Stel de kosten voor de lancering&satelliet per stuk zijn $1 miljoen, dan heb je het over een investering van $30 miljard. Hoe ze dat gaan financieren is mij een raadsel?quote:Op woensdag 16 oktober 2019 02:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)_positions_filed_by/
Wat een getallen jongens.. SpaceX wil nog eens 30.000(!) starlink satellieten de lucht in schieten.
Waarschijnlijk omdat Starlink al veel eerder online kan komen, en ze dus al geld kunnen gaan verdienen ermee. Hoe meer hoe sneller de verbinding kan zijn geloof ik, maar het is niet perse noodzakelijk.quote:Op woensdag 16 oktober 2019 11:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Stel de kosten voor de lancering&satelliet per stuk zijn $1 miljoen, dan heb je het over een investering van $30 miljard. Hoe ze dat gaan financieren is mij een raadsel?
De aanvragen lijken vooral strategisch van belang en het grote aantal een keuze om erachter te komen hoe de ITU (International Telecommunication Union ) omgaat met grote satellietconstellaties en de frequentiebanden die worden toegekend.quote:SpaceX vraagt toestemming voor lancering van nog eens 30.000 internetsatellieten
SpaceX heeft voor het uitbouwen van zijn Starlink-internetsatellietnetwerk een nieuwe aanvraag ingediend bij de International Telecommunication Union om aan de al geplande twaalfduizend kunstmanen er nog dertigduizend te mogen toevoegen.
De website SpaceNews schrijft dat de Amerikaanse telecomtoezichthouder FCC in naam van SpaceX in totaal 20 nieuwe aanvragen heeft ingediend, waarbij elke aanvraag 1500 Starlink-satellieten bestreft. Deze additionele 30.000 satellieten moeten in verschillende lage banen om de aarde komen, waarbij hoogtes tussen 328 en 580km worden gehanteerd.
Na een aanvraag bij de ITU moet een bedrijf binnen zeven jaar een satelliet lanceren en deze voor minimaal negentig dagen operationeel houden. Lukt dat niet, dan komen de toegekende frequentierechten weer vrij. Wellicht wordt dat beleid binnenkort overigens aangescherpt; eind deze maand begint in Egypte de World Radiocommunication Conference, waar toezichthouders vermoedelijk strengere regels willen opstellen voor megaconstellaties als het voorgestelde Starlink-netwerk.
Een aanvraag bij de International Telecommunication Union betekent niet automatisch dat SpaceX ook definitief alle 30.000 satellieten gaat bouwen en lanceren. Tim Farrar, een telecomanalist die vaker kritisch is op onder meer SpaceX, zegt op Twitter dat deze grote aanvraag van het bedrijf van Elon Musk vooral een poging is om de ITU onder studies te bedelven, zodat intussen kan worden doorgegaan met het Starlink-netwerk. Brian Weeden van de Secure World Foundation zegt tegen MIT Technology Review dat het indienen van het vele papierwerk bij de ITU een poging kan zijn om de concurrentie alvast de pas af te snijden.
De International Telecommunication Union is een onderdeel van de Verenigde Naties en aanvragen die bij dit orgaan worden ingediend, vormen een vroege stap in een jarenlang traject om communicatiesatellieten in een baan om de aarde te brengen. In een aanvraag bij de ITU moet SpaceX details als de te gebruiken frequenties, de voorgestelde banen om de aarde en het aantal gewenste satellieten uiteenzetten. Later in een aanvraag bij de FCC moet meer informatie worden verschaft.
SpaceX heeft in mei de eerste 60 Starlink-satellieten voor snel breedbandinternet gelanceerd. Later deze maand moeten er weer 60 omhooggaan. Oorspronkelijk was het plan om het netwerk in 2027 te voltooien. Mede doordat een aanzienlijk deel van de satellieten in relatief lage banen om de aarde komt, moet de latency voor gebruikers rond de 30ms uitkomen.
Wil Spacex de lanceerkosten omlaag brengen voor het Starlink project dan zullen ze het hergebruik per F9 boosters flink laten toenemen.quote:SpaceX’s next launch to mark another incremental step in rocket reusability
SpaceX next mission, slated to carry the company’s second set of Starlink broadband satellites into orbit, will be the first to fly with a reused Falcon 9 booster making its fourth launch when it takes off in the coming weeks.
Hans Koenigsmann, SpaceX’s vice president of build and flight reliability, confirmed earlier this week the plan to use a thrice-flown booster on the next Falcon 9 launch.
quote:Cost estimates of SpaceX’s planned mega-fleet of 42,000 Starlink internet satellites
Analysts now figure the capital cost associated with this change could swell to $60 billion – and that’s not including the price tag of launching the other 12,000 satellites. The figure also ignores the cost to replace all Starlink satellites every five years (something Musk told Business Insider in May during a call with reporters). Swapping satellites may add as much as $12 billion per year in capital investments, Morgan Stanley Research said.
This makes the cash cow that Starlink is supposed to be look considerably less attractive, given its hefty and ongoing projected price tag.
Morgan Stanley Research assumes Starlink would get off the ground 60 satellites at a time, as SpaceX demonstrated in May, at a cost of about $50 million per Falcon 9 launch. The estimate also assumes each Starlink satellite’s cost is about $1 million, or on par with the satellites of competitor OneWeb.
By this math, the satellites cost about $30 billion and the launch costs amount to about $25 billion (another $5 billion is likely tied to ground support).
While the update does invoke Starship, it does so obliquely and without naming it – only noting its projected cost per launch.
“This [estimate] also does not assume cost improvements to build & launch satellites, with SpaceX targeting to reduce launch costs further, to ~$5M,” the document states.
Dit legt een flink beslag op de NASA begroting komende jaren als de deal rondkomt. Veel geld wordt er dan gepompd in en gereserveerd voor een niet herbruikbaar raketsysteem. Dat SpaceX naarstig opzoek is naar alternatieve inkomstenbronnen dan NASA mag weinig bevreemding wekken.quote:NASA is showering Boeing with cash for delayed SLS rocket
Going to the Moon isn’t cheap, no matter how far ahead you can plan for it. Going to the Moon on a dramatically-shortened timeline? Well, that can be even more expensive, and with NASA revealing that it’s close to striking a deal with manufacturer Boeing for up to 10 SLS rocket core stages for the Artemis mission program, it’s clear that the agency is feeling particularly generous.
As Ars Technica reports, the contracts that are close to being inked between Boeing and NASA will likely offer special incentives and fees for the company despite the rocket’s already lengthy development.
Tot zover ik weet, is het alleen bekend dat het ergens tussen 15 november en 15 mei zal plaatsvinden:quote:Op woensdag 23 oktober 2019 19:58 schreef heywoodu het volgende:
Wanneer komt die 20km test van Starship?
twitter:bluemoondance74 twitterde op woensdag 23-10-2019 om 02:46:32 Work on #Starship Mk1 today in Boca Chica 🚀✨🛠🌴 @SpaceX 📸 by @BocaChicaGal of NSF/ @NASASpaceflight 🙌 *To see more pics, or hi-res of these: https://t.co/5Zrw4lUPRv https://t.co/KwD9Q97DeX reageer retweet
twitter:TrevorMahlmann twitterde op maandag 21-10-2019 om 21:24:07 SpaceX’s Gary Henry: “Starship Mk1 launch coming up here in about 2 months” #IAC2019 https://t.co/1nTShowSbU reageer retweet
twitter:elonmusk twitterde op dinsdag 22-10-2019 om 08:03:33 Sending this tweet through space via Starlink satellite 🛰 reageer retweet
twitter:
quote:Amerikaanse luchtmacht test Starlink-internet met SpaceX-satellieten
De Amerikaanse luchtmacht test versleutelde internetdiensten via het satellietnetwerk van SpaceX. De bevindingen van de eerste klant van het satellietproject werden dinsdagavond toegelicht door topvrouw Gwynne Shotwell aan onder meer Reuters.
Het gaat om het Starlink-project, waarbij SpaceX tot 30.000 satellieten in een baan om de aarde wil brengen om zo wereldwijd internet aan te bieden. De opbrengsten worden gebruikt om de ruimteprojecten van SpaceX te financieren.
De Amerikaanse luchtmacht is begin 2018 begonnen met het uitvoeren van tests om via het netwerk van SpaceX internet naar de cockpit van zijn vliegtuigen te brengen. Bij deze tests zou een verbinding van 610 megabit per seconde met een transportvliegtuig tot stand zijn gebracht.
Het project is onderdeel van een aanbesteding van 28 miljoen dollar (ruim 25 miljoen euro) door de Amerikaanse luchtmacht, en de resultaten worden ook gebruikt om het satellietnetwerk verder te verbeteren.
SpaceX hoopt zijn internetdienst in 2020 aan consumenten te gaan aanbieden.
https://www.nu.nl/tech/60(...)cex-satellieten.html
Heeft de USAF daar niet zijn eigen netwerk voor?quote:Op woensdag 23 oktober 2019 20:46 schreef Nikonlover het volgende:
Wat Starlink betreft zijn er mooie ontwikkelingentwitter:elonmusk twitterde op dinsdag 22-10-2019 om 08:03:33 Sending this tweet through space via Starlink satellite 🛰 reageer retweet[..]twitter:
twitter:thesheetztweetz twitterde op donderdag 24-10-2019 om 21:15:17 Scoop: SpaceX plans to static fire Crew Dragon's new SuperDraco system on Nov. 2 in Florida at LZ-1, people familiar tell me.The test will be closely watched, as SpaceX looks to show it fixed the issue from the Demo-1 capsule explosion in April. https://t.co/B6rkb2znQh reageer retweet
twitter:thesheetztweetz twitterde op donderdag 24-10-2019 om 21:38:46 This is an important test before Crew Dragon's inflight abort, which SpaceX CEO @ElonMusk said may happen mid-December if things go well. https://t.co/B6rkb2znQh reageer retweet
twitter:thesheetztweetz twitterde op donderdag 24-10-2019 om 21:43:15 @elonmusk Like the previous test, SpaceX will static fire Crew Dragon at LZ-1. That's where SpaceX typically lands the boosters of its Falcon 9 and Falcon Heavy rockets.https://t.co/lXsA8xUE6N https://t.co/6eZT78WoWy reageer retweet
Daar lijkt het wel op ja Ze zijn nu trouwens gewoon nog aan het werk Is al een tijdje geleden dat we ze 's nachts bezig hebben kunnen zien.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 01:30 schreef Digi2 het volgende:
De zware kraanwagen is uit de mottenballen gehaald. Ben benieuwd of ze de 2 grote delen waarin Starship Mk1 is opgedeeld weer in elkaar gaan zetten?
Dat had ik ook opgemerkt, gaan ze Mk1 mogelijk in delen verplaatsen naar de lanceerplaats en hier verder met Mk4?quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 19:21 schreef Nikonlover het volgende:
Het onderste deel hangt nu in de kraan
[ afbeelding ]
Ja, volgens Twitter gaat hij morgen naar de lanceerplaats Dat ze op deze plek nu gaan beginnen met mk4 lijkt mij wel aannemelijk ja. Ik ben benieuwd of we daar nog wat over gaan lezen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 19:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat had ik ook opgemerkt, gaan ze Mk1 mogelijk in delen verplaatsen naar de lanceerplaats en hier verder met Mk4?
twitter:ChrisG_NSF twitterde op dinsdag 29-10-2019 om 13:37:55 Upcoming milestones at @NASAKennedy according to Science Tech #NAC meeting:SpX In-Flight Abort - Early Dec.Boeing OFT - NET 12/17/19Gateway Logistic Contract Award. reageer retweet
twitter:ChrisG_NSF twitterde op dinsdag 29-10-2019 om 18:36:13 Interesting. #SpaceX Demo-2 on the updated-last-week ISS schedule through February 2020 in December 2019. Boeing OFT on there for 12/17. Notes an overlap with CRS-19. reageer retweet
De cylinder is van de standaard waarop hij stond en wordt klaargezet voor vervoerquote:Op dinsdag 29 oktober 2019 19:31 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ja, volgens Twitter gaat hij morgen naar de lanceerplaats Dat ze op deze plek nu gaan beginnen met mk4 lijkt mij wel aannemelijk ja. Ik ben benieuwd of we daar nog wat over gaan lezen.
Bedankt voor de info. Mk4 is dus eigenlijk al in een verder gevorderd stadium dan Mk3.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 22:22 schreef Tourniquet het volgende:
Tweede Starship in Boca Chica wordt Mk3. Voor Mk4 liggen de ringen al klaar in Florida, dus ja de naamgeving is niet helemaal chronologisch.
Zo zou je het kunnen zeggen ja.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 22:26 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Bedankt voor de info. Mk4 is dus eigenlijk al in een verder gevorderd stadium dan Mk3.
Ik las dat er 7 nov weer een road closure zou zijn. Vermoedelijk gaan ze voor die tijd lek-testen doen en de tanks onder druk zetten zodat op 7 nov de neuskegel vervoerd kan worden.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 15:23 schreef Tourniquet het volgende:
Vandaag is het onderste deel van Starship op een roll-lift naar het lanceergedeelte gereden. Nu afwachten wat er gaat gebeuren. Er wordt gespeculeerd over lek-testen en/of het onder druk zetten van de tanks.
quote:Launch Schedule
Nov. 11 Falcon 9 • Starlink 1
Launch time: Approx. 1500 GMT (10 a.m. EST)
Launch site: SLC-40, Cape Canaveral Air Force Station, Florida
A SpaceX Falcon 9 rocket is expected to launch the second batch of approximately 60 satellites for SpaceX’s Starlink broadband network, a mission designated Starlink 1.
quote:
SpaceX’s next launch to mark another incremental step in rocket reusability
SpaceX next mission, slated to carry the company’s second set of Starlink broadband satellites into orbit, will be the first to fly with a reused Falcon 9 booster making its fourth launch when it takes off in the coming weeks.
Hans Koenigsmann, SpaceX’s vice president of build and flight reliability, confirmed earlier this week the plan to use a thrice-flown booster on the next Falcon 9 launch.
Morgen static fire van de F9 voor Starlink-1. Overmorgen static fire van de Crew Dragonquote:Op zaterdag 2 november 2019 21:54 schreef Digi2 het volgende:
De lanceerdatum en tijd voor Starlink 1 is bekend. Een F9 wordt voor de 4e keer gelanceerd, iets wat nog niet eerder is voorgekomen. Het is ook de officiėle start van de Starlink constellatie, vandaar dat de missie Starlink 1 is genoemd. Voorgaande Starlink lanceringen waren experimenteel.
[..]
[..]
Livestream:twitter:thesheetztweetz twitterde op maandag 04-11-2019 om 13:23:51 Boeing is conducting a test of the emergency escape rocket motors for its Starliner capsule on Monday at 8:50 a.m. ET (13:50 UTC).The test will be streamed live here: https://t.co/sdvHTKGhAN https://t.co/nIJRk0YKxS reageer retweet
Is dat waarom dat ding op het platform staat?quote:Op maandag 4 november 2019 13:45 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Overmorgen static fire van de Crew Dragon
Ja, dat ding van Boeing gaat straks een stukje vliegen SpaceX heeft met Dragon deze test 4,5 jaar geleden al gedaan:quote:Op maandag 4 november 2019 13:51 schreef heywoodu het volgende:
Oh en tijdens die pad abort test gaat er wel iets de lucht in dus?
NASA is nu livequote:
Normaalgesproken komt de capsule bij een abort volgens mij in het water voor de kust van Florida terecht.quote:Op maandag 4 november 2019 15:21 schreef Digi2 het volgende:
Wel veel NO2(bruin/rode walm) wat uit het neergestorte deel komt vlak bij de gelande capsule. Geen omgeving om snel uit die capsule weg te wandelen maar dat zal blijkbaar niet nodig zijn.
Ja, sorry is mijn schuldquote:Op maandag 4 november 2019 16:52 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Normaalgesproken komt de capsule bij een abort volgens mij in het water voor de kust van Florida terecht.
Dit is allemaal wel off-topic trouwens.
Zo erg off-topic vind ik het niet trouwens. De Starliner capsule is de enige concurrent van SpaceX wat betreft bemande ruimtevaart van amerikaanse bodem. SpaceX maakt echter gebruik van eigen raketmotoren terwijl ULA met de Atlas V voor Starliner gebruik maakt van russische RD180, helemaal van de russen af ben je daarmee dus nietquote:Op maandag 4 november 2019 21:10 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ja, sorry is mijn schuld
Ik vond het trouwens totaal niet spannend als ik eerlijk ben Het is op de 1 of andere manier niet zo spannend/tof als bij SpaceX.
Nu je het zegt idd. Voor het verkrijgen van certificering voor het lanceren van satellieten voor het leger is het volgens mij eis dat lanceringen gegarandeerd kunnen worden. Dit is niet het geval als je motoren in Rusland inkoopt. Hoe het zit met CRS en CCP weet ik niet maar dit kan in de toekomst wel in het voordeel werken van SpaceXquote:Op maandag 4 november 2019 21:40 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zo erg off-topic vind ik het niet trouwens. De Starliner capsule is de enige concurrent van SpaceX wat betreft bemande ruimtevaart van amerikaanse bodem. SpaceX maakt echter gebruik van eigen raketmotoren terwijl ULA met de Atlas V voor Starliner gebruik maakt van russische RD180, helemaal van de russen af ben je daarmee dus niet
De Atlas V wordt 2021 vervangen door Vulcan en die gebruikt BE-4 motoren van Blue Origin. CRS en CCP mogen blijkbaar (nog) van RD180/RD181 gebruik maken. Northrop Grumman gebruikt RD181 voor hun CRS.quote:Op maandag 4 november 2019 21:53 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Nu je het zegt idd. Voor het verkrijgen van certificering voor het lanceren van satellieten voor het leger is het volgens mij eis dat lanceringen gegarandeerd kunnen worden. Dit is niet het geval als je motoren in Rusland inkoopt. Hoe het zit met CRS en CCP weet ik niet maar dit kan in de toekomst wel in het voordeel werken van SpaceX
quote:SpaceX's Crew Dragon Aces 13th Parachute Test in a Row (Video)
On Sunday (Nov. 3), SpaceX announced it has completed the 13th successful test in a row of Crew Dragon's parachute system. This most recent demonstration tested how well and how safely the Mark 3 parachutes in the system could land the craft during a parachute failure, the company said in a statement.
"Most recent test demonstrated the parachute system's ability to land the spacecraft safely in the unlikely event that one of the four main parachutes fails," SpaceX representatives said.
During the test, which can be seen in the video above that SpaceX shared on Twitter, the company attempted to land the craft with its fourth parachute intentionally not deploying, to mimic a real-life parachute failure.
quote:A critically important test of the escape system used by Boeing's CST-100 spacecraft showed that the abort system would work and would save the crew if they needed to escape from a rocket on the pad. However 1 of 3 parachutes failed, which is acceptable and within the design margins, but having this happen in a test will likely lead to a lot more post flight analysis to ensure this isn't the result of an issue that needs to be addressed.
Zou mooi zijn als ze op dit aanbod ingaan. Samenwerking is heel belangrijkquote:Op dinsdag 5 november 2019 02:13 schreef Digi2 het volgende:
Ook Starliner heeft mogelijk een parachute probleem evenals SpaceX heeft gehad met de Crewdragon. SpaceX gaat over naar een systeem met 4 chutes en lijnen van zylon i.p.v. nylon. Musk heeft al eerder aangegeven dat het Boeing vrij staat het nieuwe design van SpaceX te gebruiken.
[..]
[..]
twitter:elonmusk twitterde op maandag 04-11-2019 om 22:59:28 Great work by SpaceX Dragon team & Airborne! To be clear, we’ve only done 1 multi-parachute test of Mk3 design, so 9 more left to reach 10 successful tests in a row. https://t.co/Q814zVoW4S reageer retweet
twitter:spacecoast_stve twitterde op dinsdag 05-11-2019 om 15:12:55 🚨 ALERT 🚨Falcon 9 is vertical for static fire ahead of #Starlink launch. All hands on deck! https://t.co/MWQ2gqd2vw reageer retweet
twitter:
twitter:spacecoast_stve twitterde op dinsdag 05-11-2019 om 18:14:11 Big vent ahead of Falcon 9 static fire!#Starlink https://t.co/7Yp5Ep4LJ3 reageer retweet
Ik denk niet dat het noodzakelijk is maar gezien de situatie waar Boeing zich in bevindt (Max 737 debacle) is het niet ondenkbaar. Overstappen naar een ander systeem kost ook veel tijd en ik vermoed dat juist NASA het niet goed uitkomt.quote:Op dinsdag 5 november 2019 18:07 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Zou mooi zijn als ze op dit aanbod ingaan. Samenwerking is heel belangrijk
quote:Boeing performs Starliner pad abort test
NASA and Boeing said Starliner is designed to land safely if one main chute malfunctions. “We saw two out of three parachutes, and that is a stable condition,” NASA spokesperson Dan Huot said during the broadcast. The agency confirmed in a later statement that “two [parachutes] opening successfully is acceptable for the test parameters and crew safety.”
The pad abort test was a major milestone in development of Starliner. The next is an uncrewed orbital flight, called the Orbital Flight Test, where a Starliner will launch on an Atlas 5 to the International Space Station. That launch is scheduled for Dec. 17, although an investigation into the failed parachute could delay that mission.
“We did have a deployment anomaly, not a parachute failure,” Boeing said in a post-launch statement. “It’s too early to determine why all three main parachutes did not deploy, however, having two of three deploy successfully is acceptable for the test parameters and crew safety.” The company added that, at the present time, it doesn’t expect the issue to delay the Orbital Flight Test.
Dat het testen van de chutes Mk3 tijd ging kosten bleek al uit het interview van Elon en Bridenstine. Hopelijk verloopt het allemaal probleemloos.quote:Zag gisteren op Twitter dat SpaceX nog genoeg parachute tests voor de boeg heeft:twitter:elonmusk twitterde op maandag 04-11-2019 om 22:59:28 Great work by SpaceX Dragon team & Airborne! To be clear, we’ve only done 1 multi-parachute test of Mk3 design, so 9 more left to reach 10 successful tests in a row. https://t.co/Q814zVoW4S reageer retweet
Overstappen kan wel maar dat gaat teveel tijd kosten inderdaad. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen. Laten we hopen dat ze de juiste beslissingen nemen.quote:Op dinsdag 5 november 2019 18:26 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het noodzakelijk is maar gezien de situatie waar Boeing zich in bevindt (Max 737 debacle) is het niet ondenkbaar. Overstappen naar een ander systeem kost ook veel tijd en ik vermoed dat juist NASA dat niet goed uitkomt.
[..]
[..]
Dat het testen van de chutes Mk3 tijd ging kosten bleek al uit het interview van Elon en Bridenstine. Hopelijk verloopt het allemaal probleemloos.
twitter:spacecoast_stve twitterde op dinsdag 05-11-2019 om 18:30:32 Static fire complete! Video coming soon. #Starlink reageer retweet
Het ligt voor de hand dat als er geen ernstige tekortkoming wordt gevonden waardoor die 3e chute niet werkte ze doorgaan met hun huidige systeem. Op een laten moment kan altijd nog naar Mk3 van SpaceX worden overgestapt als men dat beter vindt om een nog hoger veiligheidsniveau te verkrijgen.quote:Op dinsdag 5 november 2019 18:32 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Overstappen kan wel maar dat gaat teveel tijd kosten inderdaad. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen. Laten we hopen dat ze de juiste beslissingen nemen.
De gewichten, snelheden en krachten zijn anders dan met parachutesprong van een mens uit een vliegtuig. Het lijkt daardoor simpeler dan het feitelijk is.quote:Ja, het verbaasd mij wel dat het zoveel tijd kost. Zo'n parachute lijkt simpel maar dat is het blijkbaar niet. Al is al die tijd in onderzoek en testen opzich niet zo gek aangezien je de crew veilig aan de grond wil hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |