abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_187340452


Welkom in het centrale topic van "Depressie & Angst".


quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
quote:
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-5 zijn de angststoornissen zoals ze in het DSM-IV vermeld werden, opgesplitst in drie categorieën:
1) de angststoornissen
2) de obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen (ocgs)
3) de trauma- en stressorgerelateerde stoornissen

Angststoornissen in het DSM-5:
Paniekstoornis
Agorafobie
Specifieke fobie
Sociale angststoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Separatieangststoornis
Selectief mutisme
Angststoornis door een middel of medicatie
Angststoornis door een andere medische aandoening
angststoornis (niet anders omschreven)

Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD)
Stoornis in de lichaamsbeleving
Hoarding (het dwangmatig verzamelen van dingen)
Trichotillomanie (het regelmatig uittrekken van het eigen haar)
Excoriation disorder/Dermatillomanie (het regelmatig pulken aan de eigen huid)

Trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
Reactieve hechtingsstoornis
Ontremde sociale engagementstoornis
Posttraumatische stressstoornis
Acute stressstoornis
Aanpassingsstoornissen

quote:
FOK! heeft nu ook zijn eigen IRC-kanaal voor de mensen in "Depressie & Angst". Hier kunnen we gezellig chatten/ tips geven en het met elkaar erover hebben.

Indien jij ook gezellig mee wilt praten met ons kun je ons bereiken via de volgende link:

http://irc.fok.nl/

En dan in principe

/join #dna

Heb je vragen omtrent IRC?
PM de volgende users:
zomertje
RBWO

quote:

Mama van 2 lieve meiden :)
pi_187340500
En hier maar weer door...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_187341926
Zat child daar even te slapen zeg :*
pi_187342458
quote:
17s.gif Op zondag 9 juni 2019 21:20 schreef scrupuleus het volgende:
Zat child daar even te slapen zeg :*
:P Ja, zoals altijd lekker dromen ;)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_187349433
Ik ben een beetje bang gehospitaliseerd te worden. Sinds begin maart ben ik opgenomen en amper thuis geweest door toestanden.
Eigenlijk wil ik vanaf volgend weekend regelmatig één nacht per week thuis slapen, alleen de eerste poging mislukte. Dit weekend heb ik bij mijn moeder geslapen. Dat ging wel goed.

Heeft iemand tips om hospitalisatie tegen te gaan? De dingen die ik doe op het moment is zoveel mogelijk thuis zijn (maar dat voelt echt niet fijn). Mijn kamer zo persoonlijk mogelijk te maken en dus vanaf volgend weekend proberen elke zaterdag thuis te slapen (ik mag 2 nachten van het weekend thuis zijn).

Ik heb eerder meegemaakt dat ik heel erg gehospitaliseerd was en het was heel heftig en moeilijk om daar uit te geraken. Veel terugvallen en ellende. Met 2018 achter de rug (veel opnames, terugvallen en psychoses) ben ik gewoon een beetje bang om weer instellingafhankelijk te worden. Dinsdag en woensdag ben ik sowieso overdag even thuis... en maak daar een plan voor (zonder planning ben ik niks). Alleen het is gewoon moeilijk
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  maandag 10 juni 2019 @ 10:19:57 #7
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_187350102
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 09:25 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik ben een beetje bang gehospitaliseerd te worden. Sinds begin maart ben ik opgenomen en amper thuis geweest door toestanden.
Eigenlijk wil ik vanaf volgend weekend regelmatig één nacht per week thuis slapen, alleen de eerste poging mislukte. Dit weekend heb ik bij mijn moeder geslapen. Dat ging wel goed.

Heeft iemand tips om hospitalisatie tegen te gaan? De dingen die ik doe op het moment is zoveel mogelijk thuis zijn (maar dat voelt echt niet fijn). Mijn kamer zo persoonlijk mogelijk te maken en dus vanaf volgend weekend proberen elke zaterdag thuis te slapen (ik mag 2 nachten van het weekend thuis zijn).

Ik heb eerder meegemaakt dat ik heel erg gehospitaliseerd was en het was heel heftig en moeilijk om daar uit te geraken. Veel terugvallen en ellende. Met 2018 achter de rug (veel opnames, terugvallen en psychoses) ben ik gewoon een beetje bang om weer instellingafhankelijk te worden. Dinsdag en woensdag ben ik sowieso overdag even thuis... en maak daar een plan voor (zonder planning ben ik niks). Alleen het is gewoon moeilijk
Sterkte en veel succes. Ik leef met je mee. De laatste tijd ben ik ook best depressief. Geen psychoses meer gelukkig, maar nog altijd last van mijn eigen stemming.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_187351845
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 09:25 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik ben een beetje bang gehospitaliseerd te worden. Sinds begin maart ben ik opgenomen en amper thuis geweest door toestanden.
Eigenlijk wil ik vanaf volgend weekend regelmatig één nacht per week thuis slapen, alleen de eerste poging mislukte. Dit weekend heb ik bij mijn moeder geslapen. Dat ging wel goed.

Heeft iemand tips om hospitalisatie tegen te gaan? De dingen die ik doe op het moment is zoveel mogelijk thuis zijn (maar dat voelt echt niet fijn). Mijn kamer zo persoonlijk mogelijk te maken en dus vanaf volgend weekend proberen elke zaterdag thuis te slapen (ik mag 2 nachten van het weekend thuis zijn).

Ik heb eerder meegemaakt dat ik heel erg gehospitaliseerd was en het was heel heftig en moeilijk om daar uit te geraken. Veel terugvallen en ellende. Met 2018 achter de rug (veel opnames, terugvallen en psychoses) ben ik gewoon een beetje bang om weer instellingafhankelijk te worden. Dinsdag en woensdag ben ik sowieso overdag even thuis... en maak daar een plan voor (zonder planning ben ik niks). Alleen het is gewoon moeilijk
Wat versta jij onder gehospitaliseerd?
Wat gebeurt er dan met je?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 10 juni 2019 @ 12:46:30 #9
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_187351915
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 09:25 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik ben een beetje bang gehospitaliseerd te worden. Sinds begin maart ben ik opgenomen en amper thuis geweest door toestanden.
Eigenlijk wil ik vanaf volgend weekend regelmatig één nacht per week thuis slapen, alleen de eerste poging mislukte. Dit weekend heb ik bij mijn moeder geslapen. Dat ging wel goed.

Heeft iemand tips om hospitalisatie tegen te gaan? De dingen die ik doe op het moment is zoveel mogelijk thuis zijn (maar dat voelt echt niet fijn). Mijn kamer zo persoonlijk mogelijk te maken en dus vanaf volgend weekend proberen elke zaterdag thuis te slapen (ik mag 2 nachten van het weekend thuis zijn).

Ik heb eerder meegemaakt dat ik heel erg gehospitaliseerd was en het was heel heftig en moeilijk om daar uit te geraken. Veel terugvallen en ellende. Met 2018 achter de rug (veel opnames, terugvallen en psychoses) ben ik gewoon een beetje bang om weer instellingafhankelijk te worden. Dinsdag en woensdag ben ik sowieso overdag even thuis... en maak daar een plan voor (zonder planning ben ik niks). Alleen het is gewoon moeilijk
Dit was je eerste weekend thuis na je opname. Geef je zelf wat tijd Cots.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  maandag 10 juni 2019 @ 12:52:14 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_187351982
Mij lijkt dat zo’n fasehuis hier ook rekening mee zal houden, tegen de tijd dat je weer thuis zou kunnen gaan wonen. Ik verwacht dat ze je bij die overgang goed gaan begeleiden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_187352377
Misschien bén je ook wel gewoon instellingsafhankelijk? En is het ook hierbij uiteindelijk makkelijker voor je wanneer je stopt proberen te doen alsof je iets (wel of niet) bent, terwijl de realiteit anders is?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_187352555
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 10:19 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Sterkte en veel succes. Ik leef met je mee. De laatste tijd ben ik ook best depressief. Geen psychoses meer gelukkig, maar nog altijd last van mijn eigen stemming.
Dank je wel en sterkte :*

quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2019 12:38 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Wat versta jij onder gehospitaliseerd?
Wat gebeurt er dan met je?
Dat ik teveel gewend raak aan de zorg om me heen en daar dus afhankelijk van wordt. Maar ik heb het even besproken met de verpleging en hun doel is ook om me eerst een beetje te laten hospitaliseren, zodat ik in een routine kom die ik daarna thuis kan uitvoeren. Dus dat houd ik maar voor ogen. En sowieso ben ik als het kan thuis. Dus tja

quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 12:46 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Dit was je eerste weekend thuis na je opname. Geef je zelf wat tijd Cots.
Dat is waar...

quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2019 12:52 schreef Lienekien het volgende:
Mij lijkt dat zo’n fasehuis hier ook rekening mee zal houden, tegen de tijd dat je weer thuis zou kunnen gaan wonen. Ik verwacht dat ze je bij die overgang goed gaan begeleiden.
Dat zei de verpleging ook. Twee maanden opbouwen naar huis (elke keer een nachtje meer totdat het vijf nachten in de week is en dat goed gaat. Dan een ontslagperiode van tien dagen).

Het is gewoon weer eens beren op de weg zetten die er niet zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 13:24 schreef DancingPhoebe het volgende:
Misschien bén je ook wel gewoon instellingsafhankelijk? En is het ook hierbij uiteindelijk makkelijker voor je wanneer je stopt proberen te doen alsof je iets (wel of niet) bent, terwijl de realiteit anders is?
Op dit moment ben ik instellingsafhankelijk, maar (en dat zeggen mijn behandelaren en dat geloof ik ook) dat is nu. Het plan is dat ik gewoon weer thuis ga wonen met de handvatten die ik nu aangereikt krijg. Begeleid wonen is niet het doel voor mij. Dingen als vrijwilligerswerk etc zal me waarschijnlijk nooit lukken, maar thuis wonen en wat clubjes om onder de mensen komen wel. En of dat thuiswonen over vier maanden is (ben er nu twee in het fasehuis) of langer, dat weet ik nog niet. iig zit ik nu in de meest zelfstandige groep
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_187352613
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 13:44 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dank je wel en sterkte :*
[..]

Dat ik teveel gewend raak aan de zorg om me heen en daar dus afhankelijk van wordt. Maar ik heb het even besproken met de verpleging en hun doel is ook om me eerst een beetje te laten hospitaliseren, zodat ik in een routine kom die ik daarna thuis kan uitvoeren. Dus dat houd ik maar voor ogen. En sowieso ben ik als het kan thuis. Dus tja
[..]

Dat is waar...
[..]

Dat zei de verpleging ook. Twee maanden opbouwen naar huis (elke keer een nachtje meer totdat het vijf nachten in de week is en dat goed gaat. Dan een ontslagperiode van tien dagen).

Het is gewoon weer eens beren op de weg zetten die er niet zijn.
[..]

Op dit moment ben ik instellingsafhankelijk, maar (en dat zeggen mijn behandelaren en dat geloof ik ook) dat is nu. Het plan is dat ik gewoon weer thuis ga wonen met de handvatten die ik nu aangereikt krijg. Begeleid wonen is niet het doel voor mij. Dingen als vrijwilligerswerk etc zal me waarschijnlijk nooit lukken, maar thuis wonen en wat clubjes om onder de mensen komen wel. En of dat thuiswonen over vier maanden is (ben er nu twee in het fasehuis) of langer, dat weet ik nog niet. iig zit ik nu in de meest zelfstandige groep
Kortom: niet teveel vooruit denken, niet teveel invullen ;)
Goed dat je het met de verpleging hebt besproken!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_187354586
En @ChildoftheStars, je zit dus al in de meest zelfstandige groep! Al na twee maandjes! Dat heb je goed gedaan! ;)

Ik ben het wel eens met de verpleging: het is goed als je de routine van het fasehuis aanleert als dat een gezonde routine is die je op je eentje straks thuis ook kunt doen.

Zoals je weet ben ik opgenomen, en ik heb hier ook al een paar routines aangeleerd die ik thuis ga volgen. Ik merk dat ik de vaste tijden voor maaltijden en opstaan/slapengaan erg prettig vind. Ik slaap hier fantastisch en eten gaat ook goed en netjes. Dat zou ik thuis misschien wel net anders plannen (bijvoorbeeld wekker naar half 8 in plaats van 8 uur), maar het hebben van een vaste tijd is eigenlijk heel rustig. Ik merk ook dat ik aan het begin van de ochtend een wandeling maken fijn vind. Dus die gaat ook mee.

Ik denk dat het belangrijk is om in het fasehuis te leren 1) wat de routines zijn die jou helpen en 2) hoe je die op de makkelijkste manier kunt uitvoeren. En dan doe je dat daarna thuis :)
pi_187385567
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 16:27 schreef Tele6 het volgende:
En @:ChildoftheStars, je zit dus al in de meest zelfstandige groep! Al na twee maandjes! Dat heb je goed gedaan! ;)
Thnx! En sorry voor de late reactie, beetje druk :@
quote:
Ik ben het wel eens met de verpleging: het is goed als je de routine van het fasehuis aanleert als dat een gezonde routine is die je op je eentje straks thuis ook kunt doen.

Zoals je weet ben ik opgenomen, en ik heb hier ook al een paar routines aangeleerd die ik thuis ga volgen. Ik merk dat ik de vaste tijden voor maaltijden en opstaan/slapengaan erg prettig vind. Ik slaap hier fantastisch en eten gaat ook goed en netjes. Dat zou ik thuis misschien wel net anders plannen (bijvoorbeeld wekker naar half 8 in plaats van 8 uur), maar het hebben van een vaste tijd is eigenlijk heel rustig. Ik merk ook dat ik aan het begin van de ochtend een wandeling maken fijn vind. Dus die gaat ook mee.

Ik denk dat het belangrijk is om in het fasehuis te leren 1) wat de routines zijn die jou helpen en 2) hoe je die op de makkelijkste manier kunt uitvoeren. En dan doe je dat daarna thuis :)
Het helpt inderdaad enorm met de zelfzorg, elke dag koken en dergelijke zaken. Fijn dat de structuur van een opname je helpt :* Je bent stoer bezig!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_187395888
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:01 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Thnx! En sorry voor de late reactie, beetje druk :@
[..]

Het helpt inderdaad enorm met de zelfzorg, elke dag koken en dergelijke zaken. Fijn dat de structuur van een opname je helpt :* Je bent stoer bezig!
Joh, niks te sorry-en ;)
Het is niet alsof ik altijd nou met zo'n rotvaart reageer. Daar is het een forum voor en geen telefoongesprek of zo :P
  vrijdag 14 juni 2019 @ 21:29:59 #17
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_187425558
Ik wil gewoon even )&*%$*&$#&#&%^%)&* zeggen. Soms is het als partnervan zó f*king lastig om te weten waar je goed aan doet. En soms heb ik ook zó geen zin om er rekening mee te houden als er wéér iets niet kan doorgaan. :(
Prrrrr
pi_187425674
Soms ook gewoon voor jezelf kiezen hoor. Ik weet niet wat de situatie is, maar is er niet een mogelijkheid waarop het in ieder geval voor jou toch gewoon door kan gaan?
pi_187425688
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 21:29 schreef mspoez het volgende:
Ik wil gewoon even )&*%$*&$#&#&%^%)&* zeggen. Soms is het als partnervan zó f*king lastig om te weten waar je goed aan doet. En soms heb ik ook zó geen zin om er rekening mee te houden als er wéér iets niet kan doorgaan. :(
Knuffel. Je mag ##&#&#¤**¤&##)¤ zeggen. Het is naar en k*t en moeilijk. :* :*
  vrijdag 14 juni 2019 @ 21:42:51 #20
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_187425805
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 21:37 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Knuffel. Je mag ##&#&#¤**¤&##)¤ zeggen. Het is naar en k*t en moeilijk. :* :*
En het ergst is het om dan een appje te krijgen 'sorry dat ik moe ben, denk ik'.
Ohja, want het ligt GVD aan mij dat ik teleurgesteld word.
Prrrrr
pi_187425818
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 21:29 schreef mspoez het volgende:
Ik wil gewoon even )&*%$*&$#&#&%^%)&* zeggen. Soms is het als partnervan zó f*king lastig om te weten waar je goed aan doet. En soms heb ik ook zó geen zin om er rekening mee te houden als er wéér iets niet kan doorgaan. :(
Vloeken en schelden mag hier altijd :*
En het is ook klote! Kun je dingen dan niet gewoon op eigen houtje ondernemen?
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_187425829
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 21:42 schreef mspoez het volgende:

[..]

En het ergst is het om dan een appje te krijgen 'sorry dat ik moe ben, denk ik'.
Ohja, want het ligt GVD aan mij dat ik teleurgesteld word.
*;
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  vrijdag 14 juni 2019 @ 21:43:55 #23
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_187425837
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 21:43 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Vloeken en schelden mag hier altijd :*
En het is ook klote! Kun je dingen dan niet gewoon op eigen houtje ondernemen?
Ja tuurlijk wel, ik ben ook gewoon gegaan, maar hij had gezegd dat ie mee zou gaan en ik was heel blij. En dan gaat het wéér niet door. Voor de zoveelste &*%(&^&^keer. Een dingetje van 30 minuten. Geen vakantie, of concert, of grootschalig gebeuren.

Zucht. Zucht. Adem in, adem uit.
Prrrrr
pi_187425845
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 21:43 schreef mspoez het volgende:

[..]

Ja tuurlijk wel, ik ben ook gewoon gegaan, maar hij had gezegd dat ie mee zou gaan en ik was heel blij. En dan gaat het wéér niet door. Voor de zoveelste &*%(&^&^keer.
Snap ik :{ Het lijkt me ook heel eenzaam in je relatie...
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_187425952
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 21:43 schreef mspoez het volgende:

[..]

Ja tuurlijk wel, ik ben ook gewoon gegaan, maar hij had gezegd dat ie mee zou gaan en ik was heel blij. En dan gaat het wéér niet door. Voor de zoveelste &*%(&^&^keer. Een dingetje van 30 minuten. Geen vakantie, of concert, of grootschalig gebeuren.

Zucht. Zucht. Adem in, adem uit.
Tjah misschien is hij gewoon een eikel of is hij niet tactisch of is hij echt even moe. Dat weet ik natuurlijk niet. Maar van wat ik van jou lees herken ik wel van enkele keren in mijn eigen vriendin. Schelden, zelfmedelijden, gezeur en gezucht en dan verbaasd zijn dat de partner geen zin heeft om mee te gaan. En dan inderdaad ook 'het gaat maar om 1 uur hoe kon je dat nou niet doen', nou omdat dit en dit en dat. Maar daarvoor hebben vrouwen nou eenmaal soms een doof oor
  vrijdag 14 juni 2019 @ 21:52:45 #26
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_187426017
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 21:49 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Tjah misschien is hij gewoon een eikel of is hij niet tactisch of is hij echt even moe. Dat weet ik natuurlijk niet. Maar van wat ik van jou lees herken ik wel van enkele keren in mijn eigen vriendin. Schelden, zelfmedelijden, gezeur en gezucht en dan verbaasd zijn dat de partner geen zin heeft om mee te gaan. En dan inderdaad ook 'het gaat maar om 1 uur hoe kon je dat nou niet doen', nou omdat dit en dit en dat. Maar daarvoor hebben vrouwen nou eenmaal soms een doof oor
Uhm, ik denk dat je iets anders leest dan ik zeg. Er was iets wat ik met een groep zou doen. Hij hoort eigenlijk ook bij die groep, maar is al erg lang geen actief lid meer. Ik vertelde over de activiteit en hij zei zelf: ik ga wel mee!

Toen ik hem 2 uur later kwam ophalen zat hij in zijn huispak filmpjes te kijken en gaf aan niet mee te gaan, want te moe. Ik heb alleen gezegd; 'Okay' en ben gegaan.

Waar ben ik doof voor?
Prrrrr
pi_187426056
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 21:52 schreef mspoez het volgende:

[..]

Uhm, ik denk dat je iets anders leest dan ik zeg. Er was iets wat ik met een groep zou doen. Hij hoort eigenlijk ook bij die groep, maar is al erg lang geen actief lid meer. Ik vertelde over de activiteit en hij zei zelf: ik ga wel mee!

Toen ik hem 2 uur later kwam ophalen zat hij in zijn huispak filmpjes te kijken en gaf aan niet mee te gaan, want te moe. Ik heb alleen gezegd; 'Okay' en ben gegaan.

Waar ben ik doof voor?
Nou ja dat stuk stond in het vorige deel, die had ik niet gelezen sorry.
Maar goed ja als hij telkens ja zegt en nee doet is hij niet echt een leuke partner lijkt mij.
Zei trouwens ook niet dat jij doof was, maar vooral dat hoe je in de laatste posts deed me soms doet denken aan mijn eigen vriendin, die kan wel erg onredelijk zijn en zeuren (niet vaak maar de keren dat het gebeurt blijft je bij weet je dus ja)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2019 21:57:45 ]
  vrijdag 14 juni 2019 @ 21:57:08 #28
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_187426103
Dank Tele en COTS, even mopperen en dan ook nog gehoord worden helpt. :*
Prrrrr
pi_187426116
Lijkt me overigens wel het minste dat hij even iets laat weten voordat je hem komt ophalen. Maar misschien onderschat ik dan zijn situatie.
  vrijdag 14 juni 2019 @ 22:01:34 #30
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_187426168
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 21:58 schreef Myraela het volgende:
Lijkt me overigens wel het minste dat hij even iets laat weten voordat je hem komt ophalen. Maar misschien onderschat ik dan zijn situatie.
Grinnik. Ja, dat zou je denken he? Ik denk dat hij zijn eigen situatie onderschat, snap je wat ik wil zeggen?

Sorry ik ben echt een beetje in een zakmaarlekkerindemoddermodus. Gaat vast zo weer over. -O-
Prrrrr
pi_187426195
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 21:43 schreef mspoez het volgende:

[..]

Ja tuurlijk wel, ik ben ook gewoon gegaan, maar hij had gezegd dat ie mee zou gaan en ik was heel blij. En dan gaat het wéér niet door. Voor de zoveelste &*%(&^&^keer. Een dingetje van 30 minuten. Geen vakantie, of concert, of grootschalig gebeuren.

Zucht. Zucht. Adem in, adem uit.
Bewaak ajb je eigen leven.. Dat klinkt heel dramatisch maar pas na mijn scheiding merkte ik hoe eenzaam ik eigenlijk was geworden door altijd rekening te houden met ex zijn drempels en angsten.

Boos zijn mag gewoon he. :*
S. 2014
J. 2016
pi_187426220
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:01 schreef mspoez het volgende:

[..]

Grinnik. Ja, dat zou je denken he? Ik denk dat hij zijn eigen situatie onderschat, snap je wat ik wil zeggen?

Sorry ik ben echt een beetje in een zakmaarlekkerindemoddermodus. Gaat vast zo weer over. -O-
Nou ja ik snap niet wat je hier zegt maar herken het wel van mezelf, zeker op vrijdag- en zaterdagavonden. Maar ja het is gewoon normaal om te melden van tevoren als je niet meegaat. Is wel nogal gemakzuchtig gedrag van hem, zo lijkt het althans, maar goed na x aantal keer moet jij ook je conclusie trekken en hem dan maar niet meer vragen ofzo toch lijkt mij
  vrijdag 14 juni 2019 @ 22:06:25 #33
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_187426254
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:04 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Nou ja ik snap niet wat je hier zegt maar herken het wel van mezelf, zeker op vrijdag- en zaterdagavonden. Maar ja het is gewoon normaal om te melden van tevoren als je niet meegaat. Is wel nogal gemakzuchtig gedrag van hem, zo lijkt het althans, maar goed na x aantal keer moet jij ook je conclusie trekken en hem dan maar niet meer vragen ofzo toch lijkt mij
Nou 'Ik denk dat hij zijn eigen situatie onderschat, snap je wat ik wil zeggen?', daar bedoel ik mee dat ik soms het gevoel krijg dat hij zijn situatie gebruikt om dingen niet te doen. Klinkt dat erg onaardig?

Hij bood het zelf aan! Ik deelde alleen mee wat ik ging doen!
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:03 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Bewaak ajb je eigen leven.. Dat klinkt heel dramatisch maar pas na mijn scheiding merkte ik hoe eenzaam ik eigenlijk was geworden door altijd rekening te houden met ex zijn drempels en angsten.

Boos zijn mag gewoon he. :*
Dat is lief, dank je wel. Ik doe heel veel zonder hem hoor, we hebben verkering, wonen niet samen ofzo. Ik baal vooral van dat appje achteraf, waarin de schuld bij mij gelegd wordt dat ik geen rekening met hem hou, ofzo.
Prrrrr
pi_187426283
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:06 schreef mspoez het volgende:

[..]

Hij bood het zelf aan! Ik deelde alleen mee wat ik ging doen!

Ja ik bedoel dat hij het moet aangeven als hij niet meegaat, ook als hij eerst ja zei, beter dan 1,5 uur later nee zeggen dan dat jij 2 uur later aan de deur staat
pi_187426393
Ik zit juist aan de andere kant, dat ik me vaak schuldig voel omdat ik vanwege m'n paniek soms ergens niet naartoe ga of als ik wel ga, weer allemaal onzinnige dingen nodig heb. Ik kan me wel een last voelen daardoor.

Ik probeer wel eerlijk te zijn over de paniek op die momenten, ondanks dat ik weet dat het vast gezelliger is als ik zou doen alsof het me allemaal heel makkelijk afgaat. Maar ik zet me vaak wel over dingen heen voor m'n vriend. Even door de zure appel heen bijten is dan voor iedereen beter.

Maarja, dat is in mijn geval met paniek. Bij een depressie zijn die drempels misschien wel hoger of is het gevoel van 'iets voor een ander willen doen' wat meer afgezwakt.
  vrijdag 14 juni 2019 @ 22:18:05 #36
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_187426476
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:13 schreef Myraela het volgende:
Ik zit juist aan de andere kant, dat ik me vaak schuldig voel omdat ik vanwege m'n paniek soms ergens niet naartoe ga of als ik wel ga, weer allemaal onzinnige dingen nodig heb. Ik kan me wel een last voelen daardoor.

Ik probeer wel eerlijk te zijn over de paniek op die momenten, ondanks dat ik weet dat het vast gezelliger is als ik zou doen alsof het me allemaal heel makkelijk afgaat. Maar ik zet me vaak wel over dingen heen voor m'n vriend. Even door de zure appel heen bijten is dan voor iedereen beter.

Maarja, dat is in mijn geval met paniek. Bij een depressie zijn die drempels misschien wel hoger of is het gevoel van 'iets voor een ander willen doen' wat meer afgezwakt.
Ik denk dat hij dat ook heeft, dat hij zich een last voelt en daarom maar liever helemaal afzegt. Maar godverdomme, zeg dan niet dat je wel meegaat. Ik snap het wel, rationeel, maar mijn emoties willen iets anders.
Prrrrr
pi_187426719
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:18 schreef mspoez het volgende:

[..]

Ik denk dat hij dat ook heeft, dat hij zich een last voelt en daarom maar liever helemaal afzegt. Maar godverdomme, zeg dan niet dat je wel meegaat. Ik snap het wel, rationeel, maar mijn emoties willen iets anders.
Ik herken t van mijn ex... verjaardagen-feestjes-familie dingen.. heel vaak ging ik last minute alsnog alleen... en hem.dan met 1 of ander kutsmoesje excuseren... en dan thuiskomen en dam mocht ik niet laten merken dat ik.er van baalde want "hij doet t Toch niet express" en "weet je wel hoe rot t voor mij is". Hij heeft/had ook nooit ergens schuld aan. Maar goed dat is nu niet meer mijn pakkie aan (deels nog wel want hij flikt t nu soms bij de kinderen, ja zeggen en nee doen. )

Zelf baal ik net als Myraela van mijn angst en dat ik daardoor dingen laat... ik baal van de paniekaanvallen die me zomaar overvallen omdat ik me even ergens druk om maakte... dat belemmert flink en vooral voor mn kinderen vind ik het heel irritant. Oxazepam helpt gelukkig wel en vaak dwing ik mezelf dan voor hun.

Momenteel meer last van de angst dan van de depressie, gelukkig!.
S. 2014
J. 2016
pi_187426732
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:18 schreef mspoez het volgende:

[..]

Ik denk dat hij dat ook heeft, dat hij zich een last voelt en daarom maar liever helemaal afzegt. Maar godverdomme, zeg dan niet dat je wel meegaat. Ik snap het wel, rationeel, maar mijn emoties willen iets anders.
Dat snap ik.

Ik hoop dat jullie nog op een punt komen waarop je beide je emoties over zoiets uit kunt spreken. Ik weet dat dat een hele opluchting kan zijn.

Om even een suf voorbeeld te geven:
M'n vriend en ik gingen wandelen. Ik voelde me niet lekker, was de hele dag al vol zelfhaat en frustratie. Dat had ik bij hem gespuid, maar het had niet echt geholpen. Hij zei "kun je een manier vinden om dat jezelf minder kwalijk te nemen?", dat kon ik niet en toen nam ik mezelf dat óók nog kwalijk :') maar ik dacht, nu houden we er maar gewoon over op en ik wandel wel gewoon door zo goed en kwaad als het nog gaat. We kwamen langs de ijssalon en m'n vriend wilde ons trakteren op een ijsje. Toen we voor de vitrine stonden, kon ik niet kiezen wat ik wilde. Ik gunde mezelf eigenlijk helemaal niks. Hoe lekkerder hoe erger. Uiteindelijk heeft m'n vriend alleen voor zichzelf een ijsje gekocht, en heb ik hem uitgelegd dat m'n hoofd nu vastliep en ik het even niet kon. We hebben gewoon op het terras gezeten en ik heb wel een paar likjes durven proeven. Hij vroeg me of het had geholpen als hij voor me had gekozen, en ik heb hem uitgelegd dat dat het niet beter had gemaakt. Dan had ik me gedwongen gevoeld om het op te eten, omdat hij het me gegeven had. Als ik me zo rot voel krijg ik toch geen hap door m'n keel. Dat snapte hij.
Wat ik wilde zeggen is dat het van beide kanten wat communicatie en wat inschikken vergt. M'n vriend moet het ermee doen dat ik sip zit te wezen, en ik geef mezelf een schop om wel mee te gaan wandelen en op het terras zitten. Uiteindelijk was het een goede avond. We hebben allebei wat geleerd.
  vrijdag 14 juni 2019 @ 22:33:19 #39
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_187426761
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:31 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Dat snap ik.

Ik hoop dat jullie nog op een punt komen waarop je beide je emoties over zoiets uit kunt spreken. Ik weet dat dat een hele opluchting kan zijn.

Om even een suf voorbeeld te geven:
M'n vriend en ik gingen wandelen. Ik voelde me niet lekker, was de hele dag al vol zelfhaat en frustratie. Dat had ik bij hem gespuid, maar het had niet echt geholpen. Hij zei "kun je een manier vinden om dat jezelf minder kwalijk te nemen?", dat kon ik niet en toen nam ik mezelf dat óók nog kwalijk :') maar ik dacht, nu houden we er maar gewoon over op en ik wandel wel gewoon door zo goed en kwaad als het nog gaat. We kwamen langs de ijssalon en m'n vriend wilde ons trakteren op een ijsje. Toen we voor de vitrine stonden, kon ik niet kiezen wat ik wilde. Ik gunde mezelf eigenlijk helemaal niks. Hoe lekkerder hoe erger. Uiteindelijk heeft m'n vriend alleen voor zichzelf een ijsje gekocht, en heb ik hem uitgelegd dat m'n hoofd nu vastliep en ik het even niet kon. We hebben gewoon op het terras gezeten en ik heb wel een paar likjes durven proeven. Hij vroeg me of het had geholpen als hij voor me had gekozen, en ik heb hem uitgelegd dat dat het niet beter had gemaakt. Dan had ik me gedwongen gevoeld om het op te eten, omdat hij het me gegeven had. Als ik me zo rot voel krijg ik toch geen hap door m'n keel. Dat snapte hij.
Wat ik wilde zeggen is dat het van beide kanten wat communicatie en wat inschikken vergt. M'n vriend moet het ermee doen dat ik sip zit te wezen, en ik geef mezelf een schop om wel mee te gaan wandelen en op het terras zitten. Uiteindelijk was het een goede avond. We hebben allebei wat geleerd.
Mooi verhaal. Ik word er stil van en voel me gelijk weer schuldig.
Prrrrr
pi_187426797
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:18 schreef mspoez het volgende:

[..]

Ik denk dat hij dat ook heeft, dat hij zich een last voelt en daarom maar liever helemaal afzegt. Maar godverdomme, zeg dan niet dat je wel meegaat. Ik snap het wel, rationeel, maar mijn emoties willen iets anders.
Maar hij heeft niet afgezegd hè, hij heeft je laten zitten.. Dat vind ik toch echt wel een wezenlijk verschil. Als hij je nou (al was het maar een uur van tevoren) een berichtje had gestuurd met 'sorry ik ben te moe, ik ga toch niet mee', maar zelfs dát heeft hij niet gedaan.. Hij heeft je voor Jan Lul naar zijn huis laten rijden en toen je daar aankwam deelde hij je mee dat hij niet meeging.. Je hebt echt alle recht om hier boos over te zijn.
pi_187426810
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:33 schreef mspoez het volgende:

[..]

Mooi verhaal. Ik word er stil van en voel me gelijk weer schuldig.
En daar ga je dus de mis in, ja ik ben even streng, JIJ bent hier NIET schuldig aan. Hij is ziek en dat heb jij niet gedaan. Jij bent niet ziek en mag genieten van je leven. Jij mag balen van de situatie... Niet zo streng...
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_187426858
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:36 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

En daar ga je dus de mis in, ja ik ben even streng, JIJ bent hier NIET schuldig aan. Hij is ziek en dat heb jij niet gedaan. Jij bent niet ziek en mag genieten van je leven. Jij mag balen van de situatie... Niet zo streng...
+1
S. 2014
J. 2016
pi_187426863
Persoonlijk geef ik altijd een halve dag van te voren aan als een afspraak niet lukt. Kom ik later tot die ontdekking dan heb ik pech. Mensen hebben dan rekening met me gehouden en het etmaal erna betaal ik de prijs. Moet ik maar beter leren schatten.

Maar ik weet dat dit niet de goede oplossing is en zeker dat het niet voor iedereen geldt. Alleen tja... zo ben ik. Ik haat het om af te zeggen. 'k Ben bang dat mensen boos op me worden, me zat worden. Dus ik zet een stralende glimlach op en bikkel eventjes door. Alleen niet raadzaam te noemen.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_187426871
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:33 schreef mspoez het volgende:

[..]

Mooi verhaal. Ik word er stil van en voel me gelijk weer schuldig.
Je hoeft je echt absoluut niet schuldig te voelen!!
pi_187426922
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Persoonlijk geef ik altijd een halve dag van te voren aan als een afspraak niet lukt. Kom ik later tot die ontdekking dan heb ik pech. Mensen hebben dan rekening met me gehouden en het etmaal erna betaal ik de prijs. Moet ik maar beter leren schatten.

Maar ik weet dat dit niet de goede oplossing is en zeker dat het niet voor iedereen geldt. Alleen tja... zo ben ik. Ik haat het om af te zeggen. 'k Ben bang dat mensen boos op me worden, me zat worden. Dus ik zet een stralende glimlach op en bikkel eventjes door. Alleen niet raadzaam te noemen.
Afzeggen is niet erg. Maar de vriend van mspoez heeft niet afgezegd, die heeft haar voor Jan Lul naar zijn huis laten rijden waar ze erachter kwam dat hij dus niet meeging. Dat is gewoon niet oké.
pi_187426943
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:42 schreef madam-april het volgende:

[..]

Afzeggen is niet erg. Maar de vriend van mspoez heeft niet afgezegd, die heeft haar voor Jan Lul naar zijn huis laten rijden waar ze erachter kwam dat hij dus niet meeging. Dat is gewoon niet oké.
Dat klopt
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_187426986
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:42 schreef madam-april het volgende:

[..]

Afzeggen is niet erg. Maar de vriend van mspoez heeft niet afgezegd, die heeft haar voor Jan Lul naar zijn huis laten rijden waar ze erachter kwam dat hij dus niet meeging. Dat is gewoon niet oké.
Eens!

Ik moet altijd lachen als ik weer eens mijn huis niet uit kan komen dan wacht ik altijd even met reageren (ik reageer altijd gelijk dus zo niet dan ziet iedereen de bui al hangen :')) en als ik dan toch afmeld (halve dag van tevoren) dan krijg ik altijd terug "ik zag het al aankomen, pas je goed op jezelf"
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_187427004
quote:
17s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:45 schreef Californium het volgende:

[..]

Eens!

Ik moet altijd lachen als ik weer eens mijn huis niet uit kan komen dan wacht ik altijd even met reageren (ik reageer altijd gelijk dus zo niet dan ziet iedereen de bui al hangen :')) en als ik dan toch afmeld (halve dag van tevoren) dan krijg ik altijd terug "ik zag het al aankomen, pas je goed op jezelf"
Hahaha ja dat ken ik. Doen mijn vrienden ook.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  zaterdag 15 juni 2019 @ 07:41:37 #49
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_187430813
Ik heb hier opgeruimd. Bedankt voor de TR's, fijn dat jullie redelijk netjes bleven.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_187431561
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:33 schreef mspoez het volgende:

[..]

Mooi verhaal. Ik word er stil van en voel me gelijk weer schuldig.
Heee lieve mspoez, dat was niet de bedoeling!!! Je hebt niks waar je je schuldig over hoeft te voelen. Ik wilde je alleen laten zien dat het (volgens mij) goed zou zijn om eens beide open te zijn over wat je voelt op zo'n moment. Dat kan ook goed zijn voor zijn herstel. Voor mijn herstel is het iig goed om te merken hoe mensen om me heen met me omgaan en wat me kan helpen en wat niet. Om te leren open te zijn over mijn gedachten en gevoelens.
Je geeft hem hartstikke veel ruimte en begrip als ik zo hoor. Dat vind ik heel knap van je en daar hoef je je absoluut niet schuldig over te voelen. :* :*
Sterkte :*
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')