Bron:quote:Tesla is bang voor wereldwijd tekort voor accu-grondstoffen
Terwijl Amsterdam heeft besloten dat u binnenkort alleen met een batterij de stad in mag, zijn de batterijfabrikanten van de wereld aan het twijfelen geslagen. Waar moeten ze in vredesnaam
De gigantische opkomst van elektrische auto's zorgt ervoor dat de makers ervan nu al vrezen voor grondstoftekorten. Dat is nogal snel, want nog maar een paar procent van alle nieuwverkochte wagens is uitgerust met batterijen. Zelfs na ruim honderd jaar maximaal olieverbranden, hebben we nog zeker wel voor een halve eeuw van het zwarte goud over.
Koper, nikkel, lithium en andere mineralen die nodig zijn voor het vervaardigen van accu's voor elektrische auto's (en laptops en smartphones). Er is van de meeste van die grondstoffen wel genoeg in de aardkorst aanwezig, maar de grote vraag kan wel voor tekorten gaan zorgen.
Tesla vreest dat de aanvoerlijnen van de mineralen verstoord kunnen raken. Maar er is van alles ook gewoon meer nodig. Zo zit er in een elektrische auto ruim twee keer zoveel koper als in een auto met een verbrandingsmotor. Maar de afgelopen jaren is er niet genoeg geïnvesteerd in kopermijnen, waardoor de aanvoer nu achterloopt.
Tesla focust zich ondertussen overigens op de aanvoerlijnen van nikkel. Elon Musk wil het nikkel gebruiken in plaats van kobalt. Dat laatste mineraal komt eigenlijk alleen in de Congo uit de grond, maar dat gebeurt niet bepaald op kindvriendelijke methode. Musk wil daar logischerwijs niet mee geassocieerd worden.
Overigens leeft de angst voor te weinig grondstoffen voor batterijen niet alleen bij Elon Musk. Ook Audi-baas Bram Schot heeft dezelfde zorgen. Het merk van de ringen heeft daarom meer geld vrijgemaakt voor ontwikkelingen op het gebied van waterstoftechnologie.
Ja maar accu's zijn de toekomst...quote:Op zondag 5 mei 2019 18:17 schreef Nattekat het volgende:
Goh. Zeldzame grondstof raakt op, wat een verrassing.
Ik heb die hype nooit begrepen. Dit kon iedereen al zien aankomen.quote:
M. Goesquote:Op zondag 5 mei 2019 18:23 schreef Maverick_tfd het volgende:
Welke stagiair heeft dit artikel geschreven?
In het bronartikel staat niet dat het op raakt maar dat de winning niet snel genoeg gaat; tekorten door te grote vraag.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:17 schreef Nattekat het volgende:
Goh. Zeldzame grondstof raakt op, wat een verrassing.
Lithium is het kleinste probleem. Kobalt, nikkel en grafiet worden spannender zag ik onlangs in een ander artikel.quote:
De Aarde zit ook vol met goud/zilver/platinum, maar de winning gaat niet snel genoeg om de waarde laag te houden.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In het bronartikel staat niet dat het op raakt maar dat de winning niet snel genoeg gaat; tekorten door te grote vraag.
Voor brandstofcellen is momenteel onvoldoende platinum om het op grote schaal te vervaardigen.quote:
Er zijn vast talloze alternatieve technologieën. Waterstof is alleen de energie, het omzetten wordt naar beweging kan op veel manieren.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:29 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Voor brandstofcellen is momenteel onvoldoende platinum om het op grote schaal te vervaardigen.
Dat gaat opgelost worden volgens de deskundigen maar duurt nog zo'n 10 jaar.
Op dit moment is de brandstofcel de manier met het hoogste rendement, al valt dat onder de streep nog tegen als je het vergelijkt met een accu.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er zijn vast talloze alternatieve technologieën. Waterstof is alleen de energie, het omzetten wordt naar beweging kan op veel manieren.
Een accu wekt geen energie op, dat doet een brandstofcel wel. Beetje kromme vergelijking dan.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Op dit moment is de brandstofcel de manier met het hoogste rendement, al valt dat onder de streep nog tegen als je het vergelijkt met een accu.
Klopt, je hebt gelijk.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:51 schreef julius123 het volgende:
[..]
Een accu wekt geen energie op, dat doet een brandstofcel wel. Beetje kromme vergelijking dan.
Klopt, kan hoge laadstromen aan, niet of nauwelijks brandbaar, 7x meer laadcycles.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:53 schreef ACT-F het volgende:
Het wachten is op de aluminiumaccu:
https://www.nu.nl/gadgets(...)inuut-opgeladen.html
Die zijn in verhouding wel duurder.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:58 schreef Tengano het volgende:
Is dit trouwens ook de reden dat de accu's voor E-bikes ook zo fuckingduur zijn?
Dan hebben wij het nog niet over ons stroomnet wat die dingen helemaal niet massaal kan opladen.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb die hype nooit begrepen. Dit kon iedereen al zien aankomen.
Ik vind het wel een interesant onderwerp. Ik had vrijdag bijna een e-bike voor 50 euro gekocht. Spotprijs, maar ik dorst niet omdat ik er te weinig van af wist en ik zag dat een nieuwe accu idd richitng de 400 euro was dus zag ik er van af; accu was nl op zei hij. En nou is ie weg; heb eigenlijk wel een beetje spijtquote:Op zondag 5 mei 2019 19:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die zijn in verhouding wel duurder.
Voor de fiets van mijn moeder zou een nieuwe accu ¤499 kosten voor een 18Ah / 0,45kWh accu zag ik. Voorlopig niet aan de orde, haar fiets is net nieuw.
Haar vorige elektrische fiets was 6 jaar oud, 1e accu, nu een nieuwe fiets omdat de techniek veel beter is geworden en de accu sowieso vervangen moest worden (en daar zat nog een veel kleinere accu in).
In feite is dat gewoon hetzelfde qua effect.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In het bronartikel staat niet dat het op raakt maar dat de winning niet snel genoeg gaat; tekorten door te grote vraag.
Veel van die accupacks zijn wel te reviseren met verse 18650 cellen, als je een beetje handig bent iig.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:08 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik vind het wel een interesant onderwerp. Ik had vrijdag bijna een e-bike voor 50 euro gekocht. Spotprijs, maar ik dorst niet omdat ik er te weinig van af wist en ik zag dat een nieuwe accu idd richitng de 400 euro was dus zag ik er van af; accu was nl op zei hij. En nou is ie weg; heb eigenlijk wel een beetje spijt
Dat is alleen voor enkele Tweakers. Niemand doet dat verder en is dus niet de norm. Het gros van de accu's is klote en een rip-off.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:11 schreef julius123 het volgende:
[..]
Veel van die accupacks zijn wel te reviseren met verse 18650 cellen, als je een beetje handig bent iig.
Ja dat dacht ik ook, daarom ging ik ervoor. Maar onderweg zat ik op mijn mobiel ff te kijken naar dit type fiets; een Sparta Ion.... En toen vond ik dat dat bij deze Sparta niet zo goed lukt. Teringdingen zijn beveiligd met software die ook nauwelijks te hacken is. En als je een andere accu vindt die het nog wel een beetje doet moet ie dus met die software worden aangemeld. Fuck!quote:Op zondag 5 mei 2019 19:11 schreef julius123 het volgende:
[..]
Veel van die accupacks zijn wel te reviseren met verse 18650 cellen, als je een beetje handig bent iig.
Kap nou eens met dat fanboy gedrag. Wees blij dat er groene alternatieven onderzocht worden.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Op dit moment is de brandstofcel de manier met het hoogste rendement, al valt dat onder de streep nog tegen als je het vergelijkt met een accu.
Maar wel the kick als het luktquote:Op zondag 5 mei 2019 19:13 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is alleen voor enkele Tweakers. Niemand doet dat verder en is dus niet de norm. Het gros van de accu's is klote en een rip-off.
Zeer zeker. Maar het is voor enkelen weggelegd. De rest moet gewoon een nieuwe kopen die weer net zo beroerd is.quote:
Die fietsfabrikanten hebben volgens mij nog nooit zoveel verdiend; wat een rip-off praktijken als je die (klant)verhalen leest over de 'duurzaamheid'quote:Op zondag 5 mei 2019 19:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer zeker. Maar het is voor enkelen weggelegd. De rest moet gewoon een nieuwe kopen die weer net zo beroerd is.
Ik zal er verder over ophouden want ik ben gruwelijk off topic,quote:
Tja ik ben inderdaad een tweakerquote:Op zondag 5 mei 2019 19:13 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is alleen voor enkele Tweakers. Niemand doet dat verder en is dus niet de norm. Het gros van de accu's is klote en een rip-off.
Gezien een e-bike maar 2-3 jaar met een accu doet, zouden ze ze eigenlijk moeten verbieden.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:58 schreef Tengano het volgende:
Is dit trouwens ook de reden dat de accu's voor E-bikes ook zo fuckingduur zijn?
Klopt. Ik vind het gewoon schandalig. En in die periode loopt je capaciteit en je axiradius al terug; en daar geef je dan klauwen met geld voor uit. Dus dan maar weer een nieuwe kopen. Echt bezopen.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:30 schreef Fer het volgende:
[..]
Gezien een e-bike maar 2-3 jaar met een accu doet, zouden ze ze eigenlijk moeten verbieden.
Laat ze eerst een fatsoenlijke BMS maken.
Goed gezien. Maar we zitten in een soort heilige gedrevenheid. Als het geen plofmotor heeft is het in principe "groen". Zo fout.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:30 schreef Fer het volgende:
[..]
Gezien een e-bike maar 2-3 jaar met een accu doet, zouden ze ze eigenlijk moeten verbieden.
Laat ze eerst een fatsoenlijke BMS maken.
Consumptiemaatschappij wordt de ondergang. Zoveel is zeker.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Is ook de vraag of de mensheid het wel gaat redden om van de planeet af te kunnen komen aka zijn we nog wel op tijd of hebben we al teveel verspilt met die consumptiemaatschappij waanzin.
Ja ik zag een tijdje geleden een aflevering van kurzgesagd over ruimtepuin. Als we er niks aan doen kunnen we in de toekomst helemaal de ruimte niet meer inquote:Op zondag 5 mei 2019 19:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Is ook de vraag of de mensheid het wel gaat redden om van de planeet af te kunnen komen aka zijn we nog wel op tijd of hebben we al teveel verspilt met die consumptiemaatschappij waanzin.
Op kosmische schaal zijn we denk ik niet de eerste soort die daardoor vast is komen te zitten, maar ik hoop dat t meevalt uiteindelijk.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:37 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Consumptiemaatschappij wordt de ondergang. Zoveel is zeker.
Zoals ik al schreef, m'n moeder deed 6 jaar met de accu.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:30 schreef Fer het volgende:
[..]
Gezien een e-bike maar 2-3 jaar met een accu doet, zouden ze ze eigenlijk moeten verbieden.
Laat ze eerst een fatsoenlijke BMS maken.
Fanboy gedrag? Omdat elektrische auto's onder de streep 3x efficiënter zijn dan waterstofauto's?quote:Op zondag 5 mei 2019 19:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kap nou eens met dat fanboy gedrag. Wees blij dat er groene alternatieven onderzocht worden.
Tuurlijk is waterstof er nog niet, maar elektrisch rijden was ook nog helemaal nergens 10 jaar geleden, en kijk nu eens.
Elektrisch rijden is, zeker in de huidige vorm, niet de toekomst.
Je verdedigt elektrisch rijden met hand en tand, alternatieven zijn inefficient en tijdverspilling. Dat is niet gezond, dat houdt innovatie tegen.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Fanboy gedrag? Omdat elektrische auto's onder de streep 3x efficiënter zijn dan waterstofauto's?
Alleen al het feit dat waterstof (zonder accijns!) per kilometer 3 tot 4x duurder is dan elektrisch rijden (met belastingen!) geeft al aan dat het niet rendabel is.
Dat heeft niets met fanboy gedrag te maken, puur gezond verstand.
Dat zal lastig worden als de energie daarvan uit dezelfde accu moet komen.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:30 schreef Fer het volgende:
[..]
Gezien een e-bike maar 2-3 jaar met een accu doet, zouden ze ze eigenlijk moeten verbieden.
Laat ze eerst een fatsoenlijke BMS maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |