abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184922398
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 18:52 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Ok, wat blijft er dan aan opties over op jouw lijstje?
Daar gaat het niet om. Je verplaatst het probleem met het concept van een simulatie of droom alleen een stap extra, het verklaart niets.

Datgene wat boven de simulatie staat vereist weer eenzelfde verklaring, net zoals de laag waar wij ons in bevinden als je dat als de werkelijkheid beschouwt. Het heeft geen zin om er extra lagen/niveaus aan toe te voegen. Eigenlijk moet je dan alleen maar meer verklaren, want het roept nog meer vragen op.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 20:04:06 #177
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_184922549
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 19:57 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. Je verplaatst het probleem met het concept van een simulatie of droom alleen een stap extra, het verklaart niets.

Datgene wat boven de simulatie staat vereist weer eenzelfde verklaring, net zoals de laag waar wij ons in bevinden als je dat als de werkelijkheid beschouwt. Het heeft geen zin om er extra lagen/niveaus aan toe te voegen. Eigenlijk moet je dan alleen maar meer verklaren, want het roept nog meer vragen op.
Oneens, het biedt een nieuw canvas met andere regels en eigenschappen, net zoals ik in Unity3D kan bepalen hoe snel de tijd gaat, of zelfs in welke richting. Wanneer het begon.

Wellicht (nog) niet meetbaar of te bewijzen, maar ik hoef er geen boeken of profeten bij aan te halen.
"We aren't people, we are text."
- Japanman Sakyusan -
pi_184922634
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:04 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Oneens, het biedt een nieuw canvas met andere regels en eigenschappen, net zoals ik in Unity3D kan bepalen hoe snel de tijd gaat, of zelfs in welke richting. Wanneer het begon.

Wellicht (nog) niet meetbaar of te bewijzen, maar ik hoef er geen boeken of profeten bij aan te halen.
Het verklaart geen hol :')

Net zoals de bijbel ook geen hol verklaart.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 20:10:12 #179
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_184922699
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:07 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Het verklaart geen hol :')
Als we het vermogen hebben het te begrijpen biedt het een verklaring voor een aantal schijnbare tegenstellingen in deze werkelijkheid.

Als we dat vermogen niet hebben houdt het toch op.

Ik nodig je nogmaals uit om jouw visie te delen, anders ben ik klaar met je.
- Japanman Sakyusan -
pi_184922797
Tegenstellingen? Wat bedoel je daarmee en welke tegenstellingen heb je het dan over?

Volgens mij is je enige argument, we weten het niet dus moet het wel dit of dat zijn.
pi_184922899
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 00:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
Voor mij is het simpele volksdevotionele geloof van mijn voorouders de beste steun; kaarsje bij Maria, bezinning in een schitterende kerk, de mystiek, de wierook, de beelden, de geschiedenis. En vooral de lijfspreuk van de simpele katholiek: alles komt straks goed.

Blijft voor mij het ware geloof.
Je lijkt vooral de rituelen te waarderen, en de daadwerkelijke invulling van wat je gelooft grotendeels zelf in te vullen.
Kan ik dan concluderen dat je eigenlijk alleen qua ritueel daadwerkelijk katholiek bent?
pi_184922957
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 00:29 schreef ChristmasRoses het volgende:
Waarom zou God een ingewikkeld wetenschappelijk systeem niet hebben kunnen creeren?
Wat bedoel je met een ingewikkeld wetenschappelijk systeem?
pi_184923159
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 11:53 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Zie de eerste pagina.

En waarom? Omdat ik dat eigenlijk al mijn hele leven voel. Ik heb geen geloof gevonden waardoor ik ben gaan geloven. Ik heb gezocht naar herkenning van dat gevoel dat er al was, die gedachten, dat (toen nog vormende) wereldbeeld.

Daarnaast natuurlijk ervaringen die maken dat ik nog meer die richting op wijs. Alhoewel ik me er prima van bewust ben dat waarneming in deze onbetrouwbaar is en op z'n best een mogelijke aanwijzing is.
Niet vervelend bedoeld maar wat ik daaruit opmaak is eigenlijk weinig meer dan dat je een soort ietsist bent, weinig over wat je daadwerkelijk gelooft.
pi_184923380
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 11:49 schreef peter431 het volgende:

[..]

Je hebt het dus je zelf aan geleerd je bent er niet mee geboren.
Ik denk niet dat mensen zichzelf religie aanleren, geloof zou nog kunnen maar ook dat is volgens mij vrijwel altijd een reproductie zonder veel (/enige) daadwerkelijk originele ideeėn.
(Wat volstrekt begrijpelijk is.)
pi_184923488
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:04 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

En waarom zijn we dieren ?
We zijn dieren, wat zijn we anders?
Geschapen naar de beeltenis van een almachtige,omnipotente god?
  zaterdag 9 februari 2019 @ 20:39:11 #186
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_184923610
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:34 schreef Tanatos het volgende:

[..]

We zijn dieren, wat zijn we anders?
Geschapen naar de beeltenis van een almachtige,omnipotente god?
Er is een definitie van dieren (Googlede ik eerder) die mensen expliciet uitsluit (god weet waarom), vermoed dat we daarheen gestuurd worden.

Alle overigen bronnen zijn incl. de mens.
- Japanman Sakyusan -
  zaterdag 9 februari 2019 @ 20:41:44 #187
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184923696
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:16 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Je lijkt vooral de rituelen te waarderen, en de daadwerkelijke invulling van wat je gelooft grotendeels zelf in te vullen.
Kan ik dan concluderen dat je eigenlijk alleen qua ritueel daadwerkelijk katholiek bent?
Mij best
Omnibus in omnibus.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 20:55:33 #188
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184924053
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:25 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Niet vervelend bedoeld maar wat ik daaruit opmaak is eigenlijk weinig meer dan dat je een soort ietsist bent, weinig over wat je daadwerkelijk gelooft.
Er staat dat ik een paganist ben, dat is al redelijk beschrijvend.

'Het woord ‘pagan’ is afkomstig van het Latijnse woord ‘paganus’. Dit woord duidde iemand aan die op het land leefde en het lokale geloof van het land aanhing. De term paganisme omschrijft een zeer rijke variėteit aan religieuze stromingen, die een aantal gemeenschappelijke kenmerken hebben. Zo wordt de natuur ervaren als heilig, als een expressie van de goddelijke krachten. Het goddelijke wordt vaak voorgesteld als mannelijk en vrouwelijk, als God en Godin. De cyclus van de seizoenen wordt gevierd met jaarfeesten. Inhoudelijk voelen de meeste groepen zich verwant met de pre-christelijke natuurreligies. Organisatorisch gaat het om een wijd netwerk van groepen en kringen zonder overkoepelend ‘gezag’. Individuele vrijheid en direct persoonlijk contact met de goddelijke werkelijkheid staan voorop. In Nederland wordt paganisme ook wel heidendom genoemd.'

http://nl.paganfederation.org/wat-is-paganisme/

Iig dit stukje is een heel aardige beschrijving.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_184924238
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:55 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

'Het woord ‘pagan’ is afkomstig van het Latijnse woord ‘paganus’. Dit woord duidde iemand aan die op het land leefde en het lokale geloof van het land aanhing. De term paganisme omschrijft een zeer rijke variėteit aan religieuze stromingen, die een aantal gemeenschappelijke kenmerken hebben. Zo wordt de natuur ervaren als heilig, als een expressie van de goddelijke krachten. Het goddelijke wordt vaak voorgesteld als mannelijk en vrouwelijk, als God en Godin. De cyclus van de seizoenen wordt gevierd met jaarfeesten. Inhoudelijk voelen de meeste groepen zich verwant met de pre-christelijke natuurreligies. Organisatorisch gaat het om een wijd netwerk van groepen en kringen zonder overkoepelend ‘gezag’. Individuele vrijheid en direct persoonlijk contact met de goddelijke werkelijkheid staan voorop. In Nederland wordt paganisme ook wel heidendom genoemd.'

Maar jij denkt ook te weten dat er meerdere goden zijn ?
Want jij beschreef toch dat jij ook wel weg had van het boeddhisme ?
  zaterdag 9 februari 2019 @ 21:14:21 #190
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184924580
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 21:02 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Maar jij denkt ook te weten dat er meerdere goden zijn ?
Want jij beschreef toch dat jij ook wel weg had van het boeddhisme ?
Ik schreef dat wat Tyr80 schreef wat weg had van het boeddhisme. Zijn idee van de werkelijkheid zoals wij die ervaren is een simulatie. Dat komt dichtbij het idee van de werkelijkheid die wij ervaren is een illusie van het boeddhisme.

Denk niet dat hij alle stromingen even interessant zal vinden, maar een aantal wel. Zeker degene waarin goden eigenlijk geen (actieve) rol spelen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_184924649
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 21:14 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ik schreef dat wat Tyr80 schreef wat weg had van het boeddhisme. Zijn idee van de werkelijkheid zoals wij die ervaren is een simulatie. Dat komt dichtbij het idee van de werkelijkheid die wij ervaren is een illusie van het boeddhisme.

Denk niet dat hij alle stromingen even interessant zal vinden, maar een aantal wel. Zeker degene waarin goden eigenlijk geen (actieve) rol spelen.
Oke.
En wat bedoel je met simulatie '?
  zaterdag 9 februari 2019 @ 21:19:15 #192
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184924702
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 21:17 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Oke.
En wat bedoel je met simulatie '?
Dat moet je aan Tyr80 vragen, die zag dat als een van de 2 opties.
pi_184924960
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:55 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Sorry, vind ik nog steeds behoorlijk vaag.
Geloof je nou in 1 god, meerdere goden of een soort van goddelijk aspect in alles?
Of gaat het vooral om het ritueel?
  zaterdag 9 februari 2019 @ 21:54:53 #194
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184925639
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 21:27 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Sorry, vind ik nog steeds behoorlijk vaag.
Geloof je nou in 1 god, meerdere goden of een soort van goddelijk aspect in alles?
Of gaat het vooral om het ritueel?
Ik hang een beetje tussen werkelijke goden of archetypische goden.
Maar vooral, net als in bv het boeddhisme, zijn de goden niet de kern van het geloof. Ze zijn er, net zoals leeuwen er zijn. Je hoeft er niets mee te doen.
Het is een ander geloofssysteem dan bv het abrahamisme.

Ritueel is niets meer dan aandacht, focus. Het is meer gericht op hoe dingen elkaar beinvloeden en wat dat voor jou betekend.
Er zijn geen goden om je achter te verschuilen, je hebt je eigen leven in handen. En de wereld draait ook wel door zonder dat jij daar aandacht aan besteed.

Ik kies ervoor daar wel aandacht voor te hebben, op mijn manier. Omdat ik daar baat bij heb.
pi_184925825
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 21:54 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ik hang een beetje tussen werkelijke goden of archetypische goden.
Maar vooral, net als in bv het boeddhisme, zijn de goden niet de kern van het geloof. Ze zijn er, net zoals leeuwen er zijn. Je hoeft er niets mee te doen.
Het is een ander geloofssysteem dan bv het abrahamisme.

Ritueel is niets meer dan aandacht, focus. Het is meer gericht op hoe dingen elkaar beinvloeden en wat dat voor jou betekend.
Er zijn geen goden om je achter te verschuilen, je hebt je eigen leven in handen. En de wereld draait ook wel door zonder dat jij daar aandacht aan besteed.

Ik kies ervoor daar wel aandacht voor te hebben, op mijn manier. Omdat ik daar baat bij heb.
Hoe meer je uitlegt, hoe minder ik begrijp.
Het is net als westerlingen die me zeggen boeddhist te zijn, ik weet nog steeds absoluut niet wat ze geloven.
Nogmaals, niet vervelend bedoelt maar echt gewoon de waarheid.
Wellicht mijn tekortkoming.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 22:15:06 #196
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184926122
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:02 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Hoe meer je uitlegt, hoe minder ik begrijp.
Het is net als westerlingen die me zeggen boeddhist te zijn, ik weet nog steeds absoluut niet wat ze geloven.
Nogmaals, niet vervelend bedoelt maar echt gewoon de waarheid.
Wellicht mijn tekortkoming.
Het gaat meer over jezelf, je eigen groei als mens dan over goden. Het is jouw pad, de goden gaan je echt niet dragen. Je zal zelf moeten lopen.

Het boeddhisme is een andere uitingsvorm van eenzelfde soort geloofssysteem, zonder almachtige goden.
In het Europees paganisme wordt er vooral meer gericht op het leven, met aandacht leven in het ritme van de (plaatselijke) natuur. Harmonie met jezelf en je omgeving als streven. En natuurlijk een stukje magisch denken. De kracht van wilskracht. De wet van aantrekkingskracht.
pi_184926289
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:18 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Wat bedoel je met een ingewikkeld wetenschappelijk systeem?
Het heelal, evolutie. Ik gekloof niet dat wij geschapen zijn als evenbeeld. Dat is te menscentrisch.
pi_184926461
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:21 schreef ChristmasRoses het volgende:

[..]

Het heelal, evolutie. Ik gekloof niet dat wij geschapen zijn als evenbeeld. Dat is te menscentrisch.
Geloof je in een god die ingrijpt?
Of sluit je god op in zijn perfectie?
pi_184926703
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:15 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Het gaat meer over jezelf, je eigen groei als mens dan over goden. Het is jouw pad, de goden gaan je echt niet dragen. Je zal zelf moeten lopen.

Het boeddhisme is een andere uitingsvorm van eenzelfde soort geloofssysteem, zonder almachtige goden.
In het Europees paganisme wordt er vooral meer gericht op het leven, met aandacht leven in het ritme van de (plaatselijke) natuur. Harmonie met jezelf en je omgeving als streven. En natuurlijk een stukje magisch denken. De kracht van wilskracht. De wet van aantrekkingskracht.
Alhoewel je geloof uiterst vriendelijk en aimabel op me overkomt vind ik het in de kern eigenlijk gewoon ietsisme.
Voor de duidelijkheid, dat vind ik absoluut niet negatief.
pi_184926765
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Mij best
Rituelen voor atheļsten zouden misschien ook geen slecht plan zijn.
Het heeft wel iets moois dat mensen met in principe vreemden in een soort van gelijkheid samen aan zoiets deelnemen.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')