abonnement Unibet Coolblue
pi_186901742
Horror-industrie is een betere benaming.
pi_186902404
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 00:45 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ik vreet echt geen bonen, deed Bartje niet en ik ook niet.

Chili bonen in combinatie met een heerlijke varkensschnitzel is lekker te pruimen. Zeker als je de schnitzel zelf paneert en niet te zuinig bent met het eigeel. Dan die rode saus van die bonen over die schnitzel heen. Heerlijk. :Y)
  vrijdag 17 mei 2019 @ 09:22:21 #103
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_186902606
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 06:34 schreef Loekie1 het volgende:
Ik zag de uitzending van Pauw. Heb het even tot me laten doordringen: 13% van de biggetjes sterft in de eerste twee jaar. Dus ruim 1 op de tien van die talloze biggetjes is te zwak en ligt in die betonnen stal te kreperen, met bjvoorbeeld gebroken poot en bebloed omdat ze zich ook nog eens bezeren aan al dat beton.
Nederland op zijn smalst.

Ik dacht dat ze per toeval op zo'n stal gestuit waren, dat er gewonde en dode biggen lagen. Maar dat is dus normaal! Dat heeft elke stal waarschijnlijk.

Varkenssector probeert al jaren de sterfte onder biggen lager te krijgen, maar het wordt alleen maar hoger. En nu zeggen ze dat 13% waarschijnlijk het laagst haalbare is.
Wat een successtory weer, die bio-industrie.
Is idd 'normaal'. Bij kippen sterven er elk jaar alleen al een 5 miljoen kuikens in de broederij (of net erna door verzwakking). Omdat het 'normaal' is dat de kuikens die uitkomen pas op dag 21 uit de broedkasten gehaald worden en ze vanaf dag 19 uit beginnen te komen. Degene die vroeger uitkomen zitten daar zonder licht, water of voer.

Dan hebben we daar bovenop nog een 5% door hartfalen voor week 6. De hele schuren met kippen die sterven door bv warmte in de zomer, de haantjes die door de maler gaan of vergast worden. En nog meer uitval door verschillende redenen.

Natuurlijk is het onvermijdelijk dat er dieren dood gaan. Zelfs als je perfectie zou kunnen bereiken qua houden en omgang gaat er weleens iets mis. Maar het is veel hoger dan dat. We hebben gewoon een zeker verlies ingecalculeerd, die inherent is aan de manier van houden en omgang. We nemen dat voor lief. Maar als je ziet om welke aantallen het gaat duizeld het.

Maar dat geld voor die hele industrie, het is zo enorm dat je het amper kan bevatten. Als je je bedenkt dat er per jaar in Nederland alleen al 550 miljoen kippen geslacht worden. Als we alle slachtdieren meenemen dan zijn het er 20 per seconde in Nederland alleen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Cause_Mayhem op 17-05-2019 09:27:28 ]
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_186904595
Telegraaf: Boeren weren zich: Farmers Defence Force opgericht

Niet vreemd in een land waar de overheid haar burgers verteld om "maar een hond te nemen" ter vergroting van de veiligheid.

Een overheid die haar handen aftrekt van veiligheid is een overheid die toestaat dat men elkaar naar het leven gaat staan.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_186904655
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 07:54 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zeer zeker! Er valt uiteraard altijd nog wel wat te winnen, te verbeteren, maar we gaan (in vergelijking met het verleden) de goeie kant op! Er is steeds meer aandacht voor het welzijn.
Nou joh, van klrinschalige boerderijen naar de bioindustrie wat een vooruitgang voor de dieren. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_186904669
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 09:22 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Is idd 'normaal'. Bij kippen sterven er elk jaar alleen al een 5 miljoen kuikens in de broederij (of net erna door verzwakking). Omdat het 'normaal' is dat de kuikens die uitkomen pas op dag 21 uit de broedkasten gehaald worden en ze vanaf dag 19 uit beginnen te komen. Degene die vroeger uitkomen zitten daar zonder licht, water of voer.

Dan hebben we daar bovenop nog een 5% door hartfalen voor week 6. De hele schuren met kippen die sterven door bv warmte in de zomer, de haantjes die door de maler gaan of vergast worden. En nog meer uitval door verschillende redenen.

Natuurlijk is het onvermijdelijk dat er dieren dood gaan. Zelfs als je perfectie zou kunnen bereiken qua houden en omgang gaat er weleens iets mis. Maar het is veel hoger dan dat. We hebben gewoon een zeker verlies ingecalculeerd, die inherent is aan de manier van houden en omgang. We nemen dat voor lief. Maar als je ziet om welke aantallen het gaat duizeld het.

Maar dat geld voor die hele industrie, het is zo enorm dat je het amper kan bevatten. Als je je bedenkt dat er per jaar in Nederland alleen al 550 miljoen kippen geslacht worden. Als we alle slachtdieren meenemen dan zijn het er 20 per seconde in Nederland alleen.
Die sterfte is zo hoog doordat ze meer biggen per zeug willen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_186904848
quote:
16s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 11:37 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nou joh, van klrinschalige boerderijen naar de bioindustrie wat een vooruitgang voor de dieren. :{
Het lijkt me inderdaad een vooruitgang als de inspectie minder bedrijven te controleren heeft. 1000 bio-bedrijven zijn beter en vaker te controleren dan 25000 keuterboertjes.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 17 mei 2019 @ 12:02:05 #108
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_186905075
quote:
16s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 11:37 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Die sterfte is zo hoog doordat ze meer biggen per zeug willen.
Ook idd. Dat is 1 van de factoren. Snelle groei en aan het eind van de dag gewoon een kosten baten plaatje zijn ook belangrijke factoren.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 17 mei 2019 @ 12:04:02 #109
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186905113
quote:
16s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 11:37 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nou joh, van klrinschalige boerderijen naar de bioindustrie wat een vooruitgang voor de dieren. :{
Mijn schoongrootouders hielden een varken in een kot achter het huis, geloof niet dat die het beter had of gezonder was dan moderne mesterij.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 17 mei 2019 @ 13:07:45 #110
3542 Gia
User under construction
pi_186906156
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 06:34 schreef Loekie1 het volgende:
Ik zag de uitzending van Pauw. Heb het even tot me laten doordringen: 13% van de biggetjes sterft in de eerste twee jaar.
En de rest heb je niet gezien?
Er ligt een zieke big in de gang, waar de boer waarschijnlijk mee bezig was om die te behandelen, toen hij gestoord werd door die gekken. Maakt die tuthola van dat die daar lag om te sterven en zij zou het biggetje wel redden, door het water te geven. Wat een big niet mag hebben. Nu is het beestje dood. Haar schuld. En dan zegt ze: nou en, anders was hij tzt naar de slacht gegaan!

Dan die foto van die mummie. Ook volledig verkeerd geïnterpreteerd door die domkoppen.

En een foto van een big met gebroken poot.

Hoeveel mensen zijn er niet met etterende wonden, open been, wegrottende tenen en noem maar op. Dingen die gewoon bij het leven horen en niet altijd te voorkomen zijn of afdoende te behandelen.
En dat geldt ook voor varkens.

Als ze nu foto's zouden hebben van 50 gewonde varkens, dan hadden ze misschien een punt. Maar het was er één.
pi_186906321
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 12:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mijn schoongrootouders hielden een varken in een kot achter het huis, geloof niet dat die het beter had of gezonder was dan moderne mesterij.
Uitwassen zijn van alle tijden maar je maakt mij niet wijs dat die legbatterijen et cetera een vooruitgang zijn voor het dierenwelzijn.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_186906331
Legbatterijen zijn er al lang niet meer in Nederland hoor
Wees altijd een eersteklas uitgave van jezelf, nooit een tweede klas weergave van een ander
pi_186906334
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 12:02 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ook idd. Dat is 1 van de factoren. Snelle groei en aan het eind van de dag gewoon een kosten baten plaatje zijn ook belangrijke factoren.
Ja die schuld ligt ook niet alleen bij die boeren maar ook bij de supermarkten en de consument. Die boeren krijgen geen drol voor vlees dus dan moet je haast wel.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_186906344
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 13:19 schreef Telefono het volgende:
Legbatterijen zijn er al lang niet meer in Nederland hoor
Ja dat schrijf ik ook nergens en dat is heel goed.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Vis een optie? vrijdag 17 mei 2019 @ 13:59:40 #115
70532 loveli
N
pi_186906971
quote:
16s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 13:19 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja die schuld ligt ook niet alleen bij die boeren maar ook bij de supermarkten en de consument. Die boeren krijgen geen drol voor vlees dus dan moet je haast wel.
Plus de gemiddelde consument kijkt naar de kiloprijs en niet naar de kwaliteit.
crap in = crap out
pi_186907280
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 13:59 schreef loveli het volgende:

[..]

Plus de gemiddelde consument kijkt naar de kiloprijs en niet naar de kwaliteit.
Onlangs zag ik ook dat de in Nederland geteelde knoflook bijna volledig in het buitenland verkocht wordt, voornamelijk Duitsland en Scandinavië, omdat de Chinese knoflook hier goedkoper in de supermarkt kan verschijnen en men liever de inferieure oude Chinese knoflook koopt voor een lagere prijs dan de verse Nederlandse.

Misschien typisch Nederlands dat het eten niks mag kosten.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_186907562
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 13:59 schreef loveli het volgende:

[..]

Plus de gemiddelde consument kijkt naar de kiloprijs en niet naar de kwaliteit.
Veruit het meeste is voor de export.
  vrijdag 17 mei 2019 @ 14:41:01 #118
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186907840
quote:
16s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 13:18 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Uitwassen zijn van alle tijden maar je maakt mij niet wijs dat die legbatterijen et cetera een vooruitgang zijn voor het dierenwelzijn.
Legbatterijen zijn a weer 7 jaar verboden in de EU
Laat wel zien wat je van hetonderwerp weet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 17 mei 2019 @ 14:42:57 #119
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_186907880
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 14:28 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Veruit het meeste is voor de export.
Dat gemiddelde consumenten naar de prijs kijken en niet naar de kwaliteit stopt niet aan de grens.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_186907919
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 14:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Legbatterijen zijn a weer 7 jaar verboden in de EU
Laat wel zien wat je van hetonderwerp weet
Van de kleine boerderijen is het naar legbatterijen gegaan en dat is gewoon een slechte beweging en absoluut geen vooruitgang in dierenwelzijn. Dat het nu net een paar jaar niet meer voorkomt doet niks af aan dit argument.

Maar lekker op de persoon spelen piet daar ben je goed in.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_186909576
Topadvocaat walgt van beelden en neemt het op voor activisten Boxtel: ‘Dit is afschuwelijk, mij mogen ze bellen’
De Tweede Kamer en boerenorganisaties gaan ervan uit dat de dierenactivisten in Boxtel juridisch hard aangepakt gaan worden, maar daar moet niet zo makkelijk van uit worden gegaan. Volgens topadvocaat Jan Vlug zijn de naar buiten gebrachte beelden zo schokkend dat ze de illegale actie ‘wel eens zouden kunnen rechtvaardigen’. ,,Ik sluit niet uit dat zij strafvermindering krijgen of zelfs worden ontslagen van alle rechtsvervolging”, zegt hij tegen het Brabants Dagblad.

Volgens de advocaat, die landelijk bekend werd als de raadsman van de moordenaar van Marianne Vaatstra, is de zaak tegen de dierenrechtenactivisten nog lang niet rond. ,,Ik ging vierkant over mijn nek toen ik die beelden van die boerderij zag”, zegt Vlug. ,,Ik ben helemaal geen actievoerder, laat staan een vegetariër, maar die beelden... Eindeloze rijen van intelligente grote zoogdieren. Zo hutjemutje op elkaar, die kleine biggetjes zo tussen die stangen. Dode en gewonde dieren over elkaar heen. Alles vies en smerig. Dat dieren zo misbruikt worden is echt ongelooflijke smeerlapperij.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)-ze-bellen~a4be85cf/
  vrijdag 17 mei 2019 @ 16:28:16 #122
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186909613
quote:
16s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 14:44 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Van de kleine boerderijen is het naar legbatterijen gegaan en dat is gewoon een slechte beweging en absoluut geen vooruitgang in dierenwelzijn. Dat het nu net een paar jaar niet meer voorkomt doet niks af aan dit argument.

Maar lekker op de persoon spelen piet daar ben je goed in.
Met poppen gooien omdat je een blunder maakt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_186909731
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 16:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Met poppen gooien omdat je een blunder maakt.
Wederom niets inhoudelijks. :D

Malle man.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_186909732
6 miljoen varkens per jaar sterven nog voor de slacht. Nog nooit was de biggensterfte zo hoog. Deze vaak jonge biggetjes liggen soms uren of dagenlang te creperen totdat de boer ze vindt. Dan worden ze soms doodgeslagen, maar één klap is niet altijd fataal.

Deze hoge sterfte komt doordat moedervarkens door doorfokken inmiddels meer dan 30 biggetjes per jaar krijgen. Dat zijn er ongeveer 6 keer zo veel als in de natuur. Door de toename is het gemiddelde geboortegewicht van de biggen gaandeweg afgenomen en zijn de biggen zwakker en kwetsbaarder geworden. Deze biggen worden snel ziek, raken eerder onderkoeld of gewond en hebben een grotere kans om te verhongeren.

Als een varkenshouder een zwak of ziek biggetje opmerkt dan wordt het biggetje vaak eerst in een apart hok gelegd om te kijken of ze uit zichzelf herstellen. Daar liggen ze soms uren of dagenlang te creperen. Vaak worden zwakke biggen door de boer gedood, bijvoorbeeld door ze tegen de muur van het kraamhok aan te slaan. Dit gaat vaak fout, waardoor het biggetje zwaar gewond bovenop zijn dode broertjes en zusjes belandt en alsnog een pijnlijke dood sterft.
https://www.varkensinnood.nl/biggensterfte

Varkenshouder slaat biggetjes dood tegen de grond:
https://www.varkensinnood.nl/video-biggensterfte-2
pi_186909924
Ik woon hier midden in de bossen en zie hier geregeld wild lopen. Bij mij op de nedlagt landbrug heb ik kleine dieren lopen, varïerend van loslopende kippen tot geitjes in een weitje. Mede door het behoud en respect hebben voor de natuur en de beesten en beestjes, maak ik maandelijks geld over naar de Partij van de Dieren.

Dat heb ik onmiddellijk gestopt. Deze partij stimuleert geweld en ongewenst gedrag jegens ondernemers die te goede trouw zijn en economisch afhankelijk zijn van hun dieren.

Ga eerst maar eens doordacht de moraliteit van je eigen organisatie PvdD doorlichten...



[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 17-05-2019 19:21:46 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Moderator vrijdag 17 mei 2019 @ 16:50:13 #126
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_186910037
deze gast _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 17 mei 2019 @ 17:05:32 #127
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 17 mei 2019 @ 17:16:14 #128
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186910422
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 16:35 schreef Loekie1 het volgende:
Deze hoge sterfte komt doordat moedervarkens door doorfokken inmiddels meer dan 30 biggetjes per jaar krijgen. Dat zijn er ongeveer 6 keer zo veel als in de natuur. Door de toename is het gemiddelde geboortegewicht van de biggen gaandeweg afgenomen en zijn de biggen zwakker en kwetsbaarder geworden. Deze biggen worden snel ziek, raken eerder onderkoeld of gewond en hebben een grotere kans om te verhongeren.
En verhoudingsgewijs? Of wordt er alleen naar absolute aantallen gekeken? Bij wilde zwijnen loopt de sterfte onder de biggen bij jonge zeugen al op richting de 50%.

http://www.eifelnatur.de/(...)en/Wild%20zwijn.html
  vrijdag 17 mei 2019 @ 17:55:20 #129
3542 Gia
User under construction
pi_186911099
Ik snap niet dat die actievoerders hun tijd niet liever besteden aan het redden van dieren in de natuur.
Daar is de sterfte veel groter.

Wilde dieren vreten elkaar op. Katten vangen muizen en vogels. Moeten die niet massaal gered worden? Of mogen die wel creperen?

Overigens ben ik van het principe 'de natuur zijn gang laten gaan'
Dat houdt wmb in: meer ruimte voor boerderijdieren om verdrukking tegen te gaan, natuurlijke zwangerschappen, katten vrij laten rondlopen, vangen muizen en zieke vogels weg, enz.
  vrijdag 17 mei 2019 @ 18:04:35 #130
80382 manny
30 is best veel
pi_186911302
zou het ook zo kunnen zijn dat je het niet eens bent met de manier waarop de actievoerders te werk gaan en dat je tegelijkertijd kritisch bent op de manier waarop dieren behandeld worden in de bio-industrie..

het 1 sluit het andere niet uit...
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  vrijdag 17 mei 2019 @ 18:09:57 #131
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_186911387
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 06:34 schreef Loekie1 het volgende:
Varkenssector probeert al jaren de sterfte onder biggen lager te krijgen, maar het wordt alleen maar hoger. En nu zeggen ze dat 13% waarschijnlijk het laagst haalbare is.
Wat een successtory weer, die bio-industrie.
Ironisch genoeg is de biggensterfte hoger onder biologisch gehouden varkens omdat de zeugen daar niet tussen stangen staan en de biggen dus kunnen pletten.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 17 mei 2019 @ 18:57:30 #132
3542 Gia
User under construction
pi_186912207
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 18:04 schreef manny het volgende:
zou het ook zo kunnen zijn dat je het niet eens bent met de manier waarop de actievoerders te werk gaan en dat je tegelijkertijd kritisch bent op de manier waarop dieren behandeld worden in de bio-industrie..

het 1 sluit het andere niet uit...
Ik vind het niet natuurlijk om dieren in hokken te houden en zou dat graag anders zien. Dat is volgens mij echter niet mogelijk, omdat er niet voldoende ruimte is om op die manier aan de vraag te voldoen.
Ik denk ook dat boeren alle moeite doen om hun dieren zo goed mogelijk te verzorgen.

Waar de beelden van het doodslaan van die biggen vandaan komen, geen idee. Wie weet, uit een of ander oostblokland of zo.
pi_186913313
Recordaantal biggen sterven door toenemende worpgrootte

In de natuur krijgt een varken 5 á 6 biggen per worp. In de vee-industrie zijn dat er inmiddels 15,6. Door deze abnormale worpgrootte komen veel biggen al zwak ter wereld. Ze worden hierdoor sneller ziek, hebben een grotere kans om doodgedrukt te worden door de zeug, verhongeren of worden vanwege hun zwakte zelfs doodgeslagen door de boer. De laatste cijfers tonen aan dat de biggensterfte is gestegen van 12,6% in 2009 naar 13,8% in 2015. Nog nooit was de biggensterfte zo hoog. Reden voor ons om te starten met een nieuwe campagne.

Van Dam wil verklaring van varkenssector

Onze actie heeft in drie dagen tijd veel losgemaakt: het NOS journaal besteedde aandacht aan de biggensterfte, al meer dan 35.000 mensen ondertekenden onze petitie en we ontvingen ruim 5.000 reacties via Facebook en andere kanalen. In Den Haag konden ze daar niet omheen: Staatssecretaris Van Dam wil van de vertegenwoordigers van de varkenshouderij een verklaring voor de stijging van de biggensterfte. In 2009 (toen we ook campagne voerden) lag er namelijk een plan van aanpak om binnen 10 jaar de biggensterfte met 15-20% te verminderen. Deze belofte van de sector moet volgens Van Dam alsnog nagekomen worden. Hij vindt dat er een einde moet komen aan de toename van het aantal biggen per worp. 'Uitgangspunt is dat biggen bij hun eigen moeder kunnen drinken', laat hij weten. Nu is het regelmatig zo dat een moedervarken niet genoeg spenen heeft om al haar biggen te voeden.
https://www.varkensinnood(...)taris-van-dam-“;aantal-biggetjes-per-worp-moet-omlaag”

Bijna 16 biggen per worp terwijl het in de natuur 6 biggen is.
pi_186913431
In onze petitie (is afgelopen) vragen wij om de volgende maatregelen:

Op Europees niveau afspraken over beperking van het aantal biggen per zeug per jaar en een maximum aan het aantal dieren dat op de boerderij sterft.
Controle op zieke, gewonde en dode dieren.
Een doordachte en humane oplossing om ernstig zieke of gewonde dieren uit hun lijden te verlossen.
Duidelijke richtlijnen wanneer de dierenarts moet ingrijpen.
Een verplicht ‘plan van aanpak’ voor bedrijven met een biggensterfte hoger dan 10%.
De ontwikkeling van systemen zoals de Pro Dromi kraamstal, om zeugen en biggen een beter leven te geven.
Ook willen we dat er richtlijnen in het Beter Leven Keurmerk worden opgenomen omtrent de worpgrootte en biggensterfte.
https://www.varkensinnood(...)taris-van-dam-“;aantal-biggetjes-per-worp-moet-omlaag”

Deze actie is me helemaal ontgaan en van de grote biggensterfte wist ik niets, dus ik heb in elk geval wat bijgeleerd de afgelopen week. Nu hopen of er echt iets gaat gebeuren aan het aantal biggen per zeug. Als je het aan de veehouders overlaat, krijgen varkens straks 25 biggen per worp en staan ze de halve dag zwakke biggen dood te slaan. Ondertussen knokploegen vormend om iedereen op afstand te houden.
  vrijdag 17 mei 2019 @ 20:06:32 #135
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 17 mei 2019 @ 20:07:03 #136
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_186913917
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 19:50 schreef Loekie1 het volgende:
In onze petitie (is afgelopen) vragen wij om de volgende maatregelen:

Op Europees niveau afspraken over beperking van het aantal biggen per zeug per jaar en een maximum aan het aantal dieren dat op de boerderij sterft.
Controle op zieke, gewonde en dode dieren.
Een doordachte en humane oplossing om ernstig zieke of gewonde dieren uit hun lijden te verlossen.
Duidelijke richtlijnen wanneer de dierenarts moet ingrijpen.
Een verplicht ‘plan van aanpak’ voor bedrijven met een biggensterfte hoger dan 10%.
De ontwikkeling van systemen zoals de Pro Dromi kraamstal, om zeugen en biggen een beter leven te geven.
Ook willen we dat er richtlijnen in het Beter Leven Keurmerk worden opgenomen omtrent de worpgrootte en biggensterfte.
https://www.varkensinnood(...)taris-van-dam-“;aantal-biggetjes-per-worp-moet-omlaag”

Deze actie is me helemaal ontgaan en van de grote biggensterfte wist ik niets, dus ik heb in elk geval wat bijgeleerd de afgelopen week. Nu hopen of er echt iets gaat gebeuren aan het aantal biggen per zeug. Als je het aan de veehouders consumenten overlaat, krijgen varkens straks 25 biggen per worp en staan ze de halve dag zwakke biggen dood te slaan. Ondertussen knokploegen vormend om iedereen op afstand te houden.
Fixed
Life is what you make it.
  vrijdag 17 mei 2019 @ 20:26:19 #137
3542 Gia
User under construction
pi_186914501
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 19:46 schreef Loekie1 het volgende:
Recordaantal biggen sterven door toenemende worpgrootte

In de natuur krijgt een varken 5 á 6 biggen per worp. In de vee-industrie zijn dat er inmiddels 15,6.
Je praat poep.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Varken_(tam)
quote:
De draagtijd van een zeug is ongeveer 115 dagen (3 maanden, 3 weken en 3 dagen). Een varken kan wel tot 20 biggen per worp krijgen, gemiddeld worden er ongeveer 13 levende biggen geboren.
  vrijdag 17 mei 2019 @ 20:43:43 #138
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186914957
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 20:26 schreef Gia het volgende:
Je praat poep.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Varken_(tam)
Loeki zwamt wel vaker...

quote:
Bij wilde zwijnen duurt de paartijd, die ook wel rauschtijd wordt genoemd, van september tot maart.[8] De frislingen worden geboren tussen maart en april, na een draagtijd van 113-114 dagen.[7] Zeugen krijgen vaak 8-12 jongen per worp, wat ook overeen met het aantal tepels dat een zeug heeft.[5] Oudere zeugen krijgen grotere worpen. Het aantal jongen is ook afhankelijk van de voedselsituatie en de conditie van de zeug in de periode van bevruchting. Meestal krijgt een zeug één worp per jaar, maar mocht de eerste worp vroeg verloren gaan, kunnen de zwijnen nog in de zomer een tweede worp krijgen. Tegen kou kunnen pasgeboren zwijntjes redelijk goed, maar niet tegen (veel) regen, zeker niet in combinatie met wind en lage temperaturen
Wild Zwijn
  vrijdag 17 mei 2019 @ 20:49:03 #139
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_186915080
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 19:46 schreef Loekie1 het volgende:
In de natuur krijgt een varken 5 á 6 biggen per worp. In de vee-industrie zijn dat er inmiddels 15,6.
Er bestaan helemaal geen varkens in de natuur. Wel wilde zwijnen. Die worden niet beschermd en verzorgd. Zou de biggensterfte bij zwijnen procentueel lager zijn?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 17 mei 2019 @ 20:53:04 #140
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_186915194
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 20:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

Loeki zwamt wel vaker...
[..]

Wild Zwijn
En dan heeft een tam varken ook meer spenen, gemiddeld 16.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zaterdag 18 mei 2019 @ 17:36:36 #141
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_186930865
https://www.telegraaf.nl/(...)s-feestjes-amsterdam
Weg bitterbalen en vlammetjes bij het pilsje
quote:
AMSTERDAM - Medewerkers van de gemeente Amsterdam die houden van snoeptomaatjes, selderij, bitterballen van doperwtjes en biologische wortelsap maken vanaf 2020 de dienst uit tijdens borrels, evenementen en vergaderlunches.
Tijdens deze gelegenheden zal alleen nog maar vegetarisch gecaterd worden. Dat is althans de wens van het stadsbestuur van de hoofdstad.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 18 mei 2019 @ 17:41:19 #142
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186932980
EINDHOVEN - Ruim honderd dierenactivisten bezetten maandag de stal van een varkensboer in Boxtel. Na tien uur werd de bezetting beëindigd. Het boeren familiebedrijf, van Sleuwen, heeft een vervoersverbod van drie weken gekregen vanwege mogelijk besmettingsgevaar. Maar wie zijn deze Boxtelse varkensboeren? In de omgeving wordt vader Chris ook wel de 'varkensbaron van Brabant' genoemd, en de naam Van Sleuwen dook de afgelopen jaren al meerdere keren op in de media

Wie is de boer wiens stallen werden bezet? 'Varkensbaron van Brabant' al jaren omstreden

Daar gaat wel het idee weg dat het zomaar een brave boer is
  zaterdag 18 mei 2019 @ 19:58:45 #144
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_186933666
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 19:30 schreef opgebaarde het volgende:
EINDHOVEN - Ruim honderd dierenactivisten bezetten maandag de stal van een varkensboer in Boxtel. Na tien uur werd de bezetting beëindigd. Het boeren familiebedrijf, van Sleuwen, heeft een vervoersverbod van drie weken gekregen vanwege mogelijk besmettingsgevaar. Maar wie zijn deze Boxtelse varkensboeren? In de omgeving wordt vader Chris ook wel de 'varkensbaron van Brabant' genoemd, en de naam Van Sleuwen dook de afgelopen jaren al meerdere keren op in de media

Wie is de boer wiens stallen werden bezet? 'Varkensbaron van Brabant' al jaren omstreden

Daar gaat wel het idee weg dat het zomaar een brave boer is
De boer was willekeurig gekozen door die organisatie dus dit is allemaal achteraf.

Ik zie in die hele lijst maar één punt dat met verminderd dierenwelzijn te maken kan hebben. Dat gaat over die dode varkens,en hoewel dat niet mag gebeuren is het in die tijdsspanne niks bijzonders.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_186934371
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 17:36 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)s-feestjes-amsterdam
Weg bitterbalen en vlammetjes bij het pilsje
[..]

[ afbeelding ]
Wat een doordrammerij zeg. Dit is net zo achterlijk als vegetariers dwingen om vlees te eten.
  zaterdag 18 mei 2019 @ 20:24:40 #146
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186934393
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 19:30 schreef opgebaarde het volgende:
Daar gaat wel het idee weg dat het zomaar een brave boer is
quote:
Het bedrijf bestaat al sinds 1993 en sindsdien haalden ze meerdere keren het nieuws.
Even geteld in dat artikel, maar liefst negen keer in 26 jaar tijd dus... :')

En waarbij het voornamelijk om vergunningen te doen is...
pi_186934630
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 20:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Even geteld in dat artikel, maar liefst negen keer in 26 jaar tijd dus... :')

En waarbij het voornamelijk om vergunningen te doen is...
Warvan enkele van die negen bovendien niet eens objectief negatieve dingen zijn, maar ook bijvoorbeeld in het nieuws komen vanwege toepassingen van de nieuwste technieken.

Verder gedoe met plannen, uitbreidingen, vergunningen en protest daartegen, een "mogelijke betrokkenheid" bij de besmetting van voer, en een faillisement. De dood van 1200 varkens en het niet melden ervan vorig jaar is dan weer wel een slechte gang van zaken, maar al met al komt dit artikel me over als bewust een tikje oversensationeel aangezet.
pi_186934734
quote:
Meat the Victims dreigt met nieuwe stalbezetting: ‘gaan door tot einde dierenleed’

,,Als er nu niks verandert in Nederland, dan bezetten we nog een keer een stal”, zegt activiste Amber en woordvoerster van Meat the Victims tegen deze krant. Ze bracht tien uur in de Boxtelse stal door om zoveel mogelijk aandacht te krijgen voor wat er, volgens haar, misgaat in varkensstallen in Nederland.

,,We vinden de actie dan ook geslaagd, zelfs na alle woede die we op onze hals hebben gehaald. Want negatieve aandacht is ook aandacht.” De woordvoerster van Meat the Victims omschrijft de groep als een vegan-gemeenschap, die nu na de actie nog hechter is geworden. Ze kenden elkaar via via, maar door een goede organisatie en een mailwisseling waarin tijd en datum werd afgesproken, konden zeker 150 dierenactivisten maandagochtend de stal in Boxtel bezetten. Allemaal gehuld in wit pak, dat speciaal was aangeschaft om ‘kans op besmetting te minimaliseren’.

Dat de activisten er van tevoren goed over hebben nadacht, blijkt wel uit keuze die viel op de stal. Een paar leden controleerden een dag voor de bezetting de staldeur, om zeker te zijn dat ze de volgende ochtend niet voor een dichte deur zouden komen te staan. ,,Maar als hij wel dicht was, hadden we een andere stal uitgekozen.” Ook maakten ze hun schoenen met ontsmettingsmiddel voor de deur van de stal schoon in een badje en hadden ze twee weken geen contact gehad met dieren. Toch mag de varkenshouder de komende twee weken nog geen varkens afvoeren, omdat ‘niet de juiste hygiënische maatregelen zijn toegepast’, volgens de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA). Totdat zeker is dat geen dier besmet is met een ziekte.

Tranen
Esmee, een ander activiste, omschrijft haar tijd in de stal als enorm zwaar. ,,Maar voor de biggen was het totaal niet stressvol, ze sliepen gewoon door toen we er waren.” Ze maakte beelden van binnenin de stal. ,,Varkens zijn bizar intelligente wezens. Ik heb een tijdje in de stallen het gedrag van de biggetjes geobserveerd, maar kon met tranen in mijn ogen niet op een andere conclusie komen dan dat het gewoon roze puppy’s zijn. Ze waren onwijs blij eindelijk aandacht te krijgen en liefde te voelen”, schrijft ze. ,,Ons grootste doel was om beelden van binnenin de varkensstal naar buiten te brengen, om mensen bewust te maken van de pijn die de dieren elke dag hebben”, zegt de activiste. ,,Want wat we daar aantroffen, zijn pas echt misstanden.”

Maar waarom kozen ze er dan voor om met zo’n grote groep binnen te vallen en varkens eventueel te laten schrikken met zoveel mensen, terwijl een verborgen camera ook beelden naar buiten had kunnen brengen? ,,We wilden aandacht voor dit probleem, dat we nu meer hebben gekregen dan was gelukt met alleen een filmpje.” Het plan was wel om op Facebook live te gaan, maar er was ‘helaas geen verbinding’ op het platteland.

Varkensboer Jeroen van Sleuwen, bij wie maandag de actievoerders binnenvielen, heeft naar eigen zeggen slapeloze nachten achter de rug. Volgens Van Sleuwen hebben hij en zijn gezin het moeilijk nadat de activisten zijn boerderij, waar hij niet woont, ruim tien uur lang hadden overgenomen. Amber noemt de actie voor nu dan ook geslaagd, ondanks dat ze tot dinsdag in een politiecel zat en maar weinigen zich achter de groep lijken de scharen. ,,Ik denk dat we ons doel bereikt hebben, ondanks alle negatieve aandacht die onze kant op is gekomen”, zegt ze. ,,Want alle aandacht is welkom.”

Nieuwe acties
,,Omdat we bewust regels overtraden verwachten we niet van partijen dat ze publiekelijk achter ons staan”, zegt de Meat the Victims-woordvoerster. Want dat ze illegaal bezig waren, weet ze goed. ,,Soms is dat nodig om onrecht aan te tonen.” Wie zich wel achter de groep schaart, is advocaat Jan Vlug. Hij walgde van de beelden die hij zag en vond ze zo schokkend dat ‘ze wel eens de actie kunnen rechtvaardigen’.

,,Als de politiek niks doet of mensen hun eetgedrag niet veranderen, dan is het goed mogelijk dat er weer een actie aankomt”, zegt de woordvoerster. ,,We blijven doorgaan tot er geen dierenleed meer is in dit soort stallen.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)dierenleed~a1a9d4fe/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_186934754
Ze gaan dus nog meer boeren het leven onmogelijk maken :r
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_186934827
Geen berouw dus, voor het OM altijd een goede reden om met een extra zware strafeis te komen. Toch?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')