abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 27 januari 2019 @ 12:57:18 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184651093

quote:
Ik ben nogal van de projectjes zie: F&S / [Projectje] Alle oscar winnaars beste film kijken

Dus wordt het tijd voor een nieuw projectje, dit keer ga ik mijn platen eens beluisteren. (ik hou het eerst bij vinyl alleen) Ik zal elke plaat hier melden en er een klein tekstje bij plaatsten. Dit kan even duren :P (heb ooit al mijn mp3s achter elkaar geluisterd en daar was ik meer dan een jaar mee bezig dus wie weet hoe lang dit gaat duren heb ook wat minder tijd dus het zal niet elke dag geupdate worden)

Maar zonder verder getreuzel mijn platenkast:
BB:

Dagoducks' ouders:

En dagoduck zelf:

Gehenna:

Glad_Janus:

Pipster:

Bazbo

Kaasch (vriendin van BB)


Ben je ook van plan je gehele platenkast te draaien, post hier!


(hahaha platenkast gedraaid)

Het liefst alleen reageren op en over de gedraaide platen en algemene discussies over vinyl in het vinyl-topic voeren

En weer verder...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zondag 27 januari 2019 @ 13:36:11 #2
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_184651731
quote:
2s.gif Op zondag 27 januari 2019 12:54 schreef Bosbeetle het volgende:
Kaasch 41

[ afbeelding ]

besef me pas nu dat 4us uitgesproken moet worden als vierus :P
Ja, ondanks dat ik dat eigenlijk wel weet, maak ik daar in mijn hoofd nog altijd Fo(u)r Us van.
En; _O_ Doe Maar _O_ .
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  Redactie Frontpage zondag 27 januari 2019 @ 19:45:55 #3
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184660104
bazbo 0425: Barbra Streisand - Guilty



Deze is van De Vrouw! Deze is van De Vrouw! Had ik al gezegd dat deze van De Vrouw is? En dat terwijl mijn guilty jeugdpleasure (de gebroeders Gibb) er zo'n grote rol op spelen. Alle liedjes zijn door hen geschreven en broer Barry heeft de gehele plaat geproduceerd. Ook zingt hij twee duetten met mevrouw Barbeha. Die liedjes zijn prachtig melodieus, waar vakmanschap. Verder moet je er van houden. Paar grote hits op dit album uit 1980. Voor mij is het lied Life Story nogal in het oor springend. Mooi werk!



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 27 januari 2019 @ 19:54:49 #4
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184660283
bazbo 0426: Barbra Streisand - The Broadway Album



Deze is wel van mij. Ergens in de zomer van 1987 zag ik een documentaire op televisie over dit nieuwe album van mevrouw Streisand. Hoe ze de liedjes bij elkaar zocht en over haar bewondering voor de musicalcomponisten Rogers-Hammerstein, Gershwin en Bernstein-Sondheim. Ik vond het een mooie docu en mevrouw kon ook nog eens geweldig zingen. Daarnaast: ze vertolkte stukken uit de West Side Story en hadden Yes, Emerson en Waits dat niet ook gedaan? En dus kocht ik op 20 oktober 1987 dit album, dat al in 1985 uit kwam. Ik heb een Canadese versie en herinner me dat ik hem ergens goedkoop op de kop tikte. Het is dan ook nogal een golfplaat, maar dat hoor je nergens terug. Veel 'klassieke' musicalhits op deze elpee. Lang niet terug gehoord en nu dan weer wel en ik vind het best mooi ook al zou ik het nu nooit meer kopen.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 27 januari 2019 @ 19:59:38 #5
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184660375
bazbo 0427: Barbra Streisand - One Voice



Dan kan deze niet ontbreken. Ook van mij. Een jaar na The Broadway Album trad mevrouw weer eens op. Voor het eerst sinds 12.354 jaar of zo. Kaartjes kostten $5.000, maar dan had je ook wat. Opbrengst ging naar een goed doel, weet ik veel, voor mijn part een actiegroep tegen aardappelmoeheid. Het is allemaal niet belangrijk. Belangrijker is dat dit een mooi concert is. Volgens mij ook uitgezonden op televisie in Nederland. Op de elpee slechts twaalf liedjes van het concert. Opvallend is niet alleen de gastzanger met wie mevrouw twee duetten zingt, maar vooral ook de drummer. Meneer Chad Wackerman. Waar kennen we hem ook weer van? Van zijn werk met Allan Holdsworth, Zappa en vele anderen in het vrije genre. Opnieuw heb ik hier een Canadese golfplaatversie. Uit 1987.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 27 januari 2019 @ 20:11:08 #6
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184660633
bazbo 0428: Andy Summers & Robert Fripp - Bewitched



JAAAAAAAAAA, DEZE HAD IK OOK! En had ik vergeten dat ik hem heb. Allemensen, wat een leuke plaat om weer eens terug te horen. De beide gitaristen kenden elkaar uit hun jeugd, bleven elkaar volgen en maakten in 1982 al eens een duoplaat onder de titel I Advance Masked. Deze plaat uit 1984 gaat een stapje verder: op de eerste plaatkant wat 'poppy' songs met drums en ritme; op de tweede kant staat meer atmosferisch werk. Beide vind ik geweldig. Hoewel de heren allerlei gitaren en gitaarsynthesizers gebruiken, wordt het nergens oeverloos gepiel. Integendeel! Alles klinkt fris en gedegen. Aan het eind wordt het wat zwaarder, melancholieker, maar ook lekker. Mijn versie is een Duitsche uit 1984 op het E'G Editions label. Voor een mint versie kan ik tientallen euro's vragen, zie ik op Discogs. Doe ik niet, want de plaat is volgens mij nergens op cd te krijgen en ik wil hem nog heel vaak draaien. Topper! JAAAAAAAA!



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Moderator zondag 27 januari 2019 @ 20:16:01 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184660731
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 13:36 schreef EP3 het volgende:

[..]

Ja, ondanks dat ik dat eigenlijk wel weet, maak ik daar in mijn hoofd nog altijd Fo(u)r Us van.
En; _O_ Doe Maar _O_ .
Ja ik ook :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door Bosbeetle op 27-01-2019 22:01:53 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184697140
Glad188: Colour Haze ‎– CO₂



Koolstofdioxide, ook kooldioxide of koolzuurgas genoemd, is een anorganische verbinding van koolstof en zuurstof, met als brutoformule CO₂. In zuivere toestand is het een kleurloos en geurloos gas dat van nature in de aardatmosfeer voorkomt. De molecule bezit een lineaire geometrie en behoort tot de puntgroep D∞h.

pi_184697963
Glad189: Atomic Rooster ‎– Atomic Rooster



Ik realiseerde me toen ik er voorbij kwam dat hun debuut nog ontbrak in mijn collectie. Ik wissel
de lange discografie van Colour Haze af met nieuwe binnenkomers.

pi_184699586
G234: Plastikman - Musik



Heerlijk dit, van die elastische minimale acid techno. Plastikman - oftewel techno-legende Richie Hawtin.

Ik heb Richie veel te lang links laten liggen, ik ging er op basis van z'n uiterlijk altijd van uit dat hij verschrikkelijk commerciële troep zou maken :@ Ach ja, een mens kan zich vergissen. Maar geef toe, hier verwacht je toch ook meer gefabriceerde tienerpop van, dan donkere minimal techno.


Hoe dan ook deze plaat is inmiddels hier grijsgedraaid. Ook tijdens kantooruren werkt deze erg goed voor mij O+

nee, jij dan!
pi_184699923
G235 Vitalic - Poney EP



Damn, is deze alweer uit 2001? :o Oh well, toffe franse electro house. Minder groot geworden uiteindelijk dan ik had verwacht. Ik zag dit wel stadions vullen qua geluid :Y

nee, jij dan!
  Moderator dinsdag 29 januari 2019 @ 20:50:45 #12
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_184699945
Allemaal aan de Expedit! :D
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_184700710
*O* *O* En door naar Vakje 7! op de helft nu *O* *O*

En die begint met niemand minder dan ons aller Heino

G236 Heino - Heino



Kan niet goed vinden of dit nu z'n debuut album is of gewoon een compilatie plaat uit '66. Hoe dan ook, de carrière van deze Duitse Sinatra begon in ieder geval veelbelovend.

Maar serieus: hier heeft ie nog niet zo'n hoog meeklap gehalte wat z'n latere werk heeft. En ik kan hier op zich best (sporadisch) naar luisteren. In ieder geval de volle ¤0,20 meer dan waard :7 Al had ik 'm in de eerste instantie puur gekocht om die bazenhoes _O_

nee, jij dan!
pi_184700788
G237 Masters of Hardcore - Unleash the Beast



Nu al een kwaliteitsvakje :7

nee, jij dan!
  dinsdag 29 januari 2019 @ 21:50:41 #15
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_184700969
Heb in het verleden regelmatig naar Plastikman geluisterd, maar ik heb eigenlijk nooit geweten dat ie er zo uitzag.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_184701341
G238 Darkspace - Dark Space -I



De volgende helft van vakje 7 staat blijkbaar vol met black metal. Beginnende met de demo/EP van Darkspace. Wat zo'n beetje klinkt als een allesverwoestende, ijskoude intergalactische wervelstorm :P En daar hadden ze wel een uniek thematje te pakken in de scene.

Darkspace had het nooit zo gehad op benoemen van nummers. Ze zijn gewoon begonnen bij Dark -1.-1 op deze demo, en verhogen met elke release het nummer (ze zitten inmiddels op Dark 4.20).

Ze hebben overigens geen drummer, maar een drumcomputer en die geeft het (op de B kant) geheel een vrij onheilspellende disco vibe mee *O*



[ Bericht 4% gewijzigd door Gehenna op 30-01-2019 00:15:01 ]
nee, jij dan!
pi_184714317
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:50 schreef belsen het volgende:
Allemaal aan de Expedit! :D
Ja maar vind je het gek, die kast is perfect voor platen _O_
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
pi_184755007
#195 | The Raveonettes - Whip It On

Vind ik niet zoveel meer aan.
Aldus.
pi_184755134
#196 Sebadoh - III

#197 Sebadoh - 4 Song CD

Vooral de 4 song CD is een uitstekende plaat. Bakesale heb ik helaas niet, dat is ook zo'n een uitstekende plaat.
Aldus.
  Redactie Frontpage vrijdag 1 februari 2019 @ 19:09:56 #20
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184758225
bazbo 0429: Supertramp - Supertramp



Dit is de allereerste Supertrampelpee. Hij komt uit 1970. Met Roger Hodgson en Rick Davies. En ene RIck Palmer-James, die niet heel veel later de tekstschrijver van King Crimson zou worden/zijn (1972-1974). We horen hier een prettig rauwe versie van de band. Leuke muziek, waarop de piano en het orgel de boventoon voert. Her en der een springerige gitaar. Hodgson zingt nog niet zo hoog, eerder wat ijl. Het is allemaal nog niet zo pakkend als vanaf het derde album. Ik kocht mijn Britse heruitgave uit 1982 op 19 mei 1982. Hoogtepunt van de plaat: Try Again.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 1 februari 2019 @ 19:19:39 #21
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184758413
bazbo 0430: Supertramp - Crisis? What Crisis?



We moeten chronologisch twee platen overslaan, omdat ik die twee platen niet heb. Onder die twee platen valt Crime Of The Century, het absolute meesterwerk van de band. Ik heb hem jaren op een cassettebandje gehad. Pas een jaar of wat geleden kocht ik 'm op cd. Crisis? What Crisis? was de opvolger en is bijna net zo goed en mooi. De songs lijken wat lichter op de voorganger, maar schijn bedriegt. Zeer veel hoogtepunten op dit album uit 1975: Ain't Nobody But Me, A Soapbox Opera, Another Man's Woman, Lady, ... stuk voor stuk stukken die lang op de livesetlijst stonden. Ik kocht mijn plaat op 28 december 1981. Heb hem veel gedraaid, maar hij ziet er nog als nieuw uit en zo klinkt hij ook nog, merk ik. Het is een Canadese versie uit 1975.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 1 februari 2019 @ 19:26:34 #22
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184758510
bazbo 0431: Supertramp - Even In The Quietest Moments



Met deze plaat uit 1977 brak Supertramp definitief door, al was het maar vanwege het hitje, de opener Give A Little Bit. De stukken zitten hier compositorisch nog beter in elkaar. Veel hoogtepunten weer. Het titelnummer behoort tot mijn favorieten, net als het monumentale Fool's Overture. Deze plaat is van De Vrouw! Zij heeft een Britse uitgave uit 1977.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 1 februari 2019 @ 19:32:35 #23
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184758619
bazbo 0432: Supertramp - Breakfast In America



Deze plaat hebben we twee keer! In beide gevallen is het de originele Nederlandse versie. Ik kreeg mijn exemplaar voor mijn verjaardag, van het meisje uit de klas op wie ik verliefd was en van haar broer. Ze kwamen op mijn feestje. Dat was leuk. Later heb ik over het meisje nog geschreven, niet zo zeer over vroeger, maar over het moment dat ik haar nog eens ontmoette, nu een jaar of elf geleden. Je leest mijn verhaal hier op FOK!. Op deze plaat is Supertramp tot volle wasdom gekomen. Van begin tot eind deugt dit album op en top. Niets dan prachtstukken. Hits waren natuurlijk Logical Song, het titelnummer, Goodbye Stranger en Take The Long Way Home. Ik heb altijd het afsluitende Child Of Vision het allerbeste gevonden. Leuke pianosolo.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 2 februari 2019 @ 10:26:54 #24
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184768616
bazbo 0433: Supertramp - Paris



Sinterklaas, 5 december 1980. Ik krijg deze elpee. Al snel heb ik de binnenhoezen uit elkaar geknipt en aan de muur van mijn zolderkamer gehangen. Ik draai hem volkomen grijs. Gelukkig kom ik acht jaar later De Vrouw tegen en zij blijkt hem ook te hebben. De Vrouw en ik hebben een verschillende Europese versie uit 1980. Jaar of twee/drie terug kocht ik 'm op cd. Mooie liveregistratie. Laat horen hoe goed de band live was. Her en der klinkt het dicht bij de originele studioversies, maar vaker is het spontaner, opener, beter. Asylum is een favoriet, het afsluitende Crime Of The Century ook. Eigenlijk zijn alle stukken die komen van Crime geweldig.


:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 02-02-2019 14:42:53 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 2 februari 2019 @ 11:04:07 #25
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184769212
bazbo 0434: Supertramp - ...Famous Last Words...



Ik kocht deze op 4 december 1982, zo ongeveer in de week dat hij verscheen. Ik heb dan ook een eerste Europese versie. Ook deze binnenhoes heb ik uit elkaar geknipt om aan de muur van de zolderkamer te hangen. Volgens mij is het een beetje vergeten Supertrampplaat. Dat is jammer, want er staat heel mooi spul op. Niveau is van voor naar achter hoog. Geen enkel overbodig lied. De balans tussen de luchtige Hodgson en de wat zwaarmoedige Davies is zoals altijd prima. Grote hit is natuurlijk It's Raining Again, maar voor mij zijn opener Crazy en Waiting So Long de sterkste stukken van dit uitstekende album. Tijdens de tour in 1982/1983 kondigde Hodgson aan dat hij de band zou verlaten en een solocarrière ging starten. Sindsdien heb ik Supertramp niet meer gevolgd. Laatste plaat van de band dus in onze vinylverzameling.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 2 februari 2019 @ 14:25:39 #26
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184772824
bazbo 0435: Steve Swallow - Carla



Deze is leuk! En gaaf om weer eens te horen. Ik kocht dit album op 10 mei 1990. In mijn herinnering waren we toen al lang overgeschakeld op cd, maar kennelijk hadden we een soort overgangsperiode. Op dit album van deze bassist uit 1987 allerlei fijne lightjazzpareltjes. Swallow heeft alle acht stukken geschreven. Ze hadden ook zo van Carla Bley kunnen zijn. Mevrouw bespeelt het orgel op deze plaat en de titel van het album ... nou ja, u begrijpt het wel. Er zijn niet veel versies van deze elpee en ik heb een Duitse. Swingt u mee?


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 2 februari 2019 @ 14:34:54 #27
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184772962
bazbo 0436: David Sylvian & Ryuichi Sakamoto - Bamboo Houses / Bamboo Music (12" single)



16 september 1987, staat er in de binnenhoes. Dat was de dag dat ik deze maxisingle kocht. Een mooie samenwerking tussen de oud-leadzanger van Japan en de oud-bandleider van Yellow Magic Orchestra. Sylvian en Sakamoto hadden al vaker met elkaar samengewerkt en zouden dat nog vele malen doen. Deze maxisingle verscheen in 1982; ik heb een Britse versie, die het in de verkoop leuk zou doen.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 2 februari 2019 @ 14:42:20 #28
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184773062
bazbo 0437: David Sylvian - Brilliant Trees



Eerste soloalbum van Sylvian uit 1984 en wat voor een. Vele groten doen mee: Sakamoto, broer Steve Jansen, Richard Barbieri, Holger Czukay, Danny Thompson, Jon Hassell, Mark Isham, Kenny Wheeler, noem ze maar op (dat heb ik net gedaan). Stuk voor stuk schitterende atmosferische songs, waarin weliswaar de stem centraal staat, maar de instrumentatie diepe indruk maakt. Zeven klankschilderijen. Ik kocht deze plaat op 26 juni 1987 en ik heb een eerste Britse versie. De twee 'hitjes' kregen een video mee, gemaakt door ene Anton Corbijn.



:Y

[ Bericht 5% gewijzigd door bazbo op 02-02-2019 16:26:32 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 2 februari 2019 @ 16:31:40 #29
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184775213
bazbo 0438: David Sylvian - The Ink In The Well (12" single)



Kijk. Een single van het album Brilliant Trees. Ik wist geeneens meer dat ik 'm heb. Op de B-kant een instrumentale versie van Weathered Wall. Ook fijn. Ik kocht een Duitse versie van deze maxisingle op 25 september 1987. De video van het titelnummer is weer door Corbijn.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 2 februari 2019 @ 16:41:48 #30
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184775346
bazbo 0439: David Sylvian - Gone To Earth



Ik zou toch zweren dat ik ook een vinylversie had van de EP Words Of The Shaman. Hij staat niet in de kast. Miste ik niet ook de eerste elpee van Japan? Vreemd. Op 10 oktober 1986 ging ik naar de platenwinkel. Ik had net een recensie van Gone To Earth gelezen in de Music Maker. Zonder er iets van te luisteren kocht ik het album. Ik kende slechts de Japanplaat Quiet Life en wat ik thuis hoorde, overtrof alle verwachtingen. De eerste plaat van deze dubbelaar telt zeven schitterende vocale nummers met een hoofdrol voor de stem, de ruimtelijke drums, de gitaar van Fripp en de flugelhorn van Kenny Wheeler. Op de tweede plaat zijn tien instrumentale klankschilderijen te horen; net iets minder ambient dan Eno, maar wel atmosferisch genoeg om bij weg te wezen. Dit album behoort tot mijn meest favoriete platen. Laughter And Forgetting / Before The Bullfight en vooral Wave zijn wat mij betreft de hoogtepunten van deze prachtplaat. Ik heb de allereerste Europese versie van het album 1986 en hij klinkt nog altijd geweldig. Ik schreef al eerder over dit album; je leest het hier op FOK!.




:Y

[ Bericht 2% gewijzigd door bazbo op 02-02-2019 16:49:00 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_184776301
G239 Vattnet Viskar - Vattnet Viskar EP



Ik dacht vroeger dat deze black metal band wat meer sludge invloeden had. Blijkt dus dat deze gewoon op 45RPM gedraaid hoort te worden :')

hoe dan ook, best fijne takke herrie uit de latere USA scene. Niet heel bijzonder, ooit voor een grijpstuiver gevonden in een bak en op de gok gekocht :)

nee, jij dan!
pi_184776974
G240 Darkthrone - Under a Funeral Moon



Darkthrone, legendarische band. Een groot deel van de huidige black metal bands proberen nog steeds de sound en image van hun te kopiëren. Na hun omslag van Death metal naar Black metal met het vorige album, wat toch meer een experiment was, was de richting van deze plaat vanaf moment 1 bekend, rauw, minimalistisch en koud.

Leuk feitje: Ondanks dat dit soort muziek voor mij zo'n beetje de soundtrack voor de winter maanden is, is deze plaat midden in de zomer opgenomen :P

Fun voor hele familie O+
nee, jij dan!
pi_184777924
G241 Darkthrone - Panzerfaust



Waar de meeste (metal) bands met elke release een betere productie krijgen, en wel eens naar een groter label overstappen. Ging de geluidskwaliteit van Darkthrone bewust alleen maar verder achteruit, ten dienste van de sfeer. Ook verlieten ze de vrij grote Peaceville records om naar het obscure Moonfog over te stappen.

Verder adoreerden beide heren van Darkthrone eigenlijk 2 bands, Bathory en Celtic Frost. De sound van Bathory kreeg altijd wat voorang in hun eigen sound, bij dit album sloeg dat om naar Celtic Frost. Met meer tragere en lompere riffs. Wederom een klassieker (hoewel ietwat ondergesneeuwd dankzij de vorige 3).

nee, jij dan!
  Redactie Frontpage zaterdag 2 februari 2019 @ 20:04:43 #34
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184778843
bazbo 0440: David Sylvian - A Little Girl Dreams Of Taking The Veil (12" single)



Dit is de single van de Gone To Earth-elpee. Op kant A twee versies van Taking The Veil: een wat langere mix en een 7" singleversie. Op kant B twee instrumentaaltjes van de tweede elpee van het album. Ik kocht deze Europese versie op 23 september 1989, volgens mij in de uitverkoopbakken.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_184779736
G242 Bathory - nder the Sign of the Black Mark



Nog een enorm invloedrijk album binnen het genre. Eenmansband Bathory begint op deze plaat zoals hij op de vorige twee ook klonk, snel, duister en thrashy. Maar halverwege ontpoppen enkele songs naar iets compleet nieuws. Langzamer en zwaarder. De geboorte van nieuw subgenre 'viking metal' (wie die namen ook verzint :') )

Leuk feitje: De hoes is geen tekening, maar een daadwerkelijke foto van de Royal Swedish Opera House, waar het decor nog stond voor 'Carmen'. Het 'beest' is een destijds bekende Zweedse boddybuilder met een masker :P

nee, jij dan!
pi_184780283
G243 Bathory - Blood Fire Death



Op deze plaat zegt Quorthon (de man achter Bathory) z'n oude rauwe Thrash stijl compleet vaarwel. Vanaf nu staat Bathory voor lange epische nummers, in z'n eigen ontwikkelde 'viking'-stijl.

nee, jij dan!
pi_184782015
G244 Immortal - At the Hearth of Darkness



Zoals elk album ervoor, had Immortal bij ook dit album weer een nieuwe sound. Alleen deze is hierna blijven steken. Hoewel Immortal - achteraf gezien - een van de makkelijkere bands was om in te komen binnen de black metal ( _O_ epische riffs zijn episch _O_ ), duurde het toch bijzonder lang voordat ik ze kon waarderen. Maar dat had vooral te maken met dat ze zichzelf niet al te serieus nemen, en mijn infantiele puberbrein humor en black metal niet kon/wilde combineren :')



nee, jij dan!
pi_184783570
G245 Emperor - In the NIghtside Eclipse



Emperor zitten weer meer in de progressief/symfonische hoek van de Black Metal. Hun muziek klinkt groots, complex en raast als een grote climax door. Belachelijk eigenlijk dat deze muziek destijds werd geschreven door een stel knaapjes van 16/17 jaar oud.

nee, jij dan!
  Redactie Frontpage zondag 3 februari 2019 @ 10:25:15 #39
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184789260
bazbo 0441: David Sylvian - Secrets Of The Beehive



Over klankschilderijen gesproken. Op dit album staan er negen. In het najaar van 1987 bracht Sylvian de opvolger van Gone To Earth uit. Ik kocht 'm op 4 november van dat jaar en heb de 'glossy' Europese versie. Het is een herfstig album geworden. De stem zit zeer voor in de mix en de instrumentatie is nog opener en ruimtelijker, met de nadruk op akoestische instrumenten. Het maakt het allemaal zeer indringend en indrukwekkend. Ik heb dit album wel drie keer op cd. Een eerste versie (met bonuslied Forbidden Colours), hij zit in de Weatherbox en een latere remaster met een ander bonuslied. Gone To Earth is mijn absolute favoriet, maar deze zit er niet ver naast. Wat een schitterende plaat. Alleen veel te kort.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 3 februari 2019 @ 10:42:52 #40
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184789470
bazbo 0442: David Sylvian - Let The Happiness In (12" single)



Deze single afkomstig van het album Secrets Of The Beehive is zeer de moeite waard. Naast het titelnummer twee interessante extraatjes: een remix van Buoy, het nummer dat eerder verscheen op het album Dreams Of Reason Produce Monsters van Mick Karn (en waarop Sylvian gastzong), en Blue Of Noon, een wat jazzy instrumentaaltje, dat een voorbode was van de geïmproviseerde muziekrichting die Sylvian in latere jaren zou opgaan. Ik heb hier een Britse versie van deze maxisingle, die ik kocht op 13 november 1987 (bij Free Record Shop, ja) en waarvoor ik volgens Discogs nogal wat geld kan vragen. Ook al meer dan vijfentwintig jaar niet gehoord, dit. Mooi!



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 3 februari 2019 @ 11:06:08 #41
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184789826
bazbo 0443: David Sylvian & Holger Czukay - Plight & Premonition



In 1987 was Sylvian in de studio bij Holger Czukay (u weet wel, van Can). Terwijl Czukay met iets bezig was, improviseerde Sylvian van alles op allerlei instrumenten. Czukay was onder de indruk, voegde er nog wat aan toe en hopla: album. Verscheen in 1988 en ik kocht mijn Europese versie op 25 maart van dat jaar. Volgens Discogs kan ik ook voor deze plaat tientallen neuro's vragen. Wat we horen, is een ambient-achtige geluidscollage. Niet wereldschokkend, maar zeker ook niet verkeerd. Vorig jaar heel mooi geremastered heruitgegeven, in één pakket met opvolger Flux + Mutability. Beetje vreemd, maar wel lekker.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  zondag 3 februari 2019 @ 12:11:48 #42
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_184790831
G246 Emperor - Anthems To The Welkin At Dusk



Als ik moest kiezen wat mijn favoriete album in het genre was, dan denk ik dat ik voor deze ga. Wat een plaat _O_ Nog steeds even indrukwekkend als toen ik 'm voor het eerst hoorde zo'n 15+ jaar terug. Waar vrijwel alle andere bands gingen voor een minimale benadering, ging Emperor juist tegen de stroom in en werd alles uit de kast getrokken, geen seconde wordt onbenut, één lange duizelingwekkende climax.

nee, jij dan!
  zondag 3 februari 2019 @ 12:45:41 #43
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_184791303
G247 Emperor - Prometheus: The Discipline of Fire & Demise



Met dit album omarmen Emperor meer en meer hun progressieve roots. De black metal puristen walgden ervan, des te meer redenen om aan te nemen dat dit een tof album is :P

nee, jij dan!
  zondag 3 februari 2019 @ 14:03:30 #44
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_184792590
G248 Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas



Een album waar de geschiedenis erachter vaak de daadwerkelijke muziek overschaduwd. Zanger 'Dead' beroofde zich in '91 van het leven met een shotgun net voordat de band op het punt te staan de nieuwe nummers op te nemen voor dit album. Gitarist Euronymus vond 'm als eerste, met een briefje 'excuse all the blood' ernaast, en besloot eerst wat foto's te nemen ipv naar de politie te gaan (één van die foto's heeft het nog gehaald als albumhoes van een liveplaat). Na wat zoekwerk werd de Hongaarse Attila Csihar gevonden als vervanger, hij is een beetje een 'acquired taste', maar zonder meer een van de uniekste vocalisten in de metal wereld.

Ondertussen liep de ruzie tussen Euronymus en bassist Varg Vikernes steeds hoger op. Wat uiteindelijk resulteerde in de moord op Euronymus, waardoor Varg de bak in moest. Tijdens het verhoor bleek dat beide heren ook verantwoordelijk waren voor een hele reeks kerkbranden in Noorwegen. En ook de kerk op de hoes stond op de planning om in de fik te gaan, op de datum dat het album zou worden uitgebracht.

De overgebleven leden probeerden natijd de opnames te verwerken tot een album, maar de familie van Euronymus wilde niet dat slachtoffer en moordenaar op dezelfde plaat te horen waren. Drummer Hellhammer vond dat eigenlijk wel toepasselijk en loog daarom dat hij de bass stukken opnieuw had ingespeeld, zodat de plaat in '94 dan eindelijk kon worden uitgebracht.

Maar goed, verder een wel lekker vrolijk plaatje, die leuk wegluisterd *O*

nee, jij dan!
  zondag 3 februari 2019 @ 14:42:30 #45
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_184793344
G249 Burzum - Filosofem



Varg, (de man achter eenmansband Burzum) mag dan de grootste klapjostie zijn in de metalwereld, met z'n brandstichtingen, moord op Euronymus, de leugens eromheen en z'n meer dan twijfelachtige politieke gedachtegang :N Lang over getwijfeld ook, of ik überhaupt een plaat van 'm in de kast wilde hebben.. Maar ik kan er niet omheen dat ik 'm muzikaal briljant vind.

Met z'n psychedelische, shoegaze achtige sound. Laagjes op laagjes van gitaren. Ik hou van die contradicties die het dan opwekt, het is rustgevend maar toch ook aggressief tegelijk. Mooi maar toch afgrijselijk. Duister, maar toch ook licht. Van helse black metal tot instrumentale synthesizer, dit album gaat werkelijk alle kanten op, de Tago Mago van de black metal O+ :D



[ Bericht 3% gewijzigd door Gehenna op 03-02-2019 15:00:41 ]
nee, jij dan!
pi_184793915
Glad190: Colour Haze ‎– Ewige Blumenkraft



Ik weet niet wat het over mij zegt dat ik de titel in mijn hoofd alleen kan schreeuwen.

  zondag 3 februari 2019 @ 17:25:00 #47
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_184796702
G250 Salacious Gods - Piene



We zoeken het even wat dichter bij huis, Salacious Gods uit Weiteveen. Rauwe black metal met teksten in het Drents over (o.a.) de lokale geschiedenis, zoals de slag bij Ane. Met natuurlijk Fok!ker Spoilerman op gitaar :D


*O*
nee, jij dan!
  zondag 3 februari 2019 @ 18:11:51 #48
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_184797409
G251 Urfaust - Einsiedler EP



Iets verder van huis: Urfaust, black metal duo uit Asten (Noord Brabant). Typerend aan Urfaust is het langzame tempo, de hypnotiserende, occulte sfeer, maar vooral de vocalen. Die klinken als geen ander, treurig schreeuwen, of juist schreeuwerige opera? Hoe dan ook, ik heb er een enorm zwak voor.

nee, jij dan!
  zondag 3 februari 2019 @ 18:31:09 #49
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_184797807
G252 Urfaust - Der freiwillige Bettler



Ik dacht altijd dat Urfaust uit Duitsland kwam. De naam, de titels en de lyrics zijn allemaal in het (pseudo) oud-Duits :D Dit is hun eerste volledige album, waar geen lange modern klassieke stukken op staan. Ergens wel jammer, die hadden wel een mooie sfeer namelijk. Maar deze voelt daardoor wel veel meer als één geheel.



[ Bericht 0% gewijzigd door Gehenna op 04-02-2019 19:26:42 ]
nee, jij dan!
  Redactie Frontpage zondag 3 februari 2019 @ 19:23:19 #50
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184799111
bazbo 0444: Talk Talk - It's My Life



Deze is van De Vrouw. Toen deze elpee uitkwam in 1984, vond ik het nog weinigzeggende jarentachtigflutpop. Dat veranderde met de erop volgende elpee. Niet dat ik die op vinyl heb, wel op cd. Net als de twee daarop volgende. Daarop is er meer ruimte, meer open, meer atmosfeer. Maar over die volgende platen gaat het nu niet. Nu moeten we het doen met de nogal gedateerd klinkende muziek van dit album. Slecht is het zeker niet, maar wat mij betreft niet voor regelmatige herbeluistering vatbaar. De Vrouw heeft overigens een Europese versie, vervaardigd in Uden. Met hitjes.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 3 februari 2019 @ 19:28:27 #51
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184799204
bazbo 0445: Talk Talk - Give It Up (12" single)



Deze trok ik op 15 september 1986 ergens uit de uitverkoopbakken. Goede deun. Op de tweede kant staan twee versies van Pictures Of Bernadette. Geloof me, die foto's vallen vies tegen, halen het niet bij Give It Up. Het titelnummer komt van het album The Colour Of Spring, de opvolger van It's My Life. Ik heb hier een Europese versie. Leuk hebbedingetje, want sinds ik het album waarvanaf het komt op cd heb, is het wat overbodig.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 3 februari 2019 @ 19:37:27 #52
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184799386
bazbo 0446: Talking Heads - Stop Making Sense



Deze is van De Vrouw. Zij kocht hem in het jaar van verschijnen, 1984. Ze had de film nooit gezien. Tot ik in haar leven verscheen en 'm op video kocht. Een paar jaar later verscheen de uitgebreide cd-versie en niet veel later de dvd. Legendarische plaat, die slechts een fractie van de film laat horen. De film kent een briljante opbouw, die op plaat helemaal niet overkomt. Maar wat er op de plaat staat, is fenomenaal. Stampers stuk voor stuk. Van Psycho Killer via Slippery People, Burning Down The House en Once In A Lifetime naar Take Me To The River. Eén springvloed van meezingers. Heerlijk. De Vrouw heeft een Europese versie, compleet met de met foto's bedrukte binnenhoes en het dikke boekwerk erin.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 3 februari 2019 @ 19:46:39 #53
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184799546
bazbo 0447: Talking Heads - Little Creatures



Deze plaat is over de gehele wereld verschenen op het EMI-label, behalve in Canada. Daar bracht het Sire-label hem uit. Ik heb een Canadese versie van de plaat uit 1985. Little Creatures was de opvolger van Stop Making Sense. Ik kocht 'm op 22 juli 1988. Niet zo'n klapper als z'n voorganger, maar de elf nummers zijn stuk voor stuk wel retegoed. Na een keer draaien zing je ze zo mee. Grote hit: Road To Nowhere. De overige video's mogen er ook zijn.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 3 februari 2019 @ 19:55:03 #54
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184799705
bazbo 0448: Talking Heads - Naked



Deze kocht ik op 25 juli 1988, volgens mij ergens op de bovenverdieping van tweedehandsmeubelzaak MikMak hier in het zo majestueuze Apeldoorn. Daar stonden zowel nieuwe als gebruikte platen en ik sleepte er heel wat vinyl goedkoop weg. Zoals deze. Hij was nieuw, want net uit. Mijn Europese versie was goedkoop, maar is wel compleet met bedrukte binnenhoes en een inlegvel met informatie. Op dit album gaan Talking Heads weer een stap verder. Allerlei Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse ritmes voeren de boventoon. Boel blazers ook. Blind was de single, maar (Nothing But) Flowers, The Democratic Circus en Cool Water zijn wat mij betreft de krakers van de plaat.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 3 februari 2019 @ 19:59:51 #55
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184799794
bazbo 0449: Talking Heads - Blind (12" single)



Ik kocht deze maxisingle op 7 september 1988, omdat er een nummer op stond dat niet op het album Naked stond. Het titelnummer is op deze Britse versie in twee versies te horen en die twee versies slaan nergens op, want overbodige Extended en Deaf, Dumb & Blind mixen. Het bonuslied Bill verscheen wel op de cd. Die cd had ik een paar jaar later ook.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_184815998
#198 DJ Shadow - Entroducing

Niet te onderschatten album en artiest natuurlijk. Maar de plaat doet me niet meer zoveel. Ik heb 'm ook wel eens live gezien (Lowlands) en daar was bar weinig aan.
Aldus.
pi_184817432
#199 Serena-Maneesh - Serena-Maneesh

Uitstekende plaat! Vrij stevige gitaarplaat met een fijn shoegaze-gehalte.
Aldus.
pi_184817902
Oeh Sereena-Maneesh, die plaat heb ik al jaren niet meer gedraaid. En DJ Shadow ook niet, maar die klinkt nu best wel gedateerd. Je kon toen geen winkel/bar inlopen of die stond wel ergens aan.
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  Moderator maandag 4 februari 2019 @ 16:37:33 #59
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184817944
Grappig ja ik ben dj shadow helemaal vergeten en toen was dat toch echt wel een naam die gemeengoed was :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184821348
G253 Urfaust - Trúbadóirí Ólta An Diabhail



Live plaat, en daarmee direct een soort van best of :P

nee, jij dan!
  maandag 4 februari 2019 @ 19:55:23 #61
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_184822052
DJ Shadow heeft na Endtroducing eigenlijk ook niks meer gemaakt dat erbij in de buurt kwam.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_184822164
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 19:55 schreef EP3 het volgende:
DJ Shadow heeft na Endtroducing eigenlijk ook niks meer gemaakt dat erbij in de buurt kwam.
Behalve deze live plaat uit 2004 imho:


nee, jij dan!
pi_184822287
G254 Gnaw Their Tongues - L'arrivée de la terne mort triomphante



Tja is het nog black metal? Zit meer in de hoek van dark ambient en noise wat mij betreft. Hoe dan ook, GTT is een eenmansbandje uit Drachten. En die maakt ontiegelijke graf herrie. Ik vind het niet slecht of zo, maar kan er ook niet zoveel mee. Heb deze dan ook een keer gratis gekregen bij een aankoop op Roadburn.

nee, jij dan!
pi_184823055
G255 Furia - Księżyc Milczy Luty



Één van mijn nieuwere favorieten. Furia - uit Polen - combineert black metal met o.a. post-punk elementen. Unieke sound.

nee, jij dan!
pi_184823735
We gaan verder met deze In The Woods... box:


En die begint met:

G256 In The Woods... - HEart of The Ages



256, mooi rond getal :7

In the Woods... staan bij de black metal in de kast, maar ze zijn zoveel breder dan enkel dat. Deze plaat staat bijv. bomvol met mooie gothic/doom en progressieve rock. Fijne jaren '90 sound ook O+

nee, jij dan!
  maandag 4 februari 2019 @ 21:10:59 #66
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_184823794
Het gaat lekker met jullie zo te zien, einde al in zicht?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_184825818
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2019 21:10 schreef Dagoduck het volgende:
Het gaat lekker met jullie zo te zien, einde al in zicht?
Net over de helft hier :)
nee, jij dan!
pi_184826473
quote:
17s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:31 schreef Gehenna het volgende:
G234: Plastikman - Musik

[ afbeelding ]

Heerlijk dit, van die elastische minimale acid techno. Plastikman - oftewel techno-legende Richie Hawtin.

Ik heb Richie veel te lang links laten liggen, ik ging er op basis van z'n uiterlijk altijd van uit dat hij verschrikkelijk commerciële troep zou maken :@ Ach ja, een mens kan zich vergissen. Maar geef toe, hier verwacht je toch ook meer gefabriceerde tienerpop van, dan donkere minimal techno.
[ afbeelding ]

Hoe dan ook deze plaat is inmiddels hier grijsgedraaid. Ook tijdens kantooruren werkt deze erg goed voor mij O+

Richie Hawtin maakt tegenwoordig ook verschrikkelijke troep, dus op zich klopt je aanname voor een deel wel.
pi_184826864
quote:
17s.gif Op maandag 4 februari 2019 23:20 schreef O_o_ het volgende:

[..]

Richie Hawtin maakt tegenwoordig ook verschrikkelijke troep, dus op zich klopt je aanname voor een deel wel.
dit album uit '15 vond ik dan wel weer geweldig:
https://plus8records.bandcamp.com/album/from-my-mind-to-yours
nee, jij dan!
  Redactie Frontpage dinsdag 5 februari 2019 @ 06:05:45 #70
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184828777
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 22:47 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Net over de helft hier :)
Hier ook.

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Moderator dinsdag 5 februari 2019 @ 09:11:55 #71
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184830052
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2019 21:10 schreef Dagoduck het volgende:
Het gaat lekker met jullie zo te zien, einde al in zicht?
Bijna halverwege de collectie van mijn vriendin :D (en ik moet mijn zus dr platen nog..) Mijn eigen al af :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184842893
G257 In The Woods... - Omnio



ITW gooit de black metal overboord en gaat verder met progressieve doom. Klinkt een beetje als een rauwe Anathema :Y

nee, jij dan!
pi_184843212
G258 In The Woods... - Strange in Stereo



En de laatste uit de box. Weer minder metal, en meer prog rock.

Dacht ik mooi de hele discografie in één keer te scoren van een leuk obscuur bandje. Komen ze een paar jaar later weer bij elkaar, en hebben ze alweer 2 album uitgepoept :(

nee, jij dan!
  Redactie Frontpage woensdag 6 februari 2019 @ 12:58:39 #74
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184853538
bazbo 450: Tangerine Dream - In The Beginning ...



In deze doos zitten zes platen, te weten de eerste vier studioalbums van Tangerine Dream Electronic Meditation, Alpha Centauri, (dubbelaar) Zeit en Atem, plus als bonus de toen nog niet eerder uitgebrachte elpee Green Desert. Er is maar een uitgave op het Jive Records label en die heb ik. Nogal bijzondere box, merk ik; als ik wil kan ik er tientallen euro's voor vragen. In totaal staat op de platen dik vier uur geweldige kosmische ambient en vooral de eerste plaatkant van Zeit is nog altijd indrukwekkend met die strijkers die zo'n gruwelijk donkerdreigende sfeer neerleggen. Ik kocht deze doos op 29 januari 1987 en heb hem volgens mij dertig jaar niet gehoord. Gaaf.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 6 februari 2019 @ 16:15:29 #75
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184857828
bazbo 0451: ... To The Power Of Three



18 april 1988. Ik was in de platenwinkel en schrok me een hoedje. Wat was dit voor album? Twee namen op de hoes van de plaat die net uit was kwamen me superbekend voor en dus nam ik hem gelijk mee zonder er iets van te beluisteren. Dit moest ik hebben! In 1987 maakten Keith Emerson en Carl Palmer deze plaat samen met Robert Berry. Even geheugen opfrissen. In 1978 doekten Emerson Lake & Palmer mijn meest favoriete band ooit op. Acht jaar later wilden de drie weer iets samen proberen, maar Palmer zat vast zijn toenmalige band Asia, dus brachten Emerson en Lake een album uit samen met Cozy Powell onder de naam Emerson Lake & Powell. Nog weer een jaar later was Palmer vrij, maar ondertussen had Lake de samenwerking met Emerson weer gezien. Toen schoof de firma Geffen ene Robert Berry naar voren. Het resultaat was dit album van Emerson Berry & Palmer, dat verscheen onder de bandnaam 3. Ik verwachtte min of meer een verlengde van het ELP-geluid, maar toen ik thuis de plaat op de draaitafel legde, viel dat wat tegen. Niet dat het slecht is wat ik hoorde, maar mijn verwachtingen waren te hoog. Wat ik hoorde waren acht oerdegelijke recht-toe-recht-aansongs in de beste AOR-traditie, met een hoofdrol voor Berry's zang en teksten. Slechts het stuk Desde La Vida heeft een ELP-sausje en het afsluitende On My Way Home kent een echte Emerson-melodie. Ik heb de Europese versie. Er volgde een (Zuid-)Amerikaanse tour, maar die bleek weinig succesvol. We moesten nog weer vijf jaar wachten tot een echte ELP-reünie. En van een tweede 3-album kwam het niet. Dertig jaar later (vorig jaar, dus) maakte Robert Berry de opvolger: Op The Rules Have Changed staan wederom acht stukken, dit keer geheel door Berry ingespeeld, maar: grotendeels geschreven samen met Emerson in het jaar voordat hij een einde aan zijn leven maakte (2016). Hierdoor is het een perfect eerbetoon aan de Grootmeester Emerson geworden. Aanrader! Maar dit album van dertig jaar ervoor heeft zeker zijn charme.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_184859608
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2019 12:58 schreef bazbo het volgende:
bazbo 450: Tangerine Dream - In The Beginning ...

[ afbeelding ]

In deze doos zitten zes platen, te weten de eerste vier studioalbums van Tangerine Dream Electronic Meditation, Alpha Centauri, (dubbelaar) Zeit en Atem, plus als bonus de toen nog niet eerder uitgebrachte elpee Green Desert. Er is maar een uitgave op het Jive Records label en die heb ik. Nogal bijzondere box, merk ik; als ik wil kan ik er tientallen euro's voor vragen. In totaal staat op de platen dik vier uur geweldige kosmische ambient en vooral de eerste plaatkant van Zeit is nog altijd indrukwekkend met die strijkers die zo'n gruwelijk donkerdreigende sfeer neerleggen. Ik kocht deze doos op 29 januari 1987 en heb hem volgens mij dertig jaar niet gehoord. Gaaf.

Oude tangerine dream is fantastisch idd :D _O_
nee, jij dan!
pi_184865524
G259 Ahab - The Call Of The Wretched Sea



Ah ik dacht dat de funeral doom al voorbij was gekomen, maar er staan er in dit vakje dus ook nog 2 :') Ik ga echt na dit gebeuren mijn kast eens op volgorde zetten :@

Ahab, super trage death-doom van het 'funeral' soort. Laag, traaaaaaaag, lomp, verstikkend en enkel zo'n typische rochel als vocalen. Normaal is funeral doom niet echt een uitnodigend genre, maar Ahab durf ik gewoon enorm catchy te noemen O+ Fans van Opeth kunnen dit denk ik wel waarderen

Dit album is een concept plaat die het verhaal van 'Moby Dick' verteld, een deel van de lyrics komen zelfs letterlijk van de geschriften van Herman Melville.

nee, jij dan!
pi_184870164
G260 Ahab - The Divinity of Oceans



Deze concept-plaat gaat in op de inspiratie van Moby Dick, namelijk het verslag 'Narrative of the Most Extraordinary and Distressing Shipwreck of the Whale-Ship Essex' over de reis van Kapitein Pollard op z'n walvisvaarder Essex . Deze zou in 1819 2,5 jaar lang gaan jagen op potvissen, maar werd uiteindelijk zelf geramd door een potvis en zonk.

nee, jij dan!
  Moderator donderdag 7 februari 2019 @ 11:20:06 #79
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184871947
Grappig het boek is legendarisch en ook wel episch maar het leest toch voornamelijk als een walvisvaart encyclopedie. Leuk detail vond ik wel dat de proviand naar nederlands voorbeeld meegenomen werd en dat die amerikanen het wel heel erg veel vonden, veel te veel kaas/jenever etc. (ik denk dat ze waren vergeten dat nederlanders naast walvisvaarders ook vooral handelaars waren :D )

De band Ahab is wel vet trouwens :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184872384
quote:
2s.gif Op donderdag 7 februari 2019 11:20 schreef Bosbeetle het volgende:
Grappig het boek is legendarisch en ook wel episch maar het leest toch voornamelijk als een walvisvaart encyclopedie.
Dit is ook precies de reden waarom ik 'm nog niet gelezen heb, ben bang dat ik er niet doorheen kom :@ Terwijl ik normaal wel erg van dit soort oude/epische boeken hou

quote:
Leuk detail vond ik wel dat de proviand naar nederlands voorbeeld meegenomen werd en dat die amerikanen het wel heel erg veel vonden, veel te veel kaas/jenever etc
Hoe kun je nu teveel aan kaas en jenever hebben :9 :P
nee, jij dan!
  Moderator donderdag 7 februari 2019 @ 11:49:36 #81
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184872481
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 11:44 schreef Gehenna het volgende:
ben bang dat ik er niet doorheen kom
Dat wil wel hoor :Y het schetst ook wel een tof tijdsbeeld... :) En mensen die in de walvis olie vallen, omgang met andere culturen en hoe een schip werkte rond 1800.

Die nederlanders die ze nadeden kwa proviand waren trouwens eerder uit 1650 :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184872885
Oh ja ik heb ook nog van alles gedraaid de laatste maanden, maar ook weer niet heel veel. Zal het wat bijwerken. Nummer 33.



Band of Horses met een wat nieuwer album. Toch niet zo sterk meer als hun eerste platen. Maar ligt nog steeds lekker in het gehoor.


Plaat 34: Plaat met kerst gekregen van Lucero, Among the Ghosts.



Fijne americana band blijft dit toch, wellicht wat rustiger geworden. Hopelijk pikt het Once in a Blue Moon fest het nog op als ze al in de buurt zijn....


Plaat 35:



Gister nog bij het concert geweest in de Tolhuistuin. Heerlijke rammel punk/rock.


Ik zal het bijwerken wat spreiden anders wordt het ook zo'n overkill.
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
pi_184872948
Ja van Moby Dick dacht ik ook dat het een worsteling zou worden, maar las uiteindelijk toch wel leuk weg, al is het wel lang geleden ondertussen dat ik die heb gelezen.

Wat recenter wel dit boek gelezen, ook niet onaardig al is hier de walvisvaart meer onderdeel van het verhaal.



"Ian McGuire, The North Water: 'Subtle as a harpoon in the head, but totally gripping"
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
  Redactie Frontpage donderdag 7 februari 2019 @ 20:40:28 #84
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184883348
bazbo 0452: The Three Degrees - The Three Degrees



Ik plaats deze foto's ook op Instagram. Vanavond bovenstaande foto dus. Na nog geen twee minuten de eerste reactie: 'Wow! Thanks for the love. Mwah :* Sxx'. Blijkt de leadzangeres van The Three Degrees te zijn. Leuk. Deze plaat is van De Vrouw. Zelf zou ik Dirty Ol' Man en When Will I See You Again nooit kopen. Niet dat het slecht is, verre van. De Vrouw heeft een Europese versie, made in Holland, uit het jaar van verschijnen, 1973. Heerlijke disco en funk zoals disco en funk is bedoeld. En zingen kon ze, die dame op Instagram.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_184883565
Glad191: Bang ‎– Mother / Bow To The King



Hun tweede album uit 1972, niet zo heavy als hun debuut maar nog steeds een mooi voorbeeld van proto-metal. Een band die wat meer bekendheid had verdiend.

pi_184883962
G261 Mike Oldfield - Tubular Bells



Tot zo ver de metal voor nu, eerst verder met Mike Oldfield. Dit is zo'n plaat die volgens mij iedereen wel kent, en anders hebben je ouders/familie 'm wel in de kast staan ergens. Ik zie op discogs dat deze plaat 325 edities heeft :o de tering zeg (en dan nog maar te zwijgen van de 2 vervolgplaten en de live-plaat)

Wat ik aan deze plaat altijd extra tof vind is dat Mike nagenoeg elk instrument zelf inspeelt op deze 2 lange stukken en dit deed door deze elke keer op te nemen op de vorige opname, één foutje -> terug bij af (of in ieder geval veel werk opnieuw, hij had nog wel een 4-track volgens mij :P ).

Daarnaast mocht Mike alleen de uurtjes wanneer de studio niet gebruikt werd gebruiken voor z'n eigen projectje, want Faust (je weet wel, die experimentele Duitse krautrock band) was bezig met het opnemen van hun 4e plaat in de studio en op een of ander manier zag het label zag daar goud geld in. Achteraf is dat een beetje anders gelopen


:P
nee, jij dan!
pi_184885113
G262 Mike Oldfield - Hergest Ridge



Mike Oldfield probeert het nog eens met dezelfde formule, 2 lange (nagenoeg) instrumentale stukken die vooral door Mike zelf weer ingespeeld zijn. In het begin een stuk meer new age dan de vorige, maar uiteindelijk knalt het behoorlijk O+

nee, jij dan!
pi_184885516
G263 Mike Oldfield - Ommadawn



Dit is toch wel z'n meesterwerk, vind ik dan. Vrijwel alles wat ik tof aan 'm vind is hier tot in perfectie uitgewerkt. Voor het eerst gehoord toen ik een jaar of 10-11 was, en nog steeds vind ik 'm net zo geweldig als toen. Het houdt altijd een soort van eindeloos creatieve magische onschuld of zo O+

Oldfield is sowieso de eerste artiest die ik ooit leuk vond, ik was volgens mij ouders al fan van In Dulci Jubilo voordat ik kon praten, daar ging ik blijkbaar heel blij van dansen als klein gehennatje. En die staat er bij deze plaat op als extraatje :D

nee, jij dan!
pi_184887759
G264 Mike Oldfield - Orchestral Tubular Bells



Whoops, deze kwam 2 maand voor Ommadawn uit, dus had eigenlijk eerst gemoeten :@

Het mist af en toe een beetje de kick van het origineel, maar toch is deze klassieke interpretatie van Tubular Bells een zeer vermakelijke.

nee, jij dan!
  Redactie Frontpage vrijdag 8 februari 2019 @ 07:51:40 #90
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184890500
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 21:58 schreef Gehenna het volgende:
G263 Mike Oldfield - Ommadawn

[...]

Oldfield is sowieso de eerste artiest die ik ooit leuk vond, ik was volgens mij ouders al fan van In Dulci Jubilo voordat ik kon praten, daar ging ik blijkbaar heel blij van dansen als klein gehennatje. En die staat er bij deze plaat op als extraatje :D

[...]

Je draait de in 2010 uitgebrachte heruitgave op cd? :P
Belangrijk: prachtplaat, inderdaad.

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_184891509
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 07:51 schreef bazbo het volgende:

[..]

Je draait de in 2010 uitgebrachte heruitgave op cd? :P
Belangrijk: prachtplaat, inderdaad.

:Y
Nee deze: https://www.discogs.com/M(...)ubilo/release/627703

Nederlandse persing zie ik zelf :P
nee, jij dan!
  Redactie Frontpage vrijdag 8 februari 2019 @ 11:00:00 #92
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184892702
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 09:36 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Nee deze: https://www.discogs.com/M(...)ubilo/release/627703

Nederlandse persing zie ik zelf :P
Aha! Die had ik nog niet gezien. Koel. ^O^

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 8 februari 2019 @ 11:07:56 #93
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184892807
bazbo 0453: Johan Timman - Trip Into The Body



Deze heb ik vijftien jaar geleden of zo afgepakt van iemand die zijn hele elpeeverzameling wilde wegmikken. Ik had ergens halverwege de jaren tachtig een reportage over deze plaat gelezen in de Music Maker. Dus nu had ik hem gratis en voor niets. Hij is in uitstekende staat. Er zijn maar zes versies van en ik heb niet eens een Nederlansche, maar een Duitsche uit het jaar dat deze plaat verscheen: 1981. De heer Timman heeft een compleet elektronisch album gemaakt, geïnspireerd op het menselijk lichaam. De verschillende delen behandelen het brein, het hart, de longen, bloedlichaampjes, enzovoorts. Met een enorme batterij synthesizers maakt hij muziek die een malle mix is tussen Jean-Michelle Jarre, Yellow Magic Orchestra en Kraftwerk. Intrigerend is het wel. Daarna heb ik nooit meer iets gehoord van Timman. De lul. O, die ontbreekt op de plaat.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 8 februari 2019 @ 11:35:23 #94
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184893258
bazbo 0454: Toto - IV



Deze is van De Vrouw. Ik heb nooit iets gehad met Toto, of het moet dat zevende album zijn waarop ene Jon Anderson slechts 'Tadata tadadada' zingt in Can't Stop Loving You. We horen hier nu de Britse versie uit 1982. Met grote hits, zegt een sticker op de hoes. Goed in elkander stekende Amerikaanse stadionrock met wat proggy randjes. Meer niet. Leuk om te horen.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 8 februari 2019 @ 12:48:36 #95
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184894188
bazbo 0455: Traffic - Mr. Fantasy



Kijk! Nu komt een interessante sectie. Traffic? Ja. In 1967 zei de jonge Steve Winwood vaarwel tegen The Spencer Davis Group. Samen met Jim Capaldi, Chris Wood en Dave Mason betrok hij een boerderijtje op het Britse platteland en daar knutselde het viertal dit album in elkaar. Het is een prachtig werkstuk geworden. Psychadelische songs, zeer melodieus, grensverleggend, vol humor ook, zeer afwisselend niet in de laatste plaats door de drie verschillende stemmen. Titelnummer Dear Mr. Fantasy is een stuk dat Winwood tot vandaag de dag live op het podium speelt en waarin zijn gitaarsolo de hoofdrol vervult. Volgens Discogs heb ik een Britse heruitgave uit 1988, maar ik kocht hem toch echt op 23 maart 1987. Dat het een heruitgave is, geloof ik wel, want het was een goedkopere plaat. Mooi werk, dit!


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 8 februari 2019 @ 16:43:16 #96
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184898512
bazbo 0456: Traffic - Traffic



Was de eerste Trafficplaat al geweldig, het tweede album uit 1968 is nog geweldiger. Tien pareltjes waarin vooral het Hammond van Winwood hoge ogen gooit. Twee mooie Mason-songs erop ook: You Can All Join In en Feelin' Allright. Toch is het Winwood die hier de meest geweldige klappen uitdeelt met 40.000 Headmen en vooral Pearly Queen. Het is me niet duidelijk wat voor versie ik in handen heb, volgens mij een heruitgave, maar wat doet het ertoe? De plaat kocht ik op 31 maart 1987 en klinkt nog altijd ijzersterk en fris. Geweldig album.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 9 februari 2019 @ 09:54:24 #97
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184911225
bazbo 0457: Traffic - Last Exit



Tijdens de opnames van de opvolger krijgt Traffic een probleem. Het botert even niet zo met Dave Mason en die pakt zijn biezen. Vandaar dat zijn bijdragen beperkt zijn tot twee nummertjes. De andere drie studio-opnames zijn bijna helemaal Winwoods werk. En wat voor werk. Withering Tree, Medicated Goo en vooral Shanghai Noodle Factory zijn hoogtepunten in het Trafficoeuvre. De tweede plaatkant kent twee live-opnames die niet uitblinken in geluidskwaliteit. Hoe veel ik ook van Hammond houd, hij staat wel knalhard in de mix, waardoor de balans nogal foetsie is. Wat we hier horen is Traffic als trio: slechts Chris Wood op sax en fluit, Jim Capaldi op drums en Winwood op Hammond en zang. Lijkt kaal; is het niet. Ik kocht deze plaat op 11 mei 1987 en heb een Europese heruitgave van een onbekend jaar...



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Moderator zaterdag 9 februari 2019 @ 11:30:13 #98
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184912633


Mijn platenkast is al een tijdje uitgespeeld maar er komen wel nieuwe dingen in... zal ze niet allemaal hier melden maar deze wil ik wel even delen. De drone metal band ASVA met multi instumentalist Philippe Petit maar op deze plaat doet hij spoken word. Heb deze op de gok gekocht en hoor hem nu voor het eerst maar het is volgens de verwachting. Voor drone metal moet ik vaak in de stemming zijn en dat is niet altijd zo, ik vind het vaak een stuk leuker als er een stukje drum of iets anders bij zit, nu is ASVA bij mij wel hoog aangeschreven en ik ben ze een beetje uit het oog verloren. Inmiddels zit trey spruance er helaas niet meer bij en is het meer een stuart dahlquist project. Maar deze spoken word met drone metal is echt een toffe combinatie de teksten worden langzaam uitgesproken en passen heel goed bij de muziek dit is echt muziek om lekker in weg te zakken... Erg fijne gok aankoop wat mij betreft. :)

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Redactie Frontpage zaterdag 9 februari 2019 @ 12:54:31 #99
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184913934
bazbo 0458: Traffic - John Barleycorn Must Die



En dus besloot Winwood eind 1969 maar dat Traffic niet meer bestond en ging hij een soloplaat maken. Al snel realiseerde hij zich dat hij wat hulp nodig had en schakelde hij Jim Capaldi en Chris Wood weer in. Het duurde vervolgens niet heel lang voordat hij begreep dat hij hiermee een nieuw Trafficalbum aan het maken was. Ik kocht John Barleycorn Must Die op 23 maart 1987. Ook dit is een heruitgave van het album dat velen als de beste Trafficplaat ooit beschouwen. Er staat dan ook grandioos spul op. Instrumentale opener Glad en het erin overlopende Freedom Rider zetten fiks de toon. Empty Pages is wellicht het sterkste stuk en het akoestische folkliedje John Barleycorn vormt een rustpunt in de plaat. Prachtwerk!



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 9 februari 2019 @ 13:03:38 #100
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184914105
bazbo 0459: Traffic - Welcome To The Canteen



Dit is eigenlijk geen Trafficplaat. In 1971 gingen Winwood, Wood en Capaldi een tourtje doen met oud-Trafficlid Dave Mason en ritmesectie Rick Gretch, Reebop Kwaaku Baah en Jim Gordon. Het resultaat is dit livealbum. De naam Traffic staat nergens op de hoes, maar het 'logo' is wel op de achterzijde te vinden. Maakt het uit; wat we hier horen is van hoog niveau. Mooie versies van 40.000 Headmen, Should Have Took More Than You Gave en een lange Dear Mr. Fantasy (inclusief gitaarduel). Afsluiter Gimme Some Lovin' is als Winwood-compositie niet zo'n vreemde eend in de bijt, maar past hier duidelijk niet zo goed. Ik kocht dit album op 13 maart 1987 en ik heb volgens mij ook weer een heruitgave. Fijn plaatje. Ik heb alle Traffic (natuurlijk) ook op cd en volgens mij bestaat er een 'uitgebreidere' versie van dit concert, maar die heb ik nooit gevonden.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 9 februari 2019 @ 15:58:05 #101
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184917485
bazbo 0460: Traffic - The Low Spark Of High-Heeled Boys



DIt is denk ik mijn favoriete Trafficplaat, al was het maar vanwege het briljante titelnummer. Maart 1987 was nogal een Trafficmaand, zie ik. Ik kocht mijn Duitse heruitgave op 26 maart 1987, namelijk. Het is een heruitgave met de hoes waarvan die karakteristieke hoeken eraf geknipt zijn. Het geeft het album een bijzonder en ogenschijnlijk driedimensionaal uiterlijk. Maar dan de muziek! Winwood, Capaldi en Wood kregen bij het maken van dit album weer hulp van Gretch, Baah en Gordon. Dave Mason was nu definitief geen onderdeel meer van de groep. Op dit album staan - behalve twee wat luchtige rockertjes - vooral mooi gearrangeerde stukken, die soms landelijk of pastoraal aandoen. Hidden Treasure, Many A Mile To Freedom en vooral Rainmaker: samen met het titelnummer maken ze dit album tot eentje van knalhoog niveau. Lekker!



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 9 februari 2019 @ 16:04:23 #102
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184917574
bazbo 0461: Traffic - Shoot Out At The Fantasy Factory



Ook hiervan heb ik weer een Duitsche heruitgave, die ik kocht op 29 mei 1987. Nu kun je dat heel goed zien, want van de orginele versie uit 1973 ontbraken van de hoes de rechterboven- en linkeronderhoek, net als op de voorganger. Bij mijn plaat zijn die gewoon zwart. De plaat zelf vind ik ook wat minder dan de voorganger. Rick Gretch en Jim Gordon hadden plaatsgemaakt voor David Hood en Roger Hawkins en met dit zestal maakte Winwood de vijf stukken. Het titelnummer is de opener en daarna volgt het lange en wat langdradige Roll Right Stones. Op de tweede plaatkant komt alles weer goed met drie mooie dynamische stukken. Niet het hoogtepunt in het Trafficoeuvre, maar een leuke plaat!


:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 09-02-2019 20:15:24 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 9 februari 2019 @ 16:12:57 #103
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184917722
bazbo 0462: Traffic - On The Road



Na Shoot Out tourde Winwood met zijn sextet intensief over de hele wereld. Het putte hem uit en het werd bijna zijn dood. Gelukkig zijn er opnames gemaakt en die verschenen op dit dubbellivealbum uit 1973. Slechts zes stukken. Kant 1 herbergt Glad/Freedom Rider en kant 4 kent een jazzy twintigminutendurende uitvoering van Low Spark. Opvallend op de plaat: Winwood bespeelt niet zijn Hammond, dat laat hij over aan ene Barry Beckett, maar beroert de pianotoetsen en de gitaarsnaren. Hoogtepunt is dan ook de mooie versie van (Sometimes I Feel So) Uninspired. Ik kocht deze plaat op 20 maart 1987 (jaja) en het blijkt een Duitsche persing uit 1973 te zijn. Mooie concertplaat dit!




:Y

[ Bericht 11% gewijzigd door bazbo op 09-02-2019 20:21:32 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 9 februari 2019 @ 16:35:49 #104
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184918145
bazbo 0463: Traffic - When The Eagle Flies



Inderdaad, Winwood mocht het ziekenhuis in met een gevaarlijke longaandoening. Toen hij eruit kwam, was zijn grote band uiteen. Het duurde een jaar voordat hij weer zin had iets te doen. Met Capaldi, Wood en Rosko Gee maakte hij dit in- en in Britse en landelijke album. Veel aandacht voor meanderende melodieën en ruimtelijke arrangementen. Weinig Hammond, maar leuke klavinet en gitaar. En de eeuwige stem. Van een tour kwam het niet meer. Winwood had er geen zin meer in. Einde Traffic. Ik kocht een Duitsche heruitgave van deze plaat op 21 februari 1989 en heb daar geen spijt van.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 9 februari 2019 @ 20:02:06 #105
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184922506
bazbo 0464: The Tumbleweeds - The Best Of The Tumbleweeds



The Tumbleweeds waren een Nederlandse band, aan de hoesfoto te zien uit Brabant. Ze maakten eind jaren zestig en in de jaren zeventig country & western van een nogal belegen soort. Wat we hier horen is een verzamelplaat met veertien klappers. Nou... klappers. Deze is van De Vrouw, dat we dat even heel helder hebben.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 10 februari 2019 @ 10:44:11 #106
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184933089
bazbo 0465: Ike & Tina Turner - Get Back!



Op 27 augustus 1987 was ik in de Free Record Shop. Daar kocht ik deze plaat. Eigenlijk alleen maar omdat Get It On en Nutbush City Limits erop stonden. Het is een Canadese versie uit 1985 en het is een verzamelalbum. Nu ik het allemaal zo terug hoor, vind ik het niet zo bijzonder; vooral de Stones-covers interesseren me geen lor. En zo spectaculair kon mevrouw Turner niet zingen; het is veel van hetzelfde geschreeuw. Ik snap wel dat Ike haar veel sloeg. Maar Get It On en Nutbush City Limits blijven gaaf. Vooral de stuwende bas, die hakkende rhythmguitar en die snijdende synthsolo in Nutbush blijven me kippenvel bezorgen.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 10 februari 2019 @ 10:55:05 #107
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184933210
bazbo 0466: Two Man Sound - Disco Samba (12"single)



'Marketed and distributed by Boni records Katwijk the Netherlands.' Dat we het even weten. Wat een draak, deze maxisingle uit 1985. Hij is van De Vrouw.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 10 februari 2019 @ 11:04:47 #108
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184933312
bazbo 0467: UB40 - Present Arms



Er waren tijden dat UB40 wel deugde. Niet dat ik het kocht, hoor. Dat deed De Vrouw. Deze plaat, de Europese versie uit 1981, is van haar. Er zit een singletje bij. Gratis! De plaat staat vol aardige reggae. Hitje One In Ten vind ik leuk.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_184937958
Glad192: Colour Haze ‎– Colour Haze



We slaan Los Sounds De Krauts over want daar is geen recente reissue van omdat het album destijds uitkwam op vinyl op het Nasoni label en ik ben niet bereid om daar 100 euro + voor te betalen. Dit album is de perfecte instapper voor degene die zich in de band willen verdiepen.

  Redactie Frontpage zondag 10 februari 2019 @ 19:52:02 #110
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184943698
bazbo 0468: UK - UK



Hier het betere werk. In 1978 vormden John Wetton, Bill Bruford, Eddie Jobson en Allan Holdsworth de band UK. Wetton en Bruford kenden elkaar uit King Crimson, Eddie Jobson had viooloverdubs gedaan op King Crimson's plaat USA (om vervolgens werk te verrichten bij Curved Air, Roxy Music en ene meneer Zappa) en Bruford had Holdsworth een gitaarglansrol laten vervullen op zijn eerste soloplaat. Kortom: supergroep. De plaat is dan ook supergoed. Van openingstrio In The Dead Of Night - By The Light Of Day - Presto VIvace And Reprise via het ijzingwekkende kippenvelintro van Alaska tot afsluiter Mental Medication. Alleen maar hoogtepunten. Thirty Years, Time To Kill en Nevermore. Dan heb ik hierbij alles genoemd. Adembenemend. VIer virtuozen, maar alles staat in dienst van de muziek: de brommende bas en warme stem van Wetton, de levendige drums van Bruford, de speelse toetsenpartijen en bezwerende vioolklanken van Jobson, maar de meeste indruk maken de gierende en vloeiende gitaarlijnen van Holdsworth. Ik kocht mijn plaat, een Amerikaanse versie, (pas) op 8 juni 1989. Fenomenaal album, dit.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 10 februari 2019 @ 19:59:50 #111
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184943868
bazbo 0469: Van Halen - Van Halen



Hoor! De debuutplaat van Van Halen. Ik kocht 'm op 22 november 1989 bij Free Record Shop voor een lage prijs. Het is dan ook een Europese heruitgave van dit album uit 1978. Alleen maar klappers op dit album. Nu ken ik de rest van het oeuvre van de band niet echt goed, maar volgens mij heeft de band het niveau van dit album nooit meer gehaald. Misschien met Jump nog een poging. Elf puntige songs met een enorm hoog meebrulquotiënt. Daar gaat-ie weer! 'Running with the devil! WHAAAAAAAAAAAA!!!'



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 10 februari 2019 @ 20:07:35 #112
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184944015
bazbo 0470: Vangelis - China



Op 4 september 1984 koop ik dit album, een Nederlandse versie van dit album uit 1979. Ik haal hem vaak uit de kast om te draaien. Ik vind hem schitteren. Vraag me dus echt af waarom dit mijn enige Vangelisplaat op vinyl is. Nu kun je zeggen: op cd komt het beter tot zijn recht, maar het duurde heel lang voor ik mijn eerste Vangeliscd kocht. Nu heb ik er een zwikkie.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  maandag 11 februari 2019 @ 22:30:42 #113
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_184964287
G265 - Mike & Sally Oldfield, Pekka Pohjola



Oorspronkelijk uitgebracht als Solo album (Keesojen Lehto) van Pekka Pohjola, een Finse Prog/Jazz/Fusion bassist. Met Mike op vrijwel alle andere snaarinstrumenten en zusje Sally op vocalen. Maar ik heb dus een editie waar hij uitgebracht is onder deze naam met een vrij saaie albumhoes :P Hij is zelfs uitgebracht als solo album van Mike met de titel 'The Consequences Of Indecisions'

Verder wel leuke fusion, en grappig om de stijl van Mike te horen in die setting

nee, jij dan!
  maandag 11 februari 2019 @ 22:57:17 #114
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_184964791
G266 Mike Oldfield - Incantations



Nog een episch Oldfield album. 4 lange tracks op deze dubbelaar. Meer klassieke elementen, en meer synthesizers (beetje Terry Riley gevoel op momenten). Wat mij betreft weer een klassieker, al had ie iets korter mogen zijn.

nee, jij dan!
  dinsdag 12 februari 2019 @ 19:43:44 #115
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_184979206
G267 Mike Oldfield - Platinum



We komen langzaam aan bij het minder essentiële werk van Mike of zoals de criticasters zullen zeggen, de cheesy meuk :D En we hebben nog een beschamend lange weg te gaan :P

Dit is de eerste plaat waar hij niet meer enkel lange nummers die een hele plaatkant beslaan uitbrengt. Op kant B experimenteert hij (lees: verkoopt hij z'n ziel :P) met wat kortere poppy nummers.

De A kant is wel één lange suite, waarin een compositie van Philip Glass zit verwerkt

nee, jij dan!
  dinsdag 12 februari 2019 @ 20:02:01 #116
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_184979632
G268 Mike Oldfield - Exposed



Live plaat waar Incantations en Tubular Bells in z'n geheel worden gespeeld. Plus nog een extraatje, in de vorm van 'Guilty'. Fijne opname O+

nee, jij dan!
  dinsdag 12 februari 2019 @ 21:10:29 #117
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_184981210
G269 Mike Oldfield - QE2



Ik dacht altijd dat deze plaat een hele abstracte hoes en dito titel had, maar QE2 is vernoemd naar het schip Queen Elizabeth 2 kwam ik onlangs achter, en ineens is de hoes ook een stuk logischer :P

Dit is tevens het eerste album waar Maggie Reilly opduikt, waar nog veel vaker mee is samengewerkt.

Leukste nummer is toch wel Taurus 1, die op de latere albums nog wat vervolgstukken kreeg.



[ Bericht 0% gewijzigd door Gehenna op 12-02-2019 21:31:27 ]
nee, jij dan!
  dinsdag 12 februari 2019 @ 21:47:50 #118
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_184982194
G270 Mike Oldfield - Five Miles Out



En de volgende. Five Miles Out is toch wel weer een lichte favoriet hier, en dan voornamelijk dankzij het titelnummer, één van de meer vreemdere nummers van hem, waar direct de hele trukendoos wordt leeg getrokken :D _O_ en Taurus II mag er ook wel zijn, waar nog een toffe diagram van in de binnenhoes zit:



nee, jij dan!
  dinsdag 12 februari 2019 @ 22:27:14 #119
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_184983228
G271 Mike Oldfield - Crime of Passion 12"



Even een 12" single tussendoor. Heel catchy nummertje die verder op geen enkel album staat. Ik vind 'm wel cute, al doet ie wel heel erg denken aan Moonlight Shadow.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nee, jij dan!
  dinsdag 12 februari 2019 @ 22:49:17 #120
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_184983819
G272 Mike Oldfield - Crisis



Één lang prog-nummer, en de rest van de plaat opvullen met popliedjes was een succesvolle formule voor Mike, die hij ook hier weer toepast. Op dit album staat de megahit Moonlight Shadow, maar ook Shadow on the Wall deed het toen volgens mij ook wel heel aardig.

Daarnaast staat ie vol van gastmuzikanten, Rick Fenn (10cc, Sniff 'n the Tearz), Maggie Reilly, Jon Anderson (Yes), Pierre Moerlen (Gong), Roger Chapman etc.

Ohja er staat ook nog een Kanye West sampletje op "Can we get much higher?" :D



[ Bericht 5% gewijzigd door Gehenna op 12-02-2019 23:15:12 ]
nee, jij dan!
pi_184985529
G273 Mike Oldfield - The Killing Fields



Soundtrack van de gelijknamige film. Best fijne plaat, stuk meer sfeer-georiënteerd en ambient dan de vorige platen, zoals verwacht. Van dit album kwam ook een single af, z'n meest irritante nummer die ik ken, Étude

:')

O+
nee, jij dan!
  woensdag 13 februari 2019 @ 01:17:29 #122
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_184985795
Zo, hallo. Heb je z'n complete discografie, Gehenna?
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_184987316
quote:
11s.gif Op woensdag 13 februari 2019 01:17 schreef EP3 het volgende:
Zo, hallo. Heb je z'n complete discografie, Gehenna?
Bijna :@ Hierna nog 2 (en wat losse singletjes die later komen)

Opgegroeid met die muziek, al dat cheesy spul klinkt gewoon heel nostalgisch, en als je ze dan ook nog eens voor een euro per stuk kunt kopen, kon ik het niet laten liggen :P

Vanaf 'Amarok' zijn z'n platen een stuk prijziger, en die heb ik dan ook (nog) niet op vinyl O-)
nee, jij dan!
  Redactie Frontpage woensdag 13 februari 2019 @ 19:48:45 #124
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184998333
bazbo 0471: Herman van Veen - Zolang De Voorraad Strekt



Oei. Dit kwam ook nog, herinner ik me nu. Mooie stem, maar het repertoire spreekt me helemaal niet aan. Deze plaat is van De Vrouw.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 13 februari 2019 @ 19:50:51 #125
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184998394
bazbo 0472: Herman van Veen - Signalen



Oei, meer van dit. Mooie stem, maar het repertoire spreekt me helemaal niet aan. Deze plaat is van De Vrouw.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 13 februari 2019 @ 19:54:20 #126
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184998485
bazbo 0473: Herman van Veen - In Vogelvlucht - 20 Jaar - Zijn Mooiste Liedjes



Oei, een dubbelaar zelfs. Mooie stem, maar het repertoire spreekt me helemaal niet aan. Deze plaat is van De Vrouw.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 13 februari 2019 @ 20:01:23 #127
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_184998664
bazbo 0474: Velvet Underground - Andy Warhol's Velvet Underground featuring Nico



Dubbelaar met het beste van Velvet Underground. Ik heb een Nederlandse versie uit 1983, die ik kocht op 15 augustus 1988. Het contrast tussen de gierende gitaren en de lieflijke liedjes kan niet groter zijn. Mijn favoriet blijft All Tomorrow's Parties. Mooi spul, dit.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_185000732
Nico O+
nee, jij dan!
pi_185001370
G274 Mike Oldfield - Discovery



Op verzoek van het platenlabel, gingen de lange prog-stukken aan de kant en was het tijd voor een compleet pop-album. Maar Mike gooide er toch stiekem aan het eind nog even 12 minuten prog-rock tegenaan :P

Verder super-veilig, lullig en cheesy album, maar 'To France' steekt er als enige met kop en schouder bovenuit. Heerlijk nummer, en die gitaarklank tijdens de solo O+ held _O_


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nee, jij dan!
pi_185002673
G275 Mike Oldfield - Islands



Deze trek ik redelijk slecht. Beste nummer van de plaat is wat mij betreft het titelnummer met Bonnie Tyler, en dat is niet echt iets om over naar huis te schrijven :P

De opvolger 'Earth Moving' moet nog flink minder zijn ,en heb ik zelfs nog nooit durven te luisteren om die reden :')

Tot hier de Mike Oldfield marathon voor nu (er liggen nog wat singletjes aan het eind). Maar stiekem hoop ik dat ik nog eens tegen latere platen als Amarok, Heaven's Open, The Songs of Distant Earth en Return to Ommadawn aanloop, want die vind ik wel weer prima.

nee, jij dan!
pi_185004151
G276 The Cure - Boys Don't Cry



Op naar de volgende marathon *O* Dit is de Amerikaanse uitgave van het debuutalbum 'Three Imaginary Boys', en hoewel die een iconische hoes heeft, heeft deze een veel leukere tracklist en is deze versie ook een stuk betaalbaarder :P

Maar wat een plaat om je carrière mee te starten, menig post-punk zou een moord doen voor een plaat als deze _O_ The Cure ging hierna doodleuk (hihi DOOD, want gothic enz.. :') ) een andere richting op.

En extra credits dat ze op die jonge leeftijd al een nummer maken die geïnspireerd is op Albert Camus's boek L’Étranger O+

nee, jij dan!
  Redactie Frontpage donderdag 14 februari 2019 @ 05:55:36 #132
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185006970
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 21:13 schreef Gehenna het volgende:
Nico O+
:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 15 februari 2019 @ 09:01:43 #133
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185026008
bazbo 0475: Vollenweider, Bardet & Valentini - Poesie und Musik - Francois Villon



Op 4 maart 1987 kocht ik deze plaat, in de veronderstelling dat ik van die typische Andreas Vollenweidermuziek zou horen. Het is een folkplaat, waarop René Bardet de gedichten van Francois Villon voordraagt. In het Duits. Dit album verscheen in 1976, dus nog voordat Vollenweider beroemd werd met zijn sfeermuziek. Ik heb een Zwitserse herdruk. De muziek is akoestisch: gitaar, harp en wat percussie. Mooie muziek, maar het Duitse gedreutel komt me snel de keel uit.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 15 februari 2019 @ 09:43:52 #134
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185026397
bazbo 0476: Vollenweider, Bardet & Valentini - Heinrich Heine: Ich Kann Nicht Mehr Die Auge Schliessen



Een soortgelijke plaat als hierboven, maar dit keer uit 1977 en met teksten van Heinrich Heine. Da's een Duitscher, dus klinken de teksten ook wat natuurlijker. In het Duits. Muziek is ook wat afwisselender, omdat er naast akoestische bas, gitaar en harp ook mondharmonica, fluit en saxofoon klinken. Ook hier: muziek wonderschoon, dat Duitse gedrein wat op de zenuwen werkend. Ik kocht deze ook op 4 maart 1987 en deze is een originele Zwitserse uitgave.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 15 februari 2019 @ 10:27:56 #135
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185026926
bazbo 0477: Andreas Vollenweider - White Winds (Seeker's Journey)



De eerste twee (bekende) soloplaten van Vollenweider heb ik niet (op elpee). Dit was mijn eerste en ik kreeg hem op 5 december 1984. Hij ligt erg in het verlengde van de twee beroemde platen. Sfeervolle, instrumentale muziek, met een hoofdrol voor de (soms elektrische) harp van Vollenweider. Mooi, ruimtelijk. Hoog niveau. Ik heb een Duitse versie uit het jaar van verschijnen 1984.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 15 februari 2019 @ 11:19:42 #136
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185027559
bazbo 0478: Andreas Vollenweider - Down To The Moon



14 augustus 1986 kocht ik de opvolger van White Winds. Net zo wonderschoon, de ploeg muzikanten lijkt wat uitgebreider en geluid is kamerbreder. Verder een beetje meer van hetzelfde. Heerlijk voortkabbelende sfeerklanken. Soms swingend, soms dreigend en uiteindelijk positief stemmend. Of zo. Mijn versie is een Nederlandse uit 1986.

'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_185028294
#200 | The Shins - Chutes Too Narrow

Hmja.
Aldus.
  Redactie Frontpage vrijdag 15 februari 2019 @ 12:13:55 #138
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185028317
bazbo 0479: Tom Waits - Closing Time



Aha, weer een interessante en uitgebreide sectie. Dit is de debuutplaat van meneer Waits uit 1973. Ik kocht een Europese heruitgave op 20 november 1989. Twaalf prachtige melodieuze ambachtsliederen, stuk voor stuk pakkend. Instrumentale afsluiter is de enige vreemde eend in de bijt en vreemd genoeg daarmee voor mij het absolute hoogtepunt. Vele klassiekers op dit album.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_185028325
#201 | Sonic Youth - Daydream Nation

#202 | Sonic Youth - Murray St.

Ja.
Aldus.
  Redactie Frontpage vrijdag 15 februari 2019 @ 15:21:28 #140
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185031667
bazbo 0480: Tom Waits - The Heart Of Saturday Night



Opvolger uit 1974 van Closing Time. Ik kocht mijn Europese heruitgave op 12 januari 1989. Nog steeds fantastische ambachtsliederen, zij het hier nu een heel stuk jazzier. Aardig om te weten is dat Waits in dat jaar nogal eens het voorprogramma verzorgde van de concerten rond LA van een meneer Frank Zappa. Zappa's manager, Herb Cohen, was betrokken bij deze eerste twee platen van Waits. Fijn luisterpul hier.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 15 februari 2019 @ 15:27:20 #141
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185031782
bazbo 0481: Tom Waits - Nighthawks At The Diner



Legendarisch album, live opgenomen in een studio met een uitgenodigd publiek, ergens in 1975. De plaat verscheen ergens later dat jaar en ik kocht een Europese heruitgave op 7 juli 1988. We horen hier Waits in een wat melige, zogenaamd halfdronken bui. De aankondigingen van de jazzy nieuwe liedjes zijn bij vlagen hilarisch, met als hoogtepunt Better Off Without A Wife. Maar er staat verder ook verschrikkelijk goed spul op. De band is lekker op dreef en dit is dus gewoon anderhalf uur genieten geblazen.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_185032329
#203 | Stars - Heart

#204 | Stars - Set Yourself on Fire

Uitstekende pop. Tikkie zoet af en toe, maar ze komen er mee weg.
Aldus.
  Redactie Frontpage vrijdag 15 februari 2019 @ 16:38:47 #143
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185033160
bazbo 0482: Tom Waits - Bounced Checks



Hier ontbreken er wat in de Waitschronologie. Small Change heb ik niet op vinyl; het was mijn eerste Waitscd. Ook Heartattack And Vine en Foreign Affairs kocht ik veel later pas op cd. Bounced Checks is een bijzonder verzamelaartje uit 1981 en ik kocht een Europese herdruk op 16 november 1989. Er staan niet alleen grote 'hits' op, maar ook wat alternatieve en live-versies. Small Change was nog zeer jazz, daarna ging het meer de Beefheartachtige weird-kant op. Jersey Girl, later gecovered door meneer Springsteen, kent bijvoorbeeld al die maniakale whiskyraspstem die vanaf halverwege de jaren tachtig zo kenmerkend waren voor Waits. Leuk plaatje dit, al was het maar vanwege de vermakelijke livedronkenmansuitvoering van The Piano Has Been Drinking.



:Y

[ Bericht 4% gewijzigd door bazbo op 15-02-2019 17:51:22 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Moderator vrijdag 15 februari 2019 @ 17:16:15 #144
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185033921
O+ Tom waits O+
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Redactie Frontpage vrijdag 15 februari 2019 @ 17:53:36 #145
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185034663
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 17:16 schreef Bosbeetle het volgende:
O+ Tom waits O+
:Y

Vanaf nu ben ik even een weekje afwezig. 480 elpees gedraaid in een half jaar, daar moet ik van bijkomen. Tot later!

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Moderator vrijdag 15 februari 2019 @ 20:21:05 #146
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185037260
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 17:53 schreef bazbo het volgende:

[..]

:Y

Vanaf nu ben ik even een weekje afwezig. 480 elpees gedraaid in een half jaar, daar moet ik van bijkomen. Tot later!

:Y
:) fijne vakantie bazbo
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Redactie Frontpage vrijdag 15 februari 2019 @ 20:27:08 #147
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185037390
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 20:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

:) fijne vakantie bazbo
Danku! :Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_185047134
Glad193: BullAngus ‎– BullAngus



Oh shit, wat klinken sommige oude platen toch geweldig en dynamisch. Voor fans van Deep Purple en Uriah Heep. 1971, geen matig jaar.

  Moderator zaterdag 16 februari 2019 @ 15:53:27 #149
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185048475
Kaasch 42



Heb hier ook weer eens een plaatje opgezet, seven and the raggen tiger van Duran Duran, glad geproduceerde 80s muziek met onderandere the reflex, prima muziek maar niet iets waar ik persee warm van word. Vooral een leuke plaat voor op feestjes...

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zaterdag 16 februari 2019 @ 16:29:28 #150
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185048854
Kaasch 43



Nog een keer the reflex nu met extra veel whyaiaiaiaiaiaiaia en dangedangerdanger :P toen samplers nog nieuw waren :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zaterdag 16 februari 2019 @ 16:50:24 #151
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185049103
Kaasch 44



We blijven in de 80s met de eurythmics dit swingt de pan uit, vol met hits, en natuurlijk de geweldig goede stem van annie lennox. Fijne plaat :)


En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zondag 17 februari 2019 @ 14:46:30 #152
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185064514
Kaasch 45



Frank boeijen (nee niet die van the gathering) toen hij nog een groep had. De meester van het ongearticuleerd zingen met een plaat waarop vooral kronenburg park de spotlight inneemt.



[ Bericht 0% gewijzigd door Bosbeetle op 17-02-2019 17:02:51 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_185065382
The garnering, gnfl.
Aldus.
  Moderator zondag 17 februari 2019 @ 17:02:30 #154
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185066781
quote:
2s.gif Op zondag 17 februari 2019 15:42 schreef Z het volgende:
The garnering, gnfl.
Mobiel fokken is echt kut :@
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_185067309
Wel een leuke bandnaam. Bosbeetle en de garnering.
Aldus.
  maandag 18 februari 2019 @ 20:44:53 #156
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185091984
G277 The Cure - Seventeen Seconds



Binnen een jaar hadden The Cure hun nieuwe sound gevonden, en daarmee zo'n beetje de Goth uitgevonden (samen met Bauhaus en Siouxsie). Van dit album kwam natuurlijk de klassieker 'A Forest', maar ook de rest is bijna net zo goed. Vooral 'In Your House' is een favoriet hier O+

nee, jij dan!
  maandag 18 februari 2019 @ 20:48:25 #157
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185092096
G278 The Cure - Faith



Nog een meesterwerkje, iets meer song-georiënteerd dan de vorige. Eindigt altijd hoog in mijn top100 lijstje O+ Tofste nummer is wat mij betreft 'Primary', vrij unieke sound door het achterwege laten van de gitaar, en daarvoor in de plaatst een extra basgitaar te gebruiken :)

nee, jij dan!
  maandag 18 februari 2019 @ 20:52:58 #158
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185092225
G279 The Cure - Pornography



The Cure werd met elk album somberder en duisterder, en met deze als gitzwarte eindpunt in die richting. De openingslyrics "It doesn't matter if we all die" zet de toon direct. In de juiste mindset is dit misschien wel hun beste album, maar vaak vind ik 'm bijna te zwaar.

nee, jij dan!
  maandag 18 februari 2019 @ 22:11:38 #159
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185094463
G280 The Cure - The Walk EP



Maxisingle van The Walk, lekker tussendoortje :Y Later zijn hier wat nummers aan toegevoegd en is hij uitgebracht als Japanese Whispers

nee, jij dan!
  maandag 18 februari 2019 @ 22:23:57 #160
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185094734
G281 The Cure - Concert



Niet de beste opname, maar toch een erg fijne registratie, vooral 'Shake Dog Shake' klinkt hier een stuk levendiger dan op de studio versie :Y

nee, jij dan!
  dinsdag 19 februari 2019 @ 10:50:26 #161
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185100743
G282 The Cure - The Top



Ziek thuis -O-

Op een positieve noot, wel mooi een mogelijkheid om wat plaatjes te draaien O-) zolang ze niet te 'in your face' zijn, trek ik dat wel. En het scheelt dat ik nu bij The Cure ben, dat zit inmiddels zo in m'n systeem dat het zo vertrouwt klinkt als een warm dekentje O+

The Top is eigenlijk meer een solo album van Robert Smith, (bassist Simon Gallup verliet na een ruzie de band), hij schreef alles en speelt (op drums na) ook alles zelf. Deze plaat wordt algemeen niet zo best gewaardeerd bij de fans, maar vind 'm zelf best prima. Na het gitzwarte Pornography, kon de band wmb niet verder in die richting en was het tijd voor iets meer kleur en pop invloeden, en dat is precies wat dit album is, het volgende keerpunt in hun carrière.

nee, jij dan!
  dinsdag 19 februari 2019 @ 11:11:24 #162
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185101125
G283 The Cure - Head on the Door



Simon kwam gelukkig weer redelijk snel terug in de band, en de band klinkt direct weer een stuk meer gefocust. Head on The Door perfectioneert hun nieuwe poppy richting.

nee, jij dan!
  dinsdag 19 februari 2019 @ 12:12:13 #163
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185102605
G283 The Cure - Quadpus EP



Een EP/maxisingle van Close to Me en A Night Like This, met een mooie lange versie van dat nummer, plus wat toffe 'opvulling' :Y Niet essentieel uiteraard, wel leuk om te hebben

nee, jij dan!
  dinsdag 19 februari 2019 @ 13:44:19 #164
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185104325
G284 The Cure - Kiss Me Kiss Me Kiss Me



Na een stijl te hebben geperfectioneerd, is de logische stap om weer het experiment op te zoeken. Daar hebben ze op deze plaat genoeg ruimte voor, want het is hun eerste dubbellaar. Persoonlijk favoriet is het sfeervolle 'If Only Tonight We Could Sleep', de grote hit was 'Just Like Heaven'.

nee, jij dan!
  dinsdag 19 februari 2019 @ 13:52:49 #165
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185104471
G285 The Cure - Disintegration



En helaas de laatste alweer van The Cure ;( Had graag de overigen ook op vinyl gehad, maar die gaan echt voor belachelijke prijzen weg. -O-

Maar we eindigen wel weer bij een meesterwerkje wat mij betreft O+ Zou ook niet weten wat ik verder nog over deze plaat moet vertellen. Als je 'm nog niet geluisterd heb, direct doen, you're missing out..

nee, jij dan!
pi_185105291
Fascination Street is geweldig :Y die hele plaat is briljant.
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  Moderator dinsdag 19 februari 2019 @ 15:43:43 #167
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185106280
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 14:36 schreef bartrid het volgende:
Fascination Street is geweldig :Y die hele plaat is briljant.
Dit ja :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 19 februari 2019 @ 17:09:17 #168
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185108021
En het werkt ook als prima placebo, want ik voel me weer redelijk fit nu *O* :P
nee, jij dan!
  dinsdag 19 februari 2019 @ 17:21:31 #169
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185108253
En we zijn ook aangekomen bij 'vakje 8'. En die staat voornamelijk vol met 7" en 10", ik was van plan die singletjes aan het eind te doen. Dus 10" it is!

G286 Pylon - !!



Catchy vroege post-punk van het beste soort *O* En met een zangeres, wat in die wereld ook niet heel gebruikelijk is.



[ Bericht 0% gewijzigd door Gehenna op 19-02-2019 18:06:05 ]
nee, jij dan!
  dinsdag 19 februari 2019 @ 18:04:24 #170
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185109077
G287 Pip Blom - Paycheck EP



Verreweg het leukste en schattigste bandje uit Nederland op dit moment O+ Catchy indie rock. Doen het opmerkelijk genoeg in het buitenland (voornamelijk Engeland) beter dan binnen onze landgrenzen. Heel tof EP'tje met 4 nummers.

nee, jij dan!
  dinsdag 19 februari 2019 @ 18:12:47 #171
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_185109234
Ik wil hier toch nog even n diepe buiging maken voor The Cure:

_O_ !

Zo. U mag weer.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  dinsdag 19 februari 2019 @ 18:16:56 #172
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185109300
G288 Orchid - Dance Tonight! Revolution Tomorrow!



Ik dacht altijd dat emo begon en ophield bij kutbands als Panic At the Disco en Fall Out Boy :r Waar ik echt allergisch voor ben..

Pas recentelijk kwam ik achter dat emo veel ouder was, dat het z'n roots heeft bij bands als Rites of Spring, Embrace en Gray Matter. Die ik allemaal ontzettend tof vind. _O_

Eind jaren '90 kwam er weer een opleving in de mid-west emo-scene met bands als Sunny Day Real Estate, Capp'n Jazz en American Football ook allemaal erg tof. _O_

Maar dat emo zo vurig kon klinken als Orchid, had ik nooit gedacht. :o Blijkbaar heet hun hoekje 'emoviolence', wat net zo tegenover emo staat, als grindcore tegenover punk.


Blij dat mijn hoofdpijn weg is gezakt, want hier had ik vanmorgen weinig trek ik _O-
nee, jij dan!
  dinsdag 19 februari 2019 @ 18:17:33 #173
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185109310
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 18:12 schreef EP3 het volgende:
Ik wil hier toch nog even n diepe buiging maken voor The Cure:

_O_ !

Zo. U mag weer.
^O^
nee, jij dan!
  Moderator dinsdag 19 februari 2019 @ 18:35:00 #174
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185109600
The Cure draaien als je ziek bent is sowieso wel awesome natuurlijk :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 19 februari 2019 @ 18:40:28 #175
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185109687
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 18:35 schreef Bosbeetle het volgende:
The Cure draaien als je ziek bent is sowieso wel awesome natuurlijk :D
:D Haha, nooit bij stil gestaan _O-
nee, jij dan!
  dinsdag 19 februari 2019 @ 19:06:46 #176
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185110069
G288 Ulver - A Quick Fix of Melancholy EP



Perfecte titel voor dit EP'tje. 4 sterke songs van Ulver uit hun sterkste en meest Coil-geïnspireerde jaren O+

nee, jij dan!
pi_185111071
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 18:04 schreef Gehenna het volgende:
G287 Pip Blom - Paycheck EP

[ afbeelding ]

Verreweg het leukste en schattigste bandje uit Nederland op dit moment O+ Catchy indie rock. Doen het opmerkelijk genoeg in het buitenland (voornamelijk Engeland) beter dan binnen onze landgrenzen. Heel tof EP'tje met 4 nummers.

Speelt hier in mei in een zaaltje om de hoek. Niet echt mijn ding maar voor 9 pond is dat toch wel te doen. Ben benieuwd. Paar van mijn vrienden zijn er erg enthusiast over.
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  dinsdag 19 februari 2019 @ 20:16:53 #178
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185111490
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 19:59 schreef bartrid het volgende:

[..]

Speelt hier in mei in een zaaltje om de hoek. Niet echt mijn ding maar voor 9 pond is dat toch wel te doen. Ben benieuwd. Paar van mijn vrienden zijn er erg enthusiast over.
Voor 9 pond is er weinig risico inderdaad :D Weet niet of je van de The Breeders houdt? Ik vind het wel wat raakvlakken hebben :Y
nee, jij dan!
  dinsdag 19 februari 2019 @ 20:23:23 #179
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185111627
G289 Roosbeef - Warüm



Roos *O* O+ Je hebt op de wereld 2 soorten mensen, mensen die Roos fantastisch vinden en mensen zonder smaak die haar verschrikkelijk vinden. Een tussenweg ben ik eigenlijk nog nooit tegen gekomen. Ik hoor bij de eerste groep, heerlijk eigenzinnig en creatief O+

nee, jij dan!
pi_185111855
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 20:16 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Voor 9 pond is er weinig risico inderdaad :D Weet niet of je van de The Breeders houdt? Ik vind het wel wat raakvlakken hebben :Y
Breeders vind ik prima, en Pip Blom stond hier ook in hun voorprogramma. Zowiezo vind ik ze erg als vroege jaren 90 'indie' klinken.
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  dinsdag 19 februari 2019 @ 20:34:05 #181
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185111909
G290 Sigur Rós - Brennisteinn



10" die meegeleverd was bij hun Kveikur album uit 2013, met een remix van de eerste single door Blanck Mass (de helft van Fuck Buttons) en nog 2 nieuwe songs.

nee, jij dan!
  dinsdag 19 februari 2019 @ 21:08:46 #182
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185112932
G291 Polaroid Fiction - Polaroid Fiction EP



Belgisch bandje die ik ooit op Incubate zag, sympathiek vond en er voor een prikkie hun debuut EP'tje had gekocht. Daarna nooit meer iets van vernomen, helaas. Best leuke muziek, catchy psychedelische pop-rock.

nee, jij dan!
  dinsdag 19 februari 2019 @ 21:31:48 #183
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185113712
G292 Moondog - Moondog and His Friends



Vroeg (1953) werk van Moondog, de blinde viking/straatmuzikant uit New York. Die later zo'n beetje de Third Stream uitvond, een genre die de brug tussen klassiek en jazz sloeg.

Op deze release is Moondog nog wat meer gefocust op ritme's en z'n eigen uitgevonden instrumenten. Uniek, dansbaar en een uit een compleet andere wereld dan al het andere wat uit die tijd gekomen is. :)



nee, jij dan!
  dinsdag 19 februari 2019 @ 21:43:12 #184
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185114022
G293 Moondog - Moondog and His Honking Geese



Zelfde formule als de vorige, maar dan een opname van 2 jaar later. :)

nee, jij dan!
  dinsdag 19 februari 2019 @ 21:56:00 #185
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185114357
Tot zo ver de 10", door met deze Eno box O+



En die begint met:
G294 Brian Eno - Here Come the Warm Jets



Hoewel deze plaat zich nog binnen de 'pop/rock' bevindt, is het debuut van Eno direct al een unieke wereld aan geluid op zich. O+

nee, jij dan!
  dinsdag 19 februari 2019 @ 22:49:07 #186
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185115869
G295 Brian Eno - Taking Tiger Mountain (by Strategy)



Nog een plaat vol eigenzinnige en originele art rock, een beetje meer richting de pop vergeleken bij het debuut, maar minstens zo interessant en tof :Y

nee, jij dan!
  Moderator woensdag 20 februari 2019 @ 09:08:41 #187
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185119529
:o draai je ze nu in de omgekeerde volgorde Gehenna.. die box heet working backwards 1983-1973 lijkt me dat je dan met de nieuwere platen eerst moet beginnen :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_185124087
quote:
2s.gif Op woensdag 20 februari 2019 09:08 schreef Bosbeetle het volgende:
:o draai je ze nu in de omgekeerde volgorde Gehenna.. die box heet working backwards 1983-1973 lijkt me dat je dan met de nieuwere platen eerst moet beginnen :D
Klopt, rebels hè 8-)
nee, jij dan!
  Moderator zaterdag 23 februari 2019 @ 10:05:39 #189
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185188847
Kaasch 46



De skate/woestijn rockers van fu-manchu, dit is een nieuwere plaat van ze die heeft Kaasch gekregen van haar broer (tcm). Heerlijke fuzzy rock ik kende ze zelf van een nummer dat hoge rotatie had op tmf wet and wild brengt me ook wel een beetje terug naar die tijd... Bij fu manche denk ik aan stuntelige jongens met stijl lang haar en all stars aan en dan skatend in een stoffige omgeving... Als 'kleine' bosbeetle die ook veel skatete en ook windsurfde toch wel iets waar ik me een beetje naar gevormd heb denk ik...

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zaterdag 23 februari 2019 @ 12:50:48 #190
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185190959
Kaasch 47



Het debut van de heavy blues/ psych /improv jam band harsh toke. Dit zijn bandjes uit een specifieke stal beetje in de stijl van earthless en gewoon 70s all out muziek. Ze zijn ook onderdeel van de San Diego scène en een veel geziene gast op roadburn. Leuke plaat :)

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zaterdag 23 februari 2019 @ 15:08:57 #191
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185193016
Kaasch 48



De volgende is het legendarische album unknown pleasure van Joy division. Een album dat een uitzichtloze grauwe toekomst schetst... Een icoon in de post-rock.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zaterdag 23 februari 2019 @ 16:22:23 #192
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185194282
Kaasch 49



We beginnen met het Metallica rijtje :) met hun debut kill 'em all, tja Metallica zijn thrash pioniers op deze plaat nog met _O_ cliff burton _O_ Toch één van de grondleggers van de snelle hard rock/punk cross over, en heel veel bands zijn toch zeker beïnvloed door deze heren :)


En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Redactie Frontpage zaterdag 23 februari 2019 @ 20:25:52 #193
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185199336
bazbo 0483: Tom Waits - Blue Valentine



Dit is mijn favoriete Waitsplaat. Mooie mix van jazzy en bluesy liederen en de aangrijpende melancholie, plus de nog-net-niet-over-de-top-scheurstem. Ik kocht de Europese versie uit 1978 van deze plaat op 1 juli 1988. Hoogtepunten te over: opener Somewhere is fenomenaal, maar vergeet ook niet Whistlin' Past The Graveyard en het meesterlijke $29.00. Het album was een mooie voorbode van de waanzinnige shit die nog moest komen. De hoes heeft jarenlang ingelijst in de woonkamer van ons vorige huis aan de muur gehangen.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 23 februari 2019 @ 20:34:23 #194
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185199555
bazbo 0484: Tom Waits - Swordfishtrombones



Legendarisch album. Een soort ommekeer in het oeuvre van Waits, al vind ik dat hij met Blue Valentine al een aardige hint heeft gegeven. Piepjanknor van de betere soort, dit. De plaat is van 1983, maar ik heb een heruitgave uit 1986, die ik kocht op 30 mei 1988. Opener Underground zet gelijk de toon: donker, naargeestig en vooral raar. Hoogtepunten noemen vind ik lastig, want voor mij luistert de plaat als één geheel. Vooruit: Johnsburg, Illinois, 16 Shells From A Thirty-Ought-Six en In The Neighborhood (met clipje).




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 23 februari 2019 @ 20:45:14 #195
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185199810
bazbo 0485: Tom Waits - Rain Dogs



Mijn allereerste Waitsplaat! Ik kocht hem op 14 juli 1986, toen de plaat net was verschenen. Waarom? Lees hier maar. Ik was gelijk om. Stuk voor stuk schitterende songs, gegoten in een rammelpottenjas. Ik heb de eerste Europese versie. Singapore, Jockey Full Of Bourbon, Tango Till They're Sore, Time, Downtown Train er staat gewoon te veel te goed spul op deze plaat. Over legendarisch gesproken.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  zaterdag 23 februari 2019 @ 20:56:33 #196
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_185200063
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 15:08 schreef Bosbeetle het volgende:
Een album dat een uitzichtloze grauwe toekomst schetst...
...waar je prima op kan dansen.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  Redactie Frontpage zaterdag 23 februari 2019 @ 20:57:11 #197
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185200082
bazbo 0486: Tom Waits - Franks Wild Years



Toen deze uitkwam, ik hem kocht (op 15 april 1988) en de Europese versie uit 1987 voor het eerst hoorde, dacht ik: Hm, meer van hetzelfde. Al snel dacht ik daar heel anders over. Deze klinkt nog filmischer en theatraler dan voorganger Rain Dogs. Waits presenteert zijn plaat als een theaterproductie in twee bedrijven en zichzelf als incarnatie van Weil en Brecht ineen, of iets dergelijks. Allerlei prachtstukken op deze plaat, weer. Voor mij is Yesterday Is Here het mooiste lied van de plaat, maar eigenlijk moet je 'm weer als een geheel zien horen. Hij bouwde er een bizarre show omheen en trok er de hele wereld mee over. Er verscheen een live album van (Big Time) en dat heb ik niet op vinyl. Wel op cd, net als alle daarop volgende Waitsalbums. Einde sectie Waits, dus.




:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 23-02-2019 22:30:46 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Moderator zaterdag 23 februari 2019 @ 20:59:24 #198
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185200134
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 20:56 schreef EP3 het volgende:

[..]

...waar je prima op kan dansen.
:Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zaterdag 23 februari 2019 @ 21:00:54 #199
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185200168
Oh en O+ Tom waits O+
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zaterdag 23 februari 2019 @ 21:03:37 #200
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_185200233
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 20:59 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

:Y
Ik word vreemd genoeg altijd heel vrolijk als ik naar JD luister. Heerlijke energieke muziek.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  Redactie Frontpage zaterdag 23 februari 2019 @ 21:05:09 #201
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185200291
bazbo 0487: Rick Wakeman - The Six Wives Of Henry VIII



Volgende uitgebreide sectie. Deze kocht ik op 28 augustus 1982. Een jaar ervoor had ik kennisgemaakt met de muziek van de band Yes. Een vriendje had een heleboel elpees van die band van zijn grote broer geleend en voor mij op cassettebandjes opgenomen. Ik draaide die cassettes compleet stuk en ging toen de elpees maar zelf kopen. Al snel ontdekte ik dat ik het werk van de toetsenist Rick Wakeman erg goed vond en ik begreep dat hij ook soloplaten had gemaakt. Dit was een van de eerste die ik kocht. Tweedehands. Toen ik thuis kwam, zag ik dat er enorme krassen en deuken op de eerste plaatkant stonden. Ik durfde er niet mee terug. Jarenlang kende ik van deze plaat alleen het eerste stuk van kant 1. Kant 2 was gelukkig ongeschonden. Het is wel een eerste Britse persing, dat dan weer wel. Het was de officiële solodebuutplaat van Wakeman uit 1973 en er zouden er nogal wat volgen. Toen het vriendje een keer bij mij was, liet ik hem het solowerk van Wakeman horen. 'Ik vind er niets aan,' zei hij. 'Het enige goede toetsenstukje dat ik ken, dat staat op die liveplaat van Yes.' Ik greep in de kast, haalde Yessongs tevoorschijn en draaide de toetsensolo. 'Ja, dat!' gilde het vriendje. 'Dus van mij mag je de boom in met je Wakeman.' Ik zei: 'De toetsenist van Yes was toen Rick Wakeman en zijn livestukje is een uittreksel van zijn eerste soloplaat. Kijk maar op de hoes, het heet Excerpts from The Six Wives Of Henry VIII.' Vriendje droop af. Werd vage kennis.


:Y

[ Bericht 7% gewijzigd door bazbo op 23-02-2019 21:36:06 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_185200330
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 10:05 schreef Bosbeetle het volgende:
Heerlijke fuzzy rock ik kende ze zelf van een nummer dat hoge rotatie had op tmf wet and wild
Niet stiekem via Tony Hawk?

