quote:Op dinsdag 23 april 2019 13:34 schreef Cryptocoryne het volgende:
Geen ervaring mee maar waarom bestel je dan dingen die je niet kunt betalen?
Dat is niet echt de vraag van TS he. En gaat ook niet helpen in het beantwoorden van de vraag van TS.quote:Op dinsdag 23 april 2019 13:36 schreef nanuk het volgende:
Waarom bestel je iets als je er geen geld voor hebt. En dat acht keer maar liefst. Als nu je vakantiegeld binnenkomt is het meteen weer op. Dat helpt niet echt.
https://www.segoria.com/nl/
Toch wel.quote:Op dinsdag 23 april 2019 13:52 schreef Plompzakker het volgende:
Coolcat gaat failliet. Dan hoef je niet meer te betalen
Het gaat TS niet helpen bij het antwoord vinden op zijn vraag, hopelijk ooit wel dat hij dergelijke vragen niet meer hoeft te stellen. Daarmee is hij meer geholpen dan nu het ene gat met het andere te dichten (en dat bij lange na niet te kunnen).quote:Op dinsdag 23 april 2019 13:46 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Dat is niet echt de vraag van TS he. En gaat ook niet helpen in het beantwoorden van de vraag van TS.
Ja, ze had tijd over sinds 'ze' de H&M niet meer in mocht WGR / Winkelverbod opgelegd door H&Mquote:Op dinsdag 23 april 2019 14:06 schreef miro86 het volgende:
Had TS geen belverbod met de klantenservice van de CoolCat?
WGR / Belverbod Coolcat klantenservice, kan dat?
https://www.vcmb.nl/wp-co(...)sie-oktober-2015.pdfquote:Hoe te handelen bij meerdere vorderingen op dezelfde debiteur?
Als u meerdere openstaande facturen of termijnbedragen open hebt staan op één debiteur, dan dient u alle openstaande bedragen bij elkaar op te tellen en over het totaal openstaande bedrag de incassokosten conform de nieuwe staffel uit te rekenen. Voor het totaalbedrag kunt u één 14-dagenbrief (laten) versturen en dient u de hoogte van de incassokosten te benoemen.
Indien u voor een factuur/termijnbedrag al een 14-dagen brief hebt gezonden en het incassotraject al bent aangevangen en nadien is debiteur een nieuwe factuur/termijnbedrag verschuldigd, dan kunt u hiervoor apart weer een 14-dagen brief versturen. U mag dan voor deze nieuwe vordering (dus per factuur/termijnbedrag) de incassokosten doorbelasten.
Het ligt al bij het incassoburo. Betalen doet TS dus al. Het originele bedrag gaat dan naar de curator.quote:Op donderdag 25 april 2019 08:12 schreef Roces18 het volgende:
Je kan ook niet betalen.
Als het faillissement definitief is afgehandeld dan gaat het incassobureau jou echt niet achtervolgen. Tenslotte , wie gaat ze betalen als er geen opdrachtgever is.
Opties zijn wel
1) iemand koopt de openstaande schulden over en incasseert ze alsnog
2) doorstart waardoor je alsnog moet betalen
Jij hebt een verzendbewijs. Coolcat leverde een retouretiket (http://web.archive.org/we(...)service/returns.html) waarmee de zending gratis (via een DHL Servicepunt) geretourneerd kon worden. Lijkt op een antwoordnummer-achtige constructie. Is Coolcat juridisch gezien dan niet de verzender?quote:Op dinsdag 23 april 2019 13:59 schreef -Hakuna- het volgende:
Maar heb inmiddels ook drie pakjes retour gestuurd, nu blijkt DHL deze te gijzelen omdat ze hun kosten ook niet krijgen van Cool;Cat. Nu loopt er via Klarna een geschil en onderzoek. Ik heb alleen track en trace die laat zien dat het in sorteerproces zit bij DHL, maar niet afgeleverd bij CoolCat (niet retour ontvangen). Straks moet ik deze pakjes ook betalen terwijl ik de kleding niet meer in bezit heb.
Als TS op tijd de overeenkomst heeft geannuleerd en die pakjes heeft verzonden dan kan hij voor die vorderingen toch zijn poot stijf houden?quote:Op donderdag 25 april 2019 08:32 schreef nanuk het volgende:
Vervelend voor TS is dat er pakjes al retour gingen waar hij dus geen terugstorting voor gaat krijgen maar wel voor moet betalen. Pakje is geconfisqueerd door een andere schuldeiser. Geen idee of hij zich daar uit kan draaien, ik vrees het ergste.
Uhhhh, niet iedereen die een uitkering heeft handelt zo.quote:Op donderdag 25 april 2019 10:45 schreef RamboDirk het volgende:
Deze user verbaasd mij elke keer weereen mooi voorbeeld van hoe uitkeringen weer terug vloeien in de economie.
Blijf me ook verbazen maar vooral ergeren aan TS.quote:Op donderdag 25 april 2019 10:45 schreef RamboDirk het volgende:
Deze user verbaasd mij elke keer weereen mooi voorbeeld van hoe uitkeringen weer terug vloeien in de economie.
Probeer daarna wel wat meer op te letten joh, dit gaat een keer goed fout.quote:Op donderdag 25 april 2019 13:01 schreef -Hakuna- het volgende:
Heb inmiddels wel bericht gekregen van Klarna dat de twee retourzendingen alsnog terecht zijn gekomen, de facturen zijn dan weer naar 0 euro aangepast.
Maar mijn vraag of iemand ervaringen heeft met Segoria is nog steeds niet beantwoord. Gooi mijn vakantiegeld ertegen aan dan is alles betaald dat heb ik voorgesteld zowel via de telefoon gesprek alsook via mail naar Segoria toe. Ben dan wel mijn vakantiegeld kwijt en boetes betaald van elk 40 euro maar is het hopelijk wel allemaal betaald.
Als je zo bijdehand was om geen dingen te bestellen die je niet kan betalen had je misschien deze zomer op vakantie gekund. Of kleding kopen en dan daadwerkelijk betalen.quote:Op donderdag 25 april 2019 13:01 schreef -Hakuna- het volgende:
Heb inmiddels wel bericht gekregen van Klarna dat de twee retourzendingen alsnog terecht zijn gekomen, de facturen zijn dan weer naar 0 euro aangepast.
Maar mijn vraag of iemand ervaringen heeft met Segoria is nog steeds niet beantwoord. Gooi mijn vakantiegeld ertegen aan dan is alles betaald dat heb ik voorgesteld zowel via de telefoon gesprek alsook via mail naar Segoria toe. Ben dan wel mijn vakantiegeld kwijt en boetes betaald van elk 40 euro maar is het hopelijk wel allemaal betaald.
Ik heb ervaring. Het is een incassobureau. Bellen en regelen die hap.quote:Op donderdag 25 april 2019 13:01 schreef -Hakuna- het volgende:
Heb ik al gedaan, zou alles voor eind mei as betalen, zou wel nog heriineringen blijven ontvangen. maar daar hoefde ik mij dan geen zorgen om te maken, als er maar voor eind mei betaald is.quote:Op donderdag 25 april 2019 15:19 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ik heb ervaring. Het is een incassobureau. Bellen en regelen die hap.
Misschien nog 1 ding aan toevoegen: geen zaken bestellen die je (binnen de betaaltermijn) niet kunt betalen... Natuurlijk is je huur betalen belangrijker dan webshoppen - een dak is een eerste levensbehoefte - maar uiteindelijk moeten ze allebei betaald worden...quote:Op donderdag 25 april 2019 16:25 schreef -Hakuna- het volgende:
Trouwens ik open alle post, bel altijd en stuur en reageer altijd op mails zodat mij geen verwijt gemaakt kan worden dat ik niet moeite doe. Alleen ik krijg maar 1 keer per maand geld en mijn vaste lasten gaan ALTIJD voor schulden en incassobureau. En tot mijn verbazing kreeg ik daar ook nog gelijk in toen toen ik Segoria belde ik zei dat ik de huur en zorgpremie betalen belangrijker vind dat op dit moment Segoria.
wtf doet die dat ook?quote:Op donderdag 25 april 2019 16:45 schreef investeerdertje het volgende:
Gewoon uit oprechte interesse. Had je überhaupt ooit de intentie de kleren te houden of wilde je het alleen voor de foto?
Volgens mij is het belverbod (maa 19) van na het bestellen (nov 18-jan 19).quote:Op donderdag 25 april 2019 16:56 schreef Jeffdnz het volgende:
Oh, je bent dezelfde persoon van het belverbod van Coolcat, hoezo bestel je daar nog?
Jaren geleden noemde hij zichzelf hier al koopziek. Toen had hij ook al een flinke schuld. Jammer dat er nog altijd weinig veranderd lijkt te zijn.. denk dat dat ook niet gaat gebeuren zolang TS zelf de touwtjes in handen heeft.quote:Op donderdag 25 april 2019 13:13 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Als je zo bijdehand was om geen dingen te bestellen die je niet kan betalen had je misschien deze zomer op vakantie gekund. Of kleding kopen en dan daadwerkelijk betalen.
Godssssallejezusopeenstokje.
Ik ben eigenlijk de laatste die mag oordelen. Heb zelf heel lang met schulden geleefd. Maar nooit is het in me opgekomen om dingen te bestellen die ik niet kan betalen.quote:Op donderdag 25 april 2019 17:58 schreef VixenFromHell het volgende:
[..]
Jaren geleden noemde hij zichzelf hier al koopziek. Toen had hij ook al een flinke schuld. Jammer dat er nog altijd weinig veranderd lijkt te zijn.. denk dat dat ook niet gaat gebeuren zolang TS zelf de touwtjes in handen heeft.
Ervaring leert. Normaliter. Tot die tijd maar zoveel mogelijk damagecontrol of zo.quote:Op vrijdag 26 april 2019 10:42 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk de laatste die mag oordelen. Heb zelf heel lang met schulden geleefd. Maar nooit is het in me opgekomen om dingen te bestellen die ik niet kan betalen.
Ik ken TS verder niet maar ik hoop dat hij/zij gepaste hulp gaat zoeken
Bij een gezond normaal werkend brein. Met een geweten, normaal oordeelsvermogen, leerbaarheid, etcquote:Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ervaring leert. Normaliter. Tot die tijd maar zoveel mogelijk damagecontrol of zo.
Dan pas begint echt de ellende. De openstaande facturen worden opgekocht door een partij die alsnog gaat incasseren. Je zult zien dat zaken langs elkaar heen gaan lopen waardoor rekeningen die betaald zijn ze alsnog via een andere deurwaarder geïncasseerd proberen te krijgen. Ik zou als ik TS was de bewijzen dat je rekeningen voldaan zijn heel lang bewaren.quote:Op dinsdag 23 april 2019 13:52 schreef Plompzakker het volgende:
Coolcat gaat failliet. Dan hoef je niet meer te betalen
Waarom bestel je die shit danquote:Op donderdag 25 april 2019 16:25 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Heb ik al gedaan, zou alles voor eind mei as betalen, zou wel nog heriineringen blijven ontvangen. maar daar hoefde ik mij dan geen zorgen om te maken, als er maar voor eind mei betaald is.
Trouwens ik open alle post, bel altijd en stuur en reageer altijd op mails zodat mij geen verwijt gemaakt kan worden dat ik niet moeite doe. Alleen ik krijg maar 1 keer per maand geld en mijn vaste lasten gaan ALTIJD voor schulden en incassobureau. En tot mijn verbazing kreeg ik daar ook nog gelijk in toen toen ik Segoria belde ik zei dat ik de huur en zorgpremie betalen belangrijker vind dat op dit moment Segoria.
Iedereen? Je kent TS niet begrijp ik?quote:Op zaterdag 27 april 2019 19:36 schreef Messina het volgende:
[..]
Dan mogen ze er nog wel wat bijbouwen als je iedereen maar weg wilt stoppen.
Jawel hoor. Budgetbeheer, tuurlijk. Psychische hulp, check. Maar opsluiten? Er lopen nog veel gekkere mensen gewoon buiten, want je kan niet iedereen maar gewoon opsluitenquote:
Geweldpleging, stalking, bedreiging, nergens van lerenquote:Op zaterdag 27 april 2019 21:00 schreef Messina het volgende:
[..]
Jawel hoor. Budgetbeheer, tuurlijk. Psychische hulp, check. Maar opsluiten? Er lopen nog veel gekkere mensen gewoon buiten, want je kan niet iedereen maar gewoon opsluiten
Wat mij veel meer verbaast is dat er nog steeds bedrijven zijn die zulke hopeloze gevallen steeds weer opnieuw in een schuldenval blijven/kunnen laten trappen, en er ook nog eens goed geld aan kunnen blijven verdienen. Dat zou toch allang op een andere manier opgelost moeten zijn door die bedrijven gewoon met de niet te innen schulden op te zadelen ipv de maatschappij met een hele groep hulpverleners om dit in stand te houden.quote:Op zondag 28 april 2019 08:38 schreef Kamover het volgende:
Koop gewoon geen spullen meer, gewoon niet doen. Als je geen geld hebt, niks kopen. Zo simpel is het gewoon.
Allereerst even respect om dit nog naar een mooie discussie te willen/kunnen draaien. Even een analyse vanuit mijn standpunt waarbij ik je woorden iets extremer zal neerzetten dan je zelf bedoeld hebt. Dit is niet bedoeld om je weg te zetten.quote:
Dit is denk ik een belangrijke observatie. Er is een business model om kwetsbare mensen uit te melken.quote:Wat mij veel meer verbaast is dat er nog steeds bedrijven zijn die zulke hopeloze gevallen steeds weer opnieuw in een schuldenval blijven/kunnen laten trappen, en er ook nog eens goed geld aan kunnen blijven verdienen.
Feitelijk wordt de maatschappij niet met de schuld opgezadeld en wordt bij het bedrijf de echte oninbare schuld afgeschreven. De echte paria zit meer in de net niet oninbare schuld waar een enorme extra kostenpost wordt neergelegd. Die net niet oninbare schuld houdt een hele industrie in stand met incassokosten, rentekosten, hulpverlening etc. Hoewel de hulpverlening in deze probeert goed te handelen, kunnen we ook niet ontkennen dat die ook een belang hebben bij het net niet helemaal oplossen van de situatie. Ook voor hen is het gewoon werk.quote:Dat zou toch allang op een andere manier opgelost moeten zijn door die bedrijven gewoon met de niet te innen schulden op te zadelen ipv de maatschappij met een hele groep hulpverleners om dit in stand te houden.
Waarom heeft die dienst zoveel rechten dat ze steeds opnieuw kwetsbaren in de samenleving in grotere moeilijkheden kunnen brengen. Heel leuk die eigen verantwoordelijkheid bij het individu neer willen leggen.quote:Op zondag 28 april 2019 10:40 schreef snabbi het volgende:
Moeten we een bedrijf beboeten omdat zij diensten levert aan iemand die kwetsbaar is. Moet dat bedrijf de privacy van die persoon (en alle andere klanten) schenden om gegevens te verwerken waaruit moet blijken of iemand geschikt genoeg is voor een dienst?
Incassobureaus en deurwaarders worden pas door die diensten ingeschakeld als het al veel te laat is. Bij bewezen verstrekken van financiele diensten die niet op te brengen zijn voor de klant moeten de oninbare schulden door die dienstverlener zelf gedragen gaan worden, wedden dat er dan opeens veel minder van die diensten verstrekt gaan worden en dus een daling van schuldhulpverlening gaat optreden.quote:Op zondag 28 april 2019 10:55 schreef Renesite het volgende:
Uiteindelijk betalen wij allemaal indirect de kosten van een sanering. Bedrijven gaan het op den duur doorberekenen. Plus de zittingen zijn ook niet gratis en de eventuele oninbare salarissen van wettelijke saneerders worden ook uit het Raad van Rechtsbijstand -potje getrokken.
@:Basp1 , ja en nee. BKR registreert zga niks. Alleen kredieten en leningen. Maar incassobureaus en deurwaarders doen dit normaliter niet.
Het doortrekken van je post was ook bedoeld om meer duidelijkheid te krijgen in waar je (politieke) opvatting ligt. Misschien is de makkelijkste vergelijking nog, waar ligt nu het probleem en wie moet wat doen. In hoeverre moeten we de winkelier aansprakelijk stellen voor het aanbieden van de betalingsmogelijkheid bij Klarna of ligt hier de volledige verantwoordelijkheid bij Klarna?quote:Op zondag 28 april 2019 10:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom heeft die dienst zoveel rechten dat ze steeds opnieuw kwetsbaren in de samenleving in grotere moeilijkheden kunnen brengen. Heel leuk die eigen verantwoordelijkheid bij het individu neer willen leggen.
Zo'n financiele dienst zou zelf nog veel meer verantwoordelijkheid moeten dragen, maar daar wringt meestal de schoen.
Veel van deze bedrijven hebben inzicht bij BKR als iemand al een BKR aantekening en er worden toch nog nieuwe diensten verleend , vervallen in mijn optiek de rechten van de dienstverlener om nog aanspraak te maken op de oninbare vordering.
Ja, maar het wordt heus ergens wel doorgerekend en/of de kans daarop wordt ingeschaald. Er zijn overeenkomsten tussen opdrachtgevers en incassobureaus/deurwaarders waar dit allemaal netjes in geregeld worden. Bijvoorbeeld: incassobureau betaald(!) de opdrachtgever om te mogen innen.quote:Op zondag 28 april 2019 11:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Incassobureaus en deurwaarders worden pas door die diensten ingeschakeld als het al veel te laat is. Bij bewezen verstrekken van financiele diensten die niet op te brengen zijn voor de klant moeten de oninbare schulden door die dienstverlener zelf gedragen gaan worden, wedden dat er dan opeens veel minder van die diensten verstrekt gaan worden en dus een daling van schuldhulpverlening gaat optreden.
Kortlopende kredieten waren nu juist uitgesloten van de regelgeving rondom de zorgplicht. In extreme zin zou je immers anders de lopende-rekening bij een bar ook onder de regelgeving moeten laten vallen. Nog extremer je bestelling in een restaurant moet eerst afgerekend worden of aan een krediettoets onderworpenquote:Op zondag 28 april 2019 11:11 schreef Basp1 het volgende:
Ik zie klarna hier als dienstverlener.
Verder privacy, waarom zou in een professionele financiële markt niet om mijn kredietwaardigheid en krediet verleden gevraagd mogen worden alleen om de diensten goed te kunnen verlenen en de verantwoordelijkheid niet constant op het individu en de maatschappij af te hoeven schuiven.
Dat doorgeschoten privacy argument komt me trouwens de neus uit, op mijn werk stond op een bord altijd wie er komende week jarig is, dat is ook al verdwenen vanwege privacy.
Duik eens in de posthistorie van deze user, en zijn vorige account FusionFreak.quote:Op donderdag 25 april 2019 13:11 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Probeer daarna wel wat meer op te letten joh, dit gaat een keer goed fout.
Als je bij een restaurant niet kan betalen wordt er meteen de politie bijgehaald en krijg iets als flessentrekkerij op het proces verbaal te staan. Bij deze zogenaamd kortlopende kredieten creeren de dienst verleners voor een groot percentage van hun klanten stinkende wonden. En zoals we weten helen die normaliter niet.quote:Op zondag 28 april 2019 11:24 schreef snabbi het volgende:
[..]
Kortlopende kredieten waren nu juist uitgesloten van de regelgeving rondom de zorgplicht. In extreme zin zou je immers anders de lopende-rekening bij een bar ook onder de regelgeving moeten laten vallen. Nog extremer je bestelling in een restaurant moet eerst afgerekend worden of aan een krediettoets onderworpen![]()
De andere optie is dat de lopende rekening niet meer zelf dragen en altijd moeten afdragen aan andere professionele partijen. Ook geen doen.
En ik snap best dat ik de extremen hier opzoek, uiteindelijk ligt ergens de grens van wat wel een krediet is en wat niet. Wat jij bepleit is een oprekking van dat begrip, wat op zichzelf prima is. Ik vind wel dat je daarbij moet begrijpen waarom er een grens gesteld is, omdat je misschien niet beseft wat de gevolgen zijn van het oprekken van de regels. Na invoering van de regels komt er vanzelf weer een bedrijf dat net op die nieuwe grens gaat opereren.
Nou schijnt het voor een webshop verplicht te zijn om de consument de mogelijkheid te bieden niet alles vooruit te betalen..quote:Op maandag 29 april 2019 08:39 schreef nanuk het volgende:
Ik ben het in zoverre met @:Basp1 eens dat het natuurlijk van den zotte is dat een webshop / postorderbedrijf als kredietverstrekker gaat werken. Gewoon te voren laten betalen en als ze dat niet eisen dan lijkt mij dat het risico voor het bedrijf is en niet -na het gigantisch te laten oplopen van die schuld- door de maatschappij te laten betalen. Is het zo moeilijk om bij bestellen te laten betalen?
Bij een restaurant of bar vertrekken zonder te betalen flik je ook maar één keer... Vind ik toch iets anders dan een webshop.
Het is niet (altijd) vrijwillig dat winkels achteraf betalen aanbieden...quote:Op maandag 29 april 2019 08:39 schreef nanuk het volgende:
Ik ben het in zoverre met @:Basp1 eens dat het natuurlijk van den zotte is dat een webshop / postorderbedrijf als kredietverstrekker gaat werken. Gewoon te voren laten betalen en als ze dat niet eisen dan lijkt mij dat het risico voor het bedrijf is en niet -na het gigantisch te laten oplopen van die schuld- door de maatschappij te laten betalen. Is het zo moeilijk om bij bestellen te laten betalen?
Bij een restaurant of bar vertrekken zonder te betalen flik je ook maar één keer... Vind ik toch iets anders dan een webshop.
Klopt helemaal. Artikel 7:26 lid 2 BW:quote:Op maandag 29 april 2019 08:50 schreef Physsic het volgende:
[..]
Nou schijnt het voor een webshop verplicht te zijn om de consument de mogelijkheid te bieden niet alles vooruit te betalen..
Geldt voor alle consumentenkopen (artikel 7:5 BW), dus niet alleen bij koop op afstand.quote:De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.
Dat zou te omzeilen kunnen zij door onder rembours te leveren. De kosten daarvan kan je doorberekenen.quote:Op maandag 29 april 2019 09:30 schreef baskick het volgende:
[..]
Het is niet (altijd) vrijwillig dat winkels achteraf betalen aanbieden...
[..]
Klopt helemaal. Artikel 7:26 lid 2 BW:
[..]
Geldt voor alle consumentenkopen (artikel 7:5 BW), dus niet alleen bij koop op afstand.
Wellicht. Toch zie je Klarna e.d. meer dan rembours. Daar zal een reden voor zijn.quote:Op maandag 29 april 2019 09:37 schreef nanuk het volgende:
[..]
Dat zou te omzeilen kunnen zij door onder rembours te leveren. De kosten daarvan kan je doorberekenen.
Omdat rembours ook voor de verzender lastig cq omslachtig is. Bovendien is het risico voor de verzender toch al erg klein omdat hij de claim aan een incassobureau over kan doen. Het incassoburo blij met werk wat ze door de koper laten betalen en de verkoper blij omdat die vrijwel het hele bedrag toch wel krijgt. Dat de koper zn aankoop eigenlijk niet kan betalen is dus niet relevant op dat moment.quote:Op maandag 29 april 2019 11:31 schreef baskick het volgende:
[..]
Wellicht. Toch zie je Klarna e.d. meer dan rembours. Daar zal een reden voor zijn.
Bij die achterafbetaal-leveranciers krijgt de verkoper ook gegarandeerd z'n geld; geen risico, veel gemak.quote:Op maandag 29 april 2019 11:44 schreef nanuk het volgende:
[..]
Omdat rembours ook voor de verzender lastig cq omslachtig is. Bovendien is het risico voor de verzender toch al erg klein omdat hij de claim aan een incassobureau over kan doen. Het incassoburo blij met werk wat ze door de koper laten betalen en de verkoper blij omdat die vrijwel het hele bedrag toch wel krijgt. Dat de koper zn aankoop eigenlijk niet kan betalen is dus niet relevant op dat moment.
Dat is dan ook geen taak van commerciële webshops.quote:Dat wij met zn allen daardoor het schuldsaneringstraject van de iets minder slimme koper moeten opbrengen telt voor die partijen niet mee natuurlijk.
Dat is natuurlijk een commerciële reden als de webshop de koop maar kan sluiten ook al moet de koper daarvoor zijn nek in een strop steken.quote:Op maandag 29 april 2019 11:31 schreef baskick het volgende:
[..]
Wellicht. Toch zie je Klarna e.d. meer dan rembours. Daar zal een reden voor zijn.
Mensen worden gewoon boos om dit soort gedrag en dat snap ik goed, zeker als je gewoon hard moet werken voor je natje en je droogje en zo iemand doet maar wat en krijgt ook nog hulp van allerlei instanties.quote:Op maandag 29 april 2019 09:02 schreef Armani XL het volgende:
[modbreak]Topic geschoond. Ongeacht wie de TS ook is kan er gewoon normaal gereageerd worden. Meteen de hele postgeschiedenis erbij halen is niet nodig.[/modbreak]
De koop is vrijwillig hè? Niet iedereen die achteraf betaalt is wanbetaler (of heeft moeite met betalen).quote:Op maandag 29 april 2019 12:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een commerciële reden als de webshop de koop maar kan sluiten ook al moet de koper daarvoor zijn nek in een strop steken.
Het hele verdienmodel van achterafbetalen bestaat uit het feit dat een percentage klanten niet op tijd gaat betalen. De overeenkomst die een dienstverlener met een klant aan gaat is ook vrijwillig vanuit de dienstverleners kant. Dat geneuzel over eigen verantwoordelijkheid geldt wat mij betreft ook voor financiële dienstverleners die maar loopholes blijven zoeken om de zwakkeren in onze samenleving een poot uit te kunnwn draaien en de maatschappij weer met meer problemen op te zadelen.quote:Op maandag 29 april 2019 14:39 schreef baskick het volgende:
[..]
De koop is vrijwillig hè? Niet iedereen die achteraf betaalt is wanbetaler (of heeft moeite met betalen).
Een klein beetje wel, maar dat is dan wel voor degenen die dat vrijwillig doen - Klarna is feitelijk gewoon een bank. Aan het uitbesteden van die soort kansloze incassotrajectjes verdienen ze echter geen cent en dat proberen ze ook zoveel mogelijk (en tegelijkertijd zo simpel mogelijk) te voorkomen. Dat er in een zekere zin een zoveelste credit boom onder zwakkere groepen wordt gestimuleerd is natuurlijk waar, maar daar is het kapotreguleren van een markt omdat er mensen zijn die niet met die verantwoordelijkheid om kunnen gaan het niet voor waard.quote:Op maandag 29 april 2019 15:17 schreef Basp1 het volgende:
Het hele verdienmodel van achterafbetalen bestaat uit het feit dat een percentage klanten niet op tijd gaat betalen.
Kapot reguleren van een markt als ik verantwoordelijkheden ook bij creditverstrekkers wil neerleggen?quote:Op maandag 29 april 2019 15:50 schreef nostra het volgende:
Maar daar is het kapotreguleren van een markt omdat er mensen zijn die niet met die verantwoordelijkheid om kunnen gaan het niet voor waard.
Dan kunnen we half Nederland wel achter slot en grendel zetten.quote:Op zaterdag 27 april 2019 21:17 schreef Molo het volgende:
[..]
Geweldpleging, stalking, bedreiging, nergens van leren
Gevaar voor zijn omgeving
Verbaast me idd.quote:Op zondag 28 april 2019 10:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat mij veel meer verbaast is dat er nog steeds bedrijven zijn die zulke hopeloze gevallen steeds weer opnieuw in een schuldenval blijven/kunnen laten trappen, en er ook nog eens goed geld aan kunnen blijven verdienen. Dat zou toch allang op een andere manier opgelost moeten zijn door die bedrijven gewoon met de niet te innen schulden op te zadelen ipv de maatschappij met een hele groep hulpverleners om dit in stand te houden.
Ja.quote:Op zondag 28 april 2019 10:40 schreef snabbi het volgende:
Dan komt nu het doordraaien naar het extreme. Wanneer begint het beschermen van een maatschappij of een individu tegen kwetsbaarheden en onacceptabele verdienmodellen. Wanneer begint de betutteling en ontneming van vrijheden. In hoeverre mogen wij als maatschappij dan de rechten van individuelen beperken. Moeten wij dan een vorm invoeren van het hebben van recht op krediet, waarbij je bij misdraging beperkt kan worden in het hebben van een recht op krediet. In hoeverre draaien wij dan naar het Chinese systeem dat eerder hier zo bekritiseerd werd?
Moeten we een bedrijf beboeten omdat zij diensten levert aan iemand die kwetsbaar is. Moet dat bedrijf de privacy van die persoon (en alle andere klanten) schenden om gegevens te verwerken waaruit moet blijken of iemand geschikt genoeg is voor een dienst?
Krediet verlenen zou niet mogen. Tenzij iemand krediet heeft.quote:Op zondag 28 april 2019 11:02 schreef snabbi het volgende:
[..]
Het doortrekken van je post was ook bedoeld om meer duidelijkheid te krijgen in waar je (politieke) opvatting ligt. Misschien is de makkelijkste vergelijking nog, waar ligt nu het probleem en wie moet wat doen. In hoeverre moeten we de winkelier aansprakelijk stellen voor het aanbieden van de betalingsmogelijkheid bij Klarna of ligt hier de volledige verantwoordelijkheid bij Klarna?
Zelf denk ik dat het vooral bij Klarna als kredietdienstverlener ligt en dat we een retailer hier vrijuit kunnen laten gaan. Ik rek gewoon jouw woorden nog een keer op door te stellen dat je dan eigenlijk van mening bent dat Klarna voor het verstrekken van dit kortlopende krediet ook de procedures moet doorlopen van langlopende kredieten. Dat is namelijk nu nog niet het geval wanneer ik de tekst van Klarna/AFM op hun site zie: https://www.klarna.com/nl(...)an-achteraf-betalen/
Met andere woorden, je pleit er eigenlijk voor dat de privacy van een individu iets verder geschonden wordt om ook kortlopende kredieten getoetst te laten worden (en dit doortrekken is echt geen extreme stap).
Valt mee.quote:Op zondag 28 april 2019 11:24 schreef snabbi het volgende:
[..]
Kortlopende kredieten waren nu juist uitgesloten van de regelgeving rondom de zorgplicht. In extreme zin zou je immers anders de lopende-rekening bij een bar ook onder de regelgeving moeten laten vallen. Nog extremer je bestelling in een restaurant moet eerst afgerekend worden of aan een krediettoets onderworpen![]()
De andere optie is dat de lopende rekening niet meer zelf dragen en altijd moeten afdragen aan andere professionele partijen. Ook geen doen.
En ik snap best dat ik de extremen hier opzoek, uiteindelijk ligt ergens de grens van wat wel een krediet is en wat niet. Wat jij bepleit is een oprekking van dat begrip, wat op zichzelf prima is. Ik vind wel dat je daarbij moet begrijpen waarom er een grens gesteld is, omdat je misschien niet beseft wat de gevolgen zijn van het oprekken van de regels. Na invoering van de regels komt er vanzelf weer een bedrijf dat net op die nieuwe grens gaat opereren.
Dat is normaal toch.quote:Op zondag 28 april 2019 11:49 schreef Myrr het volgende:
Ik heb het over mensen in het algemeen.
Ook zat volk dat niets mankeert maar zichzelf de schulden in shopt en daarmee een aanzienlijk deel van hun leven verkloot.
Zo werkt het juridisch niet.quote:Op maandag 29 april 2019 13:54 schreef Kaviaar het volgende:
Partijen als Klarna nemen de vordering over. CoolCat krijgt dus al betaald van Klarna.
Als CoolCat failliet gaat, bestaat de vorder nog steeds.
Misschien de schuld geven bij een kredietverstrekker?quote:Op maandag 29 april 2019 13:47 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Mensen worden gewoon boos om dit soort gedrag en dat snap ik goed, zeker als je gewoon hard moet werken voor je natje en je droogje en zo iemand doet maar wat en krijgt ook nog hulp van allerlei instanties.
Een studieschuld wel, wat natuurlijk iets heel anders is dan deurwaarders en aanmaningen krijgen omdat je kleding bestelt die je niet betaalt.quote:Op maandag 29 april 2019 17:01 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Dat is normaal toch.
Of heb jij geen hypotheek/studieschuld?
Schuld = schuldquote:Op maandag 29 april 2019 17:04 schreef Myrr het volgende:
[..]
Een studieschuld wel, wat natuurlijk iets heel anders is dan deurwaarders en aanmaningen krijgen omdat je kleding bestelt die je niet betaalt.
De een is een lening met duidelijke afspraken en de ander gewoon diefstal.quote:
Nee en zo werkt het ook niet bij een rechter.quote:Op maandag 29 april 2019 17:06 schreef Myrr het volgende:
[..]
De een is een lening met duidelijke afspraken en de ander gewoon diefstal.
Als je steelt wordt er van je terug gestolen. Natuurlijk is het allemaal malafide, maar dan moet je maar niet zo achterlijk zijn (algemeen gesproken, niet enkel naar TS).quote:Op maandag 29 april 2019 17:12 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Nee en zo werkt het ook niet bij een rechter.
Als jij het kan betalen is er geen probleem. Kan jij het niet betalen dan heb jij een probleem bij de rechter. Nu zal een DUO schuld erg sociaal zijn maar een bedrijf als Klarna is erop uit zoveel mogelijk winst te maken, de problemen op te zadelen bij de maatschappij en incassobureau's erop te laten verdienen als zij de schuld afbetalen en inrekenen.
Doet mij denken aan het brokers systeem van eind vorige eeuw in Amerika. Waar er flink geld werd verdiend en de problemen in de maatschappij werden gedumpt.
Toch durf ik te beweren dat jij net zo goed dingen op afbetaling koopt als TS.quote:Op maandag 29 april 2019 17:16 schreef Myrr het volgende:
[..]
Als je steelt wordt er van je terug gestolen. Natuurlijk is het allemaal malafide, maar dan moet je maar niet zo achterlijk zijn (algemeen gesproken, niet enkel naar TS).
Jup. Met een contract. Legitimatie, pinpas, allemaal netjes geregeld en wordt allemaal netjes afgeschreven iedere maand. Dat is de afspraak en die kom ik na.quote:Op maandag 29 april 2019 17:18 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Toch durf ik te beweren dat jij net zo goed dingen op afbetaling koopt als TS.
Al je telefoons heb je toevallig niet allemaal zelf gekocht met dikke poen?
Maar wat als je je abbo niet kan betalen?quote:Op maandag 29 april 2019 17:20 schreef Myrr het volgende:
[..]
Jup. Met een contract. Legitimatie, pinpas, allemaal netjes geregeld en wordt allemaal netjes afgeschreven iedere maand. Dat is de afspraak en die kom ik na.
Nu kun je wel door blijven gaan met appels en peren vergelijken, maar je moet gewoon betalen.
Beetje vooruitdenken. Ik weet dat ik verzekerd ben van geld voor in ieder geval de looptijd van het abonnement. Daarom is het veilig deze af te sluiten. Vooruitdenken in plaats van achterafdenken.quote:Op maandag 29 april 2019 17:22 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Maar wat als je je abbo niet kan betalen?
Je bedoelt dat je een vast contract hebt?quote:Op maandag 29 april 2019 17:26 schreef Myrr het volgende:
Ik weet dat ik verzekerd ben van geld voor in ieder geval de looptijd van het abonnement.
Ik bedoel dat ik verzekerd ben van geld. Hoe en wat gaat men geen fluit aan.quote:Op maandag 29 april 2019 17:28 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je een vast contract hebt?
Hoe kan een krediet verlener na 1 credit verleend te hebben die nog niet geind is, bij dezelfde persoon nog 7* een krediet verstrekken. Die denken ook yolo wij hebben geen verantwoordelijkheid en schuiven de problemen dadelijk door. Dat is toch te bizar dat zulke korte termijn krediet bedrijven zogenaamd geen verantwoordelijkheid hebben naar hun cliënten toe.quote:Op maandag 29 april 2019 17:31 schreef Myrr het volgende:
Hoe kun je je online mandje vullen, naar je betaalrekening kijken en zien dat deze leeg is en dan denken van Ja laat ik gewoon acht keer een bestelling plaatsen yolo.
Netjes is het niet, maar als je 8 keer je dealer belt om sos te halen is het dan de schuld van de dealer?quote:Op maandag 29 april 2019 18:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe kan een krediet verlener na 1 credit verleend te hebben die nog niet geind is, bij dezelfde persoon nog 7* een krediet verstrekken. Die denken ook yolo wij hebben geen verantwoordelijkheid en schuiven de problemen dadelijk door. Dat is toch te bizar dat zulke korte termijn krediet bedrijven zogenaamd geen verantwoordelijkheid hebben naar hun cliënten toe.
Ik moet zeggen dat je een zeer oppervlakkige manier van redeneren hebt.quote:Op maandag 29 april 2019 18:12 schreef Myrr het volgende:
[..]
Netjes is het niet, maar als je 8 keer je dealer belt om sos te halen is het dan de schuld van de dealer?
Die dealer verkoopt 1* op de pof en daarna neemt hij een knokploeg mee. Ook niet netjes.quote:Op maandag 29 april 2019 18:12 schreef Myrr het volgende:
[..]
Netjes is het niet, maar als je 8 keer je dealer belt om sos te halen is het dan de schuld van de dealer?
Die verantwoordelijkheid komt vanzelf bij hen te liggen als ze zichzelf zouden opzadelen met oninbare vorderingen. Het is niet alsof dát het verdienmodel is, het verdienmodel zit hem deels in mensen die per se nu willen consumeren en bereid zijn om daar een veel te hoge prijs voor te betalen en dat ook kunnen. Mensen als TS worden daar in eerste instantie misschien ook door 'getroffen', maar dat is toch echt sec het gevolg van eigen handelen en wordt naar de toekomst toe ook nog eens voorkomen doordat Klarna dat niet meer voorfinanciert.quote:Op maandag 29 april 2019 16:42 schreef Basp1 het volgende:
Kapot reguleren van een markt als ik verantwoordelijkheden ook bij creditverstrekkers wil neerleggen?
Ik geloof dat Klarna daar niet zoveel winst op maakt. Het runnen van personeel, van het systeem, etc, etc kost ook geld.quote:Op maandag 29 april 2019 18:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Die verantwoordelijkheid komt vanzelf bij hen te liggen als ze zichzelf zouden opzadelen met oninbare vorderingen. Het is niet alsof dát het verdienmodel is, het verdienmodel zit hem deels in mensen die per se nu willen consumeren en bereid zijn om daar een veel te hoge prijs voor te betalen en dat ook kunnen. Mensen als TS worden daar in eerste instantie misschien ook door 'getroffen', maar dat is toch echt sec het gevolg van eigen handelen en wordt naar de toekomst toe ook nog eens voorkomen doordat Klarna dat niet meer voorfinanciert.
Klarna haalt ongeveer 2/3 van haar omzet uit pure commissie en 1/3 uit rentemarge. Die rentemarge bestaat vervolgens weer voor het grootste deel uit plannen zoals Slice-it, wat feitelijk gewoon hetzelfde idee is als je creditcardrekening in termijnen terugbetalen met een rente tussen de 13 en 20% en waar de reguliere kredietchecks op uitgevoerd worden. Het aandeel van late fees e.d. lopen juist vrij fors terug, al publiceren ze daar de exacte getallen niet van.quote:Op maandag 29 april 2019 18:39 schreef Vollenhoven het volgende:
Ik geloof dat Klarna daar niet zoveel winst op maakt. Het runnen van personeel, van het systeem, etc, etc kost ook geld.
Klarna doet ook voor de 'betaal later'-faciliteit zelf vooraf al een credit check, al is dat niet op persoon, maar op waarschijnlijkheid (huishouden, incassodata, postcode, eerdere bestellingen, eerdere wanbetaling, dat soort dingen). Zo enorm veel kan je in Nederland niet op de incasso van een vorderingetje van 100 euro verdienen, dat is allemaal gemaximeerd, dus het verkopen van die vorderingen zal ook de wereld niet opleveren.quote:Daarentegen het verkopen van hoge risico niet betalende klanten, levert veel op, denk ik.
Ahaquote:Op maandag 29 april 2019 18:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Klarna haalt ongeveer 2/3 van haar omzet uit pure commissie en 1/3 uit rentemarge. Die rentemarge bestaat vervolgens weer voor het grootste deel uit plannen zoals Slice-it, wat feitelijk gewoon hetzelfde idee is als je creditcardrekening in termijnen terugbetalen met een rente tussen de 13 en 20% en waar de reguliere kredietchecks op uitgevoerd worden. Het aandeel van late fees e.d. lopen juist vrij fors terug, al publiceren ze daar de exacte getallen niet van.
[..]
Klarna doet ook voor de 'betaal later'-faciliteit zelf vooraf al een credit check, al is dat niet op persoon, maar op waarschijnlijkheid (huishouden, incassodata, postcode, eerdere bestellingen, eerdere wanbetaling, dat soort dingen). Zo enorm veel kan je in Nederland niet op de incasso van een vorderingetje van 100 euro verdienen, dat is allemaal gemaximeerd, dus het verkopen van die vorderingen zal ook de wereld niet opleveren.
En dat is natuurlijk allemaal de schuld van de bedrijven.quote:Op maandag 29 april 2019 18:29 schreef Vollenhoven het volgende:
Ik ken talloze mensen die in de uitkering zitten en onder bewindvoering. Puur alleen omdat ze financieel failliet zijn.
Als we op de website van segoria kijken zien we dat dit incassoburo ook van klarna is. Dus waarschijnlijk levert hun een incasso procedure alsnog meer op als de organisatie kost.quote:Op maandag 29 april 2019 18:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Klarna haalt ongeveer 2/3 van haar omzet uit pure commissie en 1/3 uit rentemarge. Die rentemarge bestaat vervolgens weer voor het grootste deel uit plannen zoals Slice-it, wat feitelijk gewoon hetzelfde idee is als je creditcardrekening in termijnen terugbetalen met een rente tussen de 13 en 20% en waar de reguliere kredietchecks op uitgevoerd worden. Het aandeel van late fees e.d. lopen juist vrij fors terug, al publiceren ze daar de exacte getallen niet van.
[..]
Klarna doet ook voor de 'betaal later'-faciliteit zelf vooraf al een credit check, al is dat niet op persoon, maar op waarschijnlijkheid (huishouden, incassodata, postcode, eerdere bestellingen, eerdere wanbetaling, dat soort dingen). Zo enorm veel kan je in Nederland niet op de incasso van een vorderingetje van 100 euro verdienen, dat is allemaal gemaximeerd, dus het verkopen van die vorderingen zal ook de wereld niet opleveren.
Nou, ik wil het wel vergelijken met je best doen sigaretten te verkopen aan mensen met longkanker. Het is niet verboden maar erg netjes is het natuurlijk ook niet.quote:Op maandag 29 april 2019 20:02 schreef Myrr het volgende:
[..]
En dat is natuurlijk allemaal de schuld van de bedrijven.
Natuurlijk.quote:Op maandag 29 april 2019 20:02 schreef Myrr het volgende:
[..]
En dat is natuurlijk allemaal de schuld van de bedrijven.
Oh er was laatst zelfs een discussie/docu waarbij schuldhulpverleners er bewust aan verdienden en mensen in de shit laten, zodat ze er blijvend aan kunnen verdienen.quote:Op maandag 29 april 2019 20:07 schreef Myrr het volgende:
Uiteraard zijn er situaties waarbij het echt buiten je eigen schuld ligt (letsel, scheiden, ziekte, vermissingen en weet ik wat meer voor heftige zaken) maar het gros van de mensen haalt het zichzelf op de hals en als je dan de aangeboden hulp niet accepteert houdt de begrip bij mij wel op.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |