Ik hou innovatie echt niet tegen hoor, alsof innovatie zich ooit iets van mij heeft aangetrokken.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je verdedigt elektrisch rijden met hand en tand, alternatieven zijn inefficient en tijdverspilling. Dat is niet gezond, dat houdt innovatie tegen.
Verschil is dat elektrisch rijden eigenlijk pas 10 jaar geleden serieus is aangepakt en een gigantische groei heeft doorgemaakt en dat we al sinds eind jaren 80 horen dat waterstof de brandstof van de toekomst is. Ik heb nog een KIJK liggen uit het begin van de 90's waar een artikel in staat over waterstofauto's. Ik was er toen van overtuigd dat we in 2000 allemaal in waterstofauto's zouden rijden.quote:Al jouw argumenten zijn ook waar voor elektrisch rijden toen het nog in de kinderschoenen stond.
Kloptquote:Op zondag 5 mei 2019 19:52 schreef Tengano het volgende:
Ik had wel eens gehoord dat een hele kleine energiebron met kernenergie ook mogelijk was. Dat leek toen haalbaar. Ik vind kernenergie eigenlijk best wel schoon op het radio-actieve afval na dan natuurlijk; maar niet onoverkomelijk.
Die bron is wel veel onuitputtelijker, dus ik ben daar niet helemaal zeker van. Zeker niet als je zoiets voor een auto inzet, of voor een huis of fabriek of wietplantage van energie te voorzien.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
KloptVolgens mij stond die ook in 1 van mijn KIJK maandbladen
Maar dat gaat 'm niet worden denk ik.
Amerika heeft een paar bootjes en onderzeeërs die lopen op kernenergie.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:52 schreef Tengano het volgende:
Ik had wel eens gehoord dat een hele kleine energiebron met kernenergie ook mogelijk was. Dat leek toen haalbaar. Ik vind kernenergie eigenlijk best wel schoon op het radio-actieve afval na dan natuurlijk; maar niet onoverkomelijk.
Elektrisch rijden was hetzelfde verhaal hè. Die auto's rijden ook al jaren rond.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik hou innovatie echt niet tegen hoor, alsof innovatie zich ooit iets van mij heeft aangetrokken.
[..]
Verschil is dat elektrisch rijden eigenlijk pas 10 jaar geleden serieus is aangepakt en een gigantische groei heeft doorgemaakt en dat we al sinds eind jaren 80 horen dat waterstof de brandstof van de toekomst is. Ik heb nog een KIJK liggen uit het begin van de 90's waar een artikel in staat over waterstofauto's. Ik was er toen van overtuigd dat we in 2000 allemaal in waterstofauto's zouden rijden.
Ja, voornamelijk omdat ze maanden aanééngesloten niet aan land komen, dus tanken of laden geen optie is. Dat heb je met een auto die gemiddeld 23 uur per dag stil staat niet zo snel.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:55 schreef Klepper272 het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op zondag 5 mei 2019 19:52 schreef Tengano het volgende:
Amerika heeft een paar bootjes en onderzeeërs die lopen op kernenergie.
Volgens mij heeft Rusland ook nucleaire ijsbrekers.
Precies, als je nou zo'n ding tweedehands op de kop kan tikken, dan scheelt dat een bult in je energierekening.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:55 schreef Klepper272 het volgende:
Amerika heeft een paar bootjes en onderzeeërs die lopen op kernenergie.
Volgens mij heeft Rusland ook nucleaire ijsbrekers.
De eerste auto was een elektrische auto. Maar als je kijkt naar de periode waarin het serieus in aantallen geproduceerd wordt, dan zijn de laatste 10 jaar interessant.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Elektrisch rijden was hetzelfde verhaal hè. Die auto's rijden ook al jaren rond.
Die 10 procent, is dat verkochte of geleverde ?quote:Op zondag 5 mei 2019 20:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De eerste auto was een elektrische auto. Maar als je kijkt naar de periode waarin het serieus in aantallen geproduceerd wordt, dan zijn de laatste 10 jaar interessant.
En als je de hybrides meerekent, 20 jaar...
Waterstof is al ruim 30 jaar de brandstof van de toekomst en ondertussen rijden er 73 voertuigen op waterstof rond in Nederland tegenover 30.000 elektrische auto's en is dit jaar al 10% van de nieuw verkochte auto's elektrisch.
Verkochte nieuwe auto's.quote:Op zondag 5 mei 2019 20:03 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Die 10 procent, is dat verkochte of geleverde ?
En hoeveel procent van de geleverde auto's, nieuw of gebruikt?
We hebben namelijk een behoorlijke import van gebruikte wagens.
https://zerauto.nl/elektrische-autos-in-2018-de-verkoopcijfers/quote:
quote:Voorspelling 2019
Door een stijging van het aanbod in het middensegment, verwachten BOVAG en RAI Vereniging dat in 2019 circa 28.000 nieuwe elektrische auto's worden verkocht. De stijging is minder dan dit jaar doordat sinds 1 januari 2019 zakelijk alleen nog over de eerste 50.000 euro 4 procent bijtelling voor privé gebruik wordt betaald. Over al het meerdere moet 22 procent bijtelling worden afgerekend. Duurdere elektrische auto's worden daardoor minder aantrekkelijk.
Leveringsonzekerheid
Ook de leveringsonzekerheid drukt de verwachte groei voor 2019. Door de wereldwijd sterk stijgende vraag naar elektrische auto's, lopen de levertijden van bepaalde elektrische modellen nu al op tot meer dan een jaar. Deze leveringsonzekerheid is volgens BOVAG en RAI Vereniging een belangrijke en een onzekere factor bij in de invulling van het Klimaatakkoord.
Een artikel van 4 januari 2019... dat zal inderdaad weinig exacte gegevens leveren over nieuw verkochte auto's in 2019.quote:Op zondag 5 mei 2019 20:08 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
https://zerauto.nl/elektrische-autos-in-2018-de-verkoopcijfers/
Klopt weinig van lijkt mij.
quote:Op zondag 5 mei 2019 20:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een artikel van 4 januari 2019... dat zal inderdaad weinig exacte gegevens leveren over nieuw verkochte auto's in 2019.
quote:Voorspelling 2019
Door een stijging van het aanbod in het middensegment, verwachten BOVAG en RAI Vereniging dat in 2019 circa 28.000 nieuwe elektrische auto’s worden verkocht. De stijging is minder dan dit jaar doordat sinds 1 januari 2019 zakelijk alleen nog over de eerste 50.000 euro 4 procent bijtelling voor privé gebruik wordt betaald. Over al het meerdere moet 22 procent bijtelling worden afgerekend. Duurdere elektrische auto’s worden daardoor minder aantrekkelijk.
Leveringsonzekerheid
Ook de leveringsonzekerheid drukt de verwachte groei voor 2019. Door de wereldwijd sterk stijgende vraag naar elektrische auto’s, lopen de levertijden van bepaalde elektrische modellen nu al op tot meer dan een jaar. Deze leveringsonzekerheid is volgens BOVAG en RAI Vereniging een belangrijke en een onzekere factor bij in de invulling van het Klimaatakkoord.
Met de verkoopcijfers van Autoweek over de eerste 4 maanden van 2019 kom ik op 7% als ik de modellen die ik herken als elektrisch optel en deel door het totaal aantal verkochte auto's.quote:
Dat is een stuk minder dan 10%, amper de helft.quote:Op zondag 5 mei 2019 20:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een artikel van 4 januari 2019... dat zal inderdaad weinig exacte gegevens leveren over nieuw verkochte auto's in 2019.
In 2018 overigens ook al 5,4% volledig elektrische auto's verkocht.
Ja, maar die 5,4% was 2018... ik had het over dit jaar... en blijkbaar zat ik er 3 procentpunt boven.quote:Op zondag 5 mei 2019 20:18 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Dat is een stuk minder dan 10%, amper de helft.
Die cijfers weten we pas in 2020, we leven momenteel nog in 2019 en we zijn nog niet op de helft.quote:Op zondag 5 mei 2019 20:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, maar dat was 2018... ik had het over dit jaar... en blijkbaar zat ik er 3 procentpunt boven.
Klopt, ik heb het over de opgetelde cijfers van januari, februari, maart, april 2019.quote:Op zondag 5 mei 2019 20:21 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Die cijfers weten we pas in 2020, we leven momenteel nog in 2019 en we zijn nog niet op de helft.
al met al stelt het weinig voor op de totale hoeveelheid van ca 8 miljoen auto's
We gaan het zien, ik heb mijn bedenkingen bij de productie capaciteit.quote:Op zondag 5 mei 2019 20:26 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, ik heb het over de opgetelde cijfers van januari, februari, maart, april 2019.
De cijfers die we hebben.
En nee, dat stelt weinig voor op 8 miljoen auto's.
Logisch aangezien slechts zo'n 5% van die auto's per jaar vervangen wordt, en daar weer 7% van elektrisch is.
Voorlopig groeit het aantal elektrische auto's ieder jaat, neemt het aandeel in de nieuwe verkopen toe en zijn er nog nooit zoveel elektrische auto's en laadpalen in Nederland geweest als nu.
Ik verwacht pas vanaf 2025 echt een flinke boost van verkopen. Niet vanwege "subsidies" maar omdat het omslagpunt voor de aanschafprijs / prijs per kilometer het steeds interessanter maakt.
Het (al dan niet doorgaande) verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto's vanaf 2030 zal daar ook z'n invloed op hebben.
Dat is meestal zo met dingen die in de toekomst liggen.quote:
Dat betekent dat de vraag het aanbod overstijgt, blijkbaar toch populair die EV.quote:ik heb mijn bedenkingen bij de productie capaciteit.
Het is een uitdaging.quote:Tevens zijn de grondstoffen en het inmiddels zwaar belaste elektriciteitsnetwerk een behoorlijk probleem.
Kloptquote:Op zondag 5 mei 2019 20:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is meestal zo met dingen die in de toekomst liggen.
[..]
Dat betekent dat de vraag het aanbod overstijgt, blijkbaar toch populair die EV.
[..]
Het is een uitdaging.
Ik ben bang dat de groei van de verkopen van elektrische auto's juist wel eens kan gaan stagneren zodra de fiscale stimulering wordt afgebouwd. Die fiscale stimulering is de belangrijkste reden dat elektrisch rijden in Nederland significante vorm heeft aangenomen, maar het wordt steeds onbetaalbaarder. De gewone burgers die de rekening betalen beginnen te morren.quote:Op zondag 5 mei 2019 20:26 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, ik heb het over de opgetelde cijfers van januari, februari, maart, april 2019.
De cijfers die we hebben.
En nee, dat stelt weinig voor op 8 miljoen auto's.
Logisch aangezien slechts zo'n 5% van die auto's per jaar vervangen wordt, en daar weer 7% van elektrisch is.
Voorlopig groeit het aantal elektrische auto's ieder jaat, neemt het aandeel in de nieuwe verkopen toe en zijn er nog nooit zoveel elektrische auto's en laadpalen in Nederland geweest als nu.
Ik verwacht pas vanaf 2025 echt een flinke boost van verkopen. Niet vanwege "subsidies" maar omdat het omslagpunt voor de aanschafprijs / prijs per kilometer het steeds interessanter maakt.
Het (al dan niet doorgaande) verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto's vanaf 2030 zal daar ook z'n invloed op hebben.
Juist.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:36 schreef Mr.Ping het volgende:
Ze moeten die kinderen in de mijnen harder laten werken.
De Nederlandse markt doet er niet echt toe, we zijn maar een klein land. Volkswagen en Renault zijn er beiden van overtuigd dat rond 2025 een elektrische middenklasser niet duurder meer is dan een vergelijkbare auto op benzine of diesel.quote:Op zondag 5 mei 2019 23:06 schreef Benger het volgende:
[..]
Ik ben bang dat de groei van de verkopen van elektrische auto's juist wel eens kan gaan stagneren zodra de fiscale stimulering wordt afgebouwd. Die fiscale stimulering is de belangrijkste reden dat elektrisch rijden in Nederland significante vorm heeft aangenomen, maar het wordt steeds onbetaalbaarder.
Er is nog geen verplichting om een elektrische auto te kopen en als ze even duur zijn als een brandstofvariant is er sowieso weinig reden om te morren.quote:De gewone burgers die de rekening betalen beginnen te morren.
Waterstof breekt helemaal nog niet door, ze zijn duur, je kan ze nog amper tanken en de brandstof is per kilometer 3 tot 4x duurder dan elektrisch rijden.quote:Ook is er steeds meer concurrentie. Auto's worden steeds zuiniger. De mild-hybride heeft stilletjes de gewone benzineauto uit de markt verdreven. Waterstof lijkt nu eindelijk door te breken.
Wat voor "technologische doorbraak"? Op welk gebied?quote:Elektrisch rijden kan pas echt doorbreken na een technologische doorbraak en dat zie ik nog niet gebeuren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |