Voor de Britten zelf bedoel ik natuurlijk. (snapte je dat zelf niet?)quote:Op woensdag 7 augustus 2019 22:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Heel simpel. Voor Nederland is Brexit objectief slecht. Als Johnson objectief goed zou zijn dan is er geen enkel probleem om dat ook te zeggen maar Johnson is een leugenaar, fraudeur en nog een lijste aan onfrisse zaken.
Ik heb met prima cijfers mijn VWO B gehaald maar heb echt verdomd weinig geleerd. Om het nou per vak op te gaan noemen hoe beperkt het eigenlijk was heeft geen zin nu denk ik. Volgens mij heb ik een ander VWO gehad dan jij ben ik bang.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 22:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oh nee, maar bij algemene economie moesten we dan bijvoorbeeld weer een debat organiseren waarbij je verschillende perspectieven moest innemen, bij maatschappijleer hadden we soortgelijke opdrachten, geschiedenis leert je heel wat, bij wiskunde keer je hoe statistiek werkt en hoe je daarmee kunt misleiden, bij natuurkunde leer je experimenteren en observeren en ga zo maar door.
Dat geheel gevolgd door een universitaire opleiding leert je echt prima kritisch denken.
Voor denken is tijd (en rust) nodig en het is moeilijk toetsbaar. Dus op de moderne efficiënte universiteit waar je zo snel mogelijk moet afstuderen, is dat niet haalbaar.quote:Op zondag 4 augustus 2019 20:57 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Zo natuurlijk is dat niet. Je kunt niet alle universitaire diploma's halen, of zelfs maar in alle wetenschapsgroepen, maar dan nog zouden universiteiten veel meer dan nu het geval is denkvaardigheid kunnen ontwikkelen in hun studenten.
Last me raden bij welke groep je jezelf in deelt.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 22:48 schreef Pleun2011 het volgende:
Kritisch nadenken en (zelf)reflectie zijn niet zozeer dingen die je leert tijdens een opleiding maar die je van nature in je hebt. Dat voorrecht hebben slechts weinigen, die zijn gezegend met een bovenmatig intellect en een goed karakter. De rest van de mensheid behoort tot de eenvoudig manipuleerbare massa.
Ik deel mezelf niet in want ik uit vaak genoeg meningen die niet erg stevig zijn gefundeerd (onderbuik). Maar als ik dat wil kan ik wel kritisch nadenken ja, dat heb ik niet geleerd op de uni maar zit in jezelf.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 22:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Last me raden bij welke groep je jezelf in deelt.
Probleem is wat mij betreft vooral het denken volgens aandeelhouders. Van kwartaal naar kwartaal, gaat het minder goed verkoop je de boel. Voor een bedrijf kan dat nog wel, maar een land, een bevolking? Die kun je niet verwaarlozen voor wat winst op korte termijn en dan de kosten voor later of anderen over laten.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 10:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het zou goed zijn als die burgers de kennis en kunde in huis hebben, om het nieuws op een verantwoorde manier te consumeren. Zodat ze zich niet in de luren laten leggen door de eerste de beste. Trump is door de Amerikaanse media in het zadel geholpen met zeeën aan gratis zendtijd (want entertainment), waarin hij Hillary als onbetrouwbaar afschilderde.
[..]
Maar waarom zeggen ze iets over zijn betrouwbaarheid? Is dat een Trumpiaanse tactiek om het maar niet over de inhoud te hoeven hebben?
Wat een bullshit. Opvoeding, opleiding kunnen daar enorm aan bijdragen. Natuurlijk heb je een beetje IQ nodig, maar dat is lang niet alles.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 22:48 schreef Pleun2011 het volgende:
Kritisch nadenken en (zelf)reflectie zijn niet zozeer dingen die je leert tijdens een opleiding maar die je van nature in je hebt. Dat voorrecht hebben slechts weinigen, die zijn gezegend met een bovenmatig intellect en een goed karakter. De rest van de mensheid behoort tot de eenvoudig manipuleerbare massa.
Waarschijnlijk is mijn mening vertroebeld door mijn eigen ervaringen. Aan opvoeding heb ik niks gehad m.b.t. kritisch nadenken (traditioneel christelijk..dan weet je het wel) en ik heb rechten gestudeerd maar vind de universiteit een leerfabriek die slechts zo snel mogelijk van je af wil omdat ze daar geld voor krijgen. Eigenlijk ontwikkel je jezelf, ik geloof meer in autodidact-zijn dan in een stimulerende omgeving, al is dat wel een groot voordeel.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 23:11 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Opvoeding, opleiding kunnen daar enorm aan bijdragen. Natuurlijk heb je een beetje IQ nodig, maar dat is lang niet alles.
Dat heeft voor het Nederlandse journaal geen enkele relevantie. Dat is aan het Britse journaal.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 22:44 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Voor de Britten zelf bedoel ik natuurlijk. (snapte je dat zelf niet?)
Natuurlijk wel. Maar goed, laten wij ophouden met communiceren met elkaar, loopt toch op niks uit, niet de eerste keer dat ik dit gezeik heb met jou.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 23:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat heeft voor het Nederlandse journaal geen enkele relevantie. Dat is aan het Britse journaal.
Whatever.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 23:23 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Maar goed, laten wij ophouden met communiceren met elkaar, loopt toch op niks uit, niet de eerste keer dat ik dit gezeik heb met jou.
Beetje mijn punt. Het kan wel, maar gebeurt te weinigquote:Op woensdag 7 augustus 2019 23:18 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is mijn mening vertroebeld door mijn eigen ervaringen. Aan opvoeding heb ik niks gehad m.b.t. kritisch nadenken (traditioneel christelijk..dan weet je het wel) en ik heb rechten gestudeerd maar vind de universiteit een leerfabriek die slechts zo snel mogelijk van je af wil omdat ze daar geld voor krijgen. Eigenlijk ontwikkel je jezelf, ik geloof meer in autodidact-zijn dan in een stimulerende omgeving, al is dat wel een groot voordeel.
Ik zat begin jaren 0 op het VWO en toen was het al zo, maar mijn zusje is net een jaar van het VWO af en die had het nog veel meer. Verslagen zijn belangrijker dan toetsen geworden op het VWO.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 21:56 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Is dit niet meer iets voor op de universiteit? Vind dit niet iets voor op het VWO.
Bij geschiedenis en maatschappijleer. Aardrijkskunde maar ook natuurkunde.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 22:34 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Dat je dat geleerd heb wil ik wel geloven (mij staat niks meer bij). Of je dan meteen kritisch kan nadenken betwijfel ik. Misschien een basis maar als je die niet verder ontwikkeld hebt kan je nog steeds weinig.
Aparte ontwikkeling.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 07:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zat begin jaren 0 op het VWO en toen was het al zo, maar mijn zusje is net een jaar van het VWO af en die had het nog veel meer. Verslagen zijn belangrijker dan toetsen geworden op het VWO.
Mensen verwarren "kritisch denken" nog wel eens met het het idee dat je dan automatisch dezelfde opvattingen zou delen. Verschillende mensen kunnen kritisch denken en tot verschillende conclusies komen.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 13:36 schreef Eendenkooi het volgende:
Ik moet toegeven dat je kritisch denken aan een universiteit wel degelijk ontwikkeld wordt, iemand met een WO diploma zal niet gauw de praatjes van Robbert vd Google of ander gek medium (Jomanda bijvoorbeeld) geloven. Ik ken mensen die HBO hebben en die tuimelen daar dus met open ogen in, dat zal een WO iemand niet gauw gebeuren.
Of het echter voldoende is om de retorische trucs van politici, (linkse) columnisten of het gefaal van monetair economen te doorzien of zelf een onderwerp goed te doordenken betwijfel ik oprecht.
Inderdaadquote:Op donderdag 8 augustus 2019 14:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mensen verwarren "kritisch denken" nog wel eens met het het idee dat je dan automatisch dezelfde opvattingen zou delen. Verschillende mensen kunnen kritisch denken en tot verschillende conclusies komen.
Het is natuurlijk al heel tekenend dat je hier expliciet 'linkse columnisten' of 'gefaal van monetaire economen noemt. Hier schemeren jouw opvattingen in door en mensen die het daar niet mee eens zijn denken kennelijk niet kritisch.
Je komt toch tot je opvatting als gevolg van kritisch denken, dan is het toch niet gek dat je het denken van iemand anders in twijfel trekt wanneer hij/zij andere opvattingen heeft. Zonder de discussie zelf op te willen rakelen is het 2% inflatie beleid van de ECB een voorbeeld daarvan. Ik heb verder bewust ‘links’ tussen haakjes gezet.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 14:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mensen verwarren "kritisch denken" nog wel eens met het het idee dat je dan automatisch dezelfde opvattingen zou delen. Verschillende mensen kunnen kritisch denken en tot verschillende conclusies komen.
Het is natuurlijk al heel tekenend dat je hier expliciet 'linkse columnisten' of 'gefaal van monetaire economen noemt. Hier schemeren jouw opvattingen in door en mensen die het daar niet mee eens zijn denken kennelijk niet kritisch.
Nee dat is het niet. Dat is een beleidsdoelstelling. Die heeft an sich niets te maken met kritisch denken. Je kunt van alles vinden van die beleidsdoelstelling. Daar kun je allerlei argumenten bij verzinnen. Maar de doelstelling an sich heeft niets met kritisch denken van doen.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 17:27 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Je komt toch tot je opvatting als gevolg van kritisch denken, dan is het toch niet gek dat je het denken van iemand anders in twijfel trekt wanneer hij/zij andere opvattingen heeft. Zonder de discussie zelf op te willen rakelen is het 2% inflatie beleid van de ECB een voorbeeld daarvan.
Het feit dat je het überhaupt vermeldt geeft natuurlijk wel aan dat kennelijk "linkse" columnisten een stuk verdachter zijn dan columnisten uit een andere hoek in jouw ogen, wat niet in de laatste plaats te maken zal hebben met je eigen politieke opvattingen.quote:Ik heb verder bewust ‘links’ tussen haakjes gezet.
Er zijn natuurlijk ook gevallen waar het andersom is en je vanuit je opvattingen gaat denken.
Ik was vergeten te zeggen dat ik het een goed verhaal vond van je en het er ook wel mee eens ben.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 23:59 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Beetje mijn punt. Het kan wel, maar gebeurt te weinig
En dat laatste is dan mogelijk een gebrek aan kritisch denkenquote:Op donderdag 8 augustus 2019 18:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee dat is het niet. Dat is een beleidsdoelstelling. Die heeft an sich niets te maken met kritisch denken. Je kunt van alles vinden van die beleidsdoelstelling. Daar kun je allerlei argumenten bij verzinnen. Maar de doelstelling an sich heeft niets met kritisch denken van doen.
[..]
Het feit dat je het überhaupt vermeldt geeft natuurlijk wel aan dat kennelijk "linkse" columnisten een stuk verdachter zijn dan columnisten uit een andere hoek in jouw ogen, wat niet in de laatste plaats te maken zal hebben met je eigen politieke opvattingen.
Over de beleidsdoelstelling is toch nagedacht. Het zou wat zijn als doelstellingen gezet werden zonder dat daarover nagedacht wordt.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 18:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee dat is het niet. Dat is een beleidsdoelstelling. Die heeft an sich niets te maken met kritisch denken. Je kunt van alles vinden van die beleidsdoelstelling. Daar kun je allerlei argumenten bij verzinnen. Maar de doelstelling an sich heeft niets met kritisch denken van doen.
[..]
Zeker, maar ik wil er geen links/rechts discussie van maken dus ik laat het hierbij.quote:Het feit dat je het überhaupt vermeldt geeft natuurlijk wel aan dat kennelijk "linkse" columnisten een stuk verdachter zijn dan columnisten uit een andere hoek in jouw ogen, wat niet in de laatste plaats te maken zal hebben met je eigen politieke opvattingen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |