Ik hoef het niet te bewijzen want ik heb het zelf ondervonden.quote:Op maandag 3 juni 2019 20:49 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Toch is het net wat anders omdat jij de intentie van de bij betrekt op het kenbare, en zij het geheel buiten het toetsbare leggen. Dat is zuiver religieus ritualisme waar jouw claim meer eum, tja, is.
Juist, maar wie ondervind dat de erfzonde verdwijnt?quote:Op maandag 3 juni 2019 20:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik hoef het niet te bewijzen want ik heb het zelf ondervonden.
Nee, ik heb het over jicht.quote:Op maandag 3 juni 2019 20:52 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Juist, maar wie ondervind dat de erfzonde verdwijnt?
We hebben aangetoond dat er een relatie tussen observatie en uitkomst bestaat. Intentie is nadien door theosofen en spiritualisten toegevoegd.quote:Op maandag 3 juni 2019 20:42 schreef LXIV het volgende:
Verder zijn er wel degelijk relaties tussen intentie, observatie en uitkomst.
Ja... ik wijs alleen het verschil aan:quote:
Ik ook, omdat ik het mooier vind. Daardoor heb ik nu orchideeën, ontdekte ik vandaag.quote:Op maandag 3 juni 2019 16:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Ik ben daar wel druk mee bezig trouwens. Ik heb al 600m2 bestraat omgevormd in wilde planten.
quote:Op maandag 3 juni 2019 17:09 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik ben het er mee eens dat we het niet bewust moeten gaan uitroeien. Maar soms is koste wat kost beschermen ook niet echt de beste optie. Het grote probleem met natuur is dat er geen duidelijke "zoals het hoort" is, we nemen nu voor het gemak meestal de situatie zoals hij was toen natuurlbescherming ongeveer begon (~1870) als ijkpunt maar waarom zouden we niet streven naar hoe het was in 1760 of in 1911 of 1432?
En waarom we voor panda's wel en voor schaamluis geen campagnes opzetten om de soort in stand te houden. Mensen kiezen zo hun projecten. Bijen zijn ineens hip. In het tuinierenforum is iedereen ermee bezig, de Volkskrant heeft een reeks van een hipster die z'n balkon insectenvriendelijk wil maken. Het zal allemaal wel.quote:Op maandag 3 juni 2019 21:24 schreef LelijKnap het volgende:
Ik denk dat we allemaal wel kunnen beargumenteren waarom we eerder zouden moeten streven naar de situatie van 1432 dan naar die van 2050.
Dat zijn dilemma's in de marge. Het verschil tussen 1432 en 2050 zit 'm in het wel of niet bestaan van koraalriffen, het wel of niet bestaan van een woongebied voor oorspronggenoten zoals de orang-oetan en chimpanzee, het wel of niet bestaan van met plastic vergiftigde ecosystemen, het wel of niet samenleven met mede-(zelf)bewuste of anders-intelligente dieren, het wel of niet kunnen genieten van fluitende vogels, de interactie tussen je kind met een vlinder...quote:Op maandag 3 juni 2019 21:39 schreef Claudia_x het volgende:
En waarom we voor panda's wel en voor schaamluis geen campagnes opzetten om de soort in stand te houden. Mensen kiezen zo hun projecten. Bijen zijn ineens hip. In het tuinierenforum is iedereen ermee bezig, de Volkskrant heeft een reeks van een hipster die z'n balkon insectenvriendelijk wil maken. Het zal allemaal wel.
Ik gebruik liever m'n boerenverstand, dus ik vermijd het gebruik van gif en zal m'n tuin niet dicht bestraten. Dat zijn zaken waarvan ik me in kan denken dat ze niet zo oké zijn. Maar van veel andere zaken lukt het me niet om te bepalen wat goed is en wat niet. Kap je bijvoorbeeld bomen, dan is dat goed voor de weidevogels en slecht voor de kraaien. Welke zijn belangrijker? En verhoog je het grondwaterpeil, dan is dat goed voor particulieren en het tegengaan van bodemdaling, maar slecht voor boeren en het kenmerkende Hollandse landschap. Veel menselijk ingrijpen lijkt onwenselijke gevolgen te hebben. Daarom probeer ik me verre te houden van gemakzuchtig gemoraliseer over 'de natuur'.
Je kunt de staat van de natuur in 1432 niet zomaar loskoppelen van de mate van menselijk ingrijpen en de hoeveelheid welzijn en welvaart voor mensen. Ik zag niet zo lang geleden een indrukwekkende documentaire over het begin van de gaswinning in Groningen en werd vooral getroffen door de schrijnende omstandigheden waarin mensen leefden voor die tijd. Toen pas begreep ik dat de NAM niet alleen veel ellende maar ook veel geluk heeft gebracht: werkgelegenheid, warme huizen. Ja, er is een keerzijde, maar ik zou niet terug willen naar de eerste helft van de 20e eeuw of naar 1432.quote:Op maandag 3 juni 2019 22:12 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat zijn dilemma's in de marge. Het verschil tussen 1432 en 2050 zit 'm in het wel of niet bestaan van koraalriffen, het wel of niet bestaan van een woongebied voor oorspronggenoten zoals de orang-oetan en chimpanzee, het wel of niet bestaan van met plastic vergiftigde ecosystemen, het wel of niet samenleven met mede-(zelf)bewuste of anders-intelligente dieren, het wel of niet kunnen genieten van fluitende vogels, zien van vlinders...
Ja, dat begrijp ik ook. Het is net zo met mensen die zo graag in 'de natuur' lopen en van 'de natuur' houden omdat we de natuur hebben ontdaan van wat het is; gevaarlijk. Maar de relatie tussen destructie en ontwikkeling houd toch niet in dat we geen globale keuze hebben in de globale richting die we op willen, dat we vanaf nu wat kunnen bijsturen richting minder destructie, meer natuur? Een heel groot deel van de huidige destructie is namelijk helemaal niet het gevolg van dat wat het leven in de 21e eeuw aangenaam maakt.quote:Op maandag 3 juni 2019 22:16 schreef Claudia_x het volgende:
Je kunt de staat van de natuur in 1432 niet zomaar loskoppelen van de mate van menselijk ingrijpen en de hoeveelheid welzijn en welvaart voor mensen. Ik zag niet zo lang geleden een indrukwekkende documentaire over het begin van de gaswinning in Groningen en werd vooral getroffen door de schrijnende omstandigheden waarin mensen leefden voor die tijd. Toen pas begreep ik dat de NAM niet alleen veel ellende maar ook veel geluk heeft gebracht: werkgelegenheid, warme huizen. Ja, er is een keerzijde, maar ik zou niet terug willen naar de eerste helft van de 20e eeuw of naar 1432.
Ik zou het liefste naar een zombie-apocalypse willen, maar als dat niet kan doe dan maar 1432 met de Zwarte Dood, dat komt er nog het dichtste bij.quote:Op maandag 3 juni 2019 22:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt de staat van de natuur in 1432 niet zomaar loskoppelen van de mate van menselijk ingrijpen en de hoeveelheid welzijn en welvaart voor mensen. Ik zag niet zo lang geleden een indrukwekkende documentaire over het begin van de gaswinning in Groningen en werd vooral getroffen door de schrijnende omstandigheden waarin mensen leefden voor die tijd. Toen pas begreep ik dat de NAM niet alleen veel ellende maar ook veel geluk heeft gebracht: werkgelegenheid, warme huizen. Ja, er is een keerzijde, maar ik zou niet terug willen naar de eerste helft van de 20e eeuw of naar 1432.
Ah, de Zwart Dood, hét bewijs dat xenofobie niet bestaat.quote:Op maandag 3 juni 2019 22:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou het liefste naar een zombie-apocalypse willen, maar als dat niet kan doe dan maar 1432 met de Zwarte Dood, dat komt er nog het dichtste bij.
Die snap ik nietquote:Op maandag 3 juni 2019 22:35 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ah, de Zwart Doode, hét bewijs dat xenofobie niet bestaat.
De angst voor vreemden is biologisch geprogrammeerd omdat de vreemde een dodelijke virus zoals de zwarte plaag kan introduceren in een daarvoor niet-resistente stam.quote:
Ik denk dat er vanuit onze biologische programmering eerder interesse is voor de vreemde omdat een vreemde de mogelijkheid geeft tot paren buiten de stamquote:Op maandag 3 juni 2019 22:44 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
De angst voor vreemden is biologisch geprogrammeerd omdat de vreemde een dodelijke virus zoals de plaag kan introduceren in een daarvoor niet-resistente stam.
Ik denk dat beide instincten aanwezig zijn. En niet alleen een mogelijkheid tot paren, maar ook tot middelen of een breder verbondschap. Het risico is -ongeacht welk instinct leidend is- in elk geval reeël en de (onderbuik)angst daarmee niet irrationeel.quote:Op maandag 3 juni 2019 22:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat er vanuit onze biologische programmering eerder interesse is voor de vreemde omdat een vreemde de mogelijkheid geeft tot paren buiten de stam
Wat doet het Aziatische Turkije op dit plaatje?quote:Op maandag 3 juni 2019 23:32 schreef LelijKnap het volgende:
Ik ben eindelijk iets wat sub-gerelateerd is tegengekomen!
[ afbeelding ]
Map of Europe showing each country's most famous artwork
Excuus, vergeten te censureren.quote:Op maandag 3 juni 2019 23:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat doet het Aziatische Turkije op dit plaatje?
Dat is helemaal niet waarom ik zomaar weer op FOK! ben toegelaten!quote:Op maandag 3 juni 2019 23:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jij probeert ons slinks met cultuurmarxistische psy-ops te bestoken!
Hehe. Nu ga ik slapen!quote:Op maandag 3 juni 2019 23:42 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet waarom ik zomaar weer op FOK! ben toegelaten!
Ik kan me haast niet voorstellen dat De Sterrennacht wereldwijd minder bekend is dan Meisje met de parel.quote:Op maandag 3 juni 2019 23:32 schreef LelijKnap het volgende:
[ afbeelding ]
Inderdaad... ik herken er zelf maar iets van vijf overigensquote:Op dinsdag 4 juni 2019 01:45 schreef EP3 het volgende:
Ik kan me haast niet voorstellen dat De Sterrennacht wereldwijd minder bekend is dan Meisje met de parel.
Wacht, ben ik een deugmens geworden?quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:15 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb vandaag ontdekt dat we hommels in de tuin hebben. Deug ik nu?
Is dat nou manneke pis bij denemarken?quote:Op maandag 3 juni 2019 23:32 schreef LelijKnap het volgende:
[ afbeelding ]
Lijkt meer op een Maria. 't Zou wel tragisch zijn wanneer je bekendste schilderij een afbeelding van het bekendste kunstwerk van een ander land is.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Is dat nou manneke pis bij denemarken?
Griekenland en zwitserland lijken me ook beeldenquote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:00 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Lijkt meer op een Maria. 't Zou wel tragisch zijn wanneer je bekendste schilderij een afbeelding van het bekendste kunstwerk van een ander land is.
Nee joh, da's die zeemeermin van Kopenhagen.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Is dat nou manneke pis bij denemarken?
Ohjaquote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee joh, da's die zeemeermin van Kopenhagen.
[ afbeelding ]
Ja, nee idd, kunst, niet schilderijen.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:02 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Griekenland en zwitserland lijken me ook beelden
quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:02 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Griekenland en zwitserland lijken me ook beelden
quote:
Trots allerminst, ik vind FOK! juist een plek waar je over allerhande onderwerpen veel kunt leren, op elk gebied zit er wel iemand die veel meer weet dan ik. En die personen kun je dan ook gewoon op een normale manier dingen vragen.quote:Op woensdag 5 juni 2019 00:36 schreef DonVincenzo het volgende:
Eén van de aspecten aan Fok! die me blijven verbazen is dat veel mensen trots lijken te zijn op hun totale gebrek aan algemene ontwikkeling. Of in ieder geval graag willen laten blijken dat ze werkelijk de ballen verstand van een onderwerp hebben. 'Haha, kijk mij eens helemaal niets weten van beeldende kunst!' Alsof onkunde, stompzinnigheid en desinteresse eigenschappen zijn die je stoer maken.
Ik blijf wel ernstig in gebreken ik kom totquote:Op maandag 3 juni 2019 23:32 schreef LelijKnap het volgende:
[ afbeelding ]
Iemand moet de mensheid toch behoeden voor dat overloeze geouwehoer van je. Het is een edele, doch ondankbare taak.quote:Op woensdag 5 juni 2019 17:29 schreef LelijKnap het volgende:
Dat is inderdaad wel een applausje waard wat mij betreft. Het is daarnaast opmerkelijk dat de meeste blijkbaar nog steeds dagelijks (dat moet haast wel) eventjes op FOK! kijken.
Er zijn mensen geweest die zich voor minder hebben opgeofferd.quote:Op donderdag 6 juni 2019 08:16 schreef JAM het volgende:
[..]
Iemand moet de mensheid toch behoeden voor dat overloeze geouwehoer van je. Het is een edele, doch ondankbare taak.
Welnee, Gellius zit ergens op een bankje in Amsterdam een satellietstad van Amsterdam te zien dat het goed is.quote:Op donderdag 6 juni 2019 13:44 schreef Z het volgende:
Die is vast druk met z'n werk, relatie en kind(eren).
Zou het echt? Zou mooi zijn.
quote:Op donderdag 6 juni 2019 14:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Welnee, die zit ergens op een bankje in Amsterdam een satellietstad van Amsterdam te zien dat het goed is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |