abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187965870
quote:
Zoveel brieven moet je extra schrijven met een andere etnische achtergrond

Of je bijvoorbeeld een Marokkaanse, Turkse of Surinaamse achtergrond hebt, bepaalt hoeveel sollicitatiebrieven je moet sturen voordat je een positieve reactie krijgt. De ene groep wordt meer gediscrimineerd door werkgevers dan de andere, blijkt uit nieuw Nederlands onderzoek.

Dat er wordt gediscrimineerd op de arbeidsmarkt is al langer bekend, maar minder bekend was hoe het zit met de verschillen tussen bevolkingsgroepen. Hiernaar is onderzoek gedaan door Lex Thijssen en Marcel Coenders van de Universiteit Utrecht en Bram Lancee van de Universiteit van Amsterdam.

De wetenschappers richtten zich - met hulp van duizenden nepsollicitaties - op de kansen van jonge werkzoekenden tussen de 23 en de 25 jaar, omdat juist de start van je carrière zo bepalend kan zijn voor je verdere toekomst.
Cv verbeteren helpt niet

Onderzoeker Lex Thijssen vertelt dat de kans dat iemand een reactie op zijn sollicitatie krijgt, sterk afhankelijk is van zijn afkomst. "We zien met name dat mensen met een niet-westerse achtergrond 40 procent minder vaak gecontacteerd worden dan anderen."

En die discriminatie kun je niet tegengaan door je cv te versterken met extra vaardigheden of ervaring, zegt hij. "Zelfs al heb je deze dingen extra gedaan, word je in dezelfde mate gediscrimineerd als wanneer je dat niet hebt gedaan."

Kansen via stages

Een van de mogelijkheden om de situatie te verbeteren, zouden stages kunnen zijn, maar ook andere creatieve vormen kunnen helpen.

Een leerbedrijf in Den Haag dat stukadoors opleidt, laat potentiële opdrachtgevers kiezen uit een aantal gestuukte voorbeeldmuren, zonder de naam van de leerling erbij. Peet Traub van het bedrijf Traub Stuc vertelt dat het werkt. "Negentig procent van mijn werknemers hebben een allochtone achternaam, die komen gewoon aan een baan. Er zijn vooroordelen, die neem je alleen maar weg door te laten zien dat het anders is."

Hij zegt ook dat werkgevers in de eerste periode niet hoeven te betalen voor de uitzendkrachten. "In de eerste periode geven we ze gratis mee, de werkgever wordt er gelukkiger van. Dan word je een onmisbare allochtoon."

Wetenschapper Thijssen wil meer onderzoek doen naar het effect van andere manieren van solliciteren, zoals stages. "Een stage kan ervoor zorgen om in alle vrijheid te kijken hoe iemand functioneert, zonder dat meteen iemand aangenomen moet worden. Dat zorgt ervoor dat vooroordelen en stereotypen weggenomen kunnen worden."

Het aantal brieven dat iemand met een autochtone achtergrond moet schrijven om een positieve reactie te krijgen ligt op 2,2. Mensen met een Poolse achtergrond hebben tweeënhalve brief nodig en Bulgaren 2,9. Sollicitanten met een Turkse achtergrond 3,2 brieven en Marokkaanse 3,3.

De marge bij Surinaamse en Antilliaanse mensen is wat groter, omdat de onderzoekers niet per etniciteit evenveel sollicitaties verstuurden. Sollicitanten met een Surinaamse achtergrond zitten tussen de 2,8 en 3,9 brieven en Antilliaans tussen de 3,7 en 6,9.

De onderzoekers vergeleken 35 etnische groepen met elkaar, die allen de Nederlandse nationaliteit hebben, maar dus ook een westerse of niet-westerse achtergrond. Ze verstuurden ruim 4200 fictieve sollicitaties in tien verschillende beroepsgroepen in het lager- en middensegment, van kok tot softwareontwikkelaar.

Belangrijk om te weten: ten tijde van het onderzoek (2016-2018) ging het goed met de economie. Mocht het weer slechter gaan, dan moet je als werkzoekende meer moeite doen. De absolute verschillen in het aantal verzonden sollicitaties worden dan snel groter.
https://nos.nl/op3/artike(...)che-achtergrond.html

quote:
Het aantal brieven dat iemand met een autochtone achtergrond moet schrijven om een positieve reactie te krijgen ligt op 2,2. Mensen met een Poolse achtergrond hebben tweeënhalve brief nodig en Bulgaren 2,9. Sollicitanten met een Turkse achtergrond 3,2 brieven en Marokkaanse 3,3.
Ik verwachtte schokkende cijfers van deze wetenschappers die deze heuse discriminatie zouden duidelijk maken.

Een Turk en/of Marokkaan moet dus gemiddeld 1 brief meer schrijven.

Het is wat.

En ik vraag me af : hoeveel brieven zouden Nederlanders (met duidelijke Nederlandse achternaam) moeten schrijven om in bijvoorbeeld Turkije, Marokko of Bulgarije aan de bak te komen?
pi_187965963
Tja, ik woon in een gebied met veel landbouw en glastuinbouw. Daar hoef ik echt niet voor te solliciteren als er ook 10 Polen zijn die dat werk ook willen doen. Die zeuren niet als ze 14 uur per dag maken onder kutomstandigheden.

Is dat dan ook discriminatie?
pi_187965981
Ik heb een Surinaamse achtergrond en heb nog nooit een sollicitatiebrief geschreven. Ik zet mijn cv online en dan vragen bedrijven of ik bij hen wil komen werken. Mijn Surinaamse achternaam en mijn pasfoto zijn gewoon zichtbaar.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_187966068
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:23 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

https://nos.nl/op3/artike(...)che-achtergrond.html
[..]

Ik verwachtte schokkende cijfers van deze wetenschappers die deze heuse discriminatie zouden duidelijk maken.

Een Turk en/of Marokkaan moet dus gemiddeld 1 brief meer schrijven.

Het is wat.
50% meer moeite dus om een positieve reactie te krijgen. Dan heb je nog geen baan hè ;)
quote:
En ik vraag me af : hoeveel brieven zouden Nederlanders (met duidelijke Nederlandse achternaam) moeten schrijven om in bijvoorbeeld Turkije, Marokko of Bulgarije aan de bak te komen?
Vast ook meer moeite en dat is ook verkeerd.
pi_187966078
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:30 schreef Antonov89 het volgende:
Tja, ik woon in een gebied met veel landbouw en glastuinbouw. Daar hoef ik echt niet voor te solliciteren als er ook 10 Polen zijn die dat werk ook willen doen. Die zeuren niet als ze 14 uur per dag maken onder kutomstandigheden.

Is dat dan ook discriminatie?
Wil je daar dan solliciteren dan voor dat werk?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_187966123
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:40 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Wil je daar dan solliciteren dan voor dat werk?
2 jaar geleden wel toen in werkloos was. Nu niet meer.
pi_187966141
Heb altijd sollicitatiebrieven geschreven maar nooit werd ik gevraagd voor een gesprek. Uiteindelijk via uitzendbaantjes aan een vast contract gekomen. }:|
pi_187966148
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik heb een Surinaamse achtergrond en heb nog nooit een sollicitatiebrief geschreven. Ik zet mijn cv online en dan vragen bedrijven of ik bij hen wil komen werken. Mijn Surinaamse achternaam en mijn pasfoto zijn gewoon zichtbaar.
Wat zijn typische Surinaamse achternamen?
ROBODEMONS..................|:(
pi_187966157
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:39 schreef DJKoster het volgende:

[..]

...........

Vast ook meer moeite en dat is ook verkeerd.
Verkeerd omdat je voor je Turkse/ Marokkaanse en/of Bulgaarse bedrijf liever een Turk, Marokkaan en/of Bulgaar hebt?
pi_187966160
Een baan krijgen via een sollicitatie.. is dat niet erg 1990?

Het is mij in ieder geval maar een keer gelukt, voor een stage.

Alle andere banen met een kruiwagen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 17 juli 2019 @ 12:48:20 #11
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_187966181
Ah, onze universiteiten hebben weer wat mooie, racistische bullshit onderzoekjes geproduceerd. Met nepsollicitaties. :') Super wetenschappelijk allemaal.
pi_187966200
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:48 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ah, onze universiteiten hebben weer wat mooie, racistische bullshit onderzoekjes geproduceerd. Met nepsollicitaties. :') Super wetenschappelijk allemaal.
Precies wat ik (na het lezen) dacht.
pi_187966226
quote:
YEP! Alles om de witman maar weer in een hoek te kunnen duwen....
  woensdag 17 juli 2019 @ 12:57:58 #14
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_187966331
Bij o.a. de politie geraak je dan weer sneller aan een baan en zodra je aangenomen bent stroom je ook sneller door naar de top als allochtoon...
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_187966399
En hoe zit het met arbeidsbeperkten? Over hen hoor je nooit wat
FOK! is net een groot tijdschrift
  woensdag 17 juli 2019 @ 13:02:35 #16
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_187966400
quote:
Wetenschapper Thijssen wil meer onderzoek doen naar het effect van andere manieren van solliciteren, zoals stages. "Een stage kan ervoor zorgen om in alle vrijheid te kijken hoe iemand functioneert, zonder dat meteen iemand aangenomen moet worden. Dat zorgt ervoor dat vooroordelen en stereotypen weggenomen kunnen worden."
JAAAA MEER STAGES!!! _O- _O- _O-
  woensdag 17 juli 2019 @ 13:03:45 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_187966415
Nog onderzoek gedaan naar leeftijd?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_187966433
je CV pimpen werkt ook niet _O-

quote:
En die discriminatie kun je niet tegengaan door je cv te versterken met extra vaardigheden of ervaring, zegt hij. "Zelfs al heb je deze dingen extra gedaan, word je in dezelfde mate gediscrimineerd als wanneer je dat niet hebt gedaan."
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_187966444
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 13:02 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

JAAAA MEER STAGES!!! _O- _O- _O-
gratis arbeid *O*
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_187966445
Gewoon je brief lekker kort houden.

hey

hep u werk voor mijn?

grtz Mo

Zoiets moet volstaan.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_187966523
We hadden vorige week al een soortgelijk topic: NWS / Uitzendbureau's werken mee aan discriminatie

Ik haalde toen deze eerdere topics aan:
juli 2017: NWS / Nederlandse crimineel eerder op gesprek dan migrant zonder strafblad
januari: 2018: NWS / Liever geen Marokkaan in dienst

Het "nieuws" in de OP is gewoon oude wijn in nieuwe zakken. Helaas beperkt de NOS zich weer tot het gebruikelijke slachtoffer-verhaal. Degenen die meer moeite moeten doen voor een baan en die last hebben van vooroordelen, worden gediscrimineerd. Geen woord over de achterliggende oorzaken.

Droom lekker verder.
pi_187966567
quote:
Ik word ook meteen wat achterdochtig. Vooral omdat ze het onderzoeken van het verschil tussen Surinamers en Antillianen dan weer verpest hebben.

Als de Surinamers het beter doen dan de Antillianen, Turken en Marokkanen dan zou ik zeggen dat blijkbaar racisme niet of nauwelijks een rol speelt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 17 juli 2019 @ 13:14:40 #23
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_187966643
"iek niet egt werk zoeken maar moet brief schrijfen voor uwv"
pi_187966648
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 13:11 schreef Weltschmerz het volgende:

Als de Surinamers het beter doen dan de Antillianen, Turken en Marokkanen dan zou ik zeggen dat blijkbaar racisme niet of nauwelijks een rol speelt.
hoe trek je deze conclusie?
quote:
11s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:45 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Wat zijn typische Surinaamse achternamen?
https://www.vernoeming.nl/101-deugdzame-surinaamse-achternamen

_O- _O- 8} oO/

quote:
Als toegift tien nogal pijnlijke namen, zeker als je bedenkt dat het om voormalige slaven gaat:

Gehoorzaam
Goedkoop
Nederig
Nikker
Onderwerping
Tam
Traagheid
Wedergevonden
Weiger
Zeldenrust
-Rabia Al-Basri
pi_187966674
quote:
Ja, of het werkt averechts natuurlijk. Zoals ook al het geval bleek bij het door onderzoekers zo bejubelde anonieme solliciteren...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')