Goede argumentenquote:Op zondag 7 april 2019 15:08 schreef Blik het volgende:
[..]
Je opmerking getuigd in ieder geval niet van enige toekomstvisie
Educated guess.quote:Op zondag 7 april 2019 20:28 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Goede argumenten
Knappe jongen die nu weet hoe het er over 7 tot 20 jaar exact uit zal zien.
Ja en dan gaat iedereen natuurlijk die prioriteit inschakelen. Je wil nl. niet afhankelijk zijn en te allen tijde kunnen vertrekken in de avond. Je voelt het al helemaal aan komen toch?quote:Op zondag 7 april 2019 14:05 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat we die auto om 18:00 allemaal aan de lader hangen, wil niet betekenen dat al die auto's om 18:00 gaan laden. Smart-grid laders gaan de laadstroom afstemmen op de belasting van de wijktrafo en het laden spreiden over de nacht.
Voor die enkeling die toch om 4 uur 's nachts op pad moet is er natuurlijk een prioriteit in te stellen met de laad-app.
[..]
En:
https://tweakers.net/reviews/6639/7/van-snelladen-tot-slim-laden-voldoende-laadpalen-voldoende-stroom-is-er-straks-genoeg-stroom.html
Beiden zijn feiten, elektrische auto’s worden goedkoper en klimaatdoelstellingen zijn een feit en het is ook een feit dat die gedeeltelijk ten goede zullen komen aan een groener autopark.quote:Op zondag 7 april 2019 20:28 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Goede argumenten
Knappe jongen die nu weet hoe het er over 7 tot 20 jaar exact uit zal zien.
Nogal kort door de bocht om er vanuit te gaan dat binnen 7 tot 20 jaar iedereen elektrisch rijdt en het complete laadsysteem daarop is aangepast.quote:
Tuurlijk gaat niet iedereen dat doen. Je kan prioriteit gewoon extra belasten en dan gaat niemand het gebruiken als het niet nodig is.je zit constant naar problemen te zoeken om iets onderuit te halen, maar echt sterke argumenten heb ik niet gezien. Daarnaast zijn al je aangedragen problemen makkelijk op te lossen.quote:Op zondag 7 april 2019 20:33 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja en dan gaat iedereen natuurlijk die prioriteit inschakelen. Je wil nl. niet afhankelijk zijn en te allen tijde kunnen vertrekken in de avond. Je voelt het al helemaal aan komen toch?
Leuke plannen en het is technologisch ook allemaal mogelijk, maar voordat onze maatschappij zo ver is zijn we echt vele, vele jaren verder.
Ja, godver, schiet eens op BTC. Zit ik straks met mijn elektrische Camaro ....quote:Op zondag 7 april 2019 20:37 schreef BadVlad het volgende:
Maar met een elektrische auto auto kan ik niet revven zodat iedereen in de buurt weet dat BadVlad thuiskomt.
Ik voel niets aankomen.quote:Op zondag 7 april 2019 20:33 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja en dan gaat iedereen natuurlijk die prioriteit inschakelen. Je wil nl. niet afhankelijk zijn en te allen tijde kunnen vertrekken in de avond. Je voelt het al helemaal aan komen toch?
De komende jaren (vanaf 2021) zullen ze er waarschijnlijk niet veel meer worden verkocht in NL omdat de subsidie (lage bijtelling tot Eur50k) eraf gaat. De aanschafprijzen voor particulieren zijn nog te hoog en de actieradius van de 'betaalbare' modellen vermoedelijk te laag in worst case scenario's als winter en een beetje door willen rijden.quote:Op zondag 7 april 2019 20:35 schreef Blik het volgende:
[..]
Beiden zijn feiten, elektrische auto’s worden goedkoper en klimaatdoelstellingen zijn een feit en het is ook een feit dat die gedeeltelijk ten goede zullen komen aan een groener autopark.
Waar jouw inzicht vandaan komt dat niemand ze meer gaat kopen in de toekomst begrijp ik dan juist weer niet. De argumenten ontbreken volledig
Er worden ruim 400.000 auto's per jaar vervangen, vanaf 2030 verwacht men dat ICE auto's niet meer verkocht mogen worden, dus een verbod op ICE auto's in grote steden rond 2040 lijkt me dan niet ondenkbaar.quote:Op zondag 7 april 2019 20:37 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nogal kort door de bocht om er vanuit te gaan dat binnen 7 tot 20 jaar iedereen elektrisch rijdt en het complete laadsysteem daarop is aangepast.
Betamax, V2000, VHS... de markt lost dat wel op...quote:Wat overigens ook nog zo'n crime is zijn die verschillende oplaadstekkers. Begin eerst eens met standaardiseren.
Het gaat niet om gemiddelden, maar juist om de uitschieters. Als je iedere maand één keer loopt te kutten met zo'n auto baal je er al van.quote:Op zondag 7 april 2019 20:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik voel niets aankomen.
Gemiddeld rijdt men 37 kilometer per dag. Dat is 7,4kWh, ofwel 11,5% range uit bijvoobeeld een Kia e-Niro of een Hyundai Kona en dat laad je met 3,6kW laadstroom in 2 uurtjes weer vol.
De overgrote meerderheid kan dus met bijna 90% range weg als het moet.
En een minderheid met range anxiety en een lege accu kan dan "high priority laden" voor een paar cent extra per kWh.
Het probleem is dat je veel roept maar je niet verdiept in de cijfers, waardoor het nergens op gefundeerd is.
Over 21 jaar is alles mogelijk inderdaadquote:Op zondag 7 april 2019 20:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Er worden ruim 400.000 auto's per jaar vervangen, vanaf 2030 verwacht men dat ICE auto's niet meer verkocht mogen worden, dus een verbod op ICE auto's in grote steden rond 2040 lijkt me dan niet ondenkbaar.
[..]
Betamax, V2000, VHS... de markt lost dat wel op...
De waterstofauto noemt men "de auto van de toekomst". Het probleem is een beetje dat hij dat al decennia is en dat ondertussen de elektrische auto gewoon verkocht wordt en een netwerk van laadpalen heeft. Waterstof kan je nu op 3 of 4 plekken tanken in Nederland, veel succes met plannen.quote:Op zondag 7 april 2019 20:47 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hoe het er over +10 jaar uit gaat zien vind ik moeilijk te voorspellen, maar ik zet in op waterstof.
In 21 jaar kan er veel gebeuren. Waterstof door de huidige gasleidingen en er is binnen no-time een dekkend netwerk. Ik raad je aan de documantaire "Deltaplan waterstof" van VPRO Tegenlicht eens te kijken, de moeite waardquote:Op zondag 7 april 2019 20:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De waterstofauto noemt men "de auto van de toekomst". Het probleem is een beetje dat hij dat al decennia is en dat ondertussen de elektrische auto gewoon verkocht wordt en een netwerk van laadpalen heeft. Waterstof kan je nu op 3 of 4 plekken tanken in Nederland, veel succes met plannen.
Waterstof is momenteel kansloos als energiedrager, veel te duur per kg brandstof, tankinstallaties te duur, geen mogelijkheid tot thuis tanken (>700 bar compressor nodig die 0,0 smeermiddelen lekt ivm schade aan brandstofcel), auto's zijn duur en weinig vooruitgang daarin, momenteel nog veel duur platina nodig in de brandstofcel, beperkte levensduur brandstofcel, hoog verlies bij productie van waterstof, hoog verlies bij tanken en omzetten naar elektriciteit. En 95% van alle waterstof wordt nu nog gemaakt uit... aardgas..
Ofwel: het zal een niche blijven.
edit: https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-1
Die "documentaire" van Tegenlicht heb ik gezien. Deze is totaal niet kritisch, het is een reclamefilmpje. Er wordt niet ingegaan op genoemde punten.quote:Op zondag 7 april 2019 21:04 schreef leolinedance het volgende:
[..]
In 21 jaar kan er veel gebeuren. Waterstof door de huidige gasleidingen en er is binnen no-time een dekkend netwerk. Ik raad je aan de documantaire "Deltaplan waterstof" van VPRO Tegenlicht eens te kijken, de moeite waard
https://www.vpro.nl/progr(...)aplan-waterstof.html
Daar heb ik ook wel een topic over lopenquote:Op zondag 7 april 2019 21:16 schreef Piva het volgende:
Denken dat mensen over 20 jaar nog auto's bezitten
Sprak laatst een heel slimme pionier in de ontwikkeling van nieuwe energieopslagsystemen. Die zegt dat waterstof niks wordt, tenminste niet als energiedrager voor woningen. Puur omdat het omzetrendement van de keten 20% is, dus 80% verlies.quote:Op zondag 7 april 2019 21:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die "documentaire" van Tegenlicht heb ik gezien. Deze is totaal niet kritisch, het is een reclamefilmpje. Er wordt niet ingegaan op genoemde punten.
En zoals ik zei: al krijg je waterstof door de gasleidingen, je zal het nog steeds op minimaal 700 bar moeten krijgen om het in een brandstofcel te tanken. Dat moet een compressor zijn die geen smeermiddelen of slijtagedeeltjes mee mag laten komen omdat anders de brandstofcel razendsnel slijt. Erg kostbare techniek.
Momenteel kost een tankinstallatie voor waterstof meer dan 1 miljoen Euro, niet iets dat je even op je oprit installeert.
Een EV lader heb je al vanaf zo'n ¤500.
In Nederland heb je 1 grote "evangelist" en dat is Ad van Wijk.quote:Op zondag 7 april 2019 21:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Sprak laatst een heel slimme pionier in de ontwikkeling van nieuwe energieopslagsystemen. Die zegt dat waterstof niks wordt, tenminste niet als energiedrager voor woningen. Puur omdat het omzetrendement van de keten 20% is, dus 80% verlies.
Het blijft fascinerend hoe de meerderheid van de mensen totaal niet in kan schatten welke technologische ontwikkelingen er onvermijdelijk gaan komen.quote:Op zondag 7 april 2019 21:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Daar heb ik ook wel een topic over lopen
PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij #3
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |