. En niet in de Oosterse kerken? Ook daar ben ik benieuwd welke kerkvaders er zijn die een interpretatie van Matt. 16,18 geven die jij hier nu geeft.
Want je hebt het over 'mogelijke andere interpretaties'.
Welke? Wanneer zijn die ontstaan? Zelfs Luther onderschreef dat het hier om Petrus ging, dus ik vermoed van nog later.
Want nogmaals, in mijn bibliotheek heb ik geen kerkvaders of andere documenten uit het vroege christendom die anders oordelen over Matt. 16 dan zoals thans de consensus is: dat Jezus niet over het geloof of de belijdenis van Petrus sprak, of over een lokale kerk, of over wat dan ook, maar over de persoon Petrus zelf. Maar nogmaals: heb jij die bronnen wel, zie ik ze gaarne.
En ik blijf op dat Aramees terugkomen omdat je volgens mij niet begrijpt waar ik heen wil... Dat het allemaal in het Grieks vertaald is, en betrouwbaar vertaald, is allemaal prima... Het is echter hoogst onwaarschijnlijk dat Jezus in het Grieks sprak; ergo, wat we hebben is een Griekse vertaling van het Aramees, een taal waarin, nogmaals, geen onderscheid is in 'petros' en 'petra', enkel Kepha. Dat alleen al - gekoppeld aan de oudtestamentische verwijzing naar Jesaja - maakt het hoogst onwaarschijnlijk dat er hier sprake is van iets anders dan de persoon Petrus.
Dat verder vooraanstaande academici uit Lutherse, Gereformeerde en Evangelische hoek dit onderschrijven (Gerhardt Meier, Torg Forberg, Donald Carson, Hermann Liderboss, - zonder het overigens als bewijs voor het pausschap te zien, en dat is hun goed recht) - toont aan dat je wel kunt leunen op je 'eigen interpretatie', maar als zowel antieke bronnen als hedendaagse academici die interpretatie niet delen, blijft het bij wat het is: jouw interpretatie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |