abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187521947
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
La Leche League
Heeft een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/

Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_187521952
Ohh de 500 Oreo's... dat wordt een probleempje als we hier ooit gaan stoppen ;)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_187522308
Tijdens de eerste weken viel ik ook met M in slaap, omdat ze drinkend in slaap viel en wakker werd zodra ik haar in bed legde.

Nu valt ze zelf in slaap en doe ik dat niet meer. Ik blijf het eng vinden. Ik las laatst nog een nieuwsbericht over dat een moeder in slaap was gevallen en op haar baby lag.

Ik gebruik de bewaarzakjes van Medela. Er kan 180ml in, maar ik doe er minder in :P

Ik wil stoppen met kolven of in ieder geval verminderen, maar ik durf het niet omdat ik bang ben dat mijn productie dan ook omlaag gaat. Volgens mij drinkt de baby namelijk minder melk aan de borst dan als ik gekolfde melk geef.
  donderdag 20 juni 2019 @ 19:13:40 #4
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187524120
Goede ervaringstips lemijn. Dan bestel ik die lanse.. nog wat.

Ik zat net lekker op de bank met ro toen ik opeens nattigheid voelde. Ik zag de melk gewoon dóór Mn jurk druppelen _O-

Dus 1 borst gekolfd voor 6 minuutjes. Gewoon 110ml. Geen wonder dat Mn lieve Ru zo goed groeit.
Zo makkelijk gaat het kolven natuurlijk nooit meer dus even een trotse foto.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zonder hoop geen leven.
pi_187524857
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2019 15:57 schreef Sisu het volgende:
Merk je dat al zo snel DE?
Je zit zo lekker in je cocon. Echt fijn om te lezen.
Ja, ik werd ook niet wakker van zijn huiltjes en signalen. Mijn man moest mij regelmatig wakker maken voor een voeding. Nu ben ik al wakker voordat Bas wakker is, dat scheelt een hoop. Zit nu ook regelmatig een deel van de voeding op de babykamer in mn luie stoel te doen, luiertje verschonen etc en mijn man kan doorslapen.

Als lekschaaltje gebruik ik nu trouwens zo'n cupfeeder van medela :'). Moet mijn arm nog gebruiken bij zittend voeden en dan kan ik hem zo tussen arm en tiet inklemmen.

Oh en Sisu, je Ro. Wat een lekkere bolle toet al O+
pi_187524885
O+
  donderdag 20 juni 2019 @ 19:46:42 #7
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187525057
Haha, de eer is deze keer eens niet voor mij :P. Leintjeuh was de tipgever over die handkolf! Zalige foto's trouwens.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 20 juni 2019 @ 19:48:14 #8
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187525104
Qua bewaren wil ik trouwens nog even pleiten voor bewaarflesjes in plaats van zakjes. Die kan je tenminste vaker dan 1x gebruiken.
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_187525338
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 19:48 schreef Lemijn het volgende:
Qua bewaren wil ik trouwens nog even pleiten voor bewaarflesjes in plaats van zakjes. Die kan je tenminste vaker dan 1x gebruiken.
Dat sowieso. Heb wel zakjes voor als backup straks als ik eens moet werken en bijvoorbeeld een keer zoveel kolf dat, maar er is ook een hack waarmee je van een zakje een flesje kan maken met wat elastieken (maar ik ben ook team wasbare luiers, wasbare zoogcompressen en heb nu lilypadz. Wil denk ik ook gewoon de lekschalen van medela want siliconen plak systeem en handen vrij!).

https://www.workingmother(...)-working-moms#page-7

Vond deze tips wel geniaal.
  donderdag 20 juni 2019 @ 20:19:18 #10
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187525990
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 19:48 schreef Lemijn het volgende:
Flesjes zijn ook goedkoper denk ik :Y.
KuikenGuppy
  donderdag 20 juni 2019 @ 20:23:55 #11
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187526087
Die zakjes zijn echt waardeloos, ze lekten altijd bij mij, echt het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat het (leeg) minder ruimte in je keuken inneemt dan dezelfde hoeveelheid aan (lege) flesjes.

Beter koop je zo’n set flesjes: https://www.borstkolvensh(...)-schroefdop-191.html
En ook handig om op werk wat te bewaren. Ik heb wel eens in mijn waterfles gekolfd toen ik flesjes was vergeten.

[ Bericht 27% gewijzigd door Mariposas op 20-06-2019 20:59:49 ]
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_187526779
Flesjes zijn super fijn ja O+ onze kinderopvang heeft trouwens ook liever flesjes dan zakjes, omdat die laatste nog wel eens willen lekken en onhandig zijn met schenken.
pi_187528551
ik had de bewaarzakjes van moedermelknetwerk die ik bij de kolf kreeg. Geen last gehad van lekken en onhandig met schenken herken ik ook niet.
Flesjes hadden voor mij niet uit gekund, die waren voor eenmalig gebruik geweest. Dat is natuurlijk anders wanneer je regelmatig melk meegeeft aan de opvang.

Siliconen lekschalen/flesjes/kolf of hoe je het wil noemen _O_
die met koord om de nek ziet er wel handig uit. bij mij bleef het vacuüm altijd wel goed maar was als de dood dat het flesje zou vallen. of de zuignap handig is weet ik niet, als de ondergrond niet glad genoeg is lijkt me dat juist minder stevig staan.

lekschalen van medela zijn toch heel wat anders dan de siliconen lekflesjes? er kan veel minder in worden opgevangen en volgens medela mag je de opgevangen melk niet bewaren.
  donderdag 20 juni 2019 @ 22:40:13 #14
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187528793
Naar aanleiding van die Lansinoh tip ging ik eens op hun site kijken: hoe groot is zo'n ding. En daar zag ik deze ontzettend handige voedingsarmband, maar niet heus. En nu vind ik het moeilijk om ze nog serieus te nemen. Zouden er echt mensen zijn die dit kopen én gebruiken? :? .
  donderdag 20 juni 2019 @ 23:26:37 #15
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187529476
Lijkt me eigenlijk wel handig :@ maar ik ben sowieso veel met kussens in de weer bij het voeden.
pi_187529539
Ik heb een Hakaakolf, zeker in de eerste weken heb ik hem veel gebruikt. Ik gebruik hem nu als ik 's ochtends voed en een flesje voor mijn man achter de hand wil hebben als ik ben hardlopen.

Bij Frits gebruikten we zakjes omdat ik vijf dagen werkte en er ongeveer tien liter borstvoeding in de vriezer lag. Dat werd met flesjes een beetje onhandig. We schonken de zakjes over in flesjes voor de opvang, de kans op lekkage is best groot bij die dingen.
Nu hoop ik het bij flesje te houden, ik werk een stuk minder en ik heb veel minder reistijd.
pi_187530892
https://www.kraamshopper.(...)/milkies-milk-saver/

Ik heb deze op mijn lijstje staan voor dit keer. De handig van nuby de heb ik en die werkt voor mij erg fijn, maar ik lekte als een gek uit de andere borst bij drinken en kolven en vond dat doodzonde.

Van mijn zusje heb ik het motertje van de kolf om er een elektrische van te maken. Kijken of dat wat is :) handpomp is niet nonstop knijpen of met 2 handen vasthouden.
Schudden voor gebruik
  vrijdag 21 juni 2019 @ 02:27:20 #18
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187530916
Ben ik nou de enige die nooit last heeft van lekkende borsten? 8)7 Ik zou echt niet weten wat ik zou moeten opvangen met zo’n opvangkolf. ik gebruikte de zoogkompressen ook alleen maar zodat de lanoline niet op m’n bh komt.
pi_187531478
Mariposas. die siliconen dingen zuigen vaccuum en hebben een licht kolvende werking. je vangt daardoor wat meer op dan enkel het lekken.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 23:30 schreef Cholula het volgende:
We schonken de zakjes over in flesjes voor de opvang, de kans op lekkage is best groot bij die dingen.
ik ben nog steeds benieuwd hoe die zakjes dan lekken :? ik liet ze zelfs liggend in de koelkast ontdooien. ligt dat dan aan het soort zakje misschien?
pi_187531784
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 02:27 schreef Mariposas het volgende:
Ben ik nou de enige die nooit last heeft van lekkende borsten? 8)7 Ik zou echt niet weten wat ik zou moeten opvangen met zo’n opvangkolf. ik gebruikte de zoogkompressen ook alleen maar zodat de lanoline niet op m’n bh komt.
ik had mega productie en flinke toeschietreflex. Ik heb het eerste half jaar een melkbed gehad. Dus slapen op handdoeken etc.

Zindelijke borsten had ik graag gehad haha
Schudden voor gebruik
  vrijdag 21 juni 2019 @ 08:39:34 #21
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_187531823
Edit - verkeerd gelezen.

[ Bericht 96% gewijzigd door Helsinki op 21-06-2019 21:56:54 ]
pi_187531937
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 02:27 schreef Mariposas het volgende:
Ik lekte gisteren in totaal een ml of 10 dankzij stuwing die hij niet weggedronken kreeg :')
  vrijdag 21 juni 2019 @ 09:13:47 #23
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_187532144
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 07:45 schreef Elleska het volgende:
Mariposas. die siliconen dingen zuigen vaccuum en hebben een licht kolvende werking. je vangt daardoor wat meer op dan enkel het lekken.
[..]

ik ben nog steeds benieuwd hoe die zakjes dan lekken :? ik liet ze zelfs liggend in de koelkast ontdooien. ligt dat dan aan het soort zakje misschien?
Idd, hier lekken ze ook nooit. En ze hebben een dubbele sluiting.
Ik zou de flesjes juist irritant vinden. Zit je hele vriezer meteen vol.. en ik denk dat het ontdooien daarvan ook langer zou duren?
Protège moi de mes désirs.
  vrijdag 21 juni 2019 @ 09:14:31 #24
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_187532155
Lekker gebeurde hier vroeger wel. Erg irritant. Ik werd dan helemaal doorweekt wakker. Inclusief matras en U... :(
Protège moi de mes désirs.
  vrijdag 21 juni 2019 @ 09:15:06 #25
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187532160
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2019 20:23 schreef Mariposas het volgende:
Die zakjes zijn echt waardeloos, ze lekten altijd bij mij, echt het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat het (leeg) minder ruimte in je keuken inneemt dan dezelfde hoeveelheid aan (lege) flesjes.

Beter koop je zo’n set flesjes: https://www.borstkolvensh(...)-schroefdop-191.html
En ook handig om op werk wat te bewaren. Ik heb wel eens in mijn waterfles gekolfd toen ik flesjes was vergeten.
Ik heb hier nog een lading van ongebruikt staan, iemand interesse?
KuikenGuppy
pi_187532509
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 07:45 schreef Elleska het volgende:
[..]

Het ligt vooral aan de gebruiker. ;) Als er ook maar een klein beetje lucht in het zakje zat dan prikte ik zo'n zakje in de vriezer lek met een ander bevroren zakje.
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 09:15 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik heb hier nog een lading van ongebruikt staan, iemand interesse?
Ik heb wel interesse!
pi_187532629
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 09:13 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ik zou de flesjes juist irritant vinden. Zit je hele vriezer meteen vol.. en ik denk dat het ontdooien daarvan ook langer zou duren?
Als je de avond van tevoren de flesjes van vriezer in koelkast zet, zijn ze wel ontdooit meestal.
  Manager PR/Moderator vrijdag 21 juni 2019 @ 09:57:58 #28
269689 crew  Viv
pi_187532652
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 09:13 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Het is wel verwarrend als het hier tegelijkertijd over lekkende borsten en lekkende zakjes moedermelk gaat. Ik las de eerste zin dus verkeerd, en daar kwam ik achter bij de tweede zin. :D

Ik heb nooit zakjes gebruikt, dat zou ook veel te duur zijn geweest voor de hoeveelheden die ik gekolfd heb.
pi_187532833
Haha mijn hoofd kreeg ook een error, "sluiting? Welke sluiting?! :? "

Van de zakjes dus :')
  vrijdag 21 juni 2019 @ 10:18:13 #30
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187532880
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 09:57 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Het is wel verwarrend als het hier tegelijkertijd over lekkende borsten en lekkende zakjes moedermelk gaat. Ik las de eerste zin dus verkeerd, en daar kwam ik achter bij de tweede zin. :D
Super vervelend als je borsten bij het ontdooien de hele koelkast natmaken door het lekken. :(
  vrijdag 21 juni 2019 @ 10:38:14 #31
56471 pinquit
oh my lama!
pi_187533105
Hahaha!
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  vrijdag 21 juni 2019 @ 10:49:32 #32
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187533279
Hehe.

Ik had op een gegeven moment alleen maar een kleine voorraad in de vriezer (deels ook op de opvang) en verder verdween wat ik kolfde de koelkast in. Ging altijd binnen een week op. Daar pasten de flesjes prima in en ik had spenen die rechtstreeks erop pasten dus het was heel makkelijk in gebruik.
  vrijdag 21 juni 2019 @ 10:54:51 #33
426379 elamanilo
elämänilo
pi_187533354
Ohh O+ Sisu, wat een plaatje die jongen van je! Die haartjes O+

Cholula, mijn vroedvrouw heeft me ook een haakaa aangeraden! Ik heb hem nog niet besteld, maar hoe bevalt ie jou?
  vrijdag 21 juni 2019 @ 11:22:12 #34
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187533852
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 23:26 schreef Ceviche het volgende:
Lijkt me eigenlijk wel handig :@ maar ik ben sowieso veel met kussens in de weer bij het voeden.
Ik in het begin ook hoor! Maar op een gegeven moment stopte dat, en bij de meeste mensen is dat zo. Je armen worden snel sterker! En dan heb je je kind gewoon lekker vast en kan je altijd zonder hulpmiddelen voeden. Dat is ook wat me een beetje tegenstaat: het wekt de indruk dat borstvoeding heel ingewikkeld is en dat je allerlei dingen moet aanschaffen om het tot een succes te maken.
pi_187533935
Beetje hetzelfde als met een voedingskussen. Dat wekt ook de indruk dat je niet zonder kan. Nooit gebruikt, wel een klein kussen omdat de armleuning van de poangstoel net te laag en te hard was. Die voedingsarmband om de armleuning lijkt me eigenlijk helemaal geen verkeerd idee.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 09:46 schreef Cholula het volgende:

[..]

Het ligt vooral aan de gebruiker. ;) Als er ook maar een klein beetje lucht in het zakje zat dan prikte ik zo'n zakje in de vriezer lek met een ander bevroren zakje.

Dan denk ik alsnog dat het aan de zakjes ligt. Een gewoon (ikea)ziplockzakje waar ik bijvoorbeeld vlees mee invries prik ik wel eens per ongeluk lek. maar de bv zakjes die ik heb gebruikt waren een stuk dikker, die zijn niet zomaar door te prikken, zelfs niet als er lucht in zat.

https://www.moedermelknet(...)edermelkzakjes.html+
die perfecte maataanduiding moet je alleen negeren, ligt er maar net aan hoe je het zakje neerzet en eenmaal ingevroren klopt het sowieso niet. ik las op het flesje af hoeveel ml en schreef dat op het zakje ipv de tijd (waarom zou je de tijd opschrijven bij invriezen?).
De scheurlijn aan de onderkant is meer een kniplijn, scheuren kan wel maar gaat niet zo netjes maar wel handig dat de optie er is.

Of flesjes of zakjes handiger zijn voor invriezen hangt denk ik vooral af van het gebruik en je vriezerruimte.
Voor in de koelkast zijn flesjes sowieso makkelijker. Ik vroor enkel bv in die over was. Zonde om weg te gooien en handig voor noodgevallen. Het meeste daarvan is niet nodig geweest en uiteindelijk op gemaakt met schaaltjes pap, daar had ik geen flesjes voor nodig dus voor mij was dit prima zo.
Als ik de moedermelk was gaan doneren (dat plan lag er maar bleek gelukkig niet nodig O+ ) dan was het wel ingevroren in flesjes ivm hygiëne en pasteuriseren.
pi_187536346
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 10:54 schreef elamanilo het volgende:
Ohh O+ Sisu, wat een plaatje die jongen van je! Die haartjes O+

Cholula, mijn vroedvrouw heeft me ook een haakaa aangeraden! Ik heb hem nog niet besteld, maar hoe bevalt ie jou?
Ik vind het een fijn ding. Hij blijft bijna altijd goed hangen ( een enkele keer niet, maar dat ligt dan aan mij). Ik gebruik hem dus vaak tijdens een voeding en dan 'kolf' ik tussen de 50 en de 120 ml. Ik raad hem zeker aan.
pi_187536992
Ik heb ook zo'n lekkolf, zonder ketting dat wel. Die ketting lijkt mij wel handig, want het is wel eens gebeurd dat ie losschoot en dat ik dan mijn ml's kwijt was. ;( Ik 'kolfde' gemiddeld zo'n 50-60 per borst per keer en spaarde dat dan in de koelkast op. Zo spaarde ik in een halve dag 150ml die ik weer invroor. In zakjes. Ik heb er nog over gedacht om flesjes te nemen, maar het ging zo lekker met de voorraad en ik zag het echt niet zitten om zoveel flesjes te kopen. Ik heb nu nog zeker 25 zakjes a 150 ml in de vriezer liggen.
Die lekkolf gebruik ik amper meer, omdat ik nog amper lek, maar ik raad 'm iedereen aan. Vooral de eerste twee maanden wilde ik echt niet kolven en ik haat het als de andere borst gaat lekken, dus dit was een fijne oplossing!
  vrijdag 21 juni 2019 @ 16:15:28 #38
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187537404
Wow, goede voorraad Limone! Op zich dus wel handig om lekborsten te hebben!
Maar ik las dat de lekmelk alleen geschikt is om te mengen met andere melk omdat er nauwelijks vet in zit, meng je die opgevangen melk dan ook?
pi_187537410
Ik sluit me 100% aan bij Limone, zo ging het hier ook!
  vrijdag 21 juni 2019 @ 16:45:55 #40
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187537759
Zo klinken lektieten ineens superhandig :o maar ik vraag me ook af of jullie dat dan later nog mengen met andere melk (want in principe is het alleen voormelk wat je lekt, toch?)

@Lemijn goed om te weten dat je eraan went :) de dagen na de bevalling had ik enorm spierpijn in m'n armen, dus de madonnahouding was heel lastig. Het paste ook niet ofzo :') De kraamzorg leerde me toen de rugby, wat een verademing. Vanaf dat moment liep het als een trein! Maar daar kreeg ik dan weer rugpijn van. Ik wissel nu alles af en dat gaat inderdaad veel soepeler dan eerst.

Nog even een update: ik durfde het live voeden toch niet aan :@ kk had nog een voeding in de vriezer en heb vanochtend nog wat extra gekolfd voor het geval dat. En ik was erg opgelucht want blijkbaar was er een bijeenkomst en had ik moeten voeden met 20 andere mensen erbij. Wel een fijne gedachte dat je ter plekke alsnog kan bedenken of het de borst of fles wordt.
Nou ging die bijeenkomst over het inzetten van een Doula of iets in die trant, dus ik denk niet dat iemand er raar van had opgekeken.
Heel erg bedankt voor jullie hulp, tips en support, nou is het net alsof ik er niks mee doe maar dat is niet zo, ik heb er juist heel veel aan.
pi_187537948
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 16:15 schreef Mariposas het volgende:
Wow, goede voorraad Limone! Op zich dus wel handig om lekborsten te hebben!
Maar ik las dat de lekmelk alleen geschikt is om te mengen met andere melk omdat er nauwelijks vet in zit, meng je die opgevangen melk dan ook?
Als je van die haakaa (siliconen) kolf de rand eerst omvouwt naar buiten, m daarna inknijpt en over je tepel zet, zuigt ie zo hard vacuum als mogelijk kan (en dat is niet heel hard) maar dan loopt er bij mij toch 60-80ml per voeding in. Dat kan toch niet alleen maar met weinig vet zijn?
pi_187538773
Als je bij elke voeding je andere borst ook kolft (ik begrijp dat zo'n siliconen kolf meer doet dan alleen lekmelk opvangen), creëer je dan geen overproductie als je al vrij veel melk hebt? Ik heb overigens die van Lansinoh besteld. Ik ben benieuwd hoe het werkt :) Ook wat opvangzakjes erbij, want de ruimte in mijn vriezer is beperkt dus efficient ruimtegebruik vind ik eigenlijk nu het meest belangrijk.

Ik merk bij mijn baby dat hij minder goed aanhapt omdat ik zo'n sterke toeschietreflex heb dat mijn tepelhoedje al helemaal volloopt met melk zonder dat hij zuigt. Dus met alleen wat likken of sabbelen heeft hij al een aantal monden vol met melk binnen. Ik koppel hem dan wel af en probeer de melk weg te laten lopen in een hydrofiel; dat is onbegonnen werk want het blijft maar doorstromen. 8)7 Soms wil hij na die paar slokken ook niet meer verder drinken, wat frustrerend is want dan hapt hij niet meer aan als ik hem van de borst afhaal. Hij valt dan in slaap en wordt dan na een tijdje weer met honger wakker. Soms hapt hij wel aan en dan zorg ik er voor dat hij zo'n groot mogelijke hap maakt. Dan drinkt hij goed, maar verslikt hij zich ook vaak waardoor hij loslaat en hetzelfde gebeurt als wanneer ik hem zelf van de borst haal: hij wil niet meer drinken om na een half uur oid ineens te bedenken dat hij toch nog wel honger had.
Iemand tips over wat ik kan doen? Ik heb zelf de neiging om de tijd tussen voedingen wat te rekken zodat hij alleen drinkt als hij echt veel honger heeft en dan ook beter hapt en doordrinkt. Maar eigenlijk vind ik dat geen fijne oplossing, want ik leg liever aan bij wat subtielere voedingssignalen dan te moeten wachten tot hij gaat huilen.
pi_187539387
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 18:06 schreef BobbyMcGee het volgende:
Als je bij elke voeding je andere borst ook kolft (ik begrijp dat zo'n siliconen kolf meer doet dan alleen lekmelk opvangen), creëer je dan geen overproductie als je al vrij veel melk hebt? Ik heb overigens die van Lansinoh besteld. Ik ben benieuwd hoe het werkt :) Ook wat opvangzakjes erbij, want de ruimte in mijn vriezer is beperkt dus efficient ruimtegebruik vind ik eigenlijk nu het meest belangrijk.

Je kan zelf bepalen hoe stevig het vacuum van dat siliconen kolfje is. Je kan m slapjes inknijpen zodat 'ie maar net aan je borst blijft hangen, of je kan de rand omklappen en het flesje helemaal samenknijpen zodat hij maximaal vacuum maakt. Als je m slapjes knijpt, is het meer lekkage opvangen. Als je m stevig knijpt, doet ie meer.

Tweede deel kan ik niet mee helpen :s)
  vrijdag 21 juni 2019 @ 20:09:32 #44
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187540608
Het punt van de overproductie dacht ik ook aan. Om die reden zou ik zelf hoogstens de lek opvangen de eerste tijd, niet bewust met veel vacuüm zoveel mogelijk eruit proberen te halen. Ik had de eerste weken ook echt veel melk, dus ik herken je verhaal wel Bobby. Ik heb er eerst niks mee gedaan en na een aantal weken bewust wat geminderd met behulp van een lactatiekundige, omdat hij zich vaak echt verslikte en veel spuugde. Het is wel een bekend fenomeen van de eerste tijd.

Ik zou trouwens niet zo bang zijn voor dat idee van voormelk dus niet vet. Zó groot is het verschil volgens mij niet en je doet het de eerste tijd toch vooral om te oefenen met de flesjes ook? Of later aan te vullen op een werkdag? Dan zal je baby niet minder groeien door die 50ml iets dunnere melk.

@Ceviche fijn dat het is gelukt zoals je wou. Goed toch juist dat je op alles voorbereid was. Op een dag ga je misschien alsnog buiten de deur voeden. Of niet. Het is geen verplichting tenslotte. En ja joh, je wordt echt zo snel sterker! Ik sjouw nog steeds de halve dag met mijn kind rond want het is een plakker, en hij is zowat 15 kg denk ik. Draai ik mijn hand (arm) niet voor om. En bij een tweede kind zie je moeders dan gewoon zo hop dat kind tegen hun borst houden zonder probleem of steun. Volgens mij was het @Stormqueen die ooit eens schreef dat alles slapper wordt van kinderen, behalve je armspieren.
  vrijdag 21 juni 2019 @ 20:43:33 #45
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187541243
Lieverds, ik heb de hele vijf dagen vakantie geen kv gebruikt en prul is tevreden. Ik heb me nog nooit zo'n succesvolle voeder gevoeld O+

En je armen worden zeker sterker ja! Ik heb uren met prul rondgelopen, vroeger kon ik zo lang nog geen pak melk sjouwen.

En geen tips voor overproductie hier. Nooit gehad...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_187541358
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 18:06 schreef BobbyMcGee het volgende:

Ik merk bij mijn baby dat hij minder goed aanhapt omdat ik zo'n sterke toeschietreflex heb dat mijn tepelhoedje al helemaal volloopt met melk zonder dat hij zuigt. Dus met alleen wat likken of sabbelen heeft hij al een aantal monden vol met melk binnen. Ik koppel hem dan wel af en probeer de melk weg te laten lopen in een hydrofiel; dat is onbegonnen werk want het blijft maar doorstromen. 8)7 Soms wil hij na die paar slokken ook niet meer verder drinken, wat frustrerend is want dan hapt hij niet meer aan als ik hem van de borst afhaal. Hij valt dan in slaap en wordt dan na een tijdje weer met honger wakker. Soms hapt hij wel aan en dan zorg ik er voor dat hij zo'n groot mogelijke hap maakt. Dan drinkt hij goed, maar verslikt hij zich ook vaak waardoor hij loslaat en hetzelfde gebeurt als wanneer ik hem zelf van de borst haal: hij wil niet meer drinken om na een half uur oid ineens te bedenken dat hij toch nog wel honger had.
Iemand tips over wat ik kan doen? Ik heb zelf de neiging om de tijd tussen voedingen wat te rekken zodat hij alleen drinkt als hij echt veel honger heeft en dan ook beter hapt en doordrinkt. Maar eigenlijk vind ik dat geen fijne oplossing, want ik leg liever aan bij wat subtielere voedingssignalen dan te moeten wachten tot hij gaat huilen.
Tegen de zwaartekracht in voeden misschien?
Of zeg ik nu iets heel geks?
Ik heb het in ieder geval gedaan een tijdje bij mijn eerste, maar ik weet niet zo goed meer voor wat het was, voor de te grote tsr of de overproductie. Ik had beide iig. Het hielp wel
pi_187541380
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 20:43 schreef Tink89 het volgende:
Lieverds, ik heb de hele vijf dagen vakantie geen kv gebruikt en prul is tevreden. Ik heb me nog nooit zo'n succesvolle voeder gevoeld O+

En je armen worden zeker sterker ja! Ik heb uren met prul rondgelopen, vroeger kon ik zo lang nog geen pak melk sjouwen.

En geen tips voor overproductie hier. Nooit gehad...
Wat fijn dat het lukt om het zonder kunstvoeding te doen! *O* Helpt het dat je vakantie hebt? Meer rust daardoor?
pi_187541393
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 20:50 schreef Adrian4 het volgende:

[..]

Tegen de zwaartekracht in voeden misschien?
Of zeg ik nu iets heel geks?
Ik heb het in ieder geval gedaan een tijdje bij mijn eerste, maar ik weet niet zo goed meer voor wat het was, voor de te grote tsr of de overproductie. Ik had beide iig. Het hielp wel
Ja, dat is een goede. Ik probeer al zoveel mogelijk achterover te hangen tijdens het voeden. Echt liggend in die natuurlijke voed-houding voeden lukt nog niet zo goed. Het aanhappen gaat dat moeilijker omdat hij al zwiepend met zijn hoofd het tepelhoedje er dan vanaf veegt :')
pi_187542268
BobbyMcGee, zou je het met voedingen rekken niet nog moeilijker maken? Dan zitten je borsten nog voller en stroomt de eerste melk nog harder.
Dat eerste sterke toeschietreflex heb ik in het begin, vooral snachts, laten weglopen met de lekkolf. met de hand de druk eraf en dan laten weglopen in een hydrofiel is vaak het advies maar ik vond het lekkolf sneller en minder smeren.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 16:45 schreef Ceviche het volgende:
Zo klinken lektieten ineens superhandig maar ik vraag me ook af of jullie dat dan later nog mengen met andere melk (want in principe is het alleen voormelk wat je lekt, toch?)
als ik de melk uit de lekkolf in de koelkast had staan kwam er altijd best een laagje vet bovendrijven. Misschien niet vet genoeg om alle voedingen van een dag te vervangen maar als je dat doet zul je sowieso moeten kolven met een gewone kolf.
  vrijdag 21 juni 2019 @ 22:08:31 #50
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187542471
Bobby,
Ik ga een ervaring delen die voor mij super comfortabel is wanneer ik moe ben en baby ook relaxed vind en Mn kraamhulp moest er enorm van lachen. ‘Je bent ook zo’n goede moeder he. Alles voor de rust van je kind’.

Ru verschoon ik vaak tijdens het wisselen van de borst.
Mijn hemneskast + kussen is voor mij echt een lekkere hang hoogte. Dus je voelt het al aankomen.. ik leg hem aan terwijl ik zelf een beetje hang tegen de kast. Hij ligt dan comfortabel op het Aankleedkussen.
Echt Ergonomisch is het niet, maar het werkt wel ^O^ . In ieder geval had ik dan geen zere tepels en dronk hij heel ontspannen. Misschien kun je het eens proberen?
Zonder hoop geen leven.
pi_187543642
Bobby je kunt ook proberen de druk eraf kolven. Zodat het er niet uit gutst zodra je baby voor het eerst aanhapt.

Eleska: tijd kan heel handig zijn. Er zit verschil in samenstelling in van bijvoorbeeld de ochtend en middag en de avond na bijv 21h.
Schudden voor gebruik
pi_187547264
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 23:05 schreef Stippelrientje het volgende:
Eleska: tijd kan heel handig zijn. Er zit verschil in samenstelling in van bijvoorbeeld de ochtend en middag en de avond na bijv 21h.
Maar wat doe je dan met die info?
De samenstelling is elke dag anders, daar kan je toch onmogelijk rekening mee gaan houden?
  zaterdag 22 juni 2019 @ 09:10:58 #53
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187547510
Eens met Elleska. Ook hiervoor geldt dat ik het niet graaf ingewikkelder maak dan nodig. Het is moedermelk, kind kan het drinken als ik er niet ben en daarna ben ik er wel weer dus is alles sowieso weer goed.
De tegenwoordige tijd in bovenstaande alinea klopt trouwens niet.
pi_187548681
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 08:27 schreef Elleska het volgende:

[..]

Maar wat doe je dan met die info?
De samenstelling is elke dag anders, daar kan je toch onmogelijk rekening mee gaan houden?
De dag gekolfde overdag geven. De avond in de avond geven.

Ik zeg ook niet dat je dat perse moet. Het was alleen een beetje info op de vraag: "waarom is tijdnotering handig?"

In de avond maak je "slaap melk" aan.. overdag de "energieker melk".
Sommige kindjes slapen overigens prima op alle melk, vooral als ze nog klein zijn. En sommige kindjes zijn er gevoeliger voor en kunnen dus hun ritme er meer door omgooien.

De mijne zou dus nog NOG nog meer wakker zijn geweest :P

Ieder kijkt en beslist maar voor zichzelf wat werkt en niet werkt ;)
Schudden voor gebruik
pi_187549387
ik had toch nergens voor anderen besloten wat wel of niet werkt?

Heb nog nooit gehoord van "slaapmelk" en "energieke melk". lijkt me lastig als je baby daar zo gevoelig voor is. bij mij viel er savonds weinig te kolven dus vrijwel alle melk in de vriezer was ochtendmelk.
  zaterdag 22 juni 2019 @ 20:25:13 #56
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187554978
Ik gooi de opbrengst van een hele dag (24 uur) bij elkaar in een flesje. Ben het eens met Lemijn: wil het ook liever niet ingewikkelder maken dan nodig, borstvoeding geven is al uitdaging genoeg.

Andere vraag: ik ben maandag, dinsdag en donderdag aan het werk en dan moet mn melk en uur mee in de trein. Zou een koeltas met een koelelementje voldoende zijn?
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zaterdag 22 juni 2019 @ 20:29:50 #57
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187555041
Ik geloof dat ik, als het erg warm was, ik de koelelementen wel eens in de vriezer legde op mijn werk. Ik hield me eraan vast dat het 24 uur goed blijft op kamertemperatuur dus dat het wel los zou lopen. En ik vertrouwde ook steeds meer erop dat Jacob wel zou weigeren als het niet goed meer was.
  zaterdag 22 juni 2019 @ 20:37:15 #58
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187555121
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 20:29 schreef Lemijn het volgende:
Ik geloof dat ik, als het erg warm was, ik de koelelementen wel eens in de vriezer legde op mijn werk. Ik hield me eraan vast dat het 24 uur goed blijft op kamertemperatuur dus dat het wel los zou lopen. En ik vertrouwde ook steeds meer erop dat Jacob wel zou weigeren als het niet goed meer was.
Dat van maandag krijgt prul dinsdag, dat van dinsdag donderdag en dat van donderdag dan weer maandag. Denk dat ik dat laatste maar in de vriezer gooi voor de zekerheid. Txs!
  zondag 23 juni 2019 @ 11:43:34 #59
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187562053
Joeh! Ik ga me niet druk maken om ochtend-, middag- en avondmelk hoor. Alsof er geen 1001 andere zaken zijn waar je je al druk om maakt. Pick your battles enzo.

Ik geniet zo van het voeden. Gisteren naar een verjaardag geweest en steeds even terug getrokken als hij dorst had. Ging perfect. Hij is zo zen. Zo lief.
Hij lijkt ook zo veel meer in de wereld nu. Kijkt dapper om zich heen. Reageert op geluid. Echt. Mijn mooie kleine baby O+
De borstvoeding gaat nu echt goed. Merk wel dat ik snachts nu veel melk heb. Twijfel of ik ga kolven snachts. Wakker ben ik toch wel en zo leg ik toch makkelijk een voorraadje aan.. what to do?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zonder hoop geen leven.
  maandag 24 juni 2019 @ 18:31:46 #60
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187583799
Aah sisu O+ ik heb geen tips voor 's nachts, prul drinkt nog steeds 2-3 keer, dus geen melk over :D

M'n schoonmoeder heeft vandaag ruim een voeding aan melk weggegoten, omdat prul het volgens haar niet wilde. Ik moest er een beetje om huilen...
pi_187585555
quote:
1s.gif Op zondag 23 juni 2019 11:43 schreef Sisu het volgende:
Joeh! Ik ga me niet druk maken om ochtend-, middag- en avondmelk hoor. Alsof er geen 1001 andere zaken zijn waar je je al druk om maakt. Pick your battles enzo.

Ik geniet zo van het voeden. Gisteren naar een verjaardag geweest en steeds even terug getrokken als hij dorst had. Ging perfect. Hij is zo zen. Zo lief.
Hij lijkt ook zo veel meer in de wereld nu. Kijkt dapper om zich heen. Reageert op geluid. Echt. Mijn mooie kleine baby O+
De borstvoeding gaat nu echt goed. Merk wel dat ik snachts nu veel melk heb. Twijfel of ik ga kolven snachts. Wakker ben ik toch wel en zo leg ik toch makkelijk een voorraadje aan.. what to do?

SPOILER
Ik heb sinds drie dagen een Lansinoh siliconen handkolf. Die zuig je vacuüm aan de borst waar niet uit gedronken wordt, en vangt de lekkende melk op. Zo vang ik af en toe (gebruik hem niet elke voeding) 30 cc op zonder extra moeite. Vind het ideaal!
A balanced diet is a cookie in each hand
  dinsdag 25 juni 2019 @ 18:25:05 #62
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187601557
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 18:31 schreef Tink89 het volgende:
Aah sisu O+ ik heb geen tips voor 's nachts, prul drinkt nog steeds 2-3 keer, dus geen melk over :D

M'n schoonmoeder heeft vandaag ruim een voeding aan melk weggegoten, omdat prul het volgens haar niet wilde. Ik moest er een beetje om huilen...
Ik voel je pijn! Vloeibaar goud. Veel te kostbaar om weggegooid te worden.

Taart. Wat fijn dat je er zo tevreden over bent! O+
Zonder hoop geen leven.
pi_187617922
Hier eindelijk voldoende productie om de bug 100% borstmelk te geven. En dat terwijl ik 4 weken geleden al enorm ver was met afbouwen en voornamelijk kunstvoeding gaf. Borstvoeden is nog steeds niet pijn vrij, linkertepel heeft er nog steeds geen zin in. En het duurt ontzettend lang. Ik lig al sinds vanochtend 10u voornamelijk te voeden. Ze heeft er 1 lange slaappauze tussen gehad, maar we zijn nu om 16.20 alweer sinds 15u bezig. Denk niet dat we ooit zover komen dat we buiten de deur kunnen voeden..
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_187626597
Rebubbled :*.

Ik vind het ook pittig hoor. Vorige nacht heb ik beneden doorgebracht want Bas kwam ieder half uur en m'n tepels hadden het niet meer.
Momenteel drinkt hij beide borsten volledig leeg op een voeding, dus er is niet eens een druppeltje melk over voor mijn tepels om de boel te verzachten.
Ik loop dan ook regelmatig als een dolle mina even rond. Geen bh, freedom for all. Tepelzalf erop, laten trekken. Daarna fijne, niet-irriterende dingen erop. Dus ik heb wasbare zoogcompressen met een satijn- en stoffen kant die per situatie te gebruiken zijn en lilypadz, die juist die druppel vocht op je tepel houden.
En met krampjes bood ik ook een borst aan, maar er is gewoon nu niks voor hem om eruit te halen. Dus ik ben even van mijn geloof afgestapt en Bas heeft voor nu even een speen om aan zijn zuigbehoefte te voldoen.

En het meest belangrijke; heb je al een LK mee laten kijken? Hier bleek op dag 2 dat Bas niet lekker aanhapte en die schade merk ik 14 dagen later nog.
  Manager PR/Moderator donderdag 27 juni 2019 @ 08:49:02 #65
269689 crew  Viv
pi_187627697
quote:
17s.gif Op donderdag 27 juni 2019 02:21 schreef douche-eendje het volgende:
Vorige nacht heb ik beneden doorgebracht want Bas kwam ieder half uur en m'n tepels hadden het niet meer.
Momenteel drinkt hij beide borsten volledig leeg op een voeding, dus er is niet eens een druppeltje melk over voor mijn tepels om de boel te verzachten.
Hoelang was je beneden? Als dat meer dan een paar uur was: heb je toen gekolfd? (Dat lukt over het algemeen prima met tepels die pijn doen van het aanleggen, is een andere soort belasting.) Het komt namelijk op mij over alsof hij je productie wilde opkrikken. :Y)
pi_187627798
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2019 08:49 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Hoelang was je beneden? Als dat meer dan een paar uur was: heb je toen gekolfd? (Dat lukt over het algemeen prima met tepels die pijn doen van het aanleggen, is een andere soort belasting.) Het komt namelijk op mij over alsof hij je productie wilde opkrikken. :Y)
Ik heb niet gekolfd, ik heb hem het werk laten doen ^O^. Het gefeest begon rond een uur of 11, ben rond middernacht naar beneden gegaan en het heeft denk ik tot een uur of 3 geduurd. Ik lag op de bank, had de box naast de bank gezet en hij lag of in de box, of op mij te slapen. Hij is nu ook weer bijna terug op geboortegewicht.
Heb nog niet eens een kolf in huis, nog geen tijd voor gehad om dat allemaal goed uit te zoeken, dus ik blijf hem maar gewoon aanleggen. Heb een cupje in huis om eventueel met de hand wat druk eraf te kunnen kolven, maar het stroomt er bij mij gewoon uit als er zoveel druk op staat.
  Manager PR/Moderator donderdag 27 juni 2019 @ 09:08:01 #67
269689 crew  Viv
pi_187627884
quote:
17s.gif Op donderdag 27 juni 2019 08:59 schreef douche-eendje het volgende:
Ik heb niet gekolfd, ik heb hem het werk laten doen ^O^. Het gefeest begon rond een uur of 11, ben rond middernacht naar beneden gegaan en het heeft denk ik tot een uur of 3 geduurd. Ik lag op de bank, had de box naast de bank gezet en hij lag of in de box, of op mij te slapen.
Ah mooi zo, dan las ik het verkeerd. Ik dacht dat je de baby boven had gelaten om even van dat frequente aanhappen af te komen. :D
pi_187627901
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 09:08 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ah mooi zo, dan las ik het verkeerd. Ik dacht dat je de baby boven had gelaten om even van dat frequente aanhappen af te komen. :D
Nee de baby woont aan m'n tepels momenteel. Leuk dat hij het vind joh :P. Tepel in de buurt en gelijk zo kijken :o en aanhappen. En na de voeding dit: ^O^ *)
pi_187628791
Lilypadz, status besteld. Thnx! :D Ik heb telkens van die 24 uurs dingen en vond het bizar dat er niet zoiets was maar dan voor eeuwig.

Het lullige is dat mijn linkertepel er half afgetrokken is door een verkeerd passend borstschild en niet eens een baby. :( Er zit een enorme kloof aan de onderrand van de tepel die elke keer wordt opengetrokken door teveel kolf (wel andere borstschilden nu) of baby als ze verkeerd aanhapt.

Sinds week 1 hebben we een lactatiekundige in de hand die ik op elk gewenst moment kan appen en twee keer live heb gezien. 1x probleemanalyse en om een plan op te stellen en 1x toen de bug ineens aanhapte 4 weken geleden om techniek te checken. Ze doet het goed. Soms iets te klein en soms schuift ze halverwege naar het topje. Mijn tepels zijn ook gewoon niet de meest eeltige tepels in de wereld. Het zijn een beetje prinsesjes die enkel de juiste ratio BV en kolven willen en de juiste ratio kokosolie, purelan, hydrogel kompres en absorberende kompres. En als iets niet in de juiste hoeveelheid wordt toegepast, gaan ze vervelend doen.

Mijn lactatiekundige gaf overigens aan dat een speen niet heel vaak tot problemen leidt. Mocht dat je geweten iets stillen. :)
pi_187629628
Rebubbled, is een tepelhoedje dan ook niet wat voor je? Maar dat kun je denk ik beter met je lactatiekundige bespreken.
Hier ook prinsessentepels nog hoor. Supergevoelig, niks gewend natuurlijk. Maar ach, eelt kun je kweken. Moet ook als je een snaarinstrument speelt :'). Het is hier vooral het aanhappen en droogsabbelen wat gewoon niet tof is.
Ik heb mijn geweten op het gebied van speen gewoon lekker laten varen inderdaad. Ze adviseren hier de eerste periode liever geen speen of fles, maar ik heb een speen die er onderhand uit ziet als mijn pijnlijke tepel die helemaal sahara-droog gesabbeld is aan vorm. Nou, werkt prima hoor.
pi_187629947
Hahaha ahh arme tepels. Ja tepelhoedjes geprobeerd, maar dan hapte ze helemaal klein en gebeurde er niets. Maar misschien nu ze doorheeft dat grote happen grote slokken oplevert, ze er wel overheen hapt. Hij ligt nog op het nachtkastje te verstoffen. Ik zal hem eens in een sopje doen, wie weet!

Zojuist geprobeerd om op het moment dat ze overgaat op sabbelen ipv actief drinken er een speen in de stoppen. Maar helaas zonder succes. Ze wilde perse een tepel. Dus toen zijn we maar gewoon gaan verschonen en andere bezigheden gaan doen en nu ligt ze vredig te slapen en kan mijn linkertepel wat kracht opdoen voor de volgende ronde. Met tepelhoedje. :Y
pi_187630695
Hier moet ik de speen echt net zoals mijn tepel goed richting het gehemelte richten, anders doet hij er echt geen bal mee hoor :P. Hij moest ook echt goed daarop aanhappen.
Echt Rebubbled, ik hoop voor je dat bug straks lekker mag gaan groeien op je borstvoeding, je bent zo goed bezig. En ook dat buiten voeden komt goed, ik had gisteren mijn eerste sessie op het consultatiebureau.
Liep daarna nog even een rondje door het dorp, we gaan vaak uit eten bij een fijn klein restaurantje en ik werd gelijk herkend door onze vaste serveerster die gelijk even baby kwam spieken O+. Dus als ik eens in het dorp rondloop en hij zet het op een brullen, kan ik makkelijk daarheen lopen, wat te drinken bestellen en voeden.
  vrijdag 28 juni 2019 @ 12:52:58 #73
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187646456
De baby is vandaag 10 weken oud. En eindelijk heb ik hem volledig aan de borst zonder iets te willen kapot te slaan van de pijn. O+ (Slechts aan 1 kant moet ik wel even de eerste 30 seconden tanden op elkaar bijten.)
Vorige week weer eens met een tepelhoedje geprobeerd en dat ging goed. En inmiddels drinkt hij ook effectief, dus het kolven kan ik nu achterwege laten. Hoewel ik tepelhoedjes vervloek, biedt het nu echt de uitkomst.

Oh en @Rebubbled wat super dat je productie zo goed is nu!
Kloof klinkt heel naar. Ik heb ook zo’n kloof gehad als jij. Dat is nu ruim 9 weken geleden en het is helemaal dicht en genezen maar het is een soort groef gebleven en nog steeds een zwakke plek. Heb je nu wel passende borstschilden? En zet je kolf niet op standje turbo!

Voor flinke kloven kan ik trouwens heel erg Nursicare tepelverband aanraden. Dit zijn Polymem pads, Polymem is een product dat voor wondgenezing wordt gebruikt. Het is niet heel goedkoop maar voor mij werkte het echt super. Volgens mij heb ik dit al eerder genoemd hier, maar bij deze nogmaals. Je moet het wel via internet bestellen.
  vrijdag 28 juni 2019 @ 13:40:37 #74
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187646970
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 12:52 schreef Mariposas het volgende:
De baby is vandaag 10 weken oud. En eindelijk heb ik hem volledig aan de borst zonder iets te willen kapot te slaan van de pijn. O+ (Slechts aan 1 kant moet ik wel even de eerste 30 seconden tanden op elkaar bijten.)
Vorige week weer eens met een tepelhoedje geprobeerd en dat ging goed. En inmiddels drinkt hij ook effectief, dus het kolven kan ik nu achterwege laten. Hoewel ik tepelhoedjes vervloek, biedt het nu echt de uitkomst.
Wat fijn voor je O+ .
  Manager PR/Moderator vrijdag 28 juni 2019 @ 14:29:58 #75
269689 crew  Viv
pi_187647548
Wat een goede ontwikkelingen @Mariposas ! Ik dacht echt dat je mij achterna zou gaan. :%
  vrijdag 28 juni 2019 @ 20:08:12 #76
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187651963
Wat goed, Mari!

Mijn gekke peuter wilde net ineens weer aan de borst :'). We zijn al een half jaar ofzo gestopt.
KuikenGuppy
  vrijdag 28 juni 2019 @ 20:54:04 #77
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187652677
Wat goed Mari!
pi_187654601
Helemaal top Mari!
Schudden voor gebruik
pi_187658183
@Mariposas wat fijn! Het bleek dus echt een kwestie van doorzetten te zijn :)

@Rebubbled jij bent ook heel goed bezig geweest! Het was veel werk, maar wat fijn dat je bug nu 100% kan voorzien van moedermelk :)

M weigert de fles en wil liever direct van de borst drinken tegenwoordig. Ik ben dan ook gestopt met kolven (heb het kolfapparaat inmiddels ingeleverd).

Mijn productie is voldoende, maar soms duurt een voeding ontzettend lang, omdat M lui doet of steeds in slaap valt. Dat maakt het nog wel lastig, maar we blijven oefenen.

Ik lig nu met zowat ontploffende borsten in bed, omdat M een beetje heeft gedronken en weer in slaap viel. Nu kan ik dus niet slapen :P
pi_187671215
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 12:52 schreef Mariposas het volgende:

Oh en @:rebubbled wat super dat je productie zo goed is nu!
Kloof klinkt heel naar. Ik heb ook zo’n kloof gehad als jij. Dat is nu ruim 9 weken geleden en het is helemaal dicht en genezen maar het is een soort groef gebleven en nog steeds een zwakke plek. Heb je nu wel passende borstschilden? En zet je kolf niet op standje turbo!

Voor flinke kloven kan ik trouwens heel erg Nursicare tepelverband aanraden. Dit zijn Polymem pads, Polymem is een product dat voor wondgenezing wordt gebruikt. Het is niet heel goedkoop maar voor mij werkte het echt super. Volgens mij heb ik dit al eerder genoemd hier, maar bij deze nogmaals. Je moet het wel via internet bestellen.
Wat fijn Mariposas!

Tepelhoedjes vervloeken, dat heb ik ook gedaan vandaag. Ik probeer het jonkje nu regelmatig aan te leggen zonder tepelhoedje, maar hij snapt niet wat hij met mijn vlakke tepels moet. En als hij dan een keer aanhapt is het met zo'n kleine hap dat mijn tepel eraan gaat. Ik ben bang dat hij het nooit leert. Als ik dan toch het tepelhoedje erbij pakt, drinkt hij perfect en lijkt hij haast opgelucht. Ik was vandaag zo gefrustreerd :'(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')