abonnement Unibet Coolblue
pi_187011315
quote:
2s.gif Op maandag 20 mei 2019 21:31 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dit is inderdaad een vwjw die niet anoniem is O+

Mijn excusses dat de beantwoorder niet de TS is dat kan lastig zijn voor mensen die de posts van de TS een kleurtje meegeven. Maar dit was het meest praktisch nu.
Klopt als een (post)bus.
pi_187011346
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 22:29 schreef isax het volgende:
Ben je bang om neer gestoken te worden?
Nee, ik ben niet bang om neergestoken te worden.
pi_187011818
Zijn er eigenschappen van de mensen die jij behandelt die je bij sommige users hier heel veel ziet terugkomen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2019 21:12:49 ]
  dinsdag 21 mei 2019 @ 21:27:55 #54
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_187012188
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 20:30 schreef Bracha020 het volgende:
Jaarlijks keren er meer dan 50.000 tbs’ers of ex-tbs’ers terug in onze maatschappij (dat is een voetbalstadion vol).
Tbs loont dus.

Zo’n tweehonderd keer per jaar wordt er in Nederland door een rechter een tbs-vonnis uitgesproken wat betekent dat er op dit moment weer zo’n tweehonderd mensen vrij rondlopen, gewoon tussen jou en mij die binnenkort het misdrijf zullen gaan plegen waarvoor ze de tbs straks opgelegd zullen krijgen.
Dus als ik het goed begrijp, stromen er 200 mensen per jaar in en 50000 per jaar uit.

Waar komen die 49800 mensen dan vandaan, of wat doen jullie met die 200 patienten zodat het er 50000 worden }:|
  dinsdag 21 mei 2019 @ 21:43:03 #55
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_187012555
Op wat voor manier verhoudt je je nou met die patienten? Je gaat er dagelijks mee om, hebt er contact mee, hebt gesprekken die neem ik aan best wel persoonlijk kunnen zijn. Als die patienten verder weinig contacten om zich heen hebben en vaak binnen zitten kan ik me goed voorstellen dat ze zich aan je gaan hechten als het contact prettig is. Maar hoe is dat nou andersom?

Immers ga jij toch ook maanden of waarschijnlijk zelfs jaren met zo iemand om. Ga jij je dan ook op een bepaalde manier hechten aan zo iemand net als je dat met collega's hebt of gek gezegd zoals met dieren die je verzorgd (niet als vergelijking bedoeld hoor, maar vooral als begrijpelijk voorbeeld) Doordat je lang en intensief met mensen omgaat kun je zo'n band die je opbouwt volgens mij niet vermijden lijkt mij. Of is het zo dat je zeg maar professioneel afstand houdt en tegelijkertijd een soort menselijk betrokken houding aanneemt om het contact zo veel mogelijk natuurlijk te doen voorkomen?
pi_187012644
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 20:30 schreef Bracha020 het volgende:

[..]

Eigenlijk verbaast het me dat juist jij als hulpverlener deze vraag stelt.
Misschien weet je dat medewerkers van een FPC of FPA voor enorme dilemma’s komen te staan en vaak moeten ‘kiezen tussen twee kwaden’.
Maar niemand loopt de deur uit voordat echt iedereen het erover eens is dat dit ook daadwerkelijk kan en het recidiverisico dus minimaal is.
Bij dergelijke besluiten zijn hele teams betrokken en niet alleen mensen binnen de forensische zorg.
Uiteindelijk besluit de rechter wat er gaat gebeuren, en hierbij hoeft hij het advies uit een rapportage ook niet te volgen.

Het is onmogelijk om in het algemeen te gaan zeggen wanneer iemand klaar is voor een terugkeer in de maatschappij.
Dit heeft te maken met tientallen kleine en zeer belangrijke details, verschilt enorm per situatie.
Resultaten van allerlei verschillende onderzoeken, testen, therapieën, observaties en gesprekken spelen hierbij een grote rol.
Als hulpverlener ben je misschien ook op de hoogte van de risicotaxatie-instrumenten die we gebruiken.

Je zin ‘Geregeld komt het voor dat de desbetreffende persoon binnen een x aantal jaar de fout in gaat’ vind ik zeer interessant.
Het Nederlandse tbs-systeem geldt ondanks alle negativiteit die de media ons soms wil doen geloven namelijk als één van de meest succesvolle ter wereld.
Ik weet niet met wat voor situaties jij te maken krijgt maar ernstige delicten zijn nog steeds incidenten.
Helaas wel incidenten die vaak mensenlevens kosten, de impact is daarom enorm.
Het veroorzaakt angst en paniek bij de bevolking, roept allerlei emoties op.

Jaarlijks keren er meer dan 50.000 tbs’ers of ex-tbs’ers terug in onze maatschappij (dat is een voetbalstadion vol).
Van al die mensen raken er gemiddeld één a twee per jaar betrokken bij een ernstig incident.
Jij als hulpverlener zou eigenlijk ook moeten weten dat het herhalingsgevaar bij mensen die uit een gevangenis komen en dus geen enkele verpleging of behandeling hebben gehad vele malen groter is, we zien daar veel vaker een terugval.
Tbs loont dus.

Ik heb het al vaker gezegd maar Nederland is sowieso best een gevaarlijk land om in te leven.
Overal om ons heen loert gevaar, het is helemaal niet gelijk onveiliger als er een tbs’er of ex-tbs’er terugkeert.

Per jaar komen er zo’n kleine duizend mensen om in het verkeer.
Er zijn momenteel sterke vermoedens en aanwijzingen dat in Nederlandse ziekenhuizen jaarlijks zo’n 4000 tot 6000 mensen overlijden enkel door behandelfouten en miscommunicatie.
Overal is risico.

Zo’n tweehonderd keer per jaar wordt er in Nederland door een rechter een tbs-vonnis uitgesproken wat betekent dat er op dit moment weer zo’n tweehonderd mensen vrij rondlopen, gewoon tussen jou en mij die binnenkort het misdrijf zullen gaan plegen waarvoor ze de tbs straks opgelegd zullen krijgen.
En zo kan ik nog wel een paar voorbeelden noemen waar je niemand over hoort, gevaar is gewoon overal om ons heen.

Ik praat helemaal niets goed, absoluut niet.
Maar je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken, je weet nooit zeker wat er met iemand gaat gebeuren.
Sommige mensen zijn onbehandelbaar of vallen na een perfect traject + eindrapportage keihard terug.
Soms weet iemand de boel te misleiden of doet iets wat niemand had verwacht, hij zelf vaak ook niet.

Mensen blijven mensen, zeer kwetsbare wezens.
Helaas is dat de harde realiteit.
Ondanks dat wij beide werken in "dezelfde wereld" hebben wij, zoals ik lees uit jouw post, andere belangen.

De mensen waarmee ik werk zijn onderdeel van de maatschappij of zitten in een traject om dat weer te worden, mijn taak is om deze personen te helpen weer volwaardig burger te worden.
Daarnaast heb ik de taak om te signaleren en heb ik een verantwoording naar de stad/wijk/buurt waarin deze woont.

Je stelt dat het tbs systeem 1 van de meest succesvolle systemen ter wereld is,dat klopt helemaal.Aan statistieken heb ik echter weinig....
Er zijn mensen geweest die naar mijn mening, onbehandelbaar zijn, roofdieren of hoe je het ook wil noemen. De reclassering is een lachertje en ik als hulpverlener vind het verschrikkelijk dat ik bij wijze van spreke moet afwachten totdat diegene de fout in gaat zodat hij/zij het systeem weer in gaan.
Jij noemt het "incidenten". Feitelijk juist maar waar je in jouw post aan voorbij gaat is dat die incidenten hele nare gevolgen hebben. Het kan aan je schrijfwijze liggen maar ik vind dat je dit behoorlijk bagatelliseert.

Ik maak fouten, jij maakt fouten, daar zijn wij mensen voor. Maar als iemand die op de straat werkt zijn dit voorbeelden die mij frustreren en ik denk echt dat er een hoop verbetering nodig is.
  dinsdag 21 mei 2019 @ 22:22:54 #57
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_187013523
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 21:46 schreef Brybry het volgende:

Ondanks dat wij beide werken in "dezelfde wereld" hebben wij, zoals ik lees uit jouw post, andere belangen.

De mensen waarmee ik werk zijn onderdeel van de maatschappij of zitten in een traject om dat weer te worden, mijn taak is om deze personen te helpen weer volwaardig burger te worden.
Daarnaast heb ik de taak om te signaleren en heb ik een verantwoording naar de stad/wijk/buurt waarin deze woont.

Je stelt dat het tbs systeem 1 van de meest succesvolle systemen ter wereld is,dat klopt helemaal.Aan statistieken heb ik echter weinig....
Er zijn mensen geweest die naar mijn mening, onbehandelbaar zijn, roofdieren of hoe je het ook wil noemen. De reclassering is een lachertje en ik als hulpverlener vind het verschrikkelijk dat ik bij wijze van spreke moet afwachten totdat diegene de fout in gaat zodat hij/zij het systeem weer in gaan.
Jij noemt het "incidenten". Feitelijk juist maar waar je in jouw post aan voorbij gaat is dat die incidenten hele nare gevolgen hebben. Het kan aan je schrijfwijze liggen maar ik vind dat je dit behoorlijk bagatelliseert.

Ik maak fouten, jij maakt fouten, daar zijn wij mensen voor. Maar als iemand die op de straat werkt zijn dit voorbeelden die mij frustreren en ik denk echt dat er een hoop verbetering nodig is.
Wat is jouw functie dan precies? Je werkt, gezien jouw negativiteit, dus niet bij de reclassering. Bij wat voor soort organisatie werk jij als hulpverlener om de uitbehandelde personen weer 'volwaardig burger' te laten worden??
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_187013618
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 21:43 schreef Tengano het volgende:
Op wat voor manier verhoudt je je nou met die patienten? Je gaat er dagelijks mee om, hebt er contact mee, hebt gesprekken die neem ik aan best wel persoonlijk kunnen zijn. Als die patienten verder weinig contacten om zich heen hebben en vaak binnen zitten kan ik me goed voorstellen dat ze zich aan je gaan hechten als het contact prettig is. Maar hoe is dat nou andersom?

Immers ga jij toch ook maanden of waarschijnlijk zelfs jaren met zo iemand om. Ga jij je dan ook op een bepaalde manier hechten aan zo iemand net als je dat met collega's hebt of gek gezegd zoals met dieren die je verzorgd (niet als vergelijking bedoeld hoor, maar vooral als begrijpelijk voorbeeld) Doordat je lang en intensief met mensen omgaat kun je zo'n band die je opbouwt volgens mij niet vermijden lijkt mij. Of is het zo dat je zeg maar professioneel afstand houdt en tegelijkertijd een soort menselijk betrokken houding aanneemt om het contact zo veel mogelijk natuurlijk te doen voorkomen?
ik denk niet dat een patient sexuele gevoelens krijgt bij innig contact

misschien lijkt het zo maar ik denk dat die grens niet zomaar overschreden wordt
  dinsdag 21 mei 2019 @ 22:28:31 #59
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_187013671
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 22:26 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

ik denk niet dat een patient sexuele gevoelens krijgt bij innig contact

misschien lijkt het zo maar ik denk dat die grens niet zomaar overschreden wordt
Waar spreek ik precies over sexueel? Of is dat meer iets dat jij er vanuit jouw eigen projectie & innerlijke beleving en verlangens uithaalt?

Om even bij mijn voorbeeld te blijven van het verzorgen van dieren; daar krijg je toch ook geen sexuele gevoelens van (normaal gesproken).

Overigens denk ik als ik nu je antwoord nogmaals lees dat je ernaast zit. Als iemand jaren in zo'n systeem zit met een dikke persoonlijkheidsstoornis zullen er weldegelijk mensen zijn die wel die sexuele gevoelens en verlangens zullen hebben. Die konden voordat ze in dat systeem kwamen al niet de grenzen van de ander respecteren en zijn nog onderweg om dat wel te kunnen lijkt mij, anders stonden ze al buiten.

Mijn vraag ging ook meer over TS hoe die staat ten opzichte van het veelvuldige en innige contact met haar patienten en wat daarvan de impact is op haar emotionele gesteldheid en binding.

[ Bericht 9% gewijzigd door Tengano op 21-05-2019 22:35:11 ]
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 21 mei 2019 @ 22:35:29 #60
269689 crew  Viv
pi_187013829
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 21:27 schreef Tengano het volgende:
Dus als ik het goed begrijp, stromen er 200 mensen per jaar in en 50000 per jaar uit.
Zo las ik het dus ook. :?
  dinsdag 21 mei 2019 @ 22:38:23 #61
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_187013904
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 22:35 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Zo las ik het dus ook. :?
Misschien is dit haar direct leidinggevende dan zou het weer kunnen :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187014157
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 22:28 schreef Tengano het volgende:

[..]

Waar spreek ik precies over sexueel? Of is dat meer iets dat jij er vanuit jouw eigen projectie & innerlijke beleving en verlangens uithaalt?

Om even bij mijn voorbeeld te blijven van het verzorgen van dieren; daar krijg je toch ook geen sexuele gevoelens van (normaal gesproken).

Overigens denk ik als ik nu je antwoord nogmaals lees dat je ernaast zit. Als iemand jaren in zo'n systeem zit met een dikke persoonlijkheidsstoornis zullen er weldegelijk mensen zijn die wel die sexuele gevoelens en verlangens zullen hebben. Die konden voordat ze in dat systeem kwamen al niet de grenzen van de ander respecteren en zijn nog onderweg om dat wel te kunnen lijkt mij, anders stonden ze al buiten.

Mijn vraag ging ook meer over TS hoe die staat ten opzichte van het veelvuldige en innige contact met haar patienten en wat daarvan de impact is op haar emotionele gesteldheid en binding.
ik zat gister naar die film , 'the professor' The Professor (2018) - IMDb
te kijken, daar gaat johnny depp, ook een paar grenzen over, met zijn studenten
maar ik denk dat het normaal gesproken wel weer goed land

ik heb ook wel eens een hulpverlener ontmoet die, gewoon een soort fotomodel of een soort ultimieme lieve vrouw was/is
ik heb zelf wel eens gemerkt dat ze mij ook leuk vond/vind
denk maar niet dat ik haar leven ga verpesten door die grens over te gaan
  dinsdag 21 mei 2019 @ 22:52:30 #63
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_187014228
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 22:49 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

ik zat gister naar die film , 'the professor' The Professor (2018) - IMDb
te kijken, daar gaat johnny depp, ook een paar grenzen over, met zijn studenten
maar ik denk dat het normaal gesproken wel weer goed land

ik heb ook wel eens een hulpverlener ontmoet die, gewoon een soort fotomodel of een soort ultimieme lieve vrouw was/is
ik heb zelf wel eens gemerkt dat ze mij ook leuk vond/vind
denk maar niet dat ik haar leven ga verpesten door die grens over te gaan
Jij niet en dat pleit dan voor je, tenzij je bang bent voor de afwijzing, maar daar lijkt het niet op.

Maar er zijn ook genoeg mensen die daar lak aan hebben. Die het minder nauw nemen met de grenzen van een ander en het wel leuk vinden om iets te proberen. En daar hoef je niet eens voor in dat systeem te zitten. En die mensen (in de categorie van dat type misdrijven) die in dat systeem zitten lijken mij over het algemeen iets minder braaf dan gemiddeld.
pi_187014385
Ik heb bewondering voor het werk dat je doet en ik vind dat je een mooie visie hebt!
Ben je wel eens op het verkeerde been gezet door een patiënt / gemanipuleerd door een patiënt en hoe wapen je jezelf hier tegen?

Over enkele dagen heb ik zelf een selectiedag om in op een afdeling in een penitentiaire inrichting te gaan werken. Ik ben vooral gespannen voor de psychologische test. Ik hoop dat het allemaal goed komt *O*.
Striving to be more than average.
pi_187014432
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 22:52 schreef Tengano het volgende:

[..]

Jij niet en dat pleit dan voor je, tenzij je bang bent voor de afwijzing, maar daar lijkt het niet op.

Maar er zijn ook genoeg mensen die daar lak aan hebben. Die het minder nauw nemen met de grenzen van een ander en het wel leuk vinden om iets te proberen. En daar hoef je niet eens voor in dat systeem te zitten. En die mensen (in de categorie van dat type misdrijven) die in dat systeem zitten lijken mij over het algemeen iets minder braaf dan gemiddeld.
'grenzen zijn belangrijk!"

misschien gaat het daar mis met persoonlijkheidstoornissen

misschien heeft niemand ze uitgelegd hoe dit werkt, dus niet echte grenzen tussen nederland en duitsland, maar 'grenzen' in de figuratieve vorm
  dinsdag 21 mei 2019 @ 23:06:59 #66
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_187014528
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 23:02 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

'grenzen zijn belangrijk!"

misschien gaat het daar mis met persoonlijkheidstoornissen

misschien heeft niemand ze uitgelegd hoe dit werkt, dus niet echte grenzen tussen nederland en duitsland, maar 'grenzen' in de figuratieve vorm
Eens ^O^

Ze had al verteld dat ze veel met mensen werkt die anti-sociaal zijn. Dat is een term die in het dagelijks leven zoveel betekent als compleet sch*t hebben aan de grenzen van een ander en er lol in hebben als je er overheen kunt gaan })

Grenzen zijn zeker belangrijk; die van jezelf en die van een ander. Wat wijs en fatsoenlijk is, is om je eigen grenzen te beschermen en die van de ander te respecteren, maar dat is geen gemeengoed en zeker niet voor mensen die anti sociaal zijn. Let maar eens op als je hier op Fok! een beetje rond kijkt.
pi_187014571
Ik heb ook wel eens zo'n buurman gehad, die het een na het andere huis wordt uitgezet
soort michael panhuis plus, ook zonder drank en drugs knettergek, een aap

kan je wel denken aan allerlij persoonlijkheids stoornissen en een reden voor dat gedrag proberen te bedenken met DSM4 of 5

dan kom je toch al snel tot de conclusie dat we dat toch echt beter moeten bemoeizorgen, voordat ie z'n huis in de fik steekt
  dinsdag 21 mei 2019 @ 23:12:38 #68
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_187014627
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 23:09 schreef christmastsunami het volgende:
Ik heb ook wel eens zo'n buurman gehad, die het een na het andere huis wordt uitgezet
soort michael panhuis plus, ook zonder drank en drugs knettergek, een aap

kan je wel denken aan allerlij persoonlijkheids stoornissen en een reden voor dat gedrag proberen te bedenken met DSM4 of 5

dan kom je toch al snel tot de conclusie dat we dat toch echt beter moeten bemoeizorgen, voordat ie z'n huis in de fik steekt
Ik vernam laatst ook dat er binnen de politiek iets aan het verschuiven is om in dit soort gevallen meer grip en ruimte te kunnen krijgen om mensen voor hun eigen bestwil en bescherming, en die van de maatschappij, even af te laten koelen in een gecontroleerde omgeving. Lastig om dat goed te regelen, maar denk wel dat het verstandiger is om over zo'n bevoegdheid te kunnen beschikken.

Nu kunnen ze je alleen vastzetten als je er zelf mee instemt of als de pleuris pas is uitgebroken en eigenlijk moeten we dat niet willen natuurlijk. Denk hierbij even aan Thijs die binnenkort ook liever had gehad dat ze hem nog even hadden vastgehouden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 21-05-2019 23:18:52 ]
pi_187015214
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 20:30 schreef Bracha020 het volgende:

[..]

Eigenlijk verbaast het me dat juist jij als hulpverlener deze vraag stelt.
Misschien weet je dat medewerkers van een FPC of FPA voor enorme dilemma’s komen te staan en vaak moeten ‘kiezen tussen twee kwaden’.
Maar niemand loopt de deur uit voordat echt iedereen het erover eens is dat dit ook daadwerkelijk kan en het recidiverisico dus minimaal is.
Bij dergelijke besluiten zijn hele teams betrokken en niet alleen mensen binnen de forensische zorg.
Uiteindelijk besluit de rechter wat er gaat gebeuren, en hierbij hoeft hij het advies uit een rapportage ook niet te volgen.

Het is onmogelijk om in het algemeen te gaan zeggen wanneer iemand klaar is voor een terugkeer in de maatschappij.
Dit heeft te maken met tientallen kleine en zeer belangrijke details, verschilt enorm per situatie.
Resultaten van allerlei verschillende onderzoeken, testen, therapieën, observaties en gesprekken spelen hierbij een grote rol.
Als hulpverlener ben je misschien ook op de hoogte van de risicotaxatie-instrumenten die we gebruiken.

Je zin ‘Geregeld komt het voor dat de desbetreffende persoon binnen een x aantal jaar de fout in gaat’ vind ik zeer interessant.
Het Nederlandse tbs-systeem geldt ondanks alle negativiteit die de media ons soms wil doen geloven namelijk als één van de meest succesvolle ter wereld.
Ik weet niet met wat voor situaties jij te maken krijgt maar ernstige delicten zijn nog steeds incidenten.
Helaas wel incidenten die vaak mensenlevens kosten, de impact is daarom enorm.
Het veroorzaakt angst en paniek bij de bevolking, roept allerlei emoties op.

Jaarlijks keren er meer dan 50.000 tbs’ers of ex-tbs’ers terug in onze maatschappij (dat is een voetbalstadion vol).
Van al die mensen raken er gemiddeld één a twee per jaar betrokken bij een ernstig incident.
Jij als hulpverlener zou eigenlijk ook moeten weten dat het herhalingsgevaar bij mensen die uit een gevangenis komen en dus geen enkele verpleging of behandeling hebben gehad vele malen groter is, we zien daar veel vaker een terugval.
Tbs loont dus.

Ik heb het al vaker gezegd maar Nederland is sowieso best een gevaarlijk land om in te leven.
Overal om ons heen loert gevaar, het is helemaal niet gelijk onveiliger als er een tbs’er of ex-tbs’er terugkeert.

Per jaar komen er zo’n kleine duizend mensen om in het verkeer.
Er zijn momenteel sterke vermoedens en aanwijzingen dat in Nederlandse ziekenhuizen jaarlijks zo’n 4000 tot 6000 mensen overlijden enkel door behandelfouten en miscommunicatie.
Overal is risico.

Zo’n tweehonderd keer per jaar wordt er in Nederland door een rechter een tbs-vonnis uitgesproken wat betekent dat er op dit moment weer zo’n tweehonderd mensen vrij rondlopen, gewoon tussen jou en mij die binnenkort het misdrijf zullen gaan plegen waarvoor ze de tbs straks opgelegd zullen krijgen.
En zo kan ik nog wel een paar voorbeelden noemen waar je niemand over hoort, gevaar is gewoon overal om ons heen.

Ik praat helemaal niets goed, absoluut niet.
Maar je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken, je weet nooit zeker wat er met iemand gaat gebeuren.
Sommige mensen zijn onbehandelbaar of vallen na een perfect traject + eindrapportage keihard terug.
Soms weet iemand de boel te misleiden of doet iets wat niemand had verwacht, hij zelf vaak ook niet.

Mensen blijven mensen, zeer kwetsbare wezens.
Helaas is dat de harde realiteit.
200 tbs uitspraken per jaar maar 5000 tbs'ers die per jaar terug integreren in de maatschappij?

Rutte is that you?
pi_187015226
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 23:09 schreef christmastsunami het volgende:
Ik heb ook wel eens zo'n buurman gehad, die het een na het andere huis wordt uitgezet
soort michael panhuis plus, ook zonder drank en drugs knettergek, een aap

kan je wel denken aan allerlij persoonlijkheids stoornissen en een reden voor dat gedrag proberen te bedenken met DSM4 of 5

dan kom je toch al snel tot de conclusie dat we dat toch echt beter moeten bemoeizorgen, voordat ie z'n huis in de fik steekt
Zolang hij zijn hypotheek heeft betaalt is het geen probleem.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2019 23:53:33 ]
  dinsdag 21 mei 2019 @ 23:54:08 #71
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_187015238
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 23:52 schreef Vollenhoven het volgende:

200 tbs uitspraken per jaar maar 5000 tbs'ers die per jaar terug integreren in de maatschappij?

Rutte is that you?
Le-zen: 50.000
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_187015334
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 19:17 schreef Bracha020 het volgende:

[..]

De insteek is altijd om de maatschappij zo veilig mogelijk te houden, dit staat altijd voorop.
Er wordt zorgvuldig gekeken naar wat er mogelijk is met een patiënt, wat er haalbaar is.
Dit wordt in de loop van een traject meestal wel duidelijk.

Soms is een terugkeer in de maatschappij inderdaad helaas niet mogelijk.
In die gevallen zal er dan nog altijd verpleegd worden en dan gaat het o.a. inderdaad om dingen als welzijn.

Tbs spreekt eigenlijk ook alleen van ‘verpleging’ en niet van ’behandeling’, maar dit ligt er natuurlijk wel in besloten.
Als de veiligheid van de maatschappij altijd voorop staat zou je ze toch voor eeuwig moeten opsluiten?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  woensdag 22 mei 2019 @ 00:11:21 #73
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_187015400
quote:
16s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:03 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Als de veiligheid van de maatschappij altijd voorop staat zou je ze toch voor eeuwig moeten opsluiten?
Ja hallo, er zijn toch ook mensen die na een jaar of 10 wel inzicht hebben gekregen dat ze met sommige dingen toch beter anders om kunnen gaan.
pi_187015414
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 23:54 schreef golfer het volgende:

[..]

Le-zen: 50.000
Dat maakt het alleen maar erger.
pi_187015433
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:11 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ja hallo, er zijn toch ook mensen die na een jaar of 10 wel inzicht hebben gekregen dat ze met sommige dingen toch beter anders om kunnen gaan.
listig en lastig, ik heb geen flauw idee of dat nou echt kan

ik hanteer meestal 'mensen veranderen niet', ik weet dat dat nogal negatief overkomt, maar ik ben geslepen, aan mijn vertrouwen in de mensheid kan je beter geen voorbeeld nemen, dus was deze bijdrage weer es compleet overbodig
pi_187015454
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:11 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ja hallo, er zijn toch ook mensen die na een jaar of 10 wel inzicht hebben gekregen dat ze met sommige dingen toch beter anders om kunnen gaan.
Ik stel slechts, dat wanneer de veiligheid voorop staat, je die mensen niet naar buiten laat. Geen oordeel verder.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_187015471
Ik heb nog wel een vraag:
Zijn er zaken denkbaar waarbij jij van mening bent dat iemand zijn of haar recht om terug te keren in de maatschappij verspeelt heeft?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_187015502
quote:
16s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:18 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik heb nog wel een vraag:
Zijn er zaken denkbaar waarbij jij van mening bent dat iemand zijn of haar recht om terug te keren in de maatschappij verspeelt heeft?
ja, ik weet ff niet waar je ze dan moet plaatsen

het belangrijkste is dat je dat netwerk er omheen sloopt
stop de een in drente en de ander in limburg ofzo

je kan ook denken, ik stop de familie tokkie bij elkaar, maar dat is nou precies het verkeerde netwerk, waardoor ze in de eerste plaats, problemen veroorzaakten

en dat gaat geld kosten ja, en je moet huizen bouwen
  woensdag 22 mei 2019 @ 00:23:46 #79
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_187015517
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:15 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

listig en lastig, ik heb geen flauw idee of dat nou echt kan

ik hanteer meestal 'mensen veranderen niet', ik weet dat dat nogal negatief overkomt, maar ik ben geslepen, aan mijn vertrouwen in de mensheid kan je beter geen voorbeeld nemen, dus was deze bijdrage weer es compleet overbodig
Als jij geslepen bent, komt dat bijvoorbeeld voort uit angst. Angst dat je het op een normale manier niet zou kunnen handelen of bang bent om bedrogen te worden oid. Dingen die je meestal in je jeugd hebt aangeleerd. Als ze je in zo'n behandeling wakker kunnen maken dat je het daarom je hele leven zo doet, heb je tien jaar om het op een normale manier te proberen.

Nou in tien jaar kun je ook een andere taal leren, dus nieuw gedrag of een nieuw patroon zou ook moeten kunnen als je maar wil.
  woensdag 22 mei 2019 @ 00:25:36 #80
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_187015534
quote:
16s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:17 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ik stel slechts, dat wanneer de veiligheid voorop staat, je die mensen niet naar buiten laat. Geen oordeel verder.
Als de veiligheid voorop staat, moet je iedereen opsluiten want iedereen, dus ook jij of ik kan uitflippen. Het gaat juist om beheerst risico's te nemen. Als zo iemand het dus na een jaar of tien goed doet dan nemen ze weer een volgend stapje, daar lijkt mij niks mis mee.
pi_187015551
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:23 schreef Tengano het volgende:

[..]

Als jij geslepen bent, komt dat bijvoorbeeld voort uit angst. Angst dat je het op een normale manier niet zou kunnen handelen of bang bent om bedrogen te worden. Dingen die je meestal in je jeugd hebt aangeleerd. Als ze je in zo'n behandeling wakker kunnen maken dat je het daarom je hele leven zo doet, heb je tien jaar om het op een normale manier te proberen.

Nou in tien jaar kun je ook een andere taal leren, dus nieuw gedrag of een nieuw patroon zou ook moeten kunnen als je maar wil.
mijn coping skills zijn nihil ja, als ik mijn verleden zou uitleggen
zou je denken, okay dan, logisch ik heb geen peuter kleuter of basis school, ik ben pats universitair, ik zat 6 maanden per jaar in het ziekenhuis, later groeide ik er over heen, met alle gevolgen van dien
pi_187015569
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:22 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

ja, ik weet ff niet waar je ze dan moet plaatsen

het belangrijkste is dat je dat netwerk er omheen sloopt
stop de een in drente en de ander in limburg ofzo

je kan ook denken, ik stop de familie tokkie bij elkaar, maar dat is nou precies het verkeerde netwerk, waardoor ze in de eerste plaats, problemen veroorzaakten

en dat gaat geld kosten ja, en je moet huizen bouwen
Het is geen pragmatisch vraagstuk. Slechts zou het mogelijk zijn dat is wat ik wil weten eigenlijk. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  woensdag 22 mei 2019 @ 00:30:46 #83
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_187015574
quote:
16s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:29 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Het is geen pragmatisch vraagstuk. Slechts zou het mogelijk zijn dat is wat ik wil weten eigenlijk. :)
Als je te gevaarlijk lijkt, houden ze je lekker binnen, dus dan kan het erg lang duren.
pi_187015576
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:25 schreef Tengano het volgende:

[..]

Als de veiligheid voorop staat, moet je iedereen opsluiten want iedereen, dus ook jij of ik kan uitflippen. Het gaat juist om beheerst risico's te nemen. Als zo iemand het dus na een jaar of tien goed doet dan nemen ze weer een volgend stapje, daar lijkt mij niks mis mee.
Hm ja maar daar denken de slachtoffers en nabestaanden vast anders over, welke risico's er genomen kunnen worden.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_187015579
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 23:13 schreef Peter het volgende:
Zie je de personen op je werk nog als mensen of als patiënten?
Is het makkelijker te accepteren dat mensen die zulke dingen doen als je denkt dat ze gek zijn?
(in het kort: Hoe menselijk zie je jou cliënten?)
Mensen op onze afdeling zijn naast mens ook patiënt.

Mensen met stoornissen en klachten functioneren nu eenmaal vaak niet zoals een gezond iemand doet.
Het woord stoornis zegt het al.

Dit zou ieder normaal denkend mens zich moeten realiseren en accepteren, het is de realiteit.
pi_187015580
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:30 schreef Tengano het volgende:

[..]

Als je te gevaarlijk lijkt, houden ze je lekker binnen, dus dan kan het erg lang duren.
Maar ook dat is geen antwoord op mijn vraag. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  woensdag 22 mei 2019 @ 00:34:44 #87
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_187015599
quote:
16s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:30 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Hm ja maar daar denken de slachtoffers en nabestaanden vast anders over, welke risico's er genomen kunnen worden.
Met alle respect, maar voor slachtoffers is het nou eenmaal minder goed mogelijk om nog een evenwichtige en neutrale afweging in dit soort zaken te maken. Die willen het liefst dat zo iemand zijn leven lang wordt opgesloten, maar dat is niet reeel. Maar wel enigzins begrijpelijk als je in zo'n positie zit waarin je je slachtoffer voelt, onmachtig, boos, verontwaardigd en niet gezien; dan moet de ander lijden omdat je zelf zoveel pijn hebt.

Maar in werkelijkheid houden die mensen zichzelf ook in die positie, hoe wrang en moeilijk het ook is om dat te zeggen. Zij zijn zelf ook patient geworden door wat hen overkomen is, en sommige mensen kunnen daar veel minder goed mee dealen dan andere mensen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 22-05-2019 01:07:17 ]
  woensdag 22 mei 2019 @ 00:35:09 #88
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_187015605
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:31 schreef Bracha020 het volgende:

[..]

Mensen op onze afdeling zijn naast mens ook patiënt.

Mensen met stoornissen en klachten functioneren nu eenmaal vaak niet zoals een gezond iemand doet.
Het woord stoornis zegt het al.

Dit zou ieder normaal denkend mens zich moeten realiseren en accepteren, het is de realiteit.
Hee je bent weer terug :)
  woensdag 22 mei 2019 @ 00:41:21 #89
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_187015648
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:13 schreef Vollenhoven het volgende:

Dat maakt het alleen maar erger.
Jij snapt er echt niet veel van, hè?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_187015662
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:41 schreef golfer het volgende:

[..]

Jij snapt er echt niet veel van, hè?
Onderbouw.
pi_187015673
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:31 schreef Bracha020 het volgende:

[..]

Mensen op onze afdeling zijn naast mens ook patiënt.

Mensen met stoornissen en klachten functioneren nu eenmaal vaak niet zoals een gezond iemand doet.
Het woord stoornis zegt het al.

Dit zou ieder normaal denkend mens zich moeten realiseren en accepteren, het is de realiteit.
en toch snap ik dat niet helemaal, ik snap dat iemand een of ander stoornis heeft, waardoor ie intimideerd of aggressief is
maar eigenlijk gaat dit verder dan een persoonlijkheidsstoornis, al is het een narcistische anti-sociale mega- bordeline persoonlijkheids stoornis ofzo

ik heb het dan toch over iemands karakter, wat dat dan ook inhoudelijk eigenlijk betekend

ik heb wel eens iemand ontmoet die een kind had dood gereden, onder invloed van een klein beetje drank en slechts 1 lijntje coke, dat kind fietste midden op de weg, dus hij had gewoon pech
jammer dan

dat kan je toch niet in een stoornis passen, dat is gewoon fout
  woensdag 22 mei 2019 @ 00:56:11 #92
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_187015741
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 00:44 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

en toch snap ik dat niet helemaal, ik snap dat iemand een of ander stoornis heeft, waardoor ie intimideerd of aggressief is
maar eigenlijk gaat dit verder dan een persoonlijkheidsstoornis, al is het een narcistische anti-sociale mega- bordeline persoonlijkheids stoornis ofzo

ik heb het dan toch over iemands karakter, wat dat dan ook inhoudelijk eigenlijk betekend

ik heb wel eens iemand ontmoet die een kind had dood gereden, onder invloed van een klein beetje drank en slechts 1 lijntje coke, dat kind fietste midden op de weg, dus hij had gewoon pech
jammer dan

dat kan je toch niet in een stoornis passen, dat is gewoon fout

Klopt, maar dit soort mensen komt voor zoiets ook niet in dat systeem terecht. Dit is meer een misdrijf; doodslag als gevolg van roekeloosheid en onverantwoord rijgedrag. Dat kun je niet kwalificeren als ontoerekeningsvatbaar of veroorzaakt als gevolg van een persoonlijkheidsstoornis. Dan draai je gewoon de bak in als gevolg van dood door schuld.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 22-05-2019 01:02:57 ]
pi_187015743
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 20:30 schreef Bracha020 het volgende:

[..]

Eigenlijk verbaast het me dat juist jij als hulpverlener deze vraag stelt.
Misschien weet je dat medewerkers van een FPC of FPA voor enorme dilemma’s komen te staan en vaak moeten ‘kiezen tussen twee kwaden’.
Maar niemand loopt de deur uit voordat echt iedereen het erover eens is dat dit ook daadwerkelijk kan en het recidiverisico dus minimaal is.
Bij dergelijke besluiten zijn hele teams betrokken en niet alleen mensen binnen de forensische zorg.
Uiteindelijk besluit de rechter wat er gaat gebeuren, en hierbij hoeft hij het advies uit een rapportage ook niet te volgen.

Het is onmogelijk om in het algemeen te gaan zeggen wanneer iemand klaar is voor een terugkeer in de maatschappij.
Dit heeft te maken met tientallen kleine en zeer belangrijke details, verschilt enorm per situatie.
Resultaten van allerlei verschillende onderzoeken, testen, therapieën, observaties en gesprekken spelen hierbij een grote rol.
Als hulpverlener ben je misschien ook op de hoogte van de risicotaxatie-instrumenten die we gebruiken.

Je zin ‘Geregeld komt het voor dat de desbetreffende persoon binnen een x aantal jaar de fout in gaat’ vind ik zeer interessant.
Het Nederlandse tbs-systeem geldt ondanks alle negativiteit die de media ons soms wil doen geloven namelijk als één van de meest succesvolle ter wereld.
Ik weet niet met wat voor situaties jij te maken krijgt maar ernstige delicten zijn nog steeds incidenten.
Helaas wel incidenten die vaak mensenlevens kosten, de impact is daarom enorm.
Het veroorzaakt angst en paniek bij de bevolking, roept allerlei emoties op.

Jaarlijks keren er meer dan 50.000 tbs’ers of ex-tbs’ers terug in onze maatschappij (dat is een voetbalstadion vol).
Van al die mensen raken er gemiddeld één a twee per jaar betrokken bij een ernstig incident.
Jij als hulpverlener zou eigenlijk ook moeten weten dat het herhalingsgevaar bij mensen die uit een gevangenis komen en dus geen enkele verpleging of behandeling hebben gehad vele malen groter is, we zien daar veel vaker een terugval.
Tbs loont dus.

Ik heb het al vaker gezegd maar Nederland is sowieso best een gevaarlijk land om in te leven.
Overal om ons heen loert gevaar, het is helemaal niet gelijk onveiliger als er een tbs’er of ex-tbs’er terugkeert.

Per jaar komen er zo’n kleine duizend mensen om in het verkeer.
Er zijn momenteel sterke vermoedens en aanwijzingen dat in Nederlandse ziekenhuizen jaarlijks zo’n 4000 tot 6000 mensen overlijden enkel door behandelfouten en miscommunicatie.
Overal is risico.

Zo’n tweehonderd keer per jaar wordt er in Nederland door een rechter een tbs-vonnis uitgesproken wat betekent dat er op dit moment weer zo’n tweehonderd mensen vrij rondlopen, gewoon tussen jou en mij die binnenkort het misdrijf zullen gaan plegen waarvoor ze de tbs straks opgelegd zullen krijgen.
En zo kan ik nog wel een paar voorbeelden noemen waar je niemand over hoort, gevaar is gewoon overal om ons heen.

Ik praat helemaal niets goed, absoluut niet.
Maar je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken, je weet nooit zeker wat er met iemand gaat gebeuren.
Sommige mensen zijn onbehandelbaar of vallen na een perfect traject + eindrapportage keihard terug.
Soms weet iemand de boel te misleiden of doet iets wat niemand had verwacht, hij zelf vaak ook niet.

Mensen blijven mensen, zeer kwetsbare wezens.
Helaas is dat de harde realiteit.
en toch is er een probleem met wetgeving
we hebben hier afgesproken dat alleen politie of het leger, geweld mag uit oefenen

maar jij, moet alles maar pikken, je kan vuurwerk gooien naar ambulance personeel en dan doen we , oeehhooehhooe wat is dat erg zeg

ik vind het toch bizar dat je in geval van een aagresieve gevaarlijke gek, je maar moet wachten op de juiste hulpverleners, die dus altijd te laat komen
pi_187016011
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 23:58 schreef Tjacka het volgende:
Wat voor opleiding heb je gedaan? Heb je ook wel eens dat je mensen op FOK! of het dagelijks leven diagnosticeer.
Premaster Orthopedagogiek
Masteropleiding Pedagogische Wetenschappen Orthopedagogiek
Mastertrack Klinische Forensische Psychologie

Daarnaast wat cursussen waaronder Basisaantekening Psychodiagnostiek, Diagnostiek van Psychopathie en Verlofbegeleiding.

Wat je tweede vraag betreft: uiteraard vragen mensen uit mijn directe omgeving me wel eens om mijn mening of advies.

Bij een advies of mening (willen) geven op het internet ligt het vaak iets anders (dit geldt trouwens ook voor de hele buitenwereld, mensen die me niet persoonlijk kennen):
Als jonge vrouw wordt er regelmatig toch wat raar naar je gekeken wanneer mensen horen dat je in deze wereld werkt.
In de belevenis van sommige mensen is dit ook gewoon onmogelijk.
Vooral op het internet merk ik dit zeer regelmatig.

Mensen nemen vaak gelijk een wantrouwige wat agressieve houding aan, beginnen dingen voor je in te vullen en gaan vaak gelijk in de 'aanval'.
Gaan b.v. roepen dat iemand met ‘zo’n baan’ niet op het internet actief is, dat ik te jong ben, dat ik me wil profileren, uit de hoogte doe, arrogant ben etc.
Ik heb al heel wat naar mijn hoofd gekregen van mensen die me niet echt kennen, vooral in letters.
Dat laatste is natuurlijk makkelijk want dat kan anoniem.

Zet hier een bakker neer of vertel ergens dat je er eentje bent en alles verloopt vlekkeloos.
Met alle respect voor een bakker want ik hou erg van een lekker broodje en ben niet echt dol op vroeg opstaan maar iedereen vindt dan alles normaal.
Bij mij zullen door bepaalde mensen altijd vraagtekens worden geplaatst, ik zal opmerkingen en zelfs verwensingen naar mijn hoofd krijgen.

Ik ben iemand die me niet echt druk maakt om wat mensen die me niet kennen allemaal van me vinden en zeggen.
Het zit in mijn karakter en heeft vast en zeker ook te maken met mijn dagelijkse werkzaamheden en ervaringen.

Daarnaast weet ik natuurlijk als geen ander dat sommige mensen nu eenmaal zo zijn en dit ook weer zijn oorzaken heeft dus ik kan er goed mee omgaan.

Het is ook weer menselijk gedrag.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bracha020 op 22-05-2019 01:55:10 ]
pi_187016069
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 00:16 schreef ebke het volgende:
Hoe komt een beslissing tot (voorwaardelijke) vrijlating van een tbs-patient tot stand?
(Wie gaat daar over etc.)
Dit kun je lezen in een van mijn eerdere reacties in dit topic.

Ik zou hier wel meer over willen schrijven maar mijn internet-tijd is schaars en ik wil graag nog zoveel mogelijk nieuwe vragen beantwoorden, dus daar richt ik me nu even op.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bracha020 op 22-05-2019 02:43:19 ]
pi_187016191
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 02:10 schreef Bracha020 het volgende:

[..]

Dit kun je lezen in een van mijn eerdere reacties in dit topic.

Ik zou hier wel meer over willen schrijven maar mijn internet-tijd is schaars en ik wil graag nog zoveel mogelijk nieuwe vragen beantwoorden, dus daar richt ik me nu even op.
Hoe ben je tot je studiekeuze gekomen?

* Ja ik ben zo een figuur die denkt dat mensen die in die richting gaan studeren dat doen omdat ze weten van zichzelf dat ze .... Vreemd zijn.... en willen weten welke afwijking ze hebben zodat ze het een plaats kunnen geven.

Of is mijn beeld wat te eenzijdig? :)
pi_187016195
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 01:49 schreef Bracha020 het volgende:

[..]

Premaster Orthopedagogiek
Masteropleiding Pedagogische Wetenschappen Orthopedagogiek
Mastertrack Klinische Forensische Psychologie

Daarnaast wat cursussen waaronder Basisaantekening Psychodiagnostiek, Diagnostiek van Psychopathie en Verlofbegeleiding.

Wat je tweede vraag betreft: uiteraard vragen mensen uit mijn directe omgeving me wel eens om mijn mening of advies.

Bij een advies of mening (willen) geven op het internet ligt het vaak iets anders (dit geldt trouwens ook voor de hele buitenwereld, mensen die me niet persoonlijk kennen):
Als jonge vrouw wordt er regelmatig toch wat raar naar je gekeken wanneer mensen horen dat je in deze wereld werkt.
In de belevenis van sommige mensen is dit ook gewoon onmogelijk.
Vooral op het internet merk ik dit zeer regelmatig.

Mensen nemen vaak gelijk een wantrouwige wat agressieve houding aan, beginnen dingen voor je in te vullen en gaan vaak gelijk in de 'aanval'.
Gaan b.v. roepen dat iemand met ‘zo’n baan’ niet op het internet actief is, dat ik te jong ben, dat ik me wil profileren, uit de hoogte doe, arrogant ben etc.
Ik heb al heel wat naar mijn hoofd gekregen van mensen die me niet echt kennen, vooral in letters.
Dat laatste is natuurlijk makkelijk want dat kan anoniem.

Zet hier een bakker neer of vertel ergens dat je er eentje bent en alles verloopt vlekkeloos.
Met alle respect voor een bakker want ik hou erg van een lekker broodje en ben niet echt dol op vroeg opstaan maar iedereen vindt dan alles normaal.
Bij mij zullen door bepaalde mensen altijd vraagtekens worden geplaatst, ik zal opmerkingen en zelfs verwensingen naar mijn hoofd krijgen.

Ik ben iemand die me niet echt druk maakt om wat mensen die me niet kennen allemaal van me vinden en zeggen.
Het zit in mijn karakter en heeft vast en zeker ook te maken met mijn dagelijkse werkzaamheden en ervaringen.

Daarnaast weet ik natuurlijk als geen ander dat sommige mensen nu eenmaal zo zijn en dit ook weer zijn oorzaken heeft dus ik kan er goed mee omgaan.

Het is ook weer menselijk gedrag.
Ik weet eigenlijk niet of je ziet er jong of doet jong uit een kompliment is
als ik er nu zo over na denk, is het net zoiets als je ziet er oud en verlept uit

het is waarschijnlijk geen kompliment
pi_187016727
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 14:36 schreef christmastsunami het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af wat je kan doen als je een soort michael panhuis tegenkomt

die terroriseert zijn omgeving, maar wat moet je daar nou mee?
je weet dat ie kompleet op rampkoers zit, de ene na de andere overtreding wordt begaan, maar net op een niveau dat het net geen strafbaar feit is
tokkie plus zeg maar

justititie of de hulpverlening kan daar niets mee, tot dat een of ander sukkel, daar zelf een strafbaar feit op los laat
Om te beginnen zou ik je willen vragen om in een eventuele volgende vraag aan mij deze man zijn achternaam niet te noemen.
Ik ben me ervan bewust dat mensen hier verschillende gedachten over hebben en dat mag ook maar voor mij is het belangrijk.
Bij voorbaat mijn dank.

Er is (ondanks al het onderzoek) nog altijd veel onduidelijk over deze zaak.
Natuurlijk ben ik op de hoogte van veel dingen maar ik ben er niet persoonlijk bij betrokken geweest en ken zodoende details niet.
Ik wil er daarom ook niet al te veel over uitweiden.

Michael P. is nog nooit echt verpleegd of behandeld.
Dan is het zeer onwaarschijnlijk dat er verandering in gedrag gaat optreden.
Niet zo raar dat er nooit behandeld is want het was destijds niet duidelijk of er wel iets te behandelen viel.

P. heeft enkel een gevangenis gezien (later een psychiatrische gevangenis).
De laatste periode van zijn straf heeft hij (omdat ergens iemand toch nog en waarschijnlijk tegen beter weten in er iets van heeft proberen te maken) uitgezeten in een FPA.
Een FPA is niet geschikt voor mensen als Michael P.
De medewerkers zijn niet echt opgeleid om goed met zo’n iemand om te gaan, hebben de mogelijkheden ook niet.
Komt bij dat ze een dossier onder ogen kregen waarin P. werd omschreven als iemand met perfect gedrag wiens straf er bijna op zat.
Iemand die een perfect traject had doorlopen.

Ik kan je verzekeren dat iemand als Michael P. in iedere tbs-instelling een goede en gepaste verpleging en behandeling krijgt.
Was destijds gebleken dat behandeling mogelijk was en dit ook was gebeurd dan zou de kans op het plegen van zo’n ernstig misdrijf aanzienlijk zijn verkleind.
Maar behandeling heeft dus nooit plaatsgevonden.

Dit is geen menselijke fout geweest.
P. heeft de maatregel tbs simpelweg weten te ontlopen door niet mee te willen werken aan psychiatrisch onderzoek.
Je kunt iemand verplichten om opgenomen en geobserveerd te worden maar niet verplichten om mee te werken.
Iemand moet praten en in zijn/haar psyche laten kijken.
Tbs vereist een duidelijke conclusie van een gedragsdeskundige.

Een gevangenisstraf werkt sowieso niet bij zedendelinquenten.
Het is geen behandeling maar een beveiligingsmaatregel, dan kun je niet zoveel doen.
Het wordt ook vaak opgelegd uit een soort van armoede, hier dus duidelijk het geval.

Veel mensen die betrokken zijn geweest bij deze zaak hebben hun uiterste best gedaan, alles wat binnen hun mogelijkheden lag.

Ja, er is ook veel miscommunicatie geweest en er zijn zeker fouten gemaakt.
Dingen die hopelijk zorgen voor verandering en verbetering, vooral in het systeem.

Op je vraag: ‘Ik vraag me eigenlijk af wat je kan doen als je een soort michael p tegenkomt’ kan ik dus heel kort zijn:
De Michael P.'s die ik tegenkom worden verpleegd en behandeld.

Zolang je dat niet doet weet je zeker dat iemand niet zal veranderen.
Het is de enige optie met kans op resultaat.
pi_187016881
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 14:28 schreef Vallon het volgende:
Allereerst Kudo's voor TS die het onderwerp belicht.
[..]

Ik heb zelf ook wat te maken gehad met "welzijns/zorg" waar het (ver)oordelen - het zijn & blijven mensen - not done is. Ik vraag mij wel af hoe vaak een tweede of zelfs een "eerste" kans valide is.

Sommige mensen zijn, zoals TS ergens aangeeft, zo geboren of verworden; en wat je dan ook doet, stront blijft drek. In een verder verleden zouden die mensen zijn opgehangen of verketterd.
Natuurlijk zijn er ook trieste pechvogels die vermalen worden/zijn door een (mis)daad, sommige misdaden zijn daden die elk ander in de ontstane situatie ook zou begaan.

Nu wat opborrelende vragen....

Gebeurd (en hoe vaak) het dat de "verplegers" iemand (weloverwogen) permanent zullen (laten) blijven verplegen ?
Natuurlijk moet je naar buiten toe formeel aangeven dat je ergens aan- of naartoe werkt, terwijl je "intern" wel beter weet dat het forever-and-ever-locked moet zijn. Zijn daar (on)geschreven afspraken of "codes" over ?

Komt er ook wel eens iemand in "behandeling" hebt waarvan je denkt... wat doet die hier.... objectief cq. professioneel gezien, echt niets mee aan de hand ? M.a.w. komen er mensen in de TBS die daar niet thuishoren en hoe ga je daar mee om.

Zijn er ook patiënten die bewust en planmatig afgezonderd worden gehouden ? Kan mij zo voorstellen dat niet elke TBS'er daar a) van gecharmeerd is en b) dat het voor de leefgroep verstorend is.

Zijn/heb je persoonlijke successen waarbij het "systeem" goed uitwerkt, ook voor het welbevinden van de "dader¨"... zijn het betere mensen geworden of is het vooral dat zij hun "gedragingen" wat beter onder controle weten te houden ?

is er wel eens en hoe ga je om met een grote persoonlijke betrokkenheid tijdens of misschien wel na (uit)behandeling ? Mensen blijven mensen met wensen en kan mij zo voorstellen dat er - manipulatief - handig wordt (in)gespeeld op (hoopvolle) verwachtingen van behandelaars.
Wij hebben altijd een duidelijk doel voor ogen.
Verplegen en behandelen kan alleen slagen wanneer we ervan overtuigd zijn dat dit doel ook echt haalbaar is.
Een kliniek moet zich ook kunnen (en blijven) verantwoorden.

In de loop van een traject wordt altijd wel duidelijk of het doel gehaald kan worden of niet.
Voor sommige mensen heeft behandeling geen zin meer en zij worden dan overgeplaatst naar een Longstay-inrichting.
Hier worden ze nog steeds zo goed mogelijk met alle nodige zorg en aandacht verpleegd en behandeld.
Alleen niet meer met het oog op terugkeer in de samenleving want zij komen vaak nooit meer vrij.

Patiënten waar niets mee aan de hand lijkt te zijn en waarvan ik denk dat ze op de verkeerde plek zitten maak ik zelf zelden mee.
Wel is het soms zo dat eerdere bevindingen en diagnoses niet overeen komen of lijken te komen met wat wij (op het moment dat de patiënt bij ons gaat verblijven) aantreffen.

Iedere patiënt heeft een op maat gemaakt rooster.
Soms komt het voor dat mensen binnen onze muren een (extra) terugval of probleem krijgen of ontwikkelen.
In sommige gevallen moet iemand dan tijdelijk en op een bepaalde manier afgezonderd worden en van zijn rooster afwijken.

Bij vrijwel alle ex-patiënten die ik ken is er sprake van een succesvol afgerond traject.
Of iemand een ’beter’ mens is geworden is vaak moeilijk of niet te zeggen.
Wel is het vaak overduidelijk dat iemand (meer) inzicht heeft gekregen in zijn of haar gedrag, zich bewust is van wat goed en wat fout is en er daardoor een rustige leefsituatie is ontstaan.
Een stabiele basis om mee verder te gaan.

Een te grote persoonlijke betrokkenheid heb ik nooit.
Een normale en gelijkwaardige benadering van iedere patiënt is erg belangrijk.
Hierbij hoort ook enige en gepaste afstand.

Manipulatief gedrag komt zeer regelmatig voor.
pi_187017035
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 15:15 schreef C.L.Werner het volgende:
Hoezo heet dit vraag wat je wil
En als ik vraag heb je een relatie
Dan wordt dat weggehaald

Noem het dan niet vraag wat je wil
Misschien zou men jou dit vreselijke onrecht niet aandoen wanneer je die ‘Gewoon keihard neuken’ avatar zou verwijderen en zou inruilen voor eentje met 'Eerst maar eens gezellig samen een stukje wandelen' of iets dergelijks.

Het is maar een tip hoor, je weet het nooit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')