abonnement Unibet Coolblue
pi_188782187
Het vervolg op het volgeraakte forum van de Honeywell Evohome gebruikers.
Deel hier al je kennis, vragen et cetera betreffende het Evohome systeem.

Evohome is het systeem voor zone verwarming: in plaats van het aanzetten van de verwarming in je woning zet je het per ruimte aan. En ook op afstand te bedienen. Voor velen is hierdoor een leuke besparing te genereren en een hoger comfort te halen, tel uit je winst.
pi_188782204
Kopie van mijn laatste vraag

quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 09:34 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
Andere vraag: mijn woonverdieping en keuken bestaan uit 1 grote ruimte van ca 50m2. Hierin 3 radiatoren, 1 grote in de keuken en 1 grote en een kleine aan de woonkamerkant. Mij lijkt het logisch om hier 1 zone van te maken maar dat is niet wat de vorige bewoners van het huis hadden. Klopt mijn gevoel?

Ga ik nu proberen een nieuw topic te openen en dit te reeksen, bij voorbaat excuses als dit niet lukt :-)
Nieuw topic lijkt gelukt!
  woensdag 4 september 2019 @ 09:40:24 #3
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_188782276
50m2 zou ik gewoon als 1 zone zien.
Ik neem aan dat er ook maar 1 voeler zit.
Als je merkt dat de ruimte heel ongelijk verwarmt wordt kan je de ruimte altijd nog opdelen.

(Ik zie nu dat het al twee zones zijn. Waarom niet eerst zo laten en in/na het stookseizoen bepalen wat je anders wil)

[ Bericht 15% gewijzigd door Speekselklier op 04-09-2019 09:51:20 ]
Tot nooit .......
  woensdag 4 september 2019 @ 11:36:30 #4
482186 HugoSS
Kluskoning in spé!
pi_188783705
Wow - wist niet dat dit topic bestond. Heb evohome en ga binnenkort 4x radiatorthermostaat installeren om in de winter de voorkamer en speelkamer van de kids niet meer te verwarmen in de ochtend en wel in de avond.
pi_188783996
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 09:36 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
Kopie van mijn laatste vraag
[..]

Nieuw topic lijkt gelukt!
Eén zone moet idd gewoon kunnen. Denk je ook aan situaties waar bv maar één radiator warmte vraagt? Maw: je ketel produceert in de zachtste stand meer warmte dan één radiator (wss) kan afnemen. Om deze reden is (of 'heet') het raadzaam één of meer radiatoren altijd open te laten staan (bonus: deze hoeven ook geen evohome knop).

Wij hebben één EH-knop id woonkamer op de grootste radiator, een thermostaatknop op de gang, en radiator #2 in de woonkamer en die in de keuken altijd open (doch geknepen).
pi_188786919
Thanks allen. Dat ik het nu aan het uitzoeken ben heeft te maken met de stookkosten van de vorige bewoners.... Ik ben van plan iets lager uit te komen.
pi_188792766
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 11:57 schreef asdqert het volgende:

[..]

Eén zone moet idd gewoon kunnen. Denk je ook aan situaties waar bv maar één radiator warmte vraagt? Maw: je ketel produceert in de zachtste stand meer warmte dan één radiator (wss) kan afnemen. Om deze reden is (of 'heet') het raadzaam één of meer radiatoren altijd open te laten staan (bonus: deze hoeven ook geen evohome knop).

Wij hebben één EH-knop id woonkamer op de grootste radiator, een thermostaatknop op de gang, en radiator #2 in de woonkamer en die in de keuken altijd open (doch geknepen).
Als je meerdere EH knoppen in 1 zone hebt, zorgt het systeem dan ook dat je niet meer waterzijdig hoeft in te regelen?

En als je voor jiuwboplossing kiest, dan moet je de radiatoren zonder EH knop dus afstemmen op de radiator met knop?

Ik kom er achter dat het hier echt een puinhoop was, knoppen omgeruild in zones, knoppen met foutmeldingen, etc.
pi_188792776
Een knop met foutmelding "e1 voeler", is daar niks meer mee te beginnen of is die in sommige situaties nog bruikbaar?
pi_188852161
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 21:56 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:

[..]

Als je meerdere EH knoppen in 1 zone hebt, zorgt het systeem dan ook dat je niet meer waterzijdig hoeft in te regelen?

En als je voor jiuwboplossing kiest, dan moet je de radiatoren zonder EH knop dus afstemmen op de radiator met knop?

Ik kom er achter dat het hier echt een puinhoop was, knoppen omgeruild in zones, knoppen met foutmeldingen, etc.
Qua waterzijdig inregelen dat is inderdaad van minder belang bij Evohome.

Tenzij er technische manco's in zitten. Die manco's komen aan het licht al het op het moment dat er met volle kracht verwarmd wordt. Dus bijvoorbeeld na thuiskomst vakantie in de winter.
  zondag 8 september 2019 @ 20:25:08 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_188852464
Ik heb sinds een paar dagen een Honeywell HR92 op een radiator geplaatst waar een Danfoss thermostaatkraan op zat, appartement heeft blokverwarming. Juiste meegeleverde koppelstuk is gebruikt.
Nu lijkt het alsof de kraan iets open blijft staan, want de verwarming wordt/blijft warm terwijl die op 00% open staat.
Iemand advies wat ik het beste doen kan?
  zondag 8 september 2019 @ 20:34:55 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_188852631
aan de hand van dit filmpje: zag ik dat ik het verkeerd gemonteerd had op de Danfoss kraan. De boel even los, opnieuw erop en hij ging er nu verder op. Aannemelijk is het probleem dan ook opgelost :)
pi_188878039
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 20:34 schreef greavy het volgende:
aan de hand van dit filmpje: zag ik dat ik het verkeerd gemonteerd had op de Danfoss kraan. De boel even los, opnieuw erop en hij ging er nu verder op. Aannemelijk is het probleem dan ook opgelost :)
Ha, goed om de oplossing ook te posten. Ik had inderdaad hetzelfde probleem, met ongeveer dezelfde oplossing. :)
pi_189045541
Alles ingericht en aangesloten. Systeem lijkt zowaar nog te werken ook!

Houdt evohome ook ergens een log bij die ik uit kan lezen? Wanneer warmtevraag vanuit welke kamer bijvoorbeeld?
pi_189050717
En nog een vraag: vanmorgen hen ik een kleine overshoot in de woonkamer. Het systeem is zelflerend neem ik aan? Dus over een paar dagen "weet" het systeem dat de radiatoren eerder dicht moeten?
  zaterdag 21 september 2019 @ 10:32:22 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189052145
Dat gaat hij zelf leren als het goed is.
Er zijn nog wel wat instellingen die je kan aan zetten, weet ze even niet uit mijn hoofd.
Maar laat hem eerst maar een weekje aanstaan.
verder zit er een groot verschil tussen de thermostaat op 20 draaien en tegen de thermostaat zeggen dat je het om 17u 20 graden wil hebben. Het laatste is efficienter en minder kans op 'doorschieten', zeker in combi met opentherm.

De evohomeWIFI maakt zelf geen logs, maar zet de aktuele data in de cloud.
Met een programma als bijv. Domoticz kan je die data live inlezen en bewaren.
Je pc moet dan wel de hele dag aan staan.

Zelf gebruik ik er een Raspberry voor, zuiniger.
Heb je geen wifi versie dan zijn er andere mogelijkheden.

[ Bericht 9% gewijzigd door Speekselklier op 21-09-2019 14:53:31 ]
Tot nooit .......
pi_189056287
Thx, ik dat al te kijken of ik domoticz kon installeren op mijn NAS. Maar die is een beetje oud dus dat is een uitdaging op zich. Als iemand ideeën heeft of mee wil kijken houd ik me aanbevolen. Hey is een synology 212j.

Ik heb momenteel geen opentherm trouwens maar aan/uit. De vorige bewoners van het huis hadden last van een continu pendelende ketel. Maar dat zou in theorie ook aan hun instellingen gelegen kunnen hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door maansrekiurbeg987 op 21-09-2019 18:07:47 ]
  zaterdag 21 september 2019 @ 17:29:21 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189056688
ik heb het op een 212j nooit stabiel gekregen. floepte er na een kwartier weer uit.

kweetnie wat je met handelen bedoeld...
Tot nooit .......
pi_189057164
pendelen.... autocorrect
  zaterdag 21 september 2019 @ 21:46:11 #19
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189061075
het gedrag zonder opentherm weet ik niet.
van pendelen heb ik geen last, mijn ketel moduleerd netjes terug met opentherm.

mijn ketel is trouwens een warmtepomp...
Tot nooit .......
pi_189069129
1e post van mij hier na zoekwerk.

Goedemiddag allen.
Wij zijn een tevreden evohome systeem gebruiker. Maar onze situatie is anders dan normaal. Het zit zo,ons vorig jaar gekochte huis is geschikt gemaakt voor dubbele bewoning door de vorige eigenaar. Dit betekent dat wij 2 x remeha avanta cw4 ketels hebben. Dat geeft (nog) niet,daar er in de toekomst waarschijnlijk 1 ketel in de plaats komt. Maar om het gasverbruik een beetje in toom te houden hebben we een pelletkachel gekocht,juist in ons woongedeelte. Daar was ook de grootste warmtevraag. Nu zag ik via Google dat iemand hier het is gelukt zijn Dielle pelletkachel (heb ik ook,een Dielle) aan te sturen met evohome d.m.v. de BDR91 schakelaar. En deze heb ik ook,alleen op de vloerverwarming van cv ketel 2. Nu wil ik dus de pelletkachel ook aan sturen met de BDR91. Kan die persoon even een pm sturen???
  woensdag 2 oktober 2019 @ 19:48:52 #21
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189231807
in mijn onverwarmde schuur hangt een honeywell round.
gekoppeld aan het evohome system zodat ik temperatuur kan monitoren.
het heeft nog nooit gevroren in de schuur dus de round hangt er alleen om de temperatuur te meten (temp staat op 5 graden ingesteld).

nu zie ik dat in de 'away'-stand alle zones op 15 graden staan. ook de schuur.

hoe kan ik voorkomen dat de evohome de schuur gaat proberen te verwarmen als het daar kouder dan 15 graden is? ik kan de schuur in away mode niet op 5 graden zetten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 02-10-2019 20:00:07 ]
Tot nooit .......
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 05:02:46 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_189258400
Away-mode is voor alle zones. Je kan dus je away-mode wel aanpassen met temperatuur, maar geldt voor alles.
Volgens mij kan je wel een "Zone Override" ergens instellen, maar daar heb ik mij nog niet in verdiept.

Zelf zit ik nu op vakantie, en tijdens mijn vakantie hebben ze bij mij in huis ook de overige 3 ruimtes met een ouderwetse radiatorkraan aangepast naar een thermostaatkraan, waar dus Honeywell HR92 radiatorkraan op past. Ik wil dus ook voor de keuken en slaapkamer hetzelfde hebben: bij Away mode moeten die 2 zones niet aangepast worden.
Andere optie is alles manueel steeds te doen, maar dat is als het even kan niet wenselijk.
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:55:27 #23
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189260187
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 05:02 schreef greavy het volgende:

Andere optie is alles manueel steeds te doen, maar dat is als het even kan niet wenselijk.
Daar heb ik geen evohome voor...
zonne overide heb ik niet gevonden. Zal nog een keer zoeken.
Tot nooit .......
pi_189303720
Hele domme vraag wellicht voor alle experts hier. Is het mogelijk om de radiatorknoppen te vergrendelen of een soort kinderslot in te stellen? Onze zoon kan er inmiddels bij en nu staat de kachel steeds op 30 graden ;-)
"I'm talking about liquid. Rich enough to have your own jet. Rich enough not to waste time. Fifty, a hundred million dollars, buddy. A player. Or nothing" Gordon Gekko, Wallstreet
pi_189304567
Afgelopen weekend waren we een weekend weg. Bij vertrek het systeem op "away" gezet. Op de terugweg dacht ik de verwarming vast aan te zetten, en opende de app. In de app zag ik dat 1 van de slaapkamers (aparte zone, vaste instelling van 15 graden) op 20 graden stond. Geen idee hoe lang.

Kan iemand dit misschien verklaren?
  maandag 7 oktober 2019 @ 10:20:02 #26
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_189311091
Ik weet dat Evohome zelflerend is, maar ik blijf hier na bijna 8 jaar gebruik tegen het volgende aanlopen: Omdat iedereen hier om 06:30 op is, heb ik Evohome zo ingesteld dat middels de vloerverwarming het 's ochtends om 06:00 uur 20 graden moet zijn. Zelfs na inleren lijkt het systeem al af te slaan als de DT92 voeler op 19.5 graden staat (laat slechts halve graden zien). Volgens de thermometer ernaast is het dan in huis 19.2-19.5 graden als ik iets na half 7 beneden kom. 's avonds verwarmen we tot 20.5 en 's nachts laten we de vloerverwarming niet verder afkoelen dan 19 graden.

Dit is al jaren zo. Het is net of het systeem al genoegen neemt als de ingestelde temperatuur op een halve graad na bereikt is op de DT92.

Uiteraard kan ik de temperatuur een halve graad hoger zetten, maar dan ben ik met een workaround bezig. Waarom wordt er niet gewoon verwarmd tot de ingestelde temperatuur? Meer mensen die dit herkennen?
pi_189312044
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 10:20 schreef Coelho het volgende:
Ik weet dat Evohome zelflerend is, maar ik blijf hier na bijna 8 jaar gebruik tegen het volgende aanlopen: Omdat iedereen hier om 06:30 op is, heb ik Evohome zo ingesteld dat middels de vloerverwarming het 's ochtends om 06:00 uur 20 graden moet zijn. Zelfs na inleren lijkt het systeem al af te slaan als de DT92 voeler op 19.5 graden staat (laat slechts halve graden zien). Volgens de thermometer ernaast is het dan in huis 19.2-19.5 graden als ik iets na half 7 beneden kom. 's avonds verwarmen we tot 20.5 en 's nachts laten we de vloerverwarming niet verder afkoelen dan 19 graden.

Dit is al jaren zo. Het is net of het systeem al genoegen neemt als de ingestelde temperatuur op een halve graad na bereikt is op de DT92.

Uiteraard kan ik de temperatuur een halve graad hoger zetten, maar dan ben ik met een workaround bezig. Waarom wordt er niet gewoon verwarmd tot de ingestelde temperatuur? Meer mensen die dit herkennen?
foutje van de sensor? Kun je een offset instellen?
pi_189314065
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 19:40 schreef vanKampen het volgende:
Hele domme vraag wellicht voor alle experts hier. Is het mogelijk om de radiatorknoppen te vergrendelen of een soort kinderslot in te stellen? Onze zoon kan er inmiddels bij en nu staat de kachel steeds op 30 graden ;-)
Dat is naar mijn weten mogelijk. De optie 'lock' in de settings van de knop.
Daarnaast is een hufterproof huisje te koop voor gebruik in publieke plekken o.i.d. Google is je beste vriend. :)
pi_189316442
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 13:51 schreef asdqert het volgende:

[..]

Dat is naar mijn weten mogelijk. De optie 'lock' in de settings van de knop.
Daarnaast is een hufterproof huisje te koop voor gebruik in publieke plekken o.i.d. Google is je beste vriend. :)
Dat is mogelijk. Ga op je evohome naar zone configuratie kies de zone die je in wilt stellen dan op parameters klikken en locale bediening uitschakelen
  maandag 7 oktober 2019 @ 16:35:52 #30
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_189316466
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 11:34 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:

[..]

foutje van de sensor? Kun je een offset instellen?
Het lijkt me niet zo zeer een offset (temp op sensor is min of meer juist en wordt ook juist weergegeven op het basisstation). Het gaat er om dat de ingestelde temperatuur niet bereikt lijkt te worden.

Als ik de offset een halve graad omhoog doe, dan geeft dat hetzelfde effect als wanneer ik de temperatuur een halve graad hoger instel. De oorzaak wordt er echter niet door weggenomen.
pi_189375730
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 10:20 schreef Coelho het volgende:
Ik weet dat Evohome zelflerend is, maar ik blijf hier na bijna 8 jaar gebruik tegen het volgende aanlopen: Omdat iedereen hier om 06:30 op is, heb ik Evohome zo ingesteld dat middels de vloerverwarming het 's ochtends om 06:00 uur 20 graden moet zijn. Zelfs na inleren lijkt het systeem al af te slaan als de DT92 voeler op 19.5 graden staat (laat slechts halve graden zien). Volgens de thermometer ernaast is het dan in huis 19.2-19.5 graden als ik iets na half 7 beneden kom. 's avonds verwarmen we tot 20.5 en 's nachts laten we de vloerverwarming niet verder afkoelen dan 19 graden.

Dit is al jaren zo. Het is net of het systeem al genoegen neemt als de ingestelde temperatuur op een halve graad na bereikt is op de DT92.

Uiteraard kan ik de temperatuur een halve graad hoger zetten, maar dan ben ik met een workaround bezig. Waarom wordt er niet gewoon verwarmd tot de ingestelde temperatuur? Meer mensen die dit herkennen?
Hoe wordt de VV afgesloten? Welk protocol gebruik je?
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:53:55 #32
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_189377205
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 00:38 schreef bertpit het volgende:

Hoe wordt de VV afgesloten? Welk protocol gebruik je?
Geen idee, hoe kan ik dat zien?
pi_189377331
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 08:53 schreef Coelho het volgende:

[..]

Geen idee, hoe kan ik dat zien?
Het type kastje dat aan je ketel hangt bepaalt dat (naar mijn weten). Je hebt de aan-uit variant en de opentherm variant.
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:29:48 #34
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_189377406
Er zit een BDR91 ketelmodule bij, dus aan/uit

edit: Nog een vraag. Ik heb een systeem uit 2011, dus met de eerste ATC928 Evotouch. Hoeveel voordeel haal ik er uit om deze te vervangen door een recentere Wifi Evotouch (3e generatie is volgens mij de nieuwste)? Is dat alleen fancy, of zitten er ook betere aansturingen op?

En mocht ik wisselen, kan ik dan al mijn 'oudere' modules in huis gewoon gebruiken, of moet ik dan alles vernieuwen? (DTS92, HCE80, HR80, BDR91)

[ Bericht 83% gewijzigd door Coelho op 11-10-2019 09:37:56 ]
pi_189384551
Als je diverse thermometers naast elkaar zet zijn er altijd verschillen. Kijk maar eens in een winkel met thermometers. Ook de hoogte van het plaatsen van de voeler kan bepalend zijn.

Je kunt ofwel je thermostaat hoger zetten, of kalibreren. Daarnaast kan er natuurlijk fundamenteel iets mis zijn met je systeem. Maar dan zou je ook bij echte koude meer problemen ervaren.

Het vernieuwen van de evotouch kan en biedt ook wel wat voordelen in de instellingen en mogelijkheden. Maar de verschillen zullen zich niet vertalen in een lager verbruik. Daarvoor zul je moeten isoleren, of minder stoken.
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:05:57 #36
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189385354
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 17:54 schreef bertpit het volgende:
Als je diverse thermometers naast elkaar zet zijn er altijd verschillen. Kijk maar eens in een winkel met thermometers. Ook de hoogte van het plaatsen van de voeler kan bepalend zijn.


Je kunt ofwel je thermostaat hoger zetten, of kalibreren. Daarnaast kan er natuurlijk fundamenteel iets mis zijn met je systeem. Maar dan zou je ook bij echte koude meer problemen ervaren.

Volgend mij bedoeld coelho dat de DT92 op 19.5 staat die geeft aan de evohome aan dat het 19.5 graden is. Dan is het toch wel gek dat de evohome niet doorstookt.

Kijk even of de interne temperatuurmeting van de Evohome uit staat. Ik dacht die instelling ergens te hebben gezien. Mogelijk leest die wel 20.
Tot nooit .......
pi_189443010
Ik heb in mei een complete evohome set gekocht; 9 bdr radiatorkranen, een bdr 91 module, en een evotouch bedieningspaneel (derde generatie). Tevens gisteren een honeywel 22mm zoneklep gekocht die ik wil plaatsen in de retourleiding van de vloerverwarming.

Huidige situatie:
Ketel vaillant hr solide vhr 30-34/3c (huurketel)
Benedenverdieping volledig vloerverwarming, 4 groeps verdeler, voorzien van aan/uit schakelaar dmv warmtevoeler op de aanvoerleiding
Bovenverdieping in alle kamers radiatoren.

In de woonkamer hangt een chronotherm 4 modulerende thermostaat.
Die wil ik dus vervangen door de evotouch.

Kan ik die chronotherm van de muur af schroeven, en de bdr91 ervoor in de plaats hangen?
De twee draden moeten worden aangesloten op a en b , lees ik overal.
Of zeg ik nu iets heel stoms en zie ik dingen over het hoofd?
De BDR91 zegt volgens mij alleen maar "ga aan" en "ga uit", dus wellicht moet ik de draden in de ketel ook anders aansluiten?
pi_189661656
Ook ik ben voornemens om het Honeywell Evohome systeem aan te schaffen.
En wel met 2x een HCE80 regelaar erbij voor mij 2x 12 groepsverdeler die op 2 verschillende plekken zijn gemonteerd.
Ik heb begrepen dat ik de 2 HCE80's kan kopelen, echter heb ik dan maar 1 aansluiting voor de pomp, terwijl er bij elke groepsverdeler natuurlijk een pomp zit.
Of zou ik deze ook gewoon parallel aan moeten sluiten? Dan zullen beide pompen draaien, onafhankelijk van welke groep(sverdeler) wordt geopend.

Ik zit alleen nog met het feit dat ik 2 grote zones heb van beide 6 groepen.
Deze zullen in 1x aangestuurd dienen te worden.
Welke optie is mogelijk (en/of het best) met dit systeem:
- 2 zones koppelen op de HCE80? Waarbij er 2 zones van 3 thermische motoren gekoppeld worden.
- Kan ik met de Evohome Evotouch Wifi op 1 wifi thermostaat 2 zones (dus de 2x 3 motorgroepen) koppelen?
- Of is het aansturen van meer dan 3 thermische motoren alleen mogelijk met een relais schakeling? Waarbij ik deze op de HCE80 op 1 zone koppel.

Al vast bedankt voor de tips
pi_189798900
Ik ben mijzelf aan het orienteren op een EvoHome systeem.
Een van de vragen waar ik zo snel geen antwoord op kan vinden is of het systeem ook 2 warmteciruits aan kan spreken.

In mijn woning heb ik nu een Intergas Combicompact HRE 28/24 ketel met een LT/HT(hoge temperatuur/lage temperatuur) regeling. Er hangt in de woonkamer een OpenTherm thermostaat welke bij warmte vraag het LT circuit activeert en op de 1e verdieping hangen radioatoren met een thermostaatkraan en 1 (aan/uit) thermostaat op de overloop welke bij warmtevraag het HT circuit activeert. Afhankelijk de warmtevraag stuurt de ketel een 3-weg klep aan en bij warmtevraag van beide zal deze pendelen. Water in het LT circuit gaat rechtstreeks door de vloerverwarmingsverdeler (daar zit dus geen thermostaatregeling en/of pomp).

Kan de EvoHome de 2 thermostaten vervangen zodat bij warmtevraag uit zones die verwarmd worden door het LT circuit (vloerverwarming) de LT ingang van de ketel wordt aangesproken en bij warmtevraag bij een van door radiatoren verwarmde ruimten de HT ingang wordt aangesproken?
pi_189867018
@petermdevries dat zal op die manier niet gaan lijkt me. Evohome kan maximaal 12 warmtecircuits aanspreken, maar wel op basis van één type aansturing.
pi_189892250
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 19:05 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Volgend mij bedoeld coelho dat de DT92 op 19.5 staat die geeft aan de evohome aan dat het 19.5 graden is. Dan is het toch wel gek dat de evohome niet doorstookt.

Kijk even of de interne temperatuurmeting van de Evohome uit staat. Ik dacht die instelling ergens te hebben gezien. Mogelijk leest die wel 20.
Sorry voor de late reactie, jouw reply viel in mijn herfstvakantie en ik heb niet aandachtig genoeg teruggelezen.

Ik bedoel inderdaad dat mijn DT92 19,5 als temp doorgeeft aan de Evohome. Die temperatuur staat daar ook gewoon. De interne temperatuurmeting van de Evohome staat aan, maar is toegekend aan een andere zone. Zones staan goed ingesteld, dwz ik zie de temp die ik groot kan aflezen op de Evohome bij die betreffende zone staan en de temp van de DT92 bij de zone waar deze aan gekoppeld is. Toch gebeurt het met enige regelmaat dat de DT92 0.5-1 graad onder de gewenste temperatuur staat en mijn VV op dat moment uit staat.

Heb inmiddels de terugkoeling in de nacht van 19 verhoogd naar 19,5. Om 06:30 wil ik vervolgens dat het 20 is. Heb de adaptieve aanwarmtijd van 2 naar 3 uur verlengd en het aantal schakelmomenten verhoogd van 3 naar 6 (vaker meten is wellicht eerder op temperatuur??). Desalniettemin was het vanochtend op de termometer 18,9 en op de DTS92 19,5 toen ik om 07:15 zelf beneden kwam. Dus drie kwartier na het moment dat de boel op temp zou moeten zijn is het nog ruim te koud. En dat terwijl de nacht warmer was dan de afgelopen 3, dus dat de adaptieve aanwarming moet wennen, lijkt me ook niet correct.
  maandag 11 november 2019 @ 19:57:18 #42
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189898548
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 17:13 schreef petermdevries het volgende:
Ik ben mijzelf aan het orienteren op een EvoHome systeem.
Een van de vragen waar ik zo snel geen antwoord op kan vinden is of het systeem ook 2 warmteciruits aan kan spreken.

In mijn woning heb ik nu een Intergas Combicompact HRE 28/24 ketel met een LT/HT(hoge temperatuur/lage temperatuur) regeling. Er hangt in de woonkamer een OpenTherm thermostaat welke bij warmte vraag het LT circuit activeert en op de 1e verdieping hangen radioatoren met een thermostaatkraan en 1 (aan/uit) thermostaat op de overloop welke bij warmtevraag het HT circuit activeert. Afhankelijk de warmtevraag stuurt de ketel een 3-weg klep aan en bij warmtevraag van beide zal deze pendelen. Water in het LT circuit gaat rechtstreeks door de vloerverwarmingsverdeler (daar zit dus geen thermostaatregeling en/of pomp).

Kan de EvoHome de 2 thermostaten vervangen zodat bij warmtevraag uit zones die verwarmd worden door het LT circuit (vloerverwarming) de LT ingang van de ketel wordt aangesproken en bij warmtevraag bij een van door radiatoren verwarmde ruimten de HT ingang wordt aangesproken?
als je boven als 1 zone ziet, is het nu ook eigelijk, kan je de thermostaat vervangen door een draadloze round en bij de ketel een aan/uit bdr91 op het HT circuit. Dan kan je bovenverdieping wel met de evohome aansturen.
Tot nooit .......
pi_189910877
Ik heb nu een aantal weken het evohome systeem draaien. Benedenverdieping is 1 zone en draait prima. Verwarmt goed en heb niet het gevoel dat de ketel onnodig draait (meten staat nog op de lijst...).

De bovenverdieping is een ander verhaal, 3 slaapkamers met eigen zones. Alle 3 één radiator. Huis is helaas niet fantastisch geïsoleerd dus die slaan af en toe aan (wederom, onderbuikgevoel). Maar de ketel produceert veel meer warmte dan 1 radiator verbruikt. Hoe los ik dit het beste op?
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 12 november 2019 @ 21:00:26 #44
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_189914507
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:23 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
Ik heb nu een aantal weken het evohome systeem draaien. Benedenverdieping is 1 zone en draait prima. Verwarmt goed en heb niet het gevoel dat de ketel onnodig draait (meten staat nog op de lijst...).

De bovenverdieping is een ander verhaal, 3 slaapkamers met eigen zones. Alle 3 één radiator. Huis is helaas niet fantastisch geïsoleerd dus die slaan af en toe aan (wederom, onderbuikgevoel). Maar de ketel produceert veel meer warmte dan 1 radiator verbruikt. Hoe los ik dit het beste op?
Je leidingen vormen een gesloten systeem. De overtollige warmte komt dus weer terug in de ketel en elke goede ketel gaat minder hard branden als alles in de leidingen warm genoeg is.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_189967175
Hi iedereen,

Wij zijn 2 maanden geleden verhuisd naar onze nieuwe woning met een EvoHome systeem:

Remeha Calenta Ace 40L
8 groepen vloerverwarming —> 6 groepen voor begane grond (65m2) 1 groep voor de 1e badkamer en 1 groep voor de 2e badkamer. De begane grond is verdeeld in 2 groepen van 3 stuks op de HCE80R.
In de badkamers hangen 2 ronde temperatuur sensors zodat die als zone bestuurd kunnen worden.

Verder hebben we nog 6 ruimtes met radiatoren en daarop zit een sensor die de radiator kan besturen.

Mijn vraag is: ik moet de temperatuur van de begane grond op bv 22-23 graden zetten voordat de ruimte verwarmd gaat worden (ik zie dan pas dat de pomp het water verwarmd naar 35-40 graden). Ik heb het programma zo ingesteld dat de BG om 04:30 uur op 22 graden staat, maar dan kom ik om 07:00 uur beneden en is het 19,5 graad. Dan kijk ik op de aanvoer temp en zie ik dat die niet echt hoog staat (rond de 22 graden).
Pas als ik de temp op 23 graden zet stijgt dit naar 35 graden. Retour temp staat nu op 27 graden.

Nu (10:22 uur) is de temp in de ruimte 20 graden.

Zijn er dingen waar ik rekening moet houden?

Ketel regeling staat op: Geen
Warmwaterregeling staat op: uitgeschakeld.

Er loopt een thermostaat kabel van de HCE80R rechtstreeks naar de CV ketel.

Adaptieve start staat aan en optimale stop staat uitgeschakeld.

Als iemand tips heeft hoor ik het graag!
  zaterdag 16 november 2019 @ 13:42:12 #46
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_189969801
Evohome wifi opentherm met 10 HR92 knoppen en HRC80 vloerverwarmingsunit + antenne gekocht. Ben benieuwd of het allemaal vlekkeloos gaat werken!

Straks eerst de Nefit opentherm module installeren.
  zaterdag 16 november 2019 @ 18:28:23 #47
488305 harrie_heesters
De harrie, De heesters.
pi_189973183
Nu 2 maanden een evohome wifi met 2 radiator thermostaten en een R8810A Opentherm voor mijn Remeha avanta 28C.

Nu merk ik dat als er geen warmtevraag is (kamers zijn op setpoint). Dat mijn remeha in anti-pendel modus gaat. de retour temperatuur is dan 25 graden. blijkbaar stuurt de evohome aan op een aanvoertemperatuur lager dan 25 graden op het moment dat hij geen warmte vraag heeft.

Waardoor mijn boiler constant aan het rondpompen is, de hele nacht door. Is hier een oplossing voor? De aanvoertemperatuur waarde op mijn boiler aanpassen brengt geen soelaas.
pi_189987853
Heb je een meetprogramma voor de Avanta, bijvoorbeeld de Recom software? Als je dat hebt, kun je precies zien wat er gebeurt.

Een slechte communicatie tussen de ketelmodule of een van de andere draadloze componenten kan ook storend werken. Meet of de communicatie goed is. Daarnaast vertelde mijn leverancier een aantal jaar terug dat Remeha Opentherm en Evohome niet goed samenwerkt. Maar dat wordt door diverse gebruikers bij wie het wel goed werkt tegengesproken. Voor mij was het wel reden om aan/uit te kiezen.

Heb je een nieuwe ketelmodule of een tweede handsje? Er bestaan oude opentherm ketel modules die niet voor Evohome zijn ontworpen, maar voor een wat ouder draadloos systeem met kamerthermostaat. Er zijn dus oudere modules die niet te updaten zijn en niet correct werken met Evohome. De bron ben ik helaas kwijt, maar ik denk dat er heel wat problemen zijn ontstaan hierdoor.
pi_190033071
Hier het forum ook aardig doorgespit, echter vind ik nog niet echt mijn definitieve antwoord. Wellicht kunnen de EvoHome guru's hier antwoord op geven ;)

Situatie;

EvoHome OT geïnstalleerd i.c.m. HCE80 en 1 thermostaatkraan (komen er nog 2 bij). De HCE80 stuurt in totaal 5 knoppen aan op 1 verdeler (hoge temp. verdeler). De onderverdeling van de knoppen is 3 voor de woonkamer en 2 voor bijkeuken, 2 zones dus.

Het probleem is dat de vloerverwarming in de woonkamer niet egaal opwarmt. Wanneer er warmte vraag is, gaat de ketel aan, echter duurt het enige tijd (+/- 4 minuten) voordat er uberhaupt actie wordt ondernomen op de HCE80. D.w.z. dat de kranen en pomp niet direct aangaan. Hierdoor is de CV onnodig warmte aan het rond pompen. Gevolg is dat de ketel meerdere keren per uur aanslaat, bovenop de ingestelde waardes.

Daarnaast gaat de ketel ook verwarmen op zijn laagst mogelijk OT temperatuur. Dit is altijd ergens rond de 30/40 graden. Voordat het water in de verdeler terecht komt, is er al iets warmte verlies (hoewel minimaal), maar in de verdeler wordt het nog minder. Het warme (zeg: lauwe) water wordt gemengd met het koude water uit de vloer. Gevolg is dat er uiteindelijk 10/20 graden de vloer in verdwijnt. I.p.v. de ingestelde 30 graden wat ik zou willen.

Als de temperatuur bijna bereikt is, gaat de CV steeds in kleine 'stootjes' verwarmen. Dit is volgens mij inherent aan het OT gedrag. Echter, ging ik ervan uit dat de EvoHome dusdanig slim is dat hij dit niet doet voor vloerverwarming. Want er is immers een HCE80 geïnstalleerd.

Nu heb ik her en der in dit (en vorige topics) gelezen, waarbij wordt aangegeven om naar aan/uit te kijken. Is het zo simpel door enkel de OT ketelmodule te vervangen of dient er meer aangepast te worden?
..:: Have you ever wonderd what life is all about? ::..
pi_190046334
Zo simpel is het. OT in combinatie met VV heeft geen meerwaarde. Voor zover het mij bekend is ondersteunt de HCE80 geen OT. Dus... lekker over op aan/uit en de problemen zijn opgelost.
pi_190054903
Duidelijk, is het vervangen van de ketelmodule door een BDR91 afdoende?
..:: Have you ever wonderd what life is all about? ::..
  dinsdag 26 november 2019 @ 15:24:37 #52
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190133915
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 17:46 schreef Deva het volgende:
Duidelijk, is het vervangen van de ketelmodule door een BDR91 afdoende?
en deze instellen op de evohome natuurlijk
Tot nooit .......
pi_190551405
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 17:13 schreef petermdevries het volgende:
Ik ben mijzelf aan het orienteren op een EvoHome systeem.
Een van de vragen waar ik zo snel geen antwoord op kan vinden is of het systeem ook 2 warmteciruits aan kan spreken.

In mijn woning heb ik nu een Intergas Combicompact HRE 28/24 ketel met een LT/HT(hoge temperatuur/lage temperatuur) regeling. Er hangt in de woonkamer een OpenTherm thermostaat welke bij warmte vraag het LT circuit activeert en op de 1e verdieping hangen radioatoren met een thermostaatkraan en 1 (aan/uit) thermostaat op de overloop welke bij warmtevraag het HT circuit activeert. Afhankelijk de warmtevraag stuurt de ketel een 3-weg klep aan en bij warmtevraag van beide zal deze pendelen. Water in het LT circuit gaat rechtstreeks door de vloerverwarmingsverdeler (daar zit dus geen thermostaatregeling en/of pomp).

Kan de EvoHome de 2 thermostaten vervangen zodat bij warmtevraag uit zones die verwarmd worden door het LT circuit (vloerverwarming) de LT ingang van de ketel wordt aangesproken en bij warmtevraag bij een van door radiatoren verwarmde ruimten de HT ingang wordt aangesproken?
Intussen heb ik voor de regeling beneden (LT-zone via OT) een EvoHome met HCE80 geplaatst. Op zich leek deze in eerste instantie te doen wat ik hoopte (termperatuur regelen). Afgelopen week heb ik nog een bypass geplaatst aangezien deze nog niet in het LT circuit zat.

Sinds de bypass lijkt het alsof het systeem het slechter doet. De badkamervloer was eerder warm en nu nog maar een beetje. De ingestelde temperatuur voor 's ochtends (22%) wordt nu ook niet meer gehaald. Ik ben nu aan het kijken wat het systeem nu doet en ik zie gedrag wat ik vaker terug heb zien komen in eerdere posts:

1. Ketel gaat aan, water door de bypass, ketel geeft aan temperatuur bereikt... zones gaan open en ketel stopt eigenlijk met warm water geven.
2. Ook met 1-2 zones open lijkt warm water door de bypass te gaan.

Als ik zo teruglees dan lijkt een mogelijke oplossing voor punt 1 aan/uit ipv OT. Echter door de specifieke LT/HT regeling weet ik niet of ik wel aan/uit kan aansluiten op mijn ketel. Ik heb die vraag uitgezet bij Intergas.

Wat ik verder nog heb gedaan is aantal schakelmomenten nu op 3 ipv 6 gezet en min aan tijd op 5 minuten (overeenkomstig met antipendel tijd van de ketel). Of dat laatste nu goed is ben ik nog niet helemaal van overtuigd.

Voor issue 2 zit ik te denken om het vermogen van de pomp iets terug te schroeven in de hoop dat water dan meer door de zones gaat en minder door de bypass. Deze is onlangs (toen de zoneregeling er nog niet was) door een monteur vanuit de bouw op 80-100% gezet. Default is 40-80%. Zou het zinnig zijn om deze terug te schroeven naar bij 60-80 en zien of dat beter matcht met de bypass. Deze staat nu al op 0,5 ingesteld (kan niet zwaarder).
  vrijdag 20 december 2019 @ 16:15:06 #54
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190557797
Ik heb het gevoel dat jouw probleem niet 'Evohome' gerelateerd is. Misschien is het handig om een eigen topic aan te maken voor dit probleem.

Dan reageren er ook cv-experts die geen Evohome hebben.
Tot nooit .......
pi_190618705
@petermdevries De HCE80 is niet opentherm. In de meest gevallen heeft opentherm voor vloerverwarming geen meerwaarde. Dus als je met de HCE80 werkt kun je beter op aan/uit regelen, anders heb je kans dat zones dichtslaan en de ketel nog warm water produceert.
pi_190652971
quote:
Daarnaast vertelde mijn leverancier een aantal jaar terug dat Remeha Opentherm en Evohome niet goed samenwerkt. Maar dat wordt door diverse gebruikers bij wie het wel goed werkt tegengesproken. Voor mij was het wel reden om aan/uit te kiezen.
Dit spreek ik idd ook tegen. Mijn Evohome systeem (OpenTherm Evotouch wifi, 8x HR92 en 2x Round Wireless) werkte bij mij prima met een Remeha Avanta 28c (jan 2008) en nu prima met een Remeha Tzerra Ace 39c (dec 2019).

Ik dien nu wel een bypass (drukverschilregelaar/avdo) te plaatsen, mijn designradiator in de badkamer (enige met geen thermostaatkraan) diende namelijk als bypass, maar wordt nu door de nieuwe ketel niet goed geaccepteert (storingen), tenzij ik de kraan volledig open draai, maar dan wordt de badkamer te heet.

Raden jullie nog een bepaald type bypass aan?

[ Bericht 1% gewijzigd door rvdeijk op 26-12-2019 07:15:36 (Extra info) ]
pi_190741811
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 08:30 schreef petermdevries het volgende:

[..]

Intussen heb ik voor de regeling beneden (LT-zone via OT) een EvoHome met HCE80 geplaatst. Op zich leek deze in eerste instantie te doen wat ik hoopte (termperatuur regelen). Afgelopen week heb ik nog een bypass geplaatst aangezien deze nog niet in het LT circuit zat.

Sinds de bypass lijkt het alsof het systeem het slechter doet. De badkamervloer was eerder warm en nu nog maar een beetje. De ingestelde temperatuur voor 's ochtends (22%) wordt nu ook niet meer gehaald. Ik ben nu aan het kijken wat het systeem nu doet en ik zie gedrag wat ik vaker terug heb zien komen in eerdere posts:

1. Ketel gaat aan, water door de bypass, ketel geeft aan temperatuur bereikt... zones gaan open en ketel stopt eigenlijk met warm water geven.
2. Ook met 1-2 zones open lijkt warm water door de bypass te gaan.

Als ik zo teruglees dan lijkt een mogelijke oplossing voor punt 1 aan/uit ipv OT. Echter door de specifieke LT/HT regeling weet ik niet of ik wel aan/uit kan aansluiten op mijn ketel. Ik heb die vraag uitgezet bij Intergas.

Wat ik verder nog heb gedaan is aantal schakelmomenten nu op 3 ipv 6 gezet en min aan tijd op 5 minuten (overeenkomstig met antipendel tijd van de ketel). Of dat laatste nu goed is ben ik nog niet helemaal van overtuigd.

Voor issue 2 zit ik te denken om het vermogen van de pomp iets terug te schroeven in de hoop dat water dan meer door de zones gaat en minder door de bypass. Deze is onlangs (toen de zoneregeling er nog niet was) door een monteur vanuit de bouw op 80-100% gezet. Default is 40-80%. Zou het zinnig zijn om deze terug te schroeven naar bij 60-80 en zien of dat beter matcht met de bypass. Deze staat nu al op 0,5 ingesteld (kan niet zwaarder).
Hallo Peter m de vries,

Ik heb precies dezelfde situatie denk ik als jou.
Nieuwbouw woning 2018
Intergas lHRE 28/24A cv ketel.
Op de Begane grond 1 vloerverwarming verdeler met 5 groepen. Aangestuurd door een honeywell round bedraade open therm thermostaat.
Op de verdieping en zolder 6 ruimtes met elk 1 radiator met thermostaatkranen maar met normale danfoss draaiknoppen.
Verdieping en zolder worden aangestuurd door een honeywell round bedraade thermostaat aan/uit.
In de cv aanvoerleiding onder de ketel zit een 3-weg klep ( 1 in 2 uit)deze staat in ruststand op de vloerverwarming kant zodat er altijd stroming is door de open therm aansturing.
Bij warmte vraag op de verdieping of zolder moet ik de aan/uit thermostaat die in de badkamer hangt bedienen, de ketel stuurt dan de 3- weg klep naar de radiatoren zijde.

Tot zover dacht ik dezelfde situatie.
Ik ben nu ook aan het proberen maar kom er ook niet uit vandaar dat ik hierop reageerde.
wat heb ik gedaan.
-In de buis naar de kamerthermostaat heb 2 x 1mm2 vd draad getrokken om de wandplaat van de evohome unit te voeden.( aangesloten met stekker bij de cv ketel).
-Op de OpenTherm aansluiting 11-12 van de ketel een R8810A OpenThermbox aangesloten.
-De evohome unit aangemeld en in de woonkamer opgehangen en ook als sensor ingesteld.
-Bij de ketel heb ik parallel over de bedraade aan/uit honeywell round een BDR91 wireless relais box aangesloten op de ketelpen 6-7. (relais box is een potentiaal vrij aan/uit contact net als de honeywell round aan/uit).
Dus tot zo ver is er nog niks ten opzichte van de originele toestand anders geworden en werkt alles nog.
Op alle radiatoren boven een HR92 thermostaatknop gemonteerd, behalve in de badkamer hier hangt de bedraade honeywell round aan/uit.
Ik heb 3 kamers kunnen programmeren om met de HR92 de BDR91 aan/uit te sturen.

De instelling begane grond heb ik NIET vloerverwarming maar kleine elektrische lading )via R8810A1018' met als sensor Evocontroller.
De instellingen verdiepingen heb ik NIET radiatoren maar kleine elektrische lading (BDR91) met als sensor radiatorknop.

-Jij had de vloerverwarming verdeler vervangen voor een HR80 maar dat is niet nodig bij 1 zone vloerverwarming( zonde van je geld
-bij een intergas ketel mag geen extra vloerverwarmingspomp , ander gaat je warmwater voorziening gek doen.
-bij je normale oude vloerverwarings verdeler was deze ingeregeld door de retour leidingen in te regelen, er staat nooit iets dicht dus daar is geen bypass voor nodig.
- Alleen voor de verdieping heb je een bypass nodig indien alle radiatoren per ongeluk dicht staan gedraaid.( vandaar dat ik in de badkamer een gewone kraan hou met de round aan/uit thermostaat)
Dus indien je overal thermostaatkranen zet moet er een bypass in het systeem om overdruk te voorkomen.
Ik ben nu dus met het programmeren van de HR92 thermostaatkranen met de BDR91 bezig, echter dit wil niet zo goed lukken.
hoeveel units kunnen een BDR91 onafhankelijk van elkaar aansturen.

[ Bericht 1% gewijzigd door marcjacobs op 29-12-2019 17:49:00 ]
pi_190756386
Een AVDO is een geschikte bypass.

Deze opent bij een stijgend drukverschil. De instelling is afhankelijk van de plek waar deze in je systeem zit. Idealiter gaat de bypass open al de ketel aanspringt en alles staat verder nog dicht. Daarnaast moet hij juist dicht blijven als er al één of meer circuits open staan.

Een goede instelling is dus cruciaal en dat betekent even wat "trial and error".
  maandag 30 december 2019 @ 01:31:30 #59
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_190760736
Voor mijn oma, die nu in haar woning ook HR92 met Evotouch zónder WiFi (op de internet functies na werkt die helemaal hetzelfde) heeft, de volgende vraag.

Is het mogelijk om sneltoetsen op het hoofdscherm te zetten?
Daar staat nu de knop Sneltoetsen, en willen wij de knop Afwezig hebben. Die hebben wij op 15 graden geconfigureerd. Als de functie niet actief is, staat 21 graden continu aan.
Mijn oma (83) krijgt het ‘slimme’ systeem niet aangeleerd dus moet enkelvoudig bediend worden. Via de knop Sneltoetsen is te doen, maar die ene knop op het hoofdscherm zou helemaal mooi zijn.

Alvast bedankt
pi_190829098
@greavy Bij mijn weten is dat niet mogelijk.
  woensdag 1 januari 2020 @ 20:27:16 #61
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_190831941
Ik had ook al lopen stoeien en zoeken op internet, en kon ook niks vinden. Dan doen we het gewoon via de knop "Sneltoetsen".
pi_190926002
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 17:00 schreef marcjacobs het volgende:

[..]

Hallo Peter m de vries,

Ik heb precies dezelfde situatie denk ik als jou.
Nieuwbouw woning 2018
Intergas lHRE 28/24A cv ketel.
Op de Begane grond 1 vloerverwarming verdeler met 5 groepen. Aangestuurd door een honeywell round bedraade open therm thermostaat.
Op de verdieping en zolder 6 ruimtes met elk 1 radiator met thermostaatkranen maar met normale danfoss draaiknoppen.
Verdieping en zolder worden aangestuurd door een honeywell round bedraade thermostaat aan/uit.
In de cv aanvoerleiding onder de ketel zit een 3-weg klep ( 1 in 2 uit)deze staat in ruststand op de vloerverwarming kant zodat er altijd stroming is door de open therm aansturing.
Bij warmte vraag op de verdieping of zolder moet ik de aan/uit thermostaat die in de badkamer hangt bedienen, de ketel stuurt dan de 3- weg klep naar de radiatoren zijde.

Tot zover dacht ik dezelfde situatie.
Ik ben nu ook aan het proberen maar kom er ook niet uit vandaar dat ik hierop reageerde.
wat heb ik gedaan.
-In de buis naar de kamerthermostaat heb 2 x 1mm2 vd draad getrokken om de wandplaat van de evohome unit te voeden.( aangesloten met stekker bij de cv ketel).
-Op de OpenTherm aansluiting 11-12 van de ketel een R8810A OpenThermbox aangesloten.
-De evohome unit aangemeld en in de woonkamer opgehangen en ook als sensor ingesteld.
-Bij de ketel heb ik parallel over de bedraade aan/uit honeywell round een BDR91 wireless relais box aangesloten op de ketelpen 6-7. (relais box is een potentiaal vrij aan/uit contact net als de honeywell round aan/uit).
Dus tot zo ver is er nog niks ten opzichte van de originele toestand anders geworden en werkt alles nog.
Op alle radiatoren boven een HR92 thermostaatknop gemonteerd, behalve in de badkamer hier hangt de bedraade honeywell round aan/uit.
Ik heb 3 kamers kunnen programmeren om met de HR92 de BDR91 aan/uit te sturen.

De instelling begane grond heb ik NIET vloerverwarming maar kleine elektrische lading )via R8810A1018' met als sensor Evocontroller.
De instellingen verdiepingen heb ik NIET radiatoren maar kleine elektrische lading (BDR91) met als sensor radiatorknop.

-Jij had de vloerverwarming verdeler vervangen voor een HR80 maar dat is niet nodig bij 1 zone vloerverwarming( zonde van je geld
-bij een intergas ketel mag geen extra vloerverwarmingspomp , ander gaat je warmwater voorziening gek doen.
-bij je normale oude vloerverwarings verdeler was deze ingeregeld door de retour leidingen in te regelen, er staat nooit iets dicht dus daar is geen bypass voor nodig.
- Alleen voor de verdieping heb je een bypass nodig indien alle radiatoren per ongeluk dicht staan gedraaid.( vandaar dat ik in de badkamer een gewone kraan hou met de round aan/uit thermostaat)
Dus indien je overal thermostaatkranen zet moet er een bypass in het systeem om overdruk te voorkomen.
Ik ben nu dus met het programmeren van de HR92 thermostaatkranen met de BDR91 bezig, echter dit wil niet zo goed lukken.
hoeveel units kunnen een BDR91 onafhankelijk van elkaar aansturen.
Situatie is inderdaad zelfde als bij mij. Ik heb uiteindelijk wel voor een HCE80 gekozen omdat op mijn vloerverdeler 3 zones zitten: Woonkamer, Keuken en Badkamer en ik in de Woonkamer een gashaard heb. Ik wil dus ipv 1 grote zone, 3 zones apart kunnen regelen, vandaar. Een aangezien ik nu dus ook thermische motoren op de verdeler heb geplaatst, dus ook (officieel) een bypass nodig.

Ben je nog verder gekomen met je opzet? Ik heb tot nu toe alleen nog de EvoHome icm HCE80 actief en die doet het nog niet naar mijn zin. Afgelopen dagen alle in en uitvoeren van een temperatuursensor voorzien om het gedrag eens inzichtelijk te krijgen. En volgens mij gaat dit totaal niet effectief.

Ik ga binnenkort de OpenTherm vervangen door Aan/Uit. Alternatief is dat ik de ketelschakeling door de HCE80 ga laten regelen (wat ik anderen ook al heb zien doen, bijv via pomp relais). Ik weet niet of dit nog een mogelijkheid gaat geven om vervolgens de overige zones met een BDR91 en HR92's werkend te krijgen als zones?
pi_190926058
Op de HCE80 zit een aansluiting om een ketel bedraad aan te sluiten. Nu dacht ik initieel dat dit een potentiaalvrij contact is, maar op de stikker staat 6v DC onder aansluitingen 5-6. In de handleiding lees ik 42v AC en als ik meet lijkt er niets te gebeuren.

Komt dit laatste doordat ik de HCE aan EvoHome heb gekoppeld? Ik had de hoop dat dit een contact was zodat ik deze kon gebruiken als input voor mijn metingen of er warmtevraag vanuit de HCE80 is.
pi_190926537
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 21:21 schreef petermdevries het volgende:
Op de HCE80 zit een aansluiting om een ketel bedraad aan te sluiten. Nu dacht ik initieel dat dit een potentiaalvrij contact is, maar op de stikker staat 6v DC onder aansluitingen 5-6. In de handleiding lees ik 42v AC en als ik meet lijkt er niets te gebeuren.

Komt dit laatste doordat ik de HCE aan EvoHome heb gekoppeld? Ik had de hoop dat dit een contact was zodat ik deze kon gebruiken als input voor mijn metingen of er warmtevraag vanuit de HCE80 is.
Blijkbaar zijn er verschillende uitvoeringen zie ik en heb ik een uitvoering met een analoge uitgang? Iemand een idee hoe dit werkt? Een spanning tussen 0..6 V afhankelijk van behoefte? Kan zo snel niet iets hierover vinden.
pi_190952949
Goedenavond,
Heb een vraagje over wat ik het beste kan doen.
Mijn evohome is van slag en springt uit zich zelf of bij het overspringen naar een andere temperatuur op 20 graden terwijl dat dus niet ingesteld is.
Iemand tips?
pi_190953923
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:11 schreef GVisje het volgende:
Goedenavond,
Heb een vraagje over wat ik het beste kan doen.
Mijn evohome is van slag en springt uit zich zelf of bij het overspringen naar een andere temperatuur op 20 graden terwijl dat dus niet ingesteld is.
Iemand tips?
Check batterijen! Dat was bij mij ooit de oorzaak
pi_190954764
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2019 10:32 schreef Speekselklier het volgende:
Dat gaat hij zelf leren als het goed is.
Er zijn nog wel wat instellingen die je kan aan zetten, weet ze even niet uit mijn hoofd.
Maar laat hem eerst maar een weekje aanstaan.
verder zit er een groot verschil tussen de thermostaat op 20 draaien en tegen de thermostaat zeggen dat je het om 17u 20 graden wil hebben. Het laatste is efficienter en minder kans op 'doorschieten', zeker in combi met opentherm.

De evohomeWIFI maakt zelf geen logs, maar zet de aktuele data in de cloud.
Met een programma als bijv. Domoticz kan je die data live inlezen en bewaren.
Je pc moet dan wel de hele dag aan staan.

Zelf gebruik ik er een Raspberry voor, zuiniger.
Heb je geen wifi versie dan zijn er andere mogelijkheden.
Even een oude post ophalen. Inmiddels draait hier ook een raspberry pi. Weet jij toevallig hoe ik de warmtevraag kan zien? En in domoticz zie ik alleen de laatste 24u, en langer geleden is de data geaggregeerd. Is Die wel nog ergens beschikbaar op detailniveau?
  donderdag 9 januari 2020 @ 21:01:54 #68
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190955112
helaas domoticz blijft bij die 24uur.
zelf haal ik met een script elke wijziging uit domoticz op en zet het in een aparte mysql database (500k records per stookjaar). van daar uit kan ik heel gedtaieerde grafieken maken.

ook haal ik alle opentherm data naar me toe. (opentherm gateway voor PI).
dan zie je ook alle interne temepaturen van de ketel.

[ Bericht 27% gewijzigd door Speekselklier op 09-01-2020 21:59:03 ]
Tot nooit .......
  donderdag 9 januari 2020 @ 21:13:55 #69
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190955382

een willekeurig grafiekje van gisteren.

ik heb een warmtepomp dus ik meet ook nog het stroomverbruik van de binnen en buitenunit (blauw)

woonkamer (rood) komt uit Evohome
verbruik (blauw) komt uit 2 extra slimme meters
TempIn en TempUit (groen) en ControlSet (grijs) komt uit Opentherm.
buitenTemp komt van WeerLive (geel)

ControlSet is gewenste watertemperatuur. Bij koud weer wat warmer en als je de thermostaat handmatig instelt is hij ook hoger dan via een programma. Hij wil het huis dan blijkbaar snel op temperatuur brengen.

MaxwaterSet is de maximale temperatuur, ingesteld in de ketel.

[ Bericht 21% gewijzigd door Speekselklier op 10-01-2020 09:07:14 ]
Tot nooit .......
pi_190960491
Dat antwoord vreesde ik al. Ben je bereid je scriptje te delen? Scheelt mij weer wat tijd...

En ik ga even zoeken naar die gateway for pi, wat dat precies is. Ik heb geen opentherm maar een aan/uit module maar dat moet ook te loggen zijn lijkt me...
  vrijdag 10 januari 2020 @ 10:18:00 #71
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190960806
ik ben altijd bereid te delen. het script zit echter verweven in een compleet systeem met loggen en aansturen van een compleet domotica systeem.

verwarming, verlichting, zonnepanelen, energie-meters enz enz.

losse PI's voor de verschillende doeleinden functioneren zelfstandig en communiceren met een centrale pc. Daar draaien scrips op om de boel verder te regelen. Deze pc kan ook het script van de PI overrulen.
(op basis van weerdata, aanwezigheid, telegram e.d).


Het script dat dit regelt heb je niks aan. 99% is ballast voor je.

ik zal later uitleggen hoe ik het gedaan heb. Dan kan je het mogelijk zelf bouwen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Speekselklier op 10-01-2020 10:23:51 ]
Tot nooit .......
  vrijdag 10 januari 2020 @ 10:25:52 #72
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190960862
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 09:40 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:

En ik ga even zoeken naar die gateway for pi, wat dat precies is. Ik heb geen opentherm maar een aan/uit module maar dat moet ook te loggen zijn lijkt me...
heb je een Remeha...
dan werkt de Opentherm gateway niet in een aanuit situatie. Je kan dan wel de remeha service tool kopen. Die geeft dezelfde info.
Tot nooit .......
pi_190962825
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 10:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

heb je een Remeha...
dan werkt de Opentherm gateway niet in een aanuit situatie. Je kan dan wel de remeha service tool kopen. Die geeft dezelfde info.
Ik heb een Itho Daalderop...
  vrijdag 10 januari 2020 @ 16:47:21 #74
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190965784
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 12:58 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:

[..]

Ik heb een Itho Daalderop...
ik heb de domoticz-DB script even in een PM aan je uitgelegd.
Het is nogal buiten de scope van Evohome dus weinig hier zullen er iets mee willen.
Tot nooit .......
pi_190965860
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 16:47 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik heb de domoticz-DB script even in een PM aan je uitgelegd.
Het is nogal buiten de scope van Evohome dus weinig hier zullen er iets mee willen.
Thx!
pi_190966915
Batterijen heb ik onlangs allemaal vervangen.
Vandaag wat meer thuis en als ik de knoppen hoorde draaien even wezen kijken en bij 1 knop staat er dan cycle klep. Jullie een idee wat dat betekent?
  vrijdag 10 januari 2020 @ 19:10:28 #77
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190967635
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 18:17 schreef GVisje het volgende:
Batterijen heb ik onlangs allemaal vervangen.
Vandaag wat meer thuis en als ik de knoppen hoorde draaien even wezen kijken en bij 1 knop staat er dan cycle klep. Jullie een idee wat dat betekent?
is het probleem soms ontstaan na het vervangen van de batterijen?
Tot nooit .......
pi_190967883
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 19:10 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

is het probleem soms ontstaan na het vervangen van de batterijen?
Ja klopt speekselklier.
  vrijdag 10 januari 2020 @ 19:32:19 #79
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190967951
als het mis gaat bij één knop zou ik daar de batterij nog een keer extra controleren. Is die niet kapot of zit ie niet helemaal goed..
Tot nooit .......
pi_190992199
Van 2 knoppen de batterijen vervangen en ook van hetzelfde merk als de andere en het probleem lijkt nu te zijn opgelost. Helemaal blij 😊
pi_191459174
is het evohome systeem te koppelen aan IFTT
  dinsdag 11 februari 2020 @ 20:33:26 #82
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_191461510
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 18:22 schreef catwizzel het volgende:
is het evohome systeem te koppelen aan IFTT
als IFTTT bedoeld is het antwoord JA.
hoe?
Tot nooit .......
pi_191469271
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 20:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

als IFTTT bedoeld is het antwoord JA.
hoe?
jazeker ik bedoel IFTTT

maar het werkt niet met evohome alleen in de US lijkt het te werken
  woensdag 12 februari 2020 @ 14:42:55 #84
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_191472129
ok.. geen ifttt dus.
ik heb bestuur de evohome zelf met domoticz.
en domoticz ondersteund dan weer wel ifttt (gebruik hetvzelf niet).
Dat zou dus ook een pad kunnen zijn.

(voordeel kan zijn dat je een deel van je scrips in domoticz kan bouwen en dus onafhankelijk zijn van internet)

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 12-02-2020 14:52:49 ]
Tot nooit .......
pi_191474217
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2020 14:42 schreef Speekselklier het volgende:
ok.. geen ifttt dus.
ik heb bestuur de evohome zelf met domoticz.
en domoticz ondersteund dan weer wel ifttt (gebruik hetvzelf niet).
Dat zou dus ook een pad kunnen zijn.

(voordeel kan zijn dat je een deel van je scrips in domoticz kan bouwen en dus onafhankelijk zijn van internet)
en kan je domoticz aansturen met je google home?
  woensdag 12 februari 2020 @ 17:38:21 #86
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_191474911
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 16:52 schreef catwizzel het volgende:

[..]

en kan je domoticz aansturen met je google home?
wat wil je precies bereiken?
wil je met google home via ifttt naar de evohome.
dan zou ik daar niet ook nog domoticz tussen plakken.

Dan heb je vier plekken waar het mis kan gaan.

ondersteund google home niet gewoon de evohome?
Tot nooit .......
pi_191475103
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2020 17:38 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

wat wil je precies bereiken?
wil je met google home via ifttt naar de evohome.
dan zou ik daar niet ook nog domoticz tussen plakken.

Dan heb je vier plekken waar het mis kan gaan.

ondersteund google home niet gewoon de evohome?
dat doet het wel maar niet geweldig
  vrijdag 14 februari 2020 @ 09:48:45 #88
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_191500684
Maar wil je uiteindelijk bereken?
Wat moet je evohome doen waar je GoogleHome of IFTTT voor nodig hebt. Misschien is de oplossing wel om geen van beide te gebruiken.. Maar een alteratief

ik kan wel roepen
googlehome -> ifttt -> domoticz -> evohome

maar hoe meer stappen, hoe meer er mis kan gaan.
je wil de boel ook niet onbestuurbaar hebben omdat een van die partijen een aanassing doen.

ik gebruik domoticz->evohome.
beide IN huis, dus zonder cloud.

[ Bericht 25% gewijzigd door Speekselklier op 14-02-2020 14:03:48 ]
Tot nooit .......
pi_191505493
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 09:48 schreef Speekselklier het volgende:
Maar wil je uiteindelijk bereken?
Wat moet je evohome doen waar je GoogleHome of IFTTT voor nodig hebt. Misschien is de oplossing wel om geen van beide te gebruiken.. Maar een alteratief

ik kan wel roepen
googlehome -> ifttt -> domoticz -> evohome

maar hoe meer stappen, hoe meer er mis kan gaan.
je wil de boel ook niet onbestuurbaar hebben omdat een van die partijen een aanassing doen.

ik gebruik domoticz->evohome.
beide IN huis, dus zonder cloud.

ik ben niet bekend met domoticz

wat ik wil is dat ik een zone een bepaalde tijd kan inschakelen en dat de evohome daarna weer naar zijn programma gaat.

dat kan ook met de app maar dit loopt 11x van de 10x vast dat is een drama
pi_191534510
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 16:32 schreef catwizzel het volgende:

[..]

ik ben niet bekend met domoticz

wat ik wil is dat ik een zone een bepaalde tijd kan inschakelen en dat de evohome daarna weer naar zijn programma gaat.

dat kan ook met de app maar dit loopt 11x van de 10x vast dat is een drama
IFTTT werkt met Evohome. Maar je kun het ook via de PC doen, mocht de app niet werken. Bij mij werkt hij weer sinds een paar maanden. Afkloppen...

Dit is de link om het via de PC te doen, of op je smartphone:
https://international.mytotalconnectcomfort.com
  zondag 8 maart 2020 @ 16:40:40 #91
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_191904166
Ook ik ga overstappen op Evohome, maar zit nog met wat vragen.

Situatie:
-Stadsverwarming

Benedenverdieping (grote open ruimte, appart kantoor en badkamer)
-Heteluchtverwarming, deze werkt niet naar mijn zin, en ga ik verwijderen en komen radiatoren voor terug.
-Vloerverwarming op benedenverdieping, deze ligt wat dieper, prima als "standby verwarming" maar om de boel even snel warm te krijgen niet voldoende.
-Serre met 2 radiatoren en RTL vloerverwarming.
-Haard welke veel gebruikt wordt als we thuis zijn.
-Kantoor en Badkamer met eigen radiator

Bovenverdieping
-diverse ruimtes met elk hun eigen radiator.

Plan is als volgt:

Benedenverdieping:
-vloerverwarming voorzien van zoneklep en BR91
-Heteluchtverwarming vervangen door radiator(en) met eigen HR92
-Radiatoren Serre beide een HR92, RTL vloerverwarming reageert hier dan lijkt mij uit zichzelf wel op.
-Radiatoren Kantoor / Badkamer voorzien van HR92

Bovenverdieping:
-Elke radiator een eigen HR92

Vragen:
-Goed plan of mis ik iets?
-Als een HR92 niet fijn is om de ruimtetemp te meten op die locatie kan ik nog bijspringen met een vrij plaatsen Round Wireless thermostaat?

maar mijn grootste vraagteken is:
Heeft de zoneklep bij de aanvoer nog wel zin? Stadsverwarming heeft een continu aanvoer, en elke radiator / klep zou dus zelf de boel kunnen regelen. Alles dicht betekend simpelweg geen stroming lijkt mij.
Ik zou deze klep namelijk kunnen hergerbuiken om de vloerverwarming te kunnen schakelen, en dat scheelt me dan een extra zoneklep&BR91 in de kosten.
Of is het toch verstandig deze te blijven schakelen als "hoofdafsluiter" ?
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  donderdag 14 mei 2020 @ 00:25:54 #92
368818 denman1710
Druk druk in een verbouwing
pi_193113022
Kan iemand mij (tegen betaling uiteraard en van dit forum topic) helpen bij het aansluiten op de ketel en instellen van de zones van het Evohome systeem wat we hebben aangekocht?

Regio Bergen op Zoom / Roosendaal

We hebben nu 14 knoppen geplaatst maar denken in sommige ruimtes waar 2 of meer radiatorknoppen zitten we deze misschien moeten samenvoegen tot een wireless round en we hebben 2 convectorputten waarop we "verborgen" aansturing nodig hebben (ook in een wireless round waarschijnlijk, of via het Honeywell display). Indien men mij kan/wil helpen, graag een PM.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 22:16:48 #93
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_193511496
Ik heb de HCE80 vloerverwarmingsunit. Weet iemand of die de pomp ook zonder warmtevraag dagelijks een paar minuten laat draaien om vastzitten te voorkomen?
pi_193778167
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 22:16 schreef leolinedance het volgende:
Ik heb de HCE80 vloerverwarmingsunit. Weet iemand of die de pomp ook zonder warmtevraag dagelijks een paar minuten laat draaien om vastzitten te voorkomen?
Goeie vraag, daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Heb nu 1x per week 10 min een hoge temperatuur ingesteld, zodat zowel de vloerverwarmingsknoppen als de pomp even in beweging zijn in deze warme periode
pi_195281775
Ik wilde voor het eerst maar weer eens gaan stoken... heb de meeste batterijen vervangen van de sensors want die waren leeg. Maar als ik de verwarming hoger zet gebeurt er niets. De ketel slaat ook niet aan. Voor de rest lijkt het hele systeem te werken. Iemand enig idee wat ik kan doen?
Facts don't care about your feelings
pi_195851359
Onze Evohome installatie bestaat uit:
- Evohome regelaar met wifi aan/uit
- 2 zones met vloerverwarming, ieder met zoneklep en ieder een BDR91, iedere zone met eigen round wireless thermostaat (T87RF2025)
- 1 zone slaapkamer met HR92 thermostaatkraan en round wireless thermostaat (T87RF2025). Hiermee zijn problemen (zie hieronder)
- 1 zone studeerkamer met HR92 thermostaatkraan en round wireless thermostaat (T87RF2025). Deze radiator staat niet aan.
- 1 zone badkamer met radiator met HR92 thermostaatkraan
- 1 zone zolder met radiator met HR92 thermostaatkraan. Deze radiator staat niet aan.

Cv-ketel ATAG model 2009 (aan/uit verbonden) aangestuurd door BDR91 met bypass ventiel DU145.

Dit is november 2019 geïnstalleerd en werkt qua temperatuurinstelling in de verschillende ruimtes prima. Maar vanaf het begin is er regelmatig een hinderlijk ratelend geluid vanuit de HR92 in de slaapkamer, vaak flink luid. Het lijkt er op dat dit bij een bepaalde open-stand van de thermostaatknop gebeurt, want het verdwijnt direct als de temperatuurinstelling wordt gewijzigd. Verder kun je het soms enigszins later verdwijnen door hard tegen de knop te drukken.
Soms treedt het geluid maar kort op als de HR92 bij het openen (of sluiten?) een bepaalde open-stand passeert. Soms duurt het enkele minuten als de HR92 in die open-stand blijft staan. Als je de HR92 er af haalt en aan het zwarte wieltje draait is de stand waarop het ratelende geluid klinkt ook met de hand te vinden.
Het thermostaatventiel van deze radiator is vervangen, echter zonder verbetering.
De aansluitingen van aanvoer en afvoer op deze radiator en de anderen zijn OK!

Aan de pompdruk van de cv-ketel is niets in te stellen. Wijziging van de ingestelde druk van de bypass loste dit probleem niet op. De max. watertemperatuur stond op 70 graden en die heb ik in stappen teruggebracht naar 50 graden. Het lijkt nu minder vaak op te treden nu, maar ik ben er niet zeker van of dit geen problemen geeft met de temperatuur in de ruimtes met radiatoren als het straks kouder wordt. Voor de vloerverwarming is dit geen probleem, want die heeft een eigen watertemperatuur van max 35 graden.

Ik vraag me nu af of dit de juiste oplossing is of dat er andere mogelijkheden zijn met de instellingen in het systeem. Of wellicht moet er andere apparatuur gebruikt worden. Wie heeft hier ervaring mee?

[ Bericht 0% gewijzigd door dmo6 op 25-10-2020 18:42:04 ]
pi_195950853
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 21:43 schreef petermdevries het volgende:

[..]

Blijkbaar zijn er verschillende uitvoeringen zie ik en heb ik een uitvoering met een analoge uitgang? Iemand een idee hoe dit werkt? Een spanning tussen 0..6 V afhankelijk van behoefte? Kan zo snel niet iets hierover vinden.
Hallo petermdevries,
Heb het forum al tijdje niet meer gevolgt, jij ook niet zie ik.
Ben je al wat wijzer geworden met het systeem.
Zag je naam ook al bij klusidee voorbijkomen dacht ik.
pi_195978019
@dmo6 Waarschijnlijk is de aan en afvoer verkeerd aangesloten. Als je die omdraait is het opgelost. Je kunt dit checken door met een koude radiator de ruimte te verwarmen. De radiator moet dan eerst van boven warm worden. Als deze eerst van onderen warm wordt zit de aansluiting verkeerd om. Dat geeft een klapperend geluid op de thermostaatkraan.
  maandag 16 november 2020 @ 13:04:01 #100
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_196270188
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2020 12:14 schreef lorkeers het volgende:
Vandaag nieuwe software gekregen voor evohome versie 02.00.19.33 met nieuwe opties. Ook is verwarmen/koelen nu mogelijk voor warmtepompen.
Dank u voor de slides, ik zal ze eens doornemen.

Ik zie dat er nu ook een koel-functie in zit.
Eigenlijk zo je in de EvoHome verschillende profielen willen instellen. Een voor een CV en de andere voor warmtepomp. LTV, langzamer opwarmen, minder laten afkoelen. Volgens mij kan de EvoHome dat allemaal veel beter als hij weet dat er een warmtepomp aan hangt.

Als voorbeeld: als ik mijn woning flink laat afkoelen en dan in een keer naar 21 graden draai (op de EvoHome) dan schiet mijn warmtepomp in bacup-mode en draait op de 4kw elementen. Dat is helemaal nergens voor nodig maar blijbaar wil de EvoHome het huis dan vlot op temperatuur brengen met water van 60 graden

Zet ik de EvoHome eerst twee graden hoger en dan later weer twee graden dat doen hij het netjes op de buitenunit. Ik heb zelf, behalve een EvoHome ook domoticz en zie met een OpenTherm gateway wat de warmtepomp doet. De EvoHome 'vraagt' gewoon 60 graden water, de WP gaat dan over op zijn elementen en dat is nergens voor nodig. Ik kan temper de thermostaat dan zelf zodart dat de EvoHome wat kouder water vraagt.
Tot nooit .......
  dinsdag 24 november 2020 @ 13:02:50 #101
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_196391004
Ik hou zo van dit systeem hè. Ik vind het fantastisch werken. Ik denk dat ik verder ga uitbreiden. Al gebruik ik de verwarming in de slaapkamers sowieso niet :')
pi_196504864
Goedenavond,

Ik heb een tijdje geleden ook een Evohome systeem aangeschaft (opentherm), maar nu vraag ik mij af hoe ik mijn ketel temperatuur het beste kan instellen zodat ik zo zuinig mogelijk stook. Normaal gesproken is het volgens mij zo dat hoe lager je de temperatuur van de ketel zet, hoe zuiniger je stookt. Echter heb ik een opentherm Evohome systeem, en dus ook opentherm ketel, en zou de Evohome module er voor moeten zorgen dat de ketel zo efficiënt mogelijk verwarmd. Als het maar 1 graad warmer hoeft te worden dan zal de ketel niet vol gaan stoken en maar een gedeelte van zijn capaciteit gebruiken. Betekend dit dan ook dat als ik gebruik maak van opentherm, dat ik dan mijn ketel temperatuur op maximaal kan zetten omdat in mijn geval de Evohome module bepaald of de ketel veel of weinig vermogen moet leveren en er daardoor dus al voor zorgt dat het efficiënt gebeurd?

Ik kan dit eigenlijk nergens goed op internet vinden en het lijkt mij eigenlijk ook niet goed als je de ketel te laag hebt ingesteld als je een opentherm regeling gebruikt. De opentherm kan dan namelijk misschien niet zo regelen als die idealiter zou willen doen, omdat je de maximum temperatuur beperkt hebt.

Gr,

Arne
  dinsdag 1 december 2020 @ 22:10:03 #103
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_196507344
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 19:59 schreef Arne. het volgende:
Goedenavond,

Ik heb een tijdje geleden ook een Evohome systeem aangeschaft (opentherm), maar nu vraag ik mij af hoe ik mijn ketel temperatuur het beste kan instellen zodat ik zo zuinig mogelijk stook. Normaal gesproken is het volgens mij zo dat hoe lager je de temperatuur van de ketel zet, hoe zuiniger je stookt. Echter heb ik een opentherm Evohome systeem, en dus ook opentherm ketel, en zou de Evohome module er voor moeten zorgen dat de ketel zo efficiënt mogelijk verwarmd. Als het maar 1 graad warmer hoeft te worden dan zal de ketel niet vol gaan stoken en maar een gedeelte van zijn capaciteit gebruiken. Betekend dit dan ook dat als ik gebruik maak van opentherm, dat ik dan mijn ketel temperatuur op maximaal kan zetten omdat in mijn geval de Evohome module bepaald of de ketel veel of weinig vermogen moet leveren en er daardoor dus al voor zorgt dat het efficiënt gebeurd?

Ik kan dit eigenlijk nergens goed op internet vinden en het lijkt mij eigenlijk ook niet goed als je de ketel te laag hebt ingesteld als je een opentherm regeling gebruikt. De opentherm kan dan namelijk misschien niet zo regelen als die idealiter zou willen doen, omdat je de maximum temperatuur beperkt hebt.

Gr,

Arne
ik zou op de ketel de temperatuur ook lager zetten.
Evohome zoekt niet de zuinigste stand maar de meest comfortabele.
Hij heett er geen enkele moeite mee om de ketel vol door te stoken. Iets dat in 80% van de huizen onnodig is.

Als je ketel lager zet scheelt dat behoorlijk aan gas. En mocht je een paar seizonen < 50 graden aan kan weet je ook dat je huis geschikt is voor LTV (warmtepomp ed)

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 02-12-2020 12:02:11 ]
Tot nooit .......
pi_196537672
Ik sta op het punt een Evohome systeem aan te schaffen, nog wel een paar vraagjes hierover.

Ik heb vloerverwarming en heb daar een zoneklep voor nodig, zoiets als deze:
https://www.cvkoopjes.nl/(...)ndraad-zoneklep.html

Maar ik heb 15mm buis lopen en zoek er dus één geschikt voor 15mm, is deze verkrijgbaar ?
Ik las dat hij zowel in de toevoer als in de retour leiding kan worden geplaatst, is één van deze opties beter dan de andere ?

Als ik hem in de retour plaats moet hij 90 graden worden gedraaid, anders zit de toevoer in de weg. kan het kwaad deze zoneregelaar op z'n kant te plaatsen ?

Klopt het dat je ook een relais nodig hebt voor de zoneklep ?
zo ja, is dat deze https://www.kijkvoelbelee(...)it-module-BDR91A1000
Hoe werkt dat ding precies? ik begrijp dat je hem op het aan/uit contact van de ketel aansluit. heeft hij dan een draadloze verbinding naar de zoneklep ? of geeft hij een seintje aan het bedieningspaneel in de woonkamer en stuurt die hem draadloos aan ?

Overigens heb ik nu een pompschakelaar met een voeler op de toevoer, is dat niet voldoende of heb ik hoe dan ook een zoneklep en een relais nodig ?
  donderdag 3 december 2020 @ 22:43:36 #105
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_196541259
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 19:57 schreef Piet200 het volgende:

Ik heb vloerverwarming en heb daar een zoneklep voor nodig, zoiets als deze:
https://www.cvkoopjes.nl/(...)ndraad-zoneklep.html

Maar ik heb 15mm buis lopen en zoek er dus één geschikt voor 15mm, is deze verkrijgbaar ?

gewoon een 15-22mm verloopknelring erin. Eigenlijk een heel dikke knelring.

https://www.warmteservice(...)gin=Search%20Results
Tot nooit .......
  donderdag 3 december 2020 @ 22:47:16 #106
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_196541346
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 19:57 schreef Piet200 het volgende:

Ik heb vloerverwarming en heb daar een zoneklep voor nodig, zoiets als deze:
https://www.cvkoopjes.nl/(...)ndraad-zoneklep.html

Maar ik heb 15mm buis lopen en zoek er dus één geschikt voor 15mm, is deze verkrijgbaar ?

gewoon een 15-22mm verloopknelring erin. Eigenlijk een heel dikke knelring.
https://www.warmteservice(...)gin=Search%20Results
vraag even of hij geechikt is voor je leidingsysteem. Ik weet niet of het overal geschikt voor is.

je hebt nog een relais nodig inderdaad.
Alles praat draadloos met je display. Je display verwerkt de informatie van je thermostaten en stuurt je cv-ketel (relais of opentherm), zonekleppen en thermostaatknoppen aan.

De zoneklep zorgt ervoor dat als je een andere ruimte verwarmt de vloerverwarming niet ook opwarmt. Een voeler regelt dat niet.

Als de pomp alleen voor de vloerverwarming is (1 zone) dan kan je mogelijk het relais op de pomp aansluiten en heb je geen zoneklep nodig... (weet iemand dit ???).

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 03-12-2020 22:57:38 ]
Tot nooit .......
pi_196553586
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 22:47 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

gewoon een 15-22mm verloopknelring erin. Eigenlijk een heel dikke knelring.
https://www.warmteservice(...)gin=Search%20Results
vraag even of hij geechikt is voor je leidingsysteem. Ik weet niet of het overal geschikt voor is.

je hebt nog een relais nodig inderdaad.
Alles praat draadloos met je display. Je display verwerkt de informatie van je thermostaten en stuurt je cv-ketel (relais of opentherm), zonekleppen en thermostaatknoppen aan.

De zoneklep zorgt ervoor dat als je een andere ruimte verwarmt de vloerverwarming niet ook opwarmt. Een voeler regelt dat niet.

Als de pomp alleen voor de vloerverwarming is (1 zone) dan kan je mogelijk het relais op de pomp aansluiten en heb je geen zoneklep nodig... (weet iemand dit ???).
Bedankt voor je toelichting.
probeer alles een beetje op een rijtje te krijgen en ik niet iets vergeet.

Ik heb een modulerende ketel en als ik het goed begrijp heb ik daarvoor dit relais nodig: https://www.vloerverwarmi(...)r8810a1018-opentherm

Ben wel erg benieuwd of ik inderdaad het relais op de pomp kan aansluiten en dan zonder zoneklep uit de voeten kan. iemand die daar meer over weet ?
  vrijdag 4 december 2020 @ 20:11:59 #108
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_196553788
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 20:02 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Bedankt voor je toelichting.
probeer alles een beetje op een rijtje te krijgen en ik niet iets vergeet.

Ik heb een modulerende ketel en als ik het goed begrijp heb ik daarvoor dit relais nodig: https://www.vloerverwarmi(...)r8810a1018-opentherm

die heb ik ook inderdaad en bij mij werkt het goed. Ik weet ook dat bij anderen de aan/uit versie gebruiken omdat hun ketel niet goed reageerde. Volgens mij moet je met de Opentherm versie beginnen.
quote:
Ben wel erg benieuwd of ik inderdaad het relais op de pomp kan aansluiten en dan zonder zoneklep uit de voeten kan. iemand die daar meer over weet ?
De zoneklep voorkomt dat dat er water stroomt. Ik zou zeggen dat als de pomp niet draait er ook geen water stroomt of in elk geval nuet veel.
Tot nooit .......
pi_196553979
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 20:11 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

die heb ik ook inderdaad en bij mij werkt het goed. Ik weet ook dat bij anderen de aan/uit versie gebruiken omdat hun ketel niet goed reageerde. Volgens mij moet je met de Opentherm versie beginnen.
[..]

De zoneklep voorkomt dat dat er water stroomt. Ik zou zeggen dat als de pomp niet draait er ook geen water stroomt of in elk geval nuet veel.
Dat lijkt mij ook. het kan toch geen kwaad als ik zonder begin ?
Kan altijd nog uitbreiden mocht het nodig zijn. toch ?
  vrijdag 4 december 2020 @ 22:14:59 #110
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_196556239
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 20:11 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

die heb ik ook inderdaad en bij mij werkt het goed. Ik weet ook dat bij anderen de aan/uit versie gebruiken omdat hun ketel niet goed reageerde. Volgens mij moet je met de Opentherm versie beginnen.
[..]

De zoneklep voorkomt dat dat er water stroomt. Ik zou zeggen dat als de pomp niet draait er ook geen water stroomt of in elk geval nuet veel.
Er stroomt minder water, want je cv pomp blijft gewoon pompen natuurlijk. En ik weet niet hoe tof die het vindt als die ook ineens een vloerverwarming circuit voor z'n kiezen krijgt.

Al met al is het niet voor niets dat de voorgeschreven oplossing een zoneklep is. Als het relais op de pomp aansluiten voldeed, waarom adviseren ze dan altijd een zoneklep?
pi_196589406
@Arne. Het verlagen van de aanvoertemperatuur kan soms helpen, maar er zijn ook gevallen bekend waarbij het juist meer energie kost, omdat de ketel niet meer terug moduleert. Bij een goede regeling is het dus niet nodig omdat je CV op basis van OT regelt. DWZ snel op temperatuur brengen met een wat hogere aanvoer en dan met een lagere aanvoer op temperatuur houden.

Bepalend voor het condenseren is overigens de retourtemperatuur.
pi_196743064
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 20:39 schreef bertpit het volgende:
@:Arne. Het verlagen van de aanvoertemperatuur kan soms helpen, maar er zijn ook gevallen bekend waarbij het juist meer energie kost, omdat de ketel niet meer terug moduleert. Bij een goede regeling is het dus niet nodig omdat je CV op basis van OT regelt. DWZ snel op temperatuur brengen met een wat hogere aanvoer en dan met een lagere aanvoer op temperatuur houden.

Bepalend voor het condenseren is overigens de retourtemperatuur.
Bert, betekend dit dan dat ik de ketel het beste op de maximum temperatuur kan laten staan? Of is het niet nodig om hem dan op 90 graden te hebben en is 70 of 80 ook goed?

En wat bedoel je precies met het condenseren? Is dit iets wat je moet voorkomen en is het dan daarvoor beter om een wat hogere keteltemperatuur te hebben?
pi_196769767
Al je ketel condenseert, dan stookt hij zuinig op hoog rendement. De retourtemperatuur (Tr) bepaalt de mate van condensatie. Alles beneden de 55 graden Tr is goed, hoe lager hoe hoger het rendement van je ketel.

Gemiddeld zijn alle ketels overbemeten dus kan het vermogen naar beneden. Dat kan op verschillende manieren afhankelijk van het type ketel. Hij komt dan nooit meer hoger dan XXX kW. Vaak kun je dat doen door de max Ta naar beneden te zetten of juist het toerental van de ventilator te verminderen. Doe dat laatste niet zonder dat je weet wat de minimum instelling is. Ik heb een ketel die dat helemaal automatisch doet, dus kunnen de fabrieksinstellingen blijven staan.

Maar er zijn ook ketels die een hoog starttoerental hebben gedurende een halve minuut. Als ze dat toerental niet brereiken, wegens een te laag ingestelde Ta, dan moduleert de ketel niet terug, blijft deze een te hoog vermogen geven maar kan hij dat vaak niet kwijt. Bij een vloerverwarming gaat de bypass dan open en er wordt warm water rondgepompt waar je het niet wil. Daarom heb ik wat moeite met de campagne "zet hem op 60".
pi_196839438
Aha oké, duidelijk. Dank voor de reacties.
  maandag 8 februari 2021 @ 11:34:38 #115
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_197886383
We hebben een Evohome systeem, maar bij enkele ruimtes reageert de radiatorknop niet.
Via Wifi niets, handmatig ook niets.

Het enige dat ik me kan bedenken is dat alle warmte naar één radiator gaat.. Want onze eigen slaapkamer heeft hij opgewarmd naar zo'n 16 graden (hadden we niet ingesteld, maar goed)... en hij denkt dat het er maar 10 graden is. Het stond ingesteld op 12 graden. Batterij uit de knop als een soort reset, en toen pakte hij wel de juiste temperatuur.

Heb toen onze eigen kamer ook maar op 10 graden gezet, en de radiator stopte inderdaad met verwarmen, maar de warmte ging toen niet naar de andere kamers.

Wat zou het kunnen zijn, en heeft resetten zin? Zo ja, waar vind je dat? Want het lokale installatiebedrijf heeft destijds alles geïnstalleerd voor ons
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_197888188
Ik ben er klaar mee met evohome, heb dit als installateur zijnde een paar keer geinstalleerd en kan steeds terug naar klanten.
HR92 kapot, relaisbox die niet meer reageert enz.
Daarnaast steeds veel fouten in het logboek zoals connectiefout.
Voor de prijs is de kwaliteit echt niet ok, en de support is ook maar magertjes.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 8 februari 2021 @ 14:23:43 #117
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_197889006
Ik heb een eerste generatie EvoHome. In het verleden hier actief meegepost, dat is de laatste jaren een beetje verslonsd. Nu heb ik een probleem en hopelijk kunnen jullie mij helpen:

Ik heb al enkele jaren dat in de winter bij het douchen of in bad gaan het warm water ineens stopt. De enige oplossing is de kraan drie minuten uit of naar zolder lopen en daar de knop op de draadloze connector van EvoHome een keer indrukken zodat het lampje groen wordt en de ketel weer activeert.

Vorig jaar is de warmtesensor van de ketel (Intergas) al een keer vervangen, maar dat heeft niet voor een oplossing gezorgd. Het ligt niet aan de thermostaatkranen, aangezien bad en douche twee verschillende kranen zijn bij ons.

Omdat het probleem alleen in de winter voorkomt, heb ik de volgende theorie: EvoHome laat de ketel op een bepaald moment uitgaan en de ketel heeft op dat moment niet door dat er warmtevraag is van de kranen. Op geen andere wijze kan ik ik anders verklaren dat de ketel met de warme kraan aan in standby modus gaat. Iets moet daar opdracht voor geven. Ook gebeurt het niet altijd, dus er moet iets zijn wat triggert.

Iemand enig idee of dit inderdaad door EvoHome zou kunnen komen en waar ik het zou moeten zoeken? Ik ben een beetje klaar met vrouw en dochter die beginnen te gillen op de badkamer omdat de douche met warm water stopt zodra ze hun haren ingezeept hebben...
pi_198004907
quote:
2s.gif Op maandag 8 februari 2021 13:32 schreef junkiexp het volgende:
Ik ben er klaar mee met evohome, heb dit als installateur zijnde een paar keer geinstalleerd en kan steeds terug naar klanten.
HR92 kapot, relaisbox die niet meer reageert enz.
Daarnaast steeds veel fouten in het logboek zoals connectiefout.
Voor de prijs is de kwaliteit echt niet ok, en de support is ook maar magertjes.
Heb thuis Evohome en op kantoor Tado. Die laatste werkt echt in ieder opzicht beter.
Facts don't care about your feelings
pi_198046742
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 14:23 schreef Coelho het volgende:
Ik heb een eerste generatie EvoHome. In het verleden hier actief meegepost, dat is de laatste jaren een beetje verslonsd. Nu heb ik een probleem en hopelijk kunnen jullie mij helpen:

Ik heb al enkele jaren dat in de winter bij het douchen of in bad gaan het warm water ineens stopt. De enige oplossing is de kraan drie minuten uit of naar zolder lopen en daar de knop op de draadloze connector van EvoHome een keer indrukken zodat het lampje groen wordt en de ketel weer activeert.

Vorig jaar is de warmtesensor van de ketel (Intergas) al een keer vervangen, maar dat heeft niet voor een oplossing gezorgd. Het ligt niet aan de thermostaatkranen, aangezien bad en douche twee verschillende kranen zijn bij ons.

Omdat het probleem alleen in de winter voorkomt, heb ik de volgende theorie: EvoHome laat de ketel op een bepaald moment uitgaan en de ketel heeft op dat moment niet door dat er warmtevraag is van de kranen. Op geen andere wijze kan ik ik anders verklaren dat de ketel met de warme kraan aan in standby modus gaat. Iets moet daar opdracht voor geven. Ook gebeurt het niet altijd, dus er moet iets zijn wat triggert.

Iemand enig idee of dit inderdaad door EvoHome zou kunnen komen en waar ik het zou moeten zoeken? Ik ben een beetje klaar met vrouw en dochter die beginnen te gillen op de badkamer omdat de douche met warm water stopt zodra ze hun haren ingezeept hebben...
Hallo Coelho, sinds ik Evohome heb (2012) geeft mijn Nefit ketel geen warm water als Evohome alle radiatoren heeft dichtgedraaid. Volgens de installateurs is dit normaal bij (Nefit) ketels. Zomers is dat geen probleem, dan zet ik permanent 1 radiator handmatig open omdat er toch niet gestookt wordt. 's-winters overdag staat er altijd wel ergens een radiator (een beetje) open, indien ik 's-winters 's-avonds laat of 's-nachts na de stooktijd warm water wil tappen zet ik even een radiator handmatig open zonder Evohome.

Groet, Arjan
  woensdag 17 februari 2021 @ 10:13:56 #120
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_198051274
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 22:33 schreef ajsmit1 het volgende:

[..]

Hallo Coelho, sinds ik Evohome heb (2012) geeft mijn Nefit ketel geen warm water als Evohome alle radiatoren heeft dichtgedraaid. Volgens de installateurs is dit normaal bij (Nefit) ketels. Zomers is dat geen probleem, dan zet ik permanent 1 radiator handmatig open omdat er toch niet gestookt wordt. 's-winters overdag staat er altijd wel ergens een radiator (een beetje) open, indien ik 's-winters 's-avonds laat of 's-nachts na de stooktijd warm water wil tappen zet ik even een radiator handmatig open zonder Evohome.

Groet, Arjan
Dank je voor je reactie. Je bent de eerste die mijn verhaal enigszins weet te be-amen. Ik heb een Intergas, maar blijkbaar iets soortgelijks. Wat ik nog niet snap is waarom de ketel geen warm water meer geeft als Evohome de warmtevraag stopt (de radiatoren stopt). Ik zal Intergas eens bellen, misschien kunnen zij mij verder helpen.

Omdat het lijkt dat het water om de 10 minuten koud wordt, heb ik mijn schakelingen per uur inmiddels weer teruggezet van 6 naar 3. De minimale aan-tijd staat op 2 minuten. Waar heb jij en anderen deze parameters op staan?
  woensdag 17 februari 2021 @ 10:57:01 #121
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198052129
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 10:13 schreef Coelho het volgende:

[..]

Dank je voor je reactie. Je bent de eerste die mijn verhaal enigszins weet te be-amen. Ik heb een Intergas, maar blijkbaar iets soortgelijks. Wat ik nog niet snap is waarom de ketel geen warm water meer geeft als Evohome de warmtevraag stopt (de radiatoren stopt). Ik zal Intergas eens bellen, misschien kunnen zij mij verder helpen.

Omdat het lijkt dat het water om de 10 minuten koud wordt, heb ik mijn schakelingen per uur inmiddels weer teruggezet van 6 naar 3. De minimale aan-tijd staat op 2 minuten. Waar heb jij en anderen deze parameters op staan?
Misschien heeft het er niet alles mee te maken.

Ik had een soortgelijk probleem toen ik een thermostaatkraan in de woonlkamer monteerde in combinatie met mijn oude Vaillant ketel.. Ik had toen nog geen Evohome. Mijn installateur zei toen dat ik geen thermostaatkraan in de woonkamer kon monteren omdat ik een minimale flow op de cv moest houden en met de thermostaatknop ging de grootste radiator van het huis dicht als de woonkamer op temperatuur was.
Tot nooit .......
  woensdag 17 februari 2021 @ 11:11:49 #122
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_198052428
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 10:57 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Misschien heeft het er niet alles mee te maken.

Ik had een soortgelijk probleem toen ik een thermostaatkraan in de woonlkamer monteerde in combinatie met mijn oude Vaillant ketel.. Ik had toen nog geen Evohome. Mijn installateur zei toen dat ik geen thermostaatkraan in de woonkamer kon monteren omdat ik een minimale flow op de cv moest houden en met de thermostaatknop ging de grootste radiator van het huis dicht als de woonkamer op temperatuur was.
Ik heb net nog even contact gehad met Intergas en die lijken min of meer hetzelfde te zeggen. Sowieso zou CV warmtevraag los staan van en ondergeschikt zijn aan tapwatervraag. Deze persoon had het over de mengkraan in de douche en het al dan niet bereiken van de tapdrempel, de minimale flow die nodig is om de ketel te activeren. Ik heb het echter ook als de kraan van het bad of de wasbak open staat. Dat zou daar weer tegen pleiten.
  woensdag 17 februari 2021 @ 14:16:33 #123
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198056025
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 11:11 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik heb net nog even contact gehad met Intergas en die lijken min of meer hetzelfde te zeggen. Sowieso zou CV warmtevraag los staan van en ondergeschikt zijn aan tapwatervraag. Deze persoon had het over de mengkraan in de douche en het al dan niet bereiken van de tapdrempel, de minimale flow die nodig is om de ketel te activeren. Ik heb het echter ook als de kraan van het bad of de wasbak open staat. Dat zou daar weer tegen pleiten.
Ik heb het hier niet over de minimale flow van de kranen.

Wat ik begreep is dat ook als je tapwater afneemt er een minimale flow in je cv-systeem moet blijven.
Alle radiatoren dicht in je huis kan zoals de Evohome doet kan dus problemen geven met je tapwater.
Dat was mijn ervaring in elk geval met een Vaillant.

voor zekerheid, in mijn vorige relaas doelde ik op een thermostaatKNOP ipv kraan in de woonkamer.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 17-02-2021 14:33:02 ]
Tot nooit .......
pi_201596961
Leeft dit forum nog?
pi_201739118
Weet iemand of het mogelijk is om een hybride warmtepomp de Aurea Hybride add-on aan te sturen met Evohome (bijv. dmv een BDR91)? De controle vd warmtepomp wordt weer verbonden met de ketel en schakelt deze bij indien nodig.

Groet,

Richard
  dinsdag 4 januari 2022 @ 08:22:03 #126
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_203023010
We hebben sinds een dag of vijf EvoHome. Thermostaatknoppen in woonkamer en twee slaapkamers. Maar als ie ‘s morgens in de slaapkamer aan gaat (timer gezet op 07:00) en op temperatuur is, gaat het motortje in de knop elke paar minuten weer even aan. Dat is gekmakend natuurlijk. Is dat normaal? Wat doet hij dan? Ziet ie dan dat het nog maar 18,9 graad is ipv de ingestelde 19,0 waardoor hij weer bij gaat stoken ofzo..?
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_203023978
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 08:22 schreef darktower het volgende:
We hebben sinds een dag of vijf EvoHome. Thermostaatknoppen in woonkamer en twee slaapkamers. Maar als ie ‘s morgens in de slaapkamer aan gaat (timer gezet op 07:00) en op temperatuur is, gaat het motortje in de knop elke paar minuten weer even aan. Dat is gekmakend natuurlijk. Is dat normaal? Wat doet hij dan? Ziet ie dan dat het nog maar 18,9 graad is ipv de ingestelde 19,0 waardoor hij weer bij gaat stoken ofzo..?
Nee gelukkig is ie iets intelligenter dan dat en spaart ie zones op binnen een marge. Ik vermoed dat het iets met calibratie van de knop te maken heeft. Heb je dit gedrag in alle zones of alleen die slaapkamer?
  dinsdag 4 januari 2022 @ 14:38:23 #128
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_203029502
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 09:39 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]
Nee gelukkig is ie iets intelligenter dan dat en spaart ie zones op binnen een marge. Ik vermoed dat het iets met calibratie van de knop te maken heeft. Heb je dit gedrag in alle zones of alleen die slaapkamer?
Alleen slaapkamer so far lijkt het
Spaart ie zones op?
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
  dinsdag 4 januari 2022 @ 19:32:11 #129
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_203035085
Aanvulling: vandaag installateur opnieuw langs. Ze waren namelijk nog een HR92 ding vergeten er op te zetten in de slaapkamer (in een bijkast/ruimte). Nadat dat gedaan was zeiden ze dat er een thermostaat moest komen, want anders zouden de twee radiatoren van elkaar in de war raken. Dus die er ook bij gezet (we hadden nog een Honeywell Round ding liggen). Het geluid zou na enkele dagen minder moeten worden, gaf hij aan, omdat het systeem nog moet leren. Zal mij benieuwen.

Meanwhile: ik zette vandaag via het schermpje de woonkamer op 20 graden. Ding gaat verwarmen, haalt de 20... en gaat door... inmiddels 22,5 en verwarmt nog steeds. Slaapkamer staat op 15,5, maar blijft maar op 18 hangen. En de derde ruimte waar we een EvoHome ding hebben ging spontaan naar de basistemperatuur van 15,5 terwijl hij was ingesteld op 20. Dit gaat nog niet helemaal lekker.. :(
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_203049048
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 14:38 schreef darktower het volgende:

[..]
Alleen slaapkamer so far lijkt het
Spaart ie zones op?
Hij zal niet bij elke vraag van een radiator meteen de ketel inschakelen. Dan staat de ketel namelijk de hele dag te draaien, en zijn de batterijen van je knoppen in no time leeg.
  donderdag 6 januari 2022 @ 11:44:40 #131
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_203060770
quote:
0s.gif Op woensdag 5 januari 2022 16:31 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]
Hij zal niet bij elke vraag van een radiator meteen de ketel inschakelen. Dan staat de ketel namelijk de hele dag te draaien, en zijn de batterijen van je knoppen in no time leeg.
Snap ik.. maar waarom verwarmt ie nog steeds als ie al 22,5 graad is terwijl de zone is ingesteld op 17,5..?
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_205218030
Hallo,

ik ben nu ruim 10 jaar een tevreden gebruiker van Evohome in combinatie met een CV ketel. Ik ben me nu aan het oriënteren op een hybride warmtepomp en las ergens dat evohome ook een warmtepomp kan aansturen om bijvoorbeeld in de zomer de vloer te koelen.

Heeft iemand daar al ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet, Arjan
pi_206476277
Ik zie bij mij geregeld de ketel aanslaan en pas na een korte tijd de desbetreffende radiatorkraan open gaan. Met als gevolg dat de ketel ‘te vroeg’ afslaat door het bereiken van de maximale temp.
Is hier iets aan te doen?
pi_207189672
Hele maand gestookt ivm vorst geen problemen
Nu 10C buiten dus op de app verwarming UIT
Gaat gisteren avond om 23.00 de cv plankgas aan op alle radiatoren :o
Hoe kan dit :?
pi_207191681
quote:
6s.gif Op donderdag 22 december 2022 18:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hele maand gestookt ivm vorst geen problemen
Nu 10C buiten dus op de app verwarming UIT
Gaat gisteren avond om 23.00 de cv plankgas aan op alle radiatoren :o
Hoe kan dit :?
Is gewoon troep die honeywell evohome
Vakman pur sang
pi_207194235
En nu alweer :o :(
  vrijdag 23 december 2022 @ 03:05:41 #137
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207195564
quote:
6s.gif Op donderdag 22 december 2022 23:03 schreef ikweethetookniet het volgende:
En nu alweer :o :(
Is een van je batterijen leeg of heeft een van je thermostaten/actoren geen vebinding? Kijk even in je errorlog.

Bij slechte communicatie kan je trouwens instellen: 'alles aan' of 'alles uit'. 'aan' is volgens mij de default.
Tot nooit .......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')