abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 augustus 2019 @ 13:41:57 #176
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_188686615
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja, zie boven...

Gekoppeld aan 2 Petrus 3,9 en 1 Tim. 2,3-4.
In tegenspraak met het OT. Of je moet er van uitgaan dat God de inwoners van Sodom en Gomorra (bijvoorbeeld) na hun verbranding nog even vermanend heeft toegesproken in een vagevuur of iets dergelijks, in een uiterste poging om ze toch maar te behouden...
quote:
Genot, trouwens, die passief-agressieve toon steeds.

Je afkeer van mij is al wel tot me doorgedrongen hoor. :)
  donderdag 29 augustus 2019 @ 13:45:25 #177
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_188686675
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:12 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik betwist trouwens niet dat God iedereen wil redden, maar het idee dat iedereen kan worden gered conflicteert intrinsiek met het idee van vrije wil. Sommige mensen kiezen bewust keer op keer het onrechtvaardige pad, en die vrijheid hebben ze.
Anderen weer onbewust, omdat God ze daartoe dwingt. (Exodus 7)
pi_188686736
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:41 schreef hoatzin het volgende:
In tegenspraak met het OT. Of je moet er van uitgaan dat God de inwoners van Sodom en Gomorra (bijvoorbeeld) na hun verbranding nog even vermanend heeft toegesproken in een vagevuur of iets dergelijks, in een uiterste poging om ze toch maar te behouden...
Wel pover dat men die stelling met vervalsingen uit de 2e eeuw moet onderbouwen en een boek uit de 19e eeuw.
pi_188686767
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

[..]

Je afkeer van mij is al wel tot me doorgedrongen hoor. :)
Eeuwige marteling is eveneens in tegenspraak met het OT.

Afkeer niet zozeer, eerder metaalmoeheid. Voor een ex-protestant heb je kennelijk dat sola-gebeuren alsmede andere protestantse leerstellingen nog altijd voor ogen wanneer je je in dit soort discussies mengt, alsof dat 'de christelijke' zienswijze is, o.a. in het lezen van de bijbel. De vraag waarom je dat uberhaupt doet, is een tweede: we weten het, religie in het algemeen is onzin, christendom in het bijzonder. Maar ieder diens hobby.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_188686784
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:12 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik betwist trouwens niet dat God iedereen wil redden, maar het idee dat iedereen kan worden gered conflicteert intrinsiek met het idee van vrije wil. Sommige mensen kiezen bewust keer op keer het onrechtvaardige pad, en die vrijheid hebben ze.
Nogmaals, gered van wat ??
pi_188686797
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:47 schreef ATON het volgende:

[..]

Wel pover dat men die stelling met vervalsingen uit de 2e eeuw moet onderbouwen en een boek uit de 19e eeuw.
Doe maar niet, ATON... Werken met bronnen is niet je ding.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 29 augustus 2019 @ 13:53:32 #182
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_188686824
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:50 schreef ATON het volgende:

[..]

Nogmaals, gered van wat ??
De zonde, de tweede dood, de hel, de ondergang. Hoe je het ook wil noemen.
pi_188686872
Heel veel protestanten hangen allang niet meer aan het oude geloof. Er verandert veel. Het godsbeeld, wie was Jezus? Reincarnatie, de ziel, alles passeert de revue.

Ik ben christen, maar ik denk totaal anders over het godsbeeld, de schepping etc. Ik ga gewoon naar de kerk.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 14:06:07 #184
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_188686987
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:45 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Anderen weer onbewust, omdat God ze daartoe dwingt. (Exodus 7)
Ik neem aan dat je die keer bedoelt dat God het hart van de farao verhardt? Ik mag toch aannemen dat God een mens niet straft als diegene precies handelt volgens Zijn plan. Dit is niet iets wat aan de lopende band gebeurt trouwens, het was een belangrijk onderdeel van het plan om het volk Israël weg te krijgen uit Egypte.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 14:13:12 #185
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_188687100
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 14:06 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je die keer bedoelt dat God het hart van de farao verhardt? Ik mag toch aannemen dat God een mens niet straft als diegene precies handelt volgens Zijn plan. Dit is niet iets wat aan de lopende band gebeurt trouwens, het was een belangrijk onderdeel van het plan om het volk Israël weg te krijgen uit Egypte.
Een plan?? God heeft ze daar zelf naartoe gebracht door hongersnoden te veroorzaken. Ook Gods plan?
Als God het hart van Farao niet had verhard was één en ander een stuk vriendelijker verlopen zonder al die onschuldige doden. Hetzelfde geldt voor de inname van Kanaän, maar dat is weer een ander volstrekt onnodig bloederig en onrechtvaardig verhaal.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 14:15:20 #186
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_188687130
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 14:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Een plan?? God heeft ze daar zelf naartoe gebracht door hongersnoden te veroorzaken. Ook Gods plan?
Als God het hart van Farao niet had verhard was één en ander een stuk vriendelijker verlopen zonder al die onschuldige doden. Hetzelfde geldt voor de inname van Kanaän, maar dat is weer een ander volstrekt onnodig bloederig en onrechtvaardig verhaal.
Hoe weet je dat allemaal zo zeker?
pi_188688434
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:53 schreef DecoAoreste het volgende:
De zonde, de tweede dood, de hel, de ondergang. Hoe je het ook wil noemen.
De zonde : was er, is er en zal er steeds zijn. Dus één dooie voor niks.
De hel : bestaat niet. Is een uitvindsel van ver na christus.
De ondergang : Romeinse Rijk, Karel de Grote Rijk, Derde Rijk, zijn allen ten onder gegaan. Over welke ondergang heb je het ?
pi_188688453
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 14:06 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Mooi verhaaltje, maar meer ook niet.
pi_188688465
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 14:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Gelukkig was dit ook maar een verzinsel.
pi_188693393
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 16:50 schreef Bestweter het volgende:
Wat denken de forumgangers over het verschil in beleving van een protestants geloof t.o.v. een ander geloof?
Wat zijn de verschillen/meerwaarden?
Ik denk dat jij, en ook anderen die in dit onderwerp geïnteresseerd zijn, deze website wel interessant zullen vinden.
Met alle ins en outs van het katholieke geloof.

https://defensiofidei.wor(...)-bij-defensio-fidei/
pi_188719473
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat geloof ik inderdaad; ik geloof ook in Gods wil. En die is dat allen gered worden. Derhalve geloof ik in de alverzoening, een leer die voor Augustinus breder werd gedeeld in de vroege kerk dan veel mensen vermoeden.
Waar in de Bijbel vind je alverzoeningsleer terug >?
Ik nergens.
pi_188719485
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 09:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dus god maakt in zijn almacht ook homosexuelen, maar je concludeert uit de bijbel dat dat "niet de bedoeling is" om daar naar te handelen.

Ja, dan krijg je tweestrijd.
Nee die heeft God nooit gemaakt.
Het is zo door de zondeval gekomen.
  zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:32:09 #193
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_188719836
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 12:00 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Waar in de Bijbel vind je alverzoeningsleer terug >?
Ik nergens.
Ik vind Calvijn's supralapsarianisme ook nergens terug in de Bijbel, en toch is er een hele kerk - herstel, onderhand honderden verschillende kerken - omheen gebouwd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_188719951
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 12:01 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ja, gelijkwaardige, liefdevolle relaties, door de zondeval :Y
pi_188721319
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Eeuwige marteling is eveneens in tegenspraak met het OT.

Afkeer niet zozeer, eerder metaalmoeheid. Voor een ex-protestant heb je kennelijk dat sola-gebeuren alsmede andere protestantse leerstellingen nog altijd voor ogen wanneer je je in dit soort discussies mengt, alsof dat 'de christelijke' zienswijze is, o.a. in het lezen van de bijbel. De vraag waarom je dat uberhaupt doet, is een tweede: we weten het, religie in het algemeen is onzin, christendom in het bijzonder. Maar ieder diens hobby.
Moet denken aan Herman Finkers met het lied 'kip zonder kop'. :)
pi_188722901
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 12:01 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Dat mythische verhaal van de erfzonde wordt al eeuwen lang verteld en geloofd. En als het eenmaal geloofd wordt kan het een ware terrorist zijn die zich heeft genesteld in de denkwijze, met daarbij ook het gedrag wat daaruit voortkomt. Dus als je in de erfzonde gelooft en je wil het kwaad vinden,dan hoef je geeneens zo ver te zoeken.
Een daad van verzet tegen de liefde kan nooit vanuit liefde zijn gedaan.
pi_188724208
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 16:45 schreef Oscar123 het volgende:

[..]

Dat mythische verhaal van de erfzonde wordt al eeuwen lang verteld en geloofd. En als het eenmaal geloofd wordt kan het een ware terrorist zijn die zich heeft genesteld in de denkwijze, met daarbij ook het gedrag wat daaruit voortkomt. Dus als je in de erfzonde gelooft en je wil het kwaad vinden,dan hoef je geeneens zo ver te zoeken.
Een daad van verzet tegen de liefde kan nooit vanuit liefde zijn gedaan.
Sterk is nog voordat het N.T. bestond de erfzonde in het O.T. niet voorkomt. Duidelijk een bedenksel van later.
pi_188739590
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 18:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Sterk is nog voordat het N.T. bestond de erfzonde in het O.T. niet voorkomt. Duidelijk een bedenksel van later.
"Erfzonde" is een menselijk begrip en niet terug te vinden in de Bijbel. Wat we wel kunnen lezen in de Bijbel is dat het gehele mensdom onderworpen is aan de dood ten gevolge van het eten van de boom der kennis van goed en kwaad (de boom die alleen vrucht maakt). Deze natuurwet wordt opgeheven door het eten van de boom des levens (de boom die vrucht maakt maar zelf ook vrucht is). Het goede nieuws is dat we ons kunnen omkeren (ons afkeren van de boom der kennis van goed en kwaad) en dat dan de boom des levens voor ons weer beschikkbaar komt. Het verhaal is zo actueel dat we er dagelijks mee te maken hebben.
pi_188739631
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 18:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Jij leest de OT los van de NT terwijl dat niet de bedoeling is.
In het OT worden er dingen voorzegd die in de NT Tijd gebeuren zou of al gebeurd zijn.
pi_188740216
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 16:50 schreef Bestweter het volgende:
Wat denken de forumgangers over het verschil in beleving van een protestants geloof t.o.v. een ander geloof?
Wat zijn de verschillen/meerwaarden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')