Is deze vent ooit gepakt? Die mogen ze wat mij betreft nu voor dood door schuld oid. veroordelen en heel lang opbergen.quote:In haar boek ‘Winnen of leren’ beschrijft ze hoe ze op jonge leeftijd is aangerand en verkracht.
Hoe kan je dit nou concluderen vanaf je zolderkamer?quote:Op maandag 3 juni 2019 12:23 schreef DittoAsPikachu het volgende:
Tsja, antidepressiva en opname hadden dit kunnen voorkomen.
Bedankt dokter Pikachu.quote:Op maandag 3 juni 2019 12:23 schreef DittoAsPikachu het volgende:
Dat er problemen zijn in de geestelijke gezondheidszorg is overduidelijk. Misschien hadden er mensen gered kunnen worden van zelfmoord door daadkrachtiger optreden van professionals, zou zo maar kunnen.quote:Op maandag 3 juni 2019 12:32 schreef Luckyseven het volgende:
“Noa is de afgelopen jaren omwille van haar veiligheid opgenomen in drie instellingen voor de jeugdzorg, maar eigenlijk zou ze in een gesloten instelling voor jeugdpsychiatrie opgenomen moeten worden. Ook daar zijn enorme wachtlijsten. We willen eigenlijk één plek voor haar, waar ze kan blijven en waar al haar lichamelijke en geestelijke problemen worden aangepakt. In Nederland is die niet te vinden,” zei haar moeder vorig jaar in De Gelderlander.
Hier ligt de kern van het probleem. Wat haar is overkomen is verschrikkelijk maar deze zelfmoord had met intensievere hulp waarschijnlijk wel voorkomen kunnen worden.
Bij sommigen werkt het, bij velen niet. Ik sukkel al 19 jaar met depressiviteit, heb ook antidepressiva gehad in het begin maar van die rotzooi blijf ik nu liever af. Meermaals gesprekken met verschillende psychologen maar ondanks dat is het nooit helemaal weg gegaan. Nu heb ik fases en val nog wel eens terug, met als resultaat dat ik mij rustig een jaar van alles en iedereen kan afsluiten buiten het werken dan. Je leeft dan eigenlijk niet meer, maar sukkelt de dag door. De laatste keer dat ik hulp zocht (zo'n 3/4 jaar geleden) vielen de kosten buiten de zorg en moest ik er zelf voor opdraaien. Na 3 gesprekken en een rekening van meer dan 400 euro heb ik het maar afgekapt omdat het niet te betalen was. De wachttijd viel wel mee, 6 weken voordat ik de intake kreeg. Maar aan de andere kant is 6 weken een ontzettend lange tijd als je zwaar depressief bent omdat je eigenlijk meteen hulp nodig hebt.quote:Op maandag 3 juni 2019 12:23 schreef DittoAsPikachu het volgende:
Ik heb al ruim 16 jaar psychische klachten. Lange tijd in de pubertijd suicidaal geweest. Daarna wel veel klachten en veel therapieeen. Veel dingen geleerd maar sommige dingen blijven.quote:Op maandag 3 juni 2019 12:23 schreef DittoAsPikachu het volgende:
Dit ja. Eén plek waar iemand terecht kan om alles aan te pakken. Ik snap echt niet waarom dat er niet is. Dat is alles wat zo iemand nodig heeft. Stabiliteit en zekerheid zijn basisvoorwaarden, zeker bij zo'n behandeling. Als die bij voorbaat al niet aanwezig zijn, dan blijft het pappen en nathouden en iedereen, inclusief de patiënt, weet dat.quote:Op maandag 3 juni 2019 12:32 schreef Luckyseven het volgende:
“Noa is de afgelopen jaren omwille van haar veiligheid opgenomen in drie instellingen voor de jeugdzorg, maar eigenlijk zou ze in een gesloten instelling voor jeugdpsychiatrie opgenomen moeten worden. Ook daar zijn enorme wachtlijsten. We willen eigenlijk één plek voor haar, waar ze kan blijven en waar al haar lichamelijke en geestelijke problemen worden aangepakt. In Nederland is die niet te vinden,” zei haar moeder vorig jaar in De Gelderlander.
Hier ligt de kern van het probleem. Wat haar is overkomen is verschrikkelijk maar deze zelfmoord had met intensievere hulp waarschijnlijk wel voorkomen kunnen worden.
Omdat depressie en PTSS uit eigen ervaring goed te behandelen zijn.quote:Op maandag 3 juni 2019 12:24 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Hoe kan je dit nou concluderen vanaf je zolderkamer?
Zie.quote:Op maandag 3 juni 2019 12:32 schreef Luckyseven het volgende:
Die dingen werken ook pas na een tijdje.eerst worden de klachten iets erger. Raar dat je dat niet verteld is.quote:Op maandag 3 juni 2019 12:55 schreef ConqueringChaos het volgende:
[..]
Ik heb al ruim 16 jaar psychische klachten. Lange tijd in de pubertijd suicidaal geweest. Daarna wel veel klachten en veel therapieeen. Veel dingen geleerd maar sommige dingen blijven.
Ik kreeg vorig jaar zomer een diepe depressie. Huisarts stelde voor anti depressiva. Ben door die troep nog nooit zo slecht gegaan. Voor her eerst weer suicidaal sinds de pubertijd. Voelde me intens kut. Voelde alsof ik drugs gebruikte. Lag 24 uur per dag in bed. Duizelig bij opstaan, niks meer eten, amper drinken. Geen zelfzorg meer. Overgestapt op een andere na 4 weken. Opnieuw zelfde. Alleen bij deze werd ik vergeetachtig ik was me van niks meer bewust en handelde destructief zonder er achter te staan en het me later nog te herinneren.
Nee top, gewoon anti depressiva dan voorkom je de klachten wel. Er zijn veel mensen die er baat bij hebben. Maar er zijn ook enkele mensen die er heel slecht op reageren.
Pardon?quote:Op maandag 3 juni 2019 12:23 schreef DittoAsPikachu het volgende:
OK, bedankt Dr. Hans.quote:Op maandag 3 juni 2019 12:23 schreef DittoAsPikachu het volgende:
Voor de een wel, voor de ander niet.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:01 schreef DittoAsPikachu het volgende:
[..]
Omdat depressie en PTSS uit eigen ervaring goed te behandelen zijn.
Sommige mensen zijn zo beschadigd, daar werkt helemaal niks meer voor.quote:Op maandag 3 juni 2019 12:23 schreef DittoAsPikachu het volgende:
Vertel eens wat over jouw ervaringen als je wil. Mijn ervaringen zijn heel anders.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:01 schreef DittoAsPikachu het volgende:
[..]
Omdat depressie en PTSS uit eigen ervaring goed te behandelen zijn.
Dit is echt verschrikkelijk. Je geeft haar op terwijl ze zelf wel heeft geloofd in beter kunnen worden, MITS ZE MAAR DE JUISTE HULP HAD GEHAD.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:26 schreef SVW5. het volgende:
[..]
Sommige mensen zijn zo beschadigd, daar werkt helemaal niks meer voor.
Hoop dat ze nu rust heeft gevonden.
Is prive maar het heeft geholpen.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:27 schreef SVW5. het volgende:
[..]
Vertel eens wat over jouw ervaringen als je wil. Mijn ervaringen zijn heel anders.
Oke. Ik kamp sinds 16 jaar met PTSS en zit onafgebroken bij de psychiatrie en niks maar dan ook niks heeft geholpen. Ik word wel sinds 2006 volgepropt met medicijnen. Heb ondertussen een hele apotheek in mijn woonkamer liggen.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:30 schreef DittoAsPikachu het volgende:
[..]
Is prive maar het heeft geholpen.
Respect dat je je verhaal doet en je je kwetsbaar op durft te stellen in een forum dat vrij hard isquote:Op maandag 3 juni 2019 12:41 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Bij sommigen werkt het, bij velen niet. Ik sukkel al 19 jaar met depressiviteit, heb ook antidepressiva gehad in het begin maar van die rotzooi blijf ik nu liever af. Meermaals gesprekken met verschillende psychologen maar ondanks dat is het nooit helemaal weg gegaan. Nu heb ik fases en val nog wel eens terug, met als resultaat dat ik mij rustig een jaar van alles en iedereen kan afsluiten buiten het werken dan. Je leeft dan eigenlijk niet meer, maar sukkelt de dag door. De laatste keer dat ik hulp zocht (zo'n 3/4 jaar geleden) vielen de kosten buiten de zorg en moest ik er zelf voor opdraaien. Na 3 gesprekken en een rekening van meer dan 400 euro heb ik het maar afgekapt omdat het niet te betalen was. De wachttijd viel wel mee, 6 weken voordat ik de intake kreeg. Maar aan de andere kant is 6 weken een ontzettend lange tijd als je zwaar depressief bent omdat je eigenlijk meteen hulp nodig hebt.
Helaas het niveau van de geestelijke gezondheidszorg in Nederland momenteel.Nu ben ik niet zo ver heen als deze meid, die duidelijk een wens had om haar leven te beëindigen, maar het lijkt mij wel dat er al van alles geprobeerd is om haar te helpen. De impact van depressiviteit wordt vaak onderschat door velen die er zelf nooit te maken mee hebben gehad, ik werd vroeger ook wel eens uitgemaakt voor gek en ik moest maar kappen met zo zielig te doen, gewoon vrolijk proberen te zijn. Totdat één van die personen die mij dat zei er zelf last van kreeg.
Dat wist ik wel, maar zonder therapie en het in je eentje moeten doen en veilig houden is best pittig moet ik zeggen. Zeker als je ruim 2.5 maand met die medicatie blijft rommelen. Ik had geen toezicht van een psychiater. Mijn huisarts had zoiets van 'ik hoor het wel als dr iets mis gaat'. Ik zat 2.5 maand in bovenstaande situatie en moest er helemaal alleen mee dealen. Ik moet eerlijk zeggen, ik kan dat niet. Ik werd een gevaar voor mezelf.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:03 schreef DittoAsPikachu het volgende:
[..]
Die dingen werken ook pas na een tijdje.eerst worden de klachten iets erger. Raar dat je dat niet verteld is.
quote:Op maandag 3 juni 2019 13:26 schreef DittoAsPikachu het volgende:
Tsja dat ze dood wilde is vreselijk maar de schulsd van de idioten die haar op een wachtlijst zetten.
Waarom had jij in godsnaam geen psychiater met jouw geschiedenisquote:Op maandag 3 juni 2019 13:40 schreef ConqueringChaos het volgende:
[..]
Dat wist ik wel, maar zonder therapie en het in je eentje moeten doen en veilig houden is best pittig moet ik zeggen. Zeker als je ruim 2.5 maand met die medicatie blijft rommelen. Ik had geen toezicht van een psychiater. Mijn huisarts had zoiets van 'ik hoor het wel als dr iets mis gaat'. Ik zat 2.5 maand in bovenstaande situatie en moest er helemaal alleen mee dealen. Ik moet eerlijk zeggen, ik kan dat niet. Ik werd een gevaar voor mezelf.
Nee dat zie je verkeerd, de veroorzaker is inderdaad de aanrander en de verkrachter van een paar jaar later deed er nog een schepje boven op.quote:Op maandag 3 juni 2019 12:32 schreef Luckyseven het volgende:
Nou ze is niet de enige die ooit verkracht is. Mensen als Elisabeth Fritzl gaan ookdoor met hun leven. Hier speelde meer en hulpverlening heeft verzaakt actie te ondernemen.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:42 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Ik denk eerder de schuld van haar verkrachters.
Ik slikte ook antidepressiva, jarenlang. Maar ik had een goede psych.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:34 schreef SVW5. het volgende:
[..]
Oke. Ik kamp sinds 16 jaar met PTSS en zit onafgebroken bij de psychiatrie en niks maar dan ook niks heeft geholpen. Ik word wel sinds 2006 volgepropt met medicijnen. Heb ondertussen een hele apotheek in mijn woonkamer liggen.
Heb je gelijk in, maar triest blijft het.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:50 schreef CaseJunky het volgende:
[..]
Nee dat zie je verkeerd, de veroorzaker is inderdaad de aanrander en de verkrachter van een paar jaar later deed er nog een schepje boven op.
Maar het uiteindelijke pijnpunt in de oplossing(in dit geval de kern van het probleem) is zij zelf, als ze op 11jarige leeftijd had aangegeven wat er was gebeurd dan had het nooit zover kunnen komen.
Maar nee in plaatst daarvan is er gedacht: ik zeg niks, dit gaat wel over. Doch waren er gedrags veranderingen gesignaleerd, wat me dan ook doet denken of de ouders niet meer actie hadden kunnen ondernemen.
Vind trouwens het wel veel te makkelijk allemaal, heuh ik heb geen zin meer dus ik moet dood. Vooral in dit geval dat er zoveel media aandacht voor gevraagd word, want zelf zelf ze vraagt zelf om al die aandacht in de kwestie dat ze dood wilt.
Moeten we rouwen om het feit dat ze er niet meer is? Nee niet bepaald, moeten we meer aandacht vragen voor het onderwerp? Ja dat zeker. Maar ik zal nooit en te nimmer een traan laten om iemand die zijn eigen leven neemt terwijl het voorkomen had kunnen worden. Nee de gebeurtenis neem je er niet mee weg, en misschien de herinnering ook niet. Maar alles verwaterd ook slechte dingen, en ik vind niet dat je op je 15e of 16e al kan zeggen ik wil dood want....
Zodra ik een goede periode heb vind de ggz dat ik goed functioneer en geen hulp meer nodig heb. Ik was dus al ruim een jaar (weer) weg bij de ggz. Toen ik mij tegelijkertijd met start AD aanmeldde bleek de wachtlijst 9 maanden te zijn, en na 3 weken kreeg ik een mailtje dat ik al bekend was bij hen en dat ik vanwege mijn therapiegeschiedenis uitbehandeld was.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:48 schreef DittoAsPikachu het volgende:
[..]
Waarom had jij in godsnaam geen psychiater met jouw geschiedenis
Maar stel dat Elisabeth Fritzl zelfmoord had gepleegd, dan geef je toch ook de hulpverleners niet de schuld?quote:Op maandag 3 juni 2019 13:50 schreef DittoAsPikachu het volgende:
[..]
Nou ze is niet de enige die ooit verkracht is. Mensen als Elisabeth Fritzl gaan ookdoor met hun leven. Hier speelde meer en hulpverlening heeft verzaakt actie te ondernemen.
Dat is natuurlijk fijn. Maar ik heb bij psychische problemen het idee dat veel mensen denken dat je er met medicijnen, therapie en goede hulpverleners uit kan komen. Wat in sommige gevallen echt niet zo is.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:51 schreef DittoAsPikachu het volgende:
[..]
Ik slikte ook antidepressiva, jarenlang. Maar ik had een goede psych.
Ik denk dat dat ook wel kan hoor.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:56 schreef SVW5. het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk fijn. Maar ik heb bij psychische problemen het idee dat veel mensen denken dat je er met medicijnen, therapie en goede hulpverleners uit kan komen. Wat in sommige gevallen echt niet zo is.
De kennis over wat we weten van de hersenen is nog zeer beperkt.
Pardon?quote:Op maandag 3 juni 2019 13:50 schreef DittoAsPikachu het volgende:
[..]
Hier speelde meer en hulpverlening heeft verzaakt actie te ondernemen.
Wel bijzonder dat je je hier druk om maakt, aangezien je in een ander topic van je één van de meest gruwelijke kindermoordenaars aanbidt:quote:Op maandag 3 juni 2019 12:24 schreef roos94 het volgende:
17 is echt jong. Op die leeftijd al beslissen dat het leven voor jou geen zin meer heeft...
want mensen in een gesloten opname plegen plots nooit meer zelfmoord?quote:Op maandag 3 juni 2019 12:32 schreef Luckyseven het volgende:
Wat haar is overkomen is verschrikkelijk maar deze zelfmoord had met intensievere hulp waarschijnlijk wel voorkomen kunnen worden.
Mua, veel mensen geven instanties ook de schuld terwijl het instanties zijn, lekker makkelijk. Wie is verplicht jouw beter te maken?quote:Op maandag 3 juni 2019 15:07 schreef zlotka het volgende:
Triest verhaal.
Het begint er inmiddels op te lijken dat de geestelijke gezondheidszorg in Nederland in deze vorm failliet is. Het lijkt nodig om dit hele zorgstelsel opnieuw in te richten. Bij veel van deze verhalen lees je over het falen tussen verschillende instanties.
Niemand is iets verplicht, maar op het moment dat er iemand opgenomen wordt om 'beter te worden' dan is het wel prettig als instanties enigszins fatsoenlijk samen kunnen werken natuurlijk. Als je elke x aantal maanden bij een volgende instantie moet aankloppen en alles weer opnieuw begint dan schiet het allemaal maar niks op natuurlijkquote:Op maandag 3 juni 2019 15:12 schreef xzaz het volgende:
[..]
Mua, veel mensen geven instanties ook de schuld terwijl het instanties zijn, lekker makkelijk. Wie is verplicht jouw beter te maken?
Dat is wat anders, maar veel mensen die deze problematiek hebben verwijten de instanties dat ze ziek zijn. Tenminste zo komt het bij mij (al dan niet terecht) over.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:15 schreef zlotka het volgende:
[..]
Niemand is iets verplicht, maar op het moment dat er iemand opgenomen wordt om 'beter te worden' dan is het wel prettig als instanties enigszins fatsoenlijk samen kunnen werken natuurlijk. Als je elke x aantal maanden bij een volgende instantie moet aankloppen en alles weer opnieuw begint dan schiet het allemaal maar niks op natuurlijk
Zelfmoord aan de hand van niet eten begrijp ik?quote:Op maandag 3 juni 2019 15:19 schreef Harvest89 het volgende:
Uhm, waar aan is ze nu overleden?
Zelfmoord?
Euthanasie?
Het probleem zijn vooral de wachtlijsten.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:07 schreef zlotka het volgende:
Triest verhaal.
Het begint er inmiddels op te lijken dat de geestelijke gezondheidszorg in Nederland in deze vorm failliet is. Het lijkt nodig om dit hele zorgstelsel opnieuw in te richten. Bij veel van deze verhalen lees je over het falen tussen verschillende instanties.
Dat er meer geld naar toe moet is zeker. Dit zal dan ook zeker bijdragen, maar toch vraag ik me af of dat op de lange termijn genoeg is. Ook al zou je korte tot geen wachttijden meer hebben, zolang instanties niet goed samenwerken en patiënten van het kastje naar de muur gestuurd worden dan heeft het nog weinig zin.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:20 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het probleem zijn vooral de wachtlijsten.
Er moet veel meer geld naar toe, maar in plaats daarvan is er jarenlang op bezuinigd.
Niemand is verplicht je beter te maken, maar men is wel verplicht om je te helpen. En dat lijken ze soms (bewust) na te laten. Heb zelf ooit een psycholoog gehad die bewust aan de oppervlakte bleef, terwijl hij wist dat er een hele laag onder zat. Dat niet bespreekbaar maken of afkaderen en in plaats daarvan gewoon negeren en doorgaan met een oppervlakkige protocolbehandeling, dat neem ik hem wel kwalijk ja.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:12 schreef xzaz het volgende:
[..]
Mua, veel mensen geven instanties ook de schuld terwijl het instanties zijn, lekker makkelijk. Wie is verplicht jouw beter te maken?
Dat weet jij niet want ieder mens is anders. Je kan wel iemand proberen te helpen maar als die persoon na jarenlang intensieve hulp nog 3 zelfmoordpogingen heeft geprobeerd is hij/zij gewoon niet te redden.quote:Op maandag 3 juni 2019 12:32 schreef Luckyseven het volgende:
Hij heeft je toch geholpen?quote:Op maandag 3 juni 2019 15:22 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Niemand is verplicht je beter te maken, maar men is wel verplicht om je te helpen. En dat lijken ze soms (bewust) na te laten. Heb zelf ooit een psycholoog gehad die bewust aan de oppervlakte bleef, terwijl hij wist dat er een hele laag onder zat. Dat niet bespreekbaar maken of afkaderen en in plaats daarvan gewoon negeren en doorgaan met een oppervlakkige protocolbehandeling, dat neem ik hem wel kwalijk ja.
Ja hier ben ik ook niet mee bekend.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:22 schreef zlotka het volgende:
Ook al zou je korte tot geen wachttijden meer hebben, zolang instanties niet goed samenwerken en patiënten van het kastje naar de muur gestuurd worden dan heeft het nog weinig zin.
Door aan de oppervlakte te blijven? Ben jij psycholoog? Ben jij geschoold om te beslissen om dieper te graven?quote:
Simpel; minder mensen hebben die in dit soort trajecten komen.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:25 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja hier ben ik ook niet mee bekend.
Zou niet weten hoe je dit probleem moet oplossen.
Ook hier hetzelfde...dat weet jij niet. Misschien had het ook helemaal niet geholpen.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:29 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Dit is echt verschrikkelijk. Je geeft haar op terwijl ze zelf wel heeft geloofd in beter kunnen worden, MITS ZE MAAR DE JUISTE HULP HAD GEHAD.
Echt verschrikkelijk dat ze dat niet heeft kunnen krijgen.
Ben jij ineens nu de expert?quote:Op maandag 3 juni 2019 15:26 schreef xzaz het volgende:
[..]
Door aan de oppervlakte te blijven? Ben jij psycholoog? Ben jij geschoold om te beslissen om dieper te graven?
Hoe weet je nou dat het echt heeft geholpen?quote:Op maandag 3 juni 2019 15:30 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nee maar de expert wel en die is aan de oppervlakte gebleven; blijkbaar was dat nodig.
Nee zij was er van overtuigd dat ze niet te redden viel. Mensen met depressies en andere psychische stoornissen maken zichzelf van alles wijs en geloven heilig in hun waangedachtes.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:24 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat weet jij niet want ieder mens is anders. Je kan wel iemand proberen te helpen maar als die persoon na jarenlang intensieve hulp nog 3 zelfmoordpogingen heeft geprobeerd is hij/zij gewoon niet te redden.
Ze typt een bericht op FOK!quote:Op maandag 3 juni 2019 15:31 schreef HSG het volgende:
[..]
Hoe weet je nou dat het echt heeft geholpen?
Huh? Ik was de patiënt...? Ik had het nodig om doorgezaagd te worden. Anders was die hele behandeling zinloos.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:26 schreef xzaz het volgende:
[..]
Door aan de oppervlakte te blijven? Ben jij psycholoog? Ben jij geschoold om te beslissen om dieper te graven?
En hoe gaan we dat doen?quote:Op maandag 3 juni 2019 15:26 schreef xzaz het volgende:
[..]
Simpel; minder mensen hebben die in dit soort trajecten komen.
Het staat in onz en was een obv niet serieus.quote:Op maandag 3 juni 2019 14:52 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat je je hier druk om maakt, aangezien je in een ander topic van je één van de meest gruwelijke kindermoordenaars aanbidt:
ONZ / Gertrude Baniszewski
Nou dan maak je er toch lekker een eind aan... echt mensen tegenwoordig..quote:Op maandag 3 juni 2019 15:31 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Huh? Ik was de patiënt...? Ik had het nodig om doorgezaagd te worden. Anders was die hele behandeling zinloos.
(en dat was het dus ook uiteindelijk. Wat een deceptie. Als dat psychologische hulp is in Nederland...)
Nou laten we eens beginnen met iedereen die dood wil gewoon dood laten gaan, het mag wel in de buik maar opeens niet meer als we leven en na 65+ is het ook goed.quote:
Dus iedereen die een bericht op FOK typt heeft geen psychische of depressieve klachten?quote:
Jaquote:Op maandag 3 juni 2019 15:32 schreef HSG het volgende:
[..]
Dus iedereen die een bericht op FOK typt heeft geen psychische of depressieve klachten?
Ah misschien hadden we Noah een premium account op Fok moeten schenen. Dan was zij, volgens jou, in een keer genezen.quote:
Toevallig heeft ze zich niet geregistreerd; my point.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:34 schreef HSG het volgende:
[..]
Ah misschien hadden we Noah een premium account op Fok moeten schenen. Dan was zij, volgens jou, in een keer genezen.
quote:Op maandag 3 juni 2019 15:32 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nou laten we eens beginnen met iedereen die dood wil gewoon dood laten gaan, het mag wel in de buik maar opeens niet meer als we leven en na 65+ is het ook goed.
Stoppen met soldaatje spelen voor mensen die het niet aan kunnen.
Ik zal tegen mijn psychiater zeggen : ik heb geen klachten want ik heb een account op fok!quote:
Eensquote:Op maandag 3 juni 2019 15:32 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nou laten we eens beginnen met iedereen die dood wil gewoon dood laten gaan, het mag wel in de buik maar opeens niet meer als we leven en na 65+ is het ook goed.
Stoppen met soldaatje spelen voor mensen die het niet aan kunnen.
Huh? Ik was de patiënt...? Ik had het nodig om doorgezaagd te worden. Anders was die hele behandeling zinloos.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:26 schreef xzaz het volgende:
[..]
Klopt, heb je gelijk in. Beetje kort door de bocht. Maar net zo min kan je stellen dat ze niet meer te redden was.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:28 schreef HSG het volgende:
[..]
Ook hier hetzelfde...dat weet jij niet. Misschien had het ook helemaal niet geholpen.
Dat is niet waar en je doet nogal een aanname. Het was wel nodig om de diepte in te gaan, maar hij vertikte dat ('daar is de eerstelijns zorg niet voor bedoeld'quote:Op maandag 3 juni 2019 15:30 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nee maar de expert wel en die is aan de oppervlakte gebleven; blijkbaar was dat nodig.
Dat is absoluut niet zijn verdienste geweest.quote:
Waarom eens?quote:
Je snapt zelf ook wel dat hij dat zo niet bedoelt mag ik hopen. Als mensen er niet uitkomen, dan moet men er gewoon uit kunnen stappen. Het is hun leven, hun lichaam.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:46 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Waarom eens?
Hij zegt het op een manier dat we iedereen met een depressie die dood wil dood moeten laten gaan.
Dat zeg ik toch nietquote:Op maandag 3 juni 2019 15:46 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Waarom eens?
Hij zegt het op een manier dat we iedereen met een depressie die dood wil dood moeten laten gaan.
Dat zeg ik toch nietquote:Op maandag 3 juni 2019 15:41 schreef ConqueringChaos het volgende:
[..]
Ik zal tegen mijn psychiater zeggen : ik heb geen klachten want ik heb een account op fok!
Echt.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
"Stoppen met soldaatje spelen voor mensen die het niet aan kunnen."quote:
Ben ik ook voor; mensen die dood willen gaan echt wel dood. Al die onzin van "maar ze willen niet echt dood" is bullshit. Dat zou betekenen dat mensen die leven ook niet echt willen leven.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
"Stoppen met soldaatje spelen voor mensen die het niet aan kunnen."
Kunnen we toch ook de hele zelfmoordpreventie afschaffen? Mensen na een mislukte zelfmoordpoging alsnog een spuitje geven, ze willen immers dood.
Okay, ik ben dom. Prima.quote:Op maandag 3 juni 2019 15:53 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch nietMensen die ECHT problemen hebben zitten echt niet op FOK! hoor. The fck zeg is iedereen hier zo dom of zo.
Hoe kan je dat nou voor je zelf beoordelen?quote:Op maandag 3 juni 2019 15:46 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Huh? Ik was de patiënt...? Ik had het nodig om doorgezaagd te worden. Anders was die hele behandeling zinloos.
(en dat was het dus ook uiteindelijk. Wat een deceptie. Als dat psychologische hulp is in Nederland...)
En daar heb je echt alleen je zelf mee. Ik hoop dat je geen financiele steun heb gehad.quote:[..]
Klopt, heb je gelijk in. Beetje kort door de bocht. Maar net zo min kan je stellen dat ze niet meer te redden was.
[..]
Dat is niet waar en je doet nogal een aanname. Het was wel nodig om de diepte in te gaan, maar hij vertikte dat ('daar is de eerstelijns zorg niet voor bedoeld') Tja, problemen lossen zich niet vanzelf op, dus later ben ik mezelf alsnog tegengekomen.
Nee, je moet er ZELF uit zien te komen, kan dat niet? Pech gehad.quote:[..]
Dat is absoluut niet zijn verdienste geweest.
Waarom dan eerst ontkennen?quote:Op maandag 3 juni 2019 15:56 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ben ik ook voor; mensen die dood willen gaan echt wel dood. Al die onzin van "maar ze willen niet echt dood" is bullshit. Dat zou betekenen dat mensen die leven ook niet echt willen leven.
Ze willen trouwens niet echt dood. De meeste niet. Alleen zien ze geen uitweg meer doordat ze de hele dag vermoeid, lusteloos, en neerslachtig zijn. Dat is gewoon te behandelen, alleen voor de een duurt het een maand en bij de ander jaren.quote:
Omdat die niet in staat zijn om te relativeren.quote:Op maandag 3 juni 2019 16:00 schreef ConqueringChaos het volgende:
[..]
Okay, ik ben dom. Prima.
Dan is mijn vraag ; wat versta jij over écht problemen hebben ?
Ik waarom zouden die niet op FOK! kunnen zitten ?
Ik geloof niet in de behandelingen. Hop gewoon aan het werk en het gaat vanzelf weer overquote:Op maandag 3 juni 2019 16:01 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Waarom dan eerst ontkennen?
[..]
Ze willen trouwens niet echt dood. De meeste niet. Alleen zien ze geen uitweg meer doordat ze de hele dag vermoeid, lusteloos, en neerslachtig zijn. Dat is gewoon te behandelen, alleen voor de een duurt het een maand en bij de ander jaren.
Dus in andere woorden: Je bent een troll of 12 jaar oud.quote:Op maandag 3 juni 2019 16:02 schreef xzaz het volgende:
Ik geloof niet in de behandelingen. Hop gewoon aan het werk en het gaat vanzelf weer over Zo niet? Dan ga je gewoon dood Hard, dat klopt maar wel realistisch.
Offtopic : thank god, ik dacht dat het aan mij lagquote:Op maandag 3 juni 2019 16:05 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dus in andere woorden: Je bent een troll of 12 jaar oud.
Ga aub een ander topic vervuilen joh.
quote:Op maandag 3 juni 2019 16:05 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dus in andere woorden: Je bent een troll of 12 jaar oud.
Ga aub een ander topic vervuilen joh.
Oe, iemand met een afwijkende mening, snel pak de trollen kaart.quote:Op maandag 3 juni 2019 16:06 schreef ConqueringChaos het volgende:
[..]
Offtopic : thank god, ik dacht dat het aan mij lag
Nee hoor.quote:Op maandag 3 juni 2019 16:06 schreef xzaz het volgende:
[..]
[..]
Oe, iemand met een afwijkende mening, snel pak de trollen kaart.
Hij gelooft niet in die behandelingen, want sommige mensen sterven alsnog aan kanker.quote:Op maandag 3 juni 2019 16:09 schreef ConqueringChaos het volgende:
[..]
Nee hoor.
Maar ontkennen dat er mensen zijn die niet functioneren door psychische klachten is hetzelfde als zeggen dat kanker niet bestaat.
Hop gewoon aan het werk, wat kan jouw die kankercellen nou schelen?
Je niet zo aanstellen.
Neequote:Op maandag 3 juni 2019 12:23 schreef DittoAsPikachu het volgende:
Je kan van een kind van 11 niet verwachten dat ze hier over praat, is een ontzettend traumatische ervaring.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:50 schreef CaseJunky het volgende:
[..]
Nee dat zie je verkeerd, de veroorzaker is inderdaad de aanrander en de verkrachter van een paar jaar later deed er nog een schepje boven op.
Maar het uiteindelijke pijnpunt in de oplossing(in dit geval de kern van het probleem) is zij zelf, als ze op 11jarige leeftijd had aangegeven wat er was gebeurd dan had het nooit zover kunnen komen.
Maar nee in plaatst daarvan is er gedacht: ik zeg niks, dit gaat wel over. Doch waren er gedrags veranderingen gesignaleerd, wat me dan ook doet denken of de ouders niet meer actie hadden kunnen ondernemen.
Vind trouwens het wel veel te makkelijk allemaal, heuh ik heb geen zin meer dus ik moet dood. Vooral in dit geval dat er zoveel media aandacht voor gevraagd word, want ze vraagt zelf om al die aandacht in de kwestie dat ze dood wilt.
Moeten we rouwen om het feit dat ze er niet meer is? Nee niet bepaald, moeten we meer aandacht vragen voor het onderwerp? Ja dat zeker. Maar ik zal nooit en te nimmer een traan laten om iemand die zijn eigen leven neemt terwijl het voorkomen had kunnen worden. Nee de gebeurtenis neem je er niet mee weg, en misschien de herinnering ook niet. Maar alles verwaterd ook slechte dingen, en ik vind niet dat je op je 15e of 16e al kan zeggen ik wil dood want....
Nee, jij moet hulpverlener wordenquote:Op maandag 3 juni 2019 15:24 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat weet jij niet want ieder mens is anders. Je kan wel iemand proberen te helpen maar als die persoon na jarenlang intensieve hulp nog 3 zelfmoordpogingen heeft geprobeerd is hij/zij gewoon niet te redden.
Volgens mij is die plek er wel, voor de geestelijke problemen, maar zijn de wachtlijsten zo gigantisch waardoor de problemen door kunnen sudderen.quote:Op maandag 3 juni 2019 17:40 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Je kan van een kind van 11 niet verwachten dat ze hier over praat, is een ontzettend traumatische ervaring.
Het is diep triest dat er Nederland niet de mogelijkheid is om deze mensen de gepaste hulp te bieden.
Nog triester dat een meisje op die leeftijd deze beslissing heeft moeten nemen.
Dit.quote:Op maandag 3 juni 2019 12:24 schreef roos94 het volgende:
17 is echt jong. Op die leeftijd al beslissen dat het leven voor jou geen zin meer heeft...
Is de aanranding of verkrachting bewezen? Of kan dit ook een verzinsel zijn?quote:Op maandag 3 juni 2019 12:23 schreef EdvandeBerg het volgende:
Godver. Ik krijg een bal in mijn buik als is dit lees.
[..]
Is deze vent ooit gepakt? Die mogen ze wat mij betreft nu voor dood door schuld oid. veroordelen en heel lang opbergen.
Wat lijkt het me voor de ouders en evt. broers/zussen vreselijk. Je kind niet kunnen redden en er mee moeten instemmen dat ze besluit een eind aan haar eigen leven gaat maken.
Denk dat als je het jaren verzwijgd het niet meer te bewijzen valt..quote:Op maandag 3 juni 2019 21:38 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Is de aanranding of verkrachting bewezen? Of kan dit ook een verzinsel zijn?
Was hetvte hard voor tere zieltjes?quote:
Oud genoeg om niet meer te eten en te drinken iig. Dat lijkt mij een bewuste keuze.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 00:12 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik geloof best dat haar wat ernstigs is overkomen en dat haar leven een hel was. Toch vind ik 17 jaar erg jong voor een dergelijke drastische beslissing. Midden in de puberteit, wanneer vele jongeren toch al puberstruggles hebben en denken dat hun problemen veel groter zijn dan ze daadwerkelijk zijn. Kun je iemand op die leeftijd zo'n beslissing laten nemen? Te jong om een fles wijn te kopen, te stemmen of in de kroeg te zitten, maar kennelijk oud genoeg om te besluiten dat het leven geen zin meer heeft. Ik vind het wat.
Je kunt ook bewust besluiten een wijntje te drinken in de kroeg op je 17e. Mag niet. Dat is een stuk minder schadelijk dan bewust besluiten dat je niet meer gaat eten en drinken.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 00:25 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Oud genoeg om niet meer te eten en te drinken iig. Dat lijkt mij een bewuste keuze.
Triest.
Met dat verschil dat onder de 18 drinken strafbaar is en niet eten en drinken op je 17e niet.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 00:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Je kunt ook bewust besluiten een wijntje te drinken in de kroeg op je 17e. Mag niet. Dat is een stuk minder schadelijk dan bewust besluiten dat je niet meer gaat eten en drinken.
Dit dus, het draait alleen maar om centen, de rente voor emotionele waarde is nog duurder dan een lening bij duo onderhandquote:Op maandag 3 juni 2019 21:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
De geestelijke gezondheidszorg is hier een bureaucratisch zooitje geworden helaas.
Daar hebben we het begrip "minderjarig" voor uitgevonden. Dan kan een voogd besluiten je onder dwang te voeden.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 00:30 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Met dat verschil dat onder de 18 drinken strafbaar is en niet eten en drinken op je 17e niet.
Mijn punt is dat er in sommige(!) gevallen serieus rekening gehouden moet worden met de geschiedenis van een jong persoon. Persoonlijke begeleiding maar daar schort het nogal eens aan.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 00:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Daar hebben we het begrip "minderjarig" voor uitgevonden. Dan kan een voogd besluiten je onder dwang te voeden.
Verder is drinken onder de 18 niet strafbaar, zelfs niet eens verboden.
Tot slot vermoed ik dat je het punt mist.
Trek je het je persoonlijk aan?quote:Op dinsdag 4 juni 2019 01:15 schreef ootjekatootje het volgende:
We hebben duizenden van dit soort meiden en jongens en let op er komen er nog meer.
Maar niemand luistert want druk met social media en bff’s en shit.
Zo ongeveer vanaf dat we voor de tweede keer Rutte kregen. Toen zag ik het ook even niet meer zittenquote:Op dinsdag 4 juni 2019 00:43 schreef roos94 het volgende:
Dit meisje kreeg mentale problemen toen ze 11 was. Dit was dus rond 2013?
Bot gezegd is 6 jaar op een mensenleven niet zo lang. Er zijn gevallen waar iemand al sinds kleins af aan ongelukkig etc is. (Lees bijv verhaal over evan scott perry). Bij haar was het niet zo. Ze had wel dat geluk in zich. Echt heel triest...
Dit gaat ook boven onze pet. Toch wil ik dit niet gaan bagatelliseren. Ik heb geen idee wat in haar hoofd omging. Het moet vreselijk geweest zijn. Hersenen kunnen heel handig zijn, maar ze kunnen ook je leven heel zuur maken.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 03:22 schreef Drugshond het volgende:
Op basis van haar boek en foto. Best fotogenieke meid. Ze heeft nooit haar uitweg gevonden. Onbegrijpelijk vanaf mijn standpunt. Kan er mezelf ook niet in verplaatsen, van hoe diep haar rivier serieus was, Bijzonder lastig/moeilijk om te oordelen. Ik zit hiervoor niet op de goede stoel.
Ik gok maar zo dat ze haar niet om een poep en scheet hebben laten gaan.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 00:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Daar hebben we het begrip "minderjarig" voor uitgevonden. Dan kan een voogd besluiten je onder dwang te voeden.
Verder is drinken onder de 18 niet strafbaar, zelfs niet eens verboden.
Tot slot vermoed ik dat je het punt mist.
Nee dat zal niet. Maar pubers hebben nog al eens de neiging hun problemen enorm op te blazen tot onhandelbare proporties. En ja ze heeft haar keuze kunnen maken, maar hebben we niet juist besloten dat kinderen te jong zijn om bepaalde keuzes te kunnen maken? En dan laten we een dergelijke ingrijpende keuze over aan een kind? Wacht dan op zijn minst tot ze volwassen en helemaal uitgepuberd is.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 07:16 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ik gok maar zo dat ze haar niet om een poep en scheet hebben laten gaan.
Ik geloof wel dat ze in een enorm diep dal zat en nog maar één uitweg zag. Gelukkig heeft ze zelf haar keuze mogen maken. Hoe jong ook.
Dit.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 00:12 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik geloof best dat haar wat ernstigs is overkomen en dat haar leven een hel was. Toch vind ik 17 jaar erg jong voor een dergelijke drastische beslissing. Midden in de puberteit, wanneer vele jongeren toch al puberstruggles hebben en denken dat hun problemen veel groter zijn dan ze daadwerkelijk zijn. Kun je iemand op die leeftijd zo'n beslissing laten nemen? Te jong om een fles wijn te kopen, te stemmen of in de kroeg te zitten, maar kennelijk oud genoeg om te besluiten dat het leven geen zin meer heeft. Ik vind het wat.
Pubers hebben die neiging, ja. Daar tegenover staan ook pubers die wel heel goed weten waar zij het over hebben en al wel heel goed weloverwogen keuzes maken. Er zijn altijd uitzonderingen, neem bijvoorbeeld ook de mogelijkheid jeugd als volwassenen te berechten.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 07:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee dat zal niet. Maar pubers hebben nog al eens de neiging hun problemen enorm op te blazen tot onhandelbare proporties. En ja ze heeft haar keuze kunnen maken, maar hebben we niet juist besloten dat kinderen te jong zijn om bepaalde keuzes te kunnen maken? En dan laten we een dergelijke ingrijpende keuze over aan een kind? Wacht dan op zijn minst tot ze volwassen en helemaal uitgepuberd is.
Serieus? Wat hadden ze moeten doen? Het eten naar binnen proppen? Dat meisje had al anorexia.... Een sonde aan moeten laten brengen? Die ze vervolgens zelf probeert te verwijderen met alle gevolgen van dien?quote:Op dinsdag 4 juni 2019 07:38 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Dit.
Misschien kunnen de ouders nu wel onderzocht worden: ze hebben zich immers niet gehouden aan de wettelijke onderhoudsplicht en zijn verantwoordelijk voor de voeding en verzorging van t kind.
Aan de andere kant kunnen ouders ook uit hun ouderlijke macht worden gezet wanneer ze behandeling weigeren van hun kind.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 07:44 schreef Samzz het volgende:
[..]
Pubers hebben die neiging, ja. Daar tegenover staan ook pubers die wel heel goed weten waar zij het over hebben en al wel heel goed weloverwogen keuzes maken. Er zijn altijd uitzonderingen, neem bijvoorbeeld ook de mogelijkheid jeugd als volwassenen te berechten.
Verder denk ik niet dat zij die keuze helemaal alleen heeft gemaakt, maar in samenspraak met haar ouders en eventuele behandelaars. Wij hebben natuurlijk niks meegemaakt van hoe zij leefde/overleefde, hoe elke dag voor haar een worsteling was.
Kunnen we haar keuze niet respecteren? Zij besloot uit het leven te stappen. En deed dat op een nette manier.
Gedwongen behandeling komt vaak genoeg voor.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 07:48 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Serieus? Wat hadden ze moeten doen? Het eten naar binnen proppen? Dat meisje had al anorexia.... Een sonde aan moeten laten brengen? Die ze vervolgens zelf probeert te verwijderen met alle gevolgen van dien?
Haar dood is blijkbaar legaal geweest en wat daarvoor nodig was zal dat dan logischerwijs ook zijn geweest.
Die ouders hebben jarenlang geleden. Een depressief kind in huis is voor ouders verschrikkelijk, laat staan wat Noa allemaal had. Die ouders moeten ook een verschrikkelijke tijd gehad hebben en nog. Die ga je niet verder belasten.
Die ouders hebben een verschrikkelijke tijd gehad, en nu zijn ze hun dochter nog kwijt ook.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 07:48 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Serieus? Wat hadden ze moeten doen? Het eten naar binnen proppen? Dat meisje had al anorexia.... Een sonde aan moeten laten brengen? Die ze vervolgens zelf probeert te verwijderen met alle gevolgen van dien?
Haar dood is blijkbaar legaal geweest en wat daarvoor nodig was zal dat dan logischerwijs ook zijn geweest.
Die ouders hebben jarenlang geleden. Een depressief kind in huis is voor ouders verschrikkelijk, laat staan wat Noa allemaal had. Die ouders moeten ook een verschrikkelijke tijd gehad hebben en nog. Die ga je niet verder belasten.
Klopt. En daar is in dit geval niet voor gekozen. En daar zal een goede reden voor zijn geweestquote:Op dinsdag 4 juni 2019 07:49 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Aan de andere kant kunnen ouders ook uit hun ouderlijke macht worden gezet wanneer ze behandeling weigeren van hun kind.
Heel erg veel medelijden met die mensen. Hopelijk vinden ze enige troost in het weten waarom ze niet meer wilde.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 07:55 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die ouders hebben een verschrikkelijke tijd gehad, en nu zijn ze hun dochter nog kwijt ook.
Ach, wat heeft dat voor zin. Dat meisje wilde niet meer. Daar kan geen gedwongen behandeling tegenop. Trouwens, wie zegt dat ze dat niet gehad heeft?quote:Op dinsdag 4 juni 2019 07:52 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Gedwongen behandeling komt vaak genoeg voor.
Inderdaad. Hopelijk vinden ze wat rust in het feit dat hun kind dit het allerliefste wilde.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 07:55 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die ouders hebben een verschrikkelijke tijd gehad, en nu zijn ze hun dochter nog kwijt ook.
Op die manier kun je natuurlijk iedere keuze van een kind "respecteren" en kunnen we het begrip minderjarigheid wel helemaal schrappen.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 07:44 schreef Samzz het volgende:
[..]
Pubers hebben die neiging, ja. Daar tegenover staan ook pubers die wel heel goed weten waar zij het over hebben en al wel heel goed weloverwogen keuzes maken. Er zijn altijd uitzonderingen, neem bijvoorbeeld ook de mogelijkheid jeugd als volwassenen te berechten.
Verder denk ik niet dat zij die keuze helemaal alleen heeft gemaakt, maar in samenspraak met haar ouders en eventuele behandelaars. Wij hebben natuurlijk niks meegemaakt van hoe zij leefde/overleefde, hoe elke dag voor haar een worsteling was.
Kunnen we haar keuze niet respecteren? Zij besloot uit het leven te stappen. En deed dat op een nette manier.
Kinderen willen wel meer dingen in de pubertijd. Dat moeten we dan allemaal maar tolereren? We schaffen ook verder verplichte zorg voor het kind af?quote:Op dinsdag 4 juni 2019 08:22 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ach, wat heeft dat voor zin. Dat meisje wilde niet meer. Daar kan geen gedwongen behandeling tegenop. Trouwens, wie zegt dat ze dat niet gehad heeft?
Laten we het nou niet kleiner maken dan dat het is. Dit was blijkbaar niet meer op te lossen met therapieën. Op het laatst hongerde ze zichzelf uit, ze had volgens mij al 10 dagen niet meer gegeten. Dat doe je echt niet zomaar.
Laat dat meisje haar rust hebben die ze verdiend.
Nee hoor. Dat hoeft helemaal niet. Voor het gros gaat het begrip minderjarig ook gewoon op en zal ieder verzoek ook niet zomaar ingewilligd worden.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 08:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Op die manier kun je natuurlijk iedere keuze van een kind "respecteren" en kunnen we het begrip minderjarigheid wel helemaal schrappen.
Als je er nou niks van snapt, bespaar jezelf de moeite om hier te reageren en ga andere dingen met je tijd doenquote:Op dinsdag 4 juni 2019 08:26 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Kinderen willen wel meer dingen in de pubertijd. Dat moeten we dan allemaal maar tolereren? We schaffen ook verder verplichte zorg voor het kind af?
Als dit nou om kanker zou gaan en zij weigerde de behandeling dan zou dat niet acceptabel gevonden worden door veel mensen.
Problemen in de jeugdzorg. Tja hoe zouden die wachtlijsten toch komen?quote:Op maandag 3 juni 2019 12:37 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Dat er problemen zijn in de geestelijke gezondheidszorg is overduidelijk. Misschien hadden er mensen gered kunnen worden van zelfmoord door daadkrachtiger optreden van professionals, zou zo maar kunnen.
Maar niet iedereen is te redden, hoeveel hulp en medicatie je er ook tegenaan gooit. Sommigen zijn te beschadigd. Een mens is geen laptop of tablet, waar je met een update of softwarepatch gewoon even de bestaande software kunt veranderen. Was dat maar zo.
Nou, je zou ook je argumenten wat duidelijker uiteen kunnen zetten. Of accepteren dat niet iedereen het met je eens is. Zo'n opmerking is wel echt onnodig, imo.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 08:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Als je er nou niks van snapt, bespaar jezelf de moeite om hier te reageren en ga andere dingen met je tijd doen
Ik liet me een beetje mee slepen geloof ikquote:Op dinsdag 4 juni 2019 08:35 schreef Samzz het volgende:
[..]
Nou, je zou ook je argumenten wat duidelijker uiteen kunnen zetten. Of accepteren dat niet iedereen het met je eens is. Zo'n opmerking is wel echt onnodig, imo.
Ze had al een jaar sondevoeding gekregen in het Rijnstate. Is zelfs nog kunstmatig in coma gebracht toentertijd om deze aan te kunnen brengen. Onnodig verlengd door een wachtlijst van een half jaar bij een eetstoorniskliniek.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 07:48 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Enerzijds bezuinigingen, maar anderzijds ook een gewijzigde mentaliteit waarin geluk wordt geëist en de steun van de omgeving ontbreekt. De like-cultuur ook.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 08:33 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Problemen in de jeugdzorg. Tja hoe zouden die wachtlijsten toch komen?
Ik snap het prima, heb alleen een andere mening. Als jij die niet kunt respecteren ga dan lekker zelf andere dingen met je tijd doen.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 08:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Als je er nou niks van snapt, bespaar jezelf de moeite om hier te reageren en ga andere dingen met je tijd doen
Je kan van een kind van 11 alles verwachten en zeker om te praten, sorry hoor maar ze willen vaak maar wat graag alles doen wat bij wet en god verboden is maar praten over gevoelens en dingen die gebeuren ho maar.quote:Op maandag 3 juni 2019 17:40 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Je kan van een kind van 11 niet verwachten dat ze hier over praat, is een ontzettend traumatische ervaring.
Het is diep triest dat er Nederland niet de mogelijkheid is om deze mensen de gepaste hulp te bieden.
Nog triester dat een meisje op die leeftijd deze beslissing heeft moeten nemen.
He? Zo werkt dat niet hoor... Het is voor heel veel mensen ontzettend moeilijk te praten over wat hen overkomen is, vooral op seksueel geweldgebied. Helemaal voor een kind van 11, die pas net of nog niet eens om de hoek komt kijken wat seks betreft.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 08:53 schreef CaseJunky het volgende:
[..]
Je kan van een kind van 11 alles verwachten en zeker om te praten, sorry hoor maar ze willen vaak maar wat graag alles doen wat bij wet en god verboden is maar praten over gevoelens en dingen die gebeuren ho maar.
Sorry maar op die leeftijd behoor je nee te kunnen zeggen en als er toch iets tegen je wil gebeurd behoor je met je ouders te praten en naar de politie te gaan. We hebben het over iemand die 11 was en niet iemand die 3 was.
Is dat ook allemaal bewezen, die aanrandingen en verkrachtingen?quote:Op dinsdag 4 juni 2019 08:41 schreef ChipsZak. het volgende:
Hier uitgebreider stuk over Noa en haar (behandel)geschiedenis. Zover ik hieruit begrijp is ze slachtoffer geworden van groepsverkrachting (2 mannen) en eerder de aanrandingen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-het-leven~a18cf901/
Wat probeer je te zeggen? Dat ze het verzonnen heeft?quote:Op dinsdag 4 juni 2019 09:16 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Is dat ook allemaal bewezen, die aanrandingen en verkrachtingen?
Jezus, waarom nou weer deze opmerkingquote:Op dinsdag 4 juni 2019 09:16 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Nee, ze loog graag de boel bij elkaar zodat niemand vragen zou stellen over haar favoriete bezigheden zoals uithongering en kapot gesneden armen.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 09:16 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Misschien maken de inkomsten van het boek wat goed....quote:Op dinsdag 4 juni 2019 09:39 schreef Sunshine1982 het volgende:
Het is maar goed dat ze dit topic niet meer kan teruglezen. Nu nog te hopen dat haar ouders dit niet onder ogen zullen krijgen. Allemachtig.
Wat is dezenquote:Op dinsdag 4 juni 2019 09:40 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Misschien maken de inkomsten van het boek wat goed....
Ja, dat weegt wel op tegen het verlies van de dochter.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 09:40 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Misschien maken de inkomsten van het boek wat goed....
Uiteraard niet inderdaad. Maar ik kan me wel voorstellen dat dit, hoe moeilijk het ook is, een soort van bevrijding voor ze is. Bevrijding is misschien niet het juiste woord, maar ik denk dat er wel geweten is wat ik er mee bedoel. Het was een uitzichtloze situatie en om zoiets dag in en dag uit mee te makenals ouderzijnde, is verschrikkelijk.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 09:45 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ja, dat weegt wel op tegen het verlies van de dochter.
Goddamn.
ja depressies geven haar die meningquote:Op maandag 3 juni 2019 12:40 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind het allemaal wel een beetje gehaast overkomen eigenlijk, alsof ze voor zichzelf al besloten had dat dit nooit meer goed zou komen en dat kwam dan ook uit. Alsof ze geboden hulp niet echt een kans gaf. Maar goed zo komt het op mij over.
Ze was maar 11 jaar. Wtf he. Ga je het haar nou serieus verwijten dat ze niks heeft gezegd? Ze was een kind van 11. Tuurlijk zeggen die hier niks over. Misschien schaamde ze zich wel??? Zomaar een idee hoor. Zelfs volwassen vrouwen die verkracht zijn geweest praten er soms niet over.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 08:53 schreef CaseJunky het volgende:
[..]
Je kan van een kind van 11 alles verwachten en zeker om te praten, sorry hoor maar ze willen vaak maar wat graag alles doen wat bij wet en god verboden is maar praten over gevoelens en dingen die gebeuren ho maar.
Sorry maar op die leeftijd behoor je nee te kunnen zeggen en als er toch iets tegen je wil gebeurd behoor je met je ouders te praten en naar de politie te gaan. We hebben het over iemand die 11 was en niet iemand die 3 was.
Ik mis totaal geen empathisch vermogen maar ik kan een heleboel dingen die hier in dit verhaal rondspelen gewoon niet goed praten. En dan heb ik het niet alleen over de aanranding en de verkrachting.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 10:04 schreef Samuel24 het volgende:
[..]
Ze was maar 11 jaar. Wtf he. Ga je het haar nou serieus verwijten dat ze niks heeft gezegd? Ze was een kind van 11. Tuurlijk zeggen die hier niks over. Misschien schaamde ze zich wel??? Zomaar een idee hoor. Zelfs volwassen vrouwen die verkracht zijn geweest praten er soms niet over.
Dus dat een kind van 11 niks zegt is nog zo gek niet.
Toen ik 13 was vertelde ik ook niemand niet dat ik gay was.Ook al wist ik het van mezelf vrij zeker.
Jij hebt duidelijk een tekort aan empathisch vermogen als jij dit soort dingen al niet eens snap.
En je komt erg oordelend over ook.
Kun je vinden, maar ik vind het ook erg simplistisch dat we het maar allemaal zielig moeten vinden hoe ze nu uit het leven is gestapt. Eerlijk is eerlijk vind ik dat ook simplistisch.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 08:59 schreef Samzz het volgende:
[..]
He? Zo werkt dat niet hoor... Het is voor heel veel mensen ontzettend moeilijk te praten over wat hen overkomen is, vooral op seksueel geweldgebied. Helemaal voor een kind van 11, die pas net of nog niet eens om de hoek komt kijken wat seks betreft.
Ik vind je reactie wel erg simplistisch.
Jij hebt ook je mening en die mag je ook uitenquote:Op dinsdag 4 juni 2019 10:30 schreef CaseJunky het volgende:
[..]
Ik mis totaal geen empathisch vermogen maar ik kan een heleboel dingen die hier in dit verhaal rondspelen gewoon niet goed praten. En dan heb ik het niet alleen over de aanranding en de verkrachting.
Maar iedereen schijnt zich zo in te leven in een 11jarige.... Dan weet je ook wel dat die echt wel in staat zijn om zelf te oordelen of te praten over dingen. Ze zijn niet meer zo kinds als dat je denkt, en nee ik verwijt haar niet dat ze aangerand is of verkracht. Maar wel dat aan het feit dat ze zelf aan het vervolg had kunnen werken.
Ik begrijp echt niet waarom iedereen gelijk in het verweer gaat als je ook de negatieve kanten en aspecten aankaart van het slachtoffer. Wat er met je gebeurd op dat moment heb je misschien niet zelf in de hand maar wat daarna komt kun je wel sturen.
Snap niet dat wanneer iemand zoiets zegt je gelijk voor domme boerenlul word uitgemaakt alsof je niet weet waar je over praat. Nee ik ben geen eerste rangs ervarings deskundige, maar wel iemand die in deze leeftijdsgroep dit soort dingen bespreekbaar maak of mee maak. En geloof me het is voor kinderen van die leeftijd vaak makkelijker praten dan een volwassene omdat zij namelijk minder met die schaamte kampen waar iedereen over praat.
Het is toch ook enorm sneu hoe dit allemaal gelopen is? Die aanranding en verkrachting zijn háár aangedaan, he. Daar heeft ze niet zelf om gevraagd, maar ze heeft er wel haar korte leven lang de gevolgen van mogen dragen. Lichamelijk en fysiek.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 10:32 schreef CaseJunky het volgende:
[..]
Kun je vinden, maar ik vind het ook erg simplistisch dat we het maar allemaal zielig moeten vinden hoe ze nu uit het leven is gestapt. Eerlijk is eerlijk vind ik dat ook simplistisch.
Weet je dat zeker? Je bent nogal stellig namelijk.quote:Snap wel dat het erg is en dat het niet had mogen gebeuren, maar nogmaals: de enige kans van slagen op een normaal leven heeft ze zelf ontnomen door nooit te praten.
Ik heb nergens gezegd dat je een domme boerenlul bent.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 10:30 schreef CaseJunky het volgende:
Snap niet dat wanneer iemand zoiets zegt je gelijk voor domme boerenlul word uitgemaakt alsof je niet weet waar je over praat. Nee ik ben geen eerste rangs ervarings deskundige, maar wel iemand die in deze leeftijdsgroep dit soort dingen bespreekbaar maak of mee maak. En geloof me het is voor kinderen van die leeftijd vaak makkelijker praten dan een volwassene omdat zij namelijk minder met die schaamte kampen waar iedereen over praat.
Ik zie jou eigenlijk als de lolbroek van fok!. Leuk om te zien dat je ook een serieuze kant hebtquote:Op dinsdag 4 juni 2019 10:38 schreef Samuel24 het volgende:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat je een domme boerenlul bent.
Maar gebrek aan empathisch vermogen lijkt hier wel aan de orde vind ik. Maar dat is mijn persoonlijke mening verder.
En een kind voelt minder schaamte dan een volwassene???
Maar dan had ikzelf (bijv) op mijn twaalfde toch ook meteen wel kunnen toegeven dat ik homo was? Maar dat deed ik ook niet. En?....wat was de reden daarvan denk je? Je raad het vast niet. Schaamte.
Maar tja....volgens jou heeft een kind van 11 a 13 geen schaamtegevoelens. Ze zijn ook allemaal hetzelfde he.
Luister....er is 1 ding wat ik wel heb. En dat is empathisch vermogen. Ook al ben ik autistisch. Ook al ben ik vaak niet serieus. Ook al maak ik vaak grapjes hiero op deze forum.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 10:47 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik zie jou eigenlijk als de lolbroek van fok!. Leuk om te zien dat je ook een serieuze kant hebt
quote:Op dinsdag 4 juni 2019 09:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Wat probeer je te zeggen? Dat ze het verzonnen heeft?
quote:
Wat is er mis met die opmerking?quote:Op dinsdag 4 juni 2019 09:25 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Nee, ze loog graag de boel bij elkaar zodat niemand vragen zou stellen over haar favoriete bezigheden zoals uithongering en kapot gesneden armen.
Damn,.
Dat je dat zelf niet ziet, zegt al genoeg.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 13:36 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wat is er mis met die opmerking?
Wat doet het er in dit verhaal toe of bewezen is dat ze aangerand en verkracht is? Naast dat het gewoon een enorm kutte vraag is om te krijgen wanneer je slachtoffer bent. Het is nogal wat om ervan uit te gaan dat iemand misschien wel liegt.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 13:36 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Zelfs veel volwassen vrouwen verstijven als ze verkracht worden en de schaamte is vaak te groot om aangifte te doen. Zeker een 11-jarig meisje kan je dat niet kwalijk nemen.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 08:53 schreef CaseJunky het volgende:
[..]
Waarom stel je die vraag überhaupt? Meisje is dood.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 13:36 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Voor haarzelf maakt het niet meer uit maar het hele verhaal is mij wat te simplistisch. Er van uitgaande dat zij inderdaad nare dingen heeft meegemaakt, dan begrijp ik dat je daar psychisch van in de war raakt. Maar misschien was zij dat sowieso al en was ze ook zonder verkrachting in de psychiatrie beland.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 14:36 schreef Samzz het volgende:
[..]
Wat doet het er in dit verhaal toe of bewezen is dat ze aangerand en verkracht is? Naast dat het gewoon een enorm kutte vraag is om te krijgen wanneer je slachtoffer bent. Het is nogal wat om ervan uit te gaan dat iemand misschien wel liegt.
Waarom zou je er niet van uitgaan dat zij heeft meegemaakt wat zij zegt meegemaakt te hebbenquote:Op dinsdag 4 juni 2019 17:49 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Voor haarzelf maakt het niet meer uit maar het hele verhaal is mij wat te simplistisch. Er van uitgaande dat zij inderdaad nare dingen heeft meegemaakt, dan begrijp ik dat je daar psychisch van in de war raakt. Maar misschien was zij dat sowieso al en was ze ook zonder verkrachting in de psychiatrie beland.
Dat is ook één van de voorwaarden. Dat er een bepaalde tijd moet zitten tussen aanmelding en de dag van euthanasie. Zodat het zeker geen opwelling is.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 17:59 schreef Stefanovich het volgende:
Als haar doodswens zo sterk is, al jaren lang, dan is dit toch helemaal niet zo gek? Geestelijk was ze blijkbaar "doodziek". Zelfdoding vind vaak plaats vanuit een opwelling/impulsieve actie. Dat is bij haar zeker niet het geval. Dan vind ik dit eigenlijk meer gerechtvaardigd... Hoe gek dat ook klinkt.
Haar hersenen waren nog niet eens volgroeid.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 17:59 schreef Stefanovich het volgende:
Als haar doodswens zo sterk is, al jaren lang, dan is dit toch helemaal niet zo gek? Geestelijk was ze blijkbaar "doodziek". Zelfdoding vind vaak plaats vanuit een opwelling/impulsieve actie. Dat is bij haar zeker niet het geval. Dan vind ik dit eigenlijk meer gerechtvaardigd... Hoe gek dat ook klinkt.
Maar haar geest wel. En die was al jaren terug overleden...quote:Op dinsdag 4 juni 2019 18:10 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Haar hersenen waren nog niet eens volgroeid.
Er is geen sprake van euthanasie als ik me de OP goed herinner.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 18:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat is ook één van de voorwaarden. Dat er een bepaalde tijd moet zitten tussen aanmelding en de dag van euthanasie. Zodat het zeker geen opwelling is.
Dit was me inderdaad ook niet helemaal helder. Jezelf uithongeren lijkt me geen euthanasie. Maar ze is wel met behulp van die levenseindekliniek overleden. Wat zou hun rol hierin zijn geweest vraag ik me dan af.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er is geen sprake van euthanasie als ik me de OP goed herinner.
Wel van niet meer ingrijpen bij een "hongerstaking" (geen dwangvoeding toedienen, geen infuus met vocht/electrolyten etc.). Of anders gezegd: geen ingrijpen bij (langzame) zelfmoord.
Pijnbestrijding. Het einde zo comfortabel mogelijk maken.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:22 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dit was me inderdaad ook niet helemaal helder. Jezelf uithongeren lijkt me geen euthanasie. Maar ze is wel met behulp van die levenseindekliniek overleden. Wat zou hun rol hierin zijn geweest vraag ik me dan af.
Ah ok. Maar waarom niet iets toedienen wat direct er een eind aan maakt, of tenminste heel wat sneller. De uitkomst is bij allebei hetzelfde...quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:26 schreef Samzz het volgende:
[..]
Pijnbestrijding. Het einde zo comfortabel mogelijk maken.
Misschien hulp om voor elkaar te krijgen dat dat "niet ingrijpen" gebeurt/goedgekeurd wordt? Geen idee wat de Levenseindekliniek allemaal doet voor mensen die een beroep op hen doen.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:22 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dit was me inderdaad ook niet helemaal helder. Jezelf uithongeren lijkt me geen euthanasie. Maar ze is wel met behulp van die levenseindekliniek overleden. Wat zou hun rol hierin zijn geweest vraag ik me dan af.
Ja dat kun je vinden, ik vind dit niet. Ze was een kind. Ze had recht op meer hulp. Ik heb er totaal geen vrede mee dat (met name) minderjarigen zo worden opgegeven.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Maar haar geest wel. En die was al jaren terug overleden...
En als ik haar zo zie op sommige foto's, zo fragiel van de anorexia en met flinke littekens op haar armen, dan heb ik er heel veel vrede mee dat zij is gegaan. Dit was geen leven. Je hebt er niet voor gekozen om geboren te worden. Laat iemand dan wel het recht hebben om te kunnen gaan wanneer diegene dat wil.
Omdat dat actieve euthanasie is, waarom dat geen optie was weet ik niet.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ah ok. Maar waarom niet iets toedienen wat direct er een eind aan maakt, of tenminste heel wat sneller. De uitkomst is bij allebei hetzelfde...
Maar niet ingrijpen is toch ook geen normale gang van zaken (hoewel geen euthanasie)? Ivm met de eed waar ik het over had? Dus welke behandelend arts van welke categorie dan ook moet van tevoren aftikjen dat niet ingrijpen in casu mag. Anders kan dat erg nare gevolgen hebven voor betreffende arts.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:26 schreef Samzz het volgende:
[..]
Pijnbestrijding. Het einde zo comfortabel mogelijk maken.
Jawel, passieve euthanasie.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Misschien hulp om voor elkaar te krijgen dat dat "niet ingrijpen" gebeurt/goedgekeurd wordt? Geen idee wat de Levenseindekliniek allemaal doet voor mensen die een beroep op hen doen.
Het is iig geen euthanasie dan (mits op goed onthouden). Maar artsen zweren wel een eed waar ze zich aan moeten houden en er is uiteraard wetgeving.
Ik ga de OP ff herlezen iig. En wat nadere info over de zaak zoeken (tenzij iemand me voor is net het antwoord). Stay tuned
Misschien moet er vanuit t OM dan ook onderzoek worden gedaan.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar niet ingrijpen is toch ook geen normale gang van zaken (hoewel geen euthanasie)? Ivm met de eed waar ik het over had? Dus welke behandelend arts van welke categorie dan ook moet van tevoren aftikjen dat niet ingrijpen in casu mag. Anders kan dat erg nare gevolgen hebven voor betreffende arts.
Verder mag een huisarts ook zeer zware pijnbestrijding voorschrijven en zelfs palliatieve sedatie toedienen.
Dat is jouw mening en dat magquote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:32 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Ja dat kun je vinden, ik vind dit niet. Ze was een kind. Ze had recht op meer hulp. Ik heb er totaal geen vrede mee dat (met name) minderjarigen zo worden opgegeven.
Het niet ingrijpen is een vorm van passieve euthanasie. Er wordt wel ingegrepen, door middel van pijnstilling. Maar er wordt niet ingegrepen om het leven te redden.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar niet ingrijpen is toch ook geen normale gang van zaken (hoewel geen euthanasie)? Ivm met de eed waar ik het over had? Dus welke behandelend arts van welke categorie dan ook moet van tevoren aftikjen dat niet ingrijpen in casu mag. Anders kan dat erg nare gevolgen hebven voor betreffende arts.
Verder mag een huisarts ook zeer zware pijnbestrijding voorschrijven en zelfs palliatieve sedatie toedienen.
Tnx! Maar schijnbaar 'mag' dat alleen van jou, de rest van de reageerders heeft meer de mening 'oh we moeten t allemaal respecteren en hou je bek nou maar'.quote:
Waarom? Passieve euthanasie is legaal in NL, er moet aan voorwaarden voldaan worden en dat was hier het geval.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:36 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Misschien moet er vanuit t OM dan ook onderzoek worden gedaan.
Het lijkt erop alsof dit niet zo was.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:38 schreef Samzz het volgende:
[..]
Waarom? Passieve euthanasie is legaal in NL, er moet aan voorwaarden voldaan worden en dat was hier het geval.
Waarom lijkt het erop dat dat hier niet het geval was?quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:39 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Het lijkt erop alsof dit niet zo was.
Waarom ben je tegen een onderzoek eigenlijk? Bang dat ze zich toch niet aan de regels hebben gehouden?
Ok, dan hopen we samen op een onderzoek!quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:41 schreef Samzz het volgende:
[..]
Waarom lijkt het erop dat dat hier niet het geval was?
Ik zeg nergens dat ik tegen onderzoek ben, waarom leg je me woorden in de mond?
Nou ja, ik heb eerder ook niet al te mals op je gereageerdquote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:38 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Tnx! Maar schijnbaar 'mag' dat alleen van jou, de rest van de reageerders heeft meer de mening 'oh we moeten t allemaal respecteren en hou je bek nou maar'.
Nou nee. Ik ben niet tegen onderzoek, ik denk alleen niet dat dat in dit geval nodig is.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:42 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Ok, dan hopen we samen op een onderzoek!
Ja en daar wringt voor mij de schoen, ze was minderjarig dus "wat zij al heel lang wilde" is voor mij problematisch. En voor vele mensen denk ik.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nou ja, ik heb eerder ook niet al te mals op je gereageerd![]()
Het belangrijkste is dat zij wilde wat ze zo graag al heel lang wilde. Wat wij allemaal vinden doet er eigenlijk niet zoveel toe.
En als ze zich niet aan regels hadden gehouden, was dit niet naar buiten gebracht in de media lijkt mij.
Maar mijns inziens (correct me if I'm wrong) kan de behandelend (huis)arts dat ook niet zo maar alleen beslissen zonder het risico te lopen strafrechtelijk vervolgd te worden en/of voor de Tuchtraad gesleept te worden.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:38 schreef Samzz het volgende:
[..]
Het niet ingrijpen is een vorm van passieve euthanasie. Er wordt wel ingegrepen, door middel van pijnstilling. Maar er wordt niet ingegrepen om het leven te redden.
Misschien omdat er aan dat traject weer andere voorwaarden verbonden zitten. Zoals het aan moeten gaan van minimaal één nieuw behandeltraject en/ of het proberen van nieuwe medicatie.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:35 schreef Samzz het volgende:
[..]
Omdat dat actieve euthanasie is, waarom dat geen optie was weet ik niet.
Een behandelend arts beslist dat dan ook niet alleen.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar mijns inziens (correct me if I'm wrong) kan de behandelend (huis)arts dat ook niet zo maar alleen beslissen zonder het risico te lopen strafrechtelijk vervolgd te worden en/of voor de Tuchtraad gesleept te worden.
Het gaat om niet meer behandelbare ziekten. Er wordt nergens gesproken over of de ziekte mentaal of geestelijk moet zijn, het gaat om de mogelijkheid tot genezing. Al was ze natuurlijk ook lichamelijk heel erg ziek.quote:Dat huisartsen die bevoegdheid hebben bij mensen die lichamelijk uitbehandeld zijn doordat ze bijv. kanker hebben die niet behandelbaar meer is (en dat te onderbouwen is met scans en labwaarden etc etc) is logisch(er). Maar dat is hier niet ad orde. Er is zware psychische problematiek en een urgente doodswens bij een minderjarige in casu. Dat is totaal andere materie.
Oprechte vraag: waarom zou je dat doen?quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
Maar het is iig duidelijk dat ik me eens moet gaan inlezen in pasdieve euthanadie. Em met name in oasdieve euthanasie bij minderjarigen.
Denk dat het al eens afgewezen zijn ook meespeelt.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:46 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Misschien omdat er aan dat traject weer andere voorwaarden verbonden zitten. Zoals het aan moeten gaan van minimaal één nieuw behandeltraject en/ of het proberen van nieuwe medicatie.
Daar kan een hele tijd overheen gaan, om het maar even heel plat te zeggen.
Ik weet niet of het zo is in dit geval maar ik kan me zo voorstellen dat het een rol heeft gespeeld.
Het is wel 'interessante' materie.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
Maar het is iig duidelijk dat ik me eens moet gaan inlezen in passieve euthanasie. Em met name in passieve euthanasie bij minderjarigen.![]()
Omdat ik wil weten wat de wet- en regelgeving (en de praktijk) in deze is zodat ik weet waar ik over praat in een topic als ditquote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Oprechte vraag: waarom zou je dat doen?
Op de website van de NVVE kun je er veel over lezen.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Omdat ik wil weten wat de wet- en regelgeving (en de praktijk) in deze is in deze zodat ik weet waar ik over praat in een topic als dit
Nee hoor. Niet perse. Ik snap jouw punt wel. En ben het er ook best mee eens.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:38 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Tnx! Maar schijnbaar 'mag' dat alleen van jou, de rest van de reageerders heeft meer de mening 'oh we moeten t allemaal respecteren en hou je bek nou maar'.
Thanks!quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:50 schreef Samzz het volgende:
[..]
Een behandelend arts beslist dat dan ook niet alleen.
[..]
Het gaat om niet meer behandelbare ziekten. Er wordt nergens gesproken over of de ziekte mentaal of geestelijk moet zijn, het gaat om de mogelijkheid tot genezing. Al was ze natuurlijk ook lichamelijk heel erg ziek.
Dank!quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:55 schreef Samzz het volgende:
[..]
Op de website van de NVVE kun je er veel over lezen.
Nogmaals, de website van het NVVE, daar vind je alles.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Thanks!
Voor al je antwoorden trouwens.
Ik ook. Geeft niks. Beter overduidelijk dan maarquote:
Heb even snel wat tabs geopend met zoektermen die jij suggereerde, iets om later even te bekijken, tnx.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:55 schreef ConqueringChaos het volgende:
[..]
Nee hoor. Niet perse. Ik snap jouw punt wel. En ben het er ook best mee eens.
Om 2 redenen.
1. Als ik op die leeftijd te horen had gekregen dat ik toch niet meer te redden was of geen hulp zou krijgen had ik ook de keuze gemaakt toch suicide te plegen. Nu heb ik dit niet gedaan in de hoop op een betere toekomst, ooit. Als ze mij toen vrij spel hadden gegeven had ik die ook aangepakt waarschijnlijk.
2. Het verhaal van Noa is in feite niks bijzonders. Ja het is voor ontzettend kut, en heel zwaar, en de 1 is de ander niet. Dus de een gaat reageerd anders dan de ander. Maar mijn ervaring door groepstherapie, en de groep van instagrammeisjes kennende zijn er heel, echt heel veel, meisjes en vrouwen zoals Noa. Kijk eens naar blogs van de DSMmeisjes. Boeken zoals 'het meisje met de schaar',' voor altijd lange mouwen' 'groter zal ik zijn' 'spiegelbeeld' 'dagen zonder honger', 'dagboek van een lachebekje verhalen uit de psychiatrie'. Allemaal dezelfde achtergrond verhalen, sommige schrijfsters leven nog sommigw niet.
Dat Noa niet de juiste hulp heeft gehad is wel duidelijk. Wil niet zeggen dat ze haar misschien niet te vroeg hebben opgegeven/losgelaten. Dat ben ik ergens namelijk wel met je eens.
Zoals ik het heb begrepen was er geen écht goede plek voor haar. De diverse opnames waren er blijkbaar vooral op gericht haar in leven te houden. Er was geen kliniek waar zij 'als geheel' behandeld (psychische en fysieke stoornissen) kon worden. Dus je kunt wel vinden dat ze recht had op betere hulp, maar ja, die was er niet. En dat is schandalig, helemaal in een land als het onze.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 19:32 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Ja dat kun je vinden, ik vind dit niet. Ze was een kind. Ze had recht op meer hulp. Ik heb er totaal geen vrede mee dat (met name) minderjarigen zo worden opgegeven.
Ik vind niet dat er iets mis mee is om je er eerst op te richten om een minderjarig meisje in leven te houden.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:06 schreef Moonah het volgende:
[..]
Zoals ik het heb begrepen was er geen écht goede plek voor haar. De diverse opnames waren er blijkbaar vooral op gericht haar in leven te houden. Er was geen kliniek waar zij 'als geheel' behandeld (psychische en fysieke stoornissen) kon worden. Dus je kunt wel vinden dat ze recht had op betere hulp, maar ja, die was er niet. En dat is schandalig, helemaal in een land als het onze.
Maar wat was voor haar dan een alternatief? Haar lijden was ondraaglijk geworden, ze had geen uitzicht meer op adequate hulp. Ook al heb je er geen vrede mee, ik kan me heel goed indenken dat ze de keuze heeft gemaakt die ze heeft gemaakt. Zij kon haar leven met alle lijden en pijn niet meer aan. Tragisch maar helaas.
Ik kan zo uit mn hoofd nog een hele reeks documentaires opnoemen over eetstoornissen en zelfbeschadiging of jongeren en euthanisie of zelfdoding. Maar met een beetje googlen vind je die ook wel.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:03 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Heb even snel wat tabs geopend met zoektermen die jij suggereerde, iets om later even te bekijken, tnx.
Ik meen te hebben gelezen dat ze alle beschikbare behandelingen geprobeerd heeft, toch?quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:09 schreef ConqueringChaos het volgende:
[..]
Ik kan zo uit mn hoofd nog een hele reeks documentaires opnoemen over eetstoornissen en zelfbeschadiging of jongeren en euthanisie of zelfdoding. Maar met een beetje googlen vind je die ook wel.
Maar geeft je ook wel een brede(re) kijk op het onderwerp. En dan is ook wel merkbaar dat wanneer te vroeg best moeilijke keuze is.
Maar wat mij betreft is het altijd te vroeg tenzij je alle behandelingen dke beschikbaar zijn landelijk hebt gehad..
In eerste instantie. Maar als er geen adequaat vervolg aan gegeven wordt/kan worden?quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:09 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Ik vind niet dat er iets mis mee is om je er eerst op te richten om een minderjarig meisje in leven te houden.
Ze werd steeds opgenomen omdat ze zelf keer op keer een poging deed.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:11 schreef Moonah het volgende:
[..]
In eerste instantie. Maar als er geen adequaat vervolg aan gegeven wordt/kan worden?
Koste wat kost? Jaar in jaar uit? Totdat zij volwassen zou zijn geworden? Zodat haar hersenen volgroeid zouden zijn en ze dan wel een weloverwogen besluit zou hebben kunnen nemen? Of zou er dan ineens betere hulp beschikbaar zijn?
Eens.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:13 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ze werd steeds opgenomen omdat ze zelf keer op keer een poging deed.
Uiteindelijk zou dat ook gewoon gelukt zijn. Ik vind dit dan eigenlijk een 'mooie' oplossing.
Gebaseerd op jouw persoonlijke negatieve ervaring?quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind trouwens psychologische hulp erg overrated. Ik denk dat je met sommige psychische problemen zonder die hulp beter af bent. Dan heb ik het uiteraard over milde problemen.
Er wordt heel vaak uit boekjes gewerkt en hoe ze het op school hebben geleerd i.p.v. naar de persoon zelf te kijken. En als de persoon er ook maar iets van af wijkt, dan snappen ze het vaak niet meer.
Nee, psychische hulp is absoluut niet zaligmakend.
Ook, maar ik hoor het vaker.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:15 schreef Moonah het volgende:
[..]
Gebaseerd op jouw persoonlijke negatieve ervaring?
Klopt, maar er zijn ook veel behandelingen die je pas kan doen vanaf ke 18e.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:11 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ik meen te hebben gelezen dat ze alle beschikbare behandelingen geprobeerd heeft, toch?
Daarnaast kampte ze wel met heel erg veel issues. PTSS, angststoornissen, anorexia, automutilatie, zware depressie.
Volgens mij is ze 20 keer opgenomen geweest?quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:20 schreef ConqueringChaos het volgende:
[..]
Klopt, maar er zijn ook veel behandelingen die je pas kan doen vanaf ke 18e.
Ik heb bijvoorbeeld op een afdeling opgenomen gezeten een jaar lang voor persoonlijkheidsstoornissen maar je moest daar eerst 18 voor zijn.
Ook zegt ze in het laatste post op IG dat ze nog in opname zou gaan. Of dat voor in leven houden of voor een behandeling was is mij niet duidelijk want ik volg veel mensen met deze achtergronden maar haar kende ik niet. Dus ik weet niet welke ze wel heeft gehad en welke en er nog beschikbaar waren (al dan niet vanaf haar 18e).
Wil nog steeds niet zeggen dat ik me niet kan inleven in haar wanhoop en pijn. En dat ik haar keuze snap. Maar ik kan haast niet geloven dat er voor een meisje van 17 met 3 opnames alles al uit de kast is getrokken. Ik denk dat er nog meer opties waren.
Die diagnoses zeggen mij niet veel. Vind dat ook niet bijzonder meer. Waarschijnlijk ook omdat ik veel psychiatrische clienten ken en er zelf 1 ben. En die diagnoses komen veel maar ook echt veel voor. En vaak ook samen. Maar snap wel dat het voor een 'normale' buitenstaande heftige diagnoses en symthomen zijn.
Eerder met meer D66 en GroenLinks: daar moet iedereen maar dood. Van voltooid leven tot late abortussen.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:13 schreef Vollenhoven het volgende:
Ik hoop dat de meeste users toch wel realiseren dat je met een VVD of FvD, veel meer van dit soort verhalen gaat krijgen.
Simpelweg gezegd is Noa gestorven omdat er geen geld was om haar te helpen. Dan ben je al de lul door een verkrachting en dan krijg je ook nog een dikke middelvinger van de overheid, tenslotte is VOL = VOL.
Sowieso tot ze volwassen was.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:11 schreef Moonah het volgende:
[..]
In eerste instantie. Maar als er geen adequaat vervolg aan gegeven wordt/kan worden?
Koste wat kost? Jaar in jaar uit? Totdat zij volwassen zou zijn geworden? Zodat haar hersenen volgroeid zouden zijn en ze dan wel een weloverwogen besluit zou hebben kunnen nemen? Of zou er dan ineens betere hulp beschikbaar zijn?
Idem met Jeugdzorg. Maar beide een totaal andere kwestie.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind trouwens psychologische hulp erg overrated. Ik denk dat je met sommige psychische problemen zonder die hulp beter af bent. Dan heb ik het uiteraard over milde problemen.
Er wordt heel vaak uit boekjes gewerkt en hoe ze het op school hebben geleerd i.p.v. naar de persoon zelf te kijken. En als de persoon er ook maar iets van af wijkt, dan snappen ze het vaak niet meer.
Nee, psychische hulp is absoluut niet zaligmakend.
Want? (Zie de rest van mijn vorige post....).quote:
Want: kinderen hebben zoveel wensen en wanen. Daar moet je niet elke keer aan toegeven. Ouders hebben een zorgplicht: je kind goed voeden en verzorgen. Daar is ook al niet aan voldaan.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:26 schreef Moonah het volgende:
[..]
Want? (Zie de rest van mijn vorige post....).
Vind dit nu niet een gevalletje 'elke keer toegeven aan'.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:28 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Want: kinderen hebben zoveel wensen en wanen. Daar moet je niet elke keer aan toegeven. Ouders hebben een zorgplicht: je kind goed voeden en verzorgen. Daar is ook al niet aan voldaan.
Wat?quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:23 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Eerder met meer D66 en GroenLinks: daar moet iedereen maar dood. Van voltooid leven tot late abortussen.
Dat betwijfel ik. Ze was zo jong.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:29 schreef Samzz het volgende:
[..]
Vind dit nu niet een gevalletje 'elke keer toegeven aan'.
Ik denk dat haar ouders alles voor haar hebben gedaan wat ze konden.
Idd kan het ook niet meer vindenquote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:21 schreef Samzz het volgende:
[..]
Volgens mij is ze 20 keer opgenomen geweest?
Edit, nvm, ik kan t nergens meer vinden. Zal t er zelf van gemaakt hebben of zo.
Anywho, zij zag het niet meer zitten. Moet je dan nog door willen gaan?
En toch al erg volwassen in haar hoofd. Van wat ik zo van haar mee krijg.quote:
Niet letterlijk he? Maar de voorstellen die met de dood te maken hebben, of de wetten in het verleden, komen vooral van 'progressieve' partijen zoals D66 en Groenlinks. En niet van FvD en VVD. Dus als er meer doden komen in Nederland, dan denk ik eerder dat het aan D66 ligt en niet aan VVD/FvD.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:32 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Dat doe ik en "iedereen moet dood" wordt daar niet gezegd.
Niet echt, eerder erg onvolwassen: iemand die dingen niet in perspectief kan zien, die niet op de lange termijn kan denken. Typisch pubergedrag dus.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:33 schreef Samzz het volgende:
[..]
En toch al erg volwassen in haar hoofd. Van wat ik zo van haar mee krijg.
Mooi getrollt, maar tis nu wel klaar he?quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:35 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Niet echt, eerder erg onvolwassen: iemand die dingen niet in perspectief kan zien, die niet op de lange termijn kan denken. Typisch pubergedrag dus.
Dat is een persoonlijk iets. Ik denk dat het veel zegt dat ze al zo vaak opgenomen is om tegen zichzelf in bescherming genomen te worden. Dat ze zelf actief om euthanasie heeft gevraagd.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:31 schreef ConqueringChaos het volgende:
[..]
Idd kan het ook niet meer vinden
Nee als zij niet wil moet ze niet. Sterker nog mijn ervaring zegt ook: als zij echt niet wil is de kans vrij klein dat behandeling aanslaat.
Maar blijf het een lastige kwestie vinden. Ik ben nu 30 en als ik suicidiaal wordt zegt mijn zieke kant ook dat het leven ondraaglijk kut is en ik dood wil. Maar in hoeverre ben ik dan niet te ziek en moet ik tegen mezelf in bescherming geholpen worden. En wanneer is de grens 'het is goed zo' bereikt ?
Dat is misschien ook het deel van het probleem. Ze komt op mij over als een heel pienter meisje. Misschien dat ze daardoor te diep over dingen door aan het denken was. Kan ook net zo goed niet zo zijn hoor, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat mensen met een hoger IQ meer en vaker psychische problemen hebben dan mensen met een laag IQ.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:33 schreef Samzz het volgende:
[..]
En toch al erg volwassen in haar hoofd. Van wat ik zo van haar mee krijg.
Alsof ze een verwend kind was...quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:28 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Want: kinderen hebben zoveel wensen en wanen. Daar moet je niet elke keer aan toegeven. Ouders hebben een zorgplicht: je kind goed voeden en verzorgen. Daar is ook al niet aan voldaan.
Sorry, zo zie ik dat nietquote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:35 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Niet echt, eerder erg onvolwassen: iemand die dingen niet in perspectief kan zien, die niet op de lange termijn kan denken. Typisch pubergedrag dus.
Aha, iedereen die niet staat te juichen bij een minderjarig meisje die dood is is een 'troll'.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:36 schreef roos94 het volgende:
[..]
Mooi getrollt, maar tis nu wel klaar he?
Dat zou heel goed kunnen.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat is misschien ook het deel van het probleem. Ze komt op mij over als een heel pienter meisje. Misschien dat ze daardoor te diep over dingen door aan het denken was. Kan ook net zo goed niet zo zijn hoor, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat mensen met een hoger IQ meer en vaker psychische problemen hebben dan mensen met een laag IQ.
Veel therapieën die kun je pas volgen wanneer je 18 bent. Je kunt pas rationeler over iets nadenken wanneer je hersenen zijn ontwikkelt. Kinderen in de puberteit hebben enorme hormonen die rondzingen ook in je hoofd die je beoordelingsvermogen kunnen beïnvloeden.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:38 schreef Moonah het volgende:
[..]
Alsof ze een verwend kind was...![]()
![]()
Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag. Wat maakt dat ze eerst nog volwassen had moeten worden volgens jou? Wat had dat opgeleverd? Was haar lijden dan minder geworden, alles een beetje gerelativeerd? Was er dan wél een adequate behandeling geweest?
En als er wel plek is, dan moeten we alsnog accepteren dat er mensen tussen zitten die gewoon ongeneeslijk ziek zijn en ondraaglijk lijden. Precies waar de euthanasiewet voor bedoeld is.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:40 schreef Samzz het volgende:
[..]
Dat zou heel goed kunnen.
Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat het grootste probleem bij de GGZ ligt. Er is blijkbaar geen plek voor kinderen/jeugd met dergelijke zware problemen.
Mee eensquote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:42 schreef DrMarten het volgende:
[..]
En als er wel plek is, dan moeten we alsnog accepteren dat er mensen tussen zitten die gewoon ongeneeslijk ziek zijn en ondraaglijk lijden. Precies waar de euthanasiewet voor bedoeld is.
Ze heeft inderdaad 20 opnames gehad.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:21 schreef Samzz het volgende:
[..]
Volgens mij is ze 20 keer opgenomen geweest?
Edit, nvm, ik kan t nergens meer vinden. Zal t er zelf van gemaakt hebben of zo.
Anywho, zij zag het niet meer zitten. Moet je dan nog door willen gaan?
Nee, ze heeft echt 20 opnames gehad. Dat staat in het artikel over haar dat ik eerder in dit topic postte. Ze kreeg op 't einde ook electroconvulsietherapie, iets waarvan ik vermoed dat het niet lichtvoetig wordt toegepast bij minderjarige patiënten.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:31 schreef ConqueringChaos het volgende:
[..]
Idd kan het ook niet meer vinden
Nee als zij niet wil moet ze niet. Sterker nog mijn ervaring zegt ook: als zij echt niet wil is de kans vrij klein dat behandeling aanslaat.
Maar blijf het een lastige kwestie vinden. Ik ben nu 30 en als ik suicidiaal wordt zegt mijn zieke kant ook dat het leven ondraaglijk kut is en ik dood wil. Maar in hoeverre ben ik dan niet te ziek en moet ik tegen mezelf in bescherming geholpen worden. En wanneer is de grens 'het is goed zo' bereikt ?
quote:Ze kampt al jaren met grote psychische problemen. ,,Ik ben uitbehandeld. Ik ben er klaar mee'', zegt ze, na twintig opnames.
Verklaar.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:23 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Eerder met meer D66 en GroenLinks: daar moet iedereen maar dood. Van voltooid leven tot late abortussen.
Aaah dus toch goed gelezen. Bedankt voor het ophelderenquote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:48 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ze heeft inderdaad 20 opnames gehad.
[..]
Nee, ze heeft echt 20 opnames gehad. Dat staat in het artikel over haar dat ik eerder in dit topic postte. Ze kreeg op 't einde ook electroconvulsietherapie, iets waarvan ik vermoed dat het niet lichtvoetig wordt toegepast bij minderjarige patiënten.
edit; erbij gezocht. Hier.
[..]
Watquote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:56 schreef Atak het volgende:
En ze was natuurlijk vegan. Er moet echt onderzoek komen naar de effecten van deze cult. Echt jammer dit.
The fuckquote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:56 schreef Atak het volgende:
En ze was natuurlijk vegan. Er moet echt onderzoek komen naar de effecten van deze cult. Echt jammer dit.
Dat dus. Waarom willen we mensen die graag dood willen per se in leven houden? Wij hoeven hun lijden niet te dragen, we denken hooguit aan ons eigen lijden, de rouw, als zij dood zijn. Vroeger hadden ze nog enig nut, konden ze zich vrijwillig opgeven voor gevaarlijke beroepen als frontliniesoldaat. Tegenwoordig is echt alles dichtgetimmerd met veiligheidsmaatregelen en moet je nare manieren bedenken als je dood wilt en euthanasie niet mag/kan.quote:
Tokkies gonna tokkie.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 21:15 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik lees nu de reacties van lezers die haar verhaal krijgt op de site van The Sun. Och och, ik hoop dat die ouders ze nooit zullen lezen. Of dit nu een goede graadmeter is, weet ik niet, maar het Engelse volk komt vrij empathieloos (is dit een woord?) over.
Ja, en als je het er niet mee eens bent dan ben je volgens Fok een 'tokkie'.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 21:43 schreef Harvest89 het volgende:
In dat artikel in the Sun staat dat ze door euthanasie om het leven is gebracht?
Ik mag toch hopen dat dat niet waar is.
Gelukkig weten jullie het beter dan alle psychiaters en behandelaars bij elkaarquote:Op dinsdag 4 juni 2019 21:44 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Ja, en als je het er niet mee eens bent dan ben je volgens Fok een 'tokkie'.
Passieve euthanasie.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 21:43 schreef Harvest89 het volgende:
In dat artikel in the Sun staat dat ze door euthanasie om het leven is gebracht?
Echt he.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 21:44 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Ja, en als je het er niet mee eens bent dan ben je volgens Fok een 'tokkie'.
Nee, maar dat kun je ze ook niet kwalijk nemen toch? Dit is een complexe situatie die verschillende meningen uitlokt. Zaak is om die meningen op een respectvolle manier over te brengen. Dus niet zoals bij de sun dat het allemaal disgusting is.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 21:59 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Echt he.
Wat een idiote en nare reacties hier.
Mensen weten blijkbaar niet wat een depressie is.
Obvious troll is obviousquote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:56 schreef Atak het volgende:
Weet ik niet zeker.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 22:01 schreef Sunshine1982 het volgende:
Nee, maar dat kun je ze ook niet kwalijk nemen toch?
Gisteren hadden vegans hier in het centrum van den Haag een heel stuk van het trottoir beklad met allemaal vegan slogans. Eentje die me is bijgebleven was zoiets als, "niet jouw borst. Niet jouw melk. Dairy is verkrachting"quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:56 schreef Atak het volgende:
En ze was natuurlijk vegan. Er moet echt onderzoek komen naar de effecten van deze cult.
Wa is da?quote:
Daar heb je zeker een punt. Alleen denken mensen dat een depressie een ver van hun bedshow is, maar uiteindelijk kan het iedereen overkomen.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 22:05 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Weet ik niet zeker.
Het aantal mensen met psychische klachten blijft stijgen, dus een beetje meer inlezen zou geen kwaad kunnen.
In dat stuk van het Ad wordt het ook niet aangegeven wat de exacte toedracht was, Noa is overleden. Dat kan van alles zijn.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 21:43 schreef Harvest89 het volgende:
Nou, ze is gesopt met eten en drinken rn daar zullen ze haat wel bij ondersteund hebben dmv palliatieve zorg en/of stervensbegeleiding.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 22:09 schreef Slayage het volgende:
[..]
In dat stuk van het Ad wordt het ook niet aangegeven wat de exacte toedracht was, Noa is overleden. Dat kan van alles zijn.
Dat is geen officiële term en kan verwarring geven, je vraag is helemaal niet gek.quote:
Het is niet zo zeer de vraag, maar de PI bij alle opmerkingen 🤔.quote:Op woensdag 5 juni 2019 07:38 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dat is geen officiële term en kan verwarring geven, je vraag is helemaal niet gek.
Soms noemen mensen het zo als ze stoppen met eten en drinken, soms denken ze daaraan bij palliatieve sedatie (bewustzijnsverlaging door medicatie). Ook zou je kunnen stoppen met levensreddende medicatie.
Maar dat is dus géén ‘soort van euthanasie’ waarbij er bewust op verzoek van de patient dodelijke middelen worden toegediend.
Ik hoop dat ze die wet ooit wel gaan versoepelen voor zaken als deze. Dat meisje heeft zoveel moeten meemaken en uiteindelijk is ze overleden aan ondervoeding of uitdroging. Had dat meisje direct wat gegeven. Had ze imo een waardiger overlijden gehad.quote:Op woensdag 5 juni 2019 07:23 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Nou, ze is gesopt met eten en drinken rn daar zullen ze haat wel bij ondersteund hebben dmv palliatieve zorg en/of stervensbegeleiding.
Je kan wel klachten verlichten om het uitdrogen draaglijker te maken. Dat is makkelijker bij ouderen want die ervaren minder dorst.quote:Op woensdag 5 juni 2019 07:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze die wet ooit wel gaan versoepelen voor zaken als deze. Dat meisje heeft zoveel moeten meemaken en uiteindelijk is ze overleden aan ondervoeding of uitdroging. Had dat meisje direct wat gegeven. Had ze imo een waardiger overlijden gehad.
Misschien klinkt overleden aanverhongering of uitdroging gewoon cru en mensonwaardig. Fijn dat dat in de praktijk toch net wat anders gaat in deze gevallen. Het lijkt me wel verschrikkelijk als ouder zijnde om dit te zien. Zij maken dit hele proces vol mee.quote:Op woensdag 5 juni 2019 08:34 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Je kan wel klachten verlichten om het uitdrogen draaglijker te maken. Dat is makkelijker bij ouderen want die ervaren minder dorst.
Een goede dood is met begeleiding ook mogelijk met deze methode.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |