Tuurlijk. Maar of het een goed plan is, hangt af van meerdere factoren.quote:Op zondag 24 februari 2019 17:30 schreef dewaal het volgende:
Ik sta inmiddels al 14 jaar ingeschreven voor een eengezinswoning. Ik heb op dit moment een koopwoning met meer dan een ton overwaarde. Nu wil ik graag deze overwaarde verzilveren door te gaan verhuizen naar een sociale huurwoning is dat mogelijk?
Ben inmiddels op leeftijd. De kinderen zijn al de deur uit.quote:Op zondag 24 februari 2019 17:31 schreef Rose_Red het volgende:
Ik denk dat dat wel zal gaan maar waarom wil je dit?
hoe bedoel jequote:Op zondag 24 februari 2019 17:32 schreef Seven. het volgende:
[..]
Tuurlijk. Maar of het een goed plan is, hangt af van meerdere factoren.
Omdat je dan ineens vermogensbelasting gaat betalen, tenzij je het investeert? Maar kan ook zijn dat je dan over je investeringen dan weer moet dokken. Laat je voorlichten door een accountant.quote:
Oh zo.quote:Op zondag 24 februari 2019 17:36 schreef dewaal het volgende:
[..]
Ben inmiddels op leeftijd. De kinderen zijn al de deur uit.
En wil van het vermogen de laatste jaren nog kunnen genieten. Voor bij mij het licht uitgaat.quote:Op zondag 24 februari 2019 17:40 schreef Rose_Red het volgende:
Oh zo.
Gewoon doen zou ik zeggen. Ga je voor een een huis of een flat?
Gelijk heb je! Zullen je kinderen je mogelijk niet in dank afnemenquote:Op zondag 24 februari 2019 17:41 schreef dewaal het volgende:
[..]
En wil van het vermogen de laatste jaren nog kunnen genieten. Voor bij mij het licht uitgaat.
Goed idee toch!quote:Op zondag 24 februari 2019 17:41 schreef dewaal het volgende:
[..]
En wil van het vermogen de laatste jaren nog kunnen genieten. Voor bij mij het licht uitgaat.
Die schenk ik jaarlijks wat. Zodat ze er geen belasting over hoeven te betalen.quote:Op zondag 24 februari 2019 17:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Gelijk heb je! Zullen je kinderen je mogelijk niet in dank afnemen
Dat is jaarlijks inkomen.quote:Op zondag 24 februari 2019 17:41 schreef Zith het volgende:
[..]
De inkomensgrens voor huurtoeslag (2019):
¤ 22.700 voor alleenstaanden
¤ 30.825 voor meerpersoonshuishoudens onder de AOW-leeftijd
¤ 22.675 voor eenpersoonshuishoudens ouder dan de AOW-leeftijd.
¤ 30.800 voor meerpersoonshuishoudens ouder dan de AOW-leeftijd
Ja verkeerde infoquote:Op zondag 24 februari 2019 17:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat is jaarlijks inkomen.
TS heeft sowieso geen recht op huurtoeslag omdat hij straks een ton op zijn bankrekening heeft staan en dus veel teveel vermogen heeft.
Blijf je schenken als je je huis verkocht hebt?quote:Op zondag 24 februari 2019 17:43 schreef dewaal het volgende:
[..]
Die schenk ik jaarlijks wat. Zodat ze er geen belasting over hoeven te betalen.
Ja omdat dit belastingvrij kan tot een bepaalde bedrag.quote:Op zondag 24 februari 2019 17:48 schreef Seven. het volgende:
[..]
Blijf je schenken als je je huis verkocht hebt?
Als je 4 kinderen hebt, dan ben je wel snel door je geld heen. Misschien hou je het nog 20 jaar vol?quote:Op zondag 24 februari 2019 17:50 schreef dewaal het volgende:
[..]
Ja omdat dit belastingvrij kan tot een bepaalde bedrag.
Dat is TS niet te verwijten, we hebben in Nederland een idioot systeem met sociale huurwoningen. Als de woningnood opgelost zou worden, dan was sociale woningbouw niet aan de orde.quote:Op zondag 24 februari 2019 17:53 schreef Linkse_krijger het volgende:
Ondanks dat ik ts wel kan begrijpen vind ik dit soort constructies toch wel jammer. Sociale huurwoningen zouden wat mij betreft uitsluitend bestemd moeten zijn voor mensen die zich anders geen woning kunnen veroorloven.
Maar goed, als je inkomen laag genoeg is zou ik niet weten waarom het niet zou kunnen.
Als je trouwens toch genoeg overwaarde hebt zou ik eerder een cheap ass appartement kopen ipv in een sociale huurwoning te gaan wonen.
Je hoeft niet maximaal te schenken. Als ts dat namelijk nu ook al doet ga ik er van uit dat z'n huidige vermogen al aanzienlijk is.quote:Op zondag 24 februari 2019 17:54 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als je 4 kinderen hebt, dan ben je wel snel door je geld heen. Misschien hou je het nog 20 jaar vol?
Ik verwijt ts ook niks. Hij wil slechts gebruik maken van zijn rechten.quote:Op zondag 24 februari 2019 17:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat is TS niet te verwijten, we hebben in Nederland een idioot systeem met sociale huurwoningen. Als de woningnood opgelost zou worden, dan was sociale woningbouw niet aan de orde.
Waarom een eengezinswoning? Ik neem aan dat je er alleen of hooguit met zijn tweeën gaat wonen?quote:Op zondag 24 februari 2019 17:30 schreef dewaal het volgende:
Ik sta inmiddels al 14 jaar ingeschreven voor een eengezinswoning. Ik heb op dit moment een koopwoning met meer dan een ton overwaarde. Nu wil ik graag deze overwaarde verzilveren door te gaan verhuizen naar een sociale huurwoning is dat mogelijk?
Sociale woningbouw is in alle gevallen nodig, en dat zie je eigenlijk alleen al omdat al decennia lang in alle gemeenten lange wachtlijsten zijn.quote:Op zondag 24 februari 2019 17:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat is TS niet te verwijten, we hebben in Nederland een idioot systeem met sociale huurwoningen. Als de woningnood opgelost zou worden, dan was sociale woningbouw niet aan de orde.
ik heb nu een grote eengezinswoning. En wil kleiner gaan wonen Dus ik verkoop mijn grote eengezinswoning en wil dan gaan huren bij de woningbouw een kleinere eengezinswoning. Ik laat dus een grote koop woning achter.quote:Op zondag 24 februari 2019 18:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom een eengezinswoning? Ik neem aan dat je er alleen of hooguit met zijn tweeën gaat wonen?
je zou bijv niet in een appartement willen gaan wonen?quote:Op zondag 24 februari 2019 18:05 schreef dewaal het volgende:
[..]
ik heb nu een grote eengezinswoning. En wil kleiner gaan wonen Dus ik verkoop mijn grote eengezinswoning en wil dan gaan huren bij de woningbouw een kleinere eengezinswoning. Ik laat dus een grote koop woning achter.
welke stad wil je wonen.quote:Op zondag 24 februari 2019 18:05 schreef dewaal het volgende:
[..]
ik heb nu een grote eengezinswoning. En wil kleiner gaan wonen Dus ik verkoop mijn grote eengezinswoning en wil dan gaan huren bij de woningbouw een kleinere eengezinswoning. Ik laat dus een grote koop woning achter.
In België en Engeland is het concept sociale huurwoningen nagenoeg onbekend. Er zijn genoeg woningen.quote:Op zondag 24 februari 2019 18:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Sociale woningbouw is in alle gevallen nodig, en dat zie je eigenlijk alleen al omdat al decennia lang in alle gemeenten lange wachtlijsten zijn.
We kunnen het ook zonder sociale huurwoningen doen. Maakt het leven voor lage inkomens alleen nog veel lastiger
Vlaanderen heeft er alleen al 164000.quote:Op zondag 24 februari 2019 18:35 schreef Seven. het volgende:
[..]
In België en Engeland is het concept sociale huurwoningen nagenoeg onbekend. Er zijn genoeg woningen.
Ja, eventueel een nieuwbouw maar dan wel sociale wonigbouwquote:Op zondag 24 februari 2019 18:14 schreef Nizno het volgende:
[..]
je zou bijv niet in een appartement willen gaan wonen?
I stand corrected.quote:Op zondag 24 februari 2019 18:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vlaanderen heeft er alleen al 164000.
Edit:
Een betere bron met betere cijfers:
http://www.armoedebestrijding.be/cijfers_sociale_huisvesting.htm
Waarom trouwens niet gewoon iets leuks maar kleiner kopen?quote:Op zondag 24 februari 2019 18:43 schreef dewaal het volgende:
[..]
Ja, eventueel een nieuwbouw maar dan wel sociale wonigbouw
waar lees jij dat zijn huis hyptheek vrij is?quote:Op zondag 24 februari 2019 18:45 schreef LXIV het volgende:
Ik zou het alleen doen als ik die ton echt nodig had. Stel je leeft nog 30 jaar, dan ben je tegen die tijd bijna al je geld kwijt voor de huuur, terwijl je ook zonder lasten had kunnen wonen. Bovendien kun je met een ton op dit moment geen rendement maken ivm extreem lage rente en zeer hoge vrh, of je moet willen gaan dpeculeen.
Word het in Nederland ook steeds meer juist door die wachtlijsten. Overigens is de sociale huur in België bij mijn weten zo ingericht dat je een kind moet hebben.quote:Op zondag 24 februari 2019 18:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
I stand corrected.
De vrije sector is daar volgens mij wel veel groter. Laat ik het zo zeggen. In Nederland is de manier om te huren, je inschrijven bij woningbouw en vervolgens lang op de wachtlijst. Ik heb in Engeland en België gewoond en daar is de eerste ingeving gewoon zoeken in de vrije sector. Vandaar mijn aanname dat het vrijwel niet bestaand moest zijn. Huren in de vrije sector staat daar qua prijzen redelijk gelijk aan woningbouw Nederland.
Maar we dwalen af
Tegen die tijd heb ik ook dan recht op huursubsidie.quote:Op zondag 24 februari 2019 18:45 schreef LXIV het volgende:
Ik zou het alleen doen als ik die ton echt nodig had. Stel je leeft nog 30 jaar, dan ben je tegen die tijd bijna al je geld kwijt voor de huuur, terwijl je ook zonder lasten had kunnen wonen. Bovendien kun je met een ton op dit moment geen rendement maken ivm extreem lage rente en zeer hoge vrh, of je moet willen gaan dpeculeen.
het huis is niet geheel hypotheek vrij. Maar aangezien de marktwaarde tegenwoordig zeer hoog is heb ik hierdoor een flinke overwaarde. Die wil ik nu graag verzilveren door een woning te huren bij de sociale woningbouw.quote:Op zondag 24 februari 2019 18:48 schreef dop het volgende:
waar lees jij dat zijn huis hyptheek vrij is?
een ton overwaarde betekent dat er waarschijnlijk nog een behoorlijke hypotheek op rust
Dat is dus mogelijk.quote:Op zondag 24 februari 2019 19:30 schreef dewaal het volgende:
[..]
het huis is niet geheel hypotheek vrij. Maar aangezien de marktwaarde tegenwoordig zeer hoog is heb ik hierdoor een flinke overwaarde. Die wil ik nu graag verzilveren door een woning te huren bij de sociale woningbouw.
TS is niet op zoek naar het verlagen van de maandlastenquote:Op zondag 24 februari 2019 19:45 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Kun je niet beter een kleinere goedkopere woning kopen en met je overwaarde je hypotheek verkleinen. Dan druk je je maandlasten toch ook?
Ik woon in Belgie in een provinciestadje, hier heb je het OCMW welke "sociale huur woningen" heeft, maar dat is maar een fractie van wat er in NL staat. En een schreeuwend tekort en geen budget om deze te onderhouden en nieuw te bouwen.quote:Op zondag 24 februari 2019 18:35 schreef Seven. het volgende:
[..]
In België en Engeland is het concept sociale huurwoningen nagenoeg onbekend. Er zijn genoeg woningen.
Helaas betaal ik geen woningbouwprijs voor vrije sector huur hoor. De huurprijzen liggen misschien iets lager dan in NL, maar dat is het met de huizenprijzen hier ook (al zijn die na de crisis behoorlijk gestegen, maar niet zo ontploft als in NL grote steden).quote:Op zondag 24 februari 2019 18:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
I stand corrected.
De vrije sector is daar volgens mij wel veel groter. Laat ik het zo zeggen. In Nederland is de manier om te huren, je inschrijven bij woningbouw en vervolgens lang op de wachtlijst. Ik heb in Engeland en België gewoond en daar is de eerste ingeving gewoon zoeken in de vrije sector. Vandaar mijn aanname dat het vrijwel niet bestaand moest zijn. Huren in de vrije sector staat daar qua prijzen redelijk gelijk aan woningbouw Nederland.
Maar we dwalen af
Mijn doel is dat ik de overwaarde kan cashen.quote:Op zondag 24 februari 2019 19:49 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
TS is niet op zoek naar het verlagen van de maandlasten
was dit sociale huur?quote:Op zondag 24 februari 2019 19:58 schreef Bleie het volgende:
Ik zou toch een appartement overwegen. Mijn ouders hebben zo’n 8 jaar geleden, toen ze eind 60 waren, hun eengezinswoning verruild voor een appartement. Alles gelijkvloers, lift naar hun verdieping. Hoe verstandig dat was bleek vorig jaar, toen mijn moeder haar heup brak. Ze kon met de rollator prima uit de voeten. Dat was in eengezinswoning veel lastiger geweest. Hier kunnen ze in principe tot hun dood blijven wonen.
Waarom ben je zo gefixeerd op sociale huur?quote:
Dat is wel het laatste waar ik me druk over zou maken als ik kinderen had. Ik heb mijn ouders ook verteld dat ze wat mij betreft alles op mogen maken, zolang ze er maar plezier van hebben.quote:Op zondag 24 februari 2019 17:42 schreef Seven. het volgende:
Zullen je kinderen je mogelijk niet in dank afnemen
Simpel idee: je huidige woning verkopen en kleiner & goedkoper kopen zodanig dat je huidige hypotheek plm. voldoende voor de aankoop is. Cash je ook je overwaarde en woon je niet tussen "sociale" types zoals hier boven geschetst; ben je dubbel sociaal bezig: voor jezelf en andere "socialen".quote:Op zondag 24 februari 2019 20:10 schreef dewaal het volgende:
Mijn doel is dat ik de overwaarde kan cashen.
Volgens mij was al geconstateerd dat hij straks te veel vermogen heeft om voor huurtoeslag in aanmerking te komen.quote:Op zondag 24 februari 2019 21:59 schreef Eendjes het volgende:
Wat ik schrikbarender vind is dat iemand die een koophuis heeft en blijkbaar genoeg geld (ton overwaarde) wil gaan teren van zuurverdiend belastinggeld in een sociale huurwoning met huurtoeslag.
Waarom koop je niet gewoon een kleiner goedkoper huis.. kun je je overwaarde besteden en ben je iets socialer bezig
Maar hij krijgt geen huurtoeslagquote:Op zondag 24 februari 2019 21:59 schreef Eendjes het volgende:
Wat ik schrikbarender vind is dat iemand die een koophuis heeft en blijkbaar genoeg geld (ton overwaarde) wil gaan teren van zuurverdiend belastinggeld in een sociale huurwoning met huurtoeslag.
Waarom koop je niet gewoon een kleiner goedkoper huis.. kun je je overwaarde besteden en ben je iets socialer bezig
Nee, maar hij wil wel naar een gesubsidieerde woning. In mijn gemeente kan het niet, met veel eigen vermogen naar een sociale huurwoning. En terecht, die huizen zijn voor mensen die geen andere mogelijkheden hebben qua wonen.quote:Op zondag 24 februari 2019 22:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar hij krijgt geen huurtoeslag
Woningcorporaties worden nog maar heel weinig gesubsidieerd de laatste decennia. Dat is nu juist de hoofdoorzaak van het gebrek aan nieuwe sociale huurwoningen. De grondprijzen maken het bijna onmogelijk om rendabel sociale huurwoningen te bouwen.quote:Op zondag 24 februari 2019 23:07 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Nee, maar hij wil wel naar een gesubsidieerde woning. In mijn gemeente kan het niet, met veel eigen vermogen naar een sociale huurwoning. En terecht, die huizen zijn voor mensen die geen andere mogelijkheden hebben qua wonen.
Wow. Hier klopt geen moer van. Cijfers van Vlaanderen zijn al gepost. In het VK noemen die dingen Council flats. Elk nieubouwproject moet een aantal Council flats of betalbare woningen bevatten. Je vindt van die Council flats ook in de duurste wijken van Londen.quote:Op zondag 24 februari 2019 18:35 schreef Seven. het volgende:
[..]
Je zou eigenlijk de huurquote moeten vergelijken hoeveel maanden huur staat gelijk aan de prijs van datzelfde huis. In Belgie zijn de huizenprijzen gemiddeld gezien lager, ze hebt er ook meer ruimte en zij huurprijzen dus ook, gemiddled, lager dan in Nederland.quote:Op zondag 24 februari 2019 18:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
Huren in de vrije sector staat daar qua prijzen redelijk gelijk aan woningbouw Nederland.
Maar we dwalen af
quote:Op zondag 24 februari 2019 17:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Gelijk heb je! Zullen je kinderen je mogelijk niet in dank afnemen
Dit. Ondertussen heeft de jeugd de grootste moeite om het ouderlijk huis uit te komen.quote:Op zondag 24 februari 2019 21:59 schreef Eendjes het volgende:
Een sociale huurwoning huren wil niet zeggen dat je ook huurtoeslag krijgt.quote:Op zondag 24 februari 2019 21:59 schreef Eendjes het volgende:
TS is nu sociaal bezig naar zijn of haar kinderen. Dat er een woning tekort is in de sociale sector komt door de (recente) regering en m.i. hoeft TS daar absoluut geen rekening mee te houden.quote:Op zondag 24 februari 2019 21:59 schreef Eendjes het volgende:
Maar met een sociale huurwoning heb ik ook geen kosten meer voor onderhoud. Als iets stuk is kan ik naar de corperatie bellen met een eigen woning kan dat niet.quote:Op zondag 24 februari 2019 22:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Simpel idee: je huidige woning verkopen en kleiner & goedkoper kopen zodanig dat je huidige hypotheek plm. voldoende voor de aankoop is. Cash je ook je overwaarde en woon je niet tussen "sociale" types zoals hier boven geschetst; ben je dubbel sociaal bezig: voor jezelf en andere "socialen".
Huur toeslag krijg ik niet met mijn AOW en vermogen. Wel zorgtoeslag.quote:Op zondag 24 februari 2019 22:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij was al geconstateerd dat hij straks te veel vermogen heeft om voor huurtoeslag in aanmerking te komen.
in welke gemeente is dat. En waar kan ik dat terug vinden?quote:Op zondag 24 februari 2019 23:07 schreef Fietsertje70 het volgende:
Nee, maar hij wil wel naar een gesubsidieerde woning. In mijn gemeente kan het niet, met veel eigen vermogen naar een sociale huurwoning. En terecht, die huizen zijn voor mensen die geen andere mogelijkheden hebben qua wonen.
Dat is een kenmerk van huur. Niet perse van sociale huurquote:Op maandag 25 februari 2019 07:16 schreef dewaal het volgende:
[..]
Maar met een sociale huurwoning heb ik ook geen kosten meer voor onderhoud. Als iets stuk is kan ik naar de corperatie bellen met een eigen woning kan dat niet.
Sowieso heb je met een huurwoning geen kosten voor onderhoud. Ik kan me voorstellen dat je graag de voordelen wil van bijv. een woningbouwvereniging die vlot een onderhoudspersoon kan sturen bij problemen. Dan nog kun je ook kijken naar vrije-sectorwoningen, die hebben woningbouwverenigingen namelijk ook in de verhuur.quote:Op maandag 25 februari 2019 07:16 schreef dewaal het volgende:
[..]
Maar met een sociale huurwoning heb ik ook geen kosten meer voor onderhoud. Als iets stuk is kan ik naar de corperatie bellen met een eigen woning kan dat niet.
https://www.huurwoningen.nl/info/sociale-huurwoningen/quote:Op maandag 25 februari 2019 06:51 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
TS is nu sociaal bezig naar zijn of haar kinderen. Dat er een woning tekort is in de sociale sector komt door de (recente) regering en m.i. hoeft TS daar absoluut geen rekening mee te houden.
TS heeft nu zelfs een eigen woning. En een flink eigen vermogen.quote:Sociale huurwoningen zijn goedkope huurwoningen voor mensen die niet over genoeg financiële middelen beschikken om een woning te huren in de vrije sector.
Door de recente regering?quote:Op maandag 25 februari 2019 06:51 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
TS is nu sociaal bezig naar zijn of haar kinderen. Dat er een woning tekort is in de sociale sector komt door de (recente) regering en m.i. hoeft TS daar absoluut geen rekening mee te houden.
quote:Op maandag 25 februari 2019 07:16 schreef dewaal het volgende:
Maar met een sociale huurwoning heb ik ook geen kosten meer voor onderhoud.
Ah, en wie betaalt dan het (groot) onderhoud, zoals schilderwerk, CV vervangen en kozijnen vernieuwen? Komt gewoon via de huur binnen en er worden nog wel meer dingen van betaald. Dus je betaalt dubbel en dwars de onderhoudskosten via de huur.quote:Op maandag 25 februari 2019 08:14 schreef Lienekien het volgende:
Sowieso heb je met een huurwoning geen kosten voor onderhoud.
Uiteraard, maar geen onverwachte hoge uitgaven, ik denk dat hij daar op doelt.quote:Op maandag 25 februari 2019 08:56 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Ah, en wie betaalt dan het (groot) onderhoud, zoals schilderwerk, CV vervangen en kozijnen vernieuwen? Komt gewoon via de huur binnen en er worden nog wel meer dingen van betaald. Dus je betaalt dubbel en dwars de onderhoudskosten via de huur.
Voordeel van eigen huis is dat je die dingen zelf kunt uitvoeren.
Volgens mij vooral dat in principe alles in 1 telefoontje voor je geregeld wordt en ziet hij het als voordeel dat je dan zelf niet iets hoeft uit te voeren of eerst moet zien uit te vogelen waar je het minst opgelicht wordt.quote:Op maandag 25 februari 2019 08:59 schreef baskick het volgende:
[..]
Uiteraard, maar geen onverwachte hoge uitgaven, ik denk dat hij daar op doelt.
De combinatie, wellicht:quote:Op maandag 25 februari 2019 09:06 schreef Chia het volgende:
[..]
Volgens mij vooral dat in principe alles in 1 telefoontje voor je geregeld wordt en ziet hij het als voordeel dat je dan zelf niet iets hoeft uit te voeren of eerst moet zien uit te vogelen waar je het minst opgelicht wordt.
quote:Op maandag 25 februari 2019 07:16 schreef dewaal het volgende:
[..]
Maar je komt als huurder niet voor onverwachte kosten te staan. En zelf onderhoud uitvoeren wordt met het klimmen der jaren ook wel een dingetje.quote:Op maandag 25 februari 2019 08:56 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Ah, en wie betaalt dan het (groot) onderhoud, zoals schilderwerk, CV vervangen en kozijnen vernieuwen? Komt gewoon via de huur binnen en er worden nog wel meer dingen van betaald. Dus je betaalt dubbel en dwars de onderhoudskosten via de huur.
Voordeel van eigen huis is dat je die dingen zelf kunt uitvoeren.
Voor mij is dat wel lastig; ik heb nl. het inlevingsvermogen van een aardappel. Overigens zijn wij >>55 en wij kijken ook naar woningen met minder onderhoud, betere isolatie en kleinere tuin. Maar no way dat wij in de sociale sector gaan zitten, of uberhaupt maar overwegen daar te gaan kijken. Te veel "klantjes" van mijn partner.quote:Op maandag 25 februari 2019 10:07 schreef Lienekien het volgende:
Ik snap best dat er voordelen zijn om eigenaar te zijn, maar het is toch niet zo ingewikkeld om je even te verplaatsen in iemand op leeftijd die liever wil gaan huren.
Ondanks de enorme wachtlijsten moe(s)ten woningcorporaties afgelopen jaren x aantal woningen verkopenquote:Op maandag 25 februari 2019 08:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Door de recente regering?
Want in 1980 was er geen woningtekort ofzo?
"Geen woning, geen kroning!" was het toen.
In de jaren 60/70 woonden pasgehuwden zelfs met baby bij de ouders van een van beiden in.
Hoezo, door de recente regering?
Verplicht of was het vrijwillig?quote:Op maandag 25 februari 2019 12:20 schreef opgebaarde het volgende:
Ondanks de enorme wachtlijsten moe(s)ten woningcorporaties afgelopen jaren x aantal woningen verkopen
Inderdaad. Zo lang je maandelijkse huur kan opbrengen zit je goed en hoef je je nergens om te bekommeren.quote:Op maandag 25 februari 2019 10:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar je komt als huurder niet voor onverwachte kosten te staan. En zelf onderhoud uitvoeren wordt met het klimmen der jaren ook wel een dingetje.
Ik snap best dat er voordelen zijn om eigenaar te zijn, maar het is toch niet zo ingewikkeld om je even te verplaatsen in iemand op leeftijd die liever wil gaan huren.
Huren is niet alleen maar sociale huur. Met particuliere huur zit je echt niet eerder tussen de aso's dan met een koopwoning. Dat is dan net zo goed afhankelijk van de wijk, prijsklasse enz.quote:Op maandag 25 februari 2019 11:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Voor mij is dat wel lastig; ik heb nl. het inlevingsvermogen van een aardappel. Overigens zijn wij >>55 en wij kijken ook naar woningen met minder onderhoud, betere isolatie en kleinere tuin. Maar no way dat wij in de sociale sector gaan zitten, of uberhaupt maar overwegen daar te gaan kijken. Te veel "klantjes" van mijn partner.
Wat eigenlijk ook een beetje idioot is want dan kan een jong stel bijvoorbeeld niet zoeken naar een huis 'op de groei' voordat er kinderen komen, maar dan moeten er eerst kinderen zijn voordat ze voor die woningen in kunnen schrijven.quote:Op zondag 24 februari 2019 20:06 schreef Ivo1985 het volgende:
Een volwaardige gezinswoning zal in de meeste regio's uitgesloten zijn voor een alleenstaande. Ongeacht inschrijfduur en inkomen.
Als ik de post van TS goed lees, is het hem niet zozeer te doen om een sociale huurwoning (hij weet dat hij geen huurtoeslag gaat krijgen) maar wil hij wel een huurwoning via een woningbouwvereniging. Dat hoeft dus niet in een beroerde woonwijk te zijn.quote:Op maandag 25 februari 2019 11:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Voor mij is dat wel lastig; ik heb nl. het inlevingsvermogen van een aardappel. Overigens zijn wij >>55 en wij kijken ook naar woningen met minder onderhoud, betere isolatie en kleinere tuin. Maar no way dat wij in de sociale sector gaan zitten, of uberhaupt maar overwegen daar te gaan kijken. Te veel "klantjes" van mijn partner.
Heel goed, die ouwe meuk op A-locaties verkopen en bijbouwen in nieuwbouwprojecten, gezien ze de afgelopen 50 jaar toch te beroerd zijb geweest hun woningvoorraad fatsoenlijk te onderhouden lijkt verkopen en nieuw bouwen me een uitstekend plan.quote:Op maandag 25 februari 2019 12:20 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ondanks de enorme wachtlijsten moe(s)ten woningcorporaties afgelopen jaren x aantal woningen verkopen
Dit dus. Dat zou bij mij prioriteit hebben.quote:Op maandag 25 februari 2019 08:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Sowieso heb je met een huurwoning geen kosten voor onderhoud. Ik kan me voorstellen dat je graag de voordelen wil van bijv. een woningbouwvereniging die vlot een onderhoudspersoon kan sturen bij problemen. Dan nog kun je ook kijken naar vrije-sectorwoningen, die hebben woningbouwverenigingen namelijk ook in de verhuur.
Het lijkt me toch ook een goed idee om te kijken naar een woning die levensloopbestendig is, met bijv. een slaapkamer en badkamer op de begane grond of toch een gelijkvloers appartement op de begane grond of lift. Er zijn ook zgn. seniorencomplexen waar ook mogelijkheden bestaan voor eventuele hulp bij problemen die kunnen ontstaan bij ouder worden. Je zou op je volgende adres in principe tot hoge leeftijd moeten kunnen blijven wonen. Op gevorderde leeftijd nog een keer noodgedwongen moeten verhuizen naar een geschikter adres is echt iets om te vermijden als je die mogelijkheid nu hebt.
quote:Op maandag 25 februari 2019 14:03 schreef Chia het volgende:
Huren is niet alleen maar sociale huur. Met particuliere huur zit je echt niet eerder tussen de aso's dan met een koopwoning. Dat is dan net zo goed afhankelijk van de wijk, prijsklasse enz.
Als ik de OP lees:quote:Op maandag 25 februari 2019 14:30 schreef Lienekien het volgende:
Als ik de post van TS goed lees, is het hem niet zozeer te doen om een sociale huurwoning (hij weet dat hij geen huurtoeslag gaat krijgen) maar wil hij wel een huurwoning via een woningbouwvereniging. Dat hoeft dus niet in een beroerde woonwijk te zijn.
vraagt ie wel degelijk een sociale huurwoning.quote:Op zondag 24 februari 2019 17:30 schreef dewaal het volgende:
Nu wil ik graag deze overwaarde verzilveren door te gaan verhuizen naar een sociale huurwoning is dat mogelijk?
dat betekent dat bij een jaarinkomenseis van 50 tot 70 x de maandhuur, TS buiten de boot van de vrije huursector valt, gezien het inkomen <¤38000,- is en die huren daar beginnen bij ¤800/maand.quote:Op zondag 24 februari 2019 17:39 schreef dewaal het volgende:
Ik ontvang momenteel AOW en een klein pensioen. Volgens de gegevens van de belastingdienst (inkomstenverklaring 2017) zit ik onder de 38.000 bruto.
Ik denk dat de meeste verhuurders niet moeilijk gaan doen als TS laat zien dat hij een ton op de bank heeft staan.quote:Op maandag 25 februari 2019 15:24 schreef blomke het volgende:
dat betekent dat bij een jaarinkomenseis van 50 tot 70 x de maandhuur, TS buiten de boot van de vrije huursector valt, gezien het inkomen <¤38000,- is en die huren daar beginnen bij ¤800/maand.
Die ton heeft hij ook pas als zijn huis verkocht is. Best lastig plannen zo'n overdracht van het huis, als je niet precies weet wanneer je een huis toegewezen krijgt.quote:Op maandag 25 februari 2019 15:51 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste verhuurders niet moeilijk gaan doen als TS laat zien dat hij een ton op de bank heeft staan.
Waarom niet je woning verkopen en vervolgens terug huren? Dat soort constructies zijn er ook tegenwoordig.quote:Op zondag 24 februari 2019 19:30 schreef dewaal het volgende:
[..]
het huis is niet geheel hypotheek vrij. Maar aangezien de marktwaarde tegenwoordig zeer hoog is heb ik hierdoor een flinke overwaarde. Die wil ik nu graag verzilveren door een woning te huren bij de sociale woningbouw.
Beregoed idee! Alleen verkoop in bewoonde staat levert waarschijnlijk minder op.quote:Op maandag 25 februari 2019 16:34 schreef ender_xenocide het volgende:
Waarom niet je woning verkopen en vervolgens terug huren? Dat soort constructies zijn er ook tegenwoordig.
Ik heb het over dit soort constructies:quote:Op maandag 25 februari 2019 17:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Beregoed idee! Alleen verkoop in bewoonde staat levert waarschijnlijk minder op.
Voor vrije sector kom ik niet in aanmerking voor daar verdien ik net wat te weinig voor met mijn AOW en pensioen.quote:Op maandag 25 februari 2019 15:24 schreef blomke het volgende:
dat betekent dat bij een jaarinkomenseis van 50 tot 70 x de maandhuur, TS buiten de boot van de vrije huursector valt, gezien het inkomen <¤38000,- is en die huren daar beginnen bij ¤800/maand.
Ben benieuwd hoe dat gaat lukken. Zal, indien huur, toch richting "sociale" huur gaan, gezien het inkomen https://www.rijksoverheid(...)urwoning-voorwaarden
Er bestaat ook nog particuliere verhuur onder de 720/maand. Dan zit je niet bij de woningbouw, maar wel voor een redelijke huurprijs. Denk aan investeerders, pensioenfondsen en particulieren..quote:Op maandag 25 februari 2019 18:33 schreef dewaal het volgende:
[..]
Voor vrije sector kom ik niet in aanmerking voor daar verdien ik net wat te weinig voor met mijn AOW en pensioen.
En dat is dan gewoon sociale huur door de prijs.quote:Op maandag 25 februari 2019 18:39 schreef Peter het volgende:
[..]
Er bestaat ook nog particuliere verhuur onder de 720/maand. Dan zit je niet bij de woningbouw, maar wel voor een redelijke huurprijs. Denk aan investeerders, pensioenfondsen en particulieren..
Sociale huurwoningen zijn sowieso al gesubsidieerd, ongeacht of iemand huurtoeslag krijgt. Iemand met huurtoeslag woont praktisch helemaal gratis..quote:Op maandag 25 februari 2019 06:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Een sociale huurwoning huren wil niet zeggen dat je ook huurtoeslag krijgt.
nonsens. Sociale huur heeft met de hoogte van de huur te maken, niet met subsidiequote:Op maandag 25 februari 2019 20:44 schreef Eendjes het volgende:
[..]
Sociale huurwoningen zijn sowieso al gesubsidieerd, ongeacht of iemand huurtoeslag krijgt. Iemand met huurtoeslag woont praktisch helemaal gratis..
Ja deels, alles onder de 721 euro aan huur wordt sociale huur genoemd, en de huurstijgingen van deze woningen zijn gemaximaliseerd. Dus als je ooit een woning aanbied onder de 721 euro zal deze altijd een sociale huurwoning blijven.. En laat deze woningen nou net gebouwd zijn met belastinggeld (dus gesubsidieerd) waardoor die huur onder de 721 is en blijft..quote:Op maandag 25 februari 2019 20:50 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
nonsens. Sociale huur heeft met de hoogte van de huur te maken, niet met subsidie
en hoe zit het dan volgens jou met particuliere verhuurders die woningen met een huurprijs onder de ¤721 aanbieden? Hebben die ook subsidies gehad daarvoor?quote:Op maandag 25 februari 2019 21:11 schreef Eendjes het volgende:
[..]
Ja deels, alles onder de 721 euro aan huur wordt sociale huur genoemd, en de huurstijgingen van deze woningen zijn gemaximaliseerd. Dus als je ooit een woning aanbied onder de 721 euro zal deze altijd een sociale huurwoning blijven.. En laat deze woningen nou net gebouwd zijn met belastinggeld (dus gesubsidieerd) waardoor die huur onder de 721 is en blijft..
Nee.. Die zijn dief van hun eigen portemonnee 😂quote:Op maandag 25 februari 2019 21:14 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
en hoe zit het dan volgens jou met particuliere verhuurders die woningen met een huurprijs onder de ¤721 aanbieden? Hebben die ook subsidies gehad daarvoor?
En dan? Zegt een ton op de bank dat je netjes je huur betaaldquote:Op maandag 25 februari 2019 15:51 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste verhuurders niet moeilijk gaan doen als TS laat zien dat hij een ton op de bank heeft staan.
Een jong stel is geen alleenstaande...quote:Op maandag 25 februari 2019 14:27 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Wat eigenlijk ook een beetje idioot is want dan kan een jong stel bijvoorbeeld niet zoeken naar een huis 'op de groei' voordat er kinderen komen, maar dan moeten er eerst kinderen zijn voordat ze voor die woningen in kunnen schrijven.
In het geval van TS zie ik ook de noodzaak niet voor een ééngezinswoning. Maar ik hoop dat je het in het geval van een jong stel wel kan zien, terwijl die structureel geweigerd worden als "passend" voor een ééngezinswoning. Ook als de vrouw in kwestie hoogzwanger is.quote:Op maandag 25 februari 2019 21:40 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een jong stel is geen alleenstaande...
Jij denkt kennelijk dat als een verhuurder een woning heeft die qua punten 650 huur waard is, hij gewoon 800 kan vragen en daarmee uit het sociale huur segment blijft?quote:Op maandag 25 februari 2019 21:11 schreef Eendjes het volgende:
[..]
Ja deels, alles onder de 721 euro aan huur wordt sociale huur genoemd, en de huurstijgingen van deze woningen zijn gemaximaliseerd. Dus als je ooit een woning aanbied onder de 721 euro zal deze altijd een sociale huurwoning blijven.. En laat deze woningen nou net gebouwd zijn met belastinggeld (dus gesubsidieerd) waardoor die huur onder de 721 is en blijft..
Je vermogen telt voor de belastingdienst al mee met je inkomen (voor een bepaald percentage) dus telt ook mee voor je inkomen.quote:Op maandag 25 februari 2019 19:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dat is dan gewoon sociale huur door de prijs.
Maar goed, het inkomen van TS is onder de grens voor sociale huur, in sommige gevallen zal er geen vermogensgrens gehanteerd worden dus daar komt TS gewoon voor in aanmerking, ik denk alleen dat TS een gezinswoning kan vergeten, en terecht.
www.vesteda.nl bijvoorbeeld..quote:Op maandag 25 februari 2019 21:21 schreef Eendjes het volgende:
[..]
Nee.. Die zijn dief van hun eigen portemonnee 😂
Ben overigens zeer geïnteresseerd waar je deze verhuurders vind, verhuis graag naar iets goedkopers..
Als de huurder de eerste 6 maanden niet naar de Huurcommissie gaat wel..quote:Op maandag 25 februari 2019 22:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jij denkt kennelijk dat als een verhuurder een woning heeft die qua punten 650 huur waard is, hij gewoon 800 kan vragen en daarmee uit het sociale huur segment blijft?
Guess again.
Mwah, ik weet niet of dat met de huidige VRH nog wel zo is.quote:Op maandag 25 februari 2019 22:46 schreef Peter het volgende:
[..]
Je vermogen telt voor de belastingdienst al mee met je inkomen (voor een bepaald percentage) dus telt ook mee voor je inkomen.
Je bedoelt dat de woningbouwvereniging bij het vaststellen van je inkomen voor de huur, ook 4% over het vermogen meetelt? Correct me if I'm wrong?quote:Op maandag 25 februari 2019 22:46 schreef Peter het volgende:
Je vermogen telt voor de belastingdienst al mee met je inkomen (voor een bepaald percentage) dus telt ook mee voor je inkomen.
Is nog een aardige: de belastingdienst stelt gewoon keihard dat het inkomen is en 'dus' moet je er belasting over betalen, terwijl iemand die niet belegt en alleen spaart, juist geld van zijn spaarrekening moet halen om de VRH belasting te kunnen betalen.quote:Op maandag 25 februari 2019 22:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, ik weet niet of dat met de huidige VRH nog wel zo is.
Je betaalt VRH over het fictieve inkomen dat je met je vermogen genereert, maar ik betwijfel of dat fictieve inkomen ook bij je reguliere inkomen wordt opgeteld als het gaat om het vaststellen van je toetsingsinkomen of op een IB60 komt te staan als onderdeel van het geregistreerd inkomen.
Het wordt immers ook belast tegen een percentage dat niet voorkomt in de reguliere inkomstenbelasting.
Eens.quote:Op maandag 25 februari 2019 08:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Door de recente regering?
Want in 1980 was er geen woningtekort ofzo?
"Geen woning, geen kroning!" was het toen.
In de jaren 60/70 woonden pasgehuwden zelfs met baby bij de ouders van een van beiden in.
Hoezo, door de recente regering?
Ik dacht dat dat was omdat sociale huurwoningen vrijgesteld zijn van verhuurdersheffingen, niet omdat ze per sé zo goedkoop gebouwd zijn. Dat is alleen zo bij woningcorporaties.quote:Op maandag 25 februari 2019 21:11 schreef Eendjes het volgende:
[..]
En laat deze woningen nou net gebouwd zijn met belastinggeld (dus gesubsidieerd) waardoor die huur onder de 721 is en blijft..
Huursubsidie is er al heel lang, nog door Joop den Uijl verzonnen. Sociale huur was vroeger (en nu) via stichtingen/verenigingen/coöperaties (in whatsoever voor volgorde) voor mensen met lage inkomens. En particuliere verhuur, was dan via …en meestal duurder.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 13:24 schreef Vermar1 het volgende:
Die toevoeging 'sociale' huur heeft misschien zijn intrede gedaan toen het fenomeen huursubsidie (nu huurtoeslag) ontstond?
dat klopt. Maar er wordt naar je inkomen van 2017 gekeken dus altijd 2 jaar terug.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 09:15 schreef blomke het volgende:
Je bedoelt dat de woningbouwvereniging bij het vaststellen van je inkomen voor de huur, ook 4% over het vermogen meetelt? Correct me if I'm wrong?
verschilt per regio.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 18:36 schreef dewaal het volgende:
[..]
dat klopt. Maar er wordt naar je inkomen van 2017 gekeken dus altijd 2 jaar terug.
Bedankt.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 18:36 schreef dewaal het volgende:
dat klopt. Maar er wordt naar je inkomen van 2017 gekeken dus altijd 2 jaar terug.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |