Dan kunnen we half Nederland wel achter slot en grendel zetten.quote:Op zaterdag 27 april 2019 21:17 schreef Molo het volgende:
[..]
Geweldpleging, stalking, bedreiging, nergens van leren
Gevaar voor zijn omgeving
Verbaast me idd.quote:Op zondag 28 april 2019 10:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat mij veel meer verbaast is dat er nog steeds bedrijven zijn die zulke hopeloze gevallen steeds weer opnieuw in een schuldenval blijven/kunnen laten trappen, en er ook nog eens goed geld aan kunnen blijven verdienen. Dat zou toch allang op een andere manier opgelost moeten zijn door die bedrijven gewoon met de niet te innen schulden op te zadelen ipv de maatschappij met een hele groep hulpverleners om dit in stand te houden.
Ja.quote:Op zondag 28 april 2019 10:40 schreef snabbi het volgende:
Dan komt nu het doordraaien naar het extreme. Wanneer begint het beschermen van een maatschappij of een individu tegen kwetsbaarheden en onacceptabele verdienmodellen. Wanneer begint de betutteling en ontneming van vrijheden. In hoeverre mogen wij als maatschappij dan de rechten van individuelen beperken. Moeten wij dan een vorm invoeren van het hebben van recht op krediet, waarbij je bij misdraging beperkt kan worden in het hebben van een recht op krediet. In hoeverre draaien wij dan naar het Chinese systeem dat eerder hier zo bekritiseerd werd?
Moeten we een bedrijf beboeten omdat zij diensten levert aan iemand die kwetsbaar is. Moet dat bedrijf de privacy van die persoon (en alle andere klanten) schenden om gegevens te verwerken waaruit moet blijken of iemand geschikt genoeg is voor een dienst?
Krediet verlenen zou niet mogen. Tenzij iemand krediet heeft.quote:Op zondag 28 april 2019 11:02 schreef snabbi het volgende:
[..]
Het doortrekken van je post was ook bedoeld om meer duidelijkheid te krijgen in waar je (politieke) opvatting ligt. Misschien is de makkelijkste vergelijking nog, waar ligt nu het probleem en wie moet wat doen. In hoeverre moeten we de winkelier aansprakelijk stellen voor het aanbieden van de betalingsmogelijkheid bij Klarna of ligt hier de volledige verantwoordelijkheid bij Klarna?
Zelf denk ik dat het vooral bij Klarna als kredietdienstverlener ligt en dat we een retailer hier vrijuit kunnen laten gaan. Ik rek gewoon jouw woorden nog een keer op door te stellen dat je dan eigenlijk van mening bent dat Klarna voor het verstrekken van dit kortlopende krediet ook de procedures moet doorlopen van langlopende kredieten. Dat is namelijk nu nog niet het geval wanneer ik de tekst van Klarna/AFM op hun site zie: https://www.klarna.com/nl(...)an-achteraf-betalen/
Met andere woorden, je pleit er eigenlijk voor dat de privacy van een individu iets verder geschonden wordt om ook kortlopende kredieten getoetst te laten worden (en dit doortrekken is echt geen extreme stap).
Valt mee.quote:Op zondag 28 april 2019 11:24 schreef snabbi het volgende:
[..]
Kortlopende kredieten waren nu juist uitgesloten van de regelgeving rondom de zorgplicht. In extreme zin zou je immers anders de lopende-rekening bij een bar ook onder de regelgeving moeten laten vallen. Nog extremer je bestelling in een restaurant moet eerst afgerekend worden of aan een krediettoets onderworpen![]()
De andere optie is dat de lopende rekening niet meer zelf dragen en altijd moeten afdragen aan andere professionele partijen. Ook geen doen.
En ik snap best dat ik de extremen hier opzoek, uiteindelijk ligt ergens de grens van wat wel een krediet is en wat niet. Wat jij bepleit is een oprekking van dat begrip, wat op zichzelf prima is. Ik vind wel dat je daarbij moet begrijpen waarom er een grens gesteld is, omdat je misschien niet beseft wat de gevolgen zijn van het oprekken van de regels. Na invoering van de regels komt er vanzelf weer een bedrijf dat net op die nieuwe grens gaat opereren.
Dat is normaal toch.quote:Op zondag 28 april 2019 11:49 schreef Myrr het volgende:
Ik heb het over mensen in het algemeen.
Ook zat volk dat niets mankeert maar zichzelf de schulden in shopt en daarmee een aanzienlijk deel van hun leven verkloot.
Zo werkt het juridisch niet.quote:Op maandag 29 april 2019 13:54 schreef Kaviaar het volgende:
Partijen als Klarna nemen de vordering over. CoolCat krijgt dus al betaald van Klarna.
Als CoolCat failliet gaat, bestaat de vorder nog steeds.
Misschien de schuld geven bij een kredietverstrekker?quote:Op maandag 29 april 2019 13:47 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Mensen worden gewoon boos om dit soort gedrag en dat snap ik goed, zeker als je gewoon hard moet werken voor je natje en je droogje en zo iemand doet maar wat en krijgt ook nog hulp van allerlei instanties.
Een studieschuld wel, wat natuurlijk iets heel anders is dan deurwaarders en aanmaningen krijgen omdat je kleding bestelt die je niet betaalt.quote:Op maandag 29 april 2019 17:01 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Dat is normaal toch.
Of heb jij geen hypotheek/studieschuld?
Schuld = schuldquote:Op maandag 29 april 2019 17:04 schreef Myrr het volgende:
[..]
Een studieschuld wel, wat natuurlijk iets heel anders is dan deurwaarders en aanmaningen krijgen omdat je kleding bestelt die je niet betaalt.
De een is een lening met duidelijke afspraken en de ander gewoon diefstal.quote:
Nee en zo werkt het ook niet bij een rechter.quote:Op maandag 29 april 2019 17:06 schreef Myrr het volgende:
[..]
De een is een lening met duidelijke afspraken en de ander gewoon diefstal.
Als je steelt wordt er van je terug gestolen. Natuurlijk is het allemaal malafide, maar dan moet je maar niet zo achterlijk zijn (algemeen gesproken, niet enkel naar TS).quote:Op maandag 29 april 2019 17:12 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Nee en zo werkt het ook niet bij een rechter.
Als jij het kan betalen is er geen probleem. Kan jij het niet betalen dan heb jij een probleem bij de rechter. Nu zal een DUO schuld erg sociaal zijn maar een bedrijf als Klarna is erop uit zoveel mogelijk winst te maken, de problemen op te zadelen bij de maatschappij en incassobureau's erop te laten verdienen als zij de schuld afbetalen en inrekenen.
Doet mij denken aan het brokers systeem van eind vorige eeuw in Amerika. Waar er flink geld werd verdiend en de problemen in de maatschappij werden gedumpt.
Toch durf ik te beweren dat jij net zo goed dingen op afbetaling koopt als TS.quote:Op maandag 29 april 2019 17:16 schreef Myrr het volgende:
[..]
Als je steelt wordt er van je terug gestolen. Natuurlijk is het allemaal malafide, maar dan moet je maar niet zo achterlijk zijn (algemeen gesproken, niet enkel naar TS).
Jup. Met een contract. Legitimatie, pinpas, allemaal netjes geregeld en wordt allemaal netjes afgeschreven iedere maand. Dat is de afspraak en die kom ik na.quote:Op maandag 29 april 2019 17:18 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Toch durf ik te beweren dat jij net zo goed dingen op afbetaling koopt als TS.
Al je telefoons heb je toevallig niet allemaal zelf gekocht met dikke poen?
Maar wat als je je abbo niet kan betalen?quote:Op maandag 29 april 2019 17:20 schreef Myrr het volgende:
[..]
Jup. Met een contract. Legitimatie, pinpas, allemaal netjes geregeld en wordt allemaal netjes afgeschreven iedere maand. Dat is de afspraak en die kom ik na.
Nu kun je wel door blijven gaan met appels en peren vergelijken, maar je moet gewoon betalen.
Beetje vooruitdenken. Ik weet dat ik verzekerd ben van geld voor in ieder geval de looptijd van het abonnement. Daarom is het veilig deze af te sluiten. Vooruitdenken in plaats van achterafdenken.quote:Op maandag 29 april 2019 17:22 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Maar wat als je je abbo niet kan betalen?
Je bedoelt dat je een vast contract hebt?quote:Op maandag 29 april 2019 17:26 schreef Myrr het volgende:
Ik weet dat ik verzekerd ben van geld voor in ieder geval de looptijd van het abonnement.
Ik bedoel dat ik verzekerd ben van geld. Hoe en wat gaat men geen fluit aan.quote:Op maandag 29 april 2019 17:28 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je een vast contract hebt?
Hoe kan een krediet verlener na 1 credit verleend te hebben die nog niet geind is, bij dezelfde persoon nog 7* een krediet verstrekken. Die denken ook yolo wij hebben geen verantwoordelijkheid en schuiven de problemen dadelijk door. Dat is toch te bizar dat zulke korte termijn krediet bedrijven zogenaamd geen verantwoordelijkheid hebben naar hun cliėnten toe.quote:Op maandag 29 april 2019 17:31 schreef Myrr het volgende:
Hoe kun je je online mandje vullen, naar je betaalrekening kijken en zien dat deze leeg is en dan denken van Ja laat ik gewoon acht keer een bestelling plaatsen yolo.
Netjes is het niet, maar als je 8 keer je dealer belt om sos te halen is het dan de schuld van de dealer?quote:Op maandag 29 april 2019 18:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe kan een krediet verlener na 1 credit verleend te hebben die nog niet geind is, bij dezelfde persoon nog 7* een krediet verstrekken. Die denken ook yolo wij hebben geen verantwoordelijkheid en schuiven de problemen dadelijk door. Dat is toch te bizar dat zulke korte termijn krediet bedrijven zogenaamd geen verantwoordelijkheid hebben naar hun cliėnten toe.
Ik moet zeggen dat je een zeer oppervlakkige manier van redeneren hebt.quote:Op maandag 29 april 2019 18:12 schreef Myrr het volgende:
[..]
Netjes is het niet, maar als je 8 keer je dealer belt om sos te halen is het dan de schuld van de dealer?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |