abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  woensdag 7 augustus 2019 @ 22:51:18 #1
104963 ETA
European Travel Author
pi_188338411
registreer om deze reclame te verbergen
51269099316538ea637a.jpg

Naast crowdfunding bestaat er nu al enkele jaren ook de crowdlending. Soms ook wel p2p lending genoemd. Wat is crowdlending eigenlijk en wat zijn de verschillen met crowdfunding?

Crowdlending:
Met crowdlending leen je geld van het publiek via een onderhandse lening. Het valt daarmee onder crowdfunding en neemt in razendsnel tempo de rol van de bank over bij het financieren van het mkb. Crowdlending is minder gek dan het klinkt. Natuurlijk leent een onbekende jou niet zomaar al zijn spaarcenten uit, maar met de juiste onderbouwing en positieve risico-analyse is deze kans een stuk groter dan bij de traditionele bank.

(bron: https://www.investeerders.nl/crowdlending/)

Risico
Is crowdlending risicovoller dan crowdfunding en worden er hogere rentepercentages gegeven?
Ja, het risico is groter op wanbetaling wat zich automatisch vertaald in een hogere rente. Tevens breidt crowdlending zich enorm uit, in zekere mate de baltische staten – vanwege een soepelere regelgeving. In deze landen zijn de rentpercentages nog hoger.

Buyback
Om deze risico’s te minimaliseren hebben vele platformen de buy-back garantie in het leven geroepen. Buy-back wil zeggen dat het platform/ dan wel de leninggever aangesloten via het platform de lening “opkoopt” indien de leningnemer het bedrag binnen een bepaalde termijn niet meer kan terugbetalen.
Zo ben je als investeerder niet gelijk je geld kwijt indien de leningnemer stopt met betalen.

Platformen

1Platform             Buyback         Totaal leningen    Percentage        soort
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Mintos                Ja             ¤ 2.156,7 mln         12%            P2P
Twino                 Ja             ¤   472,8 mln         11%            P2P
Bondora               nee            ¤   207,8 mln         11%            P2P
Grupeer               Ja             ¤    30,7 mln         14%            P2P
Robocash              Ja             ¤    58,4 mln         12%            P2P
Swaper                Ja             ¤    60,0 mln         12%            P2P
Fastinvest            Ja             ¤    13,0 mln         13%            P2P
Viainvest             Ja             ¤     8,2 mln         10%            P2P
Viventor              Ja             ¤    78,5 mln         12%            P2P
Finbee                Nee            ¤    24,5 mln         17%            P2P
Peerberry             Ja             ¤    0,66 mln         12%            P2P
Iuvo Group            Ja             ¤    55,5 mln          9%            P2P
Bondster              Ja             ¤    14,8 mln         12%            P2P
Bulkestate            Nee            ¤    14,3 mln         14%        Real Estate
Estateguru            Nee            ¤   113,1 mln         12%        Real Estate
Crowdestate           Nee            ¤    64,3 mln         18%        Real Estate
Reinvest24            Nee            ¤    10,0 mln         15%        Real Estate
Kuetzal               Ja             ¤    6,45 mln         13%        Crowdfunding
Crowdestor            Ja*            ¤    4,04 mln         18%        Crowdfunding
Envestio              Ja**           ¤    16,2 mln         19%        Crowdfunding

*er is sprake van een buy-back potje dat bij ieder project voor een deel wordt gevuld opdat investeerders bij een default hun geld kunnen terugkrijgen
**De optie om tussentijds je deel te verkopen aan het platform tegen een penalty van 5%

Blogs
Er zijn meerdere informatiebronnen en blogs waar men hun investeringen in de crowdlending weergeven. Reviews, portfolio’s, interviews, maandelijkse updates, enz.

- financially free
- p2p-monitor
- p2p-banking
- factornerd
- marco schwartz
- p2p hero
- p2p income
- money brewer
- the wah man
- my investment
- platforms
Totaal Travel 04-19: 136 vliegtickets, 57 landen, 6 continenten, 882 reisdagen, 155.338 foto's
Mijn reisfotos!
  woensdag 7 augustus 2019 @ 22:59:45 #2
104963 ETA
European Travel Author
pi_188338584
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:15 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

¤800 in Aforti bij Viventor staan. Als ik de berichten op de diverse sites lees, twijfel ik niet aan de continuīteit. Anderzijds durf ik ook niet bij te kopen. Met 30% korting wordt er nu aangeboden op secondary market.
Een gokje gewaagd, een lening aangekocht op de secondary markt met 30% korting (interest rate 14%). Ik verwacht nog steeds dat het goed gaat komen op basis van de info die nu bekend is. Mocht het echt omvallen, dan kan je naar verwachting een deel van je geld terugkrijgen. Bij Lendy is de verwachting dat mensen ~50% van hun inleg nog terugkrijgen. Ook is er een redelijke kans dat Aforti zeer binnenkort een buyback doet omdat ze met Viventor willen stoppen. Al met al een gokje waard.
Totaal Travel 04-19: 136 vliegtickets, 57 landen, 6 continenten, 882 reisdagen, 155.338 foto's
Mijn reisfotos!
pi_188340965
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:59 schreef ETA het volgende:

[..]

Een gokje gewaagd, een lening aangekocht op de secondary markt met 30% korting (interest rate 14%). Ik verwacht nog steeds dat het goed gaat komen op basis van de info die nu bekend is. Mocht het echt omvallen, dan kan je naar verwachting een deel van je geld terugkrijgen. Bij Lendy is de verwachting dat mensen ~50% van hun inleg nog terugkrijgen. Ook is er een redelijke kans dat Aforti zeer binnenkort een buyback doet omdat ze met Viventor willen stoppen. Al met al een gokje waard.
Ik twijfel nog om in deze gok mee te doen, je beweegreden snap ik en ik deel je mening. Maar ik zal het toch echt even aan de directrice moeten voorleggen 😂
pi_188340979
heeft er iemand hier voordeel uit gehaald ook onderhand? persoonlijk dus niet en niet blabla verhaal?
pi_188341105
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 06:41 schreef kree het volgende:
heeft er iemand hier voordeel uit gehaald ook onderhand? persoonlijk dus niet en niet blabla verhaal?
Waar uit?
pi_188341124
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 07:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Waar uit?
een investering hier in>?
pi_188341128
Ben hier echt super twijfelachtig over maargoed wil er wel een tientje in dokken voor het idee.

bitcoin liep ik ook net mis enzo.
pi_188341136
daarom en heb me er nog niet dieper in verdiept daarom vraag ik persoonlijk heeft iemand er geld meer uit gehaald als ingestopt te hebben iemand hier?
pi_188341143
Tja ga het topic lezen en dan zie je zelfs grafiekjes van wat mensen er per maand of zelfs per dag mee ophalen. Zonder de bedragen, dat dan wel. Maar als je de grafiek van ETA ziet zie je zelfs dat hij het verwachte rendement aantikt.

Elke dag krijg ik geld bijgeschreven. maar elke dag heb ik ook de kans geld kwijt te raken.

Meer er uit halen gaat lastig bij een significant bedrag. Het fenomeen is nog geen 7 jaar oud.
pi_188341175
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 07:33 schreef investeerdertje het volgende:
Tja ga het topic lezen en dan zie je zelfs grafiekjes van wat mensen er per maand of zelfs per dag mee ophalen. Zonder de bedragen, dat dan wel. Maar als je de grafiek van ETA ziet zie je zelfs dat hij het verwachte rendement aantikt.

Elke dag krijg ik geld bijgeschreven. maar elke dag heb ik ook de kans geld kwijt te raken.
ja algemene grafiekjes zal best die heb je overal, ik stel een concrete vraag en hoef geen bedragen te horen, maar iets uit gehaald of niet iemand?

En snap best wel tis een lastige want is risico ding, maarja in het begin er bij bitcoin bij zijn voor 100 euro voor eentje en je was nu tig keer meer binnen geharkt. Maar hoeveel meer risicovoller is dit weer?
pi_188341220
wil het best een poging geven nl, maar ga dat met hele kleine bedragen doen dan eerst en moet ik me er nog helemaal in verdiepen hoor.

Maarja ok als het meer oplevert omdat het in opkomst is, tsja dan wil ik wel.... hahahaha
Nog spijt dat ik in het begin geen bitcoins kost want heb het zien opkomen in het begin en is helemaal door de sky gegaan daarna lol
  donderdag 8 augustus 2019 @ 07:49:01 #12
480915 Linkse_krijger
Drie keer rechts is ook links
pi_188341282
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 07:37 schreef kree het volgende:

[..]

ja algemene grafiekjes zal best die heb je overal, ik stel een concrete vraag en hoef geen bedragen te horen, maar iets uit gehaald of niet iemand?

En snap best wel tis een lastige want is risico ding, maarja in het begin er bij bitcoin bij zijn voor 100 euro voor eentje en je was nu tig keer meer binnen geharkt. Maar hoeveel meer risicovoller is dit weer?
Dit is niet echt vergelijkbaar met bitcoin. Als je nu bij wijze van spreke 100 euro in p2p investeert heb je niet aan het einde van het jaar 100k.
pi_188341297
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 07:49 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Dit is niet echt vergelijkbaar met bitcoin. Als je nu bij wijze van spreke 100 euro in p2p investeert heb je niet aan het einde van het jaar 100k.
dat zeiden ze bij bitcoin ook toen. haha

maar ok ik wil het proberen, maar zat er al ff bij een paar uit het lijstje in de OP onderhand want wil het wel.

Maar wie van die is aan te raden? Je moet wel gelijk bij sommige heel veel prive gegevens invullen en ben ik niet zo fan van eigenlijk.
of zeg maar moet er ook nog zijn die wel gewoon ideal doet of paypall want creditcard heb ik niet
pi_188341308
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 07:51 schreef kree het volgende:

[..]

maar ok ik wil het proberen, maar zat er al ff bij een paar uit het lijstje in de OP onderhand want wil het wel.

Maar wie van die is aan te raden? Je moet wel gelijk bij sommige heel veel prive gegevens invullen en ben ik niet zo fan van eigenlijk.
Ik denk niet dat deze vorm van investeren geschikt voor je is. Dit is absoluut niet te vergelijken met de Bitcoin. Je haalt 10-16% rendement uit investeringen. Voor een verdubbeling van je vermogen heb je dan nog steeds meerdere jaren nodig.

Daarnaast zijn het financiële instellingen. Dan moet je gegevens en kopie paspoort geven.

Ben je wel serieus?
  donderdag 8 augustus 2019 @ 07:54:25 #15
480915 Linkse_krijger
pi_188341314
quote:

[..]

Nou, het hele concept is anders dan bij bitcoin. Je koopt niet een product dat vervolgens waard kan worden wat de gek er voort geeft. Je leent geld uit tegen een afgesproken rente. Niets meer en niets minder.

En dat je gegevens in moet vullen heeft met de wetgeving te maken waar een platform mee te dealen heeft. Overigens heb ik zonder problemen op een platform als Mintos al geld terug kunnen halen.
pi_188341322
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 07:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik denk niet dat deze vorm van investeren geschikt voor je is. Dit is absoluut niet te vergelijken met de Bitcoin. Je haalt 10-16% rendement uit investeringen. Voor een verdubbeling van je vermogen heb je dan nog steeds meerdere jaren nodig.

Daarnaast zijn het financiële instellingen. Dan moet je gegevens en kopie paspoort geven.

Ben je wel serieus?
ja ben serieus, want met de hele bitcoin dingen enzo en het verhandelen ervan was mijn verlies nl 100% dus dit lijkt me een betere optie.
pi_188341336
ok ja was bij mintos net nog even maar die liep vast na eerste poging en na verversen moest ik alles opnieuw invullen.... gvd

Maar ben nieuw met dit he en ik ben echt niet zo gek dat ik er gelijk een vermogen op stort, maar hoe zet je daar geld op dan?
maar nog meer vind het idee best wel ok eigenlijk?
pi_188341347
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 07:57 schreef kree het volgende:
ok ja was bij mintos net nog even maar die liep vast na eerste poging en na verversen moest ik alles opnieuw invullen.... gvd

Maar ben nieuw met dit he en ik ben echt niet zo gek dat ik er gelijk een vermogen op stort, maar hoe zet je daar geld op dan?
maar nog meer vind het idee best wel ok eigenlijk?

Mintos kan gewoon met Ideal. Maar je vergelijkingen met de Bitcoin gaan je teleur stellen.
pi_188341354
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 07:59 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Mintos kan gewoon met Ideal. Maar je vergelijkingen met de Bitcoin gaan je teleur stellen.
ok thanks dan probeer ik het nog even opnieuw :)

En ja vergelijking trek ik omdat het is wat ik lees hier soms verdien ik wat soms niet.
Je zet dus geld daarop dan kun je lijkt mij zeg maar zien of het meer of minder waard is geworden?
En dan kun je het er bij wijze van weer afhalen? of begrijp ik het dan verkeerd
pi_188341377
quote:

[..]

of zeg maar moet er ook nog zijn die wel gewoon ideal doet of paypall want creditcard heb ik niet
Ik wil je aanraden je eerst even in te lezen. Er is veel te vinden op het web. Wat dat betreft is het een aparte vraagstelling want volgens mij weet je echt nog niet wat dit inhoudt (no offense)
  donderdag 8 augustus 2019 @ 08:06:16 #21
104963 ETA
European Travel Author
pi_188341380
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 08:02 schreef kree het volgende:

[..]

ok thanks dan probeer ik het nog even opnieuw :)

En ja vergelijking trek ik omdat het is wat ik lees hier soms verdien ik wat soms niet.
Je zet dus geld daarop dan kun je lijkt mij zeg maar zien of het meer of minder waard is geworden?
En dan kun je het er bij wijze van weer afhalen? of begrijp ik het dan verkeerd
Dat hangt er vanaf. In principe leen je iemand anders geld, die betaald het over een X tijd terug met X% rente. Zolang het uitgeleend is, kan je niet bij je geld.

Er zijn methodes om sneller bij je geld te komen als het nodig is. Je kan je leningen doorverkopen aan iemand anders (kan via de site). Dit kost je in principe niks, mits je iemand vind die het wil kopen. Soms moet je wat korting geven.

Verder kan je ervoor kiezen in kort lopende leningen te investeren, je hebt leningen die 1 dag lopen, maar ook 60 maanden. Hoeveel geduld heb je is dan de vraag.
Mijn reisfotos!
  donderdag 8 augustus 2019 @ 08:08:48 #22
104963 ETA
European Travel Author
pi_188341393
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 08:05 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik wil je aanraden je eerst even in te lezen. Er is veel te vinden op het web. Wat dat betreft is het een aparte vraagstelling want volgens mij weet je echt nog niet wat dit inhoudt (no offense)
Aan de andere kant, door het gewoon te doen, leer je het snelst. Ik zou zeggen, steek er 50 euro in, speel ermee op Mintos en tegelijk in verdiepen via blog/sites/forums.

Je kan het ook zo makkelijk of moeilijk maken als je wilt. Alles op Invest and Access gooien bij Mintos is makkelijk en levert redelijk wat op. Echter door verder te verdiepen kan je je rendement iets verhogen en risico's iets verlagen.
Mijn reisfotos!
pi_188341394
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 08:06 schreef ETA het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf. In principe leen je iemand anders geld, die betaald het over een X tijd terug met X% rente. Zolang het uitgeleend is, kan je niet bij je geld.

Er zijn methodes om sneller bij je geld te komen als het nodig is. Je kan je leningen doorverkopen aan iemand anders (kan via de site). Dit kost je in principe niks, mits je iemand vind die het wil kopen. Soms moet je wat korting geven.

Verder kan je ervoor kiezen in kort lopende leningen te investeren, je hebt leningen die 1 dag lopen, maar ook 60 maanden. Hoeveel geduld heb je is dan de vraag.
aha ok zo thanks man :) dit maakt het een stuk duidelijker.

Nou zal eens een account aan maken op dat mintos als ie nu wel lukt (kan best aan mijn haperende internetverbinding gelegen hebben hoor) maar eens zien hoever ik daarop kom :)
pi_188341407
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 08:05 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik snap je bedoeling maar als ik nu ga zoeken als compleet iemand die niks weet ervan, op internet ga zoeken dan kom ik weer 100 sites tegen, daarom vraag ik het aan jullie hier, want vertrouw dat meer als wat ik ga vinden willekeurig :)
  donderdag 8 augustus 2019 @ 08:13:22 #25
104963 ETA
European Travel Author
pi_188341421
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 08:08 schreef kree het volgende:

[..]

aha ok zo thanks man :) dit maakt het een stuk duidelijker.

Nou zal eens een account aan maken op dat mintos als ie nu wel lukt (kan best aan mijn haperende internetverbinding gelegen hebben hoor) maar eens zien hoever ik daarop kom :)
En qua verdiensten, reken voor het gemak met 12% per jaar, 1% per maand. Stel je investeert nu 10.000 euro, dan kan ¤2,70 aan rente inkomsten per dag verwachten. Let wel dat dit grillig verloopt er een aanloop periode aan zit, ik zat pas na ruim 1 maand gemiddeld op de verwachte inkomsten.
Mijn reisfotos!
pi_188341458
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 08:13 schreef ETA het volgende:

[..]

En qua verdiensten, reken voor het gemak met 12% per jaar, 1% per maand. Stel je investeert nu 10.000 euro, dan kan ¤2,70 aan rente inkomsten per dag verwachten. Let wel dat dit grillig verloopt er een aanloop periode aan zit, ik zat pas na ruim 1 maand gemiddeld op de verwachte inkomsten.
haha nou het registreren lukte nu iig ik ga niet voor die bedragen gelijk maar wel geinig om het ff uit te vinden hoe het werkt enzo vooral.
pi_188341474
owh wacht 500 minimaal? hmmms dat is heel veel geld voor mij?
pi_188341483
ok dat ingevuld maar wat is die die volgende family members or PEP wtf is PEP nou weer?
  donderdag 8 augustus 2019 @ 08:27:50 #29
104963 ETA
European Travel Author
pi_188341522
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 08:24 schreef kree het volgende:
ok dat ingevuld maar wat is die die volgende family members or PEP wtf is PEP nou weer?
Staat er toch bij? 99.99% zeker dat je nee kan antwoorden, tenzij je familie van Putin bent ofzo...
Mijn reisfotos!
pi_188341558
hahaha datt registratie proces ook ok id als rijbewijs pikt ie niet en heb allen verlopen paspoort lol

hahahahaha my god zeg dit is de moeilijktste registratie ooit. nou nog ff proberen enzo
what the hell hahaha, nu wil ie alleen nog maar id kaart accepteren, wat een rijbewijs is natuurlijk maargoed leuk dan doe ik mijn paspoort maar, maar ja daar staat niks op op de achterkant.
Jesus hadden jullie me niet ff kunnen vertellen dat dat allemaal nodig was.

Maargoed ben er nu mee begonnen en nu ga ik het afmaken ook. :)

edit nou verify gaat niet lukken denk want met laptop lukte het wle maar die camera is zo onscherp dat zelfs een helderziende het niet kan lezen. LOL :D

[ Bericht 31% gewijzigd door kree op 08-08-2019 08:44:07 ]
pi_188341727
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 08:27 schreef ETA het volgende:

[..]

Staat er toch bij? 99.99% zeker dat je nee kan antwoorden, tenzij je familie van Putin bent ofzo...
dat deed ik toch ook daarna kon ik verder. maargoed het werkt niet echt mee, ik heb geen idee kaart wel een paspoort wat iets verlopen is, deed al doe maar mobiele link, dat ging ook nog goed maar dat pakte ie niet.

Dus dan laptop camera maar maar daar is niks van te lezen echt totaal niet. hoe ik het ook probeerde maar dat ding is ook wat 0.3 Mp als het dat al is.
Kom dat verify niet door denk zo maar we zullen zien ik ga nog ff door.

Ze willen wel heel veel weten hoor en zeker ivm paspoort fraude of id verwisselen en oost europees? hmmms gen goede combi eigenlijk

goh die had ik nog niet verwacht :') wel dus nou nog 1 poging met mobiel dan en anders geef ik het op... hahaha

Unfortunately, your identity verification for Mintos has not been successful - Document data is
unreadable due to the bad quality of the picture.

edit3, nu zijn ze wel duidelijk wel met iets verlopen paspoort maargoed, als die er niet door komt dan meld ik me af foto's waren nu wel duidelijk iig.

edit4 lekker hanige site moet ik een fucking fotograaf inhuren om daar te aanmelden ofzo?
tering. ben nu zo pissed dat ik het nog een keer probeer alleen dan met rijbewijs als paspoort want die accepteren ze niet als id blijkbaar gvd :')

edit5 Nee kan dus niet met rijbewijs daar,(na heel gesprekje met chat met aardige helpdesk dame) moet echt met een geldig paswoord met foto en met paspoort met je kop ernaast dus. En ze zien het niet over het hoofd nl want ik had scherpe fotos de laatste keer maar is ze toch opgevallen blijkbaar als dit computer gstuurd is alleen dan zou het me aardig verbazen eigenlijk. dus wel keiharde check

Nou houdt t voor mij ff op, heb geen zin om weer 80 euro te betalen voor een nieuw paspoort nl

Maar later wellicht wel weer.
Moet wel zeggen vindt t aardig ver gaan hoor zoveel controle erop, kan goed zijn maar ook fout. hoop maar dat die site te vertrouwen is want die hebben nu al mijn gegevens wel ondanks verlopen paspoort.......???

[ Bericht 7% gewijzigd door kree op 08-08-2019 09:33:24 ]
  donderdag 8 augustus 2019 @ 10:32:10 #32
480915 Linkse_krijger
pi_188343095
Was trouwens gisteren payday in Oost-Europa? Bijna al m'n grace leningen zijn gisteren betaald.
pi_188343362
Wat is jullie informatie bron nu inzake Aforti? Ik zit op de site van mintos en p2p-banking. Afhankelijk van het nieuws wil ik mogelijk nog -30% kopen op Viventor.
  donderdag 8 augustus 2019 @ 11:28:03 #34
480915 Linkse_krijger
pi_188343825
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 10:55 schreef Jaco078 het volgende:
Wat is jullie informatie bron nu inzake Aforti? Ik zit op de site van mintos en p2p-banking. Afhankelijk van het nieuws wil ik mogelijk nog -30% kopen op Viventor.
Grootste korting is op dit moment 16%. Ik geloof het verder wel. Heb ook niet direct heel veel te besteden op Viventor.
pi_188343966
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 11:28 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Grootste korting is op dit moment 16%. Ik geloof het verder wel. Heb ook niet direct heel veel te besteden op Viventor.
Grootste korting-33% . Tientallen
  donderdag 8 augustus 2019 @ 11:41:05 #36
480915 Linkse_krijger
pi_188344061
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 11:35 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Grootste korting-33% . Tientallen
Oeps ja, had Aforti Factor alleen aangevinkt.
pi_188344732
Pff Viventor kan de drukte even niet aan? De website draait niet echt soepel momenteel, of ligt dat aan mijn verbinding?
  donderdag 8 augustus 2019 @ 13:34:06 #38
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_188345609
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 08:48 schreef kree het volgende:
Maar later wellicht wel weer.
Moet wel zeggen vindt t aardig ver gaan hoor zoveel controle erop, kan goed zijn maar ook fout. hoop maar dat die site te vertrouwen is want die hebben nu al mijn gegevens wel ondanks verlopen paspoort.......???
Hoe oud ben je?

Je paspoort / ID scan je gewoon in natuurlijk. En je maakt zwart wat niet nodig is. En je geeft het een watermerk.
pi_188345852
quote:
18s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 13:34 schreef xzaz het volgende:

[..]

Hoe oud ben je?

Je paspoort / ID scan je gewoon in natuurlijk. En je maakt zwart wat niet nodig is. En je geeft het een watermerk.
35 ben ik paspoort is ok verder maar Wist dat overlopen was. Maar dacht probeer het gewoon. Maar dat moet dus op basis van die foto alleen zijn want kan nooit zo snel anders. Best knap wel lol.

Als id gebruik ik me rijbewijs hier maar accepteren ze niet als id daar.

Sorry voor type fouten verbeter ze zo zit vol in de zon en is lastig lezen op mobiel
pi_188345981
quote:
18s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 13:34 schreef xzaz het volgende:

[..]

Hoe oud ben je?

Ja en dat was me ff niet verteld? Lol sowieso niet dat het eraan zou hangen. Maargoed laten we maar hopen dat die site betrouwbaar is dan? Maar ze willen wel heel veel weten hoor voor je wat kunt doen?
pi_188347500
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 14:03 schreef kree het volgende:
Ja en dat was me ff niet verteld? Lol sowieso niet dat het eraan zou hangen. Maargoed laten we maar hopen dat die site betrouwbaar is dan? Maar ze willen wel heel veel weten hoor voor je wat kunt doen?
Als je verwacht dat iedereen je alles komt vertellen loop je veel (te veel) risico en ga je verlies maken. Zorg dus dat je dat alleen doet met geld dat je kunt missen, en dat je voldoende begrijpt wat je doet. In sommige gevallen kun je door hefboom effecten meer geld verliezen dan je ergens instopt (kwam laatst nog een dubieuze app langs hier ergens).

Het is niet erg dingen niet te weten, als je maar wilt (en kunt) leren. En ga zelf ook gewoon zoeken naar informatie. Lees veel en ben daarbij kritisch op wat je leest (niet alles klopt, niet alles klopt voor jou, en soms staat er wat anders dan wat je denkt te lezen - marketing dus).

Hier kun je het beste concrete vragen stellen, en anders in ieder geval de hele topic chain doorlezen. Het zijn maar 3 delen. Als je daar het geduld niet voor hebt kun je ook beter gewoon je geld op de bank houden, dan blijft er ten minste nog wat van over ;)
pi_188347681
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 15:58 schreef TechLight het volgende:

[..]

Als je verwacht dat iedereen je alles komt vertellen loop je veel (te veel) risico en ga je verlies maken. Zorg dus dat je dat alleen doet met geld dat je kunt missen, en dat je voldoende begrijpt wat je doet. In sommige gevallen kun je door hefboom effecten meer geld verliezen dan je ergens instopt (kwam laatst nog een dubieuze app langs hier ergens).

Het is niet erg dingen niet te weten, als je maar wilt (en kunt) leren. En ga zelf ook gewoon zoeken naar informatie. Lees veel en ben daarbij kritisch op wat je leest (niet alles klopt, niet alles klopt voor jou, en soms staat er wat anders dan wat je denkt te lezen - marketing dus).

Hier kun je het beste concrete vragen stellen, en anders in ieder geval de hele topic chain doorlezen. Het zijn maar 3 delen. Als je daar het geduld niet voor hebt kun je ook beter gewoon je geld op de bank houden, dan blijft er ten minste nog wat van over ;)
owh ik ben het met je eens hoor :)
En idd het blijft soort van gokken ook wel. Maarja ik wilde eigenlijk meer even zien hoe die site nu werkt, maar ben gestrand dus om verlopen paspoort.
Als het wel gelukt was dan had ik meer concrete vragen kunnen stellen. En dat zou sowieso zijn voordat ik "soort" van zekerheid had en ook precies hoe het werkt.

Maar jullie hebben best goed geholpen, ff wachten maar tot een geldig paspoort dan, moet dat sowieso doen eigenlijk, maar zo duur weer gelijk ook.
  donderdag 8 augustus 2019 @ 16:17:50 #43
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_188347782
Als je een paspoort aanvragen duur vindt zal ik twee keer nadenken om geld te investeren in P2P.
pi_188347799
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 16:17 schreef xzaz het volgende:
Als je een paspoort aanvragen duur vindt zal ik twee keer nadenken om geld te investeren in P2P.
weet ik niet zijn twee verschillende dingen wel..
Maar het ging ook meer om het ontdekken eerst hoe het werkte enzo. Maar kom niet door de registratie heen enzo. nu :)

euro of 80 of weet ik wat het kost voor een paspoort nu voor stapeltje papieren in een boekje met een mooi kaftje vind ik wel duur ja

zucht maar zal het toch wel een keer moeten doen want nodig, nu heb ik niks buitelands ofzo gehad of in de planning dus rijbewijs werkt prima als ID voor nu.
  donderdag 8 augustus 2019 @ 16:21:05 #45
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_188347811
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 16:19 schreef kree het volgende:

[..]

weet ik niet zijn twee verschillende dingen wel..
Maar het ging ook meer om het ontdekken eerst hoe het werkte enzo. Maar kom niet door de registratie heen enzo. nu :)

euro of 80 of weet ik wat het kost voor een paspoort nu voor stapeltje papieren in een boekje met een mooi kaftje vind ik wel duur ja
Niet met elk stapeltje papieren kan je de landsgrenzen over. Een paspoort is meer dan dat.
pi_188347829
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 16:21 schreef xzaz het volgende:

[..]

Niet met elk stapeltje papieren kan je de landsgrenzen over. Een paspoort is meer dan dat.
klopt, daarom ook maar niks in de planning of iets enzo gehad dus dacht laat maar ff gaan.
Kan wel een nieuwe betalen, makkelijk. Maar mss ook te lui ervoor geweest om te verlengen.
  donderdag 8 augustus 2019 @ 18:41:58 #47
104963 ETA
European Travel Author
pi_188349345
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 15:58 schreef TechLight het volgende:

[..]

Ultieme hefboom effect, via je een andere site geld lenen voor ~4-5% en alles in p2p stoppen tegen 12%.
Mijn reisfotos!
pi_188349606
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 18:41 schreef ETA het volgende:

[..]

Ultieme hefboom effect, via je een andere site geld lenen voor ~4-5% en alles in p2p stoppen tegen 12%.
Lenderspender ziet je komst vanzelf 😂
pi_188350492
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 10:55 schreef Jaco078 het volgende:
Heeft iemand een lijst/link waar per platform de loan originators staan? Nu deze kwestie met Aforti Finance zie je dat zij aangesloten waren bij Mintos , Grupeer en Viventor. En mogelijk meer. Om te voorkomen dat je op diverse platformen spreidt maar alsnog veel in 1 partij zit ben ik benieuwd.
pi_188352806
In het kader van een eerdere discussie mbt rente betaling en grace periode op Mintos, hier een overzicht van de impact hiervan op je rendement:

https://explorep2p.com/buybacks/
  vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:08:08 #51
104963 ETA
European Travel Author
pi_188357314
Update Aforti van Mintos, veel woorden, maar geen nieuwe informatie:

https://blog.mintos.com/u(...)-finance/#more-13160

quote:
Yesterday we had a meeting with Aforti Finance management in Warsaw, Poland, during which we discussed the situation and what are the next steps for Aforti Finance to resume transferring borrower repayments.

We remain dedicated to protecting our investors on the Mintos marketplace. According to assignment agreements, we distribute to investors borrower repayments which we receive from the loan originators. Aforti Finance has been late in transferring some of the borrower repayments to us and thus we had to suspend crediting investor accounts. Current total outstanding portfolio by Aforti Finance on the Mintos marketplace is EUR 2 236 123. In total 21,896 investors have an outstanding investment in loans originated by Aforti Finance, which translates to slightly more than EUR 100 on average per investor.

Investors still hold claims towards the end borrowers who make their payments to Aforti Finance, and we expect Aforti Finance to get back on track with passing borrower repayments to us for distributing among investors. As of today, 57.3% of loans originated by Aforti Finance that are outstanding on the Mintos marketplace are current, 24.9% are late by 1-15 days, 10.1% are late by 16-30 days, and 7.7% of loans are late by 31-60 days. We are working with the management of Aforti Finance to ensure borrower repayments of loans continue flowing to investors.

We will keep you informed and will share an update early next week.
Mijn reisfotos!
pi_188358341
Tja, ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ik denk dat ze toch echt een serieus probleem hebben. Ik zit niet op Viventor, maar zou toch geen leningen van Aforti bijkopen, hoewel ik normaal gesproken wel van een gokje hou.
pi_188358958
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 11:30 schreef Benger het volgende:
Tja, ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ik denk dat ze toch echt een serieus probleem hebben. Ik zit niet op Viventor, maar zou toch geen leningen van Aforti bijkopen, hoewel ik normaal gesproken wel van een gokje hou.
Obv de berichtgeving van de laatste 36 uur doe ik dat nu ook niet meer.
pi_188358978
Weinig aanbod met leuke discounts meer te vinden op de secundaire markt bij Mintos. Dat was een paar weken geleden wel anders. Rente niveau lijkt ook wat te zakken.
pi_188359623
Mailtje terug van Viventor

"As previously announced the meeting with Aforti took place in Warsaw. The parties found a solution with regard to the technical issues. We consider the solution satisfactory for both sides and expect all issues to be resolved during next week."
pi_188359789
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 12:57 schreef Jaco078 het volgende:
Mailtje terug van Viventor

"As previously announced the meeting with Aforti took place in Warsaw. The parties found a solution with regard to the technical issues. We consider the solution satisfactory for both sides and expect all issues to be resolved during next week."
Ik geloof niet in technical issues. Ook op Mintos betalen ze immers niet meer. Ik vermoed dat er een niet-technisch probleem is.

Edit: alleen al mijn vermoeden is al genoeg reden voor mij om Viventor links te laten liggen. Ik hou er niet van om onjuiste informatie te krijgen. Zeg dan gewoon: we kunnen hier nu geen informatie over geven, hou onze website in de gaten voor nieuws.

[ Bericht 13% gewijzigd door Benger op 09-08-2019 13:14:52 ]
  vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:18:32 #57
104963 ETA
European Travel Author
pi_188360798
Mijn "analyse" van een Kuetzal lening paar weken geleden. P2Pexplore bevestigd dit en nomineert de Alborg Petrol als slechtste lening van de maand: https://explorep2p.com/best-p2p-loans-aug-2019/

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 18:21 schreef ETA het volgende:

[..]

ik blijf er voorlopig vanaf. 2 projecten bekeken, een mining rigg en een commodity trader

Alborg Petrol
https://kuetzal.com/en/alborg-petrol/

Ze zeggen dit over hunzelf:
[..]

Let wel, ze zeggen niet dat ze een van oudste, grootste, betrouwbaarste, beste oid, maar ze zeggen alleen dat ze een van de Europese traders zijn... raar. De man op Kuetzal die Alborg Petrol vertegenwoordigd is nergens op internet terug te vinden, behalve op hun eigen website. Geen Linkedin, geen facebook, helemaal niks.

Foto's van het kantoor van Alborg Petrol zijn niet van hun, het zijn renders van iemand: http://alborgpetrol.com/index.php?lang=en&id=2 vs http://www.archirost.com/2011/11/v20.html

Mijn reisfotos!
  vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:21:55 #58
104963 ETA
European Travel Author
pi_188360862
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 13:09 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik geloof niet in technical issues. Ook op Mintos betalen ze immers niet meer. Ik vermoed dat er een niet-technisch probleem is.

Edit: alleen al mijn vermoeden is al genoeg reden voor mij om Viventor links te laten liggen. Ik hou er niet van om onjuiste informatie te krijgen. Zeg dan gewoon: we kunnen hier nu geen informatie over geven, hou onze website in de gaten voor nieuws.
Als het onjuist of misleidend blijkt te zijn, dan is het inderdaad reden om volledig uit Viventor te stappen. Echter zie ik geen aanwijzingen dat ze nu onjuiste informatie geven. Het is het eerste stukje informatie dat inschatting geeft van de ernst. Zij doen het af als een technisch probleem, wat in lijn is met de eerdere statement van Aforti zelf.
Mijn reisfotos!
  vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:25:37 #59
104963 ETA
European Travel Author
pi_188360929
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 12:16 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Weinig aanbod met leuke discounts meer te vinden op de secundaire markt bij Mintos. Dat was een paar weken geleden wel anders. Rente niveau lijkt ook wat te zakken.
Ik las daar recent iets over, het is iets seizoensgebonden. Met de vakanties in volle gang is de vraag van leningen (consument die wil lenen) lager terwijl wij gewoon doorgaan met autoinvest. Dus de vraag naar geld is lager dan het aanbod, dus gaan de rentes omlaag.

Vlak voor de vakanties en kerstperiode (dure maanden), gaan de rentes omhoog omdat iedereen wat extra geld nodig heeft. Dus mijn advies zou zijn om nu kortlopende leningen aan te gaan.
Mijn reisfotos!
  vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:23:37 #60
480915 Linkse_krijger
pi_188363815
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 14:18 schreef ETA het volgende:
Mijn "analyse" van een Kuetzal lening paar weken geleden. P2Pexplore bevestigd dit en nomineert de Alborg Petrol als slechtste lening van de maand: https://explorep2p.com/best-p2p-loans-aug-2019/
[..]

Toch gek dat ze wel toezeggen vanuit Kuetzal dat ze zelf de rest aanvullen om uiteindelijk het minimumbedrag van 850k te krijgen. Gezien de magere opbrengst van investeerders wordt dat een aardig bedrag.
pi_188364000
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 14:25 schreef ETA het volgende:

[..]

Ik las daar recent iets over, het is iets seizoensgebonden. Met de vakanties in volle gang is de vraag van leningen (consument die wil lenen) lager terwijl wij gewoon doorgaan met autoinvest. Dus de vraag naar geld is lager dan het aanbod, dus gaan de rentes omlaag.

Vlak voor de vakanties en kerstperiode (dure maanden), gaan de rentes omhoog omdat iedereen wat extra geld nodig heeft. Dus mijn advies zou zijn om nu kortlopende leningen aan te gaan.
Nogal logisch. Kijk ook maar eens op een gemiddeld kantoor hoe druk het is
  vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:40:45 #62
104963 ETA
European Travel Author
pi_188365737
Viventor bericht over Aforti heeft effect, hoogste discount op secondary nu nog "maar" 16%.
Mijn reisfotos!
  vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:48:49 #63
104963 ETA
European Travel Author
pi_188365866
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 17:23 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Toch gek dat ze wel toezeggen vanuit Kuetzal dat ze zelf de rest aanvullen om uiteindelijk het minimumbedrag van 850k te krijgen. Gezien de magere opbrengst van investeerders wordt dat een aardig bedrag.
Dat vind ik nog het minst zorgwekkende. Ze lijken investeringen aan te bieden in hele dubieuze bedrijven. Google maps van augustus 2018 laat een gedeelde kantoor zien op het adres van het bedrijf in kwestie. Echter geen logo van hun te zien. Zijn dus weinig aanwijzingen dat ze überhaupt bestaan.

Dan zou ik het niet gek vinden als Kuetzal ineens een ponzi scheme blijkt te zijn.
Mijn reisfotos!
pi_188374819
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 14:25 schreef ETA het volgende:

[..]

Weet je ook hoe het is op Estateguru toevallig? Ik kan me van rond kerst nog wel herinneren dat er weinig aanbod van projecten was, maar vorig jaar zomer kan ik me niet meer herinneren. Anders ga ik mijn autoinvest wat verruimen.
pi_188376686
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 13:49 schreef Benger het volgende:

[..]

Weet je ook hoe het is op Estateguru toevallig? Ik kan me van rond kerst nog wel herinneren dat er weinig aanbod van projecten was, maar vorig jaar zomer kan ik me niet meer herinneren. Anders ga ik mijn autoinvest wat verruimen.
Tot op heden is mijn cashflow ruim voldoende.
pi_188378828
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 13:49 schreef Benger het volgende:
Ik stel me zo voor dat het bij Estateguru veel stabieler zal zijn. Geen bak aan originators die elkaar beconcurreren, en tot de max 'geleveraged' zijn (5 of 10% skin in the game) dus als de terugbetalingen even tegenzitten snel meer geld moeten ophalen. Bovendien zijn het geen consumentenleningen. Aantal projecten kan natuurlijk wel varieren, en de rentes langzaam veranderen in de loop van de tijd.
pi_188379250
Er staan op dit moment geen projecten open op Estateguru, wat op zich niet heel uitzonderlijk is. Als ik het me goed herinner kwamen er in de kerstvakantie helemaal geen nieuwe projecten bij. In januari wel en die liepen vervolgens gelijk vol via de autoinvest, omdat veel investeerders liggende gelden hadden. Als ik niet op nieuwe projecten hoef te rekenen, kan ik het saldo wat ik nu op Estateguru heb er beter af halen en het in september weer gaan proberen.
pi_188380641
1 nieuw project afgelopen maandag, 3 dinsdag, 2 woensdag, 2 donderdag. Komt toch genoeg langs? Alleen gisteren geen nieuwe (en vandaag, maar weekeinde, dus normaal)
pi_188380755
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 20:45 schreef TechLight het volgende:
1 nieuw project afgelopen maandag, 3 dinsdag, 2 woensdag, 2 donderdag. Komt toch genoeg langs? Alleen gisteren geen nieuwe (en vandaag, maar weekeinde, dus normaal)
Ok, bedankt voor je reactie. Ik kreeg gisteren een aflossing en zag niets open staan. Ik kijk volgende week wat er voorbij komt.
pi_188386093
Ik kwam zojuist een Nederlands blog tegen waar ook veelal in betreffende platformen geīnvesteerd word. wellicht het vermelden waard in de openingspost:

https://financielevrijheid.blog/
pi_188386423
Ik heb investeringen uitstaan bij VIA Invest en Estate Guru. Ik wil er i.v.m. risico spreiding nog een platform bij pakken, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Iemand tips? Buy back en Auto invest zijn een must.
pi_188386584
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 09:43 schreef Ron1986 het volgende:
Ik heb investeringen uitstaan bij VIA Invest en Estate Guru. Ik wil er i.v.m. risico spreiding nog een platform bij pakken, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Mintos zou ik doen.
pi_188386769
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 09:43 schreef Ron1986 het volgende:

(edit: had je buyback requirement even gemist; dat is vooral een p2p feature, alhoewel sommige andere platformen ook zoiets aanbieden, maar beperkt)

Zoals investeerdertje zegt, Mintos is een grote P2P. Hangt dus wel af wat voor soort platform je zoekt. Estateguru zijn real estate backed projecten, daar heb je bijvoorbeeld ook Bulkinvest voor. Je kunt ook verder diversificeren naar bedrijfsleningen, bijvoorbeeld op Crowdestor of Envestio (alhoewel die laatste wat minder hard gaat, en zonder voorpublicatie lastig is leningen te pakken als je geen saldo laat staan).

Let wel op de risicoafweging. Los van platform risico heb je bij Mintos de leners die niet allemaal even stabiel zijn, bij Bulkinvest vind ik de informatieverstrekking wat minder dan bij Estateguru, maar de rentes liggen iets hoger, en bij Crowdestate liggen de rentes vaak nog wat hoger, maar is de minst duidelijke info over de zekerheden bij de lening (dus die zullen wel mager zijn).

Ik heb mijn platform strategie (wat klinkt dat alsof ik er alles van weet) een beetje op die manier ingezet: 2 p2p platformen, 2 realestate focused, 2 oost europese bedrijfsleningen, 2 nederlandse platformen algemeen, 2 'milieu of mens' platformen ('goede doelen'), en dan nog een paar andere waar ik lagere bedragen zet, die te weinig projecten doen om met spreiding te schalen, of die ik uitfaseer omdat ik er niet blij mee ben.

(Oh ja, en ik had me afgelopen week bij ViaInvest aangemeld vanwege een gokje op die Aforti leningen, maar registratie duurde al 2 dagen, en nu moet het eerste saldo nog aankomen. Dus zien we maandag wel of er nog iets te halen valt, of dat Aforti tegen die tijd echt is omgevallen o|O
pi_188386826
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 10:09 schreef TechLight het volgende:

[..]

Zoals investeerdertje zegt, Mintos is een grote P2P. Hangt dus wel af wat voor soort platform je zoekt. Estateguru zijn real estate backed projecten, daar heb je bijvoorbeeld ook Bulkinvest voor. Je kunt ook verder diversificeren naar bedrijfsleningen, bijvoorbeeld op Crowdestor of Envestio (alhoewel die laatste wat minder hard gaat, en zonder voorpublicatie lastig is leningen te pakken als je geen saldo laat staan).

Let wel op de risicoafweging. Los van platform risico heb je bij Mintos de leners die niet allemaal even stabiel zijn, bij Bulkinvest vind ik de informatieverstrekking wat minder dan bij Estateguru, maar de rentes liggen iets hoger, en bij Crowdestate liggen de rentes vaak nog wat hoger, maar is de minst duidelijke info over de zekerheden bij de lening (dus die zullen wel mager zijn).

Ik heb mijn platform strategie (wat klinkt dat alsof ik er alles van weet) een beetje op die manier ingezet: 2 p2p platformen, 2 realestate focused, 2 oost europese bedrijfsleningen, 2 nederlandse platformen algemeen, 2 'milieu of mens' platformen ('goede doelen'), en dan nog een paar andere waar ik lagere bedragen zet, die te weinig projecten doen om met spreiding te schalen, of die ik uitfaseer omdat ik er niet blij mee ben.

(Oh ja, en ik had me afgelopen week bij ViaInvest aangemeld vanwege een gokje op die Aforti leningen, maar registratie duurde al 2 dagen, en nu moet het eerste saldo nog aankomen. Dus zien we maandag wel of er nog iets te halen valt, of dat Aforti tegen die tijd echt is omgevallen o|O
Via Invest is inderdaad niet de snelste.. Saldo is over het algemeen met 1 werkdag bij geboekt.
Ik zit inderdaad naar p2p te kijken. Hoe kan ik het beste die Auto invest instellen van Mintos, had me in het verleden al aangemeld, maar weet nu waarom ik niet veder was gegaan, zag zoveel leningen etc wist niet welke ik moest pakken of waar te beginnen..
  zondag 11 augustus 2019 @ 10:29:31 #75
480915 Linkse_krijger
pi_188387049
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 10:13 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Via Invest is inderdaad niet de snelste.. Saldo is over het algemeen met 1 werkdag bij geboekt.
Ik zit inderdaad naar p2p te kijken. Hoe kan ik het beste die Auto invest instellen van Mintos, had me in het verleden al aangemeld, maar weet nu waarom ik niet veder was gegaan, zag zoveel leningen etc wist niet welke ik moest pakken of waar te beginnen..
Ik vind de auto-invest dusdanig traag (duurt soms tot meerdere dagen) dat ik zelf filters heb aangemaakt en zelf de investeringen doe.
pi_188387206
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2019 10:29 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Ik vind de auto-invest dusdanig traag (duurt soms tot meerdere dagen) dat ik zelf filters heb aangemaakt en zelf de investeringen doe.
Ja, dat heb ik ook inderdaad ervaren zodoende dat ik het ook handmatig doe. Werkt dit bij Mintos wel snel?
  zondag 11 augustus 2019 @ 10:52:35 #77
480915 Linkse_krijger
pi_188387339
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 10:39 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik ook inderdaad ervaren zodoende dat ik het ook handmatig doe. Werkt dit bij Mintos wel snel?
Kost me misschien vijf minuten per dag. Grofweg volg ik deze stappen:
-Check de secondary market op leuke kortingen.
Als er dan nog een bedrag staat (wat eigenlijk de laatste tijd altijd is):
-Open de primary market met het filter dat ik voor ogen heb -> gesorteerd op renteniveau
-Open de huidige investeringen en groepeer per loan originator.
-Pak de eerste investering(en) uit het filter waarvan de loan originator nog niet oververtegenwoordigd is.

Klaar :P
pi_188387414
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2019 10:29 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Meerdere dagen? Ik ben gewoon 2 keer per dag mijn geld kwijt aan de autoinvest.
  zondag 11 augustus 2019 @ 11:02:17 #79
480915 Linkse_krijger
pi_188387482
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 10:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Meerdere dagen? Ik ben gewoon 2 keer per dag mijn geld kwijt aan de autoinvest.
Weird, ik heb toch echt geen hele gekke filters. Ook geen minimumbedrag of iets in die richting.
pi_188387512
Maar auto invest is alleen prrimary markt toch?
pi_188387597
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 11:03 schreef Ron1986 het volgende:
Maar auto invest is alleen prrimary markt toch?
Je kan aparte auto invests maken voor primary en secondary market.
pi_188388368
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 11:02 schreef Linkse_krijger het volgende:
Weird, ik heb toch echt geen hele gekke filters. Ook geen minimumbedrag of iets in die richting.
Hangt denk ik heel erg af van je instellingen. Als je alles accepteert vanaf 10% geloof ik wel dat je autoinvest snel genoeg werkt. Als je op de rand gaat zitten met (nu 14% of 14.5%) met andere beperkingen werkt het niet geweldig. Waarschijnlijk omdat de autoinvest cyclus (alle leningen met alle autoinvests) lang loopt, en je daardoor snel misgrijpt tegen de tijd dat 'jouw' autoinvest langs komt. Ik doe de laatste tijd ook bijna alles handmatig. Een keer per dag wil ik toch even weten of er cash drag ontstaat, of wat er aan de beschikbare %% verandert (de laatste weken gaat dat hard op en neer, vermoedelijk door vakantieeffecten). Dan kost het net zoveel tijd om handmatig een paar leningen te kopen, dan iedere keer de autoinvest bij te stellen. Zeker omdat het autoinvest portfolio voor diversificatie alleen naar dat portfolio kijkt en niet globaal, zodat je overall diversificatie in het geding kan komen als je een paar verschillende autoinvests combineert.

Heb trouwens de laatste week oplopende cashdrag bij robocash, en zag dat je nu ook voor 11% rente kan kiezen. Aantal leningen in de teller verandert nergens op, maar hoop dat daar ook de vakantie snel voorbij is...
  zondag 11 augustus 2019 @ 12:56:37 #83
480915 Linkse_krijger
pi_188388995
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 12:12 schreef TechLight het volgende:

[..]

Hangt denk ik heel erg af van je instellingen. Als je alles accepteert vanaf 10% geloof ik wel dat je autoinvest snel genoeg werkt. Als je op de rand gaat zitten met (nu 14% of 14.5%) met andere beperkingen werkt het niet geweldig. Waarschijnlijk omdat de autoinvest cyclus (alle leningen met alle autoinvests) lang loopt, en je daardoor snel misgrijpt tegen de tijd dat 'jouw' autoinvest langs komt. Ik doe de laatste tijd ook bijna alles handmatig. Een keer per dag wil ik toch even weten of er cash drag ontstaat, of wat er aan de beschikbare %% verandert (de laatste weken gaat dat hard op en neer, vermoedelijk door vakantieeffecten). Dan kost het net zoveel tijd om handmatig een paar leningen te kopen, dan iedere keer de autoinvest bij te stellen. Zeker omdat het autoinvest portfolio voor diversificatie alleen naar dat portfolio kijkt en niet globaal, zodat je overall diversificatie in het geding kan komen als je een paar verschillende autoinvests combineert.

Heb trouwens de laatste week oplopende cashdrag bij robocash, en zag dat je nu ook voor 11% rente kan kiezen. Aantal leningen in de teller verandert nergens op, maar hoop dat daar ook de vakantie snel voorbij is...
Grofweg accepteer ik alles vanaf 12% waarvan de Grace < 5 is en de rente doorloopt (al dan niet in de vorm van een penalty) bij te laat betalen. Zo bijzonder is dat toch niet?
pi_188389549
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2019 12:56 schreef Linkse_krijger het volgende:
Grofweg accepteer ik alles vanaf 12% waarvan de Grace < 5 is en de rente doorloopt (al dan niet in de vorm van een penalty) bij te laat betalen. Zo bijzonder is dat toch niet?
Op zich niet lijkt me. Heb je nog diversficatie instellingen of looptijd beperkingen? Of beperkt bedrag per autoinvest portfolio? Of verschil primary vs secondary? @investeerdertje: hoe vergelijkt dit bij jou?

We zullen er wel nooit achter komen hoe het precies werkt (of je moet een baan bij Mintos zoeken)
pi_188389924
Begin dit jaar bracht Twino eindelijk haar jaarcijfers over 2017 uit. Die waren niet best. De accountant uitte in haar verslag twijfels over de continuīteit van de onderneming. Enige tijd terug verschenen de jaarcijfers over 2018 (te downloaden op de Twino website). Hierin staat dat de continuīteitsrisico's onder controle zijn, er is winst gemaakt en de omzet groeit. Er is ook weer een licht positief eigen vermogen. Ik heb nog afgewacht of externe websites, zoals explorep2p er nog over zouden schrijven, maar daar is geen artikel hierover verschenen.
Ik heb naar aanleiding van de cijfers over 2017 het grootste deel van mijn investeringen terug getrokken en alleen mijn winst staat er nog op. Nu ben ik toch weer aan het twijfelen. Het ging in het verleden namelijk prima.
Iemand nog een mening hierover?
pi_188394350
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2019 12:56 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Eigenlijk identiek aan mij. En dan vanaf b oid.
pi_188394364
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 13:31 schreef TechLight het volgende:

[..]

Op zich niet lijkt me. Heb je nog diversficatie instellingen of looptijd beperkingen? Of beperkt bedrag per autoinvest portfolio? Of verschil primary vs secondary? @:Investeerdertje: hoe vergelijkt dit bij jou?

We zullen er wel nooit achter komen hoe het precies werkt (of je moet een baan bij Mintos zoeken)
En ik heb geen max looptijd, wel min, misschien dat dat iets uit maakt.
  zondag 11 augustus 2019 @ 19:48:14 #88
480915 Linkse_krijger
pi_188395514
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 18:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

En ik heb geen max looptijd, wel min, misschien dat dat iets uit maakt.
Ik zit op de range van 3-36 maanden.
pi_188396801
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2019 19:48 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Ik zit op de range van 3-36 maanden.
3-max. Zou niet zoveel uit moeten maken dus.
pi_188405216
Tijd voor een maandgrafiekje, zelfde databronnen als de vorige keer :)

Bijna zo ver dat ik de roebels ook mee neem, maar helaas is het nog niet zo een feest. Iets met wisselkoers en dit historisch terughalen.

de0d2dcb-abae-43cd-b9c7-55c67e3a33be.jpeg

De verwachte rente is in mijn geval het gemiddelde van de twee maanden er voor.
  maandag 12 augustus 2019 @ 14:00:24 #91
480915 Linkse_krijger
pi_188406396
Ik begrijp trouwens niet hoe de XIRR op al die platforms wordt berekend. Ik heb in powershell de XIRR functie van Excel geīmplementeerd en ik kom op hele andere getallen uit.
pi_188406408
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:00 schreef Linkse_krijger het volgende:
Ik begrijp trouwens niet hoe de XIRR op al die platforms wordt berekend. Ik heb in powershell de XIRR functie van Excel geīmplementeerd en ik kom op hele andere getallen uit.
Daar zit vermoedelijk geen cash drag bij inbegrepen ;-)
  maandag 12 augustus 2019 @ 14:05:26 #93
480915 Linkse_krijger
pi_188406471
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Daar zit vermoedelijk geen cash drag bij inbegrepen ;-)
Cash drag als in geplande inkomsten?
pi_188406474
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:05 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Cash drag als in geplande inkomsten?
cash drag als in stilstaand geld
  maandag 12 augustus 2019 @ 14:08:39 #95
480915 Linkse_krijger
pi_188406514
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:05 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

cash drag als in stilstaand geld
Oh zo, ja dat is het. Ik kijk natuurlijk alleen wat er al is binnengekomen. Op lange termijn zou dit verschil dan toch kleiner moeten worden lijkt me?
pi_188406924
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:08 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Oh zo, ja dat is het. Ik kijk natuurlijk alleen wat er al is binnengekomen. Op lange termijn zou dit verschil dan toch kleiner moeten worden lijkt me?
Lijkt mij wel, ik kijk nog niet naar xirr tbh. Moet ik wel eens gaan doen :)
pi_188430271
Cash drag bij Robocash lijkt voorbij. Had ruim 15% drag, nu terug naar 1% dus dat is wel te doen en trekt het rendement niet meer echt naar beneden. Rente vastgehouden op 'vanaf' 12%.

Bij Mintos dalen de rentes ondertussen gestaag verder. Heb maar weer wat leningen van 'te koop' afgehaald. Overigens een vreemd verschijnsel: sinds bijna 2 weken verkoop ik dagelijks op twee van mijn KZT leningen een identiek bedrag van steeds 0-50 KZT (dat is dus ongeveer een dubbeltje). Echt iedere dag, en dan bij beide leningen hetzelfde kleine bedrag, maar wel iedere dag een ander bedrag. Dat kan niet anders of er zit een machine/algoritme achter, ik vermoed een die inkomsten automatisch opnieuw inlegt in eerder (handmatig?) gekozen leningen.

Niet echt erg, want ik wil er toch van af, maar wel irritant dat ik per dag twee nutteloze transacties zie langskomen. Ben bijna geneigd de leningen van te koop af te halen, maar dat levert me ook niks op.
pi_188447004
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 21:02 schreef TechLight het volgende:
Cash drag bij Robocash lijkt voorbij. Had ruim 15% drag, nu terug naar 1% dus dat is wel te doen en trekt het rendement niet meer echt naar beneden. Rente vastgehouden op 'vanaf' 12%.
15% is best veel, heb wel eens gehad dat er eind van de dag wat bleef staan, maar dat was dan de volgende ochtend al wel weer geīnvesteerd.Ik zie nog steeds alleen maar korte termijn leningen langskomen, max. 30 dagen.

Wat mij verder opvalt bij de afgesloten leningen, dat er bijna geen enkele lening de 30 dagen haalt, veel al na 1 ā 2 weken worden ze al weer ingelost en zelfs een enkele keer worden ze op dag van investeren al weer terug betaald. Soms vraag ik mij wel eens af of dit wel echte leningen zijn of dat er maar wat administratiefs in elkaar geknutseld wordt. Wel een hoge overdue, op dit moment circa 1 op de 3 leningen. Maar tot nu toe zijn ze allemaal nog netjes teruggekocht.
pi_188447136
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 18:40 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

15% is best veel, heb wel eens gehad dat er eind van de dag wat bleef staan, maar dat was dan de volgende ochtend al wel weer geīnvesteerd.Ik zie nog steeds alleen maar korte termijn leningen langskomen, max. 30 dagen.

Wat mij verder opvalt bij de afgesloten leningen, dat er bijna geen enkele lening de 30 dagen haalt, veel al na 1 ā 2 weken worden ze al weer ingelost en zelfs een enkele keer worden ze op dag van investeren al weer terug betaald. Soms vraag ik mij wel eens af of dit wel echte leningen zijn of dat er maar wat administratiefs in elkaar geknutseld wordt. Wel een hoge overdue, op dit moment circa 1 op de 3 leningen. Maar tot nu toe zijn ze allemaal nog netjes teruggekocht.
Het zijn echte Payday leningen. Minimaal 20% rente per jaar. Daar wil je als leningnemer wel van af.
  woensdag 14 augustus 2019 @ 18:50:52 #100
480915 Linkse_krijger
pi_188447156
Ik heb bij robocash 40% overdue :')
pi_188447220
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 11:30 schreef Benger het volgende:
De betalingen zijn weer gaan lopen. Heb vandaag aflossingen en late fees ontvangen van Aforti. Heb nog tegen-8% korting kunnen bijkopen.
  woensdag 14 augustus 2019 @ 19:29:45 #102
104963 ETA
European Travel Author
pi_188447743
Mijn eerste "volledige" maand. Anderhalve maand geleden serieus begonnen met investeren in p2p.

Ik heb de 14e gekozen als "nieuwe" maand. Puur om de reden dat mijn salaris uitbetaling de 15e is, dit is ook de dag dat ik vers geld inleg. Als ik steeds 1e van de maand de stand opneem, dan heeft het nieuwe geld nog maar een halve maand gerendeerd en krijg je een vertekend beeld.

Hieronder de NAR per platform. Verdeling is relatief simpel, 50% op Mintos en de rest redelijk evenredig verdeeld over resterende platformen.

aPsoKo5.jpg

Mintos (EUR): Loop iets achter de verwachting, volgens Mintos zou het rond 13,8% moeten uitkomen. Deels cashdrag en deels dat einde van vorige maand nog duidelijk in een aanloopfase zat. Volgende maand zou het redelijk op schema moeten lopen.
Mintos (RUB): NAR is dramatische vanwege valutaschommeling als ik het in EUR uitdruk. Als ik het in RUB zou uitdrukken, dan zou de NAR 15,3% zijn, nog steeds wel iets achter de 18,3% verwachting
Grupeer: Zou op schema moeten lopen omdat alle leningen netjes de rente uitbetalen. Aanloopfase zullen we maar zeggen.
Crowdestate: "Beginnersfoutje", 2/3 deel hier zit in een full bullet, dus daar kan ik lang op wachten. De rest zit in een maandelijkse of kwartaal rente betaling. Dus pas halverwege 2020 zal de NAR gelijklopen met de verwachting.
Estateguru. Zelfde verhaal als bij Crowdestate, dankzij cashbacks wel wat inkomsten.
Bulkestate: Zelfde verhaal als bij Crowdestate.
Envestio: Sinds kort ingestapt, getoonde winst is de welkomstbonus. NAR is dus niet representatief.
Viventor: Dankzij de kortingen op Aforti een leuke NAR. Zonder deze zat ik rond de 6%. Hier ben ik later mee begonnen, dus nog dik in de aanloopfase.
Robocash: Alle leningen zijn <30 dagen, dus hier zou je geen aanloopfase hebben. Verwachting was dat ik hier netjes rond de 12% zou uitkomen. Reden dat ik eronder zit is deels de cashdrag en een flink deel delays. 1/3 van portfolio is te laat, daar had ik dus bijna allemaal nog een maand rente van moeten krijgen. Als die netjes waren uitbetaald, dan was ik redelijk in de buurt van 12% uitgekomen

Totaal: Mintos (RUB) hakt er wel dik in. Zonder valuta schommeling was het totaal 2% hoger uitgekomen. Al met al, redelijk in de buurt van 12%, wat mijn lange termijn doel is. Dankzij de Full Bullets gaat het even duren voordat het totaal gelijk gaat lopen met het verwachte.

Ben benieuwd wat het volgende maand gaat worden als de aanloopfase voorbij is voor alle platforms.
Mijn reisfotos!
  woensdag 14 augustus 2019 @ 21:29:59 #103
104963 ETA
European Travel Author
pi_188450343
Mijn reisfotos!
pi_188450811
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 19:29 schreef ETA het volgende:
Mijn eerste "volledige" maand. Anderhalve maand geleden serieus begonnen met investeren in p2p.

Ik heb de 14e gekozen als "nieuwe" maand. Puur om de reden dat mijn salaris uitbetaling de 15e is, dit is ook de dag dat ik vers geld inleg. Als ik steeds 1e van de maand de stand opneem, dan heeft het nieuwe geld nog maar een halve maand gerendeerd en krijg je een vertekend beeld.

Hieronder de NAR per platform. Verdeling is relatief simpel, 50% op Mintos en de rest redelijk evenredig verdeeld over resterende platformen.

[ afbeelding ]

Mintos (EUR): Loop iets achter de verwachting, volgens Mintos zou het rond 13,8% moeten uitkomen. Deels cashdrag en deels dat einde van vorige maand nog duidelijk in een aanloopfase zat. Volgende maand zou het redelijk op schema moeten lopen.
Mintos (RUB): NAR is dramatische vanwege valutaschommeling als ik het in EUR uitdruk. Als ik het in RUB zou uitdrukken, dan zou de NAR 15,3% zijn, nog steeds wel iets achter de 18,3% verwachting
Grupeer: Zou op schema moeten lopen omdat alle leningen netjes de rente uitbetalen. Aanloopfase zullen we maar zeggen.
Crowdestate: "Beginnersfoutje", 2/3 deel hier zit in een full bullet, dus daar kan ik lang op wachten. De rest zit in een maandelijkse of kwartaal rente betaling. Dus pas halverwege 2020 zal de NAR gelijklopen met de verwachting.
Estateguru. Zelfde verhaal als bij Crowdestate, dankzij cashbacks wel wat inkomsten.
Envestio: Sinds kort ingestapt, getoonde winst is de welkomstbonus. NAR is dus niet representatief.
Viventor: Dankzij de kortingen op Aforti een leuke NAR. Zonder deze zat ik rond de 6%. Hier ben ik later mee begonnen, dus nog dik in de aanloopfase.
Robocash: Alle leningen zijn <30 dagen, dus hier zou je geen aanloopfase hebben. Verwachting was dat ik hier netjes rond de 12% zou uitkomen. Reden dat ik eronder zit is deels de cashdrag en een flink deel delays. 1/3 van portfolio is te laat, daar had ik dus bijna allemaal nog een maand rente van moeten krijgen. Als die netjes waren uitbetaald, dan was ik redelijk in de buurt van 12% uitgekomen

Totaal: Mintos (RUB) hakt er wel dik in. Zonder valuta schommeling was het totaal 2% hoger uitgekomen. Al met al, redelijk in de buurt van 12%, wat mijn lange termijn doel is. Dankzij de Full Bullets gaat het even duren voordat het totaal gelijk gaat lopen met het verwachte.

Ben benieuwd wat het volgende maand gaat worden als de aanloopfase voorbij is voor alle platforms.
Een paar opmerkingen:
- Mintos: daar is de rente nu flink aan het dalen. Voor de korte termijn zul je je verwachtingen dus bij moeten stellen. Op de langere termijn is het wel realistisch.
- Mintos (Rub): de inflatie is in Rusland hoger dan in de Eurozone, ook historisch zie je dat de trend is dat de Roebel langzaam terrein verliest op de Euro, hoewel het vooral heftig schommelt. Ik zou daar uit gaan van een rendement in Euro's van 14 of 15%. Net iets hoger dan met Euro's op Mintos dus.
pi_188450852
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 19:29 schreef ETA het volgende:

[ afbeelding ]

Je hebt ook op een ongunstig moment ingekocht. Ik heb de roebels vorig jaar gekocht en sta op wisselkoers nog steeds in de plus.

Heb je elke lening apart ingeklopt of heb je gewoon een maand aan terugbetalingen gepakt?
pi_188450934
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 21:51 schreef Benger het volgende:

[..]

Een paar opmerkingen:
- Mintos: daar is de rente nu flink aan het dalen. Voor de korte termijn zul je je verwachtingen dus bij moeten stellen. Op de langere termijn is het wel realistisch.
- Mintos (Rub): de inflatie is in Rusland hoger dan in de Eurozone, ook historisch zie je dat de trend is dat de Roebel langzaam terrein verliest op de Euro, hoewel het vooral heftig schommelt. Ik zou daar uit gaan van een rendement in Euro's van 14 of 15%. Net iets hoger dan met Euro's op Mintos dus.
De rente daalt? Mijn autoinvest laat heel andere getallen zien.
  woensdag 14 augustus 2019 @ 21:58:51 #107
104963 ETA
European Travel Author
pi_188450977
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 21:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Je hebt ook op een ongunstig moment ingekocht. Ik heb de roebels vorig jaar gekocht en sta op wisselkoers nog steeds in de plus.

Heb je elke lening apart ingeklopt of heb je gewoon een maand aan terugbetalingen gepakt?
Dit is berekend op de binnengekomen rentes
Mijn reisfotos!
pi_188451232
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 21:57 schreef investeerdertje het volgende:
De rente daalt? Mijn autoinvest laat heel andere getallen zien.
Hangt misschien een beetje van je perspectief af. Korte leningen waren voor de vakantie van ca 13% opgelopen tot 16.1%, en nu weer bijna terug bij af (13.5 a 14%). Je ziet heel duidelijk dat er gezocht wordt naar een nieuw evenwicht, de percentages varieren in kleine stapjes met tienden procenten ipv afgerond op halve procenten.

Ik heb nu nog een weighted average van 14.9% maar die is ook al een week of 2 a 3 aan het dalen en zal nog wel even doorzetten door het vernieuwen van de kortlopende leningen (ca 30% van portfolio). Hopelijk blijven de goed renderende langlopende leningen wel gewoon lopen en worden die niet teruggekocht door de originators om ze opnieuw voordeliger in de markt te zetten.
pi_188451770
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 21:58 schreef ETA het volgende:

[..]

Dit is berekend op de binnengekomen rentes
Ah, vandaar. Ik heb hier eigenlijk nog niet eens zo gek veel mee gedaan. Misschien eens overwegen :)

quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 22:09 schreef TechLight het volgende:

[..]

Hangt misschien een beetje van je perspectief af. Korte leningen waren voor de vakantie van ca 13% opgelopen tot 16.1%, en nu weer bijna terug bij af (13.5 a 14%). Je ziet heel duidelijk dat er gezocht wordt naar een nieuw evenwicht, de percentages varieren in kleine stapjes met tienden procenten ipv afgerond op halve procenten.

Ik heb nu nog een weighted average van 14.9% maar die is ook al een week of 2 a 3 aan het dalen en zal nog wel even doorzetten door het vernieuwen van de kortlopende leningen (ca 30% van portfolio). Hopelijk blijven de goed renderende langlopende leningen wel gewoon lopen en worden die niet teruggekocht door de originators om ze opnieuw voordeliger in de markt te zetten.
Ah, kijk, de kortlopende leningen doe ik inderdaad niet bewust aan. Ik heb vanaf 13% en ben vooral blij als het de langlopende leningen zijn. Maar dat betekend dus niet dat de rentes op mintos terug lopen maar dat voor jouw specifieke subset de rente daalt. Houd het lekker verwarrend voor nieuwe lezers haha
pi_188453243
't is niet alleen op kortlopende leningen hoor, ook de langere zaten net voor de vakantie op 15 a 16% en nu niet meer. Zoals ik al zei, 'maar' ca 1/3 van mijn portfolio is echt kortlopend (tot 6 maanden), de rest is goed verdeeld over 6-66 maanden. Als ik kijk naar het deel dat 6+ maanden loopt, heb ik momenteel:
28% 16+%
35% 15-16%
29% 14-15%
8% 13-14%

Daar zit dus ruim de helft van 15% of hoger bij, maar die zijn momenteel niet te vinden (niet als kortlopend, niet als langlopend). Als je vanaf 13% kijkt zit je nu nog goed, maar met een beetje pech kan dat ook krap gaan worden binnenkort (beste percentages primary markt zitten nu op 13.6% of 13.7% - iig bij 'mijn' set aanbieders die op rating/grace gekozen zijn, secondary markt op 13.5%). Met een beetje geluk is het een vakantie uitloper en herstelt het zich de komende weken wel weer. Uiteindelijk zal het meeste afhangen van het aantal (volume) originators versus investeerders (vraag en aanbod), dat is moeilijker te voorspellen.

Maar laten we ook eerlijk zijn, zolang het boven de 12% blijft is het helemaal niet verkeerd.
pi_188473362
Bij mintos zakt het rentepercentage iets naar beneden. Iutecredit gaat nu ook een deel van de leningen opkopen, waarmee ook daar de rente zal gaan dalen.
Op zich is 12% een prima percentage, maar als je 15-16 gewend bent, is een terugval van 3% nooit leuk.

Grupeer is zich wat meer aan het uitbreiden met nieuwe leningen, ook een nieuwe vorm - balloon - waar zowel rente als aflossing aan het eind van de looptijd wordt overgemaakt. Dit geldt bijvoorbeeld op de leningen vanuit Noorwegen met een cashback van 2%

Make your investment in the Tanem project in Norway until the 31st of August and receive 2% CashBack!
Interest rate - 12%
Project term - 13 months
Repayment type - Balloon
pi_188473375
Crowdestor

New project launching on Monday!
Renovation of eclecticism style building (II)

Loan
Max. target: EUR 240 000,00
Min. target: EUR 200 000,00
Loan term: 3 months.
Interest rate: 14 %
pi_188481406
Zie ik wat over het hoofd, of klopt het dat je bij viventor op de secondary markt alleen hele leningen kunt kopen en verkopen? Op de primary kun je na het selecteren kiezen hoeveel je wilt kopen, maar als je dan een groot bedrag kiest kun je het natuurlijk bijna niet kwijt op de secondary markt. Is het dan wel mogelijk om losse delen te kopen? Bijvoorbeeld van 1 lening een klein deel kopen, en dan nog een keer van diezelfde lening een ander stukje (en dat niet bij elkaar gevoegd wordt in je portfolio)?
pi_188485663
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 19:12 schreef TechLight het volgende:
Zie ik wat over het hoofd, of klopt het dat je bij viventor op de secondary markt alleen hele leningen kunt kopen en verkopen? Op de primary kun je na het selecteren kiezen hoeveel je wilt kopen, maar als je dan een groot bedrag kiest kun je het natuurlijk bijna niet kwijt op de secondary markt. Is het dan wel mogelijk om losse delen te kopen? Bijvoorbeeld van 1 lening een klein deel kopen, en dan nog een keer van diezelfde lening een ander stukje (en dat niet bij elkaar gevoegd wordt in je portfolio)?
Dat klopt. Voordeel is dat er geen minimum bedrag is. Zo kocht ik er vandaag nog 1 voor ¤1,12 :-)
pi_188488486
Nog een Estateguru vraagje. Ik heb inmiddels 2 leningen die 2 dagen te laat zijn (ja ik weet dat ik een zeikerd ben ;) Maar vrij naar een quote van Warren Buffet via Jaco078: je moet weten en begrijpen waarin je investeert, dus zeker in het begin zit ik er wat meer bovenop). Op de portfolio overzichtspagina van EG gaan de 'late' categorieen vanaf 4 dagen (bij de lening zelf zie je wel gewoon dat hij 2 dagen te laat is). Dan ligt het voor de hand te veronderstellen dat er een grace periode van 3 dagen is. Ik heb echter de algemene leningvoorwaarden doorgelezen, en daar wordt niets over eventuele grace periode vermeld, alleen een default interest opslag van 15%. Dat zou betekenen dat er dus vanaf 1 dag te laat deze default interest verwacht mag worden.

Weet iemand hoe ze dat in de praktijk toepassen?

[ Bericht 3% gewijzigd door TechLight op 17-08-2019 14:27:57 ]
pi_188490717
quote:
je moet weten en begrijpen waarin je investeert
Leuk jou hier ook weer te ontmoeten, @TechLight
pi_188493047
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 09:59 schreef TechLight het volgende:
Nog een Estateguru vraagje. Ik heb inmiddels 2 leningen die 2 dagen te laat zijn (ja ik weet dat ik een zeikerd ben ;) Maar vrij naar een quote van Warren Buffet via Jaco078: je moet weten en begrijpen waarin je investeert, dus zeker in het begin zit ik er wat meer bovenop). Op de portfolio overzichtspagina van EG gaan de 'late' categorieen vanaf 4 dagen (bij de lening zelf zie je wel gewoon dat hij 2 dagen te laat is). Dan ligt het voor de hand te veronderstellen dat er een grace periode van 3 dagen is. Ik heb echter de algemene leningvoorwaarden doorgelezen, en daar wordt niets over eventuele grace periode vermeld, alleen een default interest opslag van 15%. Dat zou betekenen dat er dus vanaf 1 dag te laat deze default interest verwacht mag worden.

Ik heb nog nooit gemerkt dat er een extra grace periode is. Volgens mij is er in het overzicht gekozen voor een 4-15 dagen in verband met vertragingen in het betalingsverkeer. Het kan best zijn dat er dan sprake is van een grace periode (waar ik overigens geen moeite mee zou hebben). Ik heb ze hier over gemaild in ieder geval :-)
pi_188494721
Gemiddelde rente op Mintos daalt nu vrij snel, hoogrentende leningen worden afgekocht en vervangen door leningen met lagere rente. Vraag mij wel af of de eindklanten ook een lagere rente betalen of dat de loan originators dit rentevoordeel opstrijken. Gemiddelde rente volgens Invest & Access is inmiddels gedaald naar 10.53% (bij introductie I&A lag dit volgens mij rond de 13%).
pi_188495389
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 19:15 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Gemiddelde rente op Mintos daalt nu vrij snel, hoogrentende leningen worden afgekocht en vervangen door leningen met lagere rente. Vraag mij wel af of de eindklanten ook een lagere rente betalen of dat de loan originators dit rentevoordeel opstrijken. Gemiddelde rente volgens Invest & Access is inmiddels gedaald naar 10.53% (bij introductie I&A lag dit volgens mij rond de 13%).
12, maar nog altijd een daling. Ik heb vandaag alles weer keurig voor minimaal 13% weten kwijt te raken, dus zal wel los lopen.
  zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:08:33 #120
480915 Linkse_krijger
pi_188496633
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 19:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

12, maar nog altijd een daling. Ik heb vandaag alles weer keurig voor minimaal 13% weten kwijt te raken, dus zal wel los lopen.
Ja, ik ook, maar nu zie ik geen leningen meer van 13+%. Althans, niet op de loan originators die ik toelaat.
pi_188521244
Inmiddels heb ik 1 keer in het 19%-project geīnvesteerd bij Kuetzal. Zijn er hier al ervaringen met dit platform?
  maandag 19 augustus 2019 @ 15:24:46 #122
480915 Linkse_krijger
pi_188521296
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2019 15:21 schreef Jaco078 het volgende:
Inmiddels heb ik 1 keer in het 19%-project geīnvesteerd bij Kuetzal. Zijn er hier al ervaringen met dit platform?
Ja, heb er drie investeringen lopen elke maand (twee maanden nu) is er op tijd betaald.
pi_188521624
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2019 15:24 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Ja, heb er drie investeringen lopen elke maand (twee maanden nu) is er op tijd betaald.
De 19% plus 0.5% cashback eerste 6 maanden lijkt bijna te mooi. Maar even aanzien komende half jaar. Thumbs up voor klantenservice en snelheid van reageren en overboeken.

Edit: ook nog 1% summer campaign maakt 20,5% bij investering 》1.000 euro.
pi_188522022
Eerste postje hier, maar lurk al zeer lang mee. P2P lending is inmiddels mijn 'dagtaak' ;)

Mijn eerste investering op het Kuetzal platform dateert van 7 januari 2019. Het platform was toen soort van hagelnieuw. Inmiddels rendeert er een behoorlijk fors bedrag (middenklasse auto) van me op dit platform.
Tot nu toe geen enkel probleem ondervonden; alle betalingen netjes op tijd.

Mijn enige defaults waren op een NL-platform (FC), aldus kijk ik meer over de grens en laat de NL platformen met de magere rentes links liggen. Bij grote risico's horen voor mij grote rendementen...

Voor de mensen die net als ik op scherp opereren, is een inmiddels een nieuw platform aan het firmament verschenen; Monethera. Zelfde rentes als Kuetzal (en voormalig Envestio / Crowdestor).
Platform is nog vers van de pers, dus garantie tot de deur...

Op verzoek heb ik een affiliate-linkje waar we beiden wel bij varen.
pi_188522146
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 16:25 schreef Jeroenvoc het volgende:
Eerste postje hier, maar lurk al zeer lang mee. P2P lending is inmiddels mijn 'dagtaak' ;)

Mijn eerste investering op het Kuetzal platform dateert van 7 januari 2019. Het platform was toen soort van hagelnieuw. Inmiddels rendeert er een behoorlijk fors bedrag (middenklasse auto) van me op dit platform.
Tot nu toe geen enkel probleem ondervonden; alle betalingen netjes op tijd.

Mijn enige defaults waren op een NL-platform (FC), aldus kijk ik meer over de grens en laat de NL platformen met de magere rentes links liggen. Bij grote risico's horen voor mij grote rendementen...

Voor de mensen die net als ik op scherp opereren, is een inmiddels een nieuw platform aan het firmament verschenen; Monethera. Zelfde rentes als Kuetzal (en voormalig Envestio / Crowdestor).
Platform is nog vers van de pers, dus garantie tot de deur...

Op verzoek heb ik een affiliate-linkje waar we beiden wel bij varen.
Monethera is er al even toch? Wat bedoel je met dagtaak, dat je er al van kunt leven? :-)
pi_188523620
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 09:59 schreef TechLight het volgende:

quote:
Thank you for the e-mail. You have guessed correctly - days 1 to 3 are not calculated in the interest period.

After the 4th day, a 18.25% annual default interest payment applies in addition to the normal interest rate of the project.
pi_188523899
Dank voor het opvragen, en mooi dat er antwoord is. Wel jammer dat het dan op 2 punten niet strookt met hun algemene leningvoorwaarden (die er verder wel degelijk uit zien). Niet zo kritisch, want de grace periode is wel te begrijpen, en het rentepercentage opslag is in ons voordeel, maar niet netjes van de inconsistenties dus. 1 project is nu 'definitief' 4 dagen te laat, dus straks eens kijken wat het percentage opslag daadwerkelijk blijkt te zijn (als ie wel betaalt en niet helemaal meteen in default gaat ;) )

(edit: ze boeken sommige transacties achteraf, een van de betalingen is kennelijk wel de 15e gedaan zoals de bedoeling was, maar pas vandaag 'confirmed'. Dat is dus ook een beetje uitkijken met de administratie.)

[ Bericht 15% gewijzigd door TechLight op 19-08-2019 18:53:14 ]
pi_188524131
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 18:27 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

[..]

Bedankt voor het navragen. Ik snapte al niet hoe het in de praktijk werkte, want ik heb op de defaultlening een hoger rendement gehaald dan de normale rente. Maar ja, als het hoger is dan verwacht, dan ga ik niet de kleine lettertjes lezen, dan vind ik het wel prima.
pi_188524643
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2019 18:45 schreef TechLight het volgende:
Dank voor het opvragen, en mooi dat er antwoord is. Wel jammer dat het dan op 2 punten niet strookt met hun algemene leningvoorwaarden (die er verder wel degelijk uit zien). Niet zo kritisch, want de grace periode is wel te begrijpen, en het rentepercentage opslag is in ons voordeel, maar niet netjes van de inconsistenties dus. 1 project is nu 'definitief' 4 dagen te laat, dus straks eens kijken wat het percentage opslag daadwerkelijk blijkt te zijn (als ie wel betaalt en niet helemaal meteen in default gaat ;) )

(edit: ze boeken sommige transacties achteraf, een van de betalingen is kennelijk wel de 15e gedaan zoals de bedoeling was, maar pas vandaag 'confirmed'. Dat is dus ook een beetje uitkijken met de administratie.)
Mijn ervaring is dat die opslag best aan tikt 😂 maar moet zeggen dat default gaan nog niet bij mijn ervaringen past.
pi_188526938
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 19:25 schreef investeerdertje het volgende:
Mijn ervaring is dat die opslag best aan tikt 😂
Ja, dat dacht ik ook toen ik die 15% opslag zag. Dan mogen ze best een tijd te laat zijn met betalen, als het uiteindelijk maar komt. Met lage LTV zit dat als het goed is meestal wel snor natuurlijk...

Flauwe opmerking: Vanaf 25d delay is 18,25% met 4d grace periode voordeliger dan 15% zonder.

(edit: misschien de moeite een botnet te regelen om de bank daar plat te leggen zodat de leningnemers niet op tijd kunnen betalen... Of gaat dat te ver?)
pi_188529787
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2019 21:04 schreef TechLight het volgende:

[..]

Ja, dat dacht ik ook toen ik die 15% opslag zag. Dan mogen ze best een tijd te laat zijn met betalen, als het uiteindelijk maar komt. Met lage LTV zit dat als het goed is meestal wel snor natuurlijk...

Flauwe opmerking: Vanaf 25d delay is 18,25% met 4d grace periode voordeliger dan 15% zonder.

(edit: misschien de moeite een botnet te regelen om de bank daar plat te leggen zodat de leningnemers niet op tijd kunnen betalen... Of gaat dat te ver?)
Wederrechtelijk verkregen voordeel. U zult niet de eerste zijn 😂
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')