Heb ik sowieso niet midden in de winter. Maar ik ben ook nog graag alert en wakker na werk, en dat ben ik niet omdat ik geen greintje daglicht meer meekrijg.quote:
Nuff said.quote:Op woensdag 3 april 2019 21:12 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Heb ik sowieso niet midden in de winter. Maar ik ben ook nog graag alert en wakker na werk, en dat ben ik niet omdat ik geen greintje daglicht meer meekrijg.
Gaan we weer hoor.quote:Op woensdag 3 april 2019 20:48 schreef Fir3fly het volgende:
Omdat de lijn in Greenwich ligt. Die lijn ligt daar willekeurig. Hoe vaak moet ik dat nog herhalen? Dat is simpelweg geen geldig argument.
quote:
quote:Ik heb in de ochtend licht nodig zodat ik alert en wakker kan zijn.
Ja joh laten we ‘m gemakshalve verplaatsen naar Colombia - wat een flauwekul zeg, je maakt jezelf compleet belachelijk als je GMT aan de kaak gaat stellen in deze discussie.quote:Op woensdag 3 april 2019 20:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Omdat de lijn in Greenwich ligt. Die lijn ligt daar willekeurig. Hoe vaak moet ik dat nog herhalen? Dat is simpelweg geen geldig argument.
Maar je kunt niet uitleggen waarom? We hebben het over tijdzones, dan lijkt het me juist zeer relevant om aan de kaak te stellen hoe belachelijk willekeurig ze eigenlijk zijn. Gewoon zeggen 'we behoren tot deze zone' is geen argument.quote:Op woensdag 3 april 2019 21:41 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
je maakt jezelf compleet belachelijk als je GMT aan de kaak gaat stellen in deze discussie.
https://www.swov.nl/sites(...)apport/r-2013-08.pdfquote:Dit verkennend onderzoek heeft uitgewezen dat het empirisch risico in de wintermaanden aan het einde van de avondspits, na ingang van de wintertijd hoger ligt dan in de rest van het jaar. Dit is vooral opvallend bij voetgangers. Het empirisch risico blijkt hoger in de periode in de burgerlijke schemering en in het donker. Interessant is dat het in dit rapport gevonden beeld vergelijkbaar is met de resultaten gevonden in België. Door het ingaan van de wintertijd wordt het eerder donker, waardoor de avondspits bij schemer of donker plaatsvindt in plaats van bij daglicht; dit kan doorwerken in het aantal slachtoffers.
[..]
De resultaten van dit onderzoek bieden geen steun aan de veronderstelling dat er een effect is van het ingaan van de wintertijd op de verkeersveiligheid.Wel worden dank zij de zomertijd slachtoffers bespaard.
Nee, de enige die pro zomertijd is moeten we echt heel serieus nemen...quote:Op woensdag 3 april 2019 16:51 schreef Fir3fly het volgende:
Wtf, bij vier van die lui staat 'activist Gezondtijd!'
Oftewel een lobbyclubje krijgt even belachelijke representatie. Wat een gotspe.
quote:Dhr. drs. R. Geertzen, historicus, manager recreatieve sport en lobbyist Watersportverbond
Dat zat ik mij ook te bedenken GMT als standaard is leuk wanneer we de werktijden ook gaan verschuiven alleen bakkers en boeren hebben daar iets aan voor de rest van de populatie welke grotendeels werken tussen 9 en 17 is het alleen maar een last.quote:Op donderdag 4 april 2019 11:56 schreef Zorro het volgende:
Gelul ook dat het zo belangrijk is dat om 12:00 de zon op het hoogste punt staat.
Vroeger in de boerentijd was dat interessant ja. Toen stond men om 4:00 op om de koeien te melken en ging men optijd onder de wol, om 20:00 of zo. Dan is het midden van de dag 12:00
Tegenwoordig leeft men veel meer van 7:00 tot 23:00 of daaromtrent. Dan is het midden van de dag ineens om 15:00.
Maar 12:00 moet en zal de tijd zijn waarop de zon op zijn hoogste punt staat hoor!
Lastige keuze hoor... de helft van het jaar 0,0 daglicht na werk of de mensen van 12:00 middag tevreden houden. Om nog maar te zwijgen over het feit dat het maar 2 maanden per jaar niet donker is na het avondeten met GMT.quote:Op donderdag 4 april 2019 14:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat zat ik mij ook te bedenken GMT als standaard is leuk wanneer we de werktijden ook gaan verschuiven alleen bakkers en boeren hebben daar iets aan voor de rest van de populatie welke grotendeels werken tussen 9 en 17 is het alleen maar een last.
Volgens mij spreekt niemand in dit topic over dat om 12u de zon op z'n hoogste punt moet staan?quote:Op donderdag 4 april 2019 11:56 schreef Zorro het volgende:
Gelul ook dat het zo belangrijk is dat om 12:00 de zon op het hoogste punt staat.
Vroeger in de boerentijd was dat interessant ja. Toen stond men om 4:00 op om de koeien te melken en ging men optijd onder de wol, om 20:00 of zo. Dan is het midden van de dag 12:00
Tegenwoordig leeft men veel meer van 7:00 tot 23:00 of daaromtrent. Dan is het midden van de dag ineens om 15:00.
Maar 12:00 moet en zal de tijd zijn waarop de zon op zijn hoogste punt staat hoor!
Genoeg mensen in de bouw en postbezorging die ook tot deze groep behoren. Het gros van de mensen moet gewoon tussen 6 en 7 hun bed uit om te werken tussen 8u en 18u.quote:Op donderdag 4 april 2019 14:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat zat ik mij ook te bedenken GMT als standaard is leuk wanneer we de werktijden ook gaan verschuiven alleen bakkers en boeren hebben daar iets aan voor de rest van de populatie welke grotendeels werken tussen 9 en 17 is het alleen maar een last.
Iedereen die geografie aanhaalt. En dat zijn er wel een aantal.quote:Op donderdag 4 april 2019 15:05 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Volgens mij spreekt niemand in dit topic over dat om 12u de zon op z'n hoogste punt moet staan?
De overgrote meerderheid werkt kantooruren. Alleen supermarkten gaan voor 9u open.quote:Op donderdag 4 april 2019 15:06 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Genoeg mensen in de bouw en postbezorging die ook tot deze groep behoren. Het gros van de mensen moet gewoon tussen 6 en 7 hun bed uit om te werken tussen 8u en 18u.
We hebben het over geografie en de ligging van Nederland in de West Europese tijdzone. Dat heeft toch niets te maken met 'om 12u de zon op z'n hoogst'?quote:Op donderdag 4 april 2019 15:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Iedereen die geografie aanhaalt. En dat zijn er wel een aantal.
Ik weet dat jij pas om 08.30u opstaat, maar de meeste kantoren werken ook gewoon tussen 8 en 17 hoor.quote:Op donderdag 4 april 2019 15:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De overgrote meerderheid werkt kantooruren. Alleen supermarkten gaan voor 9u open.
De bouw en postbezorging beginnen niet om 4 uur kan ik je zeggen. En als de meesten pas om 8 uur werken is het dus onzinnig om de zon om 4 uur op te laten komen. Als 5% van de populatie voor 6 uur moet werken zal het veel zijn.quote:Op donderdag 4 april 2019 15:06 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Genoeg mensen in de bouw en postbezorging die ook tot deze groep behoren. Het gros van de mensen moet gewoon tussen 6 en 7 hun bed uit om te werken tussen 8u en 18u.
Dat is constant het zogenaamde argument dat gebruikt wordt voor GMT. En dat is ook waar GMT op gebaseerd is.quote:Op donderdag 4 april 2019 15:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
We hebben het over geografie en de ligging van Nederland in de West Europese tijdzone. Dat heeft toch niets te maken met 'om 12u de zon op z'n hoogst'?
De bouw begint wel om 6u kan ik je zeggen en het gaat in deze om de zomer én de winter: er is wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat licht in de ochtend vele malen belangrijker is voor de gezondheid dan in de avond. Het kan ik jouw ogen onzinnig zijn dat de zon dan al vroeg op komt, maar dat doet de zon toch al in de zomer (zo rond 5-6u). Het tegenargument dat je dat dan 's avonds inlevert, vind ik begrijpelijk, maar lichtelijk overdreven - alsof je bij schemer vanaf 21u niet meer kunt sporten of BBQen. In de winter dus op kunnen staan als het licht is (ipv dat de zon opkomt om 09.45u op z'n piek), is van essentieel belang.quote:Op donderdag 4 april 2019 15:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
De bouw en postbezorging beginnen niet om 4 uur kan ik je zeggen. En als de meesten pas om 8 uur werken is het dus onzinnig om de zon om 4 uur op te laten komen. Als 5% van de populatie voor 6 uur moet werken zal het veel zijn.
Ik moet er tevens niet aan denken dat het pas om 9:30 uur licht wordt. Dan maar wintertijd.quote:Op donderdag 4 april 2019 11:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik zie eerlijk gezegd ook weinig voordelen om in de zomer al om 4 uur s'ochtend veel licht te hebben. Het lijkt mij dat het meer van pas komt later op de dag.
Kantooruren betekent per definitie 9-17.quote:Op donderdag 4 april 2019 15:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
We hebben het over geografie en de ligging van Nederland in de West Europese tijdzone. Dat heeft toch niets te maken met 'om 12u de zon op z'n hoogst'?
[..]
Ik weet dat jij pas om 08.30u opstaat, maar de meeste kantoren werken ook gewoon tussen 8 en 17 hoor.
Bullshit.quote:Op donderdag 4 april 2019 15:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kantooruren betekent per definitie 9-17.
Eens met het tweede, maar winter heeft een hele lange schemeringquote:Op donderdag 4 april 2019 15:27 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik moet er tevens niet aan denken dat het pas om 9:30 uur licht wordt. Dan maar wintertijd.
Gewoon laten zoals het nu is. Ik ben om.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |