abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188352701
Hoi allemaal, nu twee weken de sleutel van ons nieuwe huis maar ik loop tegen een raar probleem aan. In het tuinhuis deed de verlichting achter de schakelaar het wel, maar vanmiddag viel het me op dat het niet meer werkte. Nu zijn er twee mogelijkheden:
1. Ik heb de kabel half doorgestoken bij het uitgraven van een druivenplant
2. Vanmiddag heeft mijn vader een buitenstopcontact losgetrokken om te vervangen en daar was iets doorgelust.

Wanneer ik de binnenkomende leiding in de schakelaar meet met mijn duspol, brand er een lampje maar geen lampje bij het aantal voltage. Er staat dus wel iets spanning op.

Verdere details betreffende het stopcontact buiten. Mijn vader heeft niet gekeken hoe de oude aangesloten was (i know erg onhandig). De kabel voor het stopcontact heeft 3 aders (bruin, grijs, zwart en een mantel met litz. Mijn vermoeden is dat er aders samen op de fase zaten van het stopcontact en daarmee de fase leverde voor het tuinhuis. Hoe moet ik verder? Ik ga morgen de kabel vrijgraven waar de druif zat om uit te sluiten of ik de kabel doorgestoken heb. Ik hoop dat jullie kunnen vertellen of mijn theorie van het doorlussen kan kloppen.
pi_188352747
Meest waarschijnlijke lijkt me optie 2, controleer eerst dat stopcontact.
pi_188352813
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 21:26 schreef Veritas-1 het volgende:

Wanneer ik de binnenkomende leiding in de schakelaar meet met mijn duspol, brand er een lampje maar geen lampje bij het aantal voltage. Er staat dus wel iets spanning op.
Denk dat de nul ergens loshangt. Het beste begin je bij het stopcontact dat losgehaald was.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_188353002
Was jij vroeger actief op fl studio forum?

OT.

Meet de kabel door op het punt waar ie zijn eerste aftakking heeft bij de tuinhuis. Zijn de waardes goed ga je door naar de volgende stop, dan kom je vanzelf het probleem tegen.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_188355009
Een grondkabel steek jij echt niet zover door dat er een ader helemaal door midden is, dan heb je altijd eerst een aardlek. Ik zou het ergens anders zoeken.
pi_188355982
Bedankt allemaal. Ik ben straks weer op locatie dus ga dan even kijken en zal jullie op de hoogte houden. :)
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 21:46 schreef spierbal het volgende:
Was jij vroeger actief op fl studio forum?
Nope. Niet dat ik weet :p
pi_188356914
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 07:30 schreef Veritas-1 het volgende:
Bedankt allemaal. Ik ben straks weer op locatie dus ga dan even kijken en zal jullie op de hoogte houden. :)
[..]

Nope. Niet dat ik weet :p
Oow precies dezelfde UI als een lid daar, vandaar.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_188509207
Vandaag een stapje verder (kon niet eerder ivm andere klussen). In de schuur zit een dubbele schakelaar met daarachter achter knop 1 een lasdoos met twee spotjes en achter knop 2 een wcd. Er komt netjes 230 binnen en wanneer ik knop 2 aanzet heb ik 230 op de wcd. Echter, schakel ik de spotjes in dan heb ik geen 230 meer op de wcd en nog gekker, ook op de binnenkomende kabel meet ik geen 230 meer... ook de wcd (niet geschaleld) in het schuurtje heeft dan geen spanning meer. Het zit dus achter de schakelaar naar de spotjes toe. Wie kan mijn verbazing wegnemen?
pi_188510041
Inductie spanning? Er staat geen spanning op de kabel maar hij loopt langs een andere wel spanningvoerende kabel. Als je er belasting op zet valt de spanning weg.
pi_188510370
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 19:51 schreef Makrolon het volgende:
Inductie spanning? Er staat geen spanning op de kabel maar hij loopt langs een andere wel spanningvoerende kabel. Als je er belasting op zet valt de spanning weg.
Deels waar. Het ligt niet aan de spotjes kom ik net achter. Er is 230 maar wanneer ik ook maar 1 ding aansluit wat stroom vraagt, meet ik nergens meer stroom. Kan het misschien toch in het wcd zitten buiten die losgetrokken is? Dat die misschien een gedeelde nul heeft en doordat deze losgekoppeld is het niet meer werkt? Extra detail, dit hele gebeuren zit achter een schakelaar in het huis zelf.
Extra vraag voor wcd buiten. Kleuren zijn zwart grijs bruin en litz. Wat is wat in dit geval? Zwart schakel, grijs nul en litz aarde? Bruin negeren?
  Moderator maandag 19 augustus 2019 @ 12:42:52 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188519155
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 21:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Denk dat de nul ergens loshangt. Het beste begin je bij het stopcontact dat losgehaald was.
Die zal dan logische wijze onderbroken zijn bij de verwijderde wandcontactdoos.
Er hangt ergens in het geheel een nul los, of maakt geen lekker contact waardoor hij wegvalt als er ook maar iets aan belasting aan komt te hangen.
pi_188519590
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 12:42 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Die zal dan logische wijze onderbroken zijn bij de verwijderde wandcontactdoos.
Er hangt ergens in het geheel een nul los, of maakt geen lekker contact waardoor hij wegvalt als er ook maar iets aan belasting aan komt te hangen.
De nul die los hangt lijkt me inderdaad het meest logische. Probleem is dat het stopcontact dat los hang, wanneer aangesloten, precies hetzelfde probleem geeft. Duspol zegt 230, geen enkel apparaat werkt op dat stopcontact.
Ik gok dus dat het toch mijn ander vermoeden was, ik heb met een handzaag de kabel in de grond beschadigd. Op zich nog redelijk makkelijk terug te zoeken, de vorige bewoner heeft alles in de tuin op 10cm diep zitten :')
  Moderator maandag 19 augustus 2019 @ 13:20:37 #13
92034 crew  Vonkenboer
pi_188519650
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 13:15 schreef Veritas-1 het volgende:

[..]

De nul die los hangt lijkt me inderdaad het meest logische. Probleem is dat het stopcontact dat los hang, wanneer aangesloten, precies hetzelfde probleem geeft. Duspol zegt 230, geen enkel apparaat werkt op dat stopcontact.
Ik gok dus dat het toch mijn ander vermoeden was, ik heb met een handzaag de kabel in de grond beschadigd. Op zich nog redelijk makkelijk terug te zoeken, de vorige bewoner heeft alles in de tuin op 10cm diep zitten :')
Heb je aan het begin in huis bij de schakelaar wel 230 V ? Ook als je dat punt belast ?
pi_188519733
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 13:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Heb je aan het begin in huis bij de schakelaar wel 230 V ? Ook als je dat punt belast ?
Yes, op de dag van oplevering heeft de vorige bewoner namelijk de spotjes lopen showen :)
pi_188526992
Ok, oude bewoner is langsgekomen en geeft aan dat er een lasdoos onder de tegels ligt onder wcd.

Mijn nieuwe theorie is dat vaderlief het draadje te kort vond en er dus aan heeft lopen trekken en daarbij wat heeft losgetrokken. Morgen bij daglicht ga ik dat eens verifiëren.
  Moderator maandag 19 augustus 2019 @ 23:37:43 #16
92034 crew  Vonkenboer
pi_188530158
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 21:06 schreef Veritas-1 het volgende:
het draadje te kort vond en er dus aan heeft lopen trekken en daarbij wat heeft losgetrokken. Morgen bij daglicht ga ik dat eens verifiëren.
Hmm, dat ziet er zo allemaal al wel heel degelijk gemaakt uit ..
Die lasdoos zou (als hij onder de grond zit) gewoon afgegoten moeten zijn met giethars.
Daar zou niet zomaar ineens een losse verbinding moeten kunnen zijn ontstaan.
pi_188531549
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 23:37 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Hmm, dat ziet er zo allemaal al wel heel degelijk gemaakt uit ..
Die lasdoos zou (als hij onder de grond zit) gewoon afgegoten moeten zijn met giethars.
Daar zou niet zomaar ineens een losse verbinding moeten kunnen zijn ontstaan.
Dat dacht ik ook. Echter, geen giethars zei de vorige bewoner. Daarnaast zit de kabel ruim tussen de tegels en ligt het doosje er volgens hem redelijk ondiep onder. Alles bij elkaar een aantal redenen om in ieder geval te gaan kijken. Ik heb ook de kabel teruggehaald die ik geraakt heb en die is ok... dus anders weet ik het ook niet meer hahaha.

[ Bericht 24% gewijzigd door Veritas-1 op 20-08-2019 06:30:49 ]
  Moderator dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:30:33 #18
92034 crew  Vonkenboer
pi_188532691
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 06:13 schreef Veritas-1 het volgende:
Dat dacht ik ook. Echter, geen giethars zei de vorige bewoner. Daarnaast zit de kabel ruim tussen de tegels en ligt het doosje er volgens hem redelijk ondiep onder. Alles bij elkaar een aantal redenen om in ieder geval te gaan kijken. Ik heb ook de kabel teruggehaald die ik geraakt heb en die is ok... dus anders weet ik het ook niet meer hahaha.
Verbindingen onder het zand/bestrating dienen altijd afgegoten te worden met giethars ! ; voor die tijd natuurlijk wel de wartels van de kabeldoos goed dichtdraaien ;)

Ik ben zelf wel een fan van de gietmoffen van Attema.

Die zijn ook gewoon te krijgen bij de gamma, praxis, karwei, hornbach e.d.
pi_188533475
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 09:30 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Verbindingen onder het zand/bestrating dienen altijd afgegoten te worden met giethars ! ; voor die tijd natuurlijk wel de wartels van de kabeldoos goed dichtdraaien ;)

Ik ben zelf wel een fan van de gietmoffen van Attema.

Die zijn ook gewoon te krijgen bij de gamma, praxis, karwei, hornbach e.d.
Oh, top man. Dat was mijn volgende vraag, welke jij gebruikt hahaha. Ikzelf heb in mijn technische dienst tijd enkel gewerkt met die smalle buis-gietmoffen.
pi_188540997
@Vonkenboer ik heb het bakje gevonden en als ik het goed zie hebben ze zwart overal als aarde gebruikt... enne zegt dit ding jou iets? Die substantie dat erin zit lijkt wel vaseline...

Moderator dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:09:54 #21
92034 crew  Vonkenboer
pi_188541367
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 17:47 schreef Veritas-1 het volgende:
@:Vonkenboer ik heb het bakje gevonden en als ik het goed zie hebben ze zwart overal als aarde gebruikt... enne zegt dit ding jou iets? Die substantie dat erin zit lijkt wel vaseline...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zijn er uberhaubt wel grondkabels (Ymvk-As) gebruikt ?
Ik zie namelijk nergens ook maar iets zitten dat daar op lijkt.. ;(
pi_188543811
Lijkt wel of ze er transparante silicinenkit in gespoten hebben.....
pi_188544115
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 20:10 schreef bluemoon23 het volgende:
Lijkt wel of ze er transparante silicinenkit in gespoten hebben.....
Dacht ik ook, maar het is nog volledig zacht... kan het er zo uitpakken. Ik ga er even iemand bij halen aangezien het lasdoosje achterin de tuin nog spannender is. Losse fasedraden, zwart als aarde waarbij 2 andere kabels de zwarten weer wel gebruiken als schakeldraad...
pi_188544126
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 18:09 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zijn er uberhaubt wel grondkabels (Ymvk-As) gebruikt ?
Ik zie namelijk nergens ook maar iets zitten dat daar op lijkt.. ;(
De ene keer wel en de andere keer weer niet...
  Moderator dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:09:43 #25
92034 crew  Vonkenboer
pi_188545195
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 20:26 schreef Veritas-1 het volgende:

[..]

De ene keer wel en de andere keer weer niet...
Nou, lekker dan..

Ik zou de hele rotzooi eruit trekken en opnieuw en veilig aanleggen met de juiste materialen op de juiste plek. Hier is zo gewoon niet wat van te maken.

Waar lopen al die andere kabels dan in vredesnaam heen ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')