https://www.ad.nl/politie(...).co/Aqi8v6dVCq?amp=1quote:Peiling: Rutte III populairder dan ooit
Het kabinet-Rutte III is nog nooit zo populair geweest als nu. Door de recent bereikte akkoorden over pensioen en klimaat stijgt de tevredenheid over Rutte III naar recordhoogte. Toch geloven maar weinig Nederlanders dat alle klimaatmaatregelen voor iedereen betaalbaar zullen zijn.
Uit de nieuwste peiling van I&O Research blijkt dat 47 procent van de Nederlanders tevreden is over het kabinet-Rutte III, bestaand uit VVD, CDA, D66 en ChristenUnie. Dat is het hoogste populariteitspercentage sinds het aantreden van Rutte III in oktober 2017. Begin dit jaar was nog maar 33 procent van de Nederlanders tevreden over het kabinet.
,,De stijging is opzienbarend’’, zegt onderzoeker Peter Kanne van I&O Research. ,,In februari leek het nog alsof dit kabinet niks voor elkaar kreeg. Een akkoord over pensioenen kwam er maar niet en er was veel verzet tegen ingrijpende klimaatmaatregelen. Nu liggen er plots toch twee grote akkoorden. Veel Nederlanders zijn blij dat het land wordt bestuurd.’’
Vooral het pensioenakkoord is in goede aarde gevallen. ,,Dat FNV-leden hun stem mochten uitbrengen, heeft het draagvlak voor dat akkoord vermoedelijk vergroot’’, zegt Kanne. Ondanks de tevredenheid vertrouwt slechts een derde van de werkenden erop straks een toereikend pensioen te krijgen.
34 procent van de Nederlanders is positief over het Klimaatakkoord, 26 procent is negatief. ,,Bijna alle klimaatmaatregelen kunnen rekenen op steun. Het kabinet heeft succesvol de scherpe kantjes van de oorspronkelijke klimaatplannen gehaald.’’ De nieuwe CO2-heffing voor bedrijven is het populairst. Minder steun is er voor de verhoging van de gasbelasting en het verlagen van de elektriciteitstaks.
Referendum
Opvallend is dat slechts 16 procent van de Nederlanders gelooft dat de klimaatmaatregelen voor iedereen betaalbaar zullen zijn, zoals het kabinet belooft. Ook denkt maar 14 procent dat het klimaatdoel van Parijs (49 procent minder CO2-uitstoot in 2030) door dit Klimaatakkoord wordt gehaald.
De plannen voor democratische vernieuwing van minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) zijn nauwelijks bekend bij het grote publiek. Veel Nederlanders willen dat er een bindend referendum komt, net als een gekozen burgemeester. Maar die maatregelen voert Rutte III niet in.
In de nieuwste I&O-peiling is de VVD nog altijd de grootste partij, gevolgd door Forum voor Democratie.
U mad?quote:Op vrijdag 12 juli 2019 10:19 schreef Klopkoek het volgende:
VVD is geen kalm vaarwater. Dat is de shock doctrine en puur racistische proefballonen. Van KNMI verbieden, universiteiten zuiveren (zijn ze mee bezig) tot dubbel straffen bij buitenlanders.
https://ioresearch.nl/Hom(...)koorden#.XSgvRCVNeEcquote:Politiek cynisme
Ruim zes op de tien Nederlanders (63%) zijn van mening dat politieke partijen alleen geïnteresseerd zijn in hun stem en niet in hun mening, een aandeel van de bevolking dat hetzelfde is als in 2018. De helft van de Nederlanders is van mening dat politici niets begrijpen van wat er in de samenleving leeft en een even groot deel van de Nederlanders is van mening dat ‘mensen zoals ik geen enkele invloed hebben op de regeringspolitiek’.
Kom eens met valide bronnen voor deze zware aantijgingen.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 10:19 schreef Klopkoek het volgende:
VVD is geen kalm vaarwater. Dat is de shock doctrine en puur racistische proefballonen. Van KNMI verbieden, universiteiten zuiveren (zijn ze mee bezig) tot dubbel straffen bij buitenlanders.
Ik vertrouw jouw username ook alleen maar als 3 vrouwen dat onafhankelijk van elkaar beweren.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 11:37 schreef x_PusSy_DeStRoYer_69_X het volgende:
Een onderzoek, net als peilingen, zijn tot de dag van vandaag grote onzin. Ik vertrouw dit soort onderzoeken als er meer dan drie verschillende onderzoekers op zijn gezet, totaal los van elkaar. Het hangt er altijd vanaf welke groep er onderzocht wordt, en een minimale kwantiteit wordt gesteld.
Touché.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 11:52 schreef archito het volgende:
[..]
Ik vertrouw jouw username ook alleen maar als 3 vrouwen onafhankelijk van elkaar beweren.
Peil.nl zal wel een vergelijkbaar onderzoek gaan doen, dat is vaak zo. Dus dan heb je in elk geval 2 onderzoeken. Verder gaat in alle peilingen de VVD omhoog en blijkt al uit meer onderzoeken dat men steeds meer tevreden is over het huidige kabinet. Dus daar hoef je echt geen vraagtekens bij te zetten.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 11:37 schreef x_PusSy_DeStRoYer_69_X het volgende:
Een onderzoek, net als peilingen, zijn tot de dag van vandaag grote onzin. Ik vertrouw dit soort onderzoeken als er meer dan drie verschillende onderzoekers op zijn gezet, totaal los van elkaar. Het hangt er altijd vanaf welke groep er onderzocht wordt, en een minimale kwantiteit wordt gesteld.
Volgens mij lijken mensen eerder behoefte te hebben aan iets vertrouwds en bewezen kwaliteit, als tegenhanger tegen Baudet, Trump, brexit, e.d.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 15:56 schreef Hexagon het volgende:
Overigens denk ik nog steeds niet dat Rutte het nog een keer als lijsttrekker moet gaan proberen.Op een gegeven moment zijn mensen toch gewoon toe aan iets nieuws. Dan kan de val snel gaan.
Maar dat kan ook van een CDA'er of PvdA'er uitgaanquote:Op vrijdag 12 juli 2019 17:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij lijken mensen eerder behoefte te hebben aan iets vertrouwds en bewezen kwaliteit, als tegenhanger tegen Baudet, Trump, brexit, e.d.
Dit.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 10:19 schreef Klopkoek het volgende:
Bewezen kwaliteit? Dit is de grootste bende rukkers uit de vaderlandse geschiedenis bij mekaar. Een beetje de degelijke bestuurderspartijen uithangen terwijl ze zowel van de meeste beleidsterreinen als van de overheidsdiensten zelf een puinhoop hebben gemaakt. Hier en daar weten ambtenaren de zaak nog te redden maar dat is het dan wel.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 17:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij lijken mensen eerder behoefte te hebben aan iets vertrouwds en bewezen kwaliteit, als tegenhanger tegen Baudet, Trump, brexit, e.d.
Ik snap niet zo goed hoe dit positief nieuws kan zijn, behalve voor belanghebbenden....quote:Uit de nieuwste peiling van I&O Research blijkt dat 47 procent van de Nederlanders tevreden is over het kabinet-Rutte III, bestaand uit VVD, CDA, D66 en ChristenUnie. Dat is het hoogste populariteitspercentage sinds het aantreden van Rutte III in oktober 2017. Begin dit jaar was nog maar 33 procent van de Nederlanders tevreden over het kabinet.
Ja, bewezen kwaliteit. Rutte is een uitstekende premier, één van de beste die Nederland ooit gehad heeft. En dat ondanks die valse start met de PVV.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 18:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Bewezen kwaliteit? Dit is de grootste bende rukkers uit de vaderlandse geschiedenis bij mekaar. Een beetje de degelijke bestuurderspartijen uithangen terwijl ze zowel van de meeste beleidsterreinen als van de overheidsdiensten zelf een puinhoop hebben gemaakt. Hier en daar weten ambtenaren de zaak nog te redden maar dat is het dan wel.
Nee, het is een behendig debater en hij lijkt internationaal ook behendig ook al blijven de resultaten uit. Maar dat maakt hem geen goede premier. Er zijn gewoon heel veel dingen heel erg fout gegaan onder zijn leiding.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 18:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, bewezen kwaliteit. Rutte is een uitstekende premier, één van de beste die Nederland ooit gehad heeft. En dat ondanks die valse start met de PVV.
Rutte heeft wel een naam opgebouwd. Je weet wat je aan hem hebt. En hij heeft niet voor niets 3 verkiezingen op rij gewonnen.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 15:56 schreef Hexagon het volgende:
Overigens denk ik nog steeds niet dat Rutte het nog een keer als lijsttrekker moet gaan proberen.Op een gegeven moment zijn mensen toch gewoon toe aan iets nieuws. Dan kan de val snel gaan.
En hoeveel daarvan is hem persoonlijk aan te rekenen?quote:Op vrijdag 12 juli 2019 19:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, het is een behendig debater en hij lijkt internationaal ook behendig ook al blijven de resultaten uit. Maar dat maakt hem geen goede premier. Er zijn gewoon heel veel dingen heel erg fout gegaan onder zijn leiding.
De peilingen zijn echt niet suggestief, daar is de vraag simpel "welke partij zou u vandaag stemmen als er nu tweede kamer verkiezingen zouden zijn?", met als vervolgvraag "welke partijen maken ook nog een kans?"quote:Op zaterdag 13 juli 2019 00:33 schreef Tai-Mai-Shu het volgende:
Volgens mij kun je questionaires zo manipuleren en voorleggen met suggestieve vragen wat leidt tot vvd als populairste.
Ja, echter in het artikeltje staat dus alleen maar dat 47% vd bevolking tevreden is over het kabinet, daar waar begin dit jaar de score 33% was. 47% is minder dan de helft+1 en dus op grond van deze peiling zou deze coalitie niet opnieuw de meerderheid behalen. Even ervan uitgaande dat iedereen die aangaf tevreden te zijn ook op 1 van de partijen van deze coalitie stemt, wat niet per se hoeft natuurlijk, want op punten blijft kritiek bestaan, zoals ook in het artikeltje wordt aangegeven.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 08:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
De peilingen zijn echt niet suggestief, daar is de vraag simpel "welke partij zou u vandaag stemmen als er nu tweede kamer verkiezingen zouden zijn?", met als vervolgvraag "welke partijen maken ook nog een kans?"
Veel neutraler zal een vraag niet worden. En toch staat de VVD ruim bovenaan.
Dat zagen we met Balkenende ook. Opeens had men het met hem gehad en verloor hij dik.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 15:56 schreef Hexagon het volgende:
Eens, dat denk ik ook niet namelijk. En net als je denkt dat Baudet er stevig tegenover staat, diskwalificeerd hij zich weer met die extreme uitspraken. Ik vind niet dat een compromis sluiten moet betekenen dat je naar links moet toebewegen, Wilders is daar heel standvastig in, Baudet zie ik het ook niet doen. Dus Rutte 4 komt eraan.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 13:35 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat zagen we met Balkenende ook. Opeens had men het met hem gehad en verloor hij dik.
Maar het punt is momenteel wel dat er geen opvolger van Rutte klaarstaat. Ja, Dijkhoff, maar die is van dezelfde partij. Dan blijft de VVD de grootste.
Daarbij is de VVD een middenpartij en lukt het ze om met vrijwel alle andere partijen samen te werken. Dat zie ik de nummer twee in de peiling, Baudet, nog niet doen.
Kortom, we zijn waarschijnlijk nog niet af van Rutte of de VVD.
Persoonlijk denk ik dat het CDA de volgende verkiezingen wel eens de grootste zou kunnen worden. Met De Jonge en Hoekstra heeft de twee potentiële premiers in huis. Ben dan ook benieuwd welke van de twee naar voren wordt geschoven.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 13:35 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat zagen we met Balkenende ook. Opeens had men het met hem gehad en verloor hij dik.
Maar het punt is momenteel wel dat er geen opvolger van Rutte klaarstaat. Ja, Dijkhoff, maar die is van dezelfde partij. Dan blijft de VVD de grootste.
Daarbij is de VVD een middenpartij en lukt het ze om met vrijwel alle andere partijen samen te werken. Dat zie ik de nummer twee in de peiling, Baudet, nog niet doen.
Kortom, we zijn waarschijnlijk nog niet af van Rutte of de VVD.
15 zetels in de peiling en de grootste ?quote:Op zaterdag 13 juli 2019 13:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat het CDA de volgende verkiezingen wel eens de grootste zou kunnen worden. Met De Jonge en Hoekstra heeft de twee potentiële premiers in huis. Ben dan ook benieuwd welke van de twee naar voren wordt geschoven.
Dat kan snel veranderen wanneer het CDA een lijsttrekker aanwijst. Heerma is een tussenpaus met weinig appeal. Maar als de partij straks ondubbelzinnig kiest voor Hoekstra of De Jonge, kan het hard gaan met de virtuele zetels.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 13:49 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
15 zetels in de peiling en de grootste ?
Ja. Oke.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 13:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat kan snel veranderen wanneer het CDA een lijsttrekker aanwijst. Heerma is een tussenpaus met weinig appeal. Maar als de partij straks ondubbelzinnig kiest voor Hoekstra of De Jonge, kan het hard gaan met de virtuele zetels.
Bovendien kunnen de verhoudingen tijdens de campagne snel veranderen. Zie Samsom een paar jaar geleden of Timmermans bij de laatste Europese verkiezingen.
Ik zie het in beiden niet zo zitten. Stijve harken, zoals we eigenlijk wel van het CDA gewend zijn.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 13:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat het CDA de volgende verkiezingen wel eens de grootste zou kunnen worden. Met De Jonge en Hoekstra heeft de twee potentiële premiers in huis. Ben dan ook benieuwd welke van de twee naar voren wordt geschoven.
CDA heeft nog altijd voldoende zetelpotentieel. Vergeet niet dat de partij gedurende de zero's jarenlang de grootste was (onder Balkenende).quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:01 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ja. Oke.
Het voordeel is wel weer van de PvdA is dat de kiezers op links (waar de pvda van moet hebben eerder geneigd zijn om voor meer linkse invloed te stemmen dan (uiterst) rechtse kiezers
Dijkhoff vind ik meer de snelle loopjongen tussen de bravoure van Baudet en de zorgvuldigheid van Hoekstra en de Jongequote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
CDA heeft nog altijd voldoende zetelpotentieel. Vergeet niet dat de partij gedurende de zero's jarenlang de grootste was (onder Balkenende).
Weet ook niet wat een eventueel vertrek van Rutte betekent voor de VVD. Heeft Dijkhoff net zoveel appeal onze huidige premier of wordt hij overvleugeld door een De Jonge of Hoekstra?
Ben op zich wel fan van Hoekstra.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:04 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik zie het in beiden niet zo zitten. Stijve harken, zoals we eigenlijk wel van het CDA gewend zijn.
Maar inderdaad, populariteit heeft een houdbaarheidsdatum, als Rutte wegzakt, moet er iemand anders van gaan profiteren. En dan een paar leuke mediaoptredens en een groot debat winnen. Dan liggen de kaarten heel anders.
Maar vraag me af of de VVD de verkiezingen kan winnen met Dijkhoff aan het roer. Ik ben daar niet zeker van.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:08 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dijkhoff vind ik meer de snelle loopjongen tussen de bravoure van Baudet en de zorgvuldigheid van Hoekstra en de Jonge
Kiest men de bravoure of de zorgvuldigheid.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar vraag me af of de VVD de verkiezingen kan winnen met Dijkhoff aan het roer. Ik ben daar niet zeker van.
Behalve als het hun geld kost.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:12 schreef Hawk123 het volgende:
van Nieuwenhuizen..... lijkt mij toch echt niks als lijsttrekker van de VVD, of is er iemand die mij kan vertellen waarom iemand (behalve wellicht mensen in de luchtvaartsector) voorstander zou zijn van groei op Schiphol?
Dit terwijl zo blijkt dus uit het onderzoek... veel mensen blij zijn dat er een klimaatakkoord is.
Ja, okee die zijn er. Maar ongeveer 80% van de stemmers stemmen op een partij die het door wil voeren.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:13 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Behalve als het hun geld kost.
Ik ben er helemaal niet zo blij mee
Zijn wel twee hele andere persoonlijkheden. De flamboyante Dijkhoff tegenover de rustige, zorgvuldige de jonge /Hoekstra. Wordt iig interessant. Moet het CDA alleen niet de fout maken te ver naar links op te schuiven, want dan drijven ze een hele groep kiezers weer in de armen van Dijkhoffquote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
CDA heeft nog altijd voldoende zetelpotentieel. Vergeet niet dat de partij gedurende de zero's jarenlang de grootste was (onder Balkenende).
Weet ook niet wat een eventueel vertrek van Rutte betekent voor de VVD. Heeft Dijkhoff net zoveel appeal onze huidige premier of wordt hij overvleugeld door een De Jonge of Hoekstra?
Zijn er dan niet zo veel katholieken die om ethische standpunten juist CDA kiezen ?quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zijn wel twee hele andere persoonlijkheden. De flamboyante Dijkhoff tegenover de rustige, zorgvuldige de jonge /Hoekstra. Wordt iig interessant. Moet het CDA alleen niet de fout maken te ver naar links op te schuiven, want dan drijven ze een hele groep kiezers weer in de armen van Dijkhoff
Ja dus? Een klimaatakkoord kan toch prima inhouden dat Schiphol mag groeien? Als je dat maar ergens compenseert. Dit slaat als een tang op een varken zo.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:14 schreef Hawk123 het volgende:
[..]
Ja, okee die zijn er. Maar ongeveer 80% van de stemmers stemmen op een partij die het door wil voeren.
Het punt is "Schiphol mag groeien" op het moment dat er een klimaatakkoord ligt.
Dat sowieso. Daarom ben ik ook benieuwd wie naar voren worden geschoven. Met de juiste kandidaat kan het CDA de provincie heroveren (partij is nog wel de grootste in veel plattelandsgemeenten, maar stukken kleiner dan voorheen).quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:12 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Kiest men de bravoure of de zorgvuldigheid.
Mensen stemmen naar mijn idee meer op een persoon dan op een partij
Heel veel. Hij stelt de kabinetten samen, het is zijn kneuzenkermis op justitie en bij de belastingdienst. Het is ook een premier die reageert op problemen en pas wanneer hij echt niet meer anders kan.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 02:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En hoeveel daarvan is hem persoonlijk aan te rekenen?
Dit is ook veelzeggend. Zo laag ligt de lat al na 3 kabinetten Rutte, en eerlijk is eerlijk, 4 kabinetten Balkenende. Het zijn de brokkenpiloten van het taxien, opstijgen durven ze niet eens. Mede geholpen door de brave media die lijken te denken dat ze de regering moeten steuen en vooral niet controleren of kritisch beschouwen is tevreden zijn als het land uberhaupt bestuurd wordt de norm geworden.quote:De stijging is opzienbarend’’, zegt onderzoeker Peter Kanne van I&O Research. ,,In februari leek het nog alsof dit kabinet niks voor elkaar kreeg. Een akkoord over pensioenen kwam er maar niet en er was veel verzet tegen ingrijpende klimaatmaatregelen. Nu liggen er plots toch twee grote akkoorden. Veel Nederlanders zijn blij dat het land wordt bestuurd.’’
Als je Tubbergen als een gemiddelde neemtquote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat sowieso. Daarom ben ik ook benieuwd wie naar voren worden geschoven. Met de juiste kandidaat kan het CDA de provincie heroveren (partij is nog wel de grootste in veel plattelandsgemeenten, maar stukken kleiner dan voorheen).
Ongetwijfeld, maar als ze de macht van de VVD willen doorbreken lijkt me dat je meer te winnen hebt op rechts. Waar weinig serieuze alternatieven zijn.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:16 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Zijn er dan niet zo veel katholieken die om ethische standpunten juist CDA kiezen ?
Hij is minister van Algemene zaken, niet van alle zaken. En kabinetssamenstelling is in NL toch vooral een partijaangelegenheid. Dst kun je Rutte mi moeilijk aanrekenenquote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Heel veel. Hij stelt de kabinetten samen, het is zijn kneuzenkermis op justitie en bij de belastingdienst. Het is ook een premier die reageert op problemen en pas wanneer hij echt niet meer anders kan.
Neem zoiets als de processierups, geen nationale coordinatie, het ene ministerie kan er niks mee en dan pikt na een tijdje het andere ministerie het maar op want mensen beginnen te klagen. Dat is nou typisch iets voor de premier, zorgen dat een probleem wordt aangepakt en dat departementen het niet op elkaars bord kunnen schuiven.
Dit is ook veelzeggend:
[..]
Dit is ook veelzeggend. Zo laag ligt de lat al na 3 kabinetten Rutte, en eerlijk is eerlijk, 4 kabinetten Balkenende. Het zijn de brokkenpiloten van het taxien, opstijgen durven ze niet eens. Mede geholpen door de brave media die lijken te denken dat ze de regering moeten steuen en vooral niet controleren of kritisch beschouwen is tevreden zijn als het land uberhaupt bestuurd wordt de norm geworden.
Dat onderzoek komt dan ook niet voor niks nu. Na even windstilte, even geen nieuwe schandalen, de schandalen van de belastingdienst, justitie, de gaswinning, defensie, onderwijs, zorg, volkshuisvesting (welk beleidsterrein eigenlijk niet?) lopen gewoon door maar zijn niet nieuw meer. Dat alle satire en onderzoeksjournalistiek bij de NPO zodanig is wegbezuinigd dat het ook daar alweer maanden windstil is helpt natuurlijk ook.
Punt is bijvoorbeeld dat je mensen stimuleert om van het gas af te gaan door het duurder te maken terwijl gas nu net minder co2 uitstoot geeft dan luchtvaart. Lijkt me beter om korte afstand vluchten (Brussel, Frankfurt, Parijs, Hamburg e.d.) zoveel mogelijk te schrappen zodat er meer ruimte ontstaat op Schiphol. Ofwel, meer treinen dan vliegtuigen. Van Nieuwenhuizen is immers "Minister van Infrastructuur", niet minister van luchtvaart.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja dus? Een klimaatakkoord kan toch prima inhouden dat Schiphol mag groeien? Als je dat maar ergens compenseert. Dit slaat als een tang op een varken zo.
Hij is de leider van het kabinet, dan moet hij ook leiding geven en daar faalt hij. Hij is ook de politiek leider van zijn partij, en juist die partij maakt er een zooitje van.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:19 schreef trein2000 het volgende:
Hij is minister van Algemene zaken, niet van alle zaken. En kabinetssamenstelling is in NL toch vooral een partijaangelegenheid. Dst kun je Rutte mi moeilijk aanrekenen
Zoiets denk ik dus ook. Als mensen Rutte-moe zijn en het CDA maakt de juiste keuzes kan het scenario uit 2010 zich zo omdraaien. Ook de PvdA zou dat nog kunnen presteren.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 13:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat kan snel veranderen wanneer het CDA een lijsttrekker aanwijst. Heerma is een tussenpaus met weinig appeal. Maar als de partij straks ondubbelzinnig kiest voor Hoekstra of De Jonge, kan het hard gaan met de virtuele zetels.
Bovendien kunnen de verhoudingen tijdens de campagne snel veranderen. Zie Samsom een paar jaar geleden of Timmermans bij de laatste Europese verkiezingen.
Moeten ze denk ik wel Asscher vervangen, ik heb meer het gevoel dat men Asscher moe is dan dat men Rutte moe is. Ik blijf Gijs van Dijk een veel betere kandidaat vinden.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 18:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zoiets denk ik dus ook. Als mensen Rutte-moe zijn en het CDA maakt de juiste keuzes kan het scenario uit 2010 zich zo omdraaien. Ook de PvdA zou dat nog kunnen presteren.
quote:Op zaterdag 13 juli 2019 19:55 schreef Tai-Mai-Shu het volgende:
Ik ken werkelijk niemand die zegt dat vvd het goed doet of dat rutte te vertrouwen is. Een peilingsbedrijfje van NPO/overheid weet dit echter wel voor mekaar gebotst.
Tja, dan vraag je het aan de verkeerde mensen denk ik...quote:Op zaterdag 13 juli 2019 19:55 schreef Tai-Mai-Shu het volgende:
Ik ken werkelijk niemand die zegt dat vvd het goed doet of dat rutte te vertrouwen is. Een peilingsbedrijfje van NPO/overheid weet dit echter wel voor mekaar gebotst.
Mister nonchalantquote:Op zaterdag 13 juli 2019 20:00 schreef BoneThugss het volgende:
Denk eerder dat Dijkhoff onze volgende premier wordt. In mijn ogen één van de betere politici.
Met Asscher wint de PvdA sowieso geen verkiezingen. Hij is een technocraat, een bestuurder. Geen stemmentrekker.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 18:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Moeten ze denk ik wel Asscher vervangen, ik heb meer het gevoel dat men Asscher moe is dan dat men Rutte moe is. Ik blijf Gijs van Dijk een veel betere kandidaat vinden.
Een complot!!!quote:Op zaterdag 13 juli 2019 19:55 schreef Tai-Mai-Shu het volgende:
En nu nog een rare bestuurder, die steeds beleid af kraakt wat mede door zijn kabinet (hij was de vicepremier) in gang is gezet, komt totaal gemaakt over. En ook vrij zuur, trouwens, iets wat totaal niet bij de PvdA past.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 20:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met Asscher wint de PvdA sowieso geen verkiezingen. Hij is een technocraat, een bestuurder. Geen stemmentrekker.
Dat laatste klopt niet. Ken je dat gezegde niet dat als meer dan twee PvdA'ers samen zijn er een milieuvergunning nodig is wegens de zuurgraad?quote:Op zaterdag 13 juli 2019 20:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
En nu nog een rare bestuurder, die steeds beleid af kraakt wat mede door zijn kabinet (hij was de vicepremier) in gang is gezet, komt totaal gemaakt over. En ook vrij zuur, trouwens, iets wat totaal niet bij de PvdA past.
Samson, Cohen, Bos, Kok... vond ik toch allemaal niet zuur.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 20:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat laatste klopt niet. Ken je dat gezegde niet dat als meer dan twee PvdA'ers samen zijn er een milieuvergunning nodig is wegens de zuurgraad?
Asscher een technocraat, hoe dat zo?quote:Op zaterdag 13 juli 2019 20:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met Asscher wint de PvdA sowieso geen verkiezingen. Hij is een technocraat, een bestuurder. Geen stemmentrekker.
Denk dat VVD iig weer de grootste wordt, maar ik denk ook dat Rutte gewoon weer meedoet om de volgende premier te worden, toch.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 20:00 schreef BoneThugss het volgende:
Denk eerder dat Dijkhoff onze volgende premier wordt. In mijn ogen één van de betere politici.
Iedereen is een beetje Rutte-moe. De man lult simpelweg vaak uit zijn nek en de middenklasse wordt keihard anaal geneukt.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 21:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Denk dat VVD iig weer de grootste wordt, maar ik denk ook dat Rutte gewoon weer meedoet om de volgende premier te worden, toch.
Ja, maar nog steeds de grootste partij in de peilingen.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 21:28 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Iedereen is een beetje Rutte-moe. De man lult simpelweg vaak uit zijn nek en de middenklasse wordt keihard anaal geneukt.
Nee fantastisch die VVD. Vereniging van Dieven.
Lekker sneaky geld 'doneren' voor een afvalcentrale die al 10 fucking jaar niet voldoet aan de regelsquote:Op zaterdag 13 juli 2019 21:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar nog steeds de grootste partij in de peilingen.
En toch, vraag me niet hoe het kan, VVD staat no 1 in de peilingen en dat gaat niet over.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 21:34 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Lekker sneaky geld 'doneren' voor een afvalcentrale die al 10 fucking jaar niet voldoet aan de regels
Amsterdam gaat naar de klote met die rare lui daar.
Dat stond het CDA in 1993 ook, de PvdA in 2001 ook en het CDA in 2009 ook weer.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 21:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar nog steeds de grootste partij in de peilingen.
Tja, gut feeling. Maar goed, we zijn er nog niet natuurlijk, 2021 loopt deze regeerperiode af, dus kan misschien nog wat veranderen.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 22:12 schreef Hexagon het volgende:
Jam maar dat
[..]
Dat stond het CDA in 1993 ook, de PvdA in 2001 ook en het CDA in 2009 ook weer.
Politieke metaalmoeheid slaat snel toe.
Ik denk dat het vooral angst is. Dat als de VVD niet aan de macht is de 'economie' instort.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 21:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En toch, vraag me niet hoe het kan, VVD staat no 1 in de peilingen en dat gaat niet over.
Ik weet niet precies wat de reden is. Ik tast in het duister. Maar was sws nooit VVD-stemmer, dus ja kan het ook niet weten ook.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 22:28 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral angst is. Dat als de VVD niet aan de macht is de 'economie' instort.
Langer dan Van Agt is niet zo'n kunstquote:Op zondag 14 juli 2019 16:28 schreef Elan het volgende:
Mensen klagen wel maar realiseren zich tegelijkertijd ook maar al te goed dat het niet veel beter gaat worden dan dit in Nederland.
Amper werkeloosheid, zeer lage criminaliteit en nauwelijks onrust in de samenleving en constant economische groeicijfers
Rutte gaat de langst zittende premier ooit worden, langer dan Lubbers en Van Agt
Mark (lol) my words
Al die partijen schuren toch tegen elkaar aan. Bovendien zetten ze een cordon sanitair rondom de enige politieke concurrent.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 21:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En toch, vraag me niet hoe het kan, VVD staat no 1 in de peilingen en dat gaat niet over.
Wat is een cordon sanitair? Iets met toiletten?quote:Op maandag 15 juli 2019 10:39 schreef Elzies het volgende:
Bovendien zetten ze een cordon sanitair rondom de enige politieke concurrent.
Het bewust politiek willen uitsluiten van bepaalde partijen (omdat ze een te grote bedreiging vormen voor het bestaande electoraat) is het opleggen van een cordon sanitair. We zien het nu ook in België waar de politieke winnaar wordt buiten gesloten. Bij FvD zagen we dit na de Provinciale Verkiezingen met uitzondering van Limburg.quote:Op maandag 15 juli 2019 10:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat is een cordon sanitair? Iets met toiletten?
Op welke partij doel je trouwens? De PVV? Het is gedaan met de club van Wilders.
Dat zou best eens kunnen, met name Wopke Hoekstra profileert zich steeds meer als een kundig politicus die ook internationaal overeind blijft. En inderdaad hebben ze met Hugo de Jonge nog een tweede potentiële stemmentrekker.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 13:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik moest ook lachen om dat ''de PvdA staat op grote winst''. Ja, maar ten koste van wie precies? Ohja.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 11:27 schreef kladderadatsch het volgende:
Ik zie in datzelfde research artikel anders ook dit staan:
[..]
https://ioresearch.nl/Hom(...)koorden#.XSgvRCVNeEc
Daar zou ik me als politicus toch echt wel zorgen over maken.
En wat we zien is dat er vaak grote veranderingen zijn tijdens de campagnes, wanneer alle partijen zich proberen te profileren, wanneer de daadwerkelijke lijsttrekkers bekend zijn, wanneer er debatten plaats vinden en wanneer mensen daadwerkelijk na moeten denken over wat ze (binnenkort) gaan stemmen. Een peiling vandaag is leuk om te kunnen kijken wat het algemene sentiment is, maar het zegt erg weinig over het moment wanneer er daadwerkelijke verkiezingen plaats zullen vinden.quote:Op maandag 15 juli 2019 11:35 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Ik moest ook lachen om dat ''de PvdA staat op grote winst''. Ja, maar ten koste van wie precies? Ohja.
FVD en VVD wisselen zo nu en dan zetels uit, maar voor de rest verandert er weinig aan het vaarwater. Beetje prematuur juichbericht dit.
Lage lonen, enorme belastingdruk, onbetaalbare huizen, afgebroken verzorgingsstaat, populisme regeert. Het is echt niet allemaal hosanna.quote:Op zondag 14 juli 2019 16:28 schreef Elan het volgende:
Mensen klagen wel maar realiseren zich tegelijkertijd ook maar al te goed dat het niet veel beter gaat worden dan dit in Nederland.
Amper werkeloosheid, zeer lage criminaliteit en nauwelijks onrust in de samenleving en constant economische groeicijfers
Rutte gaat de langst zittende premier ooit worden, langer dan Lubbers en Van Agt
Mark (lol) my words
De lonen blijven inderdaad wat achter. Aan de andere kant kun je zeker in bepaalde sectoren in deze tijd heel veel eisen van een werkgever. Want goed personeel is extreem schaars. Bijna iedereen heeft er dit jaar salaris bij gekregen en vaste contracten zitten sinds jaren weer in de lift. Ook het rond krijgen van de pensioendeal is een huzarenstukje van Rutte III.quote:
Belastingdruk is absoluut hoog, maar niet per saldo niet veel hoger dan in andere landen met een vergelijkbare welvaartsstatus .quote:,enorme belastingdruk
Voor wie op dit moment geen koophuis heeft ja. Vergeet niet dat tegenover de kleine groep starters en doorstromers die klem zitten er aan de andere kant miljoenen mensen hun huis elke maand letterlijk duizenden euro's meer waard zien worden. Door de extreem lage rente kunnen die mensen ook meer lenen in combinatie met hun overwaarde is dat dus allemaal niet zo enorm problematisch als ze toch een keertje willen verhuizen.quote:onbetaalbare huizen
Schromelijk overdreven. Er zijn her en der wat noodzakelijke concessies gedaan om zorg betaalbaar te houden voor een toekomstige generatie, maar het is natuurlijk niet zo dat de verzorgingsstaat compleet is afgebroken.quote:afgebroken verzorgingsstaat
Voorbeelden graag?quote:, populisme regeert.
Dat zal het ook nooit worden maar veel beter gaat het niet worden in met name economische zin. Extreem lage werkeloosheid, laagste criminaliteit ooit en een begrotingsoverschot van 11 miljard wat ongekend is.quote:Het is echt niet allemaal hosanna.
Baudet en Wilders vind ik niet zo interessant.quote:Op maandag 15 juli 2019 16:51 schreef Elan het volgende:
Voorbeelden graag?
De enige twee "populisten" die daadwerkelijk een dreiging vormen (Baudet en Wilders) worden juist structureel en vakkundig buitenspel gehouden als het gaat om regeren. Veel zaken die vroeger in de taboesfeer werden gehouden en door links als populistisch werden bestempeld zijn tegenwoordig veel beter bespreekbaar geworden. Denk aan open grenzen, vluchtelingen en criminele asielzoekers.
Heb je enig idee hoe die crisis is 'opgelost'? Praktisch gewoon door geld bijdrukken en extreem lage rentes. Geld dat overgeheveld wordt van Noord naar Zuid-Europa. En uiteraard ook van de werkenden naar het grootkapitaal. Daar is de normale burger niet beter van geworden hoor.quote:Op maandag 15 juli 2019 16:51 schreef Elan het volgende:
Dat zal het ook nooit worden maar veel beter gaat het niet worden in met name economische zin. Extreem lage werkeloosheid, laagste criminaliteit ooit en een begrotingsoverschot van 11 miljard wat ongekend is.
En dan te bedenken dat we luttele jaren terug nog in de grootste economische crisis sinds de jaren 30 zaten. Natuurlijk heeft de kiezer volop vertrouwen in Rutte!
Dat was Rutte zijn zelfgecreeerde crisis, die volgde op de kredietcrisis die het gevolg was van VVD- en soortgelijk beleid.quote:Op maandag 15 juli 2019 16:51 schreef Elan het volgende:
En dan te bedenken dat we luttele jaren terug nog in de grootste economische crisis sinds de jaren 30 zaten. Natuurlijk heeft de kiezer volop vertrouwen in Rutte!
Precies, en in vergelijking met andere kleine landen staat Nederland er helemaal niet zo goed voor. Ons BNP is ook nog eens kunstmatig opgeblazen door de brievenbusfirma's.quote:Op maandag 15 juli 2019 17:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat was Rutte zijn zelfgecreeerde crisis, die volgde op de kredietcrisis die het gevolg was van VVD- en soortgelijk beleid.
De normale burger profiteert anders wel gewoon van een lage werkeloosheid, overwaarde op het huis en minder criminaliteit. Het is ook niet zo dat de volgende recessie alweer op de loer ligt of er een huizenbubbel is met een hoop foute hypotheken in 2008-2009. Zelden zo'n consistente economische situatie gehad als nu.quote:Op maandag 15 juli 2019 17:13 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoe die crisis is 'opgelost'? Praktisch gewoon door geld bijdrukken en extreem lage rentes. Geld dat overgeheveld wordt van Noord naar Zuid-Europa. En uiteraard ook van de werkenden naar het grootkapitaal. Daar is de normale burger niet beter van geworden hoor.
Die crisis is komen overwaaien uit Amerika maar ook in Nederland zijn er (onder Rutte) tal van impopulaire maatregelen genomen om zoiets in de toekomst te voorkomen. Zoals grotere buffers voor banken en strengere hypotheekeisen. Vergeleken met nu was de situatie in de economische sector in 2009 wetteloze wild west.quote:Op maandag 15 juli 2019 17:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat was Rutte zijn zelfgecreeerde crisis, die volgde op de kredietcrisis die het gevolg was van VVD- en soortgelijk beleid.
Dat is best veelquote:Op vrijdag 12 juli 2019 11:27 schreef kladderadatsch het volgende:
Ik zie in datzelfde research artikel anders ook dit staan:
[..]
https://ioresearch.nl/Hom(...)koorden#.XSgvRCVNeEc
Daar zou ik me als politicus toch echt wel zorgen over maken.
Nee? Je volgt het nieuws niet?quote:Op dinsdag 16 juli 2019 21:24 schreef Tai-Mai-Shu het volgende:
Ik probeer een nuance te vinden waardoor io tot deze vreemde conclusie komt. Het lukt mij niet.
Wat het kabinet tot nu toe heeft gedaan is enkelt de boel pappen en nathouden. Dat klimaatakkoord bijvoorbeeld. Ze weten nieteens hoe en of ze hun ambitieuze doelstellingen gaan halen. Laat staan hoeveel het lrecies gaat kosten. De verdere berekening werd getild tot na dit zomer reces. Geen reden tot gejubel dus lijkt mij. Net zoals de onderste steen van Rutte. Hij heeft de nabestaanden al jaren aan het lijntje gehouden. Dat is wat ik zeg. Ppapen en nathouden. Ik mag hopen dat er onder de ondervraagden geen nabestaanden waren van de ongekomen MH17 passagiers!quote:Op woensdag 17 juli 2019 08:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee? Je volgt het nieuws niet?
Dat een kabinet populairder wordt als het ze lukt een paar lastige problemen eindelijk op te lossen (met name het pensioenakkoord, waar het al meer dan 10 jaar over ging zonder uitzicht op een oplossing, maar ook het klimaatakkoord, de wet WAB en bijvoorbeeld de landbouwvisie) kun jij je niet voorstellen?
De meerderheid is gewoon enthousiast over zowel klimaatakkoord als het pensioenakkoord.
Gelukkig kan de gemiddelde kiezer het meer waarderen, het kabinet is weer stijgende: https://nos.nl/artikel/22(...)erder-achteruit.html
Daar staat een kabinet VVD, GL, PvdA, CDA inmiddels trouwens al op 75, misschien zijn er geen 5 partijen nodig (al is dit een lastige combi).
Klopt, dit is de laatste peiling (17-7-2019)quote:Op vrijdag 12 juli 2019 08:54 schreef capricia het volgende:
De VVD staat weer bovenaan in de laatste peilingen. De PvdA staat op grote winst. Ons land lijkt zichzelf weer te hervinden in kalm vaarwater.
De VVD met hun dubbel straffen tegen buitenlanders, KNMI opheffen, universiteiten schoonvegen, big brother maatschappij is geen normale partij.quote:Op woensdag 17 juli 2019 08:35 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Klopt, dit is de laatste peiling (17-7-2019)
Peilingwijzer: PvdA en VVD omhoog, SP en PVV verder achteruit
Negatieve partijen zoals de SP en PVV worden geleidelijk aan gemarginaliseerd. Het redelijke midden overwint. Jesse Klaver en zijn klimaathysterici zijn terug in hun hok. Socialiste Marijnissen en haar achterlijke partij hebben nooit wat betekent en stellen nog steeds geen reet voor. Nederland wordt weer een normaal land.
Buitenlandersquote:Op woensdag 17 juli 2019 08:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De VVD met hun dubbel straffen tegen buitenlanders, KNMI opheffen, universiteiten schoonvegen, big brother maatschappij is geen normale partij.
Komt er bij jou ook echt stoom uit jouw oren als je aan de VVD denkt?quote:Op woensdag 17 juli 2019 08:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De VVD met hun dubbel straffen tegen buitenlanders, KNMI opheffen, universiteiten schoonvegen, big brother maatschappij is geen normale partij.
Het gaat ook gewoon goed in Nederland. Mede dankzij de VVD en Rutte. De kiezer ziet dat gewoon in.quote:Op woensdag 17 juli 2019 08:35 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Klopt, dit is de laatste peiling (17-7-2019)
Peilingwijzer: PvdA en VVD omhoog, SP en PVV verder achteruit
Negatieve partijen zoals de SP en PVV worden geleidelijk aan gemarginaliseerd. Het redelijke midden overwint. Jesse Klaver en zijn klimaathysterici zijn terug in hun hok. Socialiste Marijnissen en haar achterlijke partij hebben nooit wat betekent en stellen nog steeds geen reet voor. Nederland wordt weer een normaal land.
Ik hoor overal dat Rutte nogal een vuilak is. Hij zou veel liegen. En dat de vvd al jaren alles expres verlakt. Alleen de NOS is blijkbaar optimistisch.quote:Op woensdag 17 juli 2019 09:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het gaat ook gewoon goed in Nederland. Mede dankzij de VVD en Rutte. De kiezer ziet dat gewoon in.
En dan heb je ook mafklappers als Klopkoek en Weltschmerz die lopen te roepen dat Nederland een grote bende is en die zullen wellicht hier en daar mensen daarvan kunnen overtuigen die in de schuilkelder zitten en blijven en daardoor nooit buiten komen.
De kiezer die gemiddeld genomen er linkse standpunten op na houdt maar is wijs gemaakt dat Nederland voor 25% uit moslims bestaat.quote:Op woensdag 17 juli 2019 09:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het gaat ook gewoon goed in Nederland. Mede dankzij de VVD en Rutte. De kiezer ziet dat gewoon in.
Ze klagen al jaren over dat universiteiten te links zijn, (nog) meer de markt op moeten en ze steunden er een onderzoek naar. Ze steunden de motie van de PVV en FvD.quote:Op woensdag 17 juli 2019 08:47 schreef NoPicNic het volgende:
Universiteiten
Waar heb je het over? Standpunt van de VVD over hogescholen en universiteiten:
En hoe verklaar jij de vele stemmen op hem als alleen de NOS optimistisch is?quote:Op woensdag 17 juli 2019 09:53 schreef Tai-Mai-Shu het volgende:
[..]
Ik hoor overal dat Rutte nogal een vuilak is. Hij zou veel liegen. En dat de vvd al jaren alles expres verlakt. Alleen de NOS is blijkbaar optimistisch.
Jij houdt de kiezer dus voor enorme domoren?quote:Op woensdag 17 juli 2019 09:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De kiezer die gemiddeld genomen er linkse standpunten op na houdt maar is wijs gemaakt dat Nederland voor 25% uit moslims bestaat.
https://www.volkskrant.nl(...)%2Fwww.google.com%2F
https://www.ipsos.com/en-(...)n-ipsos-global-study
Een betere benaming voor het pensioenakkoord is het horrorakkoordquote:Op woensdag 17 juli 2019 08:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee? Je volgt het nieuws niet?
Dat een kabinet populairder wordt als het ze lukt een paar lastige problemen eindelijk op te lossen (met name het pensioenakkoord, waar het al meer dan 10 jaar over ging zonder uitzicht op een oplossing, maar ook het klimaatakkoord, de wet WAB en bijvoorbeeld de landbouwvisie) kun jij je niet voorstellen?
De meerderheid is gewoon enthousiast over zowel klimaatakkoord als het pensioenakkoord.
Gelukkig kan de gemiddelde kiezer het meer waarderen, het kabinet is weer stijgende: https://nos.nl/artikel/22(...)erder-achteruit.html
Daar staat een kabinet VVD, GL, PvdA, CDA inmiddels trouwens al op 75, misschien zijn er geen 5 partijen nodig (al is dit een lastige combi).
Laat die framing eens weg. Elk persoon is kneedbaar en kan gemanipuleerd worden, zeker in een tijd van steeds maar toegenomen ongelijkheid in kennis, middelen en macht. De moderne technologie gecombineerd met de financiele mogelijkheden maken kiezers kneedbaar. Er zijn diverse studies voorhanden die aantonen dat Fox News de verkiezingsuitslag met een paar procentpunt stuurt... Engerds zoals Peter Thiel zijn de allerergste; totale privacy voor hemzelf, nul privacy voor de 99%quote:Op woensdag 17 juli 2019 10:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij houdt de kiezer dus voor enorme domoren?
En de tweede link toont aan dat Nederlanders zeker niet uitblinken in het hebben van een accuraat beeld van hun eigen land.quote:Op woensdag 17 juli 2019 10:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij houdt de kiezer dus voor enorme domoren?
In de VS heb je inderdaad zo’n bubble. In Nederland niet. Het nieuws is weinig gekleurd en voor zover het al gekleurd is, is dat overwegend links.quote:Op woensdag 17 juli 2019 10:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Laat die framing eens weg. Elk persoon is kneedbaar en kan gemanipuleerd worden, zeker in een tijd van steeds maar toegenomen ongelijkheid in kennis, middelen en macht. De moderne technologie gecombineerd met de financiele mogelijkheden maken kiezers kneedbaar. Er zijn diverse studies voorhanden die aantonen dat Fox News de verkiezingsuitslag met een paar procentpunt stuurt... Engerds zoals Peter Thiel zijn de allerergste; totale privacy voor hemzelf, nul privacy voor de 99%
Die tweede link is vrij onvolledig. Nederland scoort daar in de betere helft van de middenmoot, maar ik mis een compleet verhaal over Nederland.quote:Op woensdag 17 juli 2019 10:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En de tweede link toont aan dat Nederlanders zeker niet uitblinken in het hebben van een accuraat beeld van hun eigen land.
Whaha, de stemwijzer als accuraat hulpmiddel, waar partijen is totaal anders opgeven dan hun eigen verkiezingsprogramma.quote:Op woensdag 17 juli 2019 10:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In de VS heb je inderdaad zo’n bubble. In Nederland niet. Het nieuws is weinig gekleurd en voor zover het al gekleurd is, is dat overwegend links.
Veel kiezers gebruiken ook stemwijzer. Het is dus echt niet zo dat ze in grote getale slecht geinformeerd het stemhokje ingaan.
Nee, die hebben dan juist wel weer het correcte beeld. De rest van de wereld is niet gek, die plaatsen Nederland consequent beneden Zwitserland en alle Scandinavische landen.quote:Op woensdag 17 juli 2019 10:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die tweede link is vrij onvolledig. Nederland scoort daar in de betere helft van de middenmoot, maar ik mis een compleet verhaal over Nederland.
Wie weet gaat dat juist wel over mensen die denken dat het slecht gaat in Nederland terwijl het juist goed gaat. Mensen zoals jij dus...
Als dat lijstje correct is, doet Nederland het dus bijzonder goed?quote:Op woensdag 17 juli 2019 10:44 schreef Klopkoek het volgende:
Nee, die hebben dan juist wel weer het correcte beeld. De rest van de wereld is niet gek, die plaatsen Nederland consequent beneden Zwitserland en alle Scandinavische landen.
https://www.usnews.com/ne(...)ity-of-life-rankings
De OESO plaatst Nederland op nummer 11 van de ontwikkelde wereld (2016). Dat is niet "bijzonder goed". Daar komt bij dat Rutte en kornuiten liever naar beneden kijkt (de VS, VK) dan omhoog.quote:Op woensdag 17 juli 2019 11:39 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Als dat lijstje correct is, doet Nederland het dus bijzonder goed?
De ISIS geschiedenis herhaalt zich: VVD66 altijd goed in het veroorzaken van nieuwe vluchtelingenstromen. De profiteurs hebben er geen last van, in hun met bloedgeld betaalde Blaricumse villa.twitter:FritstenHove twitterde op dinsdag 16-07-2019 om 21:56:31@dreoudman @RobinDraastens De wapenindustrie en -handelaren flink verdienen, en wij opdraaien voor de stromen vluchtelingen. reageer retweet
Maak er maar een karikatuur van. Er is momenteel geen enkel EU land waar de werkloosheid op 20% zit. Volgens die normen gaat het dus overal "geweldig"quote:Op woensdag 17 juli 2019 13:27 schreef Hanca het volgende:
Als ik sommige mensen hier lees denk ik dat:
- je hier niet veilig over straat kunt
- er een werkloosheid van 20% is
- de zorg hier beroerd geregeld is
- de helft van de Nederlanders op straat moet leven
Wat een absurde kijk op de samenleving hebben sommige mensen toch. Het gaat geweldig in Nederland en de meerderheid van de kiezers heeft dat gelukkig wel gewoon door, we laten ons land niet kapen door complotgekkies aan de linker- of de rechterkant die doen alsof alles slecht is.
Plek 8 is ineens heel slecht?quote:Op woensdag 17 juli 2019 10:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Whaha, de stemwijzer als accuraat hulpmiddel, waar partijen is totaal anders opgeven dan hun eigen verkiezingsprogramma.
Hiermee ben jij dus echt af.
[..]
Nee, die hebben dan juist wel weer het correcte beeld. De rest van de wereld is niet gek, die plaatsen Nederland consequent beneden Zwitserland en alle Scandinavische landen.
Hear, hear!quote:Op woensdag 17 juli 2019 13:27 schreef Hanca het volgende:
Als ik sommige mensen hier lees denk ik dat:
- je hier niet veilig over straat kunt
- er een werkloosheid van 20% is
- de zorg hier beroerd geregeld is
- de helft van de Nederlanders op straat moet leven
Wat een absurde kijk op de samenleving hebben sommige mensen toch. Het gaat geweldig in Nederland en de meerderheid van de kiezers heeft dat gelukkig wel gewoon door, we laten ons land niet kapen door complotgekkies aan de linker- of de rechterkant die doen alsof alles slecht is.
Met alle respect, maar jij maakt een karikatuur van jezelf met de onzin die je hier post.quote:Op woensdag 17 juli 2019 14:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maak er maar een karikatuur van. Er is momenteel geen enkel EU land waar de werkloosheid op 20% zit. Volgens die normen gaat het dus overal "geweldig"
https://ec.europa.eu/euro(...)mployment_statistics
Feiten zijn geen onzin. Blaaskaken zoals jij daarentegen wel.quote:Op woensdag 17 juli 2019 14:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Met alle respect, maar jij maakt een karikatuur van jezelf met de onzin die je hier post.
Ik maak geen karikatuur, ik lees jou posts waarin jij doet alsof het zo is. Jij bent degene die een karikatuur maakt.quote:Op woensdag 17 juli 2019 14:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maak er maar een karikatuur van. Er is momenteel geen enkel EU land waar de werkloosheid op 20% zit. Volgens die normen gaat het dus overal "geweldig"
In vergelijking met de rest van de ontwikkelde wereld, in het bijzonder de kleinere landen in west Europa, gaat het hier helemaal niet "geweldig". Sterker, dankzij Rutte dalen we op lijstjes zoals de HDI en democracy index van The Economist.quote:Op woensdag 17 juli 2019 15:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik maak geen karikatuur, ik lees jou posts waarin jij doet alsof het zo is. Jij bent degene die een karikatuur maakt.
De democracy index van the Economist is een leuke, de enige reden dat we niet hoger staan is publieke participatie. Kortom, de kiezers vinden het allemaal wel prima in Nederland.quote:Op woensdag 17 juli 2019 17:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In vergelijking met de rest van de ontwikkelde wereld, in het bijzonder de kleinere landen in west Europa, gaat het hier helemaal niet "geweldig". Sterker, dankzij Rutte dalen we op lijstjes zoals de HDI en democracy index van The Economist.
Jij verdraait feiten.quote:Op woensdag 17 juli 2019 14:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Feiten zijn geen onzin. Blaaskaken zoals jij daarentegen wel.
Die democracy index neemt ook onze manier van polderen niet mee en is daardoor gewoon wat Nederland betreft incorrect.quote:Op woensdag 17 juli 2019 17:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De democracy index van the Economist is een leuke, de enige reden dat we niet hoger staan is publieke participatie. Kortom, de kiezers vinden het allemaal wel prima in Nederland.
Leuke nuance waar jij het vast niet mee eens gaat zijn.
Begrijp het nou: het komt Klopkoek goed uit, want het bevestigt zijn mening. Dus is het een feit.quote:Op woensdag 17 juli 2019 17:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die democracy index neemt ook onze manier van polderen niet mee en is daardoor gewoon wat Nederland betreft incorrect.
Dat FNV en CNV mee besluiten over een pensioenakkoord en dat boeren, industrie en een vereniging van huiseigenaren mee praten over het klimaatakkoord zou minstens zo veel punten op moeten leveren als allerlei referenda. Maar dat nemen ze niet mee, daarom is die index niet echt serieus te nemen.
Maar daarom blijf ik zijn alternatieve feiten wel weerleggen, ik ga me niet neerleggen bij linkse of rechtse complotfiguren.quote:Op woensdag 17 juli 2019 17:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Begrijp het nou: het komt Klopkoek goed uit, want het bevestigt zijn mening. Dus is het een feit.
Al die nuance... blegh...
Terecht. Me too.quote:Op woensdag 17 juli 2019 17:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar daarom blijf ik zijn alternatieve feiten wel weerleggen, ik ga me niet neerleggen bij linkse of rechtse complotfiguren.
Zelf ben ik er ook niet van overtuigd dat Rutte het nog eens een vierde keer moet gaan doen. Dijkhof lijkt aardig populair te zijn onder de VVD'ers en daarbuiten. Ik zie in hem wel de kans om weer stemmers naar de VVD in de volgende verkiezingen toe te trekken.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 15:56 schreef Hexagon het volgende:
Zegt de meneer die denkt dat de media, miljarden bedrijven incluis, collectief een linkse agenda uitdragen.quote:
Ik kan wel meer lijstjes op noemen waar we gedaald zijn, waaronder dus ook de HDI. Het is niet één lijst.quote:Op woensdag 17 juli 2019 17:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De democracy index van the Economist is een leuke, de enige reden dat we niet hoger staan is publieke participatie. Kortom, de kiezers vinden het allemaal wel prima in Nederland.
Leuke nuance waar jij het vast niet mee eens gaat zijn.
Nederland staat netjes 10e in de HDI, (ook in de minstens zo interessante IHDI):quote:Op woensdag 17 juli 2019 20:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik kan wel meer lijstjes op noemen waar we gedaald zijn, waaronder dus ook de HDI. Het is niet één lijst.
De vergelijkingen met Zweden, Nieuw Zeeland, België en het gemiddelde van alle hoog ontwikkelde landen is ook interessant, daar scoort Nederland gewoon supergoed. Vooruit, ik geef je dat Zwitserland beter scoort. Tja, is dat nou iets om zo voor los te gaan op een forum?quote:Between 1990 and 2017, Netherlands’ HDI value increased from 0.829 to 0.931, an increase of 12.3 percent.
Hou nou eens op met iedere keer mij woorden in de mond te leggen.quote:Op woensdag 17 juli 2019 20:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zegt de meneer die denkt dat de media, miljarden bedrijven incluis, collectief een linkse agenda uitdragen.
We stonden top vier.quote:Op woensdag 17 juli 2019 20:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nederland staat netjes 10e in de HDI, (ook in de minstens zo interessante IHDI):
http://hdr.undp.org/en/composite/IHDI
Geen slecht resultaat voor een land waar volgens jou alles kommer en kwel is.
Dat weet ondertussen iedereen hier wel. Je bent echt extreem-links geworden man. Jammer.quote:
Tegen een VVD zijn die rechtser dan ooit is maakt je niet extreem links.quote:Op woensdag 17 juli 2019 21:23 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Dat weet ondertussen iedereen hier wel. Je bent echt extreem-links geworden man. Jammer.
Je hebt gezien dat het gat tussen NL en de nr 3 maar 0.008 is, terwijl we bijvoorbeeld 0.015 voor België staan?quote:
Dijkhof probeert zich overal nderuit te lullen net zoals arutte. Net zo onbetrouwbaar dus. Een ander gezicht, maar hetzelfde gezeik.quote:Op woensdag 17 juli 2019 18:43 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
[..]
Zelf ben ik er ook niet van overtuigd dat Rutte het nog eens een vierde keer moet gaan doen. Dijkhof lijkt aardig populair te zijn onder de VVD'ers en daarbuiten. Ik zie in hem wel de kans om weer stemmers naar de VVD in de volgende verkiezingen toe te trekken.
De enige die een karikatuur maakt van Nederland ben jij. Jij wil ons doen geloven dat het met Nederland nog erger gesteld is dan landen als bijvoorbeeld Zimbabwe en Venezuela. Je bent totaal ongeloofwaardig.quote:Op woensdag 17 juli 2019 14:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik maak steeds expliciet de vergelijking met de ontwikkelde wereld dus dit is onzin.quote:Op donderdag 18 juli 2019 04:58 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
De enige die een karikatuur maakt van Nederland ben jij. Jij wil ons doen geloven dat het met Nederland nog erger gesteld is dan landen als bijvoorbeeld Zimbabwe en Venezuela. Je bent totaal ongeloofwaardig.
Nee. De ontwikkelde (lees kapitalistische) wereld is in jouw ogen pervers. Nederland is volgens jou het meest pervers. Dus wat klets je nou eigenlijk?quote:Op donderdag 18 juli 2019 08:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik maak steeds expliciet de vergelijking met de ontwikkelde wereld dus dit is onzin.
Die groeiende overheid is bijna alleen zorg, sociale zekerheid, defensie en onderwijs, dingen die ook rechtse mensen als overheidstaken zien (tenminste, in Nederland. In het buitenland zijn rechtse mensen nog wel eens voor privéklinieken en/of privéscholen). Tegen de groei van de zorg is ook bijna niks te doen zonder dat het te drastisch uit pakt, al moet daar wel blijvend naar worden gekeken. Op het moment is zorg dacht ik ongeveer 1/5e van de totale uitgave van de overheid, dat dreigt naar 1/3e te groeien.quote:Op donderdag 18 juli 2019 08:40 schreef Luckyseven het volgende:
Het gaat ook best prima in Nederland. Maar het is niet zo dat alleen het kabinet zich daarvoor op de schouders mag kloppen.
Vind het alleen wel erg jammer dat de regering steeds meer aan het groeien is en een hogere belastingsdruk oplegt terwijl ze toch overwegend rechts zijn.
In Nederland ook. Het is bepaald geen toeval dat het aantal privé scholen (met ANBI status!) flink is gestegen in Nederland.quote:Op donderdag 18 juli 2019 09:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
(tenminste, in Nederland. In het buitenland zijn rechtse mensen nog wel eens voor privéklinieken en/of privéscholen)
Er zijn er rond de 60. Ja, dat is meer dan de 40 van van een jaar of 5 geleden, maar tov de 7000 scholen in Nederland is dat bijna nihil.quote:Op donderdag 18 juli 2019 09:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In Nederland ook. Het is bepaald geen toeval dat het aantal privé scholen (met ANBI status!) flink is gestegen in Nederland.
Rare definitie van nihil hanteer jij. Ik vind een stijging van 50% over 5 jaar niet niks, het wijst toch wel op een trend.quote:Op donderdag 18 juli 2019 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn er rond de 60. Ja, dat is meer dan de 40 van van een jaar of 5 geleden, maar tov de 7000 scholen in Nederland is dat bijna nihil.
60 over het hele land, nog geen 1 procent van de scholen.quote:Op donderdag 18 juli 2019 09:29 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Rare definitie van nihil hanteer jij. Ik vind een stijging van 50% over 5 jaar niet niks, het wijst toch wel op een trend.
Vergelijk het eens met 15 jaar geleden, en overheidsbeleid maakt dat mede mogelijk.quote:Op donderdag 18 juli 2019 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn er rond de 60. Ja, dat is meer dan de 40 van van een jaar of 5 geleden, maar tov de 7000 scholen in Nederland is dat bijna nihil.
Ah, in principe gaat het dus heel goed in Nederland, ook al zit VVD er al sinds 1977 bijna onafgebroken in de regering. VVD is dus zo slecht nog niet?quote:Op donderdag 18 juli 2019 10:03 schreef Klopkoek het volgende:
Ik zeg natuurlijk niet dat Nederland het equivalent van Zimbabwe is, maar het is duidelijk dat een groepje landen het nog beter doet. Waar dan Rutte de neiging heeft om daar niet naar te kijken maar naar Hong Kong, Singapore en de VS.
Wat een rare logica. Het gaat goed ondanks de VVD, niet dankzij. We zouden nog hoger in de pikorde der naties staan zonder de VVD, hetgeen ook het geval was in 1977.quote:Op donderdag 18 juli 2019 11:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ah, in principe gaat het dus heel goed in Nederland, ook al zit VVD er al sinds 1977 bijna onafgebroken in de regering. VVD is dus zo slecht nog niet?
VVD heeft in elk geval niet het hele land afgebroken, zoals jij altijd ongeveer beweerd. Daar kunnen we het gewoon over eens zijn.quote:Op donderdag 18 juli 2019 13:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat een rare logica. Het gaat goed ondanks de VVD, niet dankzij. We zouden nog hoger in de pikorde der naties staan zonder de VVD, hetgeen ook het geval was in 1977.
Met de SP - jouw bewierookte partij - zou een socialistisch Nederland helemaal weggevaagd zijn want onder een socialistisch bewind zou niets en niemand meer werken:quote:Op donderdag 18 juli 2019 13:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat een rare logica. Het gaat goed ondanks de VVD, niet dankzij. We zouden nog hoger in de pikorde der naties staan zonder de VVD, hetgeen ook het geval was in 1977.
En als ik drie staatsloten koop, heb ik drie keer zoveel kans. Dat maakt niet ik opeens een noemenswaardige kans heb om daadwerkelijk te winnen.quote:Op donderdag 18 juli 2019 09:29 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Rare definitie van nihil hanteer jij. Ik vind een stijging van 50% over 5 jaar niet niks, het wijst toch wel op een trend.
Dat jij denkt dat het beter gaat als iedereen maar links stemt wil niet zeggen dat dat ook zo is.quote:Op donderdag 18 juli 2019 13:44 schreef Klopkoek het volgende:
Dit vind ik dan ook wel weer erg kort door de bocht. Veel mensen met lage inkomens kiezen daar niet voor. En ook doen die mensen vaak zeer nuttige banen of ze gebruiken hun vrije tijd voor vrijwilligerswerk. Doen alsof mensen met een laag inkomen minder waard zijn of minder nuttig voor de maatschappij is eigenlijk behoorlijk schandalig.quote:Op donderdag 18 juli 2019 16:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, de SP is zonder twijfel een ramp voor de midden en lange termijn en hoogstens een zegen op de korte termijn voor mensen met een laag inkomen. Waarvan het merendeel geen cent bijdraagt aan onze welvaart.
Dat staat er dan ook allemaal niet.quote:Op donderdag 18 juli 2019 17:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit vind ik dan ook wel weer erg kort door de bocht. Veel mensen met lage inkomens kiezen daar niet voor. En ook doen die mensen vaak zeer nuttige banen of ze gebruiken hun vrije tijd voor vrijwilligerswerk. Doen alsof mensen met een laag inkomen minder waard zijn of minder nuttig voor de maatschappij is eigenlijk behoorlijk schandalig.
Hoezo toch? Nou suggereer je dat dat een tegenstelling zou zijn. Het rechts van de VVD is gericht op het verplaatsen van zoveel mogelijk geld van zij die werken naar hen die bezitten, dat kan ook via de belastingen en dat gebeurt dan ook, direct en indirect. Dus het is helemaal niet raar. Daar bovenop heb je dan nog de toegenomen lasten die niet door de overheid worden geind, maar die je toch moet betalen omdat het nou eenmaal geen dingen zijn waar je vanaf kunt zien, zoals wonen, zorg en vaak vervoer.quote:Op donderdag 18 juli 2019 08:40 schreef Luckyseven het volgende:
Het gaat ook best prima in Nederland. Maar het is niet zo dat alleen het kabinet zich daarvoor op de schouders mag kloppen.
Vind het alleen wel erg jammer dat de regering steeds meer aan het groeien is en een hogere belastingsdruk oplegt terwijl ze toch overwegend rechts zijn.
Want dat is de situatie in de landen die ze als voorbeeld nemen?quote:Op donderdag 18 juli 2019 14:14 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Met de SP - jouw bewierookte partij - zou een socialistisch Nederland helemaal weggevaagd zijn want onder een socialistisch bewind zou niets en niemand meer werken:
- Individuele vrijheid: verdwenen
- Machtige geheime diensten die staatsterreur zaaien
- Innovatie en vernieuwing: nul komma nul
Er is dus ruimte voor (wat) verbetering maar jouw beweringen over de Nederlandse situatie zijn lachwekkend. Ik meen wat ik eerder zei: ik kan je zo niet serieus nemen. En dat terwijl je wel de indruk wekt van iemand die doordenkt en verbanden ziet.quote:Op donderdag 18 juli 2019 17:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Want dat is de situatie in de landen die ze als voorbeeld nemen?
Zodra je inhoudelijk met deze heerschappen in discussie gaat merk je dat ze hun mening gekopieerd hebben van een ander.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 00:17 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Er is dus ruimte voor (wat) verbetering maar jouw beweringen over de Nederlandse situatie zijn lachwekkend. Ik meen wat ik eerder zei: ik kan je zo niet serieus nemen. En dat terwijl je wel de indruk wekt van iemand die doordenkt en verbanden ziet.
Weltschmerz snapt het, en benoemt de feiten.quote:Op donderdag 18 juli 2019 17:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoezo toch? Nou suggereer je dat dat een tegenstelling zou zijn. Het rechts van de VVD is gericht op het verplaatsen van zoveel mogelijk geld van zij die werken naar hen die bezitten, dat kan ook via de belastingen en dat gebeurt dan ook, direct en indirect. Dus het is helemaal niet raar. Daar bovenop heb je dan nog de toegenomen lasten die niet door de overheid worden geind, maar die je toch moet betalen omdat het nou eenmaal geen dingen zijn waar je vanaf kunt zien, zoals wonen, zorg en vaak vervoer.
Ik hoorde laatst 'journaliste' Jinek een onderwerp aankondigen met 'Het gaat goed met Nederland, maar we merken er niets van'. Hoezo gaat het goed met Nederland dan? Er wordt vooral veel geld aan Nederland en de Nederlanders verdiend. Dat wil overigens niet zeggen dat het niet ongemerkt goed zou kunnen gaan in die zin dat er fundamenteel en structureel iets verbetert dat we ooit wel gaan merken.
Maar dat doet het niet. Integendeel, het onderwijs holt achteruit, de criminaliteit loopt uit de klauw en de politie kan het niet meer aan, mensen krijgen niet de zorg die ze nodig hebben, met het milieu gaat het de verkeerde kant op en het klimaatakkoord gaat niet eens over het klimaat, de armoede loopt op, het aantal daklozen is stijgende, de schuldenlast stijgt, de pensioenen worden minder waard, de rechtspraak is in crisis, de financiele sector ligt aan het infuus, de landbouw moet hervormen, defensie ligt op zijn gat, de sociale zekerheid brokkelt af, onze grondrechten kunnen niet bewaakt worden, mensen kunnen niet verhuizen, de integriteit van het openbaar bestuur zakt tot een bedroevend niveau, de regeldruk neemt toe, er is meer dreiging van terroristen dan ooit en de sociale samenhang en de basis van vertrouwen die onze samenleving zo goed liet functioneren is rap dalende. We zijn met zijn allen ontzettend hard aan het interen op wat er in vele decennia van de vorige eeuw is opgebouwd.
Dat heeft allemaal te maken met de kerntaken van de overheid. Vis rot eerst aan de kop en de romp is ook al aangetast. De bestuurlijke incompetentie en het gebrek aan integriteit is al down getrickled, de rot zet door. Dat kan maar beperkt en zeer tijdelijk verbloemd worden door groei van het BNP, die overigens ondanks Rutte III gerealiseerd wordt.
twitter:BreakingNLive twitterde op vrijdag 19-07-2019 om 15:28:50BREAKING: NBC poll shows President Donald Trump's overall approval rating ticked upward to 48 percent in July, his highest ever in that poll. Poll was taken before Trump’s “racist” tweets though. reageer retweet
United Fruit was het helaas met jou eens.quote:
... Between 1990 and 2017, Netherlands’ HDI value increased from 0.829 to 0.931, an increase of 12.3 percentquote:
Ja leuk, de HDI stijgt over de hele wereld. Nederland is onder VVD bewind gedaald van positie 7 naar 10 op de HDI-ranking.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 21:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
... Between 1990 and 2017, Netherlands’ HDI value increased from 0.829 to 0.931, an increase of 12.3 percent
quote:Op donderdag 18 juli 2019 17:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoezo toch? Nou suggereer je dat dat een tegenstelling zou zijn. Het rechts van de VVD is gericht op het verplaatsen van zoveel mogelijk geld van zij die werken naar hen die bezitten, dat kan ook via de belastingen en dat gebeurt dan ook, direct en indirect. Dus het is helemaal niet raar. Daar bovenop heb je dan nog de toegenomen lasten die niet door de overheid worden geind, maar die je toch moet betalen omdat het nou eenmaal geen dingen zijn waar je vanaf kunt zien, zoals wonen, zorg en vaak vervoer.
Ik hoorde laatst 'journaliste' Jinek een onderwerp aankondigen met 'Het gaat goed met Nederland, maar we merken er niets van'. Hoezo gaat het goed met Nederland dan? Er wordt vooral veel geld aan Nederland en de Nederlanders verdiend. Dat wil overigens niet zeggen dat het niet ongemerkt goed zou kunnen gaan in die zin dat er fundamenteel en structureel iets verbetert dat we ooit wel gaan merken.
Maar dat doet het niet. Integendeel, het onderwijs holt achteruit, de criminaliteit loopt uit de klauw en de politie kan het niet meer aan, mensen krijgen niet de zorg die ze nodig hebben, met het milieu gaat het de verkeerde kant op en het klimaatakkoord gaat niet eens over het klimaat, de armoede loopt op, het aantal daklozen is stijgende, de schuldenlast stijgt, de pensioenen worden minder waard, de rechtspraak is in crisis, de financiele sector ligt aan het infuus, de landbouw moet hervormen, defensie ligt op zijn gat, de sociale zekerheid brokkelt af, onze grondrechten kunnen niet bewaakt worden, mensen kunnen niet verhuizen, de integriteit van het openbaar bestuur zakt tot een bedroevend niveau, de regeldruk neemt toe, er is meer dreiging van terroristen dan ooit en de sociale samenhang en de basis van vertrouwen die onze samenleving zo goed liet functioneren is rap dalende. We zijn met zijn allen ontzettend hard aan het interen op wat er in vele decennia van de vorige eeuw is opgebouwd.
Dat heeft allemaal te maken met de kerntaken van de overheid. Vis rot eerst aan de kop en de romp is ook al aangetast. De bestuurlijke incompetentie en het gebrek aan integriteit is al down getrickled, de rot zet door. Dat kan maar beperkt en zeer tijdelijk verbloemd worden door groei van het BNP, die overigens ondanks Rutte III gerealiseerd wordt.
We stonden zelfs ooit top drie. In 1995 waren we vierde (net voor de bonanza van de tweede helft jaren 90).quote:Op zaterdag 20 juli 2019 21:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja leuk, de HDI stijgt over de hele wereld. Nederland is onder VVD bewind gedaald van positie 7 naar 10 op de HDI-ranking.
Ik vraag me wel af.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
We stonden zelfs ooit top drie. In 1995 waren we vierde (net voor de bonanza van de tweede helft jaren 90).
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ling-7277809-a228458
Balkenende en Rutte hebben veel stuk gemaakt.
Dit heeft niets met links of rechts te maken. Zie je echt niet wat er mis gaat?quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:05 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ik vraag me wel af.
Wat wil je met je kritiek uiten de hele dag ?
Onderhand weten we wel dat je van een stevig links beleid houd
Ja dat wel maar helpt dat als je de hele dag kritiek maakt ?quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:10 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dit heeft niets met links of rechts te maken. Zie je echt niet wat er mis gaat?
Je kon gewoon zeggen dat alles kut is.quote:Op donderdag 18 juli 2019 17:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zwijgen is ook geen optie he. Dan lijkt het alsof iedereen toestemt.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:12 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ja dat wel maar helpt dat als je de hele dag kritiek maakt ?
Snap je überhaupt de strekking van zijn verhaal?quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:12 schreef Ziyech10 het volgende:
[..]
Je kon gewoon zeggen dat alles kut is.
Mails sturen met kritiek naar de tweede kamer fracties van de coalitie heeft denk ik meer zin dan het hier op fok neer te zetten.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:14 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Zwijgen is ook geen optie he. Dan lijkt het alsof iedereen toestemt.
Een einde aan gratis geld uit Groningen, vergrijzing en ontgroening, de afhankelijkheid van de Duitse economie, de grote concentratie arbeidsplaatsen in krimpende sectoren, (nog steeds) een grote verzorgingsstaat, Europese transfers om Zuid-Europa op een Westers peil te krijgen, het ontwaren van geld door het printen van de ECB, politici die wanhopig zoeken naar reflatie, dat soort dingen?quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:10 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik heb onlangs nog een tijdje lang niks gepost...quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:05 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ik vraag me wel af.
Wat wil je met je kritiek uiten de hele dag ?
Onderhand weten we wel dat je van een stevig links beleid houd
En dat is?quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:16 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ik weet wel waarom deze wereld zo verdeeld en zo onrechtvaardig is.
Alsof alleen Nederland met het ECB beleid te maken heeft... Nee dus.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Een einde aan gratis geld uit Groningen, vergrijzing en ontgroening, de afhankelijkheid van de Duitse economie, de grote concentratie arbeidsplaatsen in krimpende sectoren, (nog steeds) een grote verzorgingsstaat, Europese transfers om Zuid-Europa op een Westers peil te krijgen, het ontwaren van geld door het printen van de ECB, politici die wanhopig zoeken naar reflatie, dat soort dingen?
De opmerkingen van Weltschmerz zijn soms raak, maar zie ik niet helemaal op het conto van Rutte terecht komen. Met minder werkende mensen, minder toevallige inkomsten en sneller stijgende uitgaven is het roeien tegen de stroom in en zou een linkse coalitie dat niet snel anders hebben gedaan.
Wacht even, hier staan wel veel aannames, suggesties en halve waarheden in. Maar ik snap je punt. Toch vind ik het te makkelijk.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Een einde aan gratis geld uit Groningen, vergrijzing en ontgroening, de afhankelijkheid van de Duitse economie, de grote concentratie arbeidsplaatsen in krimpende sectoren, (nog steeds) een grote verzorgingsstaat, Europese transfers om Zuid-Europa op een Westers peil te krijgen, het ontwaren van geld door het printen van de ECB, politici die wanhopig zoeken naar reflatie, dat soort dingen?
De opmerkingen van Weltschmerz zijn soms raak, maar zie ik niet helemaal op het conto van Rutte terecht komen. Met minder werkende mensen, minder toevallige inkomsten en sneller stijgende uitgaven is het roeien tegen de stroom in en zou een linkse coalitie dat niet snel anders hebben gedaan.
Ja dat alles kut is.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:14 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Snap je überhaupt de strekking van zijn verhaal?
Evenzo wordt er gedaan alsof de landen boven ons slechts een uitdijende verzorgingsstaat hebben als differentiator ten opzichte van Nederland. Waarin geframed wordt dat Nederland het mes in de verzorgingsstaat zet en alle andere landen juist flink op de sociale consumptie-toer gaan en dat dit de oorzaak is van een neerwaartse spiraal van Nederland op internationale ranglijstjes. Tegelijkertijd doet men een stijging op een andere internationale ranglijst af als propaganda en halve waarheden.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Alsof alleen Nederland met het ECB beleid te maken heeft... Nee dus.
Verder wordt het weer zo geframed dat een welvaartsstaat een blok aan het been is, terwijl de empirie wat anders uit wijst, inclusief de landen die boven ons staan.
Even goede vrienden.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:29 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Wacht even, hier staan wel veel aannames, suggesties en halve waarheden in. Maar ik snap je punt. Toch vind ik het te makkelijk.
World Economic Forum is inderdaad pure propaganda. Goed zo dat Bregman dat even bloot legdequote:Op zaterdag 20 juli 2019 23:02 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Evenzo wordt er gedaan alsof de landen boven ons slechts een uitdijende verzorgingsstaat hebben als differentiator ten opzichte van Nederland. Waarin geframed wordt dat Nederland het mes in de verzorgingsstaat zet en alle andere landen juist flink op de sociale consumptie-toer gaan en dat dit de oorzaak is van een neerwaartse spiraal van Nederland op internationale ranglijstjes. Tegelijkertijd doet men een stijging op een andere internationale ranglijst af als propaganda en halve waarheden.
In de top 20 zijn de verschillen enorm klein. Nederland heeft zichzelf wat minder kunnen verbeteren (wet van de remmende voorsprong) en andere landen konden dat wel.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
We stonden zelfs ooit top drie. In 1995 waren we vierde (net voor de bonanza van de tweede helft jaren 90).
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ling-7277809-a228458
Balkenende en Rutte hebben veel stuk gemaakt.
https://basjacobs.wordpress.com/2016/09/19/de-rekening-van-rutte/
Wat een enorme geschiedvervalsing weer. Enorm in strijd met de feiten.quote:Op zondag 21 juli 2019 10:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij vergelijkt ook graag met de jaren 60-70, toen we onder vooral CDA en PvdA besloten om het gas zo snel mogelijk uit te verkopen en daarvoor leuke dingen voor de mensen te doen. Die linkse puinhoop is de VVD nu aan het opruimen!
Linkse gekkies zien nooit dat de zon schijnt. Het is 1 grote hel op aarde, volgens hen.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 22:10 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Het was Zijlstra die dat fonds blokkeerde. CDA-er. In een regering met de PvdA. Zoek maar op.quote:Op zondag 21 juli 2019 11:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat een enorme geschiedvervalsing weer. Enorm in strijd met de feiten.
De afhankelijkheid van aardgas piekte juist onder die akelige Wiegel, met als toppunt het jaar 1986.
[ afbeelding ]
Rara: na 1986 nam de directe invloed van VVD op Lubbers enorm af, en zou tot een PvdA deelname leiden.
Verder was de PvdA in de jaren 60 voorstander van wat later het Noorse model zou gaan heten. Een staatsfonds dus, maar dat wilde de VVD niet. Is er in de jaren 90 toch nog een beetje van gekomen, ten behoeve van infrastructuur, op aandringen van de PvdA.
Leuk ook dat 40 jaar na dato het nog steeds de schuld van Den Uyl is. Zelfs de Telegraaf is daar circa 2005 mee gestopt...
Leugenaar.
Anders: De Volkskrant (toch een linkse krant, dus...).quote:Op zondag 21 juli 2019 11:22 schreef Klopkoek het volgende:
https://anderetijden.nl/aflevering/404/Aardgas-als-smeerolie
Het was het kabinet Wiegel dat ging potverteren. Niet de PvdA kabinetten er voor of erna.
Zijlstra kon dat alleen doen omdat hij steun had van de VVD.quote:Op zondag 21 juli 2019 11:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het was Zijlstra die dat fonds blokkeerde. CDA-er. In een regering met de PvdA. Zoek maar op.
Onwetende.
Volkskrant is allang geen linkse krant meer. Zelfs de Wikipedia vermeldt dat.quote:Op zondag 21 juli 2019 11:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Anders: De Volkskrant (toch een linkse krant, dus...).
https://www.volkskrant.nl(...)l-gebleven~b36465f0/
Kom maar eens met een geloofwaardige bron daarvoor. De VVD was toen goed voor ongeveer 10% van de stemmen...quote:Op zondag 21 juli 2019 11:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zijlstra kon dat alleen doen omdat hij steun had van de VVD.
De voorlopers van het CDA twijfelden aanvankelijk.
Het is hoe dan ook geen rechtse krant.quote:Op zondag 21 juli 2019 12:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Volkskrant is allang geen linkse krant meer. Zelfs de Wikipedia vermeldt dat.
De hoofdredacteur geeft opzettelijk ruimte aan allemaal zogenaamde klimaatsceptici.
Het is een rechts kabinet, geen middenkabinet. Alleen Christenunie is niet rechts maar die trekken de coalitie niet in balans.quote:Op zondag 21 juli 2019 12:32 schreef Hanca het volgende:
Ik ben zeer blij met ons redelijke midden, waar dit kabinet Rutte III een goed voorbeeld van is. Een voorbeeld ook voor vele andere landen, hoeveel je met compromissen en samenwerken met de samenleving kunt bereiken.
Het zijn 4 partijen uit ons redelijke midden die in dit kabinet zitten. Het beleid is dan ook niet echt rechts, er is veel aandacht juist ook voor de minst verdienenden. Verder regeren ze nu met steun van PvdA en GL.quote:Op zondag 21 juli 2019 12:39 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Het is een rechts kabinet, geen middenkabinet. Alleen Christenunie is niet rechts maar die trekken de coalitie niet in balans.
Er gaat best veel kut en het meeste daarvan was een voorzienbaar gevolg van de beleidskeuzes van de VVD.quote:Op zondag 21 juli 2019 12:37 schreef VEM2012 het volgende:
Ga nou gewoon eens normaal meedoen met de discussie en stel jezelf ook eens open voor iets anders dan ‘de VVD is verantwoordelijk voor alles wat ik in Nederland kut vind gaan of waarvan ik denk dat het kut gaat ook al is dat helemaal niet zo’.
Jij denkt toch niet dat rijken en de hogere inkomens Nederland ooit zullen verlaten? Hier is veel know-how,, die willen de rijken en de hogere inkomens hebben en wel gratis, ze gaan niet weg omdat er daartegen geen sterk verzet is.quote:Op zondag 21 juli 2019 12:32 schreef Hanca het volgende:
Ik heb van de extreem linkse kant (van gewoon links wel, maar dat is niet links genoeg volgens types als Klopkoek) nooit oplossingen gehoord voor dingen als:
- de vergrijzing
- de steeds oplopende en ons budget langzaam volledig opetende zorgkosten
- de vele bedrijven in Nederland die dankzij internationale concurrentie over de kop gaan (zie onze winkelstraten)
Al hun oplossingen bijten altijd met minstens 1 van bovenstaande. Of ze gaan meer geld uit bedrijven trekken waardoor er nog meer faillissementen zullen zijn, of ze schuiven kosten door naar komende generaties waarvan al minder werkenden de kosten voor meer ouderen moeten dragen.
Ja, je krijgt dan een onrealistisch antwoord als: we gaan de extreem rijken extra belasten of we pakken de grootste bedrijven aan. Geen rekening houdend met het feit dat die juist vaak weinig binding met Nederland hebben en dus zo weg zijn (en dan kost zo'n maatregel dus geld, in plaats van dat het wat op zou leveren). Let wel: ik zou ook graag de extreem rijken meer laten betalen. Sterker nog: zelfs Rutte wil dat, zo heeft hij meermaals aangegeven en zelfs geprobeerd. Maar om dat zo te doen dat het geld op levert en geen geld en banen kost is vrij ingewikkeld.
Ik ben zeer blij met ons redelijke midden, waar dit kabinet Rutte III een goed voorbeeld van is. Een voorbeeld ook voor vele andere landen, hoeveel je met compromissen en samenwerken met de samenleving kunt bereiken.
Je ziet bij de brexit hoe makkelijk bedrijven vertrekken, je zag in Frankrijk bij de invoering van een topbelasting hoe makkelijk rijken vertrokken (of in elk geval hun vermogen en inkomen verhuisden). Dus het is naïef om te denken dat dat in Nederland niet zou gebeuren.quote:Op zondag 21 juli 2019 19:21 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij denkt toch niet dat rijken en de hogere inkomens Nederland ooit zullen verlaten? Hier is veel know-how,, die willen de rijken en de hogere inkomens hebben en wel gratis, ze gaan niet weg omdat er daartegen geen sterk verzet is.
De hele economie van de UK is dan ook gebaseerd op geldschuiven, flitshandel en papiertijgers aantrekken. Uiteraard kan dat dan in je eigen staart bijten.quote:Op zondag 21 juli 2019 19:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je ziet bij de brexit hoe makkelijk bedrijven vertrekken, je zag in Frankrijk bij de invoering van een topbelasting hoe makkelijk rijken vertrokken (of in elk geval hun vermogen en inkomen verhuisden). Dus het is naïef om te denken dat dat in Nederland niet zou gebeuren.
Maar hier in Nederland is de know-how en dus vertrekken de rijken en hogere inkomens niet, mede omdat er geen sterker verzet is tegen rijken en hogere inkomens. Want een sterker verzet tegen rijken en hogere inkomens is iets waar ze niet op hopen, want dan verliezen zij.quote:Op zondag 21 juli 2019 19:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je ziet bij de brexit hoe makkelijk bedrijven vertrekken, je zag in Frankrijk bij de invoering van een topbelasting hoe makkelijk rijken vertrokken (of in elk geval hun vermogen en inkomen verhuisden). Dus het is naïef om te denken dat dat in Nederland niet zou gebeuren.
Zoals Ingvar Kamprad?quote:Op zondag 21 juli 2019 19:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De hele economie van de UK is dan ook gebaseerd op geldschuiven, flitshandel en papiertijgers aantrekken. Uiteraard kan dat dan in je eigen staart bijten.
Wat we zien is dat miljardairs en miljonairs in Scandinavië stukken minder de belasting ontwijken, ondanks de hoge reële tarieven.
Je hoeft niet altijd zelf te vertrekken om niet of nauwelijks belasting te betalen hier.quote:Op zondag 21 juli 2019 20:52 schreef torentje het volgende:
Maar hier in Nederland is de know-how en dus vertrekken de rijken en hogere inkomens niet, mede omdat er geen sterker verzet is tegen rijken en hogere inkomens. Want een sterker verzet tegen rijken en hogere inkomens is iets waar ze niet op hopen, want dan verliezen zij.
Dat komt omdat de rijken en hogere inkomens te sterk en met teveel gekke individuen zijn voor het verzet.quote:Op zondag 21 juli 2019 21:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je hoeft niet altijd zelf te vertrekken om niet of nauwelijks belasting te betalen hier.
Het is gewoon naief om te denken dat Nederland immuun is voor belastingontwijking.
Nee, dat komt omdat we nu eenmaal een vrij land zijn.quote:Op zondag 21 juli 2019 22:00 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat komt omdat de rijken en hogere inkomens te sterk en met teveel gekke individuen zijn voor het verzet.
"They are also three countries with unusually high levels of taxation, so one might think this rampant tax evasion by rich Scandinavians is a uniquely Scandinavian problem. But the authors report that as best as one can tell from what bank regulators in Switzerland and elsewhere report, “Scandinavians appear to use tax havens less than other countries” — part of the generally high-trust social equilibrium that exists in Northern Europe."quote:
Tja, onze rijke mensen zijn geen Scandinaviërs, maar Nederlanders. En de rijke Nederlanders staan er eerder om bekend hun geld niet te willen delen, dus die gaan echt wel belasting ontwijken als je het tarief omhoog gooit.quote:Op maandag 22 juli 2019 11:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
"They are also three countries with unusually high levels of taxation, so one might think this rampant tax evasion by rich Scandinavians is a uniquely Scandinavian problem. But the authors report that as best as one can tell from what bank regulators in Switzerland and elsewhere report, “Scandinavians appear to use tax havens less than other countries” — part of the generally high-trust social equilibrium that exists in Northern Europe."
https://www.vox.com/2017/6/7/15745978/tax-evasion-zucman
Genetisch hebben we meer met Scandinavie gemeen dan Fransen, zonder op de Baudet tour te willen gaan.quote:Op maandag 22 juli 2019 14:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, onze rijke mensen zijn geen Scandinaviërs, maar Nederlanders. En de rijke Nederlanders staan er eerder om bekend hun geld niet te willen delen, dus die gaan echt wel belasting ontwijken als je het tarief omhoog gooit.
Om nog niet te spreken over de grote bedrijven.
Waarom toch altijd dat Scandinavische voorbeeld? Nederland is niet Scandinavisch en ik denk echt dat we in dit opzicht beter naar Frankrijk kunnen kijken en wat daar gebeurde toen ze het probeerden met een toptarief. Kortom: wat jij zegt is precies het gebrek aan realisme wat ik verwacht bij de extreem linkse kant.
Ten aanzien van de echte rijken echter schrijft men:quote:Op maandag 22 juli 2019 11:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
"They are also three countries with unusually high levels of taxation, so one might think this rampant tax evasion by rich Scandinavians is a uniquely Scandinavian problem. But the authors report that as best as one can tell from what bank regulators in Switzerland and elsewhere report, “Scandinavians appear to use tax havens less than other countries” — part of the generally high-trust social equilibrium that exists in Northern Europe."
https://www.vox.com/2017/6/7/15745978/tax-evasion-zucman
Dit is helemaal niet relevant. Ga even terug naar bovenstaande posts, bitte. Post #216.quote:Op maandag 22 juli 2019 15:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ten aanzien van de echte rijken echter schrijft men:
The findings are fairly shocking.
Throughout the three countries, about 3 percent of all personal taxes are avoided. But among those with more than $40 million in assets — not the top 1 percent but the top 0.01 percent — about 30 percent of taxes are evaded. It’s not clear how generalizable these results are to other countries, but the implication is that the true level of economic inequality in the developed world is far higher than tax records alone would say.
Tax evasion in Scandinavia
The paper itself is largely dedicated to the methodology employed to link together various strands of data to try to come up with an estimate. But the takeaway is well summarized in this killer chart, showing that the vast majority of Scandinavians are doing very little tax evasion but the wealthiest ones are doing a ton of it.
Het is dus wel relevant omdat het lijnrecht ingaat tegen jouw bewering in post 216.quote:Op maandag 22 juli 2019 15:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is helemaal niet relevant. Ga even terug naar bovenstaande posts, bitte. Post #216.
En ja, dat Zweden lange tijd geen deel wilde uit maken van de EU, NAVO en zelfs WTO heeft zo zijn redenen....
In mijn omgeving zijn de meeste mensen tevreden met Rutte.quote:Op maandag 22 juli 2019 17:06 schreef Tai-Mai-Shu het volgende:
Nergens hoor ik van mensen irl dat Rutte favoriet is. Behalve bij de NOS..
Ik wel.quote:Op maandag 22 juli 2019 17:06 schreef Tai-Mai-Shu het volgende:
Nergens hoor ik van mensen irl dat Rutte favoriet is. Behalve bij de NOS..
Ik zeg: ondanks hogere tarieven wordt daar minder belasting ontweken. Dat internationale verdragen (waar Zweden eerst niet bij wilde horen) dit makkelijk maken doet daar niets aan af.quote:Op maandag 22 juli 2019 15:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is dus wel relevant omdat het lijnrecht ingaat tegen jouw bewering in post 216.
Dat de gemiddelde Zweed trouw belasting betaalt is niet zo relevant. Het gaat nu juist om de echt rijken. En die lopen ook in Zweden hard naar andere landen om minder belasting te betalen.
En dat is met name interessant omdat de voorspelling dat dat ook in Nederland kan werd ontkend.
Je reageerde op de stelling dat het naïef is om te denken dat in Nederland bedrijven en/of individuen geen belasting zullen gaan ontwijken.quote:Op maandag 22 juli 2019 18:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik zeg: ondanks hogere tarieven wordt daar minder belasting ontweken. Dat internationale verdragen (waar Zweden eerst niet bij wilde horen) dit makkelijk maken doet daar niets aan af.
Ik zei ook: de UK heeft een economie gebaseerd op papier schuiven dus logisch dat je dan in je eigen staart wordt gebeten.
Wat jij er allemaal van maakt doet er niet toe. De onvolprezen Marcel van Dam zou zeggen: u bent een buitengewoon minderwaardig mens.
Maar jij verkeert in mysterieuze kringen waar zowel Timmerfrans als Rutte op handen worden gedragen.quote:Op maandag 22 juli 2019 17:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In mijn omgeving zijn de meeste mensen tevreden met Rutte.
En nu?
Je moet politici niet op handen dragen, beste jongen. Dat is nergens voor nodig.quote:Op maandag 22 juli 2019 20:05 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Maar jij verkeert in mysterieuze kringen waar zowel Timmerfrans als Rutte op handen worden gedragen.Wie weet wat voor avonturen je morgen weer beleeft!
Allereerst is dat vrij oud nieuws, het is al eerderwel vrij groot in het nieuws geweest. Maar de uitleg is ook vrij simpel: de lage werkloosheid en de afschaffing van de sociale werkplaatsen. Dat eerste zorgt er voor dat ook de minst productieve mensen een baan hebben, dat laatste zorgt er voor dat er nu veel meer mensen met een arbeidshandicap mee tellen. Hoe lager de werkloosheid, hoe lager de gemiddelde productiviteit is een vrij algemeen bekend economisch gegeven.quote:Op dinsdag 23 juli 2019 13:28 schreef Klopkoek het volgende:
Historische primeur: arbeidsproductiviteit gedaald
https://www.volkskrant.nl(...)f-geworden~b8af55e5/
Was dit een links kabinet geweest, dan was dat véél groter nieuws geweest. Het heeft grote gevolgen.
https://www.cpb.nl/persbe(...)eperkte-loonstijging
Van top drie naar net aan top tien. Het is een patroon. Van Scandinavië-light (werd altijd beweerd) naar Angelsaksische maffia.twitter:spectatorindex twitterde op dinsdag 23-07-2019 om 16:00:00Most reputable countries, 2018.1. Sweden2. Finland3. Switzerland4. Norway6. Australia7. Canada8. Japan10. Netherlands13. Italy14. Spain16. UK18. France19. Germany27. Argentina33. Brazil34. US35. India51. Saudi Arabia52. Russia53. Nigeria54. Iran(RepTrak) reageer retweet
Bedankt VVD. Dat zijn dus de 'inspectie vakanties' die Rutte bedoelde in 2010.twitter:DeGroene twitterde op donderdag 25-07-2019 om 08:01:00Verhaal van de dag | Ooit werd de milieueffectrapportage (MER) in het leven geroepen om Nederland te beschermen tegen grote vervuilers. Maar de laatste tien jaar is het aantal rapportages gehalveerd:https://t.co/r1CFB6dNex @KarlijnKuijpers @_investico reageer retweet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |