abonnement Unibet Coolblue
pi_186746126
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 21:23 schreef ParelDuiker het volgende:

[..]

Klinkt als een goede aanpak. Vind je het niet lastig dat je de controle verliest als je hulp vraagt? Dat is iets wat mij er vaak van weerhoudt om hulp te vragen. Wat betreft praktische problemen, bijvoorbeeld een wiskundig vraagstuk, vind ik het vaak ook gewoon fijn om door te worstelen totdat ik een oplossing gevonden heb. Ik leer daar zo enorm veel van.
Ik denk niet dat het door controleverlies komt dat ik een hele tijd doorgesukkeld heb. Meer doordat ik (als oudste kind van een gehandicapte moeder) al heel lang gewend ben om het allemaal zelf op te lossen (en voor de rest te zorgen daarbovenop), en omdat ik slim ben en dus ook gewend ben dat het me wel lukt om een soort van oplossing te vinden. (Niet dat die oplossing dan altijd op de lange termijn het beste is, maar iets van een oplossing vind ik wel.)

Het is inderdaad heel leerzaam om gewoon door een praktisch probleem heen te worstelen. Dan leer je veel meer dan wanneer iemand je het voorzegt. Maar er zijn dingen in je leven waar je niet doorheen geworsteld komt, en dan mag iemand je wel een duwtje geven. En eerlijk gezegd is het niet echt dat m'n psycholoog me dingen voorzegt -- het is heel erg hard werken voor mij.
quote:
Oh, dan ben je al een heel stuk verder dan ik ooit gekomen ben. ^O^ Ik had een prachtig databestand, zelf gebouwd op basis van eigen veldonderzoek. De wiskundige en statistische analysemethoden uitgewerkt. En alle analyses uitgevoerd. Maar een voor mijzelf acceptabel verhaal op papier krijgen lukte steeds niet. Dat kwam denk ik deels ook omdat het in Engels moest, terwijl ik mijn bachelorscriptie nog in het Nederlands mocht schrijven. En talen zijn niet mijn sterke kant.
[..]

Deze vetgemaakte zin is helemaal waar! Door mijn verhaal eerst aan een professionele hulpverlener te vertellen kan ik alvast oefenen en hoop ik dat het mij vervolgens ook makkelijker af gaat om tegen mijn moeder en zus hetzelfde verhaal te vertellen. Ik hoef dan immers alleen maar hetzelfde verhaal te vertellen in plaats van het verhaal nog te bedenken.
[..]

Ik heb daar een theorie over. Ik heb denk ik helemaal nooit een puberteit gehad zoals mensen zonder ASS dat wel hebben. Wel in fysiologische zin natuurlijk, maar niet in psychologische zin. Tijdens het ASS-diagnosetraject vertelde mijn moeder dat ook, dus dat is niet alleen mijn eigen observatie.

Een psychiater waar ik pakweg vijf jaar terug twee keer ben geweest vertelde dat vermoedelijk de hersenen bij mensen met ASS zich heel anders ontwikkelen dan bij mensen zonder ASS. Bij mensen met ASS ontwikkelen de hersenen zich nog tot hun veertigste, terwijl dat bij mensen zonder ASS al rond hun vijfentwintigste al helemaal afgerond is. Dat strookt ook met mijn gevoel dat ik altijd 10 tot 15 jaar achterloop op andere mensen. Dus wellicht dat mensen met ASS juist heel lang in hun puberteit zitten en dat daar ook de wispelturige gedachtegangen mee samenhangen. Om maar eens een hypothese op te werpen. :P
Dat herken ik ook wel, dat ik op sommige gebieden achterloop, en bij mijn autistische vrienden herken ik het ook wel. Ik was zelf ongelofelijk naïef. Op meerdere momenten op de basis- en middelbare school hebben ze overwogen om me een of twee klassen over te laten slaan, maar mijn sociale vaardigheden waren altijd de reden om het niet te doen. Ik ging ook liefst met jongere kinderen om. Inmiddels is dat best wel veranderd, omdat de situatie me wel gedwongen heeft om heel snel op te groeien.
quote:
Ik ben juist echt een avond/nachtmens hoor. Ik vind de rust van de avond en de nacht erg prettig. Er zijn minder mensen op straat, er is minder verkeerslawaai en het licht is 's avonds meer gedempt. 's Ochtends vind ik het licht vaak te fel (tenzij het bewolkt is of zelfs regent, drie keer raden wat mijn favoriete weer is 's ochtends ;) ) en het verkeerslawaai veel te luid. Vaak voel ik mij 's avonds en 's nachts het sterkst, maar ook dan kan de somberheid zomaar intreden. Wat betreft het samenzijn met anderen kan ik ook dan naar aanleiding van iets kleins zomaar somber worden. Ik weet dat doorgaans wel goed te verbergen en ik hou het voor mij tot ik weer alleen ben.
Dat is grappig, ik ben bijna helemaal andersom. Ik vind fel licht het prettigste, want ik houd niet zo van schaduwen. Ik wil alle details kunnen zien. Als het niet licht genoeg is, krijg ik hoofdpijn. Ik woon aan een drukke straat, maar ik vind dat wel gezellig. Zolang het geen gepraat is of andere "menselijke" geluiden, raak ik niet zo overprikkeld.
quote:
Geef jij je planten ook namen? En begroet je ze? Knap in ieder geval dat je rationeel al zover bent dat is al een mooie stap vooruit.
Nee, maar ik ken ze wel heel goed. Ik weet bijvoorbeeld precies van al mijn planten en die van mijn ouders welke plant een stekje is van welke, en van wie we ze hebben gekregen, en van die ene keer dat mijn broertje alle blaadjes van mijn plant af plukte en dat de plant het alsnog overleefd heeft :D
Jij wel?
pi_186746164
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 03:22 schreef Michie_ het volgende:
Lange geleden dat ik hier gepost heb. Zowel geestelijk als fysiek ging het niet goed.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoi! :W

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_186754146
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 03:22 schreef Michie_ het volgende:
Lange geleden dat ik hier gepost heb. Zowel geestelijk als fysiek ging het niet goed.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kerel die ik ken die ook autisme heeft is sinds 1987 niet naar de tandarts geweest.

Moet er niet aan denken.
Children of the night. What music they make.
pi_186795673
Ik ben ook bijna 10 jaar niet geweest wegens een eigenlijk irreële angst. Nu ben ik dus wel weer bezig met het renoveren van mijn gebit en aangezien dat een flinke duit kost doe ik er meerdere jaren over.

Ik bemerk bij mijzelf dat ik steeds minder rumoerige omgevingen kan verdragen. Misschien heeft het met vermoeidheid te maken. Vrijdagavond was ik in Amsterdam en ik ging uit eten. Ik heb tijdens etentjes altijd moeite mijn gesprekspartner te verstaan door de vele geluiden, maar dit was een nieuw niveau. Daarna gingen we naar een concert en ik merk dat ik steeds meer de feeling ermee verlies. Ik vind het geluid te hard, iedereen om mij heen staat maar te lullen. Jammer ;(
Het gevolg is dat ik niks meer kan bedenken om te vertellen aan degene met wie ik ben, het lukt mij dan niet zo goed meer om oprechte interesse te tonen. Ik ben alleen maar bezig met de anderen te verstaan, andere mensen te ontwijken en keer enorm in mijzelf.
pi_186795751
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 16:26 schreef Tele6 het volgende:
[..] Maar er zijn dingen in je leven waar je niet doorheen geworsteld komt, en dan mag iemand je wel een duwtje geven. En eerlijk gezegd is het niet echt dat m'n psycholoog me dingen voorzegt -- het is heel erg hard werken voor mij.
Van voorzeggen leer je ook niks. Mijn coach had altijd de aanpak waarbij ik voorafgaand aan een coachsessie een probleem beschreef dat ik wilde bespreken. Tijdens de sessie stelde ze dan vragen als waarom ik dat een probleem vond, of ik kon uitleggen waarom mensen iets zo vonden of zo reageerden en wat ik dacht dat er niet goed was gegaan. Ze liet mij daardoor als het ware de oplossing voor mijn eigen problemen formuleren en tekende dat dan, met de nodige correcties of toevoeging, uit in een schema. En dan komt het lastigste, het toepassen van het schema in de periode daarna. Ik vind het nog altijd merkwaardig dat die schema's de mensenwereld voor mij zo enorm veel beter te begrijpen gemaakt hebben, maar het werkt wel.

quote:
[..] Nee, maar ik ken ze wel heel goed. Ik weet bijvoorbeeld precies van al mijn planten en die van mijn ouders welke plant een stekje is van welke, en van wie we ze hebben gekregen, en van die ene keer dat mijn broertje alle blaadjes van mijn plant af plukte en dat de plant het alsnog overleefd heeft :D
Jij wel?
Haha, wat leuk. Dan kun je dus een soort stamboom tekenen. En wat een naar broertje. :( ;) Ik geef niet al mijn planten namen, maar een aantal heb ik wel namen gegeven. Momenteel heb ik een dennenboom (die heet Dennis), een peperplant (die heet Peter) en een tomatenplant (die heet Tom). Ja, ze allitereren bewust. Als ik buiten zit op het terras groet ik Dennis, Peter en Tom ook altijd even. O+

Ik ben een tijdje enorm geïnteresseerd geweest in hydrocultuur (een kweekmethode met een biologisch inert substraat waarbij voedingsstoffen direct in het water worden opgelost). Bij mij uit zich dat in het uren lezen van websites en boeken over het onderwerp, het analyseren van diverse relevante biologische/scheikundige/natuurkundige processen, het maken van een technisch ontwerp en ten slotte het uitvoeren van het technisch ontwerp. In dit geval resulteerde het in een soort tunnelkas met een geautomatiseerd irrigatiesysteem waarmee ik een aantal soorten peperplanten heb gekweekt.

Nooit meer gedaan daarna, want als ik het gevoel heb dat ik een proces of techniek helemaal begrijp heb ik er geen lol meer van en stort ik mij in een nieuw project.

Edit: Dit is overigens ronduit fascinerend. Planten uit de nachtschade-familie kun je op elkaar enten. Dat kan bijvoorbeeld leiden tot een plant die in de bodem aardappelknollen laat groeien, en bovengronds tomaten laat groeien, zie ook Wikipedia.



[ Bericht 4% gewijzigd door ParelDuiker op 12-05-2019 22:10:47 ]
pi_186796458
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 22:53 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Kerel die ik ken die ook autisme heeft is sinds 1987 niet naar de tandarts geweest.

Moet er niet aan denken.
Dat is wel heel lang geleden. Ben zelf ook al jaren niet naar de tandarts geweest vanwege tandartsangst en ook een beetje vanwege de kosten. En tegen het trekken van mijn verstandskiezen zie ik al helemaal op.
pi_186796903
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 22:07 schreef ParelDuiker het volgende:

[..]

Dat is wel heel lang geleden. Ben zelf ook al jaren niet naar de tandarts geweest vanwege tandartsangst en ook een beetje vanwege de kosten. En tegen het trekken van mijn verstandskiezen zie ik al helemaal op.
heb geen autisme, maar had ooit wel tandartsangst. Jaren niet geweest.
Toen ik eerst ging spoten ze de verdoving in en dat deed pijn. Tegenwoordig nu ik wel weer ga doet zelfs de verdoving geen pijn meer. Later las ik op internet dat het een angsttandarts is. Ik zou er zo 1 zoeken. Het maakt wel echt verschil of ze je geruststellen of niet.
Verstandskiezen erg bang voor omdat ik hier op het forum had gelezen dat het 3 uur kon duren en sommigen geen verdoving voelden enz. Was gewoon een lachertje want binnen 1 seconde was het bijna klaar. Maar goed ik heb er zelf maar 3 routinematig laten trekken en als er bijzondere omstandigheden zijn dan kan het natuurlijk afwijken.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_186875851
Tandartsangst, check... nou ja, jaren geleden. Ik denk dat we er een jaar of 2 over gedaan hebben voor mijn gaatje gevuld was.
Ben bij een angsttandarts geweest, dat was een heks. Gelukkig wilde mijn eigen tandarts het toen zelf wel proberen, hele kleine stapjes. Maar wat een engelengeduld.
Daarnaast ging ik naar een psycholoog.
Ik ben nu niet meer bang voor de tandarts, ivm verhuizing nu bij een andere tandarts, maar wel een prettige. Controle ga ik gerust naar toe. Als ik een gaatje heb dan maak ik een nieuwe afspraak en ben ik wel een beetje gespannen, maar het lukt wel.
Ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe weinig gedoe heb gehad aan mijn gebit, gelukkig.
Mama van 2 lieve meiden :)
  Moderator maandag 29 juli 2019 @ 19:14:43 #109
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_188192844


Deze komt wel even goed dichtbij
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_188441142
Vraagje. Gisterenavond eerste dosis mirtazapine (7,5mg) ingenomen in combi met mijn normale dosis Temazepam (20mg) ingenomen, in overleg met psychiater.

Ik ben nou echt zo stoned als een garnaal. Na twaalf uur slaap.

Nog een paar dagen volhouden? Of wat?
Mon 'en!
pi_188441580
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 12:16 schreef bloempjuh het volgende:
mirtazapine
Als het 'draagbaar' is zou ik het eventjes aankijken. Meestal wordt het na een tijdje minder met bijwerkingen. Aanpassen van de dosering kan ook nog (bij voorkeur in overleg met de voorschrijvende arts ;) ).
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_188441842
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 12:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Als het 'draagbaar' is zou ik het eventjes aankijken. Meestal wordt het na een tijdje minder met bijwerkingen. Aanpassen van de dosering kan ook nog (bij voorkeur in overleg met de voorschrijvende arts ;) ).
Dosering is al minimaal (halve tablet) en voel me echt enorm verrot. Heb toch maar even de psychiater gemaild. ;(
Mon 'en!
pi_188460608
Goed dat je gemaild hebt, je kan dat halfje niet nog een keer halveren?
Hopelijk heb je snel bericht terug :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189585007
Kick. Ik ben maar weer eens moed aan het verzamelen om naar een autismemeeting te gaan. Ik denk er ook over om naar het NVA-congres te gaan volgende maand.

Ondanks dat ik gerust mensen om mij heen heb in het dagelijks leven, is dat gevoel van niet aan kunnen sluiten en eenzaamheid verrekte overheersend.

Hoe is het met iedereen?
pi_189585206
quote:
15s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 18:53 schreef Meridiaan het volgende:
Kick. Ik ben maar weer eens moed aan het verzamelen om naar een autismemeeting te gaan. Ik denk er ook over om naar het NVA-congres te gaan volgende maand.

Ondanks dat ik gerust mensen om mij heen heb in het dagelijks leven, is dat gevoel van niet aan kunnen sluiten en eenzaamheid verrekte overheersend.

Hoe is het met iedereen?
Lees ik het goed eb kost dat 175 euro aan entree?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_189585271
quote:
15s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 19:03 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Lees ik het goed eb kost dat 175 euro aan entree?
Dat lees jij goed. Absurd hoge prijs.
Mon 'en!
pi_189585297
quote:
15s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 19:03 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Lees ik het goed eb kost dat 175 euro aan entree?
Helaas lees je dat goed. Het is iets van 65e als je lid bent.

Het werpt wel een enorm hoge drempel op voor het publiek. Ik vermoed niet dat de doelgroep zwemt in het geld.
pi_189585298
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 19:07 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Dat lees jij goed. Absurd hoge prijs.
Dat is idd wel een 'beetje' te hoog om te zeggen:"Kom, ik ga eens kijken!" ja. :D
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_189585442
X
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 19:08 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat is idd wel een 'beetje' te hoog om te zeggen:"Kom, ik ga eens kijken!" ja. :D
Zeker ook omdat ik na een uurtje workshop twee uur moet bijkomen. Dan wordt het wel een heel duur uurtje. :)
Voor 175 euro kun je bijna een Lowlandsticket voor drie dagen (210 euro) kopen!
Mon 'en!
pi_189585660
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 19:14 schreef bloempjuh het volgende:
X
[..]

Zeker ook omdat ik na een uurtje workshop twee uur moet bijkomen. Dan wordt het wel een heel duur uurtje. :)
Voor 175 euro kun je bijna een Lowlandsticket voor drie dagen (210 euro) kopen!
Ik zat ook al te denken, is bijna een driedaags festivalticket :D
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_189593712
quote:
15s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 18:53 schreef Meridiaan het volgende:
Kick. Ik ben maar weer eens moed aan het verzamelen om naar een autismemeeting te gaan. Ik denk er ook over om naar het NVA-congres te gaan volgende maand.

Ondanks dat ik gerust mensen om mij heen heb in het dagelijks leven, is dat gevoel van niet aan kunnen sluiten en eenzaamheid verrekte overheersend.

Hoe is het met iedereen?
NVA congres lijkt mij ook wel interessant, maar ik woon echt een eind weg en ik weet niet of ik dat energietechnisch ga redden allemaal. Dat denk ik al een aantal jaar... ;)

Het gaat niet zo lekker, weinig energie, kort lontje. Een wachtlijst voor hulp waar je u tegen zegt, ergens volgend jaar tegen de zomer... we zijn op de helft.
Mama van 2 lieve meiden :)
  Moderator zaterdag 23 november 2019 @ 18:44:18 #122
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_190085279
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 23 november 2019 @ 18:49:48 #123
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_190085379
quote:
:Y

Die vuilnisman gaat zeker gelijk uitleggen dat de Sint niet bestaat, autist dat het is.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator zaterdag 23 november 2019 @ 18:55:47 #124
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_190085489
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 november 2019 18:49 schreef heywoodu het volgende:

[..]

:Y

Die vuilnisman gaat zeker gelijk uitleggen dat de Sint niet bestaat, autist dat het is.
Hé, wat zeg je me nou :o Wie komt er dan alle jaren, weer uit Spanje gevaren :o :'( :?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 23 november 2019 @ 18:59:01 #125
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_190085551
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 november 2019 18:55 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Hé, wat zeg je me nou :o Wie komt er dan alle jaren, weer uit Spanje gevaren :o :'( :?
Ooooh, dat is Sinterklaas! Ik dacht dat je Sint Drogo bedoelde, beschermheilige van lelijke mensen, koffiehuiseigenaren, galstenen en mensen met een geestelijke handicap.
https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Drogo
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_190312530
Hallo, ik ben een man van 28 met Asperger. Pas sinds mijn 20e ben ik mezelf echt aan het ontdekken en inmiddels ben ik zo sociaal dat mensen mij nooit zouden aanzien als iemand met autisme.

Wat niet betekent dat ik er geen last van heb. Ik heb een enorme achterstand met vrouwen. Ooit leren zoenen met behulp van een prostituee, dus die handeling opzich is niet eng meer voor me.

Ik ben nog een jaar student wat betekent dat ik tot september bij een studentenvereniging zit (niks groots, kleine hobbyvereniging voor studenten). Nu zijn er twee meisjes waarvan ik twijfel of ze me leuk vinden. Een meisje ken ik echt nog maar net maar blijf ik de komende weken wel wekelijks zien. Zij begon tegen me te praten bij een borrel en was opeens heel open en stond wel dicht tegen me aan, kon wel met haar lachen.

Nu moet ik altijd op volle toeren draaien tijdens zulke gesprekken, alles gaat niet zo vlot als normale personen. Mijn probleem is dat zulke situaties me angstig maken. Ik heb geen ervaring met vrouwen. Vind ze me echt leuk? Wat moet ik doen? Wanneer kan ik haar aanraken? En wat daarna? Dit is allemaal zo nieuw voor me en hierdoor slaat mijn hart behoorlijk op hol waardoor ik tot niks kom.

Wat moet ik doen? Hoe lossen jullie dit op? Grootste probleem is dus de angst, ik kan niet ontspannen en mezelf zijn als dit gebeurt.
The show must go on
  Moderator zaterdag 7 december 2019 @ 16:54:11 #127
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_190313613
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 15:33 schreef Kokoswater het volgende:
Hallo, ik ben een man van 28 met Asperger. Pas sinds mijn 20e ben ik mezelf echt aan het ontdekken en inmiddels ben ik zo sociaal dat mensen mij nooit zouden aanzien als iemand met autisme.

Wat niet betekent dat ik er geen last van heb. Ik heb een enorme achterstand met vrouwen. Ooit leren zoenen met behulp van een prostituee, dus die handeling opzich is niet eng meer voor me.

Ik ben nog een jaar student wat betekent dat ik tot september bij een studentenvereniging zit (niks groots, kleine hobbyvereniging voor studenten). Nu zijn er twee meisjes waarvan ik twijfel of ze me leuk vinden. Een meisje ken ik echt nog maar net maar blijf ik de komende weken wel wekelijks zien. Zij begon tegen me te praten bij een borrel en was opeens heel open en stond wel dicht tegen me aan, kon wel met haar lachen.

Nu moet ik altijd op volle toeren draaien tijdens zulke gesprekken, alles gaat niet zo vlot als normale personen. Mijn probleem is dat zulke situaties me angstig maken. Ik heb geen ervaring met vrouwen. Vind ze me echt leuk? Wat moet ik doen? Wanneer kan ik haar aanraken? En wat daarna? Dit is allemaal zo nieuw voor me en hierdoor slaat mijn hart behoorlijk op hol waardoor ik tot niks kom.

Wat moet ik doen? Hoe lossen jullie dit op? Grootste probleem is dus de angst, ik kan niet ontspannen en mezelf zijn als dit gebeurt.
Ik heb zelf ook veel moeite op dit vlak, dus weet niet of mijn antwoord veel gaat helpen, maar ik leg vrij snel op tafel dat ik autisme heb. Als het echt iemand is die ik leuk vind en er is de kans dat het wederzijds is, dan is autisme gewoon een onderdeel van mijn persoonlijkheid waar die ander ook mee te maken zal krijgen.

Of ze je echt leuk vindt, daar kom je alleen maar achter op het moment dat je haar een keer op de koffie vraagt ofzo. Qua fysieke aanrakingen heb ik echt geen flauw idee, ik doe maar wat maar laat meestal de ander op dat vlak het initiatief nemen (dat werkt niet per se in mijn voordeel volgens mij).
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_190319646
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 december 2019 16:54 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook veel moeite op dit vlak, dus weet niet of mijn antwoord veel gaat helpen, maar ik leg vrij snel op tafel dat ik autisme heb. Als het echt iemand is die ik leuk vind en er is de kans dat het wederzijds is, dan is autisme gewoon een onderdeel van mijn persoonlijkheid waar die ander ook mee te maken zal krijgen.

Of ze je echt leuk vindt, daar kom je alleen maar achter op het moment dat je haar een keer op de koffie vraagt ofzo. Qua fysieke aanrakingen heb ik echt geen flauw idee, ik doe maar wat maar laat meestal de ander op dat vlak het initiatief nemen (dat werkt niet per se in mijn voordeel volgens mij).
Tja, aanraken is ook maar een ding en als je daar zelf niet goed in bent mag dat er ook gewoon zijn lijkt me, vrouwen doen het ook wel. Beter dan forceren in ieder geval. Vertellen over autisme is wel een goed idee, maar dat is meer als je al aan het daten bent denk ik ja.

Vragen op koffie oid kan altijd. Het flirten ben ik zo slecht in, en dat is nu net wat je tegenkomt als je naar groepsborrels gaat, de sfeer is dan toch wat losser dan gewone dates. Niet dat ik dan wel weet hoe ik moves moet maken. Ik wou dat dat me niet zo zenuwachtig maakte.
The show must go on
  zaterdag 7 december 2019 @ 23:33:05 #129
488589 witwitwit
zingeenseenpirbidliedjevoormij
pi_190320177
Ik word het wegtrekkende dier van autisme bij te dodelijke dingen, ik kan geen contact leggen vanaf te zwarte luchten.
pi_190865228
Goed, ik heb in een eerder topic al aangegeven dat ik struggle met een stiefzoon die PDDNOS heeft.

Hij is net 18, en weigert baantjes omdat hij niks 'leuk' vindt. Hij krijgt dan ook geld van zijn vader die hem in sigaretten voorziet. Iets wat ik totaal geschift vind overigens.

Na enige "akkefietjes" met dreigende situaties, schelden met enge ziektes icm een oud beroep (naar zijn moeder) in een gezin waar nog 2 kinderen van onder de 10 rondlopen. En het naar beneden gooien van zware spullen terwijl er iemand op de trap loopt. En dus het bewust in gevaar brengen van in dit geval zijn moeder.

Doodwensen van het gehele overige gezin, en het 2 jaar op rij niet halen van zijn school, en nu op een bedenkelijk niveau (1), terwijl dat 2 niveaus lager is dan hij daadwerkelijk aankan.

De crisishulp wordt ingeroepen, waar hoe bewonderingswaardig na bijna 5 weken eindelijk gaat aanvangen.

Wordt zoonlief omdat hij zich verveelde(geen baan dus/ kijkt wel 60 uur Netflix per maand), vanwege kerst een PS4 cadeau gedaan. Vervolgens is hij enkele dagen later jarig, krijgt hij zijn rijbewijs. En geeft zijn moeder hem een tatoeage.

Ik ben echt flabbergasted, we verfoeien zijn vader al heel lang dat hij hem altijd maar van alles geeft, en nu gaat zijn moeder, na zijn totale debiele wangedrag, dezelfde streken uithalen.

Ik begrijp hier echt niks van, sigaretten aan je kinderen geven, een tattoo voor zijn 18de verjaardag. Waarom zetten we hem niet bij de hoeren af?

Ben ik nou gek of zijn hun het?
pi_190865380
Als je kind wil roken en hij werkt er voor, prima.
Als je kind een tattoo wil en deze zelf betaald, prima.

Maar je gaat je kind toch niet opzettelijk ziek/verslaafd maken aan kankerverwekkend spul?

Ik geef mijn dochter van 9 toch ook geen breezer?
pi_190866964
@Kokoswater: ik ben ook beroerd slecht in flirten, het komt pas aan als iemand letterlijk tegen me zegt dat hij me leuk vindt. Wat ik je zou aanraden is om op zo'n groepsborrel te blijven praten met de mensen die je leuk vindt om mee te praten, en om iemand die je zou willen daten rechtuit te vragen om af te spreken. Dan niet "zou je een keer willen afspreken?" maar concreter, bijvoorbeeld "zin om komende woensdag met me wat te gaan drinken in de stad?" of net wat je zou willen doen. Dat geeft je meteen duidelijkheid en dan hoef je niet ongemakkelijk door te gaan vragen. Hoe minder dingen die je op meerdere manieren kan opvatten, hoe beter.
Wat je zou kunnen doen is tips/adviezen lezen op Captain Awkward. Dat is een adviesblog vooral over relaties en best wel gericht op nerdy/autistische mensen. Ik heb er een hoop van geleerd. (Het in de praktijk brengen is een tweede, maar oké.)

@lunko1979: Ik weet niet of je veel advies gaat krijgen in dit topic, want mijn indruk is dat de meeste mensen die hier schrijven zelf autistisch zijn en niet per se ervaring hebben met het opvoeden van een autistische puber. Ik wens je veel succes/sterkte.
pi_190870129
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 22:16 schreef lunko1979 het volgende:
Goed, ik heb in een eerder topic al aangegeven dat ik struggle met een stiefzoon die PDDNOS heeft.

Hij is net 18, en weigert baantjes omdat hij niks 'leuk' vindt. Hij krijgt dan ook geld van zijn vader die hem in sigaretten voorziet. Iets wat ik totaal geschift vind overigens.

Na enige "akkefietjes" met dreigende situaties, schelden met enge ziektes icm een oud beroep (naar zijn moeder) in een gezin waar nog 2 kinderen van onder de 10 rondlopen. En het naar beneden gooien van zware spullen terwijl er iemand op de trap loopt. En dus het bewust in gevaar brengen van in dit geval zijn moeder.

Doodwensen van het gehele overige gezin, en het 2 jaar op rij niet halen van zijn school, en nu op een bedenkelijk niveau (1), terwijl dat 2 niveaus lager is dan hij daadwerkelijk aankan.

De crisishulp wordt ingeroepen, waar hoe bewonderingswaardig na bijna 5 weken eindelijk gaat aanvangen.

Wordt zoonlief omdat hij zich verveelde(geen baan dus/ kijkt wel 60 uur Netflix per maand), vanwege kerst een PS4 cadeau gedaan. Vervolgens is hij enkele dagen later jarig, krijgt hij zijn rijbewijs. En geeft zijn moeder hem een tatoeage.

Ik ben echt flabbergasted, we verfoeien zijn vader al heel lang dat hij hem altijd maar van alles geeft, en nu gaat zijn moeder, na zijn totale debiele wangedrag, dezelfde streken uithalen.

Ik begrijp hier echt niks van, sigaretten aan je kinderen geven, een tattoo voor zijn 18de verjaardag. Waarom zetten we hem niet bij de hoeren af?

Ben ik nou gek of zijn hun het?
Lunko, het is hun kind, niet dat van jou...
Maar verder kan ik me aardig vinden in wat je schrijft... probeer het te bespreken met je partner.
Verder geen idee, sterkte.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_191296747
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 22:16 schreef lunko1979 het volgende:
Goed, ik heb in een eerder topic al aangegeven dat ik struggle met een stiefzoon die PDDNOS heeft.

Hij is net 18, en weigert baantjes omdat hij niks 'leuk' vindt. Hij krijgt dan ook geld van zijn vader die hem in sigaretten voorziet. Iets wat ik totaal geschift vind overigens.

Na enige "akkefietjes" met dreigende situaties, schelden met enge ziektes icm een oud beroep (naar zijn moeder) in een gezin waar nog 2 kinderen van onder de 10 rondlopen. En het naar beneden gooien van zware spullen terwijl er iemand op de trap loopt. En dus het bewust in gevaar brengen van in dit geval zijn moeder.

Doodwensen van het gehele overige gezin, en het 2 jaar op rij niet halen van zijn school, en nu op een bedenkelijk niveau (1), terwijl dat 2 niveaus lager is dan hij daadwerkelijk aankan.

De crisishulp wordt ingeroepen, waar hoe bewonderingswaardig na bijna 5 weken eindelijk gaat aanvangen.

Wordt zoonlief omdat hij zich verveelde(geen baan dus/ kijkt wel 60 uur Netflix per maand), vanwege kerst een PS4 cadeau gedaan. Vervolgens is hij enkele dagen later jarig, krijgt hij zijn rijbewijs. En geeft zijn moeder hem een tatoeage.

Ik ben echt flabbergasted, we verfoeien zijn vader al heel lang dat hij hem altijd maar van alles geeft, en nu gaat zijn moeder, na zijn totale debiele wangedrag, dezelfde streken uithalen.

Ik begrijp hier echt niks van, sigaretten aan je kinderen geven, een tattoo voor zijn 18de verjaardag. Waarom zetten we hem niet bij de hoeren af?

Ben ik nou gek of zijn hun het?
Met wie heb jij een relatie? Met de vader of de moeder van die jongen?

Ik denk dat dit probleem namelijk bij de ouders ligt. Als een kind autisme heeft, dan is het nog meer van belang dat de ouders hem op een goede manier opvoeden met duidelijkheid van o.a. wat goed en fout is, wat fatsoenlijk en wat niet. En bij wat jij beschrijft zie ik juist het tegenovergestelde: die jongen wordt helemaal verpest.

Als je zonder autisme op zo'n manier wordt opgevoed, dan is het al moeilijk genoeg om op volwassen leeftijd jouw gedrag en denkbeelden aan te passen. Mét autisme wordt het nog veel moeilijker.

Hij is jouw zoon niet. Je kan hier helaas niets mee, tenzij die jongen jou vertrouwt en zelf naar jou toekomt om hulp te vragen. Maar dat lijkt me niet het geval.

Dit zegt eerder iets over jouw relatie.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 15:12:05 #135
399061 kuolema
vermaledijd
pi_191941191
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_192098529
Ik heb moeite met alle afspraken die worden gecancelled en het vele thuiszitten. Gelukkig kan ik nog wel werken. Straks even een dagrooster voor de vrije dagen gaan maken, want dit trek ik slecht ;(
pi_192099423
Ik vind het ook raar... afspraken die niet doorgaan. Kinderen thuis de hele dag.
En ik had een mooi rooster gemaakt voor de door de weekse dagen, maar nu blijkt dat voor de oudste vanuit school toch anders te worden. Die krijgt (is de opzet) gewoon een hele dag les via internet.
Waar ik gisteren weer een beetje rust voelde terugkomen na mn rooster enzo, is mn puzzel nu weer door de war gegooid... dus opnieuw beginnen...
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 17 maart 2020 @ 23:03:34 #138
399061 kuolema
vermaledijd
pi_192108002
Ik ben op dit moment opgenomen maar vind het juist een geruststelling dat er ineens veel minder 'verplichtingen' zullen zijn als ik weer thuis ben. Als intrinsiek kluizenaar ben ik opgelucht dat ik straks thuis door kan gaan met mezelf isoleren zonder dat ik me schuldig hoef te voelen over het missen van vaste afspraken en afwijzen van mensen die contact willen.
Dagbesteding, koorrepetities- en optredens, sport, sociale afspraken zijn allemaal van de baan. Wat mij betreft mogen die maatregelen nog wel wat langer duren :@. Voordat deze maatregelen er waren maakte ik me druk om de chaos thuis en hoe alles meteen weer overweldigend zou zijn als ik met ontslag zou gaan, omdat ik heb gemerkt dat ik tijdens deze opname over het algemeen wel tot rust ben gekomen door het wegvallen van veel dagelijkse stressoren. Thuis heb ik wel nog steeds het probleem dat ik samenwoon met mensen waarvan alleen al het idee van hun nabijheid ergernis opwekt.

Dit is ook weer een moment waarop ik mezelf afvraag waarom ik al deze niet-noodzakelijke activiteiten moet doen van mezelf, terwijl het me zoveel stress oplevert dat ik enorm opgelucht ben dat het niet doorgaat ondanks het feit dat het mijn routine compleet door de war gooit.
Mezelf wel of niet dwingen om activiteiten te doen blijft een dilemma.

Vinden jullie het ook zo moeilijk om te bepalen wat goed voor je is? Hoe je weet of je iets juist wel moet doen omdat je anders alles gaat vermijden en daardoor ook potentieel leuke ervaringen misloopt, of juist niet omdat het veel stress oplevert?
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_192108407
Ik herken dat wel, kuolema. Ik worstel erg met de behoefte aan gezelschap, een klankbord of simpelweg iemand waarbij ik niet mijzelf in een houding hoef te wringen. Bij iedereen die ik ontmoet heb ik het idee zus of zo te moeten zijn/gedragen. Ik vul nogal in. Anderzijds wil ik niemand om mij heen hebben, want ik stoor mij snel aan anderen. Het is vermoeiend om mijzelf te zijn, het steeds maar aanpassen en invullen wat iemand zou kunnen denken als ik a of b zeg.

Daarom waren de clubjes die ik doe altijd erg fijn. Een vaste tijd, en daarna gewoon weer naar huis. En dat valt nu voor onbepaalde tijd weg.

Want hoe moeilijk sociaal zijn is en het er bij willen horen, ook al weet ik dat mij dat nooit gaat lukken en mijn hele leven pas ik al niet in de hokjes, ik heb het wel nodig.
Wekenlang alleen met mijzelf zijn thuis :x

[ Bericht 14% gewijzigd door Meridiaan op 17-03-2020 23:43:50 ]
pi_192111269
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 23:03 schreef kuolema het volgende:

Dit is ook weer een moment waarop ik mezelf afvraag waarom ik al deze niet-noodzakelijke activiteiten moet doen van mezelf, terwijl het me zoveel stress oplevert dat ik enorm opgelucht ben dat het niet doorgaat ondanks het feit dat het mijn routine compleet door de war gooit.
Mezelf wel of niet dwingen om activiteiten te doen blijft een dilemma.

Vinden jullie het ook zo moeilijk om te bepalen wat goed voor je is? Hoe je weet of je iets juist wel moet doen omdat je anders alles gaat vermijden en daardoor ook potentieel leuke ervaringen misloopt, of juist niet omdat het veel stress oplevert?
Her-ken-baar!
Ik ben al ruim vier jaar bezig met 'langzamerhand weer wat socialer worden', maar ik vind dat helemaal niet leuk. Of nuttig. Of fijn.

Ik vind mensen pas leuk als ik een halve krat bier of een fles wijn achter de kiezen heb. #truefacts
Sinds ik ben gestopt met zuipen, zie ik in dat ik zo'n beetje alle vormen van interpersoonlijk contact (behalve met mijn lief, met wie ik samen woon) stom vind. Schriftelijk gaat het nog wel.

Dat al mijn afspraken zijn afgezegd is een irritante verandering, maar ik mis de buitenwereld totaal niet. #brutalhonesty
Mon 'en!
pi_192114721
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 23:03 schreef kuolema het volgende:
Ik ben op dit moment opgenomen maar vind het juist een geruststelling dat er ineens veel minder 'verplichtingen' zullen zijn als ik weer thuis ben. Als intrinsiek kluizenaar ben ik opgelucht dat ik straks thuis door kan gaan met mezelf isoleren zonder dat ik me schuldig hoef te voelen over het missen van vaste afspraken en afwijzen van mensen die contact willen.
Dagbesteding, koorrepetities- en optredens, sport, sociale afspraken zijn allemaal van de baan. Wat mij betreft mogen die maatregelen nog wel wat langer duren :@. Voordat deze maatregelen er waren maakte ik me druk om de chaos thuis en hoe alles meteen weer overweldigend zou zijn als ik met ontslag zou gaan, omdat ik heb gemerkt dat ik tijdens deze opname over het algemeen wel tot rust ben gekomen door het wegvallen van veel dagelijkse stressoren. Thuis heb ik wel nog steeds het probleem dat ik samenwoon met mensen waarvan alleen al het idee van hun nabijheid ergernis opwekt.

Dit is ook weer een moment waarop ik mezelf afvraag waarom ik al deze niet-noodzakelijke activiteiten moet doen van mezelf, terwijl het me zoveel stress oplevert dat ik enorm opgelucht ben dat het niet doorgaat ondanks het feit dat het mijn routine compleet door de war gooit.
Mezelf wel of niet dwingen om activiteiten te doen blijft een dilemma.

Vinden jullie het ook zo moeilijk om te bepalen wat goed voor je is? Hoe je weet of je iets juist wel moet doen omdat je anders alles gaat vermijden en daardoor ook potentieel leuke ervaringen misloopt, of juist niet omdat het veel stress oplevert?
Ik snap wat je zegt.

Ik heb van de zomer twee maanden opgenomen gezeten, en toen hoefde ik ineens ook alles niet meer wat ik voor die opname wel van mezelf moest. In het begin van de opname was dat een enorme verademing. Ik heb uiteindelijk wel een punt bereikt waarop ik me ging vervelen en waarop ik sommige activiteiten ging missen. Toen ik weer thuis was, ben ik langzaam gaan kijken of ik die activiteiten die ik gemist had weer kon gaan doen. Mijn ambulante begeleiders hebben me geholpen om voor te bespreken en te evalueren, om te kijken welke dingen me daadwerkelijk goed doen.

Het is nu ruim een halfjaar later, en ik ben nog steeds niet terug bij mijn sportclub. 's Avonds in het donker trainen met 40 man op een klein terrein is te veel voor me. Ik ga nu in mijn eentje 's ochtends even hardlopen. Ik ga eens in de 1-2 maanden een keertje een dag(deel) bij familie langs, maar verder niet, want dat kost me ook veel te veel. Over beide dingen voel ik me nog wel soms rot, maar ik weet ook dat het beter voor me is. Ik heb nu in ieder geval een soort balans.

Ook de huisgenoten-ergernis ken ik. Ik had een huisgenoot die zich vooral heel demonstratief aan mij ergerde, en ik kon er maar niet achter komen wat ik verkeerd deed. Daar kreeg ik enorm de zenuwen van, waardoor ik me geforceerd ging gedragen, waardoor zij zich nog meer ergerde. Inmiddels woon ik daar gelukkig niet meer. Verhuizen is stom, maar dit keer was het het waard.

Heb je begeleiding als je weer thuis komt? Kunnen die met je werken aan een haalbaar dagschema? Het is goed om actief te blijven, maar in je eentje dingen doen is ook actief blijven. Ik heb bijvoorbeeld laatst een dag met de naaimachine zitten werken, ik maak puzzels, ik houd een dagboekje bij. Misschien zijn dat soort activiteiten voor jou fijner. :*
  zaterdag 30 mei 2020 @ 15:16:13 #142
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_193383861
Een vraagje over ouderen en eventueel autisme.

Een oudere in de omgeving (een jaar of 70, al een paar decennia weduwnaar, zo'n 10 jaar gepensioneerd, ik ken hem ook al heel lang) zie ik verstarren. Hele verhalen kunnen verteld worden over de bloemen in zijn tuin, de vissen in zijn vijver, enzovoort. Dat neemt steeds meer toe. Ondertussen moet het in zijn wereld vooral gaan zoals híj dat wil, en wordt een bepaalde manier om iets op te lossen ook aan zijn inmiddels ruim volwassen zoon opgedrongen. Heeft de zoon daar heel andere ideeën over, dan kan een nogal verongelijkste reactie volgen in de trant van 'ik zeg al niks meer, jij doet maar wat je zelf wil. Je luistert toch niet naar me. Reken niet meer op mijn hulp.' Of 'reken er maar op dat ik veel slimmer bent dan jij denkt.' Maar natuurlijk mag je best een eigen mening over iets hebben. Zegt hij.

Een zelfde soort reactie kan volgen bij discussies over politiek/stemgedrag. Er is maar één goede route.

Is dit standaard verstarring die bij ouderen past? Of moet ik hier meer achter zoeken, zoals een eventuele autistische stoornis, die zich jaren na pensionering opeens openbaart door een semi-kluizenaarsbestaan? Vroeger was er nog input van collega's. En door in een groot gezin opgevoed te zijn, zijn mogelijk op jonge leeftijd vaardigheden aangeleerd, die eventueel autisme wegmoffelden. Nu is het wereldje heel klein.

Een gesprek wordt iig weleens wat lastig. Er volgt al snel een ontkennende snauw als voorzichtig het gevoelsleven of gezondheidszaken (rochelhoestje, zonnecreme niet heel serieus nemen) aangesneden worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Eightyone op 30-05-2020 15:47:04 ]
pi_193383902
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 15:16 schreef Eightyone het volgende:
Een vraagje over ouderen en eventueel autisme.

Een oudere in de omgeving (een jaar of 70, al een paar decennia weduwnaar, zo'n 10 jaar gepensioneerd, ik ken hem ook al heel lang) zie ik verstarren. Hele verhalen kunnen verteld worden over de bloemen in zijn tuin, de vissen in zijn vijver, enzovoort. Dat neemt steeds meer toe. Ondertussen moet het in zijn wereld vooral gaan zoals híj dat wil, en wordt een bepaalde manier om iets op te lossen ook aan zijn inmiddels ruim volwassen zoon opgedrongen. Heeft de zoon daar heel andere ideeën over, dan kan een nogal verongelijkste reactie volgen in de trant van 'ik zeg al niks meer, jij doet maar wat je zelf wil. Je luistert toch niet naar me. Reken niet meer op mijn hulp.' Of 'reken er maar op dat ik veel slimmer bent dan jij denkt.'

Een zelfde soort reactie kan volgen bij discussies over politiek/stemgedrag. Er is maar één goede route.

Is dit standaard verstarring die bij ouderen past? Of moet ik hier meer achter zoeken, zoals een eventuele autistische stoornis, die zich jaren na pensionering opeens openbaart door een semi-kluizenaarsbestaan? Vroeger was er nog input van collega's. En door in een groot gezin opgevoed te zijn, zijn mogelijk op jonge leeftijd vaardigheden aangeleerd, die eventueel autisme wegmoffelden. Nu is het wereldje heel klein.

Een gesprek wordt iig weleens wat lastig.
Er zijn zat mensen die na hun pensioen verstarren, los van autisme. Ik zie dat heel vaak, sommige mensen gaan er goed mee om andere raken in een depressie.
pi_194383910
Iemand hier ook Love on te Spectrum gezien ? Dat was aardig teleurstellend. Ik vond dat er nogal een behoorlijk cliché beeld werd neergezet van de autist die helemaal opgaat in zijn eigen wereldje/obsessies en het gedateerde woordgebruik van sommige mensen in de serie. Daarnaast hadden ze bijna allemaal stereotype interesses zoals anime, treintjes en games. Geen wonder dat mensen dat rainmenbeeld blijven houden.
pi_194394203
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 13:20 schreef 01100101 het volgende:
Iemand hier ook Love on te Spectrum gezien ? Dat was aardig teleurstellend. Ik vond dat er nogal een behoorlijk cliché beeld werd neergezet van de autist die helemaal opgaat in zijn eigen wereldje/obsessies en het gedateerde woordgebruik van sommige mensen in de serie. Daarnaast hadden ze bijna allemaal stereotype interesses zoals anime, treintjes en games. Geen wonder dat mensen dat rainmenbeeld blijven houden.
Grappig dat je erover begint, ik heb gisteren zitten kijken, bijna af.
Ik ben het helemaal met je eens. Ze hebben weer de mensen uitgekozen waar het autisme vrij uitgesproken is.
Niks mis mee, maar houdt wel het beeld in stand dat mensen toch al hebben van ass na rainman.
En dan laten ze al die mensen daten met mensen met ass...
Ik snap wel dat je iets wilt laten zien en hier is het ass wel zichtbaar, vrij duidelijk.
Ik vind dat de nadruk wel erg ligt op de beperkingen zeg maar.

Misschien is het minder interessant om er een documentaire over te maken als het minder zichtbaar is.
Ik zou het interessant vinden als ze zouden kunnen laten zien hoe het er dan van binnen uitziet, een beetje als die korte film: mind my mind. Daar zouden ze wel een serie van mogen maken ;).
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 5 augustus 2020 @ 16:29:50 #146
26048 Sneakie
what goes around comes around
pi_194414179
Na een tijdje rondkijken ook maar besloten om een post de maken.

Sinds de diagnose (ASS/ADHD) van mijn zoontje is bij mijzelf ook het balletje gaan rollen. Hierdoor heb ik op 32 jarige leeftijd (nu bijna 35) de diagnose ASS gekregen. Uiteraard heb ik altijd 'gemerkt' dat ik buiten de boot viel en 'anders' was. Altijd heb ik mijzelf goed kunnen redden (zelfstandigheid, hoog opgeleid, redelijk sociaal leven) tot nu.

Ik werk nu bijna 4 jaar fulltime als software engineer en ben 5 jaar geleden vader geworden van een tweeling. Het afgelopen jaar is er ontzettend veel gebeurd. Mijn vrouw met bipolaire stoornis maakte een behoorlijke manische episode door (waardoor ze voor de derde keer in onze relatie een affaire had) , kort daarna mijn zoontje 2 weken in het ziekenhuis met een heftige longontsteking rond de kerst, 2 maanden later een verhuizing..

Dit terwijl het op het werk ook behoorlijk aanpoten is en zaken gigantisch ad-hoc en ongestructureerd gepland worden. Uiteindelijk heeft deze opeenstapeling ervoor gezorgd dat ik helemaal op ben en voor een gedeelte thuis zit.

En ik kan je vertellen dat dat zwaar weegt. Zeker omdat ik altijd sterk ben gebleven en mij altijd wel door tegenslagen heen heb kunnen slaan. Momenteel kan ik erg weinig verdragen en heb ik bij het minste geringste het gevoel dat ik op ontploffen sta (vooral hard geluid, drukke kinderen, onverwachte gebeurtenissen). Gelukkig heb ik wel sinds kort weer een therapeut maar het voelt nog niet alsof het beter gaat :(.

Ik weet niet of er mensen zijn met een soortgelijke ervaring maar graag wilde ik mijn verhaal delen en wellicht zijn er mensen die tips hebben?
.. The truth is already writen, so lies are obvious to read
pi_194418067
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 16:29 schreef Sneakie het volgende:
Na een tijdje rondkijken ook maar besloten om een post de maken.

Sinds de diagnose (ASS/ADHD) van mijn zoontje is bij mijzelf ook het balletje gaan rollen. Hierdoor heb ik op 32 jarige leeftijd (nu bijna 35) de diagnose ASS gekregen. Uiteraard heb ik altijd 'gemerkt' dat ik buiten de boot viel en 'anders' was. Altijd heb ik mijzelf goed kunnen redden (zelfstandigheid, hoog opgeleid, redelijk sociaal leven) tot nu.

Ik werk nu bijna 4 jaar fulltime als software engineer en ben 5 jaar geleden vader geworden van een tweeling. Het afgelopen jaar is er ontzettend veel gebeurd. Mijn vrouw met bipolaire stoornis maakte een behoorlijke manische episode door (waardoor ze voor de derde keer in onze relatie een affaire had) , kort daarna mijn zoontje 2 weken in het ziekenhuis met een heftige longontsteking rond de kerst, 2 maanden later een verhuizing..

Dit terwijl het op het werk ook behoorlijk aanpoten is en zaken gigantisch ad-hoc en ongestructureerd gepland worden. Uiteindelijk heeft deze opeenstapeling ervoor gezorgd dat ik helemaal op ben en voor een gedeelte thuis zit.

En ik kan je vertellen dat dat zwaar weegt. Zeker omdat ik altijd sterk ben gebleven en mij altijd wel door tegenslagen heen heb kunnen slaan. Momenteel kan ik erg weinig verdragen en heb ik bij het minste geringste het gevoel dat ik op ontploffen sta (vooral hard geluid, drukke kinderen, onverwachte gebeurtenissen). Gelukkig heb ik wel sinds kort weer een therapeut maar het voelt nog niet alsof het beter gaat :(.

Ik weet niet of er mensen zijn met een soortgelijke ervaring maar graag wilde ik mijn verhaal delen en wellicht zijn er mensen die tips hebben?
Allereerst welkom!
Een heleboel gebeurd zo het afgelopen jaar. Niet heel vreemd dat je op bent. En dan lijkt het me niet zo vreemd dat je weinig kan hebben.
Ik herken het wel, dat weinig kunnen hebben.
Echt tips heb ik niet nog, ik ben met mijn therapeut bezig om een signaleringsplan te maken en nu is het zaak om te herkennen waar ik zit en dan is vast de volgende stap om daar ook naar te handelen...

Ik merk dat ik vrij weinig reserve heb, ik ben fulltime moeder, gelukkig zijn de kinderen intussen wel wat groter (de jongste is 11), maar ik vind het een hele klus.

Misschien moet je ook niet te snel willen... je schrijft dat je sinds kort een therapeut hebt, je kan niet verwachten dat die even hupsakee alles oplost. Dat zal tijd kosten, net zoals je niet ineens op was, maar dat geleidelijk is gegaan...
Is je vrouw weer stabiel(er) inmiddels?

Misschien kan je kijken wat jou rust/energie geeft, een dutje of sporten, een boek lezen, ik noem maar wat. Heb je een idee wat prettig is voor jou en heb je tijd/ruimte om zoiets voor jezelf te doen of is dat te organiseren?

Sterkte, ik heb het ei van columbus nog niet gevonden helaas...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_194423463
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 08:32 schreef Nijna het volgende:

[..]

Grappig dat je erover begint, ik heb gisteren zitten kijken, bijna af.
Ik ben het helemaal met je eens. Ze hebben weer de mensen uitgekozen waar het autisme vrij uitgesproken is.
Niks mis mee, maar houdt wel het beeld in stand dat mensen toch al hebben van ass na rainman.
En dan laten ze al die mensen daten met mensen met ass...
Ik snap wel dat je iets wilt laten zien en hier is het ass wel zichtbaar, vrij duidelijk.
Ik vind dat de nadruk wel erg ligt op de beperkingen zeg maar.

Misschien is het minder interessant om er een documentaire over te maken als het minder zichtbaar is.
Ik zou het interessant vinden als ze zouden kunnen laten zien hoe het er dan van binnen uitziet, een beetje als die korte film: mind my mind. Daar zouden ze wel een serie van mogen maken ;).
De nadruk op beperkingen stoorde mij ook wel erg. De documentaire die Matijs van Nieuwkerk liet zien was juist weer heel leuk gedaan. De focus lag daar ook op de obsessies, maar het werd meer als een interesse gepresenteerd en liet zien hoe leuk het kind in kwestie het vond daar in op te gaan. Ook waren de interesses diverser. Als je al volwassene of kinderen laat zien met een ernstigere vorm of waar het redelijk duidelijk is dat ze autisme hebben, zie ik liever meer het menselijke erachter dan een stereotype.
  donderdag 6 augustus 2020 @ 09:50:21 #149
26048 Sneakie
what goes around comes around
pi_194424501
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 20:29 schreef Nijna het volgende:

[..]

Allereerst welkom!
Een heleboel gebeurd zo het afgelopen jaar. Niet heel vreemd dat je op bent. En dan lijkt het me niet zo vreemd dat je weinig kan hebben.
Ik herken het wel, dat weinig kunnen hebben.
Echt tips heb ik niet nog, ik ben met mijn therapeut bezig om een signaleringsplan te maken en nu is het zaak om te herkennen waar ik zit en dan is vast de volgende stap om daar ook naar te handelen...

Ik merk dat ik vrij weinig reserve heb, ik ben fulltime moeder, gelukkig zijn de kinderen intussen wel wat groter (de jongste is 11), maar ik vind het een hele klus.

Misschien moet je ook niet te snel willen... je schrijft dat je sinds kort een therapeut hebt, je kan niet verwachten dat die even hupsakee alles oplost. Dat zal tijd kosten, net zoals je niet ineens op was, maar dat geleidelijk is gegaan...
Is je vrouw weer stabiel(er) inmiddels?

Misschien kan je kijken wat jou rust/energie geeft, een dutje of sporten, een boek lezen, ik noem maar wat. Heb je een idee wat prettig is voor jou en heb je tijd/ruimte om zoiets voor jezelf te doen of is dat te organiseren?

Sterkte, ik heb het ei van columbus nog niet gevonden helaas...
Dank voor de reactie. Ik verwacht ook niet dat mijn therapeut dit even zo 1,2,3 gaat fixen, daar ben ik mij bewust van.
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat deze periode veel zwaarder weegt dan alle andere 'dipjes.

Gelukkig is mijn vrouw nu redelijk stabiel maar truth to be told zou ik geen vierde affaire meer kunnen verkroppen gezien hoe ik er nu al aan toe ben.

Ik probeer nu wel de rust te nemen waar het kan. Gelukkig krijg ik daar nu een beetje de ruimte voor door mijn gedeeltelijke ziekmelding en hoop dan ook dat ik stilaan mijn accu weer kan bijladen.
.. The truth is already writen, so lies are obvious to read
  donderdag 27 augustus 2020 @ 00:35:19 #150
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_194738862
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 16:29 schreef Sneakie het volgende:
Na een tijdje rondkijken ook maar besloten om een post de maken.

Sinds de diagnose (ASS/ADHD) van mijn zoontje is bij mijzelf ook het balletje gaan rollen. Hierdoor heb ik op 32 jarige leeftijd (nu bijna 35) de diagnose ASS gekregen. Uiteraard heb ik altijd 'gemerkt' dat ik buiten de boot viel en 'anders' was. Altijd heb ik mijzelf goed kunnen redden (zelfstandigheid, hoog opgeleid, redelijk sociaal leven) tot nu.

Ik werk nu bijna 4 jaar fulltime als software engineer en ben 5 jaar geleden vader geworden van een tweeling. Het afgelopen jaar is er ontzettend veel gebeurd. Mijn vrouw met bipolaire stoornis maakte een behoorlijke manische episode door (waardoor ze voor de derde keer in onze relatie een affaire had) , kort daarna mijn zoontje 2 weken in het ziekenhuis met een heftige longontsteking rond de kerst, 2 maanden later een verhuizing..

Dit terwijl het op het werk ook behoorlijk aanpoten is en zaken gigantisch ad-hoc en ongestructureerd gepland worden. Uiteindelijk heeft deze opeenstapeling ervoor gezorgd dat ik helemaal op ben en voor een gedeelte thuis zit.

En ik kan je vertellen dat dat zwaar weegt. Zeker omdat ik altijd sterk ben gebleven en mij altijd wel door tegenslagen heen heb kunnen slaan. Momenteel kan ik erg weinig verdragen en heb ik bij het minste geringste het gevoel dat ik op ontploffen sta (vooral hard geluid, drukke kinderen, onverwachte gebeurtenissen). Gelukkig heb ik wel sinds kort weer een therapeut maar het voelt nog niet alsof het beter gaat :(.

Ik weet niet of er mensen zijn met een soortgelijke ervaring maar graag wilde ik mijn verhaal delen en wellicht zijn er mensen die tips hebben?
De combinatie bipolair met autisme lijkt me niet echt ideaal. Sowieso is een aandoening geen excuus voor slecht gedrag. Ik zou bij jezelf te raden gaan wat jij bereid bent te accepteren voor jezelf.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')