Bron:quote:Tesla is bang voor wereldwijd tekort voor accu-grondstoffen
Terwijl Amsterdam heeft besloten dat u binnenkort alleen met een batterij de stad in mag, zijn de batterijfabrikanten van de wereld aan het twijfelen geslagen. Waar moeten ze in vredesnaam
De gigantische opkomst van elektrische auto's zorgt ervoor dat de makers ervan nu al vrezen voor grondstoftekorten. Dat is nogal snel, want nog maar een paar procent van alle nieuwverkochte wagens is uitgerust met batterijen. Zelfs na ruim honderd jaar maximaal olieverbranden, hebben we nog zeker wel voor een halve eeuw van het zwarte goud over.
Koper, nikkel, lithium en andere mineralen die nodig zijn voor het vervaardigen van accu's voor elektrische auto's (en laptops en smartphones). Er is van de meeste van die grondstoffen wel genoeg in de aardkorst aanwezig, maar de grote vraag kan wel voor tekorten gaan zorgen.
Tesla vreest dat de aanvoerlijnen van de mineralen verstoord kunnen raken. Maar er is van alles ook gewoon meer nodig. Zo zit er in een elektrische auto ruim twee keer zoveel koper als in een auto met een verbrandingsmotor. Maar de afgelopen jaren is er niet genoeg geïnvesteerd in kopermijnen, waardoor de aanvoer nu achterloopt.
Tesla focust zich ondertussen overigens op de aanvoerlijnen van nikkel. Elon Musk wil het nikkel gebruiken in plaats van kobalt. Dat laatste mineraal komt eigenlijk alleen in de Congo uit de grond, maar dat gebeurt niet bepaald op kindvriendelijke methode. Musk wil daar logischerwijs niet mee geassocieerd worden.
Overigens leeft de angst voor te weinig grondstoffen voor batterijen niet alleen bij Elon Musk. Ook Audi-baas Bram Schot heeft dezelfde zorgen. Het merk van de ringen heeft daarom meer geld vrijgemaakt voor ontwikkelingen op het gebied van waterstoftechnologie.
Ja maar accu's zijn de toekomst...quote:Op zondag 5 mei 2019 18:17 schreef Nattekat het volgende:
Goh. Zeldzame grondstof raakt op, wat een verrassing.
Ik heb die hype nooit begrepen. Dit kon iedereen al zien aankomen.quote:
M. Goesquote:Op zondag 5 mei 2019 18:23 schreef Maverick_tfd het volgende:
Welke stagiair heeft dit artikel geschreven?
In het bronartikel staat niet dat het op raakt maar dat de winning niet snel genoeg gaat; tekorten door te grote vraag.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:17 schreef Nattekat het volgende:
Goh. Zeldzame grondstof raakt op, wat een verrassing.
Lithium is het kleinste probleem. Kobalt, nikkel en grafiet worden spannender zag ik onlangs in een ander artikel.quote:
De Aarde zit ook vol met goud/zilver/platinum, maar de winning gaat niet snel genoeg om de waarde laag te houden.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In het bronartikel staat niet dat het op raakt maar dat de winning niet snel genoeg gaat; tekorten door te grote vraag.
Voor brandstofcellen is momenteel onvoldoende platinum om het op grote schaal te vervaardigen.quote:
Er zijn vast talloze alternatieve technologieën. Waterstof is alleen de energie, het omzetten wordt naar beweging kan op veel manieren.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:29 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Voor brandstofcellen is momenteel onvoldoende platinum om het op grote schaal te vervaardigen.
Dat gaat opgelost worden volgens de deskundigen maar duurt nog zo'n 10 jaar.
Op dit moment is de brandstofcel de manier met het hoogste rendement, al valt dat onder de streep nog tegen als je het vergelijkt met een accu.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er zijn vast talloze alternatieve technologieën. Waterstof is alleen de energie, het omzetten wordt naar beweging kan op veel manieren.
Een accu wekt geen energie op, dat doet een brandstofcel wel. Beetje kromme vergelijking dan.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Op dit moment is de brandstofcel de manier met het hoogste rendement, al valt dat onder de streep nog tegen als je het vergelijkt met een accu.
Klopt, je hebt gelijk.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:51 schreef julius123 het volgende:
[..]
Een accu wekt geen energie op, dat doet een brandstofcel wel. Beetje kromme vergelijking dan.
Klopt, kan hoge laadstromen aan, niet of nauwelijks brandbaar, 7x meer laadcycles.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:53 schreef ACT-F het volgende:
Het wachten is op de aluminiumaccu:
https://www.nu.nl/gadgets(...)inuut-opgeladen.html
Die zijn in verhouding wel duurder.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:58 schreef Tengano het volgende:
Is dit trouwens ook de reden dat de accu's voor E-bikes ook zo fuckingduur zijn?
Dan hebben wij het nog niet over ons stroomnet wat die dingen helemaal niet massaal kan opladen.quote:Op zondag 5 mei 2019 18:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb die hype nooit begrepen. Dit kon iedereen al zien aankomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |