abonnement Unibet Coolblue
pi_188402377
Hier staat de tv meer aan dan mij lief is. Ik heb een chronische aandoening waardoor ik veel moe ben en pijn heb, en dat gaat op een af maar de laatste tijd gaat het niet heel lekker. Daarnaast merk ik dat ik echt tijd voor mijzelf nodig heb. Volgende maand gaat hij extra naar de opvang, maar nu is het nog even bikkelen. En daardoor gewoon net even te veel tv voor de rust van mij.

[ Bericht 1% gewijzigd door Nazil op 12-08-2019 08:24:19 ]
pi_188402665
Hier ook vrij weinig tv/you tube. Heel af en toe een filmpje van Juf Roos of Bert en Ernie, maar dat is echt niet regelmatig, soms zo een paar weken niks.
Hier ook 2 volwassenen en 1 kind, dus kind heeft prima vermaak gedurende de dag.
Persoonlijk zou ik het fijn vinden als ie zich eerst zelf leert vermaken door te spelen (binnen/buiten) en niet daar meteen een schermpje voor nodig heeft. Hij is nog maar net 2 jaar, hij kan zijn hele leven nog voor een scherm zitten.
Maar soms denk ik ook wel eens "pfff, even wat tijd voor mezelf, ik parkeer hem ook even voor een filmpje", maar tot nu toe heb ik dat dan toch niet gedaan.

Geen grote aversie tegen schermpjes ofzo, en ik snap ook heel goed dat anderen dat anders doen, maar het is hier nu (nog) geen vast onderdeel van zijn vermaak.
pi_188402901
Ik was vrijdag aan het eten in een restaurant en zat naast een tafel met een groot gezelschap waaronder veel kinderen en ook een paar peuters. Op een gegeven moment zaten die peuters allemaal met een schermpje. Achter ons zat een gezin met iets oudere kinderen, ook met telefoons met filmpjes. Dat was voor mij echt een “oh, zo nemen ouders hun kind mee uit eten” moment. Ik heb er niet echt een mening over, maar ik denk daar gewoon niet over na dat het zo ook kan. Ik ga gewoon niet met ze naar een restaurant omdat ik dat zelf heel zwaar vind. Lang wachten en zorgen dat ze de tent niet afbreken en andere gasten storen. Behalve naar het plaatselijke pannenkoekenrestaurant, want daar mogen ze krijsen
pi_188404548
Hier staat de hele dag de tv aan. Niet altijd op kinder tv, maar sowieso tijdens het ontbijt, koken en meestal ook als de meiden op bed liggen een film zodat grote peuter ook even uit kan rusten (hij weigert te slapen, terwijl hij wel moe is). Overigens begonnen de meiden er pas vanaf 1,5 soms naar te kijken, eerder hadden ze totaal geen interesse er in.

Alleen tijdens het avondeten staat de tv uit. En zo gaan er dus ook nooit tablets oid mee als we niet thuis eten. M’n schoonzusje doet dat wel voor haar dochter en dat is soms wel lastig als we samen eten want dan willen er nog 1 (en ik verwacht straks nog 3) meekijken. Kijken op tablets mag alleen op vakantie of als we lang onderweg zijn, telefoon mogen ze nooit op kijken, alleen bij hoge uitzondering soms een spelletje (dat mag grote peuter ook dagelijks eventjes op de tablet als hij er om vraagt).

Stemmen in tv programma’s wen ik snel genoeg aan. Juf roos vond ik in eerste instantie ook verschrikkelijk, maar alles went. En als ik het irritant vind wissel ik vrij snel, wat dat betreft ben ik blij dat ze alle drie Casper en Emma zo leuk vinden, dat is goed te doen.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
  maandag 12 augustus 2019 @ 11:56:30 #85
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188404616
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:52 schreef FlyingFish het volgende:
Hier staat de hele dag de tv aan.
Oh wow, waarom?
KuikenGuppy
  maandag 12 augustus 2019 @ 11:58:51 #86
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188404643
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 09:22 schreef Adrian4 het volgende:
Ik was vrijdag aan het eten in een restaurant en zat naast een tafel met een groot gezelschap waaronder veel kinderen en ook een paar peuters. Op een gegeven moment zaten die peuters allemaal met een schermpje. Achter ons zat een gezin met iets oudere kinderen, ook met telefoons met filmpjes. Dat was voor mij echt een “oh, zo nemen ouders hun kind mee uit eten” moment. Ik heb er niet echt een mening over, maar ik denk daar gewoon niet over na dat het zo ook kan. Ik ga gewoon niet met ze naar een restaurant omdat ik dat zelf heel zwaar vind. Lang wachten en zorgen dat ze de tent niet afbreken en andere gasten storen. Behalve naar het plaatselijke pannenkoekenrestaurant, want daar mogen ze krijsen
Een buffet restaurant is ook leuk (vanaf een jaar of 3-4 denk ik), dan kunnen ze zelf kiezen en pakken en hoeven ze niet lang te wachten of stil te zitten.
En bij ons in de buurt zijn twee restaurants waarbij je kinderen worden vermaakt door een kindermeisje :D Dat is echt super relaxed uit eten gaan (en ook wel een beetje valsspelen ;)).
KuikenGuppy
  maandag 12 augustus 2019 @ 13:17:38 #87
149959 SQ
snelle trees
pi_188405805
quote:
11s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:56 schreef Burdie het volgende:

[..]

Oh wow, waarom?
Ik had vroeger ook altijd de tv aan. Kan de laatste jaren niet meer zo goed tegen het constante getetter, maar is voor mij heel lang normaal geweest ;)
disclaimer
pi_188406049
quote:
11s.gif Op maandag 12 augustus 2019 11:56 schreef Burdie het volgende:

[..]

Oh wow, waarom?
Oh wow, waarom niet?
Schudden voor gebruik
pi_188406135
Hier staat de tv ook geregeld aan. Dan wel nieuws, dan iets voor wurm, dan een serie die kan als wurm half meekijkt. Dan wel een klus- of bouwprogramma (houserule aus en blok aus) wat ik graag kijk. Wurm kijkt dan graag mee en levert ook commentaren zoals "wat een lelijke tegel! Ieuw wat een stomme kleur! Wat doet die meneer weer stout! " O+
We kijken soms ook samen een animatie of kinderfilm samen. Of mijn meneer en wurm spelen een ijshockey spel of zo op de tv. Zo cute hoe ze dan samen met een controle aanrommelen en high fiven en zo.

S'avonds staat er vaak een serie of film op als we daar zin in hebben.
Of de radio gaat via de tv. Zelfs met sinterklaasweken staat de tv aan :P voor de open haard.... want waar moet je anders zingen? :P

Wij spelen of zitten daarnaast veel buiten. Doen bord en gezelschapspelletjes. Knutselen, lezen, klussen etc.

Ieder zijn eigen keuze toch om te kiezen of het aan of uit staat?
Schudden voor gebruik
pi_188406196
Wurm kijkt nu graag naar de barbies en de magische schoolbus, whisper en true, buurman en buurman en shaun de schaap.

Prima in de ochtend vinden wij. Zo mag hij een programma kiezen op Netflix. You tube mag ook, maar alleen als wij ernaast zitten.
Uitpakt of demonstratie filmpjes zijn hier niet ongewoon. Hij bouwt of speelt vaak ook wat na met bijvoorbeeld duplo.

Ik vind het alleen irritant dat als je Nederlandse filmpjes aanklikt in je zoekopdracht je dan toch met doorklikken weer op Engels, Russisch, Spaans, Chinees etc voorbij hoord komen.
Schudden voor gebruik
  maandag 12 augustus 2019 @ 14:00:23 #91
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_188406395
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 13:41 schreef Stippelrientje het volgende:
Ieder zijn eigen keuze toch om te kiezen of het aan of uit staat?
Ja, gelukkig wel. Niemand beweert iets anders toch? :).

Zo zit ik denk ik meer dan gemiddeld met mijn mobiel in mijn hand, dat ziet hij. Dat is volgens mij vanuit dezelfde behoefte aan prikkels waardoor andere mensen veel tv kijken. Ik doe het nooit, maar je ziet als je op straat loopt ontzettend veel tv's aan staan altijd.

Ik heb er echt geen kritiek op. En ik denk wel dat het anders is omdat Jacob nog zo jong is. Een poosje geleden, toen ik het vakantiehuisje moest stofzuigen en hij dat zo eng vond, had ik hem buiten gezet met zijn bekende filmpje. De 7 minuten waren sneller om dan ik had gedacht, en ik vond hem in een soort freeze terug boven een cars-filmpje (lang leve de automatische doorspeelfunctie van youtoube). Toen hij mij zag zei hij gelijk 'uit' en was helemaal opgelucht toen ik het weghaalde. Dat laat zien dat hij er simpelweg te jong voor is. Dat het hem enorm trekt, maar dat hij het tegelijk niet snapt en eng vindt.
Ik ben zelf het bewijs dat amper schermtijd als kind je niet beschermt tegen behoefte aan schermtijd als volwassene :P. Maar tegelijk ben ik er zeker wel huiverig voor om hem zo jong al veel bloot te stellen eraan. Ik heb toch liever dat zijn brein in ontwikkeling vooral andere prikkels krijgt, en dat hij zelf manieren zoekt om zich te vermaken.

Vivi, interessant dat onderscheid tussen actief samen kijken en passief alleen. En herkenning in filmpjes kijken van hemzelf! Dat doen we inderdaad ook soms, en vindt hij hilarisch.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  maandag 12 augustus 2019 @ 14:10:08 #92
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188406540
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 13:34 schreef Stippelrientje het volgende:
Oh wow, waarom niet?
Het leven bestaat m.i. al uit genoeg prikkels zonder de constante stroom van bewegend behang uit zo'n kastje. Ieder zijn eigen keuze hoor, ik ben oprecht verbaasd waarom iemand daarvoor kiest.

Vwb YouTube, er is nu een nieuwe app, YouTube Kids. Heeft iemand van jullie die al geprobeerd?
KuikenGuppy
pi_188407395
YouTube kids: handig want hij kan zelf veilig wat kiezen en ook fullscreen maken (dat kleine knopje in YouTube kan hij niet vinden. Maar bijvoorbeeld buurman en buurman heb ik niet kunnen vinden.
pi_188410120
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:10 schreef Burdie het volgende:

[..]

Het leven bestaat m.i. al uit genoeg prikkels zonder de constante stroom van bewegend behang uit zo'n kastje. Ieder zijn eigen keuze hoor, ik ben oprecht verbaasd waarom iemand daarvoor kiest.

Vwb YouTube, er is nu een nieuwe app, YouTube Kids. Heeft iemand van jullie die al geprobeerd?
Sommige mensen hebben de hele dag radio aan, wij de hele dag de tv. Ik zie het niet als prikkels, maar als achtergrondgeluid. Ben zelf ook opgegroeid met een tv die altijd aan stond. Last van teveel prikkels hebben mijn kinderen in ieder geval niet, wellicht juist doordat de tv vanaf hun geboorte al de hele dag aan staat en ze niet anders gewend zijn.

Wij kijken YouTube alleen via de tv, dat is de standaard app. Geen idee of de kids app daarvoor ook bestaat.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_188412005
Bij ons thuis stond vroegah ook altijd de tv aan idd, ik ben het ook gewend als achtergrondgeluid. Ik vind dat dus ook niet gek. Sinds ik samenwoon is het de radio geworden :+. Is beter, als ik voorbij de tv loop en ik zie iets interessants ben je zo een uur verder (vd week nog, viel ik halverwege in een docu over mensen die zich geen man en geen vrouw voelen, super interessant. Maar ik moest eigenlijk de boel poetsen :') hehe).

Youtube kids is een aanrader; veel minder tot geen rare filmpjes, minder reclame meen ik en de knoppen zijn makkelijk voor de kids. Maar soms blokkeert ie iets teveel geloof ik, ik was vd week de muizendans ineens kwijt :?. (Dat doet Eef ook veel nu, dansfilmpjes kijken en dan begint ze die na te dansen O+ ja mama en dan moet je draaaaien en dan zo en dan zo!).
pi_188413668
Wij hebben ook YouTube Kids. Niet alles staat er op idd, maar ik vind de afwezigheid van reclame zo'n grote plus dat dat me niet uitmaakt.

Nadansen doet Fee ook idd, zo schattig :D

Vandaag stond ze op een plateau naast het zwembad een ware dansshow te geven voor iedereen :D O+

We waren laatst naar Avonturenboerderij Molenwaard en bij de show van Fien en Teun ging Fee als enige in de zaal voor het podium dansen. Ze werd heel even verlegen toen ze door had dat niemand anders danste, maar ging even later er weer gewoon voor. Ik vind het zo tof dat ze nog gewoon haar eigen plan trekt, ik hoop zo dat ze dat gaat vasthouden.
  maandag 12 augustus 2019 @ 21:30:56 #97
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_188413969
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2019 08:15 schreef Nazil het volgende:
Hier staat de tv meer aan dan mij lief is. Ik heb een chronische aandoening waardoor ik veel moe ben en pijn heb, en dat gaat op een af maar de laatste tijd gaat het niet heel lekker. Daarnaast merk ik dat ik echt tijd voor mijzelf nodig heb. Volgende maand gaat hij extra naar de opvang, maar nu is het nog even bikkelen. En daardoor gewoon net even te veel tv voor de rust van mij.
Daar schrik ik van. Tv kan dan toch lekker even de rust geven als dat zo werkt? Prima. Hopelijk betekent het dat er ook weer een betere periode volgt :*

Ik doe alles hier principe-loos en met wat gezond verstand. Soms parkeer ik hem lekker met een filmpje. Zolang hij er niet de hele dag naar kijkt ^O^

Wij hadden pas op een terras wel echt een filmpje nodig om Max aan tafel te krijgen. Anders zou hij denk ik nu nog rondjes fietsen op dat plein :') Thuis lok ik hem met een legpuzzel als we gaan eten. Fietsen is hier echt De Bom.
pi_188414609
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 21:30 schreef Quoi het volgende:

[..]

Daar schrik ik van. Tv kan dan toch lekker even de rust geven als dat zo werkt? Prima. Hopelijk betekent het dat er ook weer een betere periode volgt :*

Ik doe alles hier principe-loos en met wat gezond verstand. Soms parkeer ik hem lekker met een filmpje. Zolang hij er niet de hele dag naar kijkt ^O^

Wij hadden pas op een terras wel echt een filmpje nodig om Max aan tafel te krijgen. Anders zou hij denk ik nu nog rondjes fietsen op dat plein :') Thuis lok ik hem met een legpuzzel als we gaan eten. Fietsen is hier echt De Bom.
Hij raakt er een beetje verslaafd aan. Het is tv en eten en anders krijsen. Hij moet weer even in een ritme komen en gaan spelen en niet alleen als hij moet poepen lekker alleen spelen :+ ik probeer nu een wekker te zetten als hij weer wat mag eten, want het gaat ook niet zo geweldig met zijn tanden ondanks goed poetsen. Even de eetmomenten beperken. En dan mag hij wel veel eten, maar niet te vaak op een dag.

Het begon wel een beetje op de hele dag tv te kijken. Even is prima, maar niet de hele dag ondanks dat het met mij niet zo lekker gaat. Vandaag hebben we koekjes gebakken O+ hele keuken onder de bloem :+
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 13 augustus 2019 @ 01:20:26 #99
269689 crew  Viv
pi_188417424
Qua tv/filmpjes: leuk om te lezen hoeveel verschillende gewoontes er zijn, vaak samenhangend met wat je van huis uit gewend bent. Ik denk dat we er allemaal op een bepaalde manier wel bewust mee omgaan, principe-loos (@Quoi hoe doe je dat?! ) of niet. :)

@Nazil straks met de extra opvang ontstaat er vast een nieuw evenwicht, want dan heb je meer energie over voor de overgebleven dagen/dagdelen waarop je alleen met hem bent. :*

Hier iets vergelijkbaars gehad met mijn man, die had 2 dagen in de week "papadag" maar kon dat fysiek eigenlijk niet aan, dus dat werd veel bankhangen en ook meer tv/filmpjes dan onze bedoeling was. Toen hebben we gekozen voor 1 dag in de week extra naar het kdv, en daardoor kon hij op de overgebleven papadag vaak wél iets leuks gaan doen met haar (zelfs buitenshuis). (Inmiddels gaat het weer slechter en brengen we haar regelmatig beide "papadagen" naar het kdv, maar hij zit nu in een soort revalidatietraject, dus hopelijk straks weer!)
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:52:08 #100
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_188418595
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 01:20 schreef ViviRAWRS het volgende:
principe-loos (@Quoi hoe doe je dat?! )
Het klinkt wel een beetje zielloos hè? :D
Ik probeer het eigenlijk een beetje natuurlijk te doen en vooraf geen verwachting te kweken over hoe het zou moeten gaan, maar dit gewoon een beetje per context te bekijken.

Daarom lees ik nooit echt boeken over opvoeden en zal je me niet snel betrappen op een "ik vind dat..." :-P

Toch lastig en minder natuurlijk dan het lijkt, want ik word natuurlijk toch (on)bewust beïnvloed door de maatschappelijke norm (= kinderen zet je niet voor de TV). Maar ik ga er zo open mogelijk in. En ongemerkt heb ik toch bepaalde principes hoor, want iets met pistolen en geweren en legerprintjes komt er hier bijvoorbeeld niet in. En misschien is wat ik hierboven beschrijf ook wel een soort principe.

Zo doen we allemaal maar wat.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:51:31 #101
269689 crew  Viv
pi_188419295
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 08:52 schreef Quoi het volgende:
Het klinkt wel een beetje zielloos hè? :D
Oh nee hoor, juist bewonderingswaardig! O+ Ik merk dat ik over vrijwel alles rondom ZZ wel een achterliggende gedachte heb, en dat is heus niet altijd nodig of handig.
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:46:48 #102
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188420016
Mijn kinderen worden lethargisch van de tv. Half uurtje kan wel, maar daarna gaan ze hangen en zeuren. Driiiiiiinken. Snoepieeee. Koekieeee. Nog wat eeeeeeten. Ander filmpje, nee niet deeeeeze. En dan gaan ze met elkaar lopen klieren. Op de bank ploffen en elkaar schoppen. En als ik de tv uitzet, heb ik een half uur gekrijs en daarna elke 10 minuten gezeur of die weer aan mag.
Op vakantie hadden wij geen tv en hebben ook bij thuiskomst de stekker er nog een week lang uit gelaten; in totaal hebben we 3 weken zonder tv gedaan en het is nauwelijks gemist. In plaats daarvan gingen ze lekker buiten spelen, elkaar vermaken, boekje lezen of muziekje luisteren.
Ik zet de tv af en toe aan, als ik kook bijvoorbeeld, of voor een film-middagje met popcorn. En soms heb ik even nodig dat ze niet in de weg lopen :P, maar ik merk dat mijn kinderen er niet per sé gezelliger van worden.
Dit geldt overigens niet voor filmpjes die uitnodigen tot interactie, zoals Biba&Loeba, daarbij staan ze druk te springen en mee te doen ;) en daarna gaan ze lekker zelf spelen.
Dit is hoe het bij ons werkt. Als ik de tv de hele dag aan zou laten staan, zou ik gek worden van dat ding, maar ook van de kinderen :P. Dus niet per sé uit pedagogisch oogpunt, maar puur omdat mijn kinderen draken worden van teveel tv.
KuikenGuppy
pi_188420031
Leuk onderwerp, net als ik de jongens een paar uur voor de tv geparkeerd heb om de vakantiezooi op te ruimen. Soms is dat even de makkelijkste keus.
Inmiddels staat ie uit, wordt er gepuzzeld en is hij met schelpen en een stoffen vis ‘spaghetti di mare’ voor mij aan het koken :D

Ik heb wel principes, maar wijk er vaak genoeg vanaf. Zeker nu met (bijna) 2 peuters is het soms een beetje zoeken naar een manier waarop we allemaal mentaal gezond de dag doorkomen ;)
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_188420977
Haha, hier wordt momenteel ei-soep voor mij gemaakt en een pannenkoek met komkommer en druiven...

Burdie, dat is bij ons ook zo. Hier gaan ze ook springen op de bank en elkaar klieren en vooral zeuren om eten en “niet dieeee” als ze te lang bij de tv zitten met zijn twee.
pi_188422538
Inderdaad leuk en interessant om ieders overwegingen te lezen.

Heeft iemand nog tips/advies om de volgende situatie beter aan te pakken:
Simon mag van ons niet op de bank lopen/rennen/springen/staan e.d.. Consequent zeggen we dat ie op zijn billen moet zitten als ie op de bank wil. Zo niet, dan halen we hem van de bank. De laatste week is ie weer de grenzen aan het verkennen, en gaat ie weer op de bank staan, maar waar het vooral omgaat, hij probeert nu op de armleuning van de bank te klimmen en daarop te gaan staan.
Dat is natuurlijk vragen om problemen qua vallen op de harde laminaatvloer.
Hij doet dit vooral als ie alleen in de woonkamer is en wij (of één van ons) in de iets hoger gelegen keuken bezig zijn.
We merken dat als we er op af willen "rennen" om hem tegen te houden, hij ook de turbo erop zet om het toch nog voor elkaar te krijgen, dus nog meer risico op vallen en ongelukken. Bij rustig benaderen, probeert ie het ook wel, maar op een langzamer tempo. Vanuit de keuken zeggen dat het niet mag of dat ie op zijn billen moet gaan zitten, helpt totaal niet, daar lacht ie alleen maar om en gaat door met wat ie deed.

Wat kunnen we nog doen/proberen om dit te voorkomen????
Gister dacht ik zelfs, dan maar laten vallen en flink zeer doen, misschien dat ie het dan leert, maar dat kan ik toch niet laten gebeuren, ik krijg er akelige gedachtes bij (zoals dat ie dan zijn nek breekt of een hersenschudding enz. Vannacht heb ik er zelfs over gedroomd.... :{
pi_188422716
En nog een leuke discussie met Simon:
Hij mocht vanochtend zelf een nieuwe tandenborstel uitkiezen bij de drogist.
Thuis zeg ik tegen hem: heb je die mooie tandenborstel zelf uitgezocht? Antwoordt hij: NEE, uitgekozen!!! Zeg ik: maar uitgezocht is hetzelfde. Hij (nog harder) NEEEE, UITGEKOZEN!!!

:P :P :P :P :P
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:02:17 #107
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_188422767
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 13:46 schreef TolstoiFan het volgende:
Inderdaad leuk en interessant om ieders overwegingen te lezen.

Heeft iemand nog tips/advies om de volgende situatie beter aan te pakken:
Simon mag van ons niet op de bank lopen/rennen/springen/staan e.d.. Consequent zeggen we dat ie op zijn billen moet zitten als ie op de bank wil. Zo niet, dan halen we hem van de bank. De laatste week is ie weer de grenzen aan het verkennen, en gaat ie weer op de bank staan, maar waar het vooral omgaat, hij probeert nu op de armleuning van de bank te klimmen en daarop te gaan staan.
Dat is natuurlijk vragen om problemen qua vallen op de harde laminaatvloer.
Hij doet dit vooral als ie alleen in de woonkamer is en wij (of één van ons) in de iets hoger gelegen keuken bezig zijn.
We merken dat als we er op af willen "rennen" om hem tegen te houden, hij ook de turbo erop zet om het toch nog voor elkaar te krijgen, dus nog meer risico op vallen en ongelukken. Bij rustig benaderen, probeert ie het ook wel, maar op een langzamer tempo. Vanuit de keuken zeggen dat het niet mag of dat ie op zijn billen moet gaan zitten, helpt totaal niet, daar lacht ie alleen maar om en gaat door met wat ie deed.

Wat kunnen we nog doen/proberen om dit te voorkomen????
Gister dacht ik zelfs, dan maar laten vallen en flink zeer doen, misschien dat ie het dan leert, maar dat kan ik toch niet laten gebeuren, ik krijg er akelige gedachtes bij (zoals dat ie dan zijn nek breekt of een hersenschudding enz. Vannacht heb ik er zelfs over gedroomd.... :{
Ik zou toch naar hem toe gaan, een waarschuwing geven (heeft hij een bepaalde plek waar je hem neerzet voor afkoelen oid)? en dat je hem bij herhaling daar dan ook daadwerkelijk neerzet. (Soort van naughty spot technique). Hier werkte dat echt prima.

Hij gaat nu echt verkennen hoever hij kan gaan bij jullie, nu is het aan jullie heel consequent daarin te blijven.. :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:05:12 #108
269689 crew  Viv
pi_188422800
@TolstoiFan Wat wij zouden doen: voorlopig het "privilege" intrekken van alleen in de woonkamer mogen blijven terwijl de ouders in de keuken bezig zijn. (Niet als straf, maar als logische consequentie omdat het kennelijk nog niet lukt om daar afspraken over te maken.) En dat op een positieve manier verpakken door hem bij het keuken-gebeuren te betrekken, heeft hij bijvoorbeeld al een learning tower om mee te kunnen kijken/"helpen"?

[ Bericht 6% gewijzigd door Viv op 13-08-2019 14:24:14 ]
pi_188423668
Rijstebuiltje, daar heb ik ook al aan zitten denken. Ik denk alleen dat hij meteen van zo'n naughty spot wegloopt, lachend en al en daar dan weer een spelletje van maakt. Ik vind het blijkbaar erg moeilijk en lastig om op een goede manier boos te worden op hem (zonder meteen te gaan schreeuwen/stem verheffen), zodat hij ook doorheeft dat het menens is.

Vivi, dat privilege intrekken is misschien ook wel een idee. Learning tower heeft hij niet, we hebben een kleine keuken, dat past allemaal niet. Maar vanuit zijn stoel kan ie wel meekijken.

Pffff, het echte opvoeden is begonnen en ik vind dat toch best lastig merk ik ;(
Tegelijk vraag ik me dan af in hoeverre er al met zo'n klein ventje te redeneren valt. Hij is net een maandje 2 jaar oud. Snapt hij dan het concept van een naughty spot al? Snapt hij dan dat hij niet alleen in de woonkamer mag, omdat hij op bank gaat springen e.d.?

Bij het tandenpoetsen schuiven de grenzen ook steeds een beetje op. We poetsten altijd liggend op de commode. Eerst wilde hij dan iets in zijn handjes om mee te spelen (een lege tube crème bv.), prima. Dan konden we rustig de tandjes poetsen. Nu is die tube crème niet meer genoeg, nu wil ie er nog iets bij, of wil ie opeens in de badkamer poetsen, liggend op de badkamervloer. Vanochtend heb ik hem uiteindelijk in ons bed zijn tandjes gepoetst, terwijl ie met mijn oude tepelhoedjes speelde ( :') :N 8)7 ). Volgende keer zal hij die dingen er wel weer bij willen hebben, anders groot drama. En elke keer ga vooral ik daarin mee, omdat de bijna letterlijke gevechten om de tanden gepoetst te krijgen gewoon ECHT niet leuk zijn en hartverscheurend. Maar dat is natuurlijk ook een vorm van grenzen verkennen, hoe ver kan ik gaan.... Hij is ook op zoek naar zijn autonomie en graag iets in brengen willen hebben.
blijkbaar kan hij daar best wel ver ingaan, want ik wil toch die tandjes goed en zonder teveel drama gepoetst hebben..... :'(
Daar ben ik nu ook wel een beetje klaar mee, hup niet zeuren, je hoeft het niet leuk te vinden, maar wel 2 minuten goed je mond openhouden en dan is het klaar.
Ook al is het hier "verboden" om het woord faalmoeder te gebruiken, zo voel ik me soms wel in dit soort dingen :'(
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:11:59 #110
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188423809
Sorry Tolstoi, onze kleuter springt ondanks 5,5 jaar waarschuwen nog altijd op en in de bank. Hij heeft zich er meer dan eens (heel veel) pijn mee gedaan, maar erop springen/stoeien blijft kennelijk toch heel erg veel sterker trekken dan dat het risico op pijn afschrikt. (Logisch toch ook voor een kleuter? Ik plof in een hotel ook altijd extra hard op het bed, zodat je terug stuitert O+.)

Vwb tandenpoetsen zou ik kijken naar een elektrische tandenborstel.
KuikenGuppy
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:12:11 #111
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_188423812
Wat mij helpt om 'ferm op te treden', is bedenken dat het voor Jacob helemaal niet fijn is om steeds weer een andere uitvlucht te verzinnen in zo'n setting als tandenpoetsen. Jij beschrijft wat Simon doet als grenzen verkennen maar ik zie het als bokkensprongen op weg naar iets waarvan hij zelf ook weet dat het onontkoombaar is. Ik las eens dat het juist onveilig kan voelen als je zegt dat iets moet maar vervolgens niet doorzet.

Misschien een gekke tip, maar heb je het wel eens gefilmd? Het tandenpoetsen of zoiets als duidelijk een grens stellen rondom de bank. Ik zie bij mezelf vaak terug dat ik veel te veel woorden gebruik. Sindsdien zeg ik eigenlijk minder. Kortere zinnen. Hoe kordater ik ben, hoe sneller ik overgave zie en soms bijna opluchting.

edit: 2 minuten goed mond openhouden is denk ik een illusie ;( .

nog een edit: wat een leuk verhaal, jullie discussie over uitgezocht vw. uitgekozen. tegelijk doet het me eraan denken dat hij dus ver is met taal, maar tegelijk ook gewoon net 2. misschien een risico om hem te overschatten qua hoeveel hij snapt met oorzaak/gevolg en zo?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:15:35 #112
269689 crew  Viv
pi_188423856
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 15:02 schreef TolstoiFan het volgende:
Snapt hij dan dat hij niet alleen in de woonkamer mag, omdat hij op bank gaat springen e.d.?
Waarschijnlijk niet, maar dat geeft niks. :) Beschouw het "alleen laten in de woonkamer" voorlopig als een mislukt experiment, en probeer het over een paar weken/maanden nog eens. :Y)
En :* voor je laatste woorden.
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:38:10 #113
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188424188
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 15:15 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet, maar dat geeft niks. :) Beschouw het "alleen laten in de woonkamer" voorlopig als een mislukt experiment, en probeer het over een paar weken/maanden nog eens. :Y)
En :* voor je laatste woorden.
En wat nou als je kleuter het na bijna 6 jaar nog steeds doet? :+.
KuikenGuppy
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:48:27 #114
149959 SQ
snelle trees
pi_188424370
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 15:38 schreef Burdie het volgende:

[..]

En wat nou als je kleuter het na bijna 6 jaar nog steeds doet? :+.
Ik zou in dat geval gewoon een extra zware bouncy bank neerzetten en mijn nederlaag accepteren :+

Wat hier overigens heel prima helpt tegen het bankspringen is een alternatief bieden. Ze maken hier hele constructies van zitzakken, matraskussens en speelmatten waar naar hartelust op gesprongen en geploft kan worden!
disclaimer
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:52:16 #115
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188424414
Haha wij hebben voor over een paar jaar nieuwe banken gebudgetteerd :+.
KuikenGuppy
pi_188425866
En aanvulling op de elektrische tandenborstel van hierboven: neem de iets duurdere met muziektimer. Na 1 en 2 minuten klinkt een kort muziekje. L weet precies dat hij twee muziekjes moet horen voordat we stoppen. Scheelt veel 'zijn we al klaar?'
Het is hier vooral het uitstelgedrag voor het tandenpoetsen, verstoppen,wegrennen etc. Totdat ik 'wist je dat de zon al slaapt' inzet, dan gaat hij ineens rustig liggen heb ik van de week ontdekt :+
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:57:17 #117
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_188426236
Het is aan jullie bij iedere keer dat hij wegloopt van die plek hem weer terug te zetten.. Je hoeft ook geen stem verheffing toe te passen, maar een duidelijke lage stem kan al veel helpen. En als je moeite hebt om je stem op de voor jou juiste hoogte te krijgen is hem steeds weer op die spot terugzetten ook een duidelijke aanwijzing voor hem dat je het meent..
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:34:54 #118
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_188426720
Het is natuurlijk helemaal afhankelijk van leeftijd en temperament van je kind en zo, maar ik probeer tot nu toe altijd uit dat soort eindeloze heen-en-weer-situaties te blijven. Als ik hem 10x terugzet gaat hij het namelijk de 11e keer meestal niet opeens wel doen. Dus in plaats van zijn weerstand te breken probeer ik het meestal om te buigen. Door zelf een andere toon aan te slaan, een grapje te maken, hem over mijn schouder te gooien en de andere kant op lopen, etc. En vooral ook zulke situaties niet te vaak laten ontstaan door op tijd alternatieven te bieden.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:46:48 #119
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188426889
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 17:57 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Het is aan jullie bij iedere keer dat hij wegloopt van die plek hem weer terug te zetten.. Je hoeft ook geen stem verheffing toe te passen, maar een duidelijke lage stem kan al veel helpen. En als je moeite hebt om je stem op de voor jou juiste hoogte te krijgen is hem steeds weer op die spot terugzetten ook een duidelijke aanwijzing voor hem dat je het meent..
Oh daar zou ik helemaal geen zin in of energie voor hebben.
KuikenGuppy
pi_188427401
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 15:48 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Ik zou in dat geval gewoon een extra zware bouncy bank neerzetten en mijn nederlaag accepteren :+

Wat hier overigens heel prima helpt tegen het bankspringen is een alternatief bieden. Ze maken hier hele constructies van zitzakken, matraskussens en speelmatten waar naar hartelust op gesprongen en geploft kan worden!
Dit idd :Y

@TolstoiFan wat mij ook wel helpt is om te bedenken of ik iets niet goed vind, omdat het voor míj niet goed voelt of omdat het idee is ontstaan dat het niet "hoort".
Vind je het zelf echt vervelend dat het tandenpoetsritueel veranderd, of wil je het niet omdat je denkt dat hij grenzen aan het verleggen is en je daar iets mee "hoort" te doen.
Bij de oudste veranderde het tanden poetsen ook elke keer. Wat eerst een tijdje werkte om zonder drama te poetsen, werkte op gegeven moment niet meer en verzonnen we iets anders. Ik probeerde er altijd een spelletje van te maken, bijvoorbeeld 'beestjes' wegpoetsen (en dat werden dan leeuwen en giraffen enzo, tot groot vermaak van peuter). En als de grap er af was, verzonnen we weer iets nieuws.

Bij Fee is het niet zo nodig. Ze is er geen fan van en probeert er ook onderuit te komen, maar ze maakt er minder drama van dan de oudste destijds. Bij haar kan ik uitleggen dat het belangrijk is, dat anders haar tandjes stuk gaan enzo. En soms werkt helemaal niks (meestal als ze te moe is), dan is het ff snel en de volgende dag weer extra goed.

Wij poetsen ook electrische trouwens.

Maar ik heb iig bij de oudste ervaren dat als ik iets wilde doen of laten omdat ik dacht dat dat 'moest', dat het dan voor niemand leuk was. Voor mij niet omdat ik er eigenlijk helemaal niet achter stond en voor haar niet omdat zij dat ook ongetwijfeld voelde.

Bij haar blijven tot ze sliep bijvoorbeeld. Iedereen vertelde me (ongevraagd) dat ik dat niet moest doen, dat ze nooit alleen leerde slapen dan. Ze is nu 6 en kan het prima. Zonder dat we het vanuit beide partijen hebben hoeven forceren.

En er zijn echt wel dingen geweest die ik veranderd heb omdat het voor mij niet meer te doen was, maar in mijn ervaring is dat anders omdat je er dan gevoelsmatig ook echt achter staat.

Ik denk dat ik het een beetje zoals Q doe, principeloos :P en wat meer op gevoel. En los laten wat zou moeten of zou horen, maar meer kijken naar wat we nodig hebben en wat werkt voor óns.
pi_188427589
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 13:57 schreef TolstoiFan het volgende:
En nog een leuke discussie met Simon:
Hij mocht vanochtend zelf een nieuwe tandenborstel uitkiezen bij de drogist.
Thuis zeg ik tegen hem: heb je die mooie tandenborstel zelf uitgezocht? Antwoordt hij: NEE, uitgekozen!!! Zeg ik: maar uitgezocht is hetzelfde. Hij (nog harder) NEEEE, UITGEKOZEN!!!

:P :P :P :P :P
Haha, lekker eigenwijs :D
Tof he hoe je dan al echt gesprekjes met ze kan voeren O+

Ik was laatst aan het wandelen met Fee en Zus en we kwamen bij een watertje. Fee wijst naar de steiger en vraagt wat dat is.
Ik: dat is een steiger
Fee: oh ja, teiger (ze spreekt vaak de 's' voor een woord nog niet uit)
Ik: ja, we lopen op een steiger
Fee: of een leeuw, kan ook
Ik: nee, niet een tijger. Een ssssteiger, met een ssss.
Fee: ohhh, een slang! :Y

:+
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 23:05:54 #122
387431 Frsh
Het is niet koud, het is frsh
pi_188434192
Bij ons in de woonkamer staat een grote groene stoel. Dat is een gewone stoel voor ons allemaal om op te zitten, maar kan binnen een paar seconden in een naughty spot veranderen. En kleine meneer snapt heel goed dat hij daar niet vanaf mag als hij net stout geweest is.
(De eerste keer moesten we m om de 10 seconden terugzetten.)

Bankspringen is hier niet een verboden iets. Bij de opa’s en oma’s wel trouwens, en hij weet heel goed het verschil. Wij hadden 3 jaar geleden al aan een nieuwe bank gemoeten, maar ik denk dat we deze nog een paar jaar laten staan....
Guard: een geel neon jack, gedragen door een bebaarde man, zou wel eens Frsh kunnen zijn...
[b]Op zondag 10 augustus 2014 16:04 schreef Murmeli het volgende:[/b] Frsh is in ieder geval mijn held van de dag :)
  woensdag 14 augustus 2019 @ 14:11:22 #123
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_188442735
Ik herinner me de periode goed dat Max op randjes van de bank/stoel balanceerde. Doodeng! Hij is er ook 2x zo hard vanaf gevallen (head first) dat ik echt dacht: nu kan ik 112 bellen. Maar het viel gelukkig dan weer mee en de periode is ook weer voorbij gegaan (omdat hij er handiger in werd, of omdat de grens blijkbaar voldoende verkend was?).

Elektrisch poetsen vind ik trouwens wel een optie om eens te gaan uitproberen.
  woensdag 14 augustus 2019 @ 14:17:23 #124
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_188442848
En check nou toch eens deze lieve Kasper en Emma O+ O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
aka Max (in tule) en Larf

Tevens hulde voor deze Ikea trapjes die goed dienst doen als kinder-eet-plekje.
pi_188443103
Vier jaar geleden ging ik vandaag naar het ziekenhuis voor een inleiding, vandaag had ik drie zingende kinderen aan m’n bed met tekeningen en kadootjes die al voor het overhandigen werden uitgepakt. En een teleurgestelde Lala die de prop inpakpapier als nog een extra kado aan zag waar niks in zat :’) grote peuter heeft gisteren zijn verjaardag op school gevierd (met een watermeloentaart als traktatie) en is er nu van overtuigd dat hij al 4 is. En ik ben 9 geworden want de staart op de kaart van opa lijkt op een 9.

Ik ben overigens gestopt met leuningzitten te corrigeren, daar had ik bijna een dagtaak aan. Ik hoop maar dat ze geleerd hebben van die paar keer dat ze tussen de bank en de muur vielen, ze zijn iig nog niet kapot. En de meiden snappen het in de hoek staan en goed met elkaar maken ook al. Maar dat wordt hier vooral toegepast als ze elkaar bewust pijn doen (zonder uitlokking), niet voor bankspringen.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_188444354
Oh, wat schattig Quoi!!!

Gefeliciteerd met je 9de verjaardag FF!

Hier mag op de bank springen en op de leuning zitten gewoon, alleen de schoenen moeten wel uit zijn. Ik was druk bezig om tot ze door te dringen dat het niet mocht, totdat ik een filmpje van de oppasopa kreeg die ze paardje liet rijden op de leuning... Ik ben er toen gewoon mee opgehouden om mezelf druk te maken hierover. Huishouden van Jan Steen FTW! De bank is echt aan vervanging toe, maar ook wij laten het maar even zo.
pi_188444405
Hebben trouwens meer jonge peuters hier de fase "lekker mama uittesten" gehad, waarbij papa relatief gemakkelijk er van af kwam? Of ligt dit aan mij? Ik word er zo onzeker van.

[ Bericht 0% gewijzigd door Adrian4 op 14-08-2019 15:44:26 (dt :@) ]
  woensdag 14 augustus 2019 @ 16:21:33 #128
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_188444870
Ben jij nu jarig FF èn O? En wij moeten nu jouw echte leeftijd gaan raden :+
pi_188444871
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 15:43 schreef Adrian4 het volgende:
Hebben trouwens meer jonge peuters hier de fase "lekker mama uittesten" gehad, waarbij papa relatief gemakkelijk er van af kwam? Of ligt dit aan mij? Ik word er zo onzeker van.
Wat bedoel je precies Adriana? Heb je een voorbeeld?

Hier worden papa en mama evenredig getest :')
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  woensdag 14 augustus 2019 @ 20:51:04 #130
387431 Frsh
Het is niet koud, het is frsh
pi_188449357
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 16:21 schreef pinquit het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies Adriana? Heb je een voorbeeld?

Hier worden papa en mama evenredig getest :')
Hier worden papa en mama deels hetzelfde, deels verschillend uitgetest.
- Bij beiden nog een keer gaan vragen als de ander al ‘Nee’ gezegd heeft.
- Bij mama de randjes op zoeken van dingen niet-willen. “Ik wil niet buiten spelen, ik wil geen pyjama aan, ik wil niet tanden poetsen, ik wil geen groente.”
- Bij papa is t zeuren om snoepjes of koekjes, papa heeft namelijk vaak wel wat lekkers, maar niet altijd. En hij is bij mij veel fysieker. Uitproberen of je papa ook mag slaan enzo, of schoppen. En nee, dat mag niet en dan is het weer tijd om een paar minuten op de groene stoel te gaan afkoelen.
Guard: een geel neon jack, gedragen door een bebaarde man, zou wel eens Frsh kunnen zijn...
[b]Op zondag 10 augustus 2014 16:04 schreef Murmeli het volgende:[/b] Frsh is in ieder geval mijn held van de dag :)
pi_188450751
Bij ons zitten de kinderen aan het begin van de dag en het einde van de dag naar filmpjes te kijken. Ze kijken meestal zelf op een iPad, niet zo vaak op de televisie. Op die iPads weten we altijd wat ze kijken. Ook staan er spelletjes op. Zo speelt de oudste vaak dammen, en Ysje doet wel puzzeltjes e.d.

Ik vind het prima, want op die manier kunnen wij 's ochtends ook rustig de krant lezen en andere dingetjes doen, en aan het einde van de dag werkt het goed omdat ze dan moe zijn (en wij ook). Verder loopt het vaak vanzelf over in het echt spelen, voor 's ochtends.
Daarnaast vind ik het ook gezellig om met ze mee te kijken en te zien wat ze leuk vinden. Zo vindt Ysje momenteel Dora erg leuk. I kijkt graag naar youtube for kids en dan van die knutselfilmpjes omdat ze zo van knutselen houdt. Spelletjes op de iPad kijk ik ook wel eens mee. Dat wordt verder ook gewoon afgewisseld met gewone spelletjes en puzzels.

Ik heb er verder geen regels bij. De enige regel is dat wij monitoren waar ze naar kijken, en wat ze op die iPads (kunnen) doen. Soms kijken we met z'n allen een film op televisie. Als het me te gortig wordt, dan zeg ik dat het tijd is om te gaan spelen. Het gaat ook in fases. I heeft een tijd gehad dat ze echt heel veel en lang filmpjes wilde kijken, nu weer veel minder.

Voor mij draait het eigenlijk om de afwisseling. Zolang ik weet dat mijn kinderen ook genoeg zelf spelen, met anderen spelen, buiten spelen etc etc maak ik me er geen zorgen over. Als mijn oudste een drukke week heeft gehad op school, speelafspraakjes heeft gehad en op zaterdag dans- en zwemles dan snap ik heel goed dat ze op zondagochtend vooral even lekker op de bank wil liggen met haar iPad. Dat hebben wij immers zelf ook. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_188451732
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 16:21 schreef Quoi het volgende:
Ben jij nu jarig FF èn O? En wij moeten nu jouw echte leeftijd gaan raden :+
Nee, O is vrijdag pas jarig. En ik ben heel tevreden met 9 jaar oud worden :P

Wij hebben overigens bewust bij onze verhuizing al onze oude meubels meegenomen en de oude vloeren erin laten liggen (op de begane grond en 1e verdieping, onze slaapkamer is wel gedaan). En daar ben ik heel blij mee. Als er nu weer met een vork hard op de tafel wordt gebeukt krijgen ze wel op hun kop, maar de deukjes in de tafel boeit me niet. Hetzelfde met krassen in de vloer en vlekken op de bank. Als ze er fatsoenlijk mee om kunnen gaan gaan we wel nieuw spul kopen, en dan heeft onze eettafel waarschijnlijk de 20 jaar wel gehaald :’)

Adrian, uittesten is toch de hele basis van het peuter zijn? En dat doe je vooral als je je op je gemak voelt, kijken hoe ver je kunt gaan... Buiten consequent zijn kun je er weinig aan doen denk ik, het hoort erbij. Ik merk hier wel dat ze op een andere manier uit proberen bij mij dan ze bij mijn man doen, maar niet direct meer.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_188456711
Hoi, ik ontlurk even, want ik vind tvkijken een hele interessante discussie.
Mijn bijna 3-jarige kijkt voor het naar bed gaan samen net mij 5 minuten een (half) filmpje, meestal stukjes Peppa, Tip de muis of Llama llama. Dit is in het bedritueel geslopen, en is ook heel gezellig. Langere filmpjes kijkt ze alleen als ze ziek of heel hangerig is. Hier gaat de tv verder alleen aan wanneer ze in bed ligt.

Wat super goed werkt zijn audioboeken via de luisterbieb, jip en Janneke, woezel en pip,of pim en pom etc. Daar kan ze, liggend op bed, echt wel een uur naar luisteren, en de helft van de tijd valt ze in slaap. Aangezien ze s'middags niet meer wil slapen is het een goed rustmoment voor wanneer ze toch moe is. En het werkt ook super in de auto :P

Wij hadden thuis pas televisie toen ik 15 was of zo, dus we luisterden veel lp's met sprookjes, of cassettebandjes met muziek (klinkt nu echt super ouderwets :D )
Ik verveelde me als kind ook best wel eens, en ik denk dat het belangrijk is voor een kind om dat te 'leren', dat je niet continu entertainment nodig hebt. Plus je wordt er best creatief van.

Maar ik kijk ook wel echt uit naar de tijd dat we samen en langere film kunnen kijken, die we beide interessant vinden, gezellig op de bank met popcorn of zo :9
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_188457390
Gefeliciteerd en welkom Flav *O*

Lemonlime, dat laatste kijk ik ook echt naar uit. In de winter op zaterdagavond met een bakje chips onder een dekentje samen een film kijken O+

Is het bij luisterboeken niet lastiger dat ze dan echt geconcentreerd moeten luisteren omdat ze anders wat missen? Grote peuter krijgt zaterdag voor zijn verjaardag een cd speler (ik heb wel wat kinder cd’s maar niks om ze op af te spelen), dan gaan we daar ook eens mee experimenteren.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_188457868
FF, nog gefeliciteerd met je verjaardag, 9 jaar oud alweer :P

Flav, ook gefeliciteerd met je peuter!

Dank voor alle tips wat betreft tandenpoetsen en bankspringen e.d.! Ik zal ze nog een keer doorlezen en met manlief bespreken.

Gister hebben we een heerlijke dag gehad. De hele dag bij een vriendin haar kids geweest (wel veel ouder dan Simon). Simon vond het helemaal fantastisch om weer op de trampoline te kunnen en met de grote jongens te spelen. Haar jongens vonden het ook erg leuk om met Simon te spelen, ze hadden speciaal voor hem een hele grote treinbaan aangelegd en heel veel duplo klaargezet O+ Veel buiten in de tuin gespeeld, tent gebouwd, met het buitenkeukentje, voetballen, op de trampoline. En manlief en ik lekker relaxt in de tuin zitten :D
pi_188459601
Daar zijn we dan!
Vanaf vandaag een peuter in huis, benieuwd wat ons komend jaar te wachten staat O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188459731
Gefeliciteerd flav!

Tip voor alle peuters:obleck. Een niet newtonische vloeistof, uit maizena en water. Super leuk om mee te spelen!

[ Bericht 0% gewijzigd door Jagärtrut op 15-08-2019 16:23:28 ]
pi_188469716
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 16:21 schreef pinquit het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies Adriana? Heb je een voorbeeld?

Hier worden papa en mama evenredig getest :')
Meer dat hij bij mij altijd net dingen doet die niet mogen en ook net iets vaker in zijn “Nee!” valt als ik iets gedaan wil hebben dan wanneer hij alleen bij man is. Nu bleek vanmiddag dat man het ook wat rooskleurig aan mij vertelt, toen ik stiekem vanuit de bovenverdieping uit het raam keek wat er in de tuin gebeurde. En ik denk ook dat ik wat grappiger ben wanneer ik geïrriteerd ben volgens de vigerende peuterstandaarden
pi_188469933
Gefeliciteerd Flav met je grote man!
pi_188472436
Gefeliciteerd Flav!
Schudden voor gebruik
pi_188472437
Gefeliciteerd Ff met O!
Schudden voor gebruik
pi_188477028
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 14:55 schreef Jagärtrut het volgende:
Gefeliciteerd flav!

Tip voor alle peuters:obleck. Een niet newtonische vloeistof, uit maizena en water. Super leuk om mee te spelen![ afbeelding ]
Leuke tip! Ik had er echt nog nooit van gehoord, maar heel simpel te maken idd. Gaan we binnenkort eens mee spelen!

Bedankt Stippel!

O vond de slingers en ballonnen “wauw” en hij werd zelfs in de supermarkt door zijn zusjes toegezongen! De wobbel is net binnen gekomen en moet nog even ingepakt worden, ben benieuwd of hij het wat vindt. Duurste fysieke kado dat ik ooit heb gekocht, dus ik hoop maar dat hij het leuk vindt, anders is het vooraan weer iets van een tientje :D Hij moet iig nog even geduld hebben tot papa thuis is. En zo groot als hij nu is, gisteren lag hij nog tegen me aan te slapen op de bank s middags O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_188477290
FF, gefeliciteerd met O *O* *O* *O* *O*

Simon plast de laatste 2 weken steeds vaker 's avonds voor het bed gaan op het potje, soms een paar druppels, dan weer een grotere plas en heel soms niets (mama, plas is op). Als hij geplast heeft, gieten we samen de plas weg in de wc en dan mag hij doorspoelen.
Gister gooide hij nog even zijn aap er achteraan in de wc, gelukkig niet doorgetrokken :+ :+
Had ik even zo snel niet door dat hij die aap nog vast had in zijn andere handje :D

Gelukkig voor het reserve exemplaar ;)
pi_188480913
Welkom en nog gefeliciteerd Flav!

Gefeliciteerd met O, FF! Ben benieuwd wat hij van de Wobble vindt.
Ik kan de foto helaas niet zien..

Wat goed van het plassen, Tolstoi!
En gelukkig een reserveraap :D

Ik vraag me af of we 's nachts al zonder luier kunnen. Ze komt de 7 van de 10 nachten 's nachts melden dat ze moet plassen, maar vaak zit er dan al wel een plasje in de luier. Ik vraag me af of ze dan gewoon te diep slaapt of dat het min of meer gewenning is.
Misschien toch eens proberen.
  vrijdag 16 augustus 2019 @ 22:51:10 #145
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_188484856
Gefeliciteerd met grote O! O+ w/

Max ging vanavond in de Ikea naar eigen zeggen "even bijkomen" op een tuinbankje - zonder leuning bleek dus. De klap was in de regio te horen geloof ik. Lag ons kind daar tussen de nepplantjes bij Ikea |:(

Afijn, daarvan bijgekomen kukelde hij thuis voorover van de 2e trede van de trap tijdens het schoenen uittrekken. Sindsdien staat hij niet meer op 1 voet. Is wel lekker gaan slapen, dus morgen de schade maar eens bekijken. Pechvogel :{
pi_188486510
Wat sneu Quoi. Hopelijk doet een nachtje rust zijn voet goed.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_188491490
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 14:20 schreef FlyingFish het volgende:

[..]

Leuke tip! Ik had er echt nog nooit van gehoord, maar heel simpel te maken idd. Gaan we binnenkort eens mee spelen!

Bedankt Stippel!

O vond de slingers en ballonnen “wauw” en hij werd zelfs in de supermarkt door zijn zusjes toegezongen! De wobbel is net binnen gekomen en moet nog even ingepakt worden, ben benieuwd of hij het wat vindt. Duurste fysieke kado dat ik ooit heb gekocht, dus ik hoop maar dat hij het leuk vindt, anders is het vooraan weer iets van een tientje :D Hij moet iig nog even geduld hebben tot papa thuis is. En zo groot als hij nu is, gisteren lag hij nog tegen me aan te slapen op de bank s middags O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gefeliciteerd FF :*. 4 al!
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
  zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:52:06 #148
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_188492848
Goed, we hebben dus een peuter met pijn in zijn voet, die er op weigert te lopen. Af en toe doet hij het wel - want vergeet het - en dan komt hij huilend bij ons zitten. Beetje dik, verder geen bijzonderheden na een grove inspectie. Lekker dan 8)7
pi_188492955
Gefeliciteerd ff!

Ah quoi wat sneu,hopelijk kan hij er snel weer op staan.
  zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:55:11 #150
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_188495417
Narig
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 16:52 schreef Quoi het volgende:
Goed, we hebben dus een peuter met pijn in zijn voet, die er op weigert te lopen. Af en toe doet hij het wel - want vergeet het - en dan komt hij huilend bij ons zitten. Beetje dik, verder geen bijzonderheden na een grove inspectie. Lekker dan 8)7
Hè bah zeg :{
Sneu dat, heeft het toch indruk gemaakt. Beetje extra verwennen maar dit weekend?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:28:03 #151
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_188496938
Gefeliciteerd Flav en V! Welkom bij de peuters *O* .

En ook gefeliciteerd voor FF met haar kleuter en haar negende verjaardag! Blij dat je hier nog blijft met de rest van je kroost ^O^ .

Wat sneu Quoi. Als het niet opknapt de komende dagen misschien toch een foto laten maken?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  maandag 19 augustus 2019 @ 20:46:16 #152
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_188526399
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 21:28 schreef Lemijn het volgende:
Gefeliciteerd Flav en V! Welkom bij de peuters *O* .

En ook gefeliciteerd voor FF met haar kleuter en haar negende verjaardag! Blij dat je hier nog blijft met de rest van je kroost ^O^ .

Wat sneu Quoi. Als het niet opknapt de komende dagen misschien toch een foto laten maken?
Hij rent en vliegt inmiddels weer, dus het "tussen-de-oren" scenario is uitgesloten. Alleen dus wel mank. Als hij vrijdag nog mank loopt ga ik eens even buurten voor een foto.

Max heeft van de 5x naar zijn nieuwe kdv nu al 5x een ander gezicht gezien 's ochtends. Ik word er een beetje verdrietig van telkens. Mijn vriend heeft de leukste klus en die mag hem 's middags ophalen. Dan wil hij dus niet mee, zo leuk vindt hij het. Dat komt dus wel goed, maar ik gun hem wel een beetje een vast gezicht/routine.
pi_188527157
Quoi ik zou de regels omtrent kdv eens even nalezen, want dat mag helemaal niet. Ze mogen maar een bepaald aantal gezichten zien (muv bijv. vroegopvang).
L heeft een mentor en 2 vaste andere gezichten op zijn groep. In de zustergroep waar ze veel mee samen doen, zijn er ook nog een aantal leidsters. Die ziet hij op de dag dus wel met bijvoorbeeld buitenspelen naast zijn eigen leidsters en mochten er zieken zijn of vakantie, dan worden deze leidsters ingezet in zijn groep bij nood. Die kent hij dus wel goed.

Edit: dit geldt blijkbaar alleen tot 1 jaar.

Edit2: ik heb de boel bij onze kdv nagelezen en daar staat 1-4 jaar maximaal 3 vaste gezichten. Dus een van die 3 is altijd aanwezig, de andere leidster(s) kunnen iemand anders zijn.

[ Bericht 10% gewijzigd door Nazil op 19-08-2019 21:34:44 ]
  maandag 19 augustus 2019 @ 21:53:15 #154
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_188528091
Begin en eind van de dag is daarop bij ons altijd een uitzondering Nazil, dan is er een half uur lang nog maar 1 iemand voor beide groepen samen. En dat heeft helemaal een vast ritme maar in deze vakantieweken is het voor hun ook schipperen en dat snap ik goed. Maar qua wennen is dat natuurlijk waardeloos.

Jacob heeft het juist zo heerlijk op de crèche nu. De vaste invalleidsters zijn ook bekend en de beide groepen ook helemaal (hij start op woensdag op de babygroep maar die kent hij al vanaf de eerste dag). Weggaan is al maanden nooit een probleem en ophalen juist een feest. Ik snap nu pas waarom ouders zeggen dat het zo leuk is om je kind weer op te halen. Vroeger was het huilen of met een strak gezicht aan me vastklampen, maar vandaag werd ik juichend onthaald met een grote knuffel en enthousiaste verhalen (lees: kreten), en lieve woorden van zijn vaste leidster. Zo is het echt geen enkel probleem, die opvang. Ik hoop dat het bij jullie ook weer zo wordt Quoi!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_188549809
Jongens, mijn peuter is veel te groot aan het worden. Hij hoefde vandaag niet geholpen te worden om te gaan plassen: ‘kan ik zelf wel.’ En hij ligt nu voor het eerst zonder luier in zijn bed. Er zal vast wel een ongelukje gebeuren, maar alleen al dat hij het zelf wil vind ik zo’n stap O+
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  woensdag 21 augustus 2019 @ 09:39:52 #156
387431 Frsh
Het is niet koud, het is frsh
pi_188552142
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 23:46 schreef LeSage het volgende:
Jongens, mijn peuter is veel te groot aan het worden. Hij hoefde vandaag niet geholpen te worden om te gaan plassen: ‘kan ik zelf wel.’ En hij ligt nu voor het eerst zonder luier in zijn bed. Er zal vast wel een ongelukje gebeuren, maar alleen al dat hij het zelf wil vind ik zo’n stap O+
Goed hè? In de eerste week dat meneer dat deed, heb ik m s avonds nog een keer wakker gemaakt. "Meneer, moet je nog een plas doen?" Slaperig antwoord: "Komt wel goed papa, ik beloof het." _O-
Guard: een geel neon jack, gedragen door een bebaarde man, zou wel eens Frsh kunnen zijn...
[b]Op zondag 10 augustus 2014 16:04 schreef Murmeli het volgende:[/b] Frsh is in ieder geval mijn held van de dag :)
pi_188556913
Jouw knappe peuter LeSage! O+

Quoi, wat vervelend dat Max zoveel verschillende gezichten ziet op de opvang, ik snap dat dat voor jou ook niet goed voelt. Op onze vorige opvang waren regelmatig invallers en stagiaires, dat is voor ons één van de redenen geweest om Jewel daar weg te trekken. Er ging daar echter wel meer niet helemaal zoals wij het graag zouden willen. Op de nieuwe opvang zijn nooit invallers, ze werken er alleen maar met vaste gezichten en alle kinderen kennen alle leidsters en andersom. Als er ingevallen moet worden, gebeurt dat dus door een vaste leidster van een andere groep. Werkt heel prettig zo!

Met Jewel is het echter helaas wel weer drama met wegbrengen sinds de vakantie. Ze moet steeds enorm hard huilen en roept dan ook dat ze niet naar de opvang wil. Heel sneu, deze terugval viel de leidsters ook op en ze krijgen haar dan maar moeilijk getroost. Het voelt alsof we weer terug zijn bij af, maar ik hoop dat het te maken heeft met de vakantieperiode waarin veel kinderen afwezig zijn en de groepssamenstellingen dus steeds wisselen. En ondanks vaste leidsters, is er altijd wel één met vakantie nu waardoor dat ook wisselt. Dat brengt bij Jewel veel onrust, al weet ik niet zo goed of dat komt door veranderingen waar ze niet tegen kan of door wat anders.
pi_188560126
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 09:39 schreef Frsh het volgende:

[..]

Goed hè? In de eerste week dat meneer dat deed, heb ik m s avonds nog een keer wakker gemaakt. "Meneer, moet je nog een plas doen?" Slaperig antwoord: "Komt wel goed papa, ik beloof het." _O-
O+

Hier een ongelukje, daarna wilde hij toch graag een luier aan, die vervolgens tot vanmorgen droog bleef.
En een jompel voor de zeiltjes van Ikea: met mijn slaperige, gehaaste hoofd gooide ik die vanmorgen bij de rest van het beddengoed in de droger. Hij is nog helemaal heel :D

Schanu, vervelend is dat hè. En sneu ook als ze zo’n moeite hebben. Bij S. was het vanmorgen ook weer raak bij de speelzaal.
Hij bleef er vandaag lang in hangen ook en ik vind het zo rot dat we hem daarin niet echt kunnen helpen.
Uiteindelijk vindt hij het spelen wel heel leuk, dus daar zit ‘t hem ook niet in.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  woensdag 21 augustus 2019 @ 19:15:00 #159
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_188560603
Ja, het zal de vakantieperiode zijn met alle wisselingen. Vanmorgen weer bal. Ik ben er open over naar de leidsters toe, maar het is dus gewoon even zo. Ik kijk niet uit naar het einde van de zomer, maar wat dit betreft wél.

Wat knap LeSage! Da’s mijm dan toch? Of S? (of ik haal alles door elkaar)

Gister Max ingeschreven bij de basisschool! Hij heeft zelf het papiertje in de brievenbus gedaan :P
pi_188561570
Het is S.! Mijm komt hier over een maand pas (al ;( ) kijken.

Rot van je kdv, ik snap dat vakantie een probleem kan zijn, maar ik zou toch meer continuïteit willen in een team. Wij moeten op het werk ook altijd rekening houden met elkaar wat dat betreft (horeca, dus zomer toptijden).
School hebben wij maandag ook officieel ingeschreven. Ik moest er bijna een traantje bij laten :')
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')