Ah oké dankjewel.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 22:15 schreef ACT-F het volgende:
Role of the drinking driver in traffic accidents
Mocht je dat onderzoek, of samenvattingen daarvan, doorlezen dan kom je tot de conclusie dat invloed van alcohol op rijgedrag je niet op alcoholpromillage kan baseren en dat de hele wetgeving daaromtrent juridisch brandhout isquote:
Ah bijzonder.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 22:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Mocht je dat onderzoek, of samenvattingen daarvan, doorlezen dan kom je tot de conclusie dat invloed van alcohol op rijgedrag je niet op alcoholpromillage kan baseren en dat de hele wetgeving daaromtrent juridisch brandhout is
Het was ook een heel uitgebreid en kostbaar onderzoek, zeer degelijk uitgevoerd overigens. Het grote probleem is dat iedereen zeer uiteenlopend reageert waardoor je niet zomaar een gemiddelde ervan kan nemen. Het onderzoek lag zelfs in het voordeel van de regelmatige drinker c.q. alcoholist die een tolerantie opbouwt waardoor alcohol minder invloed heeft op het rijgedrag. Men heeft een stelling genomen dat een regelmatige drinker vaker met drank op aan het verkeer zal deelnemen waardoor het risico op hetzelfde zou uitkomen als de gematigde drinker die minder snel met drank aan het verkeer zou deelnemen. Het is echter een stelling en geen bewezen feit voor een individueel geval, waardoor het strafrechtelijk niet te bewijzen valt dat een persoon regelmatig met drank op rijdt. Iemand die gepakt is kan met een goede advocaat de hele wet onderuithalen waardoor we teruggeworpen worden naar de jaren '70 toen je pas bekeurd kon worden als je daadwerkelijk gevaarlijk rijgedrag vertoonde. Wat dat betreft is het knap dat de wet al ruim 40 jaar stand houdt.quote:
twee wijntjesquote:Op dinsdag 16 juli 2019 18:28 schreef Gunner het volgende:
Volgens een andere bron waren het “twee wijntjes”. Dan weegt hij vast 35 kilogram als je dan al teveel blaast.
Dus omdat het niet altijd gevaarlijk is kan je het niet verbieden? Ik vraag me dat sterk af.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 22:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Mocht je dat onderzoek, of samenvattingen daarvan, doorlezen dan kom je tot de conclusie dat invloed van alcohol op rijgedrag je niet op alcoholpromillage kan baseren en dat de hele wetgeving daaromtrent juridisch brandhout is
Vier doden binnen je vriendengroep door drank in het verkeer? Dat is wel absurd veel aangezien er zo'n 100-150 doden per jaar in het verkeer vallen die alcoholgerelateerd zijn.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 18:45 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Vier doden in mn vriendenkring.. allemaal losstaand van elkaar..
Heeft die onder een steen gelegen, wat mij betreft was die al zwaar in het geding.quote:Op donderdag 18 juli 2019 12:28 schreef ikweethetookniet het volgende:
Schandaal op schandaal: ‘VVD kan zo niet verder’![]()
![]()
VVD-kamerlid Wybren van Haga is met drank op achter het stuur gesnapt. Volgens hoofdredacteur Paul Jansen komt de geloofwaardigheid van de partij ernstig in het geding.
https://www.telegraaf.nl/(...)d-kan-zo-niet-verder
Ik vind de VVD nog net zo geloofwaardig als altijd. De mentaliteit achter het beleid komt logischerwijs ook terug bij de belangrijke partijleden, dan kan het niemand verbazen dat het een bende oplichters, leugenaars, fraudeurs en asocialen blijkt.quote:Op donderdag 18 juli 2019 12:28 schreef ikweethetookniet het volgende:
Schandaal op schandaal: ‘VVD kan zo niet verder’![]()
![]()
VVD-kamerlid Wybren van Haga is met drank op achter het stuur gesnapt. Volgens hoofdredacteur Paul Jansen komt de geloofwaardigheid van de partij ernstig in het geding.
https://www.telegraaf.nl/(...)d-kan-zo-niet-verder
Afhankelijk van waar je woont hoeft het niet extreem veel te zijn.quote:Op donderdag 18 juli 2019 12:36 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Vier doden binnen je vriendengroep door drank in het verkeer? Dat is wel absurd veel aangezien er zo'n 100-150 doden per jaar in het verkeer vallen die alcoholgerelateerd zijn.
Als je in België woont niet nee.quote:Op donderdag 18 juli 2019 14:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Afhankelijk van waar je woont hoeft het niet extreem veel te zijn.
Komen in bepaalde regio's zo veel meer mensen om in het verkeer door alcohol dan in andere regio's? En dan nog is vier verschillende ongelukken een bizar groot aantal.quote:Op donderdag 18 juli 2019 14:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Afhankelijk van waar je woont hoeft het niet extreem veel te zijn.
Ja, in buitengebieden op het platteland waarschijnlijk meer dan in de (rand)stad, maar omdat het veel dunner bevolkt is is de kans ook groter dat je iemand kent.quote:Op donderdag 18 juli 2019 15:00 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Komen in bepaalde regio's zo veel meer mensen om in het verkeer door alcohol dan in andere regio's? En dan nog is vier verschillende ongelukken een bizar groot aantal.
Dat betekent niet automatisch dat er veel doden in het verkeer vallen in België door alcoholgebruik.quote:Op donderdag 18 juli 2019 15:00 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Als je in België woont niet nee.
Daar is alcohol in het verkeer nog schering en inslag.
1 op 4 Belgen met alcohol achter het stuur
Misschien als men genoeg achter de kiezen heeft, maakt het niet meer zoveel uit?quote:Op donderdag 18 juli 2019 15:25 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Dat betekent niet automatisch dat er veel doden in het verkeer vallen in België door alcoholgebruik.
De uitleg staat ook een paar posts eronder:quote:Op donderdag 18 juli 2019 12:31 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dus omdat het niet altijd gevaarlijk is kan je het niet verbieden? Ik vraag me dat sterk af.
Snelheidsovertredingen zijn ook niet altijd even gevaarlijk, sommigen hebben meer controle dan anderen over hun auto en op sommige wegen kan je veiliger hardrijden dan op andere wegen. Toch is er gewoon één lijn getrokken. Ik vermoed dat dat met alcohol eender is.
Ik snap het punt hoor, ik ben het alleen niet met je eens dat je alcohol in het verkeer niet kunt verbieden puur omdat het bij de een meer gevaar oplevert dan bij de ander.quote:Op donderdag 18 juli 2019 17:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De uitleg staat ook een paar posts eronder:
NWS / VVD'er Van Haga gepakt met te veel alcohol
Het is überhaupt niet te verbieden omdat het lichaam zelf ook alcohol aanmaakt, dus het probleem is niet zwart/wit te benaderen in de zin van wel of geen alcohol gemeten. Men heeft om die reden onderzoek moeten doen boven welke promillage iedereen negatief beïnvloed wordt. Dat bleek niet mogelijk vanwege de enorme verschillen, want je kunt iemand niet bestraffen als er geen negatief effect is ondanks dat die boven een bepaalde promillage zit. Vandaar dat men gesteld heeft dat regelmatige drinkers gemiddeld meer met drank op aan het verkeer deelnemen en op die manier de risico's gelijk getrokken. Daaruit is uitgekomen dat het omslagpunt ergens tussen de 0,5 en 0,8 promille moet zitten. Daarom zie je dat sommige landen 0,5 hanteren en de andere weer 0,8.quote:Op donderdag 18 juli 2019 17:36 schreef Drekkoning het volgende:
Ik snap het punt hoor, ik ben het alleen niet met je eens dat je alcohol in het verkeer niet kunt verbieden puur omdat het bij de een meer gevaar oplevert dan bij de ander.
Natuurlijk kan je wel iemand bestraffen ook als er geen negatief effect is. Als rijden met meer dan 0.2 niet is toegestaan, dan is dat gewoon strafbaar, ongeacht de effecten die per persoon verschillen.quote:Op donderdag 18 juli 2019 17:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is überhaupt niet te verbieden omdat het lichaam zelf ook alcohol aanmaakt, dus het probleem is niet zwart/wit te benaderen in de zin van wel of geen alcohol gemeten. Men heeft om die reden onderzoek moeten doen boven welke promillage iedereen negatief beïnvloed wordt. Dat bleek niet mogelijk vanwege de enorme verschillen, want je kunt iemand niet bestraffen als er geen negatief effect is ondanks dat die boven een bepaalde promillage zit. Vandaar dat men gesteld heeft dat regelmatige drinkers gemiddeld meer met drank op aan het verkeer deelnemen en op die manier de risico's gelijk getrokken. Daaruit is uitgekomen dat het omslagpunt ergens tussen de 0,5 en 0,8 promille moet zitten. Daarom zie je dat sommige landen 0,5 hanteren en de andere weer 0,8.
Je kunt te allen tijde een wet maken die iets verbiedt, maar als er geen of onvoldoende rechtsgrond is kan een rechter een dergelijke wet weer ongedaan maken. Je moet natuurlijk wel van goede huize komen om zoiets aan te tonen, want een rechter schrapt niet zomaar een wet. Er is altijd een spanningsveld tussen maatschappelijke onwenselijkheid en juridische haalbaarheid. In geval van alcohol in het verkeer ligt de huidige wetgeving in donkergrijs gebied, maar ondanks dat houdt de wet al ruim 40 jaar vol. Dat kan komen door sociale druk om er niet tegenin te gaan i.v.m. de maatschappelijke onwenselijkheid van alcohol in het verkeer, maar ik vermoed eerder dat het algemeen onbekend is hoe deze wet tot stand is gekomen.quote:Op donderdag 18 juli 2019 19:26 schreef Drekkoning het volgende:
Natuurlijk kan je wel iemand bestraffen ook als er geen negatief effect is.
Ben ik het niet mee eens. Nogmaals, hardrijden levert ook niet altijd gevaar op. Kan ik daarmee ook naar de rechter stappen en worden vervolgens de snelheidsregels afgeschaft? Lijkt me niet.quote:Op donderdag 18 juli 2019 22:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je kunt te allen tijde een wet maken die iets verbiedt, maar als er geen of onvoldoende rechtsgrond is kan een rechter een dergelijke wet weer ongedaan maken. Je moet natuurlijk wel van goede huize komen om zoiets aan te tonen, want een rechter schrapt niet zomaar een wet. Er is altijd een spanningsveld tussen maatschappelijke onwenselijkheid en juridische haalbaarheid. In geval van alcohol in het verkeer ligt de huidige wetgeving in donkergrijs gebied, maar ondanks dat houdt de wet al ruim 40 jaar vol. Dat kan komen door sociale druk om er niet tegenin te gaan i.v.m. de maatschappelijke onwenselijkheid van alcohol in het verkeer, maar ik vermoed eerder dat het algemeen onbekend is hoe deze wet tot stand is gekomen.
Je kunt altijd naar de rechter stappen, maar je zult een goed verhaal moeten hebben. Feitelijk heb je gelijk dat een absolute snelheidslimiet arbitrair is en geen enkele wetenschappelijke onderbouwing heeft. Maar het opheffen van snelheidslimieten heeft ook weer nadelen omdat enkelen helemaal losgaan en daarmee roekeloos worden. Als jij de rechter kan overtuigen dat overige wetten daar voldoende middelen tegen bieden, zoals artikel 5 van de WVW of artikel 19 van de RVV dan is het niet ondenkbaar dat een rechter daarin meegaat. Zolang niemand een proefproces opstart verandert er sowieso niets. Recht is iets veranderlijks en wordt uiteindelijk door de burger gemaakt of gekraakt.quote:Op donderdag 18 juli 2019 22:52 schreef Drekkoning het volgende:
hardrijden levert ook niet altijd gevaar op. Kan ik daarmee ook naar de rechter stappen en worden vervolgens de snelheidsregels afgeschaft?
Let’s agree to disagree danquote:Op donderdag 18 juli 2019 23:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je kunt altijd naar de rechter stappen, maar je zult een goed verhaal moeten hebben. Feitelijk heb je gelijk dat een absolute snelheidslimiet arbitrair is en geen enkele wetenschappelijke onderbouwing heeft. Maar het opheffen van snelheidslimieten heeft ook weer nadelen omdat enkelen helemaal losgaan en daarmee roekeloos worden. Als jij de rechter kan overtuigen dat overige wetten daar voldoende middelen tegen bieden, zoals artikel 5 van de WVW of artikel 19 van de RVV dan is het niet ondenkbaar dat een rechter daarin meegaat. Zolang niemand een proefproces opstart verandert er sowieso niets. Recht is iets veranderlijks en wordt uiteindelijk door de burger gemaakt of gekraakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |