abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_176824286
quote:
Bijna de helft van 78 willekeurig gebelde uitzendbureaus werkt mee aan discriminatie op afkomst. Dat meldt consumentenprogramma Radar. De uitzendbureaus zijn bereid om geen Turken, Marokkanen of Surinamers aan te dragen voor een baan als een opdrachtgever daarom vraagt.

Redacteuren van het tv-programma deden zich voor als opdrachtgever en vroegen het uitzendbureau om personeel te zoeken voor een callcenter. Maar het mochten geen Turken, Marokkanen of Surinamers zijn. Daar hadden ze slechte ervaringen mee gehad, zeiden ze.

In de uitzending, die vanavond is te zien, zijn verschillende telefoongesprekken te horen waarin de uitzendbureaus reageren op het verzoek om te discrimineren. "Mag ik eigenlijk niets van vinden en zeggen, maar ik snap het", klinkt het. Of: "Ik mag het niet hardop zeggen, maar ik heb het gehoord." Een andere reactie is: "We mogen natuurlijk niet discrimineren, maar we gaan er wel rekening mee houden."

Daarmee zijn de uitzendbureaus in overtreding. "Dit is bij wet verboden" zegt Adriana van Dooijeweert van het College voor de Rechten van de Mens in de uitzending. "Dit is geregeld in de Algemene Wet Gelijke Behandeling. Wat opvalt is dat ze weten dat ze discrimineren en het toch doen. De wet aan hun laars lappen."

Onacceptabel

"Dit is onacceptabel en teleurstellend", reageert directeur Jurriën Koops van de branchevereniging van uitzendbureaus ABU. "We moeten onze leden blijven informeren en trainen. Discriminatie is een hardnekkig probleem, het vraagt om een cultuuromslag. Wij blijven daarop inzetten."

Radar belde 78 uitzendbureaus in de provinciehoofdsteden van Nederland. Van de gebelde uitzendbureaus wilde 47 procent meewerken aan de discriminatie. Ruim een derde (36 procent) liet meteen duidelijk weten dat niet te doen en 14 procent liet het min of meer in het midden en legde de verantwoordelijkheid bij de opdrachtgever. Die moest dan maar kiezen tussen de kandidaten die voorgedragen zouden worden.

"Het blijft heftig om te horen hoe groepen worden uitgesloten", zegt Iris Andriessen van het Sociaal en Cultureel Planbureau in de uitzending. Wel ziet zij ook nog iets positiefs. In 2011 deed zij een vergelijkbaar onderzoek. "Toen zei 15 procent nee tegen het verzoek. Het is positief dat dat cijfer flink is gestegen."
https://nos.nl/artikel/22(...)lcenter-dat-kan.html

Het is niet eerlijk voor diegene die wel de juiste mentaliteit hebben, maar ik begrijp het wel. Als ik naar mijn persoonlijke aanrakingen kijk, is het schrikbarend hoevaak het misgaat met deze bevolkingsgroepen op werkgebied. Geen inzet, vaak afwezig, snel grote bek en weinig algemene kennis. Als je van de 10 uitzendkrachten met deze afkomst, 8 heb gehad met deze foute instelling, krijg je inderdaad vooroordelen gebaseerd op ervaringen.
pi_176824441
Dus uitzendbureau's moeten cv's van Turken, Marokkanen en Surinamers wel doorsturen, waarna de opdrachtgever ze regelrecht in de vuilnisbak gooit.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_176824466
Er is in het verleden al een aantal medewerkers van een uitzendbureau en de AH To Go veroordeeld om precies deze reden. De werkgevers vroegen bij het uitzendbureau om 'minder Marokkanen' of 'niet alleen maar Marokkanen' en medewerkers van het uitzendbureau gingen daarmee akkoord. Ondanks dat de AH To Go in die periode nog steeds een aantal Marokkanen had aangenomen, werden ze veroordeeld.

Lijkt me een lastig dilemma voor medewerkers van een uitzendbureau.
pi_176824504
Het is natuurlijk wel fout om bevolkingsgroepen uit te sluiten, maar men zou ook eens in mogen gaan op de vraag waarom. Het is niet puur racistisch want andere etniciteiten zijn wel welkom, dus het bedrijf/bureau heeft niets tegen op andere afkomsten.
  maandag 29 januari 2018 @ 19:31:51 #5
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176824513
Het heeft weinig zin als uitzendbureau om niet te discrimineren, want als je er wel type persoon x heen stuurt, wordt die net zo hard teruggestuurd. Zonde van de tijd en de moeite. Het is uiteindelijk het inlenende bedrijf dat beslist wie er wel of niet komt te werken, en dus degene die al dan niet discrimineert.

Verder is bij die groep aantoonbaar iets niet in de haak, waardoor je het ze niet helemaal kwalijk kunt nemen dat ze discrimineren.
Ook is er in de flexwet het e.e.a. mis. Een uitzendbureau zou moeten kunnen garanderen dat ze iemand met de juiste kwaliteiten sturen, maar ze moeten nu hun uitzendkrachten zoveel mogelijk aan het werk zetten anders kost het geld, dus zullen ze de kwaliteit niet altijd in het oog houden. Intakegesprekken etc zijn ook minder.
pi_176824546
Geen last van gelukkig. Onlangs nog aangenomen voor een baan.
pi_176824559
Zou het meeste van dat spul ook niet aannemen hoor.
De kans dat je net een paar goeie hebt is gewoon heel klein, zeker als je al een paar slechte ervaringen hebt gehad.
-XOXO-
pi_176824561
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:29 schreef spijkerbroek het volgende:
Dus uitzendbureau's moeten cv's van Turken, Marokkanen en Surinamers wel doorsturen, waarna de opdrachtgever ze regelrecht in de vuilnisbak gooit.
En is het voor jongens en meiden gelijk?
Ik geloof dat daar ook nog onderscheid in wordt gemaakt.
De meiden zijn vaak representatiever, goed gekleed (geen trainingspak) maar mantelpak of nette broek en bloesje, goede manieren en zeer beleefd.

Bij mij op kantoor werken veel Marokkaanse meiden en geen enkele Marokkaanse jongen.

Tevens bewijs:

quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:32 schreef Maghrebijnse het volgende:
5 Ferrari's op videoband!
pi_176824590
Met vragen om ‘mensen met bewezen goede motivatie en staat van dienst’ sluit je alle jonkies uit, dus das ook niet ideaal.
Een uitzendbureau kan echter wel zelf bedenken of ze denken dat een kandidaat geschikt is.
  maandag 29 januari 2018 @ 19:34:39 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176824595
Ik ken een werkgever die heel eerlijk zei geen Marokkanen meer in dienst te nemen. "Want of ze stelen de spullen onder de kont vandaan, of ze melden zich na één week werken weer ziek".

Die werkgever, dat was dus zelf een Marokkaan!
The End Times are wild
pi_176824631
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:34 schreef LXIV het volgende:
Ik ken een werkgever die heel eerlijk zei geen Marokkanen meer in dienst te nemen. "Want of ze stelen de spullen onder de kont vandaan, of ze melden zich na één week werken weer ziek".

NEE :o
pi_176824680
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:34 schreef LXIV het volgende:

En jij? Heb je aangifte van discriminatie gedaan tegen deze persoon?
5 Ferrari's op videoband!
pi_176824695
Werkgevers zijn heel praktisch ingesteld, dat moet ook wel om je zaak draaiende te houden. Zodra iets slecht is voor hun bedrijf, proberen ze dat te vermijden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 29 januari 2018 @ 19:38:08 #14
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_176824701
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:33 schreef datismijnmening het volgende:
Zou het meeste van dat spul ook niet aannemen hoor.
De kans dat je net een paar goeie hebt is gewoon heel klein, zeker als je al een paar slechte ervaringen hebt gehad.
“Dat spul” man man
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_176824710
Liever wat doen aan dat volk met een kutinstelling, dan de werkgevers die er over klagen.

Problemen aanpakken bij de bron.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 29 januari 2018 @ 19:39:34 #16
28033 Pek
je moet wat
pi_176824742
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:32 schreef Maghrebijnse het volgende:
Moslima's doen het inderdaad goed, promoveren op het werk enzo. De mannetjes komen niet verder dan een schoonmaakjob :')
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_176824746
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:37 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Dan kun je elke ah, jumbo, plus, c1000, coöp, Lidl en Aldi gaan aangeven, overal hangen blaadjes personeel gezocht tot 21 jaar (of soms zelfs tussen de 16 en 18 jaar). Is bijna niet tegen te houden.
pi_176824753
25 Marokkanen bij mijn werkgever in dienst gehad, 24 moeten ontslaan. Tot mannetjes die door een ongeluk in het ziekenhuis belandden, waarop hun leaseauto bleek te fungeren als pendelbus naar Marokko. Niet zo heel vreemd dat je dan een keer onderscheid maakt.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  maandag 29 januari 2018 @ 19:40:07 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176824757
quote:

[..]

Haha. hoe kan hij nu discrimineren als hij zelf een Marokkaan is. Racisme is voor die blanke tatta's. bovendien ben ik geen snitch.
The End Times are wild
  maandag 29 januari 2018 @ 19:40:31 #20
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176824765
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:29 schreef spijkerbroek het volgende:
Correct.

Zinloos stukje wetgeving. Heeft nauwelijks effect, niet te controleren en doet de ondernemersvrijheid nogal geweld aan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_176824766
quote:

[..]

Kan dat wel, als je zelf niet slachtoffer bent (of benadeelde)?
pi_176824784
quote:
10s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:39 schreef Pek het volgende:

[..]

Moslima's doen het inderdaad goed, promoveren op het werk enzo. De mannetjes komen niet verder dan een schoonmaakjob :')
Niet allemaal, maar heel veel wel helaas.
pi_176824787
quote:
7s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:39 schreef nostra het volgende:
25 Marokkanen bij mijn werkgever in dienst gehad, 24 moeten ontslaan. Tot mannetjes die door een ongeluk in het ziekenhuis belandden, waarop hun leaseauto bleek te fungeren als pendelbus naar Marokko. Niet zo heel vreemd dat je dan een keer onderscheid maakt.
Zeker allemaal mannen? :r
pi_176824798
Het topic die je je wist die zou komen.

Maar hoe zou het toch komen, dit soort onwelwillendheid?
pi_176824804
Ja toch je weet zelluf. hollanders kk racisten. Kk kaas.

Maar ik begrijp die ondernemers wel. Zolang ze in de eeuwige slachtofferrol blijven en nooit een greintje verantwoordelijkheidsgevoel en zelfkritiek kweken, is het gewoon een onuitstaanbaar volk over het algemeen. Ja er zijn goeie. Ja er zijn hele slechte. Maar dit is gewoon waar over de gemiddelde Marokkaan en heel Nederland denkt zo. Alleen dat laatste al is nog een goede reden voor een ondernemer om geen Marokkanen aan te nemen. Het is niet goed voor je bedrijfsimago.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')