abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186379179
Beste fokkers

Heb afgelopen maanden (rond november -januari) diverse pakketten met kleding besteld bij CoolCat en gekozen via achteraf betalen met Klarna en helaas maar een deel ervan kunnen betalen. Nu heb ik van hun incasso partner rekeningen gekregen met 40 euro kosten boven op. Gaat om totaal 8 pakjes dus 8 keer 40 euro. Had afgesproken met een medewerker (naam opgeschreven) dat als ik met mijn vakantiegeld alles in in keer betaal slechts 1 keer de 40 euro incassokosten hoefde te betalen, nu willen ze alsnog voor elk pakket 40 euro boete hebben.

Het enige nuttige antwoord van Segoria was dat ik wel telkens herinneringen blijf ontvangen maar de 40 euro niet omhoog gaat. Klopt dat? Dan is dat al goed nieuws.

Wie heeft ervaring met Segoria? Google levert alleen Klarna en Segoria op.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_186379235
Geen ervaring mee maar waarom bestel je dan dingen die je niet kunt betalen?
pi_186379254
Waarom bestel je iets als je er geen geld voor hebt. En dat acht keer maar liefst. Als nu je vakantiegeld binnenkomt is het meteen weer op. Dat helpt niet echt.

https://www.segoria.com/nl/
pi_186379373
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 13:34 schreef Cryptocoryne het volgende:
Geen ervaring mee maar waarom bestel je dan dingen die je niet kunt betalen?
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 13:36 schreef nanuk het volgende:
Waarom bestel je iets als je er geen geld voor hebt. En dat acht keer maar liefst. Als nu je vakantiegeld binnenkomt is het meteen weer op. Dat helpt niet echt.

https://www.segoria.com/nl/
Dat is niet echt de vraag van TS he. En gaat ook niet helpen in het beantwoorden van de vraag van TS.

@TS Zolang jij niet op papier hebt staan dat je maar één keer hoeft te betalen, heb je pech. Met dit soort zaken, moet je er voor zorgen om eigenlijk elke uitspraak op papier (of in de mail) te krijgen. Dus na elk belletje, even vragen of ze dat ook in de mail willen zetten.
  Moderator dinsdag 23 april 2019 @ 13:52:53 #5
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_186379464
Coolcat gaat failliet. Dan hoef je niet meer te betalen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_186379467
Sowieso het is April... het zal nog wel even duren voordat je vakantie geld krijgt. Misschien is die 40 euro dan weer een stuk hoger. Kun je je kerstbonus er ook meteen bij inleggen...
pi_186379540
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2019 13:52 schreef Plompzakker het volgende:
Toch wel. :)

Van de CoolCat site....

Ik heb bij mijn webshopbestelling voor achteraf betalen met Klarna gekozen, moet ik deze rekening nog betalen?

Ja, als je de bestelling ontvangen hebt dan moet je deze rekening gewoon betalen.

Heb bij elke gesprek gevraagd naar naam medewerker en opgeschreven op de kalender. Tip die ik nota bene kreeg van een bewindvoerder wat cliënten thuis alk zelf kunnen doen.

Maar heb inmiddels ook drie pakjes retour gestuurd, nu blijkt DHL deze te gijzelen omdat ze hun kosten ook niet krijgen van Cool;Cat. Nu loopt er via Klarna een geschil en onderzoek. Ik heb alleen track en trace die laat zien dat het in sorteerproces zit bij DHL, maar niet afgeleverd bij CoolCat (niet retour ontvangen). Straks moet ik deze pakjes ook betalen terwijl ik de kleding niet meer in bezit heb.
pi_186379591
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 13:46 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Dat is niet echt de vraag van TS he. En gaat ook niet helpen in het beantwoorden van de vraag van TS.

Het gaat TS niet helpen bij het antwoord vinden op zijn vraag, hopelijk ooit wel dat hij dergelijke vragen niet meer hoeft te stellen. Daarmee is hij meer geholpen dan nu het ene gat met het andere te dichten (en dat bij lange na niet te kunnen).

Deze TS is al jaren een ramp voor zichzelf. Voor hem zou het beter zijn als hij onder curatele komt, dan loopt hij dit soort toestanden niet weer op. Geld te kort hebben en dan 320 euro op een dergelijke manier over de balk gooien is toch niet te verkroppen.

Ergo: het juiste antwoord is dat ie bij welk incassoburo dan ook dit kwijt is. Een duidelijk antwoord maar daar heeft ie na vijf maanden na de aankopen ook niet veel meer aan. Ik maak hem liever duidelijk dat ie niet volgende week de eindejaarsuitkering alvast moet uitgeven. Daar heeft ie meer aan vrees ik.
pi_186379596
Had TS geen belverbod met de klantenservice van de CoolCat?

WGR / Belverbod Coolcat klantenservice, kan dat?
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_186379731
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 14:06 schreef miro86 het volgende:
Had TS geen belverbod met de klantenservice van de CoolCat?

WGR / Belverbod Coolcat klantenservice, kan dat?
Ja, ze had tijd over sinds 'ze' de H&M niet meer in mocht WGR / Winkelverbod opgelegd door H&M
  Forum Admin dinsdag 23 april 2019 @ 15:29:07 #12
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_186380604
Ongeacht de TS kan er gewoon op een normale manier en ontopic gereageerd worden :)
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_186386212
quote:
Hoe te handelen bij meerdere vorderingen op dezelfde debiteur?

Als u meerdere openstaande facturen of termijnbedragen open hebt staan op één debiteur, dan dient u alle openstaande bedragen bij elkaar op te tellen en over het totaal openstaande bedrag de incassokosten conform de nieuwe staffel uit te rekenen. Voor het totaalbedrag kunt u één 14-dagenbrief (laten) versturen en dient u de hoogte van de incassokosten te benoemen.
Indien u voor een factuur/termijnbedrag al een 14-dagen brief hebt gezonden en het incassotraject al bent aangevangen en nadien is debiteur een nieuwe factuur/termijnbedrag verschuldigd, dan kunt u hiervoor apart weer een 14-dagen brief versturen. U mag dan voor deze nieuwe vordering (dus per factuur/termijnbedrag) de incassokosten doorbelasten.
https://www.vcmb.nl/wp-co(...)sie-oktober-2015.pdf

15% dus over het totaalbedrag.
.
  Moderator dinsdag 23 april 2019 @ 22:20:02 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186388561
Dat kan een medewerker leuk zeggen, maar dat incassoproces komt normaliter geen mensenhand bij kijken. Computerwerk. Klarna is de opdrachtgever en die zet het door naar Segoria. Dus je moet nu bij Segoria verzoeken tot samenvoeging en een regeling met toezegging tot volledige betaling met je vakantiegeld.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_186389175
Als je tussen november en januari dingen besteld hebt en ze pas onlangs teruggestuurd hebt dan is dat sowieso te laat waarschijnlijk... Dan moet je alsnog betalen (en dan maar hopen dat je de inhoud ooit nog terugkrijgt...)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  donderdag 25 april 2019 @ 08:12:31 #16
286575 Roces18
Chef de party
pi_186411618
Je kan ook niet betalen.
Als het faillissement definitief is afgehandeld dan gaat het incassobureau jou echt niet achtervolgen. Tenslotte , wie gaat ze betalen als er geen opdrachtgever is.

Opties zijn wel
1) iemand koopt de openstaande schulden over en incasseert ze alsnog
2) doorstart waardoor je alsnog moet betalen :9
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_186411762
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 08:12 schreef Roces18 het volgende:
Je kan ook niet betalen.
Als het faillissement definitief is afgehandeld dan gaat het incassobureau jou echt niet achtervolgen. Tenslotte , wie gaat ze betalen als er geen opdrachtgever is.

Opties zijn wel
1) iemand koopt de openstaande schulden over en incasseert ze alsnog
2) doorstart waardoor je alsnog moet betalen :9
Het ligt al bij het incassoburo. Betalen doet TS dus al. Het originele bedrag gaat dan naar de curator.

Vervelend voor TS is dat er pakjes al retour gingen waar hij dus geen terugstorting voor gaat krijgen maar wel voor moet betalen. Pakje is geconfisqueerd door een andere schuldeiser. Geen idee of hij zich daar uit kan draaien, ik vrees het ergste.
pi_186413208
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 13:59 schreef -Hakuna- het volgende:
Maar heb inmiddels ook drie pakjes retour gestuurd, nu blijkt DHL deze te gijzelen omdat ze hun kosten ook niet krijgen van Cool;Cat. Nu loopt er via Klarna een geschil en onderzoek. Ik heb alleen track en trace die laat zien dat het in sorteerproces zit bij DHL, maar niet afgeleverd bij CoolCat (niet retour ontvangen). Straks moet ik deze pakjes ook betalen terwijl ik de kleding niet meer in bezit heb.
Jij hebt een verzendbewijs. Coolcat leverde een retouretiket (http://web.archive.org/we(...)service/returns.html) waarmee de zending gratis (via een DHL Servicepunt) geretourneerd kon worden. Lijkt op een antwoordnummer-achtige constructie. Is Coolcat juridisch gezien dan niet de verzender?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_186413556
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 08:32 schreef nanuk het volgende:
Vervelend voor TS is dat er pakjes al retour gingen waar hij dus geen terugstorting voor gaat krijgen maar wel voor moet betalen. Pakje is geconfisqueerd door een andere schuldeiser. Geen idee of hij zich daar uit kan draaien, ik vrees het ergste.
Als TS op tijd de overeenkomst heeft geannuleerd en die pakjes heeft verzonden dan kan hij voor die vorderingen toch zijn poot stijf houden?
Hij heeft immers nog niet betaald en hoeft dus niet achter zijn geld aan.

Uiteraard wel alle bewijzen daarvoor bij elkaar verzamelen.
(Bericht van annulering, bevestiging van coolcat, track en trace)

https://www.coolcat.nl/legal/general-conditions.html?fdid=root
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  donderdag 25 april 2019 @ 10:45:05 #20
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_186413604
Deze user verbaasd mij elke keer weer :') een mooi voorbeeld van hoe uitkeringen weer terug vloeien in de economie.
pi_186414315
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 10:45 schreef RamboDirk het volgende:
Deze user verbaasd mij elke keer weer :') een mooi voorbeeld van hoe uitkeringen weer terug vloeien in de economie.
Uhhhh, niet iedereen die een uitkering heeft handelt zo.
Gelukkig maar :)
  donderdag 25 april 2019 @ 12:45:28 #22
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_186415561
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 10:45 schreef RamboDirk het volgende:
Blijf me ook verbazen maar vooral ergeren aan TS.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_186415830
Heb inmiddels wel bericht gekregen van Klarna dat de twee retourzendingen alsnog terecht zijn gekomen, de facturen zijn dan weer naar 0 euro aangepast.

Maar mijn vraag of iemand ervaringen heeft met Segoria is nog steeds niet beantwoord. Gooi mijn vakantiegeld ertegen aan dan is alles betaald dat heb ik voorgesteld zowel via de telefoon gesprek alsook via mail naar Segoria toe. Ben dan wel mijn vakantiegeld kwijt en boetes betaald van elk 40 euro maar is het hopelijk wel allemaal betaald.
  donderdag 25 april 2019 @ 13:11:33 #24
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_186416004
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 13:01 schreef -Hakuna- het volgende:
Heb inmiddels wel bericht gekregen van Klarna dat de twee retourzendingen alsnog terecht zijn gekomen, de facturen zijn dan weer naar 0 euro aangepast.

Maar mijn vraag of iemand ervaringen heeft met Segoria is nog steeds niet beantwoord. Gooi mijn vakantiegeld ertegen aan dan is alles betaald dat heb ik voorgesteld zowel via de telefoon gesprek alsook via mail naar Segoria toe. Ben dan wel mijn vakantiegeld kwijt en boetes betaald van elk 40 euro maar is het hopelijk wel allemaal betaald.
Probeer daarna wel wat meer op te letten joh, dit gaat een keer goed fout.
pi_186416055
quote:

Als je zo bijdehand was om geen dingen te bestellen die je niet kan betalen had je misschien deze zomer op vakantie gekund. Of kleding kopen en dan daadwerkelijk betalen.

Godssssallejezusopeenstokje.
  Moderator donderdag 25 april 2019 @ 15:19:12 #26
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186418028
quote:

Ik heb ervaring. Het is een incassobureau. Bellen en regelen die hap.
pi_186419287
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 15:19 schreef Renesite het volgende:

[..]

Ik heb ervaring. Het is een incassobureau. Bellen en regelen die hap.
Heb ik al gedaan, zou alles voor eind mei as betalen, zou wel nog heriineringen blijven ontvangen. maar daar hoefde ik mij dan geen zorgen om te maken, als er maar voor eind mei betaald is.

Trouwens ik open alle post, bel altijd en stuur en reageer altijd op mails zodat mij geen verwijt gemaakt kan worden dat ik niet moeite doe. Alleen ik krijg maar 1 keer per maand geld en mijn vaste lasten gaan ALTIJD voor schulden en incassobureau. En tot mijn verbazing kreeg ik daar ook nog gelijk in toen toen ik Segoria belde ik zei dat ik de huur en zorgpremie betalen belangrijker vind dat op dit moment Segoria.
pi_186419393
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 16:25 schreef -Hakuna- het volgende:
Trouwens ik open alle post, bel altijd en stuur en reageer altijd op mails zodat mij geen verwijt gemaakt kan worden dat ik niet moeite doe. Alleen ik krijg maar 1 keer per maand geld en mijn vaste lasten gaan ALTIJD voor schulden en incassobureau. En tot mijn verbazing kreeg ik daar ook nog gelijk in toen toen ik Segoria belde ik zei dat ik de huur en zorgpremie betalen belangrijker vind dat op dit moment Segoria.
Misschien nog 1 ding aan toevoegen: geen zaken bestellen die je (binnen de betaaltermijn) niet kunt betalen... Natuurlijk is je huur betalen belangrijker dan webshoppen - een dak is een eerste levensbehoefte - maar uiteindelijk moeten ze allebei betaald worden...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_186419655
Gewoon uit oprechte interesse. Had je überhaupt ooit de intentie de kleren te houden of wilde je het alleen voor de foto?
  donderdag 25 april 2019 @ 16:52:14 #30
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_186419791
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 16:45 schreef investeerdertje het volgende:
Gewoon uit oprechte interesse. Had je überhaupt ooit de intentie de kleren te houden of wilde je het alleen voor de foto?
wtf doet die dat ook?
pi_186419869
Oh, je bent dezelfde persoon van het belverbod van Coolcat, hoezo bestel je daar nog?
pi_186419978
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 16:56 schreef Jeffdnz het volgende:
Oh, je bent dezelfde persoon van het belverbod van Coolcat, hoezo bestel je daar nog?
Volgens mij is het belverbod (maa 19) van na het bestellen (nov 18-jan 19).
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_186420859
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 13:13 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Als je zo bijdehand was om geen dingen te bestellen die je niet kan betalen had je misschien deze zomer op vakantie gekund. Of kleding kopen en dan daadwerkelijk betalen.

Godssssallejezusopeenstokje.
Jaren geleden noemde hij zichzelf hier al koopziek. Toen had hij ook al een flinke schuld. Jammer dat er nog altijd weinig veranderd lijkt te zijn.. denk dat dat ook niet gaat gebeuren zolang TS zelf de touwtjes in handen heeft.
Nobody ever seems to remember life is a game we play
pi_186433696
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 17:58 schreef VixenFromHell het volgende:

[..]

Jaren geleden noemde hij zichzelf hier al koopziek. Toen had hij ook al een flinke schuld. Jammer dat er nog altijd weinig veranderd lijkt te zijn.. denk dat dat ook niet gaat gebeuren zolang TS zelf de touwtjes in handen heeft.
Ik ben eigenlijk de laatste die mag oordelen. Heb zelf heel lang met schulden geleefd. Maar nooit is het in me opgekomen om dingen te bestellen die ik niet kan betalen.

Ik ken TS verder niet maar ik hoop dat hij/zij gepaste hulp gaat zoeken
  Moderator vrijdag 26 april 2019 @ 11:05:30 #35
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186434063
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 10:42 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk de laatste die mag oordelen. Heb zelf heel lang met schulden geleefd. Maar nooit is het in me opgekomen om dingen te bestellen die ik niet kan betalen.

Ik ken TS verder niet maar ik hoop dat hij/zij gepaste hulp gaat zoeken
Ervaring leert. Normaliter. Tot die tijd maar zoveel mogelijk damagecontrol of zo.
  vrijdag 26 april 2019 @ 11:07:35 #36
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_186434095
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Renesite het volgende:

[..]

Ervaring leert. Normaliter. Tot die tijd maar zoveel mogelijk damagecontrol of zo.
Bij een gezond normaal werkend brein. Met een geweten, normaal oordeelsvermogen, leerbaarheid, etc
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 26 april 2019 @ 20:33:39 #37
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_186444009
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2019 13:52 schreef Plompzakker het volgende:
Dan pas begint echt de ellende. De openstaande facturen worden opgekocht door een partij die alsnog gaat incasseren. Je zult zien dat zaken langs elkaar heen gaan lopen waardoor rekeningen die betaald zijn ze alsnog via een andere deurwaarder geïncasseerd proberen te krijgen. Ik zou als ik TS was de bewijzen dat je rekeningen voldaan zijn heel lang bewaren.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_186444709
Ik verbaas me vooral over de antwoorden waarbij men denkt dat je bij een faillissement niet hoeft te betalen. Waar denk je dat een curator voor is?
  Moderator vrijdag 26 april 2019 @ 23:12:23 #39
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186448119
Niet betalen is eigenlijk nooit een optie. Niet zondermeer. Vooral wanneer je het geld eigenlijk niet hebt.
pi_186462588
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 16:25 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]

Heb ik al gedaan, zou alles voor eind mei as betalen, zou wel nog heriineringen blijven ontvangen. maar daar hoefde ik mij dan geen zorgen om te maken, als er maar voor eind mei betaald is.

Waarom bestel je die shit dan :')
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator zaterdag 27 april 2019 @ 19:41:23 #41
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186463803
Een kantoor waar ik heb gewerkt had al 1200 van in-de-fout-gaande mensen. Tja. Gezellige bende.

[ Bericht 72% gewijzigd door Armani XL op 29-04-2019 08:59:00 ]
  zaterdag 27 april 2019 @ 20:00:46 #42
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_186464184
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 19:36 schreef Messina het volgende:

[..]

Dan mogen ze er nog wel wat bijbouwen als je iedereen maar weg wilt stoppen.
Iedereen? Je kent TS niet begrijp ik?
pi_186464410
Met Klarna kun je best wel soepel achteraf betalen, 30 dagen max geloof ik, tegen een vergoeding van 40 cent. Of gratis uitstellen met 10 dagen.
pi_186465549
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2019 20:00 schreef Molo het volgende:

[..]

Iedereen? Je kent TS niet begrijp ik?
Jawel hoor. Budgetbeheer, tuurlijk. Psychische hulp, check. Maar opsluiten? Er lopen nog veel gekkere mensen gewoon buiten, want je kan niet iedereen maar gewoon opsluiten ;)
Je raekt an de dinge geweun.
  zaterdag 27 april 2019 @ 21:17:32 #45
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_186466002
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 21:00 schreef Messina het volgende:

[..]

Jawel hoor. Budgetbeheer, tuurlijk. Psychische hulp, check. Maar opsluiten? Er lopen nog veel gekkere mensen gewoon buiten, want je kan niet iedereen maar gewoon opsluiten ;)
Geweldpleging, stalking, bedreiging, nergens van leren
Gevaar voor zijn omgeving
  zondag 28 april 2019 @ 08:38:29 #46
483336 Kamover
Ik adviseer u
pi_186472067
Koop gewoon geen spullen meer, gewoon niet doen. Als je geen geld hebt, niks kopen. Zo simpel is het gewoon.

En als je echt kleding nodig hebt, ga dan langs het leger des heils of een kringloopwinkel. Daar heb je kleding voor 0,50 of 1,00 per stuk. Moet je goed zoeken tussen de rommel, maar beter dan de situatie waar je nu in zit.
Waar verstand zit groeit geen haar, daarom adviseer ik u een kamover;"best of both worlds".
pi_186472985
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 08:38 schreef Kamover het volgende:
Koop gewoon geen spullen meer, gewoon niet doen. Als je geen geld hebt, niks kopen. Zo simpel is het gewoon.

Wat mij veel meer verbaast is dat er nog steeds bedrijven zijn die zulke hopeloze gevallen steeds weer opnieuw in een schuldenval blijven/kunnen laten trappen, en er ook nog eens goed geld aan kunnen blijven verdienen. Dat zou toch allang op een andere manier opgelost moeten zijn door die bedrijven gewoon met de niet te innen schulden op te zadelen ipv de maatschappij met een hele groep hulpverleners om dit in stand te houden.
pi_186473281
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 10:13 schreef Basp1 het volgende:

Allereerst even respect om dit nog naar een mooie discussie te willen/kunnen draaien. Even een analyse vanuit mijn standpunt waarbij ik je woorden iets extremer zal neerzetten dan je zelf bedoeld hebt. Dit is niet bedoeld om je weg te zetten.

quote:
Wat mij veel meer verbaast is dat er nog steeds bedrijven zijn die zulke hopeloze gevallen steeds weer opnieuw in een schuldenval blijven/kunnen laten trappen, en er ook nog eens goed geld aan kunnen blijven verdienen.
Dit is denk ik een belangrijke observatie. Er is een business model om kwetsbare mensen uit te melken.

quote:
Dat zou toch allang op een andere manier opgelost moeten zijn door die bedrijven gewoon met de niet te innen schulden op te zadelen ipv de maatschappij met een hele groep hulpverleners om dit in stand te houden.
Feitelijk wordt de maatschappij niet met de schuld opgezadeld en wordt bij het bedrijf de echte oninbare schuld afgeschreven. De echte paria zit meer in de net niet oninbare schuld waar een enorme extra kostenpost wordt neergelegd. Die net niet oninbare schuld houdt een hele industrie in stand met incassokosten, rentekosten, hulpverlening etc. Hoewel de hulpverlening in deze probeert goed te handelen, kunnen we ook niet ontkennen dat die ook een belang hebben bij het net niet helemaal oplossen van de situatie. Ook voor hen is het gewoon werk.

Dan komt nu het doordraaien naar het extreme. Wanneer begint het beschermen van een maatschappij of een individu tegen kwetsbaarheden en onacceptabele verdienmodellen. Wanneer begint de betutteling en ontneming van vrijheden. In hoeverre mogen wij als maatschappij dan de rechten van individuelen beperken. Moeten wij dan een vorm invoeren van het hebben van recht op krediet, waarbij je bij misdraging beperkt kan worden in het hebben van een recht op krediet. In hoeverre draaien wij dan naar het Chinese systeem dat eerder hier zo bekritiseerd werd?

Moeten we een bedrijf beboeten omdat zij diensten levert aan iemand die kwetsbaar is. Moet dat bedrijf de privacy van die persoon (en alle andere klanten) schenden om gegevens te verwerken waaruit moet blijken of iemand geschikt genoeg is voor een dienst?
pi_186473423
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 10:40 schreef snabbi het volgende:

Moeten we een bedrijf beboeten omdat zij diensten levert aan iemand die kwetsbaar is. Moet dat bedrijf de privacy van die persoon (en alle andere klanten) schenden om gegevens te verwerken waaruit moet blijken of iemand geschikt genoeg is voor een dienst?
Waarom heeft die dienst zoveel rechten dat ze steeds opnieuw kwetsbaren in de samenleving in grotere moeilijkheden kunnen brengen. Heel leuk die eigen verantwoordelijkheid bij het individu neer willen leggen.

Zo'n financiele dienst zou zelf nog veel meer verantwoordelijkheid moeten dragen, maar daar wringt meestal de schoen.

Veel van deze bedrijven hebben inzicht bij BKR als iemand al een BKR aantekening en er worden toch nog nieuwe diensten verleend , vervallen in mijn optiek de rechten van de dienstverlener om nog aanspraak te maken op de oninbare vordering.
  Moderator zondag 28 april 2019 @ 10:55:43 #50
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186473455
Uiteindelijk betalen wij allemaal indirect de kosten van een sanering. Bedrijven gaan het op den duur doorberekenen. Plus de zittingen zijn ook niet gratis en de eventuele oninbare salarissen van wettelijke saneerders worden ook uit het Raad van Rechtsbijstand -potje getrokken.

@Basp1 , ja en nee. BKR registreert zga niks. Alleen kredieten en leningen. Maar incassobureaus en deurwaarders doen dit normaliter niet.
pi_186473515
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 10:55 schreef Renesite het volgende:
Uiteindelijk betalen wij allemaal indirect de kosten van een sanering. Bedrijven gaan het op den duur doorberekenen. Plus de zittingen zijn ook niet gratis en de eventuele oninbare salarissen van wettelijke saneerders worden ook uit het Raad van Rechtsbijstand -potje getrokken.

@:Basp1 , ja en nee. BKR registreert zga niks. Alleen kredieten en leningen. Maar incassobureaus en deurwaarders doen dit normaliter niet.
Incassobureaus en deurwaarders worden pas door die diensten ingeschakeld als het al veel te laat is. Bij bewezen verstrekken van financiele diensten die niet op te brengen zijn voor de klant moeten de oninbare schulden door die dienstverlener zelf gedragen gaan worden, wedden dat er dan opeens veel minder van die diensten verstrekt gaan worden en dus een daling van schuldhulpverlening gaat optreden.
pi_186473521
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 10:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom heeft die dienst zoveel rechten dat ze steeds opnieuw kwetsbaren in de samenleving in grotere moeilijkheden kunnen brengen. Heel leuk die eigen verantwoordelijkheid bij het individu neer willen leggen.

Zo'n financiele dienst zou zelf nog veel meer verantwoordelijkheid moeten dragen, maar daar wringt meestal de schoen.

Veel van deze bedrijven hebben inzicht bij BKR als iemand al een BKR aantekening en er worden toch nog nieuwe diensten verleend , vervallen in mijn optiek de rechten van de dienstverlener om nog aanspraak te maken op de oninbare vordering.
Het doortrekken van je post was ook bedoeld om meer duidelijkheid te krijgen in waar je (politieke) opvatting ligt. Misschien is de makkelijkste vergelijking nog, waar ligt nu het probleem en wie moet wat doen. In hoeverre moeten we de winkelier aansprakelijk stellen voor het aanbieden van de betalingsmogelijkheid bij Klarna of ligt hier de volledige verantwoordelijkheid bij Klarna?

Zelf denk ik dat het vooral bij Klarna als kredietdienstverlener ligt en dat we een retailer hier vrijuit kunnen laten gaan. Ik rek gewoon jouw woorden nog een keer op door te stellen dat je dan eigenlijk van mening bent dat Klarna voor het verstrekken van dit kortlopende krediet ook de procedures moet doorlopen van langlopende kredieten. Dat is namelijk nu nog niet het geval wanneer ik de tekst van Klarna/AFM op hun site zie: https://www.klarna.com/nl(...)an-achteraf-betalen/

Met andere woorden, je pleit er eigenlijk voor dat de privacy van een individu iets verder geschonden wordt om ook kortlopende kredieten getoetst te laten worden (en dit doortrekken is echt geen extreme stap).
pi_186473638
Ik zie klarna hier als dienstverlener.

Verder privacy, waarom zou in een professionele financiële markt niet om mijn kredietwaardigheid en krediet verleden gevraagd mogen worden alleen om de diensten goed te kunnen verlenen en de verantwoordelijkheid niet constant op het individu en de maatschappij af te hoeven schuiven.

Dat doorgeschoten privacy argument komt me trouwens de neus uit, op mijn werk stond op een bord altijd wie er komende week jarig is, dat is ook al verdwenen vanwege privacy. :')
  Moderator zondag 28 april 2019 @ 11:11:50 #54
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186473646
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 11:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Incassobureaus en deurwaarders worden pas door die diensten ingeschakeld als het al veel te laat is. Bij bewezen verstrekken van financiele diensten die niet op te brengen zijn voor de klant moeten de oninbare schulden door die dienstverlener zelf gedragen gaan worden, wedden dat er dan opeens veel minder van die diensten verstrekt gaan worden en dus een daling van schuldhulpverlening gaat optreden.
Ja, maar het wordt heus ergens wel doorgerekend en/of de kans daarop wordt ingeschaald. Er zijn overeenkomsten tussen opdrachtgevers en incassobureaus/deurwaarders waar dit allemaal netjes in geregeld worden. Bijvoorbeeld: incassobureau betaald(!) de opdrachtgever om te mogen innen.
pi_186473825
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 11:11 schreef Basp1 het volgende:
Ik zie klarna hier als dienstverlener.

Verder privacy, waarom zou in een professionele financiële markt niet om mijn kredietwaardigheid en krediet verleden gevraagd mogen worden alleen om de diensten goed te kunnen verlenen en de verantwoordelijkheid niet constant op het individu en de maatschappij af te hoeven schuiven.

Dat doorgeschoten privacy argument komt me trouwens de neus uit, op mijn werk stond op een bord altijd wie er komende week jarig is, dat is ook al verdwenen vanwege privacy. :')
Kortlopende kredieten waren nu juist uitgesloten van de regelgeving rondom de zorgplicht. In extreme zin zou je immers anders de lopende-rekening bij een bar ook onder de regelgeving moeten laten vallen. Nog extremer je bestelling in een restaurant moet eerst afgerekend worden of aan een krediettoets onderworpen :o
De andere optie is dat de lopende rekening niet meer zelf dragen en altijd moeten afdragen aan andere professionele partijen. Ook geen doen.

En ik snap best dat ik de extremen hier opzoek, uiteindelijk ligt ergens de grens van wat wel een krediet is en wat niet. Wat jij bepleit is een oprekking van dat begrip, wat op zichzelf prima is. Ik vind wel dat je daarbij moet begrijpen waarom er een grens gesteld is, omdat je misschien niet beseft wat de gevolgen zijn van het oprekken van de regels. Na invoering van de regels komt er vanzelf weer een bedrijf dat net op die nieuwe grens gaat opereren.
  zondag 28 april 2019 @ 11:35:20 #56
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_186474006
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 13:11 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Probeer daarna wel wat meer op te letten joh, dit gaat een keer goed fout.
Duik eens in de posthistorie van deze user, en zijn vorige account FusionFreak.
Dan kom je tot de conclusie dat dit tegen dovemansoren gericht is.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_186474020
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 11:24 schreef snabbi het volgende:

[..]

Kortlopende kredieten waren nu juist uitgesloten van de regelgeving rondom de zorgplicht. In extreme zin zou je immers anders de lopende-rekening bij een bar ook onder de regelgeving moeten laten vallen. Nog extremer je bestelling in een restaurant moet eerst afgerekend worden of aan een krediettoets onderworpen :o
De andere optie is dat de lopende rekening niet meer zelf dragen en altijd moeten afdragen aan andere professionele partijen. Ook geen doen.

En ik snap best dat ik de extremen hier opzoek, uiteindelijk ligt ergens de grens van wat wel een krediet is en wat niet. Wat jij bepleit is een oprekking van dat begrip, wat op zichzelf prima is. Ik vind wel dat je daarbij moet begrijpen waarom er een grens gesteld is, omdat je misschien niet beseft wat de gevolgen zijn van het oprekken van de regels. Na invoering van de regels komt er vanzelf weer een bedrijf dat net op die nieuwe grens gaat opereren.
Als je bij een restaurant niet kan betalen wordt er meteen de politie bijgehaald en krijg iets als flessentrekkerij op het proces verbaal te staan. Bij deze zogenaamd kortlopende kredieten creeren de dienst verleners voor een groot percentage van hun klanten stinkende wonden. En zoals we weten helen die normaliter niet.

Hoe kan ts 8 van die kortlopende kredieten in 2 a 3 maanden bij dezelfde dienstverlener bij elkaar sprokkelen? En dan nog blijft die dienstverlener zogenaamd in zijn recht staan om deze allemaal over te dragen naar een incassobureau? Dat de 1e naar een incassobureau gaat daar kan ik dan nog inkomen maar alle 8.
pi_186474085
Prachtig hoe mensen hun hele leven verpesten voor iets doms als wat aan elkaar genaaide lappen stof/ kleding.

Echt...
  Moderator zondag 28 april 2019 @ 11:47:14 #59
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186474184
Oke oke. Wel weer veel op de persoon nu. -O-
pi_186474227
Ik heb het over mensen in het algemeen.

Ook zat volk dat niets mankeert maar zichzelf de schulden in shopt en daarmee een aanzienlijk deel van hun leven verkloot.

[ Bericht 25% gewijzigd door Armani XL op 29-04-2019 08:55:52 ]
pi_186491657
Ik ben het in zoverre met @Basp1 eens dat het natuurlijk van den zotte is dat een webshop / postorderbedrijf als kredietverstrekker gaat werken. Gewoon te voren laten betalen en als ze dat niet eisen dan lijkt mij dat het risico voor het bedrijf is en niet -na het gigantisch te laten oplopen van die schuld- door de maatschappij te laten betalen. Is het zo moeilijk om bij bestellen te laten betalen?

Bij een restaurant of bar vertrekken zonder te betalen flik je ook maar één keer... Vind ik toch iets anders dan een webshop.
pi_186491747
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 08:39 schreef nanuk het volgende:
Ik ben het in zoverre met @:Basp1 eens dat het natuurlijk van den zotte is dat een webshop / postorderbedrijf als kredietverstrekker gaat werken. Gewoon te voren laten betalen en als ze dat niet eisen dan lijkt mij dat het risico voor het bedrijf is en niet -na het gigantisch te laten oplopen van die schuld- door de maatschappij te laten betalen. Is het zo moeilijk om bij bestellen te laten betalen?

Bij een restaurant of bar vertrekken zonder te betalen flik je ook maar één keer... Vind ik toch iets anders dan een webshop.
Nou schijnt het voor een webshop verplicht te zijn om de consument de mogelijkheid te bieden niet alles vooruit te betalen..
  Forum Admin maandag 29 april 2019 @ 09:02:29 #63
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_186491842
Topic geschoond. Ongeacht wie de TS ook is kan er gewoon normaal gereageerd worden. Meteen de hele postgeschiedenis erbij halen is niet nodig.
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_186492195
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 08:39 schreef nanuk het volgende:
Ik ben het in zoverre met @:Basp1 eens dat het natuurlijk van den zotte is dat een webshop / postorderbedrijf als kredietverstrekker gaat werken. Gewoon te voren laten betalen en als ze dat niet eisen dan lijkt mij dat het risico voor het bedrijf is en niet -na het gigantisch te laten oplopen van die schuld- door de maatschappij te laten betalen. Is het zo moeilijk om bij bestellen te laten betalen?

Het is niet (altijd) vrijwillig dat winkels achteraf betalen aanbieden...

quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 08:50 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nou schijnt het voor een webshop verplicht te zijn om de consument de mogelijkheid te bieden niet alles vooruit te betalen..
Klopt helemaal. Artikel 7:26 lid 2 BW:
quote:
De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.
Geldt voor alle consumentenkopen (artikel 7:5 BW), dus niet alleen bij koop op afstand.
pi_186492309
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 09:30 schreef baskick het volgende:

[..]

Het is niet (altijd) vrijwillig dat winkels achteraf betalen aanbieden...
[..]

Klopt helemaal. Artikel 7:26 lid 2 BW:
[..]

Geldt voor alle consumentenkopen (artikel 7:5 BW), dus niet alleen bij koop op afstand.
Dat zou te omzeilen kunnen zij door onder rembours te leveren. De kosten daarvan kan je doorberekenen.
pi_186493830
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 09:37 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dat zou te omzeilen kunnen zij door onder rembours te leveren. De kosten daarvan kan je doorberekenen.
Wellicht. Toch zie je Klarna e.d. meer dan rembours. Daar zal een reden voor zijn.
pi_186494003
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 11:31 schreef baskick het volgende:

[..]

Wellicht. Toch zie je Klarna e.d. meer dan rembours. Daar zal een reden voor zijn.
Omdat rembours ook voor de verzender lastig cq omslachtig is. Bovendien is het risico voor de verzender toch al erg klein omdat hij de claim aan een incassobureau over kan doen. Het incassoburo blij met werk wat ze door de koper laten betalen en de verkoper blij omdat die vrijwel het hele bedrag toch wel krijgt. Dat de koper zn aankoop eigenlijk niet kan betalen is dus niet relevant op dat moment.

Dat wij met zn allen daardoor het schuldsaneringstraject van de iets minder slimme koper moeten opbrengen telt voor die partijen niet mee natuurlijk.
pi_186494130
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 11:44 schreef nanuk het volgende:

[..]

Omdat rembours ook voor de verzender lastig cq omslachtig is. Bovendien is het risico voor de verzender toch al erg klein omdat hij de claim aan een incassobureau over kan doen. Het incassoburo blij met werk wat ze door de koper laten betalen en de verkoper blij omdat die vrijwel het hele bedrag toch wel krijgt. Dat de koper zn aankoop eigenlijk niet kan betalen is dus niet relevant op dat moment.
Bij die achterafbetaal-leveranciers krijgt de verkoper ook gegarandeerd z'n geld; geen risico, veel gemak.

quote:
Dat wij met zn allen daardoor het schuldsaneringstraject van de iets minder slimme koper moeten opbrengen telt voor die partijen niet mee natuurlijk.
Dat is dan ook geen taak van commerciële webshops.
pi_186494504
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 11:31 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een commerciële reden als de webshop de koop maar kan sluiten ook al moet de koper daarvoor zijn nek in een strop steken.
  maandag 29 april 2019 @ 13:47:36 #70
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_186495721
quote:
3s.gif Op maandag 29 april 2019 09:02 schreef Armani XL het volgende:
[modbreak]Topic geschoond. Ongeacht wie de TS ook is kan er gewoon normaal gereageerd worden. Meteen de hele postgeschiedenis erbij halen is niet nodig.[/modbreak]
Mensen worden gewoon boos om dit soort gedrag en dat snap ik goed, zeker als je gewoon hard moet werken voor je natje en je droogje en zo iemand doet maar wat en krijgt ook nog hulp van allerlei instanties.
  maandag 29 april 2019 @ 13:54:25 #71
253766 Kaviaar
Hmm, tictac :)
pi_186495824
Partijen als Klarna nemen de vordering over. CoolCat krijgt dus al betaald van Klarna.

Als CoolCat failliet gaat, bestaat de vorder nog steeds.
[X] Ik verklaar de policy en algemene voorwaarden voor gebruik van FOK! te hebben gelezen en ermee akkoord te gaan.
pi_186496544
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 12:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een commerciële reden als de webshop de koop maar kan sluiten ook al moet de koper daarvoor zijn nek in een strop steken.
De koop is vrijwillig hè? Niet iedereen die achteraf betaalt is wanbetaler (of heeft moeite met betalen).
pi_186497172
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 14:39 schreef baskick het volgende:

[..]

De koop is vrijwillig hè? Niet iedereen die achteraf betaalt is wanbetaler (of heeft moeite met betalen).
Het hele verdienmodel van achterafbetalen bestaat uit het feit dat een percentage klanten niet op tijd gaat betalen. De overeenkomst die een dienstverlener met een klant aan gaat is ook vrijwillig vanuit de dienstverleners kant. Dat geneuzel over eigen verantwoordelijkheid geldt wat mij betreft ook voor financiële dienstverleners die maar loopholes blijven zoeken om de zwakkeren in onze samenleving een poot uit te kunnwn draaien en de maatschappij weer met meer problemen op te zadelen.

Zoals ik me al afvroeg waarom kan ts 8 van deze vorderingen in 3 maanden verzamelen bij dezelfde zogenaamde dienstverlener.
pi_186497679
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 15:17 schreef Basp1 het volgende:
Het hele verdienmodel van achterafbetalen bestaat uit het feit dat een percentage klanten niet op tijd gaat betalen.
Een klein beetje wel, maar dat is dan wel voor degenen die dat vrijwillig doen - Klarna is feitelijk gewoon een bank. Aan het uitbesteden van die soort kansloze incassotrajectjes verdienen ze echter geen cent en dat proberen ze ook zoveel mogelijk (en tegelijkertijd zo simpel mogelijk) te voorkomen. Dat er in een zekere zin een zoveelste credit boom onder zwakkere groepen wordt gestimuleerd is natuurlijk waar, maar daar is het kapotreguleren van een markt omdat er mensen zijn die niet met die verantwoordelijkheid om kunnen gaan het niet voor waard.
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
Capitalism is a terrible system. Apart from all the fucking others.
pi_186498583
quote:
7s.gif Op maandag 29 april 2019 15:50 schreef nostra het volgende:
Maar daar is het kapotreguleren van een markt omdat er mensen zijn die niet met die verantwoordelijkheid om kunnen gaan het niet voor waard.
Kapot reguleren van een markt als ik verantwoordelijkheden ook bij creditverstrekkers wil neerleggen?

Verder zijn er volgens Nibud 32% van de huishoudens met betalingsachterstanden. Dat zijn er wat mij betreft meer dan zat dus om daar beter beleid op te maken.

https://www.nibud.nl/beroepsmatig/financiele-problemen/
pi_186498656
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2019 21:17 schreef Molo het volgende:

[..]

Geweldpleging, stalking, bedreiging, nergens van leren
Gevaar voor zijn omgeving
Dan kunnen we half Nederland wel achter slot en grendel zetten.
pi_186498691
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 10:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat mij veel meer verbaast is dat er nog steeds bedrijven zijn die zulke hopeloze gevallen steeds weer opnieuw in een schuldenval blijven/kunnen laten trappen, en er ook nog eens goed geld aan kunnen blijven verdienen. Dat zou toch allang op een andere manier opgelost moeten zijn door die bedrijven gewoon met de niet te innen schulden op te zadelen ipv de maatschappij met een hele groep hulpverleners om dit in stand te houden.
Verbaast me idd.

We betalen als maatschappij de helft van de Nederlandse begroting aan dit soort gevallen. Ik snap niet dat dit nog heeft kunnen gebeuren en dat bedrijven zoals Klarna de maatschappij mag opzadelen met problemen.
pi_186498754
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 10:40 schreef snabbi het volgende:
Dan komt nu het doordraaien naar het extreme. Wanneer begint het beschermen van een maatschappij of een individu tegen kwetsbaarheden en onacceptabele verdienmodellen. Wanneer begint de betutteling en ontneming van vrijheden. In hoeverre mogen wij als maatschappij dan de rechten van individuelen beperken. Moeten wij dan een vorm invoeren van het hebben van recht op krediet, waarbij je bij misdraging beperkt kan worden in het hebben van een recht op krediet. In hoeverre draaien wij dan naar het Chinese systeem dat eerder hier zo bekritiseerd werd?

Ja.

Het is tijd voor een liberaal systeem genaamd "First Pay, then deal" in plaats van een democratisch systeem dat voor de helft maar werkt of helemaal niet. Waarbij mensen dingen krijgen die ze niet kunnen betalen.
pi_186498777
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 11:02 schreef snabbi het volgende:

[..]

Het doortrekken van je post was ook bedoeld om meer duidelijkheid te krijgen in waar je (politieke) opvatting ligt. Misschien is de makkelijkste vergelijking nog, waar ligt nu het probleem en wie moet wat doen. In hoeverre moeten we de winkelier aansprakelijk stellen voor het aanbieden van de betalingsmogelijkheid bij Klarna of ligt hier de volledige verantwoordelijkheid bij Klarna?

Zelf denk ik dat het vooral bij Klarna als kredietdienstverlener ligt en dat we een retailer hier vrijuit kunnen laten gaan. Ik rek gewoon jouw woorden nog een keer op door te stellen dat je dan eigenlijk van mening bent dat Klarna voor het verstrekken van dit kortlopende krediet ook de procedures moet doorlopen van langlopende kredieten. Dat is namelijk nu nog niet het geval wanneer ik de tekst van Klarna/AFM op hun site zie: https://www.klarna.com/nl(...)an-achteraf-betalen/

Met andere woorden, je pleit er eigenlijk voor dat de privacy van een individu iets verder geschonden wordt om ook kortlopende kredieten getoetst te laten worden (en dit doortrekken is echt geen extreme stap).
Krediet verlenen zou niet mogen. Tenzij iemand krediet heeft.
pi_186498817
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 11:24 schreef snabbi het volgende:

[..]

Valt mee.

Ik werk zelf in de horeca en ik heb nog nooit mensen in de horeca gezien die problemen hadden met betalen.

Ja behalve uitkeringtrekkers die hun hele uitkering binnen een dag opmaken. Maar goed dat is het probleem van de maatschappij.

Anderzijds. Dikke telefoons kopen op afbetaling inclusief abbo erbij. Dat zou niet mogen tenzij je het geld ervoor hebt.

Maar wat zie je na de nieuwe Europese regelgeving is dat providers er zich totaal niet aanhouden.
pi_186498861
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 11:49 schreef Myrr het volgende:
Ik heb het over mensen in het algemeen.

Ook zat volk dat niets mankeert maar zichzelf de schulden in shopt en daarmee een aanzienlijk deel van hun leven verkloot.
Dat is normaal toch.

Of heb jij geen hypotheek/studieschuld?
pi_186498888
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 13:54 schreef Kaviaar het volgende:
Partijen als Klarna nemen de vordering over. CoolCat krijgt dus al betaald van Klarna.

Als CoolCat failliet gaat, bestaat de vorder nog steeds.
Zo werkt het juridisch niet.
pi_186498904
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 13:47 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Mensen worden gewoon boos om dit soort gedrag en dat snap ik goed, zeker als je gewoon hard moet werken voor je natje en je droogje en zo iemand doet maar wat en krijgt ook nog hulp van allerlei instanties.
Misschien de schuld geven bij een kredietverstrekker?

Of hebben die geen verantwoordelijkheden? Lekker met geld gooien en de maatschappij opzadelen met het probleem als er niet geinnd kan worden. De praktijk leert vaak dat er uiteindelijk toch betaald wordt, al dan niet met een uitkering.
pi_186498910
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 17:01 schreef Vollenhoven het volgende:

[..]

Dat is normaal toch.

Of heb jij geen hypotheek/studieschuld?
Een studieschuld wel, wat natuurlijk iets heel anders is dan deurwaarders en aanmaningen krijgen omdat je kleding bestelt die je niet betaalt.
pi_186498923
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 17:04 schreef Myrr het volgende:

[..]

Een studieschuld wel, wat natuurlijk iets heel anders is dan deurwaarders en aanmaningen krijgen omdat je kleding bestelt die je niet betaalt.
Schuld = schuld :)
pi_186498942
quote:
7s.gif Op maandag 29 april 2019 17:04 schreef Vollenhoven het volgende:

[..]

Schuld = schuld :)
De een is een lening met duidelijke afspraken en de ander gewoon diefstal.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2019 17:08:57 ]
pi_186499034
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2019 17:06 schreef Myrr het volgende:

[..]

De een is een lening met duidelijke afspraken en de ander gewoon diefstal.
Nee en zo werkt het ook niet bij een rechter.

Als jij het kan betalen is er geen probleem. Kan jij het niet betalen dan heb jij een probleem bij de rechter. Nu zal een DUO schuld erg sociaal zijn maar een bedrijf als Klarna is erop uit zoveel mogelijk winst te maken, de problemen op te zadelen bij de maatschappij en incassobureau's erop te laten verdienen als zij de schuld afbetalen en inrekenen.

Doet mij denken aan het brokers systeem van eind vorige eeuw in Amerika. Waar er flink geld werd verdiend en de problemen in de maatschappij werden gedumpt.
pi_186499089
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 17:12 schreef Vollenhoven het volgende:

[..]

Nee en zo werkt het ook niet bij een rechter.

Als jij het kan betalen is er geen probleem. Kan jij het niet betalen dan heb jij een probleem bij de rechter. Nu zal een DUO schuld erg sociaal zijn maar een bedrijf als Klarna is erop uit zoveel mogelijk winst te maken, de problemen op te zadelen bij de maatschappij en incassobureau's erop te laten verdienen als zij de schuld afbetalen en inrekenen.

Doet mij denken aan het brokers systeem van eind vorige eeuw in Amerika. Waar er flink geld werd verdiend en de problemen in de maatschappij werden gedumpt.
Als je steelt wordt er van je terug gestolen. Natuurlijk is het allemaal malafide, maar dan moet je maar niet zo achterlijk zijn (algemeen gesproken, niet enkel naar TS).

Wanneer je een hypotheek aangaat/ je studieschuld aflost is dat gewoon met instemming van beide partijen en naar draagkracht.

Dat is heel anders dan shit bestellen van internet zonder intentie te betalen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2019 17:18:04 ]
pi_186499137
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 17:16 schreef Myrr het volgende:

[..]

Als je steelt wordt er van je terug gestolen. Natuurlijk is het allemaal malafide, maar dan moet je maar niet zo achterlijk zijn (algemeen gesproken, niet enkel naar TS).
Toch durf ik te beweren dat jij net zo goed dingen op afbetaling koopt als TS.

Al je telefoons heb je toevallig niet allemaal zelf gekocht met dikke poen?
pi_186499161
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 17:18 schreef Vollenhoven het volgende:

[..]

Toch durf ik te beweren dat jij net zo goed dingen op afbetaling koopt als TS.

Al je telefoons heb je toevallig niet allemaal zelf gekocht met dikke poen?
Jup. Met een contract. Legitimatie, pinpas, allemaal netjes geregeld en wordt allemaal netjes afgeschreven iedere maand. Dat is de afspraak en die kom ik na.

Nu kun je wel door blijven gaan met appels en peren vergelijken, maar je moet gewoon betalen.
pi_186499188
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 17:20 schreef Myrr het volgende:

[..]

Jup. Met een contract. Legitimatie, pinpas, allemaal netjes geregeld en wordt allemaal netjes afgeschreven iedere maand. Dat is de afspraak en die kom ik na.

Nu kun je wel door blijven gaan met appels en peren vergelijken, maar je moet gewoon betalen.
Maar wat als je je abbo niet kan betalen?
pi_186499216
Btw

Ik open Youtube in een van de armste wijken van Nederland. Met een lege browsergeschiedenis op mijn Youtube acc en het eerste wat ik krijg aan reclame is dit :')

pi_186499232
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 17:22 schreef Vollenhoven het volgende:

[..]

Maar wat als je je abbo niet kan betalen?
Beetje vooruitdenken. Ik weet dat ik verzekerd ben van geld voor in ieder geval de looptijd van het abonnement. Daarom is het veilig deze af te sluiten. Vooruitdenken in plaats van achterafdenken.

Maargoed, ik heb mezelf nog nooit in de shit gewerkt omdat ik niet als een debieltje omga met geld dat ik niet heb en geen last heb van hebzucht.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2019 17:27:44 ]
pi_186499258
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2019 17:26 schreef Myrr het volgende:
Ik weet dat ik verzekerd ben van geld voor in ieder geval de looptijd van het abonnement.
Je bedoelt dat je een vast contract hebt?
pi_186499282
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 17:28 schreef Vollenhoven het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je een vast contract hebt?
Ik bedoel dat ik verzekerd ben van geld. Hoe en wat gaat men geen fluit aan.
pi_186499298
Hoe kun je je online mandje vullen, naar je betaalrekening kijken en zien dat deze leeg is en dan denken van Ja laat ik gewoon acht keer een bestelling plaatsen yolo.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2019 17:32:20 ]
pi_186499892
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2019 17:31 schreef Myrr het volgende:
Hoe kun je je online mandje vullen, naar je betaalrekening kijken en zien dat deze leeg is en dan denken van Ja laat ik gewoon acht keer een bestelling plaatsen yolo.
Hoe kan een krediet verlener na 1 credit verleend te hebben die nog niet geind is, bij dezelfde persoon nog 7* een krediet verstrekken. Die denken ook yolo wij hebben geen verantwoordelijkheid en schuiven de problemen dadelijk door. Dat is toch te bizar dat zulke korte termijn krediet bedrijven zogenaamd geen verantwoordelijkheid hebben naar hun cliënten toe.
pi_186499917
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 18:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoe kan een krediet verlener na 1 credit verleend te hebben die nog niet geind is, bij dezelfde persoon nog 7* een krediet verstrekken. Die denken ook yolo wij hebben geen verantwoordelijkheid en schuiven de problemen dadelijk door. Dat is toch te bizar dat zulke korte termijn krediet bedrijven zogenaamd geen verantwoordelijkheid hebben naar hun cliënten toe.
Netjes is het niet, maar als je 8 keer je dealer belt om sos te halen is het dan de schuld van de dealer?
pi_186499994
Oh wanneer je 8 keer bier haalt bij de AH, worden we dan boos op de kassière of op de gebruiker zelf? Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je aanschaft.

Begrijp wel dat er geestelijk iets verkeerd gaat, maar het is niet het bedrijf die daar verantwoordelijk voor is. Het is de gebruiker. Krijgt ie bij de ene webshop niet meer, dan gaat 'ie door naar een andere aanbieder.

[ Bericht 42% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2019 18:18:46 ]
pi_186500133
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 18:12 schreef Myrr het volgende:

[..]

Netjes is het niet, maar als je 8 keer je dealer belt om sos te halen is het dan de schuld van de dealer?
Ik moet zeggen dat je een zeer oppervlakkige manier van redeneren hebt.

Een dealer betaal je en je krijgt er shit voor terug. Een zeer liberaal systeem dat werkt, hetzelfde met drank.

Iets kopen op afbetaling, wetend als kredietverstrekker dat iemand het niet kan betalen of niet je verantwoordelijkheid erop nemen om dat te checken is zeer schadelijk voor een maatschappij en kost ons meer dan 100 miljard per jaar. Belasting waar jij en ik voor moeten betalen.

Eigenlijk zou je (ik durf het bijna niet te zeggen) een Amerikaans systeem moeten hanteren. Als jij in Amerika iets verstrekt en het bedrijf of de persoon gaat failliet dan kan je fluiten naar je centen. Eigen schuld, dikke bult. Hier in Nederland kan je zoveel verstrekken als je wint, je krijgt het toch wel terug (met winst). Een zeepbel economie, waar de maatschappij door lijdt en belangrijker nog aan betaalt.
pi_186500140
Ik ken talloze mensen die in de uitkering zitten en onder bewindvoering. Puur alleen omdat ze financieel failliet zijn.
pi_186500164
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 18:12 schreef Myrr het volgende:

[..]

Die dealer verkoopt 1* op de pof en daarna neemt hij een knokploeg mee. Ook niet netjes. :D

Verder hebben financiële dienstverleners een zogenaamde zorgplicht, maar bij die kortlopende leningen opeens niet meer. Daar maken die ratten weer dankbaar gebruik van.
pi_186500240
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 16:42 schreef Basp1 het volgende:
Kapot reguleren van een markt als ik verantwoordelijkheden ook bij creditverstrekkers wil neerleggen?
Die verantwoordelijkheid komt vanzelf bij hen te liggen als ze zichzelf zouden opzadelen met oninbare vorderingen. Het is niet alsof dát het verdienmodel is, het verdienmodel zit hem deels in mensen die per se nu willen consumeren en bereid zijn om daar een veel te hoge prijs voor te betalen en dat ook kunnen. Mensen als TS worden daar in eerste instantie misschien ook door 'getroffen', maar dat is toch echt sec het gevolg van eigen handelen en wordt naar de toekomst toe ook nog eens voorkomen doordat Klarna dat niet meer voorfinanciert.
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_186500283
Maar heeft TS deze bestellingen niet in een korte tijd geplaatst, waardoor de aanbieder (nog) niet kon weten dat er niet betaald zou worden?

Edit:
Oh nee. November - januari.
pi_186500299
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 18:36 schreef nostra het volgende:

[..]

Die verantwoordelijkheid komt vanzelf bij hen te liggen als ze zichzelf zouden opzadelen met oninbare vorderingen. Het is niet alsof dát het verdienmodel is, het verdienmodel zit hem deels in mensen die per se nu willen consumeren en bereid zijn om daar een veel te hoge prijs voor te betalen en dat ook kunnen. Mensen als TS worden daar in eerste instantie misschien ook door 'getroffen', maar dat is toch echt sec het gevolg van eigen handelen en wordt naar de toekomst toe ook nog eens voorkomen doordat Klarna dat niet meer voorfinanciert.
Ik geloof dat Klarna daar niet zoveel winst op maakt. Het runnen van personeel, van het systeem, etc, etc kost ook geld.

Daarentegen het verkopen van hoge risico niet betalende klanten, levert veel op, denk ik.
pi_186500515
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 18:39 schreef Vollenhoven het volgende:
Ik geloof dat Klarna daar niet zoveel winst op maakt. Het runnen van personeel, van het systeem, etc, etc kost ook geld.
Klarna haalt ongeveer 2/3 van haar omzet uit pure commissie en 1/3 uit rentemarge. Die rentemarge bestaat vervolgens weer voor het grootste deel uit plannen zoals Slice-it, wat feitelijk gewoon hetzelfde idee is als je creditcardrekening in termijnen terugbetalen met een rente tussen de 13 en 20% en waar de reguliere kredietchecks op uitgevoerd worden. Het aandeel van late fees e.d. lopen juist vrij fors terug, al publiceren ze daar de exacte getallen niet van.

quote:
Daarentegen het verkopen van hoge risico niet betalende klanten, levert veel op, denk ik.
Klarna doet ook voor de 'betaal later'-faciliteit zelf vooraf al een credit check, al is dat niet op persoon, maar op waarschijnlijkheid (huishouden, incassodata, postcode, eerdere bestellingen, eerdere wanbetaling, dat soort dingen). Zo enorm veel kan je in Nederland niet op de incasso van een vorderingetje van 100 euro verdienen, dat is allemaal gemaximeerd, dus het verkopen van die vorderingen zal ook de wereld niet opleveren.
pi_186500962
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 18:52 schreef nostra het volgende:

[..]

Klarna haalt ongeveer 2/3 van haar omzet uit pure commissie en 1/3 uit rentemarge. Die rentemarge bestaat vervolgens weer voor het grootste deel uit plannen zoals Slice-it, wat feitelijk gewoon hetzelfde idee is als je creditcardrekening in termijnen terugbetalen met een rente tussen de 13 en 20% en waar de reguliere kredietchecks op uitgevoerd worden. Het aandeel van late fees e.d. lopen juist vrij fors terug, al publiceren ze daar de exacte getallen niet van.
[..]

Klarna doet ook voor de 'betaal later'-faciliteit zelf vooraf al een credit check, al is dat niet op persoon, maar op waarschijnlijkheid (huishouden, incassodata, postcode, eerdere bestellingen, eerdere wanbetaling, dat soort dingen). Zo enorm veel kan je in Nederland niet op de incasso van een vorderingetje van 100 euro verdienen, dat is allemaal gemaximeerd, dus het verkopen van die vorderingen zal ook de wereld niet opleveren.
Aha
pi_186502157
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 18:29 schreef Vollenhoven het volgende:
Ik ken talloze mensen die in de uitkering zitten en onder bewindvoering. Puur alleen omdat ze financieel failliet zijn.
En dat is natuurlijk allemaal de schuld van de bedrijven.
pi_186502284
Uiteraard zijn er situaties waarbij het echt buiten je eigen schuld ligt (letsel, scheiden, ziekte, vermissingen en weet ik wat meer voor heftige zaken) maar het gros van de mensen haalt het zichzelf op de hals en als je dan de aangeboden hulp niet accepteert houdt de begrip bij mij wel op.
pi_186502349
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 18:52 schreef nostra het volgende:

[..]

[..]

Als we op de website van segoria kijken zien we dat dit incassoburo ook van klarna is. Dus waarschijnlijk levert hun een incasso procedure alsnog meer op als de organisatie kost.

Verder mag men in nl toch maar iets van een maximale creditrente rekenen wat op dit moment iets van 14% zou moeten zijn? Of mogen kleine kredieten weer meer uitgemolken worden?
pi_186502416
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 20:02 schreef Myrr het volgende:

[..]

Nou, ik wil het wel vergelijken met je best doen sigaretten te verkopen aan mensen met longkanker. Het is niet verboden maar erg netjes is het natuurlijk ook niet.
pi_186502466
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 20:02 schreef Myrr het volgende:

[..]

Natuurlijk.

Als jij arme mensen die geen cent te makken hebben een lening aanbiedt, met de wetenschap dat ze het toch niet kunnen betalen en incassobureaus eraan kunnen verdienen.
pi_186502501
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 20:07 schreef Myrr het volgende:
Uiteraard zijn er situaties waarbij het echt buiten je eigen schuld ligt (letsel, scheiden, ziekte, vermissingen en weet ik wat meer voor heftige zaken) maar het gros van de mensen haalt het zichzelf op de hals en als je dan de aangeboden hulp niet accepteert houdt de begrip bij mij wel op.
Oh er was laatst zelfs een discussie/docu waarbij schuldhulpverleners er bewust aan verdienden en mensen in de shit laten, zodat ze er blijvend aan kunnen verdienen.
pi_186502584
@Myrr je blijft wel in dezelfde retoriek hangen.

Natuurlijk zijn die mensen ook verantwoordelijk. Net zoals iedereen, om dan naar een arme te wijzen vind ik niet kunnen. Zeker niet als mensen/bedrijven daar bewust dik aan verdienen.

Een probleem heeft niet altijd een schuldige/slachtoffer, gelukkig werkt onze rechtssysteem in Nederland niet zo integenstelling tot Amerika. Maar zijn er meerdere factoren en schuldigen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2019 20:21:48 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')