En hoe gaat ons elektriciteitsnetwerk dat handelen als we om 18u in één keer allemaal tegelijk die auto aan de lader hangen?quote:Op zondag 7 april 2019 11:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nog een jaar of 7 en elektrische auto's zijn even duur als de brandstofuitvoeringen.
Dat we die auto om 18:00 allemaal aan de lader hangen, wil niet betekenen dat al die auto's om 18:00 gaan laden. Smart-grid laders gaan de laadstroom afstemmen op de belasting van de wijktrafo en het laden spreiden over de nacht.quote:Op zondag 7 april 2019 14:03 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En hoe gaat ons elektriciteitsnetwerk dat handelen als we om 18u in één keer allemaal tegelijk die auto aan de lader hangen?
Ik weet dat er oplossingen mogelijk zijn, maar zie die over 7 jaar nog niet op grote schaal werkend uitgerold.
Ben overigens wel voorstander, rij al bijna 4 jaar PHEV, maar zie het niet gebeuren.
En:quote:Op zondag 7 april 2019 13:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Om alle 8,4 miljoen personenauto's om te zetten naar elektrisch heeft Nederland maar 18% meer stroom nodig. Maar omdat men ook veel 's nachts gaat laden, wordt het netwerk en de centrales efficiënter gebruikt, dus netto zijn er niet 18% meer centrales nodig.
En zo'n gekut is het niet, je kan iedere ochtend met een volle accu vertrekken. Probeer dat maar eens met je brandstofauto.
Wat betreft de stroom, auto's in Nederland rijden gemiddeld 13.000km per jaar.
Op 1kWh rij je ongeveer 5km.
13.000 / 5 = 2.600kWh per auto per jaar.
8.400.000 x 2.600 = 21.840.000.000kWh per jaar.
Nederland (incl. industrie) verstookt zo'n 120 miljard kWh per jaar, dus die 21.84 miljard kWh zorgt voor zo'n 18,2% meer stroomverbruik.
Daar staat tegenover dat het raffineren van benzine en diesel zo'n 1,5kWh per liter kost. Nu worden er ook andere producten vam ruwe olie gemaakt (asfalt, kerosine, stookolie, plastics, etc) maar zo'n 75% is diesel en benzine. Dus we gaan ook veel stroom besparen.
Auto's verstoken zo'n 8 miljard liter brandstof per jaar, al zou je maar 0,75kWh per liter op het conto van autobrandstoffen schrijven, dan bespaar je al 6 miljard kWh per jaar aan stroom.
En die laadpalen is natuurlijk ook niet zo spannend, er worden per jaar zo'n 400.000 nieuwe auto's verkocht dus vanaf 2030 moeten we voor dat aantal auto's laadpalen bijplaatsen.
Een deel zal thuis laden, een deel op het werk, een deel op straat, een deel bij de McDonalds, een deel bij klanten, een deel bij superchargers, een deel bij tankstations, wegrestaurants, IKEA, supermarkten, etc.
Ik voorzie geen grote problemen, als de vraag er is (Eneco klaagt echt niet als ze meer stroom kunnen verkopen) komt de infrastructuur er ook wel.
Je vergeet gemakshalve even die piek als iedereen thuis komt. En dan moeten we dus loadsharen, maar hoe ga je bepalen wie er eerst mag laden en wie als laatst? Lekker als je 's avonds nog weg moet maar achteraan in de rij staat..quote:
Ik verwacht niet dat dat een probleem wordt. Je moet dan én een lege accu hebben én nog een flink eind moeten rijden 's avonds. Nou, dan laad je een keer met hoge prioriteit en betaal je een paar cent extra per kWh, prijsdifferentiatie is een prima oplossing.quote:Op zondag 7 april 2019 14:15 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je vergeet gemakshalve even die piek als iedereen thuis komt. En dan moeten we dus loadsharen, maar hoe ga je bepalen wie er eerst mag laden en wie als laatst? Lekker als je 's avonds nog weg moet maar achteraan in de rij staat..
Je stukje komt hier vandaan: https://www.autointernati(...)p-elektriciteitsnet/
Maar je vergeet wel een belangrijk stukje:
"Bij een hogere penetratiegraad van elektrische auto’s ontstaat er mogelijk een risico van overbelasting van het lokale elektriciteitsnet, bijvoorbeeld als iedereen om 18.00 uur thuiskomt in een wijk en tegelijk begint met laden."
Het is al aangetoond dat dit zeker het geval is, vooral in wat oudere wijken.
Mensen willen vrijheid hebben en niet afhankelijk zijn, zeker wanneer het ze geen financieel voordeel oplevert.
Ik kan er nog 1 bedenken: kabinet Wormhoudt bepaalt dat je vanaf 2040 de stad niet meer in met je brandstofauto.quote:Op zondag 7 april 2019 14:15 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Kun jij redenen noemej waardoor men wél massaal EV gaat rijden? Ik kan er twee noemen: milieu en comfort (stil), maar die zullen niet doorslaggevend zijn verwacht ik.
Doe maar eerder. En stinkende pleurisscooters ook verbieden.quote:Op zondag 7 april 2019 14:30 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik kan er nog 1 bedenken: kabinet Wormhoudt bepaalt dat je vanaf 2040 de stad niet meer in met je brandstofauto.
Dat is over 21 jaar! En puur speculatief. Daarnaast kan tegen die tijd best een andere, schone manier van energie-opslag toonaangevend zijn. Ik zet in op waterstof.quote:Op zondag 7 april 2019 14:30 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik kan er nog 1 bedenken: kabinet Wormhoudt bepaalt dat je vanaf 2040 de stad niet meer in met je brandstofauto.
Waar moeten Henk, Ingrid en de kids dan betaalbare 2e hands elektrische auto's vandaan halen?quote:Op zondag 7 april 2019 14:43 schreef fathank het volgende:
[..]
Doe maar eerder. En stinkende pleurisscooters ook verbieden.
Wensdenken! Hahaquote:Op zondag 7 april 2019 12:35 schreef Blik het volgende:
[..]
Onzin, dit is wensdenken van je.
elektrische auto’s worden goedkoper en praktischer de komende jaren (en breder verkrijgbaar, 2019/2020 gaat het aantal modellen 5x zo groot worden) en de subsidie zal nooit helemaal wegvallen omdat er klimaatdoelstellingen liggen waar we aan gebonden zijn. Auto’s zijn wellicht niet de meest efficiënte vorm van zuiniger omgaan met milieu maar is wel een lekker en makkelijk politiek statement.
Moet dat dan? En parkeren met je giftige stinkhok doe je maar ergens buiten de stad en pak je maar de trolleybus.quote:Op zondag 7 april 2019 14:49 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Waar moeten Henk, Ingrid en de kids dan betaalbare 2e hands elektrische auto's vandaan halen dan?
Klare taalquote:Op zondag 7 april 2019 14:57 schreef fathank het volgende:
[..]
Moet dat dan? En parkeren met je giftige stinkhok doe je maar ergens buiten de stad en pak je maar de trolleybus.
Je opmerking getuigd in ieder geval niet van enige toekomstvisiequote:Op zondag 7 april 2019 14:54 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wensdenken! Haha
Man, ik lease zelf én rijd (deels) elektrisch. Hoe kom je hier nou bij...
Ik heb die Wormhoudt altijd al een pientere meid gevonden, al is ze nog wel wat jong.quote:Op zondag 7 april 2019 14:30 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik kan er nog 1 bedenken: kabinet Wormhoudt bepaalt dat je vanaf 2040 de stad niet meer in met je brandstofauto.
Soms wel, bij Ripple bijvoorbeeldquote:
Is waar.quote:
Donder toch op man.quote:
Hoe kan ¤300 2.159 BTC waard zijn?quote:Op zondag 7 april 2019 20:03 schreef MaGNeT het volgende:
Er is 2,159 BTC onderweg van een kennis waar ik een investering voor ga doen.
Heb 'm van tevoren 5x gevraagd wat hij met die ¤300 gaat doen over 2 jaar. Hij werd niet zenuwachtig van die vraag, dus hij is geschikt
Nu ff spreiden over 5,2 coins.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |