En waarom vind je dat ?quote:Op maandag 29 april 2019 18:32 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Religie als waarheidsovertuiging is achterlijk, net als elke overtuiging die niet empirisch en/of pragmatisch is.
Als je geen berouw hebt over de zonde...quote:Op maandag 29 april 2019 09:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Vergiffenis in de meest elementaire vorm (dus om niet) is een begrip dat God niet kent. God wil je wel vergeven mits... er zijn altijd voorwaarden aan verbonden. Dat noem ik geen vergeving. Als ik iemand iets vergeef (gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren) dan is dat echt om niet. We spreken er niet meer over.
Wat heeft moraal hier mee te maken? Het is achterlijk dat enig mens met stellige overtuiging denkt de waarheid in pacht te hebben, met name wanneer het tegen de empirie indeinst.quote:Op maandag 29 april 2019 18:33 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
En waarom vind je dat ?
Je eigen gestelde moraliteit wel zeker
Er moet wel toch iets de waarheid zijn ?quote:Op maandag 29 april 2019 18:36 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wat heeft moraal hier mee te maken? Het is achterlijk dat enig mens met stellige overtuiging denkt de waarheid in pacht te hebben, met name wanneer het tegen de empirie indeinst.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat geen mens, geen boek, geen dier de waarheid in zijn volledigheid kan kennen. Religie doet per definitie een onbetwistbare, ongefundeerde waarheidsclaim. Daarom zijn religie en vooral religieuzen tot op een zekere hoogte achterlijk.quote:Op maandag 29 april 2019 18:37 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Er moet wel toch iets de waarheid zijn ?
Doelloos op aarde leven is dat het antwoord ?
Waar fundeert de Bijbel dan op volgens jou ?quote:Op maandag 29 april 2019 18:41 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat geen mens, geen boek, geen dier de waarheid in zijn volledigheid kan kennen. Religie doet per definitie een onbetwistbare, ongefundeerde waarheidsclaim. Daarom zijn religie en vooral religieuzen tot op een zekere hoogte achterlijk.
quote:Op maandag 29 april 2019 18:43 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Waar fundeert de Bijbel dan op volgens jou ?
Op sprookjes verhalen ?
Als 3 verschillende personen iets zien en opschrijven zonder dat er tegenstrijdigheden in staan is dat dan een sprookje ?
Dat vind ik wel zo vreselijk kortzichtig. Op het lachwekkende af.quote:Op maandag 29 april 2019 18:32 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Religie als waarheidsovertuiging is achterlijk, net als elke overtuiging die niet empirisch en/of pragmatisch is.
Ik heb gelijk ..quote:Op maandag 29 april 2019 18:49 schreef Cockwhale het volgende:
[..]![]()
Je argumenten zijn onbetwistbaar.
Cockwhale, waar geloof je wel in, in het licht van dit topic? Iets trekt je kennelijk.quote:Op maandag 29 april 2019 20:21 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
In dat geval zou ik je aanraden veel te luisteren en zeer weinig te praten.
Ik geloof nergens in. Ik doe aannames en maak mij schuldig aan vooroordelen op basis van inductie en deductie. Aannames ontkom je niet aan, een menselijke conditie. Wanneer de aanname niet klopt in de praktijk, dan stap ik er van af. Verder, ik ben pragmatisch ingesteld. Als iets werkt dan zal dat zich bewijzen in de praktijk. Zo niet, dan heeft het geen zin om het voor werkelijkheid aan te nemen.quote:Op maandag 29 april 2019 20:24 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Cockwhale, waar geloof je wel in, in het licht van dit topic? Iets trekt je kennelijk.
En als men niet weet hoe iets werkt terwijl het in theorie wel kan ?quote:Op maandag 29 april 2019 20:41 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik geloof nergens in. Ik doe aannames en maak mij schuldig aan vooroordelen op basis van inductie en deductie. Aannames ontkom je niet aan, een menselijke conditie. Wanneer de aanname niet klopt in de praktijk, dan stap ik er van af. Verder, ik ben pragmatisch ingesteld. Als iets werkt dan zal dat zich bewijzen in de praktijk. Zo niet, dan heeft het geen zin om het voor werkelijkheid aan te nemen.
Ben jij zo iemand die beweert dat iets als bangheid niet bestaat, want ‘je kunt het niet bewijzen’?quote:Op maandag 29 april 2019 20:41 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik geloof nergens in. Ik doe aannames en maak mij schuldig aan vooroordelen op basis van inductie en deductie. Aannames ontkom je niet aan, een menselijke conditie. Wanneer de aanname niet klopt in de praktijk, dan stap ik er van af. Verder, ik ben pragmatisch ingesteld. Als iets werkt dan zal dat zich bewijzen in de praktijk. Zo niet, dan heeft het geen zin om het voor werkelijkheid aan te nemen.
Wat bedoel je met in theorie kunnen? Wiens theorie? Waar doel je op?quote:Op maandag 29 april 2019 20:42 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
En als men niet weet hoe iets werkt terwijl het in theorie wel kan ?
Bangheid ervaar ik zelf en velen met mij. Inductie dus. Fenomenologisch, fysisch en gedragswetenschappelijk aantoonbaar. Je voorbeeld raakt kant noch wal.quote:Op maandag 29 april 2019 20:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ben jij zo iemand die beweert dat iets als bangheid niet bestaat, want ‘je kunt het niet bewijzen’?
Geloof in een religie?quote:Op maandag 29 april 2019 22:26 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Bangheid ervaar ik zelf en velen met mij. Inductie dus. Fenomenologisch, fysisch en gedragswetenschappelijk aantoonbaar. Je voorbeeld raakt kant noch wal.
Het geloven zelf is een capaciteit die ik niet betwist. De inhoud van het geloof houdt op geen enkele wijze stand. De effecten van geloof op mensen zijn niet afhankelijk van de inhoud van het geloof als dezelfde attitude eraan gekoppeld is ("emoties" als hoop, vrees en dergelijk).quote:
Je zegt net dat je nergens in gelooft.quote:Op maandag 29 april 2019 22:41 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het geloven zelf is een capaciteit die ik niet betwist. De inhoud van het geloof houdt op geen enkele wijze stand. De effecten van geloof op mensen zijn niet afhankelijk van de inhoud van het geloof als dezelfde attitude eraan gekoppeld is ("emoties" als hoop, vrees en dergelijk).
Of iemand nou hoop put uit een roze olifant of een grote man met een baard, het effect is hetzelfde.
Omdat dat geen kwestie van geloof is, maar psychologie. Waarom leg ik nog iets aan jou uit?quote:Op maandag 29 april 2019 23:28 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Je zegt net dat je nergens in gelooft.
Hoe kan je het dan zo zeggen dat het effect hetzelfde is ?
Welke zonde heb je het over? Ikzelf ken alleen zonde tegen jezelf, of onrecht jegens anderen.quote:Op maandag 29 april 2019 18:33 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Als je geen berouw hebt over de zonde...
Ben zéér benieuwd waar je hier op doelt.quote:Op maandag 29 april 2019 18:43 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Waar fundeert de Bijbel dan op volgens jou ?
Op sprookjes verhalen ?
Als 3 verschillende personen iets zien en opschrijven zonder dat er tegenstrijdigheden in staan is dat dan een sprookje ?
Je houdt niet open dat religie méér is dan geloven in een man met een baard? Dat zou ik erg arrogant vinden.quote:Op maandag 29 april 2019 22:41 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het geloven zelf is een capaciteit die ik niet betwist. De inhoud van het geloof houdt op geen enkele wijze stand. De effecten van geloof op mensen zijn niet afhankelijk van de inhoud van het geloof als dezelfde attitude eraan gekoppeld is ("emoties" als hoop, vrees en dergelijk).
Of iemand nou hoop put uit een roze olifant of een grote man met een baard, het effect is hetzelfde.
Daarom wordt de roze olifant genoemd als alternatief. Roze olifant staat voor diversiteit, dat weet toch iedereen...quote:Op dinsdag 30 april 2019 09:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je houdt niet open dat religie méér is dan geloven in een man met een baard? Dat zou ik erg arrogant vinden.
Volgens mij snap ik dat wel. Maar hij serveert religie hier toch af?quote:Op dinsdag 30 april 2019 11:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Daarom wordt de roze olifant genoemd als alternatief. Roze olifant staat voor diversiteit, dat weet toch iedereen...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |