abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 april 2019 @ 09:22:54 #1
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186044672
Leeuwarder Wajonger krijgt bonus van Jumbo, maar moet deze afstaan aan het UWV

Klaas-Jan van Steenbergen kreeg als dank voor zijn 12,5-jarig werkjubileum bij de Jumbo in Leeuwarden een bonus van 350 euro. De vreugde was van korte duur. Omdat hij deels een Wajonguitkering krijgt, moest hij het geld afdragen aan het UWV.

Dolblij was de 31-jarige Leeuwarder met het extraatje van 350 euro dat hij in januari kreeg toen hij 12,5 jaar in dienst was bij de Jumbo supermarkt in de Van Loonstraat. Al een poos spaarde hij voor een nieuwe computer, dus het geld kwam goed van pas. En toen, twee weken later, kwam daar dat telefoontje van het UWV.

,,Ik kreeg de vraag waarom ik in de maand januari meer geld had gekregen dan normaal. Ik legde uit dat het een eenmalige bonus was vanwege mijn werkjubileum’’, vertelt Van Steenbergen, die vanwege een autistische stoornis gedeeltelijk een Wajonguitkering krijgt. Het uitkeringsinstituut was onverbiddelijk; dit was tegen de regels, hij moest het geld, en nog wat extra voor de belasting, terugbetalen aan het UWV. Van Steenbergen: ,,Ik was er echt kwaad over. Het UWV had ook kunnen zeggen: wat goed Klaas-Jan dat jij zolang deze baan kunt volhouden en hier heb je van ons ook een extraatje.’’

'Bijna niet vol te houden'

Van Steenbergen werkt sinds zijn achttiende met veel plezier bij de supermarkt. Vanwege zijn PDD-NOS is hij soms wat trager van begrip en heeft hij veel structuur nodig. De werkgever en het UWV betalen beide de helft van zijn loon.

De medewerker van de zuivelafdeling kreeg te horen dat mensen met een 25- of 40-jarig jubileum de bonus wel mogen houden, zonder dat dit ten koste gaat van de uitkering. ,,Maar hoe vaak komt het nou voor dat iemand met een Wajonguitkering een baan zo lang kan volhouden, vroeg ik. Bijna niet, antwoordde de dame van het UWV.’’

Ook zijn werkgever was verbijsterd. ,,Ik kon het niet geloven. Dit is heel zuur. Het was niet mijn bedoeling om het UWV een bonus te geven. Ik heb meteen gebeld, vroeg me af hoe ze er achter waren gekomen. Ik zei: normaal zijn jullie niet zo snel. Het bleek dat de Belastingdienst het meteen heeft gemeld aan het UWV’’, vertelt Jumbo-eigenaar Bram Wilbrink.

Bonus

,,Iedere jubilerende werknemer krijgt bij ons een bonus. Ik heb er nooit aan gedacht dat het UWV die zou innemen bij Klaas-Jan. Ik heb vier Wajongers in dienst en hij is de eerste die dit jubileum haalt. Ik ben hartstikke blij met hem, het is een harde werker.’’

Binnenkort viert nog een werknemer met een Wajonguitkering het 12,5-jarig jubileum. Wilbrink: ,,Die mag er niet op deze manier bij inschieten, dus daar moeten we een andere oplossing voor bedenken.’’

Volgens Van Steenbergen is de maatregel ook tegenstrijdig met het beleid. ,,Eigenlijk word ik nu gestraft omdat ik een baan heb die ik zo lang kan behouden, terwijl het UWV juist wil dat mensen die kunnen werken aan het werk gaan.’’

Facebook en Kamervragen

De Leeuwarder zette zijn ervaring op Facebook, in de hoop dat de politiek er mee aan de slag zou gaan. Dat lijkt te lukken. De VVD heeft inmiddels Kamervragen gesteld over de kwestie. Ook is zijn post inmiddels ruim drieduizend keer gedeeld. ,,Ik hoop dat er iets mee gedaan wordt en dat mensen die in de toekomst een jubileum hebben het geld wel mogen houden.’’

Staatssecretaris Tamara van Ark van Sociale Zaken laat via een woordvoerder weten de verontwaardiging te snappen. ,,Het is wrang als je een extraatje krijgt en je moet het gelijk inleveren. In de uitkeringen voor mensen met een beperking zitten meerdere dingen die moeilijk uit te leggen zijn. Dat is dan ook de reden dat het kabinet met een wetsvoorstel de Wajong wil vereenvoudigen.’’ Of dat in dit geval tot een andere uitkomst leidt, kan ze niet zeggen. ,,Op individuele situaties kan ik helaas niet ingaan. Maar we willen wel dat de veranderingen in de Wajong verbeteringen zijn voor mensen met een beperking en dat werken gaat lonen.’’

De Leeuwarder houdt intussen de moed erin. ,,Ik ga me richten op mijn 25-jarig jubileum.’’

LC
  vrijdag 5 april 2019 @ 09:23:54 #2
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186044683
Gvd... En er ook niet een beetje snel bij zijn... En ook nog meer terug betalen dan hij gekregen had, ordnung muss sein!

Voortaan maar weer gewoon een gesloten envelop overhandigen.
  vrijdag 5 april 2019 @ 09:26:09 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_186044718
Afschuwelijk.
Dan maar weer zwart betalen ja.
pi_186044763
Wat een trieste bedoeling daar :') Om je kapot te schamen.
  vrijdag 5 april 2019 @ 09:29:34 #5
479054 Bugno2
Campeone del Mondo
pi_186044774
WW Is EeN vAnGNet!!
  vrijdag 5 april 2019 @ 09:29:59 #6
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186044799
12,5 jaar gewerkt daar en vervolgens je cadeau inleveren. Ik snap dat er regels zijn maar je kunt ook te ver gaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door HSG op 05-04-2019 11:02:24 ]
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_186044810
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 09:31 schreef HSG het volgende:
12,5 jaar gewerkt daar en vervolgens je cadeau inleveren. Ik snap dat er regelen zijn maar je kunt ook te ver gaan.
Achja, het is hier over het algemeen bekend dat als je werkt je ook flink genaaid wordt helaas.
  vrijdag 5 april 2019 @ 09:32:37 #9
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_186044816
Die man krijgt nu die 250 natuurlijk alsnog zwart, maar dat kun je als baas van de Jumbo niet zeggen in de krant uiteraard.
  Moderator vrijdag 5 april 2019 @ 09:33:45 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_186044829
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 09:31 schreef HSG het volgende:
12,5 jaar gewerkt daar en vervolgens je cadeau inleveren. Ik snap dat er regelen zijn maar je kunt ook te ver gaan.
Inderdaad.

Van de andere kant, als die gozer dan ook nog verwacht dat het UWV OOK nog een cadeautje gaat geven, naast dat ze hem dat geld laten houden, dan is ie wel écht een beetje wereldvreemd.

Hm, tenzij (het staat er dan wat krom) ze bedoelen dat het cadeautje dan IS dat ze hem dat geld laten houden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_186044851
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 09:32 schreef BasEnAad het volgende:
Die man krijgt nu die 250 natuurlijk alsnog zwart, maar dat kun je als baas van de Jumbo niet zeggen in de krant uiteraard.
Precies, gewoon Jumbo kadokaarten ofzo
pi_186044866
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2019 09:34 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Precies, gewoon Jumbo kadokaarten ofzo
Of een all-inclusive vakantie naar Turkije of zo. Kost bijna niks tegenwoordig.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  Moderator vrijdag 5 april 2019 @ 09:36:09 #13
138438 crew  Pizzakoppo
pi_186044872
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 09:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wat een trieste bedoeling daar :') Om je kapot te schamen.
Bedoening
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 5 april 2019 @ 09:37:36 #14
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_186044888
quote:
,,Ik was er echt kwaad over. Het UWV had ook kunnen zeggen: wat goed Klaas-Jan dat jij zolang deze baan kunt volhouden en hier heb je van ons ook een extraatje.’’
Ja, tuurlijk _O-
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 5 april 2019 @ 09:38:57 #15
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_186044909
dit alles uit naam van DE BELASTINGBETALER, die nu gerust kan zijn dat zijn afgestane zuurverdiende centjes alleen terechtkomen bij de mensen die het ECHT NODIG HEBBEN!!!1
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator vrijdag 5 april 2019 @ 09:39:26 #16
16180 crew  CoolGuy
pi_186044914
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 09:37 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ja, tuurlijk _O-
Ja, dat viel me ook op, en het staat er wat krom, maar misschien IS dat extraatje dan wel dat ze hem die 350 euro laten houden, niet dat ze hem nog eens een keer 350 euro erbij geven, want zo las ik het in eerste instantie ook, en dan is die pipo niet helemaal goed bij z'n hoofd inderdaad.
  vrijdag 5 april 2019 @ 09:39:27 #17
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_186044915
Zo lastig te begrijpen is de actie van uwv toch niet? We dragen als samenleving bij aan die jongen omdat hij kwetsbaarder is en het voor hem moeilijker is een goed inkomen te vinden. Als er dan toch wat extra geld zijn kant op komt, vind ik het niet onredelijk dat hij dat dan weer terugbetaalt aan de samenleving
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  vrijdag 5 april 2019 @ 09:40:11 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186044931
12.5 jaar met een uitkering bij de Jumbo werken?
Kwam de jumbo jn al die jaren niet op het idee om die jongen volledig in dienst te nemen of een loonsverhoging te geven zodat die Wajong niet meer nodig was?
Tot nooit .......
pi_186044942
En maar afvragen waarom men in een uitkering liever niet wil werken.
  Moderator vrijdag 5 april 2019 @ 09:40:51 #20
16180 crew  CoolGuy
pi_186044946
quote:
11s.gif Op vrijdag 5 april 2019 09:39 schreef Faux. het volgende:
Zo lastig te begrijpen is de actie van uwv toch niet? We dragen als samenleving bij aan die jongen omdat hij kwetsbaarder is en het voor hem moeilijker is een goed inkomen te vinden. Als er dan toch wat extra geld zijn kant op komt, vind ik het niet onredelijk dat hij dat dan weer terugbetaalt aan de samenleving
Eigenlijk is het dat ook niet nee. Hij heeft blijkbaar een issue waarbij het zelf voorzien in levensonderhoud schijnbaar lastig(er) is, dus krijgt hij een soort van basisinkomen. Vervolgens mag hij er wel bij werken maar maar tot een maximum en wat hij eroverheen gaat wordt gekort op die basisuitkering.

Eigenlijk is dat volkomen logisch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')