https://www.ad.nl/politie(...).co/Aqi8v6dVCq?amp=1quote:Peiling: Rutte III populairder dan ooit
Het kabinet-Rutte III is nog nooit zo populair geweest als nu. Door de recent bereikte akkoorden over pensioen en klimaat stijgt de tevredenheid over Rutte III naar recordhoogte. Toch geloven maar weinig Nederlanders dat alle klimaatmaatregelen voor iedereen betaalbaar zullen zijn.
Uit de nieuwste peiling van I&O Research blijkt dat 47 procent van de Nederlanders tevreden is over het kabinet-Rutte III, bestaand uit VVD, CDA, D66 en ChristenUnie. Dat is het hoogste populariteitspercentage sinds het aantreden van Rutte III in oktober 2017. Begin dit jaar was nog maar 33 procent van de Nederlanders tevreden over het kabinet.
,,De stijging is opzienbarend’’, zegt onderzoeker Peter Kanne van I&O Research. ,,In februari leek het nog alsof dit kabinet niks voor elkaar kreeg. Een akkoord over pensioenen kwam er maar niet en er was veel verzet tegen ingrijpende klimaatmaatregelen. Nu liggen er plots toch twee grote akkoorden. Veel Nederlanders zijn blij dat het land wordt bestuurd.’’
Vooral het pensioenakkoord is in goede aarde gevallen. ,,Dat FNV-leden hun stem mochten uitbrengen, heeft het draagvlak voor dat akkoord vermoedelijk vergroot’’, zegt Kanne. Ondanks de tevredenheid vertrouwt slechts een derde van de werkenden erop straks een toereikend pensioen te krijgen.
34 procent van de Nederlanders is positief over het Klimaatakkoord, 26 procent is negatief. ,,Bijna alle klimaatmaatregelen kunnen rekenen op steun. Het kabinet heeft succesvol de scherpe kantjes van de oorspronkelijke klimaatplannen gehaald.’’ De nieuwe CO2-heffing voor bedrijven is het populairst. Minder steun is er voor de verhoging van de gasbelasting en het verlagen van de elektriciteitstaks.
Referendum
Opvallend is dat slechts 16 procent van de Nederlanders gelooft dat de klimaatmaatregelen voor iedereen betaalbaar zullen zijn, zoals het kabinet belooft. Ook denkt maar 14 procent dat het klimaatdoel van Parijs (49 procent minder CO2-uitstoot in 2030) door dit Klimaatakkoord wordt gehaald.
De plannen voor democratische vernieuwing van minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) zijn nauwelijks bekend bij het grote publiek. Veel Nederlanders willen dat er een bindend referendum komt, net als een gekozen burgemeester. Maar die maatregelen voert Rutte III niet in.
In de nieuwste I&O-peiling is de VVD nog altijd de grootste partij, gevolgd door Forum voor Democratie.
U mad?quote:Op vrijdag 12 juli 2019 10:19 schreef Klopkoek het volgende:
VVD is geen kalm vaarwater. Dat is de shock doctrine en puur racistische proefballonen. Van KNMI verbieden, universiteiten zuiveren (zijn ze mee bezig) tot dubbel straffen bij buitenlanders.
https://ioresearch.nl/Hom(...)koorden#.XSgvRCVNeEcquote:Politiek cynisme
Ruim zes op de tien Nederlanders (63%) zijn van mening dat politieke partijen alleen geïnteresseerd zijn in hun stem en niet in hun mening, een aandeel van de bevolking dat hetzelfde is als in 2018. De helft van de Nederlanders is van mening dat politici niets begrijpen van wat er in de samenleving leeft en een even groot deel van de Nederlanders is van mening dat ‘mensen zoals ik geen enkele invloed hebben op de regeringspolitiek’.
Kom eens met valide bronnen voor deze zware aantijgingen.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 10:19 schreef Klopkoek het volgende:
VVD is geen kalm vaarwater. Dat is de shock doctrine en puur racistische proefballonen. Van KNMI verbieden, universiteiten zuiveren (zijn ze mee bezig) tot dubbel straffen bij buitenlanders.
Ik vertrouw jouw username ook alleen maar als 3 vrouwen dat onafhankelijk van elkaar beweren.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 11:37 schreef x_PusSy_DeStRoYer_69_X het volgende:
Een onderzoek, net als peilingen, zijn tot de dag van vandaag grote onzin. Ik vertrouw dit soort onderzoeken als er meer dan drie verschillende onderzoekers op zijn gezet, totaal los van elkaar. Het hangt er altijd vanaf welke groep er onderzocht wordt, en een minimale kwantiteit wordt gesteld.
Touché.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 11:52 schreef archito het volgende:
[..]
Ik vertrouw jouw username ook alleen maar als 3 vrouwen onafhankelijk van elkaar beweren.
Peil.nl zal wel een vergelijkbaar onderzoek gaan doen, dat is vaak zo. Dus dan heb je in elk geval 2 onderzoeken. Verder gaat in alle peilingen de VVD omhoog en blijkt al uit meer onderzoeken dat men steeds meer tevreden is over het huidige kabinet. Dus daar hoef je echt geen vraagtekens bij te zetten.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 11:37 schreef x_PusSy_DeStRoYer_69_X het volgende:
Een onderzoek, net als peilingen, zijn tot de dag van vandaag grote onzin. Ik vertrouw dit soort onderzoeken als er meer dan drie verschillende onderzoekers op zijn gezet, totaal los van elkaar. Het hangt er altijd vanaf welke groep er onderzocht wordt, en een minimale kwantiteit wordt gesteld.
Volgens mij lijken mensen eerder behoefte te hebben aan iets vertrouwds en bewezen kwaliteit, als tegenhanger tegen Baudet, Trump, brexit, e.d.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 15:56 schreef Hexagon het volgende:
Overigens denk ik nog steeds niet dat Rutte het nog een keer als lijsttrekker moet gaan proberen.Op een gegeven moment zijn mensen toch gewoon toe aan iets nieuws. Dan kan de val snel gaan.
Maar dat kan ook van een CDA'er of PvdA'er uitgaanquote:Op vrijdag 12 juli 2019 17:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij lijken mensen eerder behoefte te hebben aan iets vertrouwds en bewezen kwaliteit, als tegenhanger tegen Baudet, Trump, brexit, e.d.
Dit.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 10:19 schreef Klopkoek het volgende:
Bewezen kwaliteit? Dit is de grootste bende rukkers uit de vaderlandse geschiedenis bij mekaar. Een beetje de degelijke bestuurderspartijen uithangen terwijl ze zowel van de meeste beleidsterreinen als van de overheidsdiensten zelf een puinhoop hebben gemaakt. Hier en daar weten ambtenaren de zaak nog te redden maar dat is het dan wel.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 17:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij lijken mensen eerder behoefte te hebben aan iets vertrouwds en bewezen kwaliteit, als tegenhanger tegen Baudet, Trump, brexit, e.d.
Ik snap niet zo goed hoe dit positief nieuws kan zijn, behalve voor belanghebbenden....quote:Uit de nieuwste peiling van I&O Research blijkt dat 47 procent van de Nederlanders tevreden is over het kabinet-Rutte III, bestaand uit VVD, CDA, D66 en ChristenUnie. Dat is het hoogste populariteitspercentage sinds het aantreden van Rutte III in oktober 2017. Begin dit jaar was nog maar 33 procent van de Nederlanders tevreden over het kabinet.
Ja, bewezen kwaliteit. Rutte is een uitstekende premier, één van de beste die Nederland ooit gehad heeft. En dat ondanks die valse start met de PVV.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 18:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Bewezen kwaliteit? Dit is de grootste bende rukkers uit de vaderlandse geschiedenis bij mekaar. Een beetje de degelijke bestuurderspartijen uithangen terwijl ze zowel van de meeste beleidsterreinen als van de overheidsdiensten zelf een puinhoop hebben gemaakt. Hier en daar weten ambtenaren de zaak nog te redden maar dat is het dan wel.
Nee, het is een behendig debater en hij lijkt internationaal ook behendig ook al blijven de resultaten uit. Maar dat maakt hem geen goede premier. Er zijn gewoon heel veel dingen heel erg fout gegaan onder zijn leiding.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 18:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, bewezen kwaliteit. Rutte is een uitstekende premier, één van de beste die Nederland ooit gehad heeft. En dat ondanks die valse start met de PVV.
Rutte heeft wel een naam opgebouwd. Je weet wat je aan hem hebt. En hij heeft niet voor niets 3 verkiezingen op rij gewonnen.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 15:56 schreef Hexagon het volgende:
Overigens denk ik nog steeds niet dat Rutte het nog een keer als lijsttrekker moet gaan proberen.Op een gegeven moment zijn mensen toch gewoon toe aan iets nieuws. Dan kan de val snel gaan.
En hoeveel daarvan is hem persoonlijk aan te rekenen?quote:Op vrijdag 12 juli 2019 19:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, het is een behendig debater en hij lijkt internationaal ook behendig ook al blijven de resultaten uit. Maar dat maakt hem geen goede premier. Er zijn gewoon heel veel dingen heel erg fout gegaan onder zijn leiding.
De peilingen zijn echt niet suggestief, daar is de vraag simpel "welke partij zou u vandaag stemmen als er nu tweede kamer verkiezingen zouden zijn?", met als vervolgvraag "welke partijen maken ook nog een kans?"quote:Op zaterdag 13 juli 2019 00:33 schreef Tai-Mai-Shu het volgende:
Volgens mij kun je questionaires zo manipuleren en voorleggen met suggestieve vragen wat leidt tot vvd als populairste.
Ja, echter in het artikeltje staat dus alleen maar dat 47% vd bevolking tevreden is over het kabinet, daar waar begin dit jaar de score 33% was. 47% is minder dan de helft+1 en dus op grond van deze peiling zou deze coalitie niet opnieuw de meerderheid behalen. Even ervan uitgaande dat iedereen die aangaf tevreden te zijn ook op 1 van de partijen van deze coalitie stemt, wat niet per se hoeft natuurlijk, want op punten blijft kritiek bestaan, zoals ook in het artikeltje wordt aangegeven.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 08:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
De peilingen zijn echt niet suggestief, daar is de vraag simpel "welke partij zou u vandaag stemmen als er nu tweede kamer verkiezingen zouden zijn?", met als vervolgvraag "welke partijen maken ook nog een kans?"
Veel neutraler zal een vraag niet worden. En toch staat de VVD ruim bovenaan.
Dat zagen we met Balkenende ook. Opeens had men het met hem gehad en verloor hij dik.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 15:56 schreef Hexagon het volgende:
Eens, dat denk ik ook niet namelijk. En net als je denkt dat Baudet er stevig tegenover staat, diskwalificeerd hij zich weer met die extreme uitspraken. Ik vind niet dat een compromis sluiten moet betekenen dat je naar links moet toebewegen, Wilders is daar heel standvastig in, Baudet zie ik het ook niet doen. Dus Rutte 4 komt eraan.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 13:35 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat zagen we met Balkenende ook. Opeens had men het met hem gehad en verloor hij dik.
Maar het punt is momenteel wel dat er geen opvolger van Rutte klaarstaat. Ja, Dijkhoff, maar die is van dezelfde partij. Dan blijft de VVD de grootste.
Daarbij is de VVD een middenpartij en lukt het ze om met vrijwel alle andere partijen samen te werken. Dat zie ik de nummer twee in de peiling, Baudet, nog niet doen.
Kortom, we zijn waarschijnlijk nog niet af van Rutte of de VVD.
Persoonlijk denk ik dat het CDA de volgende verkiezingen wel eens de grootste zou kunnen worden. Met De Jonge en Hoekstra heeft de twee potentiële premiers in huis. Ben dan ook benieuwd welke van de twee naar voren wordt geschoven.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 13:35 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat zagen we met Balkenende ook. Opeens had men het met hem gehad en verloor hij dik.
Maar het punt is momenteel wel dat er geen opvolger van Rutte klaarstaat. Ja, Dijkhoff, maar die is van dezelfde partij. Dan blijft de VVD de grootste.
Daarbij is de VVD een middenpartij en lukt het ze om met vrijwel alle andere partijen samen te werken. Dat zie ik de nummer twee in de peiling, Baudet, nog niet doen.
Kortom, we zijn waarschijnlijk nog niet af van Rutte of de VVD.
15 zetels in de peiling en de grootste ?quote:Op zaterdag 13 juli 2019 13:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat het CDA de volgende verkiezingen wel eens de grootste zou kunnen worden. Met De Jonge en Hoekstra heeft de twee potentiële premiers in huis. Ben dan ook benieuwd welke van de twee naar voren wordt geschoven.
Dat kan snel veranderen wanneer het CDA een lijsttrekker aanwijst. Heerma is een tussenpaus met weinig appeal. Maar als de partij straks ondubbelzinnig kiest voor Hoekstra of De Jonge, kan het hard gaan met de virtuele zetels.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 13:49 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
15 zetels in de peiling en de grootste ?
Ja. Oke.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 13:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat kan snel veranderen wanneer het CDA een lijsttrekker aanwijst. Heerma is een tussenpaus met weinig appeal. Maar als de partij straks ondubbelzinnig kiest voor Hoekstra of De Jonge, kan het hard gaan met de virtuele zetels.
Bovendien kunnen de verhoudingen tijdens de campagne snel veranderen. Zie Samsom een paar jaar geleden of Timmermans bij de laatste Europese verkiezingen.
Ik zie het in beiden niet zo zitten. Stijve harken, zoals we eigenlijk wel van het CDA gewend zijn.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 13:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat het CDA de volgende verkiezingen wel eens de grootste zou kunnen worden. Met De Jonge en Hoekstra heeft de twee potentiële premiers in huis. Ben dan ook benieuwd welke van de twee naar voren wordt geschoven.
CDA heeft nog altijd voldoende zetelpotentieel. Vergeet niet dat de partij gedurende de zero's jarenlang de grootste was (onder Balkenende).quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:01 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ja. Oke.
Het voordeel is wel weer van de PvdA is dat de kiezers op links (waar de pvda van moet hebben eerder geneigd zijn om voor meer linkse invloed te stemmen dan (uiterst) rechtse kiezers
Dijkhoff vind ik meer de snelle loopjongen tussen de bravoure van Baudet en de zorgvuldigheid van Hoekstra en de Jongequote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
CDA heeft nog altijd voldoende zetelpotentieel. Vergeet niet dat de partij gedurende de zero's jarenlang de grootste was (onder Balkenende).
Weet ook niet wat een eventueel vertrek van Rutte betekent voor de VVD. Heeft Dijkhoff net zoveel appeal onze huidige premier of wordt hij overvleugeld door een De Jonge of Hoekstra?
Ben op zich wel fan van Hoekstra.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:04 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik zie het in beiden niet zo zitten. Stijve harken, zoals we eigenlijk wel van het CDA gewend zijn.
Maar inderdaad, populariteit heeft een houdbaarheidsdatum, als Rutte wegzakt, moet er iemand anders van gaan profiteren. En dan een paar leuke mediaoptredens en een groot debat winnen. Dan liggen de kaarten heel anders.
Maar vraag me af of de VVD de verkiezingen kan winnen met Dijkhoff aan het roer. Ik ben daar niet zeker van.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:08 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dijkhoff vind ik meer de snelle loopjongen tussen de bravoure van Baudet en de zorgvuldigheid van Hoekstra en de Jonge
Kiest men de bravoure of de zorgvuldigheid.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar vraag me af of de VVD de verkiezingen kan winnen met Dijkhoff aan het roer. Ik ben daar niet zeker van.
Behalve als het hun geld kost.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:12 schreef Hawk123 het volgende:
van Nieuwenhuizen..... lijkt mij toch echt niks als lijsttrekker van de VVD, of is er iemand die mij kan vertellen waarom iemand (behalve wellicht mensen in de luchtvaartsector) voorstander zou zijn van groei op Schiphol?
Dit terwijl zo blijkt dus uit het onderzoek... veel mensen blij zijn dat er een klimaatakkoord is.
Ja, okee die zijn er. Maar ongeveer 80% van de stemmers stemmen op een partij die het door wil voeren.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:13 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Behalve als het hun geld kost.
Ik ben er helemaal niet zo blij mee
Zijn wel twee hele andere persoonlijkheden. De flamboyante Dijkhoff tegenover de rustige, zorgvuldige de jonge /Hoekstra. Wordt iig interessant. Moet het CDA alleen niet de fout maken te ver naar links op te schuiven, want dan drijven ze een hele groep kiezers weer in de armen van Dijkhoffquote:Op zaterdag 13 juli 2019 14:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
CDA heeft nog altijd voldoende zetelpotentieel. Vergeet niet dat de partij gedurende de zero's jarenlang de grootste was (onder Balkenende).
Weet ook niet wat een eventueel vertrek van Rutte betekent voor de VVD. Heeft Dijkhoff net zoveel appeal onze huidige premier of wordt hij overvleugeld door een De Jonge of Hoekstra?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |