quote:Op zondag 29 september 2019 20:35 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Oh vet, en wat gaaf voor Tim! Ben benieuwd idd. Volgens mij vind Elon dat ook het leukst, om met techneuten over de techniek te nerden. Kunnen ze niet een keer Elon, Tim en bijv. Scott Manley 2 uur bij elkaar zetten met een camera er bij, zou episch zijn.
BTW, in dit interview met CNN reageert Elon op de Bridenstine tweet:
[..]
De reactie op Bridenstine! Wat een baas is Elon toch ookSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scott Manley heeft al een beschouwing:
Ja, een paar luie stoelen voor Elon, Tim en Scott, een camera en lekker zonder script kletsen Evt een lekker drankje erbij Dat gaat goeie content opleverenOp maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
Elon Musk is aan het pionieren en het is een eerste versie (zelfs een prototype) zoals al opgemerkt is. Kijk naar een eeuw terug toen men aan het pionieren was met luchtvaart. Het zag zo uit! Die man heeft bedrijven opgericht om mensen vooruit te helpen in plaats van materiaal aan te smeren. Respect. Natuurlijk zit die financieel al prima bij dus dan kan het maar zelfs dan zijn nog heel weinig mensen toe in staat. Er zijn genoeg tycoons die liever hun geld pompen in bakstenen (huizen) zodat ze het voor hogere prijzen kunnen verhuren/verkopen: geld verdienen met een eerste levensbehoefte onmogelijk duur maken, bloedzuigers. Elon Musk ander veel betere materiaal. Zelfs alle intellectual property (IP) voor elektrische auto's die zijn Tesla heeft ontwikkeld zijn open source. Dus elke startup in de EV-industrie kan de IP van Tesla gebruiken.quote:Op zondag 29 september 2019 08:01 schreef TLC het volgende:
[..]
Dat lijkt me n ding dat snel door een kleuter met aluminiumfolie in elkaar is geknutseld
quote:Op zondag 29 september 2019 22:01 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
De reactie op Bridenstine! Wat een baas is Elon toch ook
Das een mooie nieuwe UIquote:
Inderdaad, Elon bleef maar doorlullen ook al was het interview voorbijquote:Op dinsdag 1 oktober 2019 19:55 schreef Nikonlover het volgende:
Wow dat interview van Tim Dodd was echt geweldig Tof om te zien hoe relaxed Elon was vergeleken bij de presentatie. Volgens mij vond Elon dit echt leuk om te doen Hopelijk krijgt hij vaker de kans om met Elon te kletsen
Ja geweldig! Leuk ook dat de leuke dame van communicatie ingreepquote:Op dinsdag 1 oktober 2019 20:41 schreef Schroevendraaier het volgende:
[..]
Inderdaad, Elon bleef maar doorlullen ook al was het interview voorbij
Gewoon prive telefoon laten zien hahaquote:Op dinsdag 1 oktober 2019 20:41 schreef Schroevendraaier het volgende:
[..]
Inderdaad, Elon bleef maar doorlullen ook al was het interview voorbij
Even terugkomen op deze post. Nu we het toch hebben over Wright Brothers, 1903 en pionieren. Iemand bekend met Jules Verne (pionier van science fiction zo'n beetje). Hij schreef een boek in 1863 hoe hij 1960 (97 jaar in de toekomst toen hij het boek schreef) voor zich zag. Zijn achterkleinzoon was bezig het huis van zijn overgrootvader Jules Verne in 1989 uit te mesten en vond een stapel papieren in een kluis en gaf het alsnog uit in 1994. Het klopt echt zeer behoorlijk wat hij in het boek schreef aan technologische vooruitgang in 1960. Het is goed om perspectief van dat soort vergane generaties terug te lezen.quote:Op zondag 29 september 2019 22:06 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Elon Musk is aan het pionieren en het is een eerste versie (zelfs een prototype) zoals al opgemerkt is. Kijk naar een eeuw terug toen men aan het pionieren was met luchtvaart. Het zag zo uit! Die man heeft bedrijven opgericht om mensen vooruit te helpen in plaats van materiaal aan te smeren. Respect. Natuurlijk zit die financieel al prima bij dus dan kan het maar zelfs dan zijn nog heel weinig mensen toe in staat. Er zijn genoeg tycoons die liever hun geld pompen in bakstenen (huizen) zodat ze het voor hogere prijzen kunnen verhuren/verkopen: geld verdienen met een eerste levensbehoefte onmogelijk duur maken, bloedzuigers. Elon Musk ander veel betere materiaal. Zelfs alle intellectual property (IP) voor elektrische auto's die zijn Tesla heeft ontwikkeld zijn open source. Dus elke startup in de EV-industrie kan de IP van Tesla gebruiken.
[ afbeelding ]Wright brothers, 1903
quote:Predictions for 1960
Jules Verne on his deathbed, 1905
The book's (Julius Verne - 1863) description of the technology of 1960 was in some ways remarkably close to actual 1960s technology. The book described in detail advances such as cars powered by internal combustion engines ("gas-cabs") together with the necessary supporting infrastructure such as gas stations and paved asphalt roads, elevated and underground passenger train systems and high-speed trains powered by magnetism and compressed air, skyscrapers, electric lights that illuminate entire cities at night, fax machines ("picture-telegraphs"), elevators, primitive computers which can send messages to each other as part of a network somewhat resembling the Internet (described as sophisticated electrically powered mechanical calculators which can send information to each other across vast distances), the utilization of wind power, automated security systems, the electric chair, and remotely-controlled weapons systems, as well as weapons destructive enough to make war unthinkable.
The book also predicts the growth of suburbs and mass-produced higher education (the opening scene has Dufrénoy attending a mass graduation of 250,000 students), department stores, and massive hotels. A version of feminism has also arisen in society, with women moving into the workplace and a rise in illegitimate births. It also makes accurate predictions of 20th-century music, predicting the rise of electronic music, and describes a musical instrument similar to a synthesizer, and the replacement of classical music performances with a recorded music industry. It predicts that the entertainment industry would be dominated by lewd stage plays, often involving nudity and sexually explicit scenes.
Hetzel rejected Verne's 1863 manuscript for Paris in the Twentieth Century because he thought it presented a vision of the future that was far too negative and unbelievable for contemporary audiences, though to many present-day scholars the story was remarkably accurate in its predictions. Copernican mistake his publisher made when Verne showed him his initial draft. Like many of us, when confronted with the wild dreams of visionaries, he said: "No one today will believe your prophecy.'' Verne locked the manuscript away and no longer wrote futuristic, dystopian stories. With that, Verne put the manuscript in a safe where it was forgotten, only to be discovered by his great-grandson in 1989. The original French version was finally published in 1994, and an English translation by Richard Howard was published by Random House in 1996.
https://en.wikipedia.org/wiki/Paris_in_the_Twentieth_Century
twitter:Commercial_Crew twitterde op donderdag 03-10-2019 om 15:21:07 The @SpaceX Falcon 9 rocket and #CrewDragon spacecraft that will be used for the In-Flight Abort test have arrived at SpaceX facilities in Cape Canaveral, Fla. for preparation ahead of the test! https://t.co/aA76Gs81qe reageer retweet
twitter:elonmusk twitterde op vrijdag 04-10-2019 om 05:12:10 Excited about launching @NASA asteroid defense mission! #Armageddon69 https://t.co/6Hz4CKOLwU reageer retweet
twitter:SciGuySpace twitterde op donderdag 11-04-2019 om 23:24:24 NASA selects SpaceX to launch its DART mission, which will intercept the asteroid Didymos’ small moon to test a deflection technique. Total price is $69 million. One wonders what the cost would have been a decade ago.https://t.co/HJGLTv6nwP reageer retweet
Wat een tof interviewquote:Op dinsdag 1 oktober 2019 16:26 schreef Schroevendraaier het volgende:
Leuke 15min interview van de Everyday Astronaut met Elon Musk, met name over het maken van ontwerp keuzes en over areospikes:
Starship Mk1 is nog steeds in 2 stukken. Dag en nacht is men bezig met Starship, zelfs in het weekend. De lancering naar 20 km hoogte zal nogal wat kijkers gaan opleveren. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er tijdens de lancering en landing van Starship nog mensen aanwezig mogen zijn in Boca Chica en de nabije omgeving.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 00:40 schreef Tourniquet het volgende:
En toen... was ie weer in tweeën:
[ afbeelding ]
twitter:nextspaceflight twitterde op woensdag 09-10-2019 om 22:09:21 I can confirm that SpaceX currently plans to launch SAOCOM 1B from Cape Canaveral instead of Vandenberg. This will be the first use of the southern polar corridor to reach orbit from the Cape since 1960. reageer retweet
twitter:ChrisG_NSF twitterde op woensdag 09-10-2019 om 22:13:18 POLAR LAUNCH from CAPE CANAVERAL! #SpaceX will launch @SAOCOM1B next year in southern polar orbit launch corridor, avoiding eastern part of Florida and western Bahamas. This will be the first polar launch from Florida in 60 years since the 1960 Thor launch. #Falcon9 will RTLS. https://t.co/8rmdmAmCyV reageer retweet
twitter:ChrisG_NSF twitterde op woensdag 09-10-2019 om 23:09:18 @lilyride2000 Basically, this. This is a quick and dirty trajectory map of the general corridor. Can be slightly more east or west depending on mission need. https://t.co/Szb2IeKEVx reageer retweet
Gaan we nu bij elke starlink launch van die satelliet treintjes zien?quote:Op donderdag 10 oktober 2019 13:46 schreef Nikonlover het volgende:
Lancering van Starlink-1 is verplaatst naar 17-10 zie ik net.
Ook zeer interessant:twitter:nextspaceflight twitterde op woensdag 09-10-2019 om 22:09:21 I can confirm that SpaceX currently plans to launch SAOCOM 1B from Cape Canaveral instead of Vandenberg. This will be the first use of the southern polar corridor to reach orbit from the Cape since 1960. reageer retweettwitter:ChrisG_NSF twitterde op woensdag 09-10-2019 om 22:13:18 POLAR LAUNCH from CAPE CANAVERAL! #SpaceX will launch @:SAOCOM1B next year in southern polar orbit launch corridor, avoiding eastern part of Florida and western Bahamas. This will be the first polar launch from Florida in 60 years since the 1960 Thor launch. #Falcon9 will RTLS. https://t.co/8rmdmAmCyV reageer retweet[ afbeelding ]twitter:ChrisG_NSF twitterde op woensdag 09-10-2019 om 23:09:18 @:lilyride2000 Basically, this. This is a quick and dirty trajectory map of the general corridor. Can be slightly more east or west depending on mission need. https://t.co/Szb2IeKEVx reageer retweet
Voornamelijk vanwege politieke redenen i.c.m. technologische ontwikkelingen:quote:Op donderdag 10 oktober 2019 20:38 schreef Coelho het volgende:
[..]
En waarom is een polar launch zo bijzonder? Buiten dat het al 50 jaar niet meer gedaan is, maakt het (enigszins gechargeerd) toch niet uit welke naar kant je het puntje van de raket richt?
Ah ik was net aan het tikken Je was mij voorquote:Op donderdag 10 oktober 2019 21:06 schreef Schroevendraaier het volgende:
[..]
Voornamelijk vanwege politieke redenen i.c.m. technologische ontwikkelingen:
Politiek: Je wilt voorkomen dat raket stages op buurlanden vallen, vooral als het buurlanden zijn waarbij de betrekkingen al fragiel zijn. Leuk voorbeeld: in 1960 was er een raket onderdeel van NASA in Cuba gevallen, waarbij een koe is geplet. Sindsdien zijn ze niet meer voor polar launches gegaan :
https://eu.floridatoday.c(...)ard-poles/975027001/
Ander voorbeeld is Israël: Het is in het algemeen voordeliger om raketten richting het oosten te schieten i.p.v. richting het westen. Dat kost namelijk minder brandstof vanwege de oostelijke draaiing van de aarde. Alleen Israël schiet ze richting het westen om boosheid van oostelijke buurlanden te voorkomen.
Waarom nu wel:
SpaceX heeft nu een automatische FTS (Flight Termination System) ontwikkeld. In andere woorden: Mocht de raket van koers afwijken, dan wordt er veel eerder ingegrepen. Stuk minder kans je buren te bombarderen met raketonderdelen .
Heen en terug is natuurlijk het doel.quote:Op maandag 14 oktober 2019 23:12 schreef Gremen het volgende:
Wat is nu eigenlijk het doel van Starship?
Gaan ze daarmee naar mars vliegen? En kan dat ding dan landen en weer opstijgen (van mars) voor een terug vlucht? Of is het een enkeltje?
Maan, Mars en andere locaties in het zonnestelsel (bijv manen van Jupiter of Saturnus). Terugvlucht is inderdaad de bedoeling, het ding vliegt op methaan en zuurstof en dat kan op veel plaatsen in het zonnestelsel (ook op Mars) worden gesyntetiseerd.quote:Op maandag 14 oktober 2019 23:12 schreef Gremen het volgende:
Wat is nu eigenlijk het doel van Starship?
Gaan ze daarmee naar mars vliegen? En kan dat ding dan landen en weer opstijgen (van mars) voor een terug vlucht? Of is het een enkeltje?
Stel de kosten voor de lancering&satelliet per stuk zijn $1 miljoen, dan heb je het over een investering van $30 miljard. Hoe ze dat gaan financieren is mij een raadsel?quote:Op woensdag 16 oktober 2019 02:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)_positions_filed_by/
Wat een getallen jongens.. SpaceX wil nog eens 30.000(!) starlink satellieten de lucht in schieten.
Waarschijnlijk omdat Starlink al veel eerder online kan komen, en ze dus al geld kunnen gaan verdienen ermee. Hoe meer hoe sneller de verbinding kan zijn geloof ik, maar het is niet perse noodzakelijk.quote:Op woensdag 16 oktober 2019 11:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Stel de kosten voor de lancering&satelliet per stuk zijn $1 miljoen, dan heb je het over een investering van $30 miljard. Hoe ze dat gaan financieren is mij een raadsel?
De aanvragen lijken vooral strategisch van belang en het grote aantal een keuze om erachter te komen hoe de ITU (International Telecommunication Union ) omgaat met grote satellietconstellaties en de frequentiebanden die worden toegekend.quote:SpaceX vraagt toestemming voor lancering van nog eens 30.000 internetsatellieten
SpaceX heeft voor het uitbouwen van zijn Starlink-internetsatellietnetwerk een nieuwe aanvraag ingediend bij de International Telecommunication Union om aan de al geplande twaalfduizend kunstmanen er nog dertigduizend te mogen toevoegen.
De website SpaceNews schrijft dat de Amerikaanse telecomtoezichthouder FCC in naam van SpaceX in totaal 20 nieuwe aanvragen heeft ingediend, waarbij elke aanvraag 1500 Starlink-satellieten bestreft. Deze additionele 30.000 satellieten moeten in verschillende lage banen om de aarde komen, waarbij hoogtes tussen 328 en 580km worden gehanteerd.
Na een aanvraag bij de ITU moet een bedrijf binnen zeven jaar een satelliet lanceren en deze voor minimaal negentig dagen operationeel houden. Lukt dat niet, dan komen de toegekende frequentierechten weer vrij. Wellicht wordt dat beleid binnenkort overigens aangescherpt; eind deze maand begint in Egypte de World Radiocommunication Conference, waar toezichthouders vermoedelijk strengere regels willen opstellen voor megaconstellaties als het voorgestelde Starlink-netwerk.
Een aanvraag bij de International Telecommunication Union betekent niet automatisch dat SpaceX ook definitief alle 30.000 satellieten gaat bouwen en lanceren. Tim Farrar, een telecomanalist die vaker kritisch is op onder meer SpaceX, zegt op Twitter dat deze grote aanvraag van het bedrijf van Elon Musk vooral een poging is om de ITU onder studies te bedelven, zodat intussen kan worden doorgegaan met het Starlink-netwerk. Brian Weeden van de Secure World Foundation zegt tegen MIT Technology Review dat het indienen van het vele papierwerk bij de ITU een poging kan zijn om de concurrentie alvast de pas af te snijden.
De International Telecommunication Union is een onderdeel van de Verenigde Naties en aanvragen die bij dit orgaan worden ingediend, vormen een vroege stap in een jarenlang traject om communicatiesatellieten in een baan om de aarde te brengen. In een aanvraag bij de ITU moet SpaceX details als de te gebruiken frequenties, de voorgestelde banen om de aarde en het aantal gewenste satellieten uiteenzetten. Later in een aanvraag bij de FCC moet meer informatie worden verschaft.
SpaceX heeft in mei de eerste 60 Starlink-satellieten voor snel breedbandinternet gelanceerd. Later deze maand moeten er weer 60 omhooggaan. Oorspronkelijk was het plan om het netwerk in 2027 te voltooien. Mede doordat een aanzienlijk deel van de satellieten in relatief lage banen om de aarde komt, moet de latency voor gebruikers rond de 30ms uitkomen.
Wil Spacex de lanceerkosten omlaag brengen voor het Starlink project dan zullen ze het hergebruik per F9 boosters flink laten toenemen.quote:SpaceX’s next launch to mark another incremental step in rocket reusability
SpaceX next mission, slated to carry the company’s second set of Starlink broadband satellites into orbit, will be the first to fly with a reused Falcon 9 booster making its fourth launch when it takes off in the coming weeks.
Hans Koenigsmann, SpaceX’s vice president of build and flight reliability, confirmed earlier this week the plan to use a thrice-flown booster on the next Falcon 9 launch.
quote:Cost estimates of SpaceX’s planned mega-fleet of 42,000 Starlink internet satellites
Analysts now figure the capital cost associated with this change could swell to $60 billion – and that’s not including the price tag of launching the other 12,000 satellites. The figure also ignores the cost to replace all Starlink satellites every five years (something Musk told Business Insider in May during a call with reporters). Swapping satellites may add as much as $12 billion per year in capital investments, Morgan Stanley Research said.
This makes the cash cow that Starlink is supposed to be look considerably less attractive, given its hefty and ongoing projected price tag.
Morgan Stanley Research assumes Starlink would get off the ground 60 satellites at a time, as SpaceX demonstrated in May, at a cost of about $50 million per Falcon 9 launch. The estimate also assumes each Starlink satellite’s cost is about $1 million, or on par with the satellites of competitor OneWeb.
By this math, the satellites cost about $30 billion and the launch costs amount to about $25 billion (another $5 billion is likely tied to ground support).
While the update does invoke Starship, it does so obliquely and without naming it – only noting its projected cost per launch.
“This [estimate] also does not assume cost improvements to build & launch satellites, with SpaceX targeting to reduce launch costs further, to ~$5M,” the document states.
Dit legt een flink beslag op de NASA begroting komende jaren als de deal rondkomt. Veel geld wordt er dan gepompd in en gereserveerd voor een niet herbruikbaar raketsysteem. Dat SpaceX naarstig opzoek is naar alternatieve inkomstenbronnen dan NASA mag weinig bevreemding wekken.quote:NASA is showering Boeing with cash for delayed SLS rocket
Going to the Moon isn’t cheap, no matter how far ahead you can plan for it. Going to the Moon on a dramatically-shortened timeline? Well, that can be even more expensive, and with NASA revealing that it’s close to striking a deal with manufacturer Boeing for up to 10 SLS rocket core stages for the Artemis mission program, it’s clear that the agency is feeling particularly generous.
As Ars Technica reports, the contracts that are close to being inked between Boeing and NASA will likely offer special incentives and fees for the company despite the rocket’s already lengthy development.
Tot zover ik weet, is het alleen bekend dat het ergens tussen 15 november en 15 mei zal plaatsvinden:quote:Op woensdag 23 oktober 2019 19:58 schreef heywoodu het volgende:
Wanneer komt die 20km test van Starship?
twitter:bluemoondance74 twitterde op woensdag 23-10-2019 om 02:46:32 Work on #Starship Mk1 today in Boca Chica 🚀✨🛠🌴 @SpaceX 📸 by @BocaChicaGal of NSF/ @NASASpaceflight 🙌 *To see more pics, or hi-res of these: https://t.co/5Zrw4lUPRv https://t.co/KwD9Q97DeX reageer retweet
twitter:TrevorMahlmann twitterde op maandag 21-10-2019 om 21:24:07 SpaceX’s Gary Henry: “Starship Mk1 launch coming up here in about 2 months” #IAC2019 https://t.co/1nTShowSbU reageer retweet
twitter:elonmusk twitterde op dinsdag 22-10-2019 om 08:03:33 Sending this tweet through space via Starlink satellite 🛰 reageer retweet
twitter:
quote:Amerikaanse luchtmacht test Starlink-internet met SpaceX-satellieten
De Amerikaanse luchtmacht test versleutelde internetdiensten via het satellietnetwerk van SpaceX. De bevindingen van de eerste klant van het satellietproject werden dinsdagavond toegelicht door topvrouw Gwynne Shotwell aan onder meer Reuters.
Het gaat om het Starlink-project, waarbij SpaceX tot 30.000 satellieten in een baan om de aarde wil brengen om zo wereldwijd internet aan te bieden. De opbrengsten worden gebruikt om de ruimteprojecten van SpaceX te financieren.
De Amerikaanse luchtmacht is begin 2018 begonnen met het uitvoeren van tests om via het netwerk van SpaceX internet naar de cockpit van zijn vliegtuigen te brengen. Bij deze tests zou een verbinding van 610 megabit per seconde met een transportvliegtuig tot stand zijn gebracht.
Het project is onderdeel van een aanbesteding van 28 miljoen dollar (ruim 25 miljoen euro) door de Amerikaanse luchtmacht, en de resultaten worden ook gebruikt om het satellietnetwerk verder te verbeteren.
SpaceX hoopt zijn internetdienst in 2020 aan consumenten te gaan aanbieden.
https://www.nu.nl/tech/60(...)cex-satellieten.html
Heeft de USAF daar niet zijn eigen netwerk voor?quote:Op woensdag 23 oktober 2019 20:46 schreef Nikonlover het volgende:
Wat Starlink betreft zijn er mooie ontwikkelingentwitter:elonmusk twitterde op dinsdag 22-10-2019 om 08:03:33 Sending this tweet through space via Starlink satellite 🛰 reageer retweet[..]twitter:
twitter:thesheetztweetz twitterde op donderdag 24-10-2019 om 21:15:17 Scoop: SpaceX plans to static fire Crew Dragon's new SuperDraco system on Nov. 2 in Florida at LZ-1, people familiar tell me.The test will be closely watched, as SpaceX looks to show it fixed the issue from the Demo-1 capsule explosion in April. https://t.co/B6rkb2znQh reageer retweet
twitter:thesheetztweetz twitterde op donderdag 24-10-2019 om 21:38:46 This is an important test before Crew Dragon's inflight abort, which SpaceX CEO @ElonMusk said may happen mid-December if things go well. https://t.co/B6rkb2znQh reageer retweet
twitter:thesheetztweetz twitterde op donderdag 24-10-2019 om 21:43:15 @elonmusk Like the previous test, SpaceX will static fire Crew Dragon at LZ-1. That's where SpaceX typically lands the boosters of its Falcon 9 and Falcon Heavy rockets.https://t.co/lXsA8xUE6N https://t.co/6eZT78WoWy reageer retweet
Daar lijkt het wel op ja Ze zijn nu trouwens gewoon nog aan het werk Is al een tijdje geleden dat we ze 's nachts bezig hebben kunnen zien.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 01:30 schreef Digi2 het volgende:
De zware kraanwagen is uit de mottenballen gehaald. Ben benieuwd of ze de 2 grote delen waarin Starship Mk1 is opgedeeld weer in elkaar gaan zetten?
Dat had ik ook opgemerkt, gaan ze Mk1 mogelijk in delen verplaatsen naar de lanceerplaats en hier verder met Mk4?quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 19:21 schreef Nikonlover het volgende:
Het onderste deel hangt nu in de kraan
[ afbeelding ]
Ja, volgens Twitter gaat hij morgen naar de lanceerplaats Dat ze op deze plek nu gaan beginnen met mk4 lijkt mij wel aannemelijk ja. Ik ben benieuwd of we daar nog wat over gaan lezen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 19:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat had ik ook opgemerkt, gaan ze Mk1 mogelijk in delen verplaatsen naar de lanceerplaats en hier verder met Mk4?
twitter:ChrisG_NSF twitterde op dinsdag 29-10-2019 om 13:37:55 Upcoming milestones at @NASAKennedy according to Science Tech #NAC meeting:SpX In-Flight Abort - Early Dec.Boeing OFT - NET 12/17/19Gateway Logistic Contract Award. reageer retweet
twitter:ChrisG_NSF twitterde op dinsdag 29-10-2019 om 18:36:13 Interesting. #SpaceX Demo-2 on the updated-last-week ISS schedule through February 2020 in December 2019. Boeing OFT on there for 12/17. Notes an overlap with CRS-19. reageer retweet
De cylinder is van de standaard waarop hij stond en wordt klaargezet voor vervoerquote:Op dinsdag 29 oktober 2019 19:31 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ja, volgens Twitter gaat hij morgen naar de lanceerplaats Dat ze op deze plek nu gaan beginnen met mk4 lijkt mij wel aannemelijk ja. Ik ben benieuwd of we daar nog wat over gaan lezen.
Bedankt voor de info. Mk4 is dus eigenlijk al in een verder gevorderd stadium dan Mk3.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 22:22 schreef Tourniquet het volgende:
Tweede Starship in Boca Chica wordt Mk3. Voor Mk4 liggen de ringen al klaar in Florida, dus ja de naamgeving is niet helemaal chronologisch.
Zo zou je het kunnen zeggen ja.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 22:26 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Bedankt voor de info. Mk4 is dus eigenlijk al in een verder gevorderd stadium dan Mk3.
Ik las dat er 7 nov weer een road closure zou zijn. Vermoedelijk gaan ze voor die tijd lek-testen doen en de tanks onder druk zetten zodat op 7 nov de neuskegel vervoerd kan worden.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 15:23 schreef Tourniquet het volgende:
Vandaag is het onderste deel van Starship op een roll-lift naar het lanceergedeelte gereden. Nu afwachten wat er gaat gebeuren. Er wordt gespeculeerd over lek-testen en/of het onder druk zetten van de tanks.
quote:Launch Schedule
Nov. 11 Falcon 9 • Starlink 1
Launch time: Approx. 1500 GMT (10 a.m. EST)
Launch site: SLC-40, Cape Canaveral Air Force Station, Florida
A SpaceX Falcon 9 rocket is expected to launch the second batch of approximately 60 satellites for SpaceX’s Starlink broadband network, a mission designated Starlink 1.
quote:
SpaceX’s next launch to mark another incremental step in rocket reusability
SpaceX next mission, slated to carry the company’s second set of Starlink broadband satellites into orbit, will be the first to fly with a reused Falcon 9 booster making its fourth launch when it takes off in the coming weeks.
Hans Koenigsmann, SpaceX’s vice president of build and flight reliability, confirmed earlier this week the plan to use a thrice-flown booster on the next Falcon 9 launch.
Morgen static fire van de F9 voor Starlink-1. Overmorgen static fire van de Crew Dragonquote:Op zaterdag 2 november 2019 21:54 schreef Digi2 het volgende:
De lanceerdatum en tijd voor Starlink 1 is bekend. Een F9 wordt voor de 4e keer gelanceerd, iets wat nog niet eerder is voorgekomen. Het is ook de officiële start van de Starlink constellatie, vandaar dat de missie Starlink 1 is genoemd. Voorgaande Starlink lanceringen waren experimenteel.
[..]
[..]
Livestream:twitter:thesheetztweetz twitterde op maandag 04-11-2019 om 13:23:51 Boeing is conducting a test of the emergency escape rocket motors for its Starliner capsule on Monday at 8:50 a.m. ET (13:50 UTC).The test will be streamed live here: https://t.co/sdvHTKGhAN https://t.co/nIJRk0YKxS reageer retweet
Is dat waarom dat ding op het platform staat?quote:Op maandag 4 november 2019 13:45 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Overmorgen static fire van de Crew Dragon
Ja, dat ding van Boeing gaat straks een stukje vliegen SpaceX heeft met Dragon deze test 4,5 jaar geleden al gedaan:quote:Op maandag 4 november 2019 13:51 schreef heywoodu het volgende:
Oh en tijdens die pad abort test gaat er wel iets de lucht in dus?
NASA is nu livequote:
Normaalgesproken komt de capsule bij een abort volgens mij in het water voor de kust van Florida terecht.quote:Op maandag 4 november 2019 15:21 schreef Digi2 het volgende:
Wel veel NO2(bruin/rode walm) wat uit het neergestorte deel komt vlak bij de gelande capsule. Geen omgeving om snel uit die capsule weg te wandelen maar dat zal blijkbaar niet nodig zijn.
Ja, sorry is mijn schuldquote:Op maandag 4 november 2019 16:52 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Normaalgesproken komt de capsule bij een abort volgens mij in het water voor de kust van Florida terecht.
Dit is allemaal wel off-topic trouwens.
Zo erg off-topic vind ik het niet trouwens. De Starliner capsule is de enige concurrent van SpaceX wat betreft bemande ruimtevaart van amerikaanse bodem. SpaceX maakt echter gebruik van eigen raketmotoren terwijl ULA met de Atlas V voor Starliner gebruik maakt van russische RD180, helemaal van de russen af ben je daarmee dus nietquote:Op maandag 4 november 2019 21:10 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ja, sorry is mijn schuld
Ik vond het trouwens totaal niet spannend als ik eerlijk ben Het is op de 1 of andere manier niet zo spannend/tof als bij SpaceX.
Nu je het zegt idd. Voor het verkrijgen van certificering voor het lanceren van satellieten voor het leger is het volgens mij eis dat lanceringen gegarandeerd kunnen worden. Dit is niet het geval als je motoren in Rusland inkoopt. Hoe het zit met CRS en CCP weet ik niet maar dit kan in de toekomst wel in het voordeel werken van SpaceXquote:Op maandag 4 november 2019 21:40 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zo erg off-topic vind ik het niet trouwens. De Starliner capsule is de enige concurrent van SpaceX wat betreft bemande ruimtevaart van amerikaanse bodem. SpaceX maakt echter gebruik van eigen raketmotoren terwijl ULA met de Atlas V voor Starliner gebruik maakt van russische RD180, helemaal van de russen af ben je daarmee dus niet
De Atlas V wordt 2021 vervangen door Vulcan en die gebruikt BE-4 motoren van Blue Origin. CRS en CCP mogen blijkbaar (nog) van RD180/RD181 gebruik maken. Northrop Grumman gebruikt RD181 voor hun CRS.quote:Op maandag 4 november 2019 21:53 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Nu je het zegt idd. Voor het verkrijgen van certificering voor het lanceren van satellieten voor het leger is het volgens mij eis dat lanceringen gegarandeerd kunnen worden. Dit is niet het geval als je motoren in Rusland inkoopt. Hoe het zit met CRS en CCP weet ik niet maar dit kan in de toekomst wel in het voordeel werken van SpaceX
quote:SpaceX's Crew Dragon Aces 13th Parachute Test in a Row (Video)
On Sunday (Nov. 3), SpaceX announced it has completed the 13th successful test in a row of Crew Dragon's parachute system. This most recent demonstration tested how well and how safely the Mark 3 parachutes in the system could land the craft during a parachute failure, the company said in a statement.
"Most recent test demonstrated the parachute system's ability to land the spacecraft safely in the unlikely event that one of the four main parachutes fails," SpaceX representatives said.
During the test, which can be seen in the video above that SpaceX shared on Twitter, the company attempted to land the craft with its fourth parachute intentionally not deploying, to mimic a real-life parachute failure.
quote:A critically important test of the escape system used by Boeing's CST-100 spacecraft showed that the abort system would work and would save the crew if they needed to escape from a rocket on the pad. However 1 of 3 parachutes failed, which is acceptable and within the design margins, but having this happen in a test will likely lead to a lot more post flight analysis to ensure this isn't the result of an issue that needs to be addressed.
Zou mooi zijn als ze op dit aanbod ingaan. Samenwerking is heel belangrijkquote:Op dinsdag 5 november 2019 02:13 schreef Digi2 het volgende:
Ook Starliner heeft mogelijk een parachute probleem evenals SpaceX heeft gehad met de Crewdragon. SpaceX gaat over naar een systeem met 4 chutes en lijnen van zylon i.p.v. nylon. Musk heeft al eerder aangegeven dat het Boeing vrij staat het nieuwe design van SpaceX te gebruiken.
[..]
[..]
twitter:elonmusk twitterde op maandag 04-11-2019 om 22:59:28 Great work by SpaceX Dragon team & Airborne! To be clear, we’ve only done 1 multi-parachute test of Mk3 design, so 9 more left to reach 10 successful tests in a row. https://t.co/Q814zVoW4S reageer retweet
twitter:spacecoast_stve twitterde op dinsdag 05-11-2019 om 15:12:55 🚨 ALERT 🚨Falcon 9 is vertical for static fire ahead of #Starlink launch. All hands on deck! https://t.co/MWQ2gqd2vw reageer retweet
twitter:
twitter:spacecoast_stve twitterde op dinsdag 05-11-2019 om 18:14:11 Big vent ahead of Falcon 9 static fire!#Starlink https://t.co/7Yp5Ep4LJ3 reageer retweet
Ik denk niet dat het noodzakelijk is maar gezien de situatie waar Boeing zich in bevindt (Max 737 debacle) is het niet ondenkbaar. Overstappen naar een ander systeem kost ook veel tijd en ik vermoed dat juist NASA het niet goed uitkomt.quote:Op dinsdag 5 november 2019 18:07 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Zou mooi zijn als ze op dit aanbod ingaan. Samenwerking is heel belangrijk
quote:Boeing performs Starliner pad abort test
NASA and Boeing said Starliner is designed to land safely if one main chute malfunctions. “We saw two out of three parachutes, and that is a stable condition,” NASA spokesperson Dan Huot said during the broadcast. The agency confirmed in a later statement that “two [parachutes] opening successfully is acceptable for the test parameters and crew safety.”
The pad abort test was a major milestone in development of Starliner. The next is an uncrewed orbital flight, called the Orbital Flight Test, where a Starliner will launch on an Atlas 5 to the International Space Station. That launch is scheduled for Dec. 17, although an investigation into the failed parachute could delay that mission.
“We did have a deployment anomaly, not a parachute failure,” Boeing said in a post-launch statement. “It’s too early to determine why all three main parachutes did not deploy, however, having two of three deploy successfully is acceptable for the test parameters and crew safety.” The company added that, at the present time, it doesn’t expect the issue to delay the Orbital Flight Test.
Dat het testen van de chutes Mk3 tijd ging kosten bleek al uit het interview van Elon en Bridenstine. Hopelijk verloopt het allemaal probleemloos.quote:Zag gisteren op Twitter dat SpaceX nog genoeg parachute tests voor de boeg heeft:twitter:elonmusk twitterde op maandag 04-11-2019 om 22:59:28 Great work by SpaceX Dragon team & Airborne! To be clear, we’ve only done 1 multi-parachute test of Mk3 design, so 9 more left to reach 10 successful tests in a row. https://t.co/Q814zVoW4S reageer retweet
Overstappen kan wel maar dat gaat teveel tijd kosten inderdaad. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen. Laten we hopen dat ze de juiste beslissingen nemen.quote:Op dinsdag 5 november 2019 18:26 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het noodzakelijk is maar gezien de situatie waar Boeing zich in bevindt (Max 737 debacle) is het niet ondenkbaar. Overstappen naar een ander systeem kost ook veel tijd en ik vermoed dat juist NASA dat niet goed uitkomt.
[..]
[..]
Dat het testen van de chutes Mk3 tijd ging kosten bleek al uit het interview van Elon en Bridenstine. Hopelijk verloopt het allemaal probleemloos.
twitter:spacecoast_stve twitterde op dinsdag 05-11-2019 om 18:30:32 Static fire complete! Video coming soon. #Starlink reageer retweet
Het ligt voor de hand dat als er geen ernstige tekortkoming wordt gevonden waardoor die 3e chute niet werkte ze doorgaan met hun huidige systeem. Op een laten moment kan altijd nog naar Mk3 van SpaceX worden overgestapt als men dat beter vindt om een nog hoger veiligheidsniveau te verkrijgen.quote:Op dinsdag 5 november 2019 18:32 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Overstappen kan wel maar dat gaat teveel tijd kosten inderdaad. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen. Laten we hopen dat ze de juiste beslissingen nemen.
De gewichten, snelheden en krachten zijn anders dan met parachutesprong van een mens uit een vliegtuig. Het lijkt daardoor simpeler dan het feitelijk is.quote:Ja, het verbaasd mij wel dat het zoveel tijd kost. Zo'n parachute lijkt simpel maar dat is het blijkbaar niet. Al is al die tijd in onderzoek en testen opzich niet zo gek aangezien je de crew veilig aan de grond wil hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |