Toffe animatie!quote:Op donderdag 11 april 2019 07:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)t_a_black_hole_from/
Dit is hoe het er in '3D' uit zou zien. Erg vaag dus voor een menselijk oog omdat licht meerdere malen gebogen kan worden (hoewel het licht niet buigt maar de ruimte zelf)
Je zou dus je eigen achterhoofd kunnen zien mocht je daar theoretisch kunnen staan.
De grens van het zwarte gebied heeft toch een grotere radius dan de event horizon?quote:Op donderdag 11 april 2019 08:22 schreef polderturk het volgende:
We gaan even de theorie van Einstein testen.
De Schwarzschild radius (SSR) van de zon is ongeveer 3 km.
Het zwarte gat is 6,5 miljard keer zo zwaar en ligt op een afstand van 53 miljoen lichtjaar. De SSR van het zwarte gat zou dan ongeveer 20 miljard km moeten bedragen. De radius van het zwarte rondje in de foto mag niet kleiner zijn dan 20 miljard km. De doorsnee mag dus niet kleiner zijn dan 40 miljard km.
De foto is gemaakt in een hoek van 40 micro arc seconden.
Dit zetten we als volgt om in graden.
40 micro arc sec = 40*(1/60)*(1/60)*0,000001 = 1,11*10^-8 graden.
Dus hoek a = 1,11*10^-8 graden
We weten van de middelbare school dat
tan a = overstaande zijde / aanliggende zijde
tan a = OA / AZ
Wat we weten vullen we in
tan 1,11*10^-8 = OA / 53 miljoen lichtjaar
OA = tan a * 53 miljoen lichtjaar
OA = 1,94*10^-10 * 53 miljoen * 9,46 biljoen km = 97 miljard km.
Wow.
Dat is dus inclusief het oranje gedeelte. De doorsnee van het zwarte midden is ongeveer de helft van de doorsnee van het oranje gedeelte. Dus ongeveer 49 miljard km. De theorie van Einstein is dus niet geschonden.
Eenvoudige middelen? Heb je enig idee hoe ingewikkeld empirische voorspellingen zijn als je geen fatsoenlijke rekenmachine hebt? Stel je eens voor dat je het bestaan van Uranus moet voorspellen in perturbatieve berekeningen in de mechanica zonder rekenmachine of computer, of de precessie van Mercurius.quote:Op donderdag 11 april 2019 09:37 schreef SeLang het volgende:
Het is toch wel indrukwekkend dat dingen die theoretisch zijn voorspeld maar zo vreemd zijn dat ze bijna niet zijn voor te stellen in ons brein de afgelopen decennia daadwerkelijk zijn waargenomen. Tijddilatatie, kromming van ruimte-tijd door gravitatie, Higgs boson, etc etc.
Aan de andere kant ben ik soms jaloers op wetenschappers van voor de 20-ste eeuw die nog gewoon op hun zolderkamer () fundamentele ontdekkingen konden doen met eenvoudige metingen met eenvoudige middelen.
En met één kant helderder dan de andere kant, zoals voorspeldquote:Op donderdag 11 april 2019 09:59 schreef Elzies het volgende:
[..]
Echt een kosmische donut, zoals eerder voorspeld.
Ja dan ben je wel een jaar aan het rekenen inderdaadquote:Op donderdag 11 april 2019 10:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Eenvoudige middelen? Heb je enig idee hoe ingewikkeld empirische voorspellingen zijn als je geen fatsoenlijke rekenmachine hebt? Stel je eens voor dat je het bestaan van Uranus moet voorspellen in perturbatieve berekeningen in de mechanica zonder rekenmachine of computer, of de precessie van Mercurius.
De taken zijn dan ook niet eenvoudig, de middelen (pen en papier en dat is het zo'n beetje wel?) vergeleken met allerlei supercomputers van nu welquote:Op donderdag 11 april 2019 10:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Eenvoudige middelen? Heb je enig idee hoe ingewikkeld empirische voorspellingen zijn als je geen fatsoenlijke rekenmachine hebt? Stel je eens voor dat je het bestaan van Uranus moet voorspellen in perturbatieve berekeningen in de mechanica zonder rekenmachine of computer, of de precessie van Mercurius.
Nee, 't is ook vrij technischquote:Op woensdag 10 april 2019 21:18 schreef Boca_Raton het volgende:
Haushofer, ik denk niet dat iemand dit snapt.
Ok, maar dan moet je al weten dat de lichtsnelheid zit verstopt in elektromagnetische velden. Ik zat meer te denken aan het bepalen van de lichtsnelheid met behulp van de manen van Jupiter.quote:Op donderdag 11 april 2019 10:16 schreef SeLang het volgende:
Maar ik dacht meer aan dingen als het bepalen van de lichtsnelheid met behulp van een voltmeter, een spoel en een condensator.
Zoals ik het had begrepen (maar jij weet dat ongetwijfeld beter!) zijn relaties tussen stromen, velden etc bepaald met een aantal statische metingen op een labtafel en Maxwell heeft daar differentiaalvergelijkingen uit afgeleid die een electromagnetische golf voorspelde met een constante snelheid die het quotient is van twee constanten en dus absoluut is (niet een snelheid ten opzichte van iets anders). Als je die stap eenmaal hebt gemaakt dan is relativiteitstheorie opeens logisch geworden (hoe erg dat ook tegen je intuïtie ingaat)quote:Op donderdag 11 april 2019 10:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, maar dan moet je al weten dat de lichtsnelheid zit verstopt in elektromagnetische velden. Ik zat meer te denken aan het bepalen van de lichtsnelheid met behulp van de manen van Jupiter.![]()
Ja en dan maak je ergens één foutje.... Niets voor mij ditquote:Of denk es aan logaritmen of wortels uitrekenen; vroeger moest je daar, zonder tabel, allerlei reeksontwikkelingen voor gebruiken en hopen op het beste.
"The idea of a body so massive that even light could not escape was briefly proposed by astronomical pioneer and English clergyman John Michell in a letter published in November 1784. Michell's simplistic calculations assumed that such a body might have the same density as the Sun, and concluded that such a body would form when a star's diameter exceeds the Sun's by a factor of 500, and the surface escape velocity exceeds the usual speed of light. Michell correctly noted that such supermassive but non-radiating bodies might be detectable through their gravitational effects on nearby visible bodies."quote:Op donderdag 11 april 2019 06:58 schreef kipknots het volgende:
Je vindt de relativiteitstheorie onzin, maar gelooft wel dat zwarte gaten bestaan?
Zwarte gaten zijn nou typisch een voorbeeld van een fenomeen dat alleen te verklaren is via de algemene relativiteitstheorie.
quote:Op donderdag 11 april 2019 11:23 schreef borealist het volgende:
Nee hoor, het enige dat vereist is is dat licht een massa heeft. En we weten dat licht een massa heeft omdat zwaartekracht sneller gaat dan de snelheid van licht. Waarom dat laatste gegeven geen wereldnieuws was mag duidelijk zijn, omdat het betekent dat Einstein's flut theorie voor geen meter klopt.
wij zullen het niet gaan meemakenquote:Op donderdag 11 april 2019 23:15 schreef john2406 het volgende:
Leuk om te zien, als de aarde dan opgeslokt wordt door zo een gat heb ik het tenminste al eens gezien, met andere woorden. Wat heb ik ervan?
Bevestiging van een stukje theorie van Einstein en Hawkins. Zonder hen zou je geen GPS hebben bijvoorbeeld. Dus...veelquote:Op donderdag 11 april 2019 23:15 schreef john2406 het volgende:
Leuk om te zien, als de aarde dan opgeslokt wordt door zo een gat heb ik het tenminste al eens gezien, met andere woorden. Wat heb ik ervan?
Want? Misschien zitten we wel in diverse zwarte gaten nu (dimensies).quote:Op vrijdag 12 april 2019 00:15 schreef kree het volgende:
[..]
wij zullen het niet gaan meemaken
Maar deze dingen zijn wel interessant om te lezen iig.
gps heb ik nu net wel iets van, van zo n zwart gat wat heb ik ervan?quote:Op vrijdag 12 april 2019 01:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Bevestiging van een stukje theorie van Einstein en Hawkins. Zonder hen zou je geen GPS hebben bijvoorbeeld. Dus...veelIndirect in ieder geval. En wie weet nog meer in de toekomst.
niet meer in ons levenquote:Op vrijdag 12 april 2019 01:12 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Want? Misschien zitten we wel in diverse zwarte gaten nu (dimensies).
Of men leeft op aarde door elkaar heen de 1 in de ene dimensie en de ander in de andere?quote:Op vrijdag 12 april 2019 01:12 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Want? Misschien zitten we wel in diverse zwarte gaten nu (dimensies).
zou het? weet het niet maar geloof niet zo in andere dimensies.quote:Op vrijdag 12 april 2019 01:32 schreef john2406 het volgende:
[..]
Of men leeft op aarde door elkaar heen de 1 in de ene dimensie en de ander in de andere?
lol dat is een hele andere discussie. Heb er eerder wel wat over uitgezocht.quote:Op vrijdag 12 april 2019 01:40 schreef Moustachio het volgende:
Een gephotoshopped blurrig plaatje. Hier ga je de flatearthers niet mee overtuigen hoor.
Rond of een bal?quote:Op vrijdag 12 april 2019 01:42 schreef kree het volgende:
[..]
lol dat is een hele andere discussie. Heb er eerder wel wat over uitgezocht.
Maar ben wel overtuigd dat de aarde toch wel rond is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |