| julius123 | zondag 5 mei 2019 @ 18:16 |
Bron: https://www.autobahn.eu/1(...)r-accu-grondstoffen/ Leek me wel goed passen bij het topic over waterstof. Past ook goed bij de discussie over accu vs waterstof. | |
| Nattekat | zondag 5 mei 2019 @ 18:17 |
| Goh. Zeldzame grondstof raakt op, wat een verrassing. | |
| julius123 | zondag 5 mei 2019 @ 18:19 |
Ja maar accu's zijn de toekomst... | |
| Nattekat | zondag 5 mei 2019 @ 18:20 |
Ik heb die hype nooit begrepen. Dit kon iedereen al zien aankomen. | |
| Maverick_tfd | zondag 5 mei 2019 @ 18:23 |
| Welke stagiair heeft dit artikel geschreven? | |
| Trashcanman | zondag 5 mei 2019 @ 18:25 |
| Lithium is altijd al schaars geweest. | |
| julius123 | zondag 5 mei 2019 @ 18:26 |
M. Goes | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 18:27 |
In het bronartikel staat niet dat het op raakt maar dat de winning niet snel genoeg gaat; tekorten door te grote vraag. | |
| PzKpfw | zondag 5 mei 2019 @ 18:27 |
| Waterstof | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 18:28 |
Lithium is het kleinste probleem. Kobalt, nikkel en grafiet worden spannender zag ik onlangs in een ander artikel. | |
| FlippingCoin | zondag 5 mei 2019 @ 18:28 |
| Dan denken ze hetzelfde als Audi. Succes dan met 2030 Amsterdam benzinevrij... | |
| Nattekat | zondag 5 mei 2019 @ 18:28 |
De Aarde zit ook vol met goud/zilver/platinum, maar de winning gaat niet snel genoeg om de waarde laag te houden. | |
| Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 18:29 |
Kolen Dar kan je zelfs gas en benzine mee maken | |
| julius123 | zondag 5 mei 2019 @ 18:29 |
| |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 18:29 |
Voor brandstofcellen is momenteel onvoldoende platinum om het op grote schaal te vervaardigen. Dat gaat opgelost worden volgens de deskundigen maar duurt nog zo'n 10 jaar. | |
| Mr.Ping | zondag 5 mei 2019 @ 18:36 |
| Ze moeten die kinderen in de mijnen harder laten werken. | |
| Nattekat | zondag 5 mei 2019 @ 18:36 |
Er zijn vast talloze alternatieve technologieën. Waterstof is alleen de energie, het omzetten wordt naar beweging kan op veel manieren. | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 18:49 |
Op dit moment is de brandstofcel de manier met het hoogste rendement, al valt dat onder de streep nog tegen als je het vergelijkt met een accu. | |
| julius123 | zondag 5 mei 2019 @ 18:51 |
Een accu wekt geen energie op, dat doet een brandstofcel wel. Beetje kromme vergelijking dan. | |
| ACT-F | zondag 5 mei 2019 @ 18:53 |
| Het wachten is op de aluminiumaccu: https://www.nu.nl/gadgets(...)inuut-opgeladen.html | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 18:55 |
Klopt, je hebt gelijk. Onder de streep, dus productie waterstof (uit aardgas of middels elektrolyse), comprimeren naar 875 bar, tanken waterstof in brandstofcel, in brandstofcel weer omzetten in elektriciteit is het minder rendabel dan de stroom direct opslaan in een accu en weer gebruiken uit een accu. | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 18:56 |
Klopt, kan hoge laadstromen aan, niet of nauwelijks brandbaar, 7x meer laadcycles. | |
| Tengano | zondag 5 mei 2019 @ 18:58 |
| Is dit trouwens ook de reden dat de accu's voor E-bikes ook zo fucking | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 19:02 |
Die zijn in verhouding wel duurder. Voor de fiets van mijn moeder zou een nieuwe accu ¤499 kosten voor een 18Ah / 0,45kWh accu zag ik. Voorlopig niet aan de orde, haar fiets is net nieuw. Haar vorige elektrische fiets was 6 jaar oud, 1e accu, nu een nieuwe fiets omdat de techniek veel beter is geworden en de accu sowieso vervangen moest worden (en daar zat nog een veel kleinere accu in). | |
| halfway | zondag 5 mei 2019 @ 19:07 |
Dan hebben wij het nog niet over ons stroomnet wat die dingen helemaal niet massaal kan opladen. | |
| Tengano | zondag 5 mei 2019 @ 19:08 |
Ik vind het wel een interesant onderwerp. Ik had vrijdag bijna een e-bike voor 50 euro gekocht. Spotprijs, maar ik dorst niet omdat ik er te weinig van af wist en ik zag dat een nieuwe accu idd richitng de 400 euro was dus zag ik er van af; accu was nl op zei hij. En nou is ie weg; heb eigenlijk wel een beetje spijt | |
| Bart2002 | zondag 5 mei 2019 @ 19:10 |
In feite is dat gewoon hetzelfde qua effect. | |
| julius123 | zondag 5 mei 2019 @ 19:11 |
Veel van die accupacks zijn wel te reviseren met verse 18650 cellen, als je een beetje handig bent iig. | |
| Bart2002 | zondag 5 mei 2019 @ 19:12 |
| Verder is dit allemaal om onze oneindige vraag naar "vervoer" in stand te houden. We zouden beter iets doen aan die vervoersbehoefte want op gaat het toch. | |
| Bart2002 | zondag 5 mei 2019 @ 19:13 |
Dat is alleen voor enkele Tweakers. Niemand doet dat verder en is dus niet de norm. Het gros van de accu's is klote en een rip-off. | |
| Tengano | zondag 5 mei 2019 @ 19:14 |
Ja dat dacht ik ook, daarom ging ik ervoor. Maar onderweg zat ik op mijn mobiel ff te kijken naar dit type fiets; een Sparta Ion.... En toen vond ik dat dat bij deze Sparta niet zo goed lukt. Teringdingen zijn beveiligd met software die ook nauwelijks te hacken is. En als je een andere accu vindt die het nog wel een beetje doet moet ie dus met die software worden aangemeld. Fuck! | |
| Nattekat | zondag 5 mei 2019 @ 19:16 |
Kap nou eens met dat fanboy gedrag. Wees blij dat er groene alternatieven onderzocht worden. Tuurlijk is waterstof er nog niet, maar elektrisch rijden was ook nog helemaal nergens 10 jaar geleden, en kijk nu eens. Elektrisch rijden is, zeker in de huidige vorm, niet de toekomst. | |
| Tengano | zondag 5 mei 2019 @ 19:16 |
Maar wel the kick als het lukt | |
| Bart2002 | zondag 5 mei 2019 @ 19:17 |
Zeer zeker. Maar het is voor enkelen weggelegd. De rest moet gewoon een nieuwe kopen die weer net zo beroerd is. | |
| Tengano | zondag 5 mei 2019 @ 19:20 |
Die fietsfabrikanten hebben volgens mij nog nooit zoveel verdiend; wat een rip-off praktijken als je die (klant)verhalen leest over de 'duurzaamheid' | |
| Bart2002 | zondag 5 mei 2019 @ 19:21 |
| Klopt helemaal. | |
| Tengano | zondag 5 mei 2019 @ 19:24 |
Ik zal er verder over ophouden want ik ben gruwelijk off topic, maar ik las dat je nog niet eens zelf een achterband kan vervangen. Want als het wiel eruit is geweest moet het opnieuw met de fabriekssoftware worden aangemeld | |
| julius123 | zondag 5 mei 2019 @ 19:24 |
Tja ik ben inderdaad een tweaker | |
| Tengano | zondag 5 mei 2019 @ 19:26 |
Cool! | |
| Fer | zondag 5 mei 2019 @ 19:30 |
Gezien een e-bike maar 2-3 jaar met een accu doet, zouden ze ze eigenlijk moeten verbieden. Laat ze eerst een fatsoenlijke BMS maken. | |
| Tengano | zondag 5 mei 2019 @ 19:33 |
Klopt. Ik vind het gewoon schandalig. En in die periode loopt je capaciteit en je axiradius al terug; en daar geef je dan klauwen met geld voor uit. Dus dan maar weer een nieuwe kopen. Echt bezopen. | |
| Bart2002 | zondag 5 mei 2019 @ 19:35 |
Goed gezien. Maar we zitten in een soort heilige gedrevenheid. Als het geen plofmotor heeft is het in principe "groen". Zo fout. | |
| TheoddDutchGuy | zondag 5 mei 2019 @ 19:36 |
| Is ook de vraag of de mensheid het wel gaat redden om van de planeet af te kunnen komen aka zijn we nog wel op tijd of hebben we al teveel verspilt met die consumptiemaatschappij waanzin. | |
| Bart2002 | zondag 5 mei 2019 @ 19:37 |
Consumptiemaatschappij wordt de ondergang. Zoveel is zeker. | |
| julius123 | zondag 5 mei 2019 @ 19:38 |
Ja ik zag een tijdje geleden een aflevering van kurzgesagd over ruimtepuin. Als we er niks aan doen kunnen we in de toekomst helemaal de ruimte niet meer in De mensheid is z'n eigen ergste vijand. | |
| TheoddDutchGuy | zondag 5 mei 2019 @ 19:39 |
Op kosmische schaal zijn we denk ik niet de eerste soort die daardoor vast is komen te zitten, maar ik hoop dat t meevalt uiteindelijk. Dat er wel genoeg is maar dat waar de grondstoffen nu liggen slecht te bereiken zijn al is het maar vanwege politieke omstandigheden, want dat kan wel overwonnen worden. | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 19:41 |
Zoals ik al schreef, m'n moeder deed 6 jaar met de accu. Ze heeft nu een andere fiets omdat de techniek nogal vooruitgegaan is en de accu van haar nieuwe Stella veel meer capaciteit heeft. | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 19:44 |
Fanboy gedrag? Omdat elektrische auto's onder de streep 3x efficiënter zijn dan waterstofauto's? Alleen al het feit dat waterstof (zonder accijns!) per kilometer 3 tot 4x duurder is dan elektrisch rijden (met belastingen!) geeft al aan dat het niet rendabel is. Dat heeft niets met fanboy gedrag te maken, puur gezond verstand. | |
| Nattekat | zondag 5 mei 2019 @ 19:47 |
Je verdedigt elektrisch rijden met hand en tand, alternatieven zijn inefficient en tijdverspilling. Dat is niet gezond, dat houdt innovatie tegen. Al jouw argumenten zijn ook waar voor elektrisch rijden toen het nog in de kinderschoenen stond. Door hype en Tesla is dat nu helemaal goedgekomen, maar dat betekent niet dat we niet verder moeten kijken. Grondstoffen voor accu's zijn zeldzamer dan olie. | |
| Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 19:49 |
Dat zal lastig worden als de energie daarvan uit dezelfde accu moet komen. Als ik het goed begrepen heb gaat dan voor een groot deel om de temperatuur van de accu. Verwarmen en/of koelen kost nu eenmaal veel energie. | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 19:51 |
Ik hou innovatie echt niet tegen hoor, alsof innovatie zich ooit iets van mij heeft aangetrokken. Verschil is dat elektrisch rijden eigenlijk pas 10 jaar geleden serieus is aangepakt en een gigantische groei heeft doorgemaakt en dat we al sinds eind jaren 80 horen dat waterstof de brandstof van de toekomst is. Ik heb nog een KIJK liggen uit het begin van de 90's waar een artikel in staat over waterstofauto's. Ik was er toen van overtuigd dat we in 2000 allemaal in waterstofauto's zouden rijden. | |
| Tengano | zondag 5 mei 2019 @ 19:52 |
| Ik had wel eens gehoord dat een hele kleine energiebron met kernenergie ook mogelijk was. Dat leek toen haalbaar. Ik vind kernenergie eigenlijk best wel schoon op het radio-actieve afval na dan natuurlijk; maar niet onoverkomelijk. | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 19:52 |
Klopt Maar dat gaat 'm niet worden denk ik. Thorium powered car was enkele jaren geleden ook weer actueel: | |
| Tengano | zondag 5 mei 2019 @ 19:54 |
Die bron is wel veel onuitputtelijker, dus ik ben daar niet helemaal zeker van. Zeker niet als je zoiets voor een auto inzet, of voor een huis of fabriek of wietplantage van energie te voorzien. | |
| Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 19:55 |
Amerika heeft een paar bootjes en onderzeeërs die lopen op kernenergie. Volgens mij heeft Rusland ook nucleaire ijsbrekers. | |
| Nattekat | zondag 5 mei 2019 @ 19:57 |
Elektrisch rijden was hetzelfde verhaal hè. Die auto's rijden ook al jaren rond. | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 19:58 |
Ja, voornamelijk omdat ze maanden aanééngesloten niet aan land komen, dus tanken of laden geen optie is. Dat heb je met een auto die gemiddeld 23 uur per dag stil staat niet zo snel. | |
| Tengano | zondag 5 mei 2019 @ 19:58 |
Precies, als je nou zo'n ding tweedehands op de kop kan tikken, dan scheelt dat een bult in je energierekening. | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 20:00 |
De eerste auto was een elektrische auto. Maar als je kijkt naar de periode waarin het serieus in aantallen geproduceerd wordt, dan zijn de laatste 10 jaar interessant. En als je de hybrides meerekent, 20 jaar... Waterstof is al ruim 30 jaar de brandstof van de toekomst en ondertussen rijden er 73 voertuigen op waterstof rond in Nederland tegenover 50.000 elektrische auto's en is dit jaar al 7% van de nieuw verkochte auto's elektrisch. [ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-05-2019 20:16:23 ] | |
| Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 20:03 |
Die 10 procent, is dat verkochte of geleverde ? En hoeveel procent van de geleverde auto's, nieuw of gebruikt? We hebben namelijk een behoorlijke import van gebruikte wagens. | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 20:07 |
Verkochte nieuwe auto's. Levertijden zijn me niet bekend. | |
| Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 20:08 |
https://zerauto.nl/elektrische-autos-in-2018-de-verkoopcijfers/ Klopt weinig van lijkt mij.
| |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 20:09 |
Een artikel van 4 januari 2019... dat zal inderdaad weinig exacte gegevens leveren over nieuw verkochte auto's in 2019. In 2018 overigens ook al 5,4% volledig elektrische auto's verkocht. | |
| Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 20:11 |
| |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 20:15 |
Met de verkoopcijfers van Autoweek over de eerste 4 maanden van 2019 kom ik op 7% als ik de modellen die ik herken als elektrisch optel en deel door het totaal aantal verkochte auto's. https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2019/ Dus waarschijnlijk is de 10% die ik vorige week in een andere bron zag iets te hoog, mogelijk is dat incl. plug-in hybrides. | |
| Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 20:18 |
Dat is een stuk minder dan 10%, amper de helft. | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 20:19 |
Ja, maar die 5,4% was 2018... ik had het over dit jaar... en blijkbaar zat ik er 3 procentpunt boven. Maar goed. We zitten nu dus op meer dan 48.000 elektrische auto's tegenover 73 waterstofauto's in Nederland. | |
| Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 20:21 |
Die cijfers weten we pas in 2020, we leven momenteel nog in 2019 en we zijn nog niet op de helft. Al met al stelt het weinig voor op de totale hoeveelheid van ca 8 miljoen auto's | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 20:26 |
Klopt, ik heb het over de opgetelde cijfers van januari, februari, maart, april 2019. De cijfers die we hebben. En nee, dat stelt weinig voor op 8 miljoen auto's. Logisch aangezien slechts zo'n 5% van die auto's per jaar vervangen wordt, en daar weer 7% van elektrisch is. Voorlopig groeit het aantal elektrische auto's ieder jaat, neemt het aandeel in de nieuwe verkopen toe en zijn er nog nooit zoveel elektrische auto's en laadpalen in Nederland geweest als nu. Ik verwacht pas vanaf 2025 echt een flinke boost van verkopen. Niet vanwege "subsidies" maar omdat het omslagpunt voor de aanschafprijs / prijs per kilometer het steeds interessanter maakt. Het (al dan niet doorgaande) verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto's vanaf 2030 zal daar ook z'n invloed op hebben. [ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-05-2019 20:31:13 ] | |
| Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 20:44 |
We gaan het zien, ik heb mijn bedenkingen bij de productie capaciteit. Tevens zijn de grondstoffen en het inmiddels zwaar belaste elektriciteitsnetwerk een behoorlijk probleem. | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 20:59 |
Dat is meestal zo met dingen die in de toekomst liggen. Dat betekent dat de vraag het aanbod overstijgt, blijkbaar toch populair die EV. Het is een uitdaging. | |
| Klepper272 | zondag 5 mei 2019 @ 22:05 |
Klopt Nou ja, populair? Heeft imho meer te maken met de lage productie. Maar ik moet toegeven dat de propaganda voor de ev wel enig effect heeft. Klopt, een onmogelijke uitdaging. Maar goed, een optimist versus een realist | |
| Benger | zondag 5 mei 2019 @ 23:06 |
Ik ben bang dat de groei van de verkopen van elektrische auto's juist wel eens kan gaan stagneren zodra de fiscale stimulering wordt afgebouwd. Die fiscale stimulering is de belangrijkste reden dat elektrisch rijden in Nederland significante vorm heeft aangenomen, maar het wordt steeds onbetaalbaarder. De gewone burgers die de rekening betalen beginnen te morren. Ook is er steeds meer concurrentie. Auto's worden steeds zuiniger. De mild-hybride heeft stilletjes de gewone benzineauto uit de markt verdreven. Waterstof lijkt nu eindelijk door te breken. Elektrisch rijden kan pas echt doorbreken na een technologische doorbraak en dat zie ik nog niet gebeuren. | |
| Antaris | zondag 5 mei 2019 @ 23:09 |
Juist. | |
| TheFreshPrince | zondag 5 mei 2019 @ 23:14 |
De Nederlandse markt doet er niet echt toe, we zijn maar een klein land. Volkswagen en Renault zijn er beiden van overtuigd dat rond 2025 een elektrische middenklasser niet duurder meer is dan een vergelijkbare auto op benzine of diesel. De prijs van accu's (het duurste onderdeel in een elektrische auto) daalt al jaren met zo'n 15% per jaar. De energiedichtheid neemt ook toe (deels reden voor de lagere prijs). De range van elektrische auto's neemt gemiddeld 17% per jaar toe. Er is nog geen verplichting om een elektrische auto te kopen en als ze even duur zijn als een brandstofvariant is er sowieso weinig reden om te morren. Geen nieuwe uitlaat nodig, geen koppelingsplaat, geen distributieriem, je doet 3x langer met je remblokken en schijven, etc. Allemaal voordelen. Waterstof breekt helemaal nog niet door, ze zijn duur, je kan ze nog amper tanken en de brandstof is per kilometer 3 tot 4x duurder dan elektrisch rijden. Thuis tanken is verder ook niet mogelijk dus je blijft afhankelijk van tankstations. Wat voor "technologische doorbraak"? Op welk gebied? [ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-05-2019 23:19:10 ] | |
| DeKleineTuinman | zondag 5 mei 2019 @ 23:46 |
De bult belastinggeld die voor de subsidie wordt gebruikt zal wel worden bedoeld. Denk je zelf ook niet? | |
| Benger | zondag 5 mei 2019 @ 23:47 |
Dit soort vergelijkingen gaat vaak mank. Volkswagen en Renault werken als ik me niet vergis met ongekoelde accu's. Dan kun je maar met beperkte snelheid laden. Onvergelijkbaar met benzine en diesel. Het gaat de goede kant op, maar het is nog steeds niet om vrolijk van te worden. Het probleem is dat ze niet even duur zijn en ook niet hetzelfde leveren. De burgers die zich geen Tesla's kunnen veroorloven betalen de rekening voor de Tesla rijders. Waterstof heeft nadelen en voordelen. We zullen zien. Ik heb er vertrouwen in en met mij veel autoproducenten. Een betaalbarre accu, of 1 die je echt snel kunt laden. Misschien een accu die je kunt wisselen, of al rijdend draadloos kunt bijladen. Iets waarmee de elektrische auto voor Jan Modaal een realistisch alternatief wordt. | |
| TheFreshPrince | maandag 6 mei 2019 @ 00:18 |
Wat bazel je. Ik heb het over de prijs van een elektrische auto in het zelfde segment. Dat zeg ik, 15% per jaar gemiddeld. Dat ziet er over 5 jaar heel anders uit. Nu niet inderdaad, dit gaat uiteraard over de genoemde periode na 2025. Wat is "veel"? Ik zie maar een paar modellen. Welke zijn er al leverbaar? En waar kan je tanken? Een betaalbare accu heeft z'n tijd nodig, volgend jaar zakken we door de $100 per kWh, dat was enkele jaren geleden nog meer dan $200 per kWh. En snel laden? Hoe vaak moet je snel laden? Je komt thuis, gooit je auto aan de lader, dag daarna rij je met een volle accu weer 500km. Je moet wel een aardige kilometervreter zijn om vaak bij een lader te staan. Zelfs met 80.000km per jaar doe je maar 307,69km per werkdag. Rij je toch verder dan 500km dan heb je een half uur pauze. | |
| Drugshond | maandag 6 mei 2019 @ 08:52 |
| Als heel del EU elektrisch moet gaan rijden volgens de Links-Eco/EU-fascisten. Hebben we een grondstoffen probleem.(hoe hilarisch is dit !!). Want het kan namelijk helemaal niet !! Hadden ze dit niet zelf kunnen bedenken/beredeneren ! Wat het ergste is dat er bij de D66/Groenlinks stemmers heel veel studenten zitten. Geeft te denken over het kwaliteit van het onderwijs Keep on trucking. | |
| Bocaj | maandag 6 mei 2019 @ 09:47 |
| Het kan ook best zo zijn dat de elektrische auto op termijn weer duurder wordt omdat fabrikanten niet genoeg marges maken op die auto's... Die verhalen gaan nu al rond! | |
| TheFreshPrince | maandag 6 mei 2019 @ 10:24 |
Dat weet ik wel zeker, er worden grote investeringen gedaan, accufabrieken, onderzoeken naar accu's, nieuwe platforms, modellen en aandrijflijn. Er gaan eerst vele miljarden voor de baten uit. General Motors zei in februari al dat ze niet verwachten dat ze dit decennium winst gaan maken op elektrische auto's maar dat ze tegelijkertijd wel al moeten gaan strijden om marktaandeel. | |
| TheFreshPrince | maandag 6 mei 2019 @ 10:26 |
Vooralsnog gaat het om tekorten in het aanleveren van de grondstoffen omdat de vraag sneller toeneemt dan dat het uit de grond gehaald kan worden. Deels zie je ook dat Tesla en Panasonic accu's produceren die maar 25% van de kobalt nodig hebben t.o.v. de concurrentie en waar ze van kobalt over willen op nikkel, wat ook relatief schaars is maar niet zó schaars. | |
| raptorix | maandag 6 mei 2019 @ 10:39 |
Het grote voordeel van waterstof is dat je het kunt fabriceren in landen met een groot surplus aan energie, eigenlijk een beetje zoals het nu met olie werkt. | |
| TheFreshPrince | maandag 6 mei 2019 @ 10:43 |
Op welke landen doel je? | |
| raptorix | maandag 6 mei 2019 @ 10:46 |
Marokko bijvoorbeeld, of Australie. Overigens las ik dat er al een poging is gedaan door Desertec. | |
| Drugshond | maandag 6 mei 2019 @ 11:29 |
Aantal electrische auto'sop de NL weg 32K (geschat, op basis van cijfers) Aantal auto's op de NL weg 8.3 miljoen --------------------- Vraag neemt grofweg 260 x toe. En doe hetzelfde eens voor de gehele EU. Op welke linkse -deug kleuterschool heb je gezeten ?! | |
| TheFreshPrince | maandag 6 mei 2019 @ 11:37 |
Aangezien je geen periode noemt is het nogal "rechtse kleuterschool rekenwerk". Je moet natuurlijk naar de vervangingsmarkt per jaar kijken. Pas vanaf 2030 zal tegen de 100% van alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn. Er worden jaarlijks zo'n 400.000 nieuwe auto's verkocht, dus ~5% van het totaal wordt jaarlijks "ververst". En mogelijk is een deel daarvan waterstofauto's, dus zal het wat lager liggen. Vorig jaar werden er overigens 24.000 elektrische auto's verkocht dus die 28.000 is wat aan de lage kant. Het totaal ligt nu rond de 50.000 elektrische auto's in Nederland, met de verkopen van Q1 2019 erbij. [ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-05-2019 11:44:42 ] | |
| Drugshond | maandag 6 mei 2019 @ 11:44 |
Als je serieus denkt dat we grondstoffen met een facto 260 sneller uit de grond kunnen halen voor onze auto-klimaatdrioom verklaar ik je voor gek. (2019-2030 = 11 jaar). | |
| Bocaj | maandag 6 mei 2019 @ 11:46 |
Alsof je kunt bouwen op Marokko..... | |
| TheFreshPrince | maandag 6 mei 2019 @ 11:46 |
Jij blijft maar rekenen alsof in 2030 alle auto's ineens elektrische auto's zijn. Juist in 2030 bereiken naar verwachting we pas het punt dat er 400.000 elektrische auto's per jaar verkocht worden in Nederland. Dit jaar is dat zo'n 28.000 stuks, volgend jaar... 35.000 stuks? Die 260x van jou is een nietszeggend getal. | |
| erikkll | maandag 6 mei 2019 @ 11:48 |
Er is absoluut geen sprake van een grondstoffenprobleem. Met de huidige bekende reserves kan al een kwart van alle noodzakelijke accu's worden gefabriceerd. Zodra dit echt op gang komt wordt er natuurlijk veel meer gemijnd en wordt er vanzelf meer gevonden. Grondstoffen uit accus zijn namelijk niet zeldzaam. Bovendien zijn batterijen bijna 100% te recyclen. | |
| TheFreshPrince | maandag 6 mei 2019 @ 11:50 |
Marokko legt al solarparken aan. Deels door hitte te produceren (met spiegels) en van de stoom weer stroom te maken. Deels met PV-panelen. Maar waarom zouden ze 30% rendement weggooien door daar waterstof van te gaan maken? | |
| Drugshond | maandag 6 mei 2019 @ 11:51 |
Cijfers 2017 Recalc 2019 : 120.000 elec. = 70 x (nog steeds veels te veel) | |
| TheFreshPrince | maandag 6 mei 2019 @ 11:53 |
Cijfers 2017? 120.000 electrische auto's in 2019? Kijken we puur naar de verkopen van januari tot april 2019 dan was 7% van de verkochte auto's elektrisch. Als je dat extrapoleert naar 400.000 nieuwe auto's kom je op... hey... 28.000 elektrische auto's... Laten we het afronden op 30.000 | |
| raptorix | maandag 6 mei 2019 @ 11:54 |
Omdat je dat kunt exporteren naar andere delen van de wereld. | |
| TheFreshPrince | maandag 6 mei 2019 @ 11:55 |
Stroom kan je ook exporteren, Marokko gebruikt zelf ook stroom, Marokko heeft buurlanden. | |
| raptorix | maandag 6 mei 2019 @ 11:55 |
Daarnaast heb je ook nog eens te maken dat je niet subsidie kan blijven geven op die dingen en dan wil ik het nog wel eens zien. Bovendien loopt de staat ook nog eens brandstof accijnsen mis. | |
| Drugshond | maandag 6 mei 2019 @ 11:56 |
| Ik verwacht dat ruim voor 2030 de markt tot inkeer is gekomen dat het geen haalbare kart is. Om alles te vergroenen.Vanwege de delfstoffen. | |
| raptorix | maandag 6 mei 2019 @ 11:58 |
Dat weet ik, maar het aanleggen van kabels is lastig en duur. | |
| raptorix | maandag 6 mei 2019 @ 11:59 |
Ik vermoed dat we Kyoto on steroids krijgen, we kopen het gewoon af in China. | |
| TheFreshPrince | maandag 6 mei 2019 @ 12:01 |
Kijk je naar de ontwikkelingen dan worden de accu's (het belangrijkste onderdeel dat een elektrische auto duur maakt) ieder jaar 15% goedkoper. Volkswagen heeft zelf gezegd dat ze verwachten dat rond 2025 een elektrische auto net zo duur zal zijn als een vergelijkbaar model op benzine of diesel. En dat zonder extra belastingvoordelen. Als je dan ook nog rekent dat je (als je kan thuisladen) voor 4,6 cent per kilometer rijdt. Ter vergelijking, in Nederland betaal je ¤10 voor een kilo waterstof zodat je rond de 13 cent per kilometer uitkomt met een waterstofauto. Dat is toevallig in een ander topic al besproken: kilometerheffing De overheid gaat echt geen 8 miljard Euro aan accijnzen laten schieten, kilometerheffing komt bij een volgend kabinet gewoon op de agenda. | |
| Drugshond | maandag 6 mei 2019 @ 12:02 |
Vergeet je extrapolatie. Als India/China in dezelfde stroom moet meedoen, dan gaat het bijzonder stroperig worden. En hebben we het nakijken. | |
| TheFreshPrince | maandag 6 mei 2019 @ 12:06 |
Ik zal maar niet om cijfers vragen om dat te staven, dat ging daarnet ook al niet zo best. | |
| Drugshond | maandag 6 mei 2019 @ 12:08 |
| Als er 50 visjes in de vijver zitten delfstoffen) moet je niet verwachten dat je over 11 jr +/- 3500 visjes kunt gaan vangen. | |
| TheFreshPrince | maandag 6 mei 2019 @ 12:09 |
Ik was er al bang voor, cijfers zijn niet je ding. | |
| Fer | maandag 6 mei 2019 @ 12:10 |
Ik denk toch dat Nederland België Duitsland en UK de meeste stroomhonger zullen hebben, dat worden lange kabels. Wat gaat België eigenlijk doen als Doel en Tihange dicht zijn? | |
| Drugshond | maandag 6 mei 2019 @ 12:10 |
Een kleuter van 4 kan zien dat de vraag en aanbod en de winning van benodigde delfstoffen volledig manco gaat. Die speurt naar voren is gewoon totaal niet realistisch. | |
| Drugshond | maandag 6 mei 2019 @ 12:12 |
En de meest simpele kabels lopen boven de grond. | |
| Drugshond | maandag 6 mei 2019 @ 12:16 |
| Bovendien een verkochte electrische auto anno nu is totaal geen garantie dat deze in 2030 nog op de weg zit. Ook dat is een vertragende factor. | |
| TheFreshPrince | maandag 6 mei 2019 @ 12:32 |
| Het is overigens ook niet zo dat we eeuwig afhankelijk zijn van lithium en kobalt. Er wordt aan 1 kant gewerkt aan accu's die met minder kobalt toe kunnen en straks over kunnen op nikkel. Maar er komen ook aluminium accu's en andere varianten die hogere laadstromen aan kunnen, geen zeldzame grondstoffen nodig hebben en 7x langere levensduur hebben. Als je denkt dat de lithium batterij de laatste batterij is die we ooit ontwikkelen, ja, dan ga je ergens rond 2035 wel tegen een probleem aanlopen. |