abonnement Unibet Coolblue
pi_188677344
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Je weet dat voor Calvijn ook 'vooruitzicht op de geloofsbeslissing' van geen enkel belang was voor de status van uitverkoren zijn?
Wil je de eerste vraag beantwoorden ?
Calvijn is ook niet volmaakt he
  Beste debater 2022 woensdag 28 augustus 2019 @ 21:44:56 #152
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_188677350
Lezen protestanten eigenlijk nog wel Calvijn????
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 28 augustus 2019 @ 21:46:39 #153
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_188677429
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:44 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Wil je de eerste vraag beantwoorden ?
Calvijn is ook niet volmaakt he
Wat jij zegt is wat de vroege kerk (ja, de Katholieke en Orthodoxe) leert: dat op basis van vooruitzicht naar wie wel en wie niet uit eigen vrije wil de geloofsbeslissing maakt, er een indeling in uitverkoren en verworpenen is gemaakt. Dat loochent Calvijn: daar speelt de menselijke wil geen enkele rol, men is simpelweg een robot geprogrammeerd om wel of niet tot geloof te komen, en daar kan ook niets aan veranderd worden, en heeft ook niets te maken met menselijke verantwoordelijkheid.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_188677434
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
Lezen protestanten eigenlijk nog wel Calvijn????
Enkel alleen de rechtse hoek.
De linkse hoek houd zich enkel bezig met de moderne-theologen heb ik het idee
pi_188677479
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat jij zegt is wat de vroege kerk (ja, de Katholieke en Orthodoxe) leert: dat op basis van vooruitzicht naar wie wel en wie niet uit eigen vrije wil de geloofsbeslissing maakt, er een indeling in uitverkoren en verworpenen is gemaakt. Dat loochent Calvijn: daar speelt de menselijke wil geen enkele rol, men is simpelweg een robot geprogrammeerd om wel of niet tot geloof te komen, en daar kan ook niets aan veranderd worden, en heeft ook niets te maken met menselijke verantwoordelijkheid.
Nou dan distantieer ik van Calvijn op dit punt.
Wil je nu beantwoorden op mijn vraag ?
God is alwetend dus weet hij wie wel en niet zalig word.
pi_188677524
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 16:50 schreef Bestweter het volgende:
Wat denken de forumgangers over het verschil in beleving van een protestants geloof t.o.v. een ander geloof?
Wat zijn de verschillen/meerwaarden?
Met katholieken heb je gewoon meer poeha.
Allemaal overbodige Windows dressing volgens de protestantsen.
  Beste debater 2022 woensdag 28 augustus 2019 @ 21:49:21 #157
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_188677528
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:48 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Nou dan distantieer ik van Calvijn op dit punt.
Wil je nu beantwoorden op mijn vraag ?
God is alwetend dus weet hij wie wel en niet zalig word.
Dat geloof ik inderdaad; ik geloof ook in Gods wil. En die is dat allen gered worden. Derhalve geloof ik in de alverzoening, een leer die voor Augustinus breder werd gedeeld in de vroege kerk dan veel mensen vermoeden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 29 augustus 2019 @ 09:09:05 #158
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_188683293
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:15 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Begrijp ik goed dat je homosex niet erg vind ?
Vanuit mezelf heb ik er nooit een probleem mee gehad; echter heeft het er alle schijn van dat het niet Gods bedoeling is dat mensen dat doen, volgens elke gangbare school van christelijke theologie (katholiek, protestants, orthodox, et cetera). Dat leidt bij mij tot een tweestrijd.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 09:12:54 #159
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_188683336
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat geloof ik inderdaad; ik geloof ook in Gods wil. En die is dat allen gered worden. Derhalve geloof ik in de alverzoening, een leer die voor Augustinus breder werd gedeeld in de vroege kerk dan veel mensen vermoeden.
De alverzoeningsleer is net zo min compatibel met vrije wil als de predestinatieleer, derhalve verwerp ik die allebei.

Daar komt bij dat het onrechtvaardig zou zijn van God om iedereen toegang te verlenen tot de hemel. Stel je voor, je bent van Joodse komaf en je gaat naar de hemel, kom je daar ineens Hitler tegen...
pi_188683454
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 09:09 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Vanuit mezelf heb ik er nooit een probleem mee gehad; echter heeft het er alle schijn van dat het niet Gods bedoeling is dat mensen dat doen, volgens elke gangbare school van christelijke theologie (katholiek, protestants, orthodox, et cetera). Dat leidt bij mij tot een tweestrijd.
Dus god maakt in zijn almacht ook homosexuelen, maar je concludeert uit de bijbel dat dat "niet de bedoeling is" om daar naar te handelen.

Ja, dan krijg je tweestrijd.
-
  donderdag 29 augustus 2019 @ 09:38:49 #161
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_188683601
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat geloof ik inderdaad; ik geloof ook in Gods wil. En die is dat allen gered worden.
Allen? Baseer je je hierin op de Bijbel of is dit weer iets van traditie oid? Als ik Deuteronomium en Jozua of Koningen lees krijg ik namelijk een heel ander beeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 29-08-2019 10:06:30 ]
pi_188684068
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 09:38 schreef hoatzin het volgende:
Allen?
Van wat ?
  Beste debater 2022 donderdag 29 augustus 2019 @ 11:57:09 #163
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_188685305
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 09:12 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

De alverzoeningsleer is net zo min compatibel met vrije wil als de predestinatieleer, derhalve verwerp ik die allebei.

Daar komt bij dat het onrechtvaardig zou zijn van God om iedereen toegang te verlenen tot de hemel. Stel je voor, je bent van Joodse komaf en je gaat naar de hemel, kom je daar ineens Hitler tegen...
Ik hink op twee gedachten; annihilationisme of alverzoening. Wat de bijbel betreft is eerstgenoemde duidelijk aanwezig, de tweede wellicht minder, zij het dat bepaalde verzen zich daar wel toe lenen, en de doctrines van Origenes en Gregorius van Nyssa er een zeer schappelijke onderbouwing voor geven, m.i. Alverzoening betekent overigens niet dat iedereen linea recta de hemelpoorten zal zien; het idee van een intense zuivering (later ook wel verder ontwikkeld als het Vagevuur) zal eenieder eerst ten deel vallen.

Beide zijn in ieder geval beter te onderbouwen, dan het idee van een eeuwige martelplaats voor zijn eigen schepselen. En tevens beschadigen ze niet het karakter van God.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 donderdag 29 augustus 2019 @ 12:08:57 #164
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_188685459
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 09:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Allen? Baseer je je hierin op de Bijbel of is dit weer iets van traditie oid? Als ik Deuteronomium en Jozua of Koningen lees krijg ik namelijk een heel ander beeld.
Waarom wil je dat überhaupt weten? Het is onderhand wel duidelijk dat je een afkeer hebt van het gehele geloof, ongeacht welk dogma.

Alhier een link naar een thans rechtenvrij boek waarin de antieke leer van de alverzoening wordt beschreven, van de tijd der apostelen tot aan de verwerping ervan in 553:

https://books.google.nl/b(...)story%20book&f=false
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 29 augustus 2019 @ 12:37:54 #165
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_188685785
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 12:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Waarom wil je dat überhaupt weten? Het is onderhand wel duidelijk dat je een afkeer hebt van het gehele geloof, ongeacht welk dogma.

Alhier een link naar een thans rechtenvrij boek waarin de antieke leer van de alverzoening wordt beschreven, van de tijd der apostelen tot aan de verwerping ervan in 553:

https://books.google.nl/b(...)story%20book&f=false
De vraag is waar jij uit opmaakt dat God allen wil redden. Ik kan hooguit concluderen dat God zijn eigen volk wil redden, maar ook dat mislukt steeds jammerlijk.

MarcVerhoeven over alverzoening... :P


[ Bericht 9% gewijzigd door hoatzin op 29-08-2019 12:47:23 ]
  donderdag 29 augustus 2019 @ 12:46:08 #166
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_188685872


[ Bericht 100% gewijzigd door hoatzin op 29-08-2019 12:46:30 ]
  Beste debater 2022 donderdag 29 augustus 2019 @ 12:53:40 #167
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_188685950
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 12:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De vraag is waar jij uit opmaakt dat God allen wil redden. Ik kan hooguit concluderen dat God zijn eigen volk wil redden, maar ook dat mislukt steeds jammerlijk.

MarcVerhoeven over alverzoening... :P
[ afbeelding ]
Marc Verhoeven :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 29 augustus 2019 @ 13:00:19 #168
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_188686026
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 12:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Marc Verhoeven :')
Het is me er eentje inderdaad. Maar hier heeft hij enig speurwerk geleverd dat zijn beweringen ondersteunt.

De vraag blijft dus waar jij vandaan haalt dat (jouw) God allen wil redden.
  Beste debater 2022 donderdag 29 augustus 2019 @ 13:04:27 #169
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_188686068
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het is me er eentje inderdaad. Maar hier heeft hij enig speurwerk geleverd dat zijn beweringen ondersteunt.
Verre van.

Verhoeven is een tragikomisch voorbeeld van de anti-katholieke echte christen die op basis van zelfstudie tot 'de waarheid komt'... door een in-en-in Augustiniaanse bril te dragen zonder het zelf te beseffen.

Ofwel, hij beziet de tekst door de interpretatieve lens van de aartskatholieke Augustinus, aan wie wij zaken als sola fide, loochening van de vrije wil en complete verdorvenheid te danken hebben.

Als hij (en jij) het boek dat ik gelinkt heb gelezen had, had je kunnen zien dat in de eerste vier eeuwen van het christendom er helemaal niet op dergelijke wijze werd gelezen.

Speurwerk... :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 29 augustus 2019 @ 13:10:53 #170
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_188686145
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 11:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik hink op twee gedachten; annihilationisme of alverzoening. Wat de bijbel betreft is eerstgenoemde duidelijk aanwezig, de tweede wellicht minder, zij het dat bepaalde verzen zich daar wel toe lenen, en de doctrines van Origenes en Gregorius van Nyssa er een zeer schappelijke onderbouwing voor geven, m.i. Alverzoening betekent overigens niet dat iedereen linea recta de hemelpoorten zal zien; het idee van een intense zuivering (later ook wel verder ontwikkeld als het Vagevuur) zal eenieder eerst ten deel vallen.

Beide zijn in ieder geval beter te onderbouwen, dan het idee van een eeuwige martelplaats voor zijn eigen schepselen. En tevens beschadigen ze niet het karakter van God.
Annihilationisme sta ik nog wel open voor, het lijkt me wel passend bij het karakter van God dat Hij degenen die zichzelf vervloekt hebben uiteindelijk de genade van vernietiging geeft. Misschien dat de hel gewoon niet voor eeuwig is - er wordt immers gesproken van een tweede dood in de Bijbel. Uiteraard geloof ik ook in het Vagevuur, dat was een van de eerste katholieke dogma's die ik accepteerde toen ik mezelf nog charismatisch christen noemde. Ik denk alleen niet dat iedereen erheen gaat; sommigen zullen al voldoende gezuiverd zijn voor een rechtstreekse toegang tot de hemel, sommigen (bijv Hitler) zullen niet meer zuiverbaar zijn, en sommigen zullen het simpelweg uit eigen vrije wil afwijzen en aldus verloren gaan.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 13:12:15 #171
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_188686166
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De vraag blijft dus waar jij vandaan haalt dat (jouw) God allen wil redden.
Ik betwist trouwens niet dat God iedereen wil redden, maar het idee dat iedereen kan worden gered conflicteert intrinsiek met het idee van vrije wil. Sommige mensen kiezen bewust keer op keer het onrechtvaardige pad, en die vrijheid hebben ze.
  Beste debater 2022 donderdag 29 augustus 2019 @ 13:12:30 #172
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_188686167
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het is me er eentje inderdaad. Maar hier heeft hij enig speurwerk geleverd dat zijn beweringen ondersteunt.

De vraag blijft dus waar jij vandaan haalt dat (jouw) God allen wil redden.
Die vraag was al beantwoord, maar zoals ik eigenlijk al wel wist ben je helemaal niet geļnteresseerd in het antwoord en ga je het gelinkte, gratis boek never lezen.

Een excerpt:

Uit Tract. in Dictum Apostoli, H. Gregorius van Nyssa:

"That the nature of evil shall, at length, be wholly exterminated, and divine, immortal goodness embrace within itself every rational creature ; so that of all who were made by God, not one shall be excluded from his kingdom. All the viciousness, that like a corrupt matter is mingled in things, shall be dissolved and consumed in the furnace of purgatorial fire ; and every thing that had its origin from God, shall be restored to its pristine state of purity."

"When therefore the dominion of sin within us, shall be entirely overthrown, every thing must, of course, be subject to him who rules over all ; because there can be no opposing inclination in the Universe. Now, subjection to God is perfect and absolute alienation from evil. Wherefore, when we all shall be freed from sin, and perfectly assimilated to Christ, our first fruits, and made one uniform body with him, then what is called the subjection of Christ, is, in reality, accomplished in us ; and because we are his body, our subjection is attributed to him who effected it in ourselves. Such we think is the meaning of St. Paul in this passage : For as in Adam all die, so also through Christ shall all be made alive; but everyone in his own order : Christ, the first fruits ; then they who are Christ's at his coming ; then cometh the end, when he shall have delivered up the kingdom to God even the Father, when he shall have abolished all dominion, and authority, and power. For he must reign till he hath put all enemies under his feet. The last enemy, death, shall be destroyed. For he hath put all things under his feet. But when he saith all things are put under him, it is manifest that he is excepted who did put all things under him. And when all things shall be subjected to him, then shall the Son also himself be subjected to him who put all things under him ; that God may be all in all. (i. Cor. xv. 22—28.) It is manifest that here the apostle declares the extinction of all sin, saying, that God will be all in all. For God will be truly all in all only when no evil shall remain in the nature of things, as he is never engaged in evil."
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_188686256
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:46 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Enkel alleen de rechtse hoek.
De linkse hoek houd zich enkel bezig met de moderne-theologen heb ik het idee
Klopt
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 13:25:13 #174
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_188686372
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Verre van.

Verhoeven is een tragikomisch voorbeeld van de anti-katholieke echte christen die op basis van zelfstudie tot 'de waarheid komt'... door een in-en-in Augustiniaanse bril te dragen zonder het zelf te beseffen.

Ofwel, hij beziet de tekst door de interpretatieve lens van de aartskatholieke Augustinus, aan wie wij zaken als sola fide, loochening van de vrije wil en complete verdorvenheid te danken hebben.

Als hij (en jij) het boek dat ik gelinkt heb gelezen had, had je kunnen zien dat in de eerste vier eeuwen van het christendom er helemaal niet op dergelijke wijze werd gelezen.

Speurwerk... :')
Volgens mij leefde Augustinus in de 4e eeuw...

Ik vroeg echter waar jij vandaan haalt dat God allen wil redden. Dit is inmiddels de derde keer.
  Beste debater 2022 donderdag 29 augustus 2019 @ 13:33:27 #175
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_188686485
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Volgens mij leefde Augustinus in de 4e eeuw...

Ik vroeg echter waar jij vandaan haalt dat God allen wil redden. Dit is inmiddels de derde keer.
Ja, zie boven...

Gekoppeld aan 2 Petrus 3,9 en 1 Tim. 2,3-4.

Genot, trouwens, die passief-agressieve toon steeds.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 29 augustus 2019 @ 13:41:57 #176
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_188686615
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja, zie boven...

Gekoppeld aan 2 Petrus 3,9 en 1 Tim. 2,3-4.
In tegenspraak met het OT. Of je moet er van uitgaan dat God de inwoners van Sodom en Gomorra (bijvoorbeeld) na hun verbranding nog even vermanend heeft toegesproken in een vagevuur of iets dergelijks, in een uiterste poging om ze toch maar te behouden...
quote:
Genot, trouwens, die passief-agressieve toon steeds.

Je afkeer van mij is al wel tot me doorgedrongen hoor. :)
  donderdag 29 augustus 2019 @ 13:45:25 #177
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_188686675
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:12 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik betwist trouwens niet dat God iedereen wil redden, maar het idee dat iedereen kan worden gered conflicteert intrinsiek met het idee van vrije wil. Sommige mensen kiezen bewust keer op keer het onrechtvaardige pad, en die vrijheid hebben ze.
Anderen weer onbewust, omdat God ze daartoe dwingt. (Exodus 7)
pi_188686736
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:41 schreef hoatzin het volgende:
In tegenspraak met het OT. Of je moet er van uitgaan dat God de inwoners van Sodom en Gomorra (bijvoorbeeld) na hun verbranding nog even vermanend heeft toegesproken in een vagevuur of iets dergelijks, in een uiterste poging om ze toch maar te behouden...
Wel pover dat men die stelling met vervalsingen uit de 2e eeuw moet onderbouwen en een boek uit de 19e eeuw.
  Beste debater 2022 donderdag 29 augustus 2019 @ 13:49:41 #179
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_188686767
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

In tegenspraak met het OT. Of je moet er van uitgaan dat God de inwoners van Sodom en Gomorra (bijvoorbeeld) na hun verbranding nog even vermanend heeft toegesproken in een vagevuur of iets dergelijks, in een uiterste poging om ze toch maar te behouden...
[..]

Je afkeer van mij is al wel tot me doorgedrongen hoor. :)
Eeuwige marteling is eveneens in tegenspraak met het OT.

Afkeer niet zozeer, eerder metaalmoeheid. Voor een ex-protestant heb je kennelijk dat sola-gebeuren alsmede andere protestantse leerstellingen nog altijd voor ogen wanneer je je in dit soort discussies mengt, alsof dat 'de christelijke' zienswijze is, o.a. in het lezen van de bijbel. De vraag waarom je dat uberhaupt doet, is een tweede: we weten het, religie in het algemeen is onzin, christendom in het bijzonder. Maar ieder diens hobby.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_188686784
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:12 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik betwist trouwens niet dat God iedereen wil redden, maar het idee dat iedereen kan worden gered conflicteert intrinsiek met het idee van vrije wil. Sommige mensen kiezen bewust keer op keer het onrechtvaardige pad, en die vrijheid hebben ze.
Nogmaals, gered van wat ??
  Beste debater 2022 donderdag 29 augustus 2019 @ 13:51:14 #181
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_188686797
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:47 schreef ATON het volgende:

[..]

Wel pover dat men die stelling met vervalsingen uit de 2e eeuw moet onderbouwen en een boek uit de 19e eeuw.
Doe maar niet, ATON... Werken met bronnen is niet je ding.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 29 augustus 2019 @ 13:53:32 #182
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_188686824
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:50 schreef ATON het volgende:

[..]

Nogmaals, gered van wat ??
De zonde, de tweede dood, de hel, de ondergang. Hoe je het ook wil noemen.
pi_188686872
Heel veel protestanten hangen allang niet meer aan het oude geloof. Er verandert veel. Het godsbeeld, wie was Jezus? Reincarnatie, de ziel, alles passeert de revue.

Ik ben christen, maar ik denk totaal anders over het godsbeeld, de schepping etc. Ik ga gewoon naar de kerk.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 14:06:07 #184
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_188686987
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:45 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Anderen weer onbewust, omdat God ze daartoe dwingt. (Exodus 7)
Ik neem aan dat je die keer bedoelt dat God het hart van de farao verhardt? Ik mag toch aannemen dat God een mens niet straft als diegene precies handelt volgens Zijn plan. Dit is niet iets wat aan de lopende band gebeurt trouwens, het was een belangrijk onderdeel van het plan om het volk Israėl weg te krijgen uit Egypte.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 14:13:12 #185
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_188687100
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 14:06 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je die keer bedoelt dat God het hart van de farao verhardt? Ik mag toch aannemen dat God een mens niet straft als diegene precies handelt volgens Zijn plan. Dit is niet iets wat aan de lopende band gebeurt trouwens, het was een belangrijk onderdeel van het plan om het volk Israėl weg te krijgen uit Egypte.
Een plan?? God heeft ze daar zelf naartoe gebracht door hongersnoden te veroorzaken. Ook Gods plan?
Als God het hart van Farao niet had verhard was één en ander een stuk vriendelijker verlopen zonder al die onschuldige doden. Hetzelfde geldt voor de inname van Kanaän, maar dat is weer een ander volstrekt onnodig bloederig en onrechtvaardig verhaal.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 14:15:20 #186
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_188687130
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 14:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Een plan?? God heeft ze daar zelf naartoe gebracht door hongersnoden te veroorzaken. Ook Gods plan?
Als God het hart van Farao niet had verhard was één en ander een stuk vriendelijker verlopen zonder al die onschuldige doden. Hetzelfde geldt voor de inname van Kanaän, maar dat is weer een ander volstrekt onnodig bloederig en onrechtvaardig verhaal.
Hoe weet je dat allemaal zo zeker?
pi_188688434
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:53 schreef DecoAoreste het volgende:
De zonde, de tweede dood, de hel, de ondergang. Hoe je het ook wil noemen.
De zonde : was er, is er en zal er steeds zijn. Dus één dooie voor niks.
De hel : bestaat niet. Is een uitvindsel van ver na christus.
De ondergang : Romeinse Rijk, Karel de Grote Rijk, Derde Rijk, zijn allen ten onder gegaan. Over welke ondergang heb je het ?
pi_188688453
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 14:06 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je die keer bedoelt dat God het hart van de farao verhardt? Ik mag toch aannemen dat God een mens niet straft als diegene precies handelt volgens Zijn plan. Dit is niet iets wat aan de lopende band gebeurt trouwens, het was een belangrijk onderdeel van het plan om het volk Israėl weg te krijgen uit Egypte.
Mooi verhaaltje, maar meer ook niet.
pi_188688465
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 14:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Een plan?? God heeft ze daar zelf naartoe gebracht door hongersnoden te veroorzaken. Ook Gods plan?
Als God het hart van Farao niet had verhard was één en ander een stuk vriendelijker verlopen zonder al die onschuldige doden. Hetzelfde geldt voor de inname van Kanaän, maar dat is weer een ander volstrekt onnodig bloederig en onrechtvaardig verhaal.
Gelukkig was dit ook maar een verzinsel.
pi_188693393
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 16:50 schreef Bestweter het volgende:
Wat denken de forumgangers over het verschil in beleving van een protestants geloof t.o.v. een ander geloof?
Wat zijn de verschillen/meerwaarden?
Ik denk dat jij, en ook anderen die in dit onderwerp geļnteresseerd zijn, deze website wel interessant zullen vinden.
Met alle ins en outs van het katholieke geloof.

https://defensiofidei.wor(...)-bij-defensio-fidei/
pi_188719473
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat geloof ik inderdaad; ik geloof ook in Gods wil. En die is dat allen gered worden. Derhalve geloof ik in de alverzoening, een leer die voor Augustinus breder werd gedeeld in de vroege kerk dan veel mensen vermoeden.
Waar in de Bijbel vind je alverzoeningsleer terug >?
Ik nergens.
pi_188719485
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 09:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dus god maakt in zijn almacht ook homosexuelen, maar je concludeert uit de bijbel dat dat "niet de bedoeling is" om daar naar te handelen.

Ja, dan krijg je tweestrijd.
Nee die heeft God nooit gemaakt.
Het is zo door de zondeval gekomen.
  Beste debater 2022 zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:32:09 #193
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_188719836
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 12:00 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Waar in de Bijbel vind je alverzoeningsleer terug >?
Ik nergens.
Ik vind Calvijn's supralapsarianisme ook nergens terug in de Bijbel, en toch is er een hele kerk - herstel, onderhand honderden verschillende kerken - omheen gebouwd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_188719951
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 12:01 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Nee die heeft God nooit gemaakt.
Het is zo door de zondeval gekomen.
Ja, gelijkwaardige, liefdevolle relaties, door de zondeval :Y
-
pi_188721319
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Eeuwige marteling is eveneens in tegenspraak met het OT.

Afkeer niet zozeer, eerder metaalmoeheid. Voor een ex-protestant heb je kennelijk dat sola-gebeuren alsmede andere protestantse leerstellingen nog altijd voor ogen wanneer je je in dit soort discussies mengt, alsof dat 'de christelijke' zienswijze is, o.a. in het lezen van de bijbel. De vraag waarom je dat uberhaupt doet, is een tweede: we weten het, religie in het algemeen is onzin, christendom in het bijzonder. Maar ieder diens hobby.
Moet denken aan Herman Finkers met het lied 'kip zonder kop'. :)
pi_188722901
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 12:01 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Nee die heeft God nooit gemaakt.
Het is zo door de zondeval gekomen.
Dat mythische verhaal van de erfzonde wordt al eeuwen lang verteld en geloofd. En als het eenmaal geloofd wordt kan het een ware terrorist zijn die zich heeft genesteld in de denkwijze, met daarbij ook het gedrag wat daaruit voortkomt. Dus als je in de erfzonde gelooft en je wil het kwaad vinden,dan hoef je geeneens zo ver te zoeken.
Een daad van verzet tegen de liefde kan nooit vanuit liefde zijn gedaan.
pi_188724208
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 16:45 schreef Oscar123 het volgende:

[..]

Dat mythische verhaal van de erfzonde wordt al eeuwen lang verteld en geloofd. En als het eenmaal geloofd wordt kan het een ware terrorist zijn die zich heeft genesteld in de denkwijze, met daarbij ook het gedrag wat daaruit voortkomt. Dus als je in de erfzonde gelooft en je wil het kwaad vinden,dan hoef je geeneens zo ver te zoeken.
Een daad van verzet tegen de liefde kan nooit vanuit liefde zijn gedaan.
Sterk is nog voordat het N.T. bestond de erfzonde in het O.T. niet voorkomt. Duidelijk een bedenksel van later.
pi_188739590
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 18:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Sterk is nog voordat het N.T. bestond de erfzonde in het O.T. niet voorkomt. Duidelijk een bedenksel van later.
"Erfzonde" is een menselijk begrip en niet terug te vinden in de Bijbel. Wat we wel kunnen lezen in de Bijbel is dat het gehele mensdom onderworpen is aan de dood ten gevolge van het eten van de boom der kennis van goed en kwaad (de boom die alleen vrucht maakt). Deze natuurwet wordt opgeheven door het eten van de boom des levens (de boom die vrucht maakt maar zelf ook vrucht is). Het goede nieuws is dat we ons kunnen omkeren (ons afkeren van de boom der kennis van goed en kwaad) en dat dan de boom des levens voor ons weer beschikkbaar komt. Het verhaal is zo actueel dat we er dagelijks mee te maken hebben.
pi_188739631
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 18:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Sterk is nog voordat het N.T. bestond de erfzonde in het O.T. niet voorkomt. Duidelijk een bedenksel van later.
Jij leest de OT los van de NT terwijl dat niet de bedoeling is.
In het OT worden er dingen voorzegd die in de NT Tijd gebeuren zou of al gebeurd zijn.
pi_188740216
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 16:50 schreef Bestweter het volgende:
Wat denken de forumgangers over het verschil in beleving van een protestants geloof t.o.v. een ander geloof?
Wat zijn de verschillen/meerwaarden?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')