abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 augustus 2019 @ 22:44:37 #151
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_188338273
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Heel simpel. Voor Nederland is Brexit objectief slecht. Als Johnson objectief goed zou zijn dan is er geen enkel probleem om dat ook te zeggen maar Johnson is een leugenaar, fraudeur en nog een lijste aan onfrisse zaken.
Voor de Britten zelf bedoel ik natuurlijk. (snapte je dat zelf niet?)
pi_188338356
Kritisch nadenken en (zelf)reflectie zijn niet zozeer dingen die je leert tijdens een opleiding maar die je van nature in je hebt. Dat voorrecht hebben slechts weinigen, die zijn gezegend met een bovenmatig intellect en een goed karakter. De rest van de mensheid behoort tot de eenvoudig manipuleerbare massa.
  woensdag 7 augustus 2019 @ 22:50:55 #153
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_188338405
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:42 schreef Monolith het volgende:

[..]

Oh nee, maar bij algemene economie moesten we dan bijvoorbeeld weer een debat organiseren waarbij je verschillende perspectieven moest innemen, bij maatschappijleer hadden we soortgelijke opdrachten, geschiedenis leert je heel wat, bij wiskunde keer je hoe statistiek werkt en hoe je daarmee kunt misleiden, bij natuurkunde leer je experimenteren en observeren en ga zo maar door.

Dat geheel gevolgd door een universitaire opleiding leert je echt prima kritisch denken.
Ik heb met prima cijfers mijn VWO B gehaald maar heb echt verdomd weinig geleerd. Om het nou per vak op te gaan noemen hoe beperkt het eigenlijk was heeft geen zin nu denk ik. Volgens mij heb ik een ander VWO gehad dan jij ben ik bang.
  woensdag 7 augustus 2019 @ 22:51:16 #154
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188338409
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2019 20:57 schreef Smegma. het volgende:

[..]

Zo natuurlijk is dat niet. Je kunt niet alle universitaire diploma's halen, of zelfs maar in alle wetenschapsgroepen, maar dan nog zouden universiteiten veel meer dan nu het geval is denkvaardigheid kunnen ontwikkelen in hun studenten.
Voor denken is tijd (en rust) nodig en het is moeilijk toetsbaar. Dus op de moderne efficiënte universiteit waar je zo snel mogelijk moet afstuderen, is dat niet haalbaar.
  woensdag 7 augustus 2019 @ 22:52:44 #155
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_188338439
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:48 schreef Pleun2011 het volgende:
Kritisch nadenken en (zelf)reflectie zijn niet zozeer dingen die je leert tijdens een opleiding maar die je van nature in je hebt. Dat voorrecht hebben slechts weinigen, die zijn gezegend met een bovenmatig intellect en een goed karakter. De rest van de mensheid behoort tot de eenvoudig manipuleerbare massa.
Last me raden bij welke groep je jezelf in deelt.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_188338565
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Last me raden bij welke groep je jezelf in deelt.
Ik deel mezelf niet in want ik uit vaak genoeg meningen die niet erg stevig zijn gefundeerd (onderbuik). Maar als ik dat wil kan ik wel kritisch nadenken ja, dat heb ik niet geleerd op de uni maar zit in jezelf.
pi_188338826
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 10:00 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het zou goed zijn als die burgers de kennis en kunde in huis hebben, om het nieuws op een verantwoorde manier te consumeren. Zodat ze zich niet in de luren laten leggen door de eerste de beste. Trump is door de Amerikaanse media in het zadel geholpen met zeeën aan gratis zendtijd (want entertainment), waarin hij Hillary als onbetrouwbaar afschilderde.
[..]

Maar waarom zeggen ze iets over zijn betrouwbaarheid? Is dat een Trumpiaanse tactiek om het maar niet over de inhoud te hoeven hebben?
Probleem is wat mij betreft vooral het denken volgens aandeelhouders. Van kwartaal naar kwartaal, gaat het minder goed verkoop je de boel. Voor een bedrijf kan dat nog wel, maar een land, een bevolking? Die kun je niet verwaarlozen voor wat winst op korte termijn en dan de kosten voor later of anderen over laten.

En dat zie je wel gebeuren.

Onder het motto van 'meetbare' resultaten worden zaken die notoir slecht meetbaar zijn, meetbaar 'gemaakt'. Je hebt zelf les gegeven dacht ik. Welke studenten leren nu echt zelf nadenken? Ik zie heel veel learning to the test; een trucje leren. Alles moet volgens 'kpi's' en op zich is meetbaar maken geen probleem, zelf nodig. Echter, al die kpi's worden niet gevalideerd, gecheckt op herhaalbaarheid, reproduceerbaarheid en representativiteit voor wat je eigenlijk wil aanleren.

