https://nos.nl/op3/artike(...)che-achtergrond.htmlquote:Zoveel brieven moet je extra schrijven met een andere etnische achtergrond
Of je bijvoorbeeld een Marokkaanse, Turkse of Surinaamse achtergrond hebt, bepaalt hoeveel sollicitatiebrieven je moet sturen voordat je een positieve reactie krijgt. De ene groep wordt meer gediscrimineerd door werkgevers dan de andere, blijkt uit nieuw Nederlands onderzoek.
Dat er wordt gediscrimineerd op de arbeidsmarkt is al langer bekend, maar minder bekend was hoe het zit met de verschillen tussen bevolkingsgroepen. Hiernaar is onderzoek gedaan door Lex Thijssen en Marcel Coenders van de Universiteit Utrecht en Bram Lancee van de Universiteit van Amsterdam.
De wetenschappers richtten zich - met hulp van duizenden nepsollicitaties - op de kansen van jonge werkzoekenden tussen de 23 en de 25 jaar, omdat juist de start van je carrière zo bepalend kan zijn voor je verdere toekomst.
Cv verbeteren helpt niet
Onderzoeker Lex Thijssen vertelt dat de kans dat iemand een reactie op zijn sollicitatie krijgt, sterk afhankelijk is van zijn afkomst. "We zien met name dat mensen met een niet-westerse achtergrond 40 procent minder vaak gecontacteerd worden dan anderen."
En die discriminatie kun je niet tegengaan door je cv te versterken met extra vaardigheden of ervaring, zegt hij. "Zelfs al heb je deze dingen extra gedaan, word je in dezelfde mate gediscrimineerd als wanneer je dat niet hebt gedaan."
Kansen via stages
Een van de mogelijkheden om de situatie te verbeteren, zouden stages kunnen zijn, maar ook andere creatieve vormen kunnen helpen.
Een leerbedrijf in Den Haag dat stukadoors opleidt, laat potentiële opdrachtgevers kiezen uit een aantal gestuukte voorbeeldmuren, zonder de naam van de leerling erbij. Peet Traub van het bedrijf Traub Stuc vertelt dat het werkt. "Negentig procent van mijn werknemers hebben een allochtone achternaam, die komen gewoon aan een baan. Er zijn vooroordelen, die neem je alleen maar weg door te laten zien dat het anders is."
Hij zegt ook dat werkgevers in de eerste periode niet hoeven te betalen voor de uitzendkrachten. "In de eerste periode geven we ze gratis mee, de werkgever wordt er gelukkiger van. Dan word je een onmisbare allochtoon."
Wetenschapper Thijssen wil meer onderzoek doen naar het effect van andere manieren van solliciteren, zoals stages. "Een stage kan ervoor zorgen om in alle vrijheid te kijken hoe iemand functioneert, zonder dat meteen iemand aangenomen moet worden. Dat zorgt ervoor dat vooroordelen en stereotypen weggenomen kunnen worden."
Het aantal brieven dat iemand met een autochtone achtergrond moet schrijven om een positieve reactie te krijgen ligt op 2,2. Mensen met een Poolse achtergrond hebben tweeënhalve brief nodig en Bulgaren 2,9. Sollicitanten met een Turkse achtergrond 3,2 brieven en Marokkaanse 3,3.
De marge bij Surinaamse en Antilliaanse mensen is wat groter, omdat de onderzoekers niet per etniciteit evenveel sollicitaties verstuurden. Sollicitanten met een Surinaamse achtergrond zitten tussen de 2,8 en 3,9 brieven en Antilliaans tussen de 3,7 en 6,9.
De onderzoekers vergeleken 35 etnische groepen met elkaar, die allen de Nederlandse nationaliteit hebben, maar dus ook een westerse of niet-westerse achtergrond. Ze verstuurden ruim 4200 fictieve sollicitaties in tien verschillende beroepsgroepen in het lager- en middensegment, van kok tot softwareontwikkelaar.
Belangrijk om te weten: ten tijde van het onderzoek (2016-2018) ging het goed met de economie. Mocht het weer slechter gaan, dan moet je als werkzoekende meer moeite doen. De absolute verschillen in het aantal verzonden sollicitaties worden dan snel groter.
Ik verwachtte schokkende cijfers van deze wetenschappers die deze heuse discriminatie zouden duidelijk maken.quote:Het aantal brieven dat iemand met een autochtone achtergrond moet schrijven om een positieve reactie te krijgen ligt op 2,2. Mensen met een Poolse achtergrond hebben tweeënhalve brief nodig en Bulgaren 2,9. Sollicitanten met een Turkse achtergrond 3,2 brieven en Marokkaanse 3,3.
50% meer moeite dus om een positieve reactie te krijgen. Dan heb je nog geen baan hèquote:Op woensdag 17 juli 2019 12:23 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
https://nos.nl/op3/artike(...)che-achtergrond.html
[..]
Ik verwachtte schokkende cijfers van deze wetenschappers die deze heuse discriminatie zouden duidelijk maken.
Een Turk en/of Marokkaan moet dus gemiddeld 1 brief meer schrijven.
Het is wat.
Vast ook meer moeite en dat is ook verkeerd.quote:En ik vraag me af : hoeveel brieven zouden Nederlanders (met duidelijke Nederlandse achternaam) moeten schrijven om in bijvoorbeeld Turkije, Marokko of Bulgarije aan de bak te komen?
Wil je daar dan solliciteren dan voor dat werk?quote:Op woensdag 17 juli 2019 12:30 schreef Antonov89 het volgende:
Tja, ik woon in een gebied met veel landbouw en glastuinbouw. Daar hoef ik echt niet voor te solliciteren als er ook 10 Polen zijn die dat werk ook willen doen. Die zeuren niet als ze 14 uur per dag maken onder kutomstandigheden.
Is dat dan ook discriminatie?
2 jaar geleden wel toen in werkloos was. Nu niet meer.quote:Op woensdag 17 juli 2019 12:40 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Wil je daar dan solliciteren dan voor dat werk?
Wat zijn typische Surinaamse achternamen?quote:Op woensdag 17 juli 2019 12:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik heb een Surinaamse achtergrond en heb nog nooit een sollicitatiebrief geschreven. Ik zet mijn cv online en dan vragen bedrijven of ik bij hen wil komen werken. Mijn Surinaamse achternaam en mijn pasfoto zijn gewoon zichtbaar.
Verkeerd omdat je voor je Turkse/ Marokkaanse en/of Bulgaarse bedrijf liever een Turk, Marokkaan en/of Bulgaar hebt?quote:Op woensdag 17 juli 2019 12:39 schreef DJKoster het volgende:
[..]
...........
Vast ook meer moeite en dat is ook verkeerd.
Precies wat ik (na het lezen) dacht.quote:Op woensdag 17 juli 2019 12:48 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ah, onze universiteiten hebben weer wat mooie, racistische bullshit onderzoekjes geproduceerd. Met nepsollicitaties.Super wetenschappelijk allemaal.
YEP! Alles om de witman maar weer in een hoek te kunnen duwen....quote:Op woensdag 17 juli 2019 12:48 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ah, onze universiteiten hebben weer wat mooie, racistische bullshit onderzoekjes geproduceerd. Met nepsollicitaties.Super wetenschappelijk allemaal.
JAAAA MEER STAGES!!!quote:Wetenschapper Thijssen wil meer onderzoek doen naar het effect van andere manieren van solliciteren, zoals stages. "Een stage kan ervoor zorgen om in alle vrijheid te kijken hoe iemand functioneert, zonder dat meteen iemand aangenomen moet worden. Dat zorgt ervoor dat vooroordelen en stereotypen weggenomen kunnen worden."
quote:En die discriminatie kun je niet tegengaan door je cv te versterken met extra vaardigheden of ervaring, zegt hij. "Zelfs al heb je deze dingen extra gedaan, word je in dezelfde mate gediscrimineerd als wanneer je dat niet hebt gedaan."
gratis arbeidquote:
Ik word ook meteen wat achterdochtig. Vooral omdat ze het onderzoeken van het verschil tussen Surinamers en Antillianen dan weer verpest hebben.quote:Op woensdag 17 juli 2019 12:48 schreef Vader_Aardbei het volgende:
hoe trek je deze conclusie?quote:Op woensdag 17 juli 2019 13:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Als de Surinamers het beter doen dan de Antillianen, Turken en Marokkanen dan zou ik zeggen dat blijkbaar racisme niet of nauwelijks een rol speelt.
https://www.vernoeming.nl/101-deugdzame-surinaamse-achternamenquote:Op woensdag 17 juli 2019 12:45 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Wat zijn typische Surinaamse achternamen?
quote:Als toegift tien nogal pijnlijke namen, zeker als je bedenkt dat het om voormalige slaven gaat:
Gehoorzaam
Goedkoop
Nederig
Nikker
Onderwerping
Tam
Traagheid
Wedergevonden
Weiger
Zeldenrust
Ja, of het werkt averechts natuurlijk. Zoals ook al het geval bleek bij het door onderzoekers zo bejubelde anonieme solliciteren...quote:Wetenschapper Thijssen wil meer onderzoek doen naar het effect van andere manieren van solliciteren, zoals stages. "Een stage kan ervoor zorgen om in alle vrijheid te kijken hoe iemand functioneert, zonder dat meteen iemand aangenomen moet worden. Dat zorgt ervoor dat vooroordelen en stereotypen weggenomen kunnen worden."
Ik gok maar zo dat ze zulke banen niet hebben meegenomen in dat onderzoek. Waarschijnlijk hebben ze zelfs vrij selectief gesolliciteerd op banen waarvoor beheersing van de Nederlandse taal belangrijk is.quote:Op woensdag 17 juli 2019 12:30 schreef Antonov89 het volgende:
Tja, ik woon in een gebied met veel landbouw en glastuinbouw. Daar hoef ik echt niet voor te solliciteren als er ook 10 Polen zijn die dat werk ook willen doen. Die zeuren niet als ze 14 uur per dag maken onder kutomstandigheden.
Is dat dan ook discriminatie?
Tegenwoordig inderdaad old skool en een verspilling van de kostbare tijd.quote:Op woensdag 17 juli 2019 12:46 schreef Lyrebird het volgende:
Een baan krijgen via een sollicitatie.. is dat niet erg 1990?
Ben jij een Surinamer?quote:Op woensdag 17 juli 2019 12:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik heb een Surinaamse achtergrond en heb nog nooit een sollicitatiebrief geschreven. Ik zet mijn cv online en dan vragen bedrijven of ik bij hen wil komen werken. Mijn Surinaamse achternaam en mijn pasfoto zijn gewoon zichtbaar.
Engelse achternamen, Nederlandse achternamen, Indische achternamen, Javaanse achternamen, Chinese achternamen.quote:Op woensdag 17 juli 2019 12:45 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Of je moet je definitie van racisme wat veranderen. Wat je wel kunt stellen is dat (voor)oordelen blijkbaar een rol spelen.quote:Op woensdag 17 juli 2019 13:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik word ook meteen wat achterdochtig. Vooral omdat ze het onderzoeken van het verschil tussen Surinamers en Antillianen dan weer verpest hebben.
Als de Surinamers het beter doen dan de Antillianen, Turken en Marokkanen dan zou ik zeggen dat blijkbaar racisme niet of nauwelijks een rol speelt.
https://www.scp.nl/Organisatie/Alle_medewerkers/Coenders_Marcelquote:Lex Thijssen is a PhD candidate at the Department of Sociology of Utrecht University and the ICS Graduate School. In his PhD project he is studying ethnic discrimination in the European labour market. In addition to ethnic inequalities, his research interests include intergroup relations and social stratification.
https://www.uva.nl/profie(...)e.html?1563363465684quote:Marcel Coenders studeerde Sociologie in Nijmegen en deed aansluitend promotieonderzoek bij de onderzoeksschool ICS. Hij promoveerde in 2001 aan de Radboud Universiteit Nijmegen op het proefschrift Nationalistic Attitudes and Ethnic Exclusionism in a Comparative Perspective. Hij werkte als universitair docent bij de afdeling Methoden en Technieken van sociaal-wetenschappelijk onderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam en de Radboud Universiteit Nijmegen en vervolgens als universitair hoofddocent bij de afdeling Algemene Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. In zijn onderzoek richt hij zich onder andere op intolerantie, discriminatie op de arbeidsmarkt, nationalisme, sociale cohesie en interetnische solidariteit. Sinds 1 februari 2018 is Marcel werkzaam bij het SCP en daarbij richt hij zich als wetenschappelijk strateeg op het perspectief van in- en uitsluiting.
Wat ik me afvraag; in hoeverre heeft het bouwen van een wetenschappelijke carriere op "etnische ongelijkheid" (en meer van dat soort termen) gevolgen voor de objectiviteit?quote:Bram Lancee is Universitair Hoofddocent Sociologie aan de Universiteit van Amsterdam. Voor zijn aanstelling aan de UvA was hij Universitair Docent Sociologie aan de Universiteit Utrecht (2014-2016), en Senior onderzoeker aan de afdeling ‘Migration, Integration, Transnationalization’ aan het WZB Berlin Social Science Center in Berlijn (2011-2014). Bram is gepromoveerd aan het Europees Universitair Instituut in Florence (2010).
Bram doet onderzoek naar etnische ongelijkheid op de arbeidsmarkt, sociaal kapitaal en sociale participatie, attitudes ten opzichte van etnische minderheden en etnische diversiteit.
Bram is momenteel coordinator van een Work package in het Horizon 2020 project 'Growth, Equal Opportunities, Migration and Markets (GEMM; zie ook www.gemm2020.eu). Het work package voert veldexperimenten uit om ethnische discriminatie op de arbeidsmarkt te analyseren in vijf landen (Duitsland, Nederland, Noorwegen, Spanje en Groot-Brittanie). In een ander door een Veni-beurs gefinancierd project, doet Bram onderzoek naar de cross-nationale verschillen in etnische ongelijkheid op de arbeidsmarkt.
Dat dacht ik dus ook. Ik vind het dus vreemd dat ze deze groep erbij hebben gedaan, omdat de achternamen zo verschillend zijn.quote:Op woensdag 17 juli 2019 13:39 schreef Seven. het volgende:
[..]
Engelse achternamen, Nederlandse achternamen, Indische achternamen, Javaanse achternamen, Chinese achternamen.
Er is niet zoiets als een typisch Surinaamse achternaam, want Suriname is een melting pot van al deze culturen.
Dat ligt aan de achtergrond. Maar Braadpan of zo is wel typisch Surinaams.quote:Op woensdag 17 juli 2019 12:45 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Half ja.quote:
Die staan aan de zijlijnquote:Op woensdag 17 juli 2019 13:02 schreef Vimbavimba het volgende:
En hoe zit het met arbeidsbeperkten? Over hen hoor je nooit wat
Is ook meer een probleem van lageropgeleiden heb ik het idee. Als je een beetje een degelijke studie hebt dan overstijg je eventuele vooroordelen van werkgevers (dat je te lui bent om op te komen dagen of de boel leegrooft zal geen overweging zijn bij hoger aangeschreven functies, maar in een magazijn wel). In sommige sectoren kun je je achtergrond zelfs nog als pluspunt opvoeren, maar ik begrijp dat jij ingenieur bent? Dat zal daar ook wel weer meevallen.quote:Op woensdag 17 juli 2019 12:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Welke helft?quote:
De onderste.quote:
Klopt inderdaad. Hier moet je gewoon kennis van zaken hebben.quote:Op woensdag 17 juli 2019 13:57 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Is ook meer een probleem van lageropgeleiden heb ik het idee. Als je een beetje een degelijke studie hebt dan overstijg je eventuele vooroordelen van werkgevers (dat je te lui bent om op te komen dagen of de boel leegrooft zal geen overweging zijn bij hoger aangeschreven functies, maar in een magazijn wel). In sommige sectoren kun je je achtergrond zelfs nog als pluspunt opvoeren, maar ik begrijp dat jij ingenieur bent? Dat zal daar ook wel weer meevallen.
Volgens FOK!'ers mag je dan ook niet solliciteren op dit soort banen als Nederlander omdat je 'maar een beroep had moeten leren'.quote:Op woensdag 17 juli 2019 13:28 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik gok maar zo dat ze zulke banen niet hebben meegenomen in dat onderzoek. Waarschijnlijk hebben ze zelfs vrij selectief gesolliciteerd op banen waarvoor beheersing van de Nederlandse taal belangrijk is.
Het lijkt me beter dat woorden gewoon naar hun betekenis gebruikt worden ten bate van het onderscheiden vermogen en mensen ophouden met hun propagandistisch begripsverwarring ten bate van stemmingmakerij en hun politieke doelen.quote:Op woensdag 17 juli 2019 13:41 schreef nixxx het volgende:
[..]
Of je moet je definitie van racisme wat veranderen.
Dat is een ander probleem, en oordelen zijn lang niet altijd een probleem. Het ontgaat mij bijvoorbeeld waarom Polen en Bulgaren net zo'n goede kans op een positief antwoord zouden moeten maken. Als je zoals de meesten geen of gebrekkig Nederlands spreekt en op een vakantiepark bivakkeert dan is het maar de vraag hoe lang zo iemand dat gaat volhouden en of dat als werkgever wel een goede investering voor de lange termijn is.quote:Wat je wel kunt stellen is dat (voor)oordelen blijkbaar een rol spelen.
Denk ik ook. Een gemiddelde aannemer die HR naar eigen inzicht invult, zal meer vooroordelen hebben over Polen en Turken en Marokkanen, dan een beursgenoteerd bedrijf met corporate recruiter etc.quote:Op woensdag 17 juli 2019 13:57 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Is ook meer een probleem van lageropgeleiden heb ik het idee. Als je een beetje een degelijke studie hebt dan overstijg je eventuele vooroordelen van werkgevers (dat je te lui bent om op te komen dagen of de boel leegrooft zal geen overweging zijn bij hoger aangeschreven functies, maar in een magazijn wel). In sommige sectoren kun je je achtergrond zelfs nog als pluspunt opvoeren, maar ik begrijp dat jij ingenieur bent? Dat zal daar ook wel weer meevallen.
Lex Thijssen en Marcel Coenders van de Universiteit Utrecht en Bram Lancee van de Universiteit van Amsterdam denken daar blijkbaar heel erg anders over.quote:Op woensdag 17 juli 2019 14:53 schreef Karina het volgende:
Huh ik krijg na 50 brieven/sollicitaties niet eens een positief antwoord, ik vind een score van 3,3 supergoed.
En wat is 50x zoveel brieven moeten schrijven danquote:Op woensdag 17 juli 2019 15:02 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Lex Thijssen en Marcel Coenders van de Universiteit Utrecht en Bram Lancee van de Universiteit van Amsterdam denken daar blijkbaar heel erg anders over.
1 brief meer (moeten) schrijven wordt gezien als bewijs voor discriminatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |