abonnement Unibet Coolblue
  zondag 7 april 2019 @ 14:03:54 #51
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186082305
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 11:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nog een jaar of 7 en elektrische auto's zijn even duur als de brandstofuitvoeringen.
En hoe gaat ons elektriciteitsnetwerk dat handelen als we om 18u in één keer allemaal tegelijk die auto aan de lader hangen?

Ik weet dat er oplossingen mogelijk zijn, maar zie die over 7 jaar nog niet op grote schaal werkend uitgerold. Daarnaast, als een leaserijder kan kiezen tussen een gelijk geprijsde (zowel werkgeverslasten als bijtelling) elektrische auto of een benzine variant die hij overal in 5 minuten vol kan gooien, wat kiest hij dan? Ik verwacht dat maar een klein deel vrijwillig elektrisch zal gaan.

Ben overigens wel voorstander, rij al bijna 4 jaar PHEV, maar zie het niet gebeuren.
pi_186082324
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 14:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]

En hoe gaat ons elektriciteitsnetwerk dat handelen als we om 18u in één keer allemaal tegelijk die auto aan de lader hangen?

Ik weet dat er oplossingen mogelijk zijn, maar zie die over 7 jaar nog niet op grote schaal werkend uitgerold.

Ben overigens wel voorstander, rij al bijna 4 jaar PHEV, maar zie het niet gebeuren.
Dat we die auto om 18:00 allemaal aan de lader hangen, wil niet betekenen dat al die auto's om 18:00 gaan laden. Smart-grid laders gaan de laadstroom afstemmen op de belasting van de wijktrafo en het laden spreiden over de nacht.

Voor die enkeling die toch om 4 uur 's nachts op pad moet is er natuurlijk een prioriteit in te stellen met de laad-app.

quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 13:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Om alle 8,4 miljoen personenauto's om te zetten naar elektrisch heeft Nederland maar 18% meer stroom nodig. Maar omdat men ook veel 's nachts gaat laden, wordt het netwerk en de centrales efficiënter gebruikt, dus netto zijn er niet 18% meer centrales nodig.

En zo'n gekut is het niet, je kan iedere ochtend met een volle accu vertrekken. Probeer dat maar eens met je brandstofauto.

Wat betreft de stroom, auto's in Nederland rijden gemiddeld 13.000km per jaar.
Op 1kWh rij je ongeveer 5km.
13.000 / 5 = 2.600kWh per auto per jaar.

8.400.000 x 2.600 = 21.840.000.000kWh per jaar.

Nederland (incl. industrie) verstookt zo'n 120 miljard kWh per jaar, dus die 21.84 miljard kWh zorgt voor zo'n 18,2% meer stroomverbruik.

Daar staat tegenover dat het raffineren van benzine en diesel zo'n 1,5kWh per liter kost. Nu worden er ook andere producten vam ruwe olie gemaakt (asfalt, kerosine, stookolie, plastics, etc) maar zo'n 75% is diesel en benzine. Dus we gaan ook veel stroom besparen.

Auto's verstoken zo'n 8 miljard liter brandstof per jaar, al zou je maar 0,75kWh per liter op het conto van autobrandstoffen schrijven, dan bespaar je al 6 miljard kWh per jaar aan stroom.

En die laadpalen is natuurlijk ook niet zo spannend, er worden per jaar zo'n 400.000 nieuwe auto's verkocht dus vanaf 2030 moeten we voor dat aantal auto's laadpalen bijplaatsen.
Een deel zal thuis laden, een deel op het werk, een deel op straat, een deel bij de McDonalds, een deel bij klanten, een deel bij superchargers, een deel bij tankstations, wegrestaurants, IKEA, supermarkten, etc.

Ik voorzie geen grote problemen, als de vraag er is (Eneco klaagt echt niet als ze meer stroom kunnen verkopen) komt de infrastructuur er ook wel.
En:

https://tweakers.net/reviews/6639/7/van-snelladen-tot-slim-laden-voldoende-laadpalen-voldoende-stroom-is-er-straks-genoeg-stroom.html

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-04-2019 14:11:33 ]
  zondag 7 april 2019 @ 14:15:52 #53
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186082466
quote:
Je vergeet gemakshalve even die piek als iedereen thuis komt. En dan moeten we dus loadsharen, maar hoe ga je bepalen wie er eerst mag laden en wie als laatst? Lekker als je 's avonds nog weg moet maar achteraan in de rij staat..

Je stukje komt hier vandaan: https://www.autointernati(...)p-elektriciteitsnet/

Maar je vergeet wel een belangrijk stukje:

"Bij een hogere penetratiegraad van elektrische auto’s ontstaat er mogelijk een risico van overbelasting van het lokale elektriciteitsnet, bijvoorbeeld als iedereen om 18.00 uur thuiskomt in een wijk en tegelijk begint met laden."

Het is al aangetoond dat dit zeker het geval is, vooral in wat oudere wijken.

Mensen willen vrijheid hebben en niet afhankelijk zijn, zeker wanneer het ze geen financieel voordeel oplevert.

Er is na 2021 amper (of zelfs geen) voordeel te behalen aan elektrische auto's. Ze zijn nog altijd duurder dan benzine auto's, stel je hebt zonnepanelen, dan kun je die stroom gebruiken als je thuis komt en er dus geen/weinig zon is, komt die stroom alsnog uit het net. Opladen bij openbare palen is vaak erg duur, bezette plaatsen op openbare plaatsen etc. Dat gaat het meerendeel van het volk gewoon niet doen.

Kun jij redenen noemej waardoor men wél massaal EV gaat rijden? Ik kan er twee noemen: milieu en comfort (stil), maar die zullen niet doorslaggevend zijn verwacht ik.

[ Bericht 7% gewijzigd door leolinedance op 07-04-2019 14:25:51 ]
pi_186082608
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 14:15 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Je vergeet gemakshalve even die piek als iedereen thuis komt. En dan moeten we dus loadsharen, maar hoe ga je bepalen wie er eerst mag laden en wie als laatst? Lekker als je 's avonds nog weg moet maar achteraan in de rij staat..

Je stukje komt hier vandaan: https://www.autointernati(...)p-elektriciteitsnet/

Maar je vergeet wel een belangrijk stukje:

"Bij een hogere penetratiegraad van elektrische auto’s ontstaat er mogelijk een risico van overbelasting van het lokale elektriciteitsnet, bijvoorbeeld als iedereen om 18.00 uur thuiskomt in een wijk en tegelijk begint met laden."

Het is al aangetoond dat dit zeker het geval is, vooral in wat oudere wijken.

Mensen willen vrijheid hebben en niet afhankelijk zijn, zeker wanneer het ze geen financieel voordeel oplevert.
Ik verwacht niet dat dat een probleem wordt. Je moet dan én een lege accu hebben én nog een flink eind moeten rijden 's avonds. Nou, dan laad je een keer met hoge prioriteit en betaal je een paar cent extra per kWh, prijsdifferentiatie is een prima oplossing.

En als jij om 18:00 thuiskomt met een geheel lege accu, dan rij je sowieso niet om 20:00 weg met een volle accu bij een lader in de straat of thuis. Meer dan 11kW ga je daar niet laden, vs 250kW maximaal langs de snelweg. 2x 11kWh x 5 = 110km bijladen in 2 uur als je een 3-fase lader hebt.
Dus is het dan handiger om op weg naar huis nog even bij een snellader te parkeren en een bak koffie te pakken.

Als ik thuiskom, knal ik m'n auto aan de lader met de wetenschap dat ik 's ochtends weer met een volle accu weg kan rijden. Hoe laat hij begint met laden boeit me dan verder niet en zo is het voor veel mensen.
pi_186082651
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2019 14:15 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Kun jij redenen noemej waardoor men wél massaal EV gaat rijden? Ik kan er twee noemen: milieu en comfort (stil), maar die zullen niet doorslaggevend zijn verwacht ik.
Ik kan er nog 1 bedenken: kabinet Wormhoudt bepaalt dat je vanaf 2040 de stad niet meer in met je brandstofauto.
  zondag 7 april 2019 @ 14:43:03 #56
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_186082843
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 14:30 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik kan er nog 1 bedenken: kabinet Wormhoudt bepaalt dat je vanaf 2040 de stad niet meer in met je brandstofauto.
Doe maar eerder. En stinkende pleurisscooters ook verbieden.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  zondag 7 april 2019 @ 14:47:56 #57
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186082919
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 14:30 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik kan er nog 1 bedenken: kabinet Wormhoudt bepaalt dat je vanaf 2040 de stad niet meer in met je brandstofauto.
Dat is over 21 jaar! En puur speculatief. Daarnaast kan tegen die tijd best een andere, schone manier van energie-opslag toonaangevend zijn. Ik zet in op waterstof.
  zondag 7 april 2019 @ 14:49:36 #58
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186082952
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2019 14:43 schreef fathank het volgende:

[..]

Doe maar eerder. En stinkende pleurisscooters ook verbieden.
Waar moeten Henk, Ingrid en de kids dan betaalbare 2e hands elektrische auto's vandaan halen?

[ Bericht 0% gewijzigd door leolinedance op 07-04-2019 15:01:09 ]
pi_186082996
Er zijn al cruiseschepen (pond) op accu's die in minder dan een uur kan worden opgeladen.

Natuurlijk gaan we straks elektrisch rijden. Het stroomnet wordt ook gewoon vertweevoudigd.

Al ben ik van mening dat we over moeten naar DC.
Vakman pur sang
  zondag 7 april 2019 @ 14:54:23 #60
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186083039
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 12:35 schreef Blik het volgende:

[..]

Onzin, dit is wensdenken van je.

elektrische auto’s worden goedkoper en praktischer de komende jaren (en breder verkrijgbaar, 2019/2020 gaat het aantal modellen 5x zo groot worden) en de subsidie zal nooit helemaal wegvallen omdat er klimaatdoelstellingen liggen waar we aan gebonden zijn. Auto’s zijn wellicht niet de meest efficiënte vorm van zuiniger omgaan met milieu maar is wel een lekker en makkelijk politiek statement.
Wensdenken! Haha :D

Man, ik lease zelf én rijd (deels) elektrisch. Hoe kom je hier nou bij...
  zondag 7 april 2019 @ 14:57:53 #61
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_186083100
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 14:49 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Waar moeten Henk, Ingrid en de kids dan betaalbare 2e hands elektrische auto's vandaan halen dan?
Moet dat dan? En parkeren met je giftige stinkhok doe je maar ergens buiten de stad en pak je maar de trolleybus.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  zondag 7 april 2019 @ 15:02:38 #62
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186083167
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2019 14:57 schreef fathank het volgende:

[..]

Moet dat dan? En parkeren met je giftige stinkhok doe je maar ergens buiten de stad en pak je maar de trolleybus.
Klare taal
  zondag 7 april 2019 @ 15:08:42 #63
62913 Blik
The one and Only!
pi_186083256
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 14:54 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wensdenken! Haha :D

Man, ik lease zelf én rijd (deels) elektrisch. Hoe kom je hier nou bij...
Je opmerking getuigd in ieder geval niet van enige toekomstvisie
  zondag 7 april 2019 @ 16:33:58 #64
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_186084740
Mijn toekomstvisie is BTC $250000 EOY
Hmz...
  zondag 7 april 2019 @ 16:34:18 #65
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_186084743
Nee grapje, tientje max.
Hmz...
pi_186084784
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 14:30 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik kan er nog 1 bedenken: kabinet Wormhoudt bepaalt dat je vanaf 2040 de stad niet meer in met je brandstofauto.
Ik heb die Wormhoudt altijd al een pientere meid gevonden, al is ze nog wel wat jong.
pi_186085085
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 10:22 schreef EggsTC het volgende:

[..]

:')
Is :') echt nodig?
pi_186085668
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 16:49 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Is :') echt nodig?
Soms wel, bij Ripple bijvoorbeeld :')
Vakman pur sang
  Moderator / Redactie Sport zondag 7 april 2019 @ 17:10:44 #69
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_186085678
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2019 17:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Soms wel, bij Ripple bijvoorbeeld :')
_O-
  zondag 7 april 2019 @ 17:16:08 #70
131603 Afwazig
Serious business
pi_186085817
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2019 17:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Soms wel, bij Ripple bijvoorbeeld :')
Is waar.
  zondag 7 april 2019 @ 17:40:44 #71
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_186086532
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 17:16 schreef Afwazig het volgende:

[..]

Is waar.
Donder toch op man.

#xrpthestandard
Hmz...
pi_186088525
Hoe het ook is, Ripple is 1 van de best presteerden coins van de coinmarketcap.
pi_186089379
Grootste ROI coins:
The most successful ICOs, in terms of ROI (since ICO)*
NXT
NXT is an open source blockchain platform for applications and financial services that includes many features such as a Decentralized Asset Exchange, a Voting system, a Messaging system, a Currency Creation feature and, of course, its own NXT digital currency.
Since its ICO started in September 2013, it gained +680.233% in value. What makes NXT so successful? Its efficiency in transactions, a good developer’s community, and having spotted and solved a problem of scalability with the pioneering cryptocurrencies.
IOTA
IOTA makes use of distributed ledgers, but replaces blockchain with a different technology called Tangle. Due to its structure, there is no need of miners, and then there are no fees.
With its ICO launched in November 2015, IOTA has already increased +223.972%% in value. What is IOTA’s strength point? Its speed and low costs involved make it the ultimate distributed communication protocol for the Internet of Things “IoT”.
NEO
NEO is one of the most renowned China’s blockchain projects, whose aim is to manage transactions and dApps through the execution of smart contracts. Born as a public project, it is now frequently mentioned as a possible threat for Ethereum.
Since the ICO launch in October 2015, it is grown up to ++149.526%. Among its best features, it is relevant to mention the possibility for developers to use a wide range of programming languages, its proof-of-stake system and the digital identity management.
Ethereum
Ethereum is not only the second most valued cryptocurrency in terms of market cap, but also the most famous decentralized platform to run smart contracts and build dApps. Since its ICO was launched in August 2014, its value increased +123.056%. Despite the cryptocurrencies market storm, due to its robust infrastructure, Ethereum is attracting corporates’ big projects and it is definitely here to stay.
Stratis
Stratis aims to offer simple and affordable end-to-end solutions for development, testing and deployment of native C# blockchain applications, allowing companies to create their custom blockchain applications.
With its ICO launch in June 2016, is one of the most recent, yet best performing assets, with a +49.143% growth. Its ease of use and its Blockchain-as-a-service solution boost the mainstream adoption of blockchain.
Vakman pur sang
pi_186089645
Er is 2,159 BTC onderweg van een kennis waar ik een investering voor ga doen.

Heb 'm van tevoren 5x gevraagd wat hij met die ¤300 gaat doen over 2 jaar. Hij werd niet zenuwachtig van die vraag, dus hij is geschikt :+

Nu ff spreiden over 5,2 coins.
pi_186089881
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:03 schreef MaGNeT het volgende:
Er is 2,159 BTC onderweg van een kennis waar ik een investering voor ga doen.

Heb 'm van tevoren 5x gevraagd wat hij met die ¤300 gaat doen over 2 jaar. Hij werd niet zenuwachtig van die vraag, dus hij is geschikt :+

Nu ff spreiden over 5,2 coins.
Hoe kan ¤300 2.159 BTC waard zijn?
pi_186089941
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:14 schreef FordSierra het volgende:

[..]

Hoe kan ¤300 2.159 BTC waard zijn?
Ik moest het ook al 3x lezen :')
U MAD?
pi_186090043
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:14 schreef FordSierra het volgende:

[..]

Hoe kan ¤300 2.159 BTC waard zijn?
Ongeschikt.
  zondag 7 april 2019 @ 20:28:28 #78
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186090222
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 15:08 schreef Blik het volgende:

[..]

Je opmerking getuigd in ieder geval niet van enige toekomstvisie
Goede argumenten :D
Knappe jongen die nu weet hoe het er over 7 tot 20 jaar exact uit zal zien.
pi_186090293
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:28 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Goede argumenten :D
Knappe jongen die nu weet hoe het er over 7 tot 20 jaar exact uit zal zien.
Educated guess.
  zondag 7 april 2019 @ 20:33:41 #80
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186090345
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 14:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat we die auto om 18:00 allemaal aan de lader hangen, wil niet betekenen dat al die auto's om 18:00 gaan laden. Smart-grid laders gaan de laadstroom afstemmen op de belasting van de wijktrafo en het laden spreiden over de nacht.

Voor die enkeling die toch om 4 uur 's nachts op pad moet is er natuurlijk een prioriteit in te stellen met de laad-app.
[..]

En:

https://tweakers.net/reviews/6639/7/van-snelladen-tot-slim-laden-voldoende-laadpalen-voldoende-stroom-is-er-straks-genoeg-stroom.html
Ja en dan gaat iedereen natuurlijk die prioriteit inschakelen. Je wil nl. niet afhankelijk zijn en te allen tijde kunnen vertrekken in de avond. Je voelt het al helemaal aan komen toch?

Leuke plannen en het is technologisch ook allemaal mogelijk, maar voordat onze maatschappij zo ver is zijn we echt vele, vele jaren verder.
  zondag 7 april 2019 @ 20:35:55 #81
62913 Blik
The one and Only!
pi_186090412
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:28 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Goede argumenten :D
Knappe jongen die nu weet hoe het er over 7 tot 20 jaar exact uit zal zien.
Beiden zijn feiten, elektrische auto’s worden goedkoper en klimaatdoelstellingen zijn een feit en het is ook een feit dat die gedeeltelijk ten goede zullen komen aan een groener autopark.

Waar jouw inzicht vandaan komt dat niemand ze meer gaat kopen in de toekomst begrijp ik dan juist weer niet. De argumenten ontbreken volledig
  zondag 7 april 2019 @ 20:37:55 #82
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186090468
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Educated guess.
Nogal kort door de bocht om er vanuit te gaan dat binnen 7 tot 20 jaar iedereen elektrisch rijdt en het complete laadsysteem daarop is aangepast.

Wat overigens ook nog zo'n crime is zijn die verschillende oplaadstekkers. Begin eerst eens met standaardiseren.
pi_186090469
Maar met een elektrische auto auto kan ik niet revven zodat iedereen in de buurt weet dat BadVlad thuiskomt. :@
  Moderator / Redactie Sport zondag 7 april 2019 @ 20:42:19 #84
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_186090579
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2019 20:33 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja en dan gaat iedereen natuurlijk die prioriteit inschakelen. Je wil nl. niet afhankelijk zijn en te allen tijde kunnen vertrekken in de avond. Je voelt het al helemaal aan komen toch?

Leuke plannen en het is technologisch ook allemaal mogelijk, maar voordat onze maatschappij zo ver is zijn we echt vele, vele jaren verder.
Tuurlijk gaat niet iedereen dat doen. Je kan prioriteit gewoon extra belasten en dan gaat niemand het gebruiken als het niet nodig is.je zit constant naar problemen te zoeken om iets onderuit te halen, maar echt sterke argumenten heb ik niet gezien. Daarnaast zijn al je aangedragen problemen makkelijk op te lossen.

Uiteindelijk als onze regering bepaald dat wij elektrisch moeten gaan rijden en je anders de stad niet meer inkomt kan jij zeggen wat je wil, maar hebben wij als burger weinig meer in te brengen (behalve bij de stembus).
  Moderator / Redactie Sport zondag 7 april 2019 @ 20:42:53 #85
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_186090599
quote:
8s.gif Op zondag 7 april 2019 20:37 schreef BadVlad het volgende:
Maar met een elektrische auto auto kan ik niet revven zodat iedereen in de buurt weet dat BadVlad thuiskomt. :@
Ja, godver, schiet eens op BTC. Zit ik straks met mijn elektrische Camaro .... -O-
pi_186090602
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2019 20:33 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja en dan gaat iedereen natuurlijk die prioriteit inschakelen. Je wil nl. niet afhankelijk zijn en te allen tijde kunnen vertrekken in de avond. Je voelt het al helemaal aan komen toch?

Ik voel niets aankomen.

Gemiddeld rijdt men 37 kilometer per dag. Dat is 7,4kWh, ofwel 11,5% range uit bijvoobeeld een Kia e-Niro of een Hyundai Kona en dat laad je met 3,6kW laadstroom in 2 uurtjes weer vol.

De overgrote meerderheid kan dus met bijna 90% range weg als het moet.
En een minderheid met range anxiety en een lege accu kan dan "high priority laden" voor een paar cent extra per kWh.

Het probleem is dat je veel roept maar je niet verdiept in de cijfers, waardoor het nergens op gefundeerd is.
  zondag 7 april 2019 @ 20:47:59 #87
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186090725
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:35 schreef Blik het volgende:

[..]

Beiden zijn feiten, elektrische auto’s worden goedkoper en klimaatdoelstellingen zijn een feit en het is ook een feit dat die gedeeltelijk ten goede zullen komen aan een groener autopark.

Waar jouw inzicht vandaan komt dat niemand ze meer gaat kopen in de toekomst begrijp ik dan juist weer niet. De argumenten ontbreken volledig
De komende jaren (vanaf 2021) zullen ze er waarschijnlijk niet veel meer worden verkocht in NL omdat de subsidie (lage bijtelling tot Eur50k) eraf gaat. De aanschafprijzen voor particulieren zijn nog te hoog en de actieradius van de 'betaalbare' modellen vermoedelijk te laag in worst case scenario's als winter en een beetje door willen rijden.

Iets verder gezocht, maar wél relevant is dat de salderingsregeling gaat verdwijnen waardoor je overdag opgewerkte energie met zonnepanelem niet 's avonds bij thuiskomst in je auto kunt duwen.

Hoe het er over +10 jaar uit gaat zien vind ik moeilijk te voorspellen, maar ik zet in op waterstof.
pi_186090737
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:37 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nogal kort door de bocht om er vanuit te gaan dat binnen 7 tot 20 jaar iedereen elektrisch rijdt en het complete laadsysteem daarop is aangepast.
Er worden ruim 400.000 auto's per jaar vervangen, vanaf 2030 verwacht men dat ICE auto's niet meer verkocht mogen worden, dus een verbod op ICE auto's in grote steden rond 2040 lijkt me dan niet ondenkbaar.
quote:
Wat overigens ook nog zo'n crime is zijn die verschillende oplaadstekkers. Begin eerst eens met standaardiseren.
Betamax, V2000, VHS... de markt lost dat wel op...
  zondag 7 april 2019 @ 20:49:09 #89
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186090761
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik voel niets aankomen.

Gemiddeld rijdt men 37 kilometer per dag. Dat is 7,4kWh, ofwel 11,5% range uit bijvoobeeld een Kia e-Niro of een Hyundai Kona en dat laad je met 3,6kW laadstroom in 2 uurtjes weer vol.

De overgrote meerderheid kan dus met bijna 90% range weg als het moet.
En een minderheid met range anxiety en een lege accu kan dan "high priority laden" voor een paar cent extra per kWh.

Het probleem is dat je veel roept maar je niet verdiept in de cijfers, waardoor het nergens op gefundeerd is.
Het gaat niet om gemiddelden, maar juist om de uitschieters. Als je iedere maand één keer loopt te kutten met zo'n auto baal je er al van.

En hoe iemand (wie?) gaat bepalen wie wel en niet high priority mag laden moet ook nog maar blijken. We zijn veel te egoïstisch ingesteld om dat zelfstandig in goede banen te leiden.
  zondag 7 april 2019 @ 20:50:04 #90
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186090773
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er worden ruim 400.000 auto's per jaar vervangen, vanaf 2030 verwacht men dat ICE auto's niet meer verkocht mogen worden, dus een verbod op ICE auto's in grote steden rond 2040 lijkt me dan niet ondenkbaar.
[..]

Betamax, V2000, VHS... de markt lost dat wel op...
Over 21 jaar is alles mogelijk inderdaad
pi_186090988
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:47 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Hoe het er over +10 jaar uit gaat zien vind ik moeilijk te voorspellen, maar ik zet in op waterstof.
De waterstofauto noemt men "de auto van de toekomst". Het probleem is een beetje dat hij dat al decennia is en dat ondertussen de elektrische auto gewoon verkocht wordt en een netwerk van laadpalen heeft. Waterstof kan je nu op 3 of 4 plekken tanken in Nederland, veel succes met plannen.

Waterstof is momenteel kansloos als energiedrager, veel te duur per kg brandstof, tankinstallaties te duur, geen mogelijkheid tot thuis tanken (>700 bar compressor nodig die 0,0 smeermiddelen lekt ivm schade aan brandstofcel), de auto's zijn duur, momenteel nog veel platina nodig in de brandstofcel, beperkte levensduur brandstofcel, hoog verlies bij productie van waterstof, hoog verlies bij tanken en omzetten naar elektriciteit. En 95% van alle waterstof wordt nu nog gemaakt uit... aardgas..

Ofwel: het zal een niche blijven.

edit: https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-1
  zondag 7 april 2019 @ 21:04:53 #92
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_186091082
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 20:59 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De waterstofauto noemt men "de auto van de toekomst". Het probleem is een beetje dat hij dat al decennia is en dat ondertussen de elektrische auto gewoon verkocht wordt en een netwerk van laadpalen heeft. Waterstof kan je nu op 3 of 4 plekken tanken in Nederland, veel succes met plannen.

Waterstof is momenteel kansloos als energiedrager, veel te duur per kg brandstof, tankinstallaties te duur, geen mogelijkheid tot thuis tanken (>700 bar compressor nodig die 0,0 smeermiddelen lekt ivm schade aan brandstofcel), auto's zijn duur en weinig vooruitgang daarin, momenteel nog veel duur platina nodig in de brandstofcel, beperkte levensduur brandstofcel, hoog verlies bij productie van waterstof, hoog verlies bij tanken en omzetten naar elektriciteit. En 95% van alle waterstof wordt nu nog gemaakt uit... aardgas..

Ofwel: het zal een niche blijven.

edit: https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-1
In 21 jaar kan er veel gebeuren. Waterstof door de huidige gasleidingen en er is binnen no-time een dekkend netwerk. Ik raad je aan de documantaire "Deltaplan waterstof" van VPRO Tegenlicht eens te kijken, de moeite waard :)

https://www.vpro.nl/progr(...)aplan-waterstof.html
pi_186091164
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 21:04 schreef leolinedance het volgende:

[..]

In 21 jaar kan er veel gebeuren. Waterstof door de huidige gasleidingen en er is binnen no-time een dekkend netwerk. Ik raad je aan de documantaire "Deltaplan waterstof" van VPRO Tegenlicht eens te kijken, de moeite waard :)

https://www.vpro.nl/progr(...)aplan-waterstof.html
Die "documentaire" van Tegenlicht heb ik gezien. Deze is totaal niet kritisch, het is een reclamefilmpje. Er wordt niet ingegaan op genoemde punten.

En zoals ik zei: al krijg je waterstof door de gasleidingen, je zal het nog steeds op minimaal 700 bar moeten krijgen om het in een brandstofcel te tanken. Dat moet een compressor zijn die geen smeermiddelen of slijtagedeeltjes mee mag laten komen omdat anders de brandstofcel razendsnel slijt. Erg kostbare techniek.

Momenteel kost een tankinstallatie voor waterstof meer dan 1 miljoen Euro, niet iets dat je even op je oprit installeert.

Een EV lader heb je al vanaf zo'n ¤500.
pi_186091322
Oh ja, dit was het crypto topic :D
pi_186091333
Denken dat mensen over 20 jaar nog auto's bezitten :')
pi_186091361
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 21:16 schreef Piva het volgende:
Denken dat mensen over 20 jaar nog auto's bezitten :')
Daar heb ik ook wel een topic over lopen :+

PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij #3
pi_186091384
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 21:08 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Die "documentaire" van Tegenlicht heb ik gezien. Deze is totaal niet kritisch, het is een reclamefilmpje. Er wordt niet ingegaan op genoemde punten.

En zoals ik zei: al krijg je waterstof door de gasleidingen, je zal het nog steeds op minimaal 700 bar moeten krijgen om het in een brandstofcel te tanken. Dat moet een compressor zijn die geen smeermiddelen of slijtagedeeltjes mee mag laten komen omdat anders de brandstofcel razendsnel slijt. Erg kostbare techniek.

Momenteel kost een tankinstallatie voor waterstof meer dan 1 miljoen Euro, niet iets dat je even op je oprit installeert.

Een EV lader heb je al vanaf zo'n ¤500.
Sprak laatst een heel slimme pionier in de ontwikkeling van nieuwe energieopslagsystemen. Die zegt dat waterstof niks wordt, tenminste niet als energiedrager voor woningen. Puur omdat het omzetrendement van de keten 20% is, dus 80% verlies.
Vakman pur sang
pi_186091437
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2019 21:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Sprak laatst een heel slimme pionier in de ontwikkeling van nieuwe energieopslagsystemen. Die zegt dat waterstof niks wordt, tenminste niet als energiedrager voor woningen. Puur omdat het omzetrendement van de keten 20% is, dus 80% verlies.
In Nederland heb je 1 grote "evangelist" en dat is Ad van Wijk.

Meestal als er hosanna wordt gezongen over waterstof, komt zijn naam wel ergens in het artikel of filmpje voor ;)

Er zullen vast toepassingen zijn voor waterstof, sterker nog: die zijn er al, bijvoorbeeld in de industrie. Maar inderdaad, het is een onrendabele energiedrager en met de huidige manier van produceren uit aardgas, schieten we er qua CO2 en gasboringen ook niet echt iets mee op.
pi_186091636
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2019 17:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Soms wel, bij Ripple bijvoorbeeld :')
Als ok alles in de Rip had gehouden stond ik nu niet in de min.
pi_186091961
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 21:18 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Daar heb ik ook wel een topic over lopen :+

PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij #3
Het blijft fascinerend hoe de meerderheid van de mensen totaal niet in kan schatten welke technologische ontwikkelingen er onvermijdelijk gaan komen.

Dat gaat nog wat worden zodra de ontwikkelingen nog sneller en groter gaan worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')