abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 31 mei 2019 @ 16:26:53 #1
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187185105
Alleenstaanden of koppels met een Molukse achtergrond worden niet langer afgewezen voor een gezinswoning in de Molukse wijk in Maastricht. Zo moet een stuk 'cultureel erfgoed' behouden blijven.
Dat hebben sociale huisvester Woonpunt en de Vertegenwoordigers Molukse Gemeenschap Maastricht (VMGM) maandagavond bekendgemaakt.

Draagvlak
VMGM is een groep jongere Molukse wijkbewoners die zich kortgeleden heeft verenigd. Zij hebben de afgelopen weken handtekeningen opgehaald in de wijk, om er zeker van te zijn dat zij ook draagvlak in de buurt hebben. Daarna hebben zij afspraken gemaakt met Woonpunt over de manier waarop leeggekomen woningen worden toegewezen.

Beklad
Het contact tussen Woonpunt en de buurt bereikte begin april een dieptepunt. Een woning werd beklad en vernield door buurtbewoners toen bleek dat Woonpunt het zonder overleg wilde toewijzen aan een niet-Moluks gezin.

Lees ook: Beklad huis Molukse wijk nog steeds onbewoond

Beschermen
VMGM-woordvoerder Djehoshua Sahetapy: "Waar we tegenover elkaar begonnen, hebben we sinds het eerste gesprek de handen ineen geslagen. Voor ons is het simpel: de Molukse wijken zijn een stukje cultureel erfgoed, opgebouwd door onze eerste generatie. Wij zijn het aan hen verplicht om deze te behouden en te beschermen."

'Beloftes uit het verleden'
"Door de commotie die ontstond, hebben we ons gerealiseerd hoe groot de afstand tussen ons en de buurt was geworden", zegt Marie-Thérèse Dubbeldam van Woonpunt. Volgens de bestuurder heeft Woonpunt nu meer begrip hoe de wijk wordt beleefd. "Dit gaat om meer dan een woning. Dit gaat om beloftes uit het verleden."

Gezinswoningen
"De Molukse wijk bestaat grotendeels uit grote gezinswoningen", aldus Dubbeldam. "Daar is ooit voor gekozen om grote gezinnen te kunnen huisvesten. Maar tijden veranderen en de nieuwe generatie Molukkers kan daar niet de dupe van worden." De afspraak is nu dat Molukse alleenstaanden of koppels niet worden afgewezen, maar dat Molukse gezinnen met kinderen wel voorrang krijgen.

Rumah Tua
Een andere nieuwe afspraak betreft het 'Rumah Tua-principe'. Hierbij kunnen huurwoningen onder voorwaarden worden doorgegeven van generatie op generatie. Woonpunt en de VMGM gaan samen bekijken of dit wenselijk is in de Molukse buurt. Verder is afgesproken dat als er, ondanks de versoepelde criteria, geen geschikte kandidaat wordt gevonden uit de Molukse gemeenschap, Woonpunt eerst met de VMGM gaat overleggen voordat de woning wordt aangeboden aan niet-Molukkers.
De VMGM en Woonpunt gaan elk kwartaal met elkaar om tafel om de werkwijze te evalueren en lopende zaken in de wijk te bespreken.

Bron: https://www.1limburg.nl/w(...)r-toewijzen-woningen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_187185518
Ik vind dit wel prima eigenlijk. Wie heeft hier nou "last" van behalve de zus van juffrouw J.? Gaat nergens over. Historisch gezien hebben zij daar gewoon recht op. Gaat over iets van 45 woonblokjes in Nederland. Wie boeit dat nou als ze daar kunnen blijven wonen?

De reacties in de vorige delen waren nogal over the top vond ik. De user "Ocenanier" die het principe verdedigde bleef goed overeind vond ik met zijn +- 500 van de 600 berichten. :)

Dat wij elkaar blijkbaar de tent moeten uitvechten voor een dak boven het hoofd is weer een heel ander verhaal.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator vrijdag 31 mei 2019 @ 16:56:37 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187185596
nou het is geen recht ofzo, het is een privilege
  vrijdag 31 mei 2019 @ 16:57:13 #4
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_187185607
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 16:52 schreef Bart2002 het volgende:
De reacties in de vorige delen waren nogal over the top vond ik. De user "Ocenanier" die het principe verdedigde bleef goed overeind vond ik met zijn +- 500 van de 600 berichten. :)
Alsof iedereen nog zin had om te reageren... :')
pi_187185627
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 16:56 schreef sp3c het volgende:
Een historisch privilege dan. Ook goed. Wat boeit dat.
pi_187185631
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 16:56 schreef sp3c het volgende:
Mee eens, een privilege heet dat.
pi_187185661
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 16:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Alsof iedereen nog zin had om te reageren... :')
Ja, dat zeker. Maar wat ik zag is dat er geen enkel begrip was voor zijn standpunten. Wat mij verbaasde want zo gek is dat niet m.i.
pi_187185665
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 16:52 schreef Bart2002 het volgende:
Kop in het zand steken, alle goede argumenten negeren, zelf vasthouden aan kul argumenten die keer op keer door een hoop users ontkracht worden en tot slot vernieling goedpraten.

Juist :')
pi_187185690
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 17:00 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Kop in het zand steken, alle goede argumenten negeren, zelf vasthouden aan kul argumenten die keer op keer door een hoop users ontkracht worden en tot slot vernieling goedpraten.

Juist :')
Nou, lees het nog maar eens door. Zo zag een buitenstaander als ik dat niet hoor. Vooringenomenheid, dat komt eerder bij me op. Vastgeroeste mening en zienswijzen waar de "tegenstander" geen centimeter ruimte krijgt. Het is een hobby, dat snap ik ook wel. :)
  Moderator vrijdag 31 mei 2019 @ 17:20:11 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187186035
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 16:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Een historisch privilege dan. Ook goed. Wat boeit dat.
lijkt mij een belangrijke nuance
pi_187186222
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 15:49 schreef sp3c het volgende:
kun je beter aan 'sommige mensen' vragen want je zit nu al twee volle topics vervelend tegen me te doen zonder reden, mijn berichten niet te lezen, mij woorden in de mond te leggen, zielige persoonlijke aanvalletjes te maken en al dat soort dingen en dan heb ik niet heel erg veel behoefte om voor jou de schoolmeester uit te gaan hangen richting andere mensen over termen die jij niet lijkt te begrijpen

met alle respect natuurlijk
Ja maar je vind bepaalde walgelijke dingen normaal en bent van mening dat Molukkers niks verschrikkelijks is aangedaan door de staat, dan moet je ertegen kunnen als mensen zoals ik met feitelijke tegenargumenten komen, die niet altijd even leuk zijn om te horen. Je krijgt gewoon de wind van voren, ken hard aankomen, maar ken je verwachten.

Je hoeft niet voor die anderen de schooljongen uit te hangen. Je hebt het grootste gedeelde van de posters in dit topic al de mond gesnoerd met het feit dat je de Molukse voorrangsregelingen geen racisme vind.

Met alle respect

He Jigzoz #233
West-Melanesia
pi_187186600
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 17:02 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou, lees het nog maar eens door. Zo zag een buitenstaander als ik dat niet hoor. Vooringenomenheid, dat komt eerder bij me op. Vastgeroeste mening en zienswijzen waar de "tegenstander" geen centimeter ruimte krijgt. Het is een hobby, dat snap ik ook wel. :)
Nou bedankt voor de complimenten. Dat vind ik dan weer leuk. Kan ik wel aardig gebruiken na alle heftige, ook persoonlijke aanvallen die ik heb moeten incasseren evenals beledigingen en generalisaties van een compleet volk. :P
West-Melanesia
  Moderator vrijdag 31 mei 2019 @ 17:57:45 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187186621
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 17:30 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ja maar je vind bepaalde walgelijke dingen normaal en bent van mening dat Molukkers niks verschrikkelijks is aangedaan door de staat, dan moet je ertegen kunnen als mensen zoals ik met feitelijke tegenargumenten komen, die niet altijd even leuk zijn om te horen. Je krijgt gewoon de wind van voren, ken hard aankomen, maar ken je verwachten.

Je hoeft niet voor die anderen de schooljongen uit te hangen. Je hebt het grootste gedeelde van de posters in dit topic al de mond gesnoerd met het feit dat je de Molukse voorrangsregelingen geen racisme vind.

Met alle respect

He Jigzoz #233
probeer het eens met tegenargumenten dan reageer ik een stuk vriendelijker dan met die constante stroom jijbakken die je afvuurt :Y

ik krijg niet de indruk dat je daartoe in staat bent, te persoonlijk ofzo, dat begrijp ik best maar dat maakt een fatsoenlijke discussie met je onmogelijk
pi_187186678
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 17:30 schreef Oceanier het volgende:
Je hebt het grootste gedeelde van de posters in dit topic al de mond gesnoerd met het feit dat je de Molukse voorrangsregelingen geen racisme vind.

Met alle respect

He Jigzoz #233
Ja, hoi. Het wel degelijk racistisch. Zuiver racistisch zelfs.

Maar hé, inmiddels is het meer dan duidelijk dat je daar geen enkel probleem mee hebt en wat mij betreft gaat de vrijheid van meningsuiting heel erg ver, dus ga gerust verder met je pleidooien voor apartheid.
pi_187186735
Maar als we toch eens een beetje gaan zoeken naar mogelijke oplossingen voor dit racismeprobleem, dan is spiegelen misschien een goed idee. Ligt even een tijdje moeilijk, maar als het tot een oplossing leidt...

Geen niet-Molukkers in die wijken, dan geen Molukkers in de rest van Nederland. Gewoon even meegaan in die segregatiewensen van die racisten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2019 18:04:56 ]
  vrijdag 31 mei 2019 @ 18:06:54 #16
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_187186790
En dan ook woningen bekladden en ruiten ingooien van Molukkers die durven in een geen-Molukkerswijk te wonen. Oog om oog hè.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_187186804
Kijk, zo komen we ergens ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2019 18:08:20 ]
pi_187186831
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 17:57 schreef sp3c het volgende:

[..]

probeer het eens met tegenargumenten dan reageer ik een stuk vriendelijker dan met die constante stroom jijbakken die je afvuurt :Y

ik krijg niet de indruk dat je daartoe in staat bent, te persoonlijk ofzo, dat begrijp ik best maar dat maakt een fatsoenlijke discussie met je onmogelijk
Nee, ik heb op elke normale reactie, waarbij gebruik wordt gemaakte van argumenten, normaal terug gereageerd met tegenargumenten.

Ik heb wel op onzinnige reacties, op een onzinnige manier teruggereageerd.

Je hoeft alleen maar terug te kijken naar een aantal onzinnige reacties op de 1e paar pagina's nadat ik dit topic heb geopend. Dat was nog voordat ik uberhaupt reageerde. Op die onzinnige reacties reageer je niet. Sterker nog, je doet later gezellig mee met kinderachtige treingrappies

Maar dan moet je niet janken als de bal wordt teruggekaatst.
West-Melanesia
pi_187186864
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 18:06 schreef Perrin het volgende:
En dan ook woningen bekladden en ruiten ingooien van Molukkers die durven in een geen-Molukkerswijk te wonen. Oog om oog hè.
Gefeliciteerd, u heeft een prijs gewonnen voor de 600ste, gespierde taal, wilt-wel-maar-durft-niet, online-internetheld reactie van de afgelopen 17 jaar sinds het eerste incident met de Molukse voorrangregeling in de Molukse wijk van Moordrecht in 2002.
West-Melanesia
pi_187186879
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 18:06 schreef Perrin het volgende:
Hm. Ik krijg er nu wel een beetje WO2-associaties bij, maar waarschijnlijk heeft de oceanier nog steeds niet door wat er zo verschrikkelijk verkeerd is aan dat soort praktijken.

edit: en inderdaad.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2019 18:15:19 ]
pi_187186890
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 18:14 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

maar waarschijnlijk heeft de oceanier nog steeds niet door wat zo verschrikkelijk verkeerd is aan dat soort praktijken.
Goh, hij ziet terroristen ook als slachtoffers. Verwacht je iets anders dan?

quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:48 schreef Oceanier het volgende:

Ik zie de kapers eerder als Molukse jongeren die slachtoffer zijn geworden van de gewetenloze Nederlandse regering.
pi_187186912
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 18:14 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hm. Ik krijg er nu wel een beetje WO2-associaties bij, maar waarschijnlijk heeft de oceanier nog steeds niet door wat er zo verschrikkelijk verkeerd is aan dat soort praktijken.

edit: en inderdaad.
Je mag het gerust aan me vragen hoor, als je ook op de foto met koningin Maxima wilt in de Molukse wijk van Alphen a/d Rhijn?
West-Melanesia
pi_187186915
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 18:15 schreef Lola69 het volgende:

[..]

[..]

Holy crap... Deze gast...
pi_187186916
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 18:15 schreef Lola69 het volgende:

[..]

[..]

Dat klopt helemaal. Inmiddels al 10 uurtjes aan het rondstruinen in mijn postgeschiedenis :) Waar heb ik dat toch aan te danken lieve vrouw?
West-Melanesia
pi_187186924
Oplossing:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')