abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_185149806
Hoi allemaal,
Ik lurk al een flinke tijd op Fok en vooral in het Klussen & Wonen hoekje. Momenteel woon ik nog met mijn gezin (vrouw en 3 kinderen) in een rijtjeshuis en we gaan -als alles goed gaat- verhuizen naar een twee-onder-1-kapper met een aanzienlijk groter woonoppervlak. Ik heb een baan in de IT, waarbij ik ben begonnen als programmeur maar waar ik nu een strategische functie heb (ik programmeer nog heel veel in mijn vrije tijd en op het werk).
Ik heb ook een praktische technische achtergrond, aangezien mijn loopbaan begon in de metaal/techniek -sector na het behalen van de nodige diploma's in dat vakgebied. Dit wil verder niet zeggen dat ik een topklusser ben, maar ik denk dat ik het gaandeweg en met veel advies van jullie wel ga redden!

Over het huis zelf kan ik nog niet veel delen aangezien de koop nog niet 100% rond is (ontbindende voorwaarden en zo). Maar aangezien ons huis al wel zo goed als verkocht is, moet er toch een nieuw huis komen, waardoor dit topic hoe dan ook gevuld gaat worden hahaha.

Wensen/to-do lijst voor nu:
- Woning uitrusten met domotica (ga ik later over verder, aangezien advies gewenst is)
- TV-meubel met schouw bouwen (heb ik ook advies bij nodig)
- Inbouw kledingkast bouwen

Ik heb er nu al zin in! Ik zal dus regelmatig updates (voorzien van veel vragen) plaatsen!
pi_185156716
Leuk ben benieuwd.
Waar staat de woning?
pi_185157396
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 21:06 schreef Sport_Life het volgende:
Leuk ben benieuwd.
Waar staat de woning?
In Harderwijk :)
pi_185158898
Ben trouwens ook nieuwsgierig wat voor schouw je in gedachten hebt. Wil je zo'n klassieke (marmeren) schouw met een open haard of een moderne gesloten haard ?

Wij hebben in onze nieuwbouwwoning een liftdeur haard (kalfire w66/48s) en dat is echt fantastisch, heel veel beter dan een open haard. Door de gesloten constructie wordt het veel warmer waardoor het hout beter / volledig verbrand, dus veel minder as en stank.
Kost wel wat, maar is het echt waard :).
pi_185164579
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2019 22:11 schreef Sport_Life het volgende:
Ben trouwens ook nieuwsgierig wat voor schouw je in gedachten hebt. Wil je zo'n klassieke (marmeren) schouw met een open haard of een moderne gesloten haard ?

Wij hebben in onze nieuwbouwwoning een liftdeur haard (kalfire w66/48s) en dat is echt fantastisch, heel veel beter dan een open haard. Door de gesloten constructie wordt het veel warmer waardoor het hout beter / volledig verbrand, dus veel minder as en stank.
Kost wel wat, maar is het echt waard :).
Dat klinkt geweldig, maar ik moet bekennen dat wij een beetje nep zijn op dat vlak hahaha. Ik wil een optimyst haard plaatsen, oftewel puur sier. Ik zal eens wat plaatjes bij elkaar zetten met wat ongeveer het idee is :)
  vrijdag 22 februari 2019 @ 09:57:14 #6
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_185165401
Misschien kan je het domotica topic vast doorspitten?
DIG / Het grote Smart Home / Home Automation / (t)huisautomatisering topic
Wij zijn er op het ogenblik ook druk mee bezig, en gebruiken het ook voor inspiratie. :P

Even naar optimyst haarden gegoogled en jeetje wat kunnen ze electrische haarden tegenwoordig goed maken. :o Ik zou het wel eerst irl moeten zien want vooralsnog ben ik van mening dat er niets boven echt vuur gaat.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_185272253
Even een kleine update van mijn kant. Vandaag te horen gekregen dat onze huidige woning definitief verkocht is. Altijd leuk om te horen, vooral omdat het binnen twee weken (van op Funda zetten naar verkocht) gepiept was!

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 09:57 schreef Elpis het volgende:
Misschien kan je het domotica topic vast doorspitten?
DIG / Het grote Smart Home / Home Automation / (t)huisautomatisering topic
Wij zijn er op het ogenblik ook druk mee bezig, en gebruiken het ook voor inspiratie. :P

Even naar optimyst haarden gegoogled en jeetje wat kunnen ze electrische haarden tegenwoordig goed maken. :o Ik zou het wel eerst irl moeten zien want vooralsnog ben ik van mening dat er niets boven echt vuur gaat.
Goed topic! 'Even' alles doorgelezen hahaha. Is er ook nog een recente versie van dat topic?
Wat gaan jullie doen op gebied van Domotica?
  woensdag 27 februari 2019 @ 11:27:00 #8
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_185273009
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 10:48 schreef Veritas-1 het volgende:
Goed topic! 'Even' alles doorgelezen hahaha. Is er ook nog een recente versie van dat topic?
Wat gaan jullie doen op gebied van Domotica?
Aan weerszijde van de titel vind je pijltjes waarmee je door de serie kan lopen.
Even voor het gemak nu deel 2, 3 en 4 :
DIG / Het grote Smart Home/Home Automation/(t)huisautomatisering topic #2
DIG / Het grote Smart Home/Domotica topic #3
DIG / Het grote Smart Home/Domotica topic #4

Vooralsnog hebben we een Raspberry Pi3 met een 433 mhz uitbreiding waar Home Assistant op draait. Daarmee sturen we Ikea Tradfri lampen, de electrische zonwering, een aantal buitenlampen op 433mhz, inbraaksensoren en 3 camera's aan.

Ben nu nog aan het uitzoeken welke muurknoppen ik het er liefst bij wil hebben. Leuk die aansturing via de app, maar als de kinderen beneden komen willen ze het liefst gewoon een knop gebruiken.
Onze voorkeur gaat wel uit naar het Zigbee protocol. Als mijn man in de buurt speurt naar 433 mhz zenders komen de knoppen van de buren ook naar boven. :P
Dat kan een nieuwe versie van belletje drukken opleveren._O-
En qua beveiliging vinden wij Zigbee weer beter dan Z-Wave. Hoewel je natuurlijk nooit 100% garantie hebt.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 07:46:28 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185335676
Ik wacht geduldig op foto's :)
Resistance is futile.
pi_185357074
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 11:27 schreef Elpis het volgende:

[..]

Aan weerszijde van de titel vind je pijltjes waarmee je door de serie kan lopen.
Even voor het gemak nu deel 2, 3 en 4 :
DIG / Het grote Smart Home/Home Automation/(t)huisautomatisering topic #2
DIG / Het grote Smart Home/Domotica topic #3
DIG / Het grote Smart Home/Domotica topic #4

Vooralsnog hebben we een Raspberry Pi3 met een 433 mhz uitbreiding waar Home Assistant op draait. Daarmee sturen we Ikea Tradfri lampen, de electrische zonwering, een aantal buitenlampen op 433mhz, inbraaksensoren en 3 camera's aan.

Ben nu nog aan het uitzoeken welke muurknoppen ik het er liefst bij wil hebben. Leuk die aansturing via de app, maar als de kinderen beneden komen willen ze het liefst gewoon een knop gebruiken.
Onze voorkeur gaat wel uit naar het Zigbee protocol. Als mijn man in de buurt speurt naar 433 mhz zenders komen de knoppen van de buren ook naar boven. :P
Dat kan een nieuwe versie van belletje drukken opleveren._O-
En qua beveiliging vinden wij Zigbee weer beter dan Z-Wave. Hoewel je natuurlijk nooit 100% garantie hebt.
Mooi pakketje al en eens over de muurknoppen, dat wordt bij ons met 3 kinderen ook een ding :P
Ik denk sowieso dat domotica nog het een en ander aan hilariteit (nieuwe vorm deurtjebellen) en ellende op gaat leveren, maar we gaan het zien.

Bevallen die Ikea lampen trouwens?
pi_185357158
Ok mensen, ons huidige huis is onherroepelijk verkocht en ook voor het nieuwe huis is alles rond! Dus vanaf eind juli wordt dit ons nieuwe huis!

  Moderator zondag 3 maart 2019 @ 10:52:30 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_185358505
Wauw, mooi groot huis ! Wel een erg kleurrijk toilet beneden in een verder vrij strak huis :)
pi_185358776
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 10:52 schreef Vonkenboer het volgende:
Wauw, mooi groot huis ! Wel een erg kleurrijk toilet beneden in een verder vrij strak huis :)
Dat toilet ja :')
Daar gaan we nog wat aan doen hahaha
pi_185359057
Oh nog een puntje voor het lijstje. De zonnepanelen (4 stuks uit 2006) vervangen, eventueel meer.
  zondag 3 maart 2019 @ 11:27:30 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185359199
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 09:12 schreef Veritas-1 het volgende:
Ok mensen, ons huidige huis is onherroepelijk verkocht en ook voor het nieuwe huis is alles rond! Dus vanaf eind juli wordt dit ons nieuwe huis!

[ afbeelding ]
^O^
Resistance is futile.
  zondag 3 maart 2019 @ 12:39:27 #16
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_185360536
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 09:05 schreef Veritas-1 het volgende:
Bevallen die Ikea lampen trouwens?
Op zich wel. Hoewel de kleurenversie in de Ikea app 'maar' 20 kleuren heeft kan er via homeassistant uit het hele kleuren palet gekozen worden. Nou hebben we de kleurenversie alleen genomen om een beetje mee te spelen, maar ik ben niet echt geneigd kleuren daadwerkelijk te gebruiken. :@
Een klein aandachtspuntje is dat de lampen op de 2e etage af en toe heel licht flikkeren. We hebben het vermoeden dat dat is omdat we op de 1e nog geen smart lampen hebben hangen en de afstand tot de hub wellicht te ver is. Hopelijk is dat opgelost als we de mesh wat uitgebreid hebben.

quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 09:12 schreef Veritas-1 het volgende:
Ok mensen, ons huidige huis is onherroepelijk verkocht en ook voor het nieuwe huis is alles rond! Dus vanaf eind juli wordt dit ons nieuwe huis!

[ afbeelding ]
Mooi. ^O^
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_185360649
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 10:52 schreef Vonkenboer het volgende:
Wauw, mooi groot huis ! Wel een erg kleurrijk toilet beneden in een verder vrij strak huis :)
Waar zie je dat
  Moderator zondag 3 maart 2019 @ 13:02:37 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_185361075
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 12:45 schreef Flamarande het volgende:

[..]

Waar zie je dat
Haha, ik laat aan TS zelf over of hij de hele woning link wil delen met iedereen ;)
pi_185362564
quote:
^O^ Mooi huis, jammer dat het in Drielanden staat wel
pi_185363360
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 14:15 schreef Flamarande het volgende:

[..]

^O^ Mooi huis, jammer dat het in Drielanden staat wel
Wat is er mis met drielanden? :'(
pi_185363726
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 14:55 schreef Veritas-1 het volgende:

[..]

Wat is er mis met drielanden? :'(
Zo’n net niet wijk, behalve de Jumbo is alles ver weg
pi_185363807
quote:
9s.gif Op zondag 3 maart 2019 15:13 schreef Flamarande het volgende:

[..]

Zo’n net niet wijk, behalve de Jumbo is alles ver weg
Oh zo. Ik woon nu in een wijk met alleen AH en Etos. Dus voor mij is het top.
  zondag 3 maart 2019 @ 15:45:15 #24
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_185364377
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 11:20 schreef Veritas-1 het volgende:
Oh nog een puntje voor het lijstje. De zonnepanelen (4 stuks uit 2006) vervangen, eventueel meer.
waarom dat? die dingen gaan toch 30 jaar mee? beetje zonde en nogal anti-milieubewust :P .

tof huis verder! ruim en licht :Y .
pi_185364396
Mooi huis. :)

En vanuit Drielanden ben je ook zo in de stad met alle winkels. ;)
pi_185364600
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 15:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]

waarom dat? die dingen gaan toch 30 jaar mee? beetje zonde en nogal anti-milieubewust :P .

tof huis verder! ruim en licht :Y .
Mwoah. Die oude gooi ik niet weg. Het verschil in opbrengst is aanzienlijk.
pi_185364837
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 15:46 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
Mooi huis. :)

En vanuit Drielanden ben je ook zo in de stad met alle winkels. ;)
Dank! En helemaal waar :)
pi_188518329
Hoi allemaal,
het heeft wat langer op zich laten wachten voor ik wat te delen had voor dit topic. Het blijkt dus, als je in februari een huis koopt waarvan je pas 25 juli de sleutel krijgt, het nogal bekoeld qua enthousiasme in de tussentijd. Sterker nog, het voelde als een ware marteling de laatste weken. Maar we hebben de sleutel en sterker nog we wonen er nu met het hele gezin. Er moet nog veel gebeuren, er is nog veel onderweg en er is al veel gedaan.

De dag dat we de sleutel kregen was gelijk een ontzettende lekkere warme dag (we tikten in de tuin in de zon 36 graden aan). Aangezien de tuin een tijdje niet onderhouden was en we toch moesten wachten op de schilder, ben ik gelijk maar begonnen met wat planten weghalen.

Voor


Na


De kans bestaat nog steeds dat ik per ongeluk een kabel heb geraakt van het tuinhuisje (met een hand-bomen-zaag), maar dat zoek ik nog uit. Meedenkers mogen meedenken in dit topic: K&W / Raar probleem met elektriciteit in tuinhuis

Verder zijn we druk geweest met het boenen van de vloer (houten vloer) en opnieuw in de was gezet. We hebben nog veel van onze oude meubels waarvoor nieuwe in bestelling staan, maar één van onze nieuwe aanwinsten is deze buffetkast die prachtig past bij de nieuw geverfde muur:

De muur is geverfd in de kleur 'early dew' en de kast is grijs :)

Er is nog veel meer gedaan maar daar moet ik nog wat foto's van maken, dus de volgende update is alvast in de maak!
  Moderator maandag 19 augustus 2019 @ 12:52:59 #29
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188519305
Zo dan ! Die tuin was maar een tikkeltje overgroeit ! _O-
Dat is in ieder geval flink opgeschoond; je zegt dat je minder enthousiast bent over het huis dan toen je het in februari al kocht ? Dat lijkt mij wel een flinke domper dan -O-

Moet er verder nog veel gebeuren nu jullie er in zitten ? Of blijft het bij het nodige behangen, schilderen en inrichten ? :?
pi_188519466
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 12:52 schreef Vonkenboer het volgende:
Zo dan ! Die tuin was maar een tikkeltje overgroeit ! _O-
Dat is in ieder geval flink opgeschoond; je zegt dat je minder enthousiast bent over het huis dan toen je het in februari al kocht ? Dat lijkt mij wel een flinke domper dan -O-

Moet er verder nog veel gebeuren nu jullie er in zitten ? Of blijft het bij het nodige behangen, schilderen en inrichten ? :?
Ik ben super enthousiast over het huis. Ik bedoel dat je door de tijd tussen koop en oplevering (ongeveer 6 maanden) iets minder enthousiast bent in het regelen en voorbereiden van dingen aangezien dat nog niet kan. Nu het allemaal gaande is en we bezig zijn ben ik er super gelukkig mee.

Wat ik sowieso nog ga doen is het bouwen van een tv-meubel met schouw, tuin opnieuw inrichten, domotica uitbreiden (komt nog een update over aangezien ik nu eindelijk de spullen binnen heb :D)
  maandag 19 augustus 2019 @ 13:12:57 #31
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_188519553
Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning.
Ziet er prima uit! ^O^
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
  maandag 19 augustus 2019 @ 13:14:50 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188519576
Ik ben benieuwd wat je allemaal aangeschaft hebt.

Wij combineren Google home met Phillips Hue bridge, daarmee besturen we een aantal Hue en Innr lampen, chromecast op TV + beamer. Oh ja, ook nog een Innr stopcontact zodat we de vijverfontein met spraakcommando uit kunnen zetten. En ik wil nog graag een slimme thermostaat.

Dus als je vragen hebt, kom maar door.
Resistance is futile.
  maandag 19 augustus 2019 @ 13:20:17 #33
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_188519647
Na de knipbeurt heb je zeker een mooie tuin! Grappig hoe licht early dew op jullie muur valt. Bij ons thuis oogt het beduidend donkerder. Maar het combineert inderdaad mooi met de buffetkast.

Op naar de volgende update, we zijn nieuwsgierig :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_188519708
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2019 13:14 schreef Seven. het volgende:
Ik ben benieuwd wat je allemaal aangeschaft hebt.

Wij combineren Google home met Phillips Hue bridge, daarmee besturen we een aantal Hue en Innr lampen, chromecast op TV + beamer. Oh ja, ook nog een Innr stopcontact zodat we de vijverfontein met spraakcommando uit kunnen zetten. En ik wil nog graag een slimme thermostaat.

Dus als je vragen hebt, kom maar door.
Ik had al een Google home en vanuit mijn werk als programmeur wou ik eigenlijk zelf een domotica controller bouwen, maar ik kwam erachter dat de Homey ondertussen een erg volwassen product is geworden die nagenoeg alle protocollen ondersteund :) Van daaruit ga ik dus verder. Heb een aantal Innr tussenstekkers gehaald om te beginnen en de volgende stap is het huis voorzien van sensoren (ik zit te denken aan de fibaro multisensors). Ook de Neato Botvac (stofzuiger) is gekoppeld aan Homey.
De buffetkast zitten nu 3 spotjes bovenin. Veel te fel en geen mooi licht, dus ik wil op elke verdieping van de kast led strips plaatsen die samenwerken met Homey. Echter, nog geen idee welke daarvoor het beste is (welke je dus makkelijk op maat kan knippen en waar je dan 3 strips op een controller kan zetten). Mocht je daar een idee voor hebben, please do! :D
  maandag 19 augustus 2019 @ 13:28:50 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188519744
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 13:25 schreef Veritas-1 het volgende:

[..]

Ik had al een Google home en vanuit mijn werk als programmeur wou ik eigenlijk zelf een domotica controller bouwen, maar ik kwam erachter dat de Homey ondertussen een erg volwassen product is geworden die nagenoeg alle protocollen ondersteund :) Van daaruit ga ik dus verder. Heb een aantal Innr tussenstekkers gehaald om te beginnen en de volgende stap is het huis voorzien van sensoren (ik zit te denken aan de fibaro multisensors). Ook de Neato Botvac (stofzuiger) is gekoppeld aan Homey.
De buffetkast zitten nu 3 spotjes bovenin. Veel te fel en geen mooi licht, dus ik wil op elke verdieping van de kast led strips plaatsen die samenwerken met Homey. Echter, nog geen idee welke daarvoor het beste is (welke je dus makkelijk op maat kan knippen en waar je dan 3 strips op een controller kan zetten). Mocht je daar een idee voor hebben, please do! :D
Kan Phillips HUe met Homey koppelen? Ik vermoed van wel.
Van Hue weet ik dat je de lightstrip op maat kunt knippen. Ze hebben alleen een kleurenversie en die is teringduur, bovendien gebruik ik 'm al maanden op dezelfde kleur :') . Innr doet geen lightstrip. Maar Tradfri heeft wel een witte strip die je kunt dimmen (en misschien ook wel warm/koud licht, die functie gebruiken we wel vaak).
Resistance is futile.
pi_188519820
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2019 13:12 schreef kasper het volgende:
Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning.
Ziet er prima uit! ^O^
Dank! Zijn er ook erg blij mee :D

quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 13:20 schreef monsterd. het volgende:
Na de knipbeurt heb je zeker een mooie tuin! Grappig hoe licht early dew op jullie muur valt. Bij ons thuis oogt het beduidend donkerder. Maar het combineert inderdaad mooi met de buffetkast.

Op naar de volgende update, we zijn nieuwsgierig :)
Eens, ik vond het ook lichter dan ik me kon herinneren van andere foto's waar ik het van af heb gekeken. (kan ook belichting bij ons thuis zijn, zal eens een andere foto maken).
pi_188519851
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2019 13:28 schreef Seven. het volgende:

[..]

Kan Phillips HUe met Homey koppelen? Ik vermoed van wel.
Van Hue weet ik dat je de lightstrip op maat kunt knippen. Ze hebben alleen een kleurenversie en die is teringduur, bovendien gebruik ik 'm al maanden op dezelfde kleur :') . Innr doet geen lightstrip. Maar Tradfri heeft wel een witte strip die je kunt dimmen (en misschien ook wel warm/koud licht, die functie gebruiken we wel vaak).
Phillips Hue kan met Homey (zonder de bridge zelfs). Ik had die strips gezien van Phillips en inderdaad erg prijzig. Innr heeft wel led strips (geen aandelen hoor) :) daar zit ik over te denken, maar kan maar 2 strips per controller. Misschien gewoon 2 controllers doen dan.
Tradfri koppelt ook standaard met Homey, dus ook een goeie optie! :D
  maandag 19 augustus 2019 @ 13:45:19 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188519937
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 13:38 schreef Veritas-1 het volgende:

[..]

Phillips Hue kan met Homey (zonder de bridge zelfs). Ik had die strips gezien van Phillips en inderdaad erg prijzig. Innr heeft wel led strips (geen aandelen hoor) :) daar zit ik over te denken, maar kan maar 2 strips per controller. Misschien gewoon 2 controllers doen dan.
Tradfri koppelt ook standaard met Homey, dus ook een goeie optie! :D
Top! En goed om te weten dat Innr nu ook strips doet, een jaar geleden was dat volgens mij nog niet zo. Ik zou het aantal verschillende aanbieders wel beperken. Philips Hue lampen communiceren onderling met elkaar in een mesh netwerk, maar die geven aan Innr geen signalen door. Van Innr denk ik niet dat ze een mesh netwerk vormen onderling, van Tradfri heb ik geen flauw benul.

Wij hebben in ieder geval wat Innr lampen achterin de tuin moeten omwisselen met wat Hue lampen van binnen omdat onze wifi destijds niet tot achterin de tuin kwam. Met Hue was dat probleem gelijk opgelost want dan kun je zo ver buiten je wifi netwerk als je maar wil, als je maar genoeg lampen ophangt :+
Resistance is futile.
pi_188519998
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2019 13:45 schreef Seven. het volgende:

[..]

Top! En goed om te weten dat Innr nu ook strips doet, een jaar geleden was dat volgens mij nog niet zo. Ik zou het aantal verschillende aanbieders wel beperken. Philips Hue lampen communiceren onderling met elkaar in een mesh netwerk, maar die geven aan Innr geen signalen door. Van Innr denk ik niet dat ze een mesh netwerk vormen onderling, van Tradfri heb ik geen flauw benul.

Wij hebben in ieder geval wat Innr lampen achterin de tuin moeten omwisselen met wat Hue lampen van binnen omdat onze wifi destijds niet tot achterin de tuin kwam. Met Hue was dat probleem gelijk opgelost want dan kun je zo ver buiten je wifi netwerk als je maar wil, als je maar genoeg lampen ophangt :+
Goed punt. Idee is ook dat ik alles door Homey laat regelen, waardoor ik eigenlijk maar 1 mesh netwerk creëer. Buiten wil ik uiteindelijk ook voorzien van smart verlichting inderdaad en die lampen van Phillips (vooral die spotjes) zien er echt vet uit.
  maandag 19 augustus 2019 @ 15:15:10 #40
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188521163
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 13:50 schreef Veritas-1 het volgende:

[..]

Goed punt. Idee is ook dat ik alles door Homey laat regelen, waardoor ik eigenlijk maar 1 mesh netwerk creëer. Buiten wil ik uiteindelijk ook voorzien van smart verlichting inderdaad en die lampen van Phillips (vooral die spotjes) zien er echt vet uit.
Ik vind Philips ook wat beter dan Innr, maar het prijsverschil is echt wel huge (vooral als je online bestelt). En die mesh komt niet vanuit je homey, het is gewoon lamp 1 die wat doorgeeft aan lamp 2 en die geeft een signaaltje door aan lamp 3. Maar als lamp 2 van een ander merk is, dan heeft die ineens zoiets van 'ik spreek geen Chinees, succes verder', en dan kan het dus zijn dat lamp 3 buiten het bereik van lamp 1 zit. Dan ben je 100% afhankelijk van wifi.
Resistance is futile.
pi_188521499
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2019 15:15 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik vind Philips ook wat beter dan Innr, maar het prijsverschil is echt wel huge (vooral als je online bestelt). En die mesh komt niet vanuit je homey, het is gewoon lamp 1 die wat doorgeeft aan lamp 2 en die geeft een signaaltje door aan lamp 3. Maar als lamp 2 van een ander merk is, dan heeft die ineens zoiets van 'ik spreek geen Chinees, succes verder', en dan kan het dus zijn dat lamp 3 buiten het bereik van lamp 1 zit. Dan ben je 100% afhankelijk van wifi.
Mesh punt klopt. Maar wanneer ik allemaal zigbee producten (verschillende merken) aansluit op de Homey zonder hun eigen bridges, dan blijft het 1 netwerk en versterkt het elkaar. Dat is 1 van de voordelen van Homey en de apps voor bijna elke fabrikant die je op de Homey kan installeren. Ik kan dus hue via bridge naar Homey laten lopen, wat dus 2 netwerken opbouwt of ik sluit hue producten rechtstreeks aan op de Homey en dan blijft het 1 netwerk.

Aanvullend: als je een innr lamp op je hue bridge koppelt, versterkt deze ook gewoon je mesh netwerk ondanks dat je lampen van verschillende merken gebruikt. Als het protocol hetzelfde is, spreken ze dezelfde taal.
pi_188557458
Weer even een update. Ik heb de afgelopen week teveel tijd gespendeerd aan het oplossen van mijn tuin/tuinhuis stroomprobleem. Ik het het dus niet meer repareren maar vervangen, ik ben er klaar mee. Goeie kabels en nette verbindingen of zoals Vonkenboer in mijn andere topic al zei: "de juiste materialen op de juiste plek."

Gisteren ook mijn nieuwe bestelling binnengekregen voor de buffetkast upgrade:

In plaats van 3 veel te heftige spotjes die alleen de bovenste plank verlichten, komen er 3 mooie weggewerkte led strings in. Die uiteraard gekoppeld worden aan het domotica systeem in huis :)

Verder nog de bijkeuken afgerond qua inrichten/meubeltjes en lampen opgehangen boven het spoel eiland.


pi_188563233
Kon het niet laten meteen met de buffetkast aan de gang te gaan. Dit was de situatie voor:

Zoals je kan zien enkel op de bovenste plank licht en veel te fel. Dus 3 led strips geplaatst (rgbw) en via de Homey gekoppeld.


En ja, de kast is nog erg leeg :P
pi_188582299
Ik gebruik zelf Domoticz en heb een groot aantal fibaro zwave spullen in gebruik. Daarnaast heb ik een xiaomi hub gekoppeld aan Domoticz en kan daarmee gebruik maken van de ziaomi aqara sensoren. Ze zijn een fractie van de prijs tov fibaro en zijn qua betrouwbaarheid minimaal net zo goed als de fibaro spullen. Ik gebruik met name bewegingssensoren en deursensoren van aqara.
Kijk zeker eens of dit ook op homey aangesloten kan worden, scheelt een boel geld.

Voor verlichting gebruik ik slimme stekkers en Philips hue. Led strips in de algemene ruimtes gaan automatisch aan en weer uit als er beweging gedetecteerd wordt en het donker genoeg is. Deze verlichting is puur ondersteunend als je door de gang loopt en dergelijke. Alle hoofdverlichting is zowel via Domotica te schakelen als via traditionele knoppen (al dan niet via simpele Kaku wandknoppen die gekoppeld zijn aan Domoticz). In de woonkamer heb ik een raspberry pi met 8 inch touchscreen aan de muur hangen om Domoticz te bedienen.

Domotica is erg leuk, let op dat je je telkens afvraagt of het handig is. Ik ging altijd vrij snel in de 'omdat het kan' modus. :)
pi_188583961
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 23:30 schreef RRD_kiter het volgende:
Ik gebruik zelf Domoticz en heb een groot aantal fibaro zwave spullen in gebruik. Daarnaast heb ik een xiaomi hub gekoppeld aan Domoticz en kan daarmee gebruik maken van de ziaomi aqara sensoren. Ze zijn een fractie van de prijs tov fibaro en zijn qua betrouwbaarheid minimaal net zo goed als de fibaro spullen. Ik gebruik met name bewegingssensoren en deursensoren van aqara.
Kijk zeker eens of dit ook op homey aangesloten kan worden, scheelt een boel geld.

Voor verlichting gebruik ik slimme stekkers en Philips hue. Led strips in de algemene ruimtes gaan automatisch aan en weer uit als er beweging gedetecteerd wordt en het donker genoeg is. Deze verlichting is puur ondersteunend als je door de gang loopt en dergelijke. Alle hoofdverlichting is zowel via Domotica te schakelen als via traditionele knoppen (al dan niet via simpele Kaku wandknoppen die gekoppeld zijn aan Domoticz). In de woonkamer heb ik een raspberry pi met 8 inch touchscreen aan de muur hangen om Domoticz te bedienen.

Domotica is erg leuk, let op dat je je telkens afvraagt of het handig is. Ik ging altijd vrij snel in de 'omdat het kan' modus. :)
Even gecheckt en die sensoren kunnen ook! Goeie tip! En de "omdat het kan" gedachten heb ik regelmatig en moet ik dan bedwingen _O-
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 07:14:01 #46
149959 SQ
snelle trees
pi_188584004
Veel beter zo, die kast! Da's altijd het nadeel van dichte planken... je moet op elk niveau de verlichting aanbrengen :D
disclaimer
pi_188584102
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 07:14 schreef Stormqueen het volgende:
Veel beter zo, die kast! Da's altijd het nadeel van dichte planken... je moet op elk niveau de verlichting aanbrengen :D
Dit ja :P vind ik in dit geval niet erg. Ben gek op dit soort spielerij :D
pi_188634158
Tijd voor een update. Afgelopen weekend lekker lopen aanklooien en een beetje kleine klusjes opgepakt (en 1 grotere).
In de werkruimte (kantoortje) was voor de buitenverlichting een opbouwschakelaar geplaatst die met geen mogelijkheid meer goed vast bleef zitten (vanwege afbrokkelen van muur rondom de plug). Aangezien alles in het huis inbouw is, maar even een inbouw van gemaakt.


Tot slot de zondag in de tuin doorgebracht om het probleem met elektra in de tuin op te lossen (zie: K&W / Raar probleem met elektriciteit in tuinhuis). Ik dacht dat het door toedoen van mijn kant kapot was gegaan, maar later bleek dat het een bizar toevalletje was. De vorige bewoner gaf aan dat er een lasdoos onder de tegels bij het stopcontact lag (letterlijk onder de tegels).




Alles in de lasdoos brak af bij het bekijken ervan... bizar toeval dus dat het tijdens het verhuizen de geest heeft gegeven.

Situatieschets
Vanuit een schakelaar bij de achterdeur (binnen) liep een kabel naar de lasdoos onder de tegels. Deze kabel gaf nul, fase, schakel en aarde door. In de lasdoos werd dit opgesplitst in 2 kabels richting het tuinhuis en het stopcontact boven de tegels was een aftakking. De geschakelde kabel liep naar een schakelaar achterin de tuin (naast het tuinhuis) aan de schutting. Deze schakelaar gaf de boel door naar een lasdoos en daar splitste de kabel op richting tuinverlichting en een schakelaar in het tuinhuis (schakelaarception dit :')). Schakelaar in het tuinhuis was een serieschakelaar en gaf het weer door naar een WCD en spotjes.
De andere kabel vanuit de lasdoos bij de achterdeur onder de tegels was gewoon continu en kwam terecht in een WCD in het tuinhuis, die vervolgens de boel weer doorgaf (via de buitenkant van het tuinhuis) naar een extra WCD vlakbij de schakelaar van de tuinverlichting.

Alles bij elkaar, teveel schakelaar naar mijn smaak en het werd te onduidelijk. Ook werden op verschillende plekken verkeerde kleuren gebruikt.

Met een kennis afgelopen zondag de boel open gemaakt en overbodige zooi losgekoppeld en nieuw, fris en beter aangesloten in een daarvoor bestemde gietmof (dank @Vonkenboer voor tip). Ook meteen even de juiste kleuren gebruikt (nog niet de juiste kabel, maar dat staat op de planning voor volgend voorjaar).


Verder de tuinverlichting losgekoppeld en uit de grond getrokken. De lasdoos die buiten aan de schutting hing met schakelaar en stopcontact weggehaald. De kabels terug het tuinhuis in en netjes in een lasdoos weggewerkt. Tot slot overal netjes de aarde in gebruik genomen. Al met al geeft het al veel rust dat het weer werkt en een stuk veiliger geworden is.
pi_188816197
Tijd voor een update! Het gaat allemaal wat trager aangezien de kinderen weer naar school gaan en ik weer aan het werk, maar toch stappen gezet. We hebben het tuinhuisje opgeruimd/opgeknapt en gelijk wat verlichting geplaatst voor de sfeer.



Het resultaat in de tuin mag er zijn. Alles via het domotica systeem, waardoor ik ook de kleurtemperatuur kan instellen van functioneel koud wit naar warm wit/geel.





Het geef gelijk een heel ander gevoel in de tuin en het huisje. In het huisje komt nog een hoekbank die ik zelf ga bouwen.

Grote plus van dit huis is dat ik eindelijk een garage heb. Wanneer ik daar bezig ben wil ik wel goed licht hebben en dat was er niet.


Hier heb ik het TL bakje ingeruild voor led verlichting met een hoge lichtopbrengst en koud wit qua kleur.

Al met al weer heel blij met de gezette stappen.
  vrijdag 6 september 2019 @ 20:23:52 #50
149959 SQ
snelle trees
pi_188820327
Gezellig hoor, dat tuinhuisje!
Je kunt wel merken dat je een lampjesman bent ;)
disclaimer
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')