Onze Evohome installatie bestaat uit:
- Evohome regelaar met wifi aan/uit
- 2 zones met vloerverwarming, ieder met zoneklep en ieder een BDR91, iedere zone met eigen round wireless thermostaat (T87RF2025)
- 1 zone slaapkamer met HR92 thermostaatkraan en round wireless thermostaat (T87RF2025). Hiermee zijn problemen (zie hieronder)
- 1 zone studeerkamer met HR92 thermostaatkraan en round wireless thermostaat (T87RF2025). Deze radiator staat niet aan.
- 1 zone badkamer met radiator met HR92 thermostaatkraan
- 1 zone zolder met radiator met HR92 thermostaatkraan. Deze radiator staat niet aan.
Cv-ketel
ATAG model 2009 (aan/uit verbonden) aangestuurd door BDR91 met bypass ventiel DU145.
Dit is november 2019 geïnstalleerd en werkt qua temperatuurinstelling in de verschillende ruimtes prima. Maar vanaf het begin is er regelmatig een hinderlijk ratelend geluid vanuit de HR92 in de slaapkamer, vaak flink luid. Het lijkt er op dat dit bij een bepaalde open-stand van de thermostaatknop gebeurt, want het verdwijnt direct als de temperatuurinstelling wordt gewijzigd. Verder kun je het soms enigszins later verdwijnen door hard tegen de knop te drukken.
Soms treedt het geluid maar kort op als de HR92 bij het openen (of sluiten?) een bepaalde open-stand passeert. Soms duurt het enkele minuten als de HR92 in die open-stand blijft staan. Als je de HR92 er af haalt en aan het zwarte wieltje draait is de stand waarop het ratelende geluid klinkt ook met de hand te vinden.
Het thermostaatventiel van deze radiator is vervangen, echter zonder verbetering.
De aansluitingen van aanvoer en afvoer op deze radiator en de anderen zijn OK!
Aan de pompdruk van de cv-ketel is niets in te stellen. Wijziging van de ingestelde druk van de bypass loste dit probleem niet op. De max. watertemperatuur stond op 70 graden en die heb ik in stappen teruggebracht naar 50 graden. Het lijkt nu minder vaak op te treden nu, maar ik ben er niet zeker van of dit geen problemen geeft met de temperatuur in de ruimtes met radiatoren als het straks kouder wordt. Voor de vloerverwarming is dit geen probleem, want die heeft een eigen watertemperatuur van max 35 graden.
Ik vraag me nu af of dit de juiste oplossing is of dat er andere mogelijkheden zijn met de instellingen in het systeem. Of wellicht moet er andere apparatuur gebruikt worden. Wie heeft hier ervaring mee?
[ Bericht 0% gewijzigd door dmo6 op 25-10-2020 18:42:04 ]