  Moderator zaterdag 23 februari 2019 @ 21:07:03 #203
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185200355
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 21:06 schreef DeKleineTuinman het volgende:

[..]

Niet stiekem via Tony Hawk?

Nee dat is van na mijn tijd... / wij hadden geen playstation ...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_185200535
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 21:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nee dat is van na mijn tijd... / wij hadden geen playstation ...

quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 21:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nee dat is van na mijn tijd... / wij hadden geen playstation ...

Je bent 2 jaar jonger dan ondergetekende:).
Maar ik zal dit mooie topic niet verder verneuken met off-topic gelul en ook beginnen met de collectie hier door te spitten.
  Redactie Frontpage zaterdag 23 februari 2019 @ 21:22:11 #205
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185200792
bazbo 0488: Rick Wakeman - Journey To The Centre Of The Earth



Toen deze plaat uit kwam in 1974, was Wakeman alweer uit Yes gestapt. Tijd genoeg dus om zijn droom uit te werken: een groot muziekstuk, geïnspireerd op het boek van Jules Verne. Voor dit ambitieuze project kreeg hij het voor elkaar een heel orkest en koor zijn werk te laten spelen, twee keer op een dag. Vreemd genoeg koos hij voor de rockband-partijen geen gelouterde muzikanten, maar een zootje kroegtijgers uit zijn stampub. Het klinkt ook een beetje zo. Niet dat het slecht is, maar de zang is soms nogal vals en de enige virtuoos is meneer Wakeman zelf. Wat houd ik toch van die snijdende Moog van 'm. Om het hele project uit te kunnen voeren en op te kunnen nemen, nam Wakeman een tweede hypotheek op zijn huis en verkocht hij een paar van zijn verzamelde oldtimers. Niet veel later kreeg hij zijn eerste hartaanval. Daarvan herstellende in het ziekenhuis schreef hij alweer aan zijn volgende megaproject. Daarover straks meer. Ik kocht de plaat op 9 juni 1983 en het blijkt een Nederlandse versie uit 1974 te zijn.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 23 februari 2019 @ 21:35:02 #206
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185201217
bazbo 0489: Rick Wakeman - The Myths And Legends Of King Arthur And The Knights Of The Round Table



Welja. Een plaat over het heldenepos van Koning Arthur, waarom ook niet? Grotendeels met hetzelfde bandje en orkest en koor opgenomen als Journey, maar nu in de studio. De plaat verscheen in 1975; ik kocht hem op 8 augustus 1983. Tweedehands en ik blijk een originele Nederlandse versie uit 1975 te hebben, compleet met het uitgebreide boek dat er toen bij zat. Veel 'klassiekers' op deze plaat. De openingsmaten van opener Arthur zijn jarenlang de herkenningstune van een radioprogramma geweest (en het is me compleet ontschoten hoe dat programma heette. 'Gaten graven!' Het Stenen Tijdperk, kan dat?), maar de absolute klapper is het instrumentale Merlin The Magician, met de spectaculaire Moogsolo's en het razendsnelle piano-outro. Toen de hele plaat voor het eerst live uitgevoerd moest worden, huurde Wakeman het Wembley stadion af. Waar hij geen rekening mee had gehouden, was dat het stadion op zijn gehuurde dagen voorzien was van ijs voor een of ander schaatsevenement. Dat ijs kon niet weg. En dus zijn er tijdens het optreden ijsdansende ridders te paard te zien. Nogal hilarisch en uiteindelijk legendarisch.




:Y

[ Bericht 4% gewijzigd door bazbo op 23-02-2019 22:35:14 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_185201584
Tuinman 001: Girls against Boys - House of GVSB


Ooit begonnen als project van Brendan Canty van Fugazi. Beetje melancholische post-hardcore, indierock, whatever uitgebracht op het legendarische Touch and Go.
De band ergens in 96 of 97 gezien op Lowlands en direct verkocht. Ik ging er vooral kijken omdat er in het programmaboekje werd vermeld dat ze maar liefst over twee bassisten beschikken. Dat moest natuurlijk wel knoeperthard zijn! Nou dat viel tegen, tenminste het was niet de knoeperthardheid (ik was toen nog een straight-edge punkertje) waar ik op had gerekend, maar vooral log, traag en zwaar. Het mompelende en verveeld klinkend zanggeluid maakte het voor mij helemaal af.
  Moderator zaterdag 23 februari 2019 @ 22:08:33 #208
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185202188
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 21:14 schreef DeKleineTuinman het volgende:

[..]

[..]

Je bent 2 jaar jonger dan ondergetekende:).
Maar ik zal dit mooie topic niet verder verneuken met off-topic gelul en ook beginnen met de collectie hier door te spitten.
:@ maar wij hadden geen playstation... ;(
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Redactie Frontpage zondag 24 februari 2019 @ 08:39:28 #209
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185207479
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 21:00 schreef Bosbeetle het volgende:
Oh en O+ Tom waits O+
:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 24 februari 2019 @ 10:13:23 #210
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185208447
bazbo 0490: Rick Wakeman and the English Rock Ensemble - No Earthly Connection



Na The Six Wives, Journey en Arthur vroeg de muziekpers zich af wat het volgende megaproject van Wakeman zou worden: de Tweede Wereldoorlog? de bijbel? Wakeman genoot: 'Ik had meer het complete werk van Shakespear in gedachten, maar ik vind de teksten niet zo goed.' En dus kwam hij in 1976 op de proppen met deze plaat. Opnieuw iets concepterigs, zij het wat vaags over muziek, leven en het verband daartussen. Geen koor en orkest dit keer, maar een rockband met twee blazers erbij. Dat geeft een geheel ander geluid. Het half uur durende Music Reincarnate beslaat tweederde van de plaat en daarna volgen nog twee kortere stukken: The Prisoner en The Lost Cycle. Ik kocht mijn plaat tweedehands op 16 februari 1984 en het is een Europese heruitgave uit 1978. Alleraardigst is dat het originele hoesontwerp erin zit, dus met bedrukte binnenhoes en met het zilverfolie, dat je in een koker moet draaien en op de hoes moet zetten, zodat je Wakeman via de koker kunt zien. Een zeer sterk album in het immense oeuvre van Wakeman.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 24 februari 2019 @ 10:38:55 #211
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185208803
bazbo 0491: Rick Wakeman - White Rock



Op 8 augustus 1983 was ik in Concerto, Amsterdam. Daar kocht ik deze plaat tweedehands. De buitenhoes ontbrak en ik kreeg hem voor een paar gulden mee. Het blijkt een originele Nederlandse versie te zijn uit 1976. In dat jaar was Wakeman terug in Yes. Hij woonde op dat moment tijdelijk in Zwitserland om de muziek te maken voor de officiële documentaire over de Olympische Winterspelen van dat jaar. Het resultaat staat op deze plaat. Typische Wakemanmuziek: instrumentaal, veel Moog, af en toe een klassiek koor, prachtmelodieën en voor die tijd opzienbarende nieuwe geluiden. Het geïmproviseerde After The Ball speelt Wakeman nog altijd tijdens zijn akoestische pianoconcerten.



:Y

[ Bericht 4% gewijzigd door bazbo op 24-02-2019 10:44:06 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 24 februari 2019 @ 11:25:37 #212
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185209393
bazbo 0492: Rick Wakeman - Rick Wakeman's Criminal Record



Op 19 mei 1983 kocht ik deze elpee, een Amerikaanse versie uit het jaar van verschijnen, 1977. Op deze plaat staan Yesmaatjes Chris Squire en Alan White de heer Wakeman bij. Het album gaat over allerlei verschijningen van overtredingen, rechtspraak en criminaliteit. Van The Statue Of Justice tot Crime Of Passion, van The Chamber Of Horrors tot The Birdman Of Alcatrazz en van Judas Iskariot tot The Breathalizer. Vooral plaatkant 1 vind ik geweldig; plaatkant 2 is meer akoestisch met het enorme kerkorgelstuk Judas als indrukwekkende apotheose. Dit is wel een van mijn favoriete Wakemanplaten.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 24 februari 2019 @ 12:20:37 #213
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185210132
bazbo 0493: Rick Wakeman - Rhapsodies



Aha! Wakemans verzameling domme deunen! In 1979 had Wakeman alweer vaarwel gezegd tegen Yes (het was pas de tweede keer en er zouden nog minstens drie keer volgen) en dus had hij alle tijd om zich toe te leggen op zijn solocarrière. Nog steeds wonend in Zwitserland maakte hij deze collectie met zeer gemakkelijk in het gehoor liggende stukjes. Bij vlagen is het nogal melig en niet alles is even geslaagd. Toch staat er geinig spul op deze dubbelaar. Een discoversie van Rhapsody In Blue? Yep. Bombay Duck, Big Ben, het mooie Sea Horses, een dronken Swan Lager, de Wooly Willy Tango, een prachtversie van Summertime: Wakeman is van allerlei markten thuis. Ik kocht de plaat op 17 mei 1983, de dag dat ik achttien jaar werd. Denk dat ik hem dus kreeg voor mijn verjaardag. En ik heb er nóg eentje, jaren later gekregen van iemand en ik kan me niet meer herinneren van wie. Mijn eigen plaat is een Europese uitgave uit 1979 en de gekregen plaat is een Amerikaanse, ook uit dat jaar. Bizarre boel, dit.





:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 24 februari 2019 @ 16:40:44 #214
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185215850
bazbo 0494: Rick Wakeman - 1984



27 oktober 1983. Nog twee maanden en vier dagen te gaan. Dan is het 1984. Ik koop alvast dit album, een eerste Britse versie uit het jaar van verschijnen: 1981. Het is het zoveelste grote project van Wakeman. Er zou een film en een enorme tour met toeters en bellen komen, maar dat lukt niet. Wat overblijft, is dit album en het is een bijzonder sterke plaat. Gastrollen voor Chaka Khan, Steve Harley, Tim Rice (die ook de teksten schreef) en ene meneer Jon Anderson. De openingssuite scheurt lekker met dat geweldige Hammond en de finale - het titelnummer - is het absolute hoogtepunt. Deze plaat heb ik nooit op cd gevonden (of idioot duur) en deze elpee heb ik al meer dan twintig jaar niet gehoord, dus ik zit hier waarlijk te smullen. Mooi werk, dit.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 24 februari 2019 @ 17:17:21 #215
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185216641
bazbo 0495: Rick Wakeman - G'olé!



Oja! Ook al meer dan twintig jaar niet gehoord. Op 4 maart 1987 kocht ik de eerste Nederlandse versie van dit album uit 1983. Dit is de officiële soundtrack bij de officiële film over de 1982 World Cup voetbal. Geinig project. Het resultaat: twaalf luchtige instrumentale stukjes met piano en vaak nogal kitscherige toetsengeluidjes. Compositorisch zeer aangenaam, dat wel. Leuk zondagmuziekske.


:Y

[ Bericht 2% gewijzigd door bazbo op 24-02-2019 17:25:56 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 24 februari 2019 @ 17:28:18 #216
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185216879
En inmiddels zijn we bij vak VIER!



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 24 februari 2019 @ 19:25:30 #217
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185219674
bazbo 0496: Rick Wakeman - Rock n' Roll Prophet



In 1982 brengt Wakeman een plaat uit die al drie jaar op de planken lag. Allerlei gedoe met platenmaatschappijen maakte het hem onmogelijk 'm eerder te laten verschijnen. Er is meer gedoe: er is geen vocalist beschikbaar voor de zangpartijen van de drie liedjes die erop staan. Noodgedwongen zingt Wakeman ze zelf in. Het zijn tamelijk melige liederen. Voor één lied laat hij een heuse videoclip maken, maar die raakt zoek ergens in een studioarchief om pas dertig jaar later ergens boven water te komen. Wakeman, ook nog eens net gescheiden, legt het aan met een van de dames die op de voorkant van de hoes te zien is, maar het huwelijk strandt binnen een jaar. Dan maar de dame van de achterzijde van de hoes, moet hij hebben gedacht. Op de achterzijde staat model Nina Carter, bekend van niet heel nette films. Met haar begint hij zijn derde of vierde huwelijk, weet ik ook veel. Tot overmaat van ramp heeft platenmaatschappij Moon Records die het album wél uitbrengt helemaal niets over voor promotie van de plaat, zodat hij al snel in de obscuriteit verdwijnt. Er zijn ook maar drie vinylversies van verschenen en ik vind de allereerste Britse persing toevallig in de winkel op 17 mei 1984, de dag dat ik negentien jaar oud word. Op het album dus drie melige liedjes en vijf instrumentaaltjes, waarvan er enkele zeer de moeite waard zijn. Een jaar of twintig geleden verscheen het album in een uitgebreidere versie op cd; vier instrumentale giermoogstukken staan kriskras tussen de nummers van het originele album, waardoor de logische volgorde van de plaat compleet verstoord is. Het origineel blijft alles bij elkaar een bijzondere pretplaat.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  maandag 25 februari 2019 @ 20:30:53 #218
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185241860
G296 Eno - Another Green World



Ok, die glamrock hiervoor was uiteraard prima, maar dit is wat mij betreft het eerste meersterwerkje van hem O+ Er is geen album die klinkt als deze _O_

nee, jij dan!
  maandag 25 februari 2019 @ 20:36:00 #219
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185242018
G297 Brian Eno - Discreet Music



Eno's eerste experiment met ambient. De naam bestond zelfs nog niet :P

Fijne rustgevende plaat. Uitgebracht op z'n eigen label 'Obscure records', waar een select aantal, maar wel hele toffe platen op zijn uitgebracht met vooral modern klassiek werk van o.a. Penguin Café Orchestra Gavin Bryars, John Cage, David Toop en Harold Budd.

nee, jij dan!
  maandag 25 februari 2019 @ 22:00:10 #220
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185244096
G298 Brian Eno - Before and After the Science



Ik vind deze plaat altijd heel erg 'king crimson'-esque op één of andere manier. Gewoon qua song structuur of zo. Fripp speelt zelf overigens ook nog even een mopje mee, zal ook wel meewerken.

Verder staan hier een heel scala aan gast-muzikanten/helden. Jaki Liebezeit (Can), Robert Wyatt (Soft Machine), Phil Collins (Genesis), Fred Firth (Henry Cow, Naked City), Phil Manzanera (Roxy Music, 801), Roedelius en Moebius (Cluster, Harmonia) en legendarische krautrock-producer Conny Plank hielp mee in de productie. Geweldige plaat weer _O_

nee, jij dan!
  Redactie Frontpage maandag 25 februari 2019 @ 22:02:50 #221
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185244150
Da's een prachtplaat, Gehenna!

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  maandag 25 februari 2019 @ 22:03:13 #222
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_185244159
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 20:30 schreef Gehenna het volgende:
G296 Eno - Another Green World

[ afbeelding ]

Ok, die glamrock hiervoor was uiteraard prima, maar dit is wat mij betreft het eerste meersterwerkje van hem O+ Er is geen album die klinkt als deze _O_

Z'n beste, naar mijn bescheiden mening.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  maandag 25 februari 2019 @ 22:07:26 #223
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185244266
G299 Brian Eno - Ambient 1: Music for Airports



Mijn meest gedraaide Eno plaat, ken weinig muziek die rustgevender is dan 1/1 O+

Ik heb dit album ook een paar keer daadwerkelijk op een vliegveld beluisterd, dat past inderdaad wel vrij goed, grote ruimtes vol met mensen die net als jou aan het wachten zijn of juist heel veel haast hebben. Zet alles mooi in perspectief of zo.

nee, jij dan!
  maandag 25 februari 2019 @ 22:08:18 #224
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185244296
quote:
14s.gif Op maandag 25 februari 2019 22:03 schreef EP3 het volgende:

[..]

Z'n beste, naar mijn bescheiden mening.
Ik denk dat ik ook meestal voor die ga, maar ik heb dagen dat 'Before and After the Science' die titel van mij krijgt :Y
nee, jij dan!
  maandag 25 februari 2019 @ 22:23:07 #225
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_185244611
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 22:08 schreef Gehenna het volgende:

maar ik heb dagen dat 'Before and After the Science' die titel van mij krijgt :Y
Ook fantastisch, natuurlijk. Maar weergaloze nummers als St. Elmo's Fire, The Big Ship, Golden Hours en I'll Come Running houden dat album hier toch voorgoed op gepaste afstand, denk ik.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  Redactie Frontpage woensdag 27 februari 2019 @ 13:29:18 #226
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185275345
bazbo 0497: Rick Wakeman - Cost Of Living



In 1983 komt Wakeman met een sterke plaat. Ik koop hem op 16 februari 1984, de Europese versie. Er staat divers spul op. Deels vocaal, voorzien van teksten door Tim Rice, deels instrumentaal. Opener twij is een geinig piano-introotje, Pandemonium, One For The Road en Happening Man zijn krachtige rocksongs, Monkey Nuts is een melige meebruller en Bedtime Stories is een slaapliedje. Hoogtepunten zijn het schitterende Gone But Not Forgotten (dat Wakeman tot aan de dag van vandaag tijdens pianoconcerten speelt), het complexe Shakespeare Run en het lange en indrukwekkende Elegy - Written In A Country Churchyard, het gedicht van Thomas Gray met orkestrale muziek van Wakeman. Ook al heel lang niet gehoord, deze. Fijne plaat.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 27 februari 2019 @ 16:00:31 #227
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185277850
bazbo 0498: Rick Wakeman - Silent Nights



Hoppa, de volgende Wakeman. Deze verscheen in 1985 en ik kocht een originele eerste Britse versie op 14 mei 1985. Deze vind ik iets minder sterk dan de voorganger. Een zwik aardige rocksongs en twee instrumentaaltjes. Die instrumentaaltjes schieten er dan ook gelijk bovenuit. Van de rocksongs blijven vooral The Opera, Glory Boys (net geen hitje) en That's Who I Am hangen. De zang door Roger Newell is niet zo krachtig, dat zal er ook mee te maken hebben. The Dancer is een cabaretesk lied, waarin Wakeman zelf 'zingt'. Het instrumentale Elgin Mansions is een klein meesterwerkje.





:Y

[ Bericht 3% gewijzigd door bazbo op 27-02-2019 16:15:16 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 27 februari 2019 @ 19:16:23 #228
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185281494
bazbo 0499: Rick Wakeman - Live at Hammersmith



Liveplaat uit 1985, die ik kocht op 1 maart in het jaar erop. Wakeman speelt hier met zijn English Rock Ensemble en helaas is de zang van Roger Newell zeer zwak. Gelukkig is het merendeel van de stukken instrumentaal. Wat we horen zijn uittreksels van de drie 'grote' platen Six Wives, Journey en Arthur. Bij tijd en wijle zijn de toetsengeluidjes ook nogal cheesy en plastic en goedkoop. De geweldige synthesizersolo's in Merlin komen bijvoorbeeld helemaal niet uit de verf. Muziektechnisch staat het allemaal als een huis, alleen klinkt het gewoon niet goed. Eigenlijk is alleen het stuk Three Wives echt helemaal dikke prima. Nou ja.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_185285520
G300 Brian Eno - Music For Films



Een conceptplaat met allemaal fijne ambient geschreven voor verzonnen films. Die al vrij vlot in daadwerkelijke films te vinden waren :P

nee, jij dan!
  Redactie Frontpage woensdag 27 februari 2019 @ 22:10:11 #230
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185286800
Ook mooi! ^O^
Eno is top en tof.

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_185287245
G301 Brian Eno - Ambient 4: On Land



Hé deel vier van de ambient reeks? Waar zijn 2 en 3 gebleven? Nou Ambient 2 is dus samenwerking met Harold Budd (ook een erg mooie plaat overigens) en zit daarom niet in deze box. Deel 3 is een plaat van Laraaji, gewoon een compleet andere artiest (die naast die plaat ook weinig/geen bekend werk heeft uitgebracht :P )

Nummer 4 is weer Eno solo en in topvorm O+ wel komen o.a. Daniel Lanois en Bill Laswell even hoi zeggen :Y

nee, jij dan!
pi_185293583
#205 | Spoon - Gimme Friction

#206 | Spoon - Ga Ga Ga Ga Ga

Uitstekende band. In Nederland/Europa veel minder groot dan in Amerika volgens mij.
Aldus.
pi_185293935
Ohja Spoon, ook zo'n band die ik nog steeds een keer uit moet checken :@
nee, jij dan!
  donderdag 28 februari 2019 @ 18:43:57 #234
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_185302287
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 11:07 schreef Gehenna het volgende:
Ohja Spoon, ook zo'n band die ik nog steeds een keer uit moet checken :@
Doen!

:Y)!
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_185306533
G302 Brian Eno - Apollo (Atmospheres & Soundtracks)



Nog een parel van Mr. Eno. Bedoeld als soundtrack voor een documentaire over de Apollo missie, maar inmiddels voor meerdere films gebruikt O+

nee, jij dan!
pi_185306691
G303 Brian Eno - Music For Films Volume 2



Gaat verder waar deel 1 ophield, met dezelfde formule, soundtracks voor verzonnen films. Wederom in samenwerking met Daniel Lonois en broer Roger.

Wel jammer dat deze enkele nummers dubbelt met Apollo.

nee, jij dan!
pi_185306737
quote:
14s.gif Op donderdag 28 februari 2019 18:43 schreef EP3 het volgende:

[..]

Doen!

:Y)!
Eerst Modest Mouse nog :@ :@ :o
nee, jij dan!
pi_185308373
G304 Brian Eno - Rarities



En nog een klein EP'tje met wat bonus tracks als laatste in de Eno Box. Van parels als 'Seven Deadly Finns' tot een stuk minder essentiële tracks zoals de cover van 'The Lion Sleeps Tonight' :P



[ Bericht 0% gewijzigd door Gehenna op 28-02-2019 22:38:28 ]
nee, jij dan!
pi_185309361
G305 Brian Eno & Harold Budd - The Pearl



En we doen er nog eentje van Eno, buiten de box om. De 2e die Eno maakte met Budd. En weer een ambient parel O+

nee, jij dan!
  Redactie Frontpage vrijdag 1 maart 2019 @ 09:22:11 #240
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185314946
bazbo 0500: Rick Wakeman - Country Airs



De vijfhonderdste plaat! En het is een bijzondere. In 1986 brengt Wakeman plots een plaat met tien akoestische pianostukken uit. Tien klankschilderijtjes, geïnspireerd op een wandeling door de natuur. Op een New Age-label. Het idee is niet zo sterk, maar de tien stukken zijn prachtig: melodieus, sfeervol en onmiskenbaar vol typische Wakemanwendingen, melodieën en tegenmelodieën. Ik kocht een Nederlandse versie op 25 februari 1987 (bij Free Record Shop!) en deze plaat heb ik heel veel gedraaid. Op cd vond ik 'm nooit, al is er wel een versie met alle stukken opnieuw opgenomen in 1992/1993, maar in een afwijkende volgorde en op een nogal digitaal klinkend mormel van een piano. Pas onlangs kwam een herdruk van het originele werk op cd uit en die heb ik gelijk aangeschaft. De plaat blijkt achteraf een soort ommekeer in het oeuvre van Wakeman te zijn: naast de rock- en projectplaten verschijnen er nu ook regelmatig werken met rustgevender piano- of synthesizermuziek erop.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 1 maart 2019 @ 10:16:31 #241
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185315790
bazbo 0501: Rick Wakeman - The Family Album



We blijven nog even in de stemmige sfeertjes van meneer Wakeman. Na Country Airs verscheen deze, onder de noemer 'The Rick Wakeman New Age Collection'. Ik hield mijn hart vast, toen ik hem op 9 september 1987 kocht. Ook weer bij Free Record Shop. Thuisgekomen bleek het een verzameling instrumentale stukjes te zijn, ieder geïnspireerd door een gezinslid of huisdier. Aan de binnenkant van de klaphoes staan er daadwerkelijk foto's van die gezinsleden en huisdieren. We zien zijn zoveelste vrouw, zijn ouders, zijn vijf kinderen (waaronder de twee zoontjes die later ook toetsen gingen spelen, al dan niet in Yes), de honden, de katten en de konijnen. Een bijzondere inkijk in het gezinsleven van een muzikant. De muziekjes zelf zijn net zo hartverwarmend en rustgevend, zonder dat het tenenkrommend wordt. Er staan waarlijk mooie melodietjes op, soms zelfs springerig vrolijk! Er zijn maar twee vinylversies van dit album (bedenk: rond 1987 was de cd definitief aan het doorbreken) en ik heb een Britse.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 1 maart 2019 @ 11:04:40 #242
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185316482
bazbo 0502: Rick Wakeman - The Gospels



Het kan nog veel debieler. In 1987 brengt Wakeman zelfs zijn eigen kerkmuziek uit. Kerkorgel, synthesizer, piano, koorknapenkoor, klassiek geschoolde tenor Ramon Ramedios en verteller Robert Powell: alles lijkt te kloppen. Alleen de computerdrums klinken nergens naar. De platenmaatschappij die het dubbelalbum uitbracht deed niets aan promotie, zodat hij al snel in de obscuriteit verdween. Mij verbaasde het ook niet dat er vijf jaar later een compleet opnieuw opgenomen versie kwam van een andere maatschappij, die wél een en ander aan reclame deed. The New Gospels deed het dan ook veel beter. Toch is deze versie wat intiemer. Lang niet gehoord. Ik kocht hem op 21 april 1987 en heb de enige uitgave op vinyl. Best bijzonder.


:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 01-03-2019 18:16:34 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 1 maart 2019 @ 13:43:22 #243
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185319237
bazbo 0503: Rick Wakeman & Ramon Ramedios - A Suite Of Gods



Wat krijgen we nu? De hoes van deze is groen uitgeslagen! En dat terwijl ik heel zuinig ben op mijn vinyl en deze al meer dan twintig jaar niet uit de kast heb gehad. Ik kocht deze op 28 maart 1988. De samenwerking met klassieke tenor Ramedios beviel Wakeman kennelijk zo goed, dat hij nog een plaat met hem maakte. Deze dus. Het is een plaat over de Griekse mythologie. Geen orkesten, koren en rockbands: alleen toetsen en de zang. En in een enkel stuk wat spaarzame drums, gelukkig niet voorgeprogrammeerd uit de computer, maar levend ingespeeld door Tony Fernandez. De combi toetsen en stem pakt verbazingwekkend goed uit, moet ik zeggen. Hoogtepunt is het lange Hercules, waarin alles samen komt. Ik heb een van de weinige uitgaven op vinyl, dit is een Britse uit het jaar van verschijnen. Mooi om weer te horen!


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 1 maart 2019 @ 14:40:45 #244
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185320285
bazbo 0504: Rick Wakeman - Time Machine



En dan halverwege 1988 komt Wakeman ineens weer met een rockalbum. Bedoeling was een film, een theaterproductie, iets enorms weer, maar het kwam ook weer eens niet van de grond. Wat overbleef was deze elpee. Een verbazingwekkend aardige plaat ook nog. Opener Custer's Last Stand begint bijna provocerend met dat typische Wakemangeluid en loopje. En ja, het is de legendarische Roy Wood die zingt. Later op de plaat horen we ook John Parr, Tracey Ackerman en Ashley Holt. Dave Paton op bas, Tony Fernandez op drums en ene John Knightsbridge op gitaar (op twee stukjes). Pakkende songs hier alom, zij het geen hoogvliegers. Grote uitzondering mijn inziens Ice: echt heel sterk. Schijnt dat Wakeman het zelf ook als een van zijn beste stukken ziet/hoort. Hoogst aangename plaat, die ik kocht op 31 augustus. Een van de weinige vinyluitgaven (uit Groot-Brittannië) heb ik en hij klinkt nog haarscherp. Er verscheen ook een cd-versie met 'extended' uitvoeringen van twee stukken en die extensions voegden weinig toe, want ik heb die natuurlijk ook. Net zoals al het andere werk van Wakeman dat hierna verscheen. Dit is dus mijn laatste Wakeman op vinyl.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  vrijdag 1 maart 2019 @ 14:50:59 #245
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_185320575


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  vrijdag 1 maart 2019 @ 14:51:28 #246
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_185320587
Sorry, :@ ...
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  vrijdag 1 maart 2019 @ 15:05:09 #247
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185320885
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 14:50 schreef EP3 het volgende:
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O-
nee, jij dan!
  Redactie Frontpage vrijdag 1 maart 2019 @ 15:15:19 #248
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185321046
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 14:50 schreef EP3 het volgende:
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:D
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 1 maart 2019 @ 15:30:23 #249
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185321352
bazbo 0505: Joe Walsh - So What



Joe Walsh! Ik had in de jaren tachtig niet zo veel gitaarhelden, maar Walsh waardeerde ik toen al zeer. Ik leerde hem kennen toen hij bij de Eagles (Hotel California en The Long Run) speelde. Mijn broer had de liveplaat uit die tijd en de twee sterkste songs van dat dubbelalbum bleken twee Walshsolonummers te zijn: Life's Been Good en All Night Long. Dus ging ik op zoek naar zijn solowerk. Dit is zijn tweede soloplaat - nadat hij uit The James Gang was gestapt en ook Barnstorm niet goed van de grond kreeg - uit 1974 en ik kocht op 8 juni 1989 een Duitsche herdruk uit 1975; tweedehands, volgens mij. Er staat verschrikkelijk goed spul op. De plaat begint ijzersterk met Welcome To The Club, later op kant 1 horen we het lekkere Time-Out en op kant twee klinkt een goede versie van Turn To Stone (dat ook al op de Barnstorm-plaat stond). De eerste plaatkant blijf ik van voor naar achter een mooie rij pakkende stukken vinden; op kant twee wordt het na een nummer wat zoetsappig, al is Help Me Thru The Night (met zang van Eagles) wonderschoon en het afsluitende Emma (een eerbetoon aan zijn overleden dochtertje) erg indrukwekkend. Jarenlang vond ik het melige All Night Laundry Mat Blues het leukste stukje, maar ik ben wat volwassener geworden.




:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 01-03-2019 16:01:39 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 1 maart 2019 @ 15:46:31 #250
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185321723
bazbo 0506: Joe Walsh - You Can't Argue With A Sick Mind



Dit was mijn eerste Walshplaat die ik kocht. Gelijk wel een heul goeie! Nadat ik dus de liveplaat van de Eagles had gehoord en ontdekte dat de sterkste stukken van Walsh waren, ging ik op 29 maart 1982 naar de platenwinkel en ik kwam terug met dit livealbum uit 1976, een heruitgave uit datzelfde jaar. Er zat geen binnenhoes bij met informatie en ik had dus enkel de titels van de songs (die me niets zeiden) toen ik de plaat opzette. Ik wist niet wat ik hoorde! Opener Walk Away is een puntige en poepswingende rocksong met een geweldige riff (uit het oeuvre van The James Gang, maar dat wist ik toen nog niet), Meadows een mooi gedragen nummer (waarvan het outro later afkomstig bleek van een heel ander stuk, ook weer van The James Gang), Time Out een knallende rocker en Help Me Thru The Night een lieflijk liedje (met samenzang van twee/drie Eagles). Klappers zijn de overige twee stukken: Rocky Mountain Way, met de gierende talkboxslidegitaarsolo (!) en een megaversie van Turn To Stone (allemensen, dat meandere intro en dan die fenomenale riff die erin ramt! aan het eind van het nummer komt een wat atmosferisch/jazzy intermezzo, dat uitmond in een knallende finale). Potver, nu ik het allemaal weer terughoor na meer dan twintig jaren, vind ik het weer retegeil. Gave plaat!





:Y

[ Bericht 2% gewijzigd door bazbo op 01-03-2019 16:23:13 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 1 maart 2019 @ 20:34:54 #251
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185327474
bazbo 0507: Joe Walsh - But Seriously, Folks...



Alleraardigste plaat van Walsh. Ik kocht hem pas 'laat', zeker als je weet dat zijn grote, grote solostuk erop staat. Het was 5 oktober 1989, dat ik deze Nederlandse versie uit 1978 tweedehands ergens kocht. Volop aardige songs op deze plaat, van opener Over And Over tot At The Station en van Tomorrow tot het instrumentale Theme From Boat Weirdos. Maar de grootste klapper is zijn satirische Life's Been Good. Wat zal ik erover zeggen? Ik vind het nog altijd een geweldig stuk. Mooie plaat, dit.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 1 maart 2019 @ 20:48:19 #252
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185327861
bazbo 0508: Joe Walsh - You Bought It - You Name It



Dit album komt uit 1982 en kocht ik op 2 december 1988. Het is een verzameling serieuze, melige, luchtige en melodieuze liederen. Opener I Can Play That Rock And Roll zet behoorlijk de toon, al was het maar vanwege de beroemde videoclip, waarin Walsh nogal geïnspireerd lijkt op het hotelimago van ene Keith Moon. Verder is er rauwe rock in I Told You So (met mede-Eagle Don Felder), het tongue-in-cheek The Worry Song, de jeugdparodie Space Age Whiz Kids (ook weer met geinig clipje) en het dromerige instrumentale Theme From Island Weirdos. Verhaal gaat dat Walsh zijn plaat compleet af bij de platenmaatschappij inleverde. Die liet hem fabriceren en tijdens een eerste luistersessie met hoge omes erbij riepen die tijdens het nummer ILBT's: 'Hey, you can't sing that on your record!' Walsh lachte zich een breuk, want hij wist dat de plaat al in de winkels lag en dat geen enkele hoge ome ooit de moeite had genomen om te luisteren naar wat hij had ingeleverd. ILBT's was een afkorting in de titel, maar in het lied zelf zong hij het voluit. Hoor hieronder. Geinig en afwisselend album.





:Y

[ Bericht 2% gewijzigd door bazbo op 01-03-2019 20:56:22 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Moderator zaterdag 2 maart 2019 @ 11:01:24 #253
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185338022
Kaasch 50



Klassieker in het genre, heerlijk snelle riffs pakkende melodieën, echte gaan met die banaan muziek. Grappig is wel doordat ze zo'n stempel hebben gezet op die tijd dat het nu als veilig kan overkomen, maar zeker in die tijd was dat echt niet zo...

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zaterdag 2 maart 2019 @ 11:56:39 #254
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185338804
Kaasch 51



Master of puppets hoe iconisch wil je het hebben, ik associeer dit gelijk met mijn broers kamer die behangen was met posters waaronder een grote master of puppets poster. Mijn klasgenootjes vond het eng om in zijn kamer te zijn ik vond het een geweldige speurtocht naar toffe details op alle posters, ( en andere dingen zoals model vliegtuigjes en lego modellen etc etc)... Dankzij mijn broer heb ik ook een goede opvoeding gehad met een hoge dosis top muziek :)

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Redactie Frontpage zaterdag 2 maart 2019 @ 12:18:10 #255
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185339085
bazbo 0509: Joe Walsh - The Confessor



In 1985 komt Walsh met een verrassend sterke plaat, vol stevige rocksongs. Ik kocht hem overigens pas op 8 juni 1989, een Europese versie. Problems, 15 Years, Good Man Down: prachtstukken. Rosewood Bitters is dan weer een vreemde eend in de bijt, want nogal huppelig niemendalletje. Absolute top is het titelnummer, dat dreigend begint en uitmondt in een geweldige gitaarriff. Monsterlijk.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 2 maart 2019 @ 12:31:24 #256
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185339281
bazbo 0510: Joe Walsh - Got Any Gum?



Een nog leukere verrassing is deze plaat uit 1987. Ik koop hem op 11 november 1988, toen de Europese versie net in Nederland uit was. De plaat staat vol aanstekelijke deunen in een heerlijke ragcontext. Opener The Radio Song is nog wat luchtig, Fun zit al vol fijne riffs, In My Car brul je zo mee en ga zo maar door! In Half Of The Time trekt meneer zowaar zijn talkboxgitaar weer eens onder de mottenballen vandaan. Halverwege de tweede plaatkant neemt Walsh wat gas terug. Fijn werk, dit. 't Is dat ik geen auto heb, anders: keihard draaien terwijl ik met open ramen over de boulevard van Malibu rijd.





:Y

[ Bericht 1% gewijzigd door bazbo op 02-03-2019 19:59:23 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 2 maart 2019 @ 14:54:50 #257
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185341694
bazbo 0511: Roger Waters - The Pros And Cons Of Hitch Hiking



Deze (de Europese versie uit 1984) koop ik op 8 juni 1988 en dat terwijl de plaat dan al vier jaar uit is. In 1978 bood Waters zijn band Pink Floyd twee concepten aan om een volgende plaat mee te vullen. De band koos de ene en dat werd The Wall. Waters stopte het andere concept in een laatje, om het een paar jaar later eruit te halen voor deze debuutsoloplaat. Hij klinkt helemaal Pink Floyd, alleen het gitaargeluid is heel anders. Dat kan ook niet anders, want voor de gitaar had Waters ene meneer Clapton gevraagd. Het onderliggende verhaal is wat vaag, maar klinkt als een echte nachtmerrie. Aan het eind lijkt het wat luchtiger te worden met het titelnummer. Mooie plaat, heel lang niet gehoord.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 2 maart 2019 @ 15:04:06 #258
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185341879
bazbo 0512: Roger Waters - Radio K.A.O.S.



Het onderliggende verhaal van deze opvolger (van Pros) is heel wat minder vaag, eerder geniaal. 'The album follows Billy, a mentally and physically disabled man from Wales, forced to live with his uncle David in Los Angeles after his brother Benny was sent to prison after an act intended to support striking coal miners results in the death of a taxi driver, following his dismissal from his mining job due to "market forces." The album explores Billy's mind and view on the world through an on-air conversation between him and Jim, a disc jockey at a local fictitious radio station named Radio KAOS.' Een echte Waters dus, vol cynisme en duistere achterdocht. De muzikale uitwerking is helaas een stuk minder. Niet dat het slecht is, maar niet veel van de acht nummers blijft lekker hangen. Er spelen geweldige muzikanten, maar ik hoor het er niet aan af. Het is ook geen plaat die ik eens fijn opzet en waarbij ik ondertussen wat anders ga doen; het vraagt de nodige aandacht om het verhaal en de verschillende dialogen te volgen. Dan is-ie ook wel intrigerend. Nou ja. Ik kocht de Nederlandse versie van de plaat op 25 januari 1988, toen hij net uit was. Destijds was ik er nogal gek mee; nu vind ik hem zelfs wat vlak.



:Y

[ Bericht 1% gewijzigd door bazbo op 02-03-2019 20:04:09 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 2 maart 2019 @ 15:31:07 #259
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185342339
bazbo 0513: Roger Waters - Radio Waves (12" single)



Eerste single van de Radio K.O.A.S.-plaat. Naast een remix en een 7"-versie staat er een demo op van Going To Live In LA, een song die niet op de elpee terecht kwam. Ik heb een Franse versie, die ik kocht op 4 februari 1988.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Moderator zaterdag 2 maart 2019 @ 16:11:14 #260
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185343128
Kaasch 52



En weer eentje verder de eerste zonder cliff burton en ook de eerste waarmee Metallica bij het grote publiek bekend werd vanwege 'one'... Waar ook echt een prachtige clip bij zit...


En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Redactie Frontpage zaterdag 2 maart 2019 @ 19:30:28 #261
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185346727
bazbo 0514: Roger Waters - The Tide Is Turning (After Live Aid) (12" single)



Tweede single van het album Radio K.A.O.S.. Dit is een meer gedragen lied, mooie melodie, toch wat cynische tekst. Ik kocht deze op 4 februari 1988. Ik zie op Discogs dat het nogal een unieke 12" is. Er is er maar eentje van verschenen en ik schijn er tientallen pleuro's voor te kunnen vragen. Gaan we niet doen; ik houd hem lekker zelf. Op kant 1 het titelnummer, op kant 2 nog een demo van een lied dat niet op het album verscheen (Get Back To Radio) én een geweldige liveversie van Money, uitgevoerd door 'Roger Waters and The Bleeding Heart Band' met ene Paul Carrack die zingt. Mooie versie!


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 2 maart 2019 @ 19:50:17 #262
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185347234
bazbo 0515: Alan White - Ramshackled



Alan White is de drummer van Yes en deze plaat komt uit 1976, het jaar dat alle leden van de band een soloplaat uitbrengen. Die van Howe (Beginnings) viel wat tegen of daarvan had ik hogere verwachtingen; die van Anderson (Olias Of Sunhillow), Moraz (The Story Of I) en Squire (Fish Out Of Water) zijn zeer de moeite waard, zo niet fenomenaal (Anderson, Squire). Dit is dan die van White. Ik had hem tot 18 april 2009 nooit gehoord. Op die dag kocht ik hem ergens voor tien Britse ponden. Althans, er zit een prijsstickertje op met dat bedrag erop. Die dag was ik op de platenbeurs in Utrecht en daar kocht ik dus dit album. (Ik heb mijn fotoarchief erop na moeten slaan.) Het blijkt een originele Britse persing uit 1976 te zijn, compleet met de fotobinnenhoes en het kleurrijke inlegvel en de dikke buitenhoes met embossing erin. Op zich is de plaat niet zo zeldzaam, maar in vrij ongeschonden staat (zoals die ik hier heb) levert hij toch enkele tientallen euro's op. Verkopen doe ik hem toch niet, want ook al klinkt de plaat totaal niet als een van die van White's Yescollega's of van Yes zelf, hij valt me niet tegen. Het zijn meer liederen in de rhythm & blues stijl en de drums spelen niet eens de hoofdrol, ook al is er veel percussie te horen en die bespeelt White niet eens zelf. De composities zijn stuk voor stuk van de andere muzikanten op deze plaat. Geinige liedjes, leuk om af en toe eens te horen. Echte uitschieter is Spring - Song Of Innocence, dat dan wel wat atmosferischer of proggy lijkt; het is het enige nummer waarop we de stem van ene Jon Anderson horen. Kortom: geen hoogvlieger, maar heul aardig. Paar jaar geleden vond ik hem op cd (in de merchandisestand tijdens een nogal slecht Yes-concert in Tivoli Vredenburg Utrecht) en naderhand heb ik hem door meneer White laten signeren.



:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 02-03-2019 20:10:45 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 3 maart 2019 @ 10:35:47 #263
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185358233
bazbo 0516: Roger Whittaker - In Concert



Goedezondagmorgen. Met deze Keniaans-Britse bard. Deze plaat is van De Vrouw. Het betreft een Nederlandse versie uit 1980 van een plaat die al in 1976 verscheen. Alle grote bekende liederen van deze pief komen voorbij, van covers tot zijn bekende I Don't Believe In If Anymore. Anderhalf uur duurt deze plaat. Doorbijten, dus.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 3 maart 2019 @ 11:14:39 #264
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185358947
bazbo 0517: The Who - Quadrophenia



Weer zo'n plaat die ik afpakte van iemand die zijn gehele collectie wilde weggooien. Het is een nogal afgeragd exemplaar, die de vorige eigenaar met plakband bij elkaar probeerde te houden; om de tweede plaat van deze dubbelaar zit niet eens een binnenhoes, zie ik nu. Ik heb de elpee ook nog nooit gedraaid. Hij blijft her en der hangen, merk ik nu. Het is overigens een Duitsche versie uit het jaar van verschijnen 1973, nog op Track Records, en de hoes bevat het megadikke fotoboek. Leuk hebbeding dus. Wat erop te horen is, is geweldig. Mijn oudste broer was helemaal lijp van The Who, dus toen ik zelf muziek ging luisteren, nam ik wat van zijn platen op. Pas heel veel later ging ik het zelf kopen (op cd). Dit is dus mijn enige Who op vinyl. Het is ook het laatste écht goede album van The Who. The Real Me en Doctor Jimmy zijn prachtstukken, maar afsluiter Love Reign O'er Me is wat mij betreft de klapper.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 3 maart 2019 @ 12:44:07 #265
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185360634
bazbo 0518: Steven Wilson - Unreleased Electronic Music



Ik heb hier een heruitgave uit 2014 op het ToneFloat-label van dit dubbelalbum uit 2005. Eerder verscheen het op een cdr in 2004. Het is bijzonder werk: zoals de titel doet vermoeden horen we elektronische muziek die Wilson maakte ergens tussen 1990 en 2003. Weird shit, wel. En lekker. Gigantisch dik vinyl, ik heb bijna een heftruck nodig om de plaat van de kast naar de draaitafel te vervoeren. Ik kocht deze op 10 april 2017 bij Record Palace aan de Weteringschans in Amsterdam. Monsterlijk fijne plaat; ideaal om je woonkamer dusdanig mee te terroriseren, zodat je hem helemaal voor jezelf hebt.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 3 maart 2019 @ 16:02:19 #266
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185364666
bazbo 0519: Steven Wilson - Transcience



Kijk, een gesigneerd exemplaar van de enige versie van dit verzamelalbum uit 2015. Ik kocht hem op maandag 28 september 2015 bij de merchendise stand van Wilson's tweedaagse in de Royal Albert Hall. Waanzinnige shows ter ere van de Hand.Cannot.Erase.-tour, overigens. Er zit een downloadcode bij het album. Ik heb de plaat nog nooit gedraaid! Vandaag dus de ontmaagding. Twee jaar terug of zo verscheen de plaat alsnog op cd en die kocht ik wel gelijk; er staat nog wat extra's op. Deze dubbelelpee heeft drie kanten; op kant vier staat een ets. Leuk, maar wat heb je eraan? Toch een mooi hebbeding. Deze verzamelplaat richt zich op het wat toegankelijkere werk van Steven Wilson en er staat prachtig materiaal op. Drie stukken van zijn debuutsoloplaat, drie van zijn (in mijn ogen) meesterwerk Grace For Drowning, twee van The Raven That Refused To Sing And Other Stories, drie van Hand.Cannot.Erase. en eentje van Cover Version (Alanis Morisette's Thank You). Voor de die-hard-verzamelaars is er een opnieuw opgenomen versie van Lazarus (oorspronkelijk een Porcupine Treenummer). Mooi werk!




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 3 maart 2019 @ 16:49:35 #267
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185365482
bazbo 0520: Steven Wilson - How Big The Space (12" single)



Record Store Day 2018 koop ik deze maxisingle. Blauw vinyl. Ziet er niet uit, klink niet heel goed, maar toch heel leuk om te hebben. Twee versies van het titelnummer (een outtake van Wilson's 2017 album To The Bone) op kant A, op kant B een versie van People Who Eat Darkness (ook van To The Bone), hier gezongen samen met Ninet Tayeb. Nog geen twee weken geleden zag ik Wilson spelen in Cirque Royal in Brussel, maar dit rauwe nummer was uit de setlist verdwenen. Het moge duidelijk zijn: er is maar één versie van deze RSD-uitgave, slechts 2500 van gedrukt. Ben blij dat ik er eentje heb.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 3 maart 2019 @ 17:09:04 #268
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185365869
bazbo 0521: Steve Winwood - Steve Winwood



In 1974 was het echt gedaan met Traffic. Winwood was moe, ziek en wilde het liefst de hele muziekbusiness de rug toe keren. Pauze, dus. Pas in 1977 verscheen dit album, zijn eerste echte soloplaat. Niet dat hij het helemaal alleen deed, verre van dat. Allerlei muzikanten zijn er te horen: natuurlijk is er zijn Trafficmaatje Jim Capaldi, maar ook Willy Weeks en Andy Newmark. Toch klinkt de plaat opvallen intiem. Landelijk, ruimtelijk, organisch. Bij vlagen is het zelfs swingend. Winwood doet zelf alle toetsen en gitaren en gelukkig horen we heel veel zijn almachtige stem. De hele eerste plaatkant is heeeerlijk! Hold On is een fijne opener, daarna komt het reteswingende Time Is Running Out en de plaatkant eindigt met het intieme Vacant Chair, waarin Winwood alle instrumenten bespeelt (een beetje een voorproefje van wat we op zijn volgende plaat te horen zouden krijgen). Ik kreeg deze op 17 mei 1987 van twee vrienden voor mijn tweeëntwintigste verjaardag, een Amerikaanse persing uit 1977. Heb de plaat nooit op cd gevonden en ik hoor hem nu na meer dan twintig jaar weer eens terug. Wat een geweldig album is dit!




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zondag 3 maart 2019 @ 19:53:44 #269
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185368983
bazbo 0522: Steve Winwood - Arc Of A Diver



De tweede soloplaat van Steve Winwood mag echt een soloplaat genoemd worden. Alles, maar dan ook alles deed Winwood zelf. Hij sloot zichzelf een fikse tijd op in zijn thuisstudio, speelde alle instrumenten in, zong alle partijen, mixte de boel af en leverde in 19800 een compleet werkstuk af bij de platenmaatschappij. Alleen het hoesontwerp moet hij aan een ander overlaten. Wat we te horen krijgen, zijn zeven pareltjes van muziekvakmanschap. Zeven fantastische composities, mooi gearrangeerd, vol rijke laagjes en het is die wonderschone stem die alles bijeen houdt. Doordat Winwood alles zelf heeft gedaan, is er een risico van eenvormigheid en ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen Spanish Dancer iets minder vind. Voor de rest: topplaat. Van opener en hit While You See A Chance tot afsluiter Dust. Zelf vind ik Night Train er uitspringen. Ik kocht hem op 19 mei 1987. Precies, twee dagen na de vorige plaat. Het is een Duitse variant uit 1980.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  maandag 4 maart 2019 @ 21:22:45 #270
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185392060
G306 The Last Poets - The Last Poets



Ik zie deze plaat (samen met die van The Watts Prophets) toch wel als de geboorte van hiphop. Er zijn nog wat oudere en obscure voorbeelden van 'rappen' te vinden, maar deze bracht de teksten over straatcultuur, de politiek, de maatschapij etc. samen met de beats.

Hoewel meer poëzie dan lyrics, en meer jazz dan boom-bap, schaar ik 'm gewoon onder de hiphop in mijn kast :Y Verder heftige plaat wel, niet iets wat je even lekker achterover gehangen gaat luisteren

nee, jij dan!
  maandag 4 maart 2019 @ 21:54:31 #271
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185393133
G307 A Tribe Called Quest - Midnight Marauders



De jazz-roots zijn by ATCQ nog goed hoorbaar. Een van de meest relaxte en consistente hiphop groepen. Veel groepen gaan na de debuutplaat (of vlak daarna) enorm de mist in (of de afschuwelijke commercie achterna), maar hun bleven kwaliteit leveren. Zelfs hun comeback plaat - na 18 jaar - van vorig jaar, was een klein meesterwerkje op zich weer. En met het ontvallen van Phife Dawg na de opnames, helaas ook hun vaarwel.

Maar ook hier leveren top-tier hiphop af, creatief, veelzijdig, uniek, catchy en ook nog wat zinnigs te zeggen. Top plaat :Y

nee, jij dan!
  maandag 4 maart 2019 @ 22:11:34 #272
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185393619
G308 Nas - Illmatic



In de basis is hiphop lyrics met goede flow over beats. En wat betreft is imho geen album die dat beter doet dan deze classic. Sommigen zullen het misschien wat monotoon vinden, maar dit is voor mij de blauwdruk waar alle andere albums in het genre aan gemeten worden. (maar gezien hoe deze plaat altijd op handen wordt gedragen, zijn die 'sommigen' sowieso nogal klein in aantal)

Helaas wel een kutpersing, met veel ruis halverwege. ;(



[ Bericht 0% gewijzigd door Gehenna op 04-03-2019 22:38:54 ]
nee, jij dan!
pi_185408911
Glad194: BullAngus ‎– Free For All



Het was even zoeken waar ik gebleven was, de laatste weken heel weinig tijd gehad. Verder met BullAngus en hun tweede en laatste album uit '72. Geen idee meer waarom ik dit album eigenlijk heb, veel te mainstream hard/southern rock voor mijn smaak.

  dinsdag 5 maart 2019 @ 21:22:22 #274
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185416234
G309 Wu Tang Clan - Enter The Wu-Tang (36 Chambers)



WU-TANG CLAN AIN'T NUTHING TA FUCK WIT :D *O*

Nog een plaat die de hele rap-scene op z'n kop zette indertijd. Enorm veelzijdige plaat, ieder van de 9 leden heeft duidelijk z'n eigen stijl en worden op precies op de juiste plek ingezet. Vrijwel iedere song is een klassieker geworden.

Het was het eerste album in het 5-jaren plan van producer RZA. Eerst dit debuut uitbrengen, dan zorgen dat elk lid een succesvolle solo plaat/carrière krijgt binnen een paar jaar, en dan na 5 jaar weer bij elkaar komen om dan als de grootste hiphop groep ooit, je 2e plaat uit te brengen. En het heeft nog best aardig gewerkt ook :D

nee, jij dan!
  dinsdag 5 maart 2019 @ 21:26:35 #275
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185416399
G310 Dälek - Absence



Iets minder bekende plaat, maar wel eentje die bij mij persoonlijk een flinke indruk achter liet. Nooit gedacht dat je hiphop zo fantastisch te mixen was met industrial en shoegaze. Tegenwoordig wordt het hier en daar wel meer gedaan, maar destijds echt iets unieks :Y

nee, jij dan!
  Moderator dinsdag 5 maart 2019 @ 21:27:45 #276
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185416445
O+ dälek O+
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 5 maart 2019 @ 21:28:39 #277
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185416480
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 21:27 schreef Bosbeetle het volgende:
O+ dälek O+
Deze man weet
nee, jij dan!
  Moderator dinsdag 5 maart 2019 @ 21:30:08 #278
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185416544
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 21:28 schreef Gehenna het volgende:
[..]

Deze man weet
Werd door ze weggeblazen in 2006 in NYC :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 5 maart 2019 @ 21:32:11 #279
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185416637
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 21:30 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]

Werd door ze weggeblazen in 2006 in NYC :Y
haha nice.

Heb ze in 2008 voor het eerst gezien in het voorprogramma van Earth (of all bands :P)

fuck, 11 jaar geleden alweer :o
nee, jij dan!
  Moderator dinsdag 5 maart 2019 @ 21:34:58 #280
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185416771
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 21:32 schreef Gehenna het volgende:
[..]

haha nice.

Heb ze in 2008 voor het eerst gezien in het voorprogramma van Earth (of all bands :P)

fuck, 11 jaar geleden alweer :o
Time flies.... (ik zag ze btw in het voorprogramma van isis ;) voordat ze naar het midden oosten gingen ;) )
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 5 maart 2019 @ 21:40:35 #281
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185416965
G311 Danny Brown - Atrocity Exhibition



En een vrij nieuwe (2016), eentje die mij ook enorm verraste destijds. Danny had op de plaat hiervoor (Old) z'n poppy kant omarmd, en ik had verwacht dat hij die lijn ging doorzetten hier. Maar damn, hij gooit juist z'n hele trukendoos open op deze. Verreweg z'n meest experimentele plaat, elk nummer is een eigen uniek wereldje op zich, met hier en daar fijne post-punk invloeden.

nee, jij dan!
pi_185417778
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 21:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]

Time flies.... (ik zag ze btw in het voorprogramma van isis ;) voordat ze naar het midden oosten gingen ;) )
Daar zag ik ze ook. Isis was saaaaai, Dalek geweldig
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  Moderator dinsdag 5 maart 2019 @ 22:06:20 #283
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185417839
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 22:04 schreef bartrid het volgende:
[..]

Daar zag ik ze ook. Isis was saaaaai, Dalek geweldig
:o was jij daar ook :o
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_185420305
quote:
17s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 21:40 schreef Gehenna het volgende:
G311 Danny Brown - Atrocity Exhibition

[ afbeelding ]

En een vrij nieuwe (2016), eentje die mij ook enorm verraste destijds. Danny had op de plaat hiervoor (Old) z'n poppy kant omarmd, en ik had verwacht dat hij die lijn ging doorzetten hier. Maar damn, hij gooit juist z'n hele trukendoos open op deze. Verreweg z'n meest experimentele plaat, elk nummer is een eigen uniek wereldje op zich, met hier en daar fijne post-punk invloeden.

Danny ftw.
Aldus.
  Redactie Frontpage woensdag 6 maart 2019 @ 16:27:12 #285
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185432507
bazbo 0523: Steve Winwood - Back In The High Life



Metamorfose in 1986. Plots klinkt Winwood uitbundig, jong, energiek. Wat is er met hem gebeurd? Hij zit in Amerika. En zo klinkt zijn nieuwe plaat ook. Hij doet ook niet langer alles alleen; nee, in plaats daarvan huurt hij vele grootheden in. Joe Walsh, bijvoorbeeld. En, niet onbelangrijk: Winwood scoort hits. Megahits. Ik koop de plaat op 13 maart 1987, een Europese versie. Nu, bijna tweeëndertig jaar later, vind ik het allemaal wat gladjes, maar gelukkig zijn er de uitstekende composities en is er nog altijd die stem.



:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 6 maart 2019 @ 16:32:37 #286
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185432638
bazbo 0524: Steve Winwood - Freedom Overspill (12" single)



De Europese versie van deze maxisingle kocht ik op 18 oktober 1989, ergens in de uitverkoopbakken. Dit is een nummer van Back In The High Life en kant één bevat een belachelijke en dus overbodige dansmix. Op kant twee de albumversie plús een geremixte versie van Spanish Dancer, een nummer van Arc Of A Diver zes jaar eerder. Juist dat nummer vond ik op die plaat niet zo veel aan, maar hier klinkt het dieper, met meer laagjes en andere accenten en gaat het een heel ander en interessanter leven leiden. Leuk hebbedingetje, dus.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 6 maart 2019 @ 17:16:24 #287
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185433637
bazbo 0525: Steve Winwood - Roll With It



In 1988 verfijnde Winwood het geluid van Back In The High Life. Weg elektronische drums en het Hammond krijgt weer een prominentere rol. Probleem met deze plaat is dat de composities niet zo heel sterk zijn. Tenminste, wat mij betreft springt er niet echt iets uit. Sowieso spettert het niet zo. Het lijkt allemaal wat vlakker, lijkt het wel. Ondanks dat scoort hij twee hits. Het titelnummer is best aanstekelijk en ik koop de elpee op 9 december 1988. Ik heb een Europese versie. Geen spektakel. Hierna (in 1991) kwam Refugees Of The Heart en die is weer heel goed te pruimen. Maar die heb ik op cd. Alle andere Winwood ook.



:Y

[ Bericht 3% gewijzigd door bazbo op 06-03-2019 17:26:21 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 6 maart 2019 @ 17:24:17 #288
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185433795
bazbo 0526: Erik van der Wurff - Heimwee Naar De Herfst



Geen idee wanneer ik hieraan ben gekomen. Ook deze heb ik afgepakt van iemand die de hele platencollectie weg wilde mieteren. Van der Wurff was jarenlang de vaste componist van Herman van Veen en deze soloplaat verscheen dan ook op Veenlabel Harlekijn. In 1976. Ik zie dat er maar één persing van is. Dat maakt deze plaat bijzonder. Wat is er te horen? Beeldende composities, mooi gearrangeerd en georkestreerd. Filmmuziek van de betere soort, zeg maar. Klein pareltje. Van der Wurff is overigens al meer dan vier jaar overleden, dat wist ik geeneens.


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 6 maart 2019 @ 17:34:11 #289
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185434035
bazbo 0527: Yellow Magic Orchestra (Y.M.O.) - Naughty Boys



YMO! Die had ik ook. Slechts één elpee op vinyl. Dit is een leuke, maar niet echt een representatieve plaat van Ryuichi Sakamoto en zijn twee medespleetogen. Deze komt uit 1983 en ik heb een Europese versie, die pas een jaar later verscheen. Ik kocht hem op 27 augustus 1990. Heerlijk dansbare faute Japanse elektropop. Toch verbaas ik me iedere keer weer hoe geweldig het eigenlijk in elkaar zit en hoe ver ze hun tijd vooruit waren. Het haalt het allemaal niet bij de klassieker Firecracker en dergelijke, maar toch een leuke plaat dit.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage woensdag 6 maart 2019 @ 19:14:56 #290
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_185435936
bazbo 0528: Yes - Yes



Een interessante sectie in de platenkast breekt aan. Nogal een grote sectie ook. Debuutplaat van deze band uit 1969. Het zo karakteristieke geluid moet zich nog ontwikkelen, maar toch zijn er al heel wat elementen: de samenzang, de ronkende bas, het ragfijne drumwerk, de kenmerkende zangmelodiën, noem het maar op. Ik vind het ruwe Hammondgeluid van Tony Kaye ook erg aardig. De composities zijn evenzo aardig, maar moeten nog wat groeien. Toch staat er goed spul op. Naast de twee covers (I See You van The Byrds en Every Little Thing van The Beatles) zes eigen composities. Opener Beyond And Before is oorspronkelijk nog ouder, Squire schreef het toen hij nog in Mabel Greer's Toy Shop zat, Looking Around is een speelse rocker, Harold Land heeft dat leuke Hammondin- en outro, Sweetness was het eerste liedje dat Jon Anderson en Chris Squire samen schreven en waardoor ze besloten samen een band te beginnen en het hoogtepunt van de plaat is het afsluitende Survival. Kortom: zeer aardige plaat die al heel wat laat horen van wat voor groots er later nog staat te gebeuren. Het is niet mijn eerste Yesplaat; ik kocht deze op 29 augustus 1983 en toen had ik na een jaar verzamelen de Yescollectie tot dan toe compleet. Het is een Nederlandse heruitgave uit 1981. Niet erg. De Amerikaanse versie had destijds in 1969 een heel andere hoes met een bandfoto erop in plaats van dit eerste Yeslogo.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_185470560
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 22:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]

:o was jij daar ook :o
Nou, niet dezelfde gig denk ik (ik zag ze in London) maar wel dezelfde tour.
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  Moderator vrijdag 8 maart 2019 @ 09:11:30 #292
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185471465
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 07:44 schreef bartrid het volgende:
[..]

Nou, niet dezelfde gig denk ik (ik zag ze in London) maar wel dezelfde tour.
Ah zo :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 8 maart 2019 @ 09:54:30 #293
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185472408
Heb iets van 20 jaar na dato mijn laatste plaat (en platenbox) nog steeds niet volledig beluisterd. Was een box van Chris Rea over de geschiedenis van Blues.
  vrijdag 8 maart 2019 @ 11:03:44 #294
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185473588
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 09:54 schreef Braindead2000 het volgende:
Heb iets van 20 jaar na dato mijn laatste plaat (en platenbox) nog steeds niet volledig beluisterd. Was een box van Chris Rea over de geschiedenis van Blues.
Oh die is wel erg tof zeg _O_ Dankzij die box vergeef ik 'm die vreselijke kersthit :P
nee, jij dan!
  zaterdag 9 maart 2019 @ 10:33:07 #295
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185492301
..and now for something completely different

G312 Giorgio Moroder - From Here to Eternity



Wie had ooit durven dromen dat zo'n foute hoes, zulke fantastische elektronische muziek zou bevatten. Veel van die oude elektro/disco klinkt onwijs gedateerd tegenwoordig, maar deze epische plaat vind ik nog steeds super fris, en doet het ook goed op feestjes *O* Gemaakt tijdens het produceren van Donna Summer's I Feel Love, en als je van die muziek net als ik geen genoeg kan krijgen, is dit album echt een must _O_

nee, jij dan!
  zaterdag 9 maart 2019 @ 11:32:28 #296
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185493110
G313 ABBA - ABBA



HITZZ VERDAMMO! *O*

Ok, op deze staan wel een paar wat mindere (maar nog steeds prima luisterbare) nummers op, maar ook zeker een handjevol briljante popliedjes.

nee, jij dan!
  zaterdag 9 maart 2019 @ 13:02:40 #297
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185494563
G314 ABBA - Arrival



Onlangs nog een docu gezien over ABBA, en hoe ze bijv. hun nummers maakten en produceerde. Die Bennie en Bjorn leverde gewoon hetzelfde vakwerk waar een Alan Parson of een Phil Spector bekend om zijn geworden, toch altijd het gevoel gehad dat hun iets minder aanzien hebben gehad, omdat het maar 'simpele popmuziek' was.

Dit is wat mij betreft hun eerste album, die van begin tot eind tof is :Y Zelfs iets minder grote hits als 'Tiger', zouden de meeste bands een moord om doen

nee, jij dan!
  zaterdag 9 maart 2019 @ 13:05:45 #298
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185494610
G315 ABBA - The Album



En door, nog leuker dan de vorige *O* Mooi ook dat dit soort toffe platen gewoon voor een euro per stuk te krijgen zijn O+

nee, jij dan!
  zaterdag 9 maart 2019 @ 13:16:22 #299
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_185494771
Zit retestrak in mekaar, ja. Toch kan ik niet meer dan 2 of 3 nummers aaneen luisteren. Suikerspiegel, hè.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  zaterdag 9 maart 2019 @ 13:17:17 #300
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185494788
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 13:16 schreef EP3 het volgende:
Zit retestrak in mekaar, ja. Toch kan ik niet meer dan 2 of 3 nummers aaneen luisteren. Suikerspiegel, hè.
haha, ja snap ik wel hoor. Heb ik zelf gelukkig (want ik moet nog een paar) geen last van :D
nee, jij dan!
  zaterdag 9 maart 2019 @ 15:10:41 #301
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_185496582
oh en vol :s)
nee, jij dan!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')