abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_188124732
💐🌸💮🌹🌺🌻🌼🌷⚘🌱🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘🍀🍁🍂🍃🍇

Hier verder *O*
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188126215
quote:
Slechte adviezen volgens de garden profs.
Als een plant eruit ziet of ie water nodig heeft, heeft ie water nodig. Hij wordt niet sterker door een dag te wachten, hij loopt meer schade op door te wachten. Als je ziet dat ie droog staat ben je eigenlijk al te laat.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_188126408
Ik ben al dagenlang niet thuis geweest en wil niet weten hoe het er nu uitziet.

Heb moeite mijn sleutels aan mijn meer dan lieve buren te geven.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  vrijdag 26 juli 2019 @ 06:50:53 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188127319
Ik heb geluk, alleen ochtendzon en avondzon vanwege de Henkboom. Maar als die het loodje legt, dan hebben we wel een serieus probleem met inkijk en onze plantjes zijn gekocht op basis van het licht dat de boom wegneemt, dus die heeft Six. van de week een enorme plens gegeven.
Resistance is futile.
pi_188127479
Onze walnoot laat zijn noten ook echt enorm vallen momenteel ;( maar meer water geven dan dat we nu doen kan helaas niet.

Ik ben nog even met de hond aan de wandel nu in de relatieve koelte. En dan ga ik even mijn parasolvoet verplaatsen.. Maar die zit vol water _O-
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188129114
De buren zijn gister op vakantie gegaan.
En ik ben zo vrij geweest om de gerania te koppen, zodat ze weer volop in bloei staan als zij terugkomen. w/
( ja, ik heb er uitzicht op).
Kitschmandje B-)

  vrijdag 26 juli 2019 @ 12:22:26 #7
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188131968
Mándjes!
pi_188132077


Mijn arme Pinky winky
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188132373
De Passiebloemen gaan we erg goed op dit weer, ze blijven groeien! Paarse en witte zijn eindelijk bij elkaar dus dat gaat mooi door elkaar groeien. ^^
  One tough cookie vrijdag 26 juli 2019 @ 12:58:01 #10
169210 liesje1979
pi_188132482
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 12:28 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[ afbeelding ]

Mijn arme Pinky winky
Ik zou denk ik de bloemen of een deel daarvan eruit knippen, hoe stom dat ook is. Daar gaat veel energie naartoe die hij beter voor andere dingen kan gebruiken nu.
pi_188132527
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 12:58 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Ik zou denk ik de bloemen of een deel daarvan eruit knippen, hoe stom dat ook is. Daar gaat veel energie naartoe die hij beter voor andere dingen kan gebruiken nu.
Er staat nu een parasol boven. Ik hou hem in de gaten.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188132549
quote:
17s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 12:22 schreef kaasplankje het volgende:
Mándjes!
Buurvrouw is nogal van design en noemde het zelf “ kitschmandje”. :7

Pinky en parasol w/
pi_188132661
quote:
17s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 12:22 schreef kaasplankje het volgende:
Mándjes!
}:| :D

Wat een heerlijke flinke bui vannacht voor de tuin *O*
  vrijdag 26 juli 2019 @ 15:06:09 #14
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188135301
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 12:28 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[ afbeelding ]

Mijn arme Pinky winky
Een beetje verbrand door de hitte, komt wel weer goed zo anders volgend jaar. Hydrangea's houden niet zo van hele felle zomerzon.
  vrijdag 26 juli 2019 @ 16:47:55 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188137873
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 12:28 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[ afbeelding ]

Mijn arme Pinky winky
Oei, die is behoorlijk aangefikt.
Resistance is futile.
  vrijdag 26 juli 2019 @ 16:48:13 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188137886
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 09:44 schreef AnneX het volgende:
De buren zijn gister op vakantie gegaan.
En ik ben zo vrij geweest om de gerania te koppen, zodat ze weer volop in bloei staan als zij terugkomen. w/
( ja, ik heb er uitzicht op).
Kitschmandje B-)

[ link | afbeelding ]
Mooi, zo een cottagetuin gevoel krijg ik erbij.
Resistance is futile.
  One tough cookie vrijdag 26 juli 2019 @ 20:27:39 #17
169210 liesje1979
pi_188142108
quote:
17s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 16:48 schreef Seven. het volgende:

[..]

Mooi, zo een cottagetuin gevoel krijg ik erbij.
Ja precies dat! Wist even niet hoe ik het moest omschrijven. En ik vind die muur,, ondanks dat er her en der wat probleempjes mee zijn werkelijk fantastisch. :Y
pi_188142558
Mijn phantom heeft het ook niet lekker gehad vandaag.
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 26 juli 2019 @ 21:50:32 #19
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_188143452
Mijn Hortensia's zijn ook een beetje verbrand, maar alleen op de bloem zelf een klein beetje bovenaan. Niet de bladeren gelukkig. _O_

In de achtertuin stond merendeel in de schaduw en wat niet in de schaduw stond waren vlinderstruiken en volgens mij fikken die alleen als je er een vuurtje naast houdt :D wat een oerstevige plant is dat.
  vrijdag 26 juli 2019 @ 23:54:58 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188146124
Als het weer nog een beetje normaal wil worden, dan neem ik afscheid van al het siergras in de grote bak. 22x bonte carex en 3 x miscanthus zebrinus. De eerste gedijt, maar ik wil iets anders. En de prachtriet doet het echt slecht.



Hier staat ook nog de Vingerhoedskruid die ik 2 weken geleden geplant heb, hun bloemen hebben de hitte niet overleefd maar de plantjes zelf staan nog overeind.

Kan ik weer nadenken over leuke nieuwe plantjes ^O^ .
Resistance is futile.
pi_188146317
Die Phantom stond nog in zijn pot want wilde die morgen gaan planten. Heb de pot maar gewoon even in een emmer water gezet kan hij even flink water opnemen.
I solemnly swear i'm up to no good
  One tough cookie zaterdag 27 juli 2019 @ 00:26:38 #22
169210 liesje1979
pi_188146734
Vanmiddag toen ik in mijn tuin was hoorde ik een gesprek van wat achterburen die op hun balkon stonden. Ze hadden het over hoe fijn het ze leek een tuin te hebben en daar dan lekker een beetje in bezig te zijn. Ik voelde me toen een gezegend mens want wat ze zeiden klopt, het is heerlijk. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet meerdere malen per dag al mijn plantjes bekijk. En hoe klein het ook is, er is eigenlijk altijd wel wat te doen. Beetje uitgebloeide bloemen verwijderen (of juist laten zitten omdat ik de zaden wil), beetje onkruid trekken, kijken naar de bijtjes, hommels en vlinders, een kort gesprekje met mijn kikker, plantjes opbinden of juist weer vrij laten omdat ze het weer zelf kunnen, stekjes nemen, stekjes in potten bekijken, water geven, op of overpotten, gewoon teveel om op te noemen. En ik geniet van elke minuut (ok grasmaaien vind ik niet zo leuk) en ik merk dat ik er echt heel veel rust in vind.
Een bezoekje aan het tuincentrum is een feestje en ik ben er te vaak, het personeel gaat me al kennen. :@
En in de avond vind ik het heerlijk tuinprogramma's te kijken, planten te googlen etc etc.
Kennen jullie de term fiepen?,,,,,,, :')

Ik geef toe, ik ben verslaafd, hoe verslaafd zijn jullie aan je tuin en alles er om heen?
pi_188148839
Wat leuk om je loflied op je tuin te lezen! liesje.

Inderdaad loop ik ook wel zo over het postzegel landgoed achter en voor.
Gister eens de tijd genomen om het joekel van de kastanjeboom bij de buren te bekijken.
  zaterdag 27 juli 2019 @ 09:25:58 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188149102
Ik ook verslaafd Liesje, erg herkenbaar verhaal. Sinds de tuin af is, draait mijn hele privéleven alleen hierom :+ . Ik word wakker en ik kijk gelijk naar de tuin. Kopje koffie erbij en wachten tot de vogeltjes komen eten. Nu met dit lekkere weer, trek ik 's morgens m'n kamerjas aan en ga ik onder het afdak zitten. Soms loop ik ff in m'n nakie het terras op :') , want we hebben vrijwel geen inkijk en ik heb schijt. In de regel chill ik elke dag wel ff op het daybed, boekje lezen en als de vogeltjes dan landen, kijk ik ff op. Ik kijk elke dag naar m'n plantjes, en dan maak ik alvast een plan in m'n hoofd voor wat er in het weekend dient te gebeuren. Ik heb een hele makkelijke tuin qua verzorging. 10 minuutjes per week om eventjes het onkruid eruit te trekken. Alleen onder het mezenbuffet groeit wel van alles en nogwat. Op een werkdag plof ik 's avonds nog ff neer om te hangen, vaak nog even vleermuizen kijken (ik wil ook een vleermuizenkastje tegen de schuur!). Als de muggen komen, dan maken we altijd dat we naar binnen gaan.

En dan houden we de gordijnen nog even open:



Voor mij gaat de tuin ook heel erg om de dieren die er gebruik van maken. Ik hoop nog steeds dat egeltjes hier een keer gaan bivakkeren, maar ik moet nog iets doen in het kader van egelsnelweg (gat in de schutting voor vrije doorgang). Ik laat de bladeren lekker onder de haag liggen, wel zo makkelijk en goed voor de dieren. De laatste week spot ineens vaak libellen de laatste week, alsof er onlangs een hoop uit het ei gekropen zijn. En ik spot vrijwel dagelijks kikkers in de tuin. Er woont hier ook een muisje, die had laatst ruzie met een kikker :') .

Ik kan uren kijken naar en praten over m'n tuintje.
Resistance is futile.
pi_188149868
Tuinen zijn zo leuk! Ben ook trots, helemaal zelf gemaakt want was helemaal betegeld.
Afgelopen dagen weinig in de tuin geweest want bloedhitte, is een klein afgesloten tuintje op het zuid westen. Niet te doen. Maar nu zit ik weer met m'n koffie. Alle uitgebloeide vlinderstruik bloemen zijn er weer af.
pi_188151546
Elke dag loop ik de tuin in, ook na het werk als ik mijn hoofd leeg moet maken dan even een kwartjiertje of zo, werkt prima ook!
Altijd wel wat te doen/rommelen/vegen/verzetten/kijken.

We zitten ook vaak op het balkon als we maar samen zijn voor ff een bakkie koffie of 's avonds laat voor het slapen gaan een borreltje, ik heb wel alles zo in de tuin geplant/gezet dat we alles kunnen zien vanaf ons ruime balkon en dat balkon wil ik ook altijd gezellig maken met wat kaarsjes en planten.

We hebben niet zo'n trap van woonverdieping naar tuin als de drive-in woning als Seven, onze trap gaat binnendoor van gangetje bij woongedeelte op de eerste etage via tuinkamer naar de tuin. Bij buren met een koophuis die een trap hebben laten maken, zie ik wel dat zij meer in de tuin zitten omdat het nét ff wat makkelijker te bereiken is.
pi_188151636


M'n anamonen worden gigantisch!
  zaterdag 27 juli 2019 @ 13:08:17 #28
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_188151757
Ik ben ook echt blij met een tuin, wij hebben best een ruime van 80m2.
Ik woon hier nu 4 jaar? :') en ik kom van 5 hoog, dus ik weet ook wat het is om het niet te hebben :P
Op het balkon zat ik echt zelden, in mijn tuin iedere dag wel.

Vooral met een kleine van 1 is het heerlijk, we hebben een babyproof tuin en dat is echt heerlijk.
De afgelopen dagen was het vooral een waterballet, heerlijk. Veel heerlijk :')

Onze linkerburen zijn maar de helft van het jaar in NL (in de winter) en doen dus niets met de tuin, maar daardoor hebben we wel veel diertjes, zoals egels, kikkers/padden en noem het maar op. We zien hier ook vaak vleermuisjes. En de rechterburen hebben een wilde tuin met salamanders en ook iets kikkerachtigs. Toen we nog een vijvertje hadden kwamen die kikkerbeesten vaak buurten. :D Nu hebben we vooral veel insecten, sinds de insectenhotelletjes hangen. Vooral veel bijen en vlinders.
pi_188153268
Leuk de verhalen!

Onze buren doen ook niets aan de tuin (ouwe moeder en inwonende vreeeeemde zoon :D ) en daar komen ook idd veel beestjes vanaf. Prima alleen het is net een oerwoud met brandnetels van 2 meter hoog o.a. en ik moet veel onkruid/wilde planten :P tussen onze schutting vandaan halen.
Er groeit bij hen ook iets dat onder de grond woekert en dan kringelt om mijn planten heen }:|
Dat moet ik echt goed in de gaten houden en snel bij de grond wegknippen elke keer.
pi_188153549
Mijn hortensia Paniculata phantom is echt flink verfikt ondanks de parasol. En deze moest zelfs nog geplant worden.

Er zitten nog dichte knopjes in. Gewoon zo maar laten staan?

Ik heb hem meteen weer in een emmer gezet gisteren zodat de kluit het water op kon nemen. Daardoor hangen de blaadjes nu wel minder.



Even tuinaarde halen om dit af te maken. En dan hebben we er weer een border bij.



De hond vond het wel lekker koel.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188154302
@Thinkk: of je er zin hebt met de temp 8-) ...ben je van plan een opstaande rand te maken óf verder af te graven en dan verse tuinaarde erin.
“Risico” bij gelijkblijvend niveau straatwerk / border, dat bij regen of watergeven de aarde wegspoelt.
# had jezelf wel bedacht, hé.
# T shirt. Moi w/

Oh ja, BBach maakte een houten hekwerk tegen de stenen muur om te beschermen.

En de hortensia: zou ik de dooie bloemen eruit knippeen, dat wordt helaasch niks meer.
Water (blijven) geven - in volle zon de parasol of een laken erover - vingers kruisen. w/
pi_188154598
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 14:57 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Mijn hortensia Paniculata phantom is echt flink verfikt ondanks de parasol. En deze moest zelfs nog geplant worden.

Er zitten nog dichte knopjes in. Gewoon zo maar laten staan?

Ik heb hem meteen weer in een emmer gezet gisteren zodat de kluit het water op kon nemen. Daardoor hangen de blaadjes nu wel minder.

[ afbeelding ]

Even tuinaarde halen om dit af te maken. En dan hebben we er weer een border bij.

[ afbeelding ]

De hond vond het wel lekker koel.
Ik zou een deel van de stenen gebruiken om de rand van border/straatwerk te maken en kijken of er nog ergens een tuintegels actie is dat je een plant krijgt voor een steen _O-
pi_188154704
Volgend naar gaan we ook nog gras leggen en gaat er nog het een en ander aan veranderen is nu maar zodat er iig wat groen in die tuin is.

Er ligt trouwens gewoon een rand on de border heen met overige stenen. Alleen die ligt lager dan de rest van de bestrating zodat juist het water nu eens weg kan :+
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 27 juli 2019 @ 15:57:57 #34
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188154981
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 13:01 schreef Koettie het volgende:
[ afbeelding ]

M'n anamonen worden gigantisch!
_O_
Resistance is futile.
  One tough cookie zaterdag 27 juli 2019 @ 17:06:51 #35
169210 liesje1979
pi_188156801
Mooi om al jullie verhalen te lezen en te zien dat jullie ook gek op je tuin zijn! Is het bij jullie ook op latere leeftijd ontstaan die liefde?
Think ik duim voor je Hortensia, en ik zou net als AnneX de bloemen er uit knippen, die zijn toch al dood.
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 13:01 schreef Koettie het volgende:
[ afbeelding ]

M'n anamonen worden gigantisch!
Wow! :D

Ik had net een leuke verrassing in de tuin. Er stond toen ik hier kwam wonen een sering (ik weet pas een jaar ofzo dat het een sering is) die ik altijd behandelde als boompje, dus alleen af en toe het nodige snoeien en verder niets. Nu bloeide hij in mei zo prachtig en het rook zo lekker. Maar daarna niets mee gedaan, ook geen dode bloemen weggeknipt ofzo. Nu wilde ik hem vandaag eens een kleine zomersnoeibeurt geven, gewoon iets meer licht er in en door en toen zag ik tot mijn stomme verbazing dat hij vol knoppen zit. Ik heb hem nog wel een beetje gesnoeid maar niet zo enthousiast als ik van plan was. Na wat gegoogle weet ik nu dat het een dwerg sering moet zijn, en...... dat deze gewoon twee keer per jaar bloeit! :D *O* Wat een cadeautje zo op de vrije zaterdag. En wat erg dat ik hier al zo lang woon en het me echt nooit is opgevallen. :')
  One tough cookie zaterdag 27 juli 2019 @ 17:08:42 #36
169210 liesje1979
pi_188156847
Nu ga ik er ook gelijk maar wat stekjes van nemen geloof ik.
pi_188157682
Ik heb het even nagevraagd en daar werd het me juist afgeraden om nu de bloemen eruit te knippen. Beter de plant even bij te laten komen ofzo.

Nu staat hij in de border. Heb een plekje opgezocht waar af en toe wat zon komt.



Het staat nu zo hard te hozen dat het iig allemaal meteen goed water krijgt :')
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188157708
Leuk plaatje.

De deur gebruik je niet ( meer). :D :D
pi_188157812
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 17:56 schreef AnneX het volgende:
Leuk plaatje.

De deur gebruik je niet ( meer). :D :D
Klopt! Eerst was daarachter een grasveldje en wat bomen sinds een jaar staat daar een nieuwbouw twee onder een kapper. Dus als ik die poort door ga sta ik bij mijn achterburen in de tuin.

Daar gaan we nog een keer een dicht schutting deel plaatsen.
I solemnly swear i'm up to no good
  One tough cookie zaterdag 27 juli 2019 @ 18:06:57 #40
169210 liesje1979
pi_188157952
Think je border! _O_ Ben je er blij mee? :D
pi_188158113
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 18:06 schreef liesje1979 het volgende:
Think je border! _O_ Ben je er blij mee? :D
Beetje kaal nog. Maar er staan veel planten in die groot worden dus dat heeft gewoon tijd nodig.
I solemnly swear i'm up to no good
  Spellchecker zaterdag 27 juli 2019 @ 21:27:26 #42
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188161898
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 14:44 schreef Bluezz het volgende:
Leuk de verhalen!

Onze buren doen ook niets aan de tuin (ouwe moeder en inwonende vreeeeemde zoon :D ) en daar komen ook idd veel beestjes vanaf. Prima alleen het is net een oerwoud met brandnetels van 2 meter hoog o.a. en ik moet veel onkruid/wilde planten :P tussen onze schutting vandaan halen.
Er groeit bij hen ook iets dat onder de grond woekert en dan kringelt om mijn planten heen }:|
Dat moet ik echt goed in de gaten houden en snel bij de grond wegknippen elke keer.
Google eens op klimmende winde ....
Niks wegknippen, uit de grond (voorzichtig voor je planten) trekken ....
  zaterdag 27 juli 2019 @ 23:29:17 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188164118
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 17:08 schreef liesje1979 het volgende:
Nu ga ik er ook gelijk maar wat stekjes van nemen geloof ik.
Haha, go for it!
Resistance is futile.
  zaterdag 27 juli 2019 @ 23:33:08 #44
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188164162
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 18:01 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Klopt! Eerst was daarachter een grasveldje en wat bomen sinds een jaar staat daar een nieuwbouw twee onder een kapper. Dus als ik die poort door ga sta ik bij mijn achterburen in de tuin.

Daar gaan we nog een keer een dicht schutting deel plaatsen.
Haha, op zich best handig als je buren feestje geven! :+

'Wat nou, niet uitgenodigd?!'
Resistance is futile.
  zaterdag 27 juli 2019 @ 23:34:05 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188164175
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 18:15 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Beetje kaal nog. Maar er staan veel planten in die groot worden dus dat heeft gewoon tijd nodig.
Wordt vast heel mooi! ^O^
Resistance is futile.
pi_188164183
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 23:33 schreef Seven. het volgende:

[..]

Haha, op zich best handig als je buren feestje geven! :+

'Wat nou, niet uitgenodigd?!'
Haha ik ken heel die mensen niet :+ wel kerstkaarten uitgewisseld maar verder.
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 27 juli 2019 @ 23:39:58 #47
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188164245
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 23:34 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Haha ik ken heel die mensen niet :+ wel kerstkaarten uitgewisseld maar verder.
Als je maar netjes aanklopt eerst :+
Resistance is futile.
pi_188164327
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 23:39 schreef Seven. het volgende:

[..]

Als je maar netjes aanklopt eerst :+
Ja zo ben ik dan ook weer wel :+

Volgend jaar gaat grotendeels de rest van de bestrating eruit voor nog 1 of 2 borders en gras...

Zie er nu al tegenop. Al die wortels van die Walnoot :o
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188164329
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 21:27 schreef maily het volgende:

[..]

Google eens op klimmende winde ....
Niks wegknippen, uit de grond (voorzichtig voor je planten) trekken ....
Klimmende winde is het niet, het bloeit niet.. zal morgen even bij licht een foto proberen te maken.
pi_188164341
Bij de Welkoop hadden ze trouwens witte lavendel. Wist niet eens dat het bestaat. Meteen twee meegenomen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188164378
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 17:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb het even nagevraagd en daar werd het me juist afgeraden om nu de bloemen eruit te knippen. Beter de plant even bij te laten komen ofzo.

Nu staat hij in de border. Heb een plekje opgezocht waar af en toe wat zon komt.

[ afbeelding ]

Het staat nu zo hard te hozen dat het iig allemaal meteen goed water krijgt :')
Dat ziet er goed uit joh, en over een paar maanden een heerlijke groene zone!!
pi_188164411
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 17:06 schreef liesje1979 het volgende:
Mooi om al jullie verhalen te lezen en te zien dat jullie ook gek op je tuin zijn! Is het bij jullie ook op latere leeftijd ontstaan die liefde?

Ik heb tot ik hier in Bloemendaal ging samenwonen (2004) nog nooit een tuin gehad en ik vind het heerlijk!
We kwamen hier wonen in november dus gééén idee wat er stond en wat er op zou komen, hoe het zou heten en wat ik ermee moest doen.. van lieverlee dingen weggehaald en opnieuw geplant en gekeken wat het wel en wat het niet doet (liefst vaste planten)... en zo elk jaar en door o.a. dit topic en online veel geleerd. ( ook een boek gekregen wat hielp toen we hier kwamen wonen)

quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 17:06 schreef liesje1979 het volgende:


Ik had net een leuke verrassing in de tuin. Er stond toen ik hier kwam wonen een sering (ik weet pas een jaar ofzo dat het een sering is) die ik altijd behandelde als boompje, dus alleen af en toe het nodige snoeien en verder niets. Nu bloeide hij in mei zo prachtig en het rook zo lekker. Maar daarna niets mee gedaan, ook geen dode bloemen weggeknipt ofzo. Nu wilde ik hem vandaag eens een kleine zomersnoeibeurt geven, gewoon iets meer licht er in en door en toen zag ik tot mijn stomme verbazing dat hij vol knoppen zit. Ik heb hem nog wel een beetje gesnoeid maar niet zo enthousiast als ik van plan was. Na wat gegoogle weet ik nu dat het een dwerg sering moet zijn, en...... dat deze gewoon twee keer per jaar bloeit! :D *O* Wat een cadeautje zo op de vrije zaterdag. En wat erg dat ik hier al zo lang woon en het me echt nooit is opgevallen. :')
Mooie verrassing ^O^
Ik heb er eentje vanuit mijn vorige leven (dus van vóór 2004) in een pot als klein seringgetje meegenomen en hier in de volle grond gezet, en ook 2x p.j. bloei en heerlijke geur! En enorme plant geworden, echt leuk O+
  One tough cookie zaterdag 27 juli 2019 @ 23:59:11 #53
169210 liesje1979
pi_188164471
@Koettie ik zat in een oud topic te scrollen en kwam je tuintransformatie tegen! :D En als je dat dan vergelijkt met nu.... _O_
F&F / Bloemen en Planten in Eigen Tuin #23: Alle kleuren van de regenboog!
  One tough cookie zondag 28 juli 2019 @ 00:05:22 #54
169210 liesje1979
pi_188164550
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 23:55 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik heb tot ik hier in Bloemendaal ging samenwonen (2004) nog nooit een tuin gehad en ik vind het heerlijk!
We kwamen hier wonen in november dus gééén idee wat er stond en wat er op zou komen, hoe het zou heten en wat ik ermee moest doen.. van lieverlee dingen weggehaald en opnieuw geplant en gekeken wat het wel en wat het niet doet (liefst vaste planten)... en zo elk jaar en door o.a. dit topic en online veel geleerd. ( ook een boek gekregen wat hielp toen we hier kwamen wonen)
[..]

Mooie verrassing ^O^
Ik heb er eentje vanuit mijn vorige leven (dus van vóór 2004) in een pot als klein seringgetje meegenomen en hier in de volle grond gezet, en ook 2x p.j. bloei en heerlijke geur! En enorme plant geworden, echt leuk O+
Dit is ook mijn eerste tuin, of naja mijn, het is een huurhuis maar toch. Wat ik toen vooral heb gedaan is gras gezaaid zodat ik met blote voeten lekker in de tuin kon lopen en ik zat heel veel in de zon te lezen en zonnen. De echte interesse is pas vorig jaar ontstaan, geen idee hoe meer eigenlijk. Vorig jaar prutste ik vooral maar nu weet ik, ook door dit topic en veel online onderzoek een beetje beter wat ik doe. En af en toe faal ik gewoon keihard en ik ben vaak te ongeduldig. Ik weet bijvoorbeeld dat verplaatsen echt het beste kan wanneer de plant in rust is, maar toch verplaats ik wel eens het een en ander terwijl de plant heel erg niet in rust is. Naja dan begint het hopen. :')
Cool dat je die sering hebt meeverhuisd, en ook dat hij 2x per jaar bloeit. Wat een genot! :D
  zondag 28 juli 2019 @ 08:15:06 #55
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188166682
Kijk, dit was vorig jaar de tuin van de buurman (tevens het baasje van de Henkboom). De jonge bomen zijn 6 meter hoog, het klimop dat ooit uit onze tuin kwam, heeft hun tuin volledig overwoekerd en de schuur begint langzaamaan te rotten. De Henkboom zelf sleept met zijn onderste takken zo'n beetje over de grond (aan onze kant zijn de onderste takken eraf gehaald door de vorige eigenaar). Ik had nog nooit zo'n jungle gezien..!







We ontvangen sinds vorig jaar signalen dat Henk en zijn volwassen zoon de tuin aan willen pakken. Maar OK, ze werken allebei fulltime en ze weten niet waar te beginnen. Henk's zoon is overigens een zogezegd probleemkind, werkt in een beschermde omgeving wegens agressie en lage intelligentie. Ik heb 3x een hoi aan hem weten te ontlokken in bijna 2 jaar tijd. Six. heeft hem gisteren naar onze tuin gelokt, onder het voorwendsel 'kom maar eens kijken naar onze verbouwing'. Beetje uitgelegd hoe wij het aangepakt hebben met de tuin en tips gegeven.

De buurjongen is terug naar zijn kant van de schutting gegaan en heeft zich ogenblikkelijk :+ een paar uur goed kwaad gemaakt in hun tuin. Six. zag hem nog klungelen met een ijzerzaag (takken snoeien :+ ) dus hij heeft ff een paar snoeischaren over de schutting gegooid en zo'n zak voor bladafval enzo.

Resultaat: de jonge boompjes zijn weg. De klimop is van de schutting van de buren daar weer naast getrokken. De slepende takken zijn nu ook aan hun kant van de Henkboom af. Het nodige klimop alweer verwijderd van de grond. Er moet nog steeds veel gebeuren, maar het begin is er!

We lokken hem nog eens naar binnen :7 . Ik durf alleen geen foto te maken over de schutting :D .
Resistance is futile.
pi_188166945
quote:
10s.gif Op zondag 28 juli 2019 08:15 schreef Seven. het volgende:
Kijk, dit was vorig jaar de tuin van de buurman (tevens het baasje van de Henkboom). De jonge bomen zijn 6 meter hoog, het klimop dat ooit uit onze tuin kwam, heeft hun tuin volledig overwoekerd en de schuur begint langzaamaan te rotten. De Henkboom zelf sleept met zijn onderste takken zo'n beetje over de grond (aan onze kant zijn de onderste takken eraf gehaald door de vorige eigenaar). Ik had nog nooit zo'n jungle gezien..!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

We ontvangen sinds vorig jaar signalen dat Henk en zijn volwassen zoon de tuin aan willen pakken. Maar OK, ze werken allebei fulltime en ze weten niet waar te beginnen. Henk's zoon is overigens een zogezegd probleemkind, werkt in een beschermde omgeving wegens agressie en lage intelligentie. Ik heb 3x een hoi aan hem weten te ontlokken in bijna 2 jaar tijd. Six. heeft hem gisteren naar onze tuin gelokt, onder het voorwendsel 'kom maar eens kijken naar onze verbouwing'. Beetje uitgelegd hoe wij het aangepakt hebben met de tuin en tips gegeven.

De buurjongen is terug naar zijn kant van de schutting gegaan en heeft zich ogenblikkelijk :+ een paar uur goed kwaad gemaakt in hun tuin. Six. zag hem nog klungelen met een ijzerzaag (takken snoeien :+ ) dus hij heeft ff een paar snoeischaren over de schutting gegooid en zo'n zak voor bladafval enzo.

Resultaat: de jonge boompjes zijn weg. De klimop is van de schutting van de buren daar weer naast getrokken. De slepende takken zijn nu ook aan hun kant van de Henkboom af. Het nodige klimop alweer verwijderd van de grond. Er moet nog steeds veel gebeuren, maar het begin is er!

We lokken hem nog eens naar binnen :7 . Ik durf alleen geen foto te maken over de schutting :D .
Wat een geweldig leuk verhaal. Hopelijk krijgen zij ideeën die jullie tuin en kunnen ze ook van hun tuin genieten.
pi_188168203
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 23:55 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik heb tot ik hier in Bloemendaal ging samenwonen (2004) nog nooit een tuin gehad en ik vind het heerlijk!
We kwamen hier wonen in november dus gééén idee wat er stond en wat er op zou komen, hoe het zou heten en wat ik ermee moest doen.. van lieverlee dingen weggehaald en opnieuw geplant en gekeken wat het wel en wat het niet doet (liefst vaste planten)... en zo elk jaar en door o.a. dit topic en online veel geleerd. ( ook een boek gekregen wat hielp toen we hier kwamen wonen)
[..]

Mooie verrassing ^O^
Ik heb er eentje vanuit mijn vorige leven (dus van vóór 2004) in een pot als klein seringgetje meegenomen en hier in de volle grond gezet, en ook 2x p.j. bloei en heerlijke geur! En enorme plant geworden, echt leuk O+
Bloemendaal is sowieso prachtig wonen tussen al het groen <3
pi_188168271
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 23:59 schreef liesje1979 het volgende:
@:Koettie ik zat in een oud topic te scrollen en kwam je tuintransformatie tegen! :D En als je dat dan vergelijkt met nu.... _O_
F&F / Bloemen en Planten in Eigen Tuin #23: Alle kleuren van de regenboog!
Mooi hč, in twee jaar tijd. Ben er soms nog verbaasd om. De bovenburen kwamen gister aanbellen om te vertellen hoe blij ze zijn met een groen uitzicht en of ik de blauwe regen die naar boven groeit niet wil snoeien. Die willen ze over het balkon laten groeien.
pi_188168858
Zo even wat opgeruimd. Tuinslang en alles lag er nog. Voor dit jaar is het het zo even gisteren dan die tweede hoek border gevuld maar het is echt een gigantisch verschil met zo'n maand terug.

Even in de herhaling van hoe het was.
En oké de notenboom nog niet in bloei stond :+



En nu :)





Achter de garage hebben wij ook nog tuin daar komen volgend jaar ook nog een of twee borders. Maar daar blijft ook nog een stukje terras. Nu ligt dat deel helemaal vol met stapels stenen van de bestrating, wit zand en houtstronken die nog eens naar scouting moeten :+

Het Grote vlak wat nu bestraat is naast het pad gaat volgend jaar gras worden :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Thinkk-Pinkk op 28-07-2019 12:31:34 ]
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188169200
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2019 00:05 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Dit is ook mijn eerste tuin, of naja mijn, het is een huurhuis maar toch. Wat ik toen vooral heb gedaan is gras gezaaid zodat ik met blote voeten lekker in de tuin kon lopen en ik zat heel veel in de zon te lezen en zonnen. De echte interesse is pas vorig jaar ontstaan, geen idee hoe meer eigenlijk. Vorig jaar prutste ik vooral maar nu weet ik, ook door dit topic en veel online onderzoek een beetje beter wat ik doe. En af en toe faal ik gewoon keihard en ik ben vaak te ongeduldig. Ik weet bijvoorbeeld dat verplaatsen echt het beste kan wanneer de plant in rust is, maar toch verplaats ik wel eens het een en ander terwijl de plant heel erg niet in rust is. Naja dan begint het hopen. :')
Cool dat je die sering hebt meeverhuisd, en ook dat hij 2x per jaar bloeit. Wat een genot! :D
Ja dat is ook gewoon speciaal voor me die sering, heb toch 40 jaar in Utreg gewoond!
Wij zitten ook in een huurhuis hoor, maar ik vind het wel 'mijn' tuin! O+
Ziet er inmiddels heel anders uit dan toen we hier kwamen wonen. En we hebben in het begin die grote boom vervloekt maar inmiddels denken we daar ook anders over. Er zitten nesten in, er komt veel vogelvolk en het houdt de zon een tikkie tegen. Alles heeft een reden ;)

Leuk he dat gepruts en gewroet, love it! Het is ook zen en het geeft je een goed gevoel.
pi_188169215
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2019 12:03 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Zo even wat opgeruimd. Tuinslang en alles lag er nog. Voor dit jaar is het het zo even gisteren dan die tweede hoek border gevuld maar het is echt een gigantisch verschil met zo'n maand terug.

Even in de herhaling van hoe het was.
En oké de notenboom nog niet in bloem stond :+

[ afbeelding ]

En nu :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Achter de garage hebben wij ook nog tuin daar komen volgend jaar ook nog een of twee borders. Maar daar blijft ook nog een stukje terras. Nu ligt dat deel helemaal vol met stapels stenen van de bestrating, wit zand en houtstronken die nog eens naar scouting moeten :+

Het Grote vlak wat nu bestraat is naast het pad gaat volgend jaar gras worden :)
Veel meer sfeer ^O^
pi_188169571
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 12:29 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Veel meer sfeer ^O^
Ja ben ik blij mee want dat had het ook wel nodig :+
I solemnly swear i'm up to no good
  zondag 28 juli 2019 @ 13:11:39 #63
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188169782
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2019 12:03 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Zo even wat opgeruimd. Tuinslang en alles lag er nog. Voor dit jaar is het het zo even gisteren dan die tweede hoek border gevuld maar het is echt een gigantisch verschil met zo'n maand terug.

Even in de herhaling van hoe het was.
En oké de notenboom nog niet in bloei stond :+

[ afbeelding ]

En nu :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Achter de garage hebben wij ook nog tuin daar komen volgend jaar ook nog een of twee borders. Maar daar blijft ook nog een stukje terras. Nu ligt dat deel helemaal vol met stapels stenen van de bestrating, wit zand en houtstronken die nog eens naar scouting moeten :+

Het Grote vlak wat nu bestraat is naast het pad gaat volgend jaar gras worden :)
Goed werk zeg, ik zou die border bij de boom misschien net zo breed maken als dat verhoogde vak erachter?
  zondag 28 juli 2019 @ 13:48:31 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188170308
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2019 12:03 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Zo even wat opgeruimd. Tuinslang en alles lag er nog. Voor dit jaar is het het zo even gisteren dan die tweede hoek border gevuld maar het is echt een gigantisch verschil met zo'n maand terug.

Even in de herhaling van hoe het was.
En oké de notenboom nog niet in bloei stond :+

[ afbeelding ]

En nu :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Achter de garage hebben wij ook nog tuin daar komen volgend jaar ook nog een of twee borders. Maar daar blijft ook nog een stukje terras. Nu ligt dat deel helemaal vol met stapels stenen van de bestrating, wit zand en houtstronken die nog eens naar scouting moeten :+

Het Grote vlak wat nu bestraat is naast het pad gaat volgend jaar gras worden :)
Wat een enorm verschil al!
Resistance is futile.
pi_188170401
Zooo. Net compostbak opgehaald via mp. Die staat nu in de tuin. Wilde ik al tijden maar kwam er steeds niet van. Blij!
pi_188170689
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 13:11 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Goed werk zeg, ik zou die border bij de boom misschien net zo breed maken als dat verhoogde vak erachter?
Nee daar komt gras. Ik wil ook het zwembad nog neer zetten en er gewoon rond kunnen lopen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188170723
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2019 13:48 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wat een enorm verschil al!
Ja het oogt iig wat vriendelijker.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188171001
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2019 12:03 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Zo even wat opgeruimd. Tuinslang en alles lag er nog. Voor dit jaar is het het zo even gisteren dan die tweede hoek border gevuld maar het is echt een gigantisch verschil met zo'n maand terug.

Even in de herhaling van hoe het was.
En oké de notenboom nog niet in bloei stond :+

[ afbeelding ]

En nu :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Achter de garage hebben wij ook nog tuin daar komen volgend jaar ook nog een of twee borders. Maar daar blijft ook nog een stukje terras. Nu ligt dat deel helemaal vol met stapels stenen van de bestrating, wit zand en houtstronken die nog eens naar scouting moeten :+

Het Grote vlak wat nu bestraat is naast het pad gaat volgend jaar gras worden :)
Tip... Gooi die notenboom er nu uit. Over een paar jaar vervloek je hem vanwege zijn grootte en de enorme rotzooi die hij geeft
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_188171082
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2019 14:41 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Tip... Gooi die notenboom er nu uit. Over een paar jaar vervloek je hem vanwege zijn grootte en de enorme rotzooi die hij geeft
Nee die blijft lekker staan. We hebben een tuin op het zuiden en hij voorziet ons heerlijk van schaduw. Daarbij zijn wij gek op walnoten.

We gaan hem wel door een hovenier weer in model laten snoeien. En agh mochten we hem over een paar jaar beu zijn kan hij er dan toch altijd nog uit.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188171223
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2019 14:45 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Nee die blijft lekker staan. We hebben een tuin op het zuiden en hij voorziet ons heerlijk van schaduw. Daarbij zijn wij gek op walnoten.

We gaan hem wel door een hovenier weer in model laten snoeien. En agh mochten we hem over een paar jaar beu zijn kan hij er dan toch altijd nog uit.
Nee, althans niet zonder vergunning.
En dol op noten? Wij hebben elk jaar ongeveer een halve kuub aan die krengen... Van 1 boom. Inclusief die vieze zwarte bolster waarvan de kleur een half jaar op je handen blijft alsof je nicotine vingers hebt.
Heb ik het nog niet eens over de bloemen en het blad wat straks bij jouw buren in de tuin gaat vallen en de ratten die op de gevallen noten afkomen.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 28 juli 2019 @ 15:02:14 #71
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188171408
Je mag 'm natuurlijk wel snoeien. En het hout opstoken in de terrashaard.
  zondag 28 juli 2019 @ 15:02:39 #72
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188171421
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 14:52 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Nee, althans niet zonder vergunning.
En dol op noten? Wij hebben elk jaar ongeveer een halve kuub aan die krengen... Van 1 boom. Inclusief die vieze zwarte bolster waarvan de kleur een half jaar op je handen blijft alsof je nicotine vingers hebt.
Heb ik het nog niet eens over de bloemen en het blad wat straks bij jouw buren in de tuin gaat vallen en de ratten die op de gevallen noten afkomen.
Niet iedereen heeft een hekel aan walnotenbomen ;) .
Resistance is futile.
  zondag 28 juli 2019 @ 15:03:33 #73
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188171443
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 13:53 schreef Koettie het volgende:
Zooo. Net compostbak opgehaald via mp. Die staat nu in de tuin. Wilde ik al tijden maar kwam er steeds niet van. Blij!
Staat ook op mijn lijstje. Doe je met of zonder wormen?
Resistance is futile.
  zondag 28 juli 2019 @ 15:03:47 #74
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188171451
Vreselijk hé al die blaadjes.
pi_188171589
quote:
7s.gif Op zondag 28 juli 2019 15:02 schreef Seven. het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft een hekel aan walnotenbomen ;) .
Wacht maar... Ik heb een achtertuin van 12 bij 35 en zelfs dat is aan de kleine kant voor zo'n notenboom.

Net zoals fruitbomen... Klinkt leuk, totdat je merkt dat het fruit rijp is als je op vakantie bent, en bij thuiskomst je een geur van obstler en hordes dronken wespen op je wachten
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_188171597
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 14:52 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Nee, althans niet zonder vergunning.
En dol op noten? Wij hebben elk jaar ongeveer een halve kuub aan die krengen... Van 1 boom. Inclusief die vieze zwarte bolster waarvan de kleur een half jaar op je handen blijft alsof je nicotine vingers hebt.
Heb ik het nog niet eens over de bloemen en het blad wat straks bij jouw buren in de tuin gaat vallen en de ratten die op de gevallen noten afkomen.
Die boom staat hier al een hele poos he en de buren zijn gek op die noten. Zo hebben mijn buren een perenboom staan die bij ons overhangt.

Voor hem afhalen van die schil heb je handschoenen trouwens.. Is heel handig om je honden schoon te houden ;)

En alles wat we teveel hebben aan noten gooi ik in zakjes voor op kantoor en scouting. Ik zie echt het probleem niet :?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188171621
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 15:10 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Wacht maar... Ik heb een achtertuin van 12 bij 35 en zelfs dat is aan de kleine kant voor zo'n notenboom.
Als je hem niet weg mag halen zorg je er voor dat je hem weg moet halen voor de veiligheid.. Ze zijn vrij gevoelig die bomen dus je kunt vast wel wat bedenken.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188171816
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 15:11 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Die boom staat hier al een hele poos he en de buren zijn gek op die noten. Zo hebben mijn buren een perenboom staan die bij ons overhangt.

Voor hem afhalen van die schil heb je handschoenen trouwens.. Is heel handig om je honden schoon te houden ;)

En alles wat we teveel hebben aan noten gooi ik in zakjes voor op kantoor en scouting. Ik zie echt het probleem niet :?
Weleens 1/2 kuub noten gezien? Die paar zakjes die je nu hebt zijn niks.
Ik had op een gegeven moment 20 netten vol hangen. Heb zelfs 1 jaar de lokale groenteboer voorzien van noten (zo'n 250 euro mee verdient) ook een keer het berenbos mee blij gemaakt.
Maar eea kost je gewoon 2 maanden elk weekend noten rapen.
Momenteel zelfs notenwijn aan het maken.
En handschoenen? Klinkt leuk maar werkt niet als je die krengen overal tussenuit moet halen

Maar ik gaf je alleen een tip. Doe ermee wat je wil :)
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_188171949
Walnotenbomen weren muggen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_188172044
quote:
2s.gif Op zondag 28 juli 2019 15:03 schreef Seven. het volgende:

[..]

Staat ook op mijn lijstje. Doe je met of zonder wormen?
Zonder, het is geen dichte maar zo'n ton. Heb wormen zat dus die vinden de weg wel!
pi_188172100
quote:
3s.gif Op zondag 28 juli 2019 15:23 schreef sigme het volgende:
Walnotenbomen weren muggen.
Reden genoeg om hem te laten staan dus :+
I solemnly swear i'm up to no good
  One tough cookie zondag 28 juli 2019 @ 17:42:12 #82
169210 liesje1979
pi_188175328
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2019 12:03 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Zo even wat opgeruimd. Tuinslang en alles lag er nog. Voor dit jaar is het het zo even gisteren dan die tweede hoek border gevuld maar het is echt een gigantisch verschil met zo'n maand terug.

Even in de herhaling van hoe het was.
En oké de notenboom nog niet in bloei stond :+

[ afbeelding ]

En nu :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Achter de garage hebben wij ook nog tuin daar komen volgend jaar ook nog een of twee borders. Maar daar blijft ook nog een stukje terras. Nu ligt dat deel helemaal vol met stapels stenen van de bestrating, wit zand en houtstronken die nog eens naar scouting moeten :+

Het Grote vlak wat nu bestraat is naast het pad gaat volgend jaar gras worden :)
Suoer gezellig en ik kan me voorstellen dat als er straks gras ligt het allemaal enorm groen is. O+
  One tough cookie zondag 28 juli 2019 @ 17:56:08 #83
169210 liesje1979
pi_188175533
Zelf ben ik ook weer een stukje dichterbij mijn droomtuin. Het blijft een proces maar ik weet twee dingen zeker, het ene is dat ik ooit grasloos wil zijn. En dat ik 2 paden wil naar mijn terrasje.
Dus heb ik vandaag een soort border om mijn potten gemaakt.

Nee ik ben geen fan van die lelijke groene randjes maar ik had het toevallig een tijdje terug bij de Action gekocht voor mijn boomspiegelplannen. Mooier zou ik het vinden met een stenen rand maar ik heb geen stenen meer. Het is ook allemaal niet kaarsrecht ofzo maar perfectionisme is mij vreemd. Nu kan ik al een beetje wennen aan het paden idee en nadenken over waar ik ze precies wil laten lopen want ze zijn nu nog veel te breed natuurlijk. En ik had te weinig boomschors gekocht maar toen ik dat besefte was de bouwmarkt al dicht.
Maar ik ben er wel blij mee. :D

Uitzicht


Uitzicht andere kant


Uitzicht vanuit mijn keuken O+


Wat wel verdrietig is, is dat ik mijn mooie grote rode kikker heb gevonden tijdens het grasmaaien. En nee zijn dood heeft niets met het grasmaaien te maken. Gelukkig had ze wel heel veel dril van het voorjaar dus zullen er wel nieuwe kikkers komen maar toch. -O-
pi_188175604
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2019 17:56 schreef liesje1979 het volgende:
Zelf ben ik ook weer een stukje dichterbij mijn droomtuin. Het blijft een proces maar ik weet twee dingen zeker, het ene is dat ik ooit grasloos wil zijn. En dat ik 2 paden wil naar mijn terrasje.
Dus heb ik vandaag een soort border om mijn potten gemaakt.

Nee ik ben geen fan van die lelijke groene randjes maar ik had het toevallig een tijdje terug bij de Action gekocht voor mijn boomspiegelplannen. Mooier zou ik het vinden met een stenen rand maar ik heb geen stenen meer. Het is ook allemaal niet kaarsrecht ofzo maar perfectionisme is mij vreemd. Nu kan ik al een beetje wennen aan het paden idee en nadenken over waar ik ze precies wil laten lopen want ze zijn nu nog veel te breed natuurlijk. En ik had te weinig boomschors gekocht maar toen ik dat besefte was de bouwmarkt al dicht.
Maar ik ben er wel blij mee. :D

Uitzicht
[ afbeelding ]

Uitzicht andere kant
[ afbeelding ]

Uitzicht vanuit mijn keuken O+
[ afbeelding ]

Wat wel verdrietig is, is dat ik mijn mooie grote rode kikker heb gevonden tijdens het grasmaaien. En nee zijn dood heeft niets met het grasmaaien te maken. Gelukkig had ze wel heel veel dril van het voorjaar dus zullen er wel nieuwe kikkers komen maar toch. -O-
Ziet er gezellig uit! Ipv paden evt stapstenen?
En ik dacht dat jij bang bent voor kikkers
  One tough cookie zondag 28 juli 2019 @ 18:05:56 #85
169210 liesje1979
pi_188175628
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2019 18:03 schreef Goitske het volgende:

[..]

Ziet er gezellig uit! Ipv paden evt stapstenen?
En ik dacht dat jij bang bent voor kikkers
Klopt in die zin dat ik altijd zo van hem schrok als hij opeens wegsprong. Maar hij had zijn eigen hoekje in mijn vijvertje waar hij altijd met zijn kopje boven water zat en dan maakte ik vaak even een praatje met hem en vond ik hem heel tof.
pi_188175990
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2019 17:56 schreef liesje1979 het volgende:
Zelf ben ik ook weer een stukje dichterbij mijn droomtuin. Het blijft een proces maar ik weet twee dingen zeker, het ene is dat ik ooit grasloos wil zijn. En dat ik 2 paden wil naar mijn terrasje.
Dus heb ik vandaag een soort border om mijn potten gemaakt.

Nee ik ben geen fan van die lelijke groene randjes maar ik had het toevallig een tijdje terug bij de Action gekocht voor mijn boomspiegelplannen. Mooier zou ik het vinden met een stenen rand maar ik heb geen stenen meer. Het is ook allemaal niet kaarsrecht ofzo maar perfectionisme is mij vreemd. Nu kan ik al een beetje wennen aan het paden idee en nadenken over waar ik ze precies wil laten lopen want ze zijn nu nog veel te breed natuurlijk. En ik had te weinig boomschors gekocht maar toen ik dat besefte was de bouwmarkt al dicht.
Maar ik ben er wel blij mee. :D

Uitzicht
[ afbeelding ]

Uitzicht andere kant
[ afbeelding ]

Uitzicht vanuit mijn keuken O+
[ afbeelding ]

Wat wel verdrietig is, is dat ik mijn mooie grote rode kikker heb gevonden tijdens het grasmaaien. En nee zijn dood heeft niets met het grasmaaien te maken. Gelukkig had ze wel heel veel dril van het voorjaar dus zullen er wel nieuwe kikkers komen maar toch. -O-
Zo gezellig O+ waar ergens in het land zit je? Ik heb nog zat stenen om een randje mee te maken.
I solemnly swear i'm up to no good
  zondag 28 juli 2019 @ 20:53:00 #87
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188178250
Lekker tuinieren, het maakt niet uit hoe precies als je maar lol hebt in wat je doet.
  zondag 28 juli 2019 @ 22:10:01 #88
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188180010
Supergezellig @liesje1979 O+

Geen wonder dat je verslaafd bent ^O^
Resistance is futile.
pi_188180592
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2019 20:53 schreef kaasplankje het volgende:
Lekker tuinieren, het maakt niet uit hoe precies als je maar lol hebt in wat je doet.
Helemaal eens.

Leuk Liesje!
pi_188180744
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 18:01 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Klopt! Eerst was daarachter een grasveldje en wat bomen sinds een jaar staat daar een nieuwbouw twee onder een kapper. Dus als ik die poort door ga sta ik bij mijn achterburen in de tuin.

Daar gaan we nog een keer een dicht schutting deel plaatsen.
Ik zou die poort gewoon lekker laten zitten. Ziet er wel cool uit zo.
  zondag 28 juli 2019 @ 22:58:33 #91
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_188180944
quote:
2s.gif Op zondag 23 juni 2019 12:23 schreef Seven. het volgende:

[..]

Jaaaa! @:Gwywen _O_
Ik ook benieuwd hoe het gaat.
omg ik ben al heel lang niet meer op Fok geweest sorry! En wat lief dat jullie toch nog aan me denken <3

Met de tuin gaat 't goed, beetje droog maar m'n vriendin heeft er goed voor gezorgd toen ik op vakantie was. Foto's staan op instagram, ik ben niet meer zo aan het bloggen.

Ik zal weer eens wat vaker hier komen, van tuinen krijg ik toch nooit genoeg :)
pi_188181287
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 22:48 schreef Radegast het volgende:

[..]

Ik zou die poort gewoon lekker laten zitten. Ziet er wel cool uit zo.
Hout van de schutting delen op het muurtje is ook wat slechter aan het worden :)
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 29 juli 2019 @ 11:36:32 #93
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188185846
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 22:58 schreef Gwywen het volgende:

[..]

omg ik ben al heel lang niet meer op Fok geweest sorry! En wat lief dat jullie toch nog aan me denken <3

Met de tuin gaat 't goed, beetje droog maar m'n vriendin heeft er goed voor gezorgd toen ik op vakantie was. Foto's staan op instagram, ik ben niet meer zo aan het bloggen.

Ik zal weer eens wat vaker hier komen, van tuinen krijg ik toch nooit genoeg :)
Wat een mooie tuin en mooie foto's :9~
  maandag 29 juli 2019 @ 14:50:01 #94
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188188567
Vroeger vond ik Hydrangea macropylla maar een saaie oubollige tuinplant. Maar dat is veranderd inmiddels. De verschillende stadia van de bloemen en hoe die veranderen vind ik erg boeiend. Als de bloempjes uitgebloeid zijn behouden ze veel sierwaarde, verbleken ze naar groen met kleine spikkels en een roodachtige rand, en uiteindelijk worden ze bruin.
pi_188188816
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2019 14:50 schreef kaasplankje het volgende:
Vroeger vond ik Hydrangea macropylla maar een saaie oubollige tuinplant. Maar dat is veranderd inmiddels. De verschillende stadia van de bloemen en hoe die veranderen vind ik erg boeiend. Als de bloempjes uitgebloeid zijn behouden ze veel sierwaarde, verbleken ze naar groen met kleine spikkels en een roodachtige rand, en uiteindelijk worden ze bruin.
Ik ben er nog geen fan van... behalve die annabellendingen en die pluim. De gewone roze vind ik omaplanten 8)7 :D
(ik heb er 2 in de tuin staan... de 3e was mooi paarsch maar die werd ook roze en toen heb ik m weggegeven *O* )
  maandag 29 juli 2019 @ 15:18:33 #96
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188188910
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2019 15:10 schreef Bluezz het volgende:
omaplanten
Je bent toch zelf ook geen 20 meer? })
pi_188189078
Ik weet niet ik vind ze ook niet zo. Terwijl ik verder wel iets met hortensia's heb.. Heb er 4 :') Maar wel alle 4 pluim heb twee limelight op stam, 1 pinky winky op stam en een paniculata Phantom dat is een struik.
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 30 juli 2019 @ 19:59:10 #98
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188209222
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 22:58 schreef Gwywen het volgende:

[..]

omg ik ben al heel lang niet meer op Fok geweest sorry! En wat lief dat jullie toch nog aan me denken <3

Met de tuin gaat 't goed, beetje droog maar m'n vriendin heeft er goed voor gezorgd toen ik op vakantie was. Foto's staan op instagram, ik ben niet meer zo aan het bloggen.

Ik zal weer eens wat vaker hier komen, van tuinen krijg ik toch nooit genoeg :)
Ik volg je op insta nu ^O^

Hoi Gwywen, leuk dat je hier nog af en toe komt :)
Resistance is futile.
  dinsdag 30 juli 2019 @ 20:02:36 #99
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188209306
Ik ben gek op alle hortensia's O+
Maar dus alleen witte bloemen in mijn tuin. Dan kom je al snel bij Annabelle of klimhortensia uit :7 .
Resistance is futile.
pi_188209524
Heb vorige week woensdag voor het laatst gesproeid en alles staat er nog verrassend goed bij. Gezonde plantjes blijkbaar, fijn idee. Terwijl de thermometer hier 40+ aangaf in de tuin vorige week!

De Passiebloem ontploft! Laat hem nu langs de balkonrand van de buren groeien, gaat heel hard. De buren maken dankbaar gebruik van de blauwe regen. Buurman zei gister nog vanaf z'n balkon hoe mooi hij het vond.

pi_188210835
En sinds ik kikkerbeet in de vijver heb heb ik amper draadalg nog, zo chill. Niet verwacht dat het zo goed zou helpen.
  One tough cookie woensdag 31 juli 2019 @ 01:20:08 #102
169210 liesje1979
pi_188215964
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 18:36 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Zo gezellig O+ waar ergens in het land zit je? Ik heb nog zat stenen om een randje mee te maken.
Lief! En ik vind je steentjes ook nog eens heel mooi! Maar ik woon in Den Haag en heb ook nog eens geen auto rijbewijs. Dus is geen optie. En ik vind het ook heel erg lastig om in te schatten hoeveel stenen ik nodig heb, Het liefste zou ik om al mijn borders kleine muurtjes hebben, ik vind dat zo mooi en ik zit er ook vaak op om gewoon een tijdje te kijken. En dan zou ik het liefste ook nog rommelige kleine paadjes van (dezelfde soort) stenen hebben. Ik zag ooit een plaatje op internet wat dit perfect kon illustreren maar dat kan ik niet meer vinden.
Alles wat nu steen is of terras waren stenen die hier al lagen toen ik hier kwam wonen en waar ik me geen raad mee wist.

En @De rest, wanneer ik foto's post dan hoef je er niet op te reageren he? Ik reageer zelf ook op lang niet alles. Sigme gaf het advies vooral veel foto's te posten vooral voor mezelf dus dat doe ik gewoon, niet om te horen of het mooi is. :*

En nog iets heel leuks, ik had dit jaar bij mijn tuincentrum de kleinste vlinderstruik gekocht die ik kon vinden want goedkoopste. Inmiddels had ik me er al bij neergelegd dat hij pas volgend jaar zou bloeien want er kwam maar niets. En nu zag ik een knop! Zo benieuwd! :D

@Seven ik heb volgens mij een normale hortensia in het wit. Hij dweilt iig nooit dus ze bestaan wel!

@Koetie leuk om je buren mee te laten genieten, mijn bovenburen genieten er ook van incl mijn sollar tuinverlichting. :D Ze zijn nu op vakantie voor 4 weken of langer. dat is ook wel lekker want ze hebben een soort sensoren voor wanneer ik in mijn tuintje ben en maken graag lange praatjes. Tot dat ik last van mijn nek krijg van het naar boven kijken. :')

Sorry voor de hyper post maar ik was een heel nachtje weg.
En nu wil ik ook kikkerbeet.
:*
pi_188217152
quote:
17s.gif Op woensdag 31 juli 2019 01:20 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Lief! En ik vind je steentjes ook nog eens heel mooi! Maar ik woon in Den Haag en heb ook nog eens geen auto rijbewijs. Dus is geen optie. En ik vind het ook heel erg lastig om in te schatten hoeveel stenen ik nodig heb, Het liefste zou ik om al mijn borders kleine muurtjes hebben, ik vind dat zo mooi en ik zit er ook vaak op om gewoon een tijdje te kijken. En dan zou ik het liefste ook nog rommelige kleine paadjes van (dezelfde soort) stenen hebben. Ik zag ooit een plaatje op internet wat dit perfect kon illustreren maar dat kan ik niet meer vinden.
Alles wat nu steen is of terras waren stenen die hier al lagen toen ik hier kwam wonen en waar ik me geen raad mee wist.

En @:de rest, wanneer ik foto's post dan hoef je er niet op te reageren he? Ik reageer zelf ook op lang niet alles. Sigme gaf het advies vooral veel foto's te posten vooral voor mezelf dus dat doe ik gewoon, niet om te horen of het mooi is. :*

En nog iets heel leuks, ik had dit jaar bij mijn tuincentrum de kleinste vlinderstruik gekocht die ik kon vinden want goedkoopste. Inmiddels had ik me er al bij neergelegd dat hij pas volgend jaar zou bloeien want er kwam maar niets. En nu zag ik een knop! Zo benieuwd! :D

@:Seven ik heb volgens mij een normale hortensia in het wit. Hij dweilt iig nooit dus ze bestaan wel!

@:Koetie leuk om je buren mee te laten genieten, mijn bovenburen genieten er ook van incl mijn sollar tuinverlichting. :D Ze zijn nu op vakantie voor 4 weken of langer. dat is ook wel lekker want ze hebben een soort sensoren voor wanneer ik in mijn tuintje ben en maken graag lange praatjes. Tot dat ik last van mijn nek krijg van het naar boven kijken. :')

Sorry voor de hyper post maar ik was een heel nachtje weg.
En nu wil ik ook kikkerbeet.
:*
ah ja in zit in Oost Brabant dat is wat ver weg voor wat stenen haha.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188219669
Mijn vlinderstruik hangt behoorlijk door en de meeste takken liggen bijna op de grond. Dit is het eerste jaar dat hij in mijn tuin staat.
Is er iets wat ik kan doen om volgend jaar hem de hoogte in te helpen?
Bepaalde manier van snoeien of zo?
pi_188221245
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2019 11:57 schreef Angelfrouk het volgende:
Mijn vlinderstruik hangt behoorlijk door en de meeste takken liggen bijna op de grond. Dit is het eerste jaar dat hij in mijn tuin staat.
Is er iets wat ik kan doen om volgend jaar hem de hoogte in te helpen?
Bepaalde manier van snoeien of zo?
Als ik zie hoe de gemeente planten hier snoeit en wanneer leer ik daar een hoop van!
Ik zie dat ze de buitenste 'ring' snoeien en het middenstuk minder. Dus een soort kegelvorm.
En dit zeg mijntuin.org :
quote:
kort terugsnoeien in het voorjaar, na de vorstperiode
pi_188221425
Gigantische regenbui, heerlijk. Vijver ook weer ramvol.
pi_188248542
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 23:59 schreef liesje1979 het volgende: @:Koettie ik zat in een oud topic te scrollen en kwam je tuintransformatie tegen! :D En als je dat dan vergelijkt met nu.... _O_
F&F / Bloemen en Planten in Eigen Tuin #23: Alle kleuren van de regenboog!
Hier moet ik altijd aan denken als ze weer foto's laat zien. Het ging meteen goed!
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:52:01 #108
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_188257641
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2019 11:57 schreef Angelfrouk het volgende:
Mijn vlinderstruik hangt behoorlijk door en de meeste takken liggen bijna op de grond. Dit is het eerste jaar dat hij in mijn tuin staat.
Is er iets wat ik kan doen om volgend jaar hem de hoogte in te helpen?
Bepaalde manier van snoeien of zo?
Ik heb inmiddels 12 vlinderstruiken in pot al enkele jaren.
Ik snoei na t bloeien steeds de toppen eraf om hem opnieuw te laten bloeien.
Voor we de winter ingaan snoei ik de grotere takken kort.
Als de ergste vorst geweest is snoei ik ze helemaal kort. Zo houd ik ze redelijk klein en compact.
Er is 1 die ik groter en hoger wil en daar houd ik een paar takken lang van het jaar ervoor die mooi omhoog groeien. Maar deze staat nog steeds in een pot en wil ik niet te groot hebben, 1,5 m. Max.


Als je iets als dit wilt

Zal je zoals hierboven beschreven in een kegel moeten snoeien.
Op eenjarig hout bloeit het en op tweejarig hout groeit het.
Dus je zal wel na elk jaar moeten snoeien omdat je anders veel kale plekken onderin krijgt.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_188263786
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 20:52 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

Ik heb inmiddels 12 vlinderstruiken in pot al enkele jaren.
Ik snoei na t bloeien steeds de toppen eraf om hem opnieuw te laten bloeien.
Voor we de winter ingaan snoei ik de grotere takken kort.
Als de ergste vorst geweest is snoei ik ze helemaal kort. Zo houd ik ze redelijk klein en compact.
Er is 1 die ik groter en hoger wil en daar houd ik een paar takken lang van het jaar ervoor die mooi omhoog groeien. Maar deze staat nog steeds in een pot en wil ik niet te groot hebben, 1,5 m. Max.

Als je iets als dit wilt[ afbeelding ]

Zal je zoals hierboven beschreven in een kegel moeten snoeien.
Op eenjarig hout bloeit het en op tweejarig hout groeit het.
Dus je zal wel na elk jaar moeten snoeien omdat je anders veel kale plekken onderin krijgt.
Goeie tips! (ook voor mijn vlinderstruiken.. mijn eerste 2)

En idd zo staan die onderste er hier in het dorp allemaal bij.
pi_188264354
Bedankt allemaal, voor jullie antwoorden. Ik ga volgend jaar eens kijken wat ik kan doen.
pi_188265223
Zonnehoed vind het lekker in de pot op het balkon.... zou ie het in de volle grond vlg jaar ook zo lekker vinden :B

pi_188265331
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 13:48 schreef Bluezz het volgende:
Zonnehoed vind het lekker in de pot op het balkon.... zou ie het in de volle grond vlg jaar ook zo lekker vinden :B

[ afbeelding ]
Onze doet het prima in de volle grond :)
I solemnly swear i'm up to no good
  One tough cookie zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:19:18 #113
169210 liesje1979
pi_188265490
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 13:48 schreef Bluezz het volgende:
Zonnehoed vind het lekker in de pot op het balkon.... zou ie het in de volle grond vlg jaar ook zo lekker vinden :B

[ afbeelding ]
Mooi, ook die achtergrondkleur! :Y

Ik heb omdat ik een lui mens ben net mijn hele mulchlaag uit het middenstuk verwijderd. Ik dacht ik gooi het gewoon bovenop het gras, dat komt er toch niet doorheen. Nou hoi mini paardenbloemen. Dus alles er weer uit, mooie laag karton er onder en alles er weer op. Voorlopig dus geen paardenbloemen meer die er doorheen gaan piepen. En als het goed is verbeterd het de bodem ook nog voor wanneer ik er aan toe ben een echte border van te maken. *O*
Oh en mijn lievelingsboom begint te bloeien. O+
  One tough cookie zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:19:52 #114
169210 liesje1979
pi_188265500
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 13:48 schreef Bluezz het volgende:
Zonnehoed vind het lekker in de pot op het balkon.... zou ie het in de volle grond vlg jaar ook zo lekker vinden :B

[ afbeelding ]
En je Lobelia? doet het ook mooi in de pot!
pi_188265575
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 14:19 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Mooi, ook die achtergrondkleur! :Y

Ik heb omdat ik een lui mens ben net mijn hele mulchlaag uit het middenstuk verwijderd. Ik dacht ik gooi het gewoon bovenop het gras, dat komt er toch niet doorheen. Nou hoi mini paardenbloemen. Dus alles er weer uit, mooie laag karton er onder en alles er weer op. Voorlopig dus geen paardenbloemen meer die er doorheen gaan piepen. En als het goed is verbeterd het de bodem ook nog voor wanneer ik er aan toe ben een echte border van te maken. *O*
Oh en mijn lievelingsboom begint te bloeien. O+
Wel een werk! En wat is je lievelingsboom?

Ja dat is een bruine tussenwand naar het buurbalkon, die heb ik mediterraans blauw geverfd. Oogt meteen leuker. Lobelia is toch geen vaste plant? Ja doet t ook prima, maar jaaaa regen regen en nog es regen *O*
pi_188300920
Een tijdje geleden vroeg ik me van een niksig struikje af wat het was. Het is inmiddels een prachtig struikje en het blijkt een Hibiscus te zijn. (In ieder geval sigme had dat goed!) Fijne bloeitijd, want veel andere planten zijn net uitgebloeid of hebben hun beste tijd gehad.





Het was nogal aan het waaien, dus het is me niet gelukt de bloem goed op de foto te krijgen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188300989
Ja! Leuk sowieso dat als je het een beetje goed bekijkt, je altijd wat bloeiends in je tuin hebt O+
pi_188301272
Vooruit: de hibiscus hier is blauw en uit 2003 en inmddels 2 m. hoog.
Wordt ieder voorjaar korter gezet omhem ook vol te houden.
Ooit stonden er drie, want ik wilde een groene “muur” met blauwe bloemen.
En toen moesten er kliko’s staan en zijn er twee verplaatst en deaudgegaan en inmiddels vervangen.
Affijn: plaatjes bij de praatjes


Links vooraan bleken witte zijn, die is van dit jaar.
  One tough cookie maandag 5 augustus 2019 @ 19:56:55 #119
169210 liesje1979
pi_188302928
Lol mijn lievelingsboom is dus een Hibiscus. weer wat geleerd. Toen ik hier kwam wonen was het al een boom dus nooit geweten dat het een struik zou moeten zijn. _O- Hier zijn het een paar soorten door elkaar.
Ik heb dit jaar alleen een paar takken gesnoeid die zon wegnamen uit de border maar misschien dus eens wat grover te werk gaan in het najaar? Al zullen mijn bovenburen het wel jammer vinden dan.
pi_188302961
Oh is dat een Hibiscus.. Schrijft op lijstje. Ons pap en mam hebben een gigantische in de tuin staan en we wisten echt niet wat het was.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188303286
@Liesje...hibiscus korter zetten in het Voorjaar, want bloeit ná de langste dag w/

Lavatera ofwel kaasjeskruid is een vergelijkbare struik kan ik mij herinneren.
https://appeltern.nl/nl/t(...)rnsley_-_struikmalva
Kreeg een stekkie van mijn vader, en een paar jaar later moest er een menshoge struik gerooid worden. -O-
  One tough cookie maandag 5 augustus 2019 @ 20:24:25 #122
169210 liesje1979
pi_188303420
.Ik heb afgelopen dagen mijn tweede border ook vergroot, nu zijn mijn stenen echt op. Dus de middenborder en de schaduwborder laat ik nu lekker zo tot ik eens tegen wat stenen aanloop. De schaduwborder mag dan ook nog een stukje groter.
Het vijvertje naar voren gehaald en ook maar eens schoongemaakt. Ik wist helemaal niet dat die zuurstofplantjes in het water konden bloeien maar ik had er 1 met een klein wit bloemetje. Die is inmiddels dood want ik dacht die moet boven water blijven. Misschien was het iets teveel boven water voor hem.

Anyhow, mijn vergrote nieuwe border, en op de achtergrond mijn lievelingsboom Hibiscus. :D



De bloemen, het merendeel is roze zoals bij Claudia maar ietsjes lichter.


Een kleiner deel heeft deze bloemen, die bloeien voor mijn keukenraam. O+

Ik ga eens uitzoeken of ik die meer ruimte kan geven.

En bonusfoto, deze pracht komt uit een "een keer"gekochte bollenmix van Big Bazaar als ik het me goed herinner. Maar ik was ze vergeten en pas dit voorjaar gepland, ik heb er 2 van en vind ze prachtig. Er staat nog een andere stengel en ik denk dat die een andere kleur wordt.


Annex ik vind jouw blauwe Hibiscus zeer mooi, dus misschien dat ik ook wel zoiets neem voor mijn midden border.
  One tough cookie maandag 5 augustus 2019 @ 20:25:10 #123
169210 liesje1979
pi_188303434
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2019 20:18 schreef AnneX het volgende:
@:Liesje...hibiscus korter zetten in het Voorjaar, want bloeit ná de langste dag w/

Lavatera ofwel kaasjeskruid is een vergelijkbare struik kan ik mij herinneren.
https://appeltern.nl/nl/t(...)rnsley_-_struikmalva
Kreeg een stekkie van mijn vader, en een paar jaar later moest er een menshoge struik gerooid worden. -O-
Ok check, alleen zoals je ziet is het dus echt een soort van boom dus moet ik sowieso kijken hoe ik dat ga aanpakken!
pi_188303973
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:10 schreef AnneX het volgende:
Vooruit: de hibiscus hier is blauw en uit 2003 en inmddels 2 m. hoog.
Wordt ieder voorjaar korter gezet omhem ook vol te houden.
Ooit stonden er drie, want ik wilde een groene “muur” met blauwe bloemen.
En toen moesten er kliko’s staan en zijn er twee verplaatst en deaudgegaan en inmiddels vervangen.
Affijn: plaatjes bij de praatjes
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Links vooraan bleken witte zijn, die is van dit jaar.
Mooi hoor! Mijn struik is inderdaad helemaal niet vol en daar zal ik dus ook wat snoeiwerk moeten verrichten. Ik heb her en der in de tuin plukjes Hibiscus staan, vermoed ik, en misschien zet ik die bij elkaar. Sommige plukjes staan in de volle zon en daar lijkt-ie het niet naar z'n zin te hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188304095
quote:
14s.gif Op maandag 5 augustus 2019 20:24 schreef liesje1979 het volgende:
.Ik heb afgelopen dagen mijn tweede border ook vergroot, nu zijn mijn stenen echt op. Dus de middenborder en de schaduwborder laat ik nu lekker zo tot ik eens tegen wat stenen aanloop. De schaduwborder mag dan ook nog een stukje groter.
Het vijvertje naar voren gehaald en ook maar eens schoongemaakt. Ik wist helemaal niet dat die zuurstofplantjes in het water konden bloeien maar ik had er 1 met een klein wit bloemetje. Die is inmiddels dood want ik dacht die moet boven water blijven. Misschien was het iets teveel boven water voor hem.

Anyhow, mijn vergrote nieuwe border, en op de achtergrond mijn lievelingsboom Hibiscus. :D

[ afbeelding ]

De bloemen, het merendeel is roze zoals bij Claudia maar ietsjes lichter.
[ afbeelding ]

Een kleiner deel heeft deze bloemen, die bloeien voor mijn keukenraam. O+
[ afbeelding ]
Ik ga eens uitzoeken of ik die meer ruimte kan geven.
Wat een geweldenaar, je Hibiscus! Hoeveel zon krijgt die van jou?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188304272
quote:
14s.gif Op maandag 5 augustus 2019 20:25 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Ok check, alleen zoals je ziet is het dus echt een soort van boom dus moet ik sowieso kijken hoe ik dat ga aanpakken!
Ik vind 'em zo geweldig. Het snoeien hoeft niet, hč? Dit is denk ik wel nuttig om te weten:

Als de struik te breed wordt of anderszins uit vorm is geraakt kan er wel gesnoeid worden. Snoei bij voorkeur in maart. De hibiscus bloeit op eenjarig hout, dus op de jonge takken die zich in hetzelfde groeiseizoen ontwikkeld hebben. Is de plant alleen wat te breed of te hoog geworden, dan kunnen de jonge takken, het gedeelte dat het vorige jaar aangegroeid is, eraf geknipt worden. Moet er echt verjongd worden, dan kunnen de hoofdtakken op circa 50 cm vanaf de grond afgezaagd worden. Hij zal dan weer van onderaf gaan uitlopen. Er kan ook voor gekozen worden om dit over twee jaar te spreiden, om niet gelijk met een kale plek in de tuin geconfronteerd te worden, en om ook in het komende seizoen nog verzekerd te zijn van bloei. (Bron)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  One tough cookie maandag 5 augustus 2019 @ 20:59:10 #127
169210 liesje1979
pi_188304423
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 20:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat een geweldenaar, je Hibiscus! Hoeveel zon krijgt die van jou?
Mijn tuin is op het noordoosten en hij staat tegen het huis aan dus vooral ochtendzon tot de zon achter het huis gaat, dus ik denk tot een uur of 12? Zal er eens voor je opletten maar merk dat de zon alweer iets lager staat en dat het in de langste dagen tot half 1 is ofzo.
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 20:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind 'em zo geweldig. Het snoeien hoeft niet, hč? Dit is denk ik wel nuttig om te weten:

Als de struik te breed wordt of anderszins uit vorm is geraakt kan er wel gesnoeid worden. Snoei bij voorkeur in maart. De hibiscus bloeit op eenjarig hout, dus op de jonge takken die zich in hetzelfde groeiseizoen ontwikkeld hebben. Is de plant alleen wat te breed of te hoog geworden, dan kunnen de jonge takken, het gedeelte dat het vorige jaar aangegroeid is, eraf geknipt worden. Moet er echt verjongd worden, dan kunnen de hoofdtakken op circa 50 cm vanaf de grond afgezaagd worden. Hij zal dan weer van onderaf gaan uitlopen. Er kan ook voor gekozen worden om dit over twee jaar te spreiden, om niet gelijk met een kale plek in de tuin geconfronteerd te worden, en om ook in het komende seizoen nog verzekerd te zijn van bloei. (Bron)
Ah top! Ik weet nog niet hoeveel er af gaat, wel wil ik graag wat meer ruimte voor de wit met roze want die wordt nu een beetje verdrukt.
  One tough cookie maandag 5 augustus 2019 @ 21:00:08 #128
169210 liesje1979
pi_188304450
Op zich doet hij het ook heel prima hoor, ondanks de bladluisaanval van dit jaar, ik zal later nog eens een foto maken want hij zit echt nog vol in de knop, dit zijn alleen de eerste bloeiers.
  One tough cookie maandag 5 augustus 2019 @ 21:19:35 #129
169210 liesje1979
pi_188304960
Ik ben er dus deze zomer achter gekomen dat 2 van mijn 3 "bomen" gewoon uit de kluiten gewassen struiken zijn, de sering en de hibiscus. Dat doet me denken over mijn andere "boom" met wie ik al jaren worstel om wat zon. Dit jaar heb ik hem in het voorjaar flinker dan ooit gesnoeid, en met mijn bovenbuurman dat we hem in het najaar voorjaar eens goed gaan aanpakken en prompt schoot ook dat ding in een geweldige bloei.
Dus dat zal ook best een struik kunnen zijn. Ik zou de bloei allemaal wel iets lager willen hebben en dus wat meer op ooghoogte. Dus dat wordt dan een druk voorjaar. _O-
  One tough cookie maandag 5 augustus 2019 @ 21:25:40 #130
169210 liesje1979
pi_188305114
Oh de sering mag wel in het najaar al. Gelijk in mijn tuinkalender zetten. *O*
pi_188305356
quote:
14s.gif Op maandag 5 augustus 2019 21:25 schreef liesje1979 het volgende:
Oh de sering mag wel in het najaar al. Gelijk in mijn tuinkalender zetten. *O*
#Liesje...je lurkte toch al langer... B-) (het weetje kwam nl. al eerder voorbij).
Leidraad: bloeit de struik vóor de langste dag, dan in Najaar kort zetten.
Bloeit bijv. hibiscus ná de langste dag, dan kan in het Voorjaar gesnoeid worden.
  One tough cookie maandag 5 augustus 2019 @ 21:35:38 #132
169210 liesje1979
pi_188305411
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2019 21:33 schreef AnneX het volgende:

[..]

#Liesje...je lurkte toch al langer... B-) (het weetje kwam nl. al eerder voorbij).
Leidraad: bloeit de struik vóor de langste dag, dan in Najaar kort zetten.
Bloeit bijv. hibiscus ná de langste dag, dan kan in het Voorjaar gesnoeid worden.
Ja ja, ik heb je ezelsbruggetje goed in mijn hoofd zitten, noem het soms zelfs de regel van AnneX alleen in mijn hoofd was dat vooral voor planten en dit zijn in mijn hoofd bomen. :')
Maar uiteindelijk onthoud ik het, beloofd!
pi_188305681
quote:
10s.gif Op maandag 5 augustus 2019 21:35 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Ja ja, ik heb je ezelsbruggetje goed in mijn hoofd zitten, noem het soms zelfs de regel van AnneX alleen in mijn hoofd was dat vooral voor planten en dit zijn in mijn hoofd bomen. :')
Maar uiteindelijk onthoud ik het, beloofd!
Weet je, voor mij is het met planten zoals met geliefden. Het duurt even voor je ze leert kennen en dat is een bij vlagen frustrerende maar vooral magische tijd. Mijn lief heeft inmiddels nog weinig verrassingen voor me in petto, dus het is maar goed dat ik een tuin vol met voor mij mysterieuze planten heb. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  One tough cookie maandag 5 augustus 2019 @ 22:14:33 #134
169210 liesje1979
pi_188306412
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 21:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Weet je, voor mij is het met planten zoals met geliefden. Het duurt even voor je ze leert kennen en dat is een bij vlagen frustrerende maar vooral magische tijd. Mijn lief heeft inmiddels nog weinig verrassingen voor me in petto, dus het is maar goed dat ik een tuin vol met voor mij mysterieuze planten heb. :Y)
Wat zeg je dat mooi. En ontdekken is ook gewoon fijn.
pi_188306542
Hmm de bladeren van mijn walnotenboom zijn aan het vergelen. Is dat normaal voor een walnoot? Ik moet hem nog leren kennen. Of heb ik heb vermoord met wit zand tussen zijn wortels vandaan scheppen. Zo ja gaat hij volgend jaar niet overleven want we hebben nu maar een heel klein stukje gedaan.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188308134
De walnotenboom staat er prima bij in de tuin van de buren.
Af en toe ligt er al een groen balletje in het gras.
De gele blaadjes in de tuin zijn van de beukenhaag.
  maandag 5 augustus 2019 @ 23:49:08 #137
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188308174
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 22:21 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hmm de bladeren van mijn walnotenboom zijn aan het vergelen. Is dat normaal voor een walnoot? Ik moet hem nog leren kennen. Of heb ik heb vermoord met wit zand tussen zijn wortels vandaan scheppen. Zo ja gaat hij volgend jaar niet overleven want we hebben nu maar een heel klein stukje gedaan.
Vergelen kan in mijn ogen duiden op 2 punten, of hij/zij heeft teveel aan water of een tekort aan stikstof.

Als ik het zie bij mijn planten gooi ik er vaak koffie op en zie ik dat ze herstellen. Of dat bij zo een grote boom ook snel effect heeft weet ik niet.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_188310939
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 23:49 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Vergelen kan in mijn ogen duiden op 2 punten, of hij/zij heeft teveel aan water of een tekort aan stikstof.

Als ik het zie bij mijn planten gooi ik er vaak koffie op en zie ik dat ze herstellen. Of dat bij zo een grote boom ook snel effect heeft weet ik niet.
Teveel aan water zal het niet snel zijn met dit weer.

Ik heb natuurlijk wel gesproeid voor de borders maar verder is het toch behoorlijk droog geweest.

Ik zal het maar eens gaan navragen bij wat kenners dan want dan moet er toch iets mis mee zijn.
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:33:27 #139
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_188311137
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 23:49 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Vergelen kan in mijn ogen duiden op 2 punten, of hij/zij heeft teveel aan water of een tekort aan stikstof.

Als ik het zie bij mijn planten gooi ik er vaak koffie op en zie ik dat ze herstellen. Of dat bij zo een grote boom ook snel effect heeft weet ik niet.
Wat doet die koffie dan? En je bedoelt de prut, denk ik?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_188311271
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 10:33 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Wat doet die koffie dan? En je bedoelt de prut, denk ik?
Ken het alleen tegen (vreemde) katten in de tuin ( die graven in de tuin) en het helpt niet ( tegen katten). -O-
  dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:00:45 #141
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_188311477
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 10:43 schreef AnneX het volgende:

[..]

Ken het alleen tegen (vreemde) katten in de tuin ( die graven in de tuin) en het helpt niet ( tegen katten). -O-
Ik koop bij Action pakjes anti-kat op basis van knoflook voor mijn buurvrouw (waar een van mijn bloedjes helaas graag heur behoefte doet). Werkt wel! Stinkt wel! Eventjes.
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:36:10 #142
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188323782
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 10:33 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Wat doet die koffie dan? En je bedoelt de prut, denk ik?
Prut kan je idd ook gebruiken maar ik koop gewoon de goedkoopste filter koffie die ik vinden kan bij mijn super en strooi dat er ongebruikt overheen (zo over de grond). Ik heb zelf een senseo en heb geen zin om al die pads open te trekken om de prut er uit te halen.

Voor je 1e vraag, in koffie zit veel stikstof wat planten graag gebruiken voor de groei van het blad en de stengels. Ik strooi dat over mijn aarde (iets wat ooit potgrond was) en laat de natuur zn werk doen. Zonder wormen werkt dit minder maar dat is een ander verhaal. Al komt de stikstof uit de koffie wel bij je plantjes als je maar van boven af water geeft.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 10:20 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Teveel aan water zal het niet snel zijn met dit weer.

Ik heb natuurlijk wel gesproeid voor de borders maar verder is het toch behoorlijk droog geweest.

Ik zal het maar eens gaan navragen bij wat kenners dan want dan moet er toch iets mis mee zijn.
Als ik zo mijn eerdere geposte lijstje bekijk, zou het ook een magnesium tekort kunnen zijn...en zelfs te kort aan kalk.

Begraaf eens een heel doosje eieren of 2 of meer (ligt aan de grote van je Walnoot) onder je walnoot inclusief doosje (tenzij je een plastic verpakking hebt). Ik denk dat als je dat 2x per jaar doet je walnoot het veel beter doet. :Y

onder onder.. ok vlak bij je Walnoot zn stam, de wortels van je Walnoot en de bacteriën in de grond doen de rest.

Oh en voor je het afvraagt, ja inclusief eieren en inhoud van de eieren.

Begraaf het wel diep genoeg zodat je zelf geen last hebt van het ontbindings proces. Zo kan je trouwens alles uit de keuken wat je niet meer nodig hebt begraven in je tuin. Je kan het ook weg gooien maar botten, graten, andere vis resten, planten resten, begraaf het in je tuin, je planten genieten er van en er blijft niks van over!

[ Bericht 1% gewijzigd door Outpost76 op 07-08-2019 00:03:00 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  One tough cookie woensdag 7 augustus 2019 @ 00:26:44 #143
169210 liesje1979
pi_188324432
Volgens mij hebben de wortels dus de boom een tikje gekregen toen de wortels droog lagen om het gele zand er uit te halen en aan te vullen met potgrond. Je zal ongetwijfeld her en der een klein beetje hebben beschadigd, dat in combinatie met de droogte toen...
Ik zou me er niet te druk over maken eigenlijk. als hij zijn bladeren al laat vallen dan heeft hij lekker veel extra energie om met de wortels aan de slag te gaan.
Kennelijk heeft hij dat nodig. Ik gok niet dat je boom nu dood gaat, gewoon een heftig jaartje. ;)
Ik zou wel de volgende werkzaamheden doen wanneer de plant in rust is.

Overigens zijn koffie(dik), eierschalen en bananenschillen altijd goed om je tuin mee te bemesten.
  woensdag 7 augustus 2019 @ 23:18:18 #144
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188339006
quote:
14s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 00:26 schreef liesje1979 het volgende:
Volgens mij hebben de wortels dus de boom een tikje gekregen toen de wortels droog lagen om het gele zand er uit te halen en aan te vullen met potgrond. Je zal ongetwijfeld her en der een klein beetje hebben beschadigd, dat in combinatie met de droogte toen...
Ik zou me er niet te druk over maken eigenlijk. als hij zijn bladeren al laat vallen dan heeft hij lekker veel extra energie om met de wortels aan de slag te gaan.
Kennelijk heeft hij dat nodig. Ik gok niet dat je boom nu dood gaat, gewoon een heftig jaartje. ;)
Ik zou wel de volgende werkzaamheden doen wanneer de plant in rust is.

Overigens zijn koffie(dik), eierschalen en bananenschillen altijd goed om je tuin mee te bemesten.
^O^ _O_ Liesje weet!

Je overige advies vind ik ook niet meer dan logisch. ^O^ Top
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_188366640
De frambraam, braam en bes die ik bij de AH een tijdje geleden heb gekocht doen het! Net even nieuwe potten gegeven stokjes om bij langs te groeien.



Ik had roze potten in de hand en toen zag ik 40% korting op de groene en dacht ach groen is ook leuk en blijft misschien ook fijner in de tuin.
pi_188368244
Leuk Goitske :Y

Aankomend weekend tussen de stormbuien de roos snoeien en bemesten en de hortensia ook bemesten (zegt mijntuin.org via de mail) dus dat gaan we dan maar doen :+
pi_188368550
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 21:55 schreef Bluezz het volgende:
Leuk Goitske :Y

Aankomend weekend tussen de stormbuien de roos snoeien en bemesten en de hortensia ook bemesten (zegt mijntuin.org via de mail) dus dat gaan we dan maar doen :+
Zo jij bent braaf
pi_188369109
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 22:14 schreef Goitske het volgende:

Zo jij bent braaf
:D

Ik vind het heel fijn dat ik die tips krijg met mijn geengroenevingers ;) En het is af te lezen aan hoe de tuin er de laatste 2,3 jaar bijstaat en de eerste 12/13 jaar dat ik hier woon (eerst tuin ooit)
pi_188369699
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 22:45 schreef Bluezz het volgende:

[..]

:D

Ik vind het heel fijn dat ik die tips krijg met mijn geengroenevingers ;) En het is af te lezen aan hoe de tuin er de laatste 2,3 jaar bijstaat en de eerste 12/13 jaar dat ik hier woon (eerst tuin ooit)
Waarschijnlijk heb je nu interesse en daarvoor was het "maar" de tuin. Ik ben trouwens meer van het tuin zitten dan. Werken dus moet weinig onderhoud zijn. Ben niet het type grasmaaien en onkruid plukken
pi_188370109
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 23:21 schreef Goitske het volgende:

Waarschijnlijk heb je nu interesse en daarvoor was het "maar" de tuin. Ik ben trouwens meer van het tuin zitten dan. Werken dus moet weinig onderhoud zijn. Ben niet het type grasmaaien en onkruid plukken
Ik heb wat meer 'kennis' gekregen en ken nu de tuin 'goed' omdat alles dat er staat niet echt wezenlijk veranderd.
Alles dat er staat is vaste plant, niet veel onderhoud (want brak lijf) weinig onkruid want veel bodembedekkers, wel een lappie gras maar vind het wel prima om eens in de 2 weken te maaien. Moet vast vaker maar het hoeft bij ons niet allemaal perfect en netjes te zijn. Liever niet eigenlijk :D
pi_188370239
Mijn schoonvader is echt een zo pietje precies met zijn grasveldje. Dat is het gewoon irritant is.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188373755
@Claudia..volg je de goudbek nog?
De tuinplannen zijn gemaakt en binnenkort wordt gestart, heb op feesboek gestaan.
De site: https://degoudbek.nl/2019/08/
  One tough cookie zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:30:14 #153
169210 liesje1979
pi_188381555
Mijn derde "boom" is een liguster. Of was eigenlijk. Of deels is, Maar ik ben hem heel erg aan het zagen, omdat de buurvrouw last heeft van de overhang en met snoei kom ik daar niet genoeg bij over de schutting. En nu hoop ik dat hij volgend jaar weer net zo tof gaat bloeien als dit jaar en dat de bloei dan wat lager zit zodat ik er ook goed naar kan kijken.

quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 20:38 schreef Goitske het volgende:
De frambraam, braam en bes die ik bij de AH een tijdje geleden heb gekocht doen het! Net even nieuwe potten gegeven stokjes om bij langs te groeien.

[ afbeelding ]

Ik had roze potten in de hand en toen zag ik 40% korting op de groene en dacht ach groen is ook leuk en blijft misschien ook fijner in de tuin.
Ik vind die potten tof, ik heb ook 1 in die kleur en zou er best nog 1 bij willen op zich, hij wordt wel wat geler door de zon,

Ohja en ik heb vandaag mijn eerste framboos gegeten van eigen plant. *O*
  One tough cookie zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:34:52 #154
169210 liesje1979
pi_188381655
En verder is alles hier gewoon laat, mijn vlinderstruik begint nu echt bijna, bijna, bijna te bloeien en wat ik zo super tof en spannend vind is dat ik knoppen zie komen in mijn Brugmansia. Twee en halve week geleden gekocht op mijn verjaardag en hij had veel liefde nodig, daarom mocht ik hem ook voor 7,50 mee nemen. De verkoper dacht dat hij oranje bloeide maar wist het niet zeker en ik kon het ook niet ontdekken op het kaartje. Nu wilde ik de Brugmansia naast zijn fantastische bloemen vooral heel erg graag om zijn bedwelmende geur maar er zijn ook varianten (vooral oranje geloof ik :') ) die niet geuren. Dus fingers crossed. En anders moet ik volgend jaar gewoon nog een Brugmansia. :D
  One tough cookie zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:41:02 #155
169210 liesje1979
pi_188381780
Oh en mijn Hibiscus bloeit nu vol op, maar het is door de lichte kleur van de bloemen niet goed te zien op de foto.


@Claudia hij staat tot half 1 in de zon.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:07:56 #156
74056 crew  ToT
pi_188382896
Nou, m'n gazonnetje doet het eindelijk echt super goed (op een paar plekjes na).

Kunstmest bleek de truc te zijn! ^O^ En die paar plekjes zijn nu ook dicht aan het groeien.
pi_188383448
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 23:07 schreef ToT het volgende:
Nou, m'n gazonnetje doet het eindelijk echt super goed (op een paar plekjes na).

Kunstmest bleek de truc te zijn! ^O^ En die paar plekjes zijn nu ook dicht aan het groeien.
Hoera. w/
Daar was je vorig jaar toch zo mee bezig?
  zondag 11 augustus 2019 @ 02:15:19 #158
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188385345
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 21:34 schreef liesje1979 het volgende:
En verder is alles hier gewoon laat, mijn vlinderstruik begint nu echt bijna, bijna, bijna te bloeien en wat ik zo super tof en spannend vind is dat ik knoppen zie komen in mijn Brugmansia. Twee en halve week geleden gekocht op mijn verjaardag en hij had veel liefde nodig, daarom mocht ik hem ook voor 7,50 mee nemen. De verkoper dacht dat hij oranje bloeide maar wist het niet zeker en ik kon het ook niet ontdekken op het kaartje. Nu wilde ik de Brugmansia naast zijn fantastische bloemen vooral heel erg graag om zijn bedwelmende geur maar er zijn ook varianten (vooral oranje geloof ik :') ) die niet geuren. Dus fingers crossed. En anders moet ik volgend jaar gewoon nog een Brugmansia. :D
Ik heb ook een Brugmansia, heerlijke planten zijn het. Wel giftig trouwens!
Resistance is futile.
  zondag 11 augustus 2019 @ 02:16:16 #159
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188385353
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 23:07 schreef ToT het volgende:
Nou, m'n gazonnetje doet het eindelijk echt super goed (op een paar plekjes na).

Kunstmest bleek de truc te zijn! ^O^ En die paar plekjes zijn nu ook dicht aan het groeien.
Serieus, probleem opgelost? ^O^
Resistance is futile.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 11 augustus 2019 @ 08:36:07 #160
74056 crew  ToT
pi_188385941
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 23:53 schreef AnneX het volgende:

[..]

Hoera. w/
Daar was je vorig jaar toch zo mee bezig?
:Y En het begin van dit jaar.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 11 augustus 2019 @ 08:41:34 #161
74056 crew  ToT
pi_188385968
quote:
14s.gif Op zondag 11 augustus 2019 02:16 schreef Seven. het volgende:

[..]

Serieus, probleem opgelost? ^O^
Yup; dit voorjaar was het gras allemaal nog zo dunnetjes bezaaid, hier en daar een sprietje. Telkens als er nieuw gras opkwam, stierf het "oude" af. Ook waren er meerdere dode plekken die maar niet wilden herstellen.
Nu met wat kunstmest schiet alles enorm de hoogte in (want het wilde ook niet groeien) en de graslaag is ook veel beter gevuld. De dode plekken worden kleiner en vullen ook binnenin op met nieuw gras. :)
Ik had vorig jaar organische mestkorrels gestrooid, maar daar kreeg ik alleen maar paddenstoeltjes van! :')
Nu kwam ik dit jaar 2 vrij grote plekken met klaver tegen en toen ik daar op googlede, las ik dat het zou komen door een stikstof-arme bodem (raar, terwijl ook dit jaar ik meerdere paddenstoeltjes ontdekt heb) en te weinig water (terwijl ik echt steeds lang genoeg heb zitten sproeien.)
Gif gestrooid tegen die klaverplaag, en kunstmest over het hele gazon heen. :)
pi_188386551
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 21:34 schreef liesje1979 het volgende:
En verder is alles hier gewoon laat, mijn vlinderstruik begint nu echt bijna, bijna, bijna te bloeien en wat ik zo super tof en spannend vind is dat ik knoppen zie komen in mijn Brugmansia. Twee en halve week geleden gekocht op mijn verjaardag en hij had veel liefde nodig, daarom mocht ik hem ook voor 7,50 mee nemen. De verkoper dacht dat hij oranje bloeide maar wist het niet zeker en ik kon het ook niet ontdekken op het kaartje. Nu wilde ik de Brugmansia naast zijn fantastische bloemen vooral heel erg graag om zijn bedwelmende geur maar er zijn ook varianten (vooral oranje geloof ik :') ) die niet geuren. Dus fingers crossed. En anders moet ik volgend jaar gewoon nog een Brugmansia. :D
De niet geurende heet Datura en die heeft rechtopstaande bloemen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 11 augustus 2019 @ 10:04:51 #163
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_188386693




Zucht. Buxusrups. Vorige week zaterdag ging ik weg voor een weekje en was er niks te zien. Kom ik thuis... }:|
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  zondag 11 augustus 2019 @ 10:07:48 #164
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_188386737
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2019 09:54 schreef devlinmr het volgende:

[..]

De niet geurende heet Datura en die heeft rechtopstaande bloemen

Die is overigens een stuk kleiner en net zo giftig.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 11 augustus 2019 @ 10:33:14 #165
74056 crew  ToT
pi_188387108
quote:
13s.gif Op zondag 11 augustus 2019 10:04 schreef Twieki het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zucht. Buxusrups. Vorige week zaterdag ging ik weg voor een weekje en was er niks te zien. Kom ik thuis... }:|
-O-
Klote!

Tevens; onkruidbrandertje kopen? :)
  zondag 11 augustus 2019 @ 10:38:15 #166
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_188387192
quote:
2s.gif Op zondag 11 augustus 2019 10:33 schreef ToT het volgende:

[..]

-O-
Klote!

Tevens; onkruidbrandertje kopen? :)
Neuh. Elke keer als ik mijn haag knipte, krabde ik dat onkruid ook weg. Is vooral Heermoes (rotspul!) en Paardenbloemen. Bovendien gaan ze eind 2019, begin 2020 de hele wijk renoveren qua bestrating, dus dan ga ik 't eens goed weghalen.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 11 augustus 2019 @ 10:38:42 #167
74056 crew  ToT
pi_188387198
quote:
7s.gif Op zondag 11 augustus 2019 10:38 schreef Twieki het volgende:

[..]

Neuh. Elke keer als ik mijn haag knipte, krabde ik dat onkruid ook weg. Is vooral Heermoes (rotspul!) en Paardenbloemen. Bovendien gaan ze eind 2019, begin 2020 de hele wijk renoveren qua bestrating, dus dan ga ik 't eens goed weghalen.
Ahh okee! ^O^

Maar damn, je zult dit bij thuiskomst maar aantreffen zeg! -O-
  zondag 11 augustus 2019 @ 10:40:36 #168
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_188387217
quote:
2s.gif Op zondag 11 augustus 2019 10:38 schreef ToT het volgende:

[..]

Ahh okee! ^O^

Maar damn, je zult dit bij thuiskomst maar aantreffen zeg! -O-
Ach, tijd voor een Taxus-, Ilex crenata- of Osmanthushaag. Al weet ik van de laatste nog niet zeker of die 't ook op 't noorden doet. Nauwelijks zon daar, alleen in de vroege ochtend en late avond.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Spellchecker zondag 11 augustus 2019 @ 10:42:26 #169
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188387237
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 21:41 schreef liesje1979 het volgende:
Oh en mijn Hibiscus bloeit nu vol op, maar het is door de lichte kleur van de bloemen niet goed te zien op de foto.
[ afbeelding ]

@:Claudia hij staat tot half 1 in de zon.
Staat jouw huis zo scheef? :o
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 11 augustus 2019 @ 10:44:11 #170
74056 crew  ToT
pi_188387254
quote:
7s.gif Op zondag 11 augustus 2019 10:40 schreef Twieki het volgende:

[..]

Ach, tijd voor een Taxus-, Ilex crenata- of Osmanthushaag. Al weet ik van de laatste nog niet zeker of die 't ook op 't noorden doet. Nauwelijks zon daar, alleen in de vroege ochtend en late avond.
Zelf heb ik laatst een grote buxusstruik tot de grond toe afgesnoeid. Binnenkort ff uitgraven en er wat anders neerzetten. Stond in de voortuin in de siergrind. Ik vond het een lelijke struik en met snoeien was het altijd een gekloot met het snoeiafval.
  zondag 11 augustus 2019 @ 11:23:22 #171
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188387790
quote:
13s.gif Op zondag 11 augustus 2019 10:04 schreef Twieki het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zucht. Buxusrups. Vorige week zaterdag ging ik weg voor een weekje en was er niks te zien. Kom ik thuis... }:|
Ellendig... Liguster is your friend.
Resistance is futile.
  zondag 11 augustus 2019 @ 11:53:57 #172
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_188388188
quote:
9s.gif Op zondag 11 augustus 2019 11:23 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ellendig... Liguster is your friend.
Die vind ik te snel groeien. Het is ook maar een haagje van een kleine 3 meter, dus dan kies je beter voor een lage haag.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  zondag 11 augustus 2019 @ 11:58:31 #173
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188388229
quote:
7s.gif Op zondag 11 augustus 2019 11:53 schreef Twieki het volgende:

[..]

Die vind ik te snel groeien. Het is ook maar een haagje van een kleine 3 meter, dus dan kies je beter voor een lage haag.
Hah, dat snel groeien klopt als een bus. Jezus, ik snoei mijn bolliguster om de week. Vorige week heel drastisch geweest en echt alle uitlopers heel diep ingesnoeid. Het begon een beetje rommelig te worden met elke keer van de buitenkant korter knippen.
Resistance is futile.
  One tough cookie zondag 11 augustus 2019 @ 22:45:59 #174
169210 liesje1979
pi_188399071
quote:
14s.gif Op zondag 11 augustus 2019 02:15 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik heb ook een Brugmansia, heerlijke planten zijn het. Wel giftig trouwens!
Oeh pics? Jij hebt een witte denk ik? En een geurende?
En yep, super giftig! Daardoor heb ik ook wel een tijd getwijfeld maar als je dan leest wat er allemaal nog meer giftig is...De Afrikaanse lelies zijn bijvoorbeeld ook giftig. Ik ga er gewoon niet van eten.

quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2019 09:54 schreef devlinmr het volgende:

[..]

De niet geurende heet Datura en die heeft rechtopstaande bloemen

Klopt die geuren inderdaad minder al zijn er ook een aantal die zelfs stinken geloof ik. :D Maar ook bij Brugmansia's heb je geurende en niet geurende soorten. En ik wil heel graag 1 met geur.

quote:
13s.gif Op zondag 11 augustus 2019 10:04 schreef Twieki het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zucht. Buxusrups. Vorige week zaterdag ging ik weg voor een weekje en was er niks te zien. Kom ik thuis... }:|
Zonde! Maar nog best lang volgehouden. ;)

quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2019 10:42 schreef maily het volgende:

[..]

Staat jouw huis zo scheef? :o
Lol nee, ik ben gewoon niet zo goed in rechte foto's.
  maandag 12 augustus 2019 @ 13:00:00 #175
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188405515
Ha, dit topic zoek ik.
Is hier iemand die mij kan vertellen hoe het kan dat ik onze lathyrussen niet in bloei krijg? Wat kan er mis zijn?
KuikenGuppy
pi_188407409
Lelies zijn ook heel giftig voor dieren, zelfs het stuifmeel al. Maar bij de meeste planten geldt idd gewoon niet in je mond stoppen :P
pi_188408393
De buurman heeft Heemst bij me in de tuin gezet. O+ Leuke plant, familie van de stokroos.



Enkele maanden geleden heb ik na het weghalen van een hoop onkruid en dode struiken een paar plukjes plant laten staan, in afwachting of ze iets leuks zouden blijken te zijn:



En nu is duidelijk dat hier in beide gevallen om O+ Hibiscus O+ gaat, want er zitten verschillende knoppen in en één bloem:



Zodra het kan ga ik deze plukjes verplaatsen naar de halfschaduw, denk ik.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188408432
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2019 13:00 schreef Burdie het volgende:
Ha, dit topic zoek ik.
Is hier iemand die mij kan vertellen hoe het kan dat ik onze lathyrussen niet in bloei krijg? Wat kan er mis zijn?
De pronkerwt? Hoe oud is-ie? Ik had er in mijn vorige tuin een en ik vond het een heel trage groeier. Toen ik hem had opgegeven (lees: ik dacht dat-ie allang was overwoekerd door andere planten) zag ik 'em ineens door een bamboe heen bloeien. Dat heeft wel een paar jaar na het planten geduurd.

-Edit- Ik lees nu dat er ook eenjarige soorten zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door Claudia_x op 12-08-2019 16:30:58 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188408571
"Het enige wat gemakkelijk is aan Lathyrus odoratus is de omvang van het zaadje: een piepklein erwtje wat gemakkelijk tussen je vingers te houden is. Pronkerwt in het Nederlands. Een logische naam: erwten die je niet kan eten, maar voor de pronk/sier zijn. Nog mooier in het Engels: sweet pea (zoete erwt), lieflijk en verrukkelijk zoet geurend. Groei en bloei Roosendaal organiseerde een lezing Lathyrus kweken. De zaal zat vol, dus zo gemakkelijk kan het niet zijn, dacht ik, toen ik om me heen keek, een hoop ervaren tuiniers." :o :D

Bron waar nog allerlei tips in staan.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188409011
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2019 13:00 schreef Burdie het volgende:
Ha, dit topic zoek ik.
Is hier iemand die mij kan vertellen hoe het kan dat ik onze lathyrussen niet in bloei krijg? Wat kan er mis zijn?
Wat ik ervan weet: wisselteelt, dus ieder jaar zaaien op andere plek.
Als het bloeit, iedere avond plukken.
pi_188410365
Het voordeel van eenjarige latyrus is dat 'ie meerkleurig kan bloeien, de vaste is altijd saai éénkleurig. Mijn vaste bloeit dit jaar voor het eerst, ik denk dat ik die meer dan 5 jaar gelden uitgeplant heb.
Bij de weg, latyrus is giftig, dus niet gewoon een mooie erwt!

@Claudia, die Heemst, dat noem ik kaasjeskruid (malva), wat dan weer, in mijn ogen, de eenjarige variant is van Lavatera.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_188410835
quote:
2s.gif Op zondag 11 augustus 2019 11:58 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hah, dat snel groeien klopt als een bus. Jezus, ik snoei mijn bolliguster om de week. Vorige week heel drastisch geweest en echt alle uitlopers heel diep ingesnoeid. Het begon een beetje rommelig te worden met elke keer van de buitenkant korter knippen.
wat voor liguster heb je? Ik heb een Liguster Aureum. Zo'n bonte met gele randjes dus.
Ik vind het qua groeisnelheid best tegenvallen. Ja, de hoogte in, maar ik wil juist dat ie breder wordt en meer vertakkingen heeft onderaan. Doet ie dus niet...

Vorig jaar rond november geplant. Zo zag ie eruit in maart


En nu zo:


Bedoeling is dat die lekker dicht gaat groeien zodat er een verstopplekje komt voor de pakketbezorger, als die met een pakket komt die te groot is voor de pakketbus...
  maandag 12 augustus 2019 @ 18:59:10 #183
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188410957
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 18:51 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

wat voor liguster heb je? Ik heb een Liguster Aureum. Zo'n bonte met gele randjes dus.
Ik vind het qua groeisnelheid best tegenvallen. Ja, de hoogte in, maar ik wil juist dat ie breder wordt en meer vertakkingen heeft onderaan. Doet ie dus niet...

Vorig jaar rond november geplant. Zo zag ie eruit in maart
[ link | afbeelding ]

En nu zo:
[ link | afbeelding ]

Bedoeling is dat die lekker dicht gaat groeien zodat er een verstopplekje komt voor de pakketbezorger, als die met een pakket komt die te groot is voor de pakketbus...
[ link | afbeelding ]
Delavayanum, bolliguster. Gaat als een malle, dinsdag echt enorm hard gesnoeid en een week later alweer uitlopers..!

Die van jou ziet er goed uit. Wel regelmatig snoeien, zeggen ze.
Resistance is futile.
pi_188411063
quote:
6s.gif Op maandag 12 augustus 2019 18:59 schreef Seven. het volgende:

[..]

Delavayanum, bolliguster. Gaat als een malle, dinsdag echt enorm hard gesnoeid en een week later alweer uitlopers..!

Die van jou ziet er goed uit. Wel regelmatig snoeien, zeggen ze.
mwah, ik wil uitloopers onderaan, maar ben een beetje terughoudend om de lange takken te snoeien...
  maandag 12 augustus 2019 @ 19:35:16 #185
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188411513
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2019 17:05 schreef AnneX het volgende:

[..]

Wat ik ervan weet: wisselteelt, dus ieder jaar zaaien op andere plek.
Als het bloeit, iedere avond plukken.
Het is een nieuwe tuin (lag eerst een terras) en het eerste jaar dat ik daar lathyrus plant. Bij ons oude huis heb ik ze wel bloeiend gekregen O+.
Ze groeien verder goed en gewoon zoals het hoort, maar er komen geen bloemen aan. Heb ook alle tips uit het artikel van Claudia toegepast. Het enige wat ik 'fout' heb gedaan is dat ik rijkelijk laat heb gezaaid en uitgeplant, pas in april geloof ik ipv februari.
KuikenGuppy
  maandag 12 augustus 2019 @ 19:37:14 #186
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188411538
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 16:22 schreef Claudia_x het volgende:
De buurman heeft Heemst bij me in de tuin gezet. O+ Leuke plant, familie van de stokroos.

[ afbeelding ]

Enkele maanden geleden heb ik na het weghalen van een hoop onkruid en dode struiken een paar plukjes plant laten staan, in afwachting of ze iets leuks zouden blijken te zijn:

[ afbeelding ]

En nu is duidelijk dat hier in beide gevallen om O+ Hibiscus O+ gaat, want er zitten verschillende knoppen in en één bloem:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zodra het kan ga ik deze plukjes verplaatsen naar de halfschaduw, denk ik.
Hybiscus kan je ook heel goed stekken, gewoon een takje afknippen en in een vaasje zetten, dan komen er vanzelf worteltjes aan en kan je 'm uitplanten.
Iemand interesse in een hibiscus stekje? ;).
KuikenGuppy
pi_188412742
quote:
7s.gif Op maandag 12 augustus 2019 18:28 schreef sigme het volgende:

@:Claudia, die Heemst, dat noem ik kaasjeskruid (malva), wat dan weer, in mijn ogen, de eenjarige variant is van Lavatera.
Volgens m'n buurman is het een vaste plant.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188426478
Verkeerde topic.... Sorry
pi_188426791
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2019 19:37 schreef Burdie het volgende:

[..]

Hybiscus kan je ook heel goed stekken, gewoon een takje afknippen en in een vaasje zetten, dan komen er vanzelf worteltjes aan en kan je 'm uitplanten.
Iemand interesse in een hibiscus stekje? ;).
Goeie tip! Aankomende week gaan we eindelijk het blauwe bankje afbreken (stort al bijna zelf in elkaar) en op die plek moeten er wat vaste planten komen, tegen de schutting. In ieder geval de vlinderstruik die nu op t bankje stond en een hibiscusstek dan, van ons eigen hibiscusboompje.
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:40:43 #190
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188426811
Vlinderstruik is op dezelfde manier te stekken!
KuikenGuppy
pi_188428973
Ja weet ik!
Maar 2 vlinderstruiken op die plek wordt vol genoeg met nog een hibiscusstek erbij :)
pi_188428984
Oh ik zal bij ons pap en mam eens een stekje pakken van de week.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188429165
Ik heb mijn oude vlinderstruik geprobeerd te stekken en dat is niet gelukt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:31:23 #194
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_188429184
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 18:40 schreef Burdie het volgende:
Vlinderstruik is op dezelfde manier te stekken!
Vlinderstruik kun je gewoon in de grond steken en t groeit
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_188429236
Nemen jullie trouwens wel eens stekjes mee van vakantie of zo? Mijn buurman haalt ook planten zijn tuin in die in de buurt groeien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:54:57 #196
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188429882
Stekje nog nooit gedaan, maar kan me wel voorstellen dat ik dat zou doen als ik iets leuks zie wat stekbaar is. Ik heb wel eens uit zaadjes meegenomen, van stokroos bijvoorbeeld.
KuikenGuppy
pi_188436414
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 20:33 schreef Claudia_x het volgende:
Nemen jullie trouwens wel eens stekjes mee van vakantie of zo? Mijn buurman haalt ook planten zijn tuin in die in de buurt groeien.
Ja ooit een stekje van een vetplantje in van dat zwarte lavazand meegenomen van Lanzarote. In de koffert, ging prima.
Na enkele weken wat nieuwe groene blaadjes heeft ie het toch niet overleefd helaas ;(
  woensdag 14 augustus 2019 @ 07:52:56 #198
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188437391
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 20:33 schreef Claudia_x het volgende:
Nemen jullie trouwens wel eens stekjes mee van vakantie of zo? Mijn buurman haalt ook planten zijn tuin in die in de buurt groeien.
Daar moet je wel een beetje mee uitkijken. Zo heeft een oude buurman van me ooit eens Springbalsemien mee genomen om in zijn eigen tuin uit te zaaien. En op de volkstuin had iemand zo Japanse Duizendknoop neergezet. Want het was zo'n leuk plantje.
pi_188438012
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 07:52 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Daar moet je wel een beetje mee uitkijken. Zo heeft een oude buurman van me ooit eens Springbalsemien mee genomen om in zijn eigen tuin uit te zaaien. En op de volkstuin had iemand zo Japanse Duizendknoop neergezet. Want het was zo'n leuk plantje.
Ik kwam hier een lijstje tegen van invasieve exoten met een verbod in de EU op handel en productie:

Alternanthera philoxeroides (Alligatorkruid)


Asclepias syriaca (Papegaaiplant/Zijdeplant)


Elodea nuttallii (Smalle waterpest)


Gunnera tinctoria (Reuzenbarbarber/Sierrabarber)


Heracleum mantegazzianum (Reuzenberenklauw)


Impatiens glandulifera (Reuzenbalsemien)


Microstegium vimineum (Japans steltgras)


Myriophyllum heterophyllum (Ongelijkbladig vederkruid)


Pennisetum setaceum (Lampenpoetsergras)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188438508
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 07:52 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Daar moet je wel een beetje mee uitkijken. Zo heeft een oude buurman van me ooit eens Springbalsemien mee genomen om in zijn eigen tuin uit te zaaien. En op de volkstuin had iemand zo Japanse Duizendknoop neergezet. Want het was zo'n leuk plantje.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_188438522
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 08:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik kwam hier een lijstje tegen van invasieve exoten met een verbod in de EU op handel en productie:

Ik denk dat de problemen met de Japanse Duizendknoop jou ook wel bekend zijn. Die is hier ook ooit gekomen door iemand die dacht een leuk stekje mee te nemen voor in de tuin. ;(
Maar ik kan 't mis hebben...
  woensdag 14 augustus 2019 @ 10:11:32 #202
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188439078
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 08:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik kwam hier een lijstje tegen van invasieve exoten met een verbod in de EU op handel en productie:

Alternanthera philoxeroides (Alligatorkruid)
[ afbeelding ]

Asclepias syriaca (Papegaaiplant/Zijdeplant)
[ afbeelding ]

Elodea nuttallii (Smalle waterpest)
[ afbeelding ]

Gunnera tinctoria (Reuzenbarbarber/Sierrabarber)
[ afbeelding ]

Heracleum mantegazzianum (Reuzenberenklauw)
[ afbeelding ]

Impatiens glandulifera (Reuzenbalsemien)
[ afbeelding ]

Microstegium vimineum (Japans steltgras)
[ afbeelding ]

Myriophyllum heterophyllum (Ongelijkbladig vederkruid)
[ afbeelding ]

Pennisetum setaceum (Lampenpoetsergras)
[ afbeelding ]
Bereklauw is dat een invasieve exoot? Die staat al sinds ik klein was overal in de wilde berm hier. Er was laatst een geval van kinderen met brandwonden in het nieuws door die plant. Maar ik vind het een taak van de ouders om je kind daarvoor te waarschuwen en te leren dat ze daar niet bij in de buurt mogen spelen. Dat heeft mijn moeder mij ook als eerste geleerd toen ik oud genoeg was om zelf buiten te gaan spelen.
pi_188440282
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 10:11 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Bereklauw is dat een invasieve exoot? Die staat al sinds ik klein was overal in de wilde berm hier. Er was laatst een geval van kinderen met brandwonden in het nieuws door die plant. Maar ik vind het een taak van de ouders om je kind daarvoor te waarschuwen en te leren dat ze daar niet bij in de buurt mogen spelen. Dat heeft mijn moeder mij ook als eerste geleerd toen ik oud genoeg was om zelf buiten te gaan spelen.
"De Reuzenberenklauw (Heracleum mantegazzianum) kwam oorspronkelijk niet in Nederland voor, maar is in de 19e eeuw als tuinplant naar Europa gehaald. De soort komt oorspronkelijk voor in het bergachtige gebied van zuidwest Azië (de Kaukasus). In Nederland is de soort ruim 150 jaar geleden als sierplant geďntroduceerd en is daarna op grote schaal verwilderd. Inmiddels is het een algemeen voorkomende soort, vooral in stedelijk gebied, aan de binnenduinrand en in kleigebieden." (bron)

Ook interessant: Het verschil tussen de reuzen- en gewone berenklauw
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188440605
In Australië ga je de isoleercel in zo ongeveer als je iets meeneemt en je wordt gepakt.
Al is het maar een graankorrel.

Gisteren de roos gesnoeid, bemest en de hortensia's bemest. Zoals mijntuin.orgie voorschrijft.
Waarom die 2 eigenlijk nu al mest geven?
  woensdag 14 augustus 2019 @ 11:56:46 #205
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188440835
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 11:43 schreef Bluezz het volgende:
... mijntuin.orgie ...
:D
KuikenGuppy
pi_188440947
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 11:56 schreef Burdie het volgende:

[..]

:D
Ik kan 't niet laten :@
  woensdag 14 augustus 2019 @ 22:22:05 #207
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188451486
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 22:21 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hmm de bladeren van mijn walnotenboom zijn aan het vergelen. Is dat normaal voor een walnoot? Ik moet hem nog leren kennen. Of heb ik heb vermoord met wit zand tussen zijn wortels vandaan scheppen. Zo ja gaat hij volgend jaar niet overleven want we hebben nu maar een heel klein stukje gedaan.
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 23:49 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Vergelen kan in mijn ogen duiden op 2 punten, of hij/zij heeft teveel aan water of een tekort aan stikstof.

Als ik het zie bij mijn planten gooi ik er vaak koffie op en zie ik dat ze herstellen. Of dat bij zo een grote boom ook snel effect heeft weet ik niet.
Ik wil even een fout of misvatting van mijn kant aan de orde brengen, het bladgroen komt door magnesium, al zijn mijn eerdere aannames niet fout kan het geel worden van de bladeren zeer zeker ook op een te kort aan magnesium duiden.Al is mijn ervaring dat ze dan eerder paars of rood gaan kleuren.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_188451594
Ik zal morgen eens een foto van de boom maken.
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 14 augustus 2019 @ 22:55:24 #209
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188452096
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 22:28 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik zal morgen eens een foto van de boom maken.
Ik las laatst een artikel dat extreme droogte en warmte daar ook toe kunnen leiden, de boom probeert te overleven en gaat steeds meer bladeren en in hoge nood zelfs takken afsluiten van water om maar te kunnen overleven. Dat lijkt me in jou geval een logischer antwoord op je vraag. gezien de tijd dat je het vroeg.

De boom of plant wil overleven, in het geval van bv een tomaten plant bij mij in een pot stopt ie met groeien en zn tomaten groei stopt. Alle beginselen van tomaten kan ik er dan afknippen want dat proces tot volgroeide tomaat is stop gezet en komt niet meer op gang. Puur door de plant om in leven te blijven, het heeft immers heel veel vocht nodig om die tomaat te ontwikkelen en dat doet het dan liever gebruiken om in leven te blijven. De plant leeft immers niet om ons tomaten te geven maar om zich zelf in leven te houden en zich evt later voort te planten.

Klinkt in mijn ogen logisch, maar dat doet jouw boom ook in extreme warmte.Denk dat er dus niet zo veel mis is met jouw boom, alleen heeft ie meer water nodig in zulke extreme temperaturen als toen.
Besproei m eens wat vaker als de zon onder is, ja veel loopt er van af maar dat is dan voor de wortels maar met besproeien geef je de bladeren direct water om op te nemen en ik denk dat je boom dat wel lekker vind tijdens de echt warme dagen. Met het besproeien verlaag je ook meteen de temperatuur in de bladeren en verlaag je het verdampings-proces in de bladeren. Nog een plus dus, want hoe lager de temp in je bladeren, deste beter de bladeren hun vocht kunnen vast houden.

In het geval van mijn tomatenplant in pot, ik had zelfs een schaal onder de pot altijd gevuld met water maar boven een bepaalde temperatuur schieten planden en bomen van nature in de stress en gaan ze stoppen met bloemen maken, bonen doen dat ook, of bladeren afgooien. Puur als stress reactie om maar te overleven, dat is hun basis. OVERLEVEN

[ Bericht 2% gewijzigd door Outpost76 op 14-08-2019 23:05:25 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_188452228
We hebben de boom extra water gegeven in tijden van droogte. Heb de tuinslang neergelegd en gewoon laten lopen. Daardoor is hij wel minder noten aan het laten vallen. Dat is een goed teken.
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 14 augustus 2019 @ 23:09:32 #211
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188452405
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 23:03 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
We hebben de boom extra water gegeven in tijden van droogte. Heb de tuinslang neergelegd en gewoon laten lopen. Daardoor is hij wel minder noten aan het laten vallen. Dat is een goed teken.
Klopt, jullie reactie is beter dan mijn in 1e en in 2e reactie hier op maar ik was niet op de hoogte van het droogte en warmte probleem dat zich in Nederland aan het ontstaan is. Ik heb ineens heel veel mislukte kleine net ontwikkelde tomaatjes die maar niet door groeien willen.... Mja ik heb inmiddels in de gaten dat dat komt omdat het te warm was voor mijn tomaten plant. En dat is een plant uit zuid Amerika, laat staan hoe het is voor jouw boom.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_188477579
:B
Het bankje is weg!
Weggehaald (stortte echt in elkaar) en allerlei troep die tussen de schutting van de buren (die niks aan hun tuin doen }:| maar dan ook echt NIKS) en op die plek zat geruimd >:)
Wat een werkje! Vies en troeperig en bleh!

Er zitten ook wel bodembedekkers tussen van mezelf maar die komen vanzelf weer op.
Heb nu nog 1 stuk vrij om iets in te zetten, verder opgevuld met de 2e vlinderstruik die in pot zat op bankje. Komt vast weer vol/goed/leuk.

Oh en de roos is net gesnoeid, dus kaal :P
Heel tevreden met mezelf.
/rug stuk :B *O* :D

1e 2 foto's niet van dit jaar (hibiscusboompje is daar nog huge en nu klein/gesnoeid)

Voor:




En nu :



pi_188478475
Leuk hoor, zo’n border metbloemen😎
Die blauwtjes rechts - gerania ? - doen het hier ook zo goed, al weken en weken.
Wat zijn de twee kale takken ook al weer op de schutting?

#rip bankje.
pi_188478582
Blauw= ooievaarsbek, kaal op schutting= gesnoeide roos.
pi_188479159
Oh ja...ooievaarsbek. Moet de roos nog iets gaan doen dit jaar? 😳

Net ook even door de voortuin gelopen.
Wel 20 stekkies eerstejaars akelei uit de paden getrokken.
Binnen de perken - sic- woekert het ook sterk. Wordt een fraai akelei 2020 jaar. *O*

#geen foto.
pi_188479379
Roos heeft flink gebloeid in juni en juli. Vlg jaar weer! Van akelei geen spoor meer hier!
pi_188480975
Als de zonnehoed op het balkon in pot uitgebloeid is zet ik die op de kale plek naast de vlinderstruik.
/opvulling 2.0 zonder iets te kopen *)
  vrijdag 16 augustus 2019 @ 18:37:29 #218
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188481001
Het blauwe bankje is weg. -O-
pi_188481091
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 18:37 schreef kaasplankje het volgende:
Het blauwe bankje is weg. -O-
Het einde van een tijdperk :'(
pi_188481270
Het was een fantastische blikvanger. O+ Die kleur blauw. O+ Ik heb nu wel inspiratie voor een tuinmuurtje dat ik ooit wil verven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:02:00 #221
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188481300
Ja ik heb een bankje bij ons voor de deur ook zo blauw geverfd. Die verf had ik over van de kledingkast voor de kinderkamer. Allemaal geďnspireerd door Bluezz.

Farrow & Ball St giles Blue.
pi_188481328
Wat is die plant op de laatste foto rechts onderin met die rode bloemen? Ook een heel mooie blikvanger!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:05:45 #223
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188481343
quote:
17s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 19:04 schreef Claudia_x het volgende:
Wat is die plant rechts onderin met die rode bloemen? Ook een heel mooie blikvanger!
Persicaria amplexicaulis
pi_188481680
Die staat op m'n wenslijst.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188482278
1000knoop idd.
Ik zag m bij het openluchttheater en ik MOEST m hebben.
2 miniplantjes gekocht, 3 jaar geleden en net als die ooievaarsbek gaat ie als een speer en komt elk jaar weer groter op. Ook bij die buren >:)
  vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:31:36 #226
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188482427
Mooi geworden hoor bluezz, ook zonder het bankje :) En wat ziet jullie gazon er netjes uit!

Wij zijn bezig een (schaduw)border te vullen en ik zoek nu tips voor groenblijvende heesters, liefst met bloemen. Rhododendron staat sowieso op de lijst. Wat er nu al staat: echinacaea (die doet het daar helaas niet zo goed), lavendel, iets wits (weet ik de naam even niet van), blauw gras en verschillende soorten salie. Verder staan er twee grote leilindes en een kersenboom O+. Ik zal wel eens een foto plaatsen.
KuikenGuppy
  vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:43:15 #227
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188482640
Persicaria.

Het is een makkelijke border plant die eigenlijk op elke plaats wel gedijt.

Piet Oudolf in de docu Paradijs binnen handbereik noemt ook diverse keren Persicaria als optie in een lege plek in een border omdat hij even niets anders kan bedenken op het moment.


pi_188483408
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 20:43 schreef kaasplankje het volgende:
Persicaria.

Het is een makkelijke border plant die eigenlijk op elke plaats wel gedijt.

Piet Oudolf in de docu Paradijs binnen handbereik noemt ook diverse keren Persicaria als optie in een lege plek in een border omdat hij even niets anders kan bedenken op het moment.


Wat is dat voor een docu? /samenvatting graag :)
pi_188483431
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 20:31 schreef Burdie het volgende:
Mooi geworden hoor bluezz, ook zonder het bankje :) En wat ziet jullie gazon er netjes uit!

Van dichtbij niet hoor _O- het is niet allemaal gras wat er bloeit groeit, maar dat maakt me niet uit, ik hou de kanten goed bij en verder maaien we niet te vaak en niet te kort en vind ik het prima zo.
pi_188483458
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 18:59 schreef Claudia_x het volgende:
Het was een fantastische blikvanger. O+ Die kleur blauw. O+ Ik heb nu wel inspiratie voor een tuinmuurtje dat ik ooit wil verven.
Ik heb van dat mediterraans blauw op de balkonwand naar de buren toe, ook al meteen een heel ander fris gezicht dan het donkerbruin wat het was (huurhuis), wij houden erg van dat blauw O+

/edit foto's gevonden uit 2017:

Voor:



Na:



Verschil met rest *) foto vanuit de tuin genomen.



[ Bericht 23% gewijzigd door Blues op 16-08-2019 21:30:28 ]
  zaterdag 17 augustus 2019 @ 07:58:42 #231
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188487722
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 21:21 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Wat is dat voor een docu? /samenvatting graag :)
Het gaat over planten, de tuin en de visie van Oudolf daarop.
  zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:01:24 #232
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188487731
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 07:58 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Het gaat over planten, de tuin en de visie van Oudolf daarop.
Ik ben Oudolf fan. Ik ben in zijn tuin geweest vorig jaar (nu niet meer open voor publiek). En de High Line in NY is echt geweldig! Gekke is, ik weet niet waar 't 'm in zit maar zijn tuinontwerpen pik je er zo tussenuit.
Resistance is futile.
  zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:02:44 #233
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188487735
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 18:44 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Het einde van een tijdperk :'(
_O_

Hoe vaak heb je 'm geschilderd? :D
Resistance is futile.
  zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:04:15 #234
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188487740
Sneeuwwitje staat hier weer te bloeien trouwens, nog meer bloemen dan 2 maanden geleden!
Resistance is futile.
  zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:05:12 #235
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188487742
Ik moet m'n blauwe regen een beetje temmen. Iemand tips? Vorig jaar in juli gesnoeid, enorme gaten die nu wel weer dichtzitten.
Resistance is futile.
  zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:06:35 #236
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188487747
@Bluezz, wat voor een boom heb je eigenlijk op je grasveld? Ik zie alleen een enorme big ass stam.
Resistance is futile.
pi_188489993
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 08:02 schreef Seven. het volgende:

_O_

Hoe vaak heb je 'm geschilderd? :D
Eerst een paar x groen (het was al een oudje van de buren die verhuisden) toen een paar x verschillende tinten blauw :D

quote:
10s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 08:06 schreef Seven. het volgende:
@:Bluezz, wat voor een boom heb je eigenlijk op je grasveld? Ik zie alleen een enorme big ass stam.
We hebben ons door de gemeente laten vertellen dat het een Himalaya ceder is.
Voor Kaas: Cedrus deodara

(plaatje van Internet)


Hier in Bdaal/Haarlem en omgeving en vooral in de duinen zie je ze heel erg veel.
Helaas hebben de vorige bewoners nooit iets gedaan aan snoeien, zodat ie niet heel mooi groeit vinden wij.. ik zie ze veel mooier in de omgeving.

Onze boom even proberen te schieten >:)





[ Bericht 4% gewijzigd door Blues op 17-08-2019 12:46:16 ]
  zondag 18 augustus 2019 @ 16:15:18 #238
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188506645
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 12:40 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Eerst een paar x groen (het was al een oudje van de buren die verhuisden) toen een paar x verschillende tinten blauw :D
[..]

We hebben ons door de gemeente laten vertellen dat het een Himalaya ceder is.
Voor Kaas: Cedrus deodara

(plaatje van Internet)
[ afbeelding ]

Hier in Bdaal/Haarlem en omgeving en vooral in de duinen zie je ze heel erg veel.
Helaas hebben de vorige bewoners nooit iets gedaan aan snoeien, zodat ie niet heel mooi groeit vinden wij.. ik zie ze veel mooier in de omgeving.

Onze boom even proberen te schieten >:)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Mij god, wat een kolos!
Resistance is futile.
  zondag 18 augustus 2019 @ 16:16:30 #239
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188506657
M'n brugmansia is niet zo heel blij. Zou een grotere pot helpen? Ik heb er sowieso helemaal niets aan gedaan, alleen water gegeven.



Vorig jaar bloeide ze veel beter, en had ze ook véél meer blad.
Resistance is futile.
  zondag 18 augustus 2019 @ 16:19:23 #240
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188506700
De buren hebben onze groencontainer al 2 keer volgestort trouwens :+



Resistance is futile.
pi_188506785
Zo zeg, die hebben eer van hun werk!
Zou het graag aan onze buren laten zien, ter inspiratie })
pi_188506796
quote:
7s.gif Op zondag 18 augustus 2019 16:16 schreef Seven. het volgende:
M'n brugmansia is niet zo heel blij. Zou een grotere pot helpen? Ik heb er sowieso helemaal niets aan gedaan, alleen water gegeven.

[ afbeelding ]

Vorig jaar bloeide ze veel beter, en had ze ook véél meer blad.
Toen ik nog een Brugmansia had zat ie wel in een enorme pot, groter dan zo te zien bij jou..
Online gevonden:
quote:
De plant bloeit onafgebroken gedurende de gehele zomer. Een goede potgrond in een ruime behuizing, veel water geven (elke dag) met eens per week een dopje vloeibare plantenvoeding toegevoegd zorgen voor de onafgebroken bloei. In de herfst moet de plant op een koele plaats in huis worden gezet om te overwinteren. Dit is ook het moment waarop de plant in vorm kan worden bijgesnoeid. Water geven moet dan teruggebracht worden tot hooguit eenmaal per week. In maart de grond in pot of kuip vervangen door nieuwe grond en weer beginnen met regelmatig water geven.
  zondag 18 augustus 2019 @ 16:28:22 #243
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188506850
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 16:24 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Toen ik nog een Brugmansia had zat ie wel in een enorme pot, groter dan zo te zien bij jou..
Online gevonden:
[..]

Aight, ze houdt dus niet van verwaarlozing :+
Resistance is futile.
pi_188506862
quote:
10s.gif Op zondag 18 augustus 2019 16:28 schreef Seven. het volgende:

[..]

Aight, ze houdt dus niet van verwaarlozing :+
Wie wel ;(
  zondag 18 augustus 2019 @ 16:32:06 #245
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188506918
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 16:24 schreef Bluezz het volgende:
Zo zeg, die hebben eer van hun werk!
Zou het graag aan onze buren laten zien, ter inspiratie })
_O-

Six. heeft de buurjongen naar binnen gelokt en toen ik zei dat de tuin nog geen 3000 euro had gekost, kreeg hij ogen zo groot als schoteltjes. Hij begon te praten over hoe depressief die tuin is etc. Na een half uurtje op hem inpraten 'ah joh, valt wel mee, 2 dagen flink doorbuffelen' is hij direct zelf met een ijzerzaag op de onderste takken van de Henkboom gaan raggen aan hun kant van de schutting, waarna wij nog wat snoeischaren en onze groene container over de schutting gedropt hebben ^O^ . Nog geen week later was de schuur neergehaald en al het groen weg _O_

Ze hebben ook al overlegd met de andere buren over de schutting enzo ^O^ .
Resistance is futile.
  One tough cookie zondag 18 augustus 2019 @ 16:35:46 #246
169210 liesje1979
pi_188506985
quote:
7s.gif Op zondag 18 augustus 2019 16:16 schreef Seven. het volgende:
M'n brugmansia is niet zo heel blij. Zou een grotere pot helpen? Ik heb er sowieso helemaal niets aan gedaan, alleen water gegeven.

[ afbeelding ]

Vorig jaar bloeide ze veel beter, en had ze ook véél meer blad.
Ah.
Maar hij bloeit wel! Ruikt hij ook lekker? Die van mij staat in een hele grote pot, mijn grootste zelfs. En hij begint het steeds beter te doen en bijna te bloeien! Geef je hem voeding? Want naast dorstig, heel dorstig, zijn ze ook heel hongerig. Eigenlijk is het de enige plant die ik actief voedt, (afgezien van de banaan- en eierschillen die de tuin in gaan) wel 2x per week, ook omdat hij echt even opgelapt moest worden toen ik hem kocht, daarom kreeg ik hem voor 7,50 mee. De voeding die ik geef is de sterkste die ik kon vinden en dat is van pokon voor balkon en terrasplanten.Zal ook even een foto maken van de mijne. Maar dmde je dus om die voeding aan te raden. Je plant gaat zo blij met je zijn. "D
  One tough cookie zondag 18 augustus 2019 @ 16:39:15 #247
169210 liesje1979
pi_188507035
En de buurjongen heeft de smaak te pakken zie ik. :D

En Bluezz jammer van je bankje, maar zo is het ook mooi!
  One tough cookie zondag 18 augustus 2019 @ 16:45:43 #248
169210 liesje1979
pi_188507111


En hij zit dus lekker in de knop. Toen ik hem bijna een maand geleden kocht had hij geen enkele knop. En was de hele plant ongeveer qua kleur als die wat gelere bladeren. Nu wordt hij echt mooi donkergroen. O+

Echt die voeding voor hem kopen hoor! O+ Die is 20/20/20
  zondag 18 augustus 2019 @ 16:50:41 #249
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188507174
quote:
14s.gif Op zondag 18 augustus 2019 16:35 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Ah.
Maar hij bloeit wel! Ruikt hij ook lekker? Die van mij staat in een hele grote pot, mijn grootste zelfs. En hij begint het steeds beter te doen en bijna te bloeien! Geef je hem voeding? Want naast dorstig, heel dorstig, zijn ze ook heel hongerig. Eigenlijk is het de enige plant die ik actief voedt, (afgezien van de banaan- en eierschillen die de tuin in gaan) wel 2x per week, ook omdat hij echt even opgelapt moest worden toen ik hem kocht, daarom kreeg ik hem voor 7,50 mee. De voeding die ik geef is de sterkste die ik kon vinden en dat is van pokon voor balkon en terrasplanten.Zal ook even een foto maken van de mijne. Maar dmde je dus om die voeding aan te raden. Je plant gaat zo blij met je zijn. "D
Van de week maar eens voeding halen dan :) arme brugmansia!
Resistance is futile.
  zondag 18 augustus 2019 @ 16:51:02 #250
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188507180
quote:
14s.gif Op zondag 18 augustus 2019 16:45 schreef liesje1979 het volgende:
[ afbeelding ]

En hij zit dus lekker in de knop. Toen ik hem bijna een maand geleden kocht had hij geen enkele knop. En was de hele plant ongeveer qua kleur als die wat gelere bladeren. Nu wordt hij echt mooi donkergroen. O+
[ afbeelding ]
Echt die voeding voor hem kopen hoor! O+ Die is 20/20/20
_O_
Resistance is futile.
  One tough cookie zondag 18 augustus 2019 @ 16:59:58 #251
169210 liesje1979
pi_188507355
quote:
14s.gif Op zondag 18 augustus 2019 16:50 schreef Seven. het volgende:

[..]

Van de week maar eens voeding halen dan :) arme brugmansia!
Cool en dan over een maandje nog eens een foto om het verschil te zien, okay? :D
  zondag 18 augustus 2019 @ 18:29:23 #252
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188508843
quote:
14s.gif Op zondag 18 augustus 2019 16:59 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Cool en dan over een maandje nog eens een foto om het verschil te zien, okay? :D
Deal!
Resistance is futile.
  zondag 18 augustus 2019 @ 18:46:02 #253
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188509125
Bij mij op het balkon of voor de deur doen ze het niet. Het waait te hard daar houd ie niet van.
  zondag 18 augustus 2019 @ 23:28:12 #254
144926 Outpost76
Possie is goed
  zondag 18 augustus 2019 @ 23:42:20 #255
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188514194
quote:
14s.gif Op zondag 18 augustus 2019 16:35 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Ah.
Maar hij bloeit wel! Ruikt hij ook lekker? Die van mij staat in een hele grote pot, mijn grootste zelfs. En hij begint het steeds beter te doen en bijna te bloeien! Geef je hem voeding? Want naast dorstig, heel dorstig, zijn ze ook heel hongerig. Eigenlijk is het de enige plant die ik actief voedt, (afgezien van de banaan- en eierschillen die de tuin in gaan) wel 2x per week, ook omdat hij echt even opgelapt moest worden toen ik hem kocht, daarom kreeg ik hem voor 7,50 mee. De voeding die ik geef is de sterkste die ik kon vinden en dat is van pokon voor balkon en terrasplanten.Zal ook even een foto maken van de mijne. Maar dmde je dus om die voeding aan te raden. Je plant gaat zo blij met je zijn. "D
Bananenschillen en eierschillen worden je planten idd blij van, zo ook koffie prut. Bananenschillen voor hun kalium gehalte, eierschillen voor hun calcium en Kuffieprut voor het stikstof. Dan hou ik nog fosfor en magnesium over. Die ook erg belangrijk zijn voor een plant. jij enig idee waar die veel in zitten Liesje?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  One tough cookie zondag 18 augustus 2019 @ 23:43:42 #256
169210 liesje1979
pi_188514202
@Seven ik zit nog eens goed naar je Brugmansia te kijken en ze (ik begreep dat de jouwe een meisje is) is wel super tof hoor. Mooie vorm, beetje scheef maar mooie y. En als je dan naar die stammetjes kijkt, al die uitlopers bij de ogen. Ze wil zo graag! Aan alle kanten. :D Ze heeft er alleen de kracht niet voor. Jammer dat het seizoen nog maar zo kort is maar volgend jaar met wat nieuwe aarde en een wat grotere pot wordt ze geweldig! O+

@kaasplankje, klopt, dat vinden ze niet leuk. Toen ik mijne net had was ie nog heel slap, na een dag uit de zon was het tijd voor de nu defectieve/ plek Maar ik woon aan de kust en het waaide nog keihard, ik zag die plant heen en weer slingeren, En hij was al zo slecht. Dus vandaar die stut, niet vanwege gewicht maar puur voor de wind, Al denk ik dat hij inmiddels wel weg zou kunnen, de takken zijn inmiddels veel houteriger.

Eigenlijk zijn het best ingewikkelde planten he? Een beetje de dramaqueens onder de planten. Soms wordt ze queen of the night genoemd. O+
Weet jij welke Brugmansias het meeste geuren? En waar je die dan zou kunnen kopen, want deze vinden was al een heel dingetje.
  One tough cookie zondag 18 augustus 2019 @ 23:51:29 #257
169210 liesje1979
pi_188514314
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 23:42 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Bananenschillen en eierschillen worden je planten idd blij van, zo ook koffie prut. Bananenschillen voor hun kalium gehalte, eierschillen voor hun calcium en Kuffieprut voor het stikstof. Dan hou ik nog fosfor en magnesium over. Die ook erg belangrijk zijn voor een plant. jij enig idee waar die veel in zitten Liesje?
Bananenschillen geven ook magnesium en fosfaat.
Koffiedrap bevat sporen van magnesium en fosfor.
Het zijn niet de belangrijkste voedingsstoffen, een beetje is genoeg, :)
  One tough cookie zondag 18 augustus 2019 @ 23:53:21 #258
169210 liesje1979
pi_188514335
En sowieso natuurlijk zijn bladeren de allerbeste compost. Wanneer je dat stuk maakt dan composteert het sneller en voedt het je bodem.Eigenlijk voedt je tuin zichzelf. Behalve de Brugmansia dan, die wil eten van een gouden lepeltje. :')
  maandag 19 augustus 2019 @ 00:08:12 #259
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188514471
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 23:51 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Bananenschillen geven ook magnesium en fosfaat.
Koffiedrap bevat sporen van magnesium en fosfor.
Het zijn niet de belangrijkste voedingsstoffen, een beetje is genoeg, :)
Top thx dat wist ik niet! ^O^ Mijn buren (tenminste een aantal) houden tegenwoordig hun bananenschillen, eierschillen en sommige ook koffie prut voor mij apart zodat ik mn plantjes kan voeren. *O*

quote:
10s.gif Op zondag 18 augustus 2019 23:53 schreef liesje1979 het volgende:
En sowieso natuurlijk zijn bladeren de allerbeste compost. Wanneer je dat stuk maakt dan composteert het sneller en voedt het je bodem.Eigenlijk voedt je tuin zichzelf. Behalve de Brugmansia dan, die wil eten van een gouden lepeltje. :')
Ik weet t, hoe kleiner hoe sneller het verteerd. Lijkt me ook logisch, ik doe er ook langer over om bv een hele mais kolf op te eten dan 1 mais korrel.

Ik leg bladeren vaak op de bodem voor bv pissebedden. Die eten graag dode planten resten maar als ze dat niet hebben kunnen ze ook aan je plantjes gaan eten. Dus geef ik ze snoei afval. Zoverteren zij mijn gesnoeide bladeren en krijg ik weer voeding in de grond. ^O^

Als voorbeeld bv mijn komkommerbladeren, daar zijn ze gek op. Als ik de ene dag er een paar neer leg op de aarde zijn ze de soms volgende dag al helemaal op gegeten, op de nerven na.

Ik zeg win win.

Als ik vragen mag, waarom ben jij ooit modje geworden van Fokkers helpen Fokkers, terwijl je duidelijk genoeg kennis hebt om hier ook modje te zijn? Uiteraard uit een goed hart omdat je mensen wil helpen maar je kennis hier had ook niet misstaan als modje.

[ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 19-08-2019 00:14:45 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 19 augustus 2019 @ 00:08:53 #260
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188514475
Oh en ps, ik heb geen tuin. :P
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  One tough cookie maandag 19 augustus 2019 @ 00:19:42 #261
169210 liesje1979
pi_188514521
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 00:08 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Top thx dat wist ik niet! ^O^ Mijn buren (tenminste een aantal) houden tegenwoordig hun bananenschillen, eierschillen en sommige ook koffie prut voor mij apart zodat ik mn plantjes kan voeren. *O*
[..]

Ik weet t, hoe kleiner hoe sneller het verteerd. Lijkt me ook logisch, ik doe er ook langer over om bv een hele mais kolf op te eten dan 1 mais korrel.

Ik leg bladeren vaak op de bodem voor bv pissebedden. Die eten graag dode planten resten maar als ze dat niet hebben kunnen ze ook aan je plantjes gaan eten. Dus geef ik ze snoei afval. Zoverteren zij mijn gesnoeide bladeren en krijg ik weer voeding in de grond. ^O^

Als voorbeeld bv mijn komkommerbladeren, daar zijn ze gek op. Als ik de ene dag er een paar neer leg op de aarde zijn ze de soms volgende dag al helemaal op gegeten, op de nerven na.

Ik zeg win win.

Als ik vragen mag, waarom ben jij ooit modje geworden van Fokkers helpen Fokkers, terwijl je duidelijk genoeg kennis hebt om hier ook modje te zijn? Uiteraard uit een goed hart omdat je mensen wil helpen maar je kennis hier had ook niet misstaan als modje.
Het is geheel offtopic maar vooruit, eerst was ik mod van sex want dat had ik wel eens en ik was op een meet met wat Admins en ze zochten iemand. Vond ik al snel niet leuk meer, toen kwam FHF en ik geloofde er echt in, nog steeds trouwens, Toen met Cat en BX er een mooi forum van gemaakt denk ik. Toen UTO want RLS en toen reizen want dat doe ik ook heel graag en toen was de koek op. Ik tuinier nog maar kort en dit forum loopt prima met de huidige mods.
  maandag 19 augustus 2019 @ 00:23:37 #262
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188514544
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 00:19 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Het is geheel offtopic maar vooruit, eerst was ik mod van sex want dat had ik wel eens en ik was op een meet met wat Admins en ze zochten iemand. Vond ik al snel niet leuk meer, toen kwam FHF en ik geloofde er echt in, nog steeds trouwens, Toen met Cat en BX er een mooi forum van gemaakt denk ik. Toen UTO want RLS en toen reizen want dat doe ik ook heel graag en toen was de koek op. Ik tuinier nog maar kort en dit forum loopt prima met de huidige mods.
Duidelijk! :D

Maar jij tuiniert nog maar kort en nu al kan je tips geven over eierschillen, koffie en bananenschillen??

De meeste beginners weten dat niet. :P
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 19 augustus 2019 @ 09:06:13 #263
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188516342
quote:
14s.gif Op zondag 18 augustus 2019 23:43 schreef liesje1979 het volgende:
@:Seven ik zit nog eens goed naar je Brugmansia te kijken en ze (ik begreep dat de jouwe een meisje is) is wel super tof hoor. Mooie vorm, beetje scheef maar mooie y. En als je dan naar die stammetjes kijkt, al die uitlopers bij de ogen. Ze wil zo graag! Aan alle kanten. :D Ze heeft er alleen de kracht niet voor. Jammer dat het seizoen nog maar zo kort is maar volgend jaar met wat nieuwe aarde en een wat grotere pot wordt ze geweldig! O+

@:kaasplankje, klopt, dat vinden ze niet leuk. Toen ik mijne net had was ie nog heel slap, na een dag uit de zon was het tijd voor de nu defectieve/ plek Maar ik woon aan de kust en het waaide nog keihard, ik zag die plant heen en weer slingeren, En hij was al zo slecht. Dus vandaar die stut, niet vanwege gewicht maar puur voor de wind, Al denk ik dat hij inmiddels wel weg zou kunnen, de takken zijn inmiddels veel houteriger.

Eigenlijk zijn het best ingewikkelde planten he? Een beetje de dramaqueens onder de planten. Soms wordt ze queen of the night genoemd. O+
Weet jij welke Brugmansias het meeste geuren? En waar je die dan zou kunnen kopen, want deze vinden was al een heel dingetje.
Ik weet niet veel van Brugmansia, ik weet zelfs niet echt wat het verschil is met Datura? Ik weet alleen dat ze knetter giftig zijn, maar dat kan je weten want het is een Solanacaea familielid en die zijn allemaal giftig. De zgn. Nachtschadefamilie. Ik zie de plant in Nederland vrijwel nergens aangeboden. In Frankrijk soms wel, ik ben daar nu toevallig, ik kan straks even naar een TC gaan om te kijken. Of aanstaande woensdag op de markt hier. Ik kocht een paar jaar geleden bij de Plus in Schiebroek een Brugmansia x candida, met mooi donkergroen blad en van die omgekrulde punten aan de trompetbloemen. Die heeft 't niet gered op het balkon helaas. Ik ben nogal een luie tuinder dus moeilijke planten vergeet ik nog al eens te geven wat ze nodig hebben. Ik heb die plant bij de Plus ook nooit meer gezien. Ze hebben daar soms planten in de verkoop die je nergens anders ziet daarom doe ik er regelmatig boodschappen.
  maandag 19 augustus 2019 @ 09:09:25 #264
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188516374
In de Efteling staan langs de Pardoes Promenade hele grote Brugmansia's. In gigantische potten.
Nutteloos weetje van de dag :+.
KuikenGuppy
  maandag 19 augustus 2019 @ 09:17:16 #265
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188516468
Oh en Seven:Ik ben ook een fan van Piet Oudolf. Ik vind de compositie van zijn vaste planten borders heel mooi en rustiek. Ook het gebruik van siergrassen erg mooi ertussen. Ik kan me bovendien vinden in zijn filosofie mbt de rol van de tuin in het leven van de mens.
  maandag 19 augustus 2019 @ 09:45:00 #266
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188516732
En er liep op fok een vrij actief Brugmansia topic waarin iedereen enthousiast zijn foto's van stekjes postte. Maar dat is zoals het balkon topic een beetje dood gestorven.
  maandag 19 augustus 2019 @ 10:12:57 #267
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_188517117
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 09:45 schreef kaasplankje het volgende:
En er liep op fok een vrij actief Brugmansia topic waarin iedereen enthousiast zijn foto's van stekjes postte. Maar dat is zoals het balkon topic een beetje dood gestorven.
Ohja, da's lang geleden. Uit de tijd dat ik nog Xebber heette... :P

Deel 1: F&F / An angel's trumpet
Deel 2: F&F / Brugmansia, Angel's trumpet en de stekken van KillerMom #2
Deel 3: F&F / Brugmansia #3 - Waar we uitgeteld zijn.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  maandag 19 augustus 2019 @ 10:56:25 #268
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188517686
Oef dat is inderdaad al 10 jaar geleden. Tijd gaat snel.
pi_188520033
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 23:42 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Bananenschillen en eierschillen worden je planten idd blij van, zo ook koffie prut. Bananenschillen voor hun kalium gehalte, eierschillen voor hun calcium en Kuffieprut voor het stikstof. Dan hou ik nog fosfor en magnesium over. Die ook erg belangrijk zijn voor een plant. jij enig idee waar die veel in zitten Liesje?
Oh echt :D Wat leuk om te weten!
En zo'n bananenschil snij je in stukken en de stukkies eierschaal leg je op de aarde bij de plant (zoals ik met een schepje mest doe)? Of echt ín de aarde, vlak bij de wortels? /nOOb
pi_188520117
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2019 10:12 schreef Twieki het volgende:

[..]

Ohja, da's lang geleden. Uit de tijd dat ik nog Xebber heette... :P

Deel 1: F&F / An angel's trumpet
Deel 2: F&F / Brugmansia, Angel's trumpet en de stekken van KillerMom #2
Deel 3: F&F / Brugmansia #3 - Waar we uitgeteld zijn.
Xeb! :W
Leuk om door te lezen O+
Wat een hysterische Bloes zie ik daar :') :B
  maandag 19 augustus 2019 @ 14:50:19 #271
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188520781
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2019 10:12 schreef Twieki het volgende:

[..]

Ohja, da's lang geleden. Uit de tijd dat ik nog Xebber heette... :P

Deel 1: F&F / An angel's trumpet
Deel 2: F&F / Brugmansia, Angel's trumpet en de stekken van KillerMom #2
Deel 3: F&F / Brugmansia #3 - Waar we uitgeteld zijn.
:D xebber, wtf!

:W

Edit: hoor jij bij senesta?
Resistance is futile.
  maandag 19 augustus 2019 @ 14:53:34 #272
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188520831
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 09:45 schreef kaasplankje het volgende:
En er liep op fok een vrij actief Brugmansia topic waarin iedereen enthousiast zijn foto's van stekjes postte. Maar dat is zoals het balkon topic een beetje dood gestorven.
Balkon topic ben ik ooit mee gestart in 2011 :+ , als we dan toch herinneringen op gaan halen.

F&F / [Het Balkon Topic]

Toen woonde ik nog in Brussel. En m'n foto's doen het gewoon nog!
Resistance is futile.
  maandag 19 augustus 2019 @ 14:53:40 #273
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_188520832
Dacht dat ik allang eens aan had gegeven dat ik Xeb was. :@

quote:
10s.gif Op maandag 19 augustus 2019 14:50 schreef Seven. het volgende:

[..]

:D xebber, wtf!

:W

Edit: hoor jij bij senesta?
Euh..?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  maandag 19 augustus 2019 @ 14:55:53 #274
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188520867
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 13:59 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Xeb! :W
Leuk om door te lezen O+
Wat een hysterische Bloes zie ik daar :') :B
*O* *O* *O*

Geweldig dit, normaal ben ik niet zo melancholisch maar waar het fok betreft vind ik het prachtig, en ja: vroeger was het écht beter.
Resistance is futile.
  maandag 19 augustus 2019 @ 14:56:09 #275
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188520873
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2019 14:53 schreef Twieki het volgende:
Dacht dat ik allang eens aan had gegeven dat ik Xeb was. :@
[..]

Euh..?
Dacht ik uit de OP op te maken, maar toch niet dus.
Resistance is futile.
  maandag 19 augustus 2019 @ 14:59:30 #276
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_188520938
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2019 14:56 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dacht ik uit de OP op te maken, maar toch niet dus.
Neuh, was mijn idee om een Brugmansia-topic te openen, @senesta deed het.

Toch maar weer eens op zoek naar stek van de Brugmansia, mis die wel. :P
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  maandag 19 augustus 2019 @ 15:16:16 #277
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188521177
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2019 14:59 schreef Twieki het volgende:

[..]

Neuh, was mijn idee om een Brugmansia-topic te openen, @:senesta deed het.

Toch maar weer eens op zoek naar stek van de Brugmansia, mis die wel. :P
Kan je wel van me krijgen, als je me uitlegt hoe te stekken ^O^
Resistance is futile.
  maandag 19 augustus 2019 @ 15:18:48 #278
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188521210
11 jaar geleden mijn treurwilg gepost in het balkon topic, daarna is deze nog meeverhuisd naar Engeland en daar nog een keer verhuisd van de tuin van m'n ex naar m'n eigen tuin. Daar wel achter moeten laten, mijn huisraad moest op 2 pallets passen toen ik 2,5 jaar geleden terug kwam naar Nederland. Boompje zou het transport niet overleven.

Als ik weer eens naar de UK ga, ga ik even over de schutting loeren!
Resistance is futile.
  maandag 19 augustus 2019 @ 15:54:04 #279
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_188521668
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2019 15:16 schreef Seven. het volgende:

[..]

Kan je wel van me krijgen, als je me uitlegt hoe te stekken ^O^
PB'tje gestuurd. ^O^
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  maandag 19 augustus 2019 @ 15:56:56 #280
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188521702
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2019 15:54 schreef Twieki het volgende:

[..]

PB'tje gestuurd. ^O^
^O^ ^O^
Resistance is futile.
  maandag 19 augustus 2019 @ 20:33:31 #281
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188526046
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 13:52 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Oh echt :D Wat leuk om te weten!
En zo'n bananenschil snij je in stukken en de stukkies eierschaal leg je op de aarde bij de plant (zoals ik met een schepje mest doe)? Of echt ín de aarde, vlak bij de wortels? /nOOb
Ik droog mijn bananen schillen en eierschillen, doe ze als ze echt helemaal droog zijn in mijn koffie molen (die ik daar speciaal voor heb aangeschaft) en strooi dat poeder wat ik dan heb zo op de aarde, de wormen doen de rest wel. Leg je het zo in zn geheel (of in stukjes) op de aarde duurt het heeeeeel lang voor dat de bacteriën ed het klein genoeg weten te maken zodat je plant er wat aan heeft. Door er een poeder van te maken gaat dat veel sneller. (Even met een harkje oid door de toplaag heen harken als je gestrooid hebt helpt ook bij de opname en daarna even water geven)

Al kan je een bananenschil met zn hoge vocht gehalte ook in de aarde begraven waar je later een plant wil planten of vlak naast de plant, dan word het ook door de wormen opgegeten, uit gepoept en kan je plant het opnemen. Zo kan je ook een heel ei begraven bij je planten of een hele banaan, zit veel magnesium in een banaan en dat is weer goed voor het bladgroen.

Koffie prut kan je ook zo aan je planten geven er zit veel stikstof in wat ze nodig hebben voor de groei en aangezien het toch al poeder is gaat het verteren ook snel.

Dus als je deze afval resten bewaart en aan je planten geeft heb je eigenlijk geen mest meer nodig. En omdat het natuurlijke producten zijn, langzaam aan verteren en daarmee hun voedingsstoffen langzaam vrij geven hoef je ook niet bang te zijn dat je planten gaan verbranden door overbemesting. De plant kan zo zelf bepalen hey ik wil stikstof, oh hey er zit koffie in de grond of als ie behoefte heeft aan magnesium of kalium, hey er zit bananenschil in de grond. :D

Hiernaast nog een tip, begraaf met regelmaat je gft afval in je tuin, het word dan sneller verteerd en het is goed voor je planten, zelfs vis en vlees resten (inclusief graten, kop en evt botten) kan je begraven in je tuin en je planten genieten er van!

[ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 19-08-2019 21:17:03 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 19 augustus 2019 @ 20:38:37 #282
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188526173
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2019 14:53 schreef Seven. het volgende:

[..]

Balkon topic ben ik ooit mee gestart in 2011 :+ , als we dan toch herinneringen op gaan halen.

F&F / [Het Balkon Topic]

Toen woonde ik nog in Brussel. En m'n foto's doen het gewoon nog!
Jammer dat dat gestopt is, ik heb nog steeds een balkon mja dan maar gewoon hier posten. :P
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 19 augustus 2019 @ 20:48:11 #283
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188526461
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2019 15:16 schreef Seven. het volgende:

[..]

Kan je wel van me krijgen, als je me uitlegt hoe te stekken ^O^
Daar zou ik ook wel een stekje van willen hebben of evt zaden.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 19 augustus 2019 @ 20:53:59 #284
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188526644
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2019 20:48 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Daar zou ik ook wel een stekje van willen hebben of evt zaden.
Stuur maar PB, ik ga eens kijken of ik dit kan stekken als het ding een beetje uitgebloeid is (no promises)

:+
Resistance is futile.
  maandag 19 augustus 2019 @ 20:59:38 #285
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188526818
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2019 20:53 schreef Seven. het volgende:

[..]

Stuur maar PB, ik ga eens kijken of ik dit kan stekken als het ding een beetje uitgebloeid is (no promises)

:+
Geen probleem, anders evt een paar bloemen zaad laten ontwikkelen. ;)
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 19 augustus 2019 @ 21:01:04 #286
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188526857
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2019 20:59 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Geen probleem, anders evt een paar bloemen zaad laten ontwikkelen. ;)
Ga ik ook proberen :P
Resistance is futile.
  maandag 19 augustus 2019 @ 21:15:42 #287
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188527205
quote:
2s.gif Op maandag 19 augustus 2019 21:01 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ga ik ook proberen :P
Top thx! :D
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_188529659
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2019 20:33 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik droog mijn bananen schillen en eierschillen, doe ze als ze echt helemaal droog zijn in mijn koffie molen (die ik daar speciaal voor heb aangeschaft) en strooi dat poeder wat ik dan heb zo op de aarde, de wormen doen de rest wel. Leg je het zo in zn geheel (of in stukjes) op de aarde duurt het heeeeeel lang voor dat de bacteriën ed het klein genoeg weten te maken zodat je plant er wat aan heeft. Door er een poeder van te maken gaat dat veel sneller. (Even met een harkje oid door de toplaag heen harken als je gestrooid hebt helpt ook bij de opname en daarna even water geven)

Al kan je een bananenschil met zn hoge vocht gehalte ook in de aarde begraven waar je later een plant wil planten of vlak naast de plant, dan word het ook door de wormen opgegeten, uit gepoept en kan je plant het opnemen. Zo kan je ook een heel ei begraven bij je planten of een hele banaan, zit veel magnesium in een banaan en dat is weer goed voor het bladgroen.

Koffie prut kan je ook zo aan je planten geven er zit veel stikstof in wat ze nodig hebben voor de groei en aangezien het toch al poeder is gaat het verteren ook snel.

Dus als je deze afval resten bewaart en aan je planten geeft heb je eigenlijk geen mest meer nodig. En omdat het natuurlijke producten zijn, langzaam aan verteren en daarmee hun voedingsstoffen langzaam vrij geven hoef je ook niet bang te zijn dat je planten gaan verbranden door overbemesting. De plant kan zo zelf bepalen hey ik wil stikstof, oh hey er zit koffie in de grond of als ie behoefte heeft aan magnesium of kalium, hey er zit bananenschil in de grond. :D

Hiernaast nog een tip, begraaf met regelmaat je gft afval in je tuin, het word dan sneller verteerd en het is goed voor je planten, zelfs vis en vlees resten (inclusief graten, kop en evt botten) kan je begraven in je tuin en je planten genieten er van!
Goeie tips zeg!
Ga er zeker wat mee doen ^O^
  maandag 19 augustus 2019 @ 23:38:14 #289
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188530169
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 23:12 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Goeie tips zeg!
Ga er zeker wat mee doen ^O^
Leuk dat je zo enthousiast reageert! ^O^

Ik heb dit soort info wel vaker gepost. Wellicht heb jij het gemist.

Als je op je verpakking van je mest kijkt is het vaak NKP wat bepalend is, dat houd in N als in Nitrogen, als in stikstof (koffie) K als in Kalium wat in het engels Potasium heet, zit in je bananen schil, en P wat staat voor Fosfor maar ik weet zo 1 2 3 niet een biologisch middel te vinden waar dat veel in zit.
Calcium is meestal een bijzaak maar is voor veel planten wel degelijk belangrijk, vandaar mijn eierschillen. Als er bij je tomatenplant bv te weinig kalk zit groeit je tomaat niet goed en ontstaat er rot onder aan de tomaat. Dus eierschillen in poeder vorm ;)

Toch zou je qua mest dan nog maar 1 middel nodig hebben al denk ik zelf dat als je de bovenstaande middelen inclusief koffie gebruikt er ook genoeg fosfor in je biologische voeding zit. ^O^

Oh evt nog een tip, gooi je tuin vol met restafval van de keuken of je tuin, pissebedden eten graag van dode planten resten maar als ze die niet hebben kunnen ze aan je levende planten gaan eten en dat wil je niet! Dus zorg er altijd voor dat er wat te eten is op de bodem voor deze lieve beestjes. Ze eten plantenresten op en verteren dat weer tot voeding voor je plantjes dus erg nuttig. :Y

[ Bericht 8% gewijzigd door Outpost76 op 20-08-2019 00:11:48 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  One tough cookie dinsdag 20 augustus 2019 @ 00:51:07 #290
169210 liesje1979
pi_188530965
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2019 23:38 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Leuk dat je zo enthousiast reageert! ^O^

Ik heb dit soort info wel vaker gepost. Wellicht heb jij het gemist.

Als je op je verpakking van je mest kijkt is het vaak NKP wat bepalend is, dat houd in N als in Nitrogen, als in stikstof (koffie) K als in Kalium wat in het engels Potasium heet, zit in je bananen schil, en P wat staat voor Fosfor maar ik weet zo 1 2 3 niet een biologisch middel te vinden waar dat veel in zit.
Calcium is meestal een bijzaak maar is voor veel planten wel degelijk belangrijk, vandaar mijn eierschillen. Als er bij je tomatenplant bv te weinig kalk zit groeit je tomaat niet goed en ontstaat er rot onder aan de tomaat. Dus eierschillen in poeder vorm ;)

Toch zou je qua mest dan nog maar 1 middel nodig hebben al denk ik zelf dat als je de bovenstaande middelen inclusief koffie gebruikt er ook genoeg fosfor in je biologische voeding zit. ^O^

Oh evt nog een tip, gooi je tuin vol met restafval van de keuken of je tuin, pissebedden eten graag van dode planten resten maar als ze die niet hebben kunnen ze aan je levende planten gaan eten en dat wil je niet! Dus zorg er altijd voor dat er wat te eten is op de bodem voor deze lieve beestjes. Ze eten plantenresten op en verteren dat weer tot voeding voor je plantjes dus erg nuttig. :Y
Restafval trekt ook ongedierte aan he? Daar moet je ook maar net zin in hebben. Dus volgooien lijkt me niet zo'n goed idee. Wel kan je voor restafval uit de keuken een wormentorendinges maken. Zelfs op de composthoop is keukenafval meestal niet zo geschikt. Het kan wel, maar het duurt echt heel lang. Als je dan toch restafval in je tuin wil gooien zou ik het in ieder geval die in de grond wegstoppen.

Ik had ooit eens een youtube over compost gezien die het allemaal heel duidelijk uitlegdt, Als ik het ooit tegenkom zal ik het hier posten.

@Bluezz ik doe eigenlijk meer de luie versie. Eierschalen spoel ik even af en gooi ik dan in een schaaltje op het aanrecht. Stinkt niet ofzo. Tot ik er een paar heb want ik ben lui en eet niet elke dag ei. En dan verpulver ik dat een beetje. En dan gooi ik het gewoon een beetje in de tuin, Eierschil vooral bij de roos en de rest gewoon random.

Bananenschil doe ik niet drogen. En al helemaal niet fijnmalen. :D Als ik een goede bui heb dan knip ik hem met een schaar een beetje in stukjes want meer stukjes is meer blije plantjes. Maar ik ben ook best vaak lui, en dan gooi ik hem zoals ik hem pel in de tuin, drie van die stroken. En bananen die me iets te overrijp zijn gaan ook de tuin in. Van die grote stukken gooi ik er wat aarde over of graaf hem in. Probeer maar eens het is wel zo hoe kleiner hoe sneller weg, maar vooral bananen zijn echt super snel weg.
  One tough cookie dinsdag 20 augustus 2019 @ 00:53:33 #291
169210 liesje1979
pi_188530990
Morgen ga ik al die Brugmansia topics lezen. En misschien omhoog (laten) schoppen! :D
pi_188533096
bananenschillen gaan hier gewoon op de composthoop. ik zou eigenlijk de wormenbak weer moeten opstarten want die schillen trekken nogal wat fruitvliegjes aan.

we droogden vroeger de eierschalen van onze eigen kippen op de schuurkachel en dan een beetje fijn maken en weer terug naar de kippen.
Bananenschillen drogen doet me denken aan de biologieles, iets met gedroogde bananenschillen roken.
  dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:27:38 #293
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188533371
Gewoon je visafval in de tuin gooien. Goed voor de planten!
pi_188533403
en leuk voor alle buurkatten
pi_188534699
De buxusmot is hier neergestreken mensen -O-
Binnen no time bij ons opritje vreten ze zich lekker vol :(
Er staat een kleintje bij de voordeur, die is helemaal opgevroten, die ga ik straks verwijderen.
Dan hebben we nog een heel rijtje staan waarvan er 2 ook al aan de beurt zijn.. Die ook maar meteen meenemen dan en de rest ff nakijken, maar ik vrees het ergst.
Nou vind ik het al niet mooi zo'n buxusrijtje/haagje, maar ja dat stond hier al en vind het verder al snel prima.
Ik hoop met mijn slechte rug/nek dat ik het zelf kan uitgraven, die wortels.. zou dat diep zitten?

[ Bericht 0% gewijzigd door Blues op 20-08-2019 12:05:12 ]
pi_188534766
Diep?
Geen idee. Viel wel mee, voor de tuinmeneer dan.
Hier is 40 m uitgegraven door een mannetjesputter.
15 m. stond er sinds het Voorjaar. w/
  dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:45:12 #297
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_188535559
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 11:59 schreef Bluezz het volgende:
De buxusmot is hier neergestreken mensen -O-
Binnen no time bij ons opritje vreten ze zich lekker vol :(
Er staat een kleintje bij de voordeur, die is helemaal opgevroten, die ga ik straks verwijderen.
Dan hebben we nog een heel rijtje staan waarvan er 2 ook al aan de beurt zijn.. Die ook maar meteen meenemen dan en de rest ff nakijken, maar ik vrees het ergst.
Nou vind ik het al niet mooi zo'n buxusrijtje/haagje, maar ja dat stond hier al en vind het verder al snel prima.
Ik hoop met mijn slechte rug/nek dat ik het zelf kan uitgraven, die wortels.. zou dat diep zitten?
Jij dus ook al..? Maar wortels zullen niet gek diep zitten.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_188536640


Iemand een idee wat dit is? Komen nu langzaam roze-paarsige bloemen in. Wat ik me van vorig jaar kan herinneren zijn deze een soort van langwerpig.
  dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:16:43 #299
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_188537217
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 10:31 schreef Elleska het volgende:
en leuk voor alle buurkatten
:D
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:05:10 #300
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188538173
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 13:42 schreef FranticDJ het volgende:
[ afbeelding ]

Iemand een idee wat dit is? Komen nu langzaam roze-paarsige bloemen in. Wat ik me van vorig jaar kan herinneren zijn deze een soort van langwerpig.
Laurier? Laurierkers? Heb je een foto van de bloem?
KuikenGuppy
pi_188538906
vol
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')