Ik vind dat vreselijk. Mijn kinderen probeer ik zelf te laten nadenken. Maar dat is wel lastig soms. Wat ze op school niet krijgen aan vakken die ze wel zouden moeten krijgen:

1. Filosofie
2. Logica
3. Natuurwetenschappen (basis; hoe werken simpele zaken, wat is suiker, zuurstof en waarom ademen planten wat wij uitademen). Mijn dochter van 4 werd uitgelachen door haar domme docente toen ze vertelde dat wij uit sterrenstof bestaan, terwijl het toch echt zo is. Kinderen snappen veel meer dan je denkt.
4. Debatteren (ook om de trucs die tegen kinderen gebruikt worden te herkennen!)
5. Maar ook een heel duidelijke rol voor: goed opvoeden - gedrag prijzen, belonen of 'straffen' terwijl je het kind zelf laat zijn wie het is - inclusief emoties en minder sterke kanten.
6. Uitdagen om de lat hoger te leggen en ergen sje best voor te doen. Niet een resultaat moeten behalen, maar voor een resultaat werken (en het soms niet halen, heel ontnuchterend maar wel gezond - falen hoort er bij)
7. Een goede set basiskennis bijbrengen. Ook hier - als het niet in de cito staat leren ze het niet.

Zonder deze bagage kunnen veel mensen niet goed de zin van onzin scheiden. Enzo kunnen ze geen onderscheid meer maken tussen Johnson en Gove, Baudet en Wilders, Klaver en zelf enige logica toepassen op wat ze zeggen. Dan word je gebruikt.

De intentie is denk is grotendeels goed, maar de uitvoering is belabberd en de uitkomsten worden slecht gemeten. We moeten allemaal in 4 jaar afstuderen, maar we leren niet een jaartje rondkutten en voor jezelf leren zorgen in een goor studentenhuis. Studenten kunnen alleen nog binnen de lijntjes kleuren. Wie is er nog succesvol doordat ze heel goed de lijntjes kunnen neerpennen? Mogen anderen kleuren. Die snappen niets van het grote plaatje; die kunnen alleen vlakjes rood maken. Of zwart.

Aan de ene kant zit het bedrijfsleven te springen om dergelijke 'lijntrekkers' (pun intended) maar ze worden niet opgeleid en hun gedrag wordt nauwelijks beloond (ook in het bedrijfsleven worden ze lastig gevonden).

Als we de dingen doen zoals we altijd deden, moeten we niet gek opkijken als de resultaten zijn zoals ze altijd waren. In de wetenschap net zo. Ik zie in het budget wat ik op universiteiten en contract research uit heb te geven dat er maar bar weinig wetenschappers zijn die nieuwe zaken kunnen bedenken. Ze moeten braaf publike privaat onderzoek doen. Ik doe het ook, maar mag er ook iemand die echt briljant is gewoon met een zak geld een paar jaar in een hok gaan zitten?

Er wordt weinig groot en op lange termijn gedacht. De politiek gaat max 4 jaar vooruit, aan het begin van hun regeerperiode. Veel bedrijven slechts kwartalen, ondanks hun soms langere strategische horizons. Als we geen mensen selecteren, opleiden en plekken gunnen om echt zelf na te denken, dan gaat het neit beter worden.

Het is een beetje het model van Kodak; de status quo is zo sterk dat we alle kansen die er zijn over het hoofd zien, totdat China ons ruim voorbij steekt, of Korea. Of we vernietigen onszelf.
Whatever...
pi_188338855
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:48 schreef Pleun2011 het volgende:
Wat een bullshit. Opvoeding, opleiding kunnen daar enorm aan bijdragen. Natuurlijk heb je een beetje IQ nodig, maar dat is lang niet alles.
Whatever...
pi_188339017
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 23:11 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Wat een bullshit. Opvoeding, opleiding kunnen daar enorm aan bijdragen. Natuurlijk heb je een beetje IQ nodig, maar dat is lang niet alles.
Waarschijnlijk is mijn mening vertroebeld door mijn eigen ervaringen. Aan opvoeding heb ik niks gehad m.b.t. kritisch nadenken (traditioneel christelijk..dan weet je het wel) en ik heb rechten gestudeerd maar vind de universiteit een leerfabriek die slechts zo snel mogelijk van je af wil omdat ze daar geld voor krijgen. Eigenlijk ontwikkel je jezelf, ik geloof meer in autodidact-zijn dan in een stimulerende omgeving, al is dat wel een groot voordeel.
pi_188339049
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:44 schreef Eendenkooi het volgende:

[..]

Voor de Britten zelf bedoel ik natuurlijk. (snapte je dat zelf niet?)
Dat heeft voor het Nederlandse journaal geen enkele relevantie. Dat is aan het Britse journaal.
  woensdag 7 augustus 2019 @ 23:23:25 #161
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_188339121
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 23:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat heeft voor het Nederlandse journaal geen enkele relevantie. Dat is aan het Britse journaal.
Natuurlijk wel. Maar goed, laten wij ophouden met communiceren met elkaar, loopt toch op niks uit, niet de eerste keer dat ik dit gezeik heb met jou.
pi_188339193
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 23:23 schreef Eendenkooi het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Maar goed, laten wij ophouden met communiceren met elkaar, loopt toch op niks uit, niet de eerste keer dat ik dit gezeik heb met jou.
Whatever.
pi_188339884
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 23:18 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is mijn mening vertroebeld door mijn eigen ervaringen. Aan opvoeding heb ik niks gehad m.b.t. kritisch nadenken (traditioneel christelijk..dan weet je het wel) en ik heb rechten gestudeerd maar vind de universiteit een leerfabriek die slechts zo snel mogelijk van je af wil omdat ze daar geld voor krijgen. Eigenlijk ontwikkel je jezelf, ik geloof meer in autodidact-zijn dan in een stimulerende omgeving, al is dat wel een groot voordeel.
Beetje mijn punt. Het kan wel, maar gebeurt te weinig
Whatever...
pi_188341067
quote:
5s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 21:56 schreef Eendenkooi het volgende:

[..]

Is dit niet meer iets voor op de universiteit? Vind dit niet iets voor op het VWO.
Ik zat begin jaren 0 op het VWO en toen was het al zo, maar mijn zusje is net een jaar van het VWO af en die had het nog veel meer. Verslagen zijn belangrijker dan toetsen geworden op het VWO.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_188342781
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:34 schreef Eendenkooi het volgende:

[..]

Dat je dat geleerd heb wil ik wel geloven (mij staat niks meer bij). Of je dan meteen kritisch kan nadenken betwijfel ik. Misschien een basis maar als je die niet verder ontwikkeld hebt kan je nog steeds weinig.
Bij geschiedenis en maatschappijleer. Aardrijkskunde maar ook natuurkunde.
Eigenlijk het gehele VWO.

Overigens zou het kunnen dat mijn opleiding anders was omdat ik op een creatief college zat en later ook architectuur heb gedaan. Bij beiden werd creativiteit en achter je idee staan meer gewaardeerd dan binnen de lijntjes kleuren.

[ Bericht 13% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 08-08-2019 10:14:27 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 8 augustus 2019 @ 13:30:59 #166
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_188345572
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 07:17 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik zat begin jaren 0 op het VWO en toen was het al zo, maar mijn zusje is net een jaar van het VWO af en die had het nog veel meer. Verslagen zijn belangrijker dan toetsen geworden op het VWO.
Aparte ontwikkeling.
  donderdag 8 augustus 2019 @ 13:36:22 #167
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_188345640
Ik moet toegeven dat je kritisch denken aan een universiteit wel degelijk ontwikkeld wordt, iemand met een WO diploma zal niet gauw de praatjes van Robbert vd Google of ander gek medium (Jomanda bijvoorbeeld) geloven. Ik ken mensen die HBO hebben en die tuimelen daar dus met open ogen in, dat zal een WO iemand niet gauw gebeuren.

Of het echter voldoende is om de retorische trucs van politici, (linkse) columnisten of het gefaal van monetair economen te doorzien of zelf een onderwerp goed te doordenken betwijfel ik oprecht.
pi_188345984
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 13:36 schreef Eendenkooi het volgende:
Ik moet toegeven dat je kritisch denken aan een universiteit wel degelijk ontwikkeld wordt, iemand met een WO diploma zal niet gauw de praatjes van Robbert vd Google of ander gek medium (Jomanda bijvoorbeeld) geloven. Ik ken mensen die HBO hebben en die tuimelen daar dus met open ogen in, dat zal een WO iemand niet gauw gebeuren.

Of het echter voldoende is om de retorische trucs van politici, (linkse) columnisten of het gefaal van monetair economen te doorzien of zelf een onderwerp goed te doordenken betwijfel ik oprecht.
Mensen verwarren "kritisch denken" nog wel eens met het het idee dat je dan automatisch dezelfde opvattingen zou delen. Verschillende mensen kunnen kritisch denken en tot verschillende conclusies komen.
Het is natuurlijk al heel tekenend dat je hier expliciet 'linkse columnisten' of 'gefaal van monetaire economen noemt. Hier schemeren jouw opvattingen in door en mensen die het daar niet mee eens zijn denken kennelijk niet kritisch.

[ Bericht 0% gewijzigd door Monolith op 08-08-2019 15:27:29 ]
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 8 augustus 2019 @ 15:26:43 #169
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_188347063
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 14:04 schreef Monolith het volgende:

[..]

Mensen verwarren "kritisch denken" nog wel eens met het het idee dat je dan automatisch dezelfde opvattingen zou delen. Verschillende mensen kunnen kritisch denken en tot verschillende conclusies komen.
Het is natuurlijk al heel tekenend dat je hier expliciet 'linkse columnisten' of 'gefaal van monetaire economen noemt. Hier schemeren jouw opvattingen in door en mensen die het daar niet mee eens zijn denken kennelijk niet kritisch.
Inderdaad

Enkele verwarren "kritisch denken" met "precies zo denken als populisten"
  donderdag 8 augustus 2019 @ 17:27:40 #170
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_188348615
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 14:04 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je komt toch tot je opvatting als gevolg van kritisch denken, dan is het toch niet gek dat je het denken van iemand anders in twijfel trekt wanneer hij/zij andere opvattingen heeft. Zonder de discussie zelf op te willen rakelen is het 2% inflatie beleid van de ECB een voorbeeld daarvan. Ik heb verder bewust ‘links’ tussen haakjes gezet.

Er zijn natuurlijk ook gevallen waar het andersom is en je vanuit je opvattingen gaat denken.
pi_188348963
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 17:27 schreef Eendenkooi het volgende:

[..]

Je komt toch tot je opvatting als gevolg van kritisch denken, dan is het toch niet gek dat je het denken van iemand anders in twijfel trekt wanneer hij/zij andere opvattingen heeft. Zonder de discussie zelf op te willen rakelen is het 2% inflatie beleid van de ECB een voorbeeld daarvan.
Nee dat is het niet. Dat is een beleidsdoelstelling. Die heeft an sich niets te maken met kritisch denken. Je kunt van alles vinden van die beleidsdoelstelling. Daar kun je allerlei argumenten bij verzinnen. Maar de doelstelling an sich heeft niets met kritisch denken van doen.

quote:
Ik heb verder bewust ‘links’ tussen haakjes gezet.

Er zijn natuurlijk ook gevallen waar het andersom is en je vanuit je opvattingen gaat denken.
Het feit dat je het überhaupt vermeldt geeft natuurlijk wel aan dat kennelijk "linkse" columnisten een stuk verdachter zijn dan columnisten uit een andere hoek in jouw ogen, wat niet in de laatste plaats te maken zal hebben met je eigen politieke opvattingen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_188349240
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 23:59 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Beetje mijn punt. Het kan wel, maar gebeurt te weinig
Ik was vergeten te zeggen dat ik het een goed verhaal vond van je en het er ook wel mee eens ben.
pi_188349291
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 18:05 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee dat is het niet. Dat is een beleidsdoelstelling. Die heeft an sich niets te maken met kritisch denken. Je kunt van alles vinden van die beleidsdoelstelling. Daar kun je allerlei argumenten bij verzinnen. Maar de doelstelling an sich heeft niets met kritisch denken van doen.
[..]

Het feit dat je het überhaupt vermeldt geeft natuurlijk wel aan dat kennelijk "linkse" columnisten een stuk verdachter zijn dan columnisten uit een andere hoek in jouw ogen, wat niet in de laatste plaats te maken zal hebben met je eigen politieke opvattingen.
En dat laatste is dan mogelijk een gebrek aan kritisch denken ;)
  donderdag 8 augustus 2019 @ 20:19:28 #174
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_188351086
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 18:05 schreef Monolith het volgende:

[..]

[..]
Over de beleidsdoelstelling is toch nagedacht. Het zou wat zijn als doelstellingen gezet werden zonder dat daarover nagedacht wordt.

quote:
Zeker, maar ik wil er geen links/rechts discussie van maken dus ik laat het hierbij.
  donderdag 8 augustus 2019 @ 20:32:35 #175
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_188351396
Wat betreft voorbeelden in dit topic ligt er wel een absurde focus op politiek in het buitenland. Als we het dan toch over kritisch denken hebben, is de eerste gedachte dan niet “dit kan ik moeilijk begrijpen want ik heb een hele andere achtergrond”? Interne issues in andere landen, ik wil er niet eens een mening over hebben, hun land, hun zorgen, hun cultuur